VERSCH GEKARND
QemeetUecadett.
Handleiding gratis
hatten van schoonheid sluimeren in Uw h
OUDKARSPEL.
Donderdagavond vergaderde de raad de
zer gemeente.
Naar aanleiding der notulen van de 13
Mei had wethouder Bakker een aanmerking.
Dit was bij het punt waar de z.g.n. com
missie voor steun aan de tuinbouwers werd
opgeheven en deze zijn overgegaan naar het
crisiscomité.
De heer Zaagman maakte toen de opmer
king: „wanneer u toen uw stem had gegeven
voor credietverleening".
Het zou zijn, zeide hij, alsof door mijn
stem de steun werd afgewezen.
Hier krijgt ik last door met mijn vrienden.
De voorzitter: De schrijver formuleerde dit
als „derde persoon" en in de notulen komt
dan ook terecht voor: „door zijn stem".
De notulen kunnen dan ook goedgekeurd
worden.
Weth. Bakker: Vervolgens komt er in voor
toen ik u feliciteerde met uw herbenoeming
als burgemeester, dat u nu na zes jaar er
niet zoo prettig voor stond in de verhouding
met de burgerij. Het was niet mijn bedoeling
dat u de sympathie niet had van de burgerij,
doch het was*met het oog op den noodtoe
stand in de gemeente.
De heer Zaagman: Ik heb gezegd: met
mede uw stem, ik heb geen last, niet van
mijn vrienden en ook niet van anderen.
De voorzitter deelde mede, dat van deiv
minister van binnenlandsche zaken is inge
komen de mededeeling, dat geen vrijheid door
hem kan gevonden worden alsnog op de aan
vrage om subsidie in de kosten van werkver
schaffing gunstig te Jbeschikken.
Weth. Bakker vond het jammer, dat er
geen subsidiege geven wordt voor de werk
verschaffing. Nu moeten ze in de steunrege
ling vallen.
Ook de heer De Boer vond dit te betreu
ren.
De voorzitter: de minister blijft bij zijn
weigering volharden.
Van denzelfden minister was bericht inge
komen, darde rijksbijdrage in de jaarwedde
over 1931 van den correspondent der arbeids
bemiddeling is vastgesteld op 10.
Van den commissaris der koningin in deze
provincie mededeeling, dat aan den burge
meester verlof is verleend van 1 tot en met 21
Juni a.s. om zich buiten de gemeente op te
houden.
Gedurende dezen tijd zijn de werkzaamhe
den ter secretarie verricht door den heer A.
G. Groen, in verband waarmede machtiging
werd gevraagd tot betaling uit de post
„schrijfloonen" van een vergoeding, bere
kend naar 20 per week, van 60.
Zonder hoofdelijke stemming machtiging
tot uitbetaling verleend.
Aan den minister van binnenlandsche za
ken is verlenging gevraagd van de steunre-
assen,
GIETEN
STAV0RE1
KEILEN
kuinre
giethoorn
Geldersche vallei op den ^erugreis ge
volgd wordt. Over Vuursche, Hilversum
en langs de Vecht naar de hoofdstad
terug.
Duin- en polderlandschappen in
N.- en Z.-Holland (Routes 6 en 7).
De bewoners van de verder afgelegen
provincies kennen in elk geval Scheve-
ningen en Noordwijk, maar weten zij
ook, dat ten noorden van Haarlem ver
schillende zéér rustige badplaatsen
(Castricum, Bergen, enz.) in opkomst
zijn? Weten zij, dat de wijde horizonten
onzer polderlandschappen, in den Haar
lemmermeer, den Purmer en den Scher
mer weergaloos mooi zijn met hun zwa
re Hollandsche wolkenluchten. Maakt u
onzen rondtoer No. 6 eens: van Amster
dam langs de Zaan, waar de molens
voor een deel helaas verdwenen zijn,
maar waar nu machtige fabriekscom
plexen getuigenis afleggen van Neder-
land's industrieel kunnen. Typisch is
de binnenweg over Castricum naar Alk
maar; talrijke excursies kunt u hier
maken door de duinen. Aan deze route
kunt u een bezoek aan den afsluitdijk
verbinden, terwijl steden als Hoorn,
Enkhuizen en Medemblik een visite
overwaard zijn. Door den Schermer en
langs Purmerend weer terug, eventueel
een kiikje nemen in Volendam ;n op
Marken Route 7 voert door de mooiste
deelen van de streek tusschen Haarlem
en Den Haag, o.m. langs Aerdenhout,
Bloemendaal en Heemstede. Der terug
weg neme men eens door den Haarlem
mermeerpolder, nog kort geleden a's een
gigantisch voorbeeld van waterstaats
werken naar voren geschoven, doch
thans „overschaduwd" door het IJssel-
meer.
Langs de groote rivieren
(Routes 8 en 9).
Een aardige rondrit (No. 8) gaat van
Rotterdam langs de Maas, via Schie
dam, Vlaardingen en Maassluis naar
Hoek van Holland, tegenwoordig ook
reeds als badplaats geëxploiteerd. Een
haarlem,
zan0v00rt je*
almelo
hengelo]
noordwijk
leiden-u
[deventer
hilversum!
bodegr 1
q utrech
iflgouoa n
ÏNSCHEDÉ
mtrstoort
in, rrr.
iuteen
groenlo1
hoek van hollandat delft
oostvoornej^j^^oi
.JflNTERSWIJK
|nijmegt|
^-^BARENDREfcHTJfr^wmw
drquwershaV^^
vJ.wiiIemstad»i==^\ i
zierikz^-^-^K,—*!. -. 1
middelbt ^roosendaal
OUITSCHLAND
RTOGENBl
veghel
burg
v, eindhoven
weert
[sittard
vw alkenburg
jp heerlen-
SCHttOt
maastricht
kend, o.m. in verband met de kleeder
drachten.
De Vennen, Berg en Dal en
Valkenburg (Routes 12, 13 en 14)
vormen een waardig slot van deze rond
toeren in „Mooi Nederland", welke naam
meer in het bizonder gegeven werd aan
het gebied ten zuiden van Nijmegen.
Route 12 gaat van Tilburg langs Bra-
bant's duinen (Loon op Zand), de Vennen
(Oisterwijk), de badplaats IJzeren Man
naar 's-Hertogenbosch, vervolgens door
de Peel via Eindhoven, de licht- en si-
garenstad, langs bosch en hei naar Til
burg terug. Route 13, van Nijmegen uit
gaande, volgt vanaf Mook den „breeden
stroom der Maas" tot Venlo en gaat dan
over Duitsch gebied, langs de bekende
bedevaartplaats Kevelaer door 't Reichs-
wald via Kleef terug naar Noviomagum,
Of: Hilversum (161.5) 's-Graveland
Kortenhoef Vreeland Loener-
sloot Abcoude Ouderkerk Die-
men Amsterdam (196.7).
6. Amsterdam Zaandam Wor-
merveer Uitgeest Castricum (32.2)
Egmond-Binnen Bergen Alk
maar (64) Schermerhorn Purmer
end Ilpendam Buiksloot Amster
dam (108.8).
7. Den Haag Wassenaar Katwijk
Noordwijk Noordwijkerhout Vo
gelenzang Aerdenhout Zandvoort
(47.3) Bloemendaal Haarlem
Heemstede Hoofddorp Aa'smeer
Leijmuiden (82.6) Alfen a. d. Rijn
Leiden Haagsche Schouw Den
Haag (125.9).
bekende meer en langs het vliegveld
Eelde), en dan vervolgens een bezoek
brengen aan het Zuidlaardermeer, over
den Hondsrug nc °.r Emmen, dwars over
de heide, via Beilen naar Meppel, langs
Giethoorn, en de droomerige stadjes aan
den IJsselmeeroever naar Gaasterland,
om door het Merengebied of verder langs
de Zuiderzeekust over Leeuwarden te
rug te keeren. Dan zal men de bovenbe
doelde uitspraak van ganscher harte
tegenspreken! Ook route is zeer inte
ressant, van Heerenveen over Beetster-
zwaag en voorts door het eenzame ge
bied ten zuiden van Groningen via
Roden, Peize en Eelde naar Gieten, om
tenslotte langs de Drentsche Hoofdvaart
en Meppel, via Giethoorn en Steenwijk,
terug te keeren.
Twenthe, Achterhoek en Veluwezoom
(Routes 3 en 4).
De Veluwe is als toeristengebied tame
lijk bekend, Twenthe al veel minder,
terwijl de Achterhoek in de herinnering
van zeer velen alleen staat als cycloon
centrum (Borculo). Route 3 gaat van
Deventer door het heuvelgebied, langs
Almelo en de mooie streek bij Tubber-
gen en Ootmarsum, daarna door het
textielindustrie-centrum, steeds over
uitstekende wegen naar Groenlo. De
rondrit door den Achterhoek voert langs
prachtige plekjes, zoo o.m. bij Montfer-
land, Hummelo en in de omgeving van
Zutfen. Ook route 4 is zeer belangwek
kend: het noordelijk deel van de Velu
we, de omgeving van het Uddelermeer
zijn overbekend. Prachtige wandelingen
kan me nhier maken. Via Apeldoorn
naar Arnhem en dan over Velp, de Steeg
door de Middagterallee naar Zutfen,
vanwaar weder een interessante omweg
naar Deventer gemaakt wordt. Langs de
oevers van den IJssel naar Overijssel's
hoofdstad terug
Gooi- en Eemland en de
Geldersche vallei,
zijn de gebieden, welke route 5 door
kruist. Van Amsterdam langs den ouden
weg (over Muiden, Naarden en Eemnes)
naar Amersfoort. Wanneer men dan
later den nieuwen weg door het Gooi
weder eens rijdt, zal men dankbaar er
kennen, dat er op wegengebied toch
reeds mooie resultaten bereikt zijn,
waaraan ook de A.N.W.B. heeft mede
gewerkt. Over Nijkerk en Garderen
langs prachtige binnenwegen naar het
Uddelermeer, via Stroe en Otterlo over
vrijwel ongerepte deelen van de Veluwe
naar Ede, vanwaar de oostrand van de
prachtige, zeer moderne weg gaat van
daar dwars door onzen groententuin,
het Westland, naar Rijswijk, waar de
route aansluit op den nieuwen Rijks
weg naar Delft. Een weg, die voortdu
rend prachtige landelijke vergezichten
opent, leidt langs het tuin- en bosch
bouwcentrum Boskoop, de Reeuwijksche
en Sluipwijksche plassen, over de kaar-
senstad Gouda, naar het aloude Schoon
hoven, waar men den Lekdijk bereikt,
die op den terugweg tot Rotterdam ge
volgd wordt. Route No. 9, van Utrecht
uit, voert langs de zeer bekende zomer
verblijfplaatsen Zeist, Driebergen,
Doorn, Rhenen, Wageningen, Heelsum
en Oosterbeek naar Arnhem. Van daar
gaat het, ten deele over smalle wegen,
maar door een interessant landschap,
de Betuwe, waar nu de vruchten aan de
boomen rijpen (een schoone belofte voor
het najaar), langs welvarende plaatsen,
deels ook uit architectonisch oogpunt
belangwekkend (Tiel, Culemborg) naar
Utrecht terug.
Westelijk N.-Brabant, Walcheren
en het Vlaamsche land (Routes
10 en 11),
De goed geconserveerde vesting Wil
lemstad is in den laatsten tijd vaak ge
noemd, maar heel weinig bekend is het,
dat we hier met een waar natuurmonu
ment te doen hebben. Volgt U daarom
route 10 eens, van Breda door mooie
bosschen naar Roosendaal, dan door het
suikergebied over Steenbergen naar
Willemstad, waar een voorloopig nog
niet al te beste pontveerverbinding naar
Numansdorp voert. Door de Hoeksche
waard naar Barendrecht, waar een zeer
moderne hefbrug in aanbouw is ten be
hoeve van de scheepvaartverbinding
DordrechtNoordzee. Over Dordrecht
naar Gorinchem een kronkelende dijk
weg, maarprachtige eindelooze ver
gezichten. Van laatstgenoemde plaats
weer zuidwaarts, bij Geertruidenberg
een noderne vaste oeververbinding, één
der resultaten van het Rijkswegenplan.
Route 11 voert ons langs de kust van het
prachteiland Walcheren door Zeeuwsch-
Vlaanderen en door België terug, waar
Gent een zekere vermaardheid verwor
ven heeft voor de kantindustrie en de
bloemencultuur, terwijl Antwerpen met
de moderne haveninrichtingen en het
fraaie stadskarakter ook wel even ge
noemd mag worden, ook al ligt deze stad
buiten de grenzen. Het slot van dezen
rit, langs Bergen op Zoom en over Zuid-
Beveiand is wederom heel belangwek-
zooals Nijmegen in den Romeinschen
tijd (waaraan nog vele herinneringen
intact zijn gebleven), heette. En op de
laatste route, No. 14, is het spreekwoord
van den goeden wijn en den krans wel
bizonder sterk van toepassing. Want
elke Nederlander kent Valkenburg en
het Geuldal, meestal helaas alleen van
„hooren zeggen". En daarom: vergeet
vooral deze route niet, die door de mooi
ste deelen van dit zoo rijk door de na
tuur bedeelde gebied voert.
Kilometerafstanden.
De afstanden tusschen zijn gere
kend vanai het beginpunt der routes.
1. Groningen Haren de Punt
Zuid Laardermeer Gieten (30.3)
Gasselt Emmen (57.6) Westerbork
Beilen Havelte Meppel (126.7)
Leenders Giethoorn Vollenhove
Blokzijl Kuinre Lemmer Sta
voren (206.7) Koudufn (Hindeloo-
pen) Workum Allingawier Bols-
ward Sneek (251.7) Leeuwarden
(285.3) Buitenpost Groningen (341.5)
Of: Stavoren (206.7) Hemelum
Woudsend Sneek (242.7) Leeuwar
den (266.3) Groningen (322.5).
Of: Stavoren (206.7) Workum
Zurig (Zuiderzeeafsluitdijk) Harlin-
gen Leeuwarden Groningen (295.8).
2. Heerenveen Ureterp Tolbert
Roden Norg Donderen de Pol
Eelde de Punt (79.7) Gieten (99.6)
Assen Meppel (158.9) Giethoorn
Steenwijk Heerenveen (206.5).
3. Deventer Raalte Luttenberg
Hellendoorn Almelo (50.9) Oot
marsum de Lutte Enschedé (113.7)
Groenlo Meddo Winterswijk (157.4)
Aalten Montferland Hummelo
Zutphen (232.1) Gorssel Deventer
(247.5).
4. Zwolle Ernst Vierhouten
Elspleet (44.0) Staverden Uddeler
meer Apeldoorn (68.5) Arnhem
(95.6) de Steeg Zutfen (125.3)
Gictel Deventer Zwolle (174 5).
5. Amsterdam Naarden Eemnes
Amersfoort (49.7) Nijkerk Gar
deren Uddelermeer (82.3) Stroe
Otterlo Ede (113.5) Woudenberg
Pyramide Huis ter Heide Vuursche
Hilversum (161.5) 's-Graveland
Weesj Amsterdam (1921L
8. Rotterdam Maassluis Hoek
van Holland Naaldwijk Waterin
gen Rijksvvijk Delft (61.9) Zeg
waard Boskoop Gouda (95.3)
Schoonhoven Krimpen Rotterdam
(142.5).
9. Utrecht Doorn Wageningen
Arnhem (63.2) Eist Tiel (103.2)
Tuil Culemborg Utrecht (161.4).
10. Breda Roosendaal (24.5) Steen
bergen Willemstad (58.2) Numans
dorp Klaaswaal Barendrecht
Dordrecht (93.3) Papendrecht Go
rinchem (120.7) Keizersveerbrug
Geertruidenberg Breda (153.4).
11. Middelburg Veere Seroos-
kerke Domburg Vlissingen (48.3)
Breskens Oostburg Maldeghem
Gent (105.9) Antwerpen (160.2) Ber
gen op Zoom (195 8) Goes Middel
burg (263.4).
12 Tilburg Loon op Zand Oister
wijk Helvoirt 's-Hertogenbosch
36.8) Veghel Deurne Meyel
(100.2) (langs de Noordervaart) Weert
Eindhoven (146.5 Oirschot Til
burg (182.5).
13. Nijmegen Groesbeek Molen
hoek bij Heumen) Mook Gennep
Venlo (?2.2) Geldern Kevelaer
Goch Kessel Grünewald Kleef
(131.9) Kranenburg Nijmegen
(154.6).
14 Roermond Sittard (25.7) Schin-
nen Wijnandsrade Amstenrade
Treebeek Heerlen (62 9 Valken
burg Schin op Geul Lemiers
Vaals (93.4) Epen Stenaken
Gronsveld Maastricht (129 3) Beek
Obbicht Roosteren Maasbracht
Roermond (187.9).
Voor de reizen No.'s 11 en 13 heeft
men een Belgisch, resp. een Duitsch,
triitiek, benevens internationale docu
menten, noodig. Hierover hebben wij
onlangs uitvoerig bericht en wij zijn
gaarne bereid, nadere inlichtingen aan
onze lezers te verstrekken. Voor de
routes in Nederland zijn natuurlijk geen
documenten noodig, terwijl de overal
voorkomende A.N.W B. wegwijzers het
geven van meer gedetailleerde routebe
schrijvingen wei overbodig maken.
geling voor de transport-arbeiders, welke
sinds 2 Jan. 1932 buiten werking is geweest,
zoo noodig ingaande 4 Juli a.s wederom
van kracht te doen zijn, dit met het oog op
de aanstonds weer afgeloopen aardappel
campagne en de dan wederom komende slap
te in dit bedrijf.
De heer Rijper: De aanvoer zal wel van
weinig beteekenis zijn.
De voorzitter: Daarom wilden B. en W.
dit wederom aanvragen, omdat men wel ver
moedde, dat er niet veel werk zou komen.
Men moet echter niet vergeten, dat er 2/3
van liet verdiende loon afgaat bij steunver
lening. De arbeider mag niet boven de 10
komen en dat verdient men gauw.
Voor kennisgeving aangenomen.
Het vakonderwijs in Westfriesland is ge
geven aan 100 leerlingen, waarvoor is be
taald 1744.50. Uit deze gemeente namen
5 leerlingen deel, zoodat dit 87.22y9 voor
de gemeente wordt.
Rekening van de U.L.O.-school voor de
gemeenten Noord - en Zuid-Scharwoude en
Oudkarspel over 1931.
De ontvangsten bedroegen 1434.42, de
uitgaven 4422.98. Zoodat dit een tekort
medebrengt van 2988.56, wat voor elke ge
meente 996.18 is.
Dit geeft een ander beeld dan andere ja
ren en komt mede door het aanstellen van
een boventallige leerkracht in 1931.
n 1932 is het aantal leerlingen in dier ma
te gestegen, dat we recht hebben op het thans
aangestelde aantal leerkrachten.
Ook door de invoering van het onderwijs
in hét Fransch, waarvoor de leermiddelen
moesten worden aangeschaft, was het nogal
groote tekort te wijten.
Adres van het Plaatselijk Crisis-Comité,
houdende dankbetuiging voor verleende sub
sidie van 1000 met verzoek om nogmaals
een bedrag uit de gemeentekas beschikbaar
te stellen, ten behoeve van het comité.
De voorzitter merkte op, dat het subsidie
van 1000, in de raadvergadering van 13
Mei toegestaan, volgens mededeeling van het
Jbestuur van het crisis-comité, momenteel ge
heel is verbruikt. De vrijwillige bijdragen
vloeien niet zoodanig toe, dat het comité
zijn uitgaven uit de inkomsten kan bestrijden,
zoodat het zich opnieuw tot den raad moet
wenden om een bijdrage uit de gemeente-
kds
Dit adres heeft in de vergadering van B.
en W. een onderwerp van uitvoerige bespre
king uitgemaakt en heeft het college zich de
vraag gesteld of het met het oog op den toe
stand van de gemeentekas verantwoord is
opnieuw een bijdrage te verleenen en of het
geen aanbeveling verdiende gedurende
zomermaanden de steun aan crisis-s! achtog