^Buitenland met namaak HET HUWELIJK VAN LADY MAY CAMBRIDGE. of zoogenaamde „Ercatz"prepa raten, Eischt steeds ASPIRIN-Tabletten met bet BAYER-kruis. Deze zullen U zeker bij verkoudheden, rheumatiek en alle soorten pijn helpen. Veel namaak wordt vervaardigd door niet-deskundigen en kan schade berokkenen. PIRIN de wereld lat op den orenjeband. PHjs K cH. Onze Commissie A 1 (voor vervoer) wel ker samenstelling Uwe Excellenties vermeld kunnen vinden op pag 57 van bijgaand jaar verslag onzer Vereemging, heeft den laatsten hijd met behulp van een actieven contróle- dienst omtrent het veevervoer in het alge meen groote ervaring kunnen opdoen en het is op haar verzoek, dat wij zonder daarmede te korte te doen aan de mogelijkheid, ze'fs sterk bepleitend de wenschelijkheid, dat er spoedig kome een „dierenwet", waarin alle belangen der dieren worden tezamen gebracht. thans bij Uwe Excellenties aandringen op dit eene, zoo urgente belang: een behoorlijke regeling van het veevervoer ner auto Wij geven Uwe Excellenties eerbiedig de verzekering, dat onze Commissie A I b:j het uitwerken der plannen desgewenscht gaarne haar ervaring in deze materie ter beschikking zal stellen en wij veroorloven ons reeds thans enkele punten naar voren te brengen, die naar het oordeel der deskundigen in Commis sie A I bij een wettelijke regeling niet zou den zijn te verwaarloozen: a. Het reinigen en ontsmetten der wagens worde verplichtend gesteld in denzelfden geest als dit bij het spoorvervoer sinds lang het geval is; het vervoer te water kent trou wens ook reeds dergelijke voorschriften. Deze gedachte is ook voor de Regeering niet nieuw maar wij weten, maar wij dringen op invo' ring van de bepaling aan. Als we het veever voer per auto zijn gang z;en gaan, vracht na vracht in denzelfden wagen, waar het vuil zich geleidelijk in ophoopt, waarbij vuile zakken of stukken iute worden gebruikt voor de afsluiting der zijwanden en wij zien dan later menschen in denzelfden wagen meerij den, of eetwaren voor mensch en dier daarin vervoeren, dat alles, zonder dat aan de zin delijkheid en de hvgiëne ook maar in het minst wordt gedacht, dan komt de noodza kelijkheid om in te grijpen toch wel sterk naar voren. Men denke aan een tijd van mond- en klauwzeer of andere besmettelijke ziekten. b. Zonder onzerzijds af te wijzen de verder gaande bepaling, dat een ieder, die er zijn beroep van wenscht te maken om levende die ren te vervoeren, daartoe een vergunning be hoeft achten wij in elk geval gewenscht, dat de auto, of de andere door motorische kracht voortbewogen wagen, waarin levende dieren worden vervoerd, een duidelijk kenteeken draagt, t.w.: het goed zichtbare woord vee vervoer b.v. en dan 's avonds helder verlicht Dit kenteeken mag desgewenscht vast aan den wagen zitten, al zoude men er zich toe kunnen bepalen het verplichtend te stellen, indien werkelijk veevervoer plaats heeft. Zi* het teeken vast aan den wagen, dan moge dit er een enkel maal toe leiden, dat de wagen niet strikt noodig wordt aangehouden, an derzijds kan de wagen ook dan op zich zelf toch in oogenschouw worden genomen, mede in verband met het onder a. gestelde. c. Naam en woonplaats van den eigenaar moeten ook voluit en duidelijk leesbaar op den wagen voorkomen. Eveneens de lengte en de breedte van de beschikbare bodemopper vlakte. Met dit laatste wordt wel niet be doeld om te komen tot het vaststellen van een bepaald aantal dieren van elke soort, dat per eenheid van oppervlakte mag worden gela den, maar voor vakkundige contrelrurs zul len de maten, die zoo af te lezen zijn, toch een betrouwbaar uitgangspunt vormen bij hun oordeel, of soms te vol geladen d. De dieren, die bij de tegenwoordige con structie van wagens veelal dwars op de weg richting staande worden vervoerd, moeten ook in die richting voldoende ruimte hebben Thans komt het veelvuldig voor, dat de kop pen buiten steken, wat zeer gevaarlijk is. De wagens zullen dus bij deze wijze van vervoer breeder moeten zijn dan thans vee'al het ge val is. Laat het verder verkeer dit breeder worden niet toe, dan moet de oplossing ge vonden worden, door te eischen, dat de die ren in de langsrichting van den weg in de wagens worden geplaatst. e. Het aantal personen, dat in de stuur cabine mag p'aats nemen, zij mede op den wagen verme'd. Thans komt het voor, dat die ruimte zóó vol zit, dat de chauffeur zich niet kan roeren en van zi:n aandacht voor weg en lading moet men dan ook niet te vee! verwachten, zooa's een ieder weet, die veel op den weg is en ervaart hoe lastig derge lijke wagens te passeeren zijn door onoc'et- tendheid van hun chauffeur. De levende la ding staat hierdoor bloot aan allerlei geva ren, die we maar al te vaak gerapporteerd krijgen n.l: aanrijdingen, te-watergaan, enz f. f Het is dringend noodig, dat de werkuren pMiptregeld en zeker, dat de onafgebroken arbeidstijd van de chauffeurs wette'ijk worden geregeld ■■M rbei worde beperkt. g. Voor de snelheid van verveer van leven de dieren per auto worde een maximum ge steld, waarbij rekening worde gehouden met een behoorlijk overkomen van de lading (Ze'fs op goed-' wegen is een grootere snel heid dan 40 K M Der uur ongewenscht). h. Het vervoer van vee per vrachtauto met meer dan één bodem, in we'ken vorm ook, zij wegens de bezwaren bij in'aden en lossen verboden, uitgezonderd voor nader te om schrijven k'eine d'eren en onder nader te stel len voorwaarde. i. Het bestrooien van den bodem met zand, tu' 'molm of strooisel worde verplichtend ge- ste'd. k. Constructie-eischen. I. Voor het vervoer van groot vee mag bij voorkeur de carosserie niet hooger dan onge veer 90 c.M. van den beganen grond zijn en d^ breedte moet minstens 2.35 M. bedragen De wagens moeten van deugdelijke construc tie zijn. Zijwanden mogen opengewerkt zijn, mits he' onderste gedee'te van den wagen wand minstens op een hoogte van 1.40 M voor groot vee en 0.60' M. voor klein vee gesloten is. II. Voor het vervoer van groot vee moeten de vrachtauto's van een zij- en achterklep voorzien zijn, waarop richels zijn aange bracht, opdat de dieren steun hebben bij het in- en uitladen. De achterbrug moet indien de carosserie op een hoojjte van 0,90 M. boven den bega nen grond is. minstens 2 M. lang zijn. Te vens dienen deze bruggen de breedte van den wagen te hebben en van leuningen te zijn voorzien. Grootere bodemhoogte van den wa gen vereischt een langere brug. III. De vrachtauto's moeten zóó gebouwd zijn, dat de dieren niet met de koppen of ho rens door het latwerk kunnen steken of er bo ven over heen kunnen reiken, maar behoorlijk in de natuurlijke houding kunen staan. Ringen voor het vastzetten van vee moeten aan de auto's zoodanig zijn aangebracht, dat de dieren zich er niet aan kunnen verwonden. IV. De vrachtauto's moeten behoorlijk geventileerd kunnen worden en tegen strenge koude kunnen worden gesloten. V. Het inwendige van de vrachtauto moet zóódanig zijn geconstrueerd, dat de kleine dieren, aie over groote afstanden vervoerd worden behoorlijk kunnen gaan liggen. Wil men gemengd vee vervoeren, b.v. stieren er. koeien of groot en klein vee, dan moeten deze dieren behoorlijk door schotten gescheiden werden. Indien klein vee op een groote opper vlakte wordt vervoerd zal het aanbeve.ing verdienen, dat deze oppervlakte in afdeelin- gen wordt verdeeld. VI. De vrachtauto's moeten van binnen van zóódanige constructie zijn, dat zij gemak kelijk kunnen worden gereinigd en ontsmet. VII. De vrachtauto's zullen goed veerend moeien zijn en voorzien van luchtbanden en zoo mogelijk met breed spoor Zijn de wielen in de carosserie ingebouwd, dan. moeten de wielkasten rond afgewerkt zijn. 1. Een gerege'de controle op vracht auto's en personeel is gewenscht Dat hierbij zoowel de centrale- (10 personen) als de af- deelings-inspectiediensten (30 personen) on zer Vereeniging steeds gaarne zullen mede werken, spreekt vanzelf. Waar wij spraken van de wenschelijkheid, dat er spoedig kome een „dierenwet", waarin alle belangen der dieren worden tezaam ge bracht, vertrouwen w<j, dat daarbij dan ook aan het transport in ade verscheidenheid de volle aandacht zal worden geschonken. Het vee-vervoer per auto dringt echter met grooter noodzaak om een regeling, dan dat ae geleidelijke ontwikkeling van eene nieuwe wet zou kunnen worden afgewacht. Op vorenstaande gronden hebben wij dan ook gemeend de vrijheid te mogen nemen, Uwe Excellenties beleefdelijk te verzoeken te willen bevorderen, dat deze materie zij het dan voor oopig worde ondergebracht bij bestaande wetten. Wij beseffen, dat voor het Departement van Binnenlandsche Zaken en Landbouw dan slechts enkele der genoemde punten wellicht uitsluitend punt a, van belang zal zijn, en dat de meerderheid onzer verlangens bij het Departement van Waterstaat gehoor zal moeten vinden. Het is terwille van een goed overzicht, dat wij aan beide Departe menien onze volledige lijst van verlangens voorleggen, daar wij meenen, dat een rege ling over de geheele linie noodig zal zijn oni tot een behoorlijken toestand te geraken. De ovrtuiging, dat uit het oogpunt van dierenbescherming het tegenwoordige vee vervoer per auto gemiddeld niet aan naar billijkheid te stellen eisuhen voldoet, ligt ten grondslag aan ons verzoek, dat wij echter met te grooter gerustheid tot Uwe Excellen ties richten, waar bij de verdere behandeling dezer belangen naar onze ervaring ten stel ligste zal blijken, dat ook het uiteindlijk voor deel van al e bij het vee-vervoer direct betrok kenen (de eigenaien van het vee, de koopers van het vee, het vleesch, de huiden, de bona fide exploitanten van transportmiddelen, om nog niet van de overige weggebruikers be spreken) ten zeerste met een behoorlijke wet telijke regeling zal zijn gediend. EERSTE KAMER Bijeengeroepen tegen 4 Nov. a.s. De Eerste Kamer is bijeengeroepen tegen woensdag 4 November a.s. te 's middags 12 uur, in welke vergadering mededeeling zal worden gedaan van het besluit der centrale afdeeling. De voorzitter is voornemens aan de een trale afdeeling voor te stellen, onmiddellijk na de openbare vergadering een aantal wets ontwerpen in de afdeelingen te doen onder zoeken. Bij c'eze wetsontwerpen zijn o.m. dat houdende regelen betreffende den rechtstoe stand van de mi itaire ambtenaren; dat in zate uitkeeringen aan de zgn. •mobilisatie- slachtoffers, dat betreffende den economi- schen voorlichtingsdienst en dat tot goed keuring van het verdrag van Oslo tot econo mische toenadering. TWEE OUDE MENSCHEN OVERVALLEN. Gemaskerde bandieten Gisternacht omstreeks een uur is ingebro ken te Assendelft nabij het Noordzeekanaal, bij twee oude menschen van ongeveer 70 IHf - - - - vermoe houtbewerking 1356, metaalbedrijven 4883, binnenscheepvaart 759, buitenvaart 1321, on geschoolden 7699. De vermeerdering sinds de vorige maand bedraagt 2831, waarvan 480 ten laste komen van de bouwbedrijven, 457 van de metaalbe drijven, 812 van de ongeschoolden, 130 van handels-, kantoor- en winkelpersoneel, 195 van hotel-, café- en restaurantbedrijf. NEDERLAND EN FRANKRIJK. Onthulling gedenkteeken voor de Nederlandsche vrijwilligers in den wereldoorlog. Havas meldt uit Parijs, d.d. Zondag: Hedenochtend is in de Westelijke galerij van het Hötel des Invalides de marmeren plaquette onthuld ter herinnering van de vele Nederlandsche vrijwilligers, die in den wereldoorlog voor Frankrijk zijn gesneuveld. Met onzen gezant jhr. Loudon en onzen militairen attaché wooncen vele leden van de Nederlandsche kolonie te Parijs de plechtig heid bij. De Fransche minister van oorlog en maarschalk Lyautey handen zich doen ver tegenwoordigen door kapitein Gloria en luitenant Geyle; de heer Petit, gezantschaps secretaris, vertegenwoordigde minister Bri- and. De heer Pierson, voorzitter van de vereeni ging Frankrijk—Nederland, dr. Leonhard, voorzitter van het Nederlandsche comité voor de gedenkp'aat en generaal Mariaux, gouverneur van het Hotel des Invalides, hiel den toespraken ter verheerlijking van de op offeringsgezindheid der Nederlandsche vrij willigers. In een zeer toegejuichte improvisatie schetste jhr. Loudon met groote ontroering de vurige geestdrift, waarmede zijn jeugdi ge landgenooten reeds bij het begin van de- oorlog diens namen in het Fransche leger niet alleen uit liefde voor Frankrijk, maar ook om voor de wereld den Franschen geesi te verdedigen. Jhr. Loudon eindigde met den wensch, dat de komende geslachten nooi' weder een oorlog zuilen aanschouwen, welks gevolgen immers even noodlottig zijn voor de overwinnaars als voor de overwonnenen en J VMUt UlvllolliCll Vdll jaar, D. Jongejan. De inbrekers zijn ver de'ijk door het kelderraampje gekropen - zijn zoo bij de oude menschen binnengeko men. Ze waren gemaskerd en onder bedrei ging met een revolver hebben zij J_25 os gekregen Daarna zijn zij gevlucht. Zooais Begrijpen is zijn de oude menschen o\e MEER DAN 25.000 WERKLOOZEN TE AMSTERDAM. Volgens oP^j€^rd25A174ldwerk1oozen [ngeschrevem DeCwbedrijven telden 3546, hJE-. kantoor- en winkelpersoneel 1050, DE BEGROOTING VAN DE PROVINCIE GRONINGEN. 1.106.000 ongedekt De begrooting van de provinciale inkom sten en uitgaven voor de provincie Gronin gtn wijst aan een bedrag van 14.298.094 aan uitgaven en 13.172.094 aan inkom sten, zoodat nog ongedekt is een bedrag van 1.106.000. Ged. Staten stellen nu aan de Prov Sta ten voor te heffen 40 opcenten op de hoofd som der grondbelasting en 24 opcenten op de Vermogensbelasting en 24 op de Inkom stenbelasting. Het vorig jaar waren de op centen van de beide laatste belastingen 22. WERKLOOZEN EENS PER WEEK EEN GRATIS BAD. In overleg mt d stichting „Centraal Bad- beheer" hebben B. en W. van den Haag, vol gens de H- Crt. de mogelijkheid geopend voor werklloozen om, te beginnen op Maandag a.s., gratis eens per week een stort bad te nemen in een der Gemeentelijke bad huizen, met uitzondering van de inrichtingen aan de Hemsterhuisstraat en de Torenstraat De bedoeling is, behalve om de betrokke nen het genot van een bad te verschaffen, tevens het belang van de volksgezondheid te dienen, welke eenigermate bedreigd wordt naarmate de verarming der bevolking toe neemt. De gelegenheid tot gratis baden is open voor werkloozen. hun vrouwen en werk- looze volwassen kinderen. De jongere kin deren worden reeds door de school- en kin derbaden geholpen Waar de badhuizen de eerste dagen der week (Maandag t.m. Don derdag) toch weinig bezocht worden brengt dit plan geen extra-maatregelen met zich De vakverenigingen verkenen haar mede werking door de uitgifte der kaarten. UITVOERING TARWEWET. Vervoer van onvermengde tarwe niet strafbaar. Voor den kantonrechter te Amsterdam heeft 19 dezer een handelaar terechtgestaan ter zake dat hij zakken onvermengde bloem heeft vervoerd of afgeleverd. Voor dat ver voer had hij geen vervoervergunning van de Nederlandsche Meelcentrale gekregen. De ambtenaar van het O. M. eischte ont slag van rechtsvervolging, de kantonrechter, heden uitspraak doende, heeft overeenkomstig dien eisch vonnis gewezen. Het ten laste ge egde werd wettig en over tuigend bewezen geacht. Echter werd overwogen, dat het vervoeren van tarwebloem B" niet is toegestaan op voorwaard; van het verkrijgen eener vergun ning daartoe van de Ned. Meelcentrale, doch aan gehee'e andere en omschreven voor waarden is onderworpen. Het den verdachte ten laste gelegde en be wezen verklaarde verveer werd mitsdien niet strafbaar geacht krach.ens art. 5 der Tarwe- wet 1931. celet op de artt. 1 en 2 van het Tarwelesluit van 15 Juni 1931, terwijl het evenmui strafbaar is gesteld bij eenig ander wettelrk voorschrift, wesha ve de verdachte werc' "een van rechteverv ging. BRAND i.o. derd kipperi en een stier verbrand. Te Den Haar gem. Marum is Zondag avond om 11 uur brand uitgebroken in de boerderij van den heer F- de haan. De be woners, die reeds te bed lagen, werden door een buurman gewkt en konden bijtijds het brandende perceel verlaten. Een stier en on geveer 100 kippen verbrandden. MEN WILDE HEM GRAAG KWIJT. Het bestuur van de Arnhemsche Or- kestvereeniging heeft in de Zaterdag j.1. gehouden vergadering besloten de ont slag-aanvrage van den heer Spanjaard te aanvaarden, en hem tevens te kennen gegeven, dat het bestuur op zijn verdere medewerking geen prijs stelt, en geen bezwaar heeft dat hij tegen een vroege ren datum zijn dienstverband eindigt. De heer Spanjaard, dirigent der Arn hemsche Orkestvereeniging, kon zich niet vereenigen met de wijze van exploi tatie der A. O. V. UIT BEZUINIGING GEEN OORLOGS SCHEPEN NAAR DEN OOST. Als uitvloeisel van verzoeken van de Indische regeering ontvangen om ln ver band met de noodzakelijkheid van be zuiniging Hr. Ms. Banckert niet naar Oost-Indïë uit te zenden, zal de Banckert in plaats van rechtstreeks van West- Indië naar Oost-Indië te gaan, naar Ne derland terug keeren. Het flottielje vaartuig „Arend" dat onlangs uit West- Indië is teruggekeerd en dat voor den dienst in Oost-Indië was bestemd, zal voorloopig ook hier te lande in consig natie blijven. AANGEHOUDEN WEGENS VERDUISTERING. Naar wij vernemen is gisteravond te Den Haag, waar hij zich tijdelijk geves tigd had, aangehouden jhr. J. F. B v. d. B. als verdacht van verduistering van een aanzielijk bedrag, men spreekt van ongeveer zeven ton, ten nadeele van de assurantie firma Kröller te Rotterdam. De heer B v. d B. was vroeger firmant ln deze zaak, doch toen zijn mede fir manten meenden, dat hij zich aan finan- cieele onregelmatigheden schuldig ge maakt had, werd de zakenrelatie verbro ken. Later is een aanklacht bij de politie gevolgd. De aangehoudene is naar Rot terdam geleid. KORTE BERICHTEN. Op 10 Nov. a.s. zal het kinderziekenhuis 'e Arnhem 50 jaar hebben bestaan. De dir.- sneeaheer dr. v. d. Heide viert dan zijn zil- .cren jubilé in die funetie. Zaterdagmiddag is in het Rijksmuseum de nieuw ingerichte afdeeling, gewijd aan Nederland's historie ter zee, officieel geopend door den minister van onderwijs, kunsten en wetenschappen, mr. J. Terpstra. De Nationale Vereeniging tegen de werkloosheid heeft Zaterdag te Amsterdam haar jaarvergadering gehouden. Te Maastricht is Zaterdagnamiddag in de drukkerij van de „Limburger Koerier de 51-jarige M. Co'ombou onder papierrollen .erecht gc-kcmen en met een hersenschudding' en gebroken been naar het ziekenhuis ver voerd. De grootere bruidsmeisjes kwamen ge zamenlijk met een lichtblauwe groote auto, zij waren vroolijk en wuifden de menigte toe. De auto van de koningin werd met een trompetfanfare begroet. Hare Majesteit was gekleed in wijnkleu- rig fluweel met bont afgezet, de Prins van Wales vergezelde haar, evenals prinses Alice, de moeder van de bruid, die in saffierblauw fluweel gekleed was met een bijbehoorenden gevederden hoed. De Hertogin van York droeg brons kleurig fluweel. De bruid kwam vijf minuten te laat Zij haastte zich uit haar auto de kerk in met een vluggen tred, waaruit haar ze nuwachtigheid viel op te maken. In de kerk stonden aan den eenen kant de verwanten van de bruid, de Koningin met haar vier zoons en haar schoon dochter. zoowel als de verschillende koninklijke tantes, ooms en neven en nichten van de familie Cambridge, aan den anderen kant de ouders van den bruidegom mijnheer en mevrouw i Smith met hun verwanten en ken- I nissen. De bruidsmeisjes stonden in een groepje bij de deur, twaalf in getal, o.w. drie princessen en een achternicht van de Koningin. Hun zachtblauwe gewaden, met een zilverglans overgoten, brachten iets van de sfeer van koele klaarte van een vijver in de kerk Prinses Elisabeth was in het minst niet onder den indruk, af en toe moest zelfs de Hertogin van York haar een waarschuwenden blik toewerpen, omdat de vijfjarige kleuter al te levendig dreigde te worden, maar toen de bruid de kerk was binnengeko men en zij met de andere bruidsmeisjes als slippedraagster fungeerde, was zij toch wel i nder den indruk van de groote gebeurtenis. De bruid, die klein en nietig leek aan den arm van haar vader, schreed met een glimlach op het gelaat de kerk door. Tijdens de plechtigheid bracht de Koningin haar hand herhaal delijk naar haar oogen en prinses Alice weende toen haar eenige dochter beloof de haar uitverkoren officier lief te heb ben en te eerbiedigen (maar niet te ge hoorzamen, daar zij de belofte aflegde volgens het nieuwe formulier, dat dit maal voor het eerst bij het huwelijk van iemand van koninklijken bloede dienst deedj. Na de plechtigheid teekenden de Koningin en de Prins van Wales het register en toen zette de bruid in een keurig schoolgch handschrift voor het eerst haar nieuwe handteekening: Lady May Smith. De gasten verlieten de kerk en spoedig was de heele plechtigheid gedaan. Naar aanleiding van het huwelijk van Lady May Cambridge te Balcombe schrijft de Sunday Express, zooals de N. R. N R. Ct. meldt: Het was een dorps bruiloft, maar heel weinig dorpelingen hebben er iets van gezien. Hoopen men schen waren uit Londen toegesneld en kochten de zit- en staanplaatsen op, die aan de dorpsbewoners waren afgestaan Het speelgoedkerkje van St. Maria kan op zijn hoogst 200 menschen bevatten maar 50.000 hadden het er op gezet om dit merkwaardige huwelijk te aanschou wen en de heele omtrek was van een atmosfeer van verlangen vervuld. Et- waren 400 biljetten voor staanplaatsen op het kerkhof uitgegeven aan de dorpe lingen, maar hoewel het gelaat van iedereen die zich mot een kaart aan meldde nauwlettend werd onderzocht door den dorpsdiender, die al .anger dan 12 jaar te Balcombe woont, leek het tooneel op het kerkhof dat van een def tige herstren. Ook in het dorp zelf wer den goede zaken gemaakt met het ver huren van kijkplaatsen. Zoo maakte iemand 50 pond voor elk zijner ramen diö op de kerk uitzagen van een gezel schap Amerikanen, dat per vliegtuig uit Londen was gekomen en neergestre ken was op een weiland bij het dorp. Een ander verhuurde de takken van een stevigen ouden beuk tegen 5 pond per tak. De koster heeft menig klein fortuin tje moeten afslaan van lieden, die een plaats hadden willen huren in den k'ok ketoren. Als het verhaal verteld wordt van het huwelijk van 's konings nicht met kapitein Henry Abel Smith, waarbij de koningin zelf aan het hoofd van de gasten ging en de vierde vrouw des lar.ds aan het hoofd van den bruidsstoet, zal Balcon.be niet alleen spreken van de lieftalligheid van de bruid noch van de vele gasten, maar van hoe honderden biljetten van een pond als confetti wer den rondgestrooid. Het toonvel voor de kerk had gansch en al de sfeer van een feest ln een vreemde stad. Schoolkinde- re trokken voorbij in optocht, wuivend en zingend, kostbare auto's r"den af en aan. en bereden politie en de reusachtige figuren van de lijfgarde gaven er even tjes het karakter van een maskerade aan. Er hingen vlaggen in de hoornen en kiokken er, muziek weerklonken uit ver borgen hoeken. De gasten begonnen al anderhalf uur voor de plechtigheid te komen en iedere auto werd geestdriftig toegejuicht door de 50 000 ongenoode gasten, die getooid waren met rood-wit- blauwe bosjes vederen en wuifden met gekleurde vlaggen, wimpels en doeken. Toen de auto van prinses Elisabeth aan kwam, braken de vrouwen door het cor don van politie-agenten en eerste hulp mannen heen en verdrongen zich rond den auto. Het eerste wat men zag, was een stevige mannenarm. De Hertog van York lichtte zijn dochtertje uit den auto en daarna hielp hij de hertogin uit te stappen, waarop beiden vermaakt dank ten voor de geweldige toejuichingen wel ke de verschijning van hun dochtertje gewekt had. Achter hun auto kwam een groote zwarte wagen van tank-model, een auto van den Prins van Wales, dien hij had uitgeleend aan "enige kennissen on. zich naar Balcombe te begeven Het prinsesje toonde voor dezen merkwaar- digen wagen een groote belangstelling, j BJOSCOOPBRAND IN HONGARIJE. Te Jassy is in een bioscoop plotseling brand uitgebroken De filmoperateur kwam in de vlammen om. Er ontstond onder de bezoekers een wilde paniek, tijdens dewelke talrijke kinderen onder den voet werden ge- loopen, waar zij den dood vonden. ACTTE TEGEN ONTWERP- TERPSTRA. Zaterdag j.1. werd, onder leiding van de vertegenwoordiger van het hoofdbe stuur van Volksonderwijs, de heer Klaas de Vries, opnieuw een vergadering ge houden van verschillende onderwijs- en onderwijzersorganisaties, politieke par tijen en vakcentralen, voorstanders van openbaar onderwijs. Besproken werd het door het hoofdbe stuur van Volksonderwijs voorgesteld concept-program en de daarop ingedien de amendementen. Dit concept-program werd. met overneming var enkele wijzi gingen, tot program der gemeenschap pelijke actie gemaakt. Een comité tot uitvoering van dat pro gram werd samengesteld uit de mede werkende organisaties, n.l. Ned. Onder wijzers Genootschap, Bond van Ned. On derwijzers. Verg. voor M U L O., Mij. tot Nut van 't Algemeen, Volksonderwijs, Ned. Ouderraad, Landelijk Comité voor de O.S., Vrijz. Dem. Bond, S.D.A.P., Ned. Verbond van Vakvereenigingen en Ned. Vakcentrale. Dit comité zal binnenkort zijn eerste bijeenkomt houden en daarin een dage- lijksch bestuur verkiezen. Het adres van het Comité is: Bureau Volksonderwijs, Alex. Boerstraat 13. Amsterdam-Zuid. KERK EN ONTWAPENING. Het adres van den Wereldbond. De tekst van het adres, dat namens den Wereldbond der Kerken ter teekening zal worden gelegd en aan de Ontwapenings conferentie zal worden voorgelegd, luidt als volgt: „De chrst. kerken in Nederland volgen met spanning den gang van uw beraadslagingen en spreken den vurigen wensch uit, dat uw hooge vergadering moge komen tot zulk een positief resultaat, dat de ontwapening, zooals. deze in het statuut van den Volken bond is bedoeld, eindelijk met kracht worde nagestreefd. Onrust, wantrouwen en vijandschap, welke naar het oordeel van zeer velen ook in de vredesverdragen hun wortel hebben, maken den toestand in Europa onhoudbaar. Wij bidden, dat gij de wijsheid en de ktacht moogt ontvangen om uit gehoor zaamheid aan God en uit liefde tot de menschheid uw moeilijk werk te volbrengen. De kerken rekenen op u." Een exemplaar der lijst met dezen tekst wordt dezer dagen aan alle kerkeraden ge zonden en ook kerkelijken organisaties en de jeugdbeweging zal om medewerking worden verzocht. „KERK EN VOLK". De redactie van het weekblad „Kerk eb Volk orgaan der Ver. van Vrijz. Her vormden in Nederland, is van ds. B. J. Aris te OuJkerk overgegaan op ds. D. Bakker te Drachten.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1931 | | pagina 7