Alkmaarsche Courant. Transpireerende ^Buitenland LBinnenland Honderd vier en dertigste Jaargang. EVEN" PER K.L.I NAAR MALMÖ. 1460 kilometer in 24 uur. oksels en voeten Moor kleine tuinen. „o 140 1932 DONDERDAG 16 JUNI tt Heen met het „boemelvlieg- tuie" over Brernen en Hamburg Terug met den „Scandinavian Air Express" En van een gezelligen avond bij den Neder- landschen konsul in Malmö. (Van onzen specialen verslaggever). I Er zijn verschillende stadia te on derkennen in de ontwikkeling van den men- gchelijken kijk op het vliegwezen. Het eerste is nog slechts bekend bij hen die, als schrijver dezes, de luchtvaart geboren hebben zien worden, die zich de experimenten van Olie slagers en Hélène Dutrieux, van Blériot en van Maasdijk en van Fokker en van Wijn malen en al deze groote en kleine pioniers der luchtvaart meer, herinneren. Dit was het tijd perk der stomme verwondering, van het on bewuste gevoel iets heel grootsch te aan schouwen, te staan bij een grooten mijlpaal in de ontwikkeling van den technischen kant des menschelijken geestes. De jongeren van tegenwoordig, zij, die in den oorlog nog niet tot bewustheid waren gekomen, kennen dit niet meer; voor hen vliegt de mensch, even natuurlijk als hij voor ons auto auto fiets paard rijdt, 't Feit dat er een luchtvaart bestaat, laat hun koud, indien niet een speciale belangstlling in deze richting uit anderen hoofde aanwezig mocht zijn. Mèt de ouderen van dagen, die uit pure behoudzucht der luchtvaart nimmer een goed hart konden toedragen, vormen dezen de groote klasse der lauwen en onverschilligen. Vervolgens is er een betrekkelijk k'ein aantal menschen, eensdeels gerecruteerd uit hen, die van den aanvang der vliegerij af be'angstelling in de ontwikkeling van dezen tak van verkeer en techniek toonden en behielden, anderdeels uit menschen van dezen tijd, die voldoende onbe vangen en zonder geblaseerdheid tegenover de zaak staan, om. naast het economische en technische belang van de ontwikkeling des vliegwezens, nog te zien de groote schoon heid, die er gelegen is in dit zich los maken van de aarde, dit vrij en frank,nobel ge vormde menschen-machines, begeleid door het duizendvoudig versterkt gezoem van bijenvleugels, zweven door het blauwe lucht ruim, honderden en duizenden meters boven de menschenwerelö Dit laatste slag is dat der duurzaam belangstellenden; zij steunen de luchtvaart moreel door dit enthousiasme, in feite door bii te dragen tot hare bevordering en uitbrei ding, waar zij maar kunnen Deze enthou siasten zijn noodig, brood noodig. om de den kinderschoenen reeds lang ontwassen lucht vaart, door haar moeilijke economische rijpingsjaren heen te brengen (Technisch is zij dit stadium reeds lang voorbij!) En dan zijn er tenslotte de „van-ze1fspre- kenden" De groot-zakenlieden, diplomaten, koeriers, wereldreizigers. Die weten, dat er behalve spoorboekjes en afvaartlijsten van booten, ook nog dienstregelingen van lucht netten bestaan. Die veten, dat vliegen een enorme tijdsbesparing geeft, en relatief niet duur is. Die óók weten, dat vliegen veilig is, met groote regelmatigheid geschiedt En die dus vliegen, zonder enthousiasme, enkel, omdat het van zelf spreekt- Dit stadium zul len wij eens allen bereiken Deze luchtpassa S'ers vormen n u echter voor een belangrijk el het economische fundament onzer lucht lijnen, maar zoolang nog een zoo groot deel der menschheid onverschil'ig-afwijzend te genover de luchtvaart staat, als thans het geval nog is, zoolang zullen we het zonder de enthousiasten niet kunnen stellen- Er is nog werk aan den winkel voor hen. De allerbeste propaganda voor de lucht vaart is de daadwerkelijke; het is een regel met zeer weinig uitzonderingen, dat wie slechts eenmaal gevlogen heeft, voorgoed een enthousiast voorstander der vliegerij gewor den is. De Koninklijke Luchtvaart Maatschappij, in wier vaste en vertrouwde handen de Ne- derlandsche luchtvaart ligt. beseft ditdoor het organiseeren van billijke rondvluchten bv. doet zij duizenden dtn zgn. luchtdoop ondergaan, wel wetende, dat velen dezet rondvluchters later luchtpa,ssagiers op de ge regelde lijnen zullen worden. Ook door een vlot en vriendelijk contact met de pers tracht d' K. L M de propageering der luchtvaart t° bevorderen; en als een uitvloeisel daarvan bv. gewerd onze redactie dezer dagen de uit- noodiging eens als haar gast mede te vliegen op de langste lijn. die de K L M. in Europa (samen met de A B Aerotransport) vliegt, de „Scandinavian Air Expipss" van Amster dam op Malmö in Zuid Zweden. Van dien dezer dagen gehouden tocht moge hier een getrouw verslag volgen. De reis vangt aan te Amsterdam. Passa giers uit Londen kunnen daar nog tijdig aan gekomen zijn, wanneer ze half 'én vandaar vertrokken; ook Jie uit Parijs, te 12.15 uit rjankrijks hoofdstad opgestegen zijn tijdig binnen om nog dienzelfden avond in Malmo zijn, vijf minuten voor half acht! Ze heb- oen dan een afstand van 1150 K.M. afge legd. Fr vliegen evenwel per dag twee machines i, ar yj,a'mö, twee terug. Het eene is „de hp» j'' die over tremen en Hamburg gaat "Jdere. een drie-motorige Fekker F XII, A„' jrs °ver zee en land, rechtstreeks van wl am naar Kopenhagen. bopmpiWuren owreengekomen, dat ik met de naar* Z0U gaan. Van Waalhaven ker Ph Tcu v!°°£ i!'de 2-motorige Fok Wew die uit Lorden kwam; nadat <üe Inriia..u^1we'» kkend en geridderd van vlucht, de motoren proef had laten draaien, trok piloot Both ons met kracht om hoog, precies te 11.55, en landde ons een kwartiertje later op Schiphol, waar de sta tionschef der K. L. M.. de heer Thomson, me opwachtte met een sxe' navigatiekaarten Er was nog tijd voor een praatje, een kop koffie en een banaan; toen kwam een der stations assistenten „passagiers voor 'Vemen, Ham burg, Kopenhagen en Malmï instappen" Met z'n vieren: een Engelsche miss, een En gelschman, een Zweeo en ik. werden we naar de PH—ACT gebracht, een één motorige Fokker, Soer en Moulijn. Ie en 2e piloot zaten reeds „op der bok"; binden stonden vier rieten leunstoelen. De andere 3 waren er uit gehaald en de rest van de cabine was volgestouwd met kisten bloemen Klokke 1 uur vliegen gaat net als treinreizen: „op dienstregeling-' geeft de gemeentelijke havenmeester van zijn hoogen, alles dominee- renden, toren met een lichtstraal de start vergunning, we taxiën naar de grens van het vliegveld, keeren dan tegen den wind in, en zijn enkele oogenblikken later los van den grond. De routekaart voor passagiers geeft den koers aan, over het nu IJselmeer, recht op Harderwijk. Maar blijkens mijn grootere na- vigatiekaart koersen we ik vermoed omdat de K. L. M. voor een éénmotorig toestel zelfs geen schijn van risico wil dragen niet over zee, maar op Nijkerk, langs de kust. Hilver sum is uit de lucht makkelijk te herkennen, door Dudoks Raadhuis. Dra zijn we dan boven de Veluwe, vaar het militaire vliegveld Oldebroek duidelijl te zien is. 1.35 passeeren we, vlak over Zwolle, den IJsel. De nieuwe groote brug over die rivier maakt de oriënta tie gemakkelijk. Dan wordt het iets moeilijker voor me: ik ken deze landstreek niet. Mijn mannelijke medepassagiers zijn niet hevig be langstellend meer: de Engelschman zit te slapen, zijn landgenoote houdt de kaart bij en wat pienter! de Zweed leest een roman. Door de ruitjes in het deurtje naar den bok zie ik den hoogtemeter: we vliegen zoo ongeveer op een 400 Meter. Even later gaat het tukken den Engelschman vervelen, en aangezien het blijk van onvoldoende Phileas-Foggachtigheid zou geven, als hij belangstelling ging toonen voor wat er om hem heen gebeurt en te zien is, laat hij de voorlichting onzer weetgierige mede-passa gieres, zijn landgenoote, aan 'n Zweed en een Nederlander over, duik in zijn koffer en gaat zich verdiepen in „The economie conse- quences of power production" toepasse lijke lectuur, dat worde toegegeven! Veel is er niet te zien overigens. Voor wien de aanblik van de wereld, uit een vliegtuig van 400 M. hoogte gezien, geen nieuws meer is, valt er weinig bijzonders op te merken. Als een keurig net lappendekentje, met lapjes van groen, grijs en geel, glijdt de aarde on der ons door. Hier en daar een speelgoed huisje, dorpje, wegen met kleine boompjes; koeien die op hol slaan, en andere die den Fokker rustig laten 'brommen: ze weten ervan Wij krijgen zoo nu en dan een stevige remous-tik, zoo'n soortement „gat in de lucht"; je krijgt dan even dat gevoel van op den luchtschommel in de maag. De Engel sche miss lacht dan wat witjes even, de mannen kijken alsof ze het al jaren gewend zijn. Soms slingeren we even wat, als een sloep wat nood: we hehben de ruimte en twee fiksche kerels op den bok! Bij het aan boord gaan kreeg ieder o.a een zakje meteen plukje watten en een pakje kauwgom. Het eerste tegen het geraas van den motor, het laatste als prebaat mid del tegen luchtziekte. Ik heb het beiden weg gelegd, maar gebruik nu de propjes watten toch maar. Het geluid van den motor vermin dert erdoor t een aangenaam gezoen. Aan bakboord, naar schatting een 25 K.M. van ons vandaan, ligt een groote stad „Dat moet Oldenburg zijn" zegt de Zweed, wijzende op z'n kaart. Ik beaam het. Een mi- nuu of wat later is Brernen in zicht en 2.45, dus juist 1 3/4 uur na het vertrek uit Amster dam, rollen we er over het grasveld, tot voor de hangars. Onze reisgenoote verlaat het vliegtuig hier. „Ik moet naar Upsala" zoo zegt ze, „maar eerst moet ik even hier in Brernen wezen". En als ze ons verder goede reis wenscht, voegt ze er aan toe: „Ik was wel even bang met die bumpings, maar het spij* me dat ik 't liet merken". Wij verzeker den haar, dat ze zich kranig heeft gehouden dan en meenen het. Onderwijl komt een echt-gezellig-Duitsche „Herr Doktor" uit een kantoor, en houdt den pi'oot en mij. terwijl we even staan te praten, een kernachtig meteorologisch vocrdrachtje over de redenen, waarom een klein hooge- drukgebied tusschen twee deprssies nooit lang stand kan horden, en we raken hiervan zóó onder den indruk, dat we als een haas instijgen en lucht kiezen; „de hoogedruk mocht anders eers tippelen wezen" merkt piloot Soer glimlachend op Te 2.58 zijn we weer in de lucht, Brernen is net als Waa'haven bij ons: een goed vlieg, vld, maar meer een aanloophaven. De eigen lijke luchthaven van dit deel van Duitschland is Hamburg, waar we om 3.38 landen. Een geweldig steenen gebouw met restaurants etcgroote hangarseen pracht-vliegveld. De vertegenwoordiger der K.L.M., de heer Laponder, komt ons hier begroeten; tevens laat hij de laatste bloemenkitten uit de machine halen, en de stoelen, die er in Am sterdam uit verwijderd waren, worden uit den Hamburgschen voorraad aangevuld. Het is langzamerhand heerlijk zomerweer gewor den: blauwe lucht met een heel enkel wolkje, zonneschijn en een frisch windje. Als de mecano's met hun werk klaar zijn, de vlugge boys met „Deutsche Luft Hansa" op hun matrozenbaretten hun werk gedaan hebben en wii den heer I apender de hand nedrukt hebben, gaan de Zweed en ik weer in onze stoelen; onze Engelschman is verdwe nen en dat gemis wordt niet erg gevoeld 3.55 zijn we weer los, koersen nu onge veer N 39° O rechtwijzend op Kopenhagen aan Die luchtnavigatie is toch maar heel wat' makkelijker achter een kop thee en een sigaar namelijk dan op zee. Je zegt: hier ben ik, in Hamburg. Daar wil ik heen: Kopenhagen. Je legt een liniaal over de vaartaangenomen dat het eqp Mercator- projectie is - trekt een streep, en zie: de koers is klaar. Pas de correcties voor de be kende afwijkingen van het kompas, daarop toe, en als je dan koers vliegt, rekening houdt met den invloed van den windwel, dan kom je er vanzelf. Een kind kan de wasch doen., al vlieg ik toch liever met een piloot van de K.L.M.! (Slot volgt). MONARCHISTISCHE SAMEN ZWERING TE MADRID ONTDEKT. De politie te Madrid heeft een monarchis tische samenzwering ontdekt en in dit ver band verscheidene bekende persoonlijkheden gearresteerd, o.m. den te Barcelona wonen den generaal Barrera, die de laatste chef van den generaal staf is geweest tijdens het koninkrijk. HET BEZOEK VAN HET POOLSCHE OORLOGSSCHIP. De Poolsche opvatting. Gister is te Dantzig een Engelsch eskader binnengeloopen. Korten tijd daarna arirveer- de een Poolsche torpedojager „Wicher", welks commandant den Engelschen admiraal een bezoek aflegde De senaat van Dantzig protesteerde tegen het aanloopen van den haven van Dantzig bij den Poolschen diplo- matieken vertegenwoordiger aldaar, waarbij geëischt werd, dat de destroyer die haven om 14 uur moest hebben verlaten. De Pool sche commissaris te Dantzig antwoordde op dit protest, dat de „Wicher" volgens tradi tioneel gebruik te Dantzig was binnengeloo pen, teneinde het Engelsche eskader te be groeten. Bovendien erkent Polen geen een zijdige beschikking over den haven van Dantzig, zoodat Poolsche schepen, die den haven van Dantzig zouden aandoen zich bij de overheid van Dantzig zouden moeten aan melden. In verband met deze overwegingen werd het protest van de vertegenwoordigers van Dantzig dan ook niet aanvaard. Tegen 15 uur heeft de Engelsche eskadercomman dant een tegenbezoek gebracht aan boord van den „Wicher", waarna de Poolsche destroyer weer uit de haven van Dantzig vertrok/ Officieele mededeeling. Officieel werd gister medegedeeld: Het Poolsche oorlogsschip „Wicher" heeft, nadat de regeering der Vrije stad Dantzig de ver- eischte maatregelen heeft genomen, welke zijn vastgelegd bij de regeling der Poolsch-Dant- ziger geschillen, hedenmiddag de haven van Dantzig verlaten. EEN VROOLIJKE DOODE. Een jaar na zijn dood voor gerecht. het Precies een jaar na zijn overlijden heeft Louis Durand voor de correctionneele recht bank te Lyon terechtgestaan Omdat ach teraf was gebleken dat hij eigenlijk niet dood was, niet eens schijndood. Alleen maar een doortrapte bedrieger met een buitengewone handigheid. In 1930 verliet Louis Durand, zonder iets te zeggen, zijn vrouw en zijn dochter en ging zich met zijn minnares, Jeanne Gauthier, in Algiers vestigen. Den 8en Juni 1931 sloot hij op den naam Gauthjer een levensverzekering van 150.000 francs voor zijn „echtgenoote" Eenige weken later werd hij erg „ziek", en de dokter, die niet wist dat hij opzettelijk een groote hoeveelheid quinine had geslikt, voor spelde dat hij den nacht niet meer zou ha len. Inderdaad ging Durand enkele uren la ter „dood", d.w.z. hij deed alsof, en zijn min nares legde hem af, maakte zijn gezicht met witkalk zoo bleek mogelijk en plaatste eenige kaarsen rond het bed. De dokter, zeer zeker een oppervlakkig geleerde, constateerde den dood zonder het lijk te hebben gezien. Een ambtenaar van den burgerlijken stand, bij het complot betrokken, schreef een overlij densacte uit. Den volgenden dag werd Durand begra ven; of liever: een pop werd begraven, die 's nacht in de lijkkist was gelegd. Durand was heimelijk naar Constantine vertrokken, waar heen zijn vriendin hem spoedig volgde. Van daar trokken zij naar Villefranche-sur-Saone, waar zij zich vestigden. Van de 150.000 francs der levensverzekering kochten zij een aardig huisje. Het geld inden zij tezamen en tot den ambtenaar, die het uitbetaalde en zijn voldoening erover uitsprak dat Jeanne Gauthier zoo spoedig weer een levensgezel had gevonden, zeide deze laatste: „Ja, men kan niet eeuwig treuren. Ik ben een nieuw le ven begonnen". Toch liep Durand er ten slotte in. Hij deed te Lypn een bestelling op naam van den zoon van zijn oud-patroon. Deze verklaarde dat zijn zoon dit nooit kon hebben gedaan; het geval werd onderzocht en Durand werd ontmaskerd! De behandeling der zaak in de rechtszaal gaf aanleiding tot uitingen van groote hila riteit. Iedereen waardeerde in stilte de fan tastische mystificatie en de lachsalvo's waren niet van de lucht. De getuigenis van een ho telhouder te Algiers, die destijds op de be grafenis was geweest, deed de zaal schateren, en de plotselinge verschijning van den wetti gen echtgenoot van Jeanne Gauthier leek op de scène uit een vaudeville. Het slot was echter dramatischLouis Du rand kreeg vier jaar gevangenisstraf, Jean ne Gauthier twee jaar, de ambtenaar van den burgerlijken stand acht maanden. verliezen hun onaangenaam karaker voor U en Uw omgeving door een geregelde be handeling met Purolpoeder. Zij houdt ze droog en voorkomt het stukloopen der voeten. In bussen van 45 ct., 60 ct. en 1 gld. Alleen bij Apothekers en Drogisten. EEN RECHTSKUNDIG ADVISEUR GEARRESTEERD. Verdacht van verduistering van 4500. Het geld in een speel hol verloren. Als Verdacht van verduistering van een be drag van 4500 is de rechtskundig adviseur V te Rotterdam aangehouden en opgesloten. Geruimen tijd geleden is een bewoner van de Carnisserlaan, de heer B. gestorven. De erfeniskwestie werd door een notaris geregeld de boedel werd niet verdeeld en met het beheer werd de weduwe belast. Er was o.a. een spaarbankboekje met 1200 en een bedrag van 3000, dat was gedeponeerd bij de Rot- terdamsche Bankvereeniging. Na eenigen tijd wilden twee van de zoons graag hun vaderlijk erfdeel hebben en de moeder wendde zich tot den rechtskundig ad viseur V., met het verzoek deze kwestie in or de te maken. V„ die blijkbaar al spoedig be greep, dat men met dergelijke erfeniskwesties niet op de hoogte was, beweerde, dat het geld geponeerd moest worden op het kanton gerecht en dat hij daar wel voor zou zorgen, mits men hem een volmacht gaf. Deze werd hem verstrekt, de gelden werden inderdaad opgevraagd, maar verder hoorde men niets meer van V. Als men ging informeeren, werd men aan het lijntje gehouden en tenslotte wendde men zich tot de politie. Deze stelde een onderzoek in, dat leidde tot de arrestatie van V. Deze legde een volledige bekentenis af. Hij beweerde het geld te hebben verloren in een claudestien speelhol aan d? Boompjes te Rotterdam. In verband hiermee waarschuwt de com missaris van politie in de 5e afdeeling, bureau Nassaukade het publiek tegen de claude- stiene speelgelegenheden, welke blijkens de ingekomen klachten te bestaan. Bovendien waarschuwt hij in het algemeen tegen de praktijken van zgn rechtskundige adviseurs. Het blijkt dat tegenwoordig menschen, die niet precies weten hoe zij met een civiele kwestie aanmoeten, de hulp van zoo iemand inroepen en dikwijls loopt de zaak falikant uit. Zoo is kort geleden nog het volgende ge beurd: Een Rotterdammer had werk in Hamburg gevonden. Zijn vrouw bleef hier achter en hij gaf haar een machtiging, om geld van zijn spaarbankboekje te halen. Toen de vrouw op het postkantoor kwam, deelde men haar daar mee, dat de machtiging nog niet in staat van gewijsde was. Men verzuimde er haar bij te vertellen, dat zij een week later het geld wel zou kunnen krijgen. De vrouw, ongerust, om dat zij het geld niet kon krijgen, wendde zich tot een rechtskundig adviseur, die beloofde haar te helpen. Hij deed niets dan een week wachten, waar na hij de vrouw meedeelde, dat hii de zaak in het reine had gebracht. Voor zijn bemoeiin gen vorderde hij het exhorbitante honorari um van 70 MET EEN KANO UITGEGAAN ZONDER TE KUNNEN ZWEMMEN. Gisteravond te ongeveer 9 uur is een kano, waarmee de 19-jarige H. v. Kleef en een ze kere Segaar uit Leiden in het Oegstgeester- kanaal aan het varen waren, door den golf slag van een voorbijkomende motorboot om geslagen. Geen van beiden kon zwemmen. Segaar wist de kano te grijpen en zich drijvend te houden, doch van K. verdween in de diepte en verdronk. Zijn lijk is na een uur dreggen opgehaald. VLIEGENPLAAG TE HOOGEVEEN. Men schrijft uit Hoogeveen aan de N.R. Crt.: Reeds eenige dagen doet zich hier het ver schijnsel voor van een zelfs voor dit seizoen ongewone vliegenplaag. Naar men ons me dedeelde, is dit vermoedelijk een gevolg van den vuilnistoevoer uit Den Haag; welk vuil nis, zoo men weet. door de V. A. M. naar ie ontginningen in Drente wordt gebracht. ONGELUK MET EEN GEWEER PATROON. Een jongen ernstig gewond. Gistermorgen vond de 10-jarige M. Vooys te Ter Heyde aan Zee op een terrein achter zijn ouderlijke woning een glinsterend voor werp. In de woning kwam het voorwerp, dat een geweerpatroon moet zijn gew^esf, tot ont ploffing, tengevolge waarvan de knaap ern stig werd gewond. Zijn rechterarm werd ver brijzeld en hij kreeg zware verwondingen aan het hoofd en de buikstreek. In zorgwekkenden toestand is het kind naar het r.k. ziekenhuis in Den Haag vervoerd. Vermoedelijk is de geweerpatroon afkomstig van stroopers. ZWEMMEN IN ZEE. Een waarschuwing tegen de ge varen. De Nederl. Bond tot het redden van dren kelingen geeft, ten einde de verdrinkings ge vallen bij baders en zwemmers in zee zooveel mogelijk te voorkomen, een aantal wenken die, als zij ter harte worden genomen, veel onheil kunnen voorkomen: 1. Ga nimmer op een onbewaakt strandge- deelte baden of zwemmen, wanneer er 'n sterke landwind waait en het water vallende is. De bovenstroom en de muien voeren u van de kust af. 2. Als ge baadt en ge bevindt u op de bank ook al staat ge maar tot kniehoogte in het water, let dan op den opkomenden vloed. Het water stijgt in betrekkelijk korten tijd. De mogelijkheid bestaat dat ge niet terug kunt keeren. 3. Wilt ge veilig baden en zwemmen, wilt ge volop geniet van de heerlijke, heilzame zee, ga dan alleen baden en zwemmen daar waar toezicht door ervaren badpersoneel wordt uitgeoefend. 4. Gedraagt u geheel naar de aanwijzin gen en raadgevingen van het personeel. 5. Breng den badman die van 's morgens vroeg ot 's avonds laat, onvermoeid en onaf gebroken op zijn klanten heeft te letten, niet noodeloos in gevaar. Bedenk, dat velen van hen huisvader zijn en door uw onvoorzichtig heid een ongeluk kunnen krijgen. 6. Leer wat een mui is. 7. wanneer ge niet zwemmen kunt leer dan zwemmen: maar onthoud ook, dat iemand die goed kan zwemmen wel in zee kan ver drinken. 8. Vraag, wanneer ge een goed zwemmer .•ijt en ge wilt u iets verder uit kust begeven aan den badman hoe de stroom loopt. Tegen den stroom optornen is in zee geheel onbe gonnen werk, - Het planten van kool, me loenen en komkommers. We planten nu kool en houden er wel rekening mede dat roode, witt® en savoye kool, uitgezonderd late groene savoye. vóór den langsten dag aan den groei moet zijn. We planten op 70 tot 80 c.M. onderlinge afstand en gieten ze, indien het droog weer is, flink aan. Kool verlangd een voedzamen, vochthouden- den bodem Wanneer de planten eenmaal aan den groei zijn geven we 2 3 maal een overbemesting met Chilisalpeter, wat we aan den voet om de plant strooien. Een hoeveelheid var, 2 K G. per Are en per keer is niet overbodig en de resultaten zullen al spoedig zichtbaar zijn. In leeg gekomen bakken kunnen we nu nog komkommers of meloenen uitplanten. De grond wordt eerst flink losgemaakt en ook het broeimateriaal wordt losgeschud, waarna wij alle' flink nat gieten. We pulanten een plant in het midden van het raam. Om verbran den te voorkomen kalken we het mid dengedeelte van het raam. Dit is slechts noodig totdat de planten zijn aange groeid, daarna kunr.en ze het zonnetje zeer goed verdragen. De hoofdstengel nijpen we op 2 a 3 bladeren, de zijran- ken nijpen we op 5 tot 7 bladeren en de daarop volgende ranken wanneer ze de zijkant der bak bereikt hebben. Vooral meloenen luchten we tijdens den bloei flink en houden ze dan eenigszins droog om vruchtzetting te bevorderen. Wan neer de vruchten eenmaal gezet zijn nijpen we de ranken waaraan ze voor komen in op 2 bladeren boven de vrucht. Om de vruchten ongeschonden en zinde lijk te houden ieggen we deze op een stuk glas. Van veel belang is een regel matige temperatuur en vochtigheid. Het eerste regelen we zooveel mogelijk door met overleg te luchten, waarbij tocht rnoet worden vermeden. Gieten doen we nooit in het hart der plant om het afrotten der stengels te voorkomen. We gieten voornamelijk* boven in den bak daar het water immers gemakkelijk naar beneden zich een weg baant. Men kan ook een paar leege bloempotten in den bak ingraven en daarin gieten. Vooral de teelt van meloenen is nogal bewerkelijk, maar het geeft dan ook voldoening wanneer we deze gewilde vruchten uit eigen tuin kunnen oogsten. De benoodigde planten moeten onder glas zijn aangekweekt en worden nu met kluit overgebracht. Wie de leegge komen bakken op een eenvoudiger wijze wil benutten kan daarin postelein zaaien. Ook in den vollen grond zaaien we weer postelein en ook zomerpeen en kropsla voor opvolgenden oogst. BIJ HET BADEN VERDRONKEN. De zee had gisteren weer een gevaarlij ken trek, die eenige slachtoffers eischte. Op het Noordelijke strand te Scheveningen is gisteravond de 24-jarige H. S„ slagers knecht in de Van Galenstraat te Den Haag, afgedreven en verdronken. Op het stille strand gebeurde hetzelfde met den 18-jarigen C. uit de Cronjestraat te Den Haag. Beide lijken zijn aangespoeld. DE MOORD TE NAALDWIJK. De Haagsche rechtbank heeft hedenmor gen uitspraak gedaan in de zaak tegen den 22-jarigen letterzetter J. P. Th. de B„ thans gedetineerd, tegen wein door 't O M. ter zake moord subs. doodslag op de 16-jarige Johan- na v. d. B„ aldaar, 6 jaar gevangenisstraf door te brengen in een bijzondere strafge- vangenisstraf, was geëischt met ter beschik kingstelling vap de regeering. De rechtbank veroordeelde den verdachte geheel overeen komstig het requisitoir van het O.M. HET ONJUISTE CIJFER. Het Ned. Corr. bur. meldt: Van bevoegde zijde ontvingen wij onlangs tegenspraak van het bericht in een der bladen, dat de com missie-Wel ter op de begrooting 1933 een te kort van 170 millioen zou hebben becijferd. Het betrokken blad houdt het tekort van 170 millioen vol en acht de tegenspraak mug genzifterij omdat primo de becijfering ook wel door een andere dan door de commissie- Weiter gemaakt kan zijn, secundo het ge raamde tekort op de gewone „itgaven 102 millioen bedraagt, maar daarbij opgeteld moet worden 35.000.000 voor werkloozen- uitkeeringen en 35.000.000 voor Ijet gemeen tefonds, welke 70 millioen waarschijnlijk op den crisisdienst verstrekt wordt, alzoo ook betaald moet worden. Naar aanleiding van een en ander verne men wij van dezelfde bevoegde zijde het vol gende: Noch de commissie-Weiter, noch een andere heeft een tekort van 170 millioen be cijferd, noch op den gewonen dienst, noch op den gewonen dienst plus den crisisdienst. Dit cijfer blijft onjuist al worden andermaal aan een onbevoegd adres nadere inlichtingen in gewonnen. De bijdrage aan het gemeente fonds is door de commissie-Weiter voor 1930 op rond 40 millioen geraamd en natuurlijk onder de gewone uitgaven opgenomen, waar zij thuisbehoort en waarop ook voor het loo iende jaar 1932 de bijdrage aan het gemeen tefonds is uitgetrokken. Inbegrepen dus die 40 millioen komt de commissie-Weiter tot een tekort voor 1933 op ruim 100 millioen* op den gewonen dienst voor 't tekort op den crisisdienst( d.w.z. voor de crisis-uitg. vooi zoover niet gedekt door de bestaande crisis heffing) raamt de commissie voor 1933 een cijfer van 24.000.000. Een andere raming dan die van de commissie-Welter is er niet. Het komt ons voor, zoo besloot onze zegsman, dat de pers in deze moeilijke tijden iets beters heeft te doen, dan het publiceeren van on juiste cijfers. VERKEERSONGEVALLEN. Kind gedood De zesjarige Vrouwke Reitsma is heden middag te Hemrik (Fr.) onder de tram geko men en in zeer ernstigen toestand naar he' ziekenhuis te Heerenveen overgebracht. Al-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1932 | | pagina 9