WAT KIKKER KAREL EN TUIMELTJE BELEEFDEN
TOENEMEND PASSAGIERSVER
VOER OP DE AMSTERDAM—
BATAVIALIJN.
DUITSCH-FRANSCHE ONDER
HANDELINGEN.
Inzake handelsluchtvaart.
HET VROOLÏJKE WEEUWTJE IN
DE HARMONIE,
STEENPUISTEN VEROORZAAKT
DOOR WATER.
Mijnwerker in Heerlen wist zich te
genezen.
Tevens verlos, van hardlijvigheid.
,,ïk moest iederen dag in water werken"
zegt deze man uit Heerlen. Het valt dus
niet te verwonderen, dat zijn gezond
heid te wenschen overliet. Uit zijn eigen
brief kunt U opmaken, wat voor een
soort kwaal hij had:
„Ik ben van beroep mijnwerker. Zooals
U misschien bekend is, veroorzaakt
mijnwater vele zweren en steenpuisten.
Als ik twee of drie dagen in of onder
water moest werken, had ik een paar
dagen later een of meer steenpuisten.
Toen ben ik Rruschen Salts gaan ge
bruiken en met succes.
Ik heb vier k vijf maanden dag in dag
uit onder water gearbeid zonder ook
maar de minste last van puisten te heb-
bi n gehad, dank zij Kruschen Salts.
Ofschoon ik 't mijnwerkersberoep vaar
wel heb gezegd, blijf ik 't steeds gebrui
ken, daar ik nog al eens leed aan hard
lijvigheid, wat nu niet meer voorkomt."
VV. G. B. te Heerlen.
Let op dezen laatsten zin: „Daar ik nog
al eens leed aan hardlijvigheid". Hard
lijvigheid beteekent een opeenhooping
van giftige afvalstoffen in Uw organis
me. De giftige afvalstoffen verontreini
gen Uw bloedsomloop en zoo ontstaat
een toestand, waardoor zich steenpuisten
kunnen vormen. En niet alleen steen
puisten, maar ook rheumatiek, spit,
hoofdpijn en nog ontelbare andere kwa
len en pijnen, waaraan een mensch
lijden kan. Kruschen Salts verschaft
juist die zachte aansporing die Uw
organen noodig hebben om U inwendig
vrij te houden van alle giftige afvalstof
fen, die zich anders in Uw lichaam kun
nen ophoopen en 't normale function-
neeren van Uw organisme belemmeren.
Uw bloed blijft gezond en zuiver. En het
is die frissche en krachtige bloedsom
loop die U een zoodanige gezondheid
zal verschaffen, dat U kunt lachen om
hoofdpijn, vermoeidheid, neerslachtig
heid en een onnoemlijk aantal andere
kwaaltjes, die zoovele menschen 't leven
verzuren.
Begin morgen met „de kleine dagelijk-
scl-e dosis" Kruschen en al heel gauw
zult U den heilzamen invloed merken
van een frisschen, krachtigen bloeds
omloop, overvloedige levenskracht, hel
der verstand, kortom dat „Kruschen-
gevoel" van stralende gezondheid.
Kruschen Salts is uitsluitend verkrijg
baar bij alle apothekers en drogisten a
0.90 en 1.60 per flacon.
stellen. Zoo hebben wij U in bijlage nr. 221
reeds medegedeeld, dat wij voornemens zijn
de vijf adressanten met ingang van 1 Augus
tus 1932 vooreen benoeming aan de gemeen
telijke school voor uitgebreid nijverheidson
derwijs voor te dragen, zoo zij daarop althans
prijs stellen. Verder hebben wij twee van de
leeraren, die door de reorganisatie werdeli
gedupeerd, benoemd tot tijdelijke leeraren
aan de gemeentelijke avondschool voor nij
verheidsonderwijs, toen zich daartoe de ge
legenheid voordeed, en zullen wij U voorstel
len deze tijdelijke aanstellingen te verlengen.
In verband met het bovenstaande hand
haven wij dan ook onze voorstellen, genoemd
onder de letters F en G. in bijlage nr. 221,
en stellen U vóór dienovereenkomstig te be
sluiten.
Qatze Jioloniën
HET VERZET IN DE BENGKALIS.
De Deli Ct. verneemt uit Bcngkalis, dat de
veldpolitie verschillende keeren aanraking
heeft gekregen met de verzetslieden. De po
litie werd uit een hinderlaag beschoten. Een
agent van de veldpolitie werd niet ernstig
in den benedenrug getroffen. Verschillende
goederen werden achterhaald. De bevolking
verleent geen medewerking, terwijl familiele
den de verzettslieden helpen.
Gebleken is dat drie verzetslieden gewond
werden bij het gevecht in het begin van de
maand December door de politiedienaren, die
later tijdens het gevecht zijn gesneüveld.
Twee dezer politiedienaren hebben zich tot
den dood verdedigd, terwijl de derde hoogst
waarschijnlijk door een karabijnschot buiten
gevecht werd gesteld en daarna werd afge
maakt.
EEN ORKAAN EN BANJIRS OP BALI EN
LOMBOK.
Er zijn thans eenige meerdere mededee-
lingen over hetgeen er op Bali en Lombok is
gebeurd. Te Batavia zijn thans berichten
ontvangen van den resident, een telegram,
dat reeds den derden Januari werd ver
zonden, maar pas den 5en aankwam. Daarin
werd medegedeeld, dat het westelijk deel
van Bali, de onderafdeeling Djembrana, op
eerst genoemden dag door een hevigen storm
en bandjir ernstig is geteisterd Vier nieuwe
bruggen zijn weggeslagen. De weg van
Djembrana naar Tabanan is eveneens weg
geslagen. terwijl een isolatorenhuis, dienende
voor de telegrafische verbinding tusschen
Bali en Java, wegspoelde. D>e schade, welke
aan wegen, bruggen en telefoon werd toege
bracht, is aanzienlijk en wordt in totaal
voorloopig geraamd op 200 000.
Door den storm en bandjir is verlies aan
menschen levens te betreuren, terwijl ook vee
verloren is gegaan.
De eerste directe berichten omtrent het ge
beurde op Bali en Lombok, afkomstig van een
schip, liggende in de haven van Boeleleng,
werden te Batavia met een gevoel van op
luchting ontvangen, ook omdat vernomen
werd dat de tempels en andere scheppingen
van Hindoe-Boedhistische kunst naar alle
waarschijnlijkheid niet beschadigd waren.
Ofschoon de schade aan bruggen en wegen
aanzienlijk is en de bevolking verliezen lijdt
aan vee en andere eigendommen, zal het
eiland zich spoedig kunnen herstellen van de
gevolgen van den orkaan, indien althans de
regenstormen niet aanhouden. In de ge
zwollen rivieren werden 13 lijken drijvende
aangetroffen.
Naar vernomen wordt is de geheele bo
voiking gedurende gedurenae drie dagen niet
in staat geweest zich met de buitenwereld in
verbinding te stellen, aangezien de hoofdweg
van het eiland en verscheidene andere wegen,
telefoon- en telegraaflijnen beschadigd waren.
De minister van Koloniën heeft den gouver
neur-generaal telegrafisch om nadere inlich
tingen verzocht.
Nadere berichten.
Aneta seint d.d. gister nadere mededeelin-
gen over de bandjirs op Bali:
Nadat het Zaterdagmiddag. 2 Januari
over geheel West- en Midden Bali noodweer
was geweest, en hevige rgens waren geval.en,
zijn Zondagmiddag groote bandjirs ontstaan
in all riviren van het gebied tusschen Tjandi
koesoemo en Penginoeman en van de Kan
Jehsoemboel, ten westen van Poeloekan tot in
Tabanan.
Een postauto .an Negara naar Tabanan
kon Zondagmorgen nog passeeren, omdat de
bandjirs eerst tegen twaalf uur begonnen.
Hieraan is te danken dat, voor zoover tot
dusver bekend, betrekkelijk weinig menschen-
levens zijn verloren gegaan.
Tusschen Negara en Penginoeman is een
brug beschadigd, terwijl een andere brug
werd vernield.
De schade in de onderafdeeling Djembrana
komt, wat de voornaamste bruggen betreft,
op het volgende neer:
Een ijzeren brug over de Kali Poeloekan, met
een bovenbouw van veertig meter lengte, is
weggeslagen. Eenige huizen werden meege
sleurd. Er zijn hierbij geen ongelukken voor
gevallen.
Een ijzeren brug over de Kali Pangragoan
is vernield. De bovenbouw van deze brug is
weggespoeld tot aan het zeestrand.
In de Kali Jehleh werd het water door tal
rijke in deze rivier drijvende boomstammen
opgestuwd. Het water zocht een anderen uit
weg en heeft de huisjes van de telegraaf en
een gedenksteen weggespoeld.
Een ijzeren brug over de Kali Slabi, op het
gebied vap Tabanan is geheel vernield, ter
wijl een groote ijzeren brug over de Kali Ba-
lean geheel werd weggespoeld en op den
oever werd geworpen.
Op den weg Pengastoelan naar Poepoean,
welke de meest Westelijke verbinding vormt
van Noord- naar Zuid Bali hebben groote
aardschuivingen plaats gehad. Aan het her
stel van deze verbindingen wordt krachtig
gewerkt. Aan vele sawahhs werd ernstige
schade toegebracht. In de Kali-Tabanan zijn
twaalf lijken gevonden. De gemeenschap is
nog allerwegen gestoord, zoodat de onder
afdeeling Djembrana vrijwel geïsoleerd is.
De hulp der marine.
Het Departement der Marine trof naar
aanleiding van het bericht dat de lijnverbin
dingen met Bali waren verbroken op 6 Jan.
maatregelen om hierin te voorzien. De mij-
nenlegger „Krakatau" vertrok op den avond
van denzelfden dag uit Soerabaja naar Boe
leleng om ter beschikking van den resident te
worden gesteld en voor het onderhouden van
een radiocommunicatie. Voor verdere assis
tentie werden twee Dorniervliegbooten gereed
gehouden. In verband met het herstel van de
telegraafverbindingen is de „Krakatau" te
ruggeroepen.
EEN OPGEWEKT GELUID IN
TIJDEN VAN CRISIS.
In deze tijden, waarin men over niets
anders hoort, dan malaise en crisis, doet het
zeker goed, eens iets anders te vernemen.
Zoo kan de internationale luchthaven
Schiphol met groote voldoening op het in
vele andere gevallen zoo noodlottige jaar
1931 terugzien. Het is gebleken, dat de
luchtvaart niet meedoet aan de algemeene
achteruitgang, maar integendeel zich met een
meer dan eenparig versnelde beweging in
voorwaartsche richting begeeft.
De overheerschende gebeurtenis van het
jaar was wel de reeds meermalen genoemde
overgang van den 14-daagschen K- L. M.
dienst AmsterdamBatavia in een wekelijk-
schen dienst. De weekdienst op Indië bracht
Schiphol op het plan van een der voornaam
ste internationale steunpunten voor het
wereldluchtverkeer.
Als internationaal knooppunt ontwikkelde
de luchthoven zich verder o.a. door het in
leggen van den rechtstreekschen K. L. M -
sneldiensr op Kopenhagen, die te Schiphol
op sneldiensten naar Londen en Parijs aan
sloot. Verder voegden een Tsjechische en
Belgische luchtvaart-maatschappij zich bij de
vijf overige Maatschappijen, die geregelde
diensten op Amsterdam hebben, terwijl ook
door de Danske Luftfartselskab eenige ge
regelde diensten werden uitgevoerd.
Ook kwam in den zomer een zuiver natio
nale lijn, n.1. een K. L. M.-dienst op Eelde,
zich aan het bestaande luchtnet toevoegen.
Twintig luchAliensten, dus veertig gere
gelde vliegtuigen per dag, verbonden Am
sterdam in den zomer met de groote centra in
Europa.
De nachtpostdiensten van en naar Amster
dam via Hannover en Malmö naar Stock
holm, uitgevoerd door de Zweedsche, Duit-
sche en Deensche Maatschappijen breidden
zich over een grootere tijdsperiode uit, n.1.
van 1 Juni tot eind September.
Het aantal betalende passagiers op de
luchtlijnen steeg t.o. van het vorige jaar met
nagenoeg 20
Het klom van 11.700 naar 14.020 en dit
terwijl de categorie Amerikaansche lucht-
toeristen dit jaar nagenoeg geheel ontbrak.
Meer en meer doet zich het verschijnsel voor,
dat Je „zakenman" vliegt.
Het totale goederen- en postvervoer steeg
in nog belangrijker mate, n.1. met ruim
31
Het groeide van 966.000 Kilo kt 1930 tot
1.270.000 Kilo in het afgelooper. jaar.
De Nationale Luchtvaartschool ontwikkel
de zich vertier. Sedert het najaar werd door
de N. L. S. ook aan een aantal leerlingen van
de Kweekschool voor de Zeevaart te Am
sterdam practische vlieg-instructie gegeven
als onderdeel van het leerprogram der
Kweekschool.
Ook buitenlandsche sportvliegers deden
Schiphol wederom in grooter aantal aan.
De nieuwe vliegtuigloods B. kwam ge
reed; zij behoort tot de allerbeste vliegtuig-
loodsen ter wereld. De lengte der loods
inwendig bedraagt 96 M.; de diepte 40 M.
.Aan de frontzijde bevinden zich twee deuren
van elk 48 M. breedte en S M vrije hoogte,
welke electrisch worden bediend.
Hier gaan na hun lange vluchten de
Indië-vliegtuigen in revisie en hier kan de
heele vogelfamilie wel worden ondergebracht
De groote Junkers G 38 van de Luft Hansa,
de z.g. „Vliegende Vleugel", die niet minder
dan 45 M. spanwijdte heeft, en die, vliegende
op de lijn BerlijnAmsterdamLonden, te
Berlijn en te Londen in de buitenlucht moest
overnachten, kon in deze prachtige loods on
dergebracht worden. Ook het betonplatform
werd vergroot tot deze loods, zoodat nu een
gewapende betonvlakte van 7 H.A. een opstel
plaats biedt aan vele groote verkeersvlieg
tuigen.
Ook loods A werd vergroot en bekwam af-
deelingen voor uitgaande en inkomende goe
deren, voorzien van douane- en expeditie
kantoren. In verband hiermede is het stations
plein tot achter deze goederenafdeelingen
doorgetrokken. De goederenbehandeling is nu
uit het stationsgebouw verdwenen, zoodat
nu de wachtkamer-restauratie en de visite
zaal voor passagiers konden worden uit
gebreid. Voorts zijn nog vele andere ver
beteringen aangebracht, teveel om te noe
men met het oog op de beschikbare plaats
ruimte, maar waarvan wel een van g: m?c»;
in het oog loopende is het door hit Rijk „c
bouwde moderne radio-zendstation voor cor
respondentie met vliegtuigen in vlucht, op
2 K M. afstand van den uitersten noordhoek
van het landingsterrein; deze afstand is ge
kozen cm te voorkomen, dat de vier masten,
elk 30 M. hoog, hinder voor de vliegtuigen
zouden veroorzaken.
Tot nu toe kan Schiphol wel berichten van
vliegtuigen ontvangen in vlucht ontvanger,
doch kan zij er zelf niet mee spreken.
Het aantal deelnemers aan de korte, doch
onvergetelijke schoone uitstapjes in de lucht
nam ook dit jaar weer toe. Dit jaar waren er
7.498 tegen 7.297 in 1930.
Schiphol is een der bezienswaardigheden
van de hoofdstad geworden. Niet alleen
Amsterdammers, maar personen uit het ge
heele land kwamen Schiphol een bezoek bren
gen, waar ze, onder deskundig geleide, het
bedrijf en de inrichtingen konden bezichtigen.
Ook 'het aantal dezer betalende bezoekers is
toegenomen.
136.23 tegen 118.606 m het voorgaande
jaar.
Zoo ziet men dus, dat 1931 niet in alle op
zichten een crisisjaar is geweest, ten opzichte
van de ontwikkeling van Schiphol is het in
ieder geval een goed jaar geweest.
DE RAMP AN DE OOIEVAAR.
Proeven op Schiphol.
De Tel. meldt:
In verband met het ongeluk met de Ooie
vaar bij Bangkok zijn op Schiphol proeven
genomen met een vliegtuig der K. L. M. van
hetzelfde type als de Ooievaar en even zwaar
belast, terwijl het veel besproken noodluikje
openstond. De piloten Smirnoff en Frijns
probeerden op te stijgen, doch het lukte niet.
De proeven werden bijgewoond door ir. Maas
van den Rijksstudiedienst voor de Luchtvaart
en den heer Aler van den vliegtechnischen
dienst der K. L. M.
DE POSTVLUCHTEN OP INDIE.
De „Leeuwerik" te Boesjir.
De Leeuwerik is ook, meldt het Hbld., gis
teren wegens het slechte weer te Boesjir ge
bleven.
De Reiger van Batavia vertrokken
Bij de K. L. M. is bericht ontvangen, dat
de Reiger om 6.11 u. in Batavia is opgestegen
en met een tusschenlanding te Palembang
van 9.10 tot 10.09u. om 15.32 u. te Medan is
geland. Eerste bestuurder is Sillevis, 2e be
stuurder Brugman, Mecanicien Den Blanke
en radio-telegrafist, Denee.
Naar de heer Geysendorffer, gezagvoer
der van het K.L.M.-vliegtuig „Uil" ver
trokken van Schiphol op 24 December en
aangekomen te Batavia op 4 Januari te
lefonisch mededeelde, zijn behalve de drie
passagiers AmsterdamMarseille en twee
heeren van de Bata-schoenfabrieken te Zlin,
welke te Athene instapten en resp. tot Ran-
goon en Batavia de reis meemaakten, met dit
vliegtuig nog twee Amerikaansche dames
vervoerd van Rangoon naar Bangkok, als
mede een passagier PalembangBatavia. In
totaal werden dus met de „Uil" op verschil
lende trajecten 8 passagiers vervoerd.
Den 6en en 7en Januari werden te Berlijn
door de commissie voor handelsluchtvaart
van de Duitsch-Fransche economische com
missie een bespreking gehouden, waaraan
door vertegenwoordigers van eenige belang
hebbende consortia werd deelgenomen. Be
spreken werd de mogelijkheid van een ver
betering van de bestaande luchtvaartverbin
dingen, zoomede de mogelijkheid op de thans
in bedrijf zijnde lijnen overbodige uitgaven te
vermijden.
In het bijzonder hield de commissie zich
bezig met de verbindingen Parijs—Weenen
en de verlenging van deze lijn in de richting
van de Balkanhoofdsteden.
JUxwnciaal Tlieuws
HEILOO.
Onder presidium van den heer Joh. J.
Kroon hield de afd. Heiloo van „De Hanze"
jaarvergadering in het Brunogebouw.
De voorzitter opende met den christelijken
groet, heette allen welkom en uitte de beste
wenschen voor het nieuwe jaar.
De Centrale Raad had een schrijven ge
zonden waarin werd opgewekt front te ma
ken tegen de concurrentie van de A. T. O.
Besloten werd om de actie van het hoofdbe
stuur te steunen. Een missive over een Cri
sis-comité had veler belangstelling.
De heer Roovers sprak zijn teleurstelling
uit dat veel wat hier wordt verdiend of in
•rieun genoten niet altijd in de gemeente
blijft. De vraag werd opgeworpen of het ge-
wenscht is voeling te houden met den Neu
tralen Middenstandsbond voor zaken die den
middenstand raken en op voorstel van den
heer Roovers werd besloten om, zoo mogelijk,
overleg te plegen. Uit de financieele verant
woording van den heer J. Kraakman Jr.
bleek dat de ontvangsten waren 224.77.
uitgaven 144.52, batig saldo 80.25. De
bestuursverkiezing werd aangehouden tot de
voorjaarsvergadering. Op genoemde verga-
dring zal ook de contributie worden vastge
steld en verder werd besloten om de twee
maanden te vergaderen. Na dat een verloting
was gehouden, volgde sluiting.
Gewijzigde postbestelling.
Zonder dat iemand er iets van wist is
de postbestelling gewijzigd. De Heerenweg,
Holleweg en Hondsbosschelanen, die al heel
stiefmoederlijk bedeeld waren, zijn nu in
de avondbestelling met een uur vervoegd
Een maatregel waarvoor de belanghebben
den dankbaar zijn.
De L. T. B. hield onder presidium van
den heer Jac. Sengers een uitstekend bezoch
te vergadering in het Brunogebouw, waar de
heer Jac. Groen Azn. te Zuidscharwoudt
vice-voorzitter van het hoofdbestuur sprak
over het onderwerp „Wat doet de L. T. B.
voor de boeren en tuinders in dezen crisis
tijd?"
De voorzitter opende met den christelijken
groet, heette allen welkom, inzonderheid den
spreker. Over belangstelling hebben we niet
te klagen en dat is geen wonder. Waar een
hecht gesloten organisatie weinig bereikt, is
het voor den eenling, die buiten de organsa-
tie staat, niets gedaan. Spr. hoopte dat men
overtuigd zal zijn van het nut der organisa
tie en zich zal aansluiten.
De spreker zeide in zijn inleiding dat de
crisis als lichtzijde heeft dat men zich meer
en meer gedrongen gevoelt om via de orga
nisatie wat te bereiken. Het is dan ook een
verheugend verschijnsel dat men dat inziet
Wat doet de L. T. B. voor ons? Deze vraag
wordt dikwijls gesteld en het antwoord da:
men dan geeft getuigt niet altijd van wel
willendheid. Het kan wel zijn dat we niet zoo
op de groote trom slaan, doch daarom zit
ten we niet stil. Spr. kan daar als lid van
het hoofdbestuur van meespreken. Ja, zegr
men als jelui dan wat doen waar blijft het
resultaat, want we zien er niets van en onze
belangen worden, in vergelijking met andere
organisaties schromelijk verwaarloosd.
Vrienden, aldus spreker, als onze stem niet
zoo in het Binnenhof doordringt, ligt dat
dan niet aan ons? En we moeten helaas
„ja" zeggen, want waarschijnlijk is ons aan
tal te klein. Misschien luistert de minister
meer naar andere organisaties omdat daar
van meer kracht uitgaat.
In een breed opgezet betoog zette spreker
uiteen dat er veel wordt gedaan en geconfe
reerd, maar dat het resultaat niet altijd naai
voren treedt en nogmaals we moeten onze
organisatie krachtig en sterk maken. Spr.
weidde nog uit over de crisis moeilijkheden
en over den L. T. B. die de eerste^ was die
bij den minister opkwam toen de aardappel
ziekte den Langendijk en omgeving teister
de. W aarom er niets van die steunregeling
kwam wist spr. niet, doch hij vermoedde dat
toen de crisis algemeen werd men meer aan
dacht aan den a'gemeenen crisis wijdde. Er
wordt gewerkt en ook aan de departementen
W.ordt gewerkt doch men moet ook de moei
lijkheden voor de ministers niet onderschat
ten. De benoeming van een directeur-gene
raai van landbouw schijnt werkelijkheid te
zullen worden, althans uit een schrijven aan
den secretaris blijkt, dat er aan wordt ge
werkt. Men zegt in tuinderskringen dat de
regeering meer doet voor de boeren, wat spr.
aanstipte en hij moest dat onderschrijven.
Dat Kennemerland werd uitgesloten voor
een steunregeling was een groote grief Spr.
onderschreef die klacht, doch wij zitten niet
stil om daarin verbetering te krijgen. De
steunregeling, die men thans overweegt
al kan het nog wel een paar maanden duren
voor er iets komt kan den tuinder helpen,
er moet inderdaad iets gebeuren, doch het is
een noodmaatregel. En nu kan men wel zeg
gen dat alles zoo tergend langzaam gaat
als het voor land- en tuinbouw gaat, doch
dat ligt niet aan ons en evenmin aan de
R. K. Kamerfractie. Spr. die nog al eens
achter de schermen zag kon dat volkomen
ondersnhrijven als men zeide dat men van
de Kamerfractie en van de organisaties niets
onbeproefd laat om wat te bereiken. En
spr. waarschuwde voor overijling en voor
het gehoor geven aan hen die van dezen tijd
gebruik, of juister misbruik maken om den
tuinbouw alsmede den zoo bevoorrechten
landbouw nog dieper in den put te helpen.
Stel vertrouwen in uw organisatie en ver
sterk haar en langs den weg door God ons
afgebakend moeten we vertrouwen stellen in
Hem en trachten de crisis te boven te ko
men. (Applaus).
Daarna werd gelegenheid gegeven tot het
stellen van vragen en wel schriftelijk in te
leveren. Hiervan werd een druk gebruik ge
maakt. Uit de vragen bleek wel dat men al
lerminst over den minister tevreden was. Ook
werd de werkwijze van de R. K. Kamerfrac
tie in twijfel getrokken. De spreker beant
woorde de vragen uitvoerig en zeide dat men
moet rekening houden met vele zaken die
men oppervlakkig voorbijziet. De klachten
over het optreden van den secretaris van een
polder in deze gemeente worden onderzocht.
Een voorstel om een commissie te benoemen
die kan bewerken dat uitstel wordt verkre
gen voor belasting werd naar het bestuur
van de afdeeling verwezen. Daarna sluiting.
SINT PANCRAS.
Voor het bouwen van een r.k. kerk met pas*
torie aan de Frans Metscherlaan te Sant
poort was laagste :nschrijver de heer J. Wes-
ter alhier voor 93.960.
SiCttwieuws
Zondag- en Maandagavond wordt in het
Theater Harmonie vertoond de film Het
vroolijke weeuwtje, naar het tooneelstuk „A
welcome wife" van F. Thompson en E. Paul-
ton.
DeHaagsche Courant schreef over
een opvoering van deze film:
Het is een onderhoudende, vroolijke ge
schiedenis, die uit het tooneelstuk „A Welco
me Wife" van F. Thompson en E. Paulton is
pasklaar gemaakt voor de film en opgeno
men werd onder regie van Richard Eichberg.
i Een rijke Newyorker komt op den morgen
vpn zijn uitbundig afscheidsfeest van het
jonggezellenleven tot de ontstellende ontdek
king, dat hij in de roes een dansmeisje, Fay,
officieel getrouwd heeft. Dat meisje is nu
niet precies de levensgezellin, die hij zich ge
kozen had en hij zit dan ook danig met 't ge
val in de war.
Als „Athleten-Bill" Fay, zijn meisje, komt
opeischen, maakt de nieuwbakken echtgenoot
natuurlijk geen enkel bezwaar. Maar onze
„Athleten-Biil" is een driftkop, de heeren ge
raken slaags en tuimelen al worstelend sa
men van het balkon in het waterDeze
sensationeele gebeurtenis is het begin van
een reeks romantische en vermakelijke ge
beurtenissen, die wij niet zullen verklappen,
maar wij willen ter gei^ststelling wèl vertel
en, dat beide vechtersbazen het leven eraf
brengen en dat ten slotte de rijke Newyorker
gaarne in zijn huwelijk met de lieve Fay be
rust.
Het spel van Georg Alexander, Martha
Eggerth en Fritz Kampers en de muzikale il
lustratie verhoogen de aantrekkelijkheid van
deze onderhoudende film.
Het Handelsblad schreef o.a.
De film is met liedjes en muziek van Hans
May als een soort vaudeville in elkaar gezet
en de regisseur, Richard Eichberg, heeft het
geval op vrij onderhoudende wijze in beeld
gebracht. Georg Alexander is altijd goed,
Fritz Kampers, die voor den athletischen Bill
speelt, is misschien wat te zoetsappig, de ad
vocaten-dochter is afgrijselijk en het danseu-
setje in alle opzichten het tegendeel, zoodat
men Georg Alexander en Martha Eggerth
om hun keus niet hard kan vallen. Het
hoofdmelodietje van de film heeft een faux
air van „O, du mein schoner Morgenstern"
en Martha Eggerth heeft een faux air van
Raquel Torres, maar allebei meer in blijspel
genre; en het geheel is aller-genoegelijkst.
43. Eensklaps reed de auto met Karei en Tuimeltje
minder hard. Tuimeltje keek eens wat er aan de hand
was en daar zag hij een groote kikker op een wagen
tje zitten, dat door twee muisjes heel vlug weid
voortgetrokken. Aan het wagentje was een ladder
vastgemaekt en daar hing een groote bromvlieg aan
Die was bekend om zijn moed. Hij had al verschillen
de dieren bij brand gered. Het wagentje was zoo
zwaar van brandspuiten, dat een dikke tor de muizen
hielp trekken.
44. Daar waren ze eindelijk bij het brandend huis.
Er waren wel honderd kikvorschen die er rillend bij
stonden. Tuimel en Karei natuurlijk voorop. En er
tusSchendoor krioelde allemaal kleinere diertjes. De
voorkant was al heelemaal aan het branden, maar
een der zijwanden was nog te bereiken en vol span
ning stonden zet het blusschingswerk gade te slaan.