filkmaarsciie Courant.
Radionieuw<s
desddT?
Honderd drie en dertigste laargang.
Zaterdag *10 Augustus.
10 25 B"iChten
ïfc. veHStOMdi^Ot
Rmiietukiek
JxuÜiekm
DAROL FARQUHAR's
NACHTWANDELING.
Brieven uit de Hoofdstad
ARDATH Ook met kurk en qoudL LONDON
Ko. 203
Zondag 30 Augustus.
Hilversum, 1875 M. (8.30—12.— en 5.—
i__ V.A R.A., 12.5.-I- en 8.—12.— A.V.
dO. en de V.P.R.O. van 6.8.uur). 8.30
Gymnastiekles o. 1. v. G. Kleerekoper. 8.50
postduiven- en voetba!berichten. 9.Tuin-
bouwhalfuurtje door S. S. Lantinga. 9.30
Concert door het V.A.R.A.-orkest onder lei
ding van Hugo de Oroot. 10.— Lezing door
Martien Beversluis. 10.20 Vervolg concert.
11 Toespraak door G. J. Zwertbroek
i X 2012.Vervolg concert. 12.2.
Concert door het A.V.R.O.-Kamerorkest on
der leiding van L. Schmidt en gramofoonpl.
2—2 30 Boekenhalfuur. Ivans: Detective
romans". 2.30—4.— Operafragmenten door
leden van de N.V. Italiaansche Opera. Om
roeporkest. Dirigent: Vincenzo Marini. 4.—
fWar Tvtgat; „Vlaamsche humor". 4.30—
5 Gramofoonpiaten en Vaz Dias. 5.-6.—
Concert door het V.A.R.A.-Septet onder lei
ding van Is. Eyl. 0.—J(JKoning „De
Verbinding Nederl. Indie". (Nieuwe verkeers-
wonderen 6.30 Wijdingsuur door ds. J. J.
Thomson. St. Ie Cosquino de Bussy, zang en
G Hengeveld, piano. 8.Vaz Dias 8 15
1015 Uit het Kurhaus te Schevemngen
Concert Residentie-orkest onder leiding van
C. van Schuricht. Met medewerking van
'Tkvr. Nora van Rappard, zang. 10.15
Kovacs Lajos en zijn orkest. Refreinzang:
Bob Scholte. 11.10-12.- Gramofoonpl.
Huizen, 298 M. (8.309.30, 12.15 5.
en'"745-12.- K.R.O.. 9.30-12.15 en 5-
7 45 N.C.R.V.) 8.30—9.30 Morgenwijding
door Pater Lector J Dito. O P9.30—9.50
Orgelbespeling door C. Kee. 9.50 Kerkdienst
vanuit de Evang. Gemeente, Hilversum.
12.15—1.30 Concert door het K R O.-sextet
0. 1. v. P. Lustenhouwer. 1.302.A de
Geus v d. Heuvel: Pater Niewindt van Cura-
cao. 2.2.30 Gramofoonpl. 2.30—3.— Lite
rairhalfuurtje door B. Verhoeven. 3.-4.—
Uit Artis Amsterdam. Concert. The Dutch
Gentlemen Band 0.1. v. Fred. v. Zanten 4.
4.30 Ziekenhalfuurtje. 4.30- -5.Vervolg
Dutch Gentlemen Band. 5 Orgelspel door
Coljee. 5.50 Kerkdienst vanuit de Ned. Herv
Kerk te Vreeswijk. 7.458.10 J. G. Suring:
Drankwetswijziging. 8.1010.15 Concert
door het K.R O -orkest onder leiding van J
Gerritsen. Ca. 9.30 Vaz Dias 10.15—1045
Uit Tilburg: Carillonconcert v d. St Jos ph
kerk, ter inluiding v. d. verjaardag van H
M. de Koningin 104F11.Epiloog
Klein koor 0.1. v. J. H. Piccken.
Daventry, 1554.4 Al. 10.5011.05 Berirh
ten. 3.20 Orkestconcert. 4.05 Religieuse
Causerie. 4.15 Kinderuurtje. 4.35 Orkestcon
cert met medewerking van R. Easton, bas.
5.50 Liederen door Maggie Teyte. 6 20 Cau
serie. 8.15 Kerkdienst. 9.10 Berichten 925
Concert uit België. Leuven 338.2 M. 10150
Epiloog.
Parijs „Radio-Paris", 1725 M 8.05 GAa
mofoonpl. 12 50 Orgelspel. 1.20 Gramofooln-
platen. 1.50 Gramofoonpiaten. 2 20 Gramo
foonpl. 6 20 Gramofoonpl. 8 20 Concejft.
Gramofoonpiaten en zang. 9 05 Gramofoofi-
platen en zang. 9.50 Gramofoonp aten
Kalundborg. 1153 M. 12 25—2 20 Orkest
concert en zang. 3.50 Gramofoonpiaten 4.20
—6.05 Concert 8.20 „Tvillingerne" hoor-
revue van Folke Lundveld. 8 559 15 Vi
ool-recital. 9.15 10.15 Orkest- en solisten
concert. 1015—10.30 Gramofoonpl. 10 40—
11.20 Orkestconcert. 11.2012.50 Dansmu
ziek.
Lungenberg, 473 Al. 7.20-8 20 Orkest-
oncert. 8 20—8.50 Gramofoonpl. 9 20—
.0.50 Kerkdienst. Koren en orkesten 11 50—
12.20 Bach-cantate Koor, orkest en solisten
1.29—2.50 Orkestconcert. 3.204 05 Vier
handig pianospe 4.50—6.20 Concert. Or
kest en solisten. 8 20 Concert uit het Kurhaus
te Scheveningen Daarna berichten en tot
12.20 Orkestconcert en dansmuziek.
Brussel, 508.5 Al. en 338.2 Al. 508 5 M.:
5 20 Orkestconcert. 6.35 Gramofoonpiaten
8.20 Orkestconcert 9.20 Orkestconcert m m.
v. soliste. 338 2 M.: 5 20 Orkestconcert 6 35
Gramofoonpl. 8.°0 Concert door Trio 8 50
Zang. 9.20 Orkestconcert m. m. v solist.
Zeesen, 1635 M. 7.20 Concert. 8.20—9.20
Lezingen. 9.20 Hoorbericht van den Duit
schen Katholiekendag in Nuernberg 11 50
Heabehn»ani o oV'P" Herrn
2 50 Diti iZing' Middagconcert.
4 50 1'50.Lezing- 4-20 Kamermuziek.
AthWi ,55 in/€n- 5.55 Concert. 7.20
faïd R?nen Jdf*n DuitschlandEnge-
Maandag, 31 Augustus.
H'lversum, 1875 M. (Algemeen program
ma, te verzorgen door de A.VRO) 8-
Mslen nplatan' 830 Aubade °P den
vooi L eD]aatudag lan H-M" de Koningin
voor het Raadhuis, Rotterdam, 0. 1. v. mevr.
nié Sn wmi^erg"THuyser- Rotterd Harm°-
srhJnL k u*iekiorpsder Kon- ScherP"
tiici i fi' A' Haanstra. 9.15-—9.30 Or-
t,onnnftLP°0r Ja H- V" D°0rn- 9"30 Gram°-
toonplaten. 10.— Morgenwijding. 10.15
Stnnï°°inpJ: 10-3011.— A.V.R.O.-kwar-
Anf d' f g van D. Groeneveld. 11.—
Anton Pieters feest „Arenden" uit „Konin-
fverlm fllliogSchap 11-30-12.- Concert.
(Vervolg). 12.12.30 Carillonconcert door
I oon van Balkom. 12.30—2.— A.V.R.O.-
?qa i Kiding van L. Schmidt. 2.30—
3.30 Orgelconcert Fr. Hasselaar. Joh. Lam-
m<iin,auaS^ Dr- N- B- Tenhaeff
„Stadhouder Willem III". 4.— Kinderuur.
5,T Concert Strafmuziek 5de Reg. Inf.
v- J" K. v. Glas. 1ste Rotterd. Mond
harmonicaclub „Apollo" o. 1. v. J. F. P. W.
de Kruijf. 7.— Dr. P. H. Ritter Jr.: „Lessen
'7farieston door Constant van Wessem.
7.30 Gramofoonpiaten. 8.01—9.30 Bont al
lerlei uit Nederland. Omroeporkest o. 1. v. N.
Tieep. Ca. 9.3010.Verslag van het
yaurwerjc uit Den Haag. i0._ Vaz Dias.
lilt Kovacs Lajos en zijn orkest.
11-15 12.Aansluiting Dierentuin, Den
Haag. Nachtfeest. Afgewisseld met gramo
foonpiaten.
Huizen, 298 M. (Uitsluitend N.C.R.V.)
7-30—8.Gewijde muziek. Muziekver.
„Caecilia" onder leiding van L. F. v. Oud-
heusden. 8.8 15 Schriftlezing. 8.15 Gramo
foonpiaten. 9.45 Aubade door ca. 1900
schoolkinderen aan den Commissaris der Ko-
nigin in Utrecht o. 1. v J. P. Caro met orkest
begeleiding. 9.15 Gramofoonpl. 10.11
Wijdingssamenkomst in de Groote Kerk te
Hilversum. Solisten en Dameskoor. 11
Gramofoonpiaten. 11.30 A. v. Atten: „Toen
cu koningin in Wcutsdorp kwam". 12.Po-
litieber. 12.15 Gramofoonpiaten. 12.30 Or
gelconcert Jan Zwart. j. P. Caro, bas. 1.45
Gramofoonp'. 2.— Carillonbespeling door J.
Vincent. 3.-4.Concert in de Domkerk te
Utrecht. Mej. S. Volkers, sopraan. P. v. d.
Hurk, fluit. H. F. Bos, orgel. 4.Zieken-
uurtje. 5-Concert H Heimann, viool. j.
Smits, viool. A. v. d. Star, altviool H v d
Horst Jr., cello. 6.30 Verteluurtje voor j'on-
§,er^n' 9" herdenking v. d.
Geboortedag van H.M. de Koningin Solis
ten en koor onder leiding van Paul Pul 9
Marschen. 9.25 Ooggetuigeverslag van het
vuurwerk, Amsterdam. 10Concert Chr
Radio-orkest onder leiding van P v A H»rV
1035 Vaz Dias. 10.35—11.40 Vervoig con
cert. 6
Daventry, 1554 Af. 10.35 Morgenwijding
10.5011.05 Tijdsein en berichten. 12 20
Licht klassiek-concert. Sopraan en trio 1 35
Orkestconcert. 2 20—2.50 Gramofoonpl. 4 20
Licht concert. 5.35 Kinderuur. 6.20 Berich
ten. 6.50 Clavecimbelmuziek van Scarlatti
7.10 Boekbespreking. 7.30 Actueele Causerie
7.50 Lezing. 8.20 Promonadeconcert. B B
C. Symphonie-orkest 0. 1. v. Sir Henry Wood
D. Vane, sopraan. F. Russell, tenor. 10.—
Nieuwsberichten. 10 20 Debat over „Livinc
dangerously". 10.40 Licht orkestconcer?
11.20—12.20 Dansmuziek.
Parijs „Radio-Paris", 1725 M. 8.05 Gra
mofoonpl. 12.50 Gramofoonpl. 1.25 Gramo
foonpiaten 4.50 Orkestconcert. 6.50 Gramo
foonpiaten. 8.20 Concert. Strijkkwartet en
gramofoonpl. 9.05 Gramofoonpl. 9.50 Con
cert. Instrum. kwintet en gramofoonpiaten
Kalundborg, 1153 M. 12.202.20 Orkest
concert 2.50—4.50 Orkestconcert en zang.
8.20—9.30 Orkesctoncert en zang. 9 50—
1015 Vier-handig pianospel. 10.15—10.30
Gramofoonpl. 10.4511.10 Kamermuziek.
11.10—12 50 Dansmuziek.
Langenberg, 473 M. 7.258.20 Gramo
foonpiaten. 11.12.05 Gramofoonpl. 12.30
Gramofoonpiaten. 1.252.50 Concert. Or
kest en alt 5.206.20 Gramofoonpiaten.
8.20 Gramofoonpl. 9.05 „Das Geld auf der
Strasse". Blijspel van R. Bernauer en R. Oes-
terreicher. Daarna berichten en tot 12.20 Or
kestconcert.
Brussel, 508.5 M. en 338.2 M. 508.5 M.:
5.20 Orkestconcert. 6.35 Gramofoonpl. 8.20
Gramofoonpl. 9.20 Orkestconcrt m. m. v. so
liste. 338.2 M.: 5.20 Orkestconcert. 6.50
Gramofoonpiaten. 8.20 Orkestconcert. 9.20
Orkestconcert m. m. v. solist.
Zeesen, 1635 M. Ca. 7.7.50 Gramofoon
piaten. 10.30 Schooluitz. 10.55—12.20 Ber.
12.25 Schooluitz. 12.50 Gramofoonpl. 1.15
2.20 Berichten. 2.203.20 Gramofoonpl.
3.20—4.20 Lezingen. 4.20—5.20 Concert.
5.208.20 Lezingen. 8.20 Blaasconcert.
9.05 Vroolijk halfuurtje met Gustav Jacobi.
9.35 Ofkestconcert. 10.35 Lezing. Berichten.
Hierna tot 12.50 Dansmuziek.
9
Onze Vierde Augustus-opgave.
Een woord-vierkant.
Een moeilijke opgave was het maar
onze lezers hebben zich niet laten af
schrikken. En wanneer men de gegeven
letters op de juiste wijze in hel vierkant
met 25 hokjes plaatst, krijgt men het vol
gende db gram
wasem
arena
polka
e m m e n
n a a 1 d
XXXXX 2 X
2 X
waaruit men horizontaal en verticaal
de woorden kan aflezen.
Vele inzenders stuurden een keurige
oplossing in.
Onze Nieuwe Opgave (No. 5 der Au-
gustus-serie).
Alleen de cijfers 2.
Van een deeling, waarvan deeler en
quotiënt beide uit 5 cijfers bestaan (sa
men juist de cijfers van O tot en met 9)
zijn alleen de cijfers 2 aangegeven, waar
door het volgende geraamte ontstaat.
XXXXXXXX XXXX 2
XX 2 X
XXXXXX
XXX 2 XX
2 XXXXX
2 XXXXX
XX2XX
XX2XX
O
Gevraagd deze som geheel volledig in te zenden.
Oplossingen liefst zoo vroegtijdig mogelijk, doch uiterlijk tot Vrijdag 4 Sep
tember 12 uur aan den Puzzle Redacteur van de Alkmaarsche Courant.
Naar het Engelsch van BERTA RUCK
door Mr. G. KELLER.
«3-
Darol stond met looden schoenen op en
emt stijve beenen schreed hij naar de rijk ver
sierde tafel van de gast, wier wenschen beve
len waren. Toen hij opstond dacht Sheila:
Nu, over een paar minuten is hij terug! Hare
majesteit kan hem moeilijk vasthouden, ook
a' zijn ze oude vrienden.
Maar hare majesteit, deed dat wel Sheila
zag, hoe Darol zich naast die koningin van
Sjeba aan tafel zette.
Zou hij mij heusch alleen laten zitten?
vroeg Sheila zich af. Maar haar eenzaam
heid duurde slechts enkele oogenblikken.
Piotse ing hoorde zij naast zich een vriende
lijke stem: „Zou ik mij de vrijheid mogen
veroorloven me aan u voor te stellen
Farquhar zag, toen hij zijn blikken naar
wendcle, dat er iets gebeurde, dat
P'J bij voorbaat had geweten dat plaats zou
Xm merkte het op, onderwijl hij ant
woordde op de onverwachte vraag van me
vrouw Cottrell: Heeft u gedineerd?
ueen voldoende eetlust voor een tweede di
ner (een glas champagne voor mijnheer!)
u zit daar met anderen? Vraag aan uw
gezelschap qf het bij mij wil komen zitten
schijnen andere afspraken te hebben
rL i ,an*woorc'de Farquhar, terwijl hij
g steeds sombere blikken wierp naar de
Revue! Nachtrust in gevaar.
's Morgens half tien. Er staan drommen
menschen voor het feestgebouw „Bellevue"
op de Leidschekade. Naar een krantenadver
tentie heeft meegedeeld, zal het om elf uur
aanmelden van artisten zijn. Voor een nieu
we revue heeft een theater-onderneming
menschen voor ballet, koor en figuratie ge
vraagd. Niemand weet nog, wat het nieuwe
stuk zal zijn, maar zeker is het, dat van de
tafel die hij even te voren had verlaten. Een
troepje Engelsche studenten, die voor de
sport naar Zwitserland waren gegaan, om
ringde het onverwachts. Ja, Farquhar had de
jongelui reeds lang in de gaten gehad Den
ganschen avond hadden zij verliefde blikken
naar het tafeltje geworpen; zij waren het
volkomen eens met elkaar egworden, dat zij
met dat juffertje in het groen op de een of
andere wijze in kennis moesten komen
Kijk, nu zit ze alleenNu hebben we kans
haar voor een dans te vragen Wie zal
haar aanspreken? Doe jij het maar, Ulti-
mus
Nu stond de jongste, brutaalste van 't
troepje met een vriendelijk lachtje voor haar
te buigen, terwijl hij met iets verlegens in zijn
stem vroeg: Zou ik me de vrijheid mogen
veroorloven me aan u voor te stellen?
Mijn naam is Meredith, Ultimus Meredith.
Zou ik u om dezen dans mogen vragen?
Sheila dacht: Ja, waarom "niet? Men
laat mij alleen zitten! Waarom zou ik niet
gaan dansen?
Er sneed Farquhar iets door de ziel, toen
hij waarnam hoe Sheila met dien blozenen,
aardigen jongen naar de danszaal stapte.
Het gevolg was, dat toen kort daarop me
vrouw Power en de graaf uit die zaal terug
keerden, een beetje nieuwsgierig hoe het den
beiden jongelui egvaren was na een half uur
aan zich zelf te zijn overgelaten, de ledige
koffiekopjes op een rommelige tafel vonden.
Waar was het meisje gebleven? De heer, in
wiens gezelschap zij haar hadden achterge
laten, zat aan de tafel, die ongeveer den
ganschen avond was gereserveerd gebleven,
mel_' Neen maar! Wat is er nu aan de hand?
riep de kleine mevrouw Power in de grootste
CHIEFWHIP
sollicitanten nog niet een tiende deel ge
plaatst zal kunnen worden. Geen tooneel in
de hoofdstad is in staat om deze menschen-
massa te bergen. Het is een eigenaardige
file publiek en in geen enkel opzicht kenmer
ken deze menschen zich als artiesten. Het
had zoo even goed voor een baantje als col
porteur, winkelbediende, huisknecht of
dienstbode, kinderjuffrouw of metselaar,
grondwerker of verstelnaaister kunnen zijn.
Het is een somber beeld van de werkloosheid,
deze Leidschekade vol menschen, die zich
misschien binnen korten tijd revuester wanen.
verbazing uit. Inez!
In gezelschap van den graaf snelde zij
naar de nog zoo laat dineerende.
Mijn lieve Inez! Wat is er gebeurd?
Met haar champagneglas, dat zij juist
aan haar lippen wilde brengen, in de hand,
vroeg Inez Cottrell kalm: Waarom zou er
iets gebeurd z.jn?
Maar ik dacht, dat je op weg was maar
Egypte? Hoe komt dat? Wij verkeerden al
len in de herige overtuiging, dat je in je
Isotto was gestapt en dat je goed en wel op
weg was naar Marseille, met het plan naar
Caïro door te reizen!
Na een slokje champagne te hebben geno
men, zette madame Cottrell haar glas weer-
neer en keek haar vroegere schoolvriendin
met een onverschilligen blik aan. Alvorens
haar blik weer naar Farquahr te wenden zei-
de zij op nonchalanten toon:
Ja, ik ben wel vertrokken, maar ben ten
slotte hierheen gegaan. Ik was van plan ver
anderd. anders niet!
Sheila danste intusschen met den jongen
student, die haar had aangesproken, daarna
met een anderen, vervolgens met den graaf,
en ten slotte met vele anderen. Alleen niet
met kapitein Farquhar; dien zag zij met
mademe Cottrell dansen en aan haar tafel
zitten, om later weer met haar ten dans te
gaan. Nu zij hem eenmaal weer binnen haai
bereik had, liet madame Cottrell hem niet
meer los. Zij had haar klauwen diep in haar
prooi geslagen! Maar trots zij dit ook con-i
stateerde, was Sheila toch van één ding diep,
overtuigd: haar vijand ke k woedend en was
woedend en zijn oogen waren niet van haar
af. En terwijl zij zich met den jongen Ulti
mus liet wiegen op de tonen van een „blue"
overpeinsde zijIk had gevreesd dat het1
Ze zijn van het moedige, berustende type
werkzoekenden, deze lieden in de queue, die
alles aanpakken, wat zij kunnen krijgen.
Ballet?, vooruit maar: Ballet. Koor?, ook
goed: Koor. Figuratie? Als het dan niet an
ders kan: figureeren. Het is wel eigenaar
dig: in de ééne stad haalt er een tooneeldi-
recteur krachten uit Duitschland, omdat er
geen Hollanders zoo'n rol zouden kunnen
spelen, of voor dat werk geschikt zijn, en in
de andere behoeft een ondernemer maar één
advertentie te zetten, om een leger menschen
op de been te brengen, die zich als danseur
of solozanger uitverkoren gevoelen. Het
geeft een beeld van dezen oppervlakkigen
tijd, waarin zoovelen meenen wel een vak te
kunnen beoefenen zonder deugdelijke oplei
ding te hebben genoten. Maar een beeld ook
van de zorgelijkheid dezer tijden, van ma
laise, armoede en ellende.
En als om elf uur zij, met de breedste
schouders, vooraan staan en door hun voort
varendheid meenen, al dadelijk de positie van
eersten tenor te hebben verworven, begint
eerst de revue voor de Revue. Er zijn een
paar verslaggevers en een teekenaar geko
men om op smeuige, sappige wijze hun lezers
van dit voorval te laten genieten. Ze zullen
het zeker aardig opdisschen, leuke copij, aar
dige franje met een plaatje er bij en hun le
zers zullen gieren en zich kostelijk amusee
ren om de kwinkslagen van den directeur en
de grappige typen, die zich komen aanmel
den. Grappige typen.... O, wat grappig, die
zestiger, die voor koor komt solliciteeren en
op de vragen van den directeur, uit lang ver
vlogen dagen met een schor versleten stem,
van een Koninklijke Oratoriumvereeniging
mompelt. O, wat grappig, die grijsaard voor
de figuratie, wiens referentie kort en zake
lijk luidt: „Elf jaar bij Stoel en Spree". En
niemand vraagt er, hoe lang was dat gele
den; het zou te schrijnend zijn. Och, ja, het
klinktt wel gek, wanneer er een toekomstige
zanger van zijn kunnen verhaalt en beschei
den meedeelt, dat hij „nooit zoo zeer op het
'tooneel heeft gezongen", als wel „bij de Vo-
lewijksche Voetbalvereeniging en zoo". Maar
zijn gezicht lacht niet mee, als de menschen
achter de tafel in schaterlachen uitbarsten.
Iedere sollicitant vertegenwoordigt hier een
tooneelstuk op zich zelf, maar meer drama
tisch of realistisch dan het luchtige genre,
waarvoor het bedoeld is. En natuurlijk, ik
weet wel, dat de stoere Amsterdammer voor
een vreeselijke avond voor me zou worden,
maar zooals de zaken nu loopen, ben ik van
ganscher harte verheugd dat ik mijn ouden
vijand hier heb ontmoet en ik ben verrukt
over wat ik zie gebeuren. Ik vind het begin
van mijn vacantie eenvoudig goddelijk.
Intusschen overpeinsde Farquhar, terwijl
hij naar de tafel ging om mevrouw Cottrelis
waaier te halen: Maar bij alle goden! Wie
heeft dan toch die parels gestolen? Zij kan
het niet gedaan hebben, hoewel het niemand
anders kan gedaan hebben Hoe kom ik er
achter? Ik zou mijn verdiensten voor een heel
seizoen er voor over hebben om de waarheid
te weten.
HOOFDSTUK XX.
De man die nooit werd opgemerkt.
Den volgenden morgen gebeurde er
iets, dat aan Darol Farquhar de absolute
zekerheid gaf, ten minste voor het
oogenblik, dat Sheila Curtis de dievegge
van de parels was.
Laten we in het kort vertellen wat tot
die zekerheid aanleiding gaf.
Van den kant van de ijsbaan, waar hij
/an des morgens tien uur tot zonsonder
gang druk in de weer was om de eerste
schreden op het gladde vlak te leidep
;van leerlingen, die misschien nooit meer
zouden schaatsenrijden, hoorde hij on
verwachts zijn naam roepen:
Hallo, Farquhar!
Hij bleef staan op het pad van platge
treden sneeuw, dat naar den ingang van
de kleedkamers voerde, waar de bezoe-
'kers hun schaatsen aandeden en keek
jnaar de richting vanwaar de stem was
gekomen. Daar stond een kleine, volko
de tafel met zijn: „Nou, u ken mijn voor al
les gebruiken, hoor Meneer", rasechte Jor-
daanhumor vertegenwoordigt, maar het is
humor, die thuis hoort in de haven met mo
kerende hamerslagen en zingende lieren, of
op de bouwwerken in Amsterdam's moeras
grond met de dreunende heimachines en het
zwaar vallende blok. Het is zeker niet uit
weelde, dat hij tooneelcarrière wil maken, de
pootige knaap met de eeltige handen. En het
is niet zoo leuk, dat oude afgeleefde vrouwen
hier om werk komen vragen, als laatste hoop
misschien. Maar ook de verschijning van
de bloed-jonge meiskes met de trippelpasjes
en het geaffecteerde spraakje is niet zoo
fleurig als het wel lijkt. „Mag u wel van uw
ouders?".... of het soms niet genoeg zegt!
Werklooze „boois" zooals ze zich in onver-
valscht Amsterdamsch accent aanbieden, ont
slagen Duitsche dienstboden, metaalbewer
kers en gedupeerd bankpersoneel, na de een
of andere défonficture, het is alles gekomen
op de advertentie en met de luchthartige
stemming, dit tooneelbedrijf eigen, hebben
directeur Sluys en kapelmeester Davids lan
ge lijsten met namen en adressen. Dan het
stereotiepe antwoord: „Als we u noodig
hebben, hoort u nog wel van ons"; wie
volgt?...
Maar de meeste tenoren want vooral
eerste- en tweede tenoren schijnen zeer over
vloedig te zijn het meerendeel der figu
ranten en wel drie-kwart der „balletteuses"
zullen tevergeefs wachten op bericht Maai
inmiddels zijn er weer andere advertenties
verschenen, andere verwachtingen en nieuwe
hoop voor deze optimisten, die voortleven in
een bestaan van ilusies. En de kranten geven
leuke stukjes....
We zijn weer blij gemaakt voor niets,
Eerst opgewekte mededeelingen met groote
opschriften: Amsterdam wordt wereldstad,
met café's, die tot twee uur open mogen blij
ven. Het was natuurlijk een proef, zooals het
ons bezadigde stedelingen past. Juist bij wij
ze van proef, één keer in de veertien dagen
een uurtje er bij. Net als een patiënt, die
lang heeft gelegen en nu aan de beterende
hand, stapje voor stapje eerst van het bed
naar de tafel, dan van het bed naar de kast
en zoo iederen dag een stukje verder mag
gaan. Zoo op dezelfde manier hebben blijk
baar enkele café- en restaurant-exploitanten
met Amsterdam willen doen. Het plan was
men onopvallende man, die hem toe
wuifde.
Ken je me nog?
Ik zou je niet meer kennen; Na
tuurlijk herinner ik je me best! ant
woordde Farquhar, die zich onmiddellijk
dat komische ventje herinnerde, dat
met hem bij hetzelfde bataljon had ge
diend en zijn luitenant was geweest. Ik
zal Winkler niet gauw vergeten.
Zij drukten elkander hartelijk de hand.
Farquhar had altijd wat gevoeld voor
luitenant Winkley, die door zijn uiterlijk
aanleiding gaf hem „een klein onder
kruipsel" te noemen. Hij behoorde tot
dat slag van lui, die zich liefst op den
achtergrond houden en zich zoo onzicht
baar weten te maken als de vlinder, die
in een beukenbosch sprekend gelijkt op
den onderkant van een beukenblad. Hij
drong zich nooit op èn als hij aan ande
ren werd voorgesteld, dan vergaten deze
onmiddellijk zijn aanwezigheid. Ware
hij niet aan ze voorgesteld, dan zouden
zij zich ook nooit bewust zijn geweest,
dat hij in hun tegenwoordigheid was ge
weest. Men noemde hem een onschuldig
mannetje en de vrouwen letten heele-
maal niet op hem. Winkley, die Far
quhar beschouwde als het toppunt van
volmaaktheid op het stuk van sport en
lichamelijke ontwikkeling, had zich in
den ouden tijd als 't ware vastgeklampt
aan zijn knappen kapitein, gelijk de ver
schoppelingen in de natuur zich vaak
hechten aan hun beter toegeruste broe
ders.
(Wordt vervolgd.)'