^Binueniand Jiexk S. Sxhool 'fxmÜMaaat 'flieums DE INBRAAK TE WIJK AAN ZEE. Een verdachte aangehouden. ■q^H. NANNING'S M i l/flTANOPASTA gX| 1 w ^"%25&75c.p.tube ^iniqt mond en tanden. nieuwen leven. Maar dorheid, die tot ver sterving worden gaatwat is daar tegen te doen We zullen het uiterste moeten wa gen om hij anderen en onszelf de levensver- dorrinS tegen gaan- De grootste macht, ■welke we daartegenover kunnen stellen is de rnaCht van die liefde, welke 'niet sterven kan noch mag. Niet sterven kan. omdat ze is gocktelijk van oorsprong en bestemming. Niet sterven mag, omdat in haar dood de gansche menschenwereld mede te gronde zou gaan. In de dorheid des levens toone de Jiefde haar levenskracht, gelijk een paar laatste herfstbloemen in een verdorrend grasveld, juist door de tegenstelling met de omgeving, gewagen van het leven, dat even min sterken kan nog mag. Daarin dekt de liefde het leven dan ook volkomen. Zie, in de dorheid van het dagelijksche leven is iedere daad, waaruit liefde spreekt, een verkwikking Niet misschien om den in houd van die daad, welke maar gering kan wezen: een handdruk, een vriendelijk woord, een traan: een kleine, onbeteekenende bloem op zichzelf, gelijk het madeliefje op zichzelf een onbeteekenend klein bloempje is, maar door haar omgeving beteekenis verwerven kan. Zoo kan een woord, een kleine daad, die een uiting van liefde is, staan in het dorre leven als een teeken, dat er een macht is ster ker dan alle mogelijke andere negatieve machten, omdat ze draagt het positieve uit de eeuwigheid var. Godzelf Dit moet niet vergeten worden. Wie het vergeet die pleegt onrecht aan anderen en aan zichzelf. Het komt niet aan op het groote en het vele. De laatste herfstbloemen zijn nu ook niet veel en groot. We zullen de bloemen weelde voortaan daar moeten zoeken, waar de mensch die zelf verwekt heeft. En toch zeggen ons al de schoone gekweekte bloemen niet dat ééne woord, waai het op aan komt Ze getuigen niet van overwinning uit eigen kracht van het leven op den dood. Het komt niet aan op het groote en het veie. Wanneer daar is een leven, dat dreigt onder te gaan in de verdorring en we mer ken in dat leven toch nog één enkel bloempie op, laat dns blij zijn, want dat kleine is een getuigenis van de groote macht, welke, on zichtbaar nu nog, dat leven weder rijk kan doen opbloeien. En als we dat ééne bloempje niet zienlaat ons in dat leven het bren gen, opdat er vreugde kome. waar vreugde zijn moet, maar waar nu droefheid en ver dorring heerscht. Zoo heeft ieder een taak. Men klage dan niet over dorheid en doodschheid, zoolang men nog eenig geloof heeft in het onver woestbare, maar merke dat op, waar het vertoont en wekke het op, waar het schijn baar gestorven is, opdat dit misschien ook niet gansch sterven gaai. De laatste herfstbloemen vermanen daar toe. Bpieveti init Rusland De strijd tusschen de kerk en de aolsjewiki. Een paar jaar geleden werd de geheele beschaafde wereld in roep en roer gebracht door de mededeelingen over de vervolgingen, waaraan in Sovjet-Rusland de godsdienst bloot stond. Verontwaardiging maakte zich van velen meester, er werden protetstverga- deringen belegd, vurige redevoeringen ge- houdn, moties van afkeurig aangenomen Daarna is de storm gaan liggen. Dat is ove rigens volkomen begrijpelijk: de menschen kunnen niet voortdurend in zulk een staat van opwinding verkeeren en bovendien heeft het Westen nu andere zorgen. Er zijn echter yeer velen in het Westen, die de ingetreden kalmte beschouwen als een bewijs, dat de godsdienstvervolgingen in Rusland tot het verleden behooren, dat de bolsjewiki hun poli tiek veranderd hebben. Dat is echter onjuist. De campagne van de bolsjewiki tegen de kerk was nog nooit zóó hardnekkig als juist op het oogeiiblik. Er bestaat zelfs een onver brekelijk verband tusschen de z.g. „kolchi- satie (d.w.z. de collectivisatie van de boeren bedrijven en het dwingen van de boeren, deel te nemen aan de door de overheid opgerichte kolchozen") en de felle campagne tegen den godsdienst in het algemeen en de orthodoxe kerk in het bijzonder. De vormen, welke de strijd tusschen de bolsjewiki en de kerk nu heeft aangenomen, zijn echter anders dan vroeger en, wat de hoofdzaak is, die strijd woedt bijna uitslui tend op het platteland, zoodat de Westerlin gen, die Rusland bezoeken, er niets van be merken. Dorpskerken worden nu bij duizen den gesloten of in stallen veranderd; dui zenden priesters worden verbannen, in ker kers opgesliten, terechtgesteld. En de bevol king, de geweldige, onwetende Russische massa, houdt zich niet afzijdig, maar neemt actief aandeel in dezen strijd. Wel is die strijd aitders dan men zich in het Westen voorstelt, minder romantisch, ruwer, primi tiever, zooals al het Russische gebeuren pri mitiever, ruwer en geheel niet romantisch is Ik zal in dit stuk trachten een beschrijving te geven van den strijd, zooals hij in werke lijkheid is, ontdaan van al de romantiek, waarin hij door Westerlingen gehuld wordt. Er zijn in het Westen menschen, die den ken, dat de verwoede strijd van de bolsjewiki >ea:en de kerk het gevolg is van hun fana- Dat is slechts voor een zeer gering ge- fanaf waar- De bolsjewiki zijn, ondanks hun tiseh ve' menschen. die buitengewoon prac- oen n ,ïnncn redeneeren en nuchter de stap- laneen ™egen-, welke het best met hun be- heid en a"eenl{0men. Alleen deze nuchter- staat £resteUPv,act'sc^e £eest hebben hen iu handhaven Wan en «evaren en zich te verbitterden strl^T zij juist nu zulk 5" is dat omdat de keÏPn TT ge organisatie is die 5" g°T'€nSt' de tgen, terwijl hun beTanJJ niet ku"nen vernie' netiging van eiken een volkomen veÜ eischt. Bovendien Is Chvan organsatje priesters en de kerksclT ewe/ing' ,dat de felle vijanden van het soLl" het a!?eme-,n komen waar. De opiïersti2 "r-ejPme Z1ln- v<?' PPerste leiding van de orthodoxe kerk bestaat weliswaar uit men schen, die uit opportuniteitsoverwegingen alles vermijden, wat tot wrijvingen met de sovjet-overheid zou kunnen leiden, de synode der orthodoxe kerk vaardigt telkens weer be velen uit, waarin de geestelijken aangemaand worden, zich van elke antibolsjewistische actie te onthouden, maar onder de lagere geestelijkheid, vooral op het platteland heerscht een tegenovergestelde geest en de priesters bestrijden het sovjet-regime. Of schoon de priesters weten, welke gevolgen dit voor hen zal hebben, vallen zij in hun preeken de sovjet-regeering aan en manen hun parochianen aan, de beveles der bolsje wistische overheid niet op te volgen. Bijzonder fel werd deze actie der geeste lijkheid sinds de sovjet-regeering haar kol choz-politiek voert. De priesters en de voor gangers van de sectanten roepen openlijk hun toehoorders toe: „De kolchozen zijn een gruwel in de oogen des Heeren. De grond behoort aan God en niemand heeft het recht er over te beschikken. Wij moeten ons daar om verzetten tegen de goddelooze kolchoz- politiek, al zouden wij daarvoor ons leven moeten opofferen. Alles wat zonder Gods zegen opgebouwd wordt, zal vernietigd wor den". Vele priesters vergelijken de kolchozen en de collectivisatie met den Toren van Babel en voorspellen, dat het resultaat hetzelfde zal zijn. In de kort geleden te Moskou ver schenen boeken over den strijd tusschen kerk en de bolsjewiki worden honderden voorbeel den medegedeeld van deze propaganda tegen de kolchozen. De schrijvers van die boeken, communistische propagandisten, vertellen natuurlijk niet, welk lot al die moedige priesters en voorgangers heeft getroffen, maar dat is niet moeilijk te begrijpen. Een van de eigenaardigheden van de Rus sische psyche is het onuitroeibare geloof in de spoedige komst van den Anti-christ. E)en laatsten tijd is het geloof in de spoedige komst van den Antichrist en den ondergang van de wereld bijzonder sterk geworden. De priesters spreken van den kansel over de komst van den Antichrist en doen dat iu zulke bewoordingen, dat hun toehoorders begrijpen, wien zij ermede bedoelen. Nog driester treden de z.g. „stranniki" op i,Stranniki", d.w.z. bedevaartgangers, zijn een typisch Russische verschijnsel, dat het Westen niet kent. De bolsjewiki houden deze zwervers aan, werpen hen in den kerker, slui ten ze in kampen op, verbannen hen naar de bosschen, waar zij als slaven boomen moeter. kappen, maar toch kunnen zij die stranniki niét uitroeien. Als bedelaars, in lompen ge huld, met een zak op den rug, trekken de straniki over het land, vragen om een stukje brood, voeren fluisterend gespreken met ae boeren en roepen hen op, zich tegen de kol choz-politiek te verzetten. Deze stranniki ver spreiden ook het geloof, dat de Jongste Dag nadert en dat Lening dg Antichrist is ge weest. Soms geraken deze stranniki in een profetischen pathos en voorspellen dan aller lei straffen, die den boeren dreigen, welke lid van een kolchoz worden. Maar naast deze godsdienstige argumenten gebruiken zij ook heel gewone, voor eiken boer veel begrij pelijkere argumenten: de verandering van ae kolchozniki in slaven, het verlies van elke on afhankelijkheid e.d. De agitatie van de priesters en de stran niki tegen de kolchozen heeft in veel plaat sen tot gevechten geleid tusschen de boeren en de bolsjewiki. Bijzonder vermetel treden daarbij de vrouwen op. Het is herhaaldelijk gebeurd, dat de vrouwen zich op den grond voor de tractors wierpen om op deze wijze de collectivisatie tegen te gaan. En zij riepen daarbij, dat zij liever den dood wilden in gaan, dan toe te laten, dat een kolchoz opge richt wordt. Maar naast deze offervaardig heid, die bij iedereen bewondering moet wek ken zien wij ook uitingen van de grenzen- looze onwetendheid, bijgeloovigheid en pri mitiviteit. De plattelanders zijn vaak over tuigd, dat de mannen, die naar het platte land komen om er kolchozen op te nchteu, verkleede duivels zijn, dat je dit ook kunt zien, omdat zij staarten hebben. En het is al gebeurd, dat zulke „duivels" met den dood bedreigd werden en om hun leven te red den zich spiernaakt uitkleedden om den boeren en boerinnen te laten zien, dat zij geen staarten hebben Het verzet van de geestelijkheid kon echter de oprichting van de kolchozen niet beletten: de bajonetten der G.P.Oe. zijn veel wedspre- kender dan de preeken der priesters. Weken lang vóór de oprichting van den kolchoz vinden dan eiken dag kerkelijke plechtigheden plaats, omdat de bolsjewiki geen kerken in de kolchozen dulden. In die laatste dagen \an het bestaan van de gewone verhoudin gen haasten zich alle paartjes hun huwelijk te laten inzegenen, biechten alle inwoners \an het dorp, worden kinderen gedoopt, die uit sleur ongedoopt waren gebleven. Den ge heelendag luidt dan de klok, worden missen gecelebreerd. In de propvolle kerk wordt ge beden, zooals in geen jaren daarvoor, "er wordt geweend, gezucht. Vele boeren be schouwen het lid worden van een kolchor als een zonde, maar de overmacht dwingt hen, zij moeten wel Primitiviteit van de vormen, welke de strijd tusschen de kerk en de bolsjewiki heett aangenomen, te begrijpen moet men rekening houden met de Russische toestan den. Zelfs vóór de revolutie waren de gods dienstige voorstellingen vas de Russische massa door en door materialistisch. De voor stelling van een Russischen boer als van een godzoeker, een door en door vergeestelijkt wezen, is volkomen onjuist; het aantal men- fchen dat zich boven de primitieve, materia listische godsdienstge opvattingen kon ver- ,.:.en' was steeds zeer gering. Ook de gees telijken, de zielenherders der boeren, waren menschen met geringe ontwikkeling en wei nig beschaving. De vervolgingen, waaraan de geestelijken nu bloot staan, hebben tot ge volg gehad, dat zeer vele priesters, en daar bij de meest beschaafde, zich terugtrekken Priesters worden nu menschen uit het volk, mannen wier opvattingen weinig van die der primitieve massa verschillen. Maar deze on wetende priesters zijn tegelijkertijd bezield met een vurig geloof en bereid hun leven op te offeren voor hetgeen zij als het wezen van het Christendom beschouwen. De kloof, die vóór den oorlog heeft be staan tusschen de geestelijken en hun paro chianen, is nu verdwenen, omdat de geeste lijke in de meeste gevallen een gewone boer is, die zich in beschaving en opleiding weinig van de overige boeren onderscheidt. Het daarom vaak voor, dat de boeren hun priester in bescherming nemen, dat de G.P.Oe. een fevecht moet leveren om zulk een miester te unen arresteeren. Soms trekken honderden vrouwen naar de stad en eischen dat de ge arresteerde priester in vrijheid gesteld wordt. De G.P.Oe ranselt dan de opgewonden menigte uiteen, waarbij gevoelige klappen uitgedeeld worden. Het zou natuurlijk verkeerd zijn te denken, dat de geheele boerenbevolking zoo handelt, maar dat het aantal plattelanders, die in den strijd tusschen de kerk en de bolsjewiki partij kiezen voor hun geestelijken en de stranniki, zeer groot is, erkennen de bolsjewistische schrijvers zelf ook. Eigenaardig is het volgende verschijnsel Den laatsten tijd wenden de arbeiders zich eveneens tot de kerk toe. In de sovjet-bladen wordt nu vaak vermeld, dat arbeiders de geestelijken steunen, nieuwe kerken bouwen, geld voor kerkbenoodigdheden verzamelen Dat wekt bij de bolspewiki woede en angst, omdat de vijand op deze wijze steeds meer en meer vat krijgt op het proletariaat, dat, vol gens de meening van de bolsjewiki, per se atheïstisch gezind moet zijn. De strijd tusschen de bolsjewiki en de kerk neemt met den dag feller vormen aan. De bolsjewiki begrijpen, welk een groote beteeke- nis dat voor hen kan hebben en zij kondigen een strijd op leven en dood aan. De gods dienst moet geheel en al uitgeroeid zijn, zeg gen zij en handelen in dezen geest. Dr. BORIS RAPTSCHINSKY EEN HAGENAAR WINT EEN PRIJS IN DE IRISH SWEEPSTAKE. Hoe het lot hem eindelijk gunstig was. De Haagsche Crt vertelt; Irish Stew is stamppot van schapenvleesch met uien en aardappelen. De leren en Engel- schen zijn er aan verslaafd. Irish Sweepstake is de geauthoriseerde gok op paardenrennen. De Ieren en Engelschen zijn er aan verslaafd. De „Airis stjoe" pleegt men ook op de spijskaarten in de Nederlandsche eetgelegen- heden te vinden. Soms wordt het genoemd „lersche hutspot", ook wel Irish hodgepodge. De „Airis swiepstake" begint in ons gok lustig land steeds meer slachtoffers te maken. In zekere tijden van het jaar verdwijnt het woord „swiepsteek" niet van de borreltafel. De lersche pot en de lersche gok is wel het eenige contact, dat de groote massa in ons land met den lerschen Vrijstaat heeft. Ook in de Residentie heeft de Sweepstake zijn aanhangers. De stad, waarin een groot deel van het jaar het officieele gelukswiel draait, de echte, cnvervalschte loterijtrom mel, waarvan de Staat het monopolie bezit, is goklustiger dan eenige andere gemeente in ons lana. Noem één plaats, waar meer uitlotingen worden gedaan dan onze stad. Wij weten, wat gokken is, al woonde wijlen Willem Broekhuys, de grootste gokker, de grootste „swiepsteeker"', welke ons land ooit heeft gekend, in Rotterdam. Bij de loting, welke gisteren te Dublin voor de groote Sweepstake plaats had, kreeg onze landgenoot, de heer J. W. B. Brinkman, op zijn lot het paard „Castlebagot". Dat wil zeggen: wint het paard in de races, welke over tien dagen te Dublin worden gehouden, dan krijgt de heer Brinkman ruim drie maal honderd duizend gulden. Realiseert u dat be drag eens. Drie honderd maal duizend gul- en. Als u voortaan elk jaar duizend gulden voor een zomerreisje uitgeeft, kunt u drie honderd jaar achtereen van deze eene swiep steek op reis gaan. Enzoovoort. Wij hebben den heer Brinkmon op zijn bu reau opgezocht. Het doet natuurlijk niet ter zake, waar hij is. Hij zou, als wij het publi ceerden, maar opgebeld worden door men schen, die mocht hij het derde deel van een millioen winnen, je kunt niet weten alvast een klein leeninkje bij hem zouden willen aangaan, of door menschen, die hem nog rijker zouden willen maken en „mooie zaakjes" voor hem zouden weten. Voorloopig heeft de heer Brinkman zijn drie ton nog niet. Wel heeft hij recht op ruim zes honderd pond. Al staat de j>ond laag, toch nog een aardig bedrag, om zoo maar in het handje te krijgen. Zoo vlak voor St. Nicolaas en de Kerstdagen. De heer Brinkman werkt in een heel groot gebouw. Men meldt, als men hem spreken wil, zich aan bij een portier. Een aardige, lange portier. Dan wordt men in een kamer tje gelaten en daar krijgt men van een an dere mijnheer een invulformulier, waar een blauwtje van gemaakt wordt en waar men op moet schrijven, wat men komt doen, hoe men weet, waar men woont, hoe laat men kwam enz. Dan moet men een heelen tijd wachten en dan wordt men door den mijn heer meegenomen naar een soort van chas seur en die brengt u naar een heel groote lift, waar wel twintig menschen in kunnen, en dan komt men op een. andere verdieping en dan moet men wachten in een groote hall, waar aan een groote bureau-ministre een kleine chasseur zit, en de eerste dien men daar ziet, is de gewezen hoofd-redacteur van een heel groot Nederlandsch dagblad, die daar kind aan huis is en dan wordt men weer door een anderen chasseur naar weer een andere gang gebracht, in weer een an dere kamer, waar men weer moet wachten en dan komt een heel erg dikke mijnheer, die u vriendelijk terecht wijst, zonder een terecht wijzing te geven en dan komt men weer bij de chasseurs, in de lift met de liftboys, bij den langen, aardigen portier in de groote hall en dan dan dan komt eindelijk de heer Brinkman. U ziet wel, dat het onmogelijk is voor een gewoon mensch om den heer Brinkman, win naar van een „swiepsteek"-paard, te spreken te krijgen. De heer Brinkman vertelde ons nog, ver schillende loten te hebben gekocht. Een zij ner collega's zat met drie loten, die hij niet meer kwijt kon, in de maag. De heer Brink man ontfermde zich over het restantje en zietop een van de drie loten viel het paard „Castlebagot", dat hem misschien een derde millioen zal brengen en in ieder geval reeds zesduizend gulden heeft opgebracht. De heer Brinkman was tot dusver evenmin gelukkig in de loterij als u en wij Hij speel de ook al jaren lang in de staatsloterij, zon der iets anders te trekken dan nieten, even als u en wij. En hij is thans het lichtend voorbeeld voor alle ongeluksvogels, want ééns komt de dag EEN VERKEERSMAQUETTE VAN DEN A. N. W. B. De A. N. W. B. meldt ons: Herhaaldelijk is ons, wanneer wij op het gebied der bevordering van de ver keersveiligheid in aanraking kwamen met de menschen van de praktijk in de eerste plaats dus onderwijzers, voorts de verkeerspolitie e. a. de vraag ge steld, of wij, naast onze populaire ge- schriftjes en sprekende schoolplaten, er niet toe zouden kunnen overgaan, een leermiddel samen te stellen, waarbij met gebruikmaking van natuurgetrouwe, lesse figuren de verkeersregels gede monstreerd zouden kunne, worden. Hoewel aan de samenstelling van een dergelijk geheel groote kosten en risico's verbonden bleken te zijn, zijn wij er na vele proefnemingen toe overgegaan, zulk een Verkeersmaquette met losse figuren te doen ontwerpen en tegen# Arn/OH kostenden prijs verkrijgbaar te stellen. 01 A na Arnoi°- Daarbij is de bedoeling geweest, dat zooveel mogelijk alle zich op straat voordoende situaties moeten kunnen worden weergegeven; dank zij het ge bruik van losse huizen, straten trottoirs e. d. is dit bereikt. Deze kunnen op uniforme wijze op de grondplank beves tigd worden en de verdere figuren, alle van metaal vervaardigd, kunnen daar op geplaatst worden. De afmetingen van de grondplank zijn zóódanig, dat dt klas zich daarom groc- peeren kan, zoodat de leerlingen de situatie op normale wijze horizontaal voor zich zien. Dit lijkt ons een groot voordeel, daar aldus zoo weinig mogelijk gevergd wordt van de fantasie der leer lingen. De inventaris dezer A. N. W. B. ma quette bestaat uit eenige tientallen figuren (trams, auto's, bussen, fietsen, voetgangers, verkeersborden enz.), te zamen toereikend om de meest voor komende situaties op te bouwen. Voor den onderwijzer wordt een handleiding verstrekt, waarin het gebruik van de maquette nader wordt toegeli.-ht en de meest voorkomende gevallen worden behandeld. Er bestaat dus voldoende stof ter behandeling en de maquette zal, naar onze overtuiging, spoedir een veel gebruikt, practisch, sterk tot het kind sprekend leermiddel blijken. In het belang van de bescherming van de jeugd tegen de verkeersgevaren, in het belang van mige honderdduizen den jonge levens, die dagelijks gevaar loopen, hopen wij, dat deze verkeers maquette spoedig in vele scholen een plaatsje zal vinden. om ook haar gave te toonen aan het werk der zending. Velen zullen natuurlijk door hun huislijke bezigheden hier niet aan mede kunnen deen en dat zouden wij natuurlijk ode niet willen. De leden van de dameskrans „Bidt en Werkt" zullen thans met destemeer ijver haar werkzaamheid gaan doorzetten, omdat zij hebben gezien, dat haar arbeid wordt ge waardeerd. Ook brengen wij dank aan al degenen, die de bazar door haar geldelijke offers hebben doen slagen, alsmede degenen die de zaal hebben opgesierd met bloemen, enz. De burgemeester breng ik onzen dank, omdat hij door zijn aanwezigheid, de bazar mede heeft doen slagen. Hierna werd tot slot gezongen Gezang: 96. BEEMSTER. Voor den tijd van 6 maanden, ingegaan op 5 Nov., is aan den heer C. Vestering alhier de bevoegdheid tot het besturen van motor rijtuigen ontzegd. CASTRICUM. Geboren: Emerentiana Anna, d. van G. van dei Himst en Margaretha van Duin. Ondertrouwd: Lambertus Müller De politie te Amsterdam heeft aldaar gearresteerd een te Wijk-aan-Zee gebo ren mai^ die zijn domicilie gevestigd heeft te Amsterdam en verdacht wordt van de inbraak in pension „Kennemer- dvin" te Wijk-aan-Zee. Hij was eerst or langs uit een gevangenis ontslagen en werd voor een ander misdrijf door de politie gezocht. De man ontkent tot nu toe alle schu'd. Ds. J. Drenth te Broek op Langen- dijk is beroepen tot predikant bij de chr. geref. kerk te Broek onder Akker- woude. SINT PANCRAS. De dameskrans „Bidt en Werkt" heeft in het gebouw bij de Ned. Duitsch herv kerk een bazar gehouden, welke in elk opzicht naar wensch is geslaagd. De baten komen ten behoeve der zending. Ds. Jellema opende de bazar met gebed Gemeenschappelijk werd gezongen psalm: 75, waarna ds. Jellema voorlas psalm 111 de dames hebben schitterend werk ge leverd, elke week werd één avond samenge werkt, de krans kan zich verheugen met 21 leden. Een kerncollectie van prachtige eigenge maakte goederen lag ten toon gespreid en noopte tot koopen. Wij zagen zooveel ver schillende kleedingstukken, dat het teveel zou zijn om op te noemen. Wel viel het ons op, dat het meeste voor dagelijks gebruik het eerst was verkocht, voor het luxe was de minste kooplust. Ook waren nog heel wat goederen inge leverd van niet-leden. Deze goederen werden natuurlijk ook gaarne aangenomen. Als attracties waren aanwezig een kussen met kruissteken, hier moest naar worden ge raden, hoeveel steken dit kussen bevatte. Het juiste aantal was 8609. De dichtsbijzijnde was de heer J. Schuur met 8584. De laagste rader was 1000 en de hoogste 18294. Ook was een pop aanwezig, waarvan de naam moest worden geraden. Deze was ge naamd Lientje en werd gewonnen door mej. Ida Jellema. Van een glazen potje met boontjes moest het juiste aantal worden geraden. Niemand kon ook dit precies raden. 417 was het aantal en twee hadden 420 geraden, zoodat moest worden geloot. De winnaar werd Jb. Wage naar Az. De prijs hiervoor was een prachtig gebreid kleedje. De verloting werd door ds. Jellema en burgemeester Kroonburg uitgevoerd en had tot uitslag: Nr. 33 le prijs, gehaakte sprei, mej. A. Barten; Nr. 253 2e prijs, ondersprei, onbe kend; Nr. 179 3e prijs, groot gebreid kleedje, onbekend; Nr. 255 4e prijs, tasch, Jb. Groot; Nr. 236 5e prijs, bonbonschaaltje, mevr. Jel lema, Nr. 127 6e prijs, klein gekleurd kleedje, Gr. Keizer; Nr. 390 7e prijs, wit gehaakt kleedje, P. Bakekr. Weinig goederen zijn onverkocht gebleven, zoodat de bazar volkomen geslaagd kan wor den beschouwd. Ds. Jellema sloot. Wij kunnen, zeide hij, met daivk op de ver- loopen twee dagen terug zien. De bazar is boven verwachting geslaagd, alhoewel de gedachte toch van allen was: gezien de slechte tijden, zal de opbrengst niet meeval len. Het is heel best geloopen. De zegen van God voor al uw werk afge smeekt, heeft hier volkomen geholpen. In het slagen van dit zendingswerk zien wij ook de hand Gods. Zoo zien wij weer de wonder goede werken van hem en smeeken steeds zijn zegen op onze werken. De dames, die zoo haar best hebben ge daan, mogen wij ook danken voor haar goede werken aan de zending betoond. Gelukkig is de gemeente, waar voor de zending wordt ge ST. PANCRAS. Woensdag 18 Nov. werd een ouderavond gehouden in de O. L. school. Het gezellige zaaltje was geheel gevuld met ongeveer 60 ouders. Bij het binnenkomen werden we reeds aan genaam getroffen door de fraaie teekeningen, welke aan de wanden prijkten. Deze waren alle geteekend door de leerlingen. De gezelligheid werd verhoogd door ver schillende bloemen, welke de tafels versier den. Het hoofd der school, de heer de Ruiter, sprak in zijn openingsrede zijn genoegen uit, dat zoovele ouders naar hier waren ge komen en hoopte, dat de besprekingen nuttig en aangenaam mogen zijn. Uit de mededeelingen bleek, dat het verzoek aan den gemeenteraad om herhalingsonder- wijs te doen geven, was afgewezen. Doch nu was op initiatief der oudercom missie een cursus voor rijpere jeugd bij de gemeente aangevraagd. Dit slaagde beter. Hiervoor stelde de gemeente beschikbaar 5 per leerling uit deze gemeente benevens een verwarmd en verlicht lokaal en de be- noodigde leermiddelen voor deelname van 47 leerlingen. Voor de 4 leerlingen uit de gemeente Koe dijk is thans een verzoek om subsidie bij het gemeentebestuur ingediend. Na de afhandeling van enkele huishoude lijke zaken en de bezichtiging van het teeken- werk der leerlingen werd door mej. v. Gracht „De Ondergang der R 101" en „De koffie huisknecht" voorgedragen. Hierna hield de voorzitter een inleiding over het nieuwe Onderwijsontwerp. Spreker wees in de eerste plaats er op, dat de regeering hiermede 3.474.000 dacht te bezuinigen, doordat 1600 onderwijzers ont slagen konden worden, doch dan komen deze onderwijzers op wachtgeld te staan, dus is dit maar denkbeeldig. Voor het onderwijs vond spreker het, voor al voor het platteland een groote verslechte ring. Indien b.v. een school beneden 45 leerlin gen heeft, kan met één onderwijskracht wor den volstaan, beneden 90 twee enz., dat vooral in de kleine plattelandsschooltjes dan goed-onderwijs kan worden gegeven, is dan buitengesloten. Daar komt nog bij, dat een onderwijzer natuurlijk zoo gauw mogelijk naar een groo- tere school zal solliciteeren, liever nog onder wijzen in een groote school dan hoofd in een éénmanschooltje. Besloten werd een adres aan den raad te richten, middelen te beramen, dat het voor de kinderen bij het verlaten der school min der gevaarlijk wordt. Getracht zal worden een vrouwenclub op te richten. Ongeveer 10 uur sloot de voorzitter met een tot weerziens deze bijeenkomst. UITGEEST. Collecte Volksonderwijs* De alhier gehouden collecte door de afd. Uitgeest van „Volksonderwijs" ten bate van het „Fonds tot steun aan Volksonderwijs" heeft de som van 19 opgebracht. EEN NEDERLANDER AAN DE PARIJSCHE SCHOOL VOOR OOSTERSCHE TALEN Met ingang van den nieuwen cursus is aan de „Ecole de Longues Orientales", die deel uitmaakt van de PariiV'-he Uni versiteit, een leerstoel geopend in het Nedeilandsch recht en de Nederlandsche taal Dit professoraat is opgedragen aan mi. dr. H. van Acker, die begin Decem ber zijn colleges zal aanvangen. De nieuwbenoemde vertegenwoordiger van onze wetenschap te Parijs heeft, volgens het Hbld., reeds verschillende geschriften gepubliceerd over het Ro- meinsch recht, waarvan eerige in sa menwerking met den bekenden Roma nist prof. Collinet. Hij maakt deel uit 1 HHH BH van het Parijsche advocaten- admi- voeld. Wij zullen hopen, dat deze bazar een nistratie-kantoor Van Acker ^Surty en aansporing moge zijn voor andere dames Rolack»

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1931 | | pagina 13