WAT KIKKER KAREL EN TUIMELTJE BELEEFDEN TOENEMEND PASSAGIERSVER VOER OP DE AMSTERDAM— BATAVIALIJN. DUITSCH-FRANSCHE ONDER HANDELINGEN. Inzake handelsluchtvaart. HET VROOLÏJKE WEEUWTJE IN DE HARMONIE, STEENPUISTEN VEROORZAAKT DOOR WATER. Mijnwerker in Heerlen wist zich te genezen. Tevens verlos, van hardlijvigheid. ,,ïk moest iederen dag in water werken" zegt deze man uit Heerlen. Het valt dus niet te verwonderen, dat zijn gezond heid te wenschen overliet. Uit zijn eigen brief kunt U opmaken, wat voor een soort kwaal hij had: „Ik ben van beroep mijnwerker. Zooals U misschien bekend is, veroorzaakt mijnwater vele zweren en steenpuisten. Als ik twee of drie dagen in of onder water moest werken, had ik een paar dagen later een of meer steenpuisten. Toen ben ik Rruschen Salts gaan ge bruiken en met succes. Ik heb vier k vijf maanden dag in dag uit onder water gearbeid zonder ook maar de minste last van puisten te heb- bi n gehad, dank zij Kruschen Salts. Ofschoon ik 't mijnwerkersberoep vaar wel heb gezegd, blijf ik 't steeds gebrui ken, daar ik nog al eens leed aan hard lijvigheid, wat nu niet meer voorkomt." VV. G. B. te Heerlen. Let op dezen laatsten zin: „Daar ik nog al eens leed aan hardlijvigheid". Hard lijvigheid beteekent een opeenhooping van giftige afvalstoffen in Uw organis me. De giftige afvalstoffen verontreini gen Uw bloedsomloop en zoo ontstaat een toestand, waardoor zich steenpuisten kunnen vormen. En niet alleen steen puisten, maar ook rheumatiek, spit, hoofdpijn en nog ontelbare andere kwa len en pijnen, waaraan een mensch lijden kan. Kruschen Salts verschaft juist die zachte aansporing die Uw organen noodig hebben om U inwendig vrij te houden van alle giftige afvalstof fen, die zich anders in Uw lichaam kun nen ophoopen en 't normale function- neeren van Uw organisme belemmeren. Uw bloed blijft gezond en zuiver. En het is die frissche en krachtige bloedsom loop die U een zoodanige gezondheid zal verschaffen, dat U kunt lachen om hoofdpijn, vermoeidheid, neerslachtig heid en een onnoemlijk aantal andere kwaaltjes, die zoovele menschen 't leven verzuren. Begin morgen met „de kleine dagelijk- scl-e dosis" Kruschen en al heel gauw zult U den heilzamen invloed merken van een frisschen, krachtigen bloeds omloop, overvloedige levenskracht, hel der verstand, kortom dat „Kruschen- gevoel" van stralende gezondheid. Kruschen Salts is uitsluitend verkrijg baar bij alle apothekers en drogisten a 0.90 en 1.60 per flacon. stellen. Zoo hebben wij U in bijlage nr. 221 reeds medegedeeld, dat wij voornemens zijn de vijf adressanten met ingang van 1 Augus tus 1932 vooreen benoeming aan de gemeen telijke school voor uitgebreid nijverheidson derwijs voor te dragen, zoo zij daarop althans prijs stellen. Verder hebben wij twee van de leeraren, die door de reorganisatie werdeli gedupeerd, benoemd tot tijdelijke leeraren aan de gemeentelijke avondschool voor nij verheidsonderwijs, toen zich daartoe de ge legenheid voordeed, en zullen wij U voorstel len deze tijdelijke aanstellingen te verlengen. In verband met het bovenstaande hand haven wij dan ook onze voorstellen, genoemd onder de letters F en G. in bijlage nr. 221, en stellen U vóór dienovereenkomstig te be sluiten. Qatze Jioloniën HET VERZET IN DE BENGKALIS. De Deli Ct. verneemt uit Bcngkalis, dat de veldpolitie verschillende keeren aanraking heeft gekregen met de verzetslieden. De po litie werd uit een hinderlaag beschoten. Een agent van de veldpolitie werd niet ernstig in den benedenrug getroffen. Verschillende goederen werden achterhaald. De bevolking verleent geen medewerking, terwijl familiele den de verzettslieden helpen. Gebleken is dat drie verzetslieden gewond werden bij het gevecht in het begin van de maand December door de politiedienaren, die later tijdens het gevecht zijn gesneüveld. Twee dezer politiedienaren hebben zich tot den dood verdedigd, terwijl de derde hoogst waarschijnlijk door een karabijnschot buiten gevecht werd gesteld en daarna werd afge maakt. EEN ORKAAN EN BANJIRS OP BALI EN LOMBOK. Er zijn thans eenige meerdere mededee- lingen over hetgeen er op Bali en Lombok is gebeurd. Te Batavia zijn thans berichten ontvangen van den resident, een telegram, dat reeds den derden Januari werd ver zonden, maar pas den 5en aankwam. Daarin werd medegedeeld, dat het westelijk deel van Bali, de onderafdeeling Djembrana, op eerst genoemden dag door een hevigen storm en bandjir ernstig is geteisterd Vier nieuwe bruggen zijn weggeslagen. De weg van Djembrana naar Tabanan is eveneens weg geslagen. terwijl een isolatorenhuis, dienende voor de telegrafische verbinding tusschen Bali en Java, wegspoelde. D>e schade, welke aan wegen, bruggen en telefoon werd toege bracht, is aanzienlijk en wordt in totaal voorloopig geraamd op 200 000. Door den storm en bandjir is verlies aan menschen levens te betreuren, terwijl ook vee verloren is gegaan. De eerste directe berichten omtrent het ge beurde op Bali en Lombok, afkomstig van een schip, liggende in de haven van Boeleleng, werden te Batavia met een gevoel van op luchting ontvangen, ook omdat vernomen werd dat de tempels en andere scheppingen van Hindoe-Boedhistische kunst naar alle waarschijnlijkheid niet beschadigd waren. Ofschoon de schade aan bruggen en wegen aanzienlijk is en de bevolking verliezen lijdt aan vee en andere eigendommen, zal het eiland zich spoedig kunnen herstellen van de gevolgen van den orkaan, indien althans de regenstormen niet aanhouden. In de ge zwollen rivieren werden 13 lijken drijvende aangetroffen. Naar vernomen wordt is de geheele bo voiking gedurende gedurenae drie dagen niet in staat geweest zich met de buitenwereld in verbinding te stellen, aangezien de hoofdweg van het eiland en verscheidene andere wegen, telefoon- en telegraaflijnen beschadigd waren. De minister van Koloniën heeft den gouver neur-generaal telegrafisch om nadere inlich tingen verzocht. Nadere berichten. Aneta seint d.d. gister nadere mededeelin- gen over de bandjirs op Bali: Nadat het Zaterdagmiddag. 2 Januari over geheel West- en Midden Bali noodweer was geweest, en hevige rgens waren geval.en, zijn Zondagmiddag groote bandjirs ontstaan in all riviren van het gebied tusschen Tjandi koesoemo en Penginoeman en van de Kan Jehsoemboel, ten westen van Poeloekan tot in Tabanan. Een postauto .an Negara naar Tabanan kon Zondagmorgen nog passeeren, omdat de bandjirs eerst tegen twaalf uur begonnen. Hieraan is te danken dat, voor zoover tot dusver bekend, betrekkelijk weinig menschen- levens zijn verloren gegaan. Tusschen Negara en Penginoeman is een brug beschadigd, terwijl een andere brug werd vernield. De schade in de onderafdeeling Djembrana komt, wat de voornaamste bruggen betreft, op het volgende neer: Een ijzeren brug over de Kali Poeloekan, met een bovenbouw van veertig meter lengte, is weggeslagen. Eenige huizen werden meege sleurd. Er zijn hierbij geen ongelukken voor gevallen. Een ijzeren brug over de Kali Pangragoan is vernield. De bovenbouw van deze brug is weggespoeld tot aan het zeestrand. In de Kali Jehleh werd het water door tal rijke in deze rivier drijvende boomstammen opgestuwd. Het water zocht een anderen uit weg en heeft de huisjes van de telegraaf en een gedenksteen weggespoeld. Een ijzeren brug over de Kali Slabi, op het gebied vap Tabanan is geheel vernield, ter wijl een groote ijzeren brug over de Kali Ba- lean geheel werd weggespoeld en op den oever werd geworpen. Op den weg Pengastoelan naar Poepoean, welke de meest Westelijke verbinding vormt van Noord- naar Zuid Bali hebben groote aardschuivingen plaats gehad. Aan het her stel van deze verbindingen wordt krachtig gewerkt. Aan vele sawahhs werd ernstige schade toegebracht. In de Kali-Tabanan zijn twaalf lijken gevonden. De gemeenschap is nog allerwegen gestoord, zoodat de onder afdeeling Djembrana vrijwel geïsoleerd is. De hulp der marine. Het Departement der Marine trof naar aanleiding van het bericht dat de lijnverbin dingen met Bali waren verbroken op 6 Jan. maatregelen om hierin te voorzien. De mij- nenlegger „Krakatau" vertrok op den avond van denzelfden dag uit Soerabaja naar Boe leleng om ter beschikking van den resident te worden gesteld en voor het onderhouden van een radiocommunicatie. Voor verdere assis tentie werden twee Dorniervliegbooten gereed gehouden. In verband met het herstel van de telegraafverbindingen is de „Krakatau" te ruggeroepen. EEN OPGEWEKT GELUID IN TIJDEN VAN CRISIS. In deze tijden, waarin men over niets anders hoort, dan malaise en crisis, doet het zeker goed, eens iets anders te vernemen. Zoo kan de internationale luchthaven Schiphol met groote voldoening op het in vele andere gevallen zoo noodlottige jaar 1931 terugzien. Het is gebleken, dat de luchtvaart niet meedoet aan de algemeene achteruitgang, maar integendeel zich met een meer dan eenparig versnelde beweging in voorwaartsche richting begeeft. De overheerschende gebeurtenis van het jaar was wel de reeds meermalen genoemde overgang van den 14-daagschen K- L. M. dienst AmsterdamBatavia in een wekelijk- schen dienst. De weekdienst op Indië bracht Schiphol op het plan van een der voornaam ste internationale steunpunten voor het wereldluchtverkeer. Als internationaal knooppunt ontwikkelde de luchthoven zich verder o.a. door het in leggen van den rechtstreekschen K. L. M - sneldiensr op Kopenhagen, die te Schiphol op sneldiensten naar Londen en Parijs aan sloot. Verder voegden een Tsjechische en Belgische luchtvaart-maatschappij zich bij de vijf overige Maatschappijen, die geregelde diensten op Amsterdam hebben, terwijl ook door de Danske Luftfartselskab eenige ge regelde diensten werden uitgevoerd. Ook kwam in den zomer een zuiver natio nale lijn, n.1. een K. L. M.-dienst op Eelde, zich aan het bestaande luchtnet toevoegen. Twintig luchAliensten, dus veertig gere gelde vliegtuigen per dag, verbonden Am sterdam in den zomer met de groote centra in Europa. De nachtpostdiensten van en naar Amster dam via Hannover en Malmö naar Stock holm, uitgevoerd door de Zweedsche, Duit- sche en Deensche Maatschappijen breidden zich over een grootere tijdsperiode uit, n.1. van 1 Juni tot eind September. Het aantal betalende passagiers op de luchtlijnen steeg t.o. van het vorige jaar met nagenoeg 20 Het klom van 11.700 naar 14.020 en dit terwijl de categorie Amerikaansche lucht- toeristen dit jaar nagenoeg geheel ontbrak. Meer en meer doet zich het verschijnsel voor, dat Je „zakenman" vliegt. Het totale goederen- en postvervoer steeg in nog belangrijker mate, n.1. met ruim 31 Het groeide van 966.000 Kilo kt 1930 tot 1.270.000 Kilo in het afgelooper. jaar. De Nationale Luchtvaartschool ontwikkel de zich vertier. Sedert het najaar werd door de N. L. S. ook aan een aantal leerlingen van de Kweekschool voor de Zeevaart te Am sterdam practische vlieg-instructie gegeven als onderdeel van het leerprogram der Kweekschool. Ook buitenlandsche sportvliegers deden Schiphol wederom in grooter aantal aan. De nieuwe vliegtuigloods B. kwam ge reed; zij behoort tot de allerbeste vliegtuig- loodsen ter wereld. De lengte der loods inwendig bedraagt 96 M.; de diepte 40 M. .Aan de frontzijde bevinden zich twee deuren van elk 48 M. breedte en S M vrije hoogte, welke electrisch worden bediend. Hier gaan na hun lange vluchten de Indië-vliegtuigen in revisie en hier kan de heele vogelfamilie wel worden ondergebracht De groote Junkers G 38 van de Luft Hansa, de z.g. „Vliegende Vleugel", die niet minder dan 45 M. spanwijdte heeft, en die, vliegende op de lijn BerlijnAmsterdamLonden, te Berlijn en te Londen in de buitenlucht moest overnachten, kon in deze prachtige loods on dergebracht worden. Ook het betonplatform werd vergroot tot deze loods, zoodat nu een gewapende betonvlakte van 7 H.A. een opstel plaats biedt aan vele groote verkeersvlieg tuigen. Ook loods A werd vergroot en bekwam af- deelingen voor uitgaande en inkomende goe deren, voorzien van douane- en expeditie kantoren. In verband hiermede is het stations plein tot achter deze goederenafdeelingen doorgetrokken. De goederenbehandeling is nu uit het stationsgebouw verdwenen, zoodat nu de wachtkamer-restauratie en de visite zaal voor passagiers konden worden uit gebreid. Voorts zijn nog vele andere ver beteringen aangebracht, teveel om te noe men met het oog op de beschikbare plaats ruimte, maar waarvan wel een van g: m?c»; in het oog loopende is het door hit Rijk „c bouwde moderne radio-zendstation voor cor respondentie met vliegtuigen in vlucht, op 2 K M. afstand van den uitersten noordhoek van het landingsterrein; deze afstand is ge kozen cm te voorkomen, dat de vier masten, elk 30 M. hoog, hinder voor de vliegtuigen zouden veroorzaken. Tot nu toe kan Schiphol wel berichten van vliegtuigen ontvangen in vlucht ontvanger, doch kan zij er zelf niet mee spreken. Het aantal deelnemers aan de korte, doch onvergetelijke schoone uitstapjes in de lucht nam ook dit jaar weer toe. Dit jaar waren er 7.498 tegen 7.297 in 1930. Schiphol is een der bezienswaardigheden van de hoofdstad geworden. Niet alleen Amsterdammers, maar personen uit het ge heele land kwamen Schiphol een bezoek bren gen, waar ze, onder deskundig geleide, het bedrijf en de inrichtingen konden bezichtigen. Ook 'het aantal dezer betalende bezoekers is toegenomen. 136.23 tegen 118.606 m het voorgaande jaar. Zoo ziet men dus, dat 1931 niet in alle op zichten een crisisjaar is geweest, ten opzichte van de ontwikkeling van Schiphol is het in ieder geval een goed jaar geweest. DE RAMP AN DE OOIEVAAR. Proeven op Schiphol. De Tel. meldt: In verband met het ongeluk met de Ooie vaar bij Bangkok zijn op Schiphol proeven genomen met een vliegtuig der K. L. M. van hetzelfde type als de Ooievaar en even zwaar belast, terwijl het veel besproken noodluikje openstond. De piloten Smirnoff en Frijns probeerden op te stijgen, doch het lukte niet. De proeven werden bijgewoond door ir. Maas van den Rijksstudiedienst voor de Luchtvaart en den heer Aler van den vliegtechnischen dienst der K. L. M. DE POSTVLUCHTEN OP INDIE. De „Leeuwerik" te Boesjir. De Leeuwerik is ook, meldt het Hbld., gis teren wegens het slechte weer te Boesjir ge bleven. De Reiger van Batavia vertrokken Bij de K. L. M. is bericht ontvangen, dat de Reiger om 6.11 u. in Batavia is opgestegen en met een tusschenlanding te Palembang van 9.10 tot 10.09u. om 15.32 u. te Medan is geland. Eerste bestuurder is Sillevis, 2e be stuurder Brugman, Mecanicien Den Blanke en radio-telegrafist, Denee. Naar de heer Geysendorffer, gezagvoer der van het K.L.M.-vliegtuig „Uil" ver trokken van Schiphol op 24 December en aangekomen te Batavia op 4 Januari te lefonisch mededeelde, zijn behalve de drie passagiers AmsterdamMarseille en twee heeren van de Bata-schoenfabrieken te Zlin, welke te Athene instapten en resp. tot Ran- goon en Batavia de reis meemaakten, met dit vliegtuig nog twee Amerikaansche dames vervoerd van Rangoon naar Bangkok, als mede een passagier PalembangBatavia. In totaal werden dus met de „Uil" op verschil lende trajecten 8 passagiers vervoerd. Den 6en en 7en Januari werden te Berlijn door de commissie voor handelsluchtvaart van de Duitsch-Fransche economische com missie een bespreking gehouden, waaraan door vertegenwoordigers van eenige belang hebbende consortia werd deelgenomen. Be spreken werd de mogelijkheid van een ver betering van de bestaande luchtvaartverbin dingen, zoomede de mogelijkheid op de thans in bedrijf zijnde lijnen overbodige uitgaven te vermijden. In het bijzonder hield de commissie zich bezig met de verbindingen Parijs—Weenen en de verlenging van deze lijn in de richting van de Balkanhoofdsteden. JUxwnciaal Tlieuws HEILOO. Onder presidium van den heer Joh. J. Kroon hield de afd. Heiloo van „De Hanze" jaarvergadering in het Brunogebouw. De voorzitter opende met den christelijken groet, heette allen welkom en uitte de beste wenschen voor het nieuwe jaar. De Centrale Raad had een schrijven ge zonden waarin werd opgewekt front te ma ken tegen de concurrentie van de A. T. O. Besloten werd om de actie van het hoofdbe stuur te steunen. Een missive over een Cri sis-comité had veler belangstelling. De heer Roovers sprak zijn teleurstelling uit dat veel wat hier wordt verdiend of in •rieun genoten niet altijd in de gemeente blijft. De vraag werd opgeworpen of het ge- wenscht is voeling te houden met den Neu tralen Middenstandsbond voor zaken die den middenstand raken en op voorstel van den heer Roovers werd besloten om, zoo mogelijk, overleg te plegen. Uit de financieele verant woording van den heer J. Kraakman Jr. bleek dat de ontvangsten waren 224.77. uitgaven 144.52, batig saldo 80.25. De bestuursverkiezing werd aangehouden tot de voorjaarsvergadering. Op genoemde verga- dring zal ook de contributie worden vastge steld en verder werd besloten om de twee maanden te vergaderen. Na dat een verloting was gehouden, volgde sluiting. Gewijzigde postbestelling. Zonder dat iemand er iets van wist is de postbestelling gewijzigd. De Heerenweg, Holleweg en Hondsbosschelanen, die al heel stiefmoederlijk bedeeld waren, zijn nu in de avondbestelling met een uur vervoegd Een maatregel waarvoor de belanghebben den dankbaar zijn. De L. T. B. hield onder presidium van den heer Jac. Sengers een uitstekend bezoch te vergadering in het Brunogebouw, waar de heer Jac. Groen Azn. te Zuidscharwoudt vice-voorzitter van het hoofdbestuur sprak over het onderwerp „Wat doet de L. T. B. voor de boeren en tuinders in dezen crisis tijd?" De voorzitter opende met den christelijken groet, heette allen welkom, inzonderheid den spreker. Over belangstelling hebben we niet te klagen en dat is geen wonder. Waar een hecht gesloten organisatie weinig bereikt, is het voor den eenling, die buiten de organsa- tie staat, niets gedaan. Spr. hoopte dat men overtuigd zal zijn van het nut der organisa tie en zich zal aansluiten. De spreker zeide in zijn inleiding dat de crisis als lichtzijde heeft dat men zich meer en meer gedrongen gevoelt om via de orga nisatie wat te bereiken. Het is dan ook een verheugend verschijnsel dat men dat inziet Wat doet de L. T. B. voor ons? Deze vraag wordt dikwijls gesteld en het antwoord da: men dan geeft getuigt niet altijd van wel willendheid. Het kan wel zijn dat we niet zoo op de groote trom slaan, doch daarom zit ten we niet stil. Spr. kan daar als lid van het hoofdbestuur van meespreken. Ja, zegr men als jelui dan wat doen waar blijft het resultaat, want we zien er niets van en onze belangen worden, in vergelijking met andere organisaties schromelijk verwaarloosd. Vrienden, aldus spreker, als onze stem niet zoo in het Binnenhof doordringt, ligt dat dan niet aan ons? En we moeten helaas „ja" zeggen, want waarschijnlijk is ons aan tal te klein. Misschien luistert de minister meer naar andere organisaties omdat daar van meer kracht uitgaat. In een breed opgezet betoog zette spreker uiteen dat er veel wordt gedaan en geconfe reerd, maar dat het resultaat niet altijd naai voren treedt en nogmaals we moeten onze organisatie krachtig en sterk maken. Spr. weidde nog uit over de crisis moeilijkheden en over den L. T. B. die de eerste^ was die bij den minister opkwam toen de aardappel ziekte den Langendijk en omgeving teister de. W aarom er niets van die steunregeling kwam wist spr. niet, doch hij vermoedde dat toen de crisis algemeen werd men meer aan dacht aan den a'gemeenen crisis wijdde. Er wordt gewerkt en ook aan de departementen W.ordt gewerkt doch men moet ook de moei lijkheden voor de ministers niet onderschat ten. De benoeming van een directeur-gene raai van landbouw schijnt werkelijkheid te zullen worden, althans uit een schrijven aan den secretaris blijkt, dat er aan wordt ge werkt. Men zegt in tuinderskringen dat de regeering meer doet voor de boeren, wat spr. aanstipte en hij moest dat onderschrijven. Dat Kennemerland werd uitgesloten voor een steunregeling was een groote grief Spr. onderschreef die klacht, doch wij zitten niet stil om daarin verbetering te krijgen. De steunregeling, die men thans overweegt al kan het nog wel een paar maanden duren voor er iets komt kan den tuinder helpen, er moet inderdaad iets gebeuren, doch het is een noodmaatregel. En nu kan men wel zeg gen dat alles zoo tergend langzaam gaat als het voor land- en tuinbouw gaat, doch dat ligt niet aan ons en evenmin aan de R. K. Kamerfractie. Spr. die nog al eens achter de schermen zag kon dat volkomen ondersnhrijven als men zeide dat men van de Kamerfractie en van de organisaties niets onbeproefd laat om wat te bereiken. En spr. waarschuwde voor overijling en voor het gehoor geven aan hen die van dezen tijd gebruik, of juister misbruik maken om den tuinbouw alsmede den zoo bevoorrechten landbouw nog dieper in den put te helpen. Stel vertrouwen in uw organisatie en ver sterk haar en langs den weg door God ons afgebakend moeten we vertrouwen stellen in Hem en trachten de crisis te boven te ko men. (Applaus). Daarna werd gelegenheid gegeven tot het stellen van vragen en wel schriftelijk in te leveren. Hiervan werd een druk gebruik ge maakt. Uit de vragen bleek wel dat men al lerminst over den minister tevreden was. Ook werd de werkwijze van de R. K. Kamerfrac tie in twijfel getrokken. De spreker beant woorde de vragen uitvoerig en zeide dat men moet rekening houden met vele zaken die men oppervlakkig voorbijziet. De klachten over het optreden van den secretaris van een polder in deze gemeente worden onderzocht. Een voorstel om een commissie te benoemen die kan bewerken dat uitstel wordt verkre gen voor belasting werd naar het bestuur van de afdeeling verwezen. Daarna sluiting. SINT PANCRAS. Voor het bouwen van een r.k. kerk met pas* torie aan de Frans Metscherlaan te Sant poort was laagste :nschrijver de heer J. Wes- ter alhier voor 93.960. SiCttwieuws Zondag- en Maandagavond wordt in het Theater Harmonie vertoond de film Het vroolijke weeuwtje, naar het tooneelstuk „A welcome wife" van F. Thompson en E. Paul- ton. DeHaagsche Courant schreef over een opvoering van deze film: Het is een onderhoudende, vroolijke ge schiedenis, die uit het tooneelstuk „A Welco me Wife" van F. Thompson en E. Paulton is pasklaar gemaakt voor de film en opgeno men werd onder regie van Richard Eichberg. i Een rijke Newyorker komt op den morgen vpn zijn uitbundig afscheidsfeest van het jonggezellenleven tot de ontstellende ontdek king, dat hij in de roes een dansmeisje, Fay, officieel getrouwd heeft. Dat meisje is nu niet precies de levensgezellin, die hij zich ge kozen had en hij zit dan ook danig met 't ge val in de war. Als „Athleten-Bill" Fay, zijn meisje, komt opeischen, maakt de nieuwbakken echtgenoot natuurlijk geen enkel bezwaar. Maar onze „Athleten-Biil" is een driftkop, de heeren ge raken slaags en tuimelen al worstelend sa men van het balkon in het waterDeze sensationeele gebeurtenis is het begin van een reeks romantische en vermakelijke ge beurtenissen, die wij niet zullen verklappen, maar wij willen ter gei^ststelling wèl vertel en, dat beide vechtersbazen het leven eraf brengen en dat ten slotte de rijke Newyorker gaarne in zijn huwelijk met de lieve Fay be rust. Het spel van Georg Alexander, Martha Eggerth en Fritz Kampers en de muzikale il lustratie verhoogen de aantrekkelijkheid van deze onderhoudende film. Het Handelsblad schreef o.a. De film is met liedjes en muziek van Hans May als een soort vaudeville in elkaar gezet en de regisseur, Richard Eichberg, heeft het geval op vrij onderhoudende wijze in beeld gebracht. Georg Alexander is altijd goed, Fritz Kampers, die voor den athletischen Bill speelt, is misschien wat te zoetsappig, de ad vocaten-dochter is afgrijselijk en het danseu- setje in alle opzichten het tegendeel, zoodat men Georg Alexander en Martha Eggerth om hun keus niet hard kan vallen. Het hoofdmelodietje van de film heeft een faux air van „O, du mein schoner Morgenstern" en Martha Eggerth heeft een faux air van Raquel Torres, maar allebei meer in blijspel genre; en het geheel is aller-genoegelijkst. 43. Eensklaps reed de auto met Karei en Tuimeltje minder hard. Tuimeltje keek eens wat er aan de hand was en daar zag hij een groote kikker op een wagen tje zitten, dat door twee muisjes heel vlug weid voortgetrokken. Aan het wagentje was een ladder vastgemaekt en daar hing een groote bromvlieg aan Die was bekend om zijn moed. Hij had al verschillen de dieren bij brand gered. Het wagentje was zoo zwaar van brandspuiten, dat een dikke tor de muizen hielp trekken. 44. Daar waren ze eindelijk bij het brandend huis. Er waren wel honderd kikvorschen die er rillend bij stonden. Tuimel en Karei natuurlijk voorop. En er tusSchendoor krioelde allemaal kleinere diertjes. De voorkant was al heelemaal aan het branden, maar een der zijwanden was nog te bereiken en vol span ning stonden zet het blusschingswerk gade te slaan.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1932 | | pagina 6