cessie van loon. nederlandsche leder industrie. vijf rijwieldieven gearresteerd. de postvluchten naar en van indie. de „point dtnterrogation" weer te parijs. vliegtuigongeluk te hamburg. duitsche oceaanvliegers gestart. braziaansch watervliegtuig neergestort de „traiTdtjnion ii" verongelukt. heidetocht. Adres van de K- v. K. voor Rijnland. De K. v. K. voor Rijnland zal aan de mi nisters van Justitie en van Arbeid, H. en N. een adres zenden, waarin verzocht wordt te bevorderen, dat de regeling voor cessie van loon getroffen in art. 123 van de ambtena renwet, ook voor arbeiders en andere aange- 6telden in particuliere bedrijven zal worden vastgesteld en derhalve alleen cessie zal wor den gegeven: aan een instelling van openbaar nut, ge plaatst op een door den minister van finan ciën opgemaakte in de „Ned. Staatscrt.' openbaar gemaakte lijst; indien de cessie zou geschieden met mede werking van den werkgever. Onderzoek door Britsche vertegen woordigers. Als resultaat van onderhandelingen tus- jchen den Britschen raad voor den overzee- schen handel en de Nationaal leather goods Saddlery Alan. Ass. is, naar Reuter seint, besloten een onderzoek in te stellen naar den toestand in de lederindustrie-markt m «Nederland en Denemarken. Vier vertegenwoordiger zijn aangewezen die met regeeringsvertegenwoordiger 19 dezer reeds zullen vertrekken. Aangehouden is een 22-jarige bankwerker, "verdacht van diefstal van een rijwiel, dat on beheerd stond op de Vaillantlaan en een 35- jarige kellner, beiden wonende te Den Haag, eveneens verdacht van rijwieldiefstal Voorts zijn nog aangehouden een 27-jarige opper man, zonder vaste woonp'aats, verdacht van rijwieldiefstal en een 30-jarige boerenarbei der, eveneens wonende in de residentie, ver dacht van medeplichtigheid van rijwieldief stal. Tenslotte is nog aangehouden een 23- jarige los werkman, zonder vaste woon- of verblijfplaats, verdacht van diefstal van een rijwiel, gepleegd ten nadeele van een bewo ner van de Smitstraat a'daar. meer kracht en meer algemeen dient te wor den aangevat. Daarom iss het ontwerpen van een bepaald plan noodzakelijk. Na afloop van het congres werden de con gressisten officieel ten gemeentehuize ontvan- £en Wegens ziekte van den burgemeester werden zij welkom geheeten door den loco burgemeester, wethouder N. G. v. Doornik. Des avonds bood het gemeentebestuur den congressisten in den tuin van het Badhotel een concert aan. EEN GEZAMELIJK SLACHTHUIS. Dwang van de regeering verzocht. De gemeenteraad van Delfzijl heeft be sloten om, nu blijkt dat de gemeente Appinge- dam zulke eischen stelt, dat van een vrijwilli ge samenwerking tot gezamelijke stichting van een openbaar slachthuis niets kan komen, zich tot de Kroon te wenden met verzoek, overeenkomstig art. 138 der gemeentewet, te willen bepalen dat een slachthuis wordt gesticht alsmede een keuringsdienst voor vee en vleesch voor gemeenschappelijke rekening van de gemeenten Delfzijl, Appingedam, Bierum, Termunten en Nieuwolda. PRINSES JULIANA BIJ MAARSCHALK LYAUTEY. Blijkens een havas-telegram heeft prinses Juliana namiddag een bezoek gebracht ten huize van maarscnalk Lyantey. Des avonds bezocht zij een schouwburg, waarna zij met den trein van 0.15 uur weer naar Nederland vertrok. Op het Loo gearriveerd. Prinses Juliana keerde Zondagmiddag half 2 ten paleize Het Loo uit Parijs terug. Het traject Amsterdam-Apeldoorn werd per auto afgelegd. BOTSING VAN TRAMWAGENS. Dertien passagiers licht gewond. Zaterdagmiddag is op de Gedempte Glas haven te Rotterdam een motorwagen van lijn 3, doordat de electrische remmen weigerden, tegen een stilstaanden motorwagen van lijn 25 gereden. Het voorbalcon van de eerste en het achterbalcon van de tweede wagen werden geheel vernield, terwijl alle ruiten van de trams braken. Dertien passagiers uit lijn 25 werden licht gewond. Zij konden, na in het ziekenhuis aan den Coolsingel be handeld te zijn, naar huis gaan. GEVOLGEN VAN EEN VECHTPARTIJ. Politie-agent overleden. De politie-agent Greul, die ongeveer een week geleden bij een vechtpartij te Arnhem in de buik gestoken is, is Zaterdagavond in het ziekenhuis aldaar overleden. Hij was 35 jaar, gehuwd en vader van drie kinderen. DIERENBESCHERMING. Verschenen is het verslag over 1930 van tie Nederlandsche Vereeniging tot bescher ming van dieren, waarin alle bijzonderheden het verenigingsleven betreffende zijn opge nomen. ZORG VOOR HET GEBIT BIJ JONG EN OUD. Gister werd in het Badhotel te Baarn het ongres vcor Openbare Gezondheidsregelen gehouden. Des morgens werd 't congres ge- ouend door den voorzitter, dr. N. M. Jo fephus Jitta, waarna allereerst verschillende 'huishoudelijke zaken aan de orde kwamen, °a. bestuursverkiezing In de vacatures van de heeren prof. dr. J. M. Baart dé la Faille en dr. A. Keppler, die beiden niet herkies bar waren, werden gekozen de heeren prof •P J- W. Koolemans Beynen, Den Haag en L H. v. d. Kaa, hoofdinspecteur van de b'ksgezondheid (Volkshuisvesting), even als te 's-Gravenhage. Besloten werd het vol gende congres te Alkmaar te houden. Ten slotte werd een motie aangenomen, j'.aarin het congres verklaart dat de bestrij- Qln£ van het tandbederf zonder uitstel met Onze JCoCo DE BESTUURSWISSELING IN NED. INOIE- Jhr. de Jonge heeft de laak van jhr. de Graeff overgenomen. Deze is rui reeds onderweg naar Nederland. Te Batavia heerschte Zaterdag van het ochtendkrieken af overal drukte, en de stad was vol van een ingehouden feestgedruisch. Overal wapperende vlaggen. Op den weg naar Tandjong Priok zag men auto's snellen met autoriteiten, terwijl in de lucht de motoren ronkten van drie marinevliegtuigen en het vlieg-eskader van de landmacht, bestaande uit zeven machines. Dit eskader vloog de „Patria" tegemoet. De aankomst te Tandjong Priok. Om zes uur twintig donderden de eerste saluutschoten uit de vuurmonden van de oor logsschepen. De bemanningen joelden toen jhr. mr. B. C. de Jonge op het commando- bruggedek van de „Patria" verscheen, en naast hem mevrouw De Jonge. Klokslag zeven uur begaf zich een depu tatie met den gouverneur van West-Java. den heer Hartelust, aan het hoofd aan boord om den nieuwen landvoogd namens jhr. De Graeff geluk te wenschen met zijn behouden aankomst. Op de loopbrug zette de muziek het Wilhelmus in. De op de kade verzamelde menigte zette een juichend driewerf hoera in. De pavciseering van de ..Patria" werd om hoog geheschen. terwijl de kustbatterij saluutschoten gaf. Om zeven uur tien vertrok de extra-trein, die het gezelschap naar Batavia vervoerde. De locomotief van den trein was bevlagd me^ de nationale kleuren. Langs den weg stond het vol belangstellenden. De aankomst in het voormalige Weltevreden. Toen de trein aankwam in het station Wel tevreden, wisselden Zijne Exc. en de dames handdrukken met de tweede ontvangst-depu tatie. Van buiten het station drong het „Wil helmus" door. Te midden van een groote menigte reed de galakoets, begeleid door het cavalerie-escorte, naar het gouvernements hotel op Rijswijk. Intusschen was de zaal van den Volksraad reeds dicht gevuld met autoriteiten. De zetels der regeeringsgemachtigden waren alle bezet, ook de zetels der Volksraadleden waren alle ingenomen. Om kwart over acht zakte het gonzende rumoer. De voorzitter, de heer Meyer Ran- neft, verzocht den secretaris voorlezing van de besluiten van ontslag van den aftredenden gourverneur-generaal en de benoeming van jhr. mr. G. C. de Jonge als zoodanig. Me vrouw de Jonge en de beide freules namen plaats op de eerste zij op een speciaal ge reserveerde tribune. Buiten hoorde men com mando's en dan klonk het Wilhelmus: de stoet was aangekomen. Rede van den afgetredenden gouver neur-generaal. Jhr. De Graeff sprak in een doodsche stilte- zijn laatste redevoerisg uit. Hij liet de betui ging van gelukwenschen aan zijn opvolger met diens benoeming volgen door deze woor den: „Als ik tenslotte memoreer welk aandeel Uw Exc. heeft gehad in een wereldconcern als de Kon. Petr. Mij., dan doe ik dat tevens om uiting te geven aan een zeker ge voel van teleurstelling over het feit, dat velen onder hen, die uw benoeming op dien grond aanvochten, daarbij blijk gaven dat zij blijkbaar niet bij machte waren te besef fen dat er Goddank nog persoonlijkheden zijn, die hoog genoeg staan om zich bij het behartigen van het hun toevertrouwde alge- meene belang los te maken van de bijzon dere belangen welke zij te voren hebben ge diend. Hen die verwachten dat ik thans van de gelegenheid zal gebruik maken om een blik terug te werpen op de jaren, die achter mij liggen of dat ik een opsomming zai geven van hetgeen in die jaren tot stand is gebracht of wel dat ik nadere toelichtingen op of verdedgingen van mijn beleid zou geven, dat ik naar mijn heilige overtuiging gemeend heb te moeten voeren, dan wel dat ik een soort politiek testament zou ach terlaten, hen, die dat verwacht hebben, moet ik teleurstellen. Dat schijnt mij n.1. zonder practisch nut, terwijl ik uiteraard niet objectief sta tegen over de regeeringsperiode waarin ik zelf een leidende positie heb bekleed. Ik kan u gelukwenschen, omdat u bij de aanvaarding van uw ambt staat voor een Indië, dat uit politiek oogpunt gezond is en omdat u (het moge dan paradoxaal klinken) uw ambt aanvaardt temidden van een wereldcrisis welke in de geschiedenis van de laatste decennia hare wedergade niet vindt". Jhr. De Graeff richtte vervolgens woorden van hulde tot den Raad van Ned.-Indië en tot zijn adviseurs. Vervolgens droeg hij het bestuur klokslag negen uur over aan jhr. De Jonge, die lang zaam en rustig zijn redevoering voorlas. De eerste rede van den nieuwen landvoogd. Jhr. De Jonge las in den toon van lem die doordrongen is van den door hem gesproken woord_ Hij woorden van dank tot de kon g heer S. de Graeff in verband mrfzjjjH*n<* ming. Venmlgeus rmhtte l wjen hulde tot den afgetr^en lanavooc Zaterdagochtend het_groo kruKS m van Oranie Nassau is verleen De "Me!LddoorCnfet blind te zijn voor hetgeen elders geschiedt" en hij wees erop, dat men e ders met terzrdestelling van de parfn-roe- ^eering de handen ineen slaat om op een be- Eaald oogenblik aan de moeilijkheden hei oofd te bieden en dat men zich weet te be perken in zijn wenschen en het zwijgen weet op te leggen aan theoretische voorkeuren,' die geld kosten, om te komen tot het voor een. ge zonde staatshuishouding eerst noódige, te weten een sluitende begrooting. Jhr. de Jonge zeide, dat zal worden'voort- gegaan met de bestuurshervorming zooals deze is neergelegd in de wettige staatsinrich ting. De staatkundige ontwikkeling van deze gewesten, zooals de wetgever zch die heeft gedacht, behoort binnen afzienbaren tijd tot stand te worden gebracht. Aan den anderen kant zal de regeering niet toelaten dat deze verwezenlijking in gevaar zou kunnen worden gebracht door de fatalistische en niet-door- dachte theorieën van enkelen, die blijkbaar van meening zijn, dat zij hun volk dienen door eischen te stellen, waarvan zij vooruit weten dat die voor de regeering onaanneme lijk zijn. Intusschen, verklaarde jhr. De Jonge, mag met dankbaarheid geconstateerd worden, dat de politieke toestand geen reden tot bezorgd heid geeft. Jhr. De Jonge wees ten slotte op de groote beteekenis welke voorde geheele Indische sa menleving de groote bedrijven hebben als werkgevers, belastingobjecten en exporteurs. Jhr. De Jonge eindigde zijn redevoering met de volgende woorden „Thans rest mij nog een krachtig beroep te doen op de welwillende hulp en steun van allen ten behoeve van een vruchtbare samenwerking tot het heil van land en volk. Ik verklaar thans het ambt van gouver neur-generaal van Nederlandsch-Indië te aanvaarden". De afgetreden gouverneur-generaal jhr mr. de Graeff, is vervolgens vertrokken. Jhr. mr. B. C. de Jonge deed hem uitgeleide tot aan het station Koningsplein. Om kwart over twaalf vertrok de extra-trein, die den afgetreden landvoogd naar Tandjong Priok bracht. Om kwart over één vertrok de Baloeran, het schip, dat den afgetreden gouverneur- generaal naar het vaderland terugbrengt, van Tandjong Priok. £ucfitaaact De „Ooievaar" te Bangkok. De „Ooievaar" (gezagvoerder Soer, van Amsterdam vertrokken 3 September vertrok Vrijdag te 6 u. 4'5 uit Akyab, kwam te 9 u. 46 in Rangoon, vertrok een uur later weer en kwam te 15 uur in Bangkok aan. De Raaf weer thuis. Het retourvliegtuig de Raaf is Zaterdag om 2 uur 31 uit Cairo vertrokken, te 5.20 te Messamatroe geland, vandaar vertrokken om 5.37 en te 11.58 te Athene gearriveerd. Om 12.45 vertrok het vliegtuig weer en landde om 15 uur 42 te Sofia. Zondagavond om 8 uur werd vlot op Schip hol geland. De Ooievaar te Medan. Het vliegtuig De Ooievaar is Zondagmor gen uit Bangkok vertrokken en te 13.07 te Aiostar geland. Vandaar vertrok het toestel te 13.47 uur en landde te 15.37 uur te Medan Aan boord is alles wel. Morgen wordt de reis voortgezet. Het Fransche vliegtuig „Point d'Interre- gogation" dat op Duitsch grondgebied een noodlanding had moeten maken en daar, aangezien de piloot niet van voldoende pa pieren was voorzien, vastgehouden werd, is Zondagmiddag weer te Parijs terug gekeerd. Twee dooden. Zondagmorgen is boven de Hamburger vlieghaven een ernstig vliegongeluk ge beurd waarbij twee personen het leven hebben verloren. Een vliegtuig wilde daar op een hoogte van 45 M. een glijvlucht be proeven, gleed echter weg en sloeg met kracht op den grond. Het toestel wend vol komen vernield. De inzittende passagier, Bluhm was onmiddellijk dood; de piloot overleed onderweg naar het ziekenhuis. Uit Lissabon wordt gemeld, dat de Duit- sche vliegers Rody en Johannsen Zondag morgen om half tien voor een Oceaan-vlucht zijn vertrokken. Het vliegtuig is eenigen tijd geleden uit Berlijn te Lissabon aangekomen. 5 dooden. Naar uit Natal wordt gemeld is Brazi- liaansch passagiers- en postvliegtuig, toen het wilde starten voor een vlucht van Natal naar Rio de Janeiro met een wrak in bot sing gekomen. Het toestel vloog in brand en zonk Hierbij kwamen 4 inzittenden en de piloot om het leven. Twee der inzittenden gedood. Het Fransche vliegtuig Trait d'Union II met de Fransche piloten Lebrix en Doret aan boord, benevens den werktuigkundige Mes- nim, onderweg van Parijs naar Tokio is bij de monding van de rivier Tanf (Zuid- Rusland) neergestort. Twee van de drie in zittenden werden gedood. (Zooals men weet waren de Trait d'Union en de Point d'Interrogation gelijk van Le Bourget vertrokken om het lange afstands record van Boardman en Polando New- YorkConstantinopel op het traject Pa rijsTokio te verbeteren. De Point d'Interro gation heeft echter een noodlanding bij Nieu- kerk in de buurt van Krefeld moeten maken en is thans nog vertrokken, terwijl nu het noodlottige bericht komt van de Trait d' Union. Deze recordpoging heeft dus wel met grooten tegenslag te kampen.). De Parijsche sportcorespondent van het Hbld. telefoneerde Zaterdagavond: Op het oogenblik is hier nog slechts be vestiging ontvangen dat bij het ongeluk met het vliegtuig, dat gistermorgen van Le Bour get vertrokken is, twee man gedood zijn en de derde ernstig gewond is. Het is wel merkwaardig dat Lebrix, na dat hij van Costes gescheiden is, nooit meer een groote vlucht tot een goed eind heeft we ten te brengen. Men herinnert zich dat Le brix, oud-zeeofficier, met Costes een reis om ae wereld maakte en als slot in vijf dagen van Saigon terugkeerde. Later ondernam Le brix tweemaal een reis naar Achter-Indië, eerst met Paillard, later met Rossi. Twee maal viel het vliegtuig in Engelsch-Indië en redde Lebrix zich met moeite. Met Doret on dernam hij in Juli j.1. de reis op de „Trait d' Union F', welke, zooals men zich herinnert, slecht is afgeloopen. Lebrix heeft met Doret in het geheel zeven wereldrecords geslagen in gesloten circuit op afstand en per uur. Doret was, zooals men zich ook herinnert, al eerder bekend als stuntvlieger. Zijn verti cale dalingen tot een paar meter boven den grond en dan weer loodrecht stijgen hebben in alle landen van Europa opgang gemaakt. Onnoodig te zeggen, dat men hier in af wachting van nadere bijzonderheden diep onder den indruk is van het tragische onge val De propeller gebroken. Reuter seint uit Parijs, dat Lebrix en Mes- nim zijn gedood. Doret redde zich met een parachute. V.D. meldt uit Moskou: Onmiddellijk na het bekend worden van het verongelukken van den "I rait d'Union in het gouvernement Cuffa, heeft de maatschappij, Össoviakim 'n expeditie derwaarts gezonden, waar werd vastgesteld, dat het ongeluk is ontstaan door het breken van een propeller. Door bemiddeling van den commissaris van buitenlandsche zaken heeft de Ossovia- chim de Fransche ambassade over het onge luk ingelicht. De Fransche zaakgelastigde deelde mede, dat twee leden der ambassade zich onmiddellijk naar de plaats des onheils zouden begeven, teneinde de oorzaak van het ongeval vast te stellen. Scherpe verwijten aan Coty. In verband met het neerstorten van de drie Fransche aviateurs Doret, Le Brix en Mes min aan de uitloopers van den Oeral, waarbij Le Brix en de mecanicien Mesmin om het leven kwamen, richten de linksgeoriënteerde bladen en in het bijzonder de „Populaire" scherpe verwijten tot den parfumeriefabrikant en uitgever Coty, dien zij verantwoordelijk- stellen voor de catastrophe, aangezien hij slechts uit reclamezucht zou hebben gehan deld en den tocht dien hij financierde niet vol- doende zou hebben voorbereid. De president van de Internationale Lucht vaartmaatschaopij, de vicomte de Sifiur, heeft zich direct bereid verklaard naar de plaats des onheils te vliegen om den geredden Doret de noodige hulp te verschaffen. Hij is reeds in den loop van gistermiddag van Le Bourget vertrokken om via Berlijn naar Ufa te vlie- gen. £and= en 5mn&ouux „DE WEST" RÓËFTDE TUINBOUWVEREENICINGEN OP. Aan alle tuinbouwvereenigingen, afdee- lingen der L. T. B., veilingsvereenigingen en andere vereenigingen pp tuinbouwgebied, heeft de Tuinbouwvereeniging „De West" te Koedijk een verslag doen toekomen van de algemeene vergadering van 4 dezer, met ver zoek, het streven der vereeniging te steunen en te berichten of leden der vereeniging naar een, vermoedelijk in Amsterdam, te houden vergadering zullen worden afgevaardigd. Vooraf zal dan nog een vergadering wor den belegd met vooraanstaande personen op tuinbouwgebied ter bespreking van een schema van actie. ALKMAARSCHE EXPORTVEILING. Aan de veiling was de afgeloonen week heel wat wisseling in aanvoer en prijzen Ook was er een opmerkelijk verschil in aan voer, een dag een matig bezette markt, een dag middelmatig en een dag een groote aan voer. Over de kwaliteit was niet te klagen, hoe wel er meerdere artikelen zijn die beduiden in kwaliteit teruggaan. De prijzen toonden nog al schommeling, hoewel le soort steeds prijshoudend was. Bloemkool en boonen gaan wel het meest in kwaliteit terug en na tuurlijk houdt de prijs gelijken tred Een op merkelijk verschijnsel was Maandag j.1. de groote aanvoer van boonen en van mooie kwaliteit, terwijl de laatste dagen de kwali teit sterk terug ging. Andijvie werd in mooie kwaliteit aange voerd tegen verhoogde prijzen van 1.15 tot 2.80 p. 100 stuks. Bloemkool loopt sterk terug wat blijkt uit den prijs van 8.50 tot f 12 voor le soort en 1.50 tot 4 voor 2e soort per 100 stuks. Er was betere vraag naar koolsoorten en prijsverhooging was he< gevolg. We noteerden (gemiddeld over de v/eek) roode kool 2.754.85, gele kooi 23.30 en groene kool 3.206.50 per 100 stuks. Komkommers gaven een vlug gen handel te zien, kwaliteit mooi, prijzen van 3.505.20 per 100 stuks. Postelein en spinazie waren (voor zoover le kwaliteit) in trek, de prijzen 0.450.85 per bak. Snijboonen (2e kwaliteit) en Spercieboonen (le en 2e kwaliteit) waren goed te plaatsen, de noteering voor snijboonen was 14 20 en spercieboonen 5.50—12.50 per 100 pond. De handel in tomaten liep niet sterk uiteen, hoewel de prijs terug ging. De noteering was gemiddeld: A. 6 10, B. 4.80, C 5.60 en C.C. 1.60 per 100 pond. Druiven en meloenen werden in mooie kwaliteit aangevoerd, de prijs liep een ietsje terug. Druiven golden 18—25 per 100 pond, meloenen (le soort) 10—20 per 100 stuks. De overige aanvoer onveranderd, ook in de prijs kwam geen noemenswaardige veran dering. Voor wie uit de streek van weiden en bouwyelden komt ligt een bijzondere beko- ring in een tocht naar het land van de heide Die heide is er gelukkig nog >n velschillende van onze provincies, zooals ik een maand ge leden hier schreef, a-l vermindert dit land- Seha.i steeds meer en al moet en wakend oog gehuud-en worden op wat er nog is opdat dit unieke en edele landschap niet nog meer wordt ingekrompen Het meest algemeen bekend is waarschijn lijk wel de Veluwsche heide. Daar immers liggen belangrijke plaatsen als Apeldoorn en Arnhem in de buurt, die door zeer veien wor den bezocht. Daar zijn ook treinen langs, die wel mee tot de meest bezette in ons land be- hooren, omdat zij de verbinding van 't Noor den en 't Oosten met de hoofdsteden van ons land vormen Toch moet, wie een goeden in druk van de heide wil krijgen, zich natuurlijk niet tot een blik uit den trein beperken. Het besie vervoermiddel blijf de fiets of hét voer tuig der eigen voeten, want ook met de auto dringt men gelukkig in menig opzicht! nog niet voldoende tot het hart van dit land schap door. Zoo stapte ik dan op dien prachtigen laat- sten Zaterdag van Augustus, een stralende zonnedag met toch de weldadige frischheid van wat koele wir.d, te Apeldoorn uit den trein om met cie fiets, niet langs de hoofdwe gen, maar in een wijde boent langs stille paden naar Arnhem te gaan Want wie de' bekoring van de heide wil vinden en de wel dadige aanraking met haar ongerepte pracht wil ondergaan, moet de stilte en de eenzaam heid zoeken, waar de heide zelf spreekt en waar de bijen zoemen om het paarse kruid. Zoodra ge de rustige paden verlaat en de autoclaxons zich laten hooien en de stiaten weer vet en glimmend naar benzine ruiken is de ban verbroken en de glorie van het heideland, ook al zijn de wijde velden nog rondom, toch voor het grootste en beste ceel, voor mijn gevoel althans verstoord. Het is daar tusschen Apeldoorn en Arn hem, zoowel rechts als links van den grooten hoofdweg, een prachtig oord met nog volcp ongerepte schoonheid. We« zijn er hier en daar de sporen van menschelijke techniek juist midden in de woeste natuur der zand verstuivingen bij Kootwijk bijvoorbeeld, waar de radiomasten en -gebouwen zijn geplaatst. Wel zal niet de vurige antbmi'itarist alleen op zijn stille dwaaltocht weinig vreugde be leven aan al wat om en bij de Harskamp aan kruitdamp en al wat daarmee annex is her innert, maar daarnaast en desondanks zijn er dichtbij of verder van radiostation en leger plaats de heerlijke vrije en wijde contreien, waar de paarse velden zich uitstrekken vol geurige callunabloei, waar de berken een zaam of in groepjes aan den rand van de heideheuvels staan, waar de beuken ruisc'hen om den zandkuil of waar in een vredig ge hucht het gedruisch der -e reld ver is en de stilte duizendvoudig c;i indrukwekkend spreekt. Ja wat zijn ze nog heerlijk ongerept, die kleine Veluwsche gehuchten van maar enkele boerenhuizen met een beetje cultuur land, moeizaam op de heide veroverd, met de oude schapenstallen en nog hier en daar een herder met hond en kudde schapen, met de bijenstallen der iemkers en met onder den hoogen hemel wijd en schoon de paarse en bruine velden in 't rond. Soms zijn zij heu velig en de tocht is zwaar langs 't mulle, zandige pad, maar het uitzicht loont rijkelijk de moeite, want hoe wondermooi is de we reld. voor wie hoog op zoo'n heideheuvel staat, midden in de omvanging der paarse struiken, met niets te zien wijd in 't rond dan in de verte hier en daar een mensch en overal in 't rond de blauwe contouren der bosschen. Zelfs nu, nu de heide stond in haar glorie gewaad, was het hier niet druk Terwijl toch velen nu en alleen nu de heidevelden zoeken, in den nabloei der eerste Septemberweken nog, maar dan niet meer, omdat zij niet we ten dat ook na den bloei, in haar bruine, so bere tinten de heide prachtig is, straks in den herfst als in 't rond de beuken en berken prij ken in najaarskleuren en dan weer in het voorjaar, als op en om de heide het jonge groen weer komt. In alle seizoenen is dit landschap mooi, bron van edel genot in Gods wondere wereld. Daarom tot slot een dank bare groet uit het land van wei en zee en ak ker (waar 't ook mooi is) aan de onvolprezen Veluwsche heide! A. L B Een herdenkingsboekje. Wij ontvingen een aardig gedenkboekje ter herdenking van de gebeurtenissen in 1830 1832 uitgegeven ter gelegenheid van de 100- jarige herdenking op 8 September 1931 te* Breda, Tilburg, Bergen op Zoom en Vlissin- gen door de Kon. Ned. Ver. „Ons Leger", de Kon Ned. Ver. „Onze Vloot", de Nat. Bond, v. Christ. Oranjever., de Nat. Bond „Het Mo bilisatie Kruis", de Ver. „Volksweerbaarheid en het Nat. Jongeren Verbond. Dit werkje was aanvankelijk opgezet om alleen de krijgsgebeurtertissen in 1831 te be handelen. Toen bekend was, dat de regee ring niet het initiatief tot een nationale her denking zou nemen en de samenwerkende vereenigingen een eenvoudige herdenking gingen voorbereiden, door de nagedachtenis te eeren van hen, die voor het Vaderland zijn gevallen, werd het bezwaarlijk de be perking tot het jaar 1831 te handhaven. De herdenking moest oo'- de gevallenen van 1830 en 1831 omvatten. Door den korten tijd van voorbereiding moest een beschrijving van het beleg en de. verdediging van de Ci tadel van Antwerpen achterwege blijven. Brabantsche industriedagen. Van het Comité voor de organisatie der Brabantsche Industriedagen, ontvingen wij een keurig boekje, dat de in Brabant belang stellenden grondig inlicht over de indus trieën aldaar, het karakter van de Brabant sche straten en tal van onderwerpen op Bra bant betrekking hebbende. Dit boekje van 156 pagina's is uitgegeven ter gelegenheid van de Brabantsche Industriedagen en is zeker van blijvende waarde voor hen die belang stellen in 't economische leven van Brabant

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1931 | | pagina 7