BRANDEN. VERKEERSONGEVALLEN sss5Sed„eNcdcria"tei'«»'''»ïa beverwijk. S SS K I: S 85 1515'. 85 s ffl 3. r SS SS f s SS gg Ig «lltiltil HET WEGENVRAAGSTUK. Een van de problemen, welker oplossing aan de overheia en haar organen is toever trouwd, is het veelomvattende en vooral voor de steeds toenemende categorie van automo bielrijders zeer belangrijk wegenvraagstuk. De functie, welke de personen- en de vracht auto in het maatschappelijk bestel vervul den, is zéér veelzijdig en er zullen in een land als het onze in den tegenwoordigen tijfl niet veel menschen meer worden gevonden, die niets met de auto te maken hebben, a overtreft het aantal motorwagens hier te lande op het oogenblik nog nauwelijks de '150.000. Maar bovendien bevinden er zien 'te onzent nog 'n paar millioen wielrijders, terwijl tenslotte het paard als trachemiddel nog niet geheel is afgeschaft. Allen hebben meer of minder belang bij een doelmatig wegennet en het is dan ook niet te verwonderen, dat het publiek het op prijs stelt, zooveel mogelijk met den stand van het vraagstuk op de hoogte te worden gehouden. D De minister van waterstaat, mr. 1 J- Ker mer, noodigde daarom een aantal vertegen woordigers van de dagbladpers uit tot een samenkomst te zijner departementen, we e mede werd bijgewoond door den directeur- generaal van den waterstaat, ir. Ringers, den chef van de directie wegenverbetering, ir. V. d. Broek, en enkele hoofdambtenaren. Een eerste systematisch plan van wegen verbetering is zoo bracht de minister in herinnering in de oorlogsjaren be lichaamd in een wetsontwerp van nu wijlen minister Lely, doch tengevolge van de bui tengewone omstandigheden is dat wetsont werp, dat overigens nog slechts op beschei den schaal was opgezet, niet in parlementai re behandeling gekomen. Toen na den oorlog de toestand weer meer normaal waren geworden, is de wegenverbe tering eerst weder met eenige kracht ter hand genomen en in het bijzonder is dit geschied toen in het laatst van 1926 de wegenbelas tingwet was tot stand gebracht, waardoor de financiën, om met die verbetering daad werkelijk te beginnen, beschikbaar kwamen. De wegenbelasting immers 6 per 100 XG. voor personen- en vrachtauto's en J 8 per 100 K.G. voor autobussen, met 25 pCt. k 50 pCt. verhooging wanneer de auto's niet van luchtbanden zijn voorzien en 10 a f 30 voor motorrijwielen) komt geheel ten bate ,van de verbetering en uitbreiding van ons wegennet. Zij bracht over 1930 reeds 10.800.000 op. Bovendien komt sinds eeni ge jaren de opbrengst van de rijwielbelas ting (in 1930 6.800.000) ten bate van de wegenverbetering. Van de opbrengst van beide belastingen tezamen komt gedurende de eerste 5 jaren 70 pCt. ten voordeele van het Rijk en de rest ten behoeve van de provin cies; voor de volgende 5 jaren wordt het Rijksaandeel 65 pCt. en daarna 60 pCt. Reeds bij de eerste besprekingen over de uitvoering van het aanvankelijke Rijkswegen plan (1927) was men er zich van bewust, dat de uitvoering een werk van tenminste 25 jaren zou zijn, indien men althans niet te groote sommen ten behoeve van de wegen verbetering zou willen leenen. De zeer glo bale begrooting immers deed een raming van omstreeks 300 millioen zien. Het vijfjarig werkplan van 1927, van minister v. d. Vegte, beoogde in hoofdzaak: le. de bestaande Rijkswegen in behoorlijken staat te brengen; 2e van enkele wegen, waarvan de plannen reeds waren opgemaakt, den aanleg of de reconstructie met kracht ter hand te nemen 3e. met den bouw van de groote bruggen te beginnen. Wat het in behoorlijken toestand brengen der Rijkswegen beteekende, kan men zich het beste voor oogen stellen wanneer men be denkt, dat de Rijkswegen vóór het begin van het eerste vijfjarige werkplan een rijbaan breedte van 4 tot 4.25 M. hadden, welker verharding over het algemeen in slechten staat was door de gedwongen verwaarloo zing gedurende en na den oorlog, en dat zij van geen of onvoldoende rijwiel- en voetpa den waren voorzien. De taak, welke het eerste vijfarig werk plan aan den Rijkswaterstaat oplegde, was: de breedte van de rijbaan op 6 M. te bren gen, de verharding te verbeteren en rijwiel paden waar noodig aan te leggen. Dit werk is nu grootendeels volbracht. De nieuw aan te leggen wegen, in het eer ste vijfjarig plan bedoeld, zijn die van de Hoornbrug (Rijswijk) naar Rotterdam, van Rotterdam naar Gouda en van Amsterdam naar Velsen, langs het Noordzeekanaal. Zooals men weet, is van eerstgenoemden weg het gedeelte Rijswijk—Delft het vorige jaar geopend, terwijl kort geleden de weg van Rotterdam naar Overschie voor het ver keer in één richting is opengesteld en het gedeelte Delft—Overschie is in vollen aan leg. De weg Rotterdam—Gouda is tot Nieu- werkerk gereed en van daar af in aanleg. Van de weg AmsterdamVelsen is het vak bij Velsen gereed gekomen, terwijl de brug gen in aanleg zijn. Geheel gereconstrueerd zijn de wegen van Den Haag naar Leiden; van Amsterdam naar Baarn (de brug over het Merwedeka- naal kan in 1933 klaar zijn), de weg van Amsterdam naar Haarlem en de weg door Zeeland. Wat de bruggen betreft, is die bij Kater- veer gereed gemaakt; zij zal in de tweede helft van October voor het verkeer worden geopend. Daarop is de brug bij Zaltbommel gevolgd; van deze zijn thans de onderbouw en de bovenbouw in uitvoering. Voor de brug bij Arnhem zijn er plannen gereed en voor die bij Nijmegen is de aanbesteding van he eerste bestek uitgeschreven tegen 17 Septem ber a.s., tenzijook dan nog geen over eenstemming met het gemeentebestuur van Nijmegen mocht zijn verkregen. In het Rijkswegenplan-1932 zijn een aan tal nieuwe verbindingen opgenomen, waar door de lengte met 400 K M. is uitgebreid. De minister noemde: den hoofdweg door den Wieringermeerpolder; den weg over den afsluitdijk van de Zuiderzee en verder van de Friesche kust of over Sneek naar Hee renveen; de verbinding van den reeds opge nomen weg Heerenveen—Drachten met Gro ningen den weg langs het Stadskanaaleen verbinding van Emmen met dien weg bij Ter Apel; den weg Almelo—Hardenberg; een verbinding noordelijk langs Amersfoort van den weg Amsterdam-Baarn met Hoe- velaken en Nijkerek; den weg Laren Hilver- St. Philipsland; een weg Maastricht Heer- kTn het wegenplan zijn voorts, naar men weet diverse profielen opgenomen voor au te- wegen met of zonder parallelwegen Inhia- schen zit niet de gedachten voor, dat thans ook wegen uitsluitend voor autoverkeer vol- n« rechte lijn van de voornaamste steden naar S buitSland getrokken, zullen wor- ^Etelcosteif van het wegenplan zooals het thans is vastgesteld zijn op 435 millioen gul den geraamd; de uitvoeringsperiode is op 25 jaren berekend. Nu de wereldcrisis zich ook in ons land in steeds sterkere mate laat gel den kan nog niet worden gezegd in hoeverre teneinde sneller te werken het maken van schuld voor het wegenfonds toelaatbaar kan worden geacht. Wat het wegdek betreft strijden klinkers, asfalt, teer en beton om den voorrang In de kosten van een klinkerweg is 42 tot 48 pCt. aan Nederlandsche arbeidsloonen begrepen, terwijl deze verhouding bij betonwegen 30 tot 33 pCt. en bij asfaltwegen 30 tot 36 pCt. is wanneer het cement en het asfalt door de Nederlandsche industrie worden geleverd. Bij nieuwe wegen vormt beton een zéér goede verharding; bij bestaande wegen geeft alleen de aanleg van een betondek veelal aanlei ding tot hinder voor het verkeer. De klin kerweg is, indien hij goed ligt, ook een uit stekend wegdek voor het autoverkeer, doch het bezwaar bestaat nog, dat om een klin kerwegdek in goeden staat te houden, bij druk verkeer en bij niet vasten ondergrond, er hoogere uitgaven noodig zijn dan voor an dere wegdekken. Met de klinkersfabrikanten wordt overleg gepleegd hoe daar verbetering van het klinkerwegdek de onderhoudskosten cunnen dalen. Wat het asfalt betreft, de z.g. grove as- .altbetonwegen, hebben een stroef wegdek; verbetering van de bestaande asfaltdekken is in voorbereiding. Bij de discussie, gevolgd op de mededee- lingen van den minister, werden enkele vra gen gesteld. Uit minister's antwoord teekenen wij nog aan, dat een definitieve keuze van wegdek nog niet is geschied, dat ten aanzien van de route Amsterdam—Den Haag nog niet is beslist of deze al of niet langs Sassen- heim zal loopen en dat in overweging is een wijziging van den regel „rechts gaat voor", welke regel ook de minister niet buitenge woon gelukkig'acht. Hierna vereenigden de heeren zich aan een lunch in Huize Voorhout. Na afloop daarvan maakte een deel van de journalisten gebruik van de gelegenheid om het Rijkswegenbouwlaboratorium aan de Badhuiskade te bezichtigen, waar o.m. een door ir. R. Loman uitgebrachte welggolfme- ter in oogenschouw werd genomen. DE HUURSTAKING TE ROTTERDAM. T wee stakers in alle vroegte uit hun woning gezet. Zondag is aan twee bewoners van de Stein- wegstraat, die geruimen tijd in huurstaking zijn aangezegd, dat hun woningen zouden worden ontruimd en reeds gistermorgen half zeven verschenen twee autobussen van de R. E. T. in de Steinwegstraat met ongeveer 50 politiemannen. De hoofdcommissaris en de commissaris van de vijfde afdeeling waren aanwezig bij de uitzetting, die zonder inci denten door een deurwaarder, geassisteerd door twee rijksveldwachters, werd verricht Omstreeks negen uur, toen het nieuws van de uitzetting in de buurt bekend was geworden, kwamen er belangstellenden, maar de politie macht trok zich terug. Tegen tienen ontstond er een conflict tusscnen een van de huursta- kers en een man, die niet staakt, welk con flict in een vechtpartij ontaardde. De politie heeft de mannen gescheiden. Hoewel er nog vrij veel belangstelling in de omgeving van de straat was, is het er toch rustig gebleven WETHOUDERSVERKIEZING TE 'S-GRAVENHAGE. Gistermiddag heeft de gemeenteraad met 41 van de 43 stemmen den heer Quant (R.K.) tot wethouder herkozen; twee stemmen wer den uitgebracht op den heer L. de Visser (Cornm.) Aan deze verkiezing ging een heftig debat vooraf. De heer Quant heeft deze benoeming aan vaard. JONGE MAN GEARRESTEERD. Verdacht van verschillende misdrijven. Gistermiddag is een 9-arig meisje dat te Bussum in het Rozenlaantje eikels liep zoeken, aangesproken door een jongen man die haar meetroonde naar een stille plek en daar onzedelijke handelingen pleegde. Op het hulpgeroep van het meisje, ging de man op de vlucht, doch nij werd later door de politie gearresteerd. Hij bleek te zijn de 22-jarige B. uit Amsterdam. Reeds tweemalen werd de man wegens inbraak veroordeeld. De politie heeft goeden grond om aan te nemen dat hij te Bussum verschillende rijwie len heeft gestolen en waarschijnlijk schuldig is aan de begin Augustus bij den direct ur van het gemeente'ijk electriciteitsbedrijf te Bussum gepleegde inbraak. De man wordt ter beschikking van de jus titie gesteld. VERDRONKEN. De 18-jarige dochter van den veenarbeider Post te De Krim bij Coevorden wilde gister middag andere veenarbeiders halen om be hulpzaam te zijn bij het laden van een schip. Zij viel van een vonder en werd eenigen tik later dood gevonden. PRINSES JULIANA NAAR PARIJS. Ter bezichtiging van het nieuwe paviljoen. Prinses Juliana zal Vrijdag en Zaterdag a s. een bezoek brengen aan de Koloniale tentoonstelling te Parijs, in het bijzonder ter bezichtiging van het nieuwe Nederlandsche paviljoen, KADASTER EN LANDMEETKUNDE. Gister hield de Vereenigjng voor Kad^ter en Landmeetkunde haar algem^e°® y ring in het Gouden Hoofd te H j der leiding van den voorzitter den neer j. Pieters. tvn Op 1 Juli jl. stonden ingeschreven 170 gewone en 49 buitengewone leden. De rekening en verantwoording ov gaf aan ontvangsten aan 3426,20 uitgaven 3642.07. affr_j De heer O. J. Jonas, die periodiek aftrad als bestuurslid, werd hierna benoemd vens werd herkozen tot redacteur van orgaan de heer Tienstra. Vervolgens kwam aan de orde de besp king van het Instituut Hoofden van D enst. Door verschillende sprekers werd hierov het woord gevoerd. Een voorstel van den heer de Korver, o een beslissing over dit vraagstuk voorloop g nog uit te stellen, werd door de vergader g aangenomen. Een voorstel om aan.,de. re?X ring te verzoeken de proef op ult/ebf^1,d^ schaal te doen plaats vinden en onder beter omstandigheden dan thans het geval is, werd verworpen. Eveneens werd verworpen een voorstel van Zutphen om een commissie te benoemen, die een werkprogramma en een organisatie-schema zou moeten ontwerpen. Tenslotte werd ook een voorstel van "en Jaag, om een commissie van onderzoek m te stellen verworpen. In de middaguren heeft prof. ir. W Scher- merhorn uit Delft een rede gehouden over de landmeetkunde in de technische overheids diensten in Nederland. Vandaag vindt nog een huishoudelijke ver gadering plaats. K waadwilligheid Zondagavond is te Strijp aan de Zeelster straat, gemeente Eindhoven, de zevende boer derij' afgebrand binnen een kort tijdsbestek. Ditmaal was het de boerenhofstede, bewoond door den landbouwer A. v. d. Palen, toebe- hoorende aan de grondmaatschappij „Nieuwe Stadsuitleg". De geheele oogst en de inven taris, alsmede al het huisraad zijn verloren gegaan. De kinderen van den landbouwer konden met moeite gered worden. Drie var kens zijn in de vlammen omgekomen. De oor zaak van den brand is onbekend, doch wordt aan kwaadwilligheid gedacht. Niet ver van deze boerderij aan dezelfde straat ontdekte men denzelfden avond een be gin van brand in de stoomtimmerfabriek van den heer J. van Tuijn. Deze brand kon zon der de hulp der brandweer door buren ge- bluscht worden. Ook hier moet aan kwaawil- ligheid gedacht worden. Diefstal tijdens den brand. Van een buurman van de afgebrande boer derij is tijdens den brand een ijzeren kistje met eenige honderden guldens ontvreemd. 34 varkens omgekomen. Door onbekende oorzaak is in den nacht van Zaterdag op Zondag een groote houten loods op de tuinderij van den heer Flinter man aan de Kniplaan te Voorschoten afge brand. Aan blusschen viel niet te denken, 34 varkens kwamen in de vlammen om. De schade van ruim 6000 wordt door verzeke ring gedekt. Motorfiets geslipt; duorijdster ge dood. Gisterochtend moest op den Bezuidenhour- schen weg bij de Eerste van den Boschstraat te Den Haag een motorrijder (thuisbehoorend te Rotterdam) plotseling uitwijken voor een wielrijdster, met gevolg, dat hij slipte. Zijn echtgenoote, die op de duo zat, werd van de motorfiets geslingerd en overleed kort daarop aan een schedelbasisfractuur. Een botsing en een aanrijding. Gistermorgen reed op den Graafschen weg nabij het Maas Waalkanaal te Nijmegen om streeks negen uur in de richting Grave een auto, bestuurd door den heer Koehorst uit Wychen. Van de tegenovergestelde zijde kwa men drie wielrijders aanrijden met achter hen een motorrijder, de heer Gerritsma uit Mill Toen deze de wielrijder gepasseerd was, keek hij achterom met het gevolg, dat hij in volle vaart tegen den auto botste. De botsing was zoo hevig, dat de auto rechts en de inotor links van den weg slingerden. Een der wiel rijders werd door den auto gegrepen en op den weg geslingerd. De motorrijder bekwam een gecompliceer- den beenbreuk, terwijl de wielrijder een schouder brak en verschillende ontvellingen opliep. Beiden werden, nadat ter plaatse een voorloopig verband gelegd was, naar het Canisius ziekenhuis vervoerd. De autobe stuurder kwam met den schrik vrij. De auto kwam ter zijde van den weg even voor de spoorbaan op zijn kop te staan en was zwaar gehavend, 't Motorrijwiel en het rij wiel van den wielrijder werden nagenoeg ver meld. Ooed afgebopen. Eenige licht gekwetste passagiers. Gisteravond te ongeveer 7 uur is te Am sterdam een autobus van lijn D, die uit de richting Diemen kwam op de W eesperzijde bij de Kruislaan, ten gevolge van het feit, dat de chauffeur voor een anderen auto moest uitwijken, van den dijk gereden. De autobus kwam in scheven stand te staan, doch sloeg gelukkig niet om, waardoor de chauffeur en de 20 inzittenden voor een ernstig ongeluk gespaard bleven. Een vrouwelijke passagier werd aan een der beenen gewond. Verschillende anderen liepen weinig beteekenende kwetsuren op. Wel waren allen uit den/aard der zaak door het onverwachte gebeuren hevig geschrokken. Gedurende de avonduren is met behulp van een kraanwagèn de zeer zware autobus weer op den weg gezet. De voorwielen van de auto bus stonden beneden aan den dijk, recht voor een slootje. Een zwaar gewonde. Zondagavond is de heer v. Mierlo uit Weert tengevolge van een defect aan de stuurinrichting met zijn auto van den hoogen berm van den rijksweg Roermond—Horn ge reden. De auto botste tegen een boom, sloeg om en werd zwaar beschadigd. Van des zes inzittenden werd alleen de heer v. Kimmenade uit Weert ernstig aan het hoofd yerxond; de anderen liepen eenige schrammen op. v. K. is in het St. Laure"1"'-* ziekenhuis te Roermond opgenomen. WAALOVERBRUOGINO BfJ NIJMEGEN. v Het college van B. en W. van Nijmegen stelt den raad voor te besluiten tott het aan vaarden van de door den minister van Wa terstaat aangeboden ontwerp-overeenkomst. Het bestuur van het departement Nijme gen der Ned. Mij. voor Nijverheid en Han del heeft zich met een nader adres tot den gemeenteraad van Nijmegen gericht, waarin het uiteenzet dat op staatsrechtelijke gron den het voor den minister van Waterstaat niet mogelijk is, voorwaarden aan een subsi die-verleening voor den bouw van de Waal brug te aanvaarden. Het bestuur verzocht den raad, nu uit het antwoord vand en minister op vragen van iet Tweede Kamerlid Kuiper gebleken is, dat lij bereid is tot overleg betreffende de ar- >eidsvoorwaarden, met algemeene sstemmen de voorgestelde kostenverdeeling te aanvaar den. Morgen komt de gemeenteraad van Nij megen bijeen. STAKING BIJ DE TWENTEKANALEN. Aan de werken der Twentekanalen staken van de firma Bleeker, die den bruggenbouw bij Eefde onderneemt, 150 arbeiders. Spoct Voetbal. HaarlemAlcmaria uitgesteld. De Sportkroniek meldt, dat de competitie wedstrijd HaarlemAlcmaria, welke voor den 13den September was vastgesteld, tot nader te bepalen datum is uitgesteld. Alcmaria II speelt Zondag thuis tegen De Spartaan II, terwijl het derde elftal eveneens thuis speelt tegen West-Frisia II. Verder is wat de eerste klasse betreft iet volgende programma vastgesteld: Af deeling V: Leeuwarden—Frisia. FrieslandF.V.C. Veendam—Alcides. AchillesG.V.A.V. A t h 1 e t i e k. De KN.G.V. Kampioenschappen te Apeldoorn. Zaterdag en Zondag werden op het fraaie Berg en Bosch-terrein te Apeldoorn Atle tiekwedstrijden gehouden van het Kon. Ned. Gymn. Verbond. De voornaamste uitslagen luiden: 100 M.: 1. K. Leeuwerik, Concordia, Zaan dam 11.2 sec. 400 M.: 1. P. Spoor, Concordia, Haarlem 54 2 sec. 800 M.: 1. P. Rosing, Olympia, Gasselter- nijveen, 2 m. 7.6 sec.; 2. A. Rietveld, Sport- lust, Enschede. 1500 M.: 1. P. Rosing, Olympia. Gassel- ternijveen 4 m. 7.6; 2. J. Verkes, Turnlust, Haarlem. 4 maal 100 M.: 1. Concordia, Zaandam 47 sec.; 2. Olympia, Groningen, 3. Gratia Plato, IJmuiden. Relay (Zweedsche etafette): 1. Sportlust Enschede 2 m. 13.1 sec. Polsstokhoogspringen: H. G. Nijhof, Olympia, Hengelo (O.) 2.30 M.2. Jac. Rut gers, Leeuwarden, Leeuwarden, 3. K. Schenk Wieringerwaard. Duitsche driesprong: 1. K. Schenk, Olym pia, Wieringerwaard; 2. C. v. d. Klinken berg, B. G. V., Bloemendaal3. J. de Vries, Olympia, Groningen. Verspringen: 1. K. Schenk. Olympia, Wie ringerwaard, 2. K. Reynders, Gratia-Plato, 3. D. Dragt, Sportlust, Enschede. Speerwerpen: 1. L. Looy, G. V. Rotterdam te Rotterdam 52 10 M.; 2. A. Donker, D.O.S., Amsterdam; 3. W. van het Veer, Sportlust, Enschede. Discuswerpen: 1. P. Nimmerdor, K.D.O., Apeldoorn; 2. A. G. J. de Bryn, Olympia, Den Haag; 3. Jac. Rutgers, Leeuwarden te Leeuwarden. Kogelstooten: 1. A. G. J. de Bruyn, Olym- Pit, den Haag 12 63 M.; 2. J. Antenne, Olympia, den Haag; 3. L. Drost, Thor, Har- lingen. 3000 M.: I C. Bakker, De Halter, Alk maar, 9 min. 51 sec. Mej. B. Bakker, Wieringerwaard, werd kogelstooten met een worp van faouuiciaal Tlieuws Waalenburg die te aanschouwen daad zullen moeten derven. geeft. "uier. Dat behoeft niet zoo te ziin in- derlandsche volk er opnieuw hn!tn het N'e geven zijn natuurdommen voldoen Va" Wil te stellen en voor hun behoud °P, Pij» willen brengen. Onze VereenigingV"er te gingen aangewend om althans ,eft Po- rijkste gedeelte van den polder aan ^ela"£« het laagste en het merkwaardigste ï00^, zoo gelegen, dat het ook bij bemall terr«'n tegenwoormgen staat behouden kan8K,n d?n Vfij hebben het oog geslagen op ffrbllJVen. gelegen tusschen Westerboersweg gL°nden, weg en Motweg, een oppervlak!» Mld<H veer 40 H A. beslaandefK^C,-^ de Vereeniging in handen gegeven t 18 aan tober a.s. Zal het mogelijk zifn aVj 1 Oc. Waalenburg te behouden dan m«lL'Üel Vac eeniging de beschikking krijgenV(* drag van meer dan dan f 30 onn 6611 bt' een som gaat de draagkracht van dè v"1' eeniging, die reeds zoo vele en geldelijke verplichtingen op zich heeft gr°0tt men, thans te boven en wij moeten fn°" weer een beroep om steun doen nn ,alv« genen, die het met ons eens ziin a d'e- plicht der Vereeniging dat het <ja bier reddend op te treden trachten H Zoo groot is het bedrag niet u zelfs in deze voor velen zoo moeiliik.!-^. bijeengebracht worden. Men bedenke dafr' over enkele maanden reeds te ïaö* ,at 11 et dat dan de kans voorgoed voorb j f zulk een uniek en rijk landschao te L?' Jon' Mochten wij de een grooter bedrag, dan kunnen wij hefTr schermde gebied nog verder nifiwj he< zenden, landgenootene en vreemdeling' ?ul' ben onder leiding van de Sakïf" Vereeniging in haar vaak zoo m, -??Zer bewonderd en dit versterkt ons in trouwen, dat wij ook ditmaal niet f? ver" worden v£S£t lSW; strijd willen steunen' moeilijken Bijzonder zullen wij het waardeeren, in- dien ook U van Uw belangstelling en van Uw instemming blijk wilt geven Secretaris is de heer Dr. Jac. P Thiiw 540, aAmsterd"mVereeniging is HeereW' Onder zeer veel belangstelling, is naar d« N. R. Lt. meldt, Maandagmiddag in het cre matorium op Westerveld de verassching ge- schied van het stoffelijk overschot van den heer A. A. Donker, oud-lid van den gemeen teraad en van de gezondheidscommissie, voorzitter van den kerkeraad der Doopsge zinde gemeente alhier. Aanwezig waren de heeren B. Schouten te Alkmaar en B. H. Jurgens te Purmerend na mens het departement Noord-Holland der Nederl. Maatschappij tot bevordering der pharmacie, mevrouw v. d. Werff en dr. Muys van der Moer namens het Beverwijksche Zie kenfonds; mr. A. Moens namens de gezond heidscommissie, mevrouw Dokter en mej. Hel- mers namens het Centraal genootschap voot kinderherstelling- en vacantiekolonies, de hr. F. R. G. Rijkers namens de Vereeniging Ko ninginnedag, de heer C. Dingler namens het Witte Kruis, e.a. Gesproken hebben ds J. D. van Calcar na mens de Doopsgezinde gemeente, de heer B. H. Jurgens namens het departement Noord- Holland der Nederl. Maatschappij tot bevor- dering der pharmacie, die dankbaar herdacht dat de overledene vele jaren secretaris is ge weest, en dr. Muys v. d. Moer namens het Beverwijksche Ziekenfonds. De zoon dankte voor de belangstelling. (Nlet-OfHciïeÜ 457» STAATSLOTERIJ. Trekking >an Dinsdag 8 Septealw IW- 4e Klasse. 2e LUst. Hooge Prilxeo: 2772 2000 153 2116 2221 13555 1000 11650 12602 200 515 7812 6045 6803 13342 19376 en 2®0 Prljxen van 1 65.—. 162 163 174 213 452 582 627 761 784 839 1142 1208 1222 1598 1606 1622 1960 1968 1989 2)09 2134 2148 2441 2442 2469 2636 2678 2764 2943 3055 3078 3230 3245 3269 3501 3600 3651 3763 3803 3836 TEXEL'S NATUUR BEDREIGD. Bevordert het behoud van een vogelbroedplaats in Waalenburg! De vereeniging tot behoud van natuur- monumenten in Nederland schrijft ons: Andermaal ziet onze Vereeniging zich ge- noodzaakt een beroep te doen op allen, wien het behoud van het Nederlandsche landschap met zijn rijkdom van planten en dieren ter harte gaat. Het geldt ditmaal Waalenburg op Texel, een terrein van ongemeene beteelcenis voor bloemen en voor vogels, een lagen brak waterpolder, zooals die in Nederland hoe langer hoe schaarscher worden Het is Waalenburg, waar de duizenden, die Texel bezochten, genoten hebben van de velden, bont van bloemen, doch niet minder van de ongeëvenaarde vogelbevolking. Waar elders vindt men op zulk een beperkt gebied die aantallen kemphanen, kluten, grutto's, tureluurs, scholeksters, kieviten, strandple- viertjes, vischdiefjes, zwarte sterns en nog veel meer als juist daar? Wij overdrijven niet, indien wij zeggen, dat Texel zijn tegenwoordigen roem voor een zeer groot deel aan Waalenburg te danken heeft. K Deze polder zal worden bemalen, nog in den loop van dit jaar; met de benoodigde werkzaamheden is reeds een aanvang ge maakt. De tot nu toe drassige hooilanden komen dan droog te liggen en de bestaans mogelijkheid voor de planten en de vogels gaat verloren. De vraag rijst, of wij in de toekomst de heerlijke openbaring van yogeU&tLO» ZQj&i* 44 324 689 1030 1500 1913 2071 2302 2581 2867 3210 3402 3719 3945 4523 4904 5148 5452 5831 6210 6428 6677 7074 7380 7875 8212 8530 8790 9000 9006 9314 9634 57 419 735 1069 1553 1954 2108 2333 2608 2889 3227 3431 3744 642 873 1306 1697 233 651 912 1310 1753 210 682 926 1386 1833 2000 2M5 2179 2234 3970 4535 4947 5202 5515 5846 6281 6440 6690 7089 7408 7882 8230 8562 8845 9060 9336 9656 4076 4594 4955 5258 5603 5872 6298 6473 6694 7119 7449 7900 8280 8594 8848 9066 9371 9661 4173 4640 4999 5285 5615 5908 6300 6482 6726 7133 7496 7932 8346 8670 8857 9133 9386 9673 4194 4743 5013 5354 5747 6011 6329 6504 6738 7136 7636 7969 8369 8680 8863 9190 9414 9754 2533 2780 3145 3271 3652 3861 4279 4788 5053 5374 5796 6074 6349 6535 6965 7212 7751 8085 8373 8713 8937 9248 9422 9809 2559 2789 3158 3316 3703 3906 4458 5075 5404 5802 6185 6397 6567 7055 7300 7752 8166 8446 8722 8952 9256 9496 9927 10473 2268 2569 2813 3183 3341 3714 3907 446! 4810 5087 5419 5813 6196 6421 6571 7057 731! 7797 817< 8486 8766 9634 9650 wol )M32 1U4» llC<9 10025 10098 10192 10225 0330 10«'U 10526 10556 10562 10796 10855 I 11274 11091 11096 11177 9 „557 1« 11535 11537 11575 11585 2294 L 10526 11081 11716 11721 11 "5 ,7532 12649 12651 U661 'l2740 12761 12781 g 11526 11535 11537 115/5 - lg0 12ZV v# 11716 11721 11773 U 864 12010 06, tig 13761 Ü490 135.54 13583 13627 1305» ,3951 U 13763 13771 13773 13820 3835 ,443 - 14054 14138 14181 14230 14370 ,4331 - 14610 14659 14683 14692 ,5195 14907 14910 14959 15016 ,5469 15256 15293 15402 1M' ,4 15846 15604 15745 5746 5811 16360 ,5950 16008 6021 608 669 14592 14853 15248 15603 15882 1590U iow° :,SR6 ,665/ •'m I/J% 16475 16516 16552 6553 6586 09 ,7." 18935 18979 19075 9182 I „556 19334 19383 19431 19478 1 J9819 '5, 19760 19762 19774 19813 19» ^<5 #1 19930 19950 19984 20082 20 ^5 JW- y 20451 20476 20535 206D 20W 3 jtfaa aüaoi.ipttM08#

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1931 | | pagina 8