DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN.
De nieuwe Duitsche noodverordening.
Ho. 139
Woensdag 15 Juni 1932
134e Jaargang
Ilit het JUulement
TlxtgeUikschOuecudU
Verlaging van den werkloozensteun.
O&mteidand
COURANT.
Deze Courant wordt ELKEN AVOND, behalve Zon
en Feestdagen, uitgegeven. Abonnementsprijs per
3 maanden bij vooruitbetaling voor Alkmaar f 2.—,
franco door het geheele Rijk 2.50.
Losse nummers 5 cents.
PRIJS PER GEWONE ADVERTENTIENj
Van 15 regels 1.25, elke regel meer 0.25, groote
contracten rebat. Groote letters naar plaatsiuimte.
Brieven franco aan de N. V. Boek- en Handelsdruk
kerij v h. HERMs. COSTER ZOON, Voordam C 9,
postgiro 37060. Telef. 3, redactie 33.
Directeur: C. KRAK.
Hoofdredacteur: Tj. N. ADEMA.
Dit nummer bestaat uit 2 bladen.
Den Haag, 14 Juni 1932.
Het sprak vanzelf, dat heden d.- vergade
ring van de Tweede Kamer geopend werd
door een huldiging van de nagedachtenis
van het overleden medelid mr. Th. Heems
kerk.
De voorzitter heeft den talentrijken staats
man herdacht als een figuur in de parlemen
taire geschiedenis van de laatste jaren, waar
bij hij er aan herinnerde, dat zijn vader de
knappe mr. J. Heemskerk Azn., hem het
schoone voorbeeld had gegeven om a's strijd
vaardig politicus het vaderland te dienen.
De voorzitter verzuimde niet nadruk te leg
gen op de groote levensblijheid en humor,
welke den overledene kenmerkten en die ook
inderdaad een der verheugenissen vormden
voor hen, die als journalisten hadden te ge
wagen van de faits et gestes, welke door zijn
meer steiloorige partijgenooten als een jolig
christendom" werden gebrandmerkt.
Evenals de voorzitter heeft minister Ruys
de Beerenbrouck namens de regeering war
me hulde gebracht aan den voortiefïeUjkcn
staatsman, die gelijk hij zeide, „naar ons
menschenoordeel de eeuwige rust te vroeg is
ingegaan".
Hierna heeft de Kamer het verdrietige
werk voortgezet het ontwerp op de arfsenij-
bereidkunst verder te behandelen. Algemeen
bekend was het, dat het ontwerp de goedkeu
ring van de Kamer niet zou verwerven. Er
was door de speciale commissie van voorbe
reiding uit de Kamer zulk een vernietigend
oordeel over uitgesproken, dat er geen red
den meer aan was, en wat er nog heel aan
was, had de heer Marchant (v.d.) met een
scherp sarcastische rede gekraakt.
Mevr. de Vries-Bruin (s.d.a.p.) heeft niet
temin een poging gedaan om de rechtmatig
heid van het ontwerp te handhaven. Ruim
twee uur heeft deze medische specialiteit van
de soc.-dem. partij het woord gevoerd, zoo
vaak door den heer Marchant geïnterrum
peerd, dat ten slotte de voorzitter den heer
Marchant moest verzoeken zijn bestrijding
van de spreekster aan te houden tot straks,
waarop de interrumpant antwoordde:
„Straks komt niet meer!" terwijl mevr. De
Vries, toen de interrumpties toch niet uitble
ven, ten slotte verklaarde: „Ik kan er best te
gen, ik heb argumenten genoeg!"
E>e spreekster beweerde, dat financieel be
langhebbenden tegen het wetsvoorstel agee-
ren, terwijl voor den wetgever toch primee
ren moet het belang van den consument, met
het oog op de volksgezondheid. Het bedrijf
van den drogist levert op de wijze waarop
het wordt uitgeoefend, waarbij de assistent
apotheker vaak de plaats usurpeert van den
apotheker, een maatschappelijk gevaar op en
met deze wet zal dit te bestrijden zijn, door
dat de drogist zal worden teruggebracht tot
den verkoop van waren, welke als ongevaar
lijk door de regeering op een lijst zullen
worden gebracht. De spreekster zag in het
bijzonder gevaar in de kleine industrie, die
zich bezig houdt met de bereiding van kwak
zalversmiddelen en zij zette uiteen, dat, al
moge er een bijzondere commissie bestaan,
welke aan de pers de noodige voorlichting
verschaft omtrent het al of niet gevaarlijke
karakter van eenig ter adverteering aangebo
den middel, dit toch niet voldoende was, er
moet staatscontrole bestaan. De spreekster
erkende de beteekenis evenwel van de groot
industrie voor den aanmaak van geneesmid
delen, er komen alleen te veel op de markt.
Uit een gansch ander vaatje tapte de par
tijgenoot van mevr. De Vries, de heer Duys,
die uiteenzette, dat het ontwerp bedoelt niet
de volksgezondheid doch het apothekersbe
drijf te beschermen. Het was jammer, dat de
spreker bet woord voerde van zijn zetel; de
accoustiek van de vergaderzaal veroorloofde
ons slechts een enkel woord van den zoo vlug
sprekenden afgevaardigde op te vangen. Hij
nam het op voor de drogisten, die door het
voorstel dreigen in den hoek te worden ge
drongen. Hij vond het voor de volksgezond
heid niet noodig, terwijl de toestand z.i. niet
zoo erg was, dat de nieuwe wet gerechtvaar
digd zou zijn. Van een monopolie van de
apothekers wilde hij dan ook niets weten,
vooral niet omdat zij zoo duur zijn.
De heer Beumer (a.r.) verklaarde, dat zijn
fractie haar stem niet aan het ontwerp zou
geven. De volksgezondheid wordt er niet door
gebaat, in dezen tijd gaat het niet aan een
wet in het leven te roepen, welke het bestaan
van een 5 tot 10.000 burgers zal bedreigen,
waarbij voor de belanghebbenden het zwaar
tepunt zal liggen in de maatregelen van de
uitvoerende macht. Dat deze laatste niet zijn
volle vertrouwen verdient, meende hij te mo
gen betoogen door een verwijzing naar de
uitvoering van de wet op de sera en vaccins
y,an U27 en de strubbelingen in zake de
tandtechnici.
'^'n'ster Ruys de Beerenbrouck heeft het
L*? rec^ c'er voorgestelde wet trachten te
w ,rueeren door een verhandeling over de
"k|ng van de wet van 1865, terwijl hij de
fk van delegatie van de uitvoering der
Onlijdelijk verdedigde. Intusschen
te c» me* den voorzitter in overweging
Schn™ behandeling van het ontwerp te
r®en ten einde aan de regeering den tijd
te geven zich nader te beraden. De voorzitter wel niet weer op de agenda der Kamer zien
gaf aan dien wenk natuurlijk gevolg en in verschijnen. Voor onze drogisten schijnt ons
een afzienbaren tijd zullen wij het voorstel dat wel een gelukwensch waard!
EEN PROCLAMATIE DER
REGEERING.
De rijkspresident von Hindenburg heeft
gister den rijksminister van binnenlandsche
zaken, Freiherr von Gayl ontvangen, die hem
rapport uitbracht over den binnenlandschen
politieken toestand. Bij deze gelegenheid is
den rijkspresident de politieke noodverorde
ning voorgelegd, welker onderteekening door
von Hindenburg gistermiddag volgde.
Tegelijkertijd met haar eerste noodverorde
ning heeft de rijksregeering gisteravond een
proclamatie gepub'iceerd, waarin zij er op
wijst, dat de regeering bij haar ambtsaan
vaarding Duitschland heeft aangetroffen in
een toestand van socialen, financiëelen en
economischen nood en het derhalve noodza
kelijk acht alvorens haar eigenlijke program
af te werken, voorloopig maatregelen *e
nemen om den financiëelen toestand van het
Rijk, de landen en de gemeenten te verzeke
ren en te redden voor een feitelijk dreigende
ineenstorting. Deze voorwaarden zullen na
drukkelijk moeten worden nagekomen. Er
wordt op gewezen, dat het thans na een
halve eeuw sociale wetgeving niet meer gaat
om de hoogte der prestaties, doch om haar
behoud in het algemeen. De Rijksregeering
wier sociaal besef ten nauwste verbonden is
met de door haar beleden wereldbeschou
wing, waardeert en zeerste de beteekenis der
sociale instellingen tot behoud waarvan op
dit oogenbtik van uitersten nood door alle
lagen der bevolking opnieuw ernstige offers
moeten worden gebracht. Indien de Rijks
regeering thans allereerst de meest dringende
eischen van dit uur zal nakomen, dan legt zij
er tegelijkertijd bizonder den nadruk op dat
zij niet de bedoeling hee't verder te gaan op
den weg nieuwe bronnen van Inkomsten aan
te boren. Haar doel is het Duitsche bedrijfs
leven te redresseeren. Zij zal derhalve met de
regeeringen van andere mogendheden zoeken
naar een oplossing van de economische we
reldcrisis. Bovendien acht de rijksregeering
het zich met het oog op den ontzaglijken
economischen nood tot een plicht de econo
mische energie van het eigen land te mobili-
seeren en ten nutte te maken voor de te werk
stelling der braak liggende werkkrachten. De
regeering zal alles doen om naast de crisis
in het goederenverkee. de landen door een
doelbewuste binnenlandsche markt-politiek,
door gepaste maatregelen, tegemoet te
komen.
De wil van het Duische volk verlost te
worden van- den geese! der werkloosheid en
de hoop der jonge generatie een nieuwe
basis te vinden, zullen door de regeering als
een voor de toekomst der natie beslissende
taak met alle middelen worden gesteund
O
De nieuwe noodverordening houdt in
hoofdzaak de volgende bepalingen in:
1. Een korting op de uitkeeringen der
invaliditetsverzekerng. weduwen- en weezen-
pensioenen en ongevallenverzekering.
2. Machtiging aan de Rijksregeering door
bizondere maatregelen, spaarzaamheid,
rationalisatie en vereenvoudiging van de
sociale verzekering te bereiken.
3. Korting der uitkeeringen aan licht
gewonden, zoomede inhouding der kinder
toelagen na volbrenging van het 15de levens
jaar der kinderen.
4. Een nieuw plan voor de werkloozen-
hulp De geheele subsidie aan de gemynten
wordt beperkt tot 672 millioen. Voorts wordt
de crisissteun van het Rijk aan de gemeenten
opnieuw geregeld, o a. door een nieuwe rege
ling van het begrip crisiswerklozen en door
de invoering van een soort begrootingsdwang
voor de gemeenten.
5. Van 1 Juli af zal een bijdrage moeten
worden gestort voor de werkloozenhulp,
welke 1 pCt. bedraagt voor alle loon- en
salaristrekkers. Deze bijdrage loopt progres
sief toe tot 6 Y> pCt. De crisisloonbelasting
vervalt door deze bepaling.
6. Bij de omzetbelasting vervalt de tot nu
toe gestelde „vrije" grens van 5000 M.
7. Er wordt een zoutbelasting ingevoerd
van 12 pfennig per K.G
8. Inzake werkverschaffing worden de
noodige machtigingen verleend voor de be
vordering van wegenaanleg, bruggenbouw
en landontginningen.
9. Voorts wordt voorzien in een aantal
maatregelen op het gebied van rechtsspraak
en openbaar bestuur.
O
Op het gebied van de rechtsspraak en het
openbaar bestuur worden bij de nieuwe nood
verordening van den Rijkspresident de vol
gende maatregelen getroffen.
1 Vereenvoudiging en bezuiniging.
1 In de strafrechtsspraak zijn in de eerste
plaats vereenvoudigingen te treffen op het
gebied der rechtsmiddelen. De nood des tijds
veroorlooft het niet meer iedere strafzaak in
drie instanties te behandelen. Veeleer moet
het voldoende zijn naast de eerste instantie
een middeninstantie te stellen. Overeenkom
stig wordt bevolen, dat tegen ieder vonnis van
den rechter of het schepengerecht slechts nog
een rechtsmiddel toelaatbaar is, d.wz. of het
beroep öf de revisie. In alle zaken, waarin
beroep is aangeteekend, moet de rechtbank
vaststellen in hoeverre bewijsmateriaal nader
zal moeten worden verzameld.
2. De drukke werkzaamheden van het
Rijksgerecht maken het dringend noodzake
lijk op het gebied der civiele procedures dit
aantal te verminderen.
2. Aanvulling der voorschriften inzake
huurovereenkomsten.
In dit hoofdstuk worden eenige bepalingen
vermeld inzake den verkoop van grond en
executorialen verkoop van onroerende goede
ren.
3. Cessie op loon en salaris.
Voor den oorlog was men vrij van een
eventuëele cessie op loon of salaris tot een
bedrag van 125 R.M. In Februari 1928 werd
deze grens gebracht op 196 R.M. Sindsdien
is het indexcijfer aanmerkelijk gedaald, zoo
dat deze grens per 1 Juli a.s. zal worden
teruggebracht tot 165 R.M. per maqnd.
Bij de noodvero. Jening inzake maatrege
len tot handhaving van de werkloozenonder-
steuning en der sociale verzekering, zoomede
tot verlichting van de crisislasten der ge
meenten wordt een officieele uiteenzetting ge
geven, waarin o.m. wordt verklaard.
I. De noodverordening brengt de uitkeerin
gen in het algemeen terug tot den stand van
1927. Aangezien de loonen in het algemeen
gedaald zijn tot het niveau van 1927 is het
noodzakelijk ook de uitkeeringen der ongeval
lenverzekering met 15 te verminderen.
II. Verlichting in de crisislasten der ge
meenten.
De financieele toestand van het Rijk is
uiterst gespannen. Tegenover een opbrengst
aan belasting en tarieven in het jaar 1930
van 6 milliard RM., staan in het jaar 1931
ondanks alle belastingverhoogingen inkom
sten tot een bedrag van nog niet 5Yt milli
ard. Voor 1932 wordt dit bedrag geraamd op
ongeveer 5.4 milliard.
Het ontwerp begrooting der Rijksregeering
voorziet in een bedrag aan inkomsten en uit
gaven tot een totaal van 8,2 milliard.
Aangezien voor al deze uitgaven nog geen
dekking is gevonden, ziet de regeering zich
gedwongen opnieuw de zoutbelasting in te
voeren en op het gebied van uitkeeringen aan
oorlogsinvaliden de wanverhouding op te
heffen, welke was ontstaan door het feit dat
de kinderlooze lichtgewonden er beter aan toe
waren dan de gehuwden met kinderen.
o
De Berlijnsche bladen leveren uitvoerig
commentaar op de eerste noodverordening
van de regeering von Papen. De DAZ
schrijft, dat geen principieel hervormend
werk werd gedaan, maar dat alleen, gelijk
tot dusver reeds, gepoogd werd de brand op
die plaatsen waar die het hevigst woedde te
verstikken. Het gaat er alleen maar om de
ineenstorting der openbare kassen voor den
eerstvolgenden tijd te verhinderen.
De „Boersenzeitung" is van meening, dat
de noodverordening goedgekeurd zal worden
door allen, die naar orde en recht verlang
den. Het gaat er thans om kleur te bekennen,
of eindelijk vasten voet wordt verkregen dan
wel of men dagelijks de ineenstorting voor
oogen wil houden.
De „Boersenkurier" legt er den nadruk op,
dat de noodverordening de levende uitdruk
king is van de Duitsche ellende. Zelfs wie er
ge dingen verwacht had is geschokt. Het
eenige wat bereikt is, is, dat men voor den
eersten tijd geen kasineenstorting van belang
te vreezen heeft.
De „Germania" zegt, dat men over de ge
heele linie niets nieuws ziet, men ziet alleen
een gevaarlijke en onsociale verslechtering
van de door het vorige kabinet ontworpen
maatregelen. Zoo kan echter een leerrijke uit
werking ontstaan bij diegene, die tot dusver
re geloofd hebben, dat het voldoende zou zijn
nieuwe mannen in de regeering te brengen
om financieele en economische wonderen te
beleven.
De „Lokalanzeiger komt tot de slotsom,
dat de noodverordening duidelijk openbaart
hoe catastrophaal zich de geheele toestand
heeft ontwikkeld en tot welken afgrond
EHiitschland is gevoerd.
De „Vossische Zeitung" oefent er critiek op
uit dat in de noodverordening de premie-
leening ontbreekt, waarmede de regeering-
Bruening de werkloosheid te lijf had willen
gaan.
Het „Berliner Tageblatt" mist het onder
Bruening uitgewerkte program voor werk
verschaffing. De noodverordening stelt het
gebrek aan constructieve gedachten in het
licht.
De „Tag" noemt de noodverordening een
tusschenmaatregel. Men kan alleen de hoop
uitspreken, dat na Lausanne in de aange
kondigde uitbouwverordening maatregelen
genomen zullen worden, die het afbreken van
het huidige systeem ten gevolge zouden heb
ben, dat er in bestaat de kosten der werke
loosheid te dekken met nieuwe lasten.
De „Deutsche Zeitung" stelt in het licht,
dat het Duitsche volk alleen dan begrip zal
kunnen hebben voor de nieuwe lasten, wan
neer tegelijkertijd de weg naar buiten ge
toond wordt. De financieel politieke nalaten
schap van Bruening is geregeld. Thans moet
het opbouwende werk beginnen.
De „Vorwaerts" is van meening, dat 'e
noodverordening geen lasten brengt voor de
welgestelden, maar nog meer nood en ellende
voor de armen.
De bitterste teleurstelling echter brengt zij
aan de groote massa.
Alle hoop op werkverschaffing is vernie
tigd. Er wordt niet gezorgd voor werkver
schaffing en van staatswege wordt de wo
ningbouw niet bevorderd.
De „Koelnische Volkszeitung" schrijft over
de noodverordening o.a. het volgende:
De noodverordening krijgt haar bijzonder
kenteeken juist door datgene, wat er niet in
staat. Zij brengt diengenen niets, wien de
noodverordening van Bruening iets heeft
willen geven. Zij legt alleen lasten op en
waarborgt geen overeenkomstige vergoeding
voor die lasten, welke bij de verhinderde
noodverordening juist te vinden zouden zijn
geweest in de kolonisatie en de werkver
schaffing.
VERDERE POLITIEKE
GEBEURTENISSEN IN
DUITSCHLAND.
Stichti gsvergadering van de
nieuwe Burgerpartij.
Gisteravond om 9 uur heeft de stichtings
vergadering plaats gehad van de nieuwe
burgerlijke partij Gelijk in de uitnoodiging
tot deze vergadering gezegd werd, was het
een bijeenkomst van leidende mannen van het
Duitsche geestelijke en economische leven.
Ongeveer 200 persoonlijkheden hadden aan
de uitnoodiging gevolg gegeven. Tijdens de
besprekingen, die overigens een vertrouwelijk
karakter droegen, kwam de algemeene over
tuiging naar voren, dat onder afwijzing van
alle oude burgerlijke partijen een nieuwe
groepeering van het burgerdom onder nieuwe
leiders noodzakelijk was en dat het er niet
om ging een fusie van oude politieke partijen
tot stand te brengen. De nieuwe partij mocht
geen belangenvertegenwoordiging zijn maar
zij moest een groote gedachte vertegenwoor
digen en wel de gedachte der verantwoorde
lijkheid van den enkeling bij vrijwillige ver
binding aan het geheel.
Er werd besloten een werkcommissie op
dracht te geven aan alle tusschen de
nationaal socialisten en het centrum staande
partijen en derzelver kiezers een oproep te
zenden, waarin er toe wordt opgewekt om bij
achterstelling van alle tot dusver geldende
partij- of persoonlijke bijzondere belangen tot
burgerdom tot een groote politieke beweging
aaneen te sluiten, teneinde voor de toekomst
zeker te stellen, dat het Duitsche burgerdom
tegenover de radicale stroomingen van rechts
en links den invloed erkent, die noodzakelijk
is om volk en rijk economisch en cultureel
voor ernstige schokken te sparen. De werk
commissie werd samengesteld uit degenen,
die de uitnoodiging tot deze vergadering had
den opgesteld, dr. Eckener, Harry Plate,
eere-voorzitter van de Duitsche „Handwerks
und Gewerbekammer", ambassadeur b. d. dr.
Solf, geheime justitieraad dr. Wildhagen,
mevr. prof. Hoetzsch en dr Meyer.
De commissie werd gemachtigd zichzelve
zelfstandig aan te vullen met verdere per
soonlijkheden en kreeg den opdracht de nood
zakelijke verdere voorbereidende werkzaam
heden te verrichten, benevens 'n beginselpro
gram op te stellen en een ploclamatie.
Nat.-Soc.-regeering in Oldenburg.
Wij vernemen dat dezer dagen tusschen de
Duitsch-Nationalen en de NSDAP onder
handelingen hebben plaats gehad inzake re-
geeringsvorming. Tusschen de beide partijen
kon geen overeenstemming worden bereikt,
zoodat de nationaal-socialisten alleen een
regeering zullen vormen. Besloten werd een
ministerpost te besparen, zoodat Oldenburg
in de toekomst in plaats van drie slechts twee
ministers zal hebben.
Hitier en Goering door von
Papen ontvangen.
Rijkskanselier von Papen heeft Adolf
Hitier en Rijksdagafgevaardigde Goering
ontvangen. Tijdens het onderhoud werd de
kv.estie van de nieuwe noodverordening in
zake de intrekking van het SA verbod, zoo
mede de kwestie van den arbeidsdienst be
sproken.
Radioredevoering van Gregor
Strasser.
Gisteravond heeft Gregor Strasser voor de
Duitsche radiouitzending een redevoering uit
gesproken over de staatsidee van het na-
tionaal-socialisme.
Nadat hij er op gewezen had dat hij als
eerste nationaal-socialist voor de radio over
wezen en inhoud van de nationaal socialis
tische staatsidee het woord voerde, zette hij
o.m. uiteen:
Het nationaal socialisme is in laatste in
stantie niets anders dan de politieke uitdruk
king van de psychische nooden van een groot
tijdperk. Wij verstaan onder socialisme de
van staatswege uitgevoerde maatregelen ter
bescherming van den enkeling of van een
grootere gemeenschap tegen iedere uitbuiting
Het aan den staat trekken der spoorwegen,
het in gemeente handen brengen van trams,
licht- en gasfabrieken, de bevrijding der boe
ren van den freiherr von Stein, het incor-
poreeren van het standensysteem in het orga
nisme van d9n toenmaligen staat, het presta
tieprincipe van den Pruisischen officier, van
den Duitschen onomkoopbaren beroepsambte
naar, de muren, het raadhuis, de dom van
een vrije Rijksstad, dat alles is een vorm
waarin het Duitsche socialisme tot uitdruk
king komt. Deze gedachte van een van^taats-
wege gegarandeerde bescherming heeft in
het geheel niets uit te staan met dat wat het
Marxisme in het Duitsche socialisme heeft
weten in te voeren, niets uit te staan met in
ternationalisme, pacifisme en klassenstrijd.
Het naar binnen werkende socialisme en
het naar buiten werkende nationalisme zijn
niet anders dan verschillende uitingen van
denzelfden wil. De synthese van natioalisme
en socialisme in het nationaal socialisme be-
teekent de binnenlandsche en buitenlandsche
vrijheid van Duitschland en de vrijheid van
de werkplaats van zijn armste volksgenooten.
Politiek beteekent voor ons het dienen van
het Duitsche volk en het heil van den staat.
Wij, nationaal socialisten, willen geen plan-
looze omwenteling maar een georganiseerde
nieuwe ordening. Wij willen geen burgeroor
log en geen klassenhetze, maar wij willen de
innerlijke verzoening van het volk. Wij wil
len de bescherming van iederen eerlijken ar
beid en de opbrengst daarvan tegen het open-
lijke en verkapte misbruik van het kapitaal.
Wij willen geen vervolging van Joden, maar
wij eischen een Duitsche leiding zonder
Joodsche en vreemde geest, zonder Joodsche
mannen achter de schermen en Joodsche ka-
pitaalbelangen, waaraan tegenwoordig bijna
de geheele partijwereld ten prooi is gevallen.
Wij willen geen nieuwen oorlog, wij schuwen
echter een oorlog niet, wanneer deze eens het
laatste middel mocht zijn om de Duitsche
nolitieke en sociale vrijheid te verdedigen.
Wij willen geen opruiing tegen geloof en geen
vervolging van Christelijke kerken, wij
eischen echter de eerlijke medewerking der
kerken aan de vernieuwing der Duitsche cul
tuur zonder dewelke ook de kerken psychisch
verdorren en inhoudsloos worden. Wij willen
van de zielsverzorgers geen partijpolitiek,
maar daarvoor in de plaats een dienen van
den vrede der menschelijke ziel, van de zede
lijke verheffing der massa's. Zoolang de
andere volkeren bewapenen eischen wij voor
het Duitsche volk eveneens het recht zich te
voorzien van de noodzakelijke bescherming
van zijn belangen.
Het verdragswerk van Versailles is in zijn
huidigen vorm als immoreel verdrag voor de
moreele wetten van de geheele cultuurwereld
ongeldig en nietig. Hetzelfde geldt voor de
op het verdrag van Versailles opgebouwde
verdere herstelverdragen. Even helder en on
dubbelzinnig is onze binnenlandsche poli
tiek. Het volk wil werk en brood. Voor ons is
de oplossing van het sociale vraagstuk het
bestaansprobleem van den huidigen tijd dat
onmiddellijk door nieuwe mannen moet wor
den aangevat.
Economie beteekent voor ons niet beursge-
schreeuw, financieele manoeuvres en specula
ties ten koste van het lijdende volk, maar het
scheppen van waarden die het algemeen ten
goede komen.
Ons naaste doel is, het opheffen van het
leegloopen van het Duitsche economische le
ven en wel: ten eerste door het overwinnen
van de werkloosheid en het saneeren van den
landbouw, ten tweede door het oplossen van
het probleem van het rechtvaardige arbeids
loon en ten derde door gepaste inperking van
onze geldeconomie in het kader van de ko
mende nationale economie. Evenals wij een
levenskrachtige middenstand aanhangen, een
krachtige arbeidsstand door oplossing van
het sociale probleem nastreven, en een zuiver
op restauratie opgebouwd beroepsambte
narencorps eischen, zien wij in den Duitschen
boer niet slechts een stand onder standen,
maar de oerbron in het algemeen van onze
ras vernieuwing.
De leuze en het
Duitschland alleen
Duitschland.
program echter luidt:
Duitschland, nisrs dan
Verboden uitzending in Beieren
en Wurtemberg van de radio-
redevoering van Strasser.
Vernomen wordt dat de radioredevoering
welke gisteren door Gregor Strasser is ge
houden door de zenders in Beieren en Wur
temberg niet is uitgezonden-