SPORT EN WEDSTRIJDEN.
De motorraces te Alkmaar.
WAT KIKKER KAREL EN TUIMELTJE BELEEFDEN
Odol-Tandpasta
Een onverwacht groote toeloop van het publiek.
De dag der familie Breeman.
De voorbereiding.
Voor gevoelige landen
moet men de fijnkorrelige
gebruiken. Ze reinigt gron
dig, zonder het tandglazuur
aan te tasten, en heeft een
heerlijken, verfrisschenden
smaak.
't Kan toch gek loopen in de wereld!
Daar heb je nu duizenden, neen. millioenen
menschen. die wekenlang intens naar regen
verlingen; hun regenbakker zijn leeg, hun
grasvelden zien dor, hun tuinen gelijken
zancVvoestijnen. En de regen komt maar niet!
Daar heb je verder de leiding van ons ge-
nn.erttelijk sportpark. De droogte heeft haar
parten gespeeld. De grasbaan, zoo op 't oog
mooi *n effen, is in werkelijkheid hobbelig en
effectvol. Regende het nu maar eens een dag
flink door, dan zou de rol spoedig de hob-
beiige baan effen en glad maken als een bil-1
jartlaken! En de regen kwam niet!
Oeeu regen! Het weer is zoo „vast", dat
het wei nog in geen weken regenen zal: De
barometer staat schitterend, niet alleen hier
in Alkmaar, maar overal in ons land en ver
buiten onze landsgrenzen.
Oeen regen! Maar dat beteekent dus, dat
«de motorraces niet bedreigd zullen worden
Dat beteekent glunderende gezichten van
'Alcmaria-V.V.V.-bestuurderen, van K.N.M.V.-
oomes, van tientallen renners, van honderd-,
neen duizendtallen motorliefhebbers!
Ai ziet! Zaterdag werd de baan gesproeid,
om ze in elk geval zoo mooi en vast mogelijk
te makeiu Maar het weerbericht luidde lang
niet meer zoo positief als weken achtereen het
geval was!
Toen kwam de Zondag. Een lekkere dag
was het! Heelemaal niet koud; ideaal weer.
Maarde wolken verschenen aan den
hemel en ze dreigden. Ze dreigden met
volle donkerte en voorspelden weinig goeds.
Maar neen! de Zondag bleef droog, on
danks de dreigementen. De wolken hadden
alleen de tallooze boeren „lekker" gemaakt
en hadden de drogisten en apothekers een
extraatje laten verdienen. Immers, al wat aan
de motorraces „hangt", kreeg door die wol
ken last van de zenuwen en zocht naar
zenuwstillende middeltjes. Aspirines werden
geslikt, kauwgummi werd in groote hoeveel
heden bewerkt, water werd in enorme hoe
veelheden gedronken, alles maar, om „af te
koelen" of te bedaren!
Zelfs de winkeliers deden goede zaken,
want de hemel mag weten, hoeveel baro
meters er Zondag stuk getikt zijn.
Dat zijn de dagen vóór de motorraces!
o
Er zijn nog meer dagen voor de races, die
genoemd mogen worden: de dagen van voor
bereiding.
Een buitenstaander heeft daar niet zoo'n
kijk op, maar Uw verslaggever verkeert in de
eigenaardige positie, dat hij „nog al eens"
op het V. V. V.-bureau komt in die dagen van
voorbereiding. Steeds zie ie daar twee heeren
zitten, die dag in dag uit. wekenlang, wer
ken: de heeren Swets en Ooms. Zij zijn het,
die de races voorbereider.. Zij zijn het, die
de tientallen brieven schrijven, en posten,
die ellenlange telefoongesprekken houden
met den Haag, Amsterdam, Haarlem, enz.,
enz. Zij zijn het, die er voor zorgen, dat de
programma's gedrukt worden, dat de entree
kaartjes op tijd bij den gemeentecontroleur
zijn, dat 'het personeel van den grooten dag
zijn inlichtingen en aanwijzingen krijgt. Zij
zijn het. die Uw verslaggever telkens maar
weer te woord staan en hem vertellen wat hij
graag weten wil.
Zij zijn het, die elkeen, onverschillig wie,
vertellen, hoe de vork in de steel zit.
Zij zijn het, die voor Alcmaria V. V. V.
eigenlijk onbetaalbaar zijn, omdat zij het
groote, moeilijke, stille werk doen, dat
niemand ziet en waarvan niemand weet, hoe
veel het is.
En nou mag men straks hulde brengen
aan Alcmaria V V. V. of hulde aan de
renners, of aan de K. N. M. V., of aan alle
maal, dit is zeker, dat genoemde twee leden
der V. V. V. de ziel zijn, de, spil vormen,
waar alles om draait!
Welnu dan: vanaf deze plaats hulde aan de
beide heeren Swets en Ooms!
o
De Nieuwpoortslaan ziet er des Zaterdags
middags voor de motorraces vreemd uit.
Overal verrijzen palen uit de grond, die den
autobestuurders waarschuwen, dat <Har niet
geparkeerd mag worden. Bij de ingangen
van het sportpark worden nauwkeurige aan
wijzingen geplaatst, om de zaak vlot en
goed te regelen. De handwijzers toonen dt
bezoekers, hoe ze moeten loopen, om op 'het
terrein te komen; de politie-agenten krijgen
wellicht hun instructies voor den grooten
dag; ze repeteeren misschien in het rayon
zelve; de bezitters van tuinen, van „achter
plaatsjes" e.d. hebben hun fraai(?) geschil
derde bordjes te voorschijn gehaald en ver
klappen, dat bij hen een rijwiel- of motor-
stalling is. Nieuwpoortslaanbewoners heb
ben kennissen uitgenoodigd, om te komen,
omdat het „dan zoo gezellig is"; kortom, de
omgeving van het sportterrein is den dag
voor de races en den dag zelf anders dan ge
woonlijk.
o
Totdat de groote dag komt!
De dag der motorraces!
Alcmaria boft geweldig Heeft het daar
niet des nachts geregend op een vervaarlijke
manier? En heeft die regen de baan niet
soepel gemaakt? 't Kon bijna niet beter!
Weliswaar waait er een vrij stevige wind,
maar die houdt de zaak juist droog en ver
drijft de wolken.
1 uur. De drukte begint al. De eerste
renners zijn gearriveerd en drinken hun koffie
in de tribune. De luidsprekers van v. Reijen-
dam laten muziek over de Nieuwpoortslaan
galmen en zullen straks
't Wordt hoe langer hoe drukker, 't Publiek
begint te komen. De loketten worden ge
opend.
terwiil de politie den toeloop regelt op
een keurige manier, terwijl de politie de
parkeerende auto's iaat opstellen, verkoopen
de bureaulisten hun kaartjes.
't Gaat goed; 't gaat best. Alleen, bij den
derden ingang vlot het niet. Daar gaat de
verkoop lang niet vlug genoeg en is er tel
kens een opeenhoping. Waarom? t Is toch
niet noodig?
Zoo gaat het door. En hoe meer het aan-
vangsuur nadert, hoe drukker wordt het. t
Parkeerterrein op het sportpark is vol. Daar
staan 2 keer zooveel auto's als 't vorige jaar!
Maar ook andere parkeerplaatsen loopen
vol. Tuinen in de Nieuwpoortslaan zijn uit
verkocht, ruimten aan den Straatweg zijn
bezet; bij „boer Frans" zijn een 400 motoren
neergepoot, bij Tasche staan rissen wagens.
We kunnen wel door gaan met opsommen
Maar waf geeft het? 't Is druk, 't is ongekend
druk. De toeloop wordt overweldigend!
Een ruwe schatting en een globale be
rekening geeft ons meer dan 500 auto's en
zeker wel een 1200 motoren. Er zijn echter
ook fietsers en ook voetgangers! Ook deze
tellen we bij honderden, bij duizenden wel
licht.
En als we dan op het middenterrein staan
zien we een tjokvolle tribune, waarin zelfs de
gangen bezet zijn, waarin zeifs de eeretribune
verovert; is. We zien een paddock, zoo vol
als nimmer te voren.
We zien de goedkoopere rangen bij de
Zandersloot totaal gevuld. Wij zien veie
duizenden bezoekers, betalende en niet-
betalende!
De Zandersloot! Er is nog geen dicht
groen, zoo vroeg in 't voorjaar. En voorbij
de afschutting is -veel ruimte, om de races
gedeeltelijk te zien. Welnu, eenige honderden
profiteeren van deze welkome verrassing.
De huizen aan de Regulierslaan doen op
geld Op het p'atte dak van een der hoogste
huizen genieten eenige tientallen menschen.
De daken zitten vol nieuwsgierigen, de
paardenstal in 't Zuidelijke hoekje herbergt
liefhebbers van den motor.
Enzoovoort, enzoovoort.'
Is het dar. een wonder, dat we een schat
ting van zoo'n 9000 man durven wagen? Zoo
alles bij elkaar?
Asjeblieft! De motorsport bloeit in onze
stad en haar verre, wijde omgeving. Ze trekt
duizenden bezoekers naar de kaasstad, on
danks crisis en malaise.
Ze komen van overal, van heinde en verre.
Ze komen met honderden over de Velser pont,
die steeds maar weer „uitverkocht." is. Ze
komen uit Utrecht, Zuid-Holland, uit Gel
derland en Overijsel, uit Groningen en Fries
land zelfs.
Ze komen naar Alkmaar, naar de stad der-
motorraces!
o
En nu de races zelf. Geven wij voor alles
eerst een algemeenen indruk.
Alkmaar had dan dit jaar weer de eerste
races van het seizoen. Dat geeft voor- en
nadeelen. De voordeelen zijn duidelijk. Men
is nieuwsgierig naar de eerste verrichtingen
op de baan en trekt er dus graag heen, ren
ner. zoowel als toeschouwer. Maar daar staat
tegenover, dat de renners nog niet voor
100 pCt. fit zijn. Een deel is ongetraind, de
motoren zijn nog niet precies afgesteld, enz.,
enz.
En zoo kon het gebeuren, dat deze eerste
races naast veel spannende momenten ook
slappe, strijdlooze kampen te zien gaf.
De nieuwelingen gaven geen verrassing.
Heelemaal niet. En er werd weinig strijd
gevoerd.
Bij de juniores werd dit beter. Zoo was
de strijd tusschen Vermeulen en v. Latum
bepaald interessant en beide renners gaven
elkaar niets toe. 't Werd in de finale een
enorme spanning in deze race tusschen drie
Alkmaarders en tenslotte gaf de motor van
v. Latum den doorslag. Vermeulen hebben we
trouwens njet vaak zoo goed gezien.
In de Seniores-klassen was het nog beter.
Niet alleen, dat v. Dijk daar de snelste tijden
van den dag maakte, niet alleen ook, dat hij
den gevaarlijken v. d. Pluym klopte, maar er
was meer!
't Was n.1. net 12 jaar geleden, dat in
Alkmaar de eerste motorraces werden ge
houden. Op dien dag kwam hier o.m. voor
het eerst de renner Breeman in de baan
En hij won!
Die renner Breeman is renner af gewor
den. En nu is hij „Oome Willem", lid van de
wedstrijdcommissie der K. N. M. V., die geen
wedstrijd overslaat.
Oome Willem is ook Pa Willem en zoon
lief is in den loop der jaren ook renner ge
worden. Senior zelfs! Dikwijls heeft hij zijn
F. N. hier .n Alkmaar en op andere banen
laten rond tollen, maar eigenlijk met weinig
succes.
Totdat 12 jaar na de overwinning van
Oome Willem zijn zoon in Alkmaar kwam en
in de 350 c.M*. klasse alle tegenstanders
klopte
t Was echter nog niet genoeg. Een lange
afstandsrace werd ingelascht. En weer
was het Breeman. die zijn F. N keurig ter
overwinning leidde!
Was het wonder, dat Pa-Oome-Willem vol
enthousiasme zoonlief een kus gaf? En dat
ze samen op een plaatje kwamen? En dat
het publiek hartelijk en lang applandiseerde?!
Er is over 't algemeen dus goed gereden.
En toch waren de tijden wel eens beter. Deels
kwam dit door den vrij sterken wind, deels
door de baan. Want hoewel de baan goed
gekeurd was, mankeerde er wel wat aan. Er
zaten enkele slechte plaatsen in, die niet
zonder gevaar waren. Nu mag men dit niet
al te euvel duiden, want we zijn nog pas in
Maart en hebben een langdurige droogte
achter den rug De wintermaanden nebben
hun invloed op de baan uitgeoefend en haar
hard en effectvol gemaakt Maar als straks
Tube 35 ets.
alles begint te groeien, zal onze baan weer
prima in orde zijn!
o
De regeling was goed Alle wedstrijden
verliepen vlot; de inlichtingen aat. het publiek
waren duidelijk, dank zij Philips' auto en
Reijendams luidsprekers en tenslotte ging
alles van een leien dakje. Het Roode Kruis,
met manschappen en materiaal aanwezig,
bleef werkeloos en de zon werkte zooveel in
haar vermogen lag.
En dus had eigenlijk niemand te klagen
Als we nu de wedstrijden zelf even beschou
wen, gaan v; niet chronologisch te weik,
maar zullen elke klasse dadelijk afwerken.
Daar gaan we dan!
o
Nieuwelingen tot 250 c.M3. 1ste manche.
Aan den start verschijnen: J. A. Roos,
Hoorn (Ariel); N. Schuyt, Soest (Ariel)
en G. A. Dupont, Alkmaar (Ariel). Een
strijd zonder spanning. Dupont is veel te
sterk voor de anderen en wint gemakkelijk.
De uitslag is: 1. Dupont, in 3 min. 31 3/5
sec 2. Schuyt, in 3 min. 3ó 3/5 sec.; 3. Roos,
inu 3 min. 50 2 5 sec.
2de manche. Eveneens zonder strijd. Weer
wint Dupont met groot verschil. De uitslag
is: 1. Dupont, in 3 min. 27 4/5 sec.; 2.
Schuyt, in 3 min. 35 sec.; 3. Roos, in 3 min
49 sec.
Totaal-uitslag: 1. Dupont 2 ptn., 2.
Schuyt 4 ptn. en 3. Roos 6 ptn.
Nieuwelingen 251—350 c.M3. 1ste manche
Aan den start verschijnen: J. F. W. Mer-
keltach, Buitenveldert (B.S.A.); \V. Reijn-
ders, den Haag (Velocette) en J. Westerop,
den Haag (Velocette). Reijnders leidt, maar
wordt vrijwel voortdurend bedreigd door
Merkelbach. In de laatste ronde valt deze
echter en dan is de strijd meteen uit. De uit
slag is: 1. Reijnders 3 min. 21 1/5 sec.; 2
Westerop 3 min. 44 3/5 sec.; 3 Merkelbach,
geval'en.
2de manche. Weer gaat de strijd tusschen
Reijnders en Merkelbach. Dat duurt zoo vier
ronden. Reijnders wint ook dan vrij gemakke
lijk. De uitslag is: 1. Reijnders, 3 min. 22
sec; 2. Merkelbach, 3 min. 251 sec.; 3.
Westerop, 3 min 255 sec.
Totaal-uitslag: 1. Reijnders 2 ptn., 2.
Westerop 5 ptn., 3. Merkelbach 5 ptn.
Nieuwelingen 351—500 c.M3. 1ste manche.
Aan den start verschijnen: J. de Boer,
Hoorn (Ariel); Ph. J. C. de Vries, Amster
dam (Matchless) en M. Rehorst, den Haag
(Royal Enfieid). Een uiterst taaie race.
't Veld ligt heel ver uit elkaar en van strijd is
een sprake. Tenslotte vallen de Boer en
ehorst uit! De uitslag is: 1. de Vries, 3 min
27 3/5 sec.de Boer, niet aangekomenRe-
horst, niet aangekomen."
2de manche. Deze is veel beter, dan de
eerste.De Boer en de Vries vechten nu werke
lijk en het gelukt de Boer, om de leiding te
veroveren. In de laatste ronde nog een po
ging van de Vries, maar de Boer weet het
eerst de finish te passeeren! De uitslag is: 1.
de Boer, 3 min. 21 2/5 sec.; 2. de Vries, 3
min. 21 3/5 sec.; 3. Rehorst, 4 min. 01 1/5
sec.
Totaal-uitslag: 1. de Vries 3 ptn., 2. de
Boer 4 ptn.3. Rehorst, 6 ptn.
Juniores tot 250 c.M3. 1ste manche: Aan
den start verschijnen: A. B. Poldervaart, den
Haag (Ariel), J. de Ridder, Alkmaar
(Ariel), J. Teeken, Krommenie (Ariel) en
M. H. v. Adelsbergen, Amsterdam (Excel
sior). De Ridder knijpt er onmiddellijk tus
schen uit en wordt feitelijk niet meer be
dreigd. De rest vecht om de tweede^laats,
die Poldervaart tenslotte verovert! De uit
slag is: 1. de Ridder, 3 min. 14 1/5 sec.;
2 Poldervaart, 3 min. 22 3/5 sec.; 3. Teeken,
3. min. 24 3/5 sec.; 4. v. Adelsbergen, 3 min
27 1/5 sec.
2de manche. Een snelle start. Weer neemt
de Ridder den kop en weer vechten de andere
drie om de plaatsen, 't Resultaat is hetzelfde
als in de eerste manche. De uitslag is: 1
de Ridder, 3 min. 13 1/5 sec.; 2. Polder
vaart, 3 min. 15 2/5 sec.; 3. Teeken, 3 min_
21 3/5 sec.; 4. v. Adelsbergen, 3 min. 35 1/5
sec.
Totaal-uitslag: 1. de Ridder 2 ptn., 2. Pol
dervaart 4 ptn., 3. Teeken 6 ptn., 4. v. Adels
bergen 8 ptn.
Juniores 251—350 c.M3. 1ste serie. Aan
den start verschijnen O. Moeke, Heemstede
(B.S.A.), H. J. v. d. Steen, den Haag
(Rudge w.) en L. Rehorst, den Haag (Royal
E.) Moeke leidt en als v. d. Steen een «acn-
tigen aanval doet, weigert diens motor. Met
een is de strijd uit. Geplaatst O. Moeke, tijd
3 min. 8 4/5 sec.
2de serie. Aan den start verschijnen: J. w.
Wüsten. den Haag (Indian), J. Bosman, den
Haag (Velocette) en E. W. Pollé, IJmuiden
(Ariel). Een weliswaar vrij snelle race, maar
zonder spanning, doordat het veld spj^dig
uiteen lag. Geplaatst wordt Bosman tijd 3
min 11 4/5 sec.
Herkansingsrit tusschen de verliezers v. a.
Steen, Rehorst. Wüsten en Pollé. Pollé is
voor en leidt tot de laatste ronde onbedreigd,
d. Steen doet dan een krachtige poging.
die echter geen resultaat oplevert. W innaar
Pollé, tijd 3 min. 6 1/5 sec.
In de finale komen dus Moeke, Bosman
en Pollé. Een spannende rit. De drie renners
blijven bij elkaar, met Moeke voorop. Bos
man verliest telkens terrein in de bochten, die
hij veel te ruim neemt. In de laatste ronde
waagt hij alles en zonder eigenlijk gas af te
sluiten stuift hij door de bochten. Vlak voor
de tribune passeert hij Moeke en wint zeer
verdiend.
Beslissing: 1. Bosman, 3 min. 6 4/5 sec.;
2 Moeke, 3 min. 7 sec.; 3. Pollé, 3 min.
9 4/5 sec.
Juniores 351—500 c.M3. 1ste serie. Aan
den start verschijnen: Vermeulen, Alkmaar
(F.N.); Th. P. v. Latum, Alkmaar (Ariel).
Vermeulen valt uit na een kwart baan te
hebben afgelegd en v. Latum plaatst zich dus
eerste, tijd 3 min. 26 4/5 sec.
2de serie. Aan den start verschijnen: Nic.
Bovee, Amersfoort (H.D.) en J. Ludeke,
Heiloo (Ariel). Ludeke is snel weg en wint
op zijn gemak. Tijd 3 min. 21 1/5 sec
Herkansingsrit tusschen de verliezers Ver
meulen en Bovée. Vermeulen is ver voor,
maar wordt in de 4de ronde p'otseling ern
stig bedreigd door Bovée. Hij moet zelfs de
leiding afstaan, maar wanhoopt niet. Hij
valt weer aan en in de laatste bocht herovert
hij de eerste plaats. Zeer mooi! Winnaar
Vermeulen in 3 min. 24 2/5 sec.
In de finale komen dus: v. Latum, Ludeke
en Vermeulen. Een All-Alkmaar-finale! Lu
deke start het sne!ste, maar na een ronde
heeft van Latum den kop. Alle drie blijven
vlak bij elkaar. Vermeulen ziet dan blijkbaar
een opening en in een rush neemt hij de lei
ding over. Dan zakt Ludeke af. 't Gaat hard
tusschen v. Latum en Vermeulen, van La-
tums motor is echter iets sneller en in de
laatste 100 Meter weet hij Vermeulen te
kloppen.
Een mooie race, met Vermeulen als
moreele overwinnaar! 't Publiek enthousiast
over de prestaties.
Beslissing: 1. v. Latum 3 min. 11 2/5 sec.,
2. Vermeulen 3 min. 11 3/5 sec., 3. Ludeke
3 min. 13 4/5 sec.
Seniores tot 250 c.M3. 1ste manche. Aan
den start verschijnen J. H. Rijk, den Haag
(Ariel), N. Kuyper, Rotterdam (Ariel) en
G. A de Ridder, Haarlem (Ariel). Kuyper
en de Ridder trekken er snel .tusschen uit,
terwijl Rijk ergens in de achterhoede zweeft,
doordat zijn motor niet goed functionneert.
Kuyper is voor, maar de Ridder jaagt hem
voortdurend op en tracht hem telkens te ver
dringen. Dat duurt zoo tot en met de laatste
ronde, maar telkens weer slaat Kuyper den
aanval af. Een mooie race van beide rijders!
De uitslag is: 1. Kuyper, 3 min. 3 4/5 sec.,
2 de Ridder, 3 min. 5 2/5 sec.; 3. Rijk, 3
min. 11 4/5 sec.
2de manche. Rijk is er nu vlugger bij en
neemt den kop. 't Is echter maar tijdelijk,
want de Ridder passeert hem reeds in de 2de
ronde. Tot de vijfde ronde ligt het drietal
vlak bij e!kaar. Dan begint Kuyper den aan
val en zakt Rijk af. Naast elkaar gaat het
eerste tweetal de laatste ronde in. Wie zal
winnen? De Ridder ligt nog voor, maar de
laatste bocht beslist. Kuyper schuift in volle
vaart er door en is dan net op tijd eerste.
Een spannende race en met bizonder goede
tijden voor deze lichte machines. De uitslag
is: 1. Kuyper, 3 min. 1 4/5 sec.; 2. de Ridder,
3 min. 2 4/5 sec.; 3. Rijk, 3 min. 6 2/5 sec.
Totaal-uitslag: 1 Kuyper 2 ptn.; 2. de
Ridder 4 ptn.; 3. Rijk 6 ptn.
Seniores 251—350 C-M3. 1ste serie. Aan
den start verschijnen G. v. Pelt, Spijkenisse
(H.D.), L. F. Breeman, Rotterdam (F.N.),
P G. Oosterbaan, den Haag (Velocette) en
G. de Jong, den Haag (Royal E.) 't Wordt
nu steeds beter. Evenals in de 250 c.M3
klasse ook nu een iiarde strijd tusschen de
drie eersten. Elke c.M. grond wordt betwist.
Het gaat heel hard, vooral tusschen v. Pelt
en Breeman. Van Pelt moet in de laatste
ronde nog een heftigen aanval van Breeman
afslaan, 't Lukt en in razende vaart snellen
beide renners door de finish. 1. v. Pelt, 3
min. 2 4/5 sec.; 2. Breeman, 3 min. 3 4/5 sec.
en 3. Oosterbaan, 3. min. 15 1/5 sec. en 4 de
Jong (uitgevallen). 1 en 2 komen in de
finale.
2de serie. Aan den start verschijnen N.
Kuijper, Rotterdam (Ariel), M. v d iw„
den Haag (H.D.). H. W. Bevertiam, Heem'
stede (Royal E en Jac. Al, den' hS
(Royal E.) 't Gaat al weer heel hard. Het
heele stelletje kleeft aan elkaar. Beverdam
leidt, maar als Kuijper eerst de tweede plaab
op v. d. Berg veroverd heeft, gaat hij fn dè
volgende ronde op Beverdam af. Nog is alles
bij elkaar en naast elkaar. Zoo gaat de laat
ste ronde in. Kuijper valt aan enis eerste
en onmiddelijk daarop ziet v. d. Berg zijn
kans en passeert Beverdam voor de tribune
1. Kuijper, 3 min. 5 3/5 sec.; 2. v. d. Berg
3 min. 54 5 sec.; 3. Beverdam, 3 min. 6 415
sec.; 3. Jac. Al, 3 min. 7 3/5 sec. In de
finale komen 1 en 2.
Troostwedstrijd tusschen de afvallers in de
beide series. Aan den start komen: Ooster
baan, Beverdam en Jac. Al. Een goede wed
strijd, waarin zeer hard gereden werd. Bever
dam wint na feilen strijd met Oosterbaan.
Uitslag 1. Beverdam, 3 min. 4 1/5 sec.; 2.
Oosterbaan, 3 min. 4 3/5 sec.; 3. Jac. Al, 3
min. 8 2/5 sec.
Finale: v. Pelt, Breeman, Kuijper en v d.
Berg starten keurig, 't Wordt een enorm ge
vecht tusschen de vier renners. Breeman
neemt tot aller verrassing de leiding en blijft
deze behouden, ondanks alle aanvallen van
v Pelt en v. d. Berg Een keurige race met
veel sensatie en spannende momenten. 1.
Breeman, 3 min. 3 1/5 sec.; 2. v. Pelt, 3 min.
4 2/5 sec.; 3. v. d. Berg en 4. Kuijper.
Seniores 351—500 c.M3. 1ste serie. Aan
den start verschijnen A. R. K. v. d. Pluym,
Rotterdam (Norton), A. Hartman, Amster
dam (Roval E.) en Jac. Schot, Amsterdam
(Ariel). De groote kanonnen! Natuurlijk is
v. d. Pluym het eerste weg en trekt er razend
snel tusschen uit. Hij snijdt door de bochten,
dat het een lust is en slaat een aanval van
Hartman gemakkelijk af. Hij wint verdiend.
1 v. d. Pluym, 3 min. 03 4/5 sec.; 2. Schot,
3 min. 042/5 sec.; 3. Hartman. 3 min. 21
sec. De winnaar komt in de finale.
2de serie. Aan den start verschijnen: C. J.
v. Dijk, Amsterdam (Lady) en C. J. Houtop,
Utrecht (Eysink). Een kalme race. Houtop
had niets iri te bren?en en v. Dijk wint, zoo-
als hij wil. 1. v. Dijk, 3 min. 15 2/5 sec.; 2.
Houtop, 3 min. 34 3/5 sec. De eerste komt in
de finale.
Herkansingsrit tusschen de verliezers,
Hartman, Schot en Houtop. 't Gaat nu weer
snel, misschien wel te snel. Hartman en
Schot zitten naast elkaar gedurende 3 ron
den. 't Wordt een zeldzaam gevc-cht tusschen
deze twee; schuiver ha schuiver wordt ge
maakt, maar de renners houden het stuur.
Zoo gaat het door tot de laatste paar meter.
Dan heeft Hartman gewonnen met zeer klein
verschil en onder enthousiasme van het pu
bliek. 1. Hartman, 3 min. 1/5 sec.; 2. Schot,
3 min. 2/5 sec.; 3. Houtop, 3. min. 8 1/5 sec.
In de finale komen dus v. d. Pluym, van
Dijk en Hartman. Weer is v. d. Pluym het
snelste weg, maar v. Dijk achtervolgt hem
onmiddellijk. Hij wint terrein en na den aan
val, die twee ronden duurt, moet v. d Pluym
zijn concurrent laten passeeren. Nu gaat v.
d Pluym op v. Dijk af. Ook twee ronden
lang. Hard, heel hard gaat het en met ang
stige momenten. Dan, in de allerlaatste
bocht, loopt v. d. Pluym's motor vast. Hij is
uit den strijd. Van Dijk wint in den besten
tijd van den dag. Tevens maakt hij de snelste
ronde (28 2/5 sec. 78.5 K.M.)
Uitslag: 1. van Dijk, 2 min. 55 3/5 sec.; 2.
Hartman, 3 min. 3/5 sec.; 3. v. d. Pluym.
Tot slot twee lange afstandraces. In de
eerste starten, de seniores van de 350 c.M3.
klasse, zeven in getal.
Een mooi gezicht, die zeven renners in de
baan. Ener is volop strijd. Breeman
schijnt van den duivel te zijn bezeten en
verovert weer de eerste plaats. Hij gaat voor
op, achtervolgd door Kuyper, die een won
derbaarlijke race rijdt. Zonder voetwerk
slingert hij zich in volle vaart door de boch
ten en blijft heer en meester over zijn motor.
Weliswaar kan hij Breeman niet bereiken,
ondanks de tallooze pogingen, maar zijn
rijden dwingt bewondering af. Breeman
wordt eerste in 5 min. 57 1/5 sec.; 2e is
Kuyper in 6 min. 3 2/5 sec.; 3e v. Pelt in 6
min. 10 sec. en 4e v. d. Berg.
De tweede race voor de 500 c.M3. klasse
heeft slechts drie deelnemers, waarvan er een
(v. Dijk) nog dadelijk uitvalt en alleen de
laatste ronde mee rijdt. Toch leveren de twee
overigen (Schot en Hartman) een mooien
strijd, die al de 12 ronden duurt. Voortdu
rend jaagt Hartman Schot op, maar deze is
één en blijft één. Hij wint in een fraaien tijd
van 5 min. 57 sec. Hartman bleef slechts 4/5
sec. achter!
En later de bel! 't Publiek stroomde weg.
De races w aren voorbij
Voetbal.
Om het kampioenschap van
Nederland.
Feijenoord heeft den Eersten Paascll-
dag de Veendammers op bezoek gehad
en met 81 werden de Noordelingen
geklopt! Er was van strijd totaal geen
sprake. In alle opzichten was Feijen
oord de meerdere en alleen het volhou
den viel van Veendam te waardeeren.
179. 's Morgens werd Tuimelt)e wakker en zag in zijn schoen
een heel groot ei liggen. Wie zou dat voor me gebracht heb
ben, dacht hij. Zeker een goede vriend van mij, en hij ging
zoo gauw hij kon kikker Karei opzoeken. Met het ei in zijn
handen kwam hij bij kikker Karei aan en in plaats dat deze het
leuk vond dat iemand aan Tuimeltje dat ei gegeven had, was
hij erg verontwaardigd.
180. Zie je niet dat het een ooievaarei is? vroeg kikker Karei
aan Tuimeltje. Als dat zoo is, antwoordde Tuimeltje, dan
heelt de ooievaar dat vannacht in mijn schoen gelegd, wat een
brutaliteit! En van kwaadheid liet Tuimeltje 't ei uit zijn han
den vallen. Toen viel het stuk en Tuimeltje liep van kwaad
heid met zijn handen in zijn zakken weg. Kikker Karei riep
hem nog na, maar hij deed of hij niets hoorde.