flinke Naaister, Nette Jongen L Buitengewone Prijsdaling WollenDekens 2 eerste Hypotheken Advectenüën Spott Winkeljuffrouw, Nette Dienstbode gevraagd hulp in de huishouding. STOFZUIGERS MEERENKLEEDERMAKERIJ VOOR FIJNE MAATKLEEDING. CAREL J. SCHMIDT, ALKMAAR. TELEFOON 1151. GEBR. LUST Gem. ged. van benedenhuis Slechts deze week zwaar VLOERZEIL GEBR. LUST, EEN GRAS- EN DIRT-TRACKBAAN Bij VELStN? Inplaats van kaarten. TILLY WOUDHUYSEN, FRANS, voor de huishouding, noodhulp-dagmeisje. gevraagd, KEG's Groothandel, Bakkersknecht Geen 2 jaar in de schuld. van f 12.50 tot f35.— Vijzelstraat 5, boven OVfl, Amsterdam. MET BEHOUD VAN ONS 1ste KLAS WERK EN PRIMA FOURNITUREN. WIJ ONTVINGEN EEN KEURCOLLECTIE NIEUWE VOOR J A ARSST OFFÊÈi 8932. KEUZE UIT HONDERDEN DESSINS. BLAUW KAMGAREN COSTUUMS NAAR MAAT VANAF F 39.00. PRACHT KWALITEIT PRIMA THANS F 44.00. HET ZICHTBAAR BEWIJS VAN VERTROUWEN DAT WIJ U GEVEN IS ONS GROOTSTE SUCCES. El KELEN BERGSTRAAT, HOEK SCHASENSTRAAT. TELEF. 971. Wesr^eloopen jong, langharig hondje, TEL. 971. aanbieding van coupons GROOISCHE PLANNEN, MAAR... UITVOERBAAR?! Heden qverleed plotseling onze beste Vader, Groot vader en Neef, de Heer DIRK BOONTJES Jz., in den ouderdom van ruim 67 jaar. Heiloo, 26 Jan. 1932. Rijksstraatweg A 9. Fam. BOONTJES. Fam. DIRKMAAT. De teraardebestelling 'al plaats hebben Vrijdag 29 Januari a s. des n m. 2 uur te St. Maartensbrug. Vertrek sterfhui.. 1 uur. Eenige en algemeene kennisgeving. Geen bezoek. Geboren: GONNIE, dochter van H. DE VRIES en M. DE VRIES—PAARLBERG. Oterleek, 26 JaD. 1932. Na een langdurig lijden overleed den 25sten Ja nuari te 's-Gravenhage, ons lief nichtje echtgenoote van den heer J. B LORREWA, in den ouderdom van 35 jaar. Alkmaar, 27 Januari C. M. KRAK-ENTKEN. C. KRAK. Heden overleed zacht en kalm, onze geliefde Moeder TIETJE BAKKER, weduwe van den heer KLAAS BOOT, in den ouderdom van 83 jaar. Velsen Noord, 26 Januari 1932. Corverslaan L 2d. Uit aller naam, Mevr. de Wed. K. KLAVER—BOOT De teraardebestelling zal plaats hebben op Vrijdag 29 Januari a.s.; vertrek- sterfhuis nam. 1.30 uur, op de begraafplaats de Biezen 2.45 uur. nemen. Hiermee nam de dader per ge reedstaande personenauto de vlucht. De postbeambte had nog gelegenheid het nummer van den wagen ongeveer op te nemen, welke aanwijzing, gevoegd bij andere, leidde tot opsporing van twee verdachten, een groentenkoopman en een los werkman alsmede tot het vin den van een deel van den bv.it ongeveer 8000, welke buit in totaal plus minus 17.000 had bedragen. Aanvankelijk werd aan beide verdach ten diefstal in vereeniging ten laste ge legd, doch de officier van justitie heeft later den eersten verdachte buiten ver volging gesteld, hoewel deze een volle dige bekentenis had afgelegd, waarbij hij zijn medeverdachte als mededader aanwees en ofschoon ten huize van eerstbedoelde ongeveer 8000 van den buit verborgen was gevonden. Bij dagvaarding werd nu aan den tweeden verdachte ten laste gelegd het wegnemen met het oogmerk om zich wederrechtelijk toe te eigenen een post zak, inhoudende een geldsbedrag van omstreeks 17.000, alsmede een groot aantal brieven met en zonder gelds- waardigen inhoud, toebehoorende aan den Staat der Nederlanden. Er waren van du zijde van het O. M veertien getuigen en deskundigen opge roepen en van de zijde van den verdedi ger, mr. M. H. Huygens, vier getuigen en een psychiater a décharge. Getuigenverhoor. Bij het getuigenverhoor erkende de 37-jarlge hulpbesteller-chauffeur bij de posterijen, die de auto bestuurd heeft, den wagen slechts met een krukslot, niet met het yaleslot gesloten te hebben. President: „Hebt u daarna gemerkt, dat iets uit den wagen werd weggeno men?" Get.: „Ja, ik zag iemand met een post zak, nadat die man de deur had weten te openen, hard wegloopen. Het was donker 's avonds voor half negen, zoo dat ik niet veel kon onderscheiden. Wel heb ik het nummer van de personen auto zoo goed mogelijk opgenomen. De verdediger mr. Huygens vroeg, in hoeveel tijd zich een en ander heeft af gespeeld. Get.: „Alles binnen ten hoogste drie minuten". Daarna werd de ex-medeverdachte ge hoord. Deze verklaarde de personenauto op Maandag 28 Sept. gehuurd te hebben ongeveer 6 uur in een garage aan de Vaillantlaan. Daarmee is hij weggere den tot een punt, waar later de ver dachte in de auto is komen zitten. On derweg heeft get. nog een reparatie aan een der lampen van de auto verricht Van het voornemen om dien avond de postauto te behooren, is toen echter af gezien. Get. had er geen zin meer in. Pres.: „Toen hebt u daarmede ge wacht tot den volgenden avond". Get. erkende dit. Men is toen naar de Witte Brug gereden, waar de komst van de postauto werd afgewacht. Na den zak met geldwaarden daaruit te heb ben weggenomen, is get. met de perso nenauto weggereden. Een deel van de zen inhoud werd bij hem thuis verbor gen, op zoodanige wijze, dat zijn huisge- nooten het niet bemerkten. Verdachte heeft daarna den leegen postzak verbor gen. Het bankpapier heeft hij bij hem thuis op tafel neergelegd en later in de C. verborgen in een ruimte onder hen grond. Voorts werd o.a. als getuige gehoord een hulpbesteller, die op 28 Sept. op de Postauto zat. Hij heeft toen enkele per sonen opgemerkt, die zich bij de Witte Brug verdacht ophieldeD- Geboren: zoon van J. C. VAN GIJZEN en M. E. A. VAN GIJZEN— van der Klei. Alkmaar, 27 Januari 1932. De eenige uitdeelingslijst in het faillissement van A. Jongman, los werkman en winkelier, te den Helder (Huisduinen) ligt gedurende tien dagen ter kostelooze inzage van de schuldeischers ter Griffie van de Arr. Rechtbank te Alkmaar en van het Kantongerecht te den Heider. Alkmaar, 26 Januari 1932. Mr. H. Th. A. VAN DER LOOS, cur. Kenn.straatweg 29. Net meisje, oud 18 jaar, zoekt betrekking als ook voor lichte administratie. Goed kunnende typen. 'Liefstin Alkmaar) Brieven onder letter O 803, Bureau van dit Blad. wegens huwelijk der tegenwoordige, P.G., voor dag en nacht, tegen half Februari, klein gezin, goed tehuis. Zich aan te melden bij Mevr. J. VAN HEELSBERGEN, Groet gem. Schoorl, Achterweg 148. Tel. 504. Gevraagd op het Atelier van de Firma M. MEIJER ZOON, Lan- gestraat 35, voor direct. Nette juffrouw b.z.a. P.G., v.g.v., hulp voor het ruwe werk. Br. onder lett. M 801 bur. v.d. blad. Meisje, 22 jaar b.z.a. als Brieven onder no. 154 aan Bureau Nieuwe Hoornsche Courant te Hoorn. Gevraagd, wegens ziekte van het tegenwoordige, een Adres te bevragen Boekh. de Rooij. LANGESTRAAT 67. z.z.g. gepl. in gem. bedrijf, liefst waar gelegenheid bestaat later zaak over te nemen of te huren, liefst omgeving Alkmaar of Bergen. Br. no. 24, Boekh. ZWAAN <ft ZOON, Alkmaar. volle garantie, w.o. El. Lux, Excelsior Nilfish, Premier, Vampyr, enz., enz., 110125 en 220 Volt voorradig- geheel zuiver wol f 4.90, f 5.90, f 6.90, 7.50, f 9.50, f 10.50, f 10.90, f 12.50, f 14.00 en f 16.00. Enorme sorteering in alle maten en mo derne kleuren. Aanbevelend, St. Annastraat 11 hoek Fnidsen. TECHN. EXPERTISES, Brand-, Transport- en Bedrijfsschaden, TAXATIES SCHOLTENS Co., Schermerweg 11, Alkmaar,Tel. 1429 aangeboden, met vrij gebruik van keuken, voor echtp. z. kinderen, bill. condities. Brieven lett. N 802 bur. van dit blad. GEVHAAGD: op panden met ruime overwaarde. Brieven letter R 805 bur v.d. blad. bruin, staande ooren, krulstaart» teel, mager, tegen belooning terug te bezorgen Huize „HACKFORT", Zandersloot. van 9, 10, 11 en 12 EJ, tegen abnormaal lage prijzen. Alleen te bevragen in den winkel. Aanbevelend, St. Annastraat 11 boek Fnidsen. Daarna werden verschillende getuigen en een deskundige h décharge, opgeroe pen door den verdediger, gehoord. Al lereerst dr. Van Ophuysen, psychiater, die verklaarde een rapport van de dok toren Gerritsen en Scholtens omtrent het psychiatrisch onderzoek van den ex-medeverdachte te hebben gecontro leerd. In hoofdzaak kan hij dit rapport bevestigen, waarin ten aanzien van de zen man wordt verklaard, dat deze een aangeboren geestelijk defect heeft en dat zijn geestelijke capaciteit zeer veel geringer is dan normaal, zoomede dat hij uit de vrije maatschappij, waarvoor hij gevaarlijk is, behoort te worden ver wijderd, echter niet door plaatsing in een gevangenis, doch in ee„ gesticht. Spr. ziec in den patiënt een psychopaat, die behept is met bepaalde eigenschap pen, welke hem in staat stellen een han deltje te drijven, maar tevens misdrij ven te plegen. Het rapport bevat vol doende gegevens om zich een oordeel te vormen omtrent de geloofwaardigheid van de verklaringen van dezen man, maar diezelfde posiviteit kan ertoe lei den, dat verklaringen ten onrechte door hem gedaan om een ander te bezwaren, als juist worden aangemerkt. Dr. Gerritsen, als deskundige gehoord, meende, dat de psychische afwijkingen van den ex-medeverdachte buiten diens geloofwaardigheid omgaan, d.w.z. pa thologisch gesproken Verdachte bleef ontkennen. I.ij zeide, noch den 28cicn noch den 29sten Sept bij de Witte Brug te zijn geweest. Wel heeft hij den 28sten Sept. een eindje met meergenoemden ex-verdachte meegere den. Op een vraag of dit zijn eigen wa gen was, antwoordde deze toen tot verdachte: neen, mijn eigen wagen staat in Amsterdam. Verdachte achtte het te gek om los te loopen, dat hij een half uur, nadat het misdrijf is gep'leegd, met een tasch in een tramwagen zou hebben gezeten. Hij heeft nog nooit op lijn 14 gestaan. Daarna werd de zitting geschorst tot half vier. Vier jaar geëischt. In zijn requisitoir betoogde mr. Blok, dat de verklaring van den eersten ver dachte die buiten vervolging werd ge steld hem geloofwaardig voorkomt. Daarbij wordt ze bevestigd door wat .an dere getuigen hebben verklaard. De trambestuurder heeft den tweeden ver dachte herkend, althans i. eent hem te herkennen als iemand die in zijn één- manswagen heeft meegereden op den bewusten avond. Verder is gebleken uit het chemisch onderzoek, dat de gevonden korrels lak uit de tasch van bekl. van dezelfde soort, ^jn bijzondere soort, zijn als de lak waarmee postzakken word'" Mr. M. H Huygens, bekl.'s raadsman, merkte op, dat de wijze waarop met den ex-medeverdachte is te werk gegaan nl. buiten vervolging stelling, hoewel hij volledig bekende om tegen bekt. te kun nen getuigen afkeuring verdient, om dat aldus een prijs wordt gesteld op het bekennen, terwijl daartegenover een straf op het ontkennen door bekl. zou staan. Pleiter acht den ex-verdachte als ge tuige geheel onbetrouwbaar. Het is zeer wel mogelijk, dat er een derde ir het spel is, dien de kroongetuige er buiten tracht te houien om het restant van den buit te redden. In die richting wijst ook het vinden van een pet, die niet de pet van een der beide verdachten is. De politie heeft huiszoeking gedaan bij bekl., doch zij heeft geen spoor van een drooglijn gevonden, waarvan de kroongetuige in den tuin van beki. een d^el zou hebben afgesneden. Ten slotte wees spr. er op. dat getuige reeds jaren en jaren geleden dezen bekl heeft bezwaard, hetgeen blijkt uit een door spr. ontvangen brief van den pro cureur-generaal v. d. Brandeler. Pleiter acht het voorts zeer onwaar schijnlijk, dat bekl. een half uur lang zou hebben rondgewandeld met een tasch met gestolen waarden in de hand. Op deze en andere gronden pleitte mr. Huygens vrijspraak. In zijn repliek merkte mr. Blok op, dat de buiten vervolging stelling van den eersten verdachte niet impliceert dat hij vrij komt, aangezien hij wegens een an der feit is gedetineerd. De buiten vervol ging stelling was echter noodig, omdat de tweede verdachte bleef ontkennen en omdat de eerste verdachte diens mede dader was. Uitspraak Dinsdag 9 Februari. Alkmaar heeft vele jaren lang de provin cie Noordholland op fraaie wijze vertegen woordigd in de motorwereld, dank zij het be zit van een grasbaan. En zelfs neemt het zeer waarschijnlijk een bijzondere positie in, want als wij ons niet al te zeer vergissen, dan zijn er in den loop der jaren in Alkmaar meer motorraces gehouden dan in welk andere plaats van ons land ook. Een soort record dus. En een ander mei clings waardig feit is, dat Alkmaar tot de weinige plaatsen behoort, waar men kans zag, om geregeld weer motor- rennen te organiseeren. Dat laatste is wel zeer bizonder, want het bewijst indirect, dat motorraces over 't algemeen niet loonend zijn. Wanneer een vereeniging een niet al te sterke kas heeft en zij heeft pech met eeft wedstrijd (door regen bijvoorbeeld), dan wor den de stroppen in een minimum van tijd zoo groot, dat men het verder niet waagt en de baan sluit. Den laatsten tijd is het waagstuk zoo mo gelijk nog grooter geworden. Immers, een or- ganiseerende vereeniging moet tegenwoordig een vrij groot bedrag uittellen voor prijzen. Voegt men daarbij de huur van de baan, de vermakelijkheidsbelastingen, de vergoedin gen, de regenverzekering, reclame, enz., dan komt men per race tot een bedrag dat eerder boven dan beneden de 5000 gulden ligt. Men begrijpt dus, wat het zeggen wil, als er één race per seizoen verregent. Dan is het buiten gewoon moeilijk, om in de resteerende 3 of 4 wedstrijden zooveel winst te maken, dat het cijfer der inkomsten en uitgaven elkaar dek ken. o— Een tijd geleden werden we verrast met de vermelding, dat in onze nabijheid een nieuwe baan geëxploiteerd zou worden. In de ge meente Velsen zou zich n.1. een combinatie van personen gevormd hebben, die motor races zou organiseeren. Ontegenzeggelijk ligt Velsen niet slecht Het is als 't ware een centrum, meer nog dan Alkmaar, dat vanuit het Zuiden slechts per pont te bereiken is. En wat die pont-misere zeggen wil, weten de motor-enthousiasten, die trouw naar Alkmaar komen. Ze moeten het er voor over hebben, om bij Velsen een uurtje te wachten, voor dat de pont hen overzet. Wanneer nu in Velsen een baan was, zou den al die honderden deze ellende niet meer kennen. En dus Dus kregen de plannen schijnbaar vasten grond. Een onzer groote dagbladen kon n.1. indertijd een interview publiceeren, dat als het ware niet meer en niets minder vertelde, dan dat de baan tegen April geheel en al gereed zou zijn! Wat later wist een motorblad bizonderhe- den mede te deelen, die het hoorde van den promotor der Velserbaan. En vlak voor dien tijd kon een meer plaat selijk blad een vrij lang artikel doen verschij nen en daarbij een teekening van het terrein met toebehooren voegen. Er moest dus wel iets aan de hand zijn in Velsen, maar toch, we waren eenigszins hui verig, omdat we de plannen te fantastisch vonden. Zoodat wij gisteren een trein namen en ons naar Driehuis—Westerveld lieten bren gen. o Aan den Hagelingerweg, tusschen het be kende „Huis te velsen" en de spoorbaan Uit geestHaarlem ligt een groot terreinencom plex. Dat zal t. z. t. een sportterrein worden, met twee motorbanen. De binnenbaan wordt een sintelbaan en is bestemd vcor de dirttrack-races. Deze baan wordt 15 a 20 M. breed (in de bocht 20 k 25 M.) en 350 M. lang. Gm deze baan komt die van de grasrennen en deze zal de grootte van dt Alkmaarsche baan krijgen. Verder moet men publiek hebben. Men rekent blijkbaar op een 8 a ÏO.OUO man per wedstrijd, want, zegt de IJmuider Crt., zoo veel bezoekers trekt Alkmaar somtijds ook en er is geen enkele reden, waarom het aantal bezoekers te Velsen kleiner zal zijn. (Wij ge- looven, dat Alcmaria V. V. V. met 6000 man heel erg tevreden is!) Welnu, voor al die bezoekers zal gezorgd worden. Een overdekte tribune zal gebouwd worden, die p.aats biedt voof 2000 man. Deze tribune komt aan den kant van de spoorlijn. Aan de overzijde en aan de beide bochtkanten komen de staanplaatsen. Dan is er een motor park en een autoterrein geprojecteerd en zal het „Huis te Velsen" als restaurant worden ingericht. o— Zie zoo, dat is ongeveer het plan. En nu onze bevindingen. In de eerste plaats dit: wij hebben het niet erg getroffen met ons uitstapje, want de ziel van de heele zaak, de heer Nieuwkamp, had juist een droevig familiegeval en het leek ons daarom beter, om hem niet lastig te vallen. Maar toch hebben wij van anderen het een en ander gehoord. Allereerst dit: de plannen zijn werkelijk zeer fraai, maar het zijn nog slechts plannen Het terrein is nog steeds niet gehuurd en heel gemakkelijk zal dat ook niet gaan, want ter wijl de organisatoren het land voor 10 jaar willen pachten, wenschen de eigenaren slechts een contract van 5 jaar te teekenen. Zoolang dus de verhuring nog niet vast staat, kan er niet met de werkzaamheden be gonnen worden. Nu komen de gelden. Wie moet de heele in richting betalen? Lr zal een overdekte tribune van 20U0 zitplaatsen komen. Hoeveel zou zoo'n gebouw kosten? Toch zeker niet 8000 gulden, zooals onze zegsman schatte, maar zeker eenige keeren 8000 gulden?! En dan het tn orde maken van de baan! Er moeten bochten komen, welke een helling moeten hebben. Er moet ee% dirt-#rackbaan komen, waarvoor hoofdzakelijk sintels gebruikt wor den. De parkeerterreinen moeten in orde ge maakt wordentoegangswegen (o.a. een naar de tribune) moeten gemaak- worden, enz. enz En tenslotte moet er nog geld zijn voor de wedstrijden zelf. Heel veel zelfs. Want en nu omen wij bij de dirt-track- races er zijn in Nederland geen renners, die deze „sport" beoefenen, omdat hier tot nog toe geen enkele dusdanige baan was. Men zal dus buitenlandsclK krachten moeten hebben en deze zijn duur, zeer duur zeifs. Zal een dirt-track-race genoeg publiek trek ken? Deze vraag is zeer belangrijk. En wij zijn het met Koolhaas Revers eens, die in „Het Motorrijwiel" en „Lichte Auto" schrijft, dat velen zich blind staren op de successen, behaald in Engeland en Parijs. Maar, zegt hij verder, nfen verget niet, dat dergelijke banen hare successen danken aan de omstan digheid, dat ze liggen in groote wereldsteden en dat door een dure organisatie, zwaar be- taa.de cracks, ploegen van internationale samenstelling en forsche reclame, ze in staat zijn groote massa's publiek te trekken door avond wedstrijden, waar de liefhebbers na vol brachte dagtaak bij kunstlicht komen genie ten van de motor-acrobatiek hunner favorie ten. Want deze dirt-track-sport, hoe opwin dend ook, voornamelijk bij eerste kennisma king, heeft betrekkelijk weinig uit te staan met de eigenlijke motorsport. Het is zuiver acrobatiek, waarvoor sommigen constant en thousiast blijven, terwijl anderen na een paar keeren er genoeg van hebben en zich ervan afwenden. Maar wei is rewezen, dat de orga nisaties als boven beschreven, al voorspelde men haar indertijd geen langer leven dan twee jaren, suites blijven houden en nu al veel langer haar publiek blijven trekken. Een dergelijke opzet zo" echter in Neder.and met uitzondering van Amsterdam of Rotter dam misschien welhaast geen levensvat baarheid hebben. Erg bemoedigend is dat niet. o Al met al zijn wij op 't oogenblik nog lang niet zeker van het feit, dat Velsen straks een motorbaan rijk zal zijn. Trouwens, definitief is er ook nog niets vastgesteld en onze zegs man verklaarde ons dan ook pertinent, dat de verschiLende persberichten zeer zeker voorbarig waren geweest. Dat er echter ge werkt wordt aan grootsche plannen, staat vast. Er is echter nog iets anders. De IJmuider Crt. (en trouwens ook Het Motorrijwiel) ver telt, dat de eerste grasbaanwedstrijden reeds 10 April a.s. zullen plaats vinden en voegt deze krant erbij dat daarvoor, even als voor de andere drie wedstrijden in dit jaar, tusschen de baandirectie en den Ned. Rennerbond een regeling is getroffen. Dat begrijpen we eigenlijk niet goed. Er bestaat toch ook nog zoo iets als de K. N. M. V., meenen wij. En dit lichaam heeft no; steeds niet de wedstrijddata vastgestel Sterker nog: deze data zullen pas in de vol gende maand bepaald worden. Ónze vraag is nu: hoe kan men nu reeds bekend maken, gezegd? beteekenen, dat de a.s. Velserbaan geboy- cott zou worden door dit lichaam en dat het dus de renners van den Rennersbond verbo den wordt, om deel te nemen aan de Velser- races. Dat is toch zeker de bedoeling niet. Ondersteld echter, dat de K. N. W. V. de zen datum aan Velsen geeft, dan blijkt daar uit, dat 10 April, dus over ruim twee maan den alles kant en klaar moet zijn. Dan moet de baan gehuurd worden, dan moet de tri bune klaar zijn, dan moeten de toegangswe gen in orde zijn, dan moeten de heele omras tering, de staanplaatsen, de parkeerterreinen, enz. enz. zoo zijn, dat het publiek ontvangen kan worden. Dan moeten de opgehoogde bochten vast liggen. Dan moet... er een 5000 gulden beschikbaar zijn voor de nood zakelijke onkosten. De vraag is, wie zijn geld er aan waagt in dezen tijd. Iemand, die weet, wat een motor race zeggen wil, koopt nog liever een „effectje"! Zoodat wij op het oogenblik nog zeer pes simistisch zijn, ook al wenschen wij de heeren in Velsen veel succes met hun plannen. De grasbaansport zou er wel bij varen!

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1932 | | pagina 3