Alkmaarsclie Courant. TEGEN BEI WETSONTWERP-TERPSTRfl. Brieven uit Rome. Konden «iet ieriigs'.e Jaargang. fraterday 30 Januari was reeds in 1920 afgeschaft. Hij erkent het nadeel van groote klassen. Meer leerlingen dan 54 jaar geleden. per klas raad" oud-leerlingen zijn van scholen. De minister verdedigt hei ontwerp met te Wtjzen maakte Spr. duidelijk, hoe duur (bij de niet- op het intrekken van het ambutantisme, maar ditdifferentieerde leeriingenschaal) het aan- Spott No 25 *110ns camarades, traivaillons!" 'um ,i,-ze woorden besluit Emile Zola zijn M*n rOevure"» waarin de schildersbent Sreven wordt die in de tachtiger-jaren nieuwe kunst gaf, eene van het schilde ren in de buitenlucht en van het rea isme De van het boek, wiens werk door het nubüek gehoond en bespot wordt, hoewel het fater me tschatten zal betaald worden, be ppmt 7ich in wanhoop het leven; zijn kame raden brengen hem naar zijn laatstei jsb nlaatst, zii verlaten zwijgend den doocien lkker n grijze nevelen ligt voor hen die stad i rüv^terie het onhei'zwangere Parijs dan zegt één van hen: „Allcns camarades, ravaillons!" Die woorden sluiten alles in, 7ii zullen vasthouden aan hun ideaal en blij^ ven getuigen van datgene wat zij al waar en echt erkend hebben; zij znllen onvermoeid werken, wecken, werken. versterkend moedig woord ook aan het eind van dit jaai en toen Benito Mussolini de baar van zij So innig geliefden eenigen broeder, z.m eenigen waarachtigen vriend wellicht, aari de aarde had toevertrouwd, zal hij ook trouw aan zijn arbeid hebben gezworen. Terugge keerd in Rome zat de kleine zwarte flSu^ wper als uit brons gegoten op zijn post ei hervatte den arbeid, dien hij zelfs in gedac ten geen oogenblik uit de hand mocht legg n Arnaldo Mussolini geleek uiterlijk veel p rjpr, wilskrachtigen dictator, maar zijn mas ker scheen geformeerd uit soepele was na as de als uit metaal gegoten kop van den Duce Vurig fascist, talentvol lournahst en arbe.d zaam was ook deze Mussolini; ais mens vooral in Milaan, misschien nog meer b„ mind dan Benito; een vroom katholiek en een zOÓ teerhartig vader dat hij de dood van zijn Smigen zoon? die twee jaar geleden stierf, niet te boven kon komen en in zijn testament uitdrukkelijk den wensch uitsprak dat ze hem begraven mochten naast het kind, dat h.j hiernamaals hoopt weer te zien. d Het testament van den Duca d Aosta, aie een paar maanden vóer Arnaldo heengi roerde ons door de ridderlijkheid, den een- vouw en de groote liefde voor^de soldaten die met hem streden, en met wie hij zich zoo nauw verbonden voelde, dat hij te m'd^ van hen op het groote slagveld bij de Pane ^'ldet'geheeie leger rouwde om den dood van dezen beminden prins uit het huis Savoïe; nu rouwen de fascisten met hu Duce om het afsterven van den wakkeren redacteur van „11 popoio d lta ie. öm den man die in de kracht van zijn leven, hij was eerst zevèn-en-veertig jaar, door den dood VCZooals Chit aan de zijde van Benitein de loopgraven vocht, zoo streed Arnaldo diens opvolger op den directeurszetel van - officieele-fascistische-orgaan, voor de be£ri_ selen van de partij en hij was mede een var de hefboomen waardoor het regime met d, jaren over geheel Italië zegevierde. Zijn hoofdartikels, die over uiteenloopende. vraagstukken in een bundel verschijnen, ge ven ons een beeld va nden „Nieuwen l.a •liaan" die eerlijk, beschaafd en onvermoeid voor zijn ideaal strijdt. De partij heeft zich gehaast de twee toe- snraken te laten verschijnen die Arnaldo, z'ooals hij kortweg genoemd werd, in dezel de maand hield waarin hij ten grave wad gedragen; zij getuigen van zijn idealisme van zijn goedheid en zijn krachtig geloof en vormen daarom een mooie bladzijde in de ge schiedenis van het fascisme. De eerste is zijn rede ter gelegenheid van de opening der Aca demie voor de geestelijke ontwikkeling van jonge fascisx.i in Milaan. Aan dit insti tuut heeft men den naam gegeven van Arnal- do's overleden zoon: „Istituto Sandro Mus solini". Sinds dit verlies voelde Arnaldo zich buitengemeen teer en vaderlijk gest""d tegenover het opkomende geslacht, er was iets vertrouwelijks gekomen m de wijze waar op hij de jongelieden toesprak en op dezen guren Decemberdag, dat hij het laatst het woerd tot hen voerde, hield hij hen nog eens voor hoe gewichtig en hoe mooi de taak was, die op hun schouders gelegd werd. Aan hen immers, zeide hij, was het gegeven de fouten te vermijden die dit geslacht nog 7;;n had; de vreemdeling had Italië lief om znn kunst en om zijn natuur; het had voor hen de bekoring van een tuin vol bloemen a hen zou het gegeven zijn er voor te zorge.. dat de wereld Italië als Staat eerbiedig 'Hij wees er op, dat het fascisme ook het fami lieleven hechter maakt; rustig moet in school gewerkt worden; de religie moet geestelijke basis van ons leven zijn, het vader land onze ideëel en reëele wereld. Zeg u da gelijks dat ge u ontwikkelen moet tot fysiel< krachtige menschen met een groot plichtsge voel en een onwrikbaar geloof! Richt uw bestaan naar edelmoedige voor beelden naar menschen die durf hadden maar die wisten te gehoorzamen en vergeet niet te zien naar boven omdat alles wat we bezitten, veraf of dichtbij, klein of groot, tijdelijk of eeuwig uit God vloeit en tot God terugekeert. En nu spreek ik niet van een God waarmee wel meer het Algemeene, het Oneindige, de Kosmos of de Essence van ons wezen aange duid wordt maar van God den Schepper van hemel en aarde, die eens ons onze vele tekort komingen vergeven zal! Alles wat vulgair of middelmatig is moet ge beneden u achten Het geloof moet niet alleen uw toevlucht zijn in uren van beproeving maar het moet u prik kelen om hooger te stijgen. Wie zich altijo jong voelt, vol van den geest van deze hoog ste waarheid, hij is een begenadigd mensen Alleen dan zijn wij klaar om waardig te leven en waardig te sterven!" Eenige dagen later sprak Arnaldo tot de ai'beiders in een stad in Noord-Italië over de moeilijke economische omstandigheden, over de crisis die zoo onvoorzien alle landen teisterde, die economisten en filosofen niet minder verraste dan de menschen van de theorie en de praktijk: het is een algeheele ontwrichting en men telt 20 millioen werk lAA"*a- - - ben het hier moeilijk maar zeker niet slechter dan in andere landen. We trachten ons land zoo vruchtbaar mogelijk te makenwij door dringen mannen en vrouwen in alle standen van den plicht om te werken zooveel als in hun vermogen is en wie zullen deze crisis te boven komen. Vóór alles zijn we menschen; de factor van de wilskracht is een zeer con crete kracht, de vibratie van de stof, de snel heid van de machine worden gedomineerd door de intelligentie en door den geest. In de moreele wereld zien we de menschheid niet verdeeld in klassen-groepen. Want ons aard- sche bestaan wordt beheerscht door een vurig verlangen naar volmaking. Tronen en alta ren worden omver gehaald door volken die geen verantwoordelijkheid voelen en die, tot wanhoop gedreven, tot zulk vandalisme opge zweept worden. Ons volk is onder het regime van het fascisme eenswillend in de politiek, samenwerkend op economisch gebied terwij! wij ons ten volle bewust zijn van onze waar de als mensch. Het wachtwoord van den duce is: Gezag, Orde, Recht; het volk dat in zijn leven dit richtsnoer vasthoudt kan met ver trouwen de toekomst tegemoet gaan. Ieder van ons, ook al leeft hij in de nede rigste omstandigheden, moet naar zijn ver mogen medewerken om ons nationaal belang te laten zegevieren; door practische middelen mcete nwe heensturen naar het ideaal en den arbeid niet laten rusten. We moeten allen werken naar onze krachten Enkele dagen later sloot zich de groeve boven dezen hoogstaanden mensch die zich tot levenstaak scheen gesteld te hebben: ideaal en werkelijkheid met elkander te ver zoenen. Het land van Romagna waarin hij rusten wilde lag in grauwe nevelen dien triesten winterdag. Toen de trein weer Rome naderde brak de lucht even open en het stervende Oude jaar scheen de terugkeerenden toe te roepen „Allons Camerades travaillons! ETHA FLES. De aangekondigde protestvergadering te gen het wetsontwerp-"! erpstra had gister avond plaats in De Harmonie. De groote zaal was niet geheel gevuld met belangstel lenden, iets wat zeker wel zeer velen zal heb ben verbaasd. De vergadering stond onder leiding van den voorzitter der afd. Alkmaar van „Volks onderwijs", den heer Jb. Cloeck, die opende met dank aan allen voor de opkomst, speciaal de beide sprekers en aan de Alkm. Courant voor de opname van eenige artikeltjes inzake bovengenoemd wetsontwerp. Verder wees spr. er o.a. op, dat voor ruim 80 pCt. van de Nedèrlandsche kinderen het lager onderwijs het eenige is dat zij genieten. Daarom moei dit zoo goed mogelijk zijn, wat niet kan als het ontwerp van minister Terpstra wet wordt. Spr. gaf dit in groote trekken aan, waarna hij het woord gaf aan mej. ds. F. W. Rappold alhier, om het wetsontwerp nader toe te lich ten in haar onderwerp: Onze openbare school de volksschool. Allereerst wees spreekster op Art. 195 der Grondwet, dat spreekt van „het openbaar onderwijs, dat gegeven wordt met eerbiedi ging van een ieders godsdienstige begrippen De wet van 1920 gaf daarvan een nadere definitie, welke door spreekster werd voorge lezen. Zij concludeerde, dat het onderwijs volgens deze bepaling is zooals het mag en kan worden gewenscht, en dat op deze basis onderwijs kan worden gegeven in de heele wereld. Ter illustratie deelde zij mede hoe in Zwitserland slechts één school bestaat voor alle kinderen, heel anders dan in ons land, waar men in sommige gemeenten wel drie a vier soorten bijzondere scholen heeft met kleine klassen en een abnormaal zware taak voor de onderwijzers. Door dergelijke split sing wordt de kiem gelegd voor verdeeld heid onder ons volk. De grondwet bepaalt uitdrukkelijk, dat de openbare school den godsdienst eerbiedig dus zij propageert geen enkele godsdienstige overtuiging. De hatelijke uitdrukking omtrent neutraliteit is abso'uut onjuist en misleidend Spr. las hierna de circulaire, cie in Haloo werd verspreid, om te komen tot de stichting van een christelijk-nationale school. Opmer kelijk noemde spr. het, dat de circu.aire geen enkelen naam als onderteekening bevat. Don derdagavond was te Heiloo een vergader in, gehouden ter propageering van de bijzondere school (men zie het verslag in ons no. va- gister). In het kort weerlegde spr. de circu laire: de openbare school is tegen geen enke len godsdienst; de bijz. school brengt ver deeldheid onder de leerlingen en verscheurt ons volkhet onderwijs wordt door de vele scholen en schooltjes noodeloos duur; bij tweedracht onder de besturen sticht men maar wea een nieuwe schoolop vaak unfaire wijze worden kinderen uit de openbare school naar de bijzondere gedreven. Elk dezer argumenten tegen de circulaire werd breedvoerig toegelicht. Lof had spreekster voor de rede van ds. Kloosterman op genoemde vergadering, zij wenschte dat alle bestuurders van bijz. scho len zóó warenhij erkende niet tegen de open bare school te zijn. De circu'aire bovengenoemd bevat eenige flagrante onwaarheden. Spreekster noemde allereerst de uitdrukking, dat net op de open bare school contrabande is nationale liederen te leeren en over godsdienst te spreken. Vast gesteld werd, dat op de biiz. scholen gebeden en gezongen moet worden wat leiden kan tot vervlakking van den godsdienst, omdat men te gemeenzaam wordt met het heilige. Op grond hiervan was spreekster voor de °P Aarf de Apenbare school zijn de onderwij zers persoonlijkheden, wat aan de bijz. niet het geval is. Daar mogen de leerkrachten geen eigen inzichten toonen. g Spr. erkende, dat er wel goede overtuig de onderwijzers zijn aan chr. scholen die dan waarlijk christelijk zijn. Maar zooals de schoolstrija thans hier te lande wordt ge voerd, is hij een strijd van kerk- en schoolbe sturen. Spr. wees hierbij op onwaardlSe."|Jd' delen om leerlingen te krijgen voor nieuwe bijz. scholen, waarbij voor broodroof niet al tijd wordt teruggeschrikt _pnh.re Mis'eidend is wat vaak van de openbare school wordt beweerd. n.L dat Z,J z°" tot ongeloof, socialisme en communism Spreekster haalde aan wat ™d°ern becke zei: „de openbare school legt den grondslag voor elke belijden s teprde zii uitspraken van dr Gunning prof. ders van bijzonder onderwijs, die a'len kenden het goede van de openbare school Teekenend is het, dat alle zeven hoofdbe Spr. wees er op, dat sommige predikanten bij den doop de ouders der doopelingen la ten beloven hun kinderen naar een bijzonde re school te zullen zenden. Hiermee gaan zij buiten hun boekje! waarschuwde spreekster. Op dergelijke wijze wordt twijfel gekweekt In de godsdienstige overtuiging der ouders. Een kind van christelijke ouders zal vol gens de bedoeling der schoolbesturen een tien- of twaalftal gebeden per dag krijgen te verwerken, wat een gemeenschap met de hei ligen brengt, die erger is dan de dood. De openbare school is een goede school gebleken en is daarom te verkiezen als volks school. De ouders hebben het in handen om de school steeds meer te doen beantwoorden aan de eischen die men haar mag stellen: de ouderavonden zijn daarvoor een uitstekend middel; men ga met eventueele klachten naar het hoofd der school. Dan kan men de open bare school steeds beter maken. (Zevende leerjaar ook aan de zoogenaamde opleidings scholen te Alkmaar.) Steun heeft zij tegen woordig wel noodig, omdat zij dikwijls op onwaardige wijze wordt bestreden. Krachtig wekte spreekster op tot lidmaat schap van „Volksonderwijs", de vereeniging, die pal staat voor het openbaar onderwijs. (Applaus). Ioo7p a "limoen wcik i ïeeKenena is nei, uai aue zeven nuuiuuv- in de oude en nieuwe wereld. We heb- stuursleden van de vereeniging „De Dage- groote klas: zij eischt een haast militaire tucht en belet het zich bezig houden met elk der leerlingen afzonderlijk, tot schade na tuurlijk van het onderwijs. Zulk een klas is voor de kinderen niet prettig en voor de on derwijzers evenmin. Niet voor niemendal constateert de Pensioenraad dat geen enke le categorie van ambtenaren vroeger om pen sioen vraagt dan die der onderwijzers, ge plaagd als zij zich voelen door aandoenin gen der luchtwegen en der zenuwen. Maar een gemeente kan toch boventallige onderwijzers aanstellen, zegt men. Jawel maar er ligt een voorstel om dat te verbieden Wij weten nog niet hoe dat zal worden Blijft de mogelijkheid daartoe gehandhaafd, dan zal een democratisch gemeentebestuur wel boventallige onderwijzers aanstellen, maar dat wordt wel wat moeilijk door de vele bijzondere scholen Spr. wees er op. dat 54 jaar geleden vol gens de wet-Kappeijne van de Coppello reeds twee ondei wijzers kwamen zoodra het leerlingental steeg boven de dertig. En thans, nu we zooveel beter inzicht in de pae- dagogie hebben, stelt een „man van het vak" 45 leerlingen per onderwijzer vast als "vol doende! r» Aan de hand van eenige berekeningen stellen van boventallige onderwijzers wordt voor gemeenten met een kleine openbare school en een groote bijzondere dito. De laatste heeft dan steeds het grootste voor- deel op grond van het ontwerp-Terpstra. Zij bijzondere ^an dan vak-leeraren aanstellen, klassen split- sen. enz., alles wat zij maar wil Door zulke dingen wordt het onderwijs noodeloos duur en gaat de pacificatie gedachte verloren. En men gaat nog maar steeds voort met het maken van kleine schooltjes, ja, het wordt zelfs door minister Terpstra nog gemakkelijker gemaakt, want hij schrapte de tot dusver noodzakelijke leer- lingenlijst! Het tegelijkertijd verhoogen van de waarborgsom zal absoluut geen rem zijn voor het bouwen van steeds meer nieuwe scholen. Niet altijd zijn de argumenten even fraai: een relletje tegen een onderwijzer die geen ongeoorloofd schoolverzuim door de vingers wil zien. kan al oorzaak worden van het stichten van een nieuwe school. Een bepaling, die rechtstreeks indruischt tegen de pacificatiegedachte van 1920, is die, welke schrapt het tot dusver geldende artikel in de schoolwet, volgens hetwelk in elke gemeente een openbare school moet zijn, in dien daar ook slechts 12 leerlingen voor zijn. Hiermee wordt dus getornd aan de paci ficatie, en dat niet door links, maar door een rechtschen minister, van welken kant men een dergelijken aanval niet zou hebben verwacht na de vele verwijten (onverdiend naar spr. uitvoerig betoogde) aan links, dat men zich daar niet aan de pacificatie zou houden. Er zullen op grond van deze nieuwe be paling nog heel wat gemeenten zonder open baar onderwijs komen. Thans zijn er al 148, waar men nog geen 12 leerlingen heeft kun nen krijgen. De openbare scholen hebben nog slechts 39 pCt. van het totale aantal leer plichtige kinderen. Spr. stelde in het licht, dat indertijd de heer Rutgers opdracht kreeg, dat de com missie, die een nieuwe onderwijswet zou moeten voorbereiden, niet mocht tornen aan de vitale belangen van het onderwijs, maar dat de minister het nu zelve doet. Minister Terpstra verdedigt zijn voorstel len met te zeggen dat hij vijf millioen gulden bezuinigt (2500 onderwijzers), maar wat is dat nu, waar het gaat om zulke hooge belan gen? vroeg spr. Maar bovendien neeft de heer Terpstra gezegd, dat de klassen nog niet grooter behoefden te worden, al wordt de schaal gewijzigd: men geeft immers het am bulante hoofd een klas! Maar, zei spr., het ambulantisme is reeds in 1920 afgeschaft. Een ander middel om te groote klassen te voorkomen is volgens minister Terpstra: het om beurten naar huis zenden van de drie aanvangsklassenEen mooi middel! zei spr., een noodmaatregel waarmee men in tijden van kolennood genoegen nam, maar nu is dat een schandaal! Eén goed ding zit hier inde minister erkent hierdoor het nadeel van groote klassen. Spr. wees er op, dat het verzet tegen het wetsontwerp nog steeds stijgt, vooral ten aanzien van de leeriingenschaal. Niet alleen van links, maar ook van rechts komt men heftig in verzet. Spr kon dit vol komen begrijpen en hij wekte op tot nog steeds hechtere aaneensluiting tegen het fatale wetsontwerp, dat de vitale belangen van ons onderwijs zoozeer aantast. (Applaus). De heer Cloeck dankte met een hartelijk woord de sprekers namens de vergadering voor hun krachtig pleidooi voor verwerping van het aanhangige wetsontwerp en las toen de volgende motie. De vergadering, enz., overwegende, dat het wetsontwerp inbreuk maakt op de pacificatie, ten nadeele van het openbaai onderwijs, dat het, ir. flagranten strijd met de op dracht aan de Staatscommissie-Rutgers, be zuinigingen voorstelt, die de vitale belangen, zoowel van het bijzonder als het openbaar onderwijs dit met name door een uit onderwijs- en opvoedkundig oogpunt niet -genoeg te veroordeelen opvoeren van het aantal ieerlin-gen per leerkracht ten zeerste benadeeien. dat het geen bepalingen inhoudt, die, in overeenstemming met genoemde opdracht, aan de financieele gelijkstelling van openbaar en bijzonder onderwijs een minder kostbare toepassing geven; integendeel, dat het wets ontwerp oorzaak zal zijn van een zeer ten nadeele van rijks- en gemeentelijke financiën voortgezette stichting van bijzondere scholen en schooltjes, dat het uit de wet wegneemt een als nood zakelijk voorgenomen verbeterde onder wijzersopleiding en daarin bepalingen op neemt, die aan de beteekenis van den onder wijzer als opvoedkundige leerkracht ten zeerste afbreuk doen, van oordeel, dat aan de financieele gelijk stelling een minder kostbare toepassing kan worden gegeven, waarbij bovendien de be langen van het onderwijs zullen worden ge diend, door o.a.; Na een korte pauze kreeg de heer S. N. Postumushet woord voor het onder werp De bezwaren tegen het wets ontwerp. Spr. begon met er op te wijzen, dat op vergaderingen als die te Heiloo vaak vele on waarheden ten aanzien van de openbare school worden gedebiteerd; men zoekt men schen die om de een of andere reden met de openbare school niet tevreden zijn en buit dan hunne meening uit, om de wettelijk ge- eischte 40 handteekeningen te krijgen. Een vader of moeder, die na de indiening van de lijst met handteekeningen zijn naam terug wil nemen en dit schriftelijk op gezegeld pa pier ter kennis van den gemeenteraad brengt, komt hiermee te laat en de nieuwe school, dié dus minder leerlingen krijgt dan waarop de voorstanders rekenden, moet betaald wor den door de gemeente. Spr. gaf hier van een voorbeeld uit eigen ervaring uit een Groningsch dorjp aan de Friesche grens. Voorzichtigheid met het plaatsen van zijn naam op een dergelijke aanvraag voor een nieuwe school zij dus aanbevolen. Al is de vergadering te Heiloo (Donder dag gehouden) dan in dat opzicht eerlijk ge weest, de openbare school wordt meermalen op heel andere, onwaardige wijze bestreden. Spr. gaf als voorbeeld hetgeen het Friesch Dagblad (Chr.) zei van het versregeltje „Ik ben klein en rein". „In dezen regel wordt be wust de erfzonde geloochend", zegt het ge noemde blad en grondt daarop een fel arti kel tegen de openbare school. Meerdere staaltjes van het schrijven van dat blad wer den door spr. meegedeeld en zij werden door de vergadering met afkeuring ontvangen. Men zou zoo meenen, zei spr., dat wij in Nederland gelukkig zijn, nu wij een minister van onderwijs hebben, die Zelf „in het vak" is geweest, een man die jaren lang voor de klas stond. Maar nu is het juist merkwaar dig, dat nog nooit een wetsontwerp in alle kringen zooveel bestrijding ondervond als het huidige wetsontwerp van minister Terp stra, wien het voorrecht te beurt viel een nieuwe onderwijswet te maken. Maar deze bestrijding ook door rechts waarborgt nog geenzins, dat het ontwerp geen wet zal wor den! Men heeft al vaker gezien, dat de recht- sche Kamerleden op het laatste oogenblik nog hun draai namen: het heette dan ter voorkoming van een ministercrisis, enz. En ten aanzien van dit ontwerp heeft het minis terie reeds verklaard homogeen te zijn! Een der grootste bezwaren tegen het ont werp is wel de 45-leerlingenschaal. Dit is een gemiddelde en wil niet zeggen, dat in geen enkele klasse niet méér leerlingen ko men, neen, er zullen er komen met we' 53 a 55. Voor kleine scholen (één-mansscholen, waarvan het hoofd door collega's „de paeda- gogische jammergestalte" wordt genoemd) wordt de taak onmatig zwaar, omdat hij al leen staat voor zeven klassen. Daar behoort noodzakelijk de gedifferentieerde schaal te zijn, waarbij op gemakkelijker wijze een tweede of derde leerkracht is te krijgen Maar de minister zegt onverbiddelijk neen", op bezuinigingsgronden, ofschoon in 1926, toen de bezuinigingscommissie werd ingesteld, van crisis nog geen sprake was. Hij wilde niet bezuinigen op het salaris der onderwijzers, maar dat deed de minister van financiën wel! Spr. schetste hoe een onderwijzer heeft te werlcen en hoeveel moeite het vaak kost om de leerlingen ordelijk te houden en aandach- i tig. En nog moeilijker wordt dit met een b. c. bij de aanvrage tot oprichting van een bijzondere school niet meer mee te telkn de kinderen, die reecis een bij zondere school bezoeken, geen medewerking te verleenen tot op richting van bijzondere scholen met minder dan drie leerkrachten, de concentratie van UL.O. scholen te bevorderen, verklaart zich homogeen met de door het „Comité van Actie tegen het wetsontwerp- Terpstra" ingestelde actie, vertrouwt, dat het deze actie onverzwakt zal voortzetten, teneinde de volksvertegen woordiging te overtuigen van de noodzaak van het aanbrengen van de door het comité voorgestane verbeteringen en besluit deze motie ter kennis te brengen van de Tweede Kamer der Staten-Generaal en de pers. De motie werd met algemeene stemmen aangenomen. De voorzitter meende een verzoek om het woord er over te mogen voeren, te moeten afwijzen. Met een kort woord, waarin hij opwekte tot actie tegen het wetsontwerp, dat de on derwijskosten der gemeenten zoozeer zal ver hoogen en het peil van het onderwijs zal doen dalen ten nadeele van de toekomst van het kind, sloot de heer Cloeck hierna de ver gadering. Ter vergadering gaven zich zeventig per sonen op als lid van „Volksonderwijs". Voetbal. De wedstrijden voor morgen. De laatste Zondag van januari is in aantocht. Gewoonlijk mag men dan blij zijn, als 2/3 deel van het voetbalprogram ma afgewerkt is, maar dit jaar is het anders. De meeste clubs hebben nog slechts 3 of 4 wedstrijden te spelen en als 't een beetje zou willen meeloopen, zou de maand Maart besteed kunnen worden voor de landscompetitie. Echter, zoo'n vaart zal het nog wel niet loopen, want over 14 dagen staat een groot deel der competitie stil (Nederland—België!) en bovendien schijnt het, dat in de meeste afdeelingen de beslissing pas in den laatsten wedstrijd zal moeten vallen. Afdeeling I maakt daar een uitzonde ring op. Ajax heeft n.1. nog maar één punt noodig, om definitief nummer één te zijn en dat puntje kan morgen binnen komen. Echter, 't had er al lang kunnen zijn ook, maar den Haag was zoo vrien delijk, om de spanning er een beetje 'n te houden. 't Gekste van 't heele geval is, dat West-Frisia, dat n.b. voor 't' eerst in de eerste klasse speelt, Ajax' grootste con current is. De Enkhuizers hebben het klaar weten te spelen, om in the running te blijven, iets wat aan alle an dere clubs is mislukt. En nu is daar morgen het tweede treffen tusschen Ajax en West-Frisia. Ajax kan dus aller eerst op een uitverkocht huis rekenen en daarbij spelen met de wetenschap, dat een gelijk spel voldoende is voor een overwinning. Natuurlijk heeft Ajax ook de besta kansen, maar de resultaten der laatste twee Zondagen wijzen er op, dat er met Ajax iets niet in orde is. En daarom verwachten wij een spannenden wed strijd, met als resultaat... Enfin, Ajax wordt kampioen; is het morgen niet, dan wellicht een week later. De tweede belangrijke wedstrijd is Sparta—H. V. V. Op 't oogenblik is H. V. V. nog een punt voor, doch beide clubs beginnen zich te 'oeren. H. V. V. speel de Zondag tegen Ajax gelijk en Sparta klopte 't Gooi nog wel op vreemd terrein. Wie zal het morgen winnen: O. i. is een gelijk spel niet onwaarschijnlijk, want beide clubs zijn van ongeveer ge lijke kracht. En misschien -ijn beide met dit gelijke spel nog gebaat, want er is nog een club, die ernstig in gevaar verkeert, en die ook morgen weinig hoop op succes heeft, 't Gooi bedoelen wij en dat Gooi moet naar K. F. G. K. F. C. heeft nog een goede kans op do tweede plaats en zal dus 't Gooi wel kunnen kloppen. Er komt dus zeer waarschijnlijk nog meer spanning in de onderste regionen van afdeeling I. Ook Hermes D. V. S. is nog niet safe en zelfs H. B. S. niet. Beide clubs ont moeten elkaar morgen in den Haag en wij denken zoo, dat de thuisclub zich door een overwinning definitief 'n vei ligheid brengt. Stormvogels—R. C. H. is uitgesteld. In afd. II zijn D-. F. C.—Feijenoord, V. S. V. en Z. F. C. de kampioenscandidaten. Alle vier komen morgen in 't veld en als ze alle vier winnen, blijft de span ning onveranderd. Maar zullen ze alle winnen? D. F. C. ontvangt Blauw Wit, Z. F. C. gaat naar Hilversum, Feijenoord naar V. U. C. en V. S. V. naar H. F. C. Van de concurrenten heeft D. F. C. dus een thuiswedstrijd en daardoor het gemakkelijkste. En 't zou al raar moe ten loopen, als het niet wint, temeer, daar Blauw Wit vrijwel safe is. En de andere drie? Feijenoord kan m den Haag best van V. U. C. winnen, vooral nu het Zondag j.1. weer een kans heeft gekregen. En Z. F. C. moet versum er ook onder kunnen houden. Rest dan nog H. F. C.—V. S. VZouH. F. C. een gelijk spel kunnen bevechten. Er is o i. wel een kansje op! Xerxes—A. D. O. wordt spannend en een overwinning der thuisclub is niet °niTagfdeSing III ook al weer eenige be langrijke ontmoetingen. De aHerb©la.xig- riikste lijkt ons wel Enschede Heraclee. Hier komen twee al-oude tegenstanders

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1932 | | pagina 9