Hlkmaarsche Courant. PI RIN de wereld Hef is slecht weer, Sport Honderd drie en dertigste Jaargang. Maandag- 5 October ffixUtmlatid ERNSTIGE BOTSINGEN TUSSCHEN WALEN EN VLAMINGEN. Enkele bizonderheden. NIEUW VERBOD VAN DE NOTEE RING VAN DE BERLIJNSCHE KOERSEN. TWEE SMOKKELAARS DOOD GESCHOTEN. MIJNONGEVAL IN DUITSCHLAND. ons: De redding der mijnwerkers, GEHEIMZINNIG VLIEGTUIG BOVEN ROME. te verspreiden, een groep beproefde 4W 554 aa TTil Vo. 234 1931 Ter gelegenheid van den Belgischen Dag, welke Zondag te Hasselt, de hoofdstad der provincie Limburg, door Belgische patriot ten werd gehouden, is het terwijl de deelne mers aan deze betooging zich nog verzamel den tot bloedige botsingen gekomen tusschen Vlamingen en Walen. Boeren, arbeiders en handwerkslieden der omgeving waren in duizenden samengestroomd om het Vlaam- sche karakter der omgeving te bewijzen. Op ongeveer 15 K.M. ten Noorden van Hasselt is het tot de eerste botsing gekomen. Walen wilden hier op het graf van een Franschman een krans leggen. De Vlamin gen trachtten dit te verhinderen. Er ontstond een vechtpartij waarbij zeven leden van de Légion Nationale werden gewond. Op den landweg naar Hasselt werd een vrachtauto waarmede deelnemers aan de demonstratie werden vervoerd, door een groepje Vlamin gen aangehouden. De wagen werd vernield. Bij de daarop volgende vechtpartij werden 17 personen gewond. Het oorlogskerkhof te Hasselt waar Fran- sche soldaten zijn ter aarde besteld, zou met kransen worden versierd. De Vlamingen had*- den evenwel in den nacht alle ingangen be zet, zoodat de Walen niet^p het kerkhof konden komen. De regeering had groote de tachementen gendarmerie uit Luik naar Has selt geconsigneerd. Er heerscht in de gehee- le provincie Limburg groote opwinding. Reeds te voren hadden de gematigd- Vlaamsche organisaties, dus niet de Vlaamsch-nationale groepen van Hasselt en omstreken tegen het houden van deze betoo gingen geprotesteerd. Omtrent de te Hasselt gehouden betoo ging van de Légion Nationale kan nader worden gemeld, dat het na de incidenten, welke in de ochtenduren hebben plaats ge had, bij welke incidenten enkele personen werden gewond, nergens meer tot botsingen is gekomen tusschen Walen en Vlamingen Ten hoogste hebben vierduizend Walen aan de betooging deelgenomen welke op de Wa penplaats werd gehouden. Verschillende sprekers voerden hier het woord. De orde werd door ongeveer 500 gendar men gehandhaafd. Bij de terugkeer te Antwerpen van enkele franskiljons, die aan de betooging te Has selt hadden deelgenomen, kwam het voor het station tot vechtpartijen. De orde was even wel spoedig hersteld. Nu de effectenbeurzen sedert eenigen tijd gesloten zijn, is het evenals in Juli j.1. in het belang van de bestrijding van den clandestie ne handel noodzakelijk gebleken, de notee ring en verspreiding van koersen en van prijzen, zoowel bij de aanbieding als bij de vraag naar waardepapieren te verbieden. Het verbod is neergelegd in een Zaterdag gepubliceerde noodverordening, die overeen komt met de inmiddels weer opgeheven nood verordeningen van 15 en van 16 Juli j.1. Dit verbod gelat niet voor de officieel erkende koersen van goedgekeurde fondsen of van er kende buitenlandsche beurzen. Het verbod van de noteering van koersen van buiten landsche valuta is niet in deze nieuwe nood' verordening opgenomen, aangezien dit ver bod reeds is neergelegd in de nog steeds van kracht zijnde noodverordening over den de- viezenhandel van 1 Augustus j.1. Een verdere officieele mededeeling zegt, dat firma's, die zulks noodig hebben, maan delijks weer voor een beperkt bedrag aan bui- 'enlandsche deviezen kunnen verkrijgen. Zaterdagmorgen trachtte bij Effeld, in de onmiddellijke nabijheid van het Lim- burgsche Geldrop, een bekende smokkel auto over de Nederlandsche grens te komen. De Ouitsche douane-beambten hadden de tolboom neergelaten en toen de auto noch oor de waarschuwingen, noch voor de waarschuwingsschoten stopte, schoten zij met scherp. De chauf feur werd in het hoofd geraakt en was op slag dood. De tweede inzittende werd gearresteerd en nog in den loop van den dag door den snelrechter tot 6 maanden gevangenisstraf veroordeeld. In de auto vond men een zeer groote hoeveelheid koffie en tabak. Uit Erkelenz wordt tegelijkertijd ge meld, dat een douane-beambte, die een motorijder vervolgde, die eveneens niet wilde stoppen, door een schot ook zoo danig trof, dat de smokkelaar op slag dood was. vrienden te vereenigen en ten slotte te ver trouwen op de vrijheid van Italië. Gewezen wordt op het voorbeeld der Spanjaarden. Een andere oproep is gericht tot den koning die wordt opgewekt Italië te bevrijden van zijn onderdrukkers, en wel snel te handelen, opdat hem niet hetzelfde lot ten deel valt als aan Alphons XIII. Deze oproepen heb ben tot gevolg gehad dat vele duizenden fas cisten Mussolini en het fascistische regiem een stormachtige ovatie brachten. Overigens wordt dit incident nergens ernstig opgeno men. 11 man ingesloten in een mijngang, doch later gered. Uit Hindenburg (Bovensilezië), meldt men Zondagmorgen tegen half drie is de 311 Meter mijngang van de Concordiagroeve over een lengte van ongeveer 100 M. inge stort. Elf mijnwerkers die hier hun arbeid verrichtten werden geheel van de buiten wereld afgesloten. Direct werden de bergingswerkzaamheden aangevangen. Tot den middag bleven deze zonder resultaat. Zonder onderbreking wer den deze voortgezet. Na urenlange pogingen is het ten slotte Zondagmiddag gelukt drie mijnwerkers levend en zonder verwondingen te bergen. Over het lot der overigen was men zeer bezorgd, aangezien er nauwelijks meer hoop bestond dat dezen levend zouoen kunnen worden geborgen. Met verdubbelden ijver werden de reddingswerkzaamheden voortgezet, vooral daar het gelukt was de drie anderen te redden. Pas na een onafge broken arbeid gedurende twaalf uren werden de bijna bovenmenschelij'ke pogingen der reddingskolonne met succes bekroond. Tegen drie uren gelukte het ook de overige acht mijnwerkers geheel ongedeerd te bergen Na een beetje op hun verhaal te zijn ge komen, konden de menschen naar huis gaan. De instorting zou het gevolg zijn van een tectonische aardbeving. Naar door de mijndirectie officieel wordt medegedeeld, werd om 2 uur 43 een aard- bevings-achtige bergbeweging waargenomen. Volgens de seismografische wacht te Ratibor werd daar terzelfder tijd, evenals te Beuten en Hindenburg de beving zeer dui delijk waargenomen. Als gevolg van de instorting zijn in de Concordia Groeve te Hindenburg, in de Andreas Floez III en in den horizontalen mijngang op 236 M. eenige stutten ge broken, waarbij 11 mijnwerkers werden in gesloten. De zeer moeilijke bergingswerk zaamheden werden onder voortdurend toe zicht en leiding der mijn-autoriteiten uit gevoerd. Het bericht van de instorting in de Con- cordiamijn werd te Hindenburg met groote bezorgdheid ontvangen. Algemeen nam men aan dat het niet zou gelukken de van de buitenwereld afgesloten mijnwerkers te bergen. Door eén reeks gelukkige omstan digheden is het ten slotte gelukt drie der ingeslotenen te redden. De instorting had niet ver van de hoofdschacht plaats gevon den. De werklieden onder den grond werk- EZCDES en hoe gauw kan men dus een verkoud heid opioopen. Hebt U Aspirin-Tabletten bij de handTI. Welnu, dan kan U niets gebeuren. Op dit fabrieksmerk moet men altijd letten. let op den oranjebarvd. Prijs 75 ets. Reijendam, dat het spel gaat beginnen. Wel dra starten de eerste enners. De strijd is be gonnen We zullen de wedstrijden niet op den voet volgen, maar liever een algemeen en indruk weergeven. Beginnen wij dan met de nieuwe lingen tot 250 M3. Daar heeft Dupont, onze stadgenoot, gewonnen, echter niet dan na fei len strijd. In de eerste manche liet hij zich bijna door Haring verrassen, maar hij werd nog eerste. In de tweede manche was de strijd heviger, doch nu werd Haring nummer 1, zij het met miniem verschil. In het totaalklasse ment werd Dupont eerste wegens een iets beteren tijd. De uitslag luidt: Nieuwelingen tot 250 c.M3.: Ie manche: 1. G. A Dupont (Ariel), Alkmaar, 3.28; 2. C. Haring (Motosacoche), A'dam, 3.20; 3 J. A. Roos (Ariel), Hoorn, 3.33». 2e manche: 1. C. Haring 3.25 1/5; 2. G A. Dupont 3.25 3/5; 3. J. A. Roos 3.38 3»/5. Totaal uitslag: 1. G. A. Dupont 3 pnt., 2. C. Haring 3 ptn-, 3- J- A. Roos 6 ptn. In de Nieuwelingen klasse 251-350 was de eerste manche 't spannendst. Het ren- nc- de ten op tamelijk grooten afstand van plaats waar de instorting heeft plaats gehad zoodat allen ongedeerd bleven. Het was mogelijk de ingeslotenen regelmatig frissche lucht toe te voeren. Er was geen verbinding met deze werklieden mogelijk. Van de inge slotenen bevonden de eerste drie geredden zich het dichtst bij de hoofdschacht. De overige acht mannen waren bij elkaar en ■gingen er spoedig toe over zelf te trachten een uitweg te zoeken. Tegen twee uren wa ren de steenmassa's door de bergingsman schappen en de ingeslotenen reeds zoo ver verwijderd dat het mogelijk was elkaar mede- deelingen te doen. Niettemin duurde het nog ongeveer drie kwartier voor de veronge lukten in veiligheid waren gebracht. Zij heb ben geen letsel opgeloopen. Motoren. Het motorfeest in het Alkmaarsche Sportpark. Voor het laatst in dit seizoen hebben de motoren geronkt op het Alkmaarsche Sport park; voor het laatst hebben de renners, heeft het publiek elkander ontmoet en scheid genomen tot het volgende jaar. Het is een heele durf geweest voor baas Swets en diens rechterhand Ooms, om nt nog, in October, grasbaanraces te organisee- ren. Want ieder weet, dat Koning Voetbal thans weer de heerschappij heeft op de sport velden en dat deze groote macht heel wat menschen trekt. Maar het was niet alleen de concurrentie van Koning Soecer, die gevreesd werd, nog meer vroeg men zich af, hoe het gesteld zou zijn met het weer, of het zou regenen, of het guur en onbehagelijk zou zijn. Want ook dat zou een groote factor kunnen wezen. Doch ziet! De motordag is aangebroken, middag is, groote drommen trekeku de Zaterdagavond is een geheimzinnig vlieg tuig boven Rome waargenomen, dat in het bijzonder in de arbeidersbuurten anti-fascis tische proclamaties en pamfletten uitwierp, aarvan een de „tien geboden" bevatten ter verkrijging van een vrij Italië. Namens het directorium van een mysterieuse nationale auientie werden de lezers der proclamaties opgewekt niet meer deel te nemen aan fascis- *1 riL^onstTaties' geen daêbladen meer i!h!u?pen' niet meer te rooken, omdat het tabaksmonopolie van het fascistische regiem per jaar drie milliard lire opbrengt noch met woörden noch met daden het &iem l«len van het retfUTboii cotten, een passieve weerstand te bieden aan in^f..C- groepen, <1eproctanuttta Sr"1 naar de Nieuwpoortslaan, passeeren de in gangen en bevolken 't paddock en de tribu nes. Andere massa's gaan langs de Zanders- sloot en vormen langs de Westzijde van de baan dikke rijen enthousiastelingen. t Valt niet mee, om die menschenmassa, bestaande uit voetgangers, wielrijders, motor en duo-rijders en automobilisten op vlugge en secure wijze te leiden, maar onze politie is dat werkje best toevertrouwd en telkens weer ziet men, hoe zij de heele zaak in han den heeft. 0 Eén uur! De eerste renners hebben al eeni ge baantjes proef-gereden. Zij hebben even tjes onderzocht, hoe de baan „loopt', of ie snel is en of er gevaarlijke plaatsen zijn, waar straks „oppassen" de boodschap wordt. Een van die renners is wat ongelukkig. Hij snelt door een bocht, slipt, valt en het stuur van de motor beukt op zijn maag. De renne wordt opgepakt en weggedragen en naar 't ziekenhuis vervoerd, waar men Z°T Begfn^dus een beetje ongelulddg. maar als het eindelijk half twee is. verkondigt de iJhilios-luidspreker-instalJatie van de fa. van nertrio bleef vlak bij elkaar, en tenslotte wist Frank te winnen met een klein verschil. De tweede manche gaf eenzelfden feilen strijd tusschen Frank en Merkelbach en zelfs lig gen de renners in de laatste ronde een oogenblik naast elkaar, Met klein verschil won Frank de tweede rit en daarmee den wedstrijd. Nieuwelingen 251-350 M3.: Ie manche 1. J. S. Frank (Norton), Rotterdam, 3.26; 2. J. F. W. Merkelbach (B.S.A.), Buitenvel- dert, 3.27; 3. H. Surink (Raleigh), A'dam, 3 302 2e manche: 1. J- S. Frank 3.102, 2. J. F. W. Merkelbach 3.20", 3. H. Surink 3.373. Totaal uitslag: 1. J. S. Frank 2 pnt., 2. J. F. W. Merkelbach 4 ptn., 3. H. Sunnk 6 ptn. De 500 c.M3. klasse voor Nieuwelingen leverde een Alkmaarsche zege op. Het was Lüdeke, die den eersten prijs won. Weliswaar moest hij zich in de eerste manche vergenoe gen met de 2de plaats, dank zij het goede rijden van de Boer, maar in de 2e manche verdrong Lüdeke de Boer in de laatste ronde van de eerste plaats en zijn totaaltijd was iets beter. Vandaar het onderstaand resul- staat: Nieuwelingen 351-500 c.M3.: 1 manche: 1. J. de Boer (Ariel), Hoorn, 3.07*; 2. J. Lüdeke (Ariel), Alkmaar, 3.08 2/5; 3. Ph. J. C. de Vries (Douglas), A'dam, 3.171; 4. K Merlijn (Norton), A'dam, 3.29. 2e manche: 1. J. Lüdeke 3.12 1/5, 2. J. de Boer 3.13, 3. Ph. de Vries 3.181, 4- K. Mer lijn 3.221. Totaal uitslag: 1. J. Lüdeke 3 ptn., 2. J. de Boer 3 ptn., 3. Ph. de Vries 6 ptn., 4. K. Merlijn 8 ptn. Bij de juniores en de klasse tot 250 M3 was ook al veel strijd. Uitgezonderd Pollé, die ver achter was, ging het in de eerste manche heel hard tusschen de drie overige renners. Ronde na ronde bleef het trio bijeen, totdat eindelijk „Nemo" de eerste plaats ver overde. In de laatste ronde verraste Polder vaart den leider en won, terwijl de Alkmaar der de Ridder zich op de tweede plaats nes selde. De tweede manche gaf een snelle start. Poldervaarts motor weigerde even en daar door raakte deze renner eerst ver achter. De Ridder ging voorop, op den voet gevolgd door „Nemo, doch toen deze viel, was Poldervaart in een oogwenk bij de Ridder, zonder hem te kunnen passeeren. „Nemo" was dadelijk weer op de been en werd nog derde. Juniores tot 250 M3.: Ie manche: 1. A B. Poldervaart (Ariel), Den Haag, 3.07 4/5; 2. J. de Ridder (Ariel), Alkmaar, 3.09 4/5; 3. E. W. Pollé (Ariel). IJmuiden, 3.48 2/5; 4. „Nemo" (Royal Enf.), Tiel, uitgevallen. 2e manche: 1. de Ridder 3.05 3/5, 2. Pol dervaart 3.10 1/5, 3. „Nemo" 3.24 2/5, 4. Pollé 3.362/5.. i Totaal uitslag: 1. J- de Ridder 3 ptn., 2 Poldervaart 3 ptn., 3. Pollé 7 ptn., 4. „Nemo" 7 ptn. Juniores klasse 251-350 M3. In de eerste serie startten drie renners, die al lag het veld spoedig uiteen zeer snel reden, zon der dat no. 1 bedreigd werd. De tweede serie won Moeke na harden strijd, doch deze serie was vooral spannend door het duel tus schen Vermeulen en Rehorst, die elkaar beur telings passeerden en welk duel tenslotte door^Rehorst werd gewonnen. De 250 c.M3. machine van Vermeulen had evenwel fraai werk geleverd in den kamp tegen haar groo- tere zus. De herkansingsrit werd gewonnen door v. Wingerden en ook deze race was heel span nend. Vooral Stedehouder maakte het hem moeiiijk, terwijl Vermeulen op korten afstand volgde. De finale gaf een sensationeelen strijd tus schen de Jong en Moeke en in den fraaien tijd van 2.58 4/5 sec. won eerstgenoemde, na rondenlang Moeke naast zich gezien te heb- ben. Juniores 251-350 c.M3.: Ie serie: 1. G de Jong (Royal E.), den Haag, 3.08 4/5; 2 A. v. Wingerden (Royal E.), Dordrecht, 3.Ó9 3/5; 3. J. Stedehouder (Norton), Rot terdam, uitgevallen. 2e serie: 1. O. Moeke (B.S.A.), Heemstede, 3.082; 2. L. Rehorst (Royal E.), den Haag, 3 152; 3. H. Vermeulen (Ariel), Alkmaar, 3.16». Herkansingsrit (1 en 2 komen met de serie winnaars in de finale). 1. van Wingerden 3.10», 2. Stedehouder 3. II2, 3. Vermeulen 3.171, 4. Rehorst (uitgevallen). Finale: 1. de Jong 2.58», 2. Moeke 300', 3. v. Wingerden 3.07», 4. Stedehouder 3.13 De ee,rste serie van de 500 c.M3. klasse der Juniores bracht feilen strijd tusschen de Graaf en Sleeuwenhoek, terwijl langen tijd Moejes als goede derde vlak achter de twee leiders bleef. Tot in de laatste ronde bleef de uitslag onzeker, doch tenslotte won de Graai zeer verdiend. De tweede serie was voor Hoejenbos, die in daverende vaart ronde na ronde voort rende. In één rush kwam Hoejenbos van de vierde naar de 2de plaats en toen hij daar was, wachtte hij het oogenblik af, om v. Latum te passeeren. Een halve ronde lang duurde het duel en toen was v. Latum geklopt. Wel trachtte „Puck" nog weer de leiding te her overen, doch tevergeefs. Hij bleef tweede. In den herkansingsrit won van Latum echter vrij gemakkelijk, doch streden de andere drie fel om de tweede plaats. Wellicht had Houtop die nog gekregen, doch deze renner moest plotseling uitwijken van een ander, die even j uit de bocht vloog. Toen was de kans voor Houtop verkeken en plaatste Sleeuwenhoek zich. De finale bracht niet zoozeer strijd om de eerste als om de tweede plaats. Hoejenbos leidde dadelijk en liep vrij uit, maar achter hem kampten zes ronden lang Sleeuwenhoek en van Latum, een duel, dat pas in de laat ste ronde door v. Latum gewonnen werd. Juniores 351-500 c.M3.: Ie serie: 1. C. W. de Graaf (Ariel), Julianadorp, 3.081, 2. D. W. Sleeuwenhoek (A.J.S.), Rotterdam, 3.091; 3. L. Simons (A.J.S.), den Haag, 3.27; 4. J. Moejes (F.N.), H.H.Waard, (uit gevallen). 2e serie: 1. H. W. Hoejenbos (Ariel), Utrecht, 3.001/5; 2. Th. P. van Latum (Rudge W.), Alkmaar, 3.002/5; 3. J. C. Houtop (Eysink), Utrecht, 3.10*; 4. P- Hoogeveen (Douglas), A'dam, 3.25. Herkansingsrit: 1. van Latum 3.06 4/5, 2 Sleeuwenhoek 3.08, 3. Simons 3.13», 4 Houtop 3.172. Finale: 1. Hoejenbos 3.00», 2. v. Latum 3.062, 3. Sleeuwenhoek 3.07», 4. de Graaf 3.10. De strijd in de seniores klasse tot 250 c.M3. is totaal mislukt. Slechts twee renners zijn in de baan geweest, n.1. P. F. v. Dinter en N. Kuyper, beiden op een D.K.W. Hoewel er van strijd geen sprake was gebeurde toch hier het onverwachte: v. Dinter slipte in de uitgaande Zuidelijke bocht en viel. De motor maakte een luchtsprong en sloeg tegen den grond, gelukkig naast den renner, die spoedij weer op de been was, maar even later tocl werd weggedragen, om onderzocht en verbon den te worden, 't Ongeval liep echter geluk kig vrij goed af en tijdens de verdere races heeft v. Dinter nog vol belangstelling den strijd gevolgd. Zijn motor lag in puin. Doordat deze wedstrijd verviel, werd een invitatiewedstrijd ingelast tusschen Kuy per eenerzijds en Moejes en Hoogeveen an derzijds. Kuyper bereed een 250 C.M3-D.K. W.-machine en Moejes een 500 c.M3. F.N., terwijl Hoogeveen een Douglas van 500 c.M3. had. De lichte D.K.W. hield zich goed en bleek even snel te zijn als de twee ande ren. Dat Kuyper tweede werd achter Moejes kwam hoofdzakelijk door een slippen en daar na door 't goede en stevige rijden van Moejes. De D.K.W. schijnt echter niet zoo vast te liggen als de andere machines en daardoor moeilijker in de hand te houden. Tenslotte de groote kanonnen, de seniores. Allereerst de klasse 251-350 c.M3. In de eerste serie had de Haarlemmer Ridder plaats gemaakt voor Jac. Al. De heele race door werd er geweldig gestreden, ook al lag het veld vrij ver uit elkaar. De tweede serie was voor v. d. Berg, die een gemakkelijke taak had, want van Gent voelde zich nog lang niet weer thuis op onze grasbaan en Breeman, die eerst heel dicht bij v. d. Berg lag, stopte in de vierde ronde. De herkansingsrit was voor Beverdam, die vrij gemakkelijk won. De beslissing bracht een verrassing. De duivelachtige v. d. Berg had langen tijd de leiding; maar Oosterbaan had er dezen keer zooveel zin in, dat hij den H. D.-man als een schaduw bleef volgen en hem zelfs pas seerde. Weliswaar zette v. d. Berg de tanden op elkaar en bleef aan Oosterbaan hangen, doch deze hield goed vol en gaf geen kans. 't Was een heel mooie race, die heel wat spanning bracht! Seniores 251-350 c.M3.: Ie serie: 1. P. G Oosterbaan (Velocette), den Haag, 3.04»; 2 H. W. Beverdam (Royal E.), Heemstede, 3.06»; 3. Jac. Al (Royal E), Den Haag, 3.11*. 2e serie: M. v. d. Berg (H.-D.), den Haag, 3.05; 2. W. v. Gent (Rudge W.), Rotter dam, 3.151; 3. L. F. Breeman (F.N.), Rotter dam, (uitgevallen). Herkansingsrit: 1. Beverdam 3.08», 2. Jac. Al 3. II2, 3. v. Gent 3.17». Finale: 1. Oosterbaan 3.00*, 2. v. d. Berg 3.02 1/5, 3. Beverdam 3.06 1/5, 4. Jac. Al 3.14 1/5. 't Zou echter nog sneller gaan. Want in de eerste serie der seniores in de klasse 351- 500 c M3. werd het gemiddelde nog iets hoo- gcr, dan het al was. De renners A. v. Dinter, v. Dijk en Hartman zouden eens toonen wat een 500 c.M3. machine kan presteeren. Een snelle start en daar ging het. Jawel, v. Dijk en Hartman renden vooruit, maar v. Dinter stond al gauw naast de baan met een gebroken ketting. Vlak bij elkaar bleven de twee anderen voortsnellen en aanval op aan val volgde, maar v Dijk leidde en bleef eer ste. Hij won met klein verschil. De tweede serie bracht Jan Rijk en v. d. Pluym aan den start. v. d. Pluym had dade lijk de leiding en ondanks een geweldige schuiver bleef hij meester van den motor, tot dat hij plotseling vaart minderde. Hij moest stoppen, doch reed even later weer; echter was de kans weg; Jan Rijk won. De herkansingsrit werd zeer fel. v. d. Pluym en Hartman renden ronden lang naast elkaar voort en weer waren het de schuivers van v. d. Pluvm, die de sensatie brachten. In de laatste 100 M. wist Hart man even voor te komen en te winnen met miniem verschil. Dit wijst de tijd wel uit! Toen kwam de fipale en deze bracht een Niet Officieel. 457e STAATSLOTERIJ. Trekking van Maandag 5 October 1931. 5e Klasse. 9e Lijst. Hooge prijzen. 10935 19035 1000 6028 11377 1!997 12208 16310 17001 20248 400. 3644 8143 19274 ƒ200 2279 4850 4879 4936 9123 9184 11128 12539 13855 17323 19775 20679 100 Prijzen van 70 H 26 47 99 156 310 476 525 767 892 1208 1677 1706 17» 1776 1888 1900 1932 1955 1978 2030 2128 2256 2506 2521 2530 2775 2800 2827 3160 3308 3827 3999 4152 4184 4308 4323 4331 4447 4481 4483 4543 4561 4579 4608 4641 4645 4670 4770 5092 5287 5372 5446 5456 5498 5524 5583 5586 5593 5601 5625 5626 5744 5855 5871 5914 5976 5984 6126 6201 6468 6657 6667 6689 8795 7012 7115 7179 7289 7338 7342 7343 7416 7450 7606 7362 7820 79(7 7925 7998 8(80 8416 8421 8641 8649 8698 8709 9063 9100 9158 9162 9194 9215 9232 9417 9521 9557 9622 975! 9771 9785 9860 9911 9921 9981 10009 10023 10037 10062 10086 10091 10210 10258 10312 10355 10430 10468 10599 10837 10943 10980 11049 11242 11291 11309 11485 11534 11571 11620 11842 11895 12012 12096 12121 12170 12173 12237 12265 12380 12390 12408 12622 12744 12775 12828 13082 13142 13201 13205 13505 13532 13548 13593 13740 13755 13793 13794 14038 142a 14315 14427 14538 14560 14782 14834 14992 75 15075 15194 15201 15494 15933 15953 15963 16165 16422 16570 16571 16761 17351 17405 17409 17565 18013 18156 18228 18231 16595 15826 15918 15929 16225 16227 16395 16414 17065 17169 17291 17700 17726 17790 18324 18335 18457 17342 17867 1858L 18642 18826 18846 18907 19132 19202 19204 19259 19263 19455 19520 19552 19576 19577 19589 19634 19662 19676 19691 19753 19808 20035 3OT43 20256 20590 20697 20988 fitefClR r;ir 7." tgr t* w 54 63 m Ml 203 291 308 344 425 471 517 555 58S 608 637 673 676 702 802 89» 896 913 944 982 1TO3 1082 1084 H33) 1196 1206 1209 1309 1320 1359 1400 mz M45 (460 1463 1498 1575 1628 1678 1683 1694 7741 1754 1773 1788 1865 1873 1926 1984 2008 2041 2066 2118 2T26 rtn 2150 2180 2206 2210 2222 2247 2252 2253 Z278I 2364 2377 2395 2396 2399 2401 2420 2507! 2540 2544 2571 2660 2691 2692 27W 2733 2738 2760 2774 2603 2836 2855 2878 2893 2925 2927 2954 2960 2985 3009 3021 3023) 3063 3069 3094 3128 3129 3136 3147 3163 3! 93 3202 3279 3300 3321 3337 3366 337^ 3.377 3475 3497 3521 3S26 3530 3569 357* 3611 3620 3624 3668 3752 3785 3799 382» 3837 3838 3890 3901 3925 3961 3987 39 SS' 4054 4175 4198 4?n 4217 4218 4219 4274| 4341 4348 4418 4432 4592 4595 4616 46m 4649 4653 4707 4710 4747 4756 4759 4772j 4775 4798 4818 4819 4864 4893 4923 5065 5066 5146 5228 5234 5261 5273 5280 52991 5321 5333 5342 5345 5412 5414 5428 54» 5509 5514 5608 5634 5719 5758 5775 5776! 5782 5801 5847 5848 5853 5910 5919 60001 6056 6057 <7)75 6077 6138 6153 6169 6T94j 6209 6223 6237 6251 6261 6265 6278 5333 6338 6345 6359 6394 6455 6465 6466 6523 6581 6636 6639 6757 6767 6816 6896 69023 6905 6914 6936 6941 6948 6970 6971 7018) 7039 7047 7058 7135 7194 7271 7285 73261 7330 7398 7431 7*465 7481 7492 7534 7563 76 K) 7658 7740 7761 7779 785.1 7971 80181 8036 8049 8115 8159 8164 8229 8248 8249! 8283 8329 8382 8449 8460 8469 8542 8543 8553 8556 8650 8659 8673 8701 8716 87321 8747 8750 8768 8786 8799 8802 8833 88401 8881 8971 8979 9015 9076 9079 9086 9089 9105 9130 9134 9137 9160 9219 9221 9226 9235 9241 9252 9267 9270 9272 9292 9300 9306 9445 9449 9504 9513 9568 9640 9651 9728 9775 9801 9831 9884 9901 9941 997tj 9979 10081 10105 10145 10251 10267 10271 10280i 10375 10.391 10393 10409 10416 10502 10520 10524 10544 10548 10551 10622 10650 10682 10738 10743 10748 10753 10754 10766 10790 10792 10807 108421 10885 10886 10887'-10889 10901 10917 10970 10974 11023 11026 11066 11104 11117 11158 11170 11271 11298 11326 11341 11372 11421 11459 11490 11492 11507J 11512 11549 11555 11611 11616 11644 11681 11699 11732 11736 11787 11796 11862 11940 11957 11985; 12043 12098 lgl 27 12187 12188 12202 12249 12295) 12360 12361 12364 12367 12373 12411 12420 1243» 12467 12473 12482 12511 12521 12604 126tO 12697 12729 12742 12771 12802 12858 12871J 12965 12080 13034 13162 13181 13217 13224) 13275 13302 13355 13447 13516 13526 13543- 1.3560 13571 13630 13772 13825 13829 13845 13937! 13966 13974 13998 14091 14099 14149 14313 14408 14420 14422 14436 14502 14527 14571 14597 14606 14626 14705 14810 14827 14828 14866 14867 14889 14890 14917 14930 14961 15069 15077 1514» 15316 16344 16368 15375 15376 15527 15528 15560 15562 15757 15827 15855 15877 15894 15921 15987 15991 15992 16011 16018 16025 16036 16037 16044 16207 16275 16297 16392 16397 16415 16429 16436 16517 16578 16592 16612 16645 16649 16711 16759 16786 16810 16815 16846 16961 17028 17037 17077 17081 17160 17204 17251 17266 17345 17363 17473 17489 17610 17647 17716 17754 17757 17763 17860 17902» 17914 17942 17954 17968 17981 17982 18007 18028 18037 18062 18065 18071 18104 18191 18320 183441 18371 18415 18431 18459 18460 18470 18480 1S493J 18517 18544 18571 18620 18640 18673 18781 18Slj5 18828 18843 18868 18905 18936 18943 18978 1S9S1 18989 18995 19003 19015 19034 10963 19063 '19066! 19124 19148 19162 19163 19332 19338 19362 19365 19372 19429 19458 19483 19525 19535 19555 19562 19592 19652 19666 19696 19784 19798 19866 19925 19926 19971 19978 20005 20016 20056 20060 20080 '0101 20112 20119 20128 20177 20218 20243 20258 20308! 20314 20318 20325 20331 20354 20357 20362 20373) 20283 20406 20449 20469 20472 20524 20537 20541 20565 20662 20698 20785 20807 20897 20904 20948 20961 Verbetering: 8e.LUst, 5e Klasse 1418 m/a 1408 12453 12654 12961 13231 15179 15218 15286 15379 15406 15474 15615 15683 15728 16345 16546 16741 17016 17235 15600 1589(1 1602Ü 163171 165231 16720 17009 1723Q 17515 duivelachtigen v. d. Pluym aan den start naast een volhoudenden Hartman, een zeer snellen v. Dijk en een tactischen Rijk. Ont zettend haid ging het met v d. Pluym voor op en v. Dijk er vlak achter. Ronde na ronde ging het zoo, totdat v. Dijk's motor het ver tikte. Hij mocht afstappen. En al ging ook de rest van den strijd even hard, de kamp zelf was gestreden, v. d. Pluym werd eerste. Seniores 351-500 c.M3.: Ie serie: 1. G. J. v. Dijk (Lady), A'dam, 2.52*; 2. A. Hart man Jr. (Royal E.), A'dam, 2.53*; 3. A. W, van Dinter (D.K.W.), Arnhem, uitgevallen. 2e serie: 1. J. H. Rijk (Ariel), den Haag, 3.12; 2. A. R. K. v. d. Pluym (Norton), Rot terdam 3.46. Herkansingsrit: 1. Hartman 2.59*, 2. v. d. Pluym 3.00, 3. v. Dinter 3.10*. Finale: 1. v. d. Pluym 2.53* (snelste ronde 28 sec., d. i. gem. 83.7 K.M.), 2. Hartman 2.57*, 3. Rijk 2.59», v. v. Dijk (uitgevallen). Tenslotte werden nog twee lange baan- wedstrijd gehouden, waarvan de eerste ging tusschen de seniores in de klasse tot 350 c.M3. Zes renners kwamen in de baan en tot groote verrassing kreeg Breeman de leiding en behield die ronden lang. Drie ronden voor het einde kwam v. d. Berg echter opzetten en passeerde hem, zij het met moeite. Samen gingen de heeren toen op v. Gent af, die de achterhoede vormde en samen passeerden ze hem. Na een emotievollen kamp won v. d. Berg met enkele meters verschil. Een zeer mooie race! Nog sneller ging het in den tweeden wedstrijd over dezen afstand. Vijf renners zouden el- caar bekampen, doch de duivelachtige v. d Pluym vergde te veel van zijn Norton en aai

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1931 | | pagina 9