BRANDEN.
VERKEERSONGEVALLEN
sss5Sed„eNcdcria"tei'«»'''»ïa
beverwijk.
S SS K I: S
85 1515'. 85 s ffl 3.
r SS SS f s SS gg Ig
«lltiltil
HET WEGENVRAAGSTUK.
Een van de problemen, welker oplossing
aan de overheia en haar organen is toever
trouwd, is het veelomvattende en vooral voor
de steeds toenemende categorie van automo
bielrijders zeer belangrijk wegenvraagstuk.
De functie, welke de personen- en de vracht
auto in het maatschappelijk bestel vervul
den, is zéér veelzijdig en er zullen in een
land als het onze in den tegenwoordigen tijfl
niet veel menschen meer worden gevonden,
die niets met de auto te maken hebben, a
overtreft het aantal motorwagens hier te
lande op het oogenblik nog nauwelijks de
'150.000. Maar bovendien bevinden er zien
'te onzent nog 'n paar millioen wielrijders,
terwijl tenslotte het paard als trachemiddel
nog niet geheel is afgeschaft.
Allen hebben meer of minder belang bij
een doelmatig wegennet en het is dan ook
niet te verwonderen, dat het publiek het op
prijs stelt, zooveel mogelijk met den stand
van het vraagstuk op de hoogte te worden
gehouden. D
De minister van waterstaat, mr. 1 J- Ker
mer, noodigde daarom een aantal vertegen
woordigers van de dagbladpers uit tot een
samenkomst te zijner departementen, we e
mede werd bijgewoond door den directeur-
generaal van den waterstaat, ir. Ringers, den
chef van de directie wegenverbetering, ir.
V. d. Broek, en enkele hoofdambtenaren.
Een eerste systematisch plan van wegen
verbetering is zoo bracht de minister in
herinnering in de oorlogsjaren be
lichaamd in een wetsontwerp van nu wijlen
minister Lely, doch tengevolge van de bui
tengewone omstandigheden is dat wetsont
werp, dat overigens nog slechts op beschei
den schaal was opgezet, niet in parlementai
re behandeling gekomen.
Toen na den oorlog de toestand weer meer
normaal waren geworden, is de wegenverbe
tering eerst weder met eenige kracht ter hand
genomen en in het bijzonder is dit geschied
toen in het laatst van 1926 de wegenbelas
tingwet was tot stand gebracht, waardoor
de financiën, om met die verbetering daad
werkelijk te beginnen, beschikbaar kwamen.
De wegenbelasting immers 6 per 100 XG.
voor personen- en vrachtauto's en J 8 per
100 K.G. voor autobussen, met 25 pCt. k
50 pCt. verhooging wanneer de auto's niet
van luchtbanden zijn voorzien en 10 a f 30
voor motorrijwielen) komt geheel ten bate
,van de verbetering en uitbreiding van ons
wegennet. Zij bracht over 1930 reeds
10.800.000 op. Bovendien komt sinds eeni
ge jaren de opbrengst van de rijwielbelas
ting (in 1930 6.800.000) ten bate van de
wegenverbetering. Van de opbrengst van
beide belastingen tezamen komt gedurende de
eerste 5 jaren 70 pCt. ten voordeele van het
Rijk en de rest ten behoeve van de provin
cies; voor de volgende 5 jaren wordt het
Rijksaandeel 65 pCt. en daarna 60 pCt.
Reeds bij de eerste besprekingen over de
uitvoering van het aanvankelijke Rijkswegen
plan (1927) was men er zich van bewust,
dat de uitvoering een werk van tenminste 25
jaren zou zijn, indien men althans niet te
groote sommen ten behoeve van de wegen
verbetering zou willen leenen. De zeer glo
bale begrooting immers deed een raming
van omstreeks 300 millioen zien. Het vijfjarig
werkplan van 1927, van minister v. d. Vegte,
beoogde in hoofdzaak: le. de bestaande
Rijkswegen in behoorlijken staat te brengen;
2e van enkele wegen, waarvan de plannen
reeds waren opgemaakt, den aanleg of de
reconstructie met kracht ter hand te nemen
3e. met den bouw van de groote bruggen te
beginnen.
Wat het in behoorlijken toestand brengen
der Rijkswegen beteekende, kan men zich het
beste voor oogen stellen wanneer men be
denkt, dat de Rijkswegen vóór het begin van
het eerste vijfjarige werkplan een rijbaan
breedte van 4 tot 4.25 M. hadden, welker
verharding over het algemeen in slechten
staat was door de gedwongen verwaarloo
zing gedurende en na den oorlog, en dat zij
van geen of onvoldoende rijwiel- en voetpa
den waren voorzien.
De taak, welke het eerste vijfarig werk
plan aan den Rijkswaterstaat oplegde, was:
de breedte van de rijbaan op 6 M. te bren
gen, de verharding te verbeteren en rijwiel
paden waar noodig aan te leggen. Dit werk
is nu grootendeels volbracht.
De nieuw aan te leggen wegen, in het eer
ste vijfjarig plan bedoeld, zijn die van de
Hoornbrug (Rijswijk) naar Rotterdam, van
Rotterdam naar Gouda en van Amsterdam
naar Velsen, langs het Noordzeekanaal.
Zooals men weet, is van eerstgenoemden
weg het gedeelte Rijswijk—Delft het vorige
jaar geopend, terwijl kort geleden de weg
van Rotterdam naar Overschie voor het ver
keer in één richting is opengesteld en het
gedeelte Delft—Overschie is in vollen aan
leg. De weg Rotterdam—Gouda is tot Nieu-
werkerk gereed en van daar af in aanleg.
Van de weg AmsterdamVelsen is het vak
bij Velsen gereed gekomen, terwijl de brug
gen in aanleg zijn.
Geheel gereconstrueerd zijn de wegen van
Den Haag naar Leiden; van Amsterdam
naar Baarn (de brug over het Merwedeka-
naal kan in 1933 klaar zijn), de weg van
Amsterdam naar Haarlem en de weg door
Zeeland.
Wat de bruggen betreft, is die bij Kater-
veer gereed gemaakt; zij zal in de tweede
helft van October voor het verkeer worden
geopend. Daarop is de brug bij Zaltbommel
gevolgd; van deze zijn thans de onderbouw
en de bovenbouw in uitvoering. Voor de brug
bij Arnhem zijn er plannen gereed en voor
die bij Nijmegen is de aanbesteding van he
eerste bestek uitgeschreven tegen 17 Septem
ber a.s., tenzijook dan nog geen over
eenstemming met het gemeentebestuur van
Nijmegen mocht zijn verkregen.
In het Rijkswegenplan-1932 zijn een aan
tal nieuwe verbindingen opgenomen, waar
door de lengte met 400 K M. is uitgebreid.
De minister noemde: den hoofdweg door
den Wieringermeerpolder; den weg over
den afsluitdijk van de Zuiderzee en verder
van de Friesche kust of over Sneek naar Hee
renveen; de verbinding van den reeds opge
nomen weg Heerenveen—Drachten met Gro
ningen den weg langs het Stadskanaaleen
verbinding van Emmen met dien weg bij
Ter Apel; den weg Almelo—Hardenberg;
een verbinding noordelijk langs Amersfoort
van den weg Amsterdam-Baarn met Hoe-
velaken en Nijkerek; den weg Laren Hilver-
St. Philipsland; een weg Maastricht Heer-
kTn het wegenplan zijn voorts, naar men
weet diverse profielen opgenomen voor au te-
wegen met of zonder parallelwegen Inhia-
schen zit niet de gedachten voor, dat thans
ook wegen uitsluitend voor autoverkeer vol-
n« rechte lijn van de voornaamste steden
naar S buitSland getrokken, zullen wor-
^Etelcosteif van het wegenplan zooals het
thans is vastgesteld zijn op 435 millioen gul
den geraamd; de uitvoeringsperiode is op 25
jaren berekend. Nu de wereldcrisis zich ook
in ons land in steeds sterkere mate laat gel
den kan nog niet worden gezegd in hoeverre
teneinde sneller te werken het maken van
schuld voor het wegenfonds toelaatbaar kan
worden geacht.
Wat het wegdek betreft strijden klinkers,
asfalt, teer en beton om den voorrang In de
kosten van een klinkerweg is 42 tot 48 pCt.
aan Nederlandsche arbeidsloonen begrepen,
terwijl deze verhouding bij betonwegen 30
tot 33 pCt. en bij asfaltwegen 30 tot 36 pCt.
is wanneer het cement en het asfalt door de
Nederlandsche industrie worden geleverd.
Bij nieuwe wegen vormt beton een zéér goede
verharding; bij bestaande wegen geeft alleen
de aanleg van een betondek veelal aanlei
ding tot hinder voor het verkeer. De klin
kerweg is, indien hij goed ligt, ook een uit
stekend wegdek voor het autoverkeer, doch
het bezwaar bestaat nog, dat om een klin
kerwegdek in goeden staat te houden, bij
druk verkeer en bij niet vasten ondergrond,
er hoogere uitgaven noodig zijn dan voor an
dere wegdekken. Met de klinkersfabrikanten
wordt overleg gepleegd hoe daar verbetering
van het klinkerwegdek de onderhoudskosten
cunnen dalen.
Wat het asfalt betreft, de z.g. grove as-
.altbetonwegen, hebben een stroef wegdek;
verbetering van de bestaande asfaltdekken is
in voorbereiding.
Bij de discussie, gevolgd op de mededee-
lingen van den minister, werden enkele vra
gen gesteld. Uit minister's antwoord teekenen
wij nog aan, dat een definitieve keuze van
wegdek nog niet is geschied, dat ten aanzien
van de route Amsterdam—Den Haag nog
niet is beslist of deze al of niet langs Sassen-
heim zal loopen en dat in overweging is een
wijziging van den regel „rechts gaat voor",
welke regel ook de minister niet buitenge
woon gelukkig'acht.
Hierna vereenigden de heeren zich aan een
lunch in Huize Voorhout.
Na afloop daarvan maakte een deel van de
journalisten gebruik van de gelegenheid om
het Rijkswegenbouwlaboratorium aan de
Badhuiskade te bezichtigen, waar o.m. een
door ir. R. Loman uitgebrachte welggolfme-
ter in oogenschouw werd genomen.
DE HUURSTAKING TE ROTTERDAM.
T wee stakers in alle vroegte uit hun
woning gezet.
Zondag is aan twee bewoners van de Stein-
wegstraat, die geruimen tijd in huurstaking
zijn aangezegd, dat hun woningen zouden
worden ontruimd en reeds gistermorgen half
zeven verschenen twee autobussen van de
R. E. T. in de Steinwegstraat met ongeveer
50 politiemannen. De hoofdcommissaris en
de commissaris van de vijfde afdeeling waren
aanwezig bij de uitzetting, die zonder inci
denten door een deurwaarder, geassisteerd
door twee rijksveldwachters, werd verricht
Omstreeks negen uur, toen het nieuws van de
uitzetting in de buurt bekend was geworden,
kwamen er belangstellenden, maar de politie
macht trok zich terug. Tegen tienen ontstond
er een conflict tusscnen een van de huursta-
kers en een man, die niet staakt, welk con
flict in een vechtpartij ontaardde. De politie
heeft de mannen gescheiden. Hoewel er nog
vrij veel belangstelling in de omgeving van
de straat was, is het er toch rustig gebleven
WETHOUDERSVERKIEZING TE
'S-GRAVENHAGE.
Gistermiddag heeft de gemeenteraad met
41 van de 43 stemmen den heer Quant (R.K.)
tot wethouder herkozen; twee stemmen wer
den uitgebracht op den heer L. de Visser
(Cornm.)
Aan deze verkiezing ging een heftig debat
vooraf.
De heer Quant heeft deze benoeming aan
vaard.
JONGE MAN GEARRESTEERD.
Verdacht van verschillende misdrijven.
Gistermiddag is een 9-arig meisje dat te
Bussum in het Rozenlaantje eikels liep
zoeken, aangesproken door een jongen man
die haar meetroonde naar een stille plek en
daar onzedelijke handelingen pleegde. Op het
hulpgeroep van het meisje, ging de man op
de vlucht, doch nij werd later door de politie
gearresteerd. Hij bleek te zijn de 22-jarige B.
uit Amsterdam. Reeds tweemalen werd de
man wegens inbraak veroordeeld.
De politie heeft goeden grond om aan te
nemen dat hij te Bussum verschillende rijwie
len heeft gestolen en waarschijnlijk schuldig
is aan de begin Augustus bij den direct ur
van het gemeente'ijk electriciteitsbedrijf te
Bussum gepleegde inbraak.
De man wordt ter beschikking van de jus
titie gesteld.
VERDRONKEN.
De 18-jarige dochter van den veenarbeider
Post te De Krim bij Coevorden wilde gister
middag andere veenarbeiders halen om be
hulpzaam te zijn bij het laden van een schip.
Zij viel van een vonder en werd eenigen tik
later dood gevonden.
PRINSES JULIANA NAAR PARIJS.
Ter bezichtiging van het nieuwe
paviljoen.
Prinses Juliana zal Vrijdag en Zaterdag
a s. een bezoek brengen aan de Koloniale
tentoonstelling te Parijs, in het bijzonder ter
bezichtiging van het nieuwe Nederlandsche
paviljoen,
KADASTER EN LANDMEETKUNDE.
Gister hield de Vereenigjng voor Kad^ter
en Landmeetkunde haar algem^e°® y
ring in het Gouden Hoofd te H j
der leiding van den voorzitter den neer j.
Pieters. tvn
Op 1 Juli jl. stonden ingeschreven 170
gewone en 49 buitengewone leden.
De rekening en verantwoording ov
gaf aan ontvangsten aan 3426,20
uitgaven 3642.07. affr_j
De heer O. J. Jonas, die periodiek aftrad
als bestuurslid, werd hierna benoemd
vens werd herkozen tot redacteur van
orgaan de heer Tienstra.
Vervolgens kwam aan de orde de besp
king van het Instituut Hoofden van D enst.
Door verschillende sprekers werd hierov
het woord gevoerd.
Een voorstel van den heer de Korver, o
een beslissing over dit vraagstuk voorloop g
nog uit te stellen, werd door de vergader g
aangenomen. Een voorstel om aan.,de. re?X
ring te verzoeken de proef op ult/ebf^1,d^
schaal te doen plaats vinden en onder beter
omstandigheden dan thans het geval is,
werd verworpen. Eveneens werd verworpen
een voorstel van Zutphen om een commissie
te benoemen, die een werkprogramma en een
organisatie-schema zou moeten ontwerpen.
Tenslotte werd ook een voorstel van "en
Jaag, om een commissie van onderzoek m te
stellen verworpen.
In de middaguren heeft prof. ir. W Scher-
merhorn uit Delft een rede gehouden over de
landmeetkunde in de technische overheids
diensten in Nederland.
Vandaag vindt nog een huishoudelijke ver
gadering plaats.
K waadwilligheid
Zondagavond is te Strijp aan de Zeelster
straat, gemeente Eindhoven, de zevende boer
derij' afgebrand binnen een kort tijdsbestek.
Ditmaal was het de boerenhofstede, bewoond
door den landbouwer A. v. d. Palen, toebe-
hoorende aan de grondmaatschappij „Nieuwe
Stadsuitleg". De geheele oogst en de inven
taris, alsmede al het huisraad zijn verloren
gegaan. De kinderen van den landbouwer
konden met moeite gered worden. Drie var
kens zijn in de vlammen omgekomen. De oor
zaak van den brand is onbekend, doch wordt
aan kwaadwilligheid gedacht.
Niet ver van deze boerderij aan dezelfde
straat ontdekte men denzelfden avond een be
gin van brand in de stoomtimmerfabriek van
den heer J. van Tuijn. Deze brand kon zon
der de hulp der brandweer door buren ge-
bluscht worden. Ook hier moet aan kwaawil-
ligheid gedacht worden.
Diefstal tijdens den brand.
Van een buurman van de afgebrande boer
derij is tijdens den brand een ijzeren kistje
met eenige honderden guldens ontvreemd.
34 varkens omgekomen.
Door onbekende oorzaak is in den nacht
van Zaterdag op Zondag een groote houten
loods op de tuinderij van den heer Flinter
man aan de Kniplaan te Voorschoten afge
brand. Aan blusschen viel niet te denken, 34
varkens kwamen in de vlammen om. De
schade van ruim 6000 wordt door verzeke
ring gedekt.
Motorfiets geslipt; duorijdster ge
dood.
Gisterochtend moest op den Bezuidenhour-
schen weg bij de Eerste van den Boschstraat
te Den Haag een motorrijder (thuisbehoorend
te Rotterdam) plotseling uitwijken voor een
wielrijdster, met gevolg, dat hij slipte. Zijn
echtgenoote, die op de duo zat, werd van de
motorfiets geslingerd en overleed kort daarop
aan een schedelbasisfractuur.
Een botsing en een aanrijding.
Gistermorgen reed op den Graafschen weg
nabij het Maas Waalkanaal te Nijmegen om
streeks negen uur in de richting Grave een
auto, bestuurd door den heer Koehorst uit
Wychen. Van de tegenovergestelde zijde kwa
men drie wielrijders aanrijden met achter hen
een motorrijder, de heer Gerritsma uit Mill
Toen deze de wielrijder gepasseerd was, keek
hij achterom met het gevolg, dat hij in volle
vaart tegen den auto botste. De botsing was
zoo hevig, dat de auto rechts en de inotor
links van den weg slingerden. Een der wiel
rijders werd door den auto gegrepen en op
den weg geslingerd.
De motorrijder bekwam een gecompliceer-
den beenbreuk, terwijl de wielrijder een
schouder brak en verschillende ontvellingen
opliep. Beiden werden, nadat ter plaatse een
voorloopig verband gelegd was, naar het
Canisius ziekenhuis vervoerd. De autobe
stuurder kwam met den schrik vrij.
De auto kwam ter zijde van den weg even
voor de spoorbaan op zijn kop te staan en was
zwaar gehavend, 't Motorrijwiel en het rij
wiel van den wielrijder werden nagenoeg ver
meld.
Ooed afgebopen. Eenige licht
gekwetste passagiers.
Gisteravond te ongeveer 7 uur is te Am
sterdam een autobus van lijn D, die uit de
richting Diemen kwam op de W
eesperzijde
bij de Kruislaan, ten gevolge van het feit,
dat de chauffeur voor een anderen auto moest
uitwijken, van den dijk gereden.
De autobus kwam in scheven stand te
staan, doch sloeg gelukkig niet om, waardoor
de chauffeur en de 20 inzittenden voor een
ernstig ongeluk gespaard bleven.
Een vrouwelijke passagier werd aan een
der beenen gewond. Verschillende anderen
liepen weinig beteekenende kwetsuren op.
Wel waren allen uit den/aard der zaak door
het onverwachte gebeuren hevig geschrokken.
Gedurende de avonduren is met behulp van
een kraanwagèn de zeer zware autobus weer
op den weg gezet. De voorwielen van de auto
bus stonden beneden aan den dijk, recht voor
een slootje.
Een zwaar gewonde.
Zondagavond is de heer v. Mierlo uit
Weert tengevolge van een defect aan de
stuurinrichting met zijn auto van den hoogen
berm van den rijksweg Roermond—Horn ge
reden. De auto botste tegen een boom, sloeg
om en werd zwaar beschadigd.
Van des zes inzittenden werd alleen de
heer v. Kimmenade uit Weert ernstig aan
het hoofd yerxond; de anderen liepen eenige
schrammen op. v. K. is in het St. Laure"1"'-*
ziekenhuis te Roermond opgenomen.
WAALOVERBRUOGINO BfJ
NIJMEGEN. v
Het college van B. en W. van Nijmegen
stelt den raad voor te besluiten tott het aan
vaarden van de door den minister van Wa
terstaat aangeboden ontwerp-overeenkomst.
Het bestuur van het departement Nijme
gen der Ned. Mij. voor Nijverheid en Han
del heeft zich met een nader adres tot den
gemeenteraad van Nijmegen gericht, waarin
het uiteenzet dat op staatsrechtelijke gron
den het voor den minister van Waterstaat
niet mogelijk is, voorwaarden aan een subsi
die-verleening voor den bouw van de Waal
brug te aanvaarden.
Het bestuur verzocht den raad, nu uit het
antwoord vand en minister op vragen van
iet Tweede Kamerlid Kuiper gebleken is, dat
lij bereid is tot overleg betreffende de ar-
>eidsvoorwaarden, met algemeene sstemmen
de voorgestelde kostenverdeeling te aanvaar
den.
Morgen komt de gemeenteraad van Nij
megen bijeen.
STAKING BIJ DE TWENTEKANALEN.
Aan de werken der Twentekanalen staken
van de firma Bleeker, die den bruggenbouw
bij Eefde onderneemt, 150 arbeiders.
Spoct
Voetbal.
HaarlemAlcmaria uitgesteld.
De Sportkroniek meldt, dat de competitie
wedstrijd HaarlemAlcmaria, welke voor
den 13den September was vastgesteld, tot
nader te bepalen datum is uitgesteld.
Alcmaria II speelt Zondag thuis tegen De
Spartaan II, terwijl het derde elftal eveneens
thuis speelt tegen West-Frisia II.
Verder is wat de eerste klasse betreft
iet volgende programma vastgesteld:
Af deeling V:
Leeuwarden—Frisia.
FrieslandF.V.C.
Veendam—Alcides.
AchillesG.V.A.V.
A t h 1 e t i e k.
De KN.G.V. Kampioenschappen
te Apeldoorn.
Zaterdag en Zondag werden op het fraaie
Berg en Bosch-terrein te Apeldoorn Atle
tiekwedstrijden gehouden van het Kon. Ned.
Gymn. Verbond.
De voornaamste uitslagen luiden:
100 M.: 1. K. Leeuwerik, Concordia, Zaan
dam 11.2 sec.
400 M.: 1. P. Spoor, Concordia, Haarlem
54 2 sec.
800 M.: 1. P. Rosing, Olympia, Gasselter-
nijveen, 2 m. 7.6 sec.; 2. A. Rietveld, Sport-
lust, Enschede.
1500 M.: 1. P. Rosing, Olympia. Gassel-
ternijveen 4 m. 7.6; 2. J. Verkes, Turnlust,
Haarlem.
4 maal 100 M.: 1. Concordia, Zaandam
47 sec.; 2. Olympia, Groningen, 3. Gratia
Plato, IJmuiden.
Relay (Zweedsche etafette): 1. Sportlust
Enschede 2 m. 13.1 sec.
Polsstokhoogspringen: H. G. Nijhof,
Olympia, Hengelo (O.) 2.30 M.2. Jac. Rut
gers, Leeuwarden, Leeuwarden, 3. K. Schenk
Wieringerwaard.
Duitsche driesprong: 1. K. Schenk, Olym
pia, Wieringerwaard; 2. C. v. d. Klinken
berg, B. G. V., Bloemendaal3. J. de Vries,
Olympia, Groningen.
Verspringen: 1. K. Schenk. Olympia, Wie
ringerwaard, 2. K. Reynders, Gratia-Plato,
3. D. Dragt, Sportlust, Enschede.
Speerwerpen: 1. L. Looy, G. V. Rotterdam
te Rotterdam 52 10 M.; 2. A. Donker, D.O.S.,
Amsterdam; 3. W. van het Veer, Sportlust,
Enschede.
Discuswerpen: 1. P. Nimmerdor, K.D.O.,
Apeldoorn; 2. A. G. J. de Bryn, Olympia,
Den Haag; 3. Jac. Rutgers, Leeuwarden te
Leeuwarden.
Kogelstooten: 1. A. G. J. de Bruyn, Olym-
Pit, den Haag 12 63 M.; 2. J. Antenne,
Olympia, den Haag; 3. L. Drost, Thor, Har-
lingen.
3000 M.: I C. Bakker, De Halter, Alk
maar, 9 min. 51 sec.
Mej. B. Bakker, Wieringerwaard, werd
kogelstooten met een worp van
faouuiciaal Tlieuws
Waalenburg die te aanschouwen
daad zullen moeten derven.
geeft.
"uier.
Dat behoeft niet zoo te ziin in-
derlandsche volk er opnieuw hn!tn het N'e
geven zijn natuurdommen voldoen Va" Wil
te stellen en voor hun behoud °P, Pij»
willen brengen. Onze VereenigingV"er te
gingen aangewend om althans ,eft Po-
rijkste gedeelte van den polder aan ^ela"£«
het laagste en het merkwaardigste ï00^,
zoo gelegen, dat het ook bij bemall terr«'n
tegenwoormgen staat behouden kan8K,n d?n
Vfij hebben het oog geslagen op ffrbllJVen.
gelegen tusschen Westerboersweg gL°nden,
weg en Motweg, een oppervlak!» Mld<H
veer 40 H A. beslaandefK^C,-^
de Vereeniging in handen gegeven t 18 aan
tober a.s. Zal het mogelijk zifn aVj 1 Oc.
Waalenburg te behouden dan m«lL'Üel Vac
eeniging de beschikking krijgenV(*
drag van meer dan dan f 30 onn 6611 bt'
een som gaat de draagkracht van dè v"1'
eeniging, die reeds zoo vele en
geldelijke verplichtingen op zich heeft gr°0tt
men, thans te boven en wij moeten fn°"
weer een beroep om steun doen nn ,alv«
genen, die het met ons eens ziin a d'e-
plicht der Vereeniging dat het <ja
bier reddend op te treden trachten H
Zoo groot is het bedrag niet u
zelfs in deze voor velen zoo moeiliik.!-^.
bijeengebracht worden. Men bedenke dafr'
over enkele maanden reeds te ïaö* ,at 11 et
dat dan de kans voorgoed voorb j f
zulk een uniek en rijk landschao te L?' Jon'
Mochten wij de
een grooter bedrag, dan kunnen wij hefTr
schermde gebied nog verder nifiwj he<
zenden, landgenootene en vreemdeling' ?ul'
ben onder leiding van de Sakïf"
Vereeniging in haar vaak zoo m, -??Zer
bewonderd en dit versterkt ons in
trouwen, dat wij ook ditmaal niet f? ver"
worden
v£S£t lSW;
strijd willen steunen' moeilijken
Bijzonder zullen wij het waardeeren, in-
dien ook U van Uw belangstelling en van
Uw instemming blijk wilt geven
Secretaris is de heer Dr. Jac. P Thiiw
540, aAmsterd"mVereeniging is HeereW'
Onder zeer veel belangstelling, is naar d«
N. R. Lt. meldt, Maandagmiddag in het cre
matorium op Westerveld de verassching ge-
schied van het stoffelijk overschot van den
heer A. A. Donker, oud-lid van den gemeen
teraad en van de gezondheidscommissie,
voorzitter van den kerkeraad der Doopsge
zinde gemeente alhier.
Aanwezig waren de heeren B. Schouten te
Alkmaar en B. H. Jurgens te Purmerend na
mens het departement Noord-Holland der
Nederl. Maatschappij tot bevordering der
pharmacie, mevrouw v. d. Werff en dr. Muys
van der Moer namens het Beverwijksche Zie
kenfonds; mr. A. Moens namens de gezond
heidscommissie, mevrouw Dokter en mej. Hel-
mers namens het Centraal genootschap voot
kinderherstelling- en vacantiekolonies, de hr.
F. R. G. Rijkers namens de Vereeniging Ko
ninginnedag, de heer C. Dingler namens het
Witte Kruis, e.a.
Gesproken hebben ds J. D. van Calcar na
mens de Doopsgezinde gemeente, de heer B.
H. Jurgens namens het departement Noord-
Holland der Nederl. Maatschappij tot bevor-
dering der pharmacie, die dankbaar herdacht
dat de overledene vele jaren secretaris is ge
weest, en dr. Muys v. d. Moer namens het
Beverwijksche Ziekenfonds.
De zoon dankte voor de belangstelling.
(Nlet-OfHciïeÜ
457» STAATSLOTERIJ.
Trekking >an Dinsdag 8 Septealw IW-
4e Klasse. 2e LUst.
Hooge Prilxeo:
2772 2000
153 2116 2221 13555 1000
11650 12602 200
515 7812 6045 6803 13342 19376 en 2®0
Prljxen van 1 65.—.
162 163 174 213
452 582 627
761 784 839
1142 1208 1222
1598 1606 1622
1960 1968 1989
2)09 2134 2148
2441 2442 2469
2636 2678 2764
2943 3055 3078
3230 3245 3269
3501 3600 3651
3763 3803 3836
TEXEL'S NATUUR BEDREIGD.
Bevordert het behoud van een
vogelbroedplaats in Waalenburg!
De vereeniging tot behoud van natuur-
monumenten in Nederland schrijft ons:
Andermaal ziet onze Vereeniging zich ge-
noodzaakt een beroep te doen op allen, wien
het behoud van het Nederlandsche landschap
met zijn rijkdom van planten en dieren ter
harte gaat.
Het geldt ditmaal Waalenburg op Texel,
een terrein van ongemeene beteelcenis voor
bloemen en voor vogels, een lagen brak
waterpolder, zooals die in Nederland hoe
langer hoe schaarscher worden
Het is Waalenburg, waar de duizenden,
die Texel bezochten, genoten hebben van de
velden, bont van bloemen, doch niet minder
van de ongeëvenaarde vogelbevolking. Waar
elders vindt men op zulk een beperkt gebied
die aantallen kemphanen, kluten, grutto's,
tureluurs, scholeksters, kieviten, strandple-
viertjes, vischdiefjes, zwarte sterns en nog
veel meer als juist daar?
Wij overdrijven niet, indien wij zeggen,
dat Texel zijn tegenwoordigen roem voor een
zeer groot deel aan Waalenburg te danken
heeft. K
Deze polder zal worden bemalen, nog in
den loop van dit jaar; met de benoodigde
werkzaamheden is reeds een aanvang ge
maakt. De tot nu toe drassige hooilanden
komen dan droog te liggen en de bestaans
mogelijkheid voor de planten en de vogels
gaat verloren.
De vraag rijst, of wij in de toekomst de
heerlijke openbaring van yogeU&tLO» ZQj&i*
44
324
689
1030
1500
1913
2071
2302
2581
2867
3210
3402
3719
3945
4523
4904
5148
5452
5831
6210
6428
6677
7074
7380
7875
8212
8530
8790
9000
9006
9314
9634
57
419
735
1069
1553
1954
2108
2333
2608
2889
3227
3431
3744
642
873
1306
1697
233
651
912
1310
1753
210
682
926
1386
1833
2000 2M5
2179 2234
3970
4535
4947
5202
5515
5846
6281
6440
6690
7089
7408
7882
8230
8562
8845
9060
9336
9656
4076
4594
4955
5258
5603
5872
6298
6473
6694
7119
7449
7900
8280
8594
8848
9066
9371
9661
4173
4640
4999
5285
5615
5908
6300
6482
6726
7133
7496
7932
8346
8670
8857
9133
9386
9673
4194
4743
5013
5354
5747
6011
6329
6504
6738
7136
7636
7969
8369
8680
8863
9190
9414
9754
2533
2780
3145
3271
3652
3861
4279
4788
5053
5374
5796
6074
6349
6535
6965
7212
7751
8085
8373
8713
8937
9248
9422
9809
2559
2789
3158
3316
3703
3906
4458
5075
5404
5802
6185
6397
6567
7055
7300
7752
8166
8446
8722
8952
9256
9496
9927
10473
2268
2569
2813
3183
3341
3714
3907
446!
4810
5087
5419
5813
6196
6421
6571
7057
731!
7797
817<
8486
8766
9634 9650 wol )M32 1U4» llC<9
10025 10098 10192 10225 0330 10«'U
10526 10556 10562 10796 10855 I 11274
11091 11096 11177 9 „557 1«
11535 11537 11575 11585 2294 L
10526
11081
11716 11721 11 "5 ,7532
12649 12651 U661 'l2740 12761 12781 g
11526 11535 11537 115/5 - lg0 12ZV v#
11716 11721 11773 U 864 12010 06, tig
13761
Ü490 135.54 13583 13627 1305» ,3951 U
13763 13771 13773 13820 3835 ,443 -
14054 14138 14181 14230 14370 ,4331
- 14610 14659 14683 14692 ,5195
14907 14910 14959 15016 ,5469
15256 15293 15402 1M' ,4 15846
15604 15745 5746 5811 16360
,5950 16008 6021 608 669
14592
14853
15248
15603
15882 1590U iow° :,SR6 ,665/ •'m I/J%
16475 16516 16552 6553 6586 09 ,7."
18935 18979 19075 9182 I „556
19334 19383 19431 19478 1 J9819 '5,
19760 19762 19774 19813 19» ^<5 #1
19930 19950 19984 20082 20 ^5 JW- y
20451 20476 20535 206D 20W 3
jtfaa aüaoi.ipttM08#