De Groote Prijs vari Nederland.
5Binnetdaftd
Hoe druk het was!
1 hiiffer tegen de aangrenzende groote
rhten. Maar China is niet in staat,
111 orde en de rust in het eigen land te
^ndhaven. geheel onmachtig om eigen-
en leven van de Chineezen in Chi-
en Mantsjoerije te beschermen, en
■et in staat of ongeneigd, om dat van
vreemden te verzekeren. Roovorben-
Hen. die n^et 200 heel veel van 8er€gelde
troepen verschillen, maken het land on
veilig Zoowel Chineezen en Japanners,
«Is Engelschen en Amerikanen worden
vermoord, of als gijzelaar ontvoerd en
tegen een grooten lasprijs vrij gelaten,
huizen worden geplunderd en in brand
gestoken, depots geplunderd en ver
woest, stukken rails losgemaakt of op
geblazen, treinen aangehouden en ge
plunderd. M. i. een grondige reden voor
de Japanners hier eens en voor al een
eind aan te maken tot heil van alle
inwoners.
paarbij heeft China Mantsjoerije steeds
ftls vreemd grondgebied beschouwd en
als graan- en sova-leverancier en
de Manchu-dynastie als vreemde heer-
schers. En hoewel wij nog niets met
zekerheid weten, is het toch wel waar
schijnlijk dat in voor-historischt tijden
de oer-inwoners van Japan, de Ainu,
dóór Mantsjoerije en Korea naar Japan
kwamen. Dit waren blanken. En waar
schijnlijk is het ook, dat althans een
deel van het Japansche volk, denzelfden
weg volgde, de Ainu verdreef naar het
Noorden, en zelf gemengd met een
stroom uit het Zuiden, de hoofdeilanden
bezette. Het getij is gekeerd. Korea en
'n deel van Zuid-Mantsjoerije zijn weer
Japansch. Zijn invloed straalt nu uit
oover de omringende landen en brengt
orde en discipline en dus rust en vrede,
hoe vreemd dit Ouk moge klinken in de
ongeloovige ooren van hen, die alleen
eenzijdige krantenberi*'itjes lezen. Mijn
communistisch vriend. 3, dat mij een
booze brief schreef, is nu absoluut over
tuigd dat „Japan mij betaalt" Aardige
mentaliteit: „it speaks volumes".
(Wordt vervolgd.)
Een daverend succes voor de Nortons„ die in de 350
en 500 c.M.3 klassen beslag leggen op de eerste
prijzen. De New Imperials in de 250 c.M.3 klasse
te sterk voor alle andere merken. Hani maakt een
nieuw ronderecord met 137.5 K,M.
Assen zal den nacht van Vrijdag op Za
terdag niet gauw vergeten. Over het alge
meen toch was men de gedachte toegedaan,
dat de enorme toevloed van menschen, zoo
als die vorige jaren was, dit jaar wel eens
veel minder zou kunnen zijn.
De Assenaren hebben zich echter deerlijk
vergist! Reeds heel vroeg kwamen de eerste
bezoekers en hoe later het werd in den avond,
hoe voller Assen werd, hoe drukker het ver
keer werd. De hotels en caié's hadden voor
groote terrassen gezorgd en deze waren al
spoedig goed bezet. Helaas maakte een
nachtelijke regenbui een einde aan het zitje
op de terrassen. Men vluchtte naar binnen
enzag zeer spoedig de open ruimte bui
ten weer ingenomen door anderen. Want te
gen drie uur in den morgen kwamen de auto
bussen van heinde en verre en hoe meer het
naar den morgen liep, hoe drukker het werd.
De nachttrein bracht tegen vijven een zeer
groot getal enthousiastelingen en toen dit ge
valletje zich een plaatsje veroverd had in en
bij de café's, toen was de echte T.T-sfeer
spoedig voor 100 procent in orde!
Echter niet iedereen ging eerst de stad in.
Honderden fietsers hadden Vrijdagavond een
plaatsje gezocht in de hei bij het circuit en
weldra was daar als 't ware een'groot ten
tenkamp verrezen. De kampeerders zullen
echter over 't algemeen wel niet al te veel
geslapen hebben, want zoodra de dag begon
te gloren, werd de omgeving in haar diepe
rust intens gestoord.
o
't Is tegen achten. Een gezelschap vroolijke
kwanten heeft ons geruimen tijd op de meest
aangename wijze bezig gehouden, doch 't
wordt nu zoetjes aan tijd, om de tribunes op
te zoeken. Een auto brengt ons vlug naar
de baan en daar blijkt, dat we lang de eer
sten niet zijn. Honderden auto's en motorfiet
sen staan al netjes geparkeerd op het gewel
dig groote parkeerterrein en reeds wemelt het
van menschen op de taluds Daar toch geldt
het parool: „wie het eerst komt, het eerst
maalt'' en men heeft er best een paar uren
staan voor over, om toch maar vooral niets
te missen. Erg aanlokkelijk lijkt ons dat ech
ter niet, want het beteekent een staanplaats-
je van 7 tot 5 uur
Langzaam aan vullen de tribunes zich en
tegen half tien, als de controleauto vertrekt
(ten teeken, dat het circuit is gesloten) zijn
ongeveer 40.000 menschen aanwezig; zij al
len willen zien, hoe de Groote Prijs van Ne
derland verreden wordt.
En terwijl Nortier tracht, de luis
teraars voor de radiotoestellen het een en an
der duidelijk te maken, gaan de renners naar
de startplaatsen. Een oorverdoovend lawaai
van zoo'n 40 motoren dendert over het ter
rein. De motoren moeten even warm loopen,
opdat ze straks bij den start des te spoediger
kunnen aanslaan.
Even later is alles stil. Nog een minuut.
De brillen worden opgezet, de motoren vast
gepakt. Nog 5 seconden; de renners staan
gekromd over hun machines. Dan valt de
vlag en een oorverdoovend geknetter vertelt,
dat de strijd begonnen is.
De ochtendraces.
Zooals men weet, starten de „lichtere mo
toren des morgens, terwijl in de middagrace
alleen de 500 c.M.3 klasse verreden wordt
En zoo zien we dan nu, klokslag 10 uur, de
350, 250 en 175 c.M.3 kif/* vertrekken, elk
een wedstrijd rijdende, resp. over 16, 14 en
12 ronden; d.w.z. 276.8 K.M., 242.2 KM.
en 207.6 K.M.!
't Valt niet mee, den strijd te volgen, doch
gelukkig zijn er telefoonposten op verschil
lende plaatsen van het circuit en dank zij
Nortiers omroep weet men al spoedig, dat
v. Gent in de 350 c.M.3 klasse aan den kop
zit. Hij is zelf een Woods te vlug af geweest!
Maar lang behoudt v. Gent de leiding niet.
Reeds zien we in de verte twee renners aan
komen, vlak bij elkaar. En als ze ons voorbij
rijden, blijkt Woods voor te zijn en v. Gent
een paar meter afstand tweede te zijn.
Hunt, de stalgenoot van Woods, ligt derde
«n Smith, ook al een Engelschman, vierde.
Een voor een komen ze langs, in één lange
'JJ- Voorop de 350-ers, dan machines van
c.M.3 en daarna een mengeling van beide
en de leiders van de allerlichtste klasse.
De tweede ronde gaat in. En als deze voor
al is, blijkt van Gent heelemaal in de achter
hoede te zitten met motorpech. Dat beteekent
uus, dat de Nortonmenschen aan het hoofd
gaan en dat ze weldra 'n kalme race zullen
gaan rijden. Immers, gestadig loopen Woods
en Hunt uit en in de 8ste ronde gaan ze sa
®cn tanken.
v. Gent heeit intusschen zijn reparatie ver
richt en komt langzamerhand weer hooger.
Totdat in de 8ste ronde hij heelemaal weg
blijft. Een serie pechnummers had hem te
pakken gehad: eerst liep de voor rem vast,
toen staakte 'n bougie, even later moest de
sproeier nagezien worden en tenslotte
scheurde de achterband.
Door deze ongelukjes is een andere Neder
lander, de Nortonman v. Wijngaarden, opge
klommen tot de 5de plaats en vlak achter
hem volgt Davids op Velocette. Deze twee
zullen vechten om het kampioenschap van
Nederland.
o
in de 250 c.M.3 klasse is de strijd onder-
tusschen veel heviger geweest. Oorspronke-
lijk heeft Mellors den kop, doch in de 5e ron
de verovert Davonport die. Dat duurt zoo
twee rondendan gaat Davenport tanken en
Mellors leidt weer met Gleave als tweede.
Davonport vertrekt weer vlug en zoo zien we
'n feilen strijd tusschen drie New-Imperial
menschen, die alle drie voortdurend bedreigd
worden door Nott op Rudge. Toch zijn de
New Imperials sterker en loopen regelmatig
iets uit.
Onze kampioen Timmer, die ook al een
Imperial berijdt, heeft langzamerhand de zes
de plaats veroverd en weet die te behouden
o
Tenslotte de lilliputters, 't Lijkt, als ze ons
passeeren, dat ze kruipen, maar we vergis
sen ons. De motoren flitsen ons met een
snelheid van meer dan 100 K.M. voorbij. Er
zijn er niet zoo heel veel en in de 5e ronde
blijven er nog maar vijf over, waaronder
twee landgenooten, v. Egmond en v. d.
Ploeg, die zelfs de 2e en 3e plaats innemen.
De Belg Pondant op Barbé bedreigt hen ech
ter voortdurend en weet eindelijk de derde
plaats te veroveren. Verder komt hij echter
niet.
o
Ronde na ronde is afgelegd en eindelijk is
het wachten op de winnaars. De laatste ron
den gaan in en spoedig zijn de eerste kam
pioenen bekend. Het blijkt dan, dat de och
tendraces de volgende resultaten hebben:
Klasse 250 c.M.3:
1. E. A. Mellors, New-Imperial, 2 uur
min. 17 sec. Gem. 116.75 K.M.;
2. S. Gleave, idem, 2 uur 4 min. 31 sec,
Gem. 116.50 K.M.;
3. L. H. Davenport, idem, 2 uur 5 min. 05
sec. Gem. 116.20 K.M.;
4. G. E. Nott, Rudge-Whitworht, 2 uur 6
min. 30 sec.; Gem. 115 K.M.;
5. A. Geiss, D.K.W., 2 uur 13 min. 31 sec.
Gem. 108.75 K.M.;
6. G. G. W. Timmer, New-Imperial, 2 uur
14 min. 57 sec. Gem. 107.8 K.M.;
7. B. E. M. Quaglieni, Guzzi, 2 uur 18
min. 48 sec. Gem. 104.6 K.M.;
8. J. Wencel, Rudge-Whitworth, 2 uur 19
min. 45 sec, Gem. 104 K.M.;
9. G. A. de Ridder, Cotton, 2 uur 22 min
53 sec. Gem. 101.8 K.M.
Snelste ronde: E. A. Mellors, 8 min. 38.8
sec. is 119.8 K.M. per uur.
Ned. kampioen: G. G. W. Timmer.
Klasse 350 c.M.3:
1. S. Woods, Norton, 2 uur 14 min. 53 sec,
Gem. 123 K.M.;
2. P. Hunt, Norton, 2 uur 14 min. 56 sec
Gem. 122.9 K.M.
3. H. G. Tyrrel Smith, Rudge, 2 uur 16
min. 43 sec. Gem. 121.3 K.M.;
4. E. Selfo, Velocette, 2 uur 18 min. 35 sec
Gem. 120 K.M.;
5. P. v. Wijngaarden, Norton, 2 uur 2o
min. 20 sec. Gem. 115.8 K.M.;
6. R. Sundqvist, Husqvarna, 2 uur 25 min.
Gem. 115.3 K.M.;
7. H. Davids, Velocette, 2 uur 30 min. 54
sec. Gem. 110.6 KM,;
8. F. J. Binder, Rudge, 2 uur 36 min. 14
sec. Gem. 106.3 K.M.;
9. K. Reinbergen, Norton, 2 uur 36 min 28
sec. Gem. 106.2 K.M-
Snelste rondeS- Woods in 8 min. 8.8 sec.
is 127.2 K.M. per uur.
Ned. kampioen: P. v. Wijngaarden.
Klasse 175 c.M.3:
1. E. Fernihough, Excelsior, 2 uur 18 min.
30 sec. Gem. 89.6 K.M.;
2. Chr. C. v. Egmond, James, 2 uur 32
min. Giem. 81 K.M.;
3 F. Pondant, Barbé, 2 uur 37 min. 1 sgc.
Gem. 79.8 K.M.; J
4. G. v. d. Ploeg, D.K.W., 2 uur 38 min. 4
sec. Gem. 78.5 K.M.
Snelste ronde: E. Fernihough in 11 min. 10
sec. is 92.95 K.M. per uur.
Ned. kampioen: Chr. C v. Egmond-
De middagwedstrijd.
ïen lange pauze, die door velen nog langer
gemaakt wordt, doordat men gaat lunchen,
voordat de ochtendraces definitief geëindigd
zijn, een lange pauze dus geeft ons de gele
genheid, om een kijkje te nemen in en om het
restaurant der „overdekte". Zoo iets moet
men zelf gezien hebben, wil men een idee
krijgen van de drukte en gezelligheid, die
daar heerscht. Het zeer groote gebouw is af
gestampt vol met menschen, maar nog meer
duizenden versterken den inwendigen mensch
in de open lucht. Honderden tafeltjes en
stoeltjes zijn geplaatst, doch dit is veel te wei
nig. Geen nood echter. Het weer, dat eerst
even dreigde, wordt mooi; 't zonnetje komt
en een ontelbare menigte vlijt zich neer in
de hei. Eerst gaan ze eten, dandoen ze
een tukje! Want verreweg de meesten zijn in
den nacht gekomen en hebben geen minuut
geslapen en nu wreekt zich dat.
De slapende en andere rustende menigte
wordt echter tegen 2 uur weer naar de tribu
neplaatsen gedreven, waar al spoedig de
controle-wagen zijn ronde doet. Dan ver
schijnen de cracks en we zien hetzelfde too-
neel van vanmoren. De ongeveer 30 man ma
ken hun machines gereed, ze laden benzine
en olie, ze laten de motoren even draaien en
stellen zich dan op bij hun plaats.
De spanning is nu veel grooter dan van
morgen. Niemand is overtuigd van een Nor-
tonzege. Veel meer verwacht men, dat de
Rudge en de F.N. een hartig woordje mee
zullen spreken. En dan v. Hamersveld
komt uit op het nationale merk „Eysink".
Roept dat geen vaderlandsch gevoel op? En
wat zullen v. d. Pluym en v. Gent doen?
Vooral v. Gent, de pechvogel van vanmor
gen?
Weer gaat de vlag omhoog, weer werden
de seconden geteld en danDaar gaan ze,
op een na. Fijma verliest een sleutel en moet
even wachten. Niet lang echter, want een
minuut later is hij al ver uit het gezicht.
Dezelfde verrassing als des morgens: van
de eerste telefoonpost komt bericht, dat v.
Hamersveld de leiding heeft: 't Wordt met
een hoera-tje ontvangen. Doch als na ruim 7
minuten de renners in 't gezicht komen zien
we in een razend tempo een heel peleton na
deren. Voorop twee, vlak bij elkaar en dan
op korten afstand een stelletje anderen. Ra
zend hard gaat het door de laatste bocht en
in 'n flits schieten ons Nott (Rudge); v. Ha
mersveld (Eysink); Hunt (Norton) en Walker
(Rudge) voorbij. Op eenigen afstand volgen
de anderen, op de 8ste en 9de plaats v. Gent
en v. d. Pluym en later nog enkele Neder
landers.
Zou het dan toch waar zijn, dat de Rudge
aan Norton echten strijd kan geven? 't Lijkt
er op, als ook de tweede ronde voorbij is.
Nog steeds leidt Nott, gevolgd door Hunt
(Norton), 8 sec. achter den leider, v. Hamers
veld is 4e geworden en gaat stuivertje ver-
wiseslen met Walker. En Woods ligt op de
derde plaats.
Drie ronden lang blijft de stand aan den
kop onveranderd. Het blijkt, dat de Eysink
zeer snel is, doch vooral het bochtenwerk
van onzen populairen Nederlander is bui
tengewoon fraai en misschien zelfs nog een
tikje beter dan dat der'Engelschen.
In de 4de ronde vliegt Nott bijna uit den
bocht, doch weet zijn motor nog juist te hou
den. Hij verliest echter terrein aan Hunt, die
tot op enkele meters genaderd is. Hunt ziet
nu een kans en in een razend tempo rijdt de
ze duivel enpasseert als eerste voorbij
ons. En passant maakte hij het rondje in 7
min. 32.2 sec. en verbeterde hij het rondere
cord, dat nu op 137.5 K.M. staat!
Nott zou niet terug keeren. Met een ka
potte steeringdemper zit hij aan den kant
van den weg en weer gaan twee Nortonman-
nen (Hunt en Woods) aan den kop. v. Ha
mersveld is nu no. 3 geworden en het lang
durig duel tusschen hem en Walker is voor-
ioopig in zijn voordeel beslist.
Helaas, juist als de helft van den strijd
voorbij is, komt de eeuwige pechduivel weer
op bezoek bij v. Hamersveld en weer moet hij
opgeven.
Terwijl aan den kop weinig of geen veran
dering komt, wordt er in de achterste regio
nen hard gevochten, v. d. Pluym rijds zeer
constant en klimt langzaam een plaatsje om
hoog van de 9de naar de 5de plaats. En v.
Gent, die nu geen pech heeft, blijft voortdu
rend vlak bij hem. Een andere rijder, die mee
telt, is Houtop (Eysink). Hij rijdt echter zeer
onregelmatig en ligt dan op de 14de, dan op
de 11de, soms zelfs op de 17de plaats. Ten
slotte wordt het beter en kan hij in de verte
zoo nu en dan de rug van v. Gent zien
Het einde komt dan in 't zicht. Het tanken
heeft de leiders heelemaal geen kwaad ge
daan en Walker, die 3de ligt, kan met zijn
Rudge geen vondcrer. verrichten en is en
blijft 2 minuten achter. Demeuter (F.N.) is
4de geworden en Kalen (Husqvarna) 5de.
Hunt en Woods spannen zich niet al te veel
in, al rijden ze soms ook naast elkaar. Ze
sparen hun machines en rijden met gemak
hun race uit.
En zoo wordt ook deze race een algeheele
Norton-zege.
't Wachten is dan op den eersten Neder
lander en v. d. Pluym zorgt er voor, dat
Norton nogmaals genoemd wordt! Er komen
dan nog enkele renners binnen, voordat
wordt afgevlaga en het blijkt, dat in totaal
13 renners zich geklassificeerd hebben, w.o.
7 Nederlanders.
De uitslag is dan: 1. P. Hunt (Engeland),
Norton, tijd 2 uur 21 min. 40 3/5 sec., ca.
132 K.M.; 2. Stanley Woods (Ierland), Nor
ton, tijd 2 uur 21 min 40 4/5 sec.; 3. Gra-
ham Walker (Engeland), Rudge, tijd 2 uur
20 min. 1 4/5 sec.4. G. Kalen (Zweed),
Husqvarna, 2 uur 29 min. 1 4/5 sec.5. A. R.
K. v. d. Pluym (Norton), Nederlandsch
kampioen, 2 u. 31 min. 33 3/5 sec.; 6. J.
Tacheny (Belg), F.N., 2 uur 31 min. 39 sec.;
7 W. v. Gent (tweede Nederlander) (Nor
ton), in 2 uur 32 min. 36 4/5 sec.; 8. Noir
(België) op Sarolea; 9. Houtop (Ned.) op
Eysink; 10. Schot op Ariel en 11 v. Pelt op
Sunbeam.
Snelste ronde: Hunt in 7 min. 32 2 sec
gem. 137.5 K.M.
Ned. kampioen: v. d. Pluym.
Nabeschouwingen.
Als we een nabetrachting moeten geven
over de races, dan moeten we eerst opmerken,
dat alk wedstrijden zeker geslaagd mogen
heeten. Jammer was het. dat er in de hoogere
klassen weinig strijd was om de leiding. De
New Imperials in den 250 c.M3. klasse en
de Nortons in de 350 en 500 cM3. klasse
waren te snel voor de andere motoren. Dat
beteekent natuurlijk een geweldig iets voor
die merken, maar voor de toeschouwers was
het eigenlijk veel mooier geweest, als de
Rudge, de F. N., de Sarolea. de D. K. W., of
wat voor werk dan ook, volkomen opgewas
sen waren geweest tegen hun sterke en snelle
concurrenten.
De races hebben ons verder geleerd, dat
het vraagstuk van den motor nu wel lang
zamerhand opgelost is. Zeer weinig machines
zijn stuk gereden en dat, terwijl ze eenige
uren op volle kracht moesten loopen.
Dat de records niet verbeterd zijn. ligt o.i.
in de eerste plaats aan ce enorme snelheid
der Nortons. Deze konden na eenige ronden
in een kalm tempo rondtollen en daardoor
zakte bet gemiddelde eenigszins. En verder
stond er een sterke wind, die vooral op het
traject naar het Zuiden van Assen naar
Hooghalen de snelheid zeer remde.
Onze Nederlandsche renners hebben niet
teleurgesteld. Zij moeten een zeer ongelijken
strijd voeren met de fabrieksrenners, die op
speciale machines uitkomen. Maar onze
cracks bewezen opnieuw, dat ze niet minder
rijkunst bezitten. Dat is in alle klassen ge-
bieken, doch vooral in de twee hoogere af-
deelingen werd dat duidelijk vertoond. Eerst
verraste ons v. Hamersveld m?t zijn Eysink,
die zeer snel was en zeer vast op den weg
ligt, met zijn prima bochtenwerk en toen hij
uitviel, deed v. d. Pluym op de Norton het
niet minder fraai. Doch ook de anderen, v.
Wijngaarden, Timmer, v. Egmond, v. Gent,
Houtop, en nog enkele anderen, zij toonden
zich zeer goed thuis in dit internationale
keurkorps.
Toch zijn er nog wel enkele opmerkingen
te maken. Zoo is het ons bijv. niet erg duide
lijk, waarom de omroep zoo dikwijls zweeg
en zoo langdurig zweeg. Weliswaar waren
er rondeborden, maar het publiek (er. ook de
pers!) wil wel iets anders weten dan de stand
alleen. Het wil ook wel eens weten, hoe de
strijd is op het onzichtbare gedeelte. Wan
neer er het volgend jaar wat minder grumo-
foonplaatjes gedraaid worden en wat meer
gesproken, zal iedereen dat apprecieeren.
En dan de verkeersregeling, 't Is natuur
lijk moeilijk, om die puzzle op te lossen, maar
het lijkt ons zeer gewenscht, als Assen (we
bedoelen de gemeente) eens uitziet naar meer
afvoerwegen. Om 2 uur in een file te staan,
is iets, wat niet in den smaak valt van hei
publiek.
Maar voor de rest: hulde aan de organisa
tors van deze T. T.! Dat kan in 1933 op nog
meer toeschouwers rekenen dan nu!
W.
HET SLACHTVEEFONDSEN-CONFLICT.
Na drie jaren opgelost; slagers
en grossiers in het gelijk gesteld.
In den zomer van 1929 ontstond er, zooals
men zich zal herinneren, op de veemarkten te
Amsterdam, Utrecht en Rotterdam een felle
strijd tusschen de verschillende onderlinge
veeverzekeringsfondsen en de slagersbonden
over de uitbetaling van afgekeurde onderdee-
len, en wel speciaal van de ievers. De slagers
beweerden, dat krachtens de bepalingen der
wet deze afgekeurde onderdeelen, als ver
borgen gebreken, door den verkooper, dan
wel door zijn veefonds, moesten worden ver
goed, de veefondsen wezen iedere aansprake
lijkheid af.
Het conflict nam tamelijk scherpe vormen
aan, toen de slagers de verkoopers gingen
boycotten, die hun vee bij de onderlinge vee-
föndsen wilden verzekeren.
Tenslotte kwamen partijen overeen, het ge
schil ter beslissing voor te leggen aan een
commissie van drie juristen, te benoemen
door den president van den Hoogen Raad
der Nederlanden, bij welke beslissing par
tijen zich onvoorwaardelijk zouden neer
leggen.
Genoemde president benoemde tot arbiters
de heeren mr. Th. A. Fruin te Rotterdam, jhr.
mr. K. J. Schorer te Utrecht en jhr. mr. W.
M. de Brauw te 's-Gravenhage. Nadat over
en weer de schriftelijke conclusies waren ge
wisseld, werd voor <le arbitrage-commissie
gepleit, waarbij het standpunt van de Onder
linge Slachtveefondsen werd uiteengezet door
mr. L. H. C. Kuhó, advocaat te Amsterdam,
terwijl voor de Slagersbonden werd gepleit
door mr. A. van der Deure en mr. W. Vos,
advocaten te Bennekom.
Thans hebben arbiters uitspraak gedaan
en de Slagers- en Grossiersbonden volkomen
in het gelijk gesteld. Volgens hunne uitvoe
rig gedocumenteerde beslissing is, volgens de
desbetreffende bepalingen van het Burgerlijk
Wetboek de kooper van een rund, dat voor
de slachtbank is bestemd, ook gerechtigd tot
vergoeding, wanneer na het slachten van het
rund blijkt, dat het lijdende was aan een
verborgen ziekte welke bij redelijk en gebrui
kelijk onderzoek vooraf bij den koop niet was
te constateeren en door welk verborgen ge
brek het vleesch in het algemeen nog bruik
baar is, doch sommige organen en onder
deelen door den Keuringsdienst niet worden
goedgekeurd.
Dit recht op vergoeding blijft bestaan,
ook al zou de waarde van die afgekeurde on
derdeelen betrekkelijk gering zijn, en b.v. hij
een op 360 geschat rund niet meer dan
0.35 of 1 bedragen.
JUBILE VAN DEN ONDERZEEDIENST.
Prins Hendrik en minister Decktrs
behoorden tot de gasten.
Het 25-jarig bestaan van den onderzee
dienst is Zaterdag gevierd met een revue van
een deel van de onderzeevloot op de reede van
Den Helder.
Te 10.35 begaf prins Hendrik, die in civiel
gekleed was, zich aan boord van de pantser-
baat „Gruno", vergezeld o.a. van den com
mandant der marine, schout bij nacht C. J. E.
Brutel de la Rivière, den commandant van de
onderzeekarzene kapt. ter zee F. W. Coster en
den burgemeester van Den Helder. De
„Gruno" voer langzaam om de linie der on
derzeeërs heen. De bemanningen stonden aan
dek in parade aangetreden.
Na de inspectie ging de prins over op de
admiraalssloep, welke hem te 11.15 naar de
0.13 bracht. Een kwartier later ging minister
Deckers met ee n marine-motorboot naar de
O. 14 en beide onderzeeërs trokken daarna in
de richting Texel op spelevaren met een vol
ledig programma. Beide booten doken onder,
voor een tocht van ongeveer een uur.
De reünisten van den onderzeedienst wer
den naar de O. 9 en O. 10 gebracht en gingen
met deze beide booten varen, eveneens gedeel
telijk onder water.
Om één uur keerden alle schepn weer in
Den Helder terug.
Na het bezoek aan den onderzeedienst, be
gaf de prins zich naar den Yougo-Slavischen
torpedobootjager Dubrovnik, welke in de
haven ligt, om de vuurleiding te laten mon-
teeren.
De prins begaf zich daarna naar de
kazerne, waar hij de tentoonstelling bezich
tigde en zich geruimen tijd onderhield o.a.
met prof. Vening Meinesz, die den prins de
slingerproeven demonstreerden, welke aan
boord van de K 13 genomen waren.
Toenyle prins vertrokken was, bezocht ook
de minister van defensie het vaartuig.
Om ürie uur bracht minister Deckers een
bezoek aan de kazerne van den onderzeedienst
e ninspecteerde de op de binnenplaats aan
getreden troepen.
In een korte rede wees op de minister er op,
dat behalve de waarde van een onmisbaar
defensiewapen, de onderzeeboot ook voor den
zeeman nog bijzondere waarde heeft, omdat
zij hem gelegenheid biedt ervaring op te doen
op kleine vaartuigen, waar men op elkanders
hulp en steun is aangewezen.
Behalve aan de defensie, heeft het wapen
ook goede diensten bewezen aan de weten
schap. Spr. herinnert aan de zwaartekrach-
proeven en de reis van de K 13. Voor den
vocrtreffelijken arbeid der marine bracht spr.
den dank over der regeering.
Met enkele woorden dankte kapitein ter zee
Coster den minister voor diens waardeerende
woorden.
Daarna had een druk bezochte receptie
plaats in het officiersgebouw van de kazerne
Het gemeentebestuur van Den Helder bood
een ets in lijst aan, voorstellend een stadsge
zicht uit Den Helder.
In de kazerne was een toepasselijke ten
toonstelling georganiseerd met veel wetens
waardigs op het gebied van duikbooten.
Des avonds was er een diner in de marine
club, terwijl om tien uur een concert werd ge
geven in de muziektent in het Julianapark,
welk concert ter gelegenheid van het jubileum
aangeboden werd door het stedelijk muziek
korps.
PROTEST TEGEN UITVOERING DER
ARBEIDSWET.
Een fabriek gesloten; 300 arbeiders
de dupe.
De directeur van de confectiefabriek der
firma Hartogs en Co. in de Keerweerlaan te
Rotterdam had bezwaren tegen de wijze
waarop de naleving der arbeidswet in zijn
fabriek werd gecontroleerd. Volgens de opvat
ting der directie verstoorde de politie de werk
zaamheden. Vrijdagnamiddag heeft daarop
de directie uit protest de fabriek gesloten en
zich tot den minister van justitie gewend met
een klacht over de bejegening van de politie
ondervonden.
Ongeveer 300 personen, van wie de helft in
de fabriek en de helft thuis werkt, zijn werk
loos door dit conflict.
De directie was Vrijdag door de politie be
keurd in verband met een overtreding van de
arbeidswet, waarna het personeel huiswaarts
gezonden werd.
DE TABAKSCULTUUR.
Steunmaatregelen niet gerechtvaar*
digd.
Op de vragen van het lid der Tweede
Kamer den heer Kersten betreffende het
nemen van steunmaatregelen van regeerings-
wege ten behoeve van de Nederlandsche ta
baksplanters, heeft de minister van economi
sche zaken en arbeid, geantwoord dat het
hem bekend is, dat ook de tabaksplanters den
invloed van de crisis ondervinden.
De tabakscultuur is in den loop der jaren
sterk ingekretnoen. In de laatste jaren terug-
gelcopen tot zelfs beneden de 100 H.A., n 1.
ongeveer 80 H.A.
De minister concludeert, dat de tabaks
teelt hier te lande weinig toekomst schijnt te
hebben, terwijl zij, gezien haar zeer onderge
schikte plaats, voor het algemeen belang van
te geringe beteekenis moet worden geacht om
steunmaatregelen voor haar instandhouding
te rechtvaardigen.
RELLETJES TE HAARLEM.
Stakende stucadoors hebben Vrijdagavond
te Haarlem opnieuw relletjes veroorzaakt. De
politie zag zich genoodzaakt de sabel te ge
bruiken, waarmee de menigte werd uiteenge
dreven. Daarna is het rustig gebleven.
MISLUKTE ONTVLUCHTINGS
POGING VAN EEN GEDETINEERDE.
Een bewaarder verwond.
Een gedetineerde in de strafgevangenis te
Arnhem, veroordeeld tot langdurige gevange
nisstraf en tijdelijk in een ziekencel opgeno
men, heeft een poging tot ontvluchting ge
daan. Met een tot een beitel omgevormde spijl
van zijn ledikant, slaagde hij er in oin in net
onderste paneel van de celdeur een gat te
maken. Door die opening is hij naar de gang
gekropen, waar hij den surveilleerenden ge
vangenbewaarder onverhoeds aanviel en met
zijn beitel verwondde.
De man werd echter door gevangenisperso
neel ontzet en de gedetineerde opnieuw opge
sloten.
KORTE BERICHTEN.
De commissie van advies voor de in»
stelling van een regeeringspersdienst, onder
presidium van prof. mr. J. P. Fran?ois, chef
van de afd. Volkersbondszaken van het
dept. van buitenlandsche zaken heeft haar
rapport aan den minister van buitenlandsche
zaken uitgebracht
Volgens het Vad. zal de gemeentebe-
grooting van Den Haag voor 1933 een tekort
aanwijzen van 5lA millioen gulden.