Alkmaarsche Courant. Brieven uit hetiiooge Hoorden. INTERNATIONAL^ Fortinbras' toovermacht Jiadiouieuias Qemewtecadea m i *Horj aüJijoC %5dsps*, 1A Üxuiiietou tusschen 1 BLUE BAND en andere soorten, doch een zeer groot verschil in kwaliteit. Versch gekarnd met 25% allerfijnste Roomboter onder Rijkscontrole. Ui Honderd vier en dertigste Jaargang. VRIJDAG 29 JULI. De Vracfitwagenfabrfek met de grootste ervaring <0. 177 1932 Zaterdag 30 Juli Hilversum, 1875 Af. (Uitsluitend VARA), gGramofoonpl. 9.Amst. Solistenkwin tet o.l.v. L. Cohen. 10.VPRO-morgenwij- ding- 1015 Voor Arb. in de Continubedrij ven Amst. Solistenkwintet o.l.v. L. Cohen, Groot Volkstooneel o.l.v. Herman Bouber en Ben Groeneveld, Leo Fuld, refreinzang en gramofoonplaten. 12.1.45 VARA-septet o T v. Is- Eyl en gramofoonpl. 2.15 D. van Staveren: „Met de natuurvrienden naar het Roode Weenen". 2.30 Gramofoonplaten. 3. Sportpraatje door Dr. B. Luza. 3.30 Hen- riette Davids in haar repertoire, en gramo foonplaten. 4.15 Actueel Allerlei door het ■BI, V. V. 4.30 Gramofoonplaten. 4.45 Uit de Roode Jeugdbeweging. 5.Gramofoon platen. 5.30 Orgelspel door John Brookh- house Mac Garthy en gramofoonpl. 6.30 Kinderuur. 7.30 Gramofoonpl. 7.45 Toe spraak door A. de Vries. 8.Bonte Avond ja m. v. VARA-orkest o.l.v. Harry Wigge- laar, VARA-tooneel o.l.v. W. van Cappellen en Teun de Klepperman, o.a. „De Moderne Othello", blijspel van Arkady Awertschenko, en Fant. „Traviata", Verdi. 10.Vaz Dias. VARA-varia en voetbalnieuws. 10.30 VARA- orkest. 11.—12.— Gramofoonplaten. Huizen, 296 'Af. (Uitsluitend K. R. O.) g;9.15 Gramofoonpl. 10.Orkestconcert. 11.30 Godsd. halfuurtje. 12.50—1.45 Sextet- concert. 2 Gramofoonpl. 2.30 Kinderuur. 4— Gramofoonpl. 5.15 Esperanto-nieuws. 5.30 Gramofoonpl. 6.10 Causeri. 6.30 Gra mofoonplaten. 7.10 Lezing. 7.45 Sport praatje. 8.—11.— Cabaretprogramma, or kest en solisten. 11.—12.— Gramofoonpl. Daventry, 1554 Af. 10.35 Morgenwijding 10.50 Tijdsein en berichten. 11.05 Lezing. 12.20 Sted. Orkest Buxton o.l.v. H. Fellowes. I.05 Orgelconcert Reg. New. 1.50—2.50 Commodore Grand orkest o.lv. J. Muscant. 3 50 Reginald King's orkestt m. m. v. L. Hubbard, bariton. 5.05 Orgelconcert Reg. Foort. 5.35 Kinderuur. 6.20 Berichten. 6.50 Lezingen. 7.05 Liederen van Fred Cowen door L. Maurice, sopraan. 7.50 Radio-koor 0.1.v. C. Dalmaine. 8.20 Vaudeville-progr. m m v. het BBC-Theaterorkest o.l.v. S. Kneaïe Kelley. 9.20 Berichten en lezing. 10 10 BBC-orkest o.l.v. J. Lewis m. m. v. D. Stanton, sopraan, o.a. Serenade uit „Le roi d'Ys", Lalo en suite „Jeux d'enfants", Bizet. II.10 The Tidwortht Tattoo (militaire mu ziek). 11.28 Ambrose en zijn orkest. 11.55 12.20 Vervolg militaire taptoe. Pariis ,.Radio-Parisv, 1725 Af. 8.05, 12.20 en 7.30 Gramofoonplaten. 9.05 Radio-revue. 9.50 Tschechische muziek, door Trio o.l.v. Jenda Maudr. - Kalundborg, 1153 Af. 12.20—2.20 Con cert uit rest. „Wive". 3.20—5.20 Omroep orkest o.l.v. Reesen, m. m. v. Kay Abrahaih- sen, zang en C. Schneidler—Meyer, piano- beg.) 5.20—5.50 Gramofoonpl. 8.20—9.10 Oude dansmuziek door het Omroeporkest o. 1. v. Reesen. 9.3511.20 Gevarieerd concert m m. v. Louis Preils Instrum. Ensemble, het Heger-Terzet en V. Fischer, pianobeg. 11.20 —12.35 Dansmuziek uit rest. „Ritz". Langenberg, 473 Af. 7.258.20 Concert uit Gad SoodenAllendorf. 11.3512.20 Gramofoonplaten. 12.20 Gramofoonplaten 1.502.50 Concert uit Frankfurt. 2.55 3.40 Gramofoonpl. 5.206.20 Het Vincke- koor uit Castrop-Rauxel o.l.v. Dr. W. Köl- sche. 8.20 „Dies und das, von jedem was", vroolijke avond. 11.05—12.20 Concert uit Frankfurt. 12.20—1.20 Dansmuziek (gra mofoonplaten). Rome, 441 Af. 9.05 „Sacra rappresen- tazione di Abram ed Isaac", van Feo Bel- cari. Muziek van L. Pizzettti. 10.20—11.15 Gevariëerd concert. Brussel, 508 Af. en 338 Af. 508 M.: 12.20 Max Alexys' orkest. 5.20 Omroep orkest o.l.v. J. Kumps. 6.20 Gramofoonpl. 8.30 Sonatenconcert. 8.50 Gramofoonpl. 9.20 Militair concert uit de Kurzaal te Ostende. Naafloop: Concert uit Antwerpen. 338 M.: 12.20 Omroeporkest o.l.v. J. Kumps. 5.20 Radio-orkest o.l.v. K. Walpot. 6.20 en 6.50 Gramofoonpl. 8.50 „Der Graf von Luxemburg",, operette van Franz Lehar, m m. v. orkest en solisten. 11.Concert uit Antwerpen. Zeesen, 1635 Af. 8.20 Uit Heilsberg: „Tiefland", muzikaal drama. Muziek van E. d'Albert. Dirigent: Karl Tutein. Regie: H. Merz. In de pauze: Causerie. 11.10 Ber. en hierna tot 12.50 Dansmuziek door Waldemar Hass en zijn kapel. EEN JOODSCH OMROEP- STATION. Te Tel-Aviv in Palestina is een omroepzen- der opgericht. De uitzendingen zullen ge schieden in het Hebreeuwsch, Engelsch en Arabisch. Het voornemen bestaat ook een kortegolf-zender in gebruik te nemen. VAN KUNSTENAARS EN KLADSCHILDERS IN KOPENHAGEN. In Kopenhagen woont een beeldhouwer, die gedurende vijf jaren zooveel „Wischy"- water kan bestellen als hij wil in ruil voor een kop-in-marmer van de echtgenoote van den grootsten mineraalwaterfabrikant van de Koninklijke Deensche hoofdstad. Een zij ner kunstbroeders bewoont een keurige mo derne flat a raison van een aquarel per kwar taal. „Faun" in ruil voor een jaarabonne ment scheren en knippen, een brons van Kung Christian te paard voor 200 kilo boter, een ultra-moderne houtsnee voor een nieuwe naaimachine en „Fabrieksstad" in olie voor een tuinhek, dat bovendien nog netjes groen en wit geschilderd wordt voor een „Maan boven zee". Het klinkt wat vreemd dit alles. Maar 't is ernst, nuchtere zakelijke ernst. In de hoofdstad van het land der gemoedelijk heid kan een huiverende kunstenaar zijn kleermaker opbellen en hem een „Jong Geit je" in palmhout aanbieden voor een zoo hoog-noodigen warmen ulster-naar-maat, kan de naar ware kunst dorstende bierbrou wer een bekenden, maar dorstigen, schilder aanklampen en hem zoo en zooveel dozijn Gammel Carlsberg offreeren voor diens „Ny- brogade", die op de laatste tentoonstelling in Charlottenborg veler bewondering had zonder voor gek te worden aangezien. Een jaar of zeven geleden opperde de Ko- penhaagsche schilder Aage Bertelsen in een kring van vrienden en kunstbroeders, die over de slechte tijden en de geringe belang stelling voor kunst zaten te mopperen, het plan, een vereeniging op te richten, die voor het ruilen van kunstwerken tegen goederen of arbeidsprestaties, dus tusschen kunste naars ter eener en zakenmenschen, winkeliers, ambachtslieden, boeren enz. ter andercr zij, zou zorgen. Het plan werd poedig verwezen lijkt. „Konst for Varer" werd geboren en na tuurlijk met ontelbare witzen en scetches in Vracht wagens J? Tractor» Omnibussen NV. H. ENGIEBERTS AUTOMOBIELHANDEL OEN HAAGi THERESIASTRAAT 145, TELEFOON 772083 AMSTERDAMi WETERINGSCHANS 130, TELEFOON 34359 MIDDELBURG. KORTE DELFT A83. TELEFOON 624 liedjes en revues, met gelach en afkeuring ontvangen. Men beschouwde het heele geval als een vreemd bedenksel van een stel met hun voeten in de wolken staande artiestelin- gen, men voorspelde „Konst for Varer" een kortstondig lijden en een spoedigen dood, men voorzag onsympathiek gesjacher met edele kunstproducten. Maar al zeer spoedig bleek het plan nog niet zoo gek geweest te zijn. Het eerste jaar werden schilderijen en sculpturen voor een waarde van 45.000 kronen door bemiddeling van de snel populair wordende vereeniging geruild. De omzet steeg het volgende jaar tot 75.000, bleef dan een paar jaar om en de bij de 105.000 om in 1930 tot 125.000 kronen, hetgeen waarschijnlijk een indirect gevolg is van de crisis, omdat een goed kunstwerk niet zelden veiliger beleggingsobject blijkt te zijn dan een bundel effecten. Aanvankelijk in 't klein en bescheiden be gonnen met een nogal primitief tentoonstel lingslocaaltje aan Stormgade, beschikt. „Konst for Varer" nu over een reeks prach tige zalen in een paleis-achtig gebouw aan Ny Vestergade, vlak bij Raadhuspladsen, die door den staat gratis ter beschikking zijn ge steld. Want men ziet in Denemarken alge meen de groote beteeken is en het nut dezer vereeniging in. De kunstenaars, die immers vaak moeite genoeg hebben om hun werken kwijt te raken al heeft hun naam nog zoo'n goeden en bekenden klank kregen door „Konst for Varer" beter gelegenheid hun werken aan den man te brengen en het staat vast, dat aan den anderen kant door deze instelling vrij veel goede kunst reeds onder het groote publiek kwam. Het idee, kunstwerken te ruilen tegen wa ren of diensten is geenszins nieuw. Hoe vele schilders brachten het niet op eigen initiatief in de practijk als ze eens finaal blut waren of een oude rekening moesten betalen? Kent men ook ten onzent niet verscheidene arties tenkroegen, waar de wanden vol gehangen zijn met schilderijen, die in betaling genomen werden voor een serie maaltijden en hebben de autoriteiten van het aan duizenden toeris ten welbekende plaatsje Leksand in Midden- Zweden den schilder Anckercrona niet een flinke belastingschuld kwijtgescholden in ruil voor zijn ontwerp voor het mooie rechtge- bouw? Maar de wijze waarop men in Kopenhagen het idee heeft uitgewerkt geeft toch veel be tere resultaten. Daar heeft b.v. een slager, die voor honderd kronen vleeschwaren wil leve ren in ruil voor een schilderij bij „Konst for Varer" keuze uit vele tientallen doeken en kan een chirurg of een loodgieter of een bloemist zich op de lijst laten zetten voor 't geval, dat eens een kunstenaar zijn diensten noodig heeft. En het behoeft niet te verwonderen, dat het Deensche voorbeeld in Stockholm en Pa rijs, misschien ook elders reeds nagevolgd is. Ik geloof, dat een dergelijke instelling ook in ons land voor vele kunstenaars een uitkomst zou zijn. Wellicht zou een vereeniging als „Kunst aan het volk" of „Kunst voor allen" door zich aanvankelijk voor zaalhuur en ad ministratiekosten garant te stellen ook op dit terrein nuttig werk kunnen verrichten. Een indirect gevolg van de Kopenhaag- sche „Konst for Varer" is, dat de belangstel ling voor de beeldende kunsten onder het groote publiek geleidelijk groeit, dat steeds meer menschen, die zich tot nu toe met leelijke oleographieën of reproducties van bekende ^meesters tevreden stelden, origineele werken m hun bezit willen hebben, al is dat niet zelden ook uit puur snobisme. Die toe nemende belangstelling stemt natuurlijk, om meer dan een reden, verblijdend en recht vaardigt ten volle den steun, dien de staat aan „Konst for Varer" verleent. Maar eenige heeren hebben er snoodelijk misbruik van gemaakt. Zij waren pal voor het beginsel „Kunst aan het volk", doch vonden, dat de kunstschilders eigenlijk veel te veel voor hun werken vroegen, en besloten daarom, geheel in overeenstemming met den geest van dezen tijd, de productiekosten van schilderijen te verlagen, door die in 't groot te fabriceeren en een streng doorgevoerde arbeidsverdeeling toe te passen. Zij kochten linnen bij honderden vierkante meters tegelijk, sloegen de verf niet bij tubes maar bij bussen tegelijk in en huurden een aantal aankomende schildersknechies. Voor de schilderijen werden enkele standaardma- ten vastgesteld en verschillende standaard- onderwerpen. Voor de bevolking op Jutland moesten het doeken zijn met duinen of heide, voor de menschen van Seeland stukken met beukenbosch of kustgezichten, voor de stede lingen idyllische landschappen met een boer derijtje of een kerkje of wat koetjes. De schilders kennen hun werk. De eene doet nimmer iets anders dan bliksemsvlug met mallen en schetsen maken, de tweede zet altijd een blauwe lucht op, de derde zaait er wat wolken in, de vierde vult de groene par tijen op, de vijfde de bruine, de zesde is spe cialiteit in boomen. de zevende fabriceert met een paar streken de prachtigste branding en de achtste weet precies hoe je in twee mii^i- ten een boerderij moet schilderijen. Zoo gaan de doeken door tientallen handen, die er alle maal wat aan prutsen, om tenslotte te belan den bij een aan lager wal geraakten kunst schilder, die er zijn niet geheel onbekenden naam onder zet. Hoeveel menschen er in de schilderijen- fabriek werken en hoeveel doeken er per dag geproduceerd worden is onbekend, maar de capaciteit moet ontstellend groot zijn. Een stuk of twintig agenten bewerken al weken lang het geheele land en keeren telkens met een leege vrachtauto naar de fabriek terug om nieuwen voorraad te halen. Te Kopenha gen is een vertegenwoordiger, die met een handwagen de huizen langs gaat en niet zel den tegen de honderd „kunstwerken" per dag aan den man brengt. Het gaat alles op afbe taling, een jaar lang, vijftig ore per week, waarvan de vertegenwoordiger de helft mag behouden. En aan het beroemde Stroget heeft men voor ongeveer 30.000 kronen per jaar een winkel gehuurd, waar de schilderijen voor den schappelijken iprijs van 9.95 kr. contant betalen aan de kassa te koop zijn te koop zijn. Het zaakje moet op een goeden dag- na tuurlijk spaak loopen, want als men nog een tijd lang doorwerkt in het tegenwoordige tempo, aan zal er spoedig in heel Denemar ken geen huis meer zijn, waar de agenten hun schoone verhalen voor schilderijen als geldbelegging en over „Kunst aan de mas sa" niet hebben afgedraaid. Intusschen brei den de fabrikanten hun afzetgebied geleide lijk uit. Malmö ligt vlak bij Kopenhagen en heeft al doorloopend bezoek van handelaren in goedkoope Deensche schilderijen. En van Malmö zoeken zij koopers verder Zweden in. Men zegt, dat verschillende series schil derijen apart voor Zweden zijn gemaakt, schilderijen met elanden onder oude sparren, met motieven uit de scheren, met rood-houten schuren en blauwe berg op den achtergrond Het is zelfs al zoo erg, dat men te Stockholm er ernstig over denkt de Deensche autoritei- ten te verzoeken om spoedig maatregelen te nemen, omdat men op de veilingen in het No tarishuis het werk niet af kan vanwege de vele Deensche kunstwerken, die er de laatste weken aangeboden worden. BERTIL J. TEXEL. De raad dezer gemeente vergaderde Woensdagmiddag om vier uur. Afwezig wa ren de heeren wethouder Keijser en A. Epe. Ingekomen was o.a. een verzoek van aen heer Hemelrijk te Oudeschild om betaling van schoolgeld voor zijn dochter, die de kweekschool voor onderwijzers te Den Hel der wenscht te bezoeken. Dit bedraagt 300 per jaar. Dit verzoek werd gesteld in han den van B. en W. om prae-advies. De rekeningen van Algemeen Armbestuur, Alg. Weehuis en Gemeente werden gesteld in handen eener commissie van onderzoek. Aan 't verzoek van den heer Parlevliet, om nu eens in een andere commissie dan vooi onderzoek van de rekening van 't Alg. Arm bestuur te mogen zitting nemen, werd geen gevolg gegeven. De schoolgeldverordening voor de Zee vaartschool werd na stemming met 10 van de 11 stemmen goedgekeurd. Besloten werd eenige perceelen gemeente grond nabij de Koog opnieuw te verhuren tegen 60 van den tot nu toe betaalden huurprijs, en de overige perceelen publiek te verhuren. De raad besloot het contract omtrent de autobusdiensten Burg—JDe Cocksdorp, over Oosterend voor één jaar ongewijzigd te ver lengen. De voorzitter deelde op een vraag van den heer Dogger mede, dat de heer Reuvers jaar lijks 5000 subsidie ontvangt en dat uit de overlegde exploitatierekening bleek, dat er nog een gering verlies op de exploitatie werd geleden. Tot slot der agenda werd voorgesteld om B. en W. machtiging te verkenen, met het polderbestuur van Waal en Burg een over eenkomst aan te gaan over verbreeding van den Middelweg in Waalenburg over een lengte van 2500 meter en dit werk te laten uitvoeren door de werkloozen. De bijdrage der gemeente wordt geraamd op 8500, ter wijl B. en W. tevens machtiging vroegen om voor dit werk steun van rijk en provincie aan te vragen. De s. d. a. .p-raadsleden waren tegen dil voorstel, waarvan de ingelanden van dezen polder profiteeren, die thans Belg«i in hun dienst nemen om de loonen der Texelsche ar beider te drukken. De heer Bruin, zou liever meer productief werk verrichten, waar de geheele gemeen schap van profiteert, zooals aanleg fietspa: den enz. De heer Parlevliet was onaangenaam ver rast door de mededeeling in 't prae-advies voor dit punt, dat de belasting voor 't vol gend jaar verhoogd zal moeten worden om de ondersteuning aan werkloozen. En daar de voorzitter geen belofte kon geven, dat het minstens 15 per week zal bedragen, stem de de heer Parlevliet evenals de S. D. A. P.- fractie tegen dit voorstel, dat evenwel met f stemmen werd aangenomen. Bij de rondvraag werd de brandweer ter sprake gebracht, en door verschillende leden aangedrongen op reorganisatie hiervan, nu «3a-; BLUE BAND ai I f naar het Engelsch van William Locke door J. E. d. B. K. 8) Ik zou morgen met een Turk trouwen Als hij me ten huwelijk vroeg, antwoordde Corinna. Val me nu niet in de rede, zei Fortin bras. Je verstoort mijn gedachtengang. Ik twijfel er niet aan dat je in je tegenwoordi- gen, wanhopigen toestand, zoudt beloven een Turk te trouwen, maar je groote klein moedigheid zou je op het laatste oogenblik ferug doen krabbelen. Je bent als „de arme poes in het spreekwoord". Welke poes? vroeg Corinna. In Macbeth, een stuk van Shakespeare, zerste bedrijf, derde tooneel. Je hebt ont wikkeling noodig Corinna, om boven den poezenstaat uit te komen. In dit zielenver- stikkende Parijs heb je je hoofd volgepropt met allerlei ideëen over dingen en die ideëen martelen je nu, maar de dingen zelf ben je nooit in aanraking geweest. En wat onzen vriend Martin aangaat, hij heeft nog niet eens het pcezenstadium be reikt. De glimlach, die zijn grove trekken ver helderde en de muzikale klank in zijn vrien delijke stem, ontnomen het beleedigende aan die woorden. Met een lach gaf Martin hem gelijk. Hij moet ook ontwikkeld worden, ging Fortinbras voort. Of liever, 't is niet zoo zeer ontwikkeling, die hij behoeft, als wel zieleindrukken, waardoor de ontwikkeling bevorderd wordt. Je eenige talent is fietsen, als ik het goed begrepen heb. Dat is dus de kiem waaruit het geluk spruiten moet. Kan je fietsen, Corinna? Natuurlijk kan ik dat, maar ik heb er een hekel aan. Neen, dat heb je niet, zei Fortinbras er bot boven op. Je hebt een hekel aan je eigen opvatting over fietsen. Je moet natuurlijk beginnen met alle ideëen over fietsen over boord te gooien en doodgewoon beginnen met fietsen. Zoo iets idioots hej) ik nog nooit ge hoord, beweerde Corinna. Ongetwijfeld, zei Fortinbras met een limlach. Je hebt nog niet alles gehoord. Vees er dankbaar voor. Ik herhaal en ik zet mijn voorschrift meer uiteen. Jullie moet beiden op fietsen de wijde wereld intrekken. De fiets is voor jullie niet het rad van t' Toe val, maar het rad van het Lot. Rijdt door het wijde Frankrijk, vult je ziel 'met zonneschijn en vrijheid en je keel met gezonde dorst op wekkende stof. Hebt geen zorg over den dag van morgen en zie naar de toekomst door gouden avondschemering. Daar is niets wat ik liever zou doen, zei Martin, met een blik op Corinna maar ik kan het niet betalen. Ik moet naar Londen en zien dat ik een betrekking krijg. Fortinbras wischte zich het gezicht af met een veel gebruikten zakdoek. Waarom hebt u mij vijf francs gege ven? Voor het plezier om mij te hooren pra ten of voor de waarde van mijn raad? Ik moet de zaak practisch opvatten, zei Martin. Maar goede hemel, riep Fortinbras, zijn handen omhoog heffende, wat is er nu ter wereld practischer, gewoner en onroman tischer aan fietsen? Je wilt uit je moeras der Vertwijfeling geraken, is 't niet? Natuurlijk, zei Martin. Dan zeg ik: stap op je fiets en rijd uit. Practisch gesproken tot het punt, waar het verhevene in het alledaagsche overgaat. Martin maakte een tegenwerping. Nie mand zal er mij een cent voor betalen, om dat ik door Frankrijk vlieg op mijn fiets. Ik moet leven en dat moet Corinna ook. Maar mijn beste jonge vriend, zij heeft twintig pond en jij hebt er veertig, zooals je mij getoond hebt. Zestig pond met je beiden. Een fortuin. Jullie tobt allebei om wat er gebeuren zal als de beek droog loopt. Zet aat misselijk denkbeeld uit je bol, ga op avontuur. In poëtische bewoordingen wijdde hij uit over de bekoorlijkheid van dat heerlijke va- gabondeeren. Zijn welgekozen woorden de den een snaar trillen in Martin's gemoed wiens bloed sneller begon te stroomen. Zijn horizont werd wijder en wijder. Hij begon te beseffen dat het volstrekt zoo'n haast niet had om een baantje te krijgen. Als hij terug kwam met twintig pond op zak of met vijf tien, ja zelfs met tien, dan kon hij het uit houden tot hij werk had. En misschien zag dit hemelsche wezen met zijn kalme autori teit en zijn kale plunje, wel werkelijk in de toekomst. De verleiding had iets betoove- rends voor hem. Weer keek hij naar Corinna die zedig en stil voor zich uit zat te kijken, haar kin steunend op haar gebalde vuisten, en 't hart zonk hem in de schoenen, 't Voor stel was bespottelijk. Hoe kon hij dagen en nachten met een jong, ongetrouwd vrouwe lijk wezen op een fietstocht uitgaan? Voor zich zelf was hij niet bang, al was hij een poes, zonder verlangen, de wereld in gezonden om te leeren verlangen, hij bleef toch altijd een genteleman. Als ze meeging, zou ze veilig bij hem zijn als een zuster. Maar ze zou nooit toestemmen. Dat kon ze niet. Hoe vast ze ook gelooven mocht in zijn ridderlijkheid, hare maagdelijke zedigheid zou het verbieden. Haar goede naam zou weg zijn. Eén mensch had er in Wendlebury maar een woord van te fluisteren, over dat vagabondeeren en de scherpe schaar van den laster zou haar al wonden als ze in Wend lebury uit den trein stapte. En terwijl deze gedachten door zijn hoofd gonsden en Corin na maar steeds stil Fortinbras zat aan te kij ken, ging deze kalm met praten door. Ik raad jullie niet aan om als jonge arims zoo maar naar het onbekende te leien. Ik stel' voor jullie een doel te geven e kleine stad Brantome in de Dordogne, beroemd geworden door een der eigenaardig ste Fransche schrijvers. De abt Brantome van „Le vie des Da mes galantes"? vroeg Corinna. Martin stond verstomd. Dat boek heb je toch niet gelzen? Ik ken het van buiten, zei zij plagend, om Martin te doen schrikken. Maar inwaarheid had zij dit ontsterfelijk werk alleen maar eens doorgebladerd en had het toen terzijde maar eens doorgebla derd door het oude Fransch en döor een paar sterk gekruide anecdoten, die ze had kunnen begrijpen. In de kleine stad Brantome, ging For tinbras na een kort oponthoud voort, zullen jullie een hotel vinden, het Hotel des Grottes, dat beheerd wordt door een uitstekend, zwaar gebouwd man, die Bigourdin heet, die dichter en wijsgeer is en die verrukkelijke pate de foie gras maakt. Een woordje van mij en hij brengt jullie zijn laagste tarief in rekening. Hij heeft een heele lijst tarieven, een voor automobilisten, een voor handels reizigers en een voor gewone menschen. 't Zou verrukkelijk zijn, viel Martin hem in de rede, als het maar mogelijk was. Maar waarom zou 't niet mogelijk zijn? vroeg Corinna met kalmen blik opziende. Jij en ik alleen de welvoeglijk heid stamelde hij. Wee schaterde Corinna het uit. Is het dat waarover je je zorgen maakt? Mijn arme Mar tin, je bent te dwaas. Waar ben je toch bang voor. Ik beloof je dat ik mijn maagdelijke in getogenheid zal bewaren. Op mijn woord van eer. 't Is alleen maar wat jou betreft. Maar als jij er geen bezwaar in ziet, zei Martin beleefd. (Wordt vervolgd).

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1932 | | pagina 5