DE WERELD RONDOM ONS. kle* D"d' sya." Efgsrjrs Een blik achter ons laat een slagveld zien: een verarmd Europaeen chaos van economischen nood. Een troosteloos verleden; een donkere toekomst? ^aren er eerst enkele proefvluchten, toen jg, veertiendaagsche dienst, nu, met ingang ian 1 Oct. van dit jaar, wordt een wekelijk se dienst onderhouden. Er is dan ook op 't eind van September feest gevierd, en niet {en onrechte, want zulke vorderingen zijn wel een onderstreeping waard. Ook aan deze wekelijksche vluchten be ginnen we al weer te wennen, we zouden ons ook wel aan zoo'n postvliegtuig durven toevertrouwen en mee naar Indië vliegen. Totdat het lot weer eens ingrijpt en hiermee toont, dat ondanks bekwame piloten en haast volmaakte techniek het vliegen toch altijd nog gevaarlijk is. Zeker, we hooren wel van ongelukken in het buitenland, maar dat blijft altijd nog veraf; zoo moest de ramp van de Ooievaar, waarbij vijf menschen het leven verloren, hier wel een groote schok te weeg brengen. De gezagvoerder Wiersma, de tweede piloot van Onlangs en de boord werktuigkundige Kotte met twee passagiers schoten er het leven bij in, maar even moedig zetten de K. L. M. vliegers hun tochten weer voort, met dezelfde regelmaat alsof er niets gebeurd was. Het onderzoek naar de oorzaak van de ramp is nog steeds gaande; was de machine overbelast, was het noodluik open of dicht? Een wederwaardigheid van de K. L. M. van opgewekter aard was, dat in Juni van dit jaaf de bekende actrice Roosje Kohier, ais eerste vrouw de reis van Indië naar Ne derland per vliegtuig meemaakte. Vrouwen, die zelf vliegen telt Nederland overigens noc niet vee'. Men is al zoo ver gekomen om in 7 dagen van Indië naar Nederland te vliegen; en als we dan hooren van de plannen die bestaan om het volgend jaar al in 5 dagen van Indië naar Nederland heen en terug te vliegen met een nieuw geconstrueerd vliegtuig, mo gen we wel aannemen dat dit plan nog wel c-n jaar uitgesteld zal moeten worden. Plannen zijn er trouwens genoeg, ook wat de vliegdienst in ons eigen land betreft, zoo is men al bezig geweest met een proefdienst van Amsterdam naar Groningen, met het doel hier later een geregelden dienst te hou den. De luchtvaart hier te lande wordt dan ook vergemakkelijkt door den aanleg van vliegvelden zooals het vliegveld te Eelde in Drenthe en de nieuwe luchthaven in Twente. Nu nog in 't kort iets over de opleiding van de verkeersvliegers, waarmee men ook weer een stap verder is gekomen. De oplei- vlogen in 5 34 dag van Londen naar Kaap stad en sloegen daarmee het record van Glen Kidson, die ook dit jaar den tocht in 6X dag volbracht. Kort na miss Peggy's aankomst werd weer een poging gewaagd het nieuwe re cord te breken, maar zonder succes. Iets geweldigs leek het ons, toen een ge heel Italiaansch luchteskader onder gene raal Balbo van Rome vertrok met het doel den Oceaan over te steken naar Brazilië. Dit gelukte, maar niet zonder ongelukken, twee vliegtuigen kregen ongevallen, waarbij vijf personen het leven lieten. Tien vliegtui gen kwamen te Port Natal in Brazilië aan. De Do X zette in 1931 zijn tocht voort en was hierbij evenmin gelukkig als in 1930. 31 Januari werd naar de Kanarische Eilan den gevlogen, waar het vliegtuig opnieuw beschadigd werd, dit had weer een lang op onthoud ten gevolge. 30 Mei kwam de Do X on de Kaap-Verdische Eilanden aan en be reikte eindelijk 5 Juni Port Natal in Brazi lië. Het is een feit dat deze al te langdurige reis van de Do X de publieke belangstelling ter. opzichte van dit vliegtuig wel wat deed verflauwen. Beter slaagde de „Graf Zeppelin", die evenals het vorige jaar weer reis na reis zonder mankeeren volbracht, o.a. een reis naar Egypte en naar Engeland. Ook lazen we, dat de Zeppelin met succes op het water daalde, maar als hoogtepunt van dit jaar geldt voor het luchtschip de tocht naar de Noordpool. Als eerste étappe vertrok de „Zeppop 23 Juli naar Berlijn, vandaar naar Leningrad en dan naar het Noorden. De 29ste Juli werd de terugtocht boven No va Zembla aanvaard, de 30ste was hij weer te Berlijn en de 31ste keerde hij veilig te Friedrichshafen terug. De 29ste Augustus aanvaardde de „Zepp" een reis naar Zuid-Amerika en keer de den 4en September weer naar Friedrichs hafen terug. Ook deze tocht was een suc ces. Men zou zeggen, dat er geen veiliger manier van reizen bestond dan met een Zeppelin. De Zepp heeft op zijn 232 tochten nog nooit iets „gehad" en heeft al 8778 passa giers vervoerd, dit is zeker geen kleinigheid. Zulke cijfers zijn in staat den ergsten scepti cus tot enthousiasme te brengen. recordvlucht te maken, ditmaal had hij ech ter geen 6ucces, omdat hij in Klein-Azië on wel werd tengevolge van een zonnesteek. Later hooren we zijn naam weer, want als het Kerstvliegtuig „Southern Sun" met mail van Australië naar Engeland bij Alorstar komt te vallen en geheel wordt vernield, zon der ernstige persoonlijke ongelukken even wel, neemt Kingsford Smith de mail over en vliegt er mee naar Engeland. Dan is er nog het hoogterecord van een geleerden luchtreiziger prof. Piccard, die met zijn metgezel in een ballon te Augsburg op steeg, niet met het doel een record te slaan, maar wel om zoo hoog mogelijk te stijgen om zoodoende de stratossfeer te kunnen bestu- deeren en daar verschillende proefnemingen te doen. De dag na de opstijging daalden ze in het Etochdal, terwijl ze tal van waar nemingen hadden gedaan en zelf in uitste kenden staat verkeerden. Zonder vliegongelukken is ook dit jaar lang niet voorbij gegaan. In 't buitenland zijn nog ergere ongelukken voorgevallen, dan de ramp van de Ooievaar. Bij Ply- mouth verongelukte een Britsch watervlieg tuig, waarbij 9 personen werden gedood en 3 gewond, een vliegramp in Kansas eischte 7 slachtoffers, de Zweedsche vlieger Lund- borg, die zich onderscheidde bij de redding van Nobile en zijn mannen verongelukte met zijn vliegtuig, bij een vliegongeluk kwam de Engelsche vice-luchtmaarschalk Hope om het leven, tengevolge van een vliegongeval in Zweden werden vier personen gedood, bij Saarbrücken verongelukte een verkeersvlieg tuig waarbij 4 personen het leven lieten, 8 personen werden gedood bij een vliegramp in de buurt van Moskou, in Frankrijk wer den tengevolge van een vliegongeluk 3 per sonen gedood en twee zwaar gewond, een Roemeensch vliegtuig stortte neer, waardoor de 5 inzittenden verbrandden, op Soester- berg kwam bij het neerstorten van een vlieg tuig de reserve-sergeant van Poeteren om 't leven en op het vliegveld te Eelde verloor de Groningsche sportvlieger Hendriks het leven, doordat zijn toestel bij het 'opstijgen neerstortte. Men ziet dus, 1931 is ook niet zonder vliegongelukken voorbij gegaan, al is, in aanmerking genomen het groote gebruik dat er van vliegtuigen wordt gemaakt, het aan- Amerika heeft dit jaar den bouw voltooid 1 tal slachtoffers niet groot. van het grootste luchtschip der wereld, dat door mevr. Hoover „Akron" werd gedoopt. verbeterd, blijkt wel hieruit, dat telkens weer nieuwe records geslagen worden. Luit. Stain- ford verbeterde het wereldsnelheidsrecord door met een uurgemiddelde van 657 K.M. te vliegen. Butler sloeg het record van Scott voor de vlucht EngelandAustralië. Ook Kings ford Smith probeerde over deze afstand een ding geschiedt nu in het internaat van de £>at de techniek der vliegtuigen steeds wordt kweekschool voor de zeevaart te Amsterdam, omdat de theoretische eischen het nauwst bleken aan te sluiten bij de opleiding voor stuurman ter koopvaardij. De opleiding heeft verder-plaats met medewerking van de Nationale Luchtvaartschool voor de eerste opleiding tot vlieger en verder van de K. L. M. voor de hoogere opleiding en het ver krijgen van practische bekwaamheid. Men vangt aan met drie leerlingen, die gekozen worden uit alle sollicitanten door middel van strenge medische keuring en se lectie, zoodat mag aangenomen worden, dat men dan wel de drie meest geschikten heeft. Dan is er nog een nieuwe sport die in ons land opgang begint te maken, n.1. het zweefvliegen. Behalve in Noordwijk, is er in onze naaste omgeving, in Egmond aan Zee, dezen zomer aan gedaan. De Alge- meene Nederlandsche Zweefvereeniging had daar een zweefkamp ingericht, waar de leer lingen les kregen van den bekwamen Duit- schen instructeur Ludwig Köhn. De 28e Aug. werd er een demonstratie gegeven, die de volle belangstelling genoot van de omwo nenden en ondanks aen ongunstigen wind toch goed slaagde. Het schijnt een groot genot te zijn zoo zonder lawaai van een motor hoog in de lucht te zweven, zoodat het geen wonder is dat men ook in ons land deze uit Duitsch land afkomstige sport heeft ingevoerd. De noodige geslaagde en niet geslaagde Oceaanvlucnten hebben ook dit jaar weer plaats gehad. De „Trade Wind" met mevr. rlast en kapitein Mac Laren ging verloren, de Deensche vliegers Hillig en Holris vlo gen van Amerika naar Europa, de Honga ren Endress en Magyar vlogen in 25 uur van Harbour Grace naar Boedapest, de po ging van Robbins en Jones den Stillen Oce aan over te steken mislukte, de Amerikanen Broadman en Polando slaagden er in aan een stuk door van New-York naar Konstan- tinope! te vliegen, aan Herndon en Pang- bom gelukte het den Stillen Oceaan zonder tusschenlanding over te vliegen. De Duit- schers Rody en Johanssen, die van Lissabon opstegen voor een vlucht naar Amerika, moesten op den Oceaan dalen en konden wor den gered; de Australische vlieger Hinkler steeg van Port Natal in Brazilië op en daalde in Fransch West-Afrika. Men zie de Oceaanvliegers hebben zich weer niet on- ^Ookd pogingen een wereldvlucht te doen hebben we gehad: de Franschen Lebrix en Doret moesten bij een noodlanding in Sioene hun wereldvlucht staken, het Fransche heg- tuig de „Trait d Union stortte in Rusland neer, waarbij twee inzittenden 0" het leven kwamen. De Amerikanen Post en Fattv staken de beide Oceanen over bij hun wereldvlucht, die ze in 8 dagen er 15 uur volbrachten, en hiermee dus weer een nieu record sloegen. De vrouwen hebben ook weer van z ch irt. hooren en hebben ons voor de zooveelste maal getoond, dat het haar niet aan mo.d tei. hooren en van daar vertrok om zich m Chma wj voedselvoorziening in de o bieden verdienstelijk teHieeft niet veel gescheeld, of de ne s Amerikaansche publiek, dat n h d onverflauwden i ver haar held vereert, haag het leven bij ingeschoten, torn vliegtjJJ neerstortte in de Jangtse. ir Lindb lie, van zich hooren en waagde^ P. _n standsvluchten. Op haar tocht na een deze maand moest zij in Mesopauur noodlanding maken en kwam na "onens te Bushir aan. Hore Miss Peggy Saloman eo Oordon nore Alles bijeen genomen heeft 1931 voor de luchtvaart heel wat meer winst dan verlies opgeleverd. De techniek beweegt zich nog steeds in een stijgende lijn en wanneer die haar hoogtepunt zal hebben bereikt, valt niet te benaderen. Er zullen nog wel vele ja ren over heen gaan voor men een non-stop- vlucht om de wereld doet. Enfin laten we voorloopig tevreden zijn met het nu bereikte resultaat, dat ook niet voor de poes is. J. D. Wanneer wij ons de traditie ge trouw weer neerzetten, om een jaar overzicht te schrijven, dan valt het ons niet moeilijk om een begin te maken. Immers, zoodra we in groote trekken en kele punten hebben genoteerd, die voor ons een soort handleiding zijn, valt het op, dat 1931 in het teeken der ma laise en der crisis heeft gestaan. Van den eersten Januari af tot en met van daag, nu wij op het punt staan, om af scheid te nemen van het oude jaar, hebben wij voortdurend het belang wekkende onderwerp „malaise" kunnen beluisteren in alle toonaarden. Wij heb ben kunnen lezen, hoe de werkloosheid i steeds toenam, hoe de banken failliet] gingen, hoe het eene land na het andere maatregelen moest nemen, opdat het niet geheel en al ten gronde zou gaan. Het vorig jaar was al lang niet roos kleurig, het thans bijna voorbije jaar heeft helaas geen gunstige ommekeer gebracht. En om even te laten zien, hoe het bij den aanvang van 1931 ge steld was, volge hier een fragment uit de Nieuwjaarsrede van den voorzitter der Amsterdamsche Kamer van Koop handel, den heer Heldring, die o. m. het volgende zeide: „Het rijzen van het gordijn bij den „aanvang van 1931 laat ons een s 1 a g- „veld zien. Op dit slagveld liggen oor zaken, gevolgen en verschijnselen ver- „ward door elkaar. En nóg is de strijd „niet ten einde. Degenen, die een jaar „geleden geloofden, dat de inzinking „van voorbijgaanden aard zou zijn, „hebben zich grondig vergist. Weinigen, „indien al iemand, hebben deze ont wikkeling ten volle voorzien. De daling „der groothandelsprijzen heeft zich „voortgezet tot een ongekend laag peil. „Zij heeft op haar beurt een aanhou dende daling van koersen van aan- „deelen op alle beurzen en een wijd en „zijd wantrouwen in beurswaarden ver oorzaakt. Het publiek is afkeerig ge- Worden van alle beleggingen met uit zondering van die, welke het als de al lerveiligste beschouwt. Het aantal 'werkloozen is in Europa en de Vep- „eenigde Staten alleen reeds tot onge- "veer 12 millioen gestegen dit cijfer is waarschijnlijk veel te laag en de „economische nood heeft voedsel ver schaft aan politieke onrust". o Zoo sprak een jaar geleden Heldring. En als hij straks weer een nieuwjaars rede moet houden, kan hij veilig he - zelfde vertellen, zij het met dit verschil, dat zijn stem nog zorgelijker klinkt. Want wat er ook veranderd moge zijn in 1931 wat er ook gebeurd is in dit jaar de algemeene toestand is er zeer tpker niet op verbeterd. Het getal der werklozen is nog steeds even groot, zoo niet grooter, het wantrouwen in beurswaarden is nog zeer toegenomen, vooral, toen in den loop van dit jaar het Pond Sterling duikelde. En tenslotte, de economische rood heeft nog meer voed sel verschaft aan politieke onrust. Wat dit laatste betreft, heeft Heldring maar al te zeer gelijk gehad. Doch waarschijnlijk heeft hij niet kunnen en durven voorzien, wat 1931 in dat op zicht zou brengen. Want kijken wij eens naar onze Oosterburen (de Russen met hun boisjewistme laten we maar aan hun lot over!) dan zien wij, dat 1931 daar op politiek terrein heel wat veranderd heeft. Een moeielijk jaar voor Duitschland op politiek terrein en op economisch ge bied! Het is wellicht het beste, om deze twee factoren gezamenlijk te bespreken. Duitschland, dat meer dan eenig an der land, in moeilijkheden verkeert, heeft tal van drastische maatregelen moeten nemen, om het hoofd boven wa ter te houden. Wij herinneren bijvoor beeld aan de talrijke z.g. „Noodverorde ningen", welke in 1931 zijn afgekondigd. Iedereen herinnert zich natuurlijk nog de jongste, die wellicht ook de verst- strekkende was, n.1. die, w aarbij o. m. bepaald werd, dat alle loonen met een bepaald percentage moesten worden verminderd. Niet alleen de loonen van het rijkspersoneel, nee, van alle Duit- sche onderdanen. Een andere „Noodverordening" was die van 18 Juli, waarin o. m. bepaald werd, dat de Duitschers, die naar het buitenland gingen, een extra-reisbelas- ting van 100 Mark moesten betalen. Deze verordening was het bleek al zeer spoedig! geen voordeel voor Duitschland, want het belemmerde niet alleen het reisverkeer, doch ook den handel. Het was dan ook geen wonder, dat deze bepaling betrekkelijk spoedig weer werd ingetrokken. De „noodverordeningen" zijn eenigs- zins berucht geworden, maar de Duit- sche regeering moest wel maatregelen nemen, omdat anders de heele boel spaak had geloopen. De geldmiddelen raakte n.1. uitgeput en de werkloozen (Duitschland had begin 1931 van de pi. m. 20 millioen werkloozen er maar eventjes 5 millioen! eischten steeds meer van de schatkist Daarbij kwamen de beruchte herstelbetalingen, de on middellijke en steeds terugkeerende na weeën van den wereldoorlog. De termijn zou den 15 Juli verloopen en dan moest Duitschland dus groote sommen gereed hebben liggen. En het had ze niet! Dat was bekend bij iedereen. Reeds hadden verschillende ministerieele be sprekingen plaats gehad; reeds waren dr. Curtius en Bruening naar Londen geweest; reeds had de toenmalige pre sident van den rijksbank, dr. Schacht, een rede gehouden over den noodtoe stand; reeds had dr. Bruening ver- k aard, hoe moeilijk de financieels en economische kwesties waren. Toen kwam het voorstel-Hoover, dat niets meer en niets minder bepaalde» dan uitstel van alle betalingen voor één jaar. Dat wilde zeggen: Duitschland zou op 15 Juli geen mark behoeven te betalen, maar ook de andere landen zouden uitstel krijgen van de terugbe taling der leeningen, die ze bij elkaar gesloten hadden tijdens den wereldoor- log. Er werd geconfereerd in Parijs en la ter in Londen en juist op het allerlaat ste oogenblik kwam het bericht, dat Engeland, Frankrijk en Italië uitstel hadden verleend. Weliswaar had de conferentie te Londen toen nog niets beslissends uitgesproken, doch deze uitspraak volgde een maand later. Door dit uitstel is er voor Duitschland eenige verruiming gekomen, doch dit was ook hoog noodig. Reeds hadden verschillende Duitsche banken de uit betalingen gestaakt, omdat er geen geld meer was en men had dus zeer waar schijnlijk voor de keuze gestaan: uitstel ofheelemaai niets! Want zeer zeker was Duitschland dan failliet gegaan. Zoo erg is het echter in 1931 niet ge worden, al blijft de toestand nog steeds critiek. Critiek is de toestand eigenlijk het heele jaar door geweest, ook op politiek terrein, en zoo kon het gebeuren, dat Duitschland een regeeringscrisis be leefde. omdat dr. Bruening ontslag nam als minister van buitenlandsche zaken, 't Gevolg was, dat. de rijkskanselier, dr. Curtius, het ontslag van het geheele ka binet bij president von Hindenburg in diende. Hij werd evenwel weer belast met de samenstelling van een nieuwe regeering en deze kwam vrij spoedig. Er was niet veel veranderd in de sa menstelling. Alleen had dit tot gevolg, dat de rijksdag bijeen kwam. Den geheelen zo mer was deze op reces geweest, ondanks alle protesten van de linkerzijde en van de nazi's. En toen de rijksdag bijeen kwam, toen kwam natuurlijk de motie van wantrouwen! Doch ziet! Curtius overwon, zij het met een kleine meer derheid. De motie werd afgestemd met 294270 stemmen. Wij zullen hier niet stilstaan bij de verschillende bezoeken, die ministers van Duitschland aan Engeland, Frank rijk en Italië hebben gebracht. En even min zullen we uitvoerig stilstaan bij het bezoek van Engeland's, Frankrijk's en Italië's ministers aan Berlijn. Al deze bezoeken hoe belangrijk ze ook waren hadden slechts ten doel, om de economische toestanden van Duitsch land te bespreken en wellicht hebben zij er toe bijgedragen, om de onderlinge verstandhouding der verschillende Europeesche rijken te verbeteren. Waar wij het nog wel even over wil- 1 len hebben is de befaamde Duitsch- Oostenrijksche Tolunie. Het was den 20sten Maart van dit jaar, dat de kran ten in heel de wereld telegrammen ontvingen, behelzende een Duitsch- Oostenrijksch Tolverbond, dat als het ware beteekende, dat een Mid-Euro- peesch blok gevormd zou worden tegen de rest van Europa. Dat mocht niet volgens die andere landen en Frankrijk herinnerde zich natuurlijk onmiddel lijk, dat door dit verbond het verdrag van Versailles geschonden was. De kwestie werd in verschillende re geeringen uitvoerig besproken en kwam tenslotte bij den Volkenbonds raad ter tafel. Daar hebben de Duit sche afgevaardigden het verdedigd, maar dit was het spreekt vanzelf tevergeefsch. Tenslotte besloot men, om de kwestie voor te leggen aan het Internationale Hof van Justitie te den Haag, hetgeen geschiedde. Daar is toen lang en breedvoerig gepraat en het eind van 't liedje was, dat begin Sep tember èn Schober (Oostenrijk) èn Cur tius verklaarden, dat het verbond van de baan was. Tenslotte herinneren wij nog aan het verlies dat Duitschland leed door het overlijden van den gewezen rijkskanse lier Hermann Mtiller (20 Maart 19311) en aan het bedanken van dr. Schacht als president van de Duitsche rijksbank Frankrijk, het „rustige" land! 't Kopje lijkt eenigszins op een ver gissing, want hoe moet het nu toch ver klaard worden, dat Frankrijk zoo rus tig is. Men zou zoo zeggen dat het in de eerste plaats Frankrijk is, dat steeds weer de aandacht trekt. Inderdaad is dit zoo, maar wij bedoe len met dit „rustig" eigenlijk niets an ders, dan dat de toestand in het land zelf vrij normaal is geweest. Niet de ge weldige politieke acties, zooals Duitsch land die kende; niet de bloedige week ends, zooals hun Oostelijke buren die week aan week meemaakten, niet de sensatie van duikelen van de franc, zooals Engeland overkwam! Niets van dit alles. Frankrijk ging zijn eigen weg en bleef dus „rustig". Aan den anderen kant echter heeft Frankrijk zich ook dit jaar weer doen kenmerken als het land, dat niet gë- makkelijk wil meewerken, om Europa weer gezond te maken. Het was heftig gekant tegen de Hoover-plannen; het wilde weinig of niets weten van uitstel der herstelbetalingen door Duitschland; het was nummer één bij de protestactie tegen de Duitsch-Oostenrijksche tol unie, enz. enz. Maar laten wij liever even kijken bij de gebeurtenissen in het land zelf! o Frankrijk heeft dit jaar wij kun nen gerust zeggen: natuurlijk! weer een kabinetscrisis gehad. Het jaar 1931 was nog geen maand oud, toen het ka binet-Steeg aftrad. Gelukkig duurde de ze crisis niet lang, want Laval, de nieu we formateur, was vrij spoedig gereed met zijn opdracht en diende een paar dagen later reeds een nieuwe regee- ringslijst bij president Doumerque in. Dat was feitelijk de laatste kabinets crisis tijdeus het presidQutsch&p van Doumerque, want den 13den Juni trad Doumerque als zoodanig af en werd op gevolgd door Doumer. De presidentsverkiezingen waren nog eenigszins sensationeel. Immers, nadat Doumer, president van den Senaat, candidaat was gesteld, bleek tenslotte na lange beraadslagingen ook Briand bereid, om een kansje te wagen. Welis waar liet Briand duidelijk uitkomen, dat hij het baantje niet bepaald ambiti- eerde, maar hij zwichtte voor zijn vrienden. De stemmingsdag kwam en bij de eerste stemming had Doumer reeds een overgroote meerderheid, echter niet voldoende, om als gekozen te worden beschouwd. Dies had een herstemming plaats, doch aangezien Briand zich schielijk terugtrok, en een nieuwe can didaat weinig of geen kans had, ein digde de tweede stemming met een groote overwinning voor Doumer, die dus voorloopig Frankrijks eerste bur ger is! Even nog dreigde Briand voor de Fransche politiek verloren te gaan, maar ook nu zwichtte hij voor den aan drang van links en rechts en bleef mi nister van buitenlandsche zaken. Feitelijk hebben wij hiermee zoo on geveer het belangrijkste gememoreerd. Wij zouden nog kunnen wijzen op de verschillende vlootovereenkomsten tus- schen Frankrijk, Italië en Engeland, wij zouden aan de ernstige stakingsbe weging onder de textielarbeiders in Noord-Frankrijk nog kunnen herinne ren, maar wij laten het hierbij. Slechts dit zij nog vermeld: niettegenstaande de economische moeilijkheden, waar onder de heele wereld gebukt gaat en niettegenstaande de herhaalde pogin gen, om tot ontwapening te komen, ging Frankrijk zijn leger- en vlootuitgaven met een behoorlijk sommetje vergroo- ten! Van bezuiniging en van verbroedering der volkeren gesproken!... Evenals Duitschland had ook Frank rijk dit jaar een doode te betreuren: de bekende maarschalk Joffre, de redder des vaderlands, stierf den 3den Januari en werd met groote pracht en praal van regeeringswege begraven. De man, die den slag aan de Marne won, is niet meer Engeland brengt „de" groote sensatiel Als er één land geweest is, dat ver rassingen bracht, dan is het wel Enge land. Immers, de berichten, welke wij in den loop van dit jaar uit het groote eilandenrijk gekregen hebben, waren zoo sensationeel, zoo onbegrijpelijk, als iemand ooit had durven denken. Jam mer genoeg waren het niet allemaal prettige tijdingen, welke werden rond- verspreid. Als we de grootste sensatie tot het laatste bewaren, dan moeten wij begin nen met de kwestie in Britsch-Indië, Reeds het vorig jaar wezen wij er op in ons overzicht, dat ondanks tal van be sprekingen de meeningsverschillen niet konden worden opgelost en wij zouden thans hetzelfde kunnen schrijven. Ook dit jaar hebben zich weer tallooze bot singen voorgedaan; ook dit jaar zijn er weer vele dooden te betreuren geweest; ook dit jaar zijn besprekingen gehouden, eerst tusschen den Britschen onderko ning en Gandhi, den leider der Indische beweging en later op de All-Indische conferentie te Londen. Dit congres was in zooverre belangrijk, omdat Gandhi na lang wikken en wegen, besloten had, er persoonlijk aan deel te nemen. He laas! ondanks deze aanwezigheid van Gandhi scheen de conferentie te mis lukken en nu mag het waar zijn, dat op het allerlaatste oogenblik nog iets be reikt is, even waar is het, dat het con flict nog steeds niet als geëindigd mag worden beschouwd. Zoodat wij over een jaar wellicht weer op deze kwestie moeten terugko-' men.,.» —o— _k Het tweede feit, dat vermeld dient te worden, is wel de veranderde samen stelling der regeering. Zooals men natuurlijk weet, was bij den aanvang van 1931 de Arbeiderspar tij in Engeland aan de regeering. Mac- Donald was de eerste minister en Hen- derson, zijn rechterhand, minister van buitenlandsche zaken. Dit ministerie had gedurende het eerste half jaar een moeilijke bestaansperiode. Allereerst was daar de groote mijnwerkersstaking in Wales, waarbij niet minder dan 140.000 man bij betrokken was. Daar kwam nog bij de crisis in de katoen industrie, welke tot gevolg had, dat er 200.000 arbeiders werden uitgesloten. Voeg daar nog bij de groote werkloos heid, welke toch al reeds in Engeland heerschte, dan begrijpt men, hoe moei lijk het voor deze regeering was, om zich staande te houden. Niet bevorder lijk was ook de steeds minderende uit voer en de hooge tolmuren, die andere landen gingen omringen en waardoor Engeland zijn export zienderoogen zag verminderen. De industrie in eigen land werd bedreigd en men begon ^elfs in dit land, dat steeds den vrijhandel had gehuldigd, te vragen om protectie. De kracht van MacDonald's kabinet werd op die manier voortdurend minder en bij de z.g. tusschentijdsche verkie zingen moest Labour maar al te vaak het loodje leggen, meestal ten gunste van de conservatieven. En toen, in Augustus van dit jaar, kwam de regeeringscrisis. MacDonald trad af en Engeland was een oogenblik zonder een verantwoordelijke regee ring. In opdracht van den koning werd MacDonald weer kabinetsformateur en hij zou trachten een z.g. nationale re geering te vormen. Zoo ontstond den 26sten Augustus een nieuwe regeering, welke was samengesteld uit conserva tieven, liberalen en labourmannen. Dit kabinet, waarin Henderson o. m. niet werd opgenomen, trachtte verschil lende moeilijkheden op. te lossen en na-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1931 | | pagina 25