cessie van loon.
nederlandsche leder
industrie.
vijf rijwieldieven
gearresteerd.
de postvluchten naar en
van indie.
de „point dtnterrogation"
weer te parijs.
vliegtuigongeluk te
hamburg.
duitsche oceaanvliegers
gestart.
braziaansch watervliegtuig
neergestort
de „traiTdtjnion ii"
verongelukt.
heidetocht.
Adres van de K- v. K. voor Rijnland.
De K. v. K. voor Rijnland zal aan de mi
nisters van Justitie en van Arbeid, H. en N.
een adres zenden, waarin verzocht wordt te
bevorderen, dat de regeling voor cessie van
loon getroffen in art. 123 van de ambtena
renwet, ook voor arbeiders en andere aange-
6telden in particuliere bedrijven zal worden
vastgesteld en derhalve alleen cessie zal wor
den gegeven:
aan een instelling van openbaar nut, ge
plaatst op een door den minister van finan
ciën opgemaakte in de „Ned. Staatscrt.'
openbaar gemaakte lijst;
indien de cessie zou geschieden met mede
werking van den werkgever.
Onderzoek door Britsche vertegen
woordigers.
Als resultaat van onderhandelingen tus-
jchen den Britschen raad voor den overzee-
schen handel en de Nationaal leather goods
Saddlery Alan. Ass. is, naar Reuter seint,
besloten een onderzoek in te stellen naar den
toestand in de lederindustrie-markt m
«Nederland en Denemarken.
Vier vertegenwoordiger zijn aangewezen
die met regeeringsvertegenwoordiger 19
dezer reeds zullen vertrekken.
Aangehouden is een 22-jarige bankwerker,
"verdacht van diefstal van een rijwiel, dat on
beheerd stond op de Vaillantlaan en een 35-
jarige kellner, beiden wonende te Den Haag,
eveneens verdacht van rijwieldiefstal Voorts
zijn nog aangehouden een 27-jarige opper
man, zonder vaste woonp'aats, verdacht van
rijwieldiefstal en een 30-jarige boerenarbei
der, eveneens wonende in de residentie, ver
dacht van medeplichtigheid van rijwieldief
stal. Tenslotte is nog aangehouden een 23-
jarige los werkman, zonder vaste woon- of
verblijfplaats, verdacht van diefstal van een
rijwiel, gepleegd ten nadeele van een bewo
ner van de Smitstraat a'daar.
meer kracht en meer algemeen dient te wor
den aangevat. Daarom iss het ontwerpen van
een bepaald plan noodzakelijk.
Na afloop van het congres werden de con
gressisten officieel ten gemeentehuize ontvan-
£en Wegens ziekte van den burgemeester
werden zij welkom geheeten door den loco
burgemeester, wethouder N. G. v. Doornik.
Des avonds bood het gemeentebestuur den
congressisten in den tuin van het Badhotel
een concert aan.
EEN GEZAMELIJK SLACHTHUIS.
Dwang van de regeering verzocht.
De gemeenteraad van Delfzijl heeft be
sloten om, nu blijkt dat de gemeente Appinge-
dam zulke eischen stelt, dat van een vrijwilli
ge samenwerking tot gezamelijke stichting
van een openbaar slachthuis niets kan komen,
zich tot de Kroon te wenden met verzoek,
overeenkomstig art. 138 der gemeentewet,
te willen bepalen dat een slachthuis wordt
gesticht alsmede een keuringsdienst voor vee
en vleesch voor gemeenschappelijke rekening
van de gemeenten Delfzijl, Appingedam,
Bierum, Termunten en Nieuwolda.
PRINSES JULIANA BIJ MAARSCHALK
LYAUTEY.
Blijkens een havas-telegram heeft prinses
Juliana namiddag een bezoek gebracht ten
huize van maarscnalk Lyantey.
Des avonds bezocht zij een schouwburg,
waarna zij met den trein van 0.15 uur weer
naar Nederland vertrok.
Op het Loo gearriveerd.
Prinses Juliana keerde Zondagmiddag
half 2 ten paleize Het Loo uit Parijs terug.
Het traject Amsterdam-Apeldoorn werd per
auto afgelegd.
BOTSING VAN TRAMWAGENS.
Dertien passagiers licht gewond.
Zaterdagmiddag is op de Gedempte Glas
haven te Rotterdam een motorwagen van lijn
3, doordat de electrische remmen weigerden,
tegen een stilstaanden motorwagen van lijn
25 gereden. Het voorbalcon van de eerste
en het achterbalcon van de tweede wagen
werden geheel vernield, terwijl alle ruiten
van de trams braken. Dertien passagiers uit
lijn 25 werden licht gewond. Zij konden,
na in het ziekenhuis aan den Coolsingel be
handeld te zijn, naar huis gaan.
GEVOLGEN VAN EEN VECHTPARTIJ.
Politie-agent overleden.
De politie-agent Greul, die ongeveer een
week geleden bij een vechtpartij te Arnhem
in de buik gestoken is, is Zaterdagavond in
het ziekenhuis aldaar overleden. Hij was 35
jaar, gehuwd en vader van drie kinderen.
DIERENBESCHERMING.
Verschenen is het verslag over 1930 van
tie Nederlandsche Vereeniging tot bescher
ming van dieren, waarin alle bijzonderheden
het verenigingsleven betreffende zijn opge
nomen.
ZORG VOOR HET GEBIT BIJ
JONG EN OUD.
Gister werd in het Badhotel te Baarn het
ongres vcor Openbare Gezondheidsregelen
gehouden. Des morgens werd 't congres ge-
ouend door den voorzitter, dr. N. M. Jo
fephus Jitta, waarna allereerst verschillende
'huishoudelijke zaken aan de orde kwamen,
°a. bestuursverkiezing In de vacatures van
de heeren prof. dr. J. M. Baart dé la Faille
en dr. A. Keppler, die beiden niet herkies
bar waren, werden gekozen de heeren prof
•P J- W. Koolemans Beynen, Den Haag en
L H. v. d. Kaa, hoofdinspecteur van de
b'ksgezondheid (Volkshuisvesting), even
als te 's-Gravenhage. Besloten werd het vol
gende congres te Alkmaar te houden.
Ten slotte werd een motie aangenomen,
j'.aarin het congres verklaart dat de bestrij-
Qln£ van het tandbederf zonder uitstel met
Onze JCoCo
DE BESTUURSWISSELING IN
NED. INOIE-
Jhr. de Jonge heeft de laak van jhr.
de Graeff overgenomen. Deze is rui
reeds onderweg naar Nederland.
Te Batavia heerschte Zaterdag van het
ochtendkrieken af overal drukte, en de stad
was vol van een ingehouden feestgedruisch.
Overal wapperende vlaggen. Op den weg naar
Tandjong Priok zag men auto's snellen met
autoriteiten, terwijl in de lucht de motoren
ronkten van drie marinevliegtuigen en het
vlieg-eskader van de landmacht, bestaande
uit zeven machines. Dit eskader vloog de
„Patria" tegemoet.
De aankomst te Tandjong Priok.
Om zes uur twintig donderden de eerste
saluutschoten uit de vuurmonden van de oor
logsschepen. De bemanningen joelden toen
jhr. mr. B. C. de Jonge op het commando-
bruggedek van de „Patria" verscheen, en
naast hem mevrouw De Jonge.
Klokslag zeven uur begaf zich een depu
tatie met den gouverneur van West-Java.
den heer Hartelust, aan het hoofd aan boord
om den nieuwen landvoogd namens jhr. De
Graeff geluk te wenschen met zijn behouden
aankomst. Op de loopbrug zette de muziek
het Wilhelmus in. De op de kade verzamelde
menigte zette een juichend driewerf hoera in.
De pavciseering van de ..Patria" werd om
hoog geheschen. terwijl de kustbatterij
saluutschoten gaf.
Om zeven uur tien vertrok de extra-trein,
die het gezelschap naar Batavia vervoerde.
De locomotief van den trein was bevlagd me^
de nationale kleuren. Langs den weg stond
het vol belangstellenden.
De aankomst in het voormalige
Weltevreden.
Toen de trein aankwam in het station Wel
tevreden, wisselden Zijne Exc. en de dames
handdrukken met de tweede ontvangst-depu
tatie. Van buiten het station drong het „Wil
helmus" door. Te midden van een groote
menigte reed de galakoets, begeleid door het
cavalerie-escorte, naar het gouvernements
hotel op Rijswijk.
Intusschen was de zaal van den Volksraad
reeds dicht gevuld met autoriteiten. De zetels
der regeeringsgemachtigden waren alle bezet,
ook de zetels der Volksraadleden waren alle
ingenomen.
Om kwart over acht zakte het gonzende
rumoer. De voorzitter, de heer Meyer Ran-
neft, verzocht den secretaris voorlezing van
de besluiten van ontslag van den aftredenden
gourverneur-generaal en de benoeming van
jhr. mr. G. C. de Jonge als zoodanig. Me
vrouw de Jonge en de beide freules namen
plaats op de eerste zij op een speciaal ge
reserveerde tribune. Buiten hoorde men com
mando's en dan klonk het Wilhelmus: de stoet
was aangekomen.
Rede van den afgetredenden gouver
neur-generaal.
Jhr. De Graeff sprak in een doodsche stilte-
zijn laatste redevoerisg uit. Hij liet de betui
ging van gelukwenschen aan zijn opvolger
met diens benoeming volgen door deze woor
den:
„Als ik tenslotte memoreer welk aandeel
Uw Exc. heeft gehad in een wereldconcern
als de Kon. Petr. Mij., dan doe ik dat
tevens om uiting te geven aan een zeker ge
voel van teleurstelling over het feit, dat
velen onder hen, die uw benoeming op dien
grond aanvochten, daarbij blijk gaven dat
zij blijkbaar niet bij machte waren te besef
fen dat er Goddank nog persoonlijkheden
zijn, die hoog genoeg staan om zich bij het
behartigen van het hun toevertrouwde alge-
meene belang los te maken van de bijzon
dere belangen welke zij te voren hebben ge
diend. Hen die verwachten dat ik thans van
de gelegenheid zal gebruik maken om een
blik terug te werpen op de jaren, die achter
mij liggen of dat ik een opsomming zai
geven van hetgeen in die jaren tot stand is
gebracht of wel dat ik nadere toelichtingen
op of verdedgingen van mijn beleid zou
geven, dat ik naar mijn heilige overtuiging
gemeend heb te moeten voeren, dan wel
dat ik een soort politiek testament zou ach
terlaten, hen, die dat verwacht hebben,
moet ik teleurstellen.
Dat schijnt mij n.1. zonder practisch nut,
terwijl ik uiteraard niet objectief sta tegen
over de regeeringsperiode waarin ik zelf
een leidende positie heb bekleed.
Ik kan u gelukwenschen, omdat u bij de
aanvaarding van uw ambt staat voor een
Indië, dat uit politiek oogpunt gezond is
en omdat u (het moge dan paradoxaal
klinken) uw ambt aanvaardt temidden van
een wereldcrisis welke in de geschiedenis
van de laatste decennia hare wedergade
niet vindt".
Jhr. De Graeff richtte vervolgens woorden
van hulde tot den Raad van Ned.-Indië en
tot zijn adviseurs.
Vervolgens droeg hij het bestuur klokslag
negen uur over aan jhr. De Jonge, die lang
zaam en rustig zijn redevoering voorlas.
De eerste rede van den nieuwen
landvoogd.
Jhr. De Jonge las in den toon van lem
die doordrongen is van den
door hem gesproken woord_ Hij
woorden van dank tot de kon g
heer S. de Graeff in verband mrfzjjjH*n<*
ming. Venmlgeus rmhtte l wjen
hulde tot den afgetr^en lanavooc
Zaterdagochtend het_groo kruKS m
van Oranie Nassau is verleen De
"Me!LddoorCnfet blind te zijn voor hetgeen
elders geschiedt" en hij wees erop, dat men
e ders met terzrdestelling van de parfn-roe-
^eering de handen ineen slaat om op een be-
Eaald oogenblik aan de moeilijkheden hei
oofd te bieden en dat men zich weet te be
perken in zijn wenschen en het zwijgen weet
op te leggen aan theoretische voorkeuren,' die
geld kosten, om te komen tot het voor een. ge
zonde staatshuishouding eerst noódige,
te weten een sluitende begrooting.
Jhr. de Jonge zeide, dat zal worden'voort-
gegaan met de bestuurshervorming zooals
deze is neergelegd in de wettige staatsinrich
ting. De staatkundige ontwikkeling van deze
gewesten, zooals de wetgever zch die heeft
gedacht, behoort binnen afzienbaren tijd tot
stand te worden gebracht. Aan den anderen
kant zal de regeering niet toelaten dat deze
verwezenlijking in gevaar zou kunnen worden
gebracht door de fatalistische en niet-door-
dachte theorieën van enkelen, die blijkbaar
van meening zijn, dat zij hun volk dienen
door eischen te stellen, waarvan zij vooruit
weten dat die voor de regeering onaanneme
lijk zijn.
Intusschen, verklaarde jhr. De Jonge, mag
met dankbaarheid geconstateerd worden, dat
de politieke toestand geen reden tot bezorgd
heid geeft.
Jhr. De Jonge wees ten slotte op de groote
beteekenis welke voorde geheele Indische sa
menleving de groote bedrijven hebben als
werkgevers, belastingobjecten en exporteurs.
Jhr. De Jonge eindigde zijn redevoering
met de volgende woorden
„Thans rest mij nog een krachtig beroep
te doen op de welwillende hulp en steun
van allen ten behoeve van een vruchtbare
samenwerking tot het heil van land en volk.
Ik verklaar thans het ambt van gouver
neur-generaal van Nederlandsch-Indië te
aanvaarden".
De afgetreden gouverneur-generaal jhr
mr. de Graeff, is vervolgens vertrokken.
Jhr. mr. B. C. de Jonge deed hem uitgeleide
tot aan het station Koningsplein. Om
kwart over twaalf vertrok de extra-trein, die
den afgetreden landvoogd naar Tandjong
Priok bracht.
Om kwart over één vertrok de Baloeran,
het schip, dat den afgetreden gouverneur-
generaal naar het vaderland terugbrengt,
van Tandjong Priok.
£ucfitaaact
De „Ooievaar" te Bangkok.
De „Ooievaar" (gezagvoerder Soer, van
Amsterdam vertrokken 3 September vertrok
Vrijdag te 6 u. 4'5 uit Akyab, kwam te 9 u. 46
in Rangoon, vertrok een uur later weer en
kwam te 15 uur in Bangkok aan.
De Raaf weer thuis.
Het retourvliegtuig de Raaf is Zaterdag
om 2 uur 31 uit Cairo vertrokken, te 5.20 te
Messamatroe geland, vandaar vertrokken om
5.37 en te 11.58 te Athene gearriveerd. Om
12.45 vertrok het vliegtuig weer en landde
om 15 uur 42 te Sofia.
Zondagavond om 8 uur werd vlot op Schip
hol geland.
De Ooievaar te Medan.
Het vliegtuig De Ooievaar is Zondagmor
gen uit Bangkok vertrokken en te 13.07 te
Aiostar geland. Vandaar vertrok het toestel
te 13.47 uur en landde te 15.37 uur te Medan
Aan boord is alles wel. Morgen wordt de
reis voortgezet.
Het Fransche vliegtuig „Point d'Interre-
gogation" dat op Duitsch grondgebied een
noodlanding had moeten maken en daar,
aangezien de piloot niet van voldoende pa
pieren was voorzien, vastgehouden werd, is
Zondagmiddag weer te Parijs terug
gekeerd.
Twee dooden.
Zondagmorgen is boven de Hamburger
vlieghaven een ernstig vliegongeluk ge
beurd waarbij twee personen het leven
hebben verloren. Een vliegtuig wilde daar
op een hoogte van 45 M. een glijvlucht be
proeven, gleed echter weg en sloeg met
kracht op den grond. Het toestel wend vol
komen vernield. De inzittende passagier,
Bluhm was onmiddellijk dood; de piloot
overleed onderweg naar het ziekenhuis.
Uit Lissabon wordt gemeld, dat de Duit-
sche vliegers Rody en Johannsen Zondag
morgen om half tien voor een Oceaan-vlucht
zijn vertrokken. Het vliegtuig is eenigen tijd
geleden uit Berlijn te Lissabon aangekomen.
5 dooden.
Naar uit Natal wordt gemeld is Brazi-
liaansch passagiers- en postvliegtuig, toen
het wilde starten voor een vlucht van Natal
naar Rio de Janeiro met een wrak in bot
sing gekomen. Het toestel vloog in brand en
zonk Hierbij kwamen 4 inzittenden en de
piloot om het leven.
Twee der inzittenden gedood.
Het Fransche vliegtuig Trait d'Union II
met de Fransche piloten Lebrix en Doret aan
boord, benevens den werktuigkundige Mes-
nim, onderweg van Parijs naar Tokio
is bij de monding van de rivier Tanf (Zuid-
Rusland) neergestort. Twee van de drie in
zittenden werden gedood.
(Zooals men weet waren de Trait d'Union
en de Point d'Interrogation gelijk van Le
Bourget vertrokken om het lange afstands
record van Boardman en Polando New-
YorkConstantinopel op het traject Pa
rijsTokio te verbeteren. De Point d'Interro
gation heeft echter een noodlanding bij Nieu-
kerk in de buurt van Krefeld moeten maken
en is thans nog vertrokken, terwijl nu het
noodlottige bericht komt van de Trait d'
Union. Deze recordpoging heeft dus wel met
grooten tegenslag te kampen.).
De Parijsche sportcorespondent van het
Hbld. telefoneerde Zaterdagavond:
Op het oogenblik is hier nog slechts be
vestiging ontvangen dat bij het ongeluk met
het vliegtuig, dat gistermorgen van Le Bour
get vertrokken is, twee man gedood zijn en
de derde ernstig gewond is.
Het is wel merkwaardig dat Lebrix, na
dat hij van Costes gescheiden is, nooit meer
een groote vlucht tot een goed eind heeft we
ten te brengen. Men herinnert zich dat Le
brix, oud-zeeofficier, met Costes een reis om
ae wereld maakte en als slot in vijf dagen
van Saigon terugkeerde. Later ondernam Le
brix tweemaal een reis naar Achter-Indië,
eerst met Paillard, later met Rossi. Twee
maal viel het vliegtuig in Engelsch-Indië en
redde Lebrix zich met moeite. Met Doret on
dernam hij in Juli j.1. de reis op de „Trait d'
Union F', welke, zooals men zich herinnert,
slecht is afgeloopen.
Lebrix heeft met Doret in het geheel zeven
wereldrecords geslagen in gesloten circuit op
afstand en per uur.
Doret was, zooals men zich ook herinnert,
al eerder bekend als stuntvlieger. Zijn verti
cale dalingen tot een paar meter boven den
grond en dan weer loodrecht stijgen hebben
in alle landen van Europa opgang gemaakt.
Onnoodig te zeggen, dat men hier in af
wachting van nadere bijzonderheden diep
onder den indruk is van het tragische onge
val
De propeller gebroken.
Reuter seint uit Parijs, dat Lebrix en Mes-
nim zijn gedood. Doret redde zich met een
parachute.
V.D. meldt uit Moskou: Onmiddellijk na
het bekend worden van het verongelukken
van den "I rait d'Union in het gouvernement
Cuffa, heeft de maatschappij, Össoviakim 'n
expeditie derwaarts gezonden, waar werd
vastgesteld, dat het ongeluk is ontstaan door
het breken van een propeller.
Door bemiddeling van den commissaris
van buitenlandsche zaken heeft de Ossovia-
chim de Fransche ambassade over het onge
luk ingelicht. De Fransche zaakgelastigde
deelde mede, dat twee leden der ambassade
zich onmiddellijk naar de plaats des onheils
zouden begeven, teneinde de oorzaak van het
ongeval vast te stellen.
Scherpe verwijten aan Coty.
In verband met het neerstorten van de drie
Fransche aviateurs Doret, Le Brix en Mes
min aan de uitloopers van den Oeral, waarbij
Le Brix en de mecanicien Mesmin om het
leven kwamen, richten de linksgeoriënteerde
bladen en in het bijzonder de „Populaire"
scherpe verwijten tot den parfumeriefabrikant
en uitgever Coty, dien zij verantwoordelijk-
stellen voor de catastrophe, aangezien hij
slechts uit reclamezucht zou hebben gehan
deld en den tocht dien hij financierde niet vol-
doende zou hebben voorbereid.
De president van de Internationale Lucht
vaartmaatschaopij, de vicomte de Sifiur, heeft
zich direct bereid verklaard naar de plaats
des onheils te vliegen om den geredden Doret
de noodige hulp te verschaffen. Hij is reeds
in den loop van gistermiddag van Le Bourget
vertrokken om via Berlijn naar Ufa te vlie-
gen.
£and= en 5mn&ouux
„DE WEST" RÓËFTDE
TUINBOUWVEREENICINGEN OP.
Aan alle tuinbouwvereenigingen, afdee-
lingen der L. T. B., veilingsvereenigingen en
andere vereenigingen pp tuinbouwgebied,
heeft de Tuinbouwvereeniging „De West" te
Koedijk een verslag doen toekomen van de
algemeene vergadering van 4 dezer, met ver
zoek, het streven der vereeniging te steunen
en te berichten of leden der vereeniging naar
een, vermoedelijk in Amsterdam, te houden
vergadering zullen worden afgevaardigd.
Vooraf zal dan nog een vergadering wor
den belegd met vooraanstaande personen op
tuinbouwgebied ter bespreking van een
schema van actie.
ALKMAARSCHE EXPORTVEILING.
Aan de veiling was de afgeloonen week
heel wat wisseling in aanvoer en prijzen
Ook was er een opmerkelijk verschil in aan
voer, een dag een matig bezette markt, een
dag middelmatig en een dag een groote aan
voer.
Over de kwaliteit was niet te klagen, hoe
wel er meerdere artikelen zijn die beduiden
in kwaliteit teruggaan. De prijzen toonden
nog al schommeling, hoewel le soort steeds
prijshoudend was. Bloemkool en boonen
gaan wel het meest in kwaliteit terug en na
tuurlijk houdt de prijs gelijken tred Een op
merkelijk verschijnsel was Maandag j.1. de
groote aanvoer van boonen en van mooie
kwaliteit, terwijl de laatste dagen de kwali
teit sterk terug ging.
Andijvie werd in mooie kwaliteit aange
voerd tegen verhoogde prijzen van 1.15 tot
2.80 p. 100 stuks. Bloemkool loopt sterk
terug wat blijkt uit den prijs van 8.50 tot
f 12 voor le soort en 1.50 tot 4 voor 2e
soort per 100 stuks. Er was betere vraag
naar koolsoorten en prijsverhooging was he<
gevolg. We noteerden (gemiddeld over de
v/eek) roode kool 2.754.85, gele kooi
23.30 en groene kool 3.206.50
per 100 stuks. Komkommers gaven een vlug
gen handel te zien, kwaliteit mooi, prijzen
van 3.505.20 per 100 stuks. Postelein
en spinazie waren (voor zoover le kwaliteit)
in trek, de prijzen 0.450.85 per bak.
Snijboonen (2e kwaliteit) en Spercieboonen
(le en 2e kwaliteit) waren goed te plaatsen,
de noteering voor snijboonen was 14
20 en spercieboonen 5.50—12.50 per
100 pond. De handel in tomaten liep niet
sterk uiteen, hoewel de prijs terug ging. De
noteering was gemiddeld: A. 6 10, B.
4.80, C 5.60 en C.C. 1.60 per 100
pond. Druiven en meloenen werden in mooie
kwaliteit aangevoerd, de prijs liep een ietsje
terug. Druiven golden 18—25 per 100
pond, meloenen (le soort) 10—20 per
100 stuks.
De overige aanvoer onveranderd, ook in
de prijs kwam geen noemenswaardige veran
dering.
Voor wie uit de streek van weiden en
bouwyelden komt ligt een bijzondere beko-
ring in een tocht naar het land van de heide
Die heide is er gelukkig nog >n velschillende
van onze provincies, zooals ik een maand ge
leden hier schreef, a-l vermindert dit land-
Seha.i steeds meer en al moet en wakend oog
gehuud-en worden op wat er nog is opdat dit
unieke en edele landschap niet nog meer
wordt ingekrompen
Het meest algemeen bekend is waarschijn
lijk wel de Veluwsche heide. Daar immers
liggen belangrijke plaatsen als Apeldoorn en
Arnhem in de buurt, die door zeer veien wor
den bezocht. Daar zijn ook treinen langs, die
wel mee tot de meest bezette in ons land be-
hooren, omdat zij de verbinding van 't Noor
den en 't Oosten met de hoofdsteden van ons
land vormen Toch moet, wie een goeden in
druk van de heide wil krijgen, zich natuurlijk
niet tot een blik uit den trein beperken. Het
besie vervoermiddel blijf de fiets of hét voer
tuig der eigen voeten, want ook met de auto
dringt men gelukkig in menig opzicht!
nog niet voldoende tot het hart van dit land
schap door.
Zoo stapte ik dan op dien prachtigen laat-
sten Zaterdag van Augustus, een stralende
zonnedag met toch de weldadige frischheid
van wat koele wir.d, te Apeldoorn uit den
trein om met cie fiets, niet langs de hoofdwe
gen, maar in een wijde boent langs stille
paden naar Arnhem te gaan Want wie de'
bekoring van de heide wil vinden en de wel
dadige aanraking met haar ongerepte pracht
wil ondergaan, moet de stilte en de eenzaam
heid zoeken, waar de heide zelf spreekt en
waar de bijen zoemen om het paarse kruid.
Zoodra ge de rustige paden verlaat en de
autoclaxons zich laten hooien en de stiaten
weer vet en glimmend naar benzine ruiken
is de ban verbroken en de glorie van het
heideland, ook al zijn de wijde velden nog
rondom, toch voor het grootste en beste ceel,
voor mijn gevoel althans verstoord.
Het is daar tusschen Apeldoorn en Arn
hem, zoowel rechts als links van den grooten
hoofdweg, een prachtig oord met nog volcp
ongerepte schoonheid. We« zijn er hier en
daar de sporen van menschelijke techniek
juist midden in de woeste natuur der zand
verstuivingen bij Kootwijk bijvoorbeeld, waar
de radiomasten en -gebouwen zijn geplaatst.
Wel zal niet de vurige antbmi'itarist alleen
op zijn stille dwaaltocht weinig vreugde be
leven aan al wat om en bij de Harskamp aan
kruitdamp en al wat daarmee annex is her
innert, maar daarnaast en desondanks zijn er
dichtbij of verder van radiostation en leger
plaats de heerlijke vrije en wijde contreien,
waar de paarse velden zich uitstrekken vol
geurige callunabloei, waar de berken een
zaam of in groepjes aan den rand van de
heideheuvels staan, waar de beuken ruisc'hen
om den zandkuil of waar in een vredig ge
hucht het gedruisch der -e reld ver is en de
stilte duizendvoudig c;i indrukwekkend
spreekt. Ja wat zijn ze nog heerlijk ongerept,
die kleine Veluwsche gehuchten van maar
enkele boerenhuizen met een beetje cultuur
land, moeizaam op de heide veroverd, met de
oude schapenstallen en nog hier en daar een
herder met hond en kudde schapen, met de
bijenstallen der iemkers en met onder den
hoogen hemel wijd en schoon de paarse en
bruine velden in 't rond. Soms zijn zij heu
velig en de tocht is zwaar langs 't mulle,
zandige pad, maar het uitzicht loont rijkelijk
de moeite, want hoe wondermooi is de we
reld. voor wie hoog op zoo'n heideheuvel
staat, midden in de omvanging der paarse
struiken, met niets te zien wijd in 't rond
dan in de verte hier en daar een mensch en
overal in 't rond de blauwe contouren der
bosschen.
Zelfs nu, nu de heide stond in haar glorie
gewaad, was het hier niet druk Terwijl toch
velen nu en alleen nu de heidevelden zoeken,
in den nabloei der eerste Septemberweken
nog, maar dan niet meer, omdat zij niet we
ten dat ook na den bloei, in haar bruine, so
bere tinten de heide prachtig is, straks in den
herfst als in 't rond de beuken en berken prij
ken in najaarskleuren en dan weer in het
voorjaar, als op en om de heide het jonge
groen weer komt. In alle seizoenen is dit
landschap mooi, bron van edel genot in Gods
wondere wereld. Daarom tot slot een dank
bare groet uit het land van wei en zee en ak
ker (waar 't ook mooi is) aan de onvolprezen
Veluwsche heide!
A. L B
Een herdenkingsboekje.
Wij ontvingen een aardig gedenkboekje ter
herdenking van de gebeurtenissen in 1830
1832 uitgegeven ter gelegenheid van de 100-
jarige herdenking op 8 September 1931 te*
Breda, Tilburg, Bergen op Zoom en Vlissin-
gen door de Kon. Ned. Ver. „Ons Leger", de
Kon Ned. Ver. „Onze Vloot", de Nat. Bond,
v. Christ. Oranjever., de Nat. Bond „Het Mo
bilisatie Kruis", de Ver. „Volksweerbaarheid
en het Nat. Jongeren Verbond.
Dit werkje was aanvankelijk opgezet om
alleen de krijgsgebeurtertissen in 1831 te be
handelen. Toen bekend was, dat de regee
ring niet het initiatief tot een nationale her
denking zou nemen en de samenwerkende
vereenigingen een eenvoudige herdenking
gingen voorbereiden, door de nagedachtenis
te eeren van hen, die voor het Vaderland
zijn gevallen, werd het bezwaarlijk de be
perking tot het jaar 1831 te handhaven.
De herdenking moest oo'- de gevallenen
van 1830 en 1831 omvatten. Door den korten
tijd van voorbereiding moest een beschrijving
van het beleg en de. verdediging van de Ci
tadel van Antwerpen achterwege blijven.
Brabantsche industriedagen.
Van het Comité voor de organisatie der
Brabantsche Industriedagen, ontvingen wij
een keurig boekje, dat de in Brabant belang
stellenden grondig inlicht over de indus
trieën aldaar, het karakter van de Brabant
sche straten en tal van onderwerpen op Bra
bant betrekking hebbende. Dit boekje van 156
pagina's is uitgegeven ter gelegenheid van
de Brabantsche Industriedagen en is zeker
van blijvende waarde voor hen die belang
stellen in 't economische leven van Brabant