£uchtvaact JUovmciaol TUeuws BEVERWIJK. CASTRICUM. GRAFT. BERGEN. TEXEL, WIERINGEN, NOORDSCHARWOUDE. ZWAAG. OUDKARSPEL. HOOGKARSPEL. HOORN. DE POSTVLUCHTEN OP INDIE. EEN POSTVLIEGTUIG NEER GESTORT. Twee dooden; het toestel ver nield. De vermoedelijke oorzaak. Een serie botsingen. LUCHTROUTE NEDERLAND— INDIE BEDREIGD? DE TOCHT VAN DEN „GRAF ZEPPELIN" NAAR ZUID-AMERIKA. Londensche brieven. RADIOLYMPIA. De Radio-tentoonstelling te Londen. t^dat de nood dringt en dus g"ïïr een beroep wordt gedaan. 9pnaartegenover mag de gemeente verwach- J,dat in het bijzonder in dezen tijd de pre- Hjïanten hun volle werkkracht aan de ge meente geven OPENING DER NIEUWE SCHOOL TE STOMPETOREN. Maandagmiddag werd de nieuwe sohool Officieel geopend. Op het voorplein van het schoolgebouw Waren aanwezig de burgemeester, de heer n Huyser van Reetien, met de wethouders, -n een bijna voltallige raad. De heer as J. Heep, predikant te Stompetoren, de heer D de Boer Dzn., de heer C. Kramei Giijnis, de <fr. Heringa, de heer Zwiep, het school hoofd en de heer Köhne, nieuw schoolhoofd, alsmede het bestuur der Oudercommissie, ^deri van de Commissie van toezicht, de ar chitect, de heer D. Saai uit Alkmaar, de aan nemers, de heeren Joh. van Harskamp van Oterleek en Moeyes van Obdam en vele an- heer D. Huyser van Reenen sprak het openingswoord. Ma een hartelijk woord van welkom deelde hij allereerst mede, dat van den hoofdinspecteur van het L. O. te Haarlem en van den heer Kockx, bouwkundig inspecteur van het L O. te 's-Gravenhage. bericht van verhindering was ingekomen, maar dat deze hun beste wenschen voor de nieuwe school hadden geuit, waarvoor hij hun dank zegde. De voorgeschiedenis van den bouw dezer school behoefde spr. niet te herhalen. Deze was genoegzaam bekend, maar het slot is geweest het tot stand komen van deze twee- manschool en hij hoopte, dat het in de toe komst zou blijken, dat dit een gelukkig be sluit is geweest. Hij bracht in de allereerste plaats dank, aan den architect den heer Saai voor zijn schitterend ontwerp. Dit was 'n alle opzich ten af en hij meende wel namens den gehee- üen raad te spreken, wanneer hij den heer Saai feliciteerde met het tot stand komen van deze school. Ook bracht hij een woord van dank aan de aannemers, de heeren Van Harskamp en Moeyes, die hiermede getoond hadden een groot werk waardig te zijn en sprak den wensch uit dat deze bouw een aanbeveling zou zijn voor andere groote werken. Den heeren Slooten, schilders te Drie huizen, werden ook dank gebracht voor de keurige manier, waarop zij hun v/erk hadden uitgevoerd. Tevens werd een woord van dank gebracht aan het technisch Bureau.de Vries te Alkmaar- voor de wijze, waarop de centrale verwar ming was gelegd en aan den heer Sj. Zijlstra te Stompetoren, die voor het aanbrengen van electrificatie gezorgd had. Vervolgens werden bedankt de heer Bart, opzichter en fa. Rothuizen, leverancier der nieuwe schoolbanken. Spr. eindigde met den wensch, dat hij hoopte dat de kinderen die vanaf 1 September a.s. in het nieuwe schoolgebouw onder lei ding van het schoolhoofd, den heer Köhne, met behulp der onderwijzeres, mejuffrouw C. Noorman, hunne opleiding ontvangen, later nuttige menschen in de maatschappij mogen woraen. Als nestor der raadsleden sprak de heer S. Heringa. Hij feliciteerde in de allereerste plaats den burgemeester met zijn herbenoe ming, die juist dezer dagen was afgekomen. Ook deze spreker ging nog eens de voorge schiedenis van den bouw der school na en hoewel hij nooit voorstander van deze twee- nunschool geweest was, sprak hij toch zijn beste wenschen uit voor het nieuwe school gebouw. Dr. H. Heringa bracht als voorzitter der Oudercommissie een woord van dank aan allen, die medegewerkt hadden tot het tot stand komen van deze school en eindigde met den wensch, dat dit nieuwe gebouw zou mee werken tot heil van de jeugd. Ds. J. Heep sprak hierna en deed de toezeg ging dat men op zijn grootst mogelijke mede werking kon rekenen, in het belang van het onderwijs en 'het kind. Vervolgens de heer Köhne, het nieuwe schoolhoofd. Deze sprak den wensch uit, dat hij hoopte nog vele jaren in het belang van het open bare onderwijs en het schoolgaande kind. in deze gemeente werkzaam te mogen zijn. De burgemeester, die hierna weer het woord nam, was verheugd over het vele en goede dat gesproken was en noodigde daar op allen uit tot bezichtiging over te gaan De groote hal waarin een fietsenbergplaats is aangebracht, is ruim en hoog. De twee leslokalen, welke op de Oostzijde van het gebouw zijn gemaakt en door de groote ramen volop zon en lucht krijgen, zijn vol gens de eischen des tijds, zeer modern inge richt. De keurige beschildering doet prettig aan en ook de nieuwe banken en het draai bare schoolbord passen geheel in kader van den nieuwbouw. Het geheele gebouw is cen taal verwarmd. Van de gelegenheid tot bezichtiging werd door de inwoners van Stompetoren druk ge bruik gemaakt en allen zonder uitzondering Waren vol lof over het nieuwe schoolgebouw. Dinsdag 6 Sept. zal het 25 jaar geleden njn dat de heer J. F. Braun 1/4 eeuw onaf gebroken zitting had in den Beverwij kschen gemeenteraad. Koe aangereden. Gisteren is door een passeerenden trein een koe van den veehouder C. G. alhier aan gereden en daarna terecht gekomen in de °°t langs de spoorlijn. Het dier was zoo tagetakeld dat de dood direct intrad. Het cadaver is later naar de noodslachtplaats al- mer overgebracht. De trein had door het on- vn\ vriiwel geen vertraging, maar een inn was geheel vernield. Het dier dat de weide naast de spoorlijn liep is door aaktpn nvprupir vprmnedeliik oo de spoorlijn terecht gekomen. Voor den veehou- oer, wiens beste melkgevende koe het was, is dit een schadepostje van beteekenis in dezen slechten tijd. Verbetering Kleibroekerweg. Naar wij vernemen wordt aan den Klei broekerweg vanaf de Dorpsstraat tot den Cieweg een verbetering van beteekenis aan gebracht. Langs de zijde van den tuin van het vroegere Kerkzicht, thans jeugdgebouw, wordt de daar liggende sloot gedempt, wat al een verbetering is. Bovendien zal door sa menwerking van de bouwgrondexploitanten en de gemeente de weg worden verbreed, ter wijl de gedempte sloot gedeeltelijk van een trottoir zal worden voorzien. Voor het dorp is dit een verfraaiing. V acantiehuis De Eenheid. Nu de vacantietijd vorbij is en dus fei telijk voor dit tehuis geen bezoek meer is te verwachten, heeft de Coöp. De Eenheid te Zaandam dit gebouw tijdelijk afgestaan om te dienen als dépendande van de Jeugdher berg Koningsbosch, die vrijwel naast dat ge bouw aan den Heerenweg staat. Bovendien overweegt men om in tijden dat er geen va- canties voor schoolkinderen zijn, dit gebouw voor grooteren beschikbaar te stellen, waar door het meer en meer rendabel kan worden en ook kan voldoen aan het doel, n.1. het bie den van ontspanning voor groot en klein. HEILOO. Maandagavond had de verloting plaats van „Het Mobilisatiekruis". Voor den aan vang bracht de heer G. Smits dank aan zoo- velen die het mooie werk, steun aan de oud- gemobiliseerden, steunen. Vervolgens ging men tot de trekking over. De hoofdprijs een heeren- of damesrijwiel, viel op no. 513, de 2e prijs een theekast, viel op no. 306. De Rijvereeniging „Heiloo en Omstre ken" heeft een uitnoodiging ontvangen om deel te nemen aan de feestelijkheden van het 50-jarig bestaan van de Veemarkt te Hoorn op Zondag 4 September en volgende twee dagen. De instructeur heeft aan het verzoek gevolg gegeven. LI M MEN. Dank zij de voetbalmatch tusschen Lim- men—Heemskerk en andere bijdragen is het comité tot het houden van een kinderfeest op 31 Augustus a.s. geslaagd. Met toestemming van B en W. zal de Kerkweg tijdelijk wor den afgesloten. Met ingang van 1 October 1932, waarop het belastingkantoor te de Rijp zal worden opgeheven, zal het brief-postkantoor te West Graftdijk als sub-kantoor Directie belas tingen worden aangewezen, SCHAGERBRUG. Oasvoorziening. Zeer waarschijnlijk zal ons dorp binnen kort van gas worden voorzien. De Raad der gemeente Schagen, welke ge meente eventueel het gas zal leveren, heeft n.1. in zijn laatst gehouden vergadering een voorstel van B. en W. om niet tot aansluiting van Lagedijk en Schagerbrug aan het gas- buizennet over te gaan, verworpen. Hieruit mogen wij afleiden, dat weldra een besluit van den Raad van Schagen zal vol gen om Lagedijk en Schagerbrug aan te slui ten aan genoemd buizennet. Wij gelooven, dat dit voor velen een ver heugende mededeeling is. De ten bate van de Nederlandsche Ver- eeniging van oud-strijders der zee- en land macht uit Ned. Indië te Rotterdam „Het Va derland Getrouw" alhier gehouden collecte heeft opgebracht 188,25. Gevonden voorwerpen: Een vulpen, een belastingplaatje, een zilveren rozenkrans, twee portemonnaies met eenig geld, een paardenleidsel met belletjes, een kinder schoentje, een ceintuur, een leesboek, een tennisracket, een gouden broche, een zakmes, een kinderportemonnaie met eenige centen, een sleutel, een beursje, een damesportemon- naie, eenige zilveren guldens, een crucifix, een damestasch, een bosje sleutels, *wee ge bitten, een halsketting, een bos sleutels, een horloge met ketting, een gouden ring, een damesmuts, een met goud afgewerkt kruisje, een tasch, een fluweelen zak, een glacé da meshandschoen, een wollen badpak, een kin derpaardentuig met bellen, een gebreid" muts, een blauw badpak, een paar kinder schoenen, een bovenkaak van een kunstgebit, een strandbal, een ceintuur, belastingplaatje, een taschje met rozenkrans, een gouden rin getje met steentjes, eenige portemonnaies, een lederen kinderregenjas, een bovenkaak kunst gebit, een scheepje, een actetasch met boeken, een groene gummi-regenjas, een badhand doek, een potlood en huls, 3 badhanddoeken, 2 badmutsen en twee kinderschapjes, een sleutel, een postduif met ring. Zaterdag geraakte te Everste Koog een hooischelf van den heer W. Dalmeijer door onbekende oorzaak (geen hooibroei) tn brand. Deze schelf bevond zich in de nabij heid der dennebosschen, en door de aanhou_ dende droogte bestond er groot gevaar, dat ook deze bosschen vlam zouden vatten. Gelukkig was de brandspuit van den Burg dezen keer vlug ter plaatse, zoodat al leen de hooischelf afbrandde. Zaterdagavond heeft in het Park te den Burg een evangelisatie-samenkomst plaats gehad, waarbij Ds. v. d. Leer van Oosterend en dr. Meijnen van den Helder en nog eeni ge heeren uit den Helder het woord voerden. De Chr. Muziekvereeniging Excelsior van Oosterend verleende medewerking. Behan deld werd het onderwerp „Manasse". Hoewel entrée en programma's vrij wa ren, was van den Burg niet veel publiek aan wezig. Gedurende den bootdienst, die om 12.20 van den Helder naar hier gaat, brak Dins dag de stuurketting van de Marsdiep, waar door de boot bijna een uur later in de haven te Oudeschild aankwam. Natuurlijk gaf dit nnnrpval trr<W nnwm^ aan rip reigers dorh daar de autobussen op de boot wachten, mis ten ze geen aansluiting. Een alhier gelogeerde dame bood op de markt deze week voor een kalfje de somma vanéén kwartje. Het bod was natuurlijk als grap bedoeld, doch de verkooper nam de koop au serieux en de jonge dame werd eige naresse van het dier. Een veehandelaar beloofde op het kalf te zullen passen. Of de dame haar eigendom ooit zal weerzien, valt te betwijfelen. Gister is door B. en W. aanbesteed de ver betering van den hoofdweg over Wieringen. Laagste inschrijfster was de N.V. Geruisch- looze Weg te Heemstede met 52.180, hoog ste Roosendaal's Aannemings Mij. te Enk huizen met 86750. Het werk is gegund aan de laagste inschrijfster. Het gemeenteterrein achter de O. school dat waarschijnlijk dienst zal doen a.^ sportterrein is thans gereed gekomen. Een hoog hek met gaas dient als afrastering. Door onbekende oorzaak geraakte de auto van den heer P. Klaver, staande in de garage in brand. Gelukkig wist men het vuur te blusschen, zoodat de garage althans grootendeels behouden bleef. Alles was ver zekerd. Bij de gister gehouden verkiezing van een lid van bestuur van de banne te Oud- karspel, periodiek aftredend de heer J. Pran ger, is deze wee r herkozen. De heer D. Schoenmaker is benoemd tot keurmeester op den Schapenfokveedag te Den Burg op 12 Sept. a.s. Alhier wordt nog regelmatig op het IJsselmeer gevischt. De aanvoer bedroeg dezer dagen nog 310 pond bot, 202 pond schol en 123 pond aal. Morgen vertrekt het K. L. M. vliegtuig de „Pelikaan" van Amsterdam naar Batavia. De bemanning bestaat uit de heeren Q. Tepas, J. van Steenbergen, M. Fran se en L. C. Dik, die resp. als le bestuur der, 2de bestuurder, werktuigkundige en radio-telegrafist de reis zullen maken. De Havik (uitreis) gister te Calcutta aangekomen. De Havik (uitreis) te Rangoon geland. De Ekster (thuisreis) gister te Djask geland. In den afgeloopen nacht is het Zweed- sche postvliegtuig de SE-AAE, bestuurd door den hekenden Zweedschen piloot Liljeberg, dat te 11.15 uur met de Scan dinavische nachtpost van Schiphol was vertrokken, te de Geer, nabij Tubbergen neergestort. Het toestel werd gedeeltelijk vernield; Liljeberg werd gedood, terwijl de mecanicien-marconist zwaar werd gewond. Het postvliegtuig behoort aan de Zweedsche luchtvaart Mij., de ABA, het was een driemotorig Junker-vliegtuig van het type G 24. Het vertrok des avonds om 11.15 uur van Schiphol met de Scandinavische luchtpost uit Neder land en de voor Scandinavië bestemde luchtpost, die met de laatste vliegtuigen uit Londen, Parijs en Zuid-Duitschland op Schiphol arriveeren. De oorzaak van het ongeval is nog niet bekend. Vermoed wordt, dat Lilje berg door de duisternis misleid, te laag heeft gevlogen en met een schoorsteen in botsing is gekomen. Omtrent het vreeselijk ongeval meldt men ons nader, dat geconstateerd werd, dat de motoren van het vliegtuig boven Tubbergen reeds weigerden. De piloot heeft nog getracht in de duisternis en in den dichten mist een weg te vin den, teneinde op een goed landingster rein neer te strijken. Dit is hem niet ge lukt, waardoor het vliegtuig steeds la ger kwam, en eerst een huis raakte, waarvan het dak werd beschadigd Hier op zakte het meer en meer en brak drie hoornen middendoor, alsmede enkele palen van het telefoonnet De Geer Almelo. Vervolgens botste het vliegtuig tegen het huis van den winkelier Im- mink en nam een groot deel van het dak mede. Opvallend is, dat de kinderen van den winkelier Immink, die onmid dellijk onder het dak sliepen, in het ge heel niet zijn getroffen. Nadat het vliegtuig een halven slag was omgezwaaid, is het tegen een hooi mijt vastgeloopen. Dadelijk waren om wonenden ter plaatse, die geneeskun dige hulp uit het dorp Tubbergen haal den. De piloot zat bekneld tusschen een der vleugels en is op slag dood geweest. De marconist Nils Uttergftrd lag z%vaar gewond in de nabijheid van het toestel. Hij is naar het ziekenhuis te Almelo overgebracht, waar hij heden morgen is overleden. De burgemeester van Tubbergen was zeer spoedig met politie ter plaatse, die dadelijk de noodige maatregelen nam. Ook geestelijke hulp was spoedig aan- n» v»n heef, zich. persoonlijk op het terrein van de ramp van een en ander op de hoogte gesteld Rijks- en gemeente-politie hebben het terrein afgezet Het toestèl vervoerde geen passagiers. Naar aanleiding van een in „Het Vader land'' van gisterochtend verschenen, van het Engelsche luchtvaartdepartement afkomstige bewering, dat me ingang van 1 October a.s. Perzië onzen vliegtuigen van en naar Ned. Indië niet meer zou toestaan de huidige route over dien staat te volgen, deelt het Hlbld. mede, dat op dit oogenblik van een derge lijke weigering nog niets bekend is, zoodat het geenszins vasttaat, dat Perzië ons inder daad voor de nieuwe periode van drie maan den die met ingang van 1 October a.s. aan breekt (elke permissie wordt telkens van kwartaal tot kwartaal verleend) de toestem ming zou onthouden om over zijn gebied te vliegen. Wel is het een feit, dat reeds sinds vrij ge- ruimen tijd deze moeilijkheden in het zicht rijn. Politieke overwegingen schijnen de Per zische regeering te hebben doen besluiten aan de Engelsche luchtvaartmaatschappij geen gelegenheid meer te verschaffen het luchtruim boven Perzisch territoir te doorklieven. Kwam het nu tot een formeele weigering van een Britsche aanvrage, dan zouden de Perzen ook den Franschen en Ne- derlandschen luchtvaartmaatschappijen geen toestemming meer mogen geven, aangezien immers het internationale luchtvaartverdrag in dit opzicht den regel huldigt dat er geen discriminatie tusschen de verschillende lan den mag plaats vinden. Nu is echter de kans niet gering, dat de Engelschen eigener beweging van den lucht weg over Perzië zullen afzien en dus geen toestemming meer zullen vragen. In dat ge val is dan de internatonaal rechtelijke be lemmering voor de Perzische regeering om den Franschen en ons wél de verlangde per missie te verleeilen, niet meer aanwezig. Reeds worden er door de Britsche lucht vaartmaatschappij, die om velerlei redenen thans net zoo gaarne, zoo niet liever, een andere dan de Perzische route zal volgen, voorbereidende stappen met het oog op een dergelijke wijziging ondernomen. Daar men in Perzië op zich zelf tegen het Fransche en Nederlandsche vliegtuigverkeer over dat land geen bezwaren heeft, en bo vendien onze zaakgelastigde te Teheran het zijne doet om te voorkomen, dat men daar te kwader ure, in strijd met wat voorshands te verwachten valt, toch nog zonder noodzaak den luchtweg af zou sluiten is er alsnog goede hoop, dat de K.L.M. ook na 1 Octo ber veilig en wel over Perzië zal kunnen vliegen. Mochten de Perzen echter toch ten slotte een „neen" laten hooren, dan zouden wij, daar het practische uitgesloten is dat onze landvliegtuigen een wel zeer groot stuk over zee vliegen, onze toevlucht moeten ne men tot pogingen om den weg te volgen dien de Engelschen nu gaan inslaan. Het behoeft echter geen betoog, dat het voor ons verreweg het beste zal zijn, indien wij niet de onschuldige slachtoffers zouden worden van de wrijving tusschen Britten en Perzen. Vrijwillige verplaatsing van de Engelsche luchtlinie zal dan alleen het in- convenient met zich meebrengen dat de Brit ten de eigen radiostations uit Perzië verwij deren, doch in samenwerking met hun Fransche collega zal onze K.L.M. dan na tuurlijk voor het vestigen van nieuwe, ten dienste van beide ondernemingen staande, radiostations zorgdragen. HET VLIEGENDE GEZIN NAAR LABRADOR. Het vliegende gezin Hutchinson is gister om 3 uur M.E.T. van Ellisbay op Anticosti- land in de St. Laurensbaai opgestegen met bestemming naar Labrador. Het gezin bestaat uit den vlieger Hutchin son, die zelf aan het stuur zit, zijn echtge- noote en twee kinderen. Tot de bemanning van het vliegtuig behooren nog een marconist, een navigator en een mecanicien. De Graf Zeppelin is gister om 9 uur Tene- riffe op de Canarische eilanden gepasseerd op zijn weg naar Zuid-Amerika. HERFSTDIENST LUCHTVERKEER. Met ingang van 1 September a.s. wordt de herfstdienstregeling van de Europeesche luchtvaartmaatschappijen van kracht. Zij duurt tot 1 October 1932. In het algemeen gaat de invoering ge paard met eenige beperking van het verkeer, hetgeen ook voor Nederland geldt. Echter worden op Londen drie diensten, op Parijs twee en naar het Noorden eveneens twee diensten in elke richting gehandhaafd. De vroege ochter.dsnelöienst Amsterdam Londen, vertrek 4.40 van Schiphol, waarvan door reizigers zoowel als door vrachtverzen ders een opmerkelijk groot gebruik gemaakt wordt, blijft bestaan. Voor de vliegtuigen der Deutsche Luft Hansa naar Londen is een facultatieve lan ding te Rotterdam geprojecteerd, waardoor Rotterdam twee diensten naar zoowel als van Londen krijgt. Op de Fransche lijn zal een ochtend- en een middagverbinding in elke richting, beide met tusschenlanding te Rotterdam en Brus sel bestaan. De dienst van de Lignes Farman loopt bovendien Antwerpen aan. Naar en van Scandinavië wordt in de eerste plaats de zeer gezochte sneldienst van de K.L.M. haar locale verbinding op Bre de K.L.M. en de Aerotransport gehand haafd. Daarnaast houdt de K L.M. haar locale verbinding op Bremen en Hamburg. Voorts blijft Nederland met Hannover en Berlijn verbonden door den van ouds beken den dienst van de Deutsche Luft Hansa en met het Roergebied, Midden en Zuid- Duitschland en Zwitserland door den gecom- bineerden dienst van de Deutsche Luft Han sa en de Zwitsersche maatschappij Swis- I sair. Ook de dienst op Essen, Leipzig en j Praag van de Tsjechische Luchtvaartmaat- Het intensieve reizigersverkeer op de inter nationale luchtlijnen wettigt handhaving dezer diensten in hun vollen omvang. Opmer kelijk is het, dat het aantal Nederlanders op het luchtnet in Noord-West-Europa opnieuw is toegenomen, waar tegenover staat, dat het aantal Amerikanen tengevolge van het sterk verminderde Amerikaansche toerisme is gedaald. De radio-tentoonstelling, welke deze week in Londen wordt gehouden, wordt nu aange kondigd als de radiolympia, een samenge steld woord, waarin radio en het gebouw, waar de tentoonstelling wordt gehouden, Olympia, welduidend zijn vereenigd. Het is iets nieuws, een vondst van de publiciteits- mannen, wier dagelijksche werk schijnt te zijn met woorden te spelen om teksten en termen te vinden die inslaan. De radiolympia zelf bevat weinig nieuws voor den burger, die zijn deskundigheid heeft moeten ontlee- nen aan de samenstelling van zijn eigen ont vanger en aan de zoogenaamd populaire, maar daarom nog niet duidelijke lectuur, die de ondernemende uitgevers elke week klaar maken voor de 5.000.000 luisteraars, hun vrouwen en hun kinderen, van dit land. Uw correspondent is een van die burgers, die dan daarenboven nog getergd wordt door zijn gebrek aan kennis van Nederlandsche radio-terminologie. Dit laatste kan men mij niet kwalijk nemen. Radio is jonger dan mijn verblijf in Engeland. Radio-aanduidingen in het Engelsch zijn mij vertrouwd en zoo klaar als een klontje. Maar was is het Ne derlandsche equivalent voor een „superhete- rodyne" ontvangtoestel, voor een „moving coil" spreker, voor een gramophoon „pick- up" of voor een „screen grid valve"? Mis schien wil onze groote radio-firma Philips, die naar allen schijn in de wereld den toon aangeeft en voorgaat in de ontwikkeling van deze wonderdoozen vol lampen van Aladdin, zich eens over mij ontfermen en mij een col lectie van haar Nederlandsche prospectussen toezenden. Dan zal ik bij een volgend arti kel over radio beter beslagen ten ijs kunnen komen. Dit als verontschuldiging voor het geval deze bespreking van radiolympia, het tech nisch karakter, dat den lezer vertrouwen geeft in zijn voorlichter, mocht missen. Het nieuwste in Olympia is voor mij een spreker zonder magneet, zonder inductieklossen, zon der klankbord. De vervaardigers noemen hem een electrostatischen spreker en zij zeg gen er ter aanbeveling bij, dat professor Ein stein er zijn goedkeuring aan heeft gehecht. De ons vertrouwde sprekers geven hun ge luid door de trillingen van een diaphragme of van een conus van papier of ander licht materiaal. Het nieuwe ding, heeft deze me thode prijsgegeven en zendt zijn geluid op klaarblijkelijk electrostatische wijze door naar lfefst 5355 kleine gaatjes. Een nieuwe schepping is ook maar haar waarde is twijfelachtig een in glanzend wit metaal uitgevoerde man of liever machine in menschengedaante met electrische zinnen Elk van zijn vierkante oogen heeft een paar dozijn pupillen en zijn ooren moeten betere trommelvliezen hebben, dan die van vele menschen van vleesch en bloed. De robot antwoordt beleefd op vragen, welke men hem stelt en hij heet zelfs bij machte te zijn de „Daily Mail" te lezen. Iets nieuws is ook een ingewikkeld ont vangtoestel, dat bij al zijn ingewikkeldheid nog een klok heeft, welke loopt op het tempo van de kringloopen van den huis-wissel stroom en als zoodanig beter den tijd aan geeft dan alle mechanische klokken. Het toe stel krijgt natuurlijk ook al zijn energie van dien wisselstroom. Dit laatste is het geval met het meerendeel der ontvangers, hoewel dit jaar toch weer wat meer aandacht ge schonken is aan luisteraars, die zooals op het platteland geen electriciteit in hun woningen krijgen van centrales en die daar om voor radio-ontvangst nog zijn aangewe zen op accumulatoren en droge batterijen. Geen luisteraar in Engeland worden zoo slechts verzorgd als zij, die hun electriciteit van gelijk stroom-eentrales ontvangen. Aan gezien wisselstroom in het land overheerscht is het voor fabrikanten het profijtelijkst hun „all electric"- ontvangers te vervaardigen voor wisselstroom. Zij, die den anderen stroom in hun huizen krijgen, hebben weinig keuze wanneer zij een compact toestel zoe ken, dat zijn plicht doet bij het inschakelen van den huisstroom. De vereischte hooge spanning kunnen zij krijgen op deze wijze door middel van een der vele toestelletjes, die de huisspanning verminderen; maar voor lage spanning blijven zij aangewezen op accumulatoren, met al den last, welke deze dingen geven. Philips is een der weini ge fabrikanten, die aan deze misdeelen heeft gedacht door een vierlampen-toestel voor ge lijkstroom te vervaardigen, dat naar mijn oordeel beter van toon is, zoo het al niet ver reikt, dan het ambitieuser vijflampen- wisselstroomtoestel van deze firma. De stand van Philips, een van de meest indruk wekkende van de tentoonstelling, bevindt zich op het beste punt, juist tegenover den hoofdingang. Het personeel heeft er blijk baar de instructie ontvangen het publiek, dat in dezen tijd opgevoed in handels-nationa- lisme, er van te overtuigen, dat de toestellen in Engeland worden gemaakt. De prijzen der tentoongestelde ontvangers varieeren van 5 (voor een simpel twee lampen-toestel) tot 150 (voor een weelde rig kabinet vol radio-electrische wonderen en trucs). Er zijn ten naastenbij 300 stonds, waar van er 170 radio-ontvangers van velerlei soort laten zien. De overige inzendingen zijn van fabrikanten draad, radio-onderdeelen, van uitgevers van radio-tijdschriften, van de B.B.C., den post- en telegraafdienst (die o.a. een leerzame inzending heeft van middelen voor opheffing van ontvangststoornis door electrische toestellen) en radio-bonden. De ontvangtoestellen bieden in uiterlijk weinig variatie, hetgeen jammer is, aangezien ze toch in een verscheidenheid van interieurs moeten j>assen. De kasten zijn bijna zonder uitzondering van mahoniehout vervaardigd of anders in compositie-stof, die mahonie is

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1932 | | pagina 7