SUSl.'ÏS
£udïtvaact
Spoct
(Rechtszaken
Jieck School
DE LUCHTPOSTDIENST NED.-INDIE
Aan boord van de „Belmoira".
"en Na het evangelie beklom pater Hop-
5Lrs den kansel en zeide met genoegen te
Pjp„ dat de blauwe" garde weer in zoo'n
*rookn getale was opgekomen. Spr. was
o het groote ongeloof dat in de wereld
heerscht en dat de duivel versterkte. Hii wek
te de aanwezigen op om soldaten Gods te
zijn en samen te werken tot verbreiding van
het geloof Mannen en vrouwen hebben we
noodig die pal staan tegen het voortwoeke
rende zedenbederf en de genotzucht. Overal
en jn alle landen ziet men hoe men zich van
God afkeert en zi;n eigen weg gaat, zich van
God en gebed weinig aantrekt. Spreker wees
0p Turijn, waar men een standbeeld voor
Satan opricht en op Rome, de stad des pau
sen. waar men een loflied op Satan zong.
In schrille kleuren schilderde deze spreker
de naamlooze ellende die het alcoholgebruik
uitwerkt. Jonge dochters worden zedelijk
vermoord, huisgezinnen worden ontwricht
en velen zijn voor tijd en eeuwigheid ver
foren. Het deed daarom spreker genoegen,
dat een keurbende van meisies en vrouwen
jongens en mannen de onthouding in hun
vaandel schrijft. !w strijd, aldus spr. is een
zware strijd, doch IJw krachtig voorbeeld
moet vele lauwen, die wijken voor mensche-
Jiik opricht tot nadenken er tot voorbeeld
»trekken De zegen voor Uw actie zal zeker
vruchten dragen, omdat gij Uw belangen
aan Maria toevertrouwt en haar Uw inten
tie opdraagt. In een opwekkend slotwoord
wekte spr. zijn gehoor op om niet te ver
sagen.
Daarna werd de Mis voortgezet, waarna
werd gepauzeerd
Te 1 30 uur w*rd Kruisweg gehouden, met
opdracht bij den Kruisberg, waarna plechtig
lof. Tutschen het lof werd een indrukwek
kende processie gehouden. De ta'rijke ont
houders vaften gaven hieraan ezn keurig ef
fect De goed geslaaede dag werd besloten
met het lied van Sohriëtas.
LTMMEN.
Zondag is het nieuwe Verenigingsgebouw,
gebouwd onder architectuur van Ir. Thunis-
sen uit Den Haag, in gebruik gesteld De in
zegening van het gebouw, geschiedde door
deken Lu van PW"wijk me' assisten
tie van geestelijken van hier en elders.
Hierbij wu-t-n tegenwoordig B on Wce'e
besturen van vereenigingen en genoodigden.
Het fraaie, practisrh ingerichte gebouw,
maakt een goeden indruk en past zich won
derwei bij de landelijke omgeving aan.
Het nieuwe gebouw werd door velen be
zichtigd en is genaamd „St. Maartensb
T
-
WERKLGOZENSTEUN
,aii de Raden der gemeenten Bergen, Hei
loo en Oudorp is het volgende adres ge
zonden:
Geven met verschuldigde gevoelens te ken
nen, de ondergeteekenden l i L. Wiertz en 1.
P. Willems, respectievelijk voorzitter en se
cretaris van het plaatselijk Arbeids-secreta
riaat te Alkmaar,
H. v Druilen en H. Habiecht, respectieve
lijk voorzitter en sedrétaris van den Alk-
niaarschen Bestuurdvrsbond, teil deze domi
citie kiezende ten huize van den secretaris
van het Piaatseiijk Arbeiós Secretariaat te
Alkmaar: 1. P. Willems, Uitenboschstraa:
52, te Alkniaai,
dat zij kennis hebben genomen van den
omvang der werkloosheid ook in Neder
land;
dat a's gevolg dier werkloosheid duizen
den gezinnen omberen meuten waai aan zij
dringend behoefte hebben;
dat zelfs de uitkeenng die verstrekt wordt
aan leden van genoemde Plaatselijke Cen
trales die verzekerd zijn tegen de geldelijke
gevolgen der werkloosheid, geheel onvol
doende blijkt;
waarom adressanten verzoeken de leden
van de bovengenoemde Vakcentrales die in
uw gemeente woonachtig zijn, indien zij
werkloos zijn en geen recht op uitkeering uit
de werkloozenkas kunnen doen gelden, hetzij
als uitgetrokkene of als niet-rechthebbench-,
van gemeentewege een uitkeering te doen ver
strekken;
terwijl adressanten er tevens op aandrin
gen dat door uw gemeente aan de werkloo-
zen productief werk wordt verschaft, aan
welke maatregelen adressanten de voorkeur
wenschen te geven
Het welk doende enz.
Voor het plaatselijk Arbeids Secretariaat:
(w.g.) H L. WIERTZ, voorzitter.
I P. WILLEMS, secretaris.
Voor den Alkmaarschen Bestuurdersbond:
(wg.) H. v DRUNEN, voorzitter,
(w.g.) H HABIECHT, secretaris.
Alkmaar, 17 Sept. 1931.
KANAAL KOLHORN—MEDEMBLIK.
Het afwerken van oevers en het ma
ken van boor jvoorzieningen langs het
oostelijk gedeelte van het Hoofdkanaal
van de WieringermeerKclhorn—Me-
demblik is voor 77 100 opgedragen aan
C de Wit Pzn. te Kolhorn.
DE POSl VLUCHT EN NAAR EN
VAN INDIE.
De Reiger in Djask.
Het uitgaande postvliegtuig De Reiger is
Maandagmorgen om 5.43 uur uit Bagdad is
vertrokken, om 10.08 in Bushir geland, van
daar weder om 11.01 vertrokken en om 16 30
uur in Djask gearriveerd Aan boord was
alles wel. Vandaag wordt de reis voort
gezet.
Tarief s verlaging voor brief
kaarten en brieven.
Op 1 October as. zal zich op luchtpost
gebied een geschiedenis voltrekken, waarvan
de beteekenis thans nog niet ten volle kan
worden beseft. De gevolgen van de instel
ling van een wekelijkschen luchtpostdienst
naar Ned.-Indië kunnen thans nog onmoge
lijk worden overzien. Op zichzelf blijft het in
ontwikkeling van het luchtpostverkeer een
16 October wekelijks naar het moederland
zal terugkeeren.
Tevens wordt voor de wekelijksche vluch-
van het luchtrecht inge
voerd. Het luchtrecht wordt dan:
Land van bestemming:
Jp'-PjC' en Palestina:
,BrBrieven en overige stukken
K«arten t/m 5 gr. boven 5 gr. boven 20 gr.
te i t/m20gr.
loet 15 ct. 15 ct. 15 ct. per 20gr.
Land van bestemming:
Irak, Perzië:
_Bri€ven en overige stukken
k<«arten t/m gr. boven 5 gr. boven 20 gr.
oa i t/m 20 gr.
20 ct 30 ct. 30 ct. 30 ct. per 20 gr.
Land van bestemming:
Britsch-Indië, Birma:
Tjlt*" ti ,Brieven en overige stukken
Kaarten t/m o gr. boven 5 gr. boven 20 gr.
on Pm 20 gr.
20 ct 30 ct. 40 ct. 40 ct. per 20 gr
Land van bestemming:
Siam, Indo-China, Str. Settlements:
u,1? ii ,Br'€Ven en overige stukken
Kaarten t,m d gr. boven 5 gr. boven 20 gr.
t/ffl 20 gr.
20 ct. 30 ct. 60 ct 60 ct. per 20 gr.
Land van bestemming:
Ned-Indië:
i u Briev€n en overige stukken
Kaartan t/m o gr. boven 5 gr. boven 20 gr.
t/m 20 gr.
20 ct 30 ct 75 ct t/m 100 gr. 75 ct.
voor de eerste 20 gr. en 50 ct. voor elke vol
gende 20 gr.; boven 100 gr. tot en met 240
gr. 2.75 voor de eerste 100 gr. en 40 ct.
voor elke 20 gr. meer; boven 240 gr. 5.55
voor de eerste 240 gr. en 30 ct. voor elke 20
gr. meer. Postwissels 30 ct.
c°rrespondentle naar Ned.-Indië
wordt het luchtrecht derhalve lager voor
brieikaarten en voor brieven boven 20 gram.
Ter tegemoetkoming aan de geuite wen-
schen is schrijfpapier van betere kwaliteit
aangemaakt, dat binnenkort op de postkan
toren verkrijgbaar wordt gesteld, met enve
loppe, voor den gebruikelijken prijs van 2
cent. Bovendien zullen dan verkrijgbaar zijn
frankeerzegels van 36 cent ter voldoening
van port en luchtrecht, tezamen van brieven
tot 5 gram.
Verwacht wordt, dat door de verschillen
de maatregelen aan de nog bestaande be
zwaren tegen luchtpostvervoer naar Ned.-
Indië in belangrijke mate zal zijn tegemoet
gekemen en dat degenen, die tot nog toe niet
of zelden van de luchtpost gebruik maakten,
voortaan regelmatig hun corerspondentie
voor Ned.-Indië en de aan de luchtroute ge-
'egen landen per luchtpost zullen verzen
den.
Alleen dan zal de nationale luchtweg Ne
derland—Ned.-Indië kunnen groeien tot een
verbinding, waarop Nederland met recht
trots kan zijn.
Christel".
In een onderhoud met een journalist sprak
mevr. Johannsen over de vreugde, die het be
richt haar had gebracht. Zij verklaarde, geen
oogenblik eraan te hebben getwijfeld dat
haar man nog in leven was. Zes weken ge
leden was hij uit Hamburg vertrokken om te
Berlijn en Leipzig voorbereidingen voor de
Oceaanvlucht te treffen. Op 14 September
had zij het laatste bericht ontvangen, toen
haar man haar meedeelde, dat hij uit'Portu
gal zou starten. Ir een brief had hij haar ge
schreven, dat hij met zijn metgezellen ook
per vliegtuig naar Duitschland zou terugkee-
ren om als eerste den Oceaan in beide richtin
gen over te vliegen.
Het Noorsche stoomschip „Belmoira", dat
de Duitsche Oceaanvliegers gered heeft, is
met een lading locomotieven op weg naar
Sovjet-Rusland en zal als eerste haven Ko
penhagen aandoen. Aangezien het schip
slechts een zeer ongunstige accomodatie
heeft om de geredden onder te brengen, acht
men het waarschijnlijk, dai de Oceaanvlie
gers in volle zee door een passagiersschip
zullen worden overgenomen.
gebeurtenis, dat voortaan eiken Donderdaa- het volgende telegram.
DE DUITSCHE OCEAANVLIEGERS
GERED!
Wrak van een vliegtuig waarge
nomen.
Volgens een bericht uit Halifax heeft het
Ncorsche stoomschin „Belmoira" niet ver van
de kust van New-Foundland een wrak van
een vliegtuig waargenomen.
De mogelijkheid is niet uitgesloten, dat dit
het toestel zou kunnen zijn, waarmede de
vliegers Rody en Johannsen getracht hebben
den Oceaan over te vliegen.
Het bericht uit Kopenhagen, volgens het
welk Rody aan de Canadeesche kust zou zijn
geland, is tot nu toe niet bevestigd.
De Duitsche Oceaanvliegers gered?
Gisteravond is bij de Junkersfabrieken te
Dessau een telegram ingekomen van den vol
genden inhoud:
„Motorschip Belmoira via Cape Race 148
uren heeft de machine gedreven. Wij hebben
het toestel verlaten. Aan boord Belmoira
Kapitein Johannsen."
Volgens dit telegram zou dus het toestel
van de Oceaanvliegers Rody en Johannsen
een noodlanding op zee gemaakt hebben. De
vliegmachine zou dus zes dagen ondanks het
slechte weer zijn blijven drijven, terwijl de
vliegers zich thans aan boord zouden bevin
den van het Noorsche motorschop „Bel
moira", dat hen vermoedelijk heeft opgepikt.
Het bericht bevestigd!
Een bericht uit New York bevestigt, dat
de oceaanvliegers Rodv en Johannsen en
Veiga gistermorgen door het stoomschip
„Belmoira" zijn opgepikt. Zij bevinden zich
momenteel aan boord van het Noorsche schip
Hoe de redding geschiedde.
•Over de wonderbaarlijke redding van de
Duitsche Oceaan vliegers wordt uit Halifac
nog het volgende gemeld: Het Noorsche
stoomschip „Belmpira" nam het wrak van
het vliegtuig waar des morgens om 7 uur op
80 mijlen van de kust van New Foundland.
De juiste plaatsbepaling was 25 graden 26
mmuten Noorderbreedte en 54 graden 31
minuten westerlengte. Het schip zette onmid
dellijk koers naar het wrak, waarop drie per
sonen voortdurend signalen gaven. Zij wer
den aan boord van het schip genomen, waar
bleek, dat het de Duitsche oceaanvliegers wa
ren, die op 13 September van Portugal ge
start waren voor den Oceaantocht naar New
York. De vliegers waren geheel uitgeput. Ter
wijl Rody en Johannsen niet gewond waren,
had de Portugees Veiga bij het dalen op den
Oceaan een lichte beenblessure opgeloopen.
Vermoedelijk zijn de Oceaanvliegers een
uur na de kruising van het Amerikaansche
stoomschip „Penland" in de nabijheid van
Halifax, waar zij ook het laatst gezien wa
ren, wegens motordefect gedaald, waarna zij
bijna 7 dagen op den Oceaan hebben rondge
dreven. Dat de vliegers zoolang met hun
landvliegtuig op het water konden blijven11
vermoedelijk toe te schrijven aan1 deomsle
digheid, dat de Junkersmachine holle draag
vlakken heeft, waardoor het vliegtuig n g
zonken is
Onderhoud met Mevr. Johannsen.
De echtgenoote van den Duitsche °c^aa".
i^Yifhannsen ontving ^teravond^ te
Na 148
4-yv evii -
vlieger Johannsen ontving
ruim kwart over negen van
Voetbal.
Hollandia blijft derde klasser.
De definitieve beslissing is gevallen. In de
bestuursvergadering van den K. N. V. B. is
thans eindelijk over het lot van Hollandia be
slist. Bij stemming bleken vier bestuursleden
voor handhaving van Hollandia in de tweede
klasse, en eveneens vier voor het plaatsen der
Hoornsche club in de derde klasse. De stem
men staakten dus, zoodat de stem van den
voorzitter de beslissing zou moeten geven. En
de voorzitter besliste, dat Hollandia degra
deerde
Hollandia zal dus dit seizoen in de derde-
klasse moeten spelen. Het spijt ons, dat de
zaak zoo geloopen is. Niet alleen, omdat wij
Hollandia slechts noode missen in de tweede
klasse, maar ook, omdat ons gevoel ons zegt,
dat Hollandia de dupe geworden is van een
onrechtvaardige handeling.
Hollandia derde klasser! Mocht het waar
zijn, dat deze afdaling slechts één seizoen
zal duren. Mocht het waar zijn, dat Hollan
dia met vlag en wimpel kampioen wordt en
straks weer terug keert in de tweede klasse!
Kop op! Hoornsche leeuwen! En zorgt, dat
het volgend seizoen Hollandia weer terug is
in de klasse, waarin ze nog altijd thuis
hoort
Het programma voor Zondag a.s.
De Sportkroniek vermeldt het volgende
programma voor Zondag 27 September e.k.:
Afdeeling I,
le klasse.
West-FrisiaH.V.V.
Hermes-D. V. S.—'t Gooi.
R. C. H.-K. F. C.
H. B. S.—Sparta.
Stormvogels—Ajax.
2e klasse A
V. V. A—Haarlem.
D. W. S.—H. R. C.
W. F. C.-Z. V. V.
Alcmaria Victrix—De Spartaan
(F. A. Visser)
BloemendaalKUheim.
2e klasse B.
D. E. C.—T. O. G.
ZeeburgiaVelox.
ZandvoortB. F. C.
E. D. O.—Baarn.
Hercules—A. F. C.
3e klasse A.
HelderAssendelft.
Zaandijk—Hollandia.
De Kennemers—Q. S. C.
Meervogels—K. V. V.
4e klasse A.
P urmersteijn— Beverwij k.
D T. S.-E. V. C.
4e klasse B.
W. M. S.—Schinkelhaven.
J. O. S.—Zaanlandia.
R. C. A.—Zilvermeeuwen.
Ahrend's V. C.—Heemskerk.
Reserve 2e klasse A.
V. S. V. 2—Alcmaria Victrix 2
(H. N i e v a a r d Jr.)
De Spartaan 2—Blauw-Wit 2.
K. F. C. 2-W. F. C. 2.
De Volewijckers 2R. C. H. 2
H. R. S. 2—D. E. C. 2
Reserve 3e klasse A.
Hollandia 2—Z. F. C. 3.
O. S. V. 2—Helder 2.
Afdeeling II.
Ie klasse.
Blauw-Wit—Feijenoord.
A. D. O.—V. S. V.
Z. F. C.-H F C.
Xerxes—V. U. C.
Hilversum—D. F. C.
Afdeeling III.
Ie klasse.
Ie klasse.
Tubantia—Z. A. C.
Robur et Velocitas—Go Ahead
VitesseEnschede.
P. E. C A. G. O. V. V.
Heracles—Wageningen.
Afdeeling IV.
M. V. V.—Blijerheide.
p S. V.-l.o.N.G.A.
Willem II—N.O.A.D
B V V—Eindhoven.
De Valk-N.A.C.
Afdeeling V.
Ie klasse.
LeeuwardenVelocitas.
Friesland—Alcides.
Frisia—Achilles.
Be Quick—F. V. C.
Veendam—G. V. A. V.
Het Miss Blanche album.
Van de Vitt. Egyptian Cig. Company, wel
bekend door haar „Miss Blanche"-merken,
ontvingen wij de derde serie van de Miss
Blanche-albums. Zooals men weet, kunnen
de voetballiefhebbers in dit album de ver
schillende foto-tjes plakken van de diverse
elftallen, die in den K. N. V. B. spelen.
Het album, dat wij ter kennismaking kre
gen, is geheel ingeplakt en bevat de elftallen
van alle l§te en 2de klassers in den K. N. V.
B. en als slot het Ned. elftal. Bovendien zün
de clubkleuren overal aangegeven, terwijl de
plaats, waar de elftallen thuis behooren,
eveneens is vermeld. Het album biedt dus
wel een schitterend overzicht van onze be
kende voetballers en wij kunnen begrijpen,
dat zeer velen dit werkje willen bezitten. Het
is hier in Alkmaar verkrijgbaar bij de firma
Hartland in de Langestraat voor een zeer
civielen prijs en het zal ook daar wel de noo-
dige aftrek vinden!
VRIJGESPROKEN VAN MOORD
De eisch was 8 iaren.
De rechtbank te 's Gravenhage heeft he
den vonnis gewezen in de zaak van den
chauf D. P., die verdacht was van den
moord op zekeren N., gepleegd in den nacht
van 15 op 16 Juni j 1. aldaar. De eisch was
acht jaar gevangenisstraf. De rechtbank
sprak heden den verdachte vrij.
Het hoofdbestuur van Volksonderwijs
heeft de overtuiging, dat ook uw hoofdbe
stuur daartoe zal wenschen mede te werken.
De wijze waarop dit zal kunnen geschieden
en hoe deze aktie het beste zal kunnen wor
den gevoerd, wenscht ons hoofdbestuur tot
een onderwerp van bespreking te maken op
een bijeenkomst van de vertegenwoordigers-
(sters) van de aangeschreven hoofdbesturen,
die gehouden wordt op Zaterdag 3 October
a.s., te 2 uur in het Parkhotel, Hohbema-
straat te Amsterdam.
ARRONDISSEMENTSRECHTBANK
TE ALKMAAR.
Meervoudige strafkamer.
Zitting van Dinsdag 22 September.
Uitspraken vorige zitting.
Berend M., Alkmaar. Valschheid in ge
schrifte en gebruikmaking 60 boete of 50
dagen.
Adrianus Petrus G., Heiloo. Als voren.
Arie v. d. E., Alkmaar. Hoogei beroep
overtr. art. 3 motor- en rij wiel wet. Vrijge
sproken.
Jitse v. d. M., IJmuiden. Hooger beroep
overtr. M. en R.-wet. 20 boete of 20 dagen
en schadevergoeding van 10.
Carolus A., Wijk aan Zee. Hooger beroep
overtreding art. 14 en 27 Motor- en Rijwiel-
wet. Vonnissen bevestigd.
Joh. Chr. B., Warenwet. Uitgesteld.
Pieter G., St. Pancras Hooger beroep art
22 Motor- en Rijwielwet Vonnis bevestigd.
Hylke de V., Enkhuizen, gedetineerd, mis
drijf art 247 wetb. v strafr. Nader onder
zoek gelast.
KANTONGERECHT TE ALKMAAR.
(Mondelinge uitspraak 18 September 1931)-
S. H. te Alkmaar, nachtrust verstoren, 2
boete of 2 dagen hechtenis.
H. S te Alkmaar, overtreding IJkwet, 6
boete of 6 dagen hechtenis.
J. B. en J. de V. te Amsterdam, overtre
ding Visscherijwet, ieder 4 boete of 4 dagen
hechtenis.
E. P., P. G. Ez. en P. G. Hz. te Egmond
aan Zee, overtreding Jachtwet, de le en 3e
ieder 30 boete of 30 dagen hechtenis, de 2e
20 boete of 20 dagen hechtenis.
P. J. W. te Haarlem, j. N. te Limmen, W
K. te IJmuiden, A. K., M. H. en A B. te
Bergen, A. K. te Heiloo, C. J. en A. H. te
Heemskerk, C. M. te Westwoud, H. J. N. te
Schermerhorn, P. P. te Oudorp, N. V. te
Zwaagdijk, A. S. te Rustenburg, J. J. S. te
Blokker, M. B. te Harderwijk, C. GC. V.,
C. K-, C. G. en F. K. te Hugowaard, J. S.,
J. H., R. J. en C. D. te Alkmaar, overtreding
Motor- en Rijwielwet, de 1ste 1 boete of 1
dag hechtenis, de 2e niet ontvankelijk verkla
ring v/h O.M., de 3e 2 X 10 boete of 2
X 10 dagen hechtenis, de 4e 12 boete of 12
dagen hechtenis, de 5e, 7e en 22ste ieder 2
boete of 2 dagen hechtenis, de 6e, 8ste, 10e,
12e, 13e, 14e, 15e, 18e, 19e, 20ste, 21ste,
23ste, 24ste en 25ste ieder 4 boete of 4 da
gen hechtenis, de 9e 3 boete of 3 dagen
hechtenis, de 11e 5 boete of 5 dagen hech
tenis, de 17e 6 boete of 1 week tuchtschool.
H. Z. te Castricum, S. Z. te Egmond aan
Zee, A. W. en J. D. te Amsterdam, P. V. te
Oudorp, P. de W. en J. F. H. te Alkmaar,
dronkenschap, de 1ste 8 boete of 8 dagen
hechtenis, de 2e, 3e, 4e, 5e en 7e, ieder 3
boete of 3 dagen hechtenis, de 6e 5 boete of
3 dagen hechtenis
H. M. L., H. H. R., E. v. d Z., P. D M.,
J. J. F., E. N., D. F., A- S. en C. V. te Am
sterdam, ioopen over verboden grond, de
lste, 2e, 3e, 4e, 5e, 6e, 7e en 8ste, ieder 3
boete of 3 dagen hechtenis, de 9e 1.50 boete
of 1 dag hechtenis.
H. R. te Haarlem, D. E S. te Druten, A.
V., W. H. en P. V. te Alkmaar, H. H. en R
H. te Amsterdam, J. D. te Schagen, A. E. te
Zijpe, C. K. te Hugowaard, H. S. te Frane
ker, overtreding Politie-verordening, de lste,
6e en 8ste, ieder 2 boete of 2 dagen hech
tenis, de 2e, 3e, 4e 7e en 11e, ieder 3 boete
of 3 dagen hechtenis, de 5e 1 boete of 1
dag hechtenis, de 9e en 10e 4 boete of 4
dagen hechtenis.
F. G., H. H., J. K., S. S., J. H., J B„ J.
G., J. H., H. A. N G. K., K. P., W. N J.
H., H. J. H., P. M., W. J. I., C. V, J. v. B.
en B. R., allen te Castricum, overtreding
Bouw- en Woningverojdening, ieder 2
boete of 2 dagen hechtenis.
E. P., B. V., J. S., M. B., J. J., A R., P.
P., N. R. Th. v. B., R. K., J. C. D., A. C. S.,
J. N. B., A. P., P. Z., P. A. B W. M de L.,
P. F., A. C. J., C. V., J. v. d. O., G H W.,
M. B., W. G. T., G J. v. W., D. M„ E. Z.,
S. M. S., B. C. M. H., allen te Alkmaar,
overtreding Kieswet, de lste geen straf toege
past, de overigen ieder 0.50 boete of 1 dag
hechtenis.
TEGEN HET RAPPORT DER
COMMISSIE-RUTGERS.
Aan de hoofdbesturen van de Onderwijs-
en Onderwijzersvereenigingen, Politieke Par
tijen en Vakcentrale's, voorstanders van
Openbaar Onderwijs, is door het hoofdbe
stuur van „Volksonderwijs" het volgend
schrijven gezonden:
Nu het ontwerp tot wijziging van de La
ger Onderwijswet 1920 bij de Tweede Ka
mer is ingediend, en zijn inhoud op de
basis van het rapport-Rutgers dermate
een aanslag is op ons onderwijs, in 't bij
zonder op ons openbaar onderwijs, dat daar
tegen naar de meening van ons hoofdbestuur
met alle kracht moet worden geageerd, mee-
nen wij de vrijheid te mogen nemen te trach
ten tot 'n over de geheele linie der voorstan
ders van de openb. school in groote eensge
zindheid en samenwerking te voeren uitge
breide aktie te geraken.
VERTROKKEN PERSONEN.
ALKMAAR.
E. P. M. Veltman, van Emmastraat 23,
naar Bergen (N.-H.) E. C. Martin,
echtg van M C. Huiberts en kinderen,
ILK van Zochcrstraat 27a, nrar Ned.
Oost-Indië. N. Suiker, R K., boeren
knecht, van Zeglis 61, naar Heerhugo-
waard. N. Hagtns, geen, ie stuurman
g». vaart, van Karnemelksbuurt 24 naar
Amsterdam. A Leek, R.K, van Oude
gracht 29, naar Beverwijk. J. Blaau-
boer, wed. Pieter van Eeten, N H.. zonder
beroep, van Kenn. straatweg 93 inw
naar Anna Paulowna. A Paauw, wed.
C Mus, Gepens. I.W., N.H., van Verdron-
kenoord 6, naar Velsen. J Sants, geen,
leerl. machinist N.S., van Eikelenberg-
stiaat 27, naar Enkhuizen A H Wou
ters, R K., leeraar NO, van Tuinstraat
69, naar Amsterdam. C Woud, zeen,
z b., van Pr Hendrikstraat 26, naar Bus-
sum A. Langenberg, D.G dienstbode,
van Doelenstraat 13, naar Zuid- en
Noord-Sch&rmer. C H M flue? RK.,
dienstbode, van Tuinstraat 5, n. Scher
merhorn. W. R. Elema, N H., zonder
beroep, van Nieuwlandersingel 43, naar
Utrecht. C. A. Bruggeling, geen, cho
coladewerker, van Gashouderstraat 29,
naar Oudorp. J. M. A van der Kuip,
P K„ van Mient 21, naar Bergen (N H
E H. van den Idsert R K metselaar,
van Clarissenbuurt 35. naar Heel en Pan
heel. M. Kaan, geen, van Langestraat
62, naar W'nkel. Th. J. Viset, R K.. bo-
terbezorger. van Duivenlaan 3, naar Den
Helder. N. G. Klaver, R K., en broertje,
van Geest 52 naar 's-Gravenhage.
Ch. J. Koning, N.H., z b., van Molenbuurt
22, naar Koedijk. O. van der Baan. R.
K., z.b van Dijkgraafstraat 29. naar Til
burg. A. A. Groot, R.K., dienstbode,
van Kanaalkade 30, naar Oude Niedorp
M. F. Gabrieis, R Konderwijzer, van
Nassaulaan 30, naar Roosendaal en Nis
pen. Chr N. van den Idesert. R K van
2e Tuindwar-straat 15a, naar Bergen op
Zoom. P. A. Schaafsma, GK. inspec
teur Verz Mij., ven Kanaalkade 4fia, n.
Zwolle. A. Veldman, G K dienstbode,
van Uitenboschstraat 29, naar Haarlem
J te Winkel, D.G., van Metiusgracht
13, naar Delft.
Niet officieel.
4f7« STAATSLOTERIJ.
Trekking van Dinsdag 22 September 1931.
Be Klasse, le Llist.
Hcoge Prijzen.
No. 1041& 1500.
No. 4848 1000.
No. 6978. 7630. 16773. 18886 400.
No. 7685, 13669. 16400 200.
No. 3711 3984. 5145. 7269. 8047. 10846. 10959,
11619, 14421, 16703. 16894, 17011, 18343 100.
38
122
171
351
501
516
579
592
648
787
1281
819
833
941
949
993
1109
1223
1349
1465
1563
1742
1772
1965
1973
2103
2311
2331
2373
2386
2489
2576
2591
2754
2951
3067
3284
3548
3567
3892
3973
4375
4720
5371
4744
5110
5123
5138
5177
5195
5368
5409
5435
5584
5951
5962
6140
6235
6284
6341
6368
6416
6429
6534
6672
6702
6732
6735
6934
7043
7202
7396
7556
7734
7954
7981
8093
8343
8606
8660
8834
8926
8975
9074
9108
9110
9202
9242
9271
9319
9547
9749
9774
10016
10123
10378
10384
10420
10582
10608
10782
10927
11041
11122
11212
11257
11263
11287
11455
11474
11536
11667
11793
11798
11902
11954
12082
12233
12264
12394
12540
12562
12653
12743
12783
12842
12865
12976
13023
13253
13315
13438
13457
13592
13701
14074
14194
14244
14468
14554
14695
14701
14927
15097
15174
15503
15510
15529
15549
15651
15840
15895
15900
15919
lo93l
16377
16387
I6*0.v
16655
16927
16994
17259
17317
17359
17528
17677
17760
17882
17888
18148
18201
18333
18397
18425
18478
18588
18667
18697
18732
18830
19009
19109
19157
19188
19243
19271
19277
194.54
19597
19644
19722
19757
20072
NIETEN:
33»
80
159
181
218
262
297
335
369
482
506
521
527
543
552
705
814
860
920
958
959
974
1018
1032
1165
1171
1212
1214
1234
1297
1343
1471
1576
1595
1621
1644
1652
1655
1690
1793
1944
1999
2068
2201
2326
2351
2365
2414
2430
2573
2580
2647
2650
2700
2806
2844'
2891
2919
3002
3028
3045
3065
3220
3260
3367
3413
3415
3633
3648
3677
3700
3746
3780
3810
3817
3834
3873
3898
3900
3923
3960
3962
29 <8
4007
4013
4088
4094
4115
4178
4216
4235
4237
4246
4287
4304
4313
4334
4393
4507
4534
4545
4672
4690
4705
4712
4794
4882
5165
5196
5303
5351
5367
5370
5381
5480
5522
5531
5568
5612
5669
5709
5711
5780
5785
5900
5967
5977
6001!
6013
6036
6038
6075
6080
6230
6245
6248
6252
6260
6277
6302
6331
6377
6550
6646
6675
6759
6782
6851
6932
6942
6950
6961
7025
7175
7207
7287
73.55
7357
7464
7502
7536
7517
7627
7645
7665
7684
7706
7726
7" 77
7806
7807
7827
7857
7888
7922
8017
8058
8107
8151
8213
8317
8362
8376
8411
8432
8438
8452
8475
8496
8518
8525
8666
8746
8789
8871
8889
8906
8922
9035
9061
9168
9169
9171
9174
9189
9317
9325
9366
9412
9415
9434
9435
9440
9474
9566
9582
9585
9613
9674
9736
9753
9963
9983
10008
10026
10058
10119
10131
1023Ö
10239
10284
10304
10365
10412
10418
10463
10469
10494
10610
10633
10639
10680
10687
10726
10774
10816
10871
10873
10912
10954
10981
11011
11058
11068
11124
11235
11351
11413
11417
11433
11491
11542
11609
11624
11658
11704
11722
11727
11852
11853
11881
11896
11909
11939
12003
12101
13110
12115
12139
12341
12410
12435
12439
12524
12612
12720
12726
12733
12840
12853
12870
12886
12924
12932
12947
12979
13005
13016
13124
13169
13190
13194
13278
13279
13283
13285
13287
13304
13344
13384
13398
13402
13435
13482
13575
13685
13690
13754
13876
13908
13926
13943
13996
14006
14030
14055
14082
14110
14116
14201
14331
14405
14469
14544
14618
14678
14686
14725
14730
14746
14756
14790
14862
14874
14887
14905
14935
15038
15054
15056
15104
15182
15204
15207
.3254
15307
15311
15432
15459
15539
15544
15552
15654
15682
15701
15725
15729
15740
15748
15799
15801
15904
15926
15951
15982
16056
16077
16152
16176
16189
16191
16192
16223
16244
16322
16330
16331
16352
16359
16468
16487
16635
16654
16768
16777
16S00
16803
16806
15880
16S96
16919
16977
16980
17187
17254
17408
17423
17529
17538
17559
17577
17596
17607
17609
17655
17686
17713
17720
17735
17756
17759
17771
17788
17819
17837
17880
17937
17988
18124
18160
18161
18376
18391
18512
18532
18585
18753
1S767
18855
18884
18919
18932
18948
18996
19036
19183
19209
19270
19511
19517
19554
19568
19584
19601
19615
19629
19733
19845
19857
19939
20027
20093
20145
20157
20159
20168
20217
20334
20381
20433
20460
20490
20495
20588
20599
20660
20700
20703
20728
20758
20766
20793
20615
20946
20965