4
y
m
W
aj)
f
VI/
t
IIP
IS 'Wê, ^if! lli
V //,/A
ui m
WAT KIKKER KAREL EN TUIMELTJE BELEEFDEN
JUizztecufoiek
2)
V
V
u
V
y
lïJ
iy
'5/
V
\8
<2J
lD
d)
V
f9J
V
ZjJ
w
3)xunm&dek
m m m M
m ?m m
m w m
m
w.
HEEREN BAAI
11.
13.
15.
IPI'M'SFJ.
eerder aannemen, dat Japan zijn leveringen
aan den grooten Amerikaanschcn concurrent
va de Koninklijke Shell, de Standard Oil-
groep, zou gunnen, teneinde de Ver. Staten
gunstiger te stemmen.
Van scheepvaartaandeelen waren de Jndi-
sche lijnen vaster, waarbij men zich aan de
illusie overgaf van een intensiever verkeer en
rgrootere vraag naar scheepsruimte in de Oos-
'tersche wateren. Vooral de aandeelen der
rjava-China-Japan-lijn konden krachtig in
koers stijgen, n.1. in één dag tijds van 37 tot
47 De hoop op „oorlogsbestellingen''
deed ook andere fondsen min of meer oploo-
pen.
Al spoedig gaf men er zich echter reken
schap van, dat ook in geval van oorlog de
toestand in werkelijkheid al heel weinig aan
leiding tot een oorlogs'toom" ter beurze zou
geven.
De reeds zoo ongunstige financieele posi
tie der betrokken landen zouden door een ver
dere uitreiding der vijandelijkheden nog meer
verzwakken; de koopkracht der Chineesche
en Japansche bevolking zou nog verder terug
gaan; het handelsverkeer zou er sterk door
belemmerd worden. En wat de oorlogsbestel
lingen betreft, zou onmiddellijk de kwestie
der financiering hiervan aan de orde komen
Er zullen wel weinig ondernemingen bereid
worden gevonden, aan de betrokken landen op
crediet te leveren en de toestand der respec
lieve schatkisten zou contante betalingen
(tenminste in „volwaardige" valuta) nauwe-
lijk toelaten.
Het Staatscrediet van Japan is wel :e's
beter dan dat van China, maar uit den koers-
stand van de Japansche leeningen op de ver
schillende buitenlndsche beurzen blijkt wel
duidelijk, dat het toch ook in den laatsten tijd
sterk heeft geleden. Zoo noteert de 654
Japansche goudleening van 1924 hier ca
,72 de 5 binnenlandsche leening
11908/9, die in Dens luidt, slechts c.a. 55
enz.
De noteeringen der Chineesche leeningen
zijn nog aanmerkelijk lager; de laatste no
teering voor de 5 Chineesche goudleening
jvan 1912 was slechts 24 die der 454
Pondenleening van 1898 was 48 ofschoon
deze laatste gewaarborgd is door een verband
.op de douane-ontvangsten en op de zoutbe-
Casting. Natuurlijk zijn de koersen van Ja-
.pansche en Chineesche leeningen onder den
invloed van de verscherping der politieke
verhoudingen verder in koers gedaald. Toen
de berichten iets gunstiger luidden, trad
'eenig herstel in.
In den loop der week heeft het grootere
animo, dat aanvankelijk op de aandeelen-
markt viel waar te nemen, zich niet kunnen
handhaven. De handel is weer aanmerkelijk
ingekrompen, terwijl de koersen afbrokkelden.
Op de New Yorksche beurs had zich aanvan
kelijk de gunstige invloed doen gevoelen van
het feit, dat de onderhandelingen tusschen
de spoorwegdirecties en de arbeiders ten
slotte tot een overeenkomst hebben geleid,
waarbij de loonen, met ingang van 1
Februari, met 10 zijn verlaagd. De over
eenkomst blijft slechts een jaar van kracht;
mocht de toestand intusschen verbeteren, dan
zal zij natuurlijk vervallen.
Voer de spoorwegen beteekent de loonsver
laging een vermindering der uitgaven met
c.a. 250 millioen dollar per jaar. Tezamen
met de eenigen tijd geleden toegestane ver
hooging der vervoerstarieven voor bepaalde
soorten goederen zal dit een gunstigen in
vloed op de bedrijfsresultaten kunnen uitoefe
nen. Daarnaast zal de positie der spoorweg
maatschappijen, die directe dringende geld
behoeften hebben, verlicht kunnen worden
door voorschotten van de dezer dagen opge
richte Reconstruction Finance Corporation.
Een en ander geeft ongetwijfeld aanlei
ding, de toekomst der Amerikaansche spoor
wegen met meer vertrouwen dan tot dusverre
tegemoet te zien, al moet niet uit het oog woi-
den verloren, dat de financieele resultaten in
de laatste maanden voortdurend slechter wa
ren geworden, zoodat er heel wat noodig is,
om het bedrijf weer op een rendabele basis ie
brengen.
De spoorwegondernemingen zijn intus
schen niet de eenige bedrijven in de Ver. Sta
ten, die in het algemeen met verliezen wer
ken In ons vorig overzicht maakten wij reeds
melding van de ongunstige resultaten der
U.S. Steel Corporation. Uit de inmiddels ook
door andere groote staalconcerns gepubli
ceerde cijfers blijkt, dat de netto-winsten van
de vier grootste staalconcerns in het afge-
loopen jaar nog slechts 9.75 millioen dollar
hebben bedragen, tegen 13654 millioen in
1930 en 260 millioen in 1929.
Wellicht nog sterker dan in de staalin
dustrie is ook de rentabiliteit in de petro
leumindustrie verminderd. In de eerste negeu
maanden van 1931 hebben 24 Amerikaan
sche petroleummaatschappijen gewerkt met
een deficit van 20 millioen dollar, tegen een
winst van 112 millioen in de overeenkomstige
periode van 1930 en van 169 millioen in
1929. De resultaten over het vierde kwartaai
waren al evenmin gunstig.
Niettemin is men geneigd, de vooruitzich
ten voor de petroleumindustrie minder som
ber in te zien dan die voor andere bedrijfs
takken en wel op grond van het feit, dat het
verbruik van petroleumproducten, ondanks
de depressie, nog steeds toeneemt. Blijkens
officieele gegevens was het petroleumver-
bruik in de Ver Staten over de periode van
October 1930 tot October 1931 nog 5.8
giooier dan in het voorafgaande jaar. De
prijs voor ruwe petroleum is in den laatsten
tijd gestegen, wat het gevolg is van de toe
passing van een „prorata" productie in de
voornaamste Amerikaansche petroleumgebie-
den.
Een factor van onzekerheid vormt intus
schen de omstandigheid, dat de z.g. „poten-
tieele" productie der bestaande petroleum-
bronnen zoo heel veel grooter is dan de tegen
woordige productie, m.a.w. dat de bronnen
veel meer kunnen produceeren dan zijn op
het oogenblik doen, zoodat het gevaar be
staat. dat bij een verdere verbetering der prij
zen de voortbrenging onmiddellijk weer tot
een hoog peil worden opgevoerd, wat de prijs-
verhooging weer te niet zou doen. Ook op
het aanboren van nieuwe bronnen bestaat
weinig controle. Evenals in de meeste andere
bedrijfstakken zal men dan ook in de petro
leumindustrie in de eerste plaats moeten stre-
ten, teneinde deze aan de verlaagde verkoop
prijzen aan te passen en het verbruik te sti-
muleeren.
Tot de bedrijfstakken, die in sterke mate
van de economische depressie hebben te lij
den, behoort in de eerste plaats ook het
scheepvaartbedrijf. De inkrimping van der.
internationalen goederenruil, zoowel als ge
volg van den ongunstigen econoraischen toe
stand als van de belemmeringen, die door de
verheoging van invoerrechten, het stelsel
van contingenteering en invoerverboden aan
het handelsverkeer in den weg worden ge
legd, heeft tot een noodtoestand in de scheep
vaart geleid. In 1931 is het scheepvaartver
keer in de Amsterdamsche haven met 7 54 Yc
verminderd, in Rotterdam met 18.7 Hanj-
burg verloor 9.8 Bremen 20.2 Ant
werpen daarentegen slechts 5.7
De reeds zoo ongunstige toestand dei
vrachtenmarkt is nog verergerd door ae
depreciatie van het Pond Sterling. De meeste
der in Ponden Sterling vastgestelde vracht
tarieven der z.g. „conferences" (overeen
komsten tusschen groote scheepvaartonder
nemingen), zijn weliswaar na langdurige
onderhandelingen tenslotte c.a. 10 a 15
verhoogd, terwijl men, waar dit mogelijk was,
de tarieven in goud heeft vastgesteld. In
tusschen zijn de vrachten echter in verreweg
de meeste gevallen niet ten volle aan de
waardedaling van het Pond aangepast en
aangenomen moet worden, dat de tarieven,
in goud omgerekend, thans 10 a 15 lager
zijn dan voor de opschorting van den gouden
standaard in Engeland. In het vrije, het z.g.
„tramp"verkeer luide de vrachttarieven nog
altijd in papieren Ponden, en hier zijn zij
slechts weinig verhoogd, zoodat zij in goud
omgerekend gemiddeld 25 lager zijn dan
voor de depreciatie van het Pond Sterling.
Terwijl in 1930 de gunstige ontwikkeling
van het passagiersverkeer nog een zekere
compensatie had gevormd voor den terug
gang van het vrachtverkeer, heeft het passa
giersverkeer in 1931 groote teleurstellingen
gebracht. Het emigrantenvervoer is bijna ge
heel tot staan gekomen; het vervoer van rei
zigers en touristen is sterk verminderd. Bo
vendien zijn de weinige passagiers tegen be
langrijk verlaagde prijzen vervoerd, nog af
gezien van het feit, dat een groot deel ge
bruik maakte van de goedkoopere klassen
Daarnaast hebben veel reederijen op groote
schepen de geheele tweede klasse veran
derd in een „touristenklasse", wat een ver
dere prijsdaling met naar raming 2030
beteekent.
Hoe ongunstig de toestand ook van het
Nederlandsche scheepvaartbedrijf is, heeft de
Nederlandsche reedersvereenigingen kort ge
leden uiteengezet in een tot de regeering ge
richt adres, waarin de noodzakelijkheid werd
betoogd van een verlaging der loods- en
havengelden, en waarin voor alles werd ge
wezen op het belang van de scheepvaart bij
een vrij internationaal handelsverkeer. Het
eenige, wat de scheepvaart weer op een ge
zonde basis kan brengen, is een uitbreiding
van den goederenruil en een toeneming van
het passagiersvervoer. Jammer genoeg zijn
de vooruitzichten ten aanzien van deze bei
de punten allesbehalve gunstig, zoowel
wegens de belemmeringen, die de verhooging
der tolmuren aan den internationalen handel
in den weg leggen als door den invloed, dien
zoowel de beperking der immigratie in de
overzeesche gebieden als de vermindering
van zaken- en touristenreizen op het passa
giersverkeer uitoefent.
De stemming voor scheepvaartaandeelen
op de Amsterdamsche beurs, die aanvanke
lijk onder den invloed van de verscherping
van den toestand in het Verre Oosten, als
boven gezegd, verbeterd was, is dan ook
later weer uiterst lusteloos geworden. In de
meeste gevallen moest het ingetreden koers-
herstel weer geheel of gedeeltelijk worden
prijsgegeven. Daarentegen hebben aandeelen
Koninklijke Petroleum hun aanvankelijke
verbetering vrijwel geheel kunnen hand
haven, dank zij de aanhoudende vraag voor
Parijsche rekening, mede op geruchten, vol
gens welke een dividend van 6 te verwach
ten zou zijn.
In industrieele waarden is de handel
uiterst beperkt geweest. Zelfs in de leidende
fondsen dezer afdeeling, Philips Gloeilam
pen en Unilever, ging op sommige dagen
nauwelijks iets om. Na een voorbijgaande
verbetering zijn de koersen meerendeels weer
tot het slot der vorige week ingezakt. Van
cultuurwaarden konden suikeraandeelen voor
bijgaand eveneens in koers verbeteren, waar
na een daling intrad. Blijkens de jongste
berichten zullen in totaal 59 suikerfabrieken
op Java in 1932 geen suiker aanplanten.
Hierdoor zal de aanplant ongeveer 100.000
H.A. groot worden, tegen 165.000 H.A in
1931 en 200.000 H.A. in 1930. Deze pro
ductiebeperking zal aan de algemeene positie
der suikerindustrie ten goede komen. Voor de
betrokken ondernemingen is zij echter minder
aangenaam, al dient er rekening mede te wor
den gehouden, dat aan geen productie de
voorkeur moet worden gegeven boven produ
ceeren met voortdurend en stijgend verlies.
Rubberaandeelen zijn gestimuleerd door de
mededeeling, dat de onderhandelingen over
de rubberrestrictie thans in een vergevorderd
stadium verkeeren. Het zou in het voornemen
liggen, een beperking voor le stellen op basis
van 45 van den oogst 1929. Men mag
aannemen, dat hierbij dan voorzien zal wor
den in een beperking van de productie van
ondernemingsrubber, doch eveneens in een
contingenteering van de bevolkingsrubber
Tot dusverre is het groote struikelblok, om
tot een regeling der rubberproductie in onzen
Oost te geraken, de inlandsche productie ge
weest. die moeilijk onder controle is te bren
gen. Men mag dan ook met eenige spanning
en publicatie der thans uitgewerkte olannen
en de wijze, waarop aan deze moeilijkheden
tegemoet is gekomen, verwachten.
Op de beleggingsmarkt was ce stemming in
het algemeen goed prijhoudend. Van Neder
landsche staats- en gemeenteleeningen kou
den verschillende soorten zelfs in koers aan
trekken
Het koersverloop blijkt uit het hieronder
volgende staatje:
Koloniale Bang 57 5254;
Nederlandsche Bank 115 3/4 120
119 7/8;
Ned Fcrd 166 17054 165;
Philips Gloeilampen 87V-? 91 8754;
IV. i io;4 107— 108U>;
Ned. Kabelfabr. 265 54 267y9 258;
Alg. Exploratie 8154 89 8854;
Kon. Pertoleum 126 135^ 134 1/4;
Amst. Rubber 45 3/4 47 4554 4S 1/4;
Ned. Scheepvaart Unie 6454 7054 6554
Java China Japan Lijn 37 47 39;
Ken. Paketvaart 110 1/4 11754;
Onze Vijfde Januaii-opgave.
De deeling met de cijfers 6.
Het is opmerkelijk telkens weer te
mogen constateeren, de groote ambitie,
die er bestaat om cijferpuzzles, zooals
onze laatste, op ie lossen. Talrijk waren
de goede inzendingen.
Wij laten de volledige deelsom
volgen:
38109 2746405667 47263
232436
422045
406763
hier
152826
116218
366086
348654
174327
174327
Handelsver. „Amsterdam" 117 18211~>-
Javasche Cultuur Mij. 120 125 1-0;
Deli Batavia Mij. 146 52 147 3/4;
Deli Mij. 170 54 179 174 3/4;
Senembah 19054 201 54 199U>;
Amsterdam Thee Cultuur 1854 2354.
nj
ECHTS ERIESCHE V
20 50 d perons^
t^Ke/ punten na, voor Siiesch Aardewerk en Keptnpc/t.
Toekenning Januari-prijs.
Bij 't controleeren der lijst bleek, dat
na de 5e Jan.-puzzle aan 't hoofd der
lijst stond de heer J. Daalder te Bergen
nret 59 p. Aan hem wordt de Januari-
prijs a 2.50 toegekend, die vanaf Maan
dag bij c-nze administratie is af te halen.
Stand der lijst in onze volgende
rubriek
Cnze Nieuwe Opgave. (No. 1 der Fe-
bruari-serie).
Een kruiswoordpuzzle.
Wij openen de Februari-serie met één
van de soort, die bijzonder in trek is
n.i. de kruiswoordpuzzle.
Wij later, hieronder het diagram met
de omschrijvingen volgen en zien met
belangstelling de juiste oplossing tege-
mopt.
f
5
ff
r
V
9.1
Aan de Dammers!
In onze vorige rubriek gaven wij ter
oplossing probleem 1210.
Stand.
Zw. 10 sch. op: 1, 6, 8, 9 10, 12, 14, 25,
31, 36 en dam op 45.
W. 13 sch. op: 16, 22, 24, 26, 29, 33, 34,
37, 39. 40. 42, 48. 49.
Oplossing.
1 24-19 1. 14? 23
O 297 2. 1 12
3. 22—18 3. 12:23
4 16—11 4. 617
5. 34—30 45 47
6 26—2 1 6. 25 43
7 21 5 7. 31 42
8. 5 41
Zen echt opsluitprobleem.
Uit de nartij.
De volgende stand is uit de partij
Kwaad—Vos, gespeeld in den voorwed-
striid om den meestertitel
WM.
*W^wi^vr-
■■In* wvA. ft
■'Vm, 'M
vmiïm,,
Zw. 12 sch. op: 3, 6, b, 11, 12, 15, 16,
18/21 23.
W 12 sch. op: 27, 28, 30, 31, 32, 36, 38,
39, 42, 44, 45, 48.
Wit heeft als laatsten zet 35—30 ge-
S D 6 61 cl
Zwart liet volgen 1924. Wit 30 19.
Zw. 23 14. Wit 28—22! (18—23 kan niet
wegens 2217). Zwart 8—13. Wit 2217.
Zw. 11 22. Wit 31—26, zw. 22 31, wit
26 10, zw. 15 4, wit 36 27, en zwart
gaf op.
In den volgenden stand won zwart op
aardige manier.
1.
10.
17.
18.
19.
20.
21.
22.
24.
25.
26.
27.
28.
30.
31.
33.
34.
35.
39.
40.
42.
43.
Omschrijvingen.
Horizontaal.
soldaat uit de 17e eeuw
ridderorde,
voorzetsel,
vogel,
niet dik.
gelukzalig (duitsch).
niet fijn.
bekend om zijn kaas.
zaak (latijn).
vei voermiddel.
bloem.
oorzaak van moeraskoorts,
jongensnaam (joodsch).
lengtemaat,
vazal.
grappige jongen,
het beloofde land.
zou aan St. Nicolaas doen denken
als de eerste letter in een s ver
anderde,
handeling,
lastig verschijnsel
hijop de viool.
vermoeid,
deel van een dak.
vogel.
iemand die schik in 't leven heeft.
Vertikaal.
1. .inrichting van onderwijs.
2. rivier.
3. tijdperken.
4. om uit te drinken.
5. bloem.
6. bekende Amsterdamsche instelling.
7. Aanw. voornaamw.
8. werkw. (vorm van zijn).
9. aanbeveling.
12. plechtig bezoek.
14. April.
16. smaak die men wel eens na het eten
heeft.
18. ontplofte dikwijls in den oorlog.
21. cijns.
23. dient als afscheiding.
24 gebruikt men in verbinding met
(„Culpa".
29. klaar.
32. familielid.
35. dapper.
36. groote iange man.
37. teleurstellend.
38. romp. bovenlijf.
39. honingdrank.
41. kleefmiddel.
Oplosingen liefst zoo vroegtijdig mo
gelijk, doch uiterlijk tot Vrijdag 12 Fe
bruari 12 uur aan den Puzzle Redac
teur van de Alkmaarsche Courant.
HEEMSKERK (Januari).
Ondertrouwd: J. G. Hilbers en C.
C. Schuurman.
Getrouwd G. de Ruijter en M. K.
Sniolenaars.
Bevallen: Joh. Kunnegoor—Koper,
z. J. J. de Wilde—Kramer, z. C. G.
Vet—Brasser, z B. Kluft—v. Bruins-
waard, d. J. W. Sinnegav. Roon, z
A. BleyendaalTilleman, z. J. Schelle-
komHoogewerff, d.
CASTRICUM. (Januari).
Geboren: Heany, d. van F. J. Kehl en
I M. C. van de Rijf. Margaretha Gerar-
da Antonia, d. van M. L. H. M. Marcker en
C M. Janssen. Cornelis, z. van P. Castri-
cum en C. Zonneveld. Petrus Gerardus, z.
van G. Liefting en M. van Duijn
Getrouwd: Johannes Nijiran en Char-
lotte josephine Diehl.
Overleden: Trijntje Ooms, oud 52 jaar.
'M,
w.
M
ia
ifl§ i
Zw. 11 sch. op: 3, 4, 6, 9, 11, 12, 13, 16»
19 20 24.
W. 11 sch. op: 22, 28, 30, 31, 32, 33, 35,
36, 38, 42, 43.
Wit speelde hier 3025, waarna zwart
won door:
1. 30—25? 1. 16—21
2. 25 23 2. 24—20
3. 35 24 3. 13—19
4. 23:14 4. 9:29
5. 33 24 5. 21—27
6. 32 21 6. 11—17
7. 22:11 7. 6S9
Ter oplossing voor deze week:
Probleem 1211 van P. Kleute Jr., den
Haag.
v3. SÜ
HP ;iP
v. vm W/M
'MKL
mm?
Zw. 7 sch. op: 12, 13, 17, 18, 23, 30, 43.
W. 7 sch. op: 21, 27, 31. 32, 33, 38, 49-
Eenvoudig maar mooi!
In onze volgende rubriek geven wij
de oplossing.
93. Dat was iets waar de kok al lang op geloerd had. Hij
liet Tuimeltje bij zich komen en deze moest precies ver
tellen, wat hij had uitgevoerd. „Je eet eerst al die soep
op", zei de kok tegen Tuimeltje „en dan ga je geld verdie
nen om nieuwe zeep te koopen". Na overleg met kikker
Karei besloten ze met een draaiorgel langs de straten te
gaan, dat was heelemaal geen straf voor Tuimeltje, kijk
eens hoe gezellig hij draait!! En kikker Karei zong er bij.
94 Overal haalden ze centen op. Van alle kanten kwa
men kikkers uit het raam hangen en er waren er bij di«
lustig op straat dansten. Kikker Karei, die langs de hui
zen ging met zijn muts, zag op den hoek van de straat een
politie-agent aankomen en vlug liep hij naar Tuimeltje om
hem te waarschuwen. Voor hij echter bij Tuimeltje wa»,
kwam de agent al op hen af.