4 y m W aj) f VI/ t IIP IS 'Wê, ^if! lli V //,/A ui m WAT KIKKER KAREL EN TUIMELTJE BELEEFDEN JUizztecufoiek 2) V V u V y lïJ iy '5/ V \8 <2J lD d) V f9J V ZjJ w 3)xunm&dek m m m M m ?m m m w m m w. HEEREN BAAI 11. 13. 15. IPI'M'SFJ. eerder aannemen, dat Japan zijn leveringen aan den grooten Amerikaanschcn concurrent va de Koninklijke Shell, de Standard Oil- groep, zou gunnen, teneinde de Ver. Staten gunstiger te stemmen. Van scheepvaartaandeelen waren de Jndi- sche lijnen vaster, waarbij men zich aan de illusie overgaf van een intensiever verkeer en rgrootere vraag naar scheepsruimte in de Oos- 'tersche wateren. Vooral de aandeelen der rjava-China-Japan-lijn konden krachtig in koers stijgen, n.1. in één dag tijds van 37 tot 47 De hoop op „oorlogsbestellingen'' deed ook andere fondsen min of meer oploo- pen. Al spoedig gaf men er zich echter reken schap van, dat ook in geval van oorlog de toestand in werkelijkheid al heel weinig aan leiding tot een oorlogs'toom" ter beurze zou geven. De reeds zoo ongunstige financieele posi tie der betrokken landen zouden door een ver dere uitreiding der vijandelijkheden nog meer verzwakken; de koopkracht der Chineesche en Japansche bevolking zou nog verder terug gaan; het handelsverkeer zou er sterk door belemmerd worden. En wat de oorlogsbestel lingen betreft, zou onmiddellijk de kwestie der financiering hiervan aan de orde komen Er zullen wel weinig ondernemingen bereid worden gevonden, aan de betrokken landen op crediet te leveren en de toestand der respec lieve schatkisten zou contante betalingen (tenminste in „volwaardige" valuta) nauwe- lijk toelaten. Het Staatscrediet van Japan is wel :e's beter dan dat van China, maar uit den koers- stand van de Japansche leeningen op de ver schillende buitenlndsche beurzen blijkt wel duidelijk, dat het toch ook in den laatsten tijd sterk heeft geleden. Zoo noteert de 654 Japansche goudleening van 1924 hier ca ,72 de 5 binnenlandsche leening 11908/9, die in Dens luidt, slechts c.a. 55 enz. De noteeringen der Chineesche leeningen zijn nog aanmerkelijk lager; de laatste no teering voor de 5 Chineesche goudleening jvan 1912 was slechts 24 die der 454 Pondenleening van 1898 was 48 ofschoon deze laatste gewaarborgd is door een verband .op de douane-ontvangsten en op de zoutbe- Casting. Natuurlijk zijn de koersen van Ja- .pansche en Chineesche leeningen onder den invloed van de verscherping der politieke verhoudingen verder in koers gedaald. Toen de berichten iets gunstiger luidden, trad 'eenig herstel in. In den loop der week heeft het grootere animo, dat aanvankelijk op de aandeelen- markt viel waar te nemen, zich niet kunnen handhaven. De handel is weer aanmerkelijk ingekrompen, terwijl de koersen afbrokkelden. Op de New Yorksche beurs had zich aanvan kelijk de gunstige invloed doen gevoelen van het feit, dat de onderhandelingen tusschen de spoorwegdirecties en de arbeiders ten slotte tot een overeenkomst hebben geleid, waarbij de loonen, met ingang van 1 Februari, met 10 zijn verlaagd. De over eenkomst blijft slechts een jaar van kracht; mocht de toestand intusschen verbeteren, dan zal zij natuurlijk vervallen. Voer de spoorwegen beteekent de loonsver laging een vermindering der uitgaven met c.a. 250 millioen dollar per jaar. Tezamen met de eenigen tijd geleden toegestane ver hooging der vervoerstarieven voor bepaalde soorten goederen zal dit een gunstigen in vloed op de bedrijfsresultaten kunnen uitoefe nen. Daarnaast zal de positie der spoorweg maatschappijen, die directe dringende geld behoeften hebben, verlicht kunnen worden door voorschotten van de dezer dagen opge richte Reconstruction Finance Corporation. Een en ander geeft ongetwijfeld aanlei ding, de toekomst der Amerikaansche spoor wegen met meer vertrouwen dan tot dusverre tegemoet te zien, al moet niet uit het oog woi- den verloren, dat de financieele resultaten in de laatste maanden voortdurend slechter wa ren geworden, zoodat er heel wat noodig is, om het bedrijf weer op een rendabele basis ie brengen. De spoorwegondernemingen zijn intus schen niet de eenige bedrijven in de Ver. Sta ten, die in het algemeen met verliezen wer ken In ons vorig overzicht maakten wij reeds melding van de ongunstige resultaten der U.S. Steel Corporation. Uit de inmiddels ook door andere groote staalconcerns gepubli ceerde cijfers blijkt, dat de netto-winsten van de vier grootste staalconcerns in het afge- loopen jaar nog slechts 9.75 millioen dollar hebben bedragen, tegen 13654 millioen in 1930 en 260 millioen in 1929. Wellicht nog sterker dan in de staalin dustrie is ook de rentabiliteit in de petro leumindustrie verminderd. In de eerste negeu maanden van 1931 hebben 24 Amerikaan sche petroleummaatschappijen gewerkt met een deficit van 20 millioen dollar, tegen een winst van 112 millioen in de overeenkomstige periode van 1930 en van 169 millioen in 1929. De resultaten over het vierde kwartaai waren al evenmin gunstig. Niettemin is men geneigd, de vooruitzich ten voor de petroleumindustrie minder som ber in te zien dan die voor andere bedrijfs takken en wel op grond van het feit, dat het verbruik van petroleumproducten, ondanks de depressie, nog steeds toeneemt. Blijkens officieele gegevens was het petroleumver- bruik in de Ver Staten over de periode van October 1930 tot October 1931 nog 5.8 giooier dan in het voorafgaande jaar. De prijs voor ruwe petroleum is in den laatsten tijd gestegen, wat het gevolg is van de toe passing van een „prorata" productie in de voornaamste Amerikaansche petroleumgebie- den. Een factor van onzekerheid vormt intus schen de omstandigheid, dat de z.g. „poten- tieele" productie der bestaande petroleum- bronnen zoo heel veel grooter is dan de tegen woordige productie, m.a.w. dat de bronnen veel meer kunnen produceeren dan zijn op het oogenblik doen, zoodat het gevaar be staat. dat bij een verdere verbetering der prij zen de voortbrenging onmiddellijk weer tot een hoog peil worden opgevoerd, wat de prijs- verhooging weer te niet zou doen. Ook op het aanboren van nieuwe bronnen bestaat weinig controle. Evenals in de meeste andere bedrijfstakken zal men dan ook in de petro leumindustrie in de eerste plaats moeten stre- ten, teneinde deze aan de verlaagde verkoop prijzen aan te passen en het verbruik te sti- muleeren. Tot de bedrijfstakken, die in sterke mate van de economische depressie hebben te lij den, behoort in de eerste plaats ook het scheepvaartbedrijf. De inkrimping van der. internationalen goederenruil, zoowel als ge volg van den ongunstigen econoraischen toe stand als van de belemmeringen, die door de verheoging van invoerrechten, het stelsel van contingenteering en invoerverboden aan het handelsverkeer in den weg worden ge legd, heeft tot een noodtoestand in de scheep vaart geleid. In 1931 is het scheepvaartver keer in de Amsterdamsche haven met 7 54 Yc verminderd, in Rotterdam met 18.7 Hanj- burg verloor 9.8 Bremen 20.2 Ant werpen daarentegen slechts 5.7 De reeds zoo ongunstige toestand dei vrachtenmarkt is nog verergerd door ae depreciatie van het Pond Sterling. De meeste der in Ponden Sterling vastgestelde vracht tarieven der z.g. „conferences" (overeen komsten tusschen groote scheepvaartonder nemingen), zijn weliswaar na langdurige onderhandelingen tenslotte c.a. 10 a 15 verhoogd, terwijl men, waar dit mogelijk was, de tarieven in goud heeft vastgesteld. In tusschen zijn de vrachten echter in verreweg de meeste gevallen niet ten volle aan de waardedaling van het Pond aangepast en aangenomen moet worden, dat de tarieven, in goud omgerekend, thans 10 a 15 lager zijn dan voor de opschorting van den gouden standaard in Engeland. In het vrije, het z.g. „tramp"verkeer luide de vrachttarieven nog altijd in papieren Ponden, en hier zijn zij slechts weinig verhoogd, zoodat zij in goud omgerekend gemiddeld 25 lager zijn dan voor de depreciatie van het Pond Sterling. Terwijl in 1930 de gunstige ontwikkeling van het passagiersverkeer nog een zekere compensatie had gevormd voor den terug gang van het vrachtverkeer, heeft het passa giersverkeer in 1931 groote teleurstellingen gebracht. Het emigrantenvervoer is bijna ge heel tot staan gekomen; het vervoer van rei zigers en touristen is sterk verminderd. Bo vendien zijn de weinige passagiers tegen be langrijk verlaagde prijzen vervoerd, nog af gezien van het feit, dat een groot deel ge bruik maakte van de goedkoopere klassen Daarnaast hebben veel reederijen op groote schepen de geheele tweede klasse veran derd in een „touristenklasse", wat een ver dere prijsdaling met naar raming 2030 beteekent. Hoe ongunstig de toestand ook van het Nederlandsche scheepvaartbedrijf is, heeft de Nederlandsche reedersvereenigingen kort ge leden uiteengezet in een tot de regeering ge richt adres, waarin de noodzakelijkheid werd betoogd van een verlaging der loods- en havengelden, en waarin voor alles werd ge wezen op het belang van de scheepvaart bij een vrij internationaal handelsverkeer. Het eenige, wat de scheepvaart weer op een ge zonde basis kan brengen, is een uitbreiding van den goederenruil en een toeneming van het passagiersvervoer. Jammer genoeg zijn de vooruitzichten ten aanzien van deze bei de punten allesbehalve gunstig, zoowel wegens de belemmeringen, die de verhooging der tolmuren aan den internationalen handel in den weg leggen als door den invloed, dien zoowel de beperking der immigratie in de overzeesche gebieden als de vermindering van zaken- en touristenreizen op het passa giersverkeer uitoefent. De stemming voor scheepvaartaandeelen op de Amsterdamsche beurs, die aanvanke lijk onder den invloed van de verscherping van den toestand in het Verre Oosten, als boven gezegd, verbeterd was, is dan ook later weer uiterst lusteloos geworden. In de meeste gevallen moest het ingetreden koers- herstel weer geheel of gedeeltelijk worden prijsgegeven. Daarentegen hebben aandeelen Koninklijke Petroleum hun aanvankelijke verbetering vrijwel geheel kunnen hand haven, dank zij de aanhoudende vraag voor Parijsche rekening, mede op geruchten, vol gens welke een dividend van 6 te verwach ten zou zijn. In industrieele waarden is de handel uiterst beperkt geweest. Zelfs in de leidende fondsen dezer afdeeling, Philips Gloeilam pen en Unilever, ging op sommige dagen nauwelijks iets om. Na een voorbijgaande verbetering zijn de koersen meerendeels weer tot het slot der vorige week ingezakt. Van cultuurwaarden konden suikeraandeelen voor bijgaand eveneens in koers verbeteren, waar na een daling intrad. Blijkens de jongste berichten zullen in totaal 59 suikerfabrieken op Java in 1932 geen suiker aanplanten. Hierdoor zal de aanplant ongeveer 100.000 H.A. groot worden, tegen 165.000 H.A in 1931 en 200.000 H.A. in 1930. Deze pro ductiebeperking zal aan de algemeene positie der suikerindustrie ten goede komen. Voor de betrokken ondernemingen is zij echter minder aangenaam, al dient er rekening mede te wor den gehouden, dat aan geen productie de voorkeur moet worden gegeven boven produ ceeren met voortdurend en stijgend verlies. Rubberaandeelen zijn gestimuleerd door de mededeeling, dat de onderhandelingen over de rubberrestrictie thans in een vergevorderd stadium verkeeren. Het zou in het voornemen liggen, een beperking voor le stellen op basis van 45 van den oogst 1929. Men mag aannemen, dat hierbij dan voorzien zal wor den in een beperking van de productie van ondernemingsrubber, doch eveneens in een contingenteering van de bevolkingsrubber Tot dusverre is het groote struikelblok, om tot een regeling der rubberproductie in onzen Oost te geraken, de inlandsche productie ge weest. die moeilijk onder controle is te bren gen. Men mag dan ook met eenige spanning en publicatie der thans uitgewerkte olannen en de wijze, waarop aan deze moeilijkheden tegemoet is gekomen, verwachten. Op de beleggingsmarkt was ce stemming in het algemeen goed prijhoudend. Van Neder landsche staats- en gemeenteleeningen kou den verschillende soorten zelfs in koers aan trekken Het koersverloop blijkt uit het hieronder volgende staatje: Koloniale Bang 57 5254; Nederlandsche Bank 115 3/4 120 119 7/8; Ned Fcrd 166 17054 165; Philips Gloeilampen 87V-? 91 8754; IV. i io;4 107— 108U>; Ned. Kabelfabr. 265 54 267y9 258; Alg. Exploratie 8154 89 8854; Kon. Pertoleum 126 135^ 134 1/4; Amst. Rubber 45 3/4 47 4554 4S 1/4; Ned. Scheepvaart Unie 6454 7054 6554 Java China Japan Lijn 37 47 39; Ken. Paketvaart 110 1/4 11754; Onze Vijfde Januaii-opgave. De deeling met de cijfers 6. Het is opmerkelijk telkens weer te mogen constateeren, de groote ambitie, die er bestaat om cijferpuzzles, zooals onze laatste, op ie lossen. Talrijk waren de goede inzendingen. Wij laten de volledige deelsom volgen: 38109 2746405667 47263 232436 422045 406763 hier 152826 116218 366086 348654 174327 174327 Handelsver. „Amsterdam" 117 18211~>- Javasche Cultuur Mij. 120 125 1-0; Deli Batavia Mij. 146 52 147 3/4; Deli Mij. 170 54 179 174 3/4; Senembah 19054 201 54 199U>; Amsterdam Thee Cultuur 1854 2354. nj ECHTS ERIESCHE V 20 50 d perons^ t^Ke/ punten na, voor Siiesch Aardewerk en Keptnpc/t. Toekenning Januari-prijs. Bij 't controleeren der lijst bleek, dat na de 5e Jan.-puzzle aan 't hoofd der lijst stond de heer J. Daalder te Bergen nret 59 p. Aan hem wordt de Januari- prijs a 2.50 toegekend, die vanaf Maan dag bij c-nze administratie is af te halen. Stand der lijst in onze volgende rubriek Cnze Nieuwe Opgave. (No. 1 der Fe- bruari-serie). Een kruiswoordpuzzle. Wij openen de Februari-serie met één van de soort, die bijzonder in trek is n.i. de kruiswoordpuzzle. Wij later, hieronder het diagram met de omschrijvingen volgen en zien met belangstelling de juiste oplossing tege- mopt. f 5 ff r V 9.1 Aan de Dammers! In onze vorige rubriek gaven wij ter oplossing probleem 1210. Stand. Zw. 10 sch. op: 1, 6, 8, 9 10, 12, 14, 25, 31, 36 en dam op 45. W. 13 sch. op: 16, 22, 24, 26, 29, 33, 34, 37, 39. 40. 42, 48. 49. Oplossing. 1 24-19 1. 14? 23 O 297 2. 1 12 3. 22—18 3. 12:23 4 16—11 4. 617 5. 34—30 45 47 6 26—2 1 6. 25 43 7 21 5 7. 31 42 8. 5 41 Zen echt opsluitprobleem. Uit de nartij. De volgende stand is uit de partij Kwaad—Vos, gespeeld in den voorwed- striid om den meestertitel WM. *W^wi^vr- ■■In* wvA. ft ■'Vm, 'M vmiïm,, Zw. 12 sch. op: 3, 6, b, 11, 12, 15, 16, 18/21 23. W 12 sch. op: 27, 28, 30, 31, 32, 36, 38, 39, 42, 44, 45, 48. Wit heeft als laatsten zet 35—30 ge- S D 6 61 cl Zwart liet volgen 1924. Wit 30 19. Zw. 23 14. Wit 28—22! (18—23 kan niet wegens 2217). Zwart 8—13. Wit 2217. Zw. 11 22. Wit 31—26, zw. 22 31, wit 26 10, zw. 15 4, wit 36 27, en zwart gaf op. In den volgenden stand won zwart op aardige manier. 1. 10. 17. 18. 19. 20. 21. 22. 24. 25. 26. 27. 28. 30. 31. 33. 34. 35. 39. 40. 42. 43. Omschrijvingen. Horizontaal. soldaat uit de 17e eeuw ridderorde, voorzetsel, vogel, niet dik. gelukzalig (duitsch). niet fijn. bekend om zijn kaas. zaak (latijn). vei voermiddel. bloem. oorzaak van moeraskoorts, jongensnaam (joodsch). lengtemaat, vazal. grappige jongen, het beloofde land. zou aan St. Nicolaas doen denken als de eerste letter in een s ver anderde, handeling, lastig verschijnsel hijop de viool. vermoeid, deel van een dak. vogel. iemand die schik in 't leven heeft. Vertikaal. 1. .inrichting van onderwijs. 2. rivier. 3. tijdperken. 4. om uit te drinken. 5. bloem. 6. bekende Amsterdamsche instelling. 7. Aanw. voornaamw. 8. werkw. (vorm van zijn). 9. aanbeveling. 12. plechtig bezoek. 14. April. 16. smaak die men wel eens na het eten heeft. 18. ontplofte dikwijls in den oorlog. 21. cijns. 23. dient als afscheiding. 24 gebruikt men in verbinding met („Culpa". 29. klaar. 32. familielid. 35. dapper. 36. groote iange man. 37. teleurstellend. 38. romp. bovenlijf. 39. honingdrank. 41. kleefmiddel. Oplosingen liefst zoo vroegtijdig mo gelijk, doch uiterlijk tot Vrijdag 12 Fe bruari 12 uur aan den Puzzle Redac teur van de Alkmaarsche Courant. HEEMSKERK (Januari). Ondertrouwd: J. G. Hilbers en C. C. Schuurman. Getrouwd G. de Ruijter en M. K. Sniolenaars. Bevallen: Joh. Kunnegoor—Koper, z. J. J. de Wilde—Kramer, z. C. G. Vet—Brasser, z B. Kluft—v. Bruins- waard, d. J. W. Sinnegav. Roon, z A. BleyendaalTilleman, z. J. Schelle- komHoogewerff, d. CASTRICUM. (Januari). Geboren: Heany, d. van F. J. Kehl en I M. C. van de Rijf. Margaretha Gerar- da Antonia, d. van M. L. H. M. Marcker en C M. Janssen. Cornelis, z. van P. Castri- cum en C. Zonneveld. Petrus Gerardus, z. van G. Liefting en M. van Duijn Getrouwd: Johannes Nijiran en Char- lotte josephine Diehl. Overleden: Trijntje Ooms, oud 52 jaar. 'M, w. M ia ifl§ i Zw. 11 sch. op: 3, 4, 6, 9, 11, 12, 13, 16» 19 20 24. W. 11 sch. op: 22, 28, 30, 31, 32, 33, 35, 36, 38, 42, 43. Wit speelde hier 3025, waarna zwart won door: 1. 30—25? 1. 16—21 2. 25 23 2. 24—20 3. 35 24 3. 13—19 4. 23:14 4. 9:29 5. 33 24 5. 21—27 6. 32 21 6. 11—17 7. 22:11 7. 6S9 Ter oplossing voor deze week: Probleem 1211 van P. Kleute Jr., den Haag. v3. SÜ HP ;iP v. vm W/M 'MKL mm? Zw. 7 sch. op: 12, 13, 17, 18, 23, 30, 43. W. 7 sch. op: 21, 27, 31. 32, 33, 38, 49- Eenvoudig maar mooi! In onze volgende rubriek geven wij de oplossing. 93. Dat was iets waar de kok al lang op geloerd had. Hij liet Tuimeltje bij zich komen en deze moest precies ver tellen, wat hij had uitgevoerd. „Je eet eerst al die soep op", zei de kok tegen Tuimeltje „en dan ga je geld verdie nen om nieuwe zeep te koopen". Na overleg met kikker Karei besloten ze met een draaiorgel langs de straten te gaan, dat was heelemaal geen straf voor Tuimeltje, kijk eens hoe gezellig hij draait!! En kikker Karei zong er bij. 94 Overal haalden ze centen op. Van alle kanten kwa men kikkers uit het raam hangen en er waren er bij di« lustig op straat dansten. Kikker Karei, die langs de hui zen ging met zijn muts, zag op den hoek van de straat een politie-agent aankomen en vlug liep hij naar Tuimeltje om hem te waarschuwen. Voor hij echter bij Tuimeltje wa», kwam de agent al op hen af.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1932 | | pagina 6