Hlkmaarsche Courant.
PI RIN de wereld
Hef is slecht weer,
Sport
Honderd drie en dertigste Jaargang.
Maandag- 5 October
ffixUtmlatid
ERNSTIGE BOTSINGEN TUSSCHEN
WALEN EN VLAMINGEN.
Enkele bizonderheden.
NIEUW VERBOD VAN DE NOTEE
RING VAN DE BERLIJNSCHE
KOERSEN.
TWEE SMOKKELAARS DOOD
GESCHOTEN.
MIJNONGEVAL IN DUITSCHLAND.
ons:
De redding der mijnwerkers,
GEHEIMZINNIG VLIEGTUIG
BOVEN ROME.
te verspreiden, een groep beproefde
4W
554
aa
TTil
Vo. 234
1931
Ter gelegenheid van den Belgischen Dag,
welke Zondag te Hasselt, de hoofdstad der
provincie Limburg, door Belgische patriot
ten werd gehouden, is het terwijl de deelne
mers aan deze betooging zich nog verzamel
den tot bloedige botsingen gekomen tusschen
Vlamingen en Walen. Boeren, arbeiders en
handwerkslieden der omgeving waren in
duizenden samengestroomd om het Vlaam-
sche karakter der omgeving te bewijzen.
Op ongeveer 15 K.M. ten Noorden van
Hasselt is het tot de eerste botsing gekomen.
Walen wilden hier op het graf van een
Franschman een krans leggen. De Vlamin
gen trachtten dit te verhinderen. Er ontstond
een vechtpartij waarbij zeven leden van de
Légion Nationale werden gewond. Op den
landweg naar Hasselt werd een vrachtauto
waarmede deelnemers aan de demonstratie
werden vervoerd, door een groepje Vlamin
gen aangehouden. De wagen werd vernield.
Bij de daarop volgende vechtpartij werden
17 personen gewond.
Het oorlogskerkhof te Hasselt waar Fran-
sche soldaten zijn ter aarde besteld, zou met
kransen worden versierd. De Vlamingen had*-
den evenwel in den nacht alle ingangen be
zet, zoodat de Walen niet^p het kerkhof
konden komen. De regeering had groote de
tachementen gendarmerie uit Luik naar Has
selt geconsigneerd. Er heerscht in de gehee-
le provincie Limburg groote opwinding.
Reeds te voren hadden de gematigd-
Vlaamsche organisaties, dus niet de
Vlaamsch-nationale groepen van Hasselt en
omstreken tegen het houden van deze betoo
gingen geprotesteerd.
Omtrent de te Hasselt gehouden betoo
ging van de Légion Nationale kan nader
worden gemeld, dat het na de incidenten,
welke in de ochtenduren hebben plaats ge
had, bij welke incidenten enkele personen
werden gewond, nergens meer tot botsingen
is gekomen tusschen Walen en Vlamingen
Ten hoogste hebben vierduizend Walen aan
de betooging deelgenomen welke op de Wa
penplaats werd gehouden. Verschillende
sprekers voerden hier het woord.
De orde werd door ongeveer 500 gendar
men gehandhaafd.
Bij de terugkeer te Antwerpen van enkele
franskiljons, die aan de betooging te Has
selt hadden deelgenomen, kwam het voor het
station tot vechtpartijen. De orde was even
wel spoedig hersteld.
Nu de effectenbeurzen sedert eenigen tijd
gesloten zijn, is het evenals in Juli j.1. in het
belang van de bestrijding van den clandestie
ne handel noodzakelijk gebleken, de notee
ring en verspreiding van koersen en van
prijzen, zoowel bij de aanbieding als bij de
vraag naar waardepapieren te verbieden.
Het verbod is neergelegd in een Zaterdag
gepubliceerde noodverordening, die overeen
komt met de inmiddels weer opgeheven nood
verordeningen van 15 en van 16 Juli j.1. Dit
verbod gelat niet voor de officieel erkende
koersen van goedgekeurde fondsen of van er
kende buitenlandsche beurzen. Het verbod
van de noteering van koersen van buiten
landsche valuta is niet in deze nieuwe nood'
verordening opgenomen, aangezien dit ver
bod reeds is neergelegd in de nog steeds van
kracht zijnde noodverordening over den de-
viezenhandel van 1 Augustus j.1.
Een verdere officieele mededeeling zegt,
dat firma's, die zulks noodig hebben, maan
delijks weer voor een beperkt bedrag aan bui-
'enlandsche deviezen kunnen verkrijgen.
Zaterdagmorgen trachtte bij Effeld, in
de onmiddellijke nabijheid van het Lim-
burgsche Geldrop, een bekende smokkel
auto over de Nederlandsche grens te
komen. De Ouitsche douane-beambten
hadden de tolboom neergelaten en toen
de auto noch oor de waarschuwingen,
noch voor de waarschuwingsschoten
stopte, schoten zij met scherp. De chauf
feur werd in het hoofd geraakt en was
op slag dood. De tweede inzittende werd
gearresteerd en nog in den loop van den
dag door den snelrechter tot 6 maanden
gevangenisstraf veroordeeld. In de auto
vond men een zeer groote hoeveelheid
koffie en tabak.
Uit Erkelenz wordt tegelijkertijd ge
meld, dat een douane-beambte, die een
motorijder vervolgde, die eveneens niet
wilde stoppen, door een schot ook zoo
danig trof, dat de smokkelaar op slag
dood was.
vrienden te vereenigen en ten slotte te ver
trouwen op de vrijheid van Italië. Gewezen
wordt op het voorbeeld der Spanjaarden.
Een andere oproep is gericht tot den koning
die wordt opgewekt Italië te bevrijden van
zijn onderdrukkers, en wel snel te handelen,
opdat hem niet hetzelfde lot ten deel valt
als aan Alphons XIII. Deze oproepen heb
ben tot gevolg gehad dat vele duizenden fas
cisten Mussolini en het fascistische regiem
een stormachtige ovatie brachten. Overigens
wordt dit incident nergens ernstig opgeno
men.
11 man ingesloten in een
mijngang, doch later gered.
Uit Hindenburg (Bovensilezië), meldt men
Zondagmorgen tegen half drie is de 311
Meter mijngang van de Concordiagroeve
over een lengte van ongeveer 100 M. inge
stort. Elf mijnwerkers die hier hun arbeid
verrichtten werden geheel van de buiten
wereld afgesloten.
Direct werden de bergingswerkzaamheden
aangevangen. Tot den middag bleven deze
zonder resultaat. Zonder onderbreking wer
den deze voortgezet. Na urenlange pogingen
is het ten slotte Zondagmiddag gelukt drie
mijnwerkers levend en zonder verwondingen
te bergen. Over het lot der overigen was
men zeer bezorgd, aangezien er nauwelijks
meer hoop bestond dat dezen levend zouoen
kunnen worden geborgen. Met verdubbelden
ijver werden de reddingswerkzaamheden
voortgezet, vooral daar het gelukt was de
drie anderen te redden. Pas na een onafge
broken arbeid gedurende twaalf uren werden
de bijna bovenmenschelij'ke pogingen der
reddingskolonne met succes bekroond. Tegen
drie uren gelukte het ook de overige acht
mijnwerkers geheel ongedeerd te bergen
Na een beetje op hun verhaal te zijn ge
komen, konden de menschen naar huis gaan.
De instorting zou het gevolg zijn van een
tectonische aardbeving.
Naar door de mijndirectie officieel wordt
medegedeeld, werd om 2 uur 43 een aard-
bevings-achtige bergbeweging waargenomen.
Volgens de seismografische wacht te
Ratibor werd daar terzelfder tijd, evenals te
Beuten en Hindenburg de beving zeer dui
delijk waargenomen.
Als gevolg van de instorting zijn in de
Concordia Groeve te Hindenburg, in de
Andreas Floez III en in den horizontalen
mijngang op 236 M. eenige stutten ge
broken, waarbij 11 mijnwerkers werden in
gesloten. De zeer moeilijke bergingswerk
zaamheden werden onder voortdurend toe
zicht en leiding der mijn-autoriteiten uit
gevoerd.
Het bericht van de instorting in de Con-
cordiamijn werd te Hindenburg met groote
bezorgdheid ontvangen. Algemeen nam
men aan dat het niet zou gelukken de van
de buitenwereld afgesloten mijnwerkers te
bergen. Door eén reeks gelukkige omstan
digheden is het ten slotte gelukt drie der
ingeslotenen te redden. De instorting had
niet ver van de hoofdschacht plaats gevon
den. De werklieden onder den grond werk-
EZCDES
en hoe gauw kan men dus een verkoud
heid opioopen. Hebt U Aspirin-Tabletten
bij de handTI. Welnu, dan kan U
niets gebeuren. Op dit fabrieksmerk
moet men altijd letten.
let op den oranjebarvd. Prijs 75 ets.
Reijendam, dat het spel gaat beginnen. Wel
dra starten de eerste enners. De strijd is be
gonnen
We zullen de wedstrijden niet op den voet
volgen, maar liever een algemeen en indruk
weergeven. Beginnen wij dan met de nieuwe
lingen tot 250 M3. Daar heeft Dupont, onze
stadgenoot, gewonnen, echter niet dan na fei
len strijd. In de eerste manche liet hij zich
bijna door Haring verrassen, maar hij werd
nog eerste. In de tweede manche was de strijd
heviger, doch nu werd Haring nummer 1, zij
het met miniem verschil. In het totaalklasse
ment werd Dupont eerste wegens een iets
beteren tijd.
De uitslag luidt:
Nieuwelingen tot 250 c.M3.: Ie manche:
1. G. A Dupont (Ariel), Alkmaar, 3.28; 2.
C. Haring (Motosacoche), A'dam, 3.20; 3
J. A. Roos (Ariel), Hoorn, 3.33».
2e manche: 1. C. Haring 3.25 1/5; 2. G
A. Dupont 3.25 3/5; 3. J. A. Roos 3.38 3»/5.
Totaal uitslag: 1. G. A. Dupont 3 pnt., 2.
C. Haring 3 ptn-, 3- J- A. Roos 6 ptn.
In de Nieuwelingen klasse 251-350
was de eerste manche 't spannendst. Het ren-
nc-
de
ten op tamelijk grooten afstand van
plaats waar de instorting heeft plaats gehad
zoodat allen ongedeerd bleven. Het was
mogelijk de ingeslotenen regelmatig frissche
lucht toe te voeren. Er was geen verbinding
met deze werklieden mogelijk. Van de inge
slotenen bevonden de eerste drie geredden
zich het dichtst bij de hoofdschacht. De
overige acht mannen waren bij elkaar en
■gingen er spoedig toe over zelf te trachten
een uitweg te zoeken. Tegen twee uren wa
ren de steenmassa's door de bergingsman
schappen en de ingeslotenen reeds zoo ver
verwijderd dat het mogelijk was elkaar mede-
deelingen te doen. Niettemin duurde het nog
ongeveer drie kwartier voor de veronge
lukten in veiligheid waren gebracht. Zij heb
ben geen letsel opgeloopen.
Motoren.
Het motorfeest in het Alkmaarsche
Sportpark.
Voor het laatst in dit seizoen hebben de
motoren geronkt op het Alkmaarsche Sport
park; voor het laatst hebben de renners,
heeft het publiek elkander ontmoet en
scheid genomen tot het volgende jaar.
Het is een heele durf geweest voor baas
Swets en diens rechterhand Ooms, om nt
nog, in October, grasbaanraces te organisee-
ren. Want ieder weet, dat Koning Voetbal
thans weer de heerschappij heeft op de sport
velden en dat deze groote macht heel wat
menschen trekt.
Maar het was niet alleen de concurrentie
van Koning Soecer, die gevreesd werd, nog
meer vroeg men zich af, hoe het gesteld zou
zijn met het weer, of het zou regenen, of het
guur en onbehagelijk zou zijn. Want ook dat
zou een groote factor kunnen wezen.
Doch ziet! De motordag is aangebroken,
middag is, groote drommen trekeku
de
Zaterdagavond is een geheimzinnig vlieg
tuig boven Rome waargenomen, dat in het
bijzonder in de arbeidersbuurten anti-fascis
tische proclamaties en pamfletten uitwierp,
aarvan een de „tien geboden" bevatten ter
verkrijging van een vrij Italië. Namens het
directorium van een mysterieuse nationale
auientie werden de lezers der proclamaties
opgewekt niet meer deel te nemen aan fascis-
*1 riL^onstTaties' geen daêbladen meer
i!h!u?pen' niet meer te rooken, omdat het
tabaksmonopolie van het fascistische regiem
per jaar drie milliard lire opbrengt noch
met woörden noch met daden het &iem
l«len van het retfUTboii
cotten, een passieve weerstand te bieden aan
in^f..C- groepen, <1eproctanuttta Sr"1
naar de Nieuwpoortslaan, passeeren de in
gangen en bevolken 't paddock en de tribu
nes. Andere massa's gaan langs de Zanders-
sloot en vormen langs de Westzijde van de
baan dikke rijen enthousiastelingen.
t Valt niet mee, om die menschenmassa,
bestaande uit voetgangers, wielrijders, motor
en duo-rijders en automobilisten op vlugge
en secure wijze te leiden, maar onze politie
is dat werkje best toevertrouwd en telkens
weer ziet men, hoe zij de heele zaak in han
den heeft.
0
Eén uur! De eerste renners hebben al eeni
ge baantjes proef-gereden. Zij hebben even
tjes onderzocht, hoe de baan „loopt', of ie
snel is en of er gevaarlijke plaatsen zijn,
waar straks „oppassen" de boodschap wordt.
Een van die renners is wat ongelukkig. Hij
snelt door een bocht, slipt, valt en het stuur
van de motor beukt op zijn maag. De renne
wordt opgepakt en weggedragen en
naar 't ziekenhuis vervoerd, waar men
Z°T Begfn^dus een beetje ongelulddg. maar
als het eindelijk half twee is. verkondigt de
iJhilios-luidspreker-instalJatie van de fa. van
nertrio bleef vlak bij elkaar, en tenslotte wist
Frank te winnen met een klein verschil. De
tweede manche gaf eenzelfden feilen strijd
tusschen Frank en Merkelbach en zelfs lig
gen de renners in de laatste ronde een
oogenblik naast elkaar, Met klein verschil
won Frank de tweede rit en daarmee den
wedstrijd.
Nieuwelingen 251-350 M3.: Ie manche
1. J. S. Frank (Norton), Rotterdam, 3.26;
2. J. F. W. Merkelbach (B.S.A.), Buitenvel-
dert, 3.27; 3. H. Surink (Raleigh), A'dam,
3 302
2e manche: 1. J- S. Frank 3.102, 2. J. F.
W. Merkelbach 3.20", 3. H. Surink 3.373.
Totaal uitslag: 1. J. S. Frank 2 pnt., 2. J.
F. W. Merkelbach 4 ptn., 3. H. Sunnk 6 ptn.
De 500 c.M3. klasse voor Nieuwelingen
leverde een Alkmaarsche zege op. Het was
Lüdeke, die den eersten prijs won. Weliswaar
moest hij zich in de eerste manche vergenoe
gen met de 2de plaats, dank zij het goede
rijden van de Boer, maar in de 2e manche
verdrong Lüdeke de Boer in de laatste ronde
van de eerste plaats en zijn totaaltijd was
iets beter. Vandaar het onderstaand resul-
staat:
Nieuwelingen 351-500 c.M3.: 1 manche:
1. J. de Boer (Ariel), Hoorn, 3.07*; 2. J.
Lüdeke (Ariel), Alkmaar, 3.08 2/5; 3. Ph. J.
C. de Vries (Douglas), A'dam, 3.171; 4. K
Merlijn (Norton), A'dam, 3.29.
2e manche: 1. J. Lüdeke 3.12 1/5, 2. J. de
Boer 3.13, 3. Ph. de Vries 3.181, 4- K. Mer
lijn 3.221.
Totaal uitslag: 1. J. Lüdeke 3 ptn., 2. J.
de Boer 3 ptn., 3. Ph. de Vries 6 ptn., 4. K.
Merlijn 8 ptn.
Bij de juniores en de klasse tot 250 M3
was ook al veel strijd. Uitgezonderd Pollé,
die ver achter was, ging het in de eerste
manche heel hard tusschen de drie overige
renners. Ronde na ronde bleef het trio bijeen,
totdat eindelijk „Nemo" de eerste plaats ver
overde. In de laatste ronde verraste Polder
vaart den leider en won, terwijl de Alkmaar
der de Ridder zich op de tweede plaats nes
selde.
De tweede manche gaf een snelle start.
Poldervaarts motor weigerde even en daar
door raakte deze renner eerst ver achter. De
Ridder ging voorop, op den voet gevolgd door
„Nemo, doch toen deze viel, was Poldervaart
in een oogwenk bij de Ridder, zonder hem te
kunnen passeeren. „Nemo" was dadelijk weer
op de been en werd nog derde.
Juniores tot 250 M3.: Ie manche: 1. A
B. Poldervaart (Ariel), Den Haag, 3.07 4/5;
2. J. de Ridder (Ariel), Alkmaar, 3.09 4/5;
3. E. W. Pollé (Ariel). IJmuiden, 3.48 2/5;
4. „Nemo" (Royal Enf.), Tiel, uitgevallen.
2e manche: 1. de Ridder 3.05 3/5, 2. Pol
dervaart 3.10 1/5, 3. „Nemo" 3.24 2/5, 4.
Pollé 3.362/5.. i
Totaal uitslag: 1. J- de Ridder 3 ptn., 2
Poldervaart 3 ptn., 3. Pollé 7 ptn., 4.
„Nemo" 7 ptn.
Juniores klasse 251-350 M3. In de eerste
serie startten drie renners, die al lag het
veld spoedig uiteen zeer snel reden, zon
der dat no. 1 bedreigd werd. De tweede serie
won Moeke na harden strijd, doch deze
serie was vooral spannend door het duel tus
schen Vermeulen en Rehorst, die elkaar beur
telings passeerden en welk duel tenslotte
door^Rehorst werd gewonnen. De 250 c.M3.
machine van Vermeulen had evenwel fraai
werk geleverd in den kamp tegen haar groo-
tere zus.
De herkansingsrit werd gewonnen door
v. Wingerden en ook deze race was heel span
nend. Vooral Stedehouder maakte het hem
moeiiijk, terwijl Vermeulen op korten afstand
volgde.
De finale gaf een sensationeelen strijd tus
schen de Jong en Moeke en in den fraaien
tijd van 2.58 4/5 sec. won eerstgenoemde, na
rondenlang Moeke naast zich gezien te heb-
ben.
Juniores 251-350 c.M3.: Ie serie: 1. G
de Jong (Royal E.), den Haag, 3.08 4/5; 2
A. v. Wingerden (Royal E.), Dordrecht,
3.Ó9 3/5; 3. J. Stedehouder (Norton), Rot
terdam, uitgevallen.
2e serie: 1. O. Moeke (B.S.A.), Heemstede,
3.082; 2. L. Rehorst (Royal E.), den Haag,
3 152; 3. H. Vermeulen (Ariel), Alkmaar,
3.16».
Herkansingsrit (1 en 2 komen met de serie
winnaars in de finale). 1. van Wingerden
3.10», 2. Stedehouder 3. II2, 3. Vermeulen
3.171, 4. Rehorst (uitgevallen).
Finale: 1. de Jong 2.58», 2. Moeke 300',
3. v. Wingerden 3.07», 4. Stedehouder 3.13
De ee,rste serie van de 500 c.M3. klasse
der Juniores bracht feilen strijd tusschen de
Graaf en Sleeuwenhoek, terwijl langen tijd
Moejes als goede derde vlak achter de twee
leiders bleef. Tot in de laatste ronde bleef de
uitslag onzeker, doch tenslotte won de Graai
zeer verdiend.
De tweede serie was voor Hoejenbos, die in
daverende vaart ronde na ronde voort rende.
In één rush kwam Hoejenbos van de vierde
naar de 2de plaats en toen hij daar was,
wachtte hij het oogenblik af, om v. Latum te
passeeren. Een halve ronde lang duurde het
duel en toen was v. Latum geklopt. Wel
trachtte „Puck" nog weer de leiding te her
overen, doch tevergeefs. Hij bleef tweede.
In den herkansingsrit won van Latum echter
vrij gemakkelijk, doch streden de andere drie
fel om de tweede plaats. Wellicht had Houtop
die nog gekregen, doch deze renner moest
plotseling uitwijken van een ander, die even
j uit de bocht vloog. Toen was de kans voor
Houtop verkeken en plaatste Sleeuwenhoek
zich.
De finale bracht niet zoozeer strijd om de
eerste als om de tweede plaats. Hoejenbos
leidde dadelijk en liep vrij uit, maar achter
hem kampten zes ronden lang Sleeuwenhoek
en van Latum, een duel, dat pas in de laat
ste ronde door v. Latum gewonnen werd.
Juniores 351-500 c.M3.: Ie serie: 1. C.
W. de Graaf (Ariel), Julianadorp, 3.081, 2.
D. W. Sleeuwenhoek (A.J.S.), Rotterdam,
3.091; 3. L. Simons (A.J.S.), den Haag,
3.27; 4. J. Moejes (F.N.), H.H.Waard, (uit
gevallen).
2e serie: 1. H. W. Hoejenbos (Ariel),
Utrecht, 3.001/5; 2. Th. P. van Latum
(Rudge W.), Alkmaar, 3.002/5; 3.
J. C. Houtop (Eysink), Utrecht, 3.10*; 4. P-
Hoogeveen (Douglas), A'dam, 3.25.
Herkansingsrit: 1. van Latum 3.06 4/5, 2
Sleeuwenhoek 3.08, 3. Simons 3.13», 4
Houtop 3.172.
Finale: 1. Hoejenbos 3.00», 2. v. Latum
3.062, 3. Sleeuwenhoek 3.07», 4. de Graaf
3.10.
De strijd in de seniores klasse tot 250
c.M3. is totaal mislukt. Slechts twee renners
zijn in de baan geweest, n.1. P. F. v. Dinter
en N. Kuyper, beiden op een D.K.W. Hoewel
er van strijd geen sprake was gebeurde toch
hier het onverwachte: v. Dinter slipte in de
uitgaande Zuidelijke bocht en viel. De motor
maakte een luchtsprong en sloeg tegen den
grond, gelukkig naast den renner, die spoedij
weer op de been was, maar even later tocl
werd weggedragen, om onderzocht en verbon
den te worden, 't Ongeval liep echter geluk
kig vrij goed af en tijdens de verdere races
heeft v. Dinter nog vol belangstelling den
strijd gevolgd. Zijn motor lag in puin.
Doordat deze wedstrijd verviel, werd een
invitatiewedstrijd ingelast tusschen Kuy
per eenerzijds en Moejes en Hoogeveen an
derzijds. Kuyper bereed een 250 C.M3-D.K.
W.-machine en Moejes een 500 c.M3. F.N.,
terwijl Hoogeveen een Douglas van 500
c.M3. had. De lichte D.K.W. hield zich goed
en bleek even snel te zijn als de twee ande
ren. Dat Kuyper tweede werd achter Moejes
kwam hoofdzakelijk door een slippen en daar
na door 't goede en stevige rijden van Moejes.
De D.K.W. schijnt echter niet zoo vast te
liggen als de andere machines en daardoor
moeilijker in de hand te houden.
Tenslotte de groote kanonnen, de seniores.
Allereerst de klasse 251-350 c.M3. In de
eerste serie had de Haarlemmer Ridder plaats
gemaakt voor Jac. Al. De heele race door
werd er geweldig gestreden, ook al lag het
veld vrij ver uit elkaar.
De tweede serie was voor v. d. Berg, die
een gemakkelijke taak had, want van Gent
voelde zich nog lang niet weer thuis op onze
grasbaan en Breeman, die eerst heel dicht bij
v. d. Berg lag, stopte in de vierde ronde.
De herkansingsrit was voor Beverdam,
die vrij gemakkelijk won.
De beslissing bracht een verrassing. De
duivelachtige v. d. Berg had langen tijd de
leiding; maar Oosterbaan had er dezen keer
zooveel zin in, dat hij den H. D.-man als
een schaduw bleef volgen en hem zelfs pas
seerde. Weliswaar zette v. d. Berg de tanden
op elkaar en bleef aan Oosterbaan hangen,
doch deze hield goed vol en gaf geen kans.
't Was een heel mooie race, die heel wat
spanning bracht!
Seniores 251-350 c.M3.: Ie serie: 1. P. G
Oosterbaan (Velocette), den Haag, 3.04»; 2
H. W. Beverdam (Royal E.), Heemstede,
3.06»; 3. Jac. Al (Royal E), Den Haag,
3.11*.
2e serie: M. v. d. Berg (H.-D.), den Haag,
3.05; 2. W. v. Gent (Rudge W.), Rotter
dam, 3.151; 3. L. F. Breeman (F.N.), Rotter
dam, (uitgevallen).
Herkansingsrit: 1. Beverdam 3.08», 2. Jac.
Al 3. II2, 3. v. Gent 3.17».
Finale: 1. Oosterbaan 3.00*, 2. v. d. Berg
3.02 1/5, 3. Beverdam 3.06 1/5, 4. Jac. Al
3.14 1/5.
't Zou echter nog sneller gaan. Want in
de eerste serie der seniores in de klasse 351-
500 c M3. werd het gemiddelde nog iets hoo-
gcr, dan het al was. De renners A. v. Dinter,
v. Dijk en Hartman zouden eens toonen wat
een 500 c.M3. machine kan presteeren.
Een snelle start en daar ging het. Jawel,
v. Dijk en Hartman renden vooruit, maar v.
Dinter stond al gauw naast de baan met een
gebroken ketting. Vlak bij elkaar bleven de
twee anderen voortsnellen en aanval op aan
val volgde, maar v Dijk leidde en bleef eer
ste. Hij won met klein verschil.
De tweede serie bracht Jan Rijk en v. d.
Pluym aan den start. v. d. Pluym had dade
lijk de leiding en ondanks een geweldige
schuiver bleef hij meester van den motor, tot
dat hij plotseling vaart minderde. Hij moest
stoppen, doch reed even later weer; echter
was de kans weg; Jan Rijk won.
De herkansingsrit werd zeer fel. v. d.
Pluym en Hartman renden ronden lang
naast elkaar voort en weer waren het de
schuivers van v. d. Pluvm, die de sensatie
brachten. In de laatste 100 M. wist Hart
man even voor te komen en te winnen met
miniem verschil. Dit wijst de tijd wel uit!
Toen kwam de fipale en deze bracht een
Niet Officieel.
457e STAATSLOTERIJ.
Trekking van Maandag 5 October 1931.
5e Klasse. 9e Lijst.
Hooge prijzen.
10935 19035 1000
6028 11377 1!997 12208 16310 17001 20248 400.
3644 8143 19274 ƒ200
2279 4850 4879 4936 9123 9184 11128 12539 13855
17323 19775 20679 100
Prijzen van 70
H 26 47 99 156 310 476 525
767 892 1208 1677 1706 17» 1776 1888
1900 1932 1955 1978 2030 2128 2256 2506
2521 2530 2775 2800 2827 3160 3308 3827
3999 4152 4184 4308 4323 4331 4447 4481
4483 4543 4561 4579 4608 4641 4645 4670
4770 5092 5287 5372 5446 5456 5498 5524
5583 5586 5593 5601 5625 5626 5744 5855
5871 5914 5976 5984 6126 6201 6468 6657
6667 6689 8795 7012 7115 7179 7289 7338
7342 7343 7416 7450 7606 7362 7820 79(7
7925 7998 8(80 8416 8421 8641 8649 8698
8709 9063 9100 9158 9162 9194 9215 9232
9417 9521 9557 9622 975! 9771 9785 9860
9911 9921 9981 10009 10023 10037 10062 10086
10091 10210 10258 10312 10355 10430 10468 10599
10837 10943 10980 11049 11242 11291 11309 11485
11534 11571 11620 11842 11895 12012 12096 12121
12170 12173 12237 12265 12380 12390 12408 12622
12744 12775 12828 13082 13142 13201 13205 13505
13532 13548 13593 13740 13755 13793 13794 14038
142a 14315 14427 14538 14560 14782 14834 14992
75
15075 15194 15201 15494
15933 15953 15963 16165
16422 16570 16571 16761
17351 17405 17409 17565
18013 18156 18228 18231
16595 15826 15918 15929
16225 16227 16395 16414
17065 17169 17291
17700 17726 17790
18324 18335 18457
17342
17867
1858L
18642 18826 18846 18907 19132 19202 19204 19259
19263 19455 19520 19552 19576 19577 19589 19634
19662 19676 19691 19753 19808 20035 3OT43 20256
20590 20697 20988
fitefClR
r;ir
7."
tgr t*
w
54
63
m
Ml
203
291
308
344
425
471
517
555
58S
608
637
673
676
702
802
89»
896
913
944
982
1TO3
1082
1084
H33)
1196
1206
1209
1309
1320
1359
1400
mz
M45
(460
1463
1498
1575
1628
1678
1683
1694
7741
1754
1773
1788
1865
1873
1926
1984
2008
2041
2066
2118
2T26
rtn
2150
2180
2206
2210
2222
2247
2252
2253
Z278I
2364
2377
2395
2396
2399
2401
2420
2507!
2540
2544
2571
2660
2691
2692
27W
2733
2738
2760
2774
2603
2836
2855
2878
2893
2925
2927
2954
2960
2985
3009
3021
3023)
3063
3069
3094
3128
3129
3136
3147
3163
3! 93
3202
3279
3300
3321
3337
3366
337^
3.377
3475
3497
3521
3S26
3530
3569
357*
3611
3620
3624
3668
3752
3785
3799
382»
3837
3838
3890
3901
3925
3961
3987
39 SS'
4054
4175
4198
4?n
4217
4218
4219
4274|
4341
4348
4418
4432
4592
4595
4616
46m
4649
4653
4707
4710
4747
4756
4759
4772j
4775
4798
4818
4819
4864
4893
4923
5065
5066
5146
5228
5234
5261
5273
5280
52991
5321
5333
5342
5345
5412
5414
5428
54»
5509
5514
5608
5634
5719
5758
5775
5776!
5782
5801
5847
5848
5853
5910
5919
60001
6056
6057
<7)75
6077
6138
6153
6169
6T94j
6209
6223
6237
6251
6261
6265
6278
5333
6338
6345
6359
6394
6455
6465
6466
6523
6581
6636
6639
6757
6767
6816
6896
69023
6905
6914
6936
6941
6948
6970
6971
7018)
7039
7047
7058
7135
7194
7271
7285
73261
7330
7398
7431
7*465
7481
7492
7534
7563
76 K)
7658
7740
7761
7779
785.1
7971
80181
8036
8049
8115
8159
8164
8229
8248
8249!
8283
8329
8382
8449
8460
8469
8542
8543
8553
8556
8650
8659
8673
8701
8716
87321
8747
8750
8768
8786
8799
8802
8833
88401
8881
8971
8979
9015
9076
9079
9086
9089
9105
9130
9134
9137
9160
9219
9221
9226
9235
9241
9252
9267
9270
9272
9292
9300
9306
9445
9449
9504
9513
9568
9640
9651
9728
9775
9801
9831
9884
9901
9941
997tj
9979
10081
10105
10145
10251
10267
10271
10280i
10375 10.391 10393 10409 10416 10502 10520 10524
10544 10548 10551 10622 10650 10682 10738 10743
10748 10753 10754 10766 10790 10792 10807 108421
10885 10886 10887'-10889 10901 10917 10970 10974
11023
11026 11066 11104 11117 11158 11170 11271 11298
11326 11341 11372 11421 11459 11490 11492 11507J
11512 11549 11555 11611 11616 11644 11681 11699
11732 11736 11787 11796 11862 11940 11957 11985;
12043 12098 lgl 27 12187 12188 12202 12249 12295)
12360 12361 12364 12367 12373 12411 12420 1243»
12467 12473 12482 12511 12521 12604 126tO
12697 12729 12742 12771 12802 12858 12871J
12965 12080 13034 13162 13181 13217 13224)
13275 13302 13355 13447 13516 13526 13543-
1.3560 13571 13630 13772 13825 13829 13845 13937!
13966 13974 13998 14091 14099 14149 14313
14408 14420 14422 14436 14502 14527 14571 14597
14606 14626 14705 14810 14827 14828 14866 14867
14889 14890 14917 14930 14961 15069 15077 1514»
15316 16344 16368 15375 15376
15527 15528 15560 15562
15757 15827 15855 15877
15894 15921 15987 15991 15992 16011 16018
16025 16036 16037 16044 16207 16275 16297
16392 16397 16415 16429 16436 16517
16578 16592 16612 16645 16649 16711
16759 16786 16810 16815 16846 16961
17028 17037 17077 17081 17160 17204
17251 17266 17345 17363 17473 17489
17610 17647 17716 17754 17757 17763 17860 17902»
17914 17942 17954 17968 17981 17982 18007 18028
18037 18062 18065 18071 18104 18191 18320 183441
18371 18415 18431 18459 18460 18470 18480 1S493J
18517 18544 18571 18620 18640 18673 18781 18Slj5
18828 18843 18868 18905 18936 18943 18978 1S9S1
18989 18995 19003 19015 19034 10963 19063 '19066!
19124
19148 19162 19163 19332 19338 19362 19365 19372
19429 19458 19483 19525 19535 19555 19562 19592
19652 19666 19696 19784 19798 19866 19925 19926
19971 19978 20005 20016 20056 20060 20080 '0101
20112 20119 20128 20177 20218 20243 20258 20308!
20314 20318 20325 20331 20354 20357 20362 20373)
20283 20406 20449 20469 20472 20524 20537 20541
20565 20662 20698 20785 20807 20897 20904 20948
20961
Verbetering: 8e.LUst, 5e Klasse 1418 m/a
1408
12453
12654
12961
13231
15179 15218 15286
15379 15406 15474
15615 15683 15728
16345
16546
16741
17016
17235
15600
1589(1
1602Ü
163171
165231
16720
17009
1723Q
17515
duivelachtigen v. d. Pluym aan den start
naast een volhoudenden Hartman, een zeer
snellen v. Dijk en een tactischen Rijk. Ont
zettend haid ging het met v d. Pluym voor
op en v. Dijk er vlak achter. Ronde na ronde
ging het zoo, totdat v. Dijk's motor het ver
tikte. Hij mocht afstappen. En al ging ook de
rest van den strijd even hard, de kamp zelf
was gestreden, v. d. Pluym werd eerste.
Seniores 351-500 c.M3.: Ie serie: 1. G. J.
v. Dijk (Lady), A'dam, 2.52*; 2. A. Hart
man Jr. (Royal E.), A'dam, 2.53*; 3. A. W,
van Dinter (D.K.W.), Arnhem, uitgevallen.
2e serie: 1. J. H. Rijk (Ariel), den Haag,
3.12; 2. A. R. K. v. d. Pluym (Norton), Rot
terdam 3.46.
Herkansingsrit: 1. Hartman 2.59*, 2. v. d.
Pluym 3.00, 3. v. Dinter 3.10*.
Finale: 1. v. d. Pluym 2.53* (snelste ronde
28 sec., d. i. gem. 83.7 K.M.), 2. Hartman
2.57*, 3. Rijk 2.59», v. v. Dijk (uitgevallen).
Tenslotte werden nog twee lange baan-
wedstrijd gehouden, waarvan de eerste ging
tusschen de seniores in de klasse tot 350
c.M3.
Zes renners kwamen in de baan en tot
groote verrassing kreeg Breeman de leiding
en behield die ronden lang. Drie ronden voor
het einde kwam v. d. Berg echter opzetten en
passeerde hem, zij het met moeite. Samen
gingen de heeren toen op v. Gent af, die de
achterhoede vormde en samen passeerden ze
hem.
Na een emotievollen kamp won v. d. Berg
met enkele meters verschil. Een zeer mooie
race!
Nog sneller ging het in den tweeden wedstrijd
over dezen afstand. Vijf renners zouden el-
caar bekampen, doch de duivelachtige v. d
Pluym vergde te veel van zijn Norton en aai