DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN. De nieuwe Duitsche noodverordening. Ho. 139 Woensdag 15 Juni 1932 134e Jaargang Ilit het JUulement TlxtgeUikschOuecudU Verlaging van den werkloozensteun. O&mteidand COURANT. Deze Courant wordt ELKEN AVOND, behalve Zon en Feestdagen, uitgegeven. Abonnementsprijs per 3 maanden bij vooruitbetaling voor Alkmaar f 2.—, franco door het geheele Rijk 2.50. Losse nummers 5 cents. PRIJS PER GEWONE ADVERTENTIENj Van 15 regels 1.25, elke regel meer 0.25, groote contracten rebat. Groote letters naar plaatsiuimte. Brieven franco aan de N. V. Boek- en Handelsdruk kerij v h. HERMs. COSTER ZOON, Voordam C 9, postgiro 37060. Telef. 3, redactie 33. Directeur: C. KRAK. Hoofdredacteur: Tj. N. ADEMA. Dit nummer bestaat uit 2 bladen. Den Haag, 14 Juni 1932. Het sprak vanzelf, dat heden d.- vergade ring van de Tweede Kamer geopend werd door een huldiging van de nagedachtenis van het overleden medelid mr. Th. Heems kerk. De voorzitter heeft den talentrijken staats man herdacht als een figuur in de parlemen taire geschiedenis van de laatste jaren, waar bij hij er aan herinnerde, dat zijn vader de knappe mr. J. Heemskerk Azn., hem het schoone voorbeeld had gegeven om a's strijd vaardig politicus het vaderland te dienen. De voorzitter verzuimde niet nadruk te leg gen op de groote levensblijheid en humor, welke den overledene kenmerkten en die ook inderdaad een der verheugenissen vormden voor hen, die als journalisten hadden te ge wagen van de faits et gestes, welke door zijn meer steiloorige partijgenooten als een jolig christendom" werden gebrandmerkt. Evenals de voorzitter heeft minister Ruys de Beerenbrouck namens de regeering war me hulde gebracht aan den voortiefïeUjkcn staatsman, die gelijk hij zeide, „naar ons menschenoordeel de eeuwige rust te vroeg is ingegaan". Hierna heeft de Kamer het verdrietige werk voortgezet het ontwerp op de arfsenij- bereidkunst verder te behandelen. Algemeen bekend was het, dat het ontwerp de goedkeu ring van de Kamer niet zou verwerven. Er was door de speciale commissie van voorbe reiding uit de Kamer zulk een vernietigend oordeel over uitgesproken, dat er geen red den meer aan was, en wat er nog heel aan was, had de heer Marchant (v.d.) met een scherp sarcastische rede gekraakt. Mevr. de Vries-Bruin (s.d.a.p.) heeft niet temin een poging gedaan om de rechtmatig heid van het ontwerp te handhaven. Ruim twee uur heeft deze medische specialiteit van de soc.-dem. partij het woord gevoerd, zoo vaak door den heer Marchant geïnterrum peerd, dat ten slotte de voorzitter den heer Marchant moest verzoeken zijn bestrijding van de spreekster aan te houden tot straks, waarop de interrumpant antwoordde: „Straks komt niet meer!" terwijl mevr. De Vries, toen de interrumpties toch niet uitble ven, ten slotte verklaarde: „Ik kan er best te gen, ik heb argumenten genoeg!" E>e spreekster beweerde, dat financieel be langhebbenden tegen het wetsvoorstel agee- ren, terwijl voor den wetgever toch primee ren moet het belang van den consument, met het oog op de volksgezondheid. Het bedrijf van den drogist levert op de wijze waarop het wordt uitgeoefend, waarbij de assistent apotheker vaak de plaats usurpeert van den apotheker, een maatschappelijk gevaar op en met deze wet zal dit te bestrijden zijn, door dat de drogist zal worden teruggebracht tot den verkoop van waren, welke als ongevaar lijk door de regeering op een lijst zullen worden gebracht. De spreekster zag in het bijzonder gevaar in de kleine industrie, die zich bezig houdt met de bereiding van kwak zalversmiddelen en zij zette uiteen, dat, al moge er een bijzondere commissie bestaan, welke aan de pers de noodige voorlichting verschaft omtrent het al of niet gevaarlijke karakter van eenig ter adverteering aangebo den middel, dit toch niet voldoende was, er moet staatscontrole bestaan. De spreekster erkende de beteekenis evenwel van de groot industrie voor den aanmaak van geneesmid delen, er komen alleen te veel op de markt. Uit een gansch ander vaatje tapte de par tijgenoot van mevr. De Vries, de heer Duys, die uiteenzette, dat het ontwerp bedoelt niet de volksgezondheid doch het apothekersbe drijf te beschermen. Het was jammer, dat de spreker bet woord voerde van zijn zetel; de accoustiek van de vergaderzaal veroorloofde ons slechts een enkel woord van den zoo vlug sprekenden afgevaardigde op te vangen. Hij nam het op voor de drogisten, die door het voorstel dreigen in den hoek te worden ge drongen. Hij vond het voor de volksgezond heid niet noodig, terwijl de toestand z.i. niet zoo erg was, dat de nieuwe wet gerechtvaar digd zou zijn. Van een monopolie van de apothekers wilde hij dan ook niets weten, vooral niet omdat zij zoo duur zijn. De heer Beumer (a.r.) verklaarde, dat zijn fractie haar stem niet aan het ontwerp zou geven. De volksgezondheid wordt er niet door gebaat, in dezen tijd gaat het niet aan een wet in het leven te roepen, welke het bestaan van een 5 tot 10.000 burgers zal bedreigen, waarbij voor de belanghebbenden het zwaar tepunt zal liggen in de maatregelen van de uitvoerende macht. Dat deze laatste niet zijn volle vertrouwen verdient, meende hij te mo gen betoogen door een verwijzing naar de uitvoering van de wet op de sera en vaccins y,an U27 en de strubbelingen in zake de tandtechnici. '^'n'ster Ruys de Beerenbrouck heeft het L*? rec^ c'er voorgestelde wet trachten te w ,rueeren door een verhandeling over de "k|ng van de wet van 1865, terwijl hij de fk van delegatie van de uitvoering der Onlijdelijk verdedigde. Intusschen te c» me* den voorzitter in overweging Schn™ behandeling van het ontwerp te r®en ten einde aan de regeering den tijd te geven zich nader te beraden. De voorzitter wel niet weer op de agenda der Kamer zien gaf aan dien wenk natuurlijk gevolg en in verschijnen. Voor onze drogisten schijnt ons een afzienbaren tijd zullen wij het voorstel dat wel een gelukwensch waard! EEN PROCLAMATIE DER REGEERING. De rijkspresident von Hindenburg heeft gister den rijksminister van binnenlandsche zaken, Freiherr von Gayl ontvangen, die hem rapport uitbracht over den binnenlandschen politieken toestand. Bij deze gelegenheid is den rijkspresident de politieke noodverorde ning voorgelegd, welker onderteekening door von Hindenburg gistermiddag volgde. Tegelijkertijd met haar eerste noodverorde ning heeft de rijksregeering gisteravond een proclamatie gepub'iceerd, waarin zij er op wijst, dat de regeering bij haar ambtsaan vaarding Duitschland heeft aangetroffen in een toestand van socialen, financiëelen en economischen nood en het derhalve noodza kelijk acht alvorens haar eigenlijke program af te werken, voorloopig maatregelen *e nemen om den financiëelen toestand van het Rijk, de landen en de gemeenten te verzeke ren en te redden voor een feitelijk dreigende ineenstorting. Deze voorwaarden zullen na drukkelijk moeten worden nagekomen. Er wordt op gewezen, dat het thans na een halve eeuw sociale wetgeving niet meer gaat om de hoogte der prestaties, doch om haar behoud in het algemeen. De Rijksregeering wier sociaal besef ten nauwste verbonden is met de door haar beleden wereldbeschou wing, waardeert en zeerste de beteekenis der sociale instellingen tot behoud waarvan op dit oogenbtik van uitersten nood door alle lagen der bevolking opnieuw ernstige offers moeten worden gebracht. Indien de Rijks regeering thans allereerst de meest dringende eischen van dit uur zal nakomen, dan legt zij er tegelijkertijd bizonder den nadruk op dat zij niet de bedoeling hee't verder te gaan op den weg nieuwe bronnen van Inkomsten aan te boren. Haar doel is het Duitsche bedrijfs leven te redresseeren. Zij zal derhalve met de regeeringen van andere mogendheden zoeken naar een oplossing van de economische we reldcrisis. Bovendien acht de rijksregeering het zich met het oog op den ontzaglijken economischen nood tot een plicht de econo mische energie van het eigen land te mobili- seeren en ten nutte te maken voor de te werk stelling der braak liggende werkkrachten. De regeering zal alles doen om naast de crisis in het goederenverkee. de landen door een doelbewuste binnenlandsche markt-politiek, door gepaste maatregelen, tegemoet te komen. De wil van het Duische volk verlost te worden van- den geese! der werkloosheid en de hoop der jonge generatie een nieuwe basis te vinden, zullen door de regeering als een voor de toekomst der natie beslissende taak met alle middelen worden gesteund O De nieuwe noodverordening houdt in hoofdzaak de volgende bepalingen in: 1. Een korting op de uitkeeringen der invaliditetsverzekerng. weduwen- en weezen- pensioenen en ongevallenverzekering. 2. Machtiging aan de Rijksregeering door bizondere maatregelen, spaarzaamheid, rationalisatie en vereenvoudiging van de sociale verzekering te bereiken. 3. Korting der uitkeeringen aan licht gewonden, zoomede inhouding der kinder toelagen na volbrenging van het 15de levens jaar der kinderen. 4. Een nieuw plan voor de werkloozen- hulp De geheele subsidie aan de gemynten wordt beperkt tot 672 millioen. Voorts wordt de crisissteun van het Rijk aan de gemeenten opnieuw geregeld, o a. door een nieuwe rege ling van het begrip crisiswerklozen en door de invoering van een soort begrootingsdwang voor de gemeenten. 5. Van 1 Juli af zal een bijdrage moeten worden gestort voor de werkloozenhulp, welke 1 pCt. bedraagt voor alle loon- en salaristrekkers. Deze bijdrage loopt progres sief toe tot 6 Y> pCt. De crisisloonbelasting vervalt door deze bepaling. 6. Bij de omzetbelasting vervalt de tot nu toe gestelde „vrije" grens van 5000 M. 7. Er wordt een zoutbelasting ingevoerd van 12 pfennig per K.G 8. Inzake werkverschaffing worden de noodige machtigingen verleend voor de be vordering van wegenaanleg, bruggenbouw en landontginningen. 9. Voorts wordt voorzien in een aantal maatregelen op het gebied van rechtsspraak en openbaar bestuur. O Op het gebied van de rechtsspraak en het openbaar bestuur worden bij de nieuwe nood verordening van den Rijkspresident de vol gende maatregelen getroffen. 1 Vereenvoudiging en bezuiniging. 1 In de strafrechtsspraak zijn in de eerste plaats vereenvoudigingen te treffen op het gebied der rechtsmiddelen. De nood des tijds veroorlooft het niet meer iedere strafzaak in drie instanties te behandelen. Veeleer moet het voldoende zijn naast de eerste instantie een middeninstantie te stellen. Overeenkom stig wordt bevolen, dat tegen ieder vonnis van den rechter of het schepengerecht slechts nog een rechtsmiddel toelaatbaar is, d.wz. of het beroep öf de revisie. In alle zaken, waarin beroep is aangeteekend, moet de rechtbank vaststellen in hoeverre bewijsmateriaal nader zal moeten worden verzameld. 2. De drukke werkzaamheden van het Rijksgerecht maken het dringend noodzake lijk op het gebied der civiele procedures dit aantal te verminderen. 2. Aanvulling der voorschriften inzake huurovereenkomsten. In dit hoofdstuk worden eenige bepalingen vermeld inzake den verkoop van grond en executorialen verkoop van onroerende goede ren. 3. Cessie op loon en salaris. Voor den oorlog was men vrij van een eventuëele cessie op loon of salaris tot een bedrag van 125 R.M. In Februari 1928 werd deze grens gebracht op 196 R.M. Sindsdien is het indexcijfer aanmerkelijk gedaald, zoo dat deze grens per 1 Juli a.s. zal worden teruggebracht tot 165 R.M. per maqnd. Bij de noodvero. Jening inzake maatrege len tot handhaving van de werkloozenonder- steuning en der sociale verzekering, zoomede tot verlichting van de crisislasten der ge meenten wordt een officieele uiteenzetting ge geven, waarin o.m. wordt verklaard. I. De noodverordening brengt de uitkeerin gen in het algemeen terug tot den stand van 1927. Aangezien de loonen in het algemeen gedaald zijn tot het niveau van 1927 is het noodzakelijk ook de uitkeeringen der ongeval lenverzekering met 15 te verminderen. II. Verlichting in de crisislasten der ge meenten. De financieele toestand van het Rijk is uiterst gespannen. Tegenover een opbrengst aan belasting en tarieven in het jaar 1930 van 6 milliard RM., staan in het jaar 1931 ondanks alle belastingverhoogingen inkom sten tot een bedrag van nog niet 5Yt milli ard. Voor 1932 wordt dit bedrag geraamd op ongeveer 5.4 milliard. Het ontwerp begrooting der Rijksregeering voorziet in een bedrag aan inkomsten en uit gaven tot een totaal van 8,2 milliard. Aangezien voor al deze uitgaven nog geen dekking is gevonden, ziet de regeering zich gedwongen opnieuw de zoutbelasting in te voeren en op het gebied van uitkeeringen aan oorlogsinvaliden de wanverhouding op te heffen, welke was ontstaan door het feit dat de kinderlooze lichtgewonden er beter aan toe waren dan de gehuwden met kinderen. o De Berlijnsche bladen leveren uitvoerig commentaar op de eerste noodverordening van de regeering von Papen. De DAZ schrijft, dat geen principieel hervormend werk werd gedaan, maar dat alleen, gelijk tot dusver reeds, gepoogd werd de brand op die plaatsen waar die het hevigst woedde te verstikken. Het gaat er alleen maar om de ineenstorting der openbare kassen voor den eerstvolgenden tijd te verhinderen. De „Boersenzeitung" is van meening, dat de noodverordening goedgekeurd zal worden door allen, die naar orde en recht verlang den. Het gaat er thans om kleur te bekennen, of eindelijk vasten voet wordt verkregen dan wel of men dagelijks de ineenstorting voor oogen wil houden. De „Boersenkurier" legt er den nadruk op, dat de noodverordening de levende uitdruk king is van de Duitsche ellende. Zelfs wie er ge dingen verwacht had is geschokt. Het eenige wat bereikt is, is, dat men voor den eersten tijd geen kasineenstorting van belang te vreezen heeft. De „Germania" zegt, dat men over de ge heele linie niets nieuws ziet, men ziet alleen een gevaarlijke en onsociale verslechtering van de door het vorige kabinet ontworpen maatregelen. Zoo kan echter een leerrijke uit werking ontstaan bij diegene, die tot dusver re geloofd hebben, dat het voldoende zou zijn nieuwe mannen in de regeering te brengen om financieele en economische wonderen te beleven. De „Lokalanzeiger komt tot de slotsom, dat de noodverordening duidelijk openbaart hoe catastrophaal zich de geheele toestand heeft ontwikkeld en tot welken afgrond EHiitschland is gevoerd. De „Vossische Zeitung" oefent er critiek op uit dat in de noodverordening de premie- leening ontbreekt, waarmede de regeering- Bruening de werkloosheid te lijf had willen gaan. Het „Berliner Tageblatt" mist het onder Bruening uitgewerkte program voor werk verschaffing. De noodverordening stelt het gebrek aan constructieve gedachten in het licht. De „Tag" noemt de noodverordening een tusschenmaatregel. Men kan alleen de hoop uitspreken, dat na Lausanne in de aange kondigde uitbouwverordening maatregelen genomen zullen worden, die het afbreken van het huidige systeem ten gevolge zouden heb ben, dat er in bestaat de kosten der werke loosheid te dekken met nieuwe lasten. De „Deutsche Zeitung" stelt in het licht, dat het Duitsche volk alleen dan begrip zal kunnen hebben voor de nieuwe lasten, wan neer tegelijkertijd de weg naar buiten ge toond wordt. De financieel politieke nalaten schap van Bruening is geregeld. Thans moet het opbouwende werk beginnen. De „Vorwaerts" is van meening, dat 'e noodverordening geen lasten brengt voor de welgestelden, maar nog meer nood en ellende voor de armen. De bitterste teleurstelling echter brengt zij aan de groote massa. Alle hoop op werkverschaffing is vernie tigd. Er wordt niet gezorgd voor werkver schaffing en van staatswege wordt de wo ningbouw niet bevorderd. De „Koelnische Volkszeitung" schrijft over de noodverordening o.a. het volgende: De noodverordening krijgt haar bijzonder kenteeken juist door datgene, wat er niet in staat. Zij brengt diengenen niets, wien de noodverordening van Bruening iets heeft willen geven. Zij legt alleen lasten op en waarborgt geen overeenkomstige vergoeding voor die lasten, welke bij de verhinderde noodverordening juist te vinden zouden zijn geweest in de kolonisatie en de werkver schaffing. VERDERE POLITIEKE GEBEURTENISSEN IN DUITSCHLAND. Stichti gsvergadering van de nieuwe Burgerpartij. Gisteravond om 9 uur heeft de stichtings vergadering plaats gehad van de nieuwe burgerlijke partij Gelijk in de uitnoodiging tot deze vergadering gezegd werd, was het een bijeenkomst van leidende mannen van het Duitsche geestelijke en economische leven. Ongeveer 200 persoonlijkheden hadden aan de uitnoodiging gevolg gegeven. Tijdens de besprekingen, die overigens een vertrouwelijk karakter droegen, kwam de algemeene over tuiging naar voren, dat onder afwijzing van alle oude burgerlijke partijen een nieuwe groepeering van het burgerdom onder nieuwe leiders noodzakelijk was en dat het er niet om ging een fusie van oude politieke partijen tot stand te brengen. De nieuwe partij mocht geen belangenvertegenwoordiging zijn maar zij moest een groote gedachte vertegenwoor digen en wel de gedachte der verantwoorde lijkheid van den enkeling bij vrijwillige ver binding aan het geheel. Er werd besloten een werkcommissie op dracht te geven aan alle tusschen de nationaal socialisten en het centrum staande partijen en derzelver kiezers een oproep te zenden, waarin er toe wordt opgewekt om bij achterstelling van alle tot dusver geldende partij- of persoonlijke bijzondere belangen tot burgerdom tot een groote politieke beweging aaneen te sluiten, teneinde voor de toekomst zeker te stellen, dat het Duitsche burgerdom tegenover de radicale stroomingen van rechts en links den invloed erkent, die noodzakelijk is om volk en rijk economisch en cultureel voor ernstige schokken te sparen. De werk commissie werd samengesteld uit degenen, die de uitnoodiging tot deze vergadering had den opgesteld, dr. Eckener, Harry Plate, eere-voorzitter van de Duitsche „Handwerks und Gewerbekammer", ambassadeur b. d. dr. Solf, geheime justitieraad dr. Wildhagen, mevr. prof. Hoetzsch en dr Meyer. De commissie werd gemachtigd zichzelve zelfstandig aan te vullen met verdere per soonlijkheden en kreeg den opdracht de nood zakelijke verdere voorbereidende werkzaam heden te verrichten, benevens 'n beginselpro gram op te stellen en een ploclamatie. Nat.-Soc.-regeering in Oldenburg. Wij vernemen dat dezer dagen tusschen de Duitsch-Nationalen en de NSDAP onder handelingen hebben plaats gehad inzake re- geeringsvorming. Tusschen de beide partijen kon geen overeenstemming worden bereikt, zoodat de nationaal-socialisten alleen een regeering zullen vormen. Besloten werd een ministerpost te besparen, zoodat Oldenburg in de toekomst in plaats van drie slechts twee ministers zal hebben. Hitier en Goering door von Papen ontvangen. Rijkskanselier von Papen heeft Adolf Hitier en Rijksdagafgevaardigde Goering ontvangen. Tijdens het onderhoud werd de kv.estie van de nieuwe noodverordening in zake de intrekking van het SA verbod, zoo mede de kwestie van den arbeidsdienst be sproken. Radioredevoering van Gregor Strasser. Gisteravond heeft Gregor Strasser voor de Duitsche radiouitzending een redevoering uit gesproken over de staatsidee van het na- tionaal-socialisme. Nadat hij er op gewezen had dat hij als eerste nationaal-socialist voor de radio over wezen en inhoud van de nationaal socialis tische staatsidee het woord voerde, zette hij o.m. uiteen: Het nationaal socialisme is in laatste in stantie niets anders dan de politieke uitdruk king van de psychische nooden van een groot tijdperk. Wij verstaan onder socialisme de van staatswege uitgevoerde maatregelen ter bescherming van den enkeling of van een grootere gemeenschap tegen iedere uitbuiting Het aan den staat trekken der spoorwegen, het in gemeente handen brengen van trams, licht- en gasfabrieken, de bevrijding der boe ren van den freiherr von Stein, het incor- poreeren van het standensysteem in het orga nisme van d9n toenmaligen staat, het presta tieprincipe van den Pruisischen officier, van den Duitschen onomkoopbaren beroepsambte naar, de muren, het raadhuis, de dom van een vrije Rijksstad, dat alles is een vorm waarin het Duitsche socialisme tot uitdruk king komt. Deze gedachte van een van^taats- wege gegarandeerde bescherming heeft in het geheel niets uit te staan met dat wat het Marxisme in het Duitsche socialisme heeft weten in te voeren, niets uit te staan met in ternationalisme, pacifisme en klassenstrijd. Het naar binnen werkende socialisme en het naar buiten werkende nationalisme zijn niet anders dan verschillende uitingen van denzelfden wil. De synthese van natioalisme en socialisme in het nationaal socialisme be- teekent de binnenlandsche en buitenlandsche vrijheid van Duitschland en de vrijheid van de werkplaats van zijn armste volksgenooten. Politiek beteekent voor ons het dienen van het Duitsche volk en het heil van den staat. Wij, nationaal socialisten, willen geen plan- looze omwenteling maar een georganiseerde nieuwe ordening. Wij willen geen burgeroor log en geen klassenhetze, maar wij willen de innerlijke verzoening van het volk. Wij wil len de bescherming van iederen eerlijken ar beid en de opbrengst daarvan tegen het open- lijke en verkapte misbruik van het kapitaal. Wij willen geen vervolging van Joden, maar wij eischen een Duitsche leiding zonder Joodsche en vreemde geest, zonder Joodsche mannen achter de schermen en Joodsche ka- pitaalbelangen, waaraan tegenwoordig bijna de geheele partijwereld ten prooi is gevallen. Wij willen geen nieuwen oorlog, wij schuwen echter een oorlog niet, wanneer deze eens het laatste middel mocht zijn om de Duitsche nolitieke en sociale vrijheid te verdedigen. Wij willen geen opruiing tegen geloof en geen vervolging van Christelijke kerken, wij eischen echter de eerlijke medewerking der kerken aan de vernieuwing der Duitsche cul tuur zonder dewelke ook de kerken psychisch verdorren en inhoudsloos worden. Wij willen van de zielsverzorgers geen partijpolitiek, maar daarvoor in de plaats een dienen van den vrede der menschelijke ziel, van de zede lijke verheffing der massa's. Zoolang de andere volkeren bewapenen eischen wij voor het Duitsche volk eveneens het recht zich te voorzien van de noodzakelijke bescherming van zijn belangen. Het verdragswerk van Versailles is in zijn huidigen vorm als immoreel verdrag voor de moreele wetten van de geheele cultuurwereld ongeldig en nietig. Hetzelfde geldt voor de op het verdrag van Versailles opgebouwde verdere herstelverdragen. Even helder en on dubbelzinnig is onze binnenlandsche poli tiek. Het volk wil werk en brood. Voor ons is de oplossing van het sociale vraagstuk het bestaansprobleem van den huidigen tijd dat onmiddellijk door nieuwe mannen moet wor den aangevat. Economie beteekent voor ons niet beursge- schreeuw, financieele manoeuvres en specula ties ten koste van het lijdende volk, maar het scheppen van waarden die het algemeen ten goede komen. Ons naaste doel is, het opheffen van het leegloopen van het Duitsche economische le ven en wel: ten eerste door het overwinnen van de werkloosheid en het saneeren van den landbouw, ten tweede door het oplossen van het probleem van het rechtvaardige arbeids loon en ten derde door gepaste inperking van onze geldeconomie in het kader van de ko mende nationale economie. Evenals wij een levenskrachtige middenstand aanhangen, een krachtige arbeidsstand door oplossing van het sociale probleem nastreven, en een zuiver op restauratie opgebouwd beroepsambte narencorps eischen, zien wij in den Duitschen boer niet slechts een stand onder standen, maar de oerbron in het algemeen van onze ras vernieuwing. De leuze en het Duitschland alleen Duitschland. program echter luidt: Duitschland, nisrs dan Verboden uitzending in Beieren en Wurtemberg van de radio- redevoering van Strasser. Vernomen wordt dat de radioredevoering welke gisteren door Gregor Strasser is ge houden door de zenders in Beieren en Wur temberg niet is uitgezonden-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1932 | | pagina 1