g
£ands w JuwAouw
JCeck 6L School
£uchtvaact
i'Binnenland
Amerikaansche notities
makkelijk zal het niet aan. Integendeel,
er zal voor gewerkt moeten worden.
Met de opstelling van het Alcmaria-
elftal heeft de elftalcommissie zoo lang
mogelijk gewacht. Er bestond n.1. kans,
dat in den loop van deze week de dis
pensatie ven een drietal nieuwe leden
zou afkomen. Nu deze leden echter nog
geen dispensatie verkregen hebben, zal
Alcmaria morgen waarschijnlijk met het
volgende elftal de competitie beginnen:
Oudes
Kuiper, Ooms,
Rootring, v. d. Vall, Lengers
Keppel, J. Rootring, Peereboom,
Koning, Bos
Hopen we, dat dit elftal het tot een
overwinning zal kunnen brengen!
V. V. A. krijgt het thuis zwaar te ver
antwoorden tegen Haarlem. Te zwaar,
denken wij. Want Haarlem is goed ge
traind en wil dit seizoen trachten de bo
venste plaats te bereiken. Ze zal dus wel
haar best doen, om de twee puntjes
machtig te worden en we geven haar
daarvoor ook alle kans.
Ook D W. S. geven we de beste kan
sen op een ovenvinning, nu het Helder-
sche H. R. C. op bezoek komt. Toch zal
de Amsterdamsche club op moeten pas
sen voor onderschatting, want de Hel-
derschen zijn heusch niet zoo gemakke
lijk te kloppen. Bloemendaal wil morgen
probeeren, om haar thuiswedstrijd tegen
Kinheim te winnen. O. i. ligt de uitslag
in de buurt van een gelijk spel.
I De vijfde wedstrijd W. F. C.Z. V. V.
«al eveneens zeer spannend worden,
vooral, omdat het hier een soort plaatse
lijke ontmoeting geldt. Misschien, dat
>Z. V. V. iets sterker is en aus een kleine
'overwinning kan behalen.
Paarden.
Handicapdraverii te Enkhuizen.
Te Enkhuizen is ter gelegenheid van het
25-jarig bestaan der Harddraverijvereeni-
ging, eene handicapdraverij op de korte
baan gehouden om het kampioenschap van
Nederland. Van de 65 ingeschreven paarden
waren er 24 uitgezocht.
De uitslag was volgens het Hbld. als
volgt: le prijs, 1000, Uniform, 280 meter,
van J. Borst te Castricum, berijder J. van
Leeuwen Sr.; 2e prijs, 400, Frettchen, 290
meter, van D. Beets te Beemster, berijder de
eigenaar; 3e prijs, 200, Ooststar, 290 me
ter, van K. de Boer te Leeuwarden, berijder
IJ. de Boer.
Verder ontvingen T. Smit te Alkmaar met
het paard Silent Nancy, 285 meter en O.
Vergouw te Castricum met Oplooper, 285
meter, en K. Taams te Purmerend met Janet
Harvester, 300 meter elk 50.
Van onzen New-Yorkschen correspondent).
Het was een scherpe bocht in den weg,
die mij geheel belette te zien wat er om den
hoek kwam en omdat het een mijlenlange ce
menten rijksweg was, een zoogenaamde
„speedway", waar doorgaand verkeer voor
gaat en maar weinig zijwegen op uit komen,
had ik er goed vaart achter gezet. En terwijl
ik den bocht nam, zuiver de twee linkerwielen
binnen de streep van mijn wegdeel houdend
zag ik iets kolossaals grijs vol glimmend
nikkel en glas bijkans op me afstormen, maar
de volgende seconde met een zoeffffü langs
mij wegglijden, direct gevolgd door een twee
de verschijning en hetzelfde geluid. Auto
bussen! De monarchen van den weg zon
der zich eenige rechten aan te matigen dan
hun vorstelijke verschijning en hun massale
snelheid, die veel erger schijnt dan zij in
werkelijkheid is. Lang voorbij is de tijd, dat
een dozijn menschen in een kleine ruimte
met nauwe en ongemakkelijkezetels werd sa
mengepakt en door elkaar geschud. Motoren
en koetswerk zijn het beste, dat er te vinden
is en de grootste aantrekelijkheid voor het
publiek is wel, dat het reizen per bus zoo
veel goedkooper is dan per hein.
Afstanden bestaan niet meer. Men kan per
bus van New-York naar een voorstad, tien
of twintig mijl verderop, gaan en men kan
een kaartje nemen naar San Francisco, drie
duizend mijl van hier en een week rijden,
men kan zelfs in sommige bussen slapen,
ofschoon overnachten in een hotel nog altijd
door de meerderheid, die niet zoo'n haast
heeft, verkozen wordt. De groei van de mo
torbus in Amerika is een van die dingen, die
spreekwoordelijk in het buitenland zijn als
typisch Amerikaansch, zooals de groei der
wolkenkrabbers, van het luchtverkeer, van
het aantal bioscopen en wat niet meer. In
1920 waren er niet meer dan 10.000 auto
bussen in het land die voornamelijk in de
steden en dorpen zelf reden of op korten af
stand er buiten. Vijf jaar later waren er
50.000 en tegenwoordig zijn er 100.000; een
derde deel daarvan wordt gebruikt bij ver
voer tusschen steden en juist deze manier
van reizen heeft in de laatste paar jaren een
ongehoorde vlucht genomen.
Eigenaardig om hier tegenover te stellen
zijn de vervoercijfers van de spoorwegen.
In 1920 vervoerden zij 1.270.000.000 passa
giers en in het laatste jaar maar 710.000.000.
terwijl in dienzelfden tijd het busvervoer
steeg van 870 000000 tot 1.866.000.000. On
getwijfeld was een groot aantal hiervan tc
rug te brengen op stadsvervoer en schoolkin
deren, maar een kwart van het totaal reisde
van de eene plaats naar de andere het
passagiersvervoer, waar 'n kwarteeuw gele
den de spoorwegen het monopolie van had
den. Wie mijner lezers nu mocht denken, dat
deze heele verandering enorme verliezen vcor
de spoor- en tramwegmaatschappijen zou be-
teekenen vergist zich. Zeker, die zouden er
beter aan toe zijn, wanneer de bussen heele-
maa niet bestanden, maar beide soorten
maatschappijen hebben direct ingezien, dat
fn ?"t0,bus ee.n concurrent was, die eenmaal
tpemeel verscheen er niet meer af zou
gaan En zij hebben zich zooveel mogelijk
van hem meester gemaakt, ja zelfs op vele
plaatsen hun niet zoo rendabele zijlijnen op
geheven en er zelf een buslijn voor in de
plaats gebracht.
Het zakelijke doorzicht en aanpassings
vermogen der Amerikanen is groot genoeg
om buiten een klein kringetje te kijken. In
plaats van het vliegtuig als een concurrentTnet als hmumhebbeliiV,. mlWa's van vracht
beschouwen en eno.l. elders gehruikelp auto's een «fcSKn^uS ™7ch
'n ftet a'gemeen als de baas gedragen. Voor
aeb kunen constateeren, in zoowel
als buiten de bus, gaat de buschauffeur veel
Pr.vnl dan ieder ander. Dat een Bos-
!?T ®Jaap~bu3 twee verdiepingen boven
elkaar en een extra paar assen een beetje
no°dig heeft in een bocht dan
ee.n Fordje >21. is toch wel te begrijpen.
;y zelfs "tegen te "werken
is te negeeren ot zein» h I t M
de tijd, dat de Staatsspoor en de H.IJ_S_M.
ttSafcuS" Liten wStoot
- Sin de 'Amerikaan^,
vliezen een nacht treinen en men is in San
Francisco. Dat treinen, bus*»V
en stoombooten aan een en dezelfde maat
schappij toebehooren is tot gemak van het
publiek! Eigenlijk is de autobus een soort
gemoderniseerde terugkeer naar den goeden
ouden tijd, toen de diligence langs de land
wegen reed. Het ijzeren paard over de spoor
staven duwde de ouderwetsche karos de we
reld uit met een verbluffende snelheid, met
het gevolg, dat kleine dorpen en steden plot
seling verschrompelden door gebrek aan be
langstelling en verdiensten. In plaats van
op zijn gemak te reizen en meteen iets van
het land te zien werd het menschdom beze
ten door de lust van zoo gauw mogelijk er-
gens anders te komen en men joeg overdag
lezend, etend, kaartend en 's nachts slapend
van Oost naar West. De autobus bracht daar
verandering in: de menschen gingen weer
aandacht schenken aan de natuur en de om
geving, zelfs de dorpsherberg is teruggeko-
men!
Hoewel er nominaal in de V.S. een auto
bestaat voor elke familie van vijf personen
is het daarom niet waar, dat ieder er een
heeft. De bus heeft een massa menschen in
de gelegenheid gesteld meer van het land te
zien dan zij ooit te voren uit de treinramen
deden. In plaats van de rechte onbelang
rijke spoorbaan te volgen, langs groote em
placementen en leelijke buitenwijken de stad
binnen te rijden, volgen de bussen de mooiste
routes, rijden de stad binnen langs de groote
avenues en bezienswaardigheden. Bovendien
kan men nu per bus in streken komen, waar
het vroeger haast ondoenlijk was, de bus
gaat waar de eigen car heen kan, dat wil
zegen overal.
De grootste vooruitgang bij de bussen
heeft plaats gevonden in de wagens zelf.
Mijn lezers kennen die salonwagens op ban
den van een mansdikte, maar ik vraag me af
of zij ook die kilometers en kilometers lange
cementen heirwegen kennen, zonder een put
of kuil, met geleidelijk hellende bochten, die
in vollen vaart genomen kunnen worden en
die maken, dat men zonder bezwaar een
briefje op zijn knie kan schrijven bij een
vaart van 0, 70 K.M. per uur? Ook dat heeft
meegewerkt tot het genoegen van reizen per
autobus. Terwijl men in den trein beperkt is
tot het zijraam of hoogstens bij luxe treinen
tot het achterbalkon van de parlor car
naar mijn gevoel een ietwat zeezieke gewaar-
wordinf, dat razende wegglijden van de we
reld achter je geeft de bus feitelijk het
uitzicht naar alle kanten. En, zooals ik straks
opmerkte, een belangrijke factor van de bus
is de goedkoope prijs. Voor denzelfden prijs
van een reis naar Chicago per Pullman, die
gewoonlijk 's nachts gaat, dus met een bed
en een diner en ontbijt in de restauratiewa
gen kunnen ruim twee personen met bagage
denzelfden tocht per autobus maken.
Natuurlijk duurt dit langer en is het niet
zoo comfortabel. Want de trein heeft en houdt
belangrijke voordeelen boven de bus: de bus
is koud in den winter, in den trein kan men
heen en weer wandelen, slapen en op zijn ge
mak eten, terwijl het zitten in de bus op den
duur eenigszins krampachtig wordt. Vandaar
dat het publiek meestal uit jonge menschen of
van middelbaren leeftijd bestaat; voor jonge
kinderen noch ouden van dagen is het een ge
schikt voertuig over langen afstand. En men
dient te weten, dat een massa menschen de
transcontinentale tocht, d.w.z. van de oost-
naar de westkust maken, waarbij ze zeker de
helft aan treinonkosten besparen. New-York
is het brandpunt van zooveel in het Ameri
kaansche leven en zoo spreekt het vanzelf,
dat alle mogelijke buslijnen hier hun begin-
en eindpunt hebben. Uit Boston, Chicago,
Philadelphia en verderop komen de gevaar
ten van alle kanten de stad binnen, over de
groote verkeerswegen naar hun station. De
snelle opkomst van de autobus bracht nog
een ander probleem met zich mede, waar vond
men in de overdrukke en volle binnenstad ge
legenheid tot afrijden? Een enkele bus neemt
al de plaats in van twee, drie gewone auto's,
wat te beginnen met een stuk of zes, die pas
sagiers moeten in- en uitladen, wachten; bo
vendien moest er een plaatsbureau bij zijn en
een wachtkamer voor het publiek. De eersten,
die het groote voordeel van de autobus voor
zichzelf inzagen waren de hotels. Wat is een
voudiger dan dat de reizigers vlak voor de
deur worden afgezet en vandaar dat hotels
als het voormalige Waldorf Astoria dat
inmiddels afgebroken werd en een eind noor
delijker op Park Avenue als een modern mo
nument is herhouwd het Pennsylvania e.d.
ruimte aanboden op zij- en binnenplaatsen.
Ja, er is zelfs een hotel op de 8ste Avenue,
waar het sousterrain een reusachtig bussta
tion is geworden met cementen hellingen
naar den beganen grond, waar de bussen als
reuzenmollen in- en uitschieten.
Behalve de groote plaats, die zij op straat
innemen is een ander inconvenient voor mede
weggebruikers, dat zij luchtdruk remmen
hebben, iets wat de ondervindt. Maar tot
overmaat van zekerheid, hebben de meeste
bussen een bordje achterop, waarop men
lezen kan: Oppassen! Luchtdrukremmen.
Wat mij telkens opnieuw treft is de jeugdige
leeftijd van de chauffeurs, zonder dat het be
paald kwajongens zijn. Maar de meesten
schat ik niet ouder dan tusschen 20 en 25
jaar en de manier, waarop deze jongelieden
hur. Jaggernauths door het stadsverkeer wen
den is iets, waarvoor ik bewondering mijn
hoed afneem. „De directie heeft dezen chauf
feur aangesteld, omdat hij na deugdelijke
proefneming gebleken is een voorzichtige en
beleefde employée te ziin" staat er o.a. op een
bordje boven zijn hoofd en geen directie zal
het wagen een dergelijke verklaring zonder
grond zwart op wit te zetten. Inderdaad zijn
deze jonge kerels beleefd en behulpzaam in
hun optreden, houden zij zich strikt bij hun
bezigheden, praten dus ook niet onderweg en
zijn met hun stuur ware duivelskunstenaars
Over het algemeen denkt het publiek, dat zü
ALKMAARSCHE EXPORTVEILINO.
De aanvoer aan de veiling stond in het
teeken van mooie kwaliteit en redelijke tot
hooge prijzen. Er was een bijzonder vlugge
handel in snijboonen, dunne en dikke boo-
nen, die in kwaliteit gezien den tijd van het
jaar, nog gezien mochten worden. Als ge
volg hiervan hooge prijzen, die elke veiling
nog in de hoogte gaan. De gemiddelde week-
noteering voor snijboonen was 14 tot 27
en voor spercieboonen 8 tot 17.50 per
100 pond.
Bloemkool werd in mooier kwaliteit aan
gevoerd en de prijzen waren niet onvoordee
lig, de noteering voor le soort was 10 k
f 15.50 en voor 2e soort 4 k f 5.50 per 100
stuks. Groene, gele en roode kool was duur
der dan we gewoon zijn en beduidend hooger
in prijs dan in Beverwijk, hoewel de kwaliteit
vrijwel geluk was. De noteering voor gele
kool was 2 4.50, groene kool /3a
7.50 en roode kool 1.50 k f 4 per 100 st.
In tegenstelling met andere veilingen was
hier goede vraag naar andijvie en le soort
gold goed, de noteering was 1.50 a 3
per 100 stuks. Kropsla, dat in geen tijd in
trek was, ging iets beter, de prijzen waren
een ietsje hooger, n.1. 1.75 2.80 per 100
stuks. Hoewel de tijd van de meloenen af
loopt, was hier nog redelijke kwaliteit met
bevredigende prijzen van 0.10 tot 0.28 p.
stuk.
Postelein en spinazie was, voor zoover le
soort, duurder. De prijzen waren 0.40 h
0.65 per kist. De aanvoer van wortelen
was niet groot en de kwaliteit matig, de prij
zen 4.50 a 7 per 100 bos.
De niet-groote aanvoer van vruchten en
druiven werd vlug verhandeld, hoewel de laat
ste niet hoog in prijs was. Peren en appelen
golden 11 a 16 en druiven 20 k 27 per
100 pond.
Tomaten waren beter in prijs, de noteering
5.40 a 6.90 per 100 pond.
De overige aanvoer onveranderde prijzen.
LEERAREN BENOEMD.
Tot leeraren aan de Rijkstuinbouwwinter-
school te Hoorn zijn benoemd de heeren P.
Krabbendam te Wognum en W. Nijboer te
Hoorn.
Nu er geen sollicitanten zijn voor onder
wijzer met verplichte hoofdacte aan een der
scholen in de gemeente Vlagtwedde (Gr.),
ook niet na herhaalde oproepingen, is beslo
ten een onderwijzer zonder hoofdacte voor
deze functie aan te stellen.
De heer J. W. Petegem, eend. t.d. H.
Dienst, te Dinxperlo, heeft zijn beroep tot
predikant bij de Ned. herv. gem. te Den
Hoorn aangenomen.
Aan de school voor chr. volksonder
wijs te Den Burg is als derde leerkracht be
noemd mej. Jan Kalis, geb. te Texel. De les
sen door de 2e leerkracht zullen voorloopig
worden gegeven in 'f schoolgebouw in de
Molenstraat te Den Burg, waarin voorheen
de St. Jozefschool gevestigd was.
HET JUBILEUM TE SAROSPATAK.
Een Nederlandsche eere-profes-
soraat.
Men meldt ons, dat ter gelegenheid van
het vierhonderdjarig jubileum van de hooge-
school te Sarospatak (Hongarije), dat onder
hoofdbeschermheerschap van den rijksbe
stuurder Horthy op 30 Sept. en 1 Octobei
a.s. gevierd zal worden en waarbij o.m. ge-
denkteeken onthuld worden voor Susanna
Lorantffy en Frans Lodewijk Kazinczy, een
eere-professoraat is toegekend aan prof. dr
F. W. Grosheide, hoogleeraar aan de Vrije
Universiteit te Amsterdam.
De Amsterdamsche hoogleeraar is uitge
nood igd het honoraire diploma te Sarospatak
op de jubileadagen in ontvangst te nemen.
„HET SCHOOLBLAD" OVER DE
ONDERWIJSVOORSTELLEN VAN
MINISTER TERPSTRA.
„Het Scholblad" ontvangt het wetsont
werp tot wijziging der l.o. wet met de mede-
deeling, dat de kloof tusschen den ministser
van onderwijs en het corps der onderwijzers
nu wel heel diep geworden is, wegens de
voorgestelde schaaf van 45. Het blad roept
alle afdeelingen, alle leden van het Ned.
Onderw. Genootschap op tot den meest fei
len strijd, omdat het ontwerp een blijmoedig
en vruchtdragend onderwijs aan de kleine
scholen volstrekt onmogelijk maakt en het on
derwijs aan de grootere scholen onherstel
baar verminkt.
GODSLASTERINO.
Een verklaring van 28 predikan
ten van Amsterdam.
Acht-en-twintig Ned. Herv. predikanten te
Amsterdam hebben de volgende verklaring
gepubliceerd:
„Ondergeteekenden, predikanten der Ne-
derd. Hervormde Gemeente te Amsterdam,
kenins genomen hebbende van den inhoud
van een artikel in het dagblad De Tribune
van Zaterdag 19 September jJL getiteld:
„Naamlooze Vennootschap J. Christus en
Co.", waarvan de eerste alinea luidt: „De
firma „J. Christus en Co. N.V." werd meer
dan 2000 jaar geleden door den eigenaar
van het „patent" op het „Rijk der Eeuwig
heid" te zamen met nog twaalf Directeuren
aandeelhouders opgericht. De firma bezit
het over de geheele wereld meest verbreide
handelsmerk: twee elkaar kruisende staven";
reeds verontwaardigd over de beleedigingen.
Hare Majesteit de Koningin en Hare regee
ring overvloedig aangedaan in hetzelfde dag
blad van 16 September J.1.J spreken hun die
pe droefheid uit, dat een zoodanige onge
hoorde lastering van den Zaligmaker blijk
baar vrijelijk kan gedrukt en verspreid wor
den, niet zoozeer omdat de diepste gevoelens
van alle christenen hiermede op het grofst
worden beleedigd, maar meest om den vree-
selijken smaad den Zoon van Ood aange
daan, zich afvragende, waar het heen moet
met land en volk, inzien zulke dingen getole
reerd blijven, en besluiten dit hun gevoelen
kenbaar te maken aan Zijne Excellentie den
minister van justitie en aan de pers. Amster
dam, 24 September 1931".
De namen dezer predikanten zijn: P. A.
Klap, W. J. M. Engelberts, P. J. Kromsigt,
0. Oorthuijs, C. A. ter Linden, A. O. H
v Hoogenhuijze, H. Bakker, F. J. Los, H. O.
W. Briedé, H. E. Gravemeijer, W. v. Lim-
burgh, L. C. W. Ekering, J. Laurense, J.
H. F. Remme, P. J. Roscam Abbing, P. J.
de Jong. W. A. Hoek, M. J. A. de Vrijer, O
A. den Hertog, J. Kooy, R Dijkstra. B. 011
zei, A. A. Dönszelmann, T. G. v. Reeuwijk,
1. C. Koningsberger, C. J. Schweitzer, L. D.
Poot, T. Kloosterman.
PREDIKBEURTEN.
Zondag 27 September.
Aled. Herv. Vereen. Calvijn, Dinsdag 29
Sept. des avonds 7 uur in de consistorieka
mer der Ger. Kerk ds. J. H. Kruijt, Ned.
Herv. Pred.
BERGEN, 's avonds 7 uur, ds. van den
Kieboom.
Hervormde Evangelisatie Maranatha, vm
10.15 uur, de heer Heeresma, van Amster
dam.
DE POSTVLUCHTEN NAAR EN
VAH INDIE.
De „Reiger".
De .Reiger" is gister om 12.08 van Cal-
cutta opgestegen en om 16.41 te Akyab
aangekomen.
TENTOONSTELLING VAN FOKKER-
VLIEGTUIGEN.
Ter gelegenheid van de K.L.M.-vloot-
schouw te Schiphol op 29 September a.s.,
organiseert de Nederlandsche Vliegtuigen-
fabriek een kleine tentoonstelling, waarin
modellen worden uitgestald van alle Fokker
vliegtuigen, die de K.L.M. sedert haar op
richting heeftgebruikt. Bovendien geeft de
tentoonstelling een beknopt doch duidelijk
overzicht van de samenstelling en fabricatie
van vliegtuigen, hetgeen voor den leek zeer
leerzaam is. De tent, waarin deze tentoon
stelling is ondergebracht, staat op het voor
het publiek gereserveerde gedeelte van het
terrein en is voor iedereen gratis toeganke
lijk. Er is steeds iemand aanwezig die de
vragen der bezoekers kan beantwoorden.
Teneinde hen die op 29 September geen gele
genheid hebben zulks te doen, blijft de ten
toonstelling tot en met Zondag 4 October
staan. Een complete geïllustreerde beschrij
ving van de fabricatie der vliegtuigen is gra
tis in de tent verkrijgbaar.
DE GEREDDE DUITSCHE
VLIEGERS TE NEW YORK
AANGEKOMEN.
De onlangs in de omgeving van New-
Foundland op het wrak van hun verongelukt
vliegtuig geredde oceaanvliegers Roddy en
Johannsen en hun mecanicien Veiga zijn
Vrijdagmiddag aan boord van „Stavanger-
fjord" in de haven van New-York aangeko
men. De consulaire vertegenwoordigers van
Duitschland en Portugal waren ter verwelko
ming aanwezig. De beide Duitschers zijn
vrijwel van de opgeloopen kwetsuren her
steld, terwijl de Portugees nog bedlegerig is.
Zijn beenwonde die hij heeft opgeloopen bij
het neerstorten van het vliegtuig, is tijdens
het ronddrijven op het wrak door de inwer
king van het zeewater zoodanig verergerd
dat hij aan hevige koortsen lijdende is en het
ergste werd gevreesd aangezien noch ver
band, noch geneesmiddelen ter beschikking
stonden.
Tegenover persvertegenwoordigers ver
klaarde Rody dat toen zij „Pennland" waar
namen de machine reeds gedurende 14 uren
slechts op 5 cylinders had geloopen. De
brandstofvoorraad slonk snel. Volgens hun
berekening konden de vliegers ieder oogen-
blik „Pennland" bereiken. Twee uren nadat
zij om de stoomboot hadden gecirkeld, was
de laatste, de 17e tank, leeggeloopen. De mo
tor stopte en de bemanning moest op zee da
len, waarna een strijd van zes dagen tegen
honger en dorst aanving. De piloten hadden
eenige stukken chocolade en 9 liter water om
de motoren te koelen. Een half glas water
en een weinige chocolade waren het dage-
lijksch rantsoen. Het water steeg voortdu
rend in de cabine terwijl het zout in de klee
ding en de huid begon in te werken. Geluk
kig was de zee kalm. Van de nachtvorst
werd veel hinder ondervonden. Zondag 20
September zagen de vliegers niet ver van het
wrak een vrachtboot die hun wanhopige sig
nalen evenwel niet opmerkte. Eindelijk in de
ochtenduren van den daarop volgenden
Maandag passeerde het Noorsche stoom
schip „Belmoira", dat direct reddmgsbooten
uitzette. Ongetwijfeld, aldus eindigde Rody,
zouden wij het nog eenige dagen hebben
uitgehouden, doch wij zouden dan niet in
staat zijn geweest nog noodsignalen te ge
ven.
De vliegers verklaarden dat zij door hun
mislukte poging geenszins ontmoedigd zijn,
doch zullen trachten in het volgend voorjaar
met dezelfde bemanning de vlucht te herha
len.
REGEERINGSHULP AAN
GEMEENTEBESTUREN.
Willekeurige subsidies voor
werkverschaffing en steunverle
ning aan werkloozen.
De minister van binnenlandsche zaken en
landbouw heeft aan alle gemeentebesturen
een mededeeling gedaan, die niet alleen aan
genaam is voor die besturen, maar ook van
beteekenis is voor de geheele landshunt;
Er zal - dit was reeds bekend -T JL-
1931 uit 's Rijks kas hulp worden verlui
in de kosten, die de gemeentebesturen hebteJ
gehad en zullen hebben inzake gemeenteliil.
werkverschaffing en gemeentelijke steunver
leening aan werkloozen. Tot nu toe wist men
alleen dat de rijkskosten aan deze hulpver
leening zouden worden gevonden uit de ooi
brengst van de sigaretten-belasting, die in£
mers toekomt aan den crisis-dienst van het
Leeningfonds. Thans weet men uit de mede.
deeling der regeering dat er toezicht zal ziin
op de gemeentelijke ondersteuningsplannen
De gemeente, wier ondersteuningsplan niet
wordt goedgekeurd, zal geen hulp van
regeering ontvangen.
Tot zoover gaat alles goed. Maar nu komt
e»n belangrijke vraag. Uit de onlangs gepu.
bliceerde regeeringsmededeeling over werk
verschaffing en steunverleening door het
Rijk aan de gemeenten, blijkt, dat het voor-
nemen bestaat aan de gemeente in het alge-
meen een wisselend percentage toe te kennen
van de werkelijke door haar gemaakte kosten
voor de genoemde doeleinden.
Tegen het feit, dat hier met de behoefte der
gemeenten rekening wordt gehouden, bestaat
geenerlei bezwaar. Maar het is in het publiek
bestuur ontoelaatbaar dat de regeering deze
hulpverleening verlaagt tot een Sinterklaas-
uitdeeling.
Niemand, buiten één enkel regeerlngs-
bureau misschien, weet naar welke grondsla
gen dit percentage wordt berekend. De ge.
meentebesturen weten het bedrag voor de
eigen gemeente bepaald, maar niet de grond
slagen van het bedrag. Ontvangt Amsterdam
hetzelfde percentage als Rotterdam?
Maar er is meer. De aanhef van deze
regeeringsmededeeling luidt, dat de brief
waarbij de hulp der regeering wordt toege
zegd is gezonden: „aan de besturen van de
gemeenten, welk voor toekenning van subsi-
aie ten behoeve van de steunverleening en de
werkverschaffing in aanmerking komen".
Dus er is tweeërlei onderscheiding. Er zijn
gemeenten die hulp krijgen en er zijn ge
meenten de hulp niet krijgen. Ontvangt de
gemeente hulp, dan moet worden afgewacht
tot welk percentage der kosten, door de ge
meente zelf gemaakt, de hulpverleening zich'
uitstrekt. Heeft dit niet veel van willekeur?
En hoeveel zal deze hulpverleening aan
het Rijk kosten? Zal het bedrag niet verre
uitgaan boven de crisis-inkomsten van het
Leeningfonds, waaruit deze hulp moet wor
den betaald? vraagt het Hbld.
HET DAGBLADWEZEN.
De heer A. J. Lievegoed zal zijn weten
schappelijke voordrachten over het dagbla4
wezen, in opdracht van het Leidsche univer-
siteitsfonds aan de Leidsche universiteit te
houden, beginnen met een openbare les op
Vrijdag 9 October, 's middags te 2.30 uur in
het Klein Auditorium van het academiege
bouw aan het Rapenburg.
TOTALE MAANSVERDUISTERING.
Heden, Zaterdag zal er een totale maans
verduistering zijn. De man treedt 7 uur
in den kernschaduw. Het begin der totaliteit
is te 8 uur 25 min.het einde te 9 uur 50 en
het uittreden uit den kernschaduw te 11 uur
Alles naar zomertijd berekend.
KLOMPENBEURS TE DOETINCHEM.
De tweedaagsche klompenbeurs te Doetin-
chem is een groot succes geweest. Verge
leken bij verleden jaar is het getal bezoekers
meer dan verdubbeld, met welke toeneming
de verkoopen gelijken tred hebben gehouden.
De verkoop op contract en voor direct was
van dien aard, dat de klompenindustrie werk
heeft voor het geheele seizoen tegen prijzen,
die iets beter waren dan verleden jaar.
Voor het eerst waren klompen ter beurze
aangevoerd, vervaardigd uit geïmporteerd
Poolsch hout. Dit hout is veel blanker dan
het inlandsche en laat zich beter verwerken.
In een tijdens de beurs gehouden bijeenkomst
van klompenmakers werd besloten ook in de
toekomst met de verwerking van Poolsch
hout door te gaan en dit gemeenschappelijk
tv importeeren.
NEDERLANDSCH INSTITUUT VAN
ACCOUNTANTS.
Heden werd in de Diergaarde te Rotterdam
de twee-en-twintigste Accountantsdag tan
het Nederlandsch instituut van accountants
gehouden. Deze bijeenkomst werd o.m. bijge
woond door vertegenwoordigers van de
minister van arbeid, binnenlandsche zaken,
financiën, justitie, koloniën en onderwijs;
verschillende leden der Staten-Generaal, en
kele hoogleeraren der handelshoogescholen;
vertegenwoordigers van de Nederlandsche
Maatschappij voor Nijverheid es Handel en
dr. P. Scnourp, voorzitter van het Verband
Deutscher Bücherrevisoren. Voorzitter w#
de heer James Polak.
HET KONINKLIJKE BEZOEK AAN
AMSTERDAM.
De wacht gehinderd door werkloozen.
De wacht, die des avonds ongeveer 8 uur
van het Paleis naar huis terugkeert, heelt
gister eenigen last ondervonden van f"
groep werkloozen. Eerst in de Hoogstraten,
waar de politie tusschenbeiden kwam en later
in de Muiderstraat, waar de troep door d*
politie werd tegengehouden en verspreid.
VROUW IN BRAND.
Gisteravond is de 85-jarige wed. EgberW
te Eelde bij Groningen waarschijnlijk door
een brandende stoof in brand geraakt IA
vluchtte naar buiten, waar buren haar
hulp snelden. In levensgevaarlijken
is de oude vrouw naar het academisch zie*60
huis te Groningen overgebracht.
SCHIP GEZONKEN OP DE
ZUIDERZEE.
Gisternamiddag is op de Zuiderzee, dwart
voor een dam, gezonken het motorvaarw
Onderneming, schippers gebroeders Job_ n
schip was geladen met steen, uit Maurik,
stemd voor Enkhuizen. Beide °Pvarenfl0.
zijn door een Wieringer mosselvisscher op
gepikt en te Enkhuizen aan land gezet. Scn P
en lading waren verzekerd.