De Groote Prijs vari Nederland. 5Binnetdaftd Hoe druk het was! 1 hiiffer tegen de aangrenzende groote rhten. Maar China is niet in staat, 111 orde en de rust in het eigen land te ^ndhaven. geheel onmachtig om eigen- en leven van de Chineezen in Chi- en Mantsjoerije te beschermen, en ■et in staat of ongeneigd, om dat van vreemden te verzekeren. Roovorben- Hen. die n^et 200 heel veel van 8er€gelde troepen verschillen, maken het land on veilig Zoowel Chineezen en Japanners, «Is Engelschen en Amerikanen worden vermoord, of als gijzelaar ontvoerd en tegen een grooten lasprijs vrij gelaten, huizen worden geplunderd en in brand gestoken, depots geplunderd en ver woest, stukken rails losgemaakt of op geblazen, treinen aangehouden en ge plunderd. M. i. een grondige reden voor de Japanners hier eens en voor al een eind aan te maken tot heil van alle inwoners. paarbij heeft China Mantsjoerije steeds ftls vreemd grondgebied beschouwd en als graan- en sova-leverancier en de Manchu-dynastie als vreemde heer- schers. En hoewel wij nog niets met zekerheid weten, is het toch wel waar schijnlijk dat in voor-historischt tijden de oer-inwoners van Japan, de Ainu, dóór Mantsjoerije en Korea naar Japan kwamen. Dit waren blanken. En waar schijnlijk is het ook, dat althans een deel van het Japansche volk, denzelfden weg volgde, de Ainu verdreef naar het Noorden, en zelf gemengd met een stroom uit het Zuiden, de hoofdeilanden bezette. Het getij is gekeerd. Korea en 'n deel van Zuid-Mantsjoerije zijn weer Japansch. Zijn invloed straalt nu uit oover de omringende landen en brengt orde en discipline en dus rust en vrede, hoe vreemd dit Ouk moge klinken in de ongeloovige ooren van hen, die alleen eenzijdige krantenberi*'itjes lezen. Mijn communistisch vriend. 3, dat mij een booze brief schreef, is nu absoluut over tuigd dat „Japan mij betaalt" Aardige mentaliteit: „it speaks volumes". (Wordt vervolgd.) Een daverend succes voor de Nortons„ die in de 350 en 500 c.M.3 klassen beslag leggen op de eerste prijzen. De New Imperials in de 250 c.M.3 klasse te sterk voor alle andere merken. Hani maakt een nieuw ronderecord met 137.5 K,M. Assen zal den nacht van Vrijdag op Za terdag niet gauw vergeten. Over het alge meen toch was men de gedachte toegedaan, dat de enorme toevloed van menschen, zoo als die vorige jaren was, dit jaar wel eens veel minder zou kunnen zijn. De Assenaren hebben zich echter deerlijk vergist! Reeds heel vroeg kwamen de eerste bezoekers en hoe later het werd in den avond, hoe voller Assen werd, hoe drukker het ver keer werd. De hotels en caié's hadden voor groote terrassen gezorgd en deze waren al spoedig goed bezet. Helaas maakte een nachtelijke regenbui een einde aan het zitje op de terrassen. Men vluchtte naar binnen enzag zeer spoedig de open ruimte bui ten weer ingenomen door anderen. Want te gen drie uur in den morgen kwamen de auto bussen van heinde en verre en hoe meer het naar den morgen liep, hoe drukker het werd. De nachttrein bracht tegen vijven een zeer groot getal enthousiastelingen en toen dit ge valletje zich een plaatsje veroverd had in en bij de café's, toen was de echte T.T-sfeer spoedig voor 100 procent in orde! Echter niet iedereen ging eerst de stad in. Honderden fietsers hadden Vrijdagavond een plaatsje gezocht in de hei bij het circuit en weldra was daar als 't ware een'groot ten tenkamp verrezen. De kampeerders zullen echter over 't algemeen wel niet al te veel geslapen hebben, want zoodra de dag begon te gloren, werd de omgeving in haar diepe rust intens gestoord. o 't Is tegen achten. Een gezelschap vroolijke kwanten heeft ons geruimen tijd op de meest aangename wijze bezig gehouden, doch 't wordt nu zoetjes aan tijd, om de tribunes op te zoeken. Een auto brengt ons vlug naar de baan en daar blijkt, dat we lang de eer sten niet zijn. Honderden auto's en motorfiet sen staan al netjes geparkeerd op het gewel dig groote parkeerterrein en reeds wemelt het van menschen op de taluds Daar toch geldt het parool: „wie het eerst komt, het eerst maalt'' en men heeft er best een paar uren staan voor over, om toch maar vooral niets te missen. Erg aanlokkelijk lijkt ons dat ech ter niet, want het beteekent een staanplaats- je van 7 tot 5 uur Langzaam aan vullen de tribunes zich en tegen half tien, als de controleauto vertrekt (ten teeken, dat het circuit is gesloten) zijn ongeveer 40.000 menschen aanwezig; zij al len willen zien, hoe de Groote Prijs van Ne derland verreden wordt. En terwijl Nortier tracht, de luis teraars voor de radiotoestellen het een en an der duidelijk te maken, gaan de renners naar de startplaatsen. Een oorverdoovend lawaai van zoo'n 40 motoren dendert over het ter rein. De motoren moeten even warm loopen, opdat ze straks bij den start des te spoediger kunnen aanslaan. Even later is alles stil. Nog een minuut. De brillen worden opgezet, de motoren vast gepakt. Nog 5 seconden; de renners staan gekromd over hun machines. Dan valt de vlag en een oorverdoovend geknetter vertelt, dat de strijd begonnen is. De ochtendraces. Zooals men weet, starten de „lichtere mo toren des morgens, terwijl in de middagrace alleen de 500 c.M.3 klasse verreden wordt En zoo zien we dan nu, klokslag 10 uur, de 350, 250 en 175 c.M.3 kif/* vertrekken, elk een wedstrijd rijdende, resp. over 16, 14 en 12 ronden; d.w.z. 276.8 K.M., 242.2 KM. en 207.6 K.M.! 't Valt niet mee, den strijd te volgen, doch gelukkig zijn er telefoonposten op verschil lende plaatsen van het circuit en dank zij Nortiers omroep weet men al spoedig, dat v. Gent in de 350 c.M.3 klasse aan den kop zit. Hij is zelf een Woods te vlug af geweest! Maar lang behoudt v. Gent de leiding niet. Reeds zien we in de verte twee renners aan komen, vlak bij elkaar. En als ze ons voorbij rijden, blijkt Woods voor te zijn en v. Gent een paar meter afstand tweede te zijn. Hunt, de stalgenoot van Woods, ligt derde «n Smith, ook al een Engelschman, vierde. Een voor een komen ze langs, in één lange 'JJ- Voorop de 350-ers, dan machines van c.M.3 en daarna een mengeling van beide en de leiders van de allerlichtste klasse. De tweede ronde gaat in. En als deze voor al is, blijkt van Gent heelemaal in de achter hoede te zitten met motorpech. Dat beteekent uus, dat de Nortonmenschen aan het hoofd gaan en dat ze weldra 'n kalme race zullen gaan rijden. Immers, gestadig loopen Woods en Hunt uit en in de 8ste ronde gaan ze sa ®cn tanken. v. Gent heeit intusschen zijn reparatie ver richt en komt langzamerhand weer hooger. Totdat in de 8ste ronde hij heelemaal weg blijft. Een serie pechnummers had hem te pakken gehad: eerst liep de voor rem vast, toen staakte 'n bougie, even later moest de sproeier nagezien worden en tenslotte scheurde de achterband. Door deze ongelukjes is een andere Neder lander, de Nortonman v. Wijngaarden, opge klommen tot de 5de plaats en vlak achter hem volgt Davids op Velocette. Deze twee zullen vechten om het kampioenschap van Nederland. o in de 250 c.M.3 klasse is de strijd onder- tusschen veel heviger geweest. Oorspronke- lijk heeft Mellors den kop, doch in de 5e ron de verovert Davonport die. Dat duurt zoo twee rondendan gaat Davenport tanken en Mellors leidt weer met Gleave als tweede. Davonport vertrekt weer vlug en zoo zien we 'n feilen strijd tusschen drie New-Imperial menschen, die alle drie voortdurend bedreigd worden door Nott op Rudge. Toch zijn de New Imperials sterker en loopen regelmatig iets uit. Onze kampioen Timmer, die ook al een Imperial berijdt, heeft langzamerhand de zes de plaats veroverd en weet die te behouden o Tenslotte de lilliputters, 't Lijkt, als ze ons passeeren, dat ze kruipen, maar we vergis sen ons. De motoren flitsen ons met een snelheid van meer dan 100 K.M. voorbij. Er zijn er niet zoo heel veel en in de 5e ronde blijven er nog maar vijf over, waaronder twee landgenooten, v. Egmond en v. d. Ploeg, die zelfs de 2e en 3e plaats innemen. De Belg Pondant op Barbé bedreigt hen ech ter voortdurend en weet eindelijk de derde plaats te veroveren. Verder komt hij echter niet. o Ronde na ronde is afgelegd en eindelijk is het wachten op de winnaars. De laatste ron den gaan in en spoedig zijn de eerste kam pioenen bekend. Het blijkt dan, dat de och tendraces de volgende resultaten hebben: Klasse 250 c.M.3: 1. E. A. Mellors, New-Imperial, 2 uur min. 17 sec. Gem. 116.75 K.M.; 2. S. Gleave, idem, 2 uur 4 min. 31 sec, Gem. 116.50 K.M.; 3. L. H. Davenport, idem, 2 uur 5 min. 05 sec. Gem. 116.20 K.M.; 4. G. E. Nott, Rudge-Whitworht, 2 uur 6 min. 30 sec.; Gem. 115 K.M.; 5. A. Geiss, D.K.W., 2 uur 13 min. 31 sec. Gem. 108.75 K.M.; 6. G. G. W. Timmer, New-Imperial, 2 uur 14 min. 57 sec. Gem. 107.8 K.M.; 7. B. E. M. Quaglieni, Guzzi, 2 uur 18 min. 48 sec. Gem. 104.6 K.M.; 8. J. Wencel, Rudge-Whitworth, 2 uur 19 min. 45 sec, Gem. 104 K.M.; 9. G. A. de Ridder, Cotton, 2 uur 22 min 53 sec. Gem. 101.8 K.M. Snelste ronde: E. A. Mellors, 8 min. 38.8 sec. is 119.8 K.M. per uur. Ned. kampioen: G. G. W. Timmer. Klasse 350 c.M.3: 1. S. Woods, Norton, 2 uur 14 min. 53 sec, Gem. 123 K.M.; 2. P. Hunt, Norton, 2 uur 14 min. 56 sec Gem. 122.9 K.M. 3. H. G. Tyrrel Smith, Rudge, 2 uur 16 min. 43 sec. Gem. 121.3 K.M.; 4. E. Selfo, Velocette, 2 uur 18 min. 35 sec Gem. 120 K.M.; 5. P. v. Wijngaarden, Norton, 2 uur 2o min. 20 sec. Gem. 115.8 K.M.; 6. R. Sundqvist, Husqvarna, 2 uur 25 min. Gem. 115.3 K.M.; 7. H. Davids, Velocette, 2 uur 30 min. 54 sec. Gem. 110.6 KM,; 8. F. J. Binder, Rudge, 2 uur 36 min. 14 sec. Gem. 106.3 K.M.; 9. K. Reinbergen, Norton, 2 uur 36 min 28 sec. Gem. 106.2 K.M- Snelste rondeS- Woods in 8 min. 8.8 sec. is 127.2 K.M. per uur. Ned. kampioen: P. v. Wijngaarden. Klasse 175 c.M.3: 1. E. Fernihough, Excelsior, 2 uur 18 min. 30 sec. Gem. 89.6 K.M.; 2. Chr. C. v. Egmond, James, 2 uur 32 min. Giem. 81 K.M.; 3 F. Pondant, Barbé, 2 uur 37 min. 1 sgc. Gem. 79.8 K.M.; J 4. G. v. d. Ploeg, D.K.W., 2 uur 38 min. 4 sec. Gem. 78.5 K.M. Snelste ronde: E. Fernihough in 11 min. 10 sec. is 92.95 K.M. per uur. Ned. kampioen: Chr. C v. Egmond- De middagwedstrijd. ïen lange pauze, die door velen nog langer gemaakt wordt, doordat men gaat lunchen, voordat de ochtendraces definitief geëindigd zijn, een lange pauze dus geeft ons de gele genheid, om een kijkje te nemen in en om het restaurant der „overdekte". Zoo iets moet men zelf gezien hebben, wil men een idee krijgen van de drukte en gezelligheid, die daar heerscht. Het zeer groote gebouw is af gestampt vol met menschen, maar nog meer duizenden versterken den inwendigen mensch in de open lucht. Honderden tafeltjes en stoeltjes zijn geplaatst, doch dit is veel te wei nig. Geen nood echter. Het weer, dat eerst even dreigde, wordt mooi; 't zonnetje komt en een ontelbare menigte vlijt zich neer in de hei. Eerst gaan ze eten, dandoen ze een tukje! Want verreweg de meesten zijn in den nacht gekomen en hebben geen minuut geslapen en nu wreekt zich dat. De slapende en andere rustende menigte wordt echter tegen 2 uur weer naar de tribu neplaatsen gedreven, waar al spoedig de controle-wagen zijn ronde doet. Dan ver schijnen de cracks en we zien hetzelfde too- neel van vanmoren. De ongeveer 30 man ma ken hun machines gereed, ze laden benzine en olie, ze laten de motoren even draaien en stellen zich dan op bij hun plaats. De spanning is nu veel grooter dan van morgen. Niemand is overtuigd van een Nor- tonzege. Veel meer verwacht men, dat de Rudge en de F.N. een hartig woordje mee zullen spreken. En dan v. Hamersveld komt uit op het nationale merk „Eysink". Roept dat geen vaderlandsch gevoel op? En wat zullen v. d. Pluym en v. Gent doen? Vooral v. Gent, de pechvogel van vanmor gen? Weer gaat de vlag omhoog, weer werden de seconden geteld en danDaar gaan ze, op een na. Fijma verliest een sleutel en moet even wachten. Niet lang echter, want een minuut later is hij al ver uit het gezicht. Dezelfde verrassing als des morgens: van de eerste telefoonpost komt bericht, dat v. Hamersveld de leiding heeft: 't Wordt met een hoera-tje ontvangen. Doch als na ruim 7 minuten de renners in 't gezicht komen zien we in een razend tempo een heel peleton na deren. Voorop twee, vlak bij elkaar en dan op korten afstand een stelletje anderen. Ra zend hard gaat het door de laatste bocht en in 'n flits schieten ons Nott (Rudge); v. Ha mersveld (Eysink); Hunt (Norton) en Walker (Rudge) voorbij. Op eenigen afstand volgen de anderen, op de 8ste en 9de plaats v. Gent en v. d. Pluym en later nog enkele Neder landers. Zou het dan toch waar zijn, dat de Rudge aan Norton echten strijd kan geven? 't Lijkt er op, als ook de tweede ronde voorbij is. Nog steeds leidt Nott, gevolgd door Hunt (Norton), 8 sec. achter den leider, v. Hamers veld is 4e geworden en gaat stuivertje ver- wiseslen met Walker. En Woods ligt op de derde plaats. Drie ronden lang blijft de stand aan den kop onveranderd. Het blijkt, dat de Eysink zeer snel is, doch vooral het bochtenwerk van onzen populairen Nederlander is bui tengewoon fraai en misschien zelfs nog een tikje beter dan dat der'Engelschen. In de 4de ronde vliegt Nott bijna uit den bocht, doch weet zijn motor nog juist te hou den. Hij verliest echter terrein aan Hunt, die tot op enkele meters genaderd is. Hunt ziet nu een kans en in een razend tempo rijdt de ze duivel enpasseert als eerste voorbij ons. En passant maakte hij het rondje in 7 min. 32.2 sec. en verbeterde hij het rondere cord, dat nu op 137.5 K.M. staat! Nott zou niet terug keeren. Met een ka potte steeringdemper zit hij aan den kant van den weg en weer gaan twee Nortonman- nen (Hunt en Woods) aan den kop. v. Ha mersveld is nu no. 3 geworden en het lang durig duel tusschen hem en Walker is voor- ioopig in zijn voordeel beslist. Helaas, juist als de helft van den strijd voorbij is, komt de eeuwige pechduivel weer op bezoek bij v. Hamersveld en weer moet hij opgeven. Terwijl aan den kop weinig of geen veran dering komt, wordt er in de achterste regio nen hard gevochten, v. d. Pluym rijds zeer constant en klimt langzaam een plaatsje om hoog van de 9de naar de 5de plaats. En v. Gent, die nu geen pech heeft, blijft voortdu rend vlak bij hem. Een andere rijder, die mee telt, is Houtop (Eysink). Hij rijdt echter zeer onregelmatig en ligt dan op de 14de, dan op de 11de, soms zelfs op de 17de plaats. Ten slotte wordt het beter en kan hij in de verte zoo nu en dan de rug van v. Gent zien Het einde komt dan in 't zicht. Het tanken heeft de leiders heelemaal geen kwaad ge daan en Walker, die 3de ligt, kan met zijn Rudge geen vondcrer. verrichten en is en blijft 2 minuten achter. Demeuter (F.N.) is 4de geworden en Kalen (Husqvarna) 5de. Hunt en Woods spannen zich niet al te veel in, al rijden ze soms ook naast elkaar. Ze sparen hun machines en rijden met gemak hun race uit. En zoo wordt ook deze race een algeheele Norton-zege. 't Wachten is dan op den eersten Neder lander en v. d. Pluym zorgt er voor, dat Norton nogmaals genoemd wordt! Er komen dan nog enkele renners binnen, voordat wordt afgevlaga en het blijkt, dat in totaal 13 renners zich geklassificeerd hebben, w.o. 7 Nederlanders. De uitslag is dan: 1. P. Hunt (Engeland), Norton, tijd 2 uur 21 min. 40 3/5 sec., ca. 132 K.M.; 2. Stanley Woods (Ierland), Nor ton, tijd 2 uur 21 min 40 4/5 sec.; 3. Gra- ham Walker (Engeland), Rudge, tijd 2 uur 20 min. 1 4/5 sec.4. G. Kalen (Zweed), Husqvarna, 2 uur 29 min. 1 4/5 sec.5. A. R. K. v. d. Pluym (Norton), Nederlandsch kampioen, 2 u. 31 min. 33 3/5 sec.; 6. J. Tacheny (Belg), F.N., 2 uur 31 min. 39 sec.; 7 W. v. Gent (tweede Nederlander) (Nor ton), in 2 uur 32 min. 36 4/5 sec.; 8. Noir (België) op Sarolea; 9. Houtop (Ned.) op Eysink; 10. Schot op Ariel en 11 v. Pelt op Sunbeam. Snelste ronde: Hunt in 7 min. 32 2 sec gem. 137.5 K.M. Ned. kampioen: v. d. Pluym. Nabeschouwingen. Als we een nabetrachting moeten geven over de races, dan moeten we eerst opmerken, dat alk wedstrijden zeker geslaagd mogen heeten. Jammer was het. dat er in de hoogere klassen weinig strijd was om de leiding. De New Imperials in den 250 c.M3. klasse en de Nortons in de 350 en 500 cM3. klasse waren te snel voor de andere motoren. Dat beteekent natuurlijk een geweldig iets voor die merken, maar voor de toeschouwers was het eigenlijk veel mooier geweest, als de Rudge, de F. N., de Sarolea. de D. K. W., of wat voor werk dan ook, volkomen opgewas sen waren geweest tegen hun sterke en snelle concurrenten. De races hebben ons verder geleerd, dat het vraagstuk van den motor nu wel lang zamerhand opgelost is. Zeer weinig machines zijn stuk gereden en dat, terwijl ze eenige uren op volle kracht moesten loopen. Dat de records niet verbeterd zijn. ligt o.i. in de eerste plaats aan ce enorme snelheid der Nortons. Deze konden na eenige ronden in een kalm tempo rondtollen en daardoor zakte bet gemiddelde eenigszins. En verder stond er een sterke wind, die vooral op het traject naar het Zuiden van Assen naar Hooghalen de snelheid zeer remde. Onze Nederlandsche renners hebben niet teleurgesteld. Zij moeten een zeer ongelijken strijd voeren met de fabrieksrenners, die op speciale machines uitkomen. Maar onze cracks bewezen opnieuw, dat ze niet minder rijkunst bezitten. Dat is in alle klassen ge- bieken, doch vooral in de twee hoogere af- deelingen werd dat duidelijk vertoond. Eerst verraste ons v. Hamersveld m?t zijn Eysink, die zeer snel was en zeer vast op den weg ligt, met zijn prima bochtenwerk en toen hij uitviel, deed v. d. Pluym op de Norton het niet minder fraai. Doch ook de anderen, v. Wijngaarden, Timmer, v. Egmond, v. Gent, Houtop, en nog enkele anderen, zij toonden zich zeer goed thuis in dit internationale keurkorps. Toch zijn er nog wel enkele opmerkingen te maken. Zoo is het ons bijv. niet erg duide lijk, waarom de omroep zoo dikwijls zweeg en zoo langdurig zweeg. Weliswaar waren er rondeborden, maar het publiek (er. ook de pers!) wil wel iets anders weten dan de stand alleen. Het wil ook wel eens weten, hoe de strijd is op het onzichtbare gedeelte. Wan neer er het volgend jaar wat minder grumo- foonplaatjes gedraaid worden en wat meer gesproken, zal iedereen dat apprecieeren. En dan de verkeersregeling, 't Is natuur lijk moeilijk, om die puzzle op te lossen, maar het lijkt ons zeer gewenscht, als Assen (we bedoelen de gemeente) eens uitziet naar meer afvoerwegen. Om 2 uur in een file te staan, is iets, wat niet in den smaak valt van hei publiek. Maar voor de rest: hulde aan de organisa tors van deze T. T.! Dat kan in 1933 op nog meer toeschouwers rekenen dan nu! W. HET SLACHTVEEFONDSEN-CONFLICT. Na drie jaren opgelost; slagers en grossiers in het gelijk gesteld. In den zomer van 1929 ontstond er, zooals men zich zal herinneren, op de veemarkten te Amsterdam, Utrecht en Rotterdam een felle strijd tusschen de verschillende onderlinge veeverzekeringsfondsen en de slagersbonden over de uitbetaling van afgekeurde onderdee- len, en wel speciaal van de ievers. De slagers beweerden, dat krachtens de bepalingen der wet deze afgekeurde onderdeelen, als ver borgen gebreken, door den verkooper, dan wel door zijn veefonds, moesten worden ver goed, de veefondsen wezen iedere aansprake lijkheid af. Het conflict nam tamelijk scherpe vormen aan, toen de slagers de verkoopers gingen boycotten, die hun vee bij de onderlinge vee- föndsen wilden verzekeren. Tenslotte kwamen partijen overeen, het ge schil ter beslissing voor te leggen aan een commissie van drie juristen, te benoemen door den president van den Hoogen Raad der Nederlanden, bij welke beslissing par tijen zich onvoorwaardelijk zouden neer leggen. Genoemde president benoemde tot arbiters de heeren mr. Th. A. Fruin te Rotterdam, jhr. mr. K. J. Schorer te Utrecht en jhr. mr. W. M. de Brauw te 's-Gravenhage. Nadat over en weer de schriftelijke conclusies waren ge wisseld, werd voor <le arbitrage-commissie gepleit, waarbij het standpunt van de Onder linge Slachtveefondsen werd uiteengezet door mr. L. H. C. Kuhó, advocaat te Amsterdam, terwijl voor de Slagersbonden werd gepleit door mr. A. van der Deure en mr. W. Vos, advocaten te Bennekom. Thans hebben arbiters uitspraak gedaan en de Slagers- en Grossiersbonden volkomen in het gelijk gesteld. Volgens hunne uitvoe rig gedocumenteerde beslissing is, volgens de desbetreffende bepalingen van het Burgerlijk Wetboek de kooper van een rund, dat voor de slachtbank is bestemd, ook gerechtigd tot vergoeding, wanneer na het slachten van het rund blijkt, dat het lijdende was aan een verborgen ziekte welke bij redelijk en gebrui kelijk onderzoek vooraf bij den koop niet was te constateeren en door welk verborgen ge brek het vleesch in het algemeen nog bruik baar is, doch sommige organen en onder deelen door den Keuringsdienst niet worden goedgekeurd. Dit recht op vergoeding blijft bestaan, ook al zou de waarde van die afgekeurde on derdeelen betrekkelijk gering zijn, en b.v. hij een op 360 geschat rund niet meer dan 0.35 of 1 bedragen. JUBILE VAN DEN ONDERZEEDIENST. Prins Hendrik en minister Decktrs behoorden tot de gasten. Het 25-jarig bestaan van den onderzee dienst is Zaterdag gevierd met een revue van een deel van de onderzeevloot op de reede van Den Helder. Te 10.35 begaf prins Hendrik, die in civiel gekleed was, zich aan boord van de pantser- baat „Gruno", vergezeld o.a. van den com mandant der marine, schout bij nacht C. J. E. Brutel de la Rivière, den commandant van de onderzeekarzene kapt. ter zee F. W. Coster en den burgemeester van Den Helder. De „Gruno" voer langzaam om de linie der on derzeeërs heen. De bemanningen stonden aan dek in parade aangetreden. Na de inspectie ging de prins over op de admiraalssloep, welke hem te 11.15 naar de 0.13 bracht. Een kwartier later ging minister Deckers met ee n marine-motorboot naar de O. 14 en beide onderzeeërs trokken daarna in de richting Texel op spelevaren met een vol ledig programma. Beide booten doken onder, voor een tocht van ongeveer een uur. De reünisten van den onderzeedienst wer den naar de O. 9 en O. 10 gebracht en gingen met deze beide booten varen, eveneens gedeel telijk onder water. Om één uur keerden alle schepn weer in Den Helder terug. Na het bezoek aan den onderzeedienst, be gaf de prins zich naar den Yougo-Slavischen torpedobootjager Dubrovnik, welke in de haven ligt, om de vuurleiding te laten mon- teeren. De prins begaf zich daarna naar de kazerne, waar hij de tentoonstelling bezich tigde en zich geruimen tijd onderhield o.a. met prof. Vening Meinesz, die den prins de slingerproeven demonstreerden, welke aan boord van de K 13 genomen waren. Toenyle prins vertrokken was, bezocht ook de minister van defensie het vaartuig. Om ürie uur bracht minister Deckers een bezoek aan de kazerne van den onderzeedienst e ninspecteerde de op de binnenplaats aan getreden troepen. In een korte rede wees op de minister er op, dat behalve de waarde van een onmisbaar defensiewapen, de onderzeeboot ook voor den zeeman nog bijzondere waarde heeft, omdat zij hem gelegenheid biedt ervaring op te doen op kleine vaartuigen, waar men op elkanders hulp en steun is aangewezen. Behalve aan de defensie, heeft het wapen ook goede diensten bewezen aan de weten schap. Spr. herinnert aan de zwaartekrach- proeven en de reis van de K 13. Voor den vocrtreffelijken arbeid der marine bracht spr. den dank over der regeering. Met enkele woorden dankte kapitein ter zee Coster den minister voor diens waardeerende woorden. Daarna had een druk bezochte receptie plaats in het officiersgebouw van de kazerne Het gemeentebestuur van Den Helder bood een ets in lijst aan, voorstellend een stadsge zicht uit Den Helder. In de kazerne was een toepasselijke ten toonstelling georganiseerd met veel wetens waardigs op het gebied van duikbooten. Des avonds was er een diner in de marine club, terwijl om tien uur een concert werd ge geven in de muziektent in het Julianapark, welk concert ter gelegenheid van het jubileum aangeboden werd door het stedelijk muziek korps. PROTEST TEGEN UITVOERING DER ARBEIDSWET. Een fabriek gesloten; 300 arbeiders de dupe. De directeur van de confectiefabriek der firma Hartogs en Co. in de Keerweerlaan te Rotterdam had bezwaren tegen de wijze waarop de naleving der arbeidswet in zijn fabriek werd gecontroleerd. Volgens de opvat ting der directie verstoorde de politie de werk zaamheden. Vrijdagnamiddag heeft daarop de directie uit protest de fabriek gesloten en zich tot den minister van justitie gewend met een klacht over de bejegening van de politie ondervonden. Ongeveer 300 personen, van wie de helft in de fabriek en de helft thuis werkt, zijn werk loos door dit conflict. De directie was Vrijdag door de politie be keurd in verband met een overtreding van de arbeidswet, waarna het personeel huiswaarts gezonden werd. DE TABAKSCULTUUR. Steunmaatregelen niet gerechtvaar* digd. Op de vragen van het lid der Tweede Kamer den heer Kersten betreffende het nemen van steunmaatregelen van regeerings- wege ten behoeve van de Nederlandsche ta baksplanters, heeft de minister van economi sche zaken en arbeid, geantwoord dat het hem bekend is, dat ook de tabaksplanters den invloed van de crisis ondervinden. De tabakscultuur is in den loop der jaren sterk ingekretnoen. In de laatste jaren terug- gelcopen tot zelfs beneden de 100 H.A., n 1. ongeveer 80 H.A. De minister concludeert, dat de tabaks teelt hier te lande weinig toekomst schijnt te hebben, terwijl zij, gezien haar zeer onderge schikte plaats, voor het algemeen belang van te geringe beteekenis moet worden geacht om steunmaatregelen voor haar instandhouding te rechtvaardigen. RELLETJES TE HAARLEM. Stakende stucadoors hebben Vrijdagavond te Haarlem opnieuw relletjes veroorzaakt. De politie zag zich genoodzaakt de sabel te ge bruiken, waarmee de menigte werd uiteenge dreven. Daarna is het rustig gebleven. MISLUKTE ONTVLUCHTINGS POGING VAN EEN GEDETINEERDE. Een bewaarder verwond. Een gedetineerde in de strafgevangenis te Arnhem, veroordeeld tot langdurige gevange nisstraf en tijdelijk in een ziekencel opgeno men, heeft een poging tot ontvluchting ge daan. Met een tot een beitel omgevormde spijl van zijn ledikant, slaagde hij er in oin in net onderste paneel van de celdeur een gat te maken. Door die opening is hij naar de gang gekropen, waar hij den surveilleerenden ge vangenbewaarder onverhoeds aanviel en met zijn beitel verwondde. De man werd echter door gevangenisperso neel ontzet en de gedetineerde opnieuw opge sloten. KORTE BERICHTEN. De commissie van advies voor de in» stelling van een regeeringspersdienst, onder presidium van prof. mr. J. P. Fran?ois, chef van de afd. Volkersbondszaken van het dept. van buitenlandsche zaken heeft haar rapport aan den minister van buitenlandsche zaken uitgebracht Volgens het Vad. zal de gemeentebe- grooting van Den Haag voor 1933 een tekort aanwijzen van 5lA millioen gulden.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1932 | | pagina 7