VERSCH GEKARND QemeetUecadett. Handleiding gratis hatten van schoonheid sluimeren in Uw h OUDKARSPEL. Donderdagavond vergaderde de raad de zer gemeente. Naar aanleiding der notulen van de 13 Mei had wethouder Bakker een aanmerking. Dit was bij het punt waar de z.g.n. com missie voor steun aan de tuinbouwers werd opgeheven en deze zijn overgegaan naar het crisiscomité. De heer Zaagman maakte toen de opmer king: „wanneer u toen uw stem had gegeven voor credietverleening". Het zou zijn, zeide hij, alsof door mijn stem de steun werd afgewezen. Hier krijgt ik last door met mijn vrienden. De voorzitter: De schrijver formuleerde dit als „derde persoon" en in de notulen komt dan ook terecht voor: „door zijn stem". De notulen kunnen dan ook goedgekeurd worden. Weth. Bakker: Vervolgens komt er in voor toen ik u feliciteerde met uw herbenoeming als burgemeester, dat u nu na zes jaar er niet zoo prettig voor stond in de verhouding met de burgerij. Het was niet mijn bedoeling dat u de sympathie niet had van de burgerij, doch het was*met het oog op den noodtoe stand in de gemeente. De heer Zaagman: Ik heb gezegd: met mede uw stem, ik heb geen last, niet van mijn vrienden en ook niet van anderen. De voorzitter deelde mede, dat van deiv minister van binnenlandsche zaken is inge komen de mededeeling, dat geen vrijheid door hem kan gevonden worden alsnog op de aan vrage om subsidie in de kosten van werkver schaffing gunstig te Jbeschikken. Weth. Bakker vond het jammer, dat er geen subsidiege geven wordt voor de werk verschaffing. Nu moeten ze in de steunrege ling vallen. Ook de heer De Boer vond dit te betreu ren. De voorzitter: de minister blijft bij zijn weigering volharden. Van denzelfden minister was bericht inge komen, darde rijksbijdrage in de jaarwedde over 1931 van den correspondent der arbeids bemiddeling is vastgesteld op 10. Van den commissaris der koningin in deze provincie mededeeling, dat aan den burge meester verlof is verleend van 1 tot en met 21 Juni a.s. om zich buiten de gemeente op te houden. Gedurende dezen tijd zijn de werkzaamhe den ter secretarie verricht door den heer A. G. Groen, in verband waarmede machtiging werd gevraagd tot betaling uit de post „schrijfloonen" van een vergoeding, bere kend naar 20 per week, van 60. Zonder hoofdelijke stemming machtiging tot uitbetaling verleend. Aan den minister van binnenlandsche za ken is verlenging gevraagd van de steunre- assen, GIETEN STAV0RE1 KEILEN kuinre giethoorn Geldersche vallei op den ^erugreis ge volgd wordt. Over Vuursche, Hilversum en langs de Vecht naar de hoofdstad terug. Duin- en polderlandschappen in N.- en Z.-Holland (Routes 6 en 7). De bewoners van de verder afgelegen provincies kennen in elk geval Scheve- ningen en Noordwijk, maar weten zij ook, dat ten noorden van Haarlem ver schillende zéér rustige badplaatsen (Castricum, Bergen, enz.) in opkomst zijn? Weten zij, dat de wijde horizonten onzer polderlandschappen, in den Haar lemmermeer, den Purmer en den Scher mer weergaloos mooi zijn met hun zwa re Hollandsche wolkenluchten. Maakt u onzen rondtoer No. 6 eens: van Amster dam langs de Zaan, waar de molens voor een deel helaas verdwenen zijn, maar waar nu machtige fabriekscom plexen getuigenis afleggen van Neder- land's industrieel kunnen. Typisch is de binnenweg over Castricum naar Alk maar; talrijke excursies kunt u hier maken door de duinen. Aan deze route kunt u een bezoek aan den afsluitdijk verbinden, terwijl steden als Hoorn, Enkhuizen en Medemblik een visite overwaard zijn. Door den Schermer en langs Purmerend weer terug, eventueel een kiikje nemen in Volendam ;n op Marken Route 7 voert door de mooiste deelen van de streek tusschen Haarlem en Den Haag, o.m. langs Aerdenhout, Bloemendaal en Heemstede. Der terug weg neme men eens door den Haarlem mermeerpolder, nog kort geleden a's een gigantisch voorbeeld van waterstaats werken naar voren geschoven, doch thans „overschaduwd" door het IJssel- meer. Langs de groote rivieren (Routes 8 en 9). Een aardige rondrit (No. 8) gaat van Rotterdam langs de Maas, via Schie dam, Vlaardingen en Maassluis naar Hoek van Holland, tegenwoordig ook reeds als badplaats geëxploiteerd. Een haarlem, zan0v00rt je* almelo hengelo] noordwijk leiden-u [deventer hilversum! bodegr 1 q utrech iflgouoa n ÏNSCHEDÉ mtrstoort in, rrr. iuteen groenlo1 hoek van hollandat delft oostvoornej^j^^oi .JflNTERSWIJK |nijmegt| ^-^BARENDREfcHTJfr^wmw drquwershaV^^ vJ.wiiIemstad»i==^\ i zierikz^-^-^K,—*!. -. 1 middelbt ^roosendaal OUITSCHLAND RTOGENBl veghel burg v, eindhoven weert [sittard vw alkenburg jp heerlen- SCHttOt maastricht kend, o.m. in verband met de kleeder drachten. De Vennen, Berg en Dal en Valkenburg (Routes 12, 13 en 14) vormen een waardig slot van deze rond toeren in „Mooi Nederland", welke naam meer in het bizonder gegeven werd aan het gebied ten zuiden van Nijmegen. Route 12 gaat van Tilburg langs Bra- bant's duinen (Loon op Zand), de Vennen (Oisterwijk), de badplaats IJzeren Man naar 's-Hertogenbosch, vervolgens door de Peel via Eindhoven, de licht- en si- garenstad, langs bosch en hei naar Til burg terug. Route 13, van Nijmegen uit gaande, volgt vanaf Mook den „breeden stroom der Maas" tot Venlo en gaat dan over Duitsch gebied, langs de bekende bedevaartplaats Kevelaer door 't Reichs- wald via Kleef terug naar Noviomagum, Of: Hilversum (161.5) 's-Graveland Kortenhoef Vreeland Loener- sloot Abcoude Ouderkerk Die- men Amsterdam (196.7). 6. Amsterdam Zaandam Wor- merveer Uitgeest Castricum (32.2) Egmond-Binnen Bergen Alk maar (64) Schermerhorn Purmer end Ilpendam Buiksloot Amster dam (108.8). 7. Den Haag Wassenaar Katwijk Noordwijk Noordwijkerhout Vo gelenzang Aerdenhout Zandvoort (47.3) Bloemendaal Haarlem Heemstede Hoofddorp Aa'smeer Leijmuiden (82.6) Alfen a. d. Rijn Leiden Haagsche Schouw Den Haag (125.9). bekende meer en langs het vliegveld Eelde), en dan vervolgens een bezoek brengen aan het Zuidlaardermeer, over den Hondsrug nc °.r Emmen, dwars over de heide, via Beilen naar Meppel, langs Giethoorn, en de droomerige stadjes aan den IJsselmeeroever naar Gaasterland, om door het Merengebied of verder langs de Zuiderzeekust over Leeuwarden te rug te keeren. Dan zal men de bovenbe doelde uitspraak van ganscher harte tegenspreken! Ook route is zeer inte ressant, van Heerenveen over Beetster- zwaag en voorts door het eenzame ge bied ten zuiden van Groningen via Roden, Peize en Eelde naar Gieten, om tenslotte langs de Drentsche Hoofdvaart en Meppel, via Giethoorn en Steenwijk, terug te keeren. Twenthe, Achterhoek en Veluwezoom (Routes 3 en 4). De Veluwe is als toeristengebied tame lijk bekend, Twenthe al veel minder, terwijl de Achterhoek in de herinnering van zeer velen alleen staat als cycloon centrum (Borculo). Route 3 gaat van Deventer door het heuvelgebied, langs Almelo en de mooie streek bij Tubber- gen en Ootmarsum, daarna door het textielindustrie-centrum, steeds over uitstekende wegen naar Groenlo. De rondrit door den Achterhoek voert langs prachtige plekjes, zoo o.m. bij Montfer- land, Hummelo en in de omgeving van Zutfen. Ook route 4 is zeer belangwek kend: het noordelijk deel van de Velu we, de omgeving van het Uddelermeer zijn overbekend. Prachtige wandelingen kan me nhier maken. Via Apeldoorn naar Arnhem en dan over Velp, de Steeg door de Middagterallee naar Zutfen, vanwaar weder een interessante omweg naar Deventer gemaakt wordt. Langs de oevers van den IJssel naar Overijssel's hoofdstad terug Gooi- en Eemland en de Geldersche vallei, zijn de gebieden, welke route 5 door kruist. Van Amsterdam langs den ouden weg (over Muiden, Naarden en Eemnes) naar Amersfoort. Wanneer men dan later den nieuwen weg door het Gooi weder eens rijdt, zal men dankbaar er kennen, dat er op wegengebied toch reeds mooie resultaten bereikt zijn, waaraan ook de A.N.W.B. heeft mede gewerkt. Over Nijkerk en Garderen langs prachtige binnenwegen naar het Uddelermeer, via Stroe en Otterlo over vrijwel ongerepte deelen van de Veluwe naar Ede, vanwaar de oostrand van de prachtige, zeer moderne weg gaat van daar dwars door onzen groententuin, het Westland, naar Rijswijk, waar de route aansluit op den nieuwen Rijks weg naar Delft. Een weg, die voortdu rend prachtige landelijke vergezichten opent, leidt langs het tuin- en bosch bouwcentrum Boskoop, de Reeuwijksche en Sluipwijksche plassen, over de kaar- senstad Gouda, naar het aloude Schoon hoven, waar men den Lekdijk bereikt, die op den terugweg tot Rotterdam ge volgd wordt. Route No. 9, van Utrecht uit, voert langs de zeer bekende zomer verblijfplaatsen Zeist, Driebergen, Doorn, Rhenen, Wageningen, Heelsum en Oosterbeek naar Arnhem. Van daar gaat het, ten deele over smalle wegen, maar door een interessant landschap, de Betuwe, waar nu de vruchten aan de boomen rijpen (een schoone belofte voor het najaar), langs welvarende plaatsen, deels ook uit architectonisch oogpunt belangwekkend (Tiel, Culemborg) naar Utrecht terug. Westelijk N.-Brabant, Walcheren en het Vlaamsche land (Routes 10 en 11), De goed geconserveerde vesting Wil lemstad is in den laatsten tijd vaak ge noemd, maar heel weinig bekend is het, dat we hier met een waar natuurmonu ment te doen hebben. Volgt U daarom route 10 eens, van Breda door mooie bosschen naar Roosendaal, dan door het suikergebied over Steenbergen naar Willemstad, waar een voorloopig nog niet al te beste pontveerverbinding naar Numansdorp voert. Door de Hoeksche waard naar Barendrecht, waar een zeer moderne hefbrug in aanbouw is ten be hoeve van de scheepvaartverbinding DordrechtNoordzee. Over Dordrecht naar Gorinchem een kronkelende dijk weg, maarprachtige eindelooze ver gezichten. Van laatstgenoemde plaats weer zuidwaarts, bij Geertruidenberg een noderne vaste oeververbinding, één der resultaten van het Rijkswegenplan. Route 11 voert ons langs de kust van het prachteiland Walcheren door Zeeuwsch- Vlaanderen en door België terug, waar Gent een zekere vermaardheid verwor ven heeft voor de kantindustrie en de bloemencultuur, terwijl Antwerpen met de moderne haveninrichtingen en het fraaie stadskarakter ook wel even ge noemd mag worden, ook al ligt deze stad buiten de grenzen. Het slot van dezen rit, langs Bergen op Zoom en over Zuid- Beveiand is wederom heel belangwek- zooals Nijmegen in den Romeinschen tijd (waaraan nog vele herinneringen intact zijn gebleven), heette. En op de laatste route, No. 14, is het spreekwoord van den goeden wijn en den krans wel bizonder sterk van toepassing. Want elke Nederlander kent Valkenburg en het Geuldal, meestal helaas alleen van „hooren zeggen". En daarom: vergeet vooral deze route niet, die door de mooi ste deelen van dit zoo rijk door de na tuur bedeelde gebied voert. Kilometerafstanden. De afstanden tusschen zijn gere kend vanai het beginpunt der routes. 1. Groningen Haren de Punt Zuid Laardermeer Gieten (30.3) Gasselt Emmen (57.6) Westerbork Beilen Havelte Meppel (126.7) Leenders Giethoorn Vollenhove Blokzijl Kuinre Lemmer Sta voren (206.7) Koudufn (Hindeloo- pen) Workum Allingawier Bols- ward Sneek (251.7) Leeuwarden (285.3) Buitenpost Groningen (341.5) Of: Stavoren (206.7) Hemelum Woudsend Sneek (242.7) Leeuwar den (266.3) Groningen (322.5). Of: Stavoren (206.7) Workum Zurig (Zuiderzeeafsluitdijk) Harlin- gen Leeuwarden Groningen (295.8). 2. Heerenveen Ureterp Tolbert Roden Norg Donderen de Pol Eelde de Punt (79.7) Gieten (99.6) Assen Meppel (158.9) Giethoorn Steenwijk Heerenveen (206.5). 3. Deventer Raalte Luttenberg Hellendoorn Almelo (50.9) Oot marsum de Lutte Enschedé (113.7) Groenlo Meddo Winterswijk (157.4) Aalten Montferland Hummelo Zutphen (232.1) Gorssel Deventer (247.5). 4. Zwolle Ernst Vierhouten Elspleet (44.0) Staverden Uddeler meer Apeldoorn (68.5) Arnhem (95.6) de Steeg Zutfen (125.3) Gictel Deventer Zwolle (174 5). 5. Amsterdam Naarden Eemnes Amersfoort (49.7) Nijkerk Gar deren Uddelermeer (82.3) Stroe Otterlo Ede (113.5) Woudenberg Pyramide Huis ter Heide Vuursche Hilversum (161.5) 's-Graveland Weesj Amsterdam (1921L 8. Rotterdam Maassluis Hoek van Holland Naaldwijk Waterin gen Rijksvvijk Delft (61.9) Zeg waard Boskoop Gouda (95.3) Schoonhoven Krimpen Rotterdam (142.5). 9. Utrecht Doorn Wageningen Arnhem (63.2) Eist Tiel (103.2) Tuil Culemborg Utrecht (161.4). 10. Breda Roosendaal (24.5) Steen bergen Willemstad (58.2) Numans dorp Klaaswaal Barendrecht Dordrecht (93.3) Papendrecht Go rinchem (120.7) Keizersveerbrug Geertruidenberg Breda (153.4). 11. Middelburg Veere Seroos- kerke Domburg Vlissingen (48.3) Breskens Oostburg Maldeghem Gent (105.9) Antwerpen (160.2) Ber gen op Zoom (195 8) Goes Middel burg (263.4). 12 Tilburg Loon op Zand Oister wijk Helvoirt 's-Hertogenbosch 36.8) Veghel Deurne Meyel (100.2) (langs de Noordervaart) Weert Eindhoven (146.5 Oirschot Til burg (182.5). 13. Nijmegen Groesbeek Molen hoek bij Heumen) Mook Gennep Venlo (?2.2) Geldern Kevelaer Goch Kessel Grünewald Kleef (131.9) Kranenburg Nijmegen (154.6). 14 Roermond Sittard (25.7) Schin- nen Wijnandsrade Amstenrade Treebeek Heerlen (62 9 Valken burg Schin op Geul Lemiers Vaals (93.4) Epen Stenaken Gronsveld Maastricht (129 3) Beek Obbicht Roosteren Maasbracht Roermond (187.9). Voor de reizen No.'s 11 en 13 heeft men een Belgisch, resp. een Duitsch, triitiek, benevens internationale docu menten, noodig. Hierover hebben wij onlangs uitvoerig bericht en wij zijn gaarne bereid, nadere inlichtingen aan onze lezers te verstrekken. Voor de routes in Nederland zijn natuurlijk geen documenten noodig, terwijl de overal voorkomende A.N.W B. wegwijzers het geven van meer gedetailleerde routebe schrijvingen wei overbodig maken. geling voor de transport-arbeiders, welke sinds 2 Jan. 1932 buiten werking is geweest, zoo noodig ingaande 4 Juli a.s wederom van kracht te doen zijn, dit met het oog op de aanstonds weer afgeloopen aardappel campagne en de dan wederom komende slap te in dit bedrijf. De heer Rijper: De aanvoer zal wel van weinig beteekenis zijn. De voorzitter: Daarom wilden B. en W. dit wederom aanvragen, omdat men wel ver moedde, dat er niet veel werk zou komen. Men moet echter niet vergeten, dat er 2/3 van liet verdiende loon afgaat bij steunver lening. De arbeider mag niet boven de 10 komen en dat verdient men gauw. Voor kennisgeving aangenomen. Het vakonderwijs in Westfriesland is ge geven aan 100 leerlingen, waarvoor is be taald 1744.50. Uit deze gemeente namen 5 leerlingen deel, zoodat dit 87.22y9 voor de gemeente wordt. Rekening van de U.L.O.-school voor de gemeenten Noord - en Zuid-Scharwoude en Oudkarspel over 1931. De ontvangsten bedroegen 1434.42, de uitgaven 4422.98. Zoodat dit een tekort medebrengt van 2988.56, wat voor elke ge meente 996.18 is. Dit geeft een ander beeld dan andere ja ren en komt mede door het aanstellen van een boventallige leerkracht in 1931. n 1932 is het aantal leerlingen in dier ma te gestegen, dat we recht hebben op het thans aangestelde aantal leerkrachten. Ook door de invoering van het onderwijs in hét Fransch, waarvoor de leermiddelen moesten worden aangeschaft, was het nogal groote tekort te wijten. Adres van het Plaatselijk Crisis-Comité, houdende dankbetuiging voor verleende sub sidie van 1000 met verzoek om nogmaals een bedrag uit de gemeentekas beschikbaar te stellen, ten behoeve van het comité. De voorzitter merkte op, dat het subsidie van 1000, in de raadvergadering van 13 Mei toegestaan, volgens mededeeling van het Jbestuur van het crisis-comité, momenteel ge heel is verbruikt. De vrijwillige bijdragen vloeien niet zoodanig toe, dat het comité zijn uitgaven uit de inkomsten kan bestrijden, zoodat het zich opnieuw tot den raad moet wenden om een bijdrage uit de gemeente- kds Dit adres heeft in de vergadering van B. en W. een onderwerp van uitvoerige bespre king uitgemaakt en heeft het college zich de vraag gesteld of het met het oog op den toe stand van de gemeentekas verantwoord is opnieuw een bijdrage te verleenen en of het geen aanbeveling verdiende gedurende zomermaanden de steun aan crisis-s! achtog

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1932 | | pagina 9