^Buitenland
met namaak
HET HUWELIJK VAN LADY MAY
CAMBRIDGE.
of zoogenaamde „Ercatz"prepa raten,
Eischt steeds ASPIRIN-Tabletten met
bet BAYER-kruis. Deze zullen U zeker
bij verkoudheden, rheumatiek en alle
soorten pijn helpen. Veel namaak wordt
vervaardigd door niet-deskundigen en
kan schade berokkenen.
PIRIN de wereld
lat op den orenjeband. PHjs K cH.
Onze Commissie A 1 (voor vervoer) wel
ker samenstelling Uwe Excellenties vermeld
kunnen vinden op pag 57 van bijgaand jaar
verslag onzer Vereemging, heeft den laatsten
hijd met behulp van een actieven contróle-
dienst omtrent het veevervoer in het alge
meen groote ervaring kunnen opdoen en het
is op haar verzoek, dat wij
zonder daarmede te korte te doen aan
de mogelijkheid, ze'fs sterk bepleitend de
wenschelijkheid, dat er spoedig kome een
„dierenwet", waarin alle belangen der dieren
worden tezamen gebracht.
thans bij Uwe Excellenties aandringen op
dit eene, zoo urgente belang: een behoorlijke
regeling van het veevervoer ner auto
Wij geven Uwe Excellenties eerbiedig de
verzekering, dat onze Commissie A I b:j het
uitwerken der plannen desgewenscht gaarne
haar ervaring in deze materie ter beschikking
zal stellen en wij veroorloven ons reeds thans
enkele punten naar voren te brengen, die
naar het oordeel der deskundigen in Commis
sie A I bij een wettelijke regeling niet zou
den zijn te verwaarloozen:
a. Het reinigen en ontsmetten der wagens
worde verplichtend gesteld in denzelfden
geest als dit bij het spoorvervoer sinds lang
het geval is; het vervoer te water kent trou
wens ook reeds dergelijke voorschriften. Deze
gedachte is ook voor de Regeering niet nieuw
maar wij weten, maar wij dringen op invo'
ring van de bepaling aan. Als we het veever
voer per auto zijn gang z;en gaan, vracht
na vracht in denzelfden wagen, waar het vuil
zich geleidelijk in ophoopt, waarbij vuile
zakken of stukken iute worden gebruikt voor
de afsluiting der zijwanden en wij zien dan
later menschen in denzelfden wagen meerij
den, of eetwaren voor mensch en dier daarin
vervoeren, dat alles, zonder dat aan de zin
delijkheid en de hvgiëne ook maar in het
minst wordt gedacht, dan komt de noodza
kelijkheid om in te grijpen toch wel sterk naar
voren. Men denke aan een tijd van mond- en
klauwzeer of andere besmettelijke ziekten.
b. Zonder onzerzijds af te wijzen de verder
gaande bepaling, dat een ieder, die er zijn
beroep van wenscht te maken om levende die
ren te vervoeren, daartoe een vergunning be
hoeft achten wij in elk geval gewenscht, dat
de auto, of de andere door motorische kracht
voortbewogen wagen, waarin levende dieren
worden vervoerd, een duidelijk kenteeken
draagt, t.w.: het goed zichtbare woord vee
vervoer b.v. en dan 's avonds helder verlicht
Dit kenteeken mag desgewenscht vast aan
den wagen zitten, al zoude men er zich toe
kunnen bepalen het verplichtend te stellen,
indien werkelijk veevervoer plaats heeft. Zi*
het teeken vast aan den wagen, dan moge dit
er een enkel maal toe leiden, dat de wagen
niet strikt noodig wordt aangehouden, an
derzijds kan de wagen ook dan op zich zelf
toch in oogenschouw worden genomen, mede
in verband met het onder a. gestelde.
c. Naam en woonplaats van den eigenaar
moeten ook voluit en duidelijk leesbaar op
den wagen voorkomen. Eveneens de lengte
en de breedte van de beschikbare bodemopper
vlakte. Met dit laatste wordt wel niet be
doeld om te komen tot het vaststellen van een
bepaald aantal dieren van elke soort, dat per
eenheid van oppervlakte mag worden gela
den, maar voor vakkundige contrelrurs zul
len de maten, die zoo af te lezen zijn, toch
een betrouwbaar uitgangspunt vormen bij
hun oordeel, of soms te vol geladen
d. De dieren, die bij de tegenwoordige con
structie van wagens veelal dwars op de weg
richting staande worden vervoerd, moeten ook
in die richting voldoende ruimte hebben
Thans komt het veelvuldig voor, dat de kop
pen buiten steken, wat zeer gevaarlijk is. De
wagens zullen dus bij deze wijze van vervoer
breeder moeten zijn dan thans vee'al het ge
val is. Laat het verder verkeer dit breeder
worden niet toe, dan moet de oplossing ge
vonden worden, door te eischen, dat de die
ren in de langsrichting van den weg in de
wagens worden geplaatst.
e. Het aantal personen, dat in de stuur
cabine mag p'aats nemen, zij mede op den
wagen verme'd. Thans komt het voor, dat
die ruimte zóó vol zit, dat de chauffeur zich
niet kan roeren en van zi:n aandacht voor
weg en lading moet men dan ook niet te vee!
verwachten, zooa's een ieder weet, die veel
op den weg is en ervaart hoe lastig derge
lijke wagens te passeeren zijn door onoc'et-
tendheid van hun chauffeur. De levende la
ding staat hierdoor bloot aan allerlei geva
ren, die we maar al te vaak gerapporteerd
krijgen n.l: aanrijdingen, te-watergaan, enz
f. f
Het is dringend noodig, dat de werkuren
pMiptregeld
en zeker, dat de onafgebroken arbeidstijd
van de chauffeurs wette'ijk worden geregeld
■■M rbei
worde beperkt.
g. Voor de snelheid van verveer van leven
de dieren per auto worde een maximum ge
steld, waarbij rekening worde gehouden met
een behoorlijk overkomen van de lading
(Ze'fs op goed-' wegen is een grootere snel
heid dan 40 K M Der uur ongewenscht).
h. Het vervoer van vee per vrachtauto met
meer dan één bodem, in we'ken vorm ook, zij
wegens de bezwaren bij in'aden en lossen
verboden, uitgezonderd voor nader te om
schrijven k'eine d'eren en onder nader te stel
len voorwaarde.
i. Het bestrooien van den bodem met zand,
tu' 'molm of strooisel worde verplichtend ge-
ste'd.
k. Constructie-eischen.
I. Voor het vervoer van groot vee mag bij
voorkeur de carosserie niet hooger dan onge
veer 90 c.M. van den beganen grond zijn en
d^ breedte moet minstens 2.35 M. bedragen
De wagens moeten van deugdelijke construc
tie zijn.
Zijwanden mogen opengewerkt zijn, mits
he' onderste gedee'te van den wagen wand
minstens op een hoogte van 1.40 M voor
groot vee en 0.60' M. voor klein vee gesloten
is.
II. Voor het vervoer van groot vee moeten
de vrachtauto's van een zij- en achterklep
voorzien zijn, waarop richels zijn aange
bracht, opdat de dieren steun hebben bij het
in- en uitladen.
De achterbrug moet indien de carosserie
op een hoojjte van 0,90 M. boven den bega
nen grond is. minstens 2 M. lang zijn. Te
vens dienen deze bruggen de breedte van den
wagen te hebben en van leuningen te zijn
voorzien. Grootere bodemhoogte van den wa
gen vereischt een langere brug.
III. De vrachtauto's moeten zóó gebouwd
zijn, dat de dieren niet met de koppen of ho
rens door het latwerk kunnen steken of er bo
ven over heen kunnen reiken, maar behoorlijk
in de natuurlijke houding kunen staan.
Ringen voor het vastzetten van vee moeten
aan de auto's zoodanig zijn aangebracht, dat
de dieren zich er niet aan kunnen verwonden.
IV. De vrachtauto's moeten behoorlijk
geventileerd kunnen worden en tegen strenge
koude kunnen worden gesloten.
V. Het inwendige van de vrachtauto moet
zóódanig zijn geconstrueerd, dat de kleine
dieren, aie over groote afstanden vervoerd
worden behoorlijk kunnen gaan liggen. Wil
men gemengd vee vervoeren, b.v. stieren er.
koeien of groot en klein vee, dan moeten deze
dieren behoorlijk door schotten gescheiden
werden. Indien klein vee op een groote opper
vlakte wordt vervoerd zal het aanbeve.ing
verdienen, dat deze oppervlakte in afdeelin-
gen wordt verdeeld.
VI. De vrachtauto's moeten van binnen
van zóódanige constructie zijn, dat zij gemak
kelijk kunnen worden gereinigd en ontsmet.
VII. De vrachtauto's zullen goed veerend
moeien zijn en voorzien van luchtbanden en
zoo mogelijk met breed spoor
Zijn de wielen in de carosserie ingebouwd,
dan. moeten de wielkasten rond afgewerkt
zijn.
1. Een gerege'de controle op vracht
auto's en personeel is gewenscht Dat hierbij
zoowel de centrale- (10 personen) als de af-
deelings-inspectiediensten (30 personen) on
zer Vereeniging steeds gaarne zullen mede
werken, spreekt vanzelf.
Waar wij spraken van de wenschelijkheid,
dat er spoedig kome een „dierenwet", waarin
alle belangen der dieren worden tezaam ge
bracht, vertrouwen w<j, dat daarbij dan ook
aan het transport in ade verscheidenheid de
volle aandacht zal worden geschonken.
Het vee-vervoer per auto dringt echter met
grooter noodzaak om een regeling, dan dat
ae geleidelijke ontwikkeling van eene nieuwe
wet zou kunnen worden afgewacht.
Op vorenstaande gronden hebben wij dan
ook gemeend de vrijheid te mogen nemen,
Uwe Excellenties beleefdelijk te verzoeken te
willen bevorderen, dat deze materie zij het
dan voor oopig worde ondergebracht bij
bestaande wetten.
Wij beseffen, dat voor het Departement
van Binnenlandsche Zaken en Landbouw
dan slechts enkele der genoemde punten
wellicht uitsluitend punt a, van belang zal
zijn, en dat de meerderheid onzer verlangens
bij het Departement van Waterstaat gehoor
zal moeten vinden. Het is terwille van een
goed overzicht, dat wij aan beide Departe
menien onze volledige lijst van verlangens
voorleggen, daar wij meenen, dat een rege
ling over de geheele linie noodig zal zijn oni
tot een behoorlijken toestand te geraken.
De ovrtuiging, dat uit het oogpunt van
dierenbescherming het tegenwoordige vee
vervoer per auto gemiddeld niet aan naar
billijkheid te stellen eisuhen voldoet, ligt ten
grondslag aan ons verzoek, dat wij echter
met te grooter gerustheid tot Uwe Excellen
ties richten, waar bij de verdere behandeling
dezer belangen naar onze ervaring ten stel
ligste zal blijken, dat ook het uiteindlijk voor
deel van al e bij het vee-vervoer direct betrok
kenen (de eigenaien van het vee, de koopers
van het vee, het vleesch, de huiden, de bona
fide exploitanten van transportmiddelen, om
nog niet van de overige weggebruikers be
spreken) ten zeerste met een behoorlijke wet
telijke regeling zal zijn gediend.
EERSTE KAMER
Bijeengeroepen tegen 4 Nov. a.s.
De Eerste Kamer is bijeengeroepen tegen
woensdag 4 November a.s. te 's middags 12
uur, in welke vergadering mededeeling zal
worden gedaan van het besluit der centrale
afdeeling.
De voorzitter is voornemens aan de een
trale afdeeling voor te stellen, onmiddellijk
na de openbare vergadering een aantal wets
ontwerpen in de afdeelingen te doen onder
zoeken. Bij c'eze wetsontwerpen zijn o.m. dat
houdende regelen betreffende den rechtstoe
stand van de mi itaire ambtenaren; dat in
zate uitkeeringen aan de zgn. •mobilisatie-
slachtoffers, dat betreffende den economi-
schen voorlichtingsdienst en dat tot goed
keuring van het verdrag van Oslo tot econo
mische toenadering.
TWEE OUDE MENSCHEN
OVERVALLEN.
Gemaskerde bandieten
Gisternacht omstreeks een uur is ingebro
ken te Assendelft nabij het Noordzeekanaal,
bij twee oude menschen van ongeveer 70
IHf - - - - vermoe
houtbewerking 1356, metaalbedrijven 4883,
binnenscheepvaart 759, buitenvaart 1321, on
geschoolden 7699.
De vermeerdering sinds de vorige maand
bedraagt 2831, waarvan 480 ten laste komen
van de bouwbedrijven, 457 van de metaalbe
drijven, 812 van de ongeschoolden, 130 van
handels-, kantoor- en winkelpersoneel, 195
van hotel-, café- en restaurantbedrijf.
NEDERLAND EN FRANKRIJK.
Onthulling gedenkteeken voor de
Nederlandsche vrijwilligers in den
wereldoorlog.
Havas meldt uit Parijs, d.d. Zondag:
Hedenochtend is in de Westelijke galerij
van het Hötel des Invalides de marmeren
plaquette onthuld ter herinnering van de
vele Nederlandsche vrijwilligers, die in den
wereldoorlog voor Frankrijk zijn gesneuveld.
Met onzen gezant jhr. Loudon en onzen
militairen attaché wooncen vele leden van de
Nederlandsche kolonie te Parijs de plechtig
heid bij.
De Fransche minister van oorlog en
maarschalk Lyautey handen zich doen ver
tegenwoordigen door kapitein Gloria en
luitenant Geyle; de heer Petit, gezantschaps
secretaris, vertegenwoordigde minister Bri-
and.
De heer Pierson, voorzitter van de vereeni
ging Frankrijk—Nederland, dr. Leonhard,
voorzitter van het Nederlandsche comité
voor de gedenkp'aat en generaal Mariaux,
gouverneur van het Hotel des Invalides, hiel
den toespraken ter verheerlijking van de op
offeringsgezindheid der Nederlandsche vrij
willigers.
In een zeer toegejuichte improvisatie
schetste jhr. Loudon met groote ontroering
de vurige geestdrift, waarmede zijn jeugdi
ge landgenooten reeds bij het begin van de-
oorlog diens namen in het Fransche leger
niet alleen uit liefde voor Frankrijk, maar
ook om voor de wereld den Franschen geesi
te verdedigen. Jhr. Loudon eindigde met den
wensch, dat de komende geslachten nooi'
weder een oorlog zuilen aanschouwen, welks
gevolgen immers even noodlottig zijn voor
de overwinnaars als voor de overwonnenen
en
J VMUt UlvllolliCll Vdll
jaar, D. Jongejan. De inbrekers zijn ver
de'ijk door het kelderraampje gekropen -
zijn zoo bij de oude menschen binnengeko
men. Ze waren gemaskerd en onder bedrei
ging met een revolver hebben zij J_25 os
gekregen Daarna zijn zij gevlucht. Zooais
Begrijpen is zijn de oude menschen o\e
MEER DAN 25.000 WERKLOOZEN
TE AMSTERDAM.
Volgens oP^j€^rd25A174ldwerk1oozen
[ngeschrevem DeCwbedrijven telden 3546,
hJE-. kantoor- en winkelpersoneel 1050,
DE BEGROOTING VAN DE
PROVINCIE GRONINGEN.
1.106.000 ongedekt
De begrooting van de provinciale inkom
sten en uitgaven voor de provincie Gronin
gtn wijst aan een bedrag van 14.298.094
aan uitgaven en 13.172.094 aan inkom
sten, zoodat nog ongedekt is een bedrag van
1.106.000.
Ged. Staten stellen nu aan de Prov Sta
ten voor te heffen 40 opcenten op de hoofd
som der grondbelasting en 24 opcenten op
de Vermogensbelasting en 24 op de Inkom
stenbelasting. Het vorig jaar waren de op
centen van de beide laatste belastingen 22.
WERKLOOZEN EENS PER WEEK
EEN GRATIS BAD.
In overleg mt d stichting „Centraal Bad-
beheer" hebben B. en W. van den Haag, vol
gens de H- Crt. de mogelijkheid geopend
voor werklloozen om, te beginnen op
Maandag a.s., gratis eens per week een stort
bad te nemen in een der Gemeentelijke bad
huizen, met uitzondering van de inrichtingen
aan de Hemsterhuisstraat en de Torenstraat
De bedoeling is, behalve om de betrokke
nen het genot van een bad te verschaffen,
tevens het belang van de volksgezondheid te
dienen, welke eenigermate bedreigd wordt
naarmate de verarming der bevolking toe
neemt.
De gelegenheid tot gratis baden is open
voor werkloozen. hun vrouwen en werk-
looze volwassen kinderen. De jongere kin
deren worden reeds door de school- en kin
derbaden geholpen Waar de badhuizen de
eerste dagen der week (Maandag t.m. Don
derdag) toch weinig bezocht worden brengt
dit plan geen extra-maatregelen met zich
De vakverenigingen verkenen haar mede
werking door de uitgifte der kaarten.
UITVOERING TARWEWET.
Vervoer van onvermengde tarwe
niet strafbaar.
Voor den kantonrechter te Amsterdam
heeft 19 dezer een handelaar terechtgestaan
ter zake dat hij zakken onvermengde bloem
heeft vervoerd of afgeleverd. Voor dat ver
voer had hij geen vervoervergunning van de
Nederlandsche Meelcentrale gekregen.
De ambtenaar van het O. M. eischte ont
slag van rechtsvervolging, de kantonrechter,
heden uitspraak doende, heeft overeenkomstig
dien eisch vonnis gewezen.
Het ten laste ge egde werd wettig en over
tuigend bewezen geacht.
Echter werd overwogen, dat het vervoeren
van tarwebloem B" niet is toegestaan op
voorwaard; van het verkrijgen eener vergun
ning daartoe van de Ned. Meelcentrale,
doch aan gehee'e andere en omschreven voor
waarden is onderworpen.
Het den verdachte ten laste gelegde en be
wezen verklaarde verveer werd mitsdien niet
strafbaar geacht krach.ens art. 5 der Tarwe-
wet 1931. celet op de artt. 1 en 2 van het
Tarwelesluit van 15 Juni 1931, terwijl het
evenmui strafbaar is gesteld bij eenig ander
wettelrk voorschrift, wesha ve de verdachte
werc' "een van rechteverv ging.
BRAND
i.o. derd kipperi en een stier verbrand.
Te Den Haar gem. Marum is Zondag
avond om 11 uur brand uitgebroken in de
boerderij van den heer F- de haan. De be
woners, die reeds te bed lagen, werden door
een buurman gewkt en konden bijtijds het
brandende perceel verlaten. Een stier en on
geveer 100 kippen verbrandden.
MEN WILDE HEM GRAAG KWIJT.
Het bestuur van de Arnhemsche Or-
kestvereeniging heeft in de Zaterdag j.1.
gehouden vergadering besloten de ont
slag-aanvrage van den heer Spanjaard
te aanvaarden, en hem tevens te kennen
gegeven, dat het bestuur op zijn verdere
medewerking geen prijs stelt, en geen
bezwaar heeft dat hij tegen een vroege
ren datum zijn dienstverband eindigt.
De heer Spanjaard, dirigent der Arn
hemsche Orkestvereeniging, kon zich
niet vereenigen met de wijze van exploi
tatie der A. O. V.
UIT BEZUINIGING GEEN OORLOGS
SCHEPEN NAAR DEN OOST.
Als uitvloeisel van verzoeken van de
Indische regeering ontvangen om ln ver
band met de noodzakelijkheid van be
zuiniging Hr. Ms. Banckert niet naar
Oost-Indïë uit te zenden, zal de Banckert
in plaats van rechtstreeks van West-
Indië naar Oost-Indië te gaan, naar Ne
derland terug keeren. Het flottielje
vaartuig „Arend" dat onlangs uit West-
Indië is teruggekeerd en dat voor den
dienst in Oost-Indië was bestemd, zal
voorloopig ook hier te lande in consig
natie blijven.
AANGEHOUDEN WEGENS
VERDUISTERING.
Naar wij vernemen is gisteravond te
Den Haag, waar hij zich tijdelijk geves
tigd had, aangehouden jhr. J. F. B v. d.
B. als verdacht van verduistering van
een aanzielijk bedrag, men spreekt van
ongeveer zeven ton, ten nadeele van de
assurantie firma Kröller te Rotterdam.
De heer B v. d B. was vroeger firmant
ln deze zaak, doch toen zijn mede fir
manten meenden, dat hij zich aan finan-
cieele onregelmatigheden schuldig ge
maakt had, werd de zakenrelatie verbro
ken. Later is een aanklacht bij de politie
gevolgd. De aangehoudene is naar Rot
terdam geleid.
KORTE BERICHTEN.
Op 10 Nov. a.s. zal het kinderziekenhuis
'e Arnhem 50 jaar hebben bestaan. De dir.-
sneeaheer dr. v. d. Heide viert dan zijn zil-
.cren jubilé in die funetie.
Zaterdagmiddag is in het Rijksmuseum
de nieuw ingerichte afdeeling, gewijd aan
Nederland's historie ter zee, officieel geopend
door den minister van onderwijs, kunsten en
wetenschappen, mr. J. Terpstra.
De Nationale Vereeniging tegen de
werkloosheid heeft Zaterdag te Amsterdam
haar jaarvergadering gehouden.
Te Maastricht is Zaterdagnamiddag in
de drukkerij van de „Limburger Koerier de
51-jarige M. Co'ombou onder papierrollen
.erecht gc-kcmen en met een hersenschudding'
en gebroken been naar het ziekenhuis ver
voerd.
De grootere bruidsmeisjes kwamen ge
zamenlijk met een lichtblauwe groote
auto, zij waren vroolijk en wuifden de
menigte toe. De auto van de koningin
werd met een trompetfanfare begroet.
Hare Majesteit was gekleed in wijnkleu-
rig fluweel met bont afgezet, de Prins
van Wales vergezelde haar, evenals
prinses Alice, de moeder van de bruid,
die in saffierblauw fluweel gekleed was
met een bijbehoorenden gevederden
hoed. De Hertogin van York droeg brons
kleurig fluweel.
De bruid kwam vijf minuten te laat
Zij haastte zich uit haar auto de kerk in
met een vluggen tred, waaruit haar ze
nuwachtigheid viel op te maken. In de
kerk stonden aan den eenen kant de
verwanten van de bruid, de Koningin
met haar vier zoons en haar schoon
dochter. zoowel als de verschillende
koninklijke tantes, ooms en neven en
nichten van de familie Cambridge, aan
den anderen kant de ouders van den
bruidegom mijnheer en mevrouw
i Smith met hun verwanten en ken-
I nissen. De bruidsmeisjes stonden in een
groepje bij de deur, twaalf in getal, o.w.
drie princessen en een achternicht van
de Koningin. Hun zachtblauwe gewaden,
met een zilverglans overgoten, brachten
iets van de sfeer van koele klaarte van
een vijver in de kerk Prinses Elisabeth
was in het minst niet onder den indruk,
af en toe moest zelfs de Hertogin van
York haar een waarschuwenden blik
toewerpen, omdat de vijfjarige kleuter
al te levendig dreigde te worden, maar
toen de bruid de kerk was binnengeko
men en zij met de andere bruidsmeisjes
als slippedraagster fungeerde, was zij
toch wel i nder den indruk van de groote
gebeurtenis. De bruid, die klein en nietig
leek aan den arm van haar vader,
schreed met een glimlach op het gelaat
de kerk door. Tijdens de plechtigheid
bracht de Koningin haar hand herhaal
delijk naar haar oogen en prinses Alice
weende toen haar eenige dochter beloof
de haar uitverkoren officier lief te heb
ben en te eerbiedigen (maar niet te ge
hoorzamen, daar zij de belofte aflegde
volgens het nieuwe formulier, dat dit
maal voor het eerst bij het huwelijk van
iemand van koninklijken bloede dienst
deedj. Na de plechtigheid teekenden de
Koningin en de Prins van Wales het
register en toen zette de bruid in een
keurig schoolgch handschrift voor het
eerst haar nieuwe handteekening: Lady
May Smith.
De gasten verlieten de kerk en spoedig
was de heele plechtigheid gedaan.
Naar aanleiding van het huwelijk van
Lady May Cambridge te Balcombe
schrijft de Sunday Express, zooals de N.
R. N R. Ct. meldt: Het was een dorps
bruiloft, maar heel weinig dorpelingen
hebben er iets van gezien. Hoopen men
schen waren uit Londen toegesneld en
kochten de zit- en staanplaatsen op, die
aan de dorpsbewoners waren afgestaan
Het speelgoedkerkje van St. Maria kan
op zijn hoogst 200 menschen bevatten
maar 50.000 hadden het er op gezet om
dit merkwaardige huwelijk te aanschou
wen en de heele omtrek was van een
atmosfeer van verlangen vervuld. Et-
waren 400 biljetten voor staanplaatsen
op het kerkhof uitgegeven aan de dorpe
lingen, maar hoewel het gelaat van
iedereen die zich mot een kaart aan
meldde nauwlettend werd onderzocht
door den dorpsdiender, die al .anger
dan 12 jaar te Balcombe woont, leek het
tooneel op het kerkhof dat van een def
tige herstren. Ook in het dorp zelf wer
den goede zaken gemaakt met het ver
huren van kijkplaatsen. Zoo maakte
iemand 50 pond voor elk zijner ramen
diö op de kerk uitzagen van een gezel
schap Amerikanen, dat per vliegtuig
uit Londen was gekomen en neergestre
ken was op een weiland bij het dorp. Een
ander verhuurde de takken van een
stevigen ouden beuk tegen 5 pond per
tak. De koster heeft menig klein fortuin
tje moeten afslaan van lieden, die een
plaats hadden willen huren in den k'ok
ketoren. Als het verhaal verteld wordt
van het huwelijk van 's konings nicht
met kapitein Henry Abel Smith, waarbij
de koningin zelf aan het hoofd van de
gasten ging en de vierde vrouw des
lar.ds aan het hoofd van den bruidsstoet,
zal Balcon.be niet alleen spreken van de
lieftalligheid van de bruid noch van de
vele gasten, maar van hoe honderden
biljetten van een pond als confetti wer
den rondgestrooid. Het toonvel voor de
kerk had gansch en al de sfeer van een
feest ln een vreemde stad. Schoolkinde-
re trokken voorbij in optocht, wuivend
en zingend, kostbare auto's r"den af en
aan. en bereden politie en de reusachtige
figuren van de lijfgarde gaven er even
tjes het karakter van een maskerade
aan. Er hingen vlaggen in de hoornen en
kiokken er, muziek weerklonken uit ver
borgen hoeken. De gasten begonnen al
anderhalf uur voor de plechtigheid te
komen en iedere auto werd geestdriftig
toegejuicht door de 50 000 ongenoode
gasten, die getooid waren met rood-wit-
blauwe bosjes vederen en wuifden met
gekleurde vlaggen, wimpels en doeken.
Toen de auto van prinses Elisabeth aan
kwam, braken de vrouwen door het cor
don van politie-agenten en eerste hulp
mannen heen en verdrongen zich rond
den auto. Het eerste wat men zag, was
een stevige mannenarm. De Hertog van
York lichtte zijn dochtertje uit den auto
en daarna hielp hij de hertogin uit te
stappen, waarop beiden vermaakt dank
ten voor de geweldige toejuichingen wel
ke de verschijning van hun dochtertje
gewekt had. Achter hun auto kwam een
groote zwarte wagen van tank-model,
een auto van den Prins van Wales, dien
hij had uitgeleend aan "enige kennissen
on. zich naar Balcombe te begeven Het
prinsesje toonde voor dezen merkwaar-
digen wagen een groote belangstelling, j
BJOSCOOPBRAND IN HONGARIJE.
Te Jassy is in een bioscoop plotseling
brand uitgebroken De filmoperateur kwam
in de vlammen om. Er ontstond onder de
bezoekers een wilde paniek, tijdens dewelke
talrijke kinderen onder den voet werden ge-
loopen, waar zij den dood vonden.
ACTTE TEGEN ONTWERP-
TERPSTRA.
Zaterdag j.1. werd, onder leiding van
de vertegenwoordiger van het hoofdbe
stuur van Volksonderwijs, de heer Klaas
de Vries, opnieuw een vergadering ge
houden van verschillende onderwijs- en
onderwijzersorganisaties, politieke par
tijen en vakcentralen, voorstanders van
openbaar onderwijs.
Besproken werd het door het hoofdbe
stuur van Volksonderwijs voorgesteld
concept-program en de daarop ingedien
de amendementen. Dit concept-program
werd. met overneming var enkele wijzi
gingen, tot program der gemeenschap
pelijke actie gemaakt.
Een comité tot uitvoering van dat pro
gram werd samengesteld uit de mede
werkende organisaties, n.l. Ned. Onder
wijzers Genootschap, Bond van Ned. On
derwijzers. Verg. voor M U L O., Mij. tot
Nut van 't Algemeen, Volksonderwijs,
Ned. Ouderraad, Landelijk Comité voor
de O.S., Vrijz. Dem. Bond, S.D.A.P., Ned.
Verbond van Vakvereenigingen en Ned.
Vakcentrale.
Dit comité zal binnenkort zijn eerste
bijeenkomt houden en daarin een dage-
lijksch bestuur verkiezen.
Het adres van het Comité is: Bureau
Volksonderwijs, Alex. Boerstraat 13.
Amsterdam-Zuid.
KERK EN ONTWAPENING.
Het adres van den Wereldbond.
De tekst van het adres, dat namens den
Wereldbond der Kerken ter teekening zal
worden gelegd en aan de Ontwapenings
conferentie zal worden voorgelegd, luidt als
volgt:
„De chrst. kerken in Nederland volgen met
spanning den gang van uw beraadslagingen
en spreken den vurigen wensch uit, dat uw
hooge vergadering moge komen tot zulk
een positief resultaat, dat de ontwapening,
zooals. deze in het statuut van den Volken
bond is bedoeld, eindelijk met kracht worde
nagestreefd.
Onrust, wantrouwen en vijandschap, welke
naar het oordeel van zeer velen ook in de
vredesverdragen hun wortel hebben, maken
den toestand in Europa onhoudbaar.
Wij bidden, dat gij de wijsheid en de
ktacht moogt ontvangen om uit gehoor
zaamheid aan God en uit liefde tot de
menschheid uw moeilijk werk te volbrengen.
De kerken rekenen op u."
Een exemplaar der lijst met dezen tekst
wordt dezer dagen aan alle kerkeraden ge
zonden en ook kerkelijken organisaties en
de jeugdbeweging zal om medewerking
worden verzocht.
„KERK EN VOLK".
De redactie van het weekblad „Kerk eb
Volk orgaan der Ver. van Vrijz. Her
vormden in Nederland, is van ds. B. J. Aris
te OuJkerk overgegaan op ds. D. Bakker te
Drachten.