g £ands w JuwAouw JCeck 6L School £uchtvaact i'Binnenland Amerikaansche notities makkelijk zal het niet aan. Integendeel, er zal voor gewerkt moeten worden. Met de opstelling van het Alcmaria- elftal heeft de elftalcommissie zoo lang mogelijk gewacht. Er bestond n.1. kans, dat in den loop van deze week de dis pensatie ven een drietal nieuwe leden zou afkomen. Nu deze leden echter nog geen dispensatie verkregen hebben, zal Alcmaria morgen waarschijnlijk met het volgende elftal de competitie beginnen: Oudes Kuiper, Ooms, Rootring, v. d. Vall, Lengers Keppel, J. Rootring, Peereboom, Koning, Bos Hopen we, dat dit elftal het tot een overwinning zal kunnen brengen! V. V. A. krijgt het thuis zwaar te ver antwoorden tegen Haarlem. Te zwaar, denken wij. Want Haarlem is goed ge traind en wil dit seizoen trachten de bo venste plaats te bereiken. Ze zal dus wel haar best doen, om de twee puntjes machtig te worden en we geven haar daarvoor ook alle kans. Ook D W. S. geven we de beste kan sen op een ovenvinning, nu het Helder- sche H. R. C. op bezoek komt. Toch zal de Amsterdamsche club op moeten pas sen voor onderschatting, want de Hel- derschen zijn heusch niet zoo gemakke lijk te kloppen. Bloemendaal wil morgen probeeren, om haar thuiswedstrijd tegen Kinheim te winnen. O. i. ligt de uitslag in de buurt van een gelijk spel. I De vijfde wedstrijd W. F. C.Z. V. V. «al eveneens zeer spannend worden, vooral, omdat het hier een soort plaatse lijke ontmoeting geldt. Misschien, dat >Z. V. V. iets sterker is en aus een kleine 'overwinning kan behalen. Paarden. Handicapdraverii te Enkhuizen. Te Enkhuizen is ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan der Harddraverijvereeni- ging, eene handicapdraverij op de korte baan gehouden om het kampioenschap van Nederland. Van de 65 ingeschreven paarden waren er 24 uitgezocht. De uitslag was volgens het Hbld. als volgt: le prijs, 1000, Uniform, 280 meter, van J. Borst te Castricum, berijder J. van Leeuwen Sr.; 2e prijs, 400, Frettchen, 290 meter, van D. Beets te Beemster, berijder de eigenaar; 3e prijs, 200, Ooststar, 290 me ter, van K. de Boer te Leeuwarden, berijder IJ. de Boer. Verder ontvingen T. Smit te Alkmaar met het paard Silent Nancy, 285 meter en O. Vergouw te Castricum met Oplooper, 285 meter, en K. Taams te Purmerend met Janet Harvester, 300 meter elk 50. Van onzen New-Yorkschen correspondent). Het was een scherpe bocht in den weg, die mij geheel belette te zien wat er om den hoek kwam en omdat het een mijlenlange ce menten rijksweg was, een zoogenaamde „speedway", waar doorgaand verkeer voor gaat en maar weinig zijwegen op uit komen, had ik er goed vaart achter gezet. En terwijl ik den bocht nam, zuiver de twee linkerwielen binnen de streep van mijn wegdeel houdend zag ik iets kolossaals grijs vol glimmend nikkel en glas bijkans op me afstormen, maar de volgende seconde met een zoeffffü langs mij wegglijden, direct gevolgd door een twee de verschijning en hetzelfde geluid. Auto bussen! De monarchen van den weg zon der zich eenige rechten aan te matigen dan hun vorstelijke verschijning en hun massale snelheid, die veel erger schijnt dan zij in werkelijkheid is. Lang voorbij is de tijd, dat een dozijn menschen in een kleine ruimte met nauwe en ongemakkelijkezetels werd sa mengepakt en door elkaar geschud. Motoren en koetswerk zijn het beste, dat er te vinden is en de grootste aantrekelijkheid voor het publiek is wel, dat het reizen per bus zoo veel goedkooper is dan per hein. Afstanden bestaan niet meer. Men kan per bus van New-York naar een voorstad, tien of twintig mijl verderop, gaan en men kan een kaartje nemen naar San Francisco, drie duizend mijl van hier en een week rijden, men kan zelfs in sommige bussen slapen, ofschoon overnachten in een hotel nog altijd door de meerderheid, die niet zoo'n haast heeft, verkozen wordt. De groei van de mo torbus in Amerika is een van die dingen, die spreekwoordelijk in het buitenland zijn als typisch Amerikaansch, zooals de groei der wolkenkrabbers, van het luchtverkeer, van het aantal bioscopen en wat niet meer. In 1920 waren er niet meer dan 10.000 auto bussen in het land die voornamelijk in de steden en dorpen zelf reden of op korten af stand er buiten. Vijf jaar later waren er 50.000 en tegenwoordig zijn er 100.000; een derde deel daarvan wordt gebruikt bij ver voer tusschen steden en juist deze manier van reizen heeft in de laatste paar jaren een ongehoorde vlucht genomen. Eigenaardig om hier tegenover te stellen zijn de vervoercijfers van de spoorwegen. In 1920 vervoerden zij 1.270.000.000 passa giers en in het laatste jaar maar 710.000.000. terwijl in dienzelfden tijd het busvervoer steeg van 870 000000 tot 1.866.000.000. On getwijfeld was een groot aantal hiervan tc rug te brengen op stadsvervoer en schoolkin deren, maar een kwart van het totaal reisde van de eene plaats naar de andere het passagiersvervoer, waar 'n kwarteeuw gele den de spoorwegen het monopolie van had den. Wie mijner lezers nu mocht denken, dat deze heele verandering enorme verliezen vcor de spoor- en tramwegmaatschappijen zou be- teekenen vergist zich. Zeker, die zouden er beter aan toe zijn, wanneer de bussen heele- maa niet bestanden, maar beide soorten maatschappijen hebben direct ingezien, dat fn ?"t0,bus ee.n concurrent was, die eenmaal tpemeel verscheen er niet meer af zou gaan En zij hebben zich zooveel mogelijk van hem meester gemaakt, ja zelfs op vele plaatsen hun niet zoo rendabele zijlijnen op geheven en er zelf een buslijn voor in de plaats gebracht. Het zakelijke doorzicht en aanpassings vermogen der Amerikanen is groot genoeg om buiten een klein kringetje te kijken. In plaats van het vliegtuig als een concurrentTnet als hmumhebbeliiV,. mlWa's van vracht beschouwen en eno.l. elders gehruikelp auto's een «fcSKn^uS ™7ch 'n ftet a'gemeen als de baas gedragen. Voor aeb kunen constateeren, in zoowel als buiten de bus, gaat de buschauffeur veel Pr.vnl dan ieder ander. Dat een Bos- !?T ®Jaap~bu3 twee verdiepingen boven elkaar en een extra paar assen een beetje no°dig heeft in een bocht dan ee.n Fordje >21. is toch wel te begrijpen. ;y zelfs "tegen te "werken is te negeeren ot zein» h I t M de tijd, dat de Staatsspoor en de H.IJ_S_M. ttSafcuS" Liten wStoot - Sin de 'Amerikaan^, vliezen een nacht treinen en men is in San Francisco. Dat treinen, bus*»V en stoombooten aan een en dezelfde maat schappij toebehooren is tot gemak van het publiek! Eigenlijk is de autobus een soort gemoderniseerde terugkeer naar den goeden ouden tijd, toen de diligence langs de land wegen reed. Het ijzeren paard over de spoor staven duwde de ouderwetsche karos de we reld uit met een verbluffende snelheid, met het gevolg, dat kleine dorpen en steden plot seling verschrompelden door gebrek aan be langstelling en verdiensten. In plaats van op zijn gemak te reizen en meteen iets van het land te zien werd het menschdom beze ten door de lust van zoo gauw mogelijk er- gens anders te komen en men joeg overdag lezend, etend, kaartend en 's nachts slapend van Oost naar West. De autobus bracht daar verandering in: de menschen gingen weer aandacht schenken aan de natuur en de om geving, zelfs de dorpsherberg is teruggeko- men! Hoewel er nominaal in de V.S. een auto bestaat voor elke familie van vijf personen is het daarom niet waar, dat ieder er een heeft. De bus heeft een massa menschen in de gelegenheid gesteld meer van het land te zien dan zij ooit te voren uit de treinramen deden. In plaats van de rechte onbelang rijke spoorbaan te volgen, langs groote em placementen en leelijke buitenwijken de stad binnen te rijden, volgen de bussen de mooiste routes, rijden de stad binnen langs de groote avenues en bezienswaardigheden. Bovendien kan men nu per bus in streken komen, waar het vroeger haast ondoenlijk was, de bus gaat waar de eigen car heen kan, dat wil zegen overal. De grootste vooruitgang bij de bussen heeft plaats gevonden in de wagens zelf. Mijn lezers kennen die salonwagens op ban den van een mansdikte, maar ik vraag me af of zij ook die kilometers en kilometers lange cementen heirwegen kennen, zonder een put of kuil, met geleidelijk hellende bochten, die in vollen vaart genomen kunnen worden en die maken, dat men zonder bezwaar een briefje op zijn knie kan schrijven bij een vaart van 0, 70 K.M. per uur? Ook dat heeft meegewerkt tot het genoegen van reizen per autobus. Terwijl men in den trein beperkt is tot het zijraam of hoogstens bij luxe treinen tot het achterbalkon van de parlor car naar mijn gevoel een ietwat zeezieke gewaar- wordinf, dat razende wegglijden van de we reld achter je geeft de bus feitelijk het uitzicht naar alle kanten. En, zooals ik straks opmerkte, een belangrijke factor van de bus is de goedkoope prijs. Voor denzelfden prijs van een reis naar Chicago per Pullman, die gewoonlijk 's nachts gaat, dus met een bed en een diner en ontbijt in de restauratiewa gen kunnen ruim twee personen met bagage denzelfden tocht per autobus maken. Natuurlijk duurt dit langer en is het niet zoo comfortabel. Want de trein heeft en houdt belangrijke voordeelen boven de bus: de bus is koud in den winter, in den trein kan men heen en weer wandelen, slapen en op zijn ge mak eten, terwijl het zitten in de bus op den duur eenigszins krampachtig wordt. Vandaar dat het publiek meestal uit jonge menschen of van middelbaren leeftijd bestaat; voor jonge kinderen noch ouden van dagen is het een ge schikt voertuig over langen afstand. En men dient te weten, dat een massa menschen de transcontinentale tocht, d.w.z. van de oost- naar de westkust maken, waarbij ze zeker de helft aan treinonkosten besparen. New-York is het brandpunt van zooveel in het Ameri kaansche leven en zoo spreekt het vanzelf, dat alle mogelijke buslijnen hier hun begin- en eindpunt hebben. Uit Boston, Chicago, Philadelphia en verderop komen de gevaar ten van alle kanten de stad binnen, over de groote verkeerswegen naar hun station. De snelle opkomst van de autobus bracht nog een ander probleem met zich mede, waar vond men in de overdrukke en volle binnenstad ge legenheid tot afrijden? Een enkele bus neemt al de plaats in van twee, drie gewone auto's, wat te beginnen met een stuk of zes, die pas sagiers moeten in- en uitladen, wachten; bo vendien moest er een plaatsbureau bij zijn en een wachtkamer voor het publiek. De eersten, die het groote voordeel van de autobus voor zichzelf inzagen waren de hotels. Wat is een voudiger dan dat de reizigers vlak voor de deur worden afgezet en vandaar dat hotels als het voormalige Waldorf Astoria dat inmiddels afgebroken werd en een eind noor delijker op Park Avenue als een modern mo nument is herhouwd het Pennsylvania e.d. ruimte aanboden op zij- en binnenplaatsen. Ja, er is zelfs een hotel op de 8ste Avenue, waar het sousterrain een reusachtig bussta tion is geworden met cementen hellingen naar den beganen grond, waar de bussen als reuzenmollen in- en uitschieten. Behalve de groote plaats, die zij op straat innemen is een ander inconvenient voor mede weggebruikers, dat zij luchtdruk remmen hebben, iets wat de ondervindt. Maar tot overmaat van zekerheid, hebben de meeste bussen een bordje achterop, waarop men lezen kan: Oppassen! Luchtdrukremmen. Wat mij telkens opnieuw treft is de jeugdige leeftijd van de chauffeurs, zonder dat het be paald kwajongens zijn. Maar de meesten schat ik niet ouder dan tusschen 20 en 25 jaar en de manier, waarop deze jongelieden hur. Jaggernauths door het stadsverkeer wen den is iets, waarvoor ik bewondering mijn hoed afneem. „De directie heeft dezen chauf feur aangesteld, omdat hij na deugdelijke proefneming gebleken is een voorzichtige en beleefde employée te ziin" staat er o.a. op een bordje boven zijn hoofd en geen directie zal het wagen een dergelijke verklaring zonder grond zwart op wit te zetten. Inderdaad zijn deze jonge kerels beleefd en behulpzaam in hun optreden, houden zij zich strikt bij hun bezigheden, praten dus ook niet onderweg en zijn met hun stuur ware duivelskunstenaars Over het algemeen denkt het publiek, dat zü ALKMAARSCHE EXPORTVEILINO. De aanvoer aan de veiling stond in het teeken van mooie kwaliteit en redelijke tot hooge prijzen. Er was een bijzonder vlugge handel in snijboonen, dunne en dikke boo- nen, die in kwaliteit gezien den tijd van het jaar, nog gezien mochten worden. Als ge volg hiervan hooge prijzen, die elke veiling nog in de hoogte gaan. De gemiddelde week- noteering voor snijboonen was 14 tot 27 en voor spercieboonen 8 tot 17.50 per 100 pond. Bloemkool werd in mooier kwaliteit aan gevoerd en de prijzen waren niet onvoordee lig, de noteering voor le soort was 10 k f 15.50 en voor 2e soort 4 k f 5.50 per 100 stuks. Groene, gele en roode kool was duur der dan we gewoon zijn en beduidend hooger in prijs dan in Beverwijk, hoewel de kwaliteit vrijwel geluk was. De noteering voor gele kool was 2 4.50, groene kool /3a 7.50 en roode kool 1.50 k f 4 per 100 st. In tegenstelling met andere veilingen was hier goede vraag naar andijvie en le soort gold goed, de noteering was 1.50 a 3 per 100 stuks. Kropsla, dat in geen tijd in trek was, ging iets beter, de prijzen waren een ietsje hooger, n.1. 1.75 2.80 per 100 stuks. Hoewel de tijd van de meloenen af loopt, was hier nog redelijke kwaliteit met bevredigende prijzen van 0.10 tot 0.28 p. stuk. Postelein en spinazie was, voor zoover le soort, duurder. De prijzen waren 0.40 h 0.65 per kist. De aanvoer van wortelen was niet groot en de kwaliteit matig, de prij zen 4.50 a 7 per 100 bos. De niet-groote aanvoer van vruchten en druiven werd vlug verhandeld, hoewel de laat ste niet hoog in prijs was. Peren en appelen golden 11 a 16 en druiven 20 k 27 per 100 pond. Tomaten waren beter in prijs, de noteering 5.40 a 6.90 per 100 pond. De overige aanvoer onveranderde prijzen. LEERAREN BENOEMD. Tot leeraren aan de Rijkstuinbouwwinter- school te Hoorn zijn benoemd de heeren P. Krabbendam te Wognum en W. Nijboer te Hoorn. Nu er geen sollicitanten zijn voor onder wijzer met verplichte hoofdacte aan een der scholen in de gemeente Vlagtwedde (Gr.), ook niet na herhaalde oproepingen, is beslo ten een onderwijzer zonder hoofdacte voor deze functie aan te stellen. De heer J. W. Petegem, eend. t.d. H. Dienst, te Dinxperlo, heeft zijn beroep tot predikant bij de Ned. herv. gem. te Den Hoorn aangenomen. Aan de school voor chr. volksonder wijs te Den Burg is als derde leerkracht be noemd mej. Jan Kalis, geb. te Texel. De les sen door de 2e leerkracht zullen voorloopig worden gegeven in 'f schoolgebouw in de Molenstraat te Den Burg, waarin voorheen de St. Jozefschool gevestigd was. HET JUBILEUM TE SAROSPATAK. Een Nederlandsche eere-profes- soraat. Men meldt ons, dat ter gelegenheid van het vierhonderdjarig jubileum van de hooge- school te Sarospatak (Hongarije), dat onder hoofdbeschermheerschap van den rijksbe stuurder Horthy op 30 Sept. en 1 Octobei a.s. gevierd zal worden en waarbij o.m. ge- denkteeken onthuld worden voor Susanna Lorantffy en Frans Lodewijk Kazinczy, een eere-professoraat is toegekend aan prof. dr F. W. Grosheide, hoogleeraar aan de Vrije Universiteit te Amsterdam. De Amsterdamsche hoogleeraar is uitge nood igd het honoraire diploma te Sarospatak op de jubileadagen in ontvangst te nemen. „HET SCHOOLBLAD" OVER DE ONDERWIJSVOORSTELLEN VAN MINISTER TERPSTRA. „Het Scholblad" ontvangt het wetsont werp tot wijziging der l.o. wet met de mede- deeling, dat de kloof tusschen den ministser van onderwijs en het corps der onderwijzers nu wel heel diep geworden is, wegens de voorgestelde schaaf van 45. Het blad roept alle afdeelingen, alle leden van het Ned. Onderw. Genootschap op tot den meest fei len strijd, omdat het ontwerp een blijmoedig en vruchtdragend onderwijs aan de kleine scholen volstrekt onmogelijk maakt en het on derwijs aan de grootere scholen onherstel baar verminkt. GODSLASTERINO. Een verklaring van 28 predikan ten van Amsterdam. Acht-en-twintig Ned. Herv. predikanten te Amsterdam hebben de volgende verklaring gepubliceerd: „Ondergeteekenden, predikanten der Ne- derd. Hervormde Gemeente te Amsterdam, kenins genomen hebbende van den inhoud van een artikel in het dagblad De Tribune van Zaterdag 19 September jJL getiteld: „Naamlooze Vennootschap J. Christus en Co.", waarvan de eerste alinea luidt: „De firma „J. Christus en Co. N.V." werd meer dan 2000 jaar geleden door den eigenaar van het „patent" op het „Rijk der Eeuwig heid" te zamen met nog twaalf Directeuren aandeelhouders opgericht. De firma bezit het over de geheele wereld meest verbreide handelsmerk: twee elkaar kruisende staven"; reeds verontwaardigd over de beleedigingen. Hare Majesteit de Koningin en Hare regee ring overvloedig aangedaan in hetzelfde dag blad van 16 September J.1.J spreken hun die pe droefheid uit, dat een zoodanige onge hoorde lastering van den Zaligmaker blijk baar vrijelijk kan gedrukt en verspreid wor den, niet zoozeer omdat de diepste gevoelens van alle christenen hiermede op het grofst worden beleedigd, maar meest om den vree- selijken smaad den Zoon van Ood aange daan, zich afvragende, waar het heen moet met land en volk, inzien zulke dingen getole reerd blijven, en besluiten dit hun gevoelen kenbaar te maken aan Zijne Excellentie den minister van justitie en aan de pers. Amster dam, 24 September 1931". De namen dezer predikanten zijn: P. A. Klap, W. J. M. Engelberts, P. J. Kromsigt, 0. Oorthuijs, C. A. ter Linden, A. O. H v Hoogenhuijze, H. Bakker, F. J. Los, H. O. W. Briedé, H. E. Gravemeijer, W. v. Lim- burgh, L. C. W. Ekering, J. Laurense, J. H. F. Remme, P. J. Roscam Abbing, P. J. de Jong. W. A. Hoek, M. J. A. de Vrijer, O A. den Hertog, J. Kooy, R Dijkstra. B. 011 zei, A. A. Dönszelmann, T. G. v. Reeuwijk, 1. C. Koningsberger, C. J. Schweitzer, L. D. Poot, T. Kloosterman. PREDIKBEURTEN. Zondag 27 September. Aled. Herv. Vereen. Calvijn, Dinsdag 29 Sept. des avonds 7 uur in de consistorieka mer der Ger. Kerk ds. J. H. Kruijt, Ned. Herv. Pred. BERGEN, 's avonds 7 uur, ds. van den Kieboom. Hervormde Evangelisatie Maranatha, vm 10.15 uur, de heer Heeresma, van Amster dam. DE POSTVLUCHTEN NAAR EN VAH INDIE. De „Reiger". De .Reiger" is gister om 12.08 van Cal- cutta opgestegen en om 16.41 te Akyab aangekomen. TENTOONSTELLING VAN FOKKER- VLIEGTUIGEN. Ter gelegenheid van de K.L.M.-vloot- schouw te Schiphol op 29 September a.s., organiseert de Nederlandsche Vliegtuigen- fabriek een kleine tentoonstelling, waarin modellen worden uitgestald van alle Fokker vliegtuigen, die de K.L.M. sedert haar op richting heeftgebruikt. Bovendien geeft de tentoonstelling een beknopt doch duidelijk overzicht van de samenstelling en fabricatie van vliegtuigen, hetgeen voor den leek zeer leerzaam is. De tent, waarin deze tentoon stelling is ondergebracht, staat op het voor het publiek gereserveerde gedeelte van het terrein en is voor iedereen gratis toeganke lijk. Er is steeds iemand aanwezig die de vragen der bezoekers kan beantwoorden. Teneinde hen die op 29 September geen gele genheid hebben zulks te doen, blijft de ten toonstelling tot en met Zondag 4 October staan. Een complete geïllustreerde beschrij ving van de fabricatie der vliegtuigen is gra tis in de tent verkrijgbaar. DE GEREDDE DUITSCHE VLIEGERS TE NEW YORK AANGEKOMEN. De onlangs in de omgeving van New- Foundland op het wrak van hun verongelukt vliegtuig geredde oceaanvliegers Roddy en Johannsen en hun mecanicien Veiga zijn Vrijdagmiddag aan boord van „Stavanger- fjord" in de haven van New-York aangeko men. De consulaire vertegenwoordigers van Duitschland en Portugal waren ter verwelko ming aanwezig. De beide Duitschers zijn vrijwel van de opgeloopen kwetsuren her steld, terwijl de Portugees nog bedlegerig is. Zijn beenwonde die hij heeft opgeloopen bij het neerstorten van het vliegtuig, is tijdens het ronddrijven op het wrak door de inwer king van het zeewater zoodanig verergerd dat hij aan hevige koortsen lijdende is en het ergste werd gevreesd aangezien noch ver band, noch geneesmiddelen ter beschikking stonden. Tegenover persvertegenwoordigers ver klaarde Rody dat toen zij „Pennland" waar namen de machine reeds gedurende 14 uren slechts op 5 cylinders had geloopen. De brandstofvoorraad slonk snel. Volgens hun berekening konden de vliegers ieder oogen- blik „Pennland" bereiken. Twee uren nadat zij om de stoomboot hadden gecirkeld, was de laatste, de 17e tank, leeggeloopen. De mo tor stopte en de bemanning moest op zee da len, waarna een strijd van zes dagen tegen honger en dorst aanving. De piloten hadden eenige stukken chocolade en 9 liter water om de motoren te koelen. Een half glas water en een weinige chocolade waren het dage- lijksch rantsoen. Het water steeg voortdu rend in de cabine terwijl het zout in de klee ding en de huid begon in te werken. Geluk kig was de zee kalm. Van de nachtvorst werd veel hinder ondervonden. Zondag 20 September zagen de vliegers niet ver van het wrak een vrachtboot die hun wanhopige sig nalen evenwel niet opmerkte. Eindelijk in de ochtenduren van den daarop volgenden Maandag passeerde het Noorsche stoom schip „Belmoira", dat direct reddmgsbooten uitzette. Ongetwijfeld, aldus eindigde Rody, zouden wij het nog eenige dagen hebben uitgehouden, doch wij zouden dan niet in staat zijn geweest nog noodsignalen te ge ven. De vliegers verklaarden dat zij door hun mislukte poging geenszins ontmoedigd zijn, doch zullen trachten in het volgend voorjaar met dezelfde bemanning de vlucht te herha len. REGEERINGSHULP AAN GEMEENTEBESTUREN. Willekeurige subsidies voor werkverschaffing en steunverle ning aan werkloozen. De minister van binnenlandsche zaken en landbouw heeft aan alle gemeentebesturen een mededeeling gedaan, die niet alleen aan genaam is voor die besturen, maar ook van beteekenis is voor de geheele landshunt; Er zal - dit was reeds bekend -T JL- 1931 uit 's Rijks kas hulp worden verlui in de kosten, die de gemeentebesturen hebteJ gehad en zullen hebben inzake gemeenteliil. werkverschaffing en gemeentelijke steunver leening aan werkloozen. Tot nu toe wist men alleen dat de rijkskosten aan deze hulpver leening zouden worden gevonden uit de ooi brengst van de sigaretten-belasting, die in£ mers toekomt aan den crisis-dienst van het Leeningfonds. Thans weet men uit de mede. deeling der regeering dat er toezicht zal ziin op de gemeentelijke ondersteuningsplannen De gemeente, wier ondersteuningsplan niet wordt goedgekeurd, zal geen hulp van regeering ontvangen. Tot zoover gaat alles goed. Maar nu komt e»n belangrijke vraag. Uit de onlangs gepu. bliceerde regeeringsmededeeling over werk verschaffing en steunverleening door het Rijk aan de gemeenten, blijkt, dat het voor- nemen bestaat aan de gemeente in het alge- meen een wisselend percentage toe te kennen van de werkelijke door haar gemaakte kosten voor de genoemde doeleinden. Tegen het feit, dat hier met de behoefte der gemeenten rekening wordt gehouden, bestaat geenerlei bezwaar. Maar het is in het publiek bestuur ontoelaatbaar dat de regeering deze hulpverleening verlaagt tot een Sinterklaas- uitdeeling. Niemand, buiten één enkel regeerlngs- bureau misschien, weet naar welke grondsla gen dit percentage wordt berekend. De ge. meentebesturen weten het bedrag voor de eigen gemeente bepaald, maar niet de grond slagen van het bedrag. Ontvangt Amsterdam hetzelfde percentage als Rotterdam? Maar er is meer. De aanhef van deze regeeringsmededeeling luidt, dat de brief waarbij de hulp der regeering wordt toege zegd is gezonden: „aan de besturen van de gemeenten, welk voor toekenning van subsi- aie ten behoeve van de steunverleening en de werkverschaffing in aanmerking komen". Dus er is tweeërlei onderscheiding. Er zijn gemeenten die hulp krijgen en er zijn ge meenten de hulp niet krijgen. Ontvangt de gemeente hulp, dan moet worden afgewacht tot welk percentage der kosten, door de ge meente zelf gemaakt, de hulpverleening zich' uitstrekt. Heeft dit niet veel van willekeur? En hoeveel zal deze hulpverleening aan het Rijk kosten? Zal het bedrag niet verre uitgaan boven de crisis-inkomsten van het Leeningfonds, waaruit deze hulp moet wor den betaald? vraagt het Hbld. HET DAGBLADWEZEN. De heer A. J. Lievegoed zal zijn weten schappelijke voordrachten over het dagbla4 wezen, in opdracht van het Leidsche univer- siteitsfonds aan de Leidsche universiteit te houden, beginnen met een openbare les op Vrijdag 9 October, 's middags te 2.30 uur in het Klein Auditorium van het academiege bouw aan het Rapenburg. TOTALE MAANSVERDUISTERING. Heden, Zaterdag zal er een totale maans verduistering zijn. De man treedt 7 uur in den kernschaduw. Het begin der totaliteit is te 8 uur 25 min.het einde te 9 uur 50 en het uittreden uit den kernschaduw te 11 uur Alles naar zomertijd berekend. KLOMPENBEURS TE DOETINCHEM. De tweedaagsche klompenbeurs te Doetin- chem is een groot succes geweest. Verge leken bij verleden jaar is het getal bezoekers meer dan verdubbeld, met welke toeneming de verkoopen gelijken tred hebben gehouden. De verkoop op contract en voor direct was van dien aard, dat de klompenindustrie werk heeft voor het geheele seizoen tegen prijzen, die iets beter waren dan verleden jaar. Voor het eerst waren klompen ter beurze aangevoerd, vervaardigd uit geïmporteerd Poolsch hout. Dit hout is veel blanker dan het inlandsche en laat zich beter verwerken. In een tijdens de beurs gehouden bijeenkomst van klompenmakers werd besloten ook in de toekomst met de verwerking van Poolsch hout door te gaan en dit gemeenschappelijk tv importeeren. NEDERLANDSCH INSTITUUT VAN ACCOUNTANTS. Heden werd in de Diergaarde te Rotterdam de twee-en-twintigste Accountantsdag tan het Nederlandsch instituut van accountants gehouden. Deze bijeenkomst werd o.m. bijge woond door vertegenwoordigers van de minister van arbeid, binnenlandsche zaken, financiën, justitie, koloniën en onderwijs; verschillende leden der Staten-Generaal, en kele hoogleeraren der handelshoogescholen; vertegenwoordigers van de Nederlandsche Maatschappij voor Nijverheid es Handel en dr. P. Scnourp, voorzitter van het Verband Deutscher Bücherrevisoren. Voorzitter w# de heer James Polak. HET KONINKLIJKE BEZOEK AAN AMSTERDAM. De wacht gehinderd door werkloozen. De wacht, die des avonds ongeveer 8 uur van het Paleis naar huis terugkeert, heelt gister eenigen last ondervonden van f" groep werkloozen. Eerst in de Hoogstraten, waar de politie tusschenbeiden kwam en later in de Muiderstraat, waar de troep door d* politie werd tegengehouden en verspreid. VROUW IN BRAND. Gisteravond is de 85-jarige wed. EgberW te Eelde bij Groningen waarschijnlijk door een brandende stoof in brand geraakt IA vluchtte naar buiten, waar buren haar hulp snelden. In levensgevaarlijken is de oude vrouw naar het academisch zie*60 huis te Groningen overgebracht. SCHIP GEZONKEN OP DE ZUIDERZEE. Gisternamiddag is op de Zuiderzee, dwart voor een dam, gezonken het motorvaarw Onderneming, schippers gebroeders Job_ n schip was geladen met steen, uit Maurik, stemd voor Enkhuizen. Beide °Pvarenfl0. zijn door een Wieringer mosselvisscher op gepikt en te Enkhuizen aan land gezet. Scn P en lading waren verzekerd.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1931 | | pagina 10