SPORT EN WEDSTRIJDEN. De motorraces te Alkmaar. WAT KIKKER KAREL EN TUIMELTJE BELEEFDEN Odol-Tandpasta Een onverwacht groote toeloop van het publiek. De dag der familie Breeman. De voorbereiding. Voor gevoelige landen moet men de fijnkorrelige gebruiken. Ze reinigt gron dig, zonder het tandglazuur aan te tasten, en heeft een heerlijken, verfrisschenden smaak. 't Kan toch gek loopen in de wereld! Daar heb je nu duizenden, neen. millioenen menschen. die wekenlang intens naar regen verlingen; hun regenbakker zijn leeg, hun grasvelden zien dor, hun tuinen gelijken zancVvoestijnen. En de regen komt maar niet! Daar heb je verder de leiding van ons ge- nn.erttelijk sportpark. De droogte heeft haar parten gespeeld. De grasbaan, zoo op 't oog mooi *n effen, is in werkelijkheid hobbelig en effectvol. Regende het nu maar eens een dag flink door, dan zou de rol spoedig de hob- beiige baan effen en glad maken als een bil-1 jartlaken! En de regen kwam niet! Oeeu regen! Het weer is zoo „vast", dat het wei nog in geen weken regenen zal: De barometer staat schitterend, niet alleen hier in Alkmaar, maar overal in ons land en ver buiten onze landsgrenzen. Oeen regen! Maar dat beteekent dus, dat «de motorraces niet bedreigd zullen worden Dat beteekent glunderende gezichten van 'Alcmaria-V.V.V.-bestuurderen, van K.N.M.V.- oomes, van tientallen renners, van honderd-, neen duizendtallen motorliefhebbers! Ai ziet! Zaterdag werd de baan gesproeid, om ze in elk geval zoo mooi en vast mogelijk te makeiu Maar het weerbericht luidde lang niet meer zoo positief als weken achtereen het geval was! Toen kwam de Zondag. Een lekkere dag was het! Heelemaal niet koud; ideaal weer. Maarde wolken verschenen aan den hemel en ze dreigden. Ze dreigden met volle donkerte en voorspelden weinig goeds. Maar neen! de Zondag bleef droog, on danks de dreigementen. De wolken hadden alleen de tallooze boeren „lekker" gemaakt en hadden de drogisten en apothekers een extraatje laten verdienen. Immers, al wat aan de motorraces „hangt", kreeg door die wol ken last van de zenuwen en zocht naar zenuwstillende middeltjes. Aspirines werden geslikt, kauwgummi werd in groote hoeveel heden bewerkt, water werd in enorme hoe veelheden gedronken, alles maar, om „af te koelen" of te bedaren! Zelfs de winkeliers deden goede zaken, want de hemel mag weten, hoeveel baro meters er Zondag stuk getikt zijn. Dat zijn de dagen vóór de motorraces! o Er zijn nog meer dagen voor de races, die genoemd mogen worden: de dagen van voor bereiding. Een buitenstaander heeft daar niet zoo'n kijk op, maar Uw verslaggever verkeert in de eigenaardige positie, dat hij „nog al eens" op het V. V. V.-bureau komt in die dagen van voorbereiding. Steeds zie ie daar twee heeren zitten, die dag in dag uit. wekenlang, wer ken: de heeren Swets en Ooms. Zij zijn het, die de races voorbereider.. Zij zijn het, die de tientallen brieven schrijven, en posten, die ellenlange telefoongesprekken houden met den Haag, Amsterdam, Haarlem, enz., enz. Zij zijn het, die er voor zorgen, dat de programma's gedrukt worden, dat de entree kaartjes op tijd bij den gemeentecontroleur zijn, dat 'het personeel van den grooten dag zijn inlichtingen en aanwijzingen krijgt. Zij zijn het. die Uw verslaggever telkens maar weer te woord staan en hem vertellen wat hij graag weten wil. Zij zijn het, die elkeen, onverschillig wie, vertellen, hoe de vork in de steel zit. Zij zijn het, die voor Alcmaria V. V. V. eigenlijk onbetaalbaar zijn, omdat zij het groote, moeilijke, stille werk doen, dat niemand ziet en waarvan niemand weet, hoe veel het is. En nou mag men straks hulde brengen aan Alcmaria V V. V. of hulde aan de renners, of aan de K. N. M. V., of aan alle maal, dit is zeker, dat genoemde twee leden der V. V. V. de ziel zijn, de, spil vormen, waar alles om draait! Welnu dan: vanaf deze plaats hulde aan de beide heeren Swets en Ooms! o De Nieuwpoortslaan ziet er des Zaterdags middags voor de motorraces vreemd uit. Overal verrijzen palen uit de grond, die den autobestuurders waarschuwen, dat <Har niet geparkeerd mag worden. Bij de ingangen van het sportpark worden nauwkeurige aan wijzingen geplaatst, om de zaak vlot en goed te regelen. De handwijzers toonen dt bezoekers, hoe ze moeten loopen, om op 'het terrein te komen; de politie-agenten krijgen wellicht hun instructies voor den grooten dag; ze repeteeren misschien in het rayon zelve; de bezitters van tuinen, van „achter plaatsjes" e.d. hebben hun fraai(?) geschil derde bordjes te voorschijn gehaald en ver klappen, dat bij hen een rijwiel- of motor- stalling is. Nieuwpoortslaanbewoners heb ben kennissen uitgenoodigd, om te komen, omdat het „dan zoo gezellig is"; kortom, de omgeving van het sportterrein is den dag voor de races en den dag zelf anders dan ge woonlijk. o Totdat de groote dag komt! De dag der motorraces! Alcmaria boft geweldig Heeft het daar niet des nachts geregend op een vervaarlijke manier? En heeft die regen de baan niet soepel gemaakt? 't Kon bijna niet beter! Weliswaar waait er een vrij stevige wind, maar die houdt de zaak juist droog en ver drijft de wolken. 1 uur. De drukte begint al. De eerste renners zijn gearriveerd en drinken hun koffie in de tribune. De luidsprekers van v. Reijen- dam laten muziek over de Nieuwpoortslaan galmen en zullen straks 't Wordt hoe langer hoe drukker, 't Publiek begint te komen. De loketten worden ge opend. terwiil de politie den toeloop regelt op een keurige manier, terwijl de politie de parkeerende auto's iaat opstellen, verkoopen de bureaulisten hun kaartjes. 't Gaat goed; 't gaat best. Alleen, bij den derden ingang vlot het niet. Daar gaat de verkoop lang niet vlug genoeg en is er tel kens een opeenhoping. Waarom? t Is toch niet noodig? Zoo gaat het door. En hoe meer het aan- vangsuur nadert, hoe drukker wordt het. t Parkeerterrein op het sportpark is vol. Daar staan 2 keer zooveel auto's als 't vorige jaar! Maar ook andere parkeerplaatsen loopen vol. Tuinen in de Nieuwpoortslaan zijn uit verkocht, ruimten aan den Straatweg zijn bezet; bij „boer Frans" zijn een 400 motoren neergepoot, bij Tasche staan rissen wagens. We kunnen wel door gaan met opsommen Maar waf geeft het? 't Is druk, 't is ongekend druk. De toeloop wordt overweldigend! Een ruwe schatting en een globale be rekening geeft ons meer dan 500 auto's en zeker wel een 1200 motoren. Er zijn echter ook fietsers en ook voetgangers! Ook deze tellen we bij honderden, bij duizenden wel licht. En als we dan op het middenterrein staan zien we een tjokvolle tribune, waarin zelfs de gangen bezet zijn, waarin zeifs de eeretribune verovert; is. We zien een paddock, zoo vol als nimmer te voren. We zien de goedkoopere rangen bij de Zandersloot totaal gevuld. Wij zien veie duizenden bezoekers, betalende en niet- betalende! De Zandersloot! Er is nog geen dicht groen, zoo vroeg in 't voorjaar. En voorbij de afschutting is -veel ruimte, om de races gedeeltelijk te zien. Welnu, eenige honderden profiteeren van deze welkome verrassing. De huizen aan de Regulierslaan doen op geld Op het p'atte dak van een der hoogste huizen genieten eenige tientallen menschen. De daken zitten vol nieuwsgierigen, de paardenstal in 't Zuidelijke hoekje herbergt liefhebbers van den motor. Enzoovoort, enzoovoort.' Is het dar. een wonder, dat we een schat ting van zoo'n 9000 man durven wagen? Zoo alles bij elkaar? Asjeblieft! De motorsport bloeit in onze stad en haar verre, wijde omgeving. Ze trekt duizenden bezoekers naar de kaasstad, on danks crisis en malaise. Ze komen van overal, van heinde en verre. Ze komen met honderden over de Velser pont, die steeds maar weer „uitverkocht." is. Ze komen uit Utrecht, Zuid-Holland, uit Gel derland en Overijsel, uit Groningen en Fries land zelfs. Ze komen naar Alkmaar, naar de stad der- motorraces! o En nu de races zelf. Geven wij voor alles eerst een algemeenen indruk. Alkmaar had dan dit jaar weer de eerste races van het seizoen. Dat geeft voor- en nadeelen. De voordeelen zijn duidelijk. Men is nieuwsgierig naar de eerste verrichtingen op de baan en trekt er dus graag heen, ren ner. zoowel als toeschouwer. Maar daar staat tegenover, dat de renners nog niet voor 100 pCt. fit zijn. Een deel is ongetraind, de motoren zijn nog niet precies afgesteld, enz., enz. En zoo kon het gebeuren, dat deze eerste races naast veel spannende momenten ook slappe, strijdlooze kampen te zien gaf. De nieuwelingen gaven geen verrassing. Heelemaal niet. En er werd weinig strijd gevoerd. Bij de juniores werd dit beter. Zoo was de strijd tusschen Vermeulen en v. Latum bepaald interessant en beide renners gaven elkaar niets toe. 't Werd in de finale een enorme spanning in deze race tusschen drie Alkmaarders en tenslotte gaf de motor van v. Latum den doorslag. Vermeulen hebben we trouwens njet vaak zoo goed gezien. In de Seniores-klassen was het nog beter. Niet alleen, dat v. Dijk daar de snelste tijden van den dag maakte, niet alleen ook, dat hij den gevaarlijken v. d. Pluym klopte, maar er was meer! 't Was n.1. net 12 jaar geleden, dat in Alkmaar de eerste motorraces werden ge houden. Op dien dag kwam hier o.m. voor het eerst de renner Breeman in de baan En hij won! Die renner Breeman is renner af gewor den. En nu is hij „Oome Willem", lid van de wedstrijdcommissie der K. N. M. V., die geen wedstrijd overslaat. Oome Willem is ook Pa Willem en zoon lief is in den loop der jaren ook renner ge worden. Senior zelfs! Dikwijls heeft hij zijn F. N. hier .n Alkmaar en op andere banen laten rond tollen, maar eigenlijk met weinig succes. Totdat 12 jaar na de overwinning van Oome Willem zijn zoon in Alkmaar kwam en in de 350 c.M*. klasse alle tegenstanders klopte t Was echter nog niet genoeg. Een lange afstandsrace werd ingelascht. En weer was het Breeman. die zijn F. N keurig ter overwinning leidde! Was het wonder, dat Pa-Oome-Willem vol enthousiasme zoonlief een kus gaf? En dat ze samen op een plaatje kwamen? En dat het publiek hartelijk en lang applandiseerde?! Er is over 't algemeen dus goed gereden. En toch waren de tijden wel eens beter. Deels kwam dit door den vrij sterken wind, deels door de baan. Want hoewel de baan goed gekeurd was, mankeerde er wel wat aan. Er zaten enkele slechte plaatsen in, die niet zonder gevaar waren. Nu mag men dit niet al te euvel duiden, want we zijn nog pas in Maart en hebben een langdurige droogte achter den rug De wintermaanden nebben hun invloed op de baan uitgeoefend en haar hard en effectvol gemaakt Maar als straks Tube 35 ets. alles begint te groeien, zal onze baan weer prima in orde zijn! o De regeling was goed Alle wedstrijden verliepen vlot; de inlichtingen aat. het publiek waren duidelijk, dank zij Philips' auto en Reijendams luidsprekers en tenslotte ging alles van een leien dakje. Het Roode Kruis, met manschappen en materiaal aanwezig, bleef werkeloos en de zon werkte zooveel in haar vermogen lag. En dus had eigenlijk niemand te klagen Als we nu de wedstrijden zelf even beschou wen, gaan v; niet chronologisch te weik, maar zullen elke klasse dadelijk afwerken. Daar gaan we dan! o Nieuwelingen tot 250 c.M3. 1ste manche. Aan den start verschijnen: J. A. Roos, Hoorn (Ariel); N. Schuyt, Soest (Ariel) en G. A. Dupont, Alkmaar (Ariel). Een strijd zonder spanning. Dupont is veel te sterk voor de anderen en wint gemakkelijk. De uitslag is: 1. Dupont, in 3 min. 31 3/5 sec 2. Schuyt, in 3 min. 3ó 3/5 sec.; 3. Roos, inu 3 min. 50 2 5 sec. 2de manche. Eveneens zonder strijd. Weer wint Dupont met groot verschil. De uitslag is: 1. Dupont, in 3 min. 27 4/5 sec.; 2. Schuyt, in 3 min. 35 sec.; 3. Roos, in 3 min 49 sec. Totaal-uitslag: 1. Dupont 2 ptn., 2. Schuyt 4 ptn. en 3. Roos 6 ptn. Nieuwelingen 251—350 c.M3. 1ste manche Aan den start verschijnen: J. F. W. Mer- keltach, Buitenveldert (B.S.A.); \V. Reijn- ders, den Haag (Velocette) en J. Westerop, den Haag (Velocette). Reijnders leidt, maar wordt vrijwel voortdurend bedreigd door Merkelbach. In de laatste ronde valt deze echter en dan is de strijd meteen uit. De uit slag is: 1. Reijnders 3 min. 21 1/5 sec.; 2 Westerop 3 min. 44 3/5 sec.; 3 Merkelbach, geval'en. 2de manche. Weer gaat de strijd tusschen Reijnders en Merkelbach. Dat duurt zoo vier ronden. Reijnders wint ook dan vrij gemakke lijk. De uitslag is: 1. Reijnders, 3 min. 22 sec; 2. Merkelbach, 3 min. 251 sec.; 3. Westerop, 3 min 255 sec. Totaal-uitslag: 1. Reijnders 2 ptn., 2. Westerop 5 ptn., 3. Merkelbach 5 ptn. Nieuwelingen 351—500 c.M3. 1ste manche. Aan den start verschijnen: J. de Boer, Hoorn (Ariel); Ph. J. C. de Vries, Amster dam (Matchless) en M. Rehorst, den Haag (Royal Enfieid). Een uiterst taaie race. 't Veld ligt heel ver uit elkaar en van strijd is een sprake. Tenslotte vallen de Boer en ehorst uit! De uitslag is: 1. de Vries, 3 min 27 3/5 sec.de Boer, niet aangekomenRe- horst, niet aangekomen." 2de manche. Deze is veel beter, dan de eerste.De Boer en de Vries vechten nu werke lijk en het gelukt de Boer, om de leiding te veroveren. In de laatste ronde nog een po ging van de Vries, maar de Boer weet het eerst de finish te passeeren! De uitslag is: 1. de Boer, 3 min. 21 2/5 sec.; 2. de Vries, 3 min. 21 3/5 sec.; 3. Rehorst, 4 min. 01 1/5 sec. Totaal-uitslag: 1. de Vries 3 ptn., 2. de Boer 4 ptn.3. Rehorst, 6 ptn. Juniores tot 250 c.M3. 1ste manche: Aan den start verschijnen: A. B. Poldervaart, den Haag (Ariel), J. de Ridder, Alkmaar (Ariel), J. Teeken, Krommenie (Ariel) en M. H. v. Adelsbergen, Amsterdam (Excel sior). De Ridder knijpt er onmiddellijk tus schen uit en wordt feitelijk niet meer be dreigd. De rest vecht om de tweede^laats, die Poldervaart tenslotte verovert! De uit slag is: 1. de Ridder, 3 min. 14 1/5 sec.; 2 Poldervaart, 3 min. 22 3/5 sec.; 3. Teeken, 3. min. 24 3/5 sec.; 4. v. Adelsbergen, 3 min 27 1/5 sec. 2de manche. Een snelle start. Weer neemt de Ridder den kop en weer vechten de andere drie om de plaatsen, 't Resultaat is hetzelfde als in de eerste manche. De uitslag is: 1 de Ridder, 3 min. 13 1/5 sec.; 2. Polder vaart, 3 min. 15 2/5 sec.; 3. Teeken, 3 min_ 21 3/5 sec.; 4. v. Adelsbergen, 3 min. 35 1/5 sec. Totaal-uitslag: 1. de Ridder 2 ptn., 2. Pol dervaart 4 ptn., 3. Teeken 6 ptn., 4. v. Adels bergen 8 ptn. Juniores 251—350 c.M3. 1ste serie. Aan den start verschijnen O. Moeke, Heemstede (B.S.A.), H. J. v. d. Steen, den Haag (Rudge w.) en L. Rehorst, den Haag (Royal E.) Moeke leidt en als v. d. Steen een «acn- tigen aanval doet, weigert diens motor. Met een is de strijd uit. Geplaatst O. Moeke, tijd 3 min. 8 4/5 sec. 2de serie. Aan den start verschijnen: J. w. Wüsten. den Haag (Indian), J. Bosman, den Haag (Velocette) en E. W. Pollé, IJmuiden (Ariel). Een weliswaar vrij snelle race, maar zonder spanning, doordat het veld spj^dig uiteen lag. Geplaatst wordt Bosman tijd 3 min 11 4/5 sec. Herkansingsrit tusschen de verliezers v. a. Steen, Rehorst. Wüsten en Pollé. Pollé is voor en leidt tot de laatste ronde onbedreigd, d. Steen doet dan een krachtige poging. die echter geen resultaat oplevert. W innaar Pollé, tijd 3 min. 6 1/5 sec. In de finale komen dus Moeke, Bosman en Pollé. Een spannende rit. De drie renners blijven bij elkaar, met Moeke voorop. Bos man verliest telkens terrein in de bochten, die hij veel te ruim neemt. In de laatste ronde waagt hij alles en zonder eigenlijk gas af te sluiten stuift hij door de bochten. Vlak voor de tribune passeert hij Moeke en wint zeer verdiend. Beslissing: 1. Bosman, 3 min. 6 4/5 sec.; 2 Moeke, 3 min. 7 sec.; 3. Pollé, 3 min. 9 4/5 sec. Juniores 351—500 c.M3. 1ste serie. Aan den start verschijnen: Vermeulen, Alkmaar (F.N.); Th. P. v. Latum, Alkmaar (Ariel). Vermeulen valt uit na een kwart baan te hebben afgelegd en v. Latum plaatst zich dus eerste, tijd 3 min. 26 4/5 sec. 2de serie. Aan den start verschijnen: Nic. Bovee, Amersfoort (H.D.) en J. Ludeke, Heiloo (Ariel). Ludeke is snel weg en wint op zijn gemak. Tijd 3 min. 21 1/5 sec Herkansingsrit tusschen de verliezers Ver meulen en Bovée. Vermeulen is ver voor, maar wordt in de 4de ronde p'otseling ern stig bedreigd door Bovée. Hij moet zelfs de leiding afstaan, maar wanhoopt niet. Hij valt weer aan en in de laatste bocht herovert hij de eerste plaats. Zeer mooi! Winnaar Vermeulen in 3 min. 24 2/5 sec. In de finale komen dus: v. Latum, Ludeke en Vermeulen. Een All-Alkmaar-finale! Lu deke start het sne!ste, maar na een ronde heeft van Latum den kop. Alle drie blijven vlak bij elkaar. Vermeulen ziet dan blijkbaar een opening en in een rush neemt hij de lei ding over. Dan zakt Ludeke af. 't Gaat hard tusschen v. Latum en Vermeulen, van La- tums motor is echter iets sneller en in de laatste 100 Meter weet hij Vermeulen te kloppen. Een mooie race, met Vermeulen als moreele overwinnaar! 't Publiek enthousiast over de prestaties. Beslissing: 1. v. Latum 3 min. 11 2/5 sec., 2. Vermeulen 3 min. 11 3/5 sec., 3. Ludeke 3 min. 13 4/5 sec. Seniores tot 250 c.M3. 1ste manche. Aan den start verschijnen J. H. Rijk, den Haag (Ariel), N. Kuyper, Rotterdam (Ariel) en G. A de Ridder, Haarlem (Ariel). Kuyper en de Ridder trekken er snel .tusschen uit, terwijl Rijk ergens in de achterhoede zweeft, doordat zijn motor niet goed functionneert. Kuyper is voor, maar de Ridder jaagt hem voortdurend op en tracht hem telkens te ver dringen. Dat duurt zoo tot en met de laatste ronde, maar telkens weer slaat Kuyper den aanval af. Een mooie race van beide rijders! De uitslag is: 1. Kuyper, 3 min. 3 4/5 sec., 2 de Ridder, 3 min. 5 2/5 sec.; 3. Rijk, 3 min. 11 4/5 sec. 2de manche. Rijk is er nu vlugger bij en neemt den kop. 't Is echter maar tijdelijk, want de Ridder passeert hem reeds in de 2de ronde. Tot de vijfde ronde ligt het drietal vlak bij e!kaar. Dan begint Kuyper den aan val en zakt Rijk af. Naast elkaar gaat het eerste tweetal de laatste ronde in. Wie zal winnen? De Ridder ligt nog voor, maar de laatste bocht beslist. Kuyper schuift in volle vaart er door en is dan net op tijd eerste. Een spannende race en met bizonder goede tijden voor deze lichte machines. De uitslag is: 1. Kuyper, 3 min. 1 4/5 sec.; 2. de Ridder, 3 min. 2 4/5 sec.; 3. Rijk, 3 min. 6 2/5 sec. Totaal-uitslag: 1 Kuyper 2 ptn.; 2. de Ridder 4 ptn.; 3. Rijk 6 ptn. Seniores 251—350 C-M3. 1ste serie. Aan den start verschijnen G. v. Pelt, Spijkenisse (H.D.), L. F. Breeman, Rotterdam (F.N.), P G. Oosterbaan, den Haag (Velocette) en G. de Jong, den Haag (Royal E.) 't Wordt nu steeds beter. Evenals in de 250 c.M3 klasse ook nu een iiarde strijd tusschen de drie eersten. Elke c.M. grond wordt betwist. Het gaat heel hard, vooral tusschen v. Pelt en Breeman. Van Pelt moet in de laatste ronde nog een heftigen aanval van Breeman afslaan, 't Lukt en in razende vaart snellen beide renners door de finish. 1. v. Pelt, 3 min. 2 4/5 sec.; 2. Breeman, 3 min. 3 4/5 sec. en 3. Oosterbaan, 3. min. 15 1/5 sec. en 4 de Jong (uitgevallen). 1 en 2 komen in de finale. 2de serie. Aan den start verschijnen N. Kuijper, Rotterdam (Ariel), M. v d iw„ den Haag (H.D.). H. W. Bevertiam, Heem' stede (Royal E en Jac. Al, den' hS (Royal E.) 't Gaat al weer heel hard. Het heele stelletje kleeft aan elkaar. Beverdam leidt, maar als Kuijper eerst de tweede plaab op v. d. Berg veroverd heeft, gaat hij fn dè volgende ronde op Beverdam af. Nog is alles bij elkaar en naast elkaar. Zoo gaat de laat ste ronde in. Kuijper valt aan enis eerste en onmiddelijk daarop ziet v. d. Berg zijn kans en passeert Beverdam voor de tribune 1. Kuijper, 3 min. 5 3/5 sec.; 2. v. d. Berg 3 min. 54 5 sec.; 3. Beverdam, 3 min. 6 415 sec.; 3. Jac. Al, 3 min. 7 3/5 sec. In de finale komen 1 en 2. Troostwedstrijd tusschen de afvallers in de beide series. Aan den start komen: Ooster baan, Beverdam en Jac. Al. Een goede wed strijd, waarin zeer hard gereden werd. Bever dam wint na feilen strijd met Oosterbaan. Uitslag 1. Beverdam, 3 min. 4 1/5 sec.; 2. Oosterbaan, 3 min. 4 3/5 sec.; 3. Jac. Al, 3 min. 8 2/5 sec. Finale: v. Pelt, Breeman, Kuijper en v d. Berg starten keurig, 't Wordt een enorm ge vecht tusschen de vier renners. Breeman neemt tot aller verrassing de leiding en blijft deze behouden, ondanks alle aanvallen van v Pelt en v. d. Berg Een keurige race met veel sensatie en spannende momenten. 1. Breeman, 3 min. 3 1/5 sec.; 2. v. Pelt, 3 min. 4 2/5 sec.; 3. v. d. Berg en 4. Kuijper. Seniores 351—500 c.M3. 1ste serie. Aan den start verschijnen A. R. K. v. d. Pluym, Rotterdam (Norton), A. Hartman, Amster dam (Roval E.) en Jac. Schot, Amsterdam (Ariel). De groote kanonnen! Natuurlijk is v. d. Pluym het eerste weg en trekt er razend snel tusschen uit. Hij snijdt door de bochten, dat het een lust is en slaat een aanval van Hartman gemakkelijk af. Hij wint verdiend. 1 v. d. Pluym, 3 min. 03 4/5 sec.; 2. Schot, 3 min. 042/5 sec.; 3. Hartman. 3 min. 21 sec. De winnaar komt in de finale. 2de serie. Aan den start verschijnen: C. J. v. Dijk, Amsterdam (Lady) en C. J. Houtop, Utrecht (Eysink). Een kalme race. Houtop had niets iri te bren?en en v. Dijk wint, zoo- als hij wil. 1. v. Dijk, 3 min. 15 2/5 sec.; 2. Houtop, 3 min. 34 3/5 sec. De eerste komt in de finale. Herkansingsrit tusschen de verliezers, Hartman, Schot en Houtop. 't Gaat nu weer snel, misschien wel te snel. Hartman en Schot zitten naast elkaar gedurende 3 ron den. 't Wordt een zeldzaam gevc-cht tusschen deze twee; schuiver ha schuiver wordt ge maakt, maar de renners houden het stuur. Zoo gaat het door tot de laatste paar meter. Dan heeft Hartman gewonnen met zeer klein verschil en onder enthousiasme van het pu bliek. 1. Hartman, 3 min. 1/5 sec.; 2. Schot, 3 min. 2/5 sec.; 3. Houtop, 3. min. 8 1/5 sec. In de finale komen dus v. d. Pluym, van Dijk en Hartman. Weer is v. d. Pluym het snelste weg, maar v. Dijk achtervolgt hem onmiddellijk. Hij wint terrein en na den aan val, die twee ronden duurt, moet v. d Pluym zijn concurrent laten passeeren. Nu gaat v. d Pluym op v. Dijk af. Ook twee ronden lang. Hard, heel hard gaat het en met ang stige momenten. Dan, in de allerlaatste bocht, loopt v. d. Pluym's motor vast. Hij is uit den strijd. Van Dijk wint in den besten tijd van den dag. Tevens maakt hij de snelste ronde (28 2/5 sec. 78.5 K.M.) Uitslag: 1. van Dijk, 2 min. 55 3/5 sec.; 2. Hartman, 3 min. 3/5 sec.; 3. v. d. Pluym. Tot slot twee lange afstandraces. In de eerste starten, de seniores van de 350 c.M3. klasse, zeven in getal. Een mooi gezicht, die zeven renners in de baan. Ener is volop strijd. Breeman schijnt van den duivel te zijn bezeten en verovert weer de eerste plaats. Hij gaat voor op, achtervolgd door Kuyper, die een won derbaarlijke race rijdt. Zonder voetwerk slingert hij zich in volle vaart door de boch ten en blijft heer en meester over zijn motor. Weliswaar kan hij Breeman niet bereiken, ondanks de tallooze pogingen, maar zijn rijden dwingt bewondering af. Breeman wordt eerste in 5 min. 57 1/5 sec.; 2e is Kuyper in 6 min. 3 2/5 sec.; 3e v. Pelt in 6 min. 10 sec. en 4e v. d. Berg. De tweede race voor de 500 c.M3. klasse heeft slechts drie deelnemers, waarvan er een (v. Dijk) nog dadelijk uitvalt en alleen de laatste ronde mee rijdt. Toch leveren de twee overigen (Schot en Hartman) een mooien strijd, die al de 12 ronden duurt. Voortdu rend jaagt Hartman Schot op, maar deze is één en blijft één. Hij wint in een fraaien tijd van 5 min. 57 sec. Hartman bleef slechts 4/5 sec. achter! En later de bel! 't Publiek stroomde weg. De races w aren voorbij Voetbal. Om het kampioenschap van Nederland. Feijenoord heeft den Eersten Paascll- dag de Veendammers op bezoek gehad en met 81 werden de Noordelingen geklopt! Er was van strijd totaal geen sprake. In alle opzichten was Feijen oord de meerdere en alleen het volhou den viel van Veendam te waardeeren. 179. 's Morgens werd Tuimelt)e wakker en zag in zijn schoen een heel groot ei liggen. Wie zou dat voor me gebracht heb ben, dacht hij. Zeker een goede vriend van mij, en hij ging zoo gauw hij kon kikker Karei opzoeken. Met het ei in zijn handen kwam hij bij kikker Karei aan en in plaats dat deze het leuk vond dat iemand aan Tuimeltje dat ei gegeven had, was hij erg verontwaardigd. 180. Zie je niet dat het een ooievaarei is? vroeg kikker Karei aan Tuimeltje. Als dat zoo is, antwoordde Tuimeltje, dan heelt de ooievaar dat vannacht in mijn schoen gelegd, wat een brutaliteit! En van kwaadheid liet Tuimeltje 't ei uit zijn han den vallen. Toen viel het stuk en Tuimeltje liep van kwaad heid met zijn handen in zijn zakken weg. Kikker Karei riep hem nog na, maar hij deed of hij niets hoorde.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1932 | | pagina 6