filkmaarsciie Courant. Radionieuw<s desddT? Honderd drie en dertigste laargang. Zaterdag *10 Augustus. 10 25 B"iChten ïfc. veHStOMdi^Ot Rmiietukiek JxuÜiekm DAROL FARQUHAR's NACHTWANDELING. Brieven uit de Hoofdstad ARDATH Ook met kurk en qoudL LONDON Ko. 203 Zondag 30 Augustus. Hilversum, 1875 M. (8.30—12.— en 5.— i__ V.A R.A., 12.5.-I- en 8.—12.— A.V. dO. en de V.P.R.O. van 6.8.uur). 8.30 Gymnastiekles o. 1. v. G. Kleerekoper. 8.50 postduiven- en voetba!berichten. 9.Tuin- bouwhalfuurtje door S. S. Lantinga. 9.30 Concert door het V.A.R.A.-orkest onder lei ding van Hugo de Oroot. 10.— Lezing door Martien Beversluis. 10.20 Vervolg concert. 11 Toespraak door G. J. Zwertbroek i X 2012.Vervolg concert. 12.2. Concert door het A.V.R.O.-Kamerorkest on der leiding van L. Schmidt en gramofoonpl. 2—2 30 Boekenhalfuur. Ivans: Detective romans". 2.30—4.— Operafragmenten door leden van de N.V. Italiaansche Opera. Om roeporkest. Dirigent: Vincenzo Marini. 4.— fWar Tvtgat; „Vlaamsche humor". 4.30— 5 Gramofoonpiaten en Vaz Dias. 5.-6.— Concert door het V.A.R.A.-Septet onder lei ding van Is. Eyl. 0.—J(JKoning „De Verbinding Nederl. Indie". (Nieuwe verkeers- wonderen 6.30 Wijdingsuur door ds. J. J. Thomson. St. Ie Cosquino de Bussy, zang en G Hengeveld, piano. 8.Vaz Dias 8 15 1015 Uit het Kurhaus te Schevemngen Concert Residentie-orkest onder leiding van C. van Schuricht. Met medewerking van 'Tkvr. Nora van Rappard, zang. 10.15 Kovacs Lajos en zijn orkest. Refreinzang: Bob Scholte. 11.10-12.- Gramofoonpl. Huizen, 298 M. (8.309.30, 12.15 5. en'"745-12.- K.R.O.. 9.30-12.15 en 5- 7 45 N.C.R.V.) 8.30—9.30 Morgenwijding door Pater Lector J Dito. O P9.30—9.50 Orgelbespeling door C. Kee. 9.50 Kerkdienst vanuit de Evang. Gemeente, Hilversum. 12.15—1.30 Concert door het K R O.-sextet 0. 1. v. P. Lustenhouwer. 1.302.A de Geus v d. Heuvel: Pater Niewindt van Cura- cao. 2.2.30 Gramofoonpl. 2.30—3.— Lite rairhalfuurtje door B. Verhoeven. 3.-4.— Uit Artis Amsterdam. Concert. The Dutch Gentlemen Band 0.1. v. Fred. v. Zanten 4. 4.30 Ziekenhalfuurtje. 4.30- -5.Vervolg Dutch Gentlemen Band. 5 Orgelspel door Coljee. 5.50 Kerkdienst vanuit de Ned. Herv Kerk te Vreeswijk. 7.458.10 J. G. Suring: Drankwetswijziging. 8.1010.15 Concert door het K.R O -orkest onder leiding van J Gerritsen. Ca. 9.30 Vaz Dias 10.15—1045 Uit Tilburg: Carillonconcert v d. St Jos ph kerk, ter inluiding v. d. verjaardag van H M. de Koningin 104F11.Epiloog Klein koor 0.1. v. J. H. Piccken. Daventry, 1554.4 Al. 10.5011.05 Berirh ten. 3.20 Orkestconcert. 4.05 Religieuse Causerie. 4.15 Kinderuurtje. 4.35 Orkestcon cert met medewerking van R. Easton, bas. 5.50 Liederen door Maggie Teyte. 6 20 Cau serie. 8.15 Kerkdienst. 9.10 Berichten 925 Concert uit België. Leuven 338.2 M. 10150 Epiloog. Parijs „Radio-Paris", 1725 M 8.05 GAa mofoonpl. 12 50 Orgelspel. 1.20 Gramofooln- platen. 1.50 Gramofoonpiaten. 2 20 Gramo foonpl. 6 20 Gramofoonpl. 8 20 Concejft. Gramofoonpiaten en zang. 9 05 Gramofoofi- platen en zang. 9.50 Gramofoonp aten Kalundborg. 1153 M. 12 25—2 20 Orkest concert en zang. 3.50 Gramofoonpiaten 4.20 —6.05 Concert 8.20 „Tvillingerne" hoor- revue van Folke Lundveld. 8 559 15 Vi ool-recital. 9.15 10.15 Orkest- en solisten concert. 1015—10.30 Gramofoonpl. 10 40— 11.20 Orkestconcert. 11.2012.50 Dansmu ziek. Lungenberg, 473 Al. 7.20-8 20 Orkest- oncert. 8 20—8.50 Gramofoonpl. 9 20— .0.50 Kerkdienst. Koren en orkesten 11 50— 12.20 Bach-cantate Koor, orkest en solisten 1.29—2.50 Orkestconcert. 3.204 05 Vier handig pianospe 4.50—6.20 Concert. Or kest en solisten. 8 20 Concert uit het Kurhaus te Scheveningen Daarna berichten en tot 12.20 Orkestconcert en dansmuziek. Brussel, 508.5 Al. en 338.2 Al. 508 5 M.: 5 20 Orkestconcert. 6.35 Gramofoonpiaten 8.20 Orkestconcert 9.20 Orkestconcert m m. v. soliste. 338 2 M.: 5 20 Orkestconcert 6 35 Gramofoonpl. 8.°0 Concert door Trio 8 50 Zang. 9.20 Orkestconcert m. m. v solist. Zeesen, 1635 M. 7.20 Concert. 8.20—9.20 Lezingen. 9.20 Hoorbericht van den Duit schen Katholiekendag in Nuernberg 11 50 Heabehn»ani o oV'P" Herrn 2 50 Diti iZing' Middagconcert. 4 50 1'50.Lezing- 4-20 Kamermuziek. AthWi ,55 in/€n- 5.55 Concert. 7.20 faïd R?nen Jdf*n DuitschlandEnge- Maandag, 31 Augustus. H'lversum, 1875 M. (Algemeen program ma, te verzorgen door de A.VRO) 8- Mslen nplatan' 830 Aubade °P den vooi L eD]aatudag lan H-M" de Koningin voor het Raadhuis, Rotterdam, 0. 1. v. mevr. nié Sn wmi^erg"THuyser- Rotterd Harm°- srhJnL k u*iekiorpsder Kon- ScherP" tiici i fi' A' Haanstra. 9.15-—9.30 Or- t,onnnftLP°0r Ja H- V" D°0rn- 9"30 Gram°- toonplaten. 10.— Morgenwijding. 10.15 Stnnï°°inpJ: 10-3011.— A.V.R.O.-kwar- Anf d' f g van D. Groeneveld. 11.— Anton Pieters feest „Arenden" uit „Konin- fverlm fllliogSchap 11-30-12.- Concert. (Vervolg). 12.12.30 Carillonconcert door I oon van Balkom. 12.30—2.— A.V.R.O.- ?qa i Kiding van L. Schmidt. 2.30— 3.30 Orgelconcert Fr. Hasselaar. Joh. Lam- m<iin,auaS^ Dr- N- B- Tenhaeff „Stadhouder Willem III". 4.— Kinderuur. 5,T Concert Strafmuziek 5de Reg. Inf. v- J" K. v. Glas. 1ste Rotterd. Mond harmonicaclub „Apollo" o. 1. v. J. F. P. W. de Kruijf. 7.— Dr. P. H. Ritter Jr.: „Lessen '7farieston door Constant van Wessem. 7.30 Gramofoonpiaten. 8.01—9.30 Bont al lerlei uit Nederland. Omroeporkest o. 1. v. N. Tieep. Ca. 9.3010.Verslag van het yaurwerjc uit Den Haag. i0._ Vaz Dias. lilt Kovacs Lajos en zijn orkest. 11-15 12.Aansluiting Dierentuin, Den Haag. Nachtfeest. Afgewisseld met gramo foonpiaten. Huizen, 298 M. (Uitsluitend N.C.R.V.) 7-30—8.Gewijde muziek. Muziekver. „Caecilia" onder leiding van L. F. v. Oud- heusden. 8.8 15 Schriftlezing. 8.15 Gramo foonpiaten. 9.45 Aubade door ca. 1900 schoolkinderen aan den Commissaris der Ko- nigin in Utrecht o. 1. v J. P. Caro met orkest begeleiding. 9.15 Gramofoonpl. 10.11 Wijdingssamenkomst in de Groote Kerk te Hilversum. Solisten en Dameskoor. 11 Gramofoonpiaten. 11.30 A. v. Atten: „Toen cu koningin in Wcutsdorp kwam". 12.Po- litieber. 12.15 Gramofoonpiaten. 12.30 Or gelconcert Jan Zwart. j. P. Caro, bas. 1.45 Gramofoonp'. 2.— Carillonbespeling door J. Vincent. 3.-4.Concert in de Domkerk te Utrecht. Mej. S. Volkers, sopraan. P. v. d. Hurk, fluit. H. F. Bos, orgel. 4.Zieken- uurtje. 5-Concert H Heimann, viool. j. Smits, viool. A. v. d. Star, altviool H v d Horst Jr., cello. 6.30 Verteluurtje voor j'on- §,er^n' 9" herdenking v. d. Geboortedag van H.M. de Koningin Solis ten en koor onder leiding van Paul Pul 9 Marschen. 9.25 Ooggetuigeverslag van het vuurwerk, Amsterdam. 10Concert Chr Radio-orkest onder leiding van P v A H»rV 1035 Vaz Dias. 10.35—11.40 Vervoig con cert. 6 Daventry, 1554 Af. 10.35 Morgenwijding 10.5011.05 Tijdsein en berichten. 12 20 Licht klassiek-concert. Sopraan en trio 1 35 Orkestconcert. 2 20—2.50 Gramofoonpl. 4 20 Licht concert. 5.35 Kinderuur. 6.20 Berich ten. 6.50 Clavecimbelmuziek van Scarlatti 7.10 Boekbespreking. 7.30 Actueele Causerie 7.50 Lezing. 8.20 Promonadeconcert. B B C. Symphonie-orkest 0. 1. v. Sir Henry Wood D. Vane, sopraan. F. Russell, tenor. 10.— Nieuwsberichten. 10 20 Debat over „Livinc dangerously". 10.40 Licht orkestconcer? 11.20—12.20 Dansmuziek. Parijs „Radio-Paris", 1725 M. 8.05 Gra mofoonpl. 12.50 Gramofoonpl. 1.25 Gramo foonpiaten 4.50 Orkestconcert. 6.50 Gramo foonpiaten. 8.20 Concert. Strijkkwartet en gramofoonpl. 9.05 Gramofoonpl. 9.50 Con cert. Instrum. kwintet en gramofoonpiaten Kalundborg, 1153 M. 12.202.20 Orkest concert 2.50—4.50 Orkestconcert en zang. 8.20—9.30 Orkesctoncert en zang. 9 50— 1015 Vier-handig pianospel. 10.15—10.30 Gramofoonpl. 10.4511.10 Kamermuziek. 11.10—12 50 Dansmuziek. Langenberg, 473 M. 7.258.20 Gramo foonpiaten. 11.12.05 Gramofoonpl. 12.30 Gramofoonpiaten. 1.252.50 Concert. Or kest en alt 5.206.20 Gramofoonpiaten. 8.20 Gramofoonpl. 9.05 „Das Geld auf der Strasse". Blijspel van R. Bernauer en R. Oes- terreicher. Daarna berichten en tot 12.20 Or kestconcert. Brussel, 508.5 M. en 338.2 M. 508.5 M.: 5.20 Orkestconcert. 6.35 Gramofoonpl. 8.20 Gramofoonpl. 9.20 Orkestconcrt m. m. v. so liste. 338.2 M.: 5.20 Orkestconcert. 6.50 Gramofoonpiaten. 8.20 Orkestconcert. 9.20 Orkestconcert m. m. v. solist. Zeesen, 1635 M. Ca. 7.7.50 Gramofoon piaten. 10.30 Schooluitz. 10.55—12.20 Ber. 12.25 Schooluitz. 12.50 Gramofoonpl. 1.15 2.20 Berichten. 2.203.20 Gramofoonpl. 3.20—4.20 Lezingen. 4.20—5.20 Concert. 5.208.20 Lezingen. 8.20 Blaasconcert. 9.05 Vroolijk halfuurtje met Gustav Jacobi. 9.35 Ofkestconcert. 10.35 Lezing. Berichten. Hierna tot 12.50 Dansmuziek. 9 Onze Vierde Augustus-opgave. Een woord-vierkant. Een moeilijke opgave was het maar onze lezers hebben zich niet laten af schrikken. En wanneer men de gegeven letters op de juiste wijze in hel vierkant met 25 hokjes plaatst, krijgt men het vol gende db gram wasem arena polka e m m e n n a a 1 d XXXXX 2 X 2 X waaruit men horizontaal en verticaal de woorden kan aflezen. Vele inzenders stuurden een keurige oplossing in. Onze Nieuwe Opgave (No. 5 der Au- gustus-serie). Alleen de cijfers 2. Van een deeling, waarvan deeler en quotiënt beide uit 5 cijfers bestaan (sa men juist de cijfers van O tot en met 9) zijn alleen de cijfers 2 aangegeven, waar door het volgende geraamte ontstaat. XXXXXXXX XXXX 2 XX 2 X XXXXXX XXX 2 XX 2 XXXXX 2 XXXXX XX2XX XX2XX O Gevraagd deze som geheel volledig in te zenden. Oplossingen liefst zoo vroegtijdig mogelijk, doch uiterlijk tot Vrijdag 4 Sep tember 12 uur aan den Puzzle Redacteur van de Alkmaarsche Courant. Naar het Engelsch van BERTA RUCK door Mr. G. KELLER. «3- Darol stond met looden schoenen op en emt stijve beenen schreed hij naar de rijk ver sierde tafel van de gast, wier wenschen beve len waren. Toen hij opstond dacht Sheila: Nu, over een paar minuten is hij terug! Hare majesteit kan hem moeilijk vasthouden, ook a' zijn ze oude vrienden. Maar hare majesteit, deed dat wel Sheila zag, hoe Darol zich naast die koningin van Sjeba aan tafel zette. Zou hij mij heusch alleen laten zitten? vroeg Sheila zich af. Maar haar eenzaam heid duurde slechts enkele oogenblikken. Piotse ing hoorde zij naast zich een vriende lijke stem: „Zou ik mij de vrijheid mogen veroorloven me aan u voor te stellen Farquhar zag, toen hij zijn blikken naar wendcle, dat er iets gebeurde, dat P'J bij voorbaat had geweten dat plaats zou Xm merkte het op, onderwijl hij ant woordde op de onverwachte vraag van me vrouw Cottrell: Heeft u gedineerd? ueen voldoende eetlust voor een tweede di ner (een glas champagne voor mijnheer!) u zit daar met anderen? Vraag aan uw gezelschap qf het bij mij wil komen zitten schijnen andere afspraken te hebben rL i ,an*woorc'de Farquhar, terwijl hij g steeds sombere blikken wierp naar de Revue! Nachtrust in gevaar. 's Morgens half tien. Er staan drommen menschen voor het feestgebouw „Bellevue" op de Leidschekade. Naar een krantenadver tentie heeft meegedeeld, zal het om elf uur aanmelden van artisten zijn. Voor een nieu we revue heeft een theater-onderneming menschen voor ballet, koor en figuratie ge vraagd. Niemand weet nog, wat het nieuwe stuk zal zijn, maar zeker is het, dat van de tafel die hij even te voren had verlaten. Een troepje Engelsche studenten, die voor de sport naar Zwitserland waren gegaan, om ringde het onverwachts. Ja, Farquhar had de jongelui reeds lang in de gaten gehad Den ganschen avond hadden zij verliefde blikken naar het tafeltje geworpen; zij waren het volkomen eens met elkaar egworden, dat zij met dat juffertje in het groen op de een of andere wijze in kennis moesten komen Kijk, nu zit ze alleenNu hebben we kans haar voor een dans te vragen Wie zal haar aanspreken? Doe jij het maar, Ulti- mus Nu stond de jongste, brutaalste van 't troepje met een vriendelijk lachtje voor haar te buigen, terwijl hij met iets verlegens in zijn stem vroeg: Zou ik me de vrijheid mogen veroorloven me aan u voor te stellen? Mijn naam is Meredith, Ultimus Meredith. Zou ik u om dezen dans mogen vragen? Sheila dacht: Ja, waarom "niet? Men laat mij alleen zitten! Waarom zou ik niet gaan dansen? Er sneed Farquhar iets door de ziel, toen hij waarnam hoe Sheila met dien blozenen, aardigen jongen naar de danszaal stapte. Het gevolg was, dat toen kort daarop me vrouw Power en de graaf uit die zaal terug keerden, een beetje nieuwsgierig hoe het den beiden jongelui egvaren was na een half uur aan zich zelf te zijn overgelaten, de ledige koffiekopjes op een rommelige tafel vonden. Waar was het meisje gebleven? De heer, in wiens gezelschap zij haar hadden achterge laten, zat aan de tafel, die ongeveer den ganschen avond was gereserveerd gebleven, mel_' Neen maar! Wat is er nu aan de hand? riep de kleine mevrouw Power in de grootste CHIEFWHIP sollicitanten nog niet een tiende deel ge plaatst zal kunnen worden. Geen tooneel in de hoofdstad is in staat om deze menschen- massa te bergen. Het is een eigenaardige file publiek en in geen enkel opzicht kenmer ken deze menschen zich als artiesten. Het had zoo even goed voor een baantje als col porteur, winkelbediende, huisknecht of dienstbode, kinderjuffrouw of metselaar, grondwerker of verstelnaaister kunnen zijn. Het is een somber beeld van de werkloosheid, deze Leidschekade vol menschen, die zich misschien binnen korten tijd revuester wanen. verbazing uit. Inez! In gezelschap van den graaf snelde zij naar de nog zoo laat dineerende. Mijn lieve Inez! Wat is er gebeurd? Met haar champagneglas, dat zij juist aan haar lippen wilde brengen, in de hand, vroeg Inez Cottrell kalm: Waarom zou er iets gebeurd z.jn? Maar ik dacht, dat je op weg was maar Egypte? Hoe komt dat? Wij verkeerden al len in de herige overtuiging, dat je in je Isotto was gestapt en dat je goed en wel op weg was naar Marseille, met het plan naar Caïro door te reizen! Na een slokje champagne te hebben geno men, zette madame Cottrell haar glas weer- neer en keek haar vroegere schoolvriendin met een onverschilligen blik aan. Alvorens haar blik weer naar Farquahr te wenden zei- de zij op nonchalanten toon: Ja, ik ben wel vertrokken, maar ben ten slotte hierheen gegaan. Ik was van plan ver anderd. anders niet! Sheila danste intusschen met den jongen student, die haar had aangesproken, daarna met een anderen, vervolgens met den graaf, en ten slotte met vele anderen. Alleen niet met kapitein Farquhar; dien zag zij met mademe Cottrell dansen en aan haar tafel zitten, om later weer met haar ten dans te gaan. Nu zij hem eenmaal weer binnen haai bereik had, liet madame Cottrell hem niet meer los. Zij had haar klauwen diep in haar prooi geslagen! Maar trots zij dit ook con-i stateerde, was Sheila toch van één ding diep, overtuigd: haar vijand ke k woedend en was woedend en zijn oogen waren niet van haar af. En terwijl zij zich met den jongen Ulti mus liet wiegen op de tonen van een „blue" overpeinsde zijIk had gevreesd dat het1 Ze zijn van het moedige, berustende type werkzoekenden, deze lieden in de queue, die alles aanpakken, wat zij kunnen krijgen. Ballet?, vooruit maar: Ballet. Koor?, ook goed: Koor. Figuratie? Als het dan niet an ders kan: figureeren. Het is wel eigenaar dig: in de ééne stad haalt er een tooneeldi- recteur krachten uit Duitschland, omdat er geen Hollanders zoo'n rol zouden kunnen spelen, of voor dat werk geschikt zijn, en in de andere behoeft een ondernemer maar één advertentie te zetten, om een leger menschen op de been te brengen, die zich als danseur of solozanger uitverkoren gevoelen. Het geeft een beeld van dezen oppervlakkigen tijd, waarin zoovelen meenen wel een vak te kunnen beoefenen zonder deugdelijke oplei ding te hebben genoten. Maar een beeld ook van de zorgelijkheid dezer tijden, van ma laise, armoede en ellende. En als om elf uur zij, met de breedste schouders, vooraan staan en door hun voort varendheid meenen, al dadelijk de positie van eersten tenor te hebben verworven, begint eerst de revue voor de Revue. Er zijn een paar verslaggevers en een teekenaar geko men om op smeuige, sappige wijze hun lezers van dit voorval te laten genieten. Ze zullen het zeker aardig opdisschen, leuke copij, aar dige franje met een plaatje er bij en hun le zers zullen gieren en zich kostelijk amusee ren om de kwinkslagen van den directeur en de grappige typen, die zich komen aanmel den. Grappige typen.... O, wat grappig, die zestiger, die voor koor komt solliciteeren en op de vragen van den directeur, uit lang ver vlogen dagen met een schor versleten stem, van een Koninklijke Oratoriumvereeniging mompelt. O, wat grappig, die grijsaard voor de figuratie, wiens referentie kort en zake lijk luidt: „Elf jaar bij Stoel en Spree". En niemand vraagt er, hoe lang was dat gele den; het zou te schrijnend zijn. Och, ja, het klinktt wel gek, wanneer er een toekomstige zanger van zijn kunnen verhaalt en beschei den meedeelt, dat hij „nooit zoo zeer op het 'tooneel heeft gezongen", als wel „bij de Vo- lewijksche Voetbalvereeniging en zoo". Maar zijn gezicht lacht niet mee, als de menschen achter de tafel in schaterlachen uitbarsten. Iedere sollicitant vertegenwoordigt hier een tooneelstuk op zich zelf, maar meer drama tisch of realistisch dan het luchtige genre, waarvoor het bedoeld is. En natuurlijk, ik weet wel, dat de stoere Amsterdammer voor een vreeselijke avond voor me zou worden, maar zooals de zaken nu loopen, ben ik van ganscher harte verheugd dat ik mijn ouden vijand hier heb ontmoet en ik ben verrukt over wat ik zie gebeuren. Ik vind het begin van mijn vacantie eenvoudig goddelijk. Intusschen overpeinsde Farquhar, terwijl hij naar de tafel ging om mevrouw Cottrelis waaier te halen: Maar bij alle goden! Wie heeft dan toch die parels gestolen? Zij kan het niet gedaan hebben, hoewel het niemand anders kan gedaan hebben Hoe kom ik er achter? Ik zou mijn verdiensten voor een heel seizoen er voor over hebben om de waarheid te weten. HOOFDSTUK XX. De man die nooit werd opgemerkt. Den volgenden morgen gebeurde er iets, dat aan Darol Farquhar de absolute zekerheid gaf, ten minste voor het oogenblik, dat Sheila Curtis de dievegge van de parels was. Laten we in het kort vertellen wat tot die zekerheid aanleiding gaf. Van den kant van de ijsbaan, waar hij /an des morgens tien uur tot zonsonder gang druk in de weer was om de eerste schreden op het gladde vlak te leidep ;van leerlingen, die misschien nooit meer zouden schaatsenrijden, hoorde hij on verwachts zijn naam roepen: Hallo, Farquhar! Hij bleef staan op het pad van platge treden sneeuw, dat naar den ingang van de kleedkamers voerde, waar de bezoe- 'kers hun schaatsen aandeden en keek jnaar de richting vanwaar de stem was gekomen. Daar stond een kleine, volko de tafel met zijn: „Nou, u ken mijn voor al les gebruiken, hoor Meneer", rasechte Jor- daanhumor vertegenwoordigt, maar het is humor, die thuis hoort in de haven met mo kerende hamerslagen en zingende lieren, of op de bouwwerken in Amsterdam's moeras grond met de dreunende heimachines en het zwaar vallende blok. Het is zeker niet uit weelde, dat hij tooneelcarrière wil maken, de pootige knaap met de eeltige handen. En het is niet zoo leuk, dat oude afgeleefde vrouwen hier om werk komen vragen, als laatste hoop misschien. Maar ook de verschijning van de bloed-jonge meiskes met de trippelpasjes en het geaffecteerde spraakje is niet zoo fleurig als het wel lijkt. „Mag u wel van uw ouders?".... of het soms niet genoeg zegt! Werklooze „boois" zooals ze zich in onver- valscht Amsterdamsch accent aanbieden, ont slagen Duitsche dienstboden, metaalbewer kers en gedupeerd bankpersoneel, na de een of andere défonficture, het is alles gekomen op de advertentie en met de luchthartige stemming, dit tooneelbedrijf eigen, hebben directeur Sluys en kapelmeester Davids lan ge lijsten met namen en adressen. Dan het stereotiepe antwoord: „Als we u noodig hebben, hoort u nog wel van ons"; wie volgt?... Maar de meeste tenoren want vooral eerste- en tweede tenoren schijnen zeer over vloedig te zijn het meerendeel der figu ranten en wel drie-kwart der „balletteuses" zullen tevergeefs wachten op bericht Maai inmiddels zijn er weer andere advertenties verschenen, andere verwachtingen en nieuwe hoop voor deze optimisten, die voortleven in een bestaan van ilusies. En de kranten geven leuke stukjes.... We zijn weer blij gemaakt voor niets, Eerst opgewekte mededeelingen met groote opschriften: Amsterdam wordt wereldstad, met café's, die tot twee uur open mogen blij ven. Het was natuurlijk een proef, zooals het ons bezadigde stedelingen past. Juist bij wij ze van proef, één keer in de veertien dagen een uurtje er bij. Net als een patiënt, die lang heeft gelegen en nu aan de beterende hand, stapje voor stapje eerst van het bed naar de tafel, dan van het bed naar de kast en zoo iederen dag een stukje verder mag gaan. Zoo op dezelfde manier hebben blijk baar enkele café- en restaurant-exploitanten met Amsterdam willen doen. Het plan was men onopvallende man, die hem toe wuifde. Ken je me nog? Ik zou je niet meer kennen; Na tuurlijk herinner ik je me best! ant woordde Farquhar, die zich onmiddellijk dat komische ventje herinnerde, dat met hem bij hetzelfde bataljon had ge diend en zijn luitenant was geweest. Ik zal Winkler niet gauw vergeten. Zij drukten elkander hartelijk de hand. Farquhar had altijd wat gevoeld voor luitenant Winkley, die door zijn uiterlijk aanleiding gaf hem „een klein onder kruipsel" te noemen. Hij behoorde tot dat slag van lui, die zich liefst op den achtergrond houden en zich zoo onzicht baar weten te maken als de vlinder, die in een beukenbosch sprekend gelijkt op den onderkant van een beukenblad. Hij drong zich nooit op èn als hij aan ande ren werd voorgesteld, dan vergaten deze onmiddellijk zijn aanwezigheid. Ware hij niet aan ze voorgesteld, dan zouden zij zich ook nooit bewust zijn geweest, dat hij in hun tegenwoordigheid was ge weest. Men noemde hem een onschuldig mannetje en de vrouwen letten heele- maal niet op hem. Winkley, die Far quhar beschouwde als het toppunt van volmaaktheid op het stuk van sport en lichamelijke ontwikkeling, had zich in den ouden tijd als 't ware vastgeklampt aan zijn knappen kapitein, gelijk de ver schoppelingen in de natuur zich vaak hechten aan hun beter toegeruste broe ders. (Wordt vervolgd.)'

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1931 | | pagina 5