Alkmaarsche Courant. Alcmaria D.h.C. I, Spoot £uchtoaact JUiimeniand Zondag a.s., 2 uur: Dtaag- mi Aanbod Honderd fier en dertigste Jaargang. ZATERDAG 3 SEPTEMBER I. Gewone prijzen. 1932 Ke. 208 Motoren. De races te Alkmaar. Het „Motorrijwiel en de Lichte Auto" schrijft over de motorraces van Zondag j.1. 0m. het volgende: jen serie valpartijen, waarvan sommige zich het eerste oogenblik ernstig lieten aan zien, doch die naar verhouding alle zeer goed zijn afgeloopen, heeft aan de Alkmaarsche ra ces een lichtelijk opwindend verloop gegeven, £I1 frjj eenige buitenstaanders kennelijk een on- juisten indruk omtrent den toestand van de baan gewekt. Laten we dus beginnen met op te merken, dat het oppervlak, goed gewalst, maar helaas niet gesproeid, in zeer behoorlijke conditie verkeerde, met uitzondering van enkele gaten in de Zuidelijke bocht, die met dieper ingesto ken graszoden beter gerepareerd hadden moe ten zijn, doch in ieder geval met géén der on gevallen iets te maken gehad hebben! Dat de haan tegen het einde van den middag op nog een paar andere plaatsen „stukgereden" bleek te zijn, is in dezen tijd van het seizoen vrijwel onvermijdelijk, gezien de snelheden, waarmee tegenwoordig, in halven dirt-track stijl en met noppen-banden, gereden wordt, en voor zoover dit in het onderhavige geval op het vallen invloed mocht hebben uitgeoefend, kan men, aprés tout, slechts zeggen, dat de renners met een van ouds bekend en natuur lijk verschijnsel rekening dienen te houden. Zoo ongeveer hetzelfde geldt ten opzichte van de zwakke golving, welke de baan hier en daar vertoont, en die onder bepaalde om standigheden speed-whobble kan inleiden. Een grasbaan kan en moet nu eenmaal geen biljart wezen, onze renners zijn geen kleine jongens, en alle „grass tracks" zullen er nog zoo uitzien als die in Alkmaar! Neen, indien de gebeurtenissen van j.1. Zon dag met alle geweld aan een bepaalde oor zaak toegeschreven moeten worden, dan is die voor insiders niet moeilijk te vinden. Diezelfde snelheidscapaciteiten der hedendaagsche grasbaan-machines, diezelfde ambitie en scherpe onderlinge rivaliteit van hare berij ders, welke reeds zooveel middagen van span nende sport te genieten gaven, hebben een element van risico in zich, dat zich slechts dan doch dan ook in sterke mate merk baar maakt, als door een der deelnemers ook maar het kleinste foutje of de geringste on bezonnenheid wordt begaan. Keer op keer wordt tegenwoordig op onze grasbanen inort" gereden, en wanneer zich dan tusschen het fel strijdende peleton fanatici bevinden, wier durf en wil ojn te winnen hun zelfbeheer- sching en rijtechnische bekwaamheid op een gegeven moment de baas worden, kunnen val partijen niet uitblijven. Het is hier zaak voor de K-N.M.V.-offi- cials nog scherper toe te zien dan vroeger, en elke neiging tot onbesuisd en „boven de Kracht" rijden onverbiddellijk den kop in te drukken, tevens te insisteeren, dat uitsluitend bochtencommissarissen worden aangesteld, die niet alleen volkomen voor hun feitelijk zoo belangrijke controleerende taak zijn berekend, maar ze ook op consciëntieuze wijze vervullen En naar wij de heeren der K.N.M.V.-wed- strijdcommissie en andere jury-leden uit KN MV.-milieu kennen, twijfelen we er niet aan of de maatregelen, die de volgende keeren noodig mochten blijken, zullen zonder pardon worden genomen. Met die. overtuiging in ge dachten, achten we het absurd, om in het ver loop der jongste races eenige verontrustende omstandigheid te zien. Wat betreft de Alkmaarsche organisatie moet ons tenslotte de opmerking van het hart, dat de bewaking van de baan tegen „overloo- pers" tijdens een race ditmaal onvoldoende bleek te wezen. Waarom de hulp der zeer wel willende politie niet geaccepteerd, wanneer de Sportpark-employees daartoe niet capabel of te weinig in aantal zijn? Van onzen Alkmaarschen senior-rijder De Ridder vertelt het blad: De eerste serie der Seniores 500 c.M.3 laat het publiek volop van spanning en snelheid genieten. Vanaf het moment, dat Houtop van den start wegsteigert op de manier, die van daag „en vogue" schijnt te zijn, vliegen populair-wetenschappelijk gesproken de lappen er af en zorgen Van der Pluym, J. de 'Ridder, Rijk en Houtop er voor, dat de tribu ne meermalen recht overeind komt. De Eysink rijder is vandaag niet zoo buitengewoon op stoot als in vorige races van dt seizoen, maar de drie anderen zitten meer naast dan achter elkaar en hoewel de Norton-crack in de derde ronde den kop neemt, geven De Ridder en Rijk op hun Ariels geen krimp. Vooral de slot- aanval van den brillant rijdenden Alkmaar der is waard om gememoreerd te worden en Van der Pluym wint dan ook met slechts 3/5 tec. verschil in 2 min. 56.6 sec. De Internationale Zesdaagsche. Men meldt uit Merano aan de N.R.Crt. dd 30 Augustus: De strijd tusschen motorrijders en de be ruchte Dolomieten is reeds twee dagen in vol len gang. De strijd is buitengewoon hevig ge weest en geweldige klappen zijn reeds geval len. De grootste is voor Nederland wel het uitvallen van Piet Nortier, den leider van het B-team, waardoor ons B-team, bestaande uit Fijma, de Ridder en Nortier totaal kansloos is geworden. Nortier kreeg den tweeden dag on geveer 100 K.M. na den start een stuk band ijzer tusschen zijn achterketting, waardoor de ze ketting niet alleen totaal werd vernield en zuil klem zette msschen den versnellingsbak, maar tevens drong het stuk ijzer nog in den achterband, waardoor ook deze lek stootte. Nortier werkte als een paard- om zoo spoedig mogelijk gereed te zijn met de reparatie, maar alles liep zoo tegen dat hij meer dan een uur te laat de tijdcontrole passeerde. Eén uur SP' iing is toegestaan, maar bij meer te laat valt men buiten den wedstrijd V el jammer voor dezen enthousiasten zes-dagenrijder, maar het noodlot ïcent geen pardon. Van Ha- mersveld weet hier van mede te praten. Ook mj kreeg den tweeden dag zijn portie. Vlak bij sponsachtige weeke substantie, welk „spul" den naam heeft elk spijkergat tot ten hoogste 1 c.M. doorsnede te dichten. In dit geval bleek het alleen den naam te hebben, want het „spul" werkte absoluut niet. Van Hamersveld zette twee, drie keer het „luchtkanon" op den band, maar deze liep even snel weer leeg. In- tusschen kostte dit experiment zooveel tijd, dat hij 21 minuten te laat aan de tijdcontrole op den Cosialungapas arriveerde. Hierdoor kreeg ook ons A-team 21 straf- punten en is hierdoor feitelijk reeds uit den strijd voor de Silver Vase. Er kan gerust wor den aangenomen, dat van de 12 ingeschreven Vase-teams er slechts één of twee strafpunten- loos zullen eindigen. Ook De Ridder beleefde een eigenaardig geval, waarbij1 tevens de groote medewerking bleek van de politie hier dij kwam met groote snelheid een bocht door, toen juist de een of andere Italiaan het in z'n hoofd kreeg over te steken. De Ridder remde uitte alle macht en kwam te.vallen, waarbij de rem van zijn machine werd verbogen. Twee politie-agenten pakten echter direct den on- voorzichtigen Italiaan op en tot groote ver wondering werd hij opgebracht en kreeg hij zelfs een serie klappen op den schouder. Bij ons in Nederland zou waarschijnlijk juist het omgekeerde gebeurd zijn en zou de motorrij der zijn opgepakt en de burger beklaagd Er komen anders vele valpartijen voor. Twee motorrijders braken reeds een been en er zijn velen, die gedeeltelijk verbonden op de machine zitten. Er wordt dan ook ontzet tend gejakkerd om aan het gemiddelde te ko men, waarbij dikwijls slippen onvermijdelijk is. De organisatie van deze Zesdaagsche is weer zéér goed. Alles klopt als een bus en de medewerking van de autoriteiten is prachtig. Zoo fungeerde bijv. de Prefect van Bolzano den eersten dag als eere-starter. Trouwens de ze „meneer" heeft veel in de melk te brokkelen Hij gaf allen wegwerkers in de provincie Bol zano bevel tijdens den wegwedstrijd de werk zaamheden te staken en te fungeeren als ver keersregelaar, hetgeen door de werklieden met groot enthousiasme wordt uitgevoerd. Welke rijders strafpunten kregen of uitvie len is reeds medegedeeld. Van de Trophy-teams zijn Engeland, Italië en Tsjechoslowakije nog zonder strafpunten. Duitschland heeft door de zijspancombinatie van Wanwermeyer strafpunten opgeloopen, doch deze combinatie zal wel spoedig uitval len, alle spaken breken n.1. uit het zijspan- wiel. Van de Vase-teams viel het Ned .B-team uit, het Duitsche B-team en het B-team van Tsjechoslowakije. Verder kregen het Engel sche B-team en het Ned. A-team strafpunten. Nog Vase-teams bleven zonder strafpunten. Er komen echter nog een paar zware dagen, zoodat er aan het einde van deze week wel meerdere slachtoffers onder de teams geval len zullen zijn. o 2 September meldde men aan het blad: Hoewel er tijdens het parcours weer uitval lers (7) en strafpunten (7) werden genoteerd zijn de zeven Ned. rijders nog zonder straf punten. In totaal zijn er van de 128 gestarte deelnemers 25 uitgevallen en 20 strafpunten uitgedeeld. De route ging over oude militaire wegen in de Dolomieten, die behalve zeer smal ook buitengewoon steil waren. Het min der goede wegdek bracht vele valpartijen Miss Foley (Engeland) op Gilera slipte bij een snelheid van 100 K.M. en brak haar pols. De Tsjech Melzer slipte bij een afgrond, bleef zelf gelukkig op den rand liggen, doch zijn machine verdween in de diepte. Enkelen reden zelfs met gebroken frame door. De Duitsche Trophyteamrijder Wanwermeyer gaf den strijd op wegens gebroken zijspanwiel. Italië blijkt achteraf nog geen strafpunten te hebben, zoodat thans alleen Engeland Tsjechoslowakije en Italië voor de Trophy rij den. Het overgebleven Duitsche Vase-team heeft strafpunten. Het 2e Italiaansche team en de le Engelsche ploeg zijn nog zonder strafpunten. De namen der uitvallers van de zen dag zijn: Harke (D.Rad.), Oostenrijk Puppo (Mas) Italië; Melzer (B.M.W.) Tsje choslowakije; Crisp (Triumph) Engeland Ansaldi (Dollar) Italië; Harmston (Ariel) Engeland en Graha (Gilera) Italië. Tenslotte seint men gisteren: Vrijdag reden bij de internationale zes daagsche Weider (Zwitserland) op Matchless en Voigt (Duitschland) op Ardie. Weider kwam in aanraking met den Nederlander de Ridder, waardoor zijn motor vernield werd. De Nederlanders Bakker Schut, Eysink, Fijma, de Ridder, Moos, van Vilsteren en Sy- brandy zijn nog zonder strafpunten. Het trophy-team van Tsjechoslowakije liep strafpunten op, zoodat van de trophy-teams alleen nog Engeland en Italië zonder straf punten zijn. Het parcours van morgen wordt algemeen als het zwaarste beschouwd, daar de rijders met een gemiddelde snelheid van 40 K-M- per uur tweemaal de Stelviopas moeten bestijgen. strijden het doel van Alcmaria moet verdedi gen. De opstelling der elftallen is: Alcmaria: Jongmans Kuiper Schokker Rootring Jr. Burger Lengers Keppel de Jong v. d. Pol Hamstra Bos o J. v.Nellen Post Ditman v.d. Bragt v.d. Sloot H. Dorjee Pieterse Bakker P. Dorjee W. v. Nellen Boot E>e wedstrijd begint om 2 uur precies. DE POSTVLUCHTEN OP INDIE. De „Ekster" (thuisreis) is gister te Boeda pest aangekomen. De „Pelikaan" (uitreis) is gister te Athene geland. COMMISSIE VAN ONDERZOEK NAAR TUBBERGEN. In verband met het ongeluk, het Zweed- sche postvliegtuig SE—AAE bij Tubbergen overkomen, heeft de directeur van den lucht vaartdienst, de heer De Veer, aan de inspec teurs Van der Heyden en Hof en aan ir. Van der Maas, van den rijksstudiedienst voor de luchtvaart te Amsterdam, opgedragen, een voorloopig onderzoek in te stellen, meldt het Hbld. Genoemde heeren hebben zich naar de plaats van het ongeval begeven. SPORTVLIEGERS NAAR ENGELAND. Een honderdtal luchtvaart-enthousiasten kwam, naar Reuter aan het Hbld. meldt, Donderdag op het vliegveld Heston aan in vijftig vliegtuigen, opgestegen in verschil lende landen van Europa als gasten van de burger-vliegers van Engeland, om daar een weekend door te brengen. De beker, voor deze vlucht beschikbaar, werd gewonnen door den vlieger, die zoo dicht mogelijk bij 12 uur 's middags landde Winnaar werd de Poolsche graaf Bernard Skorzevski, tweede de Franschman Selig- man, beiden door hun echtgenooten verge zeld. Weldra geleek het vliegveld op een modern Babel, want Frankrijk, België, Nederland, Duitschland en Polen hadden bezoekers ge leverd. Bekende Britsche burgervliegers ontvingen de gasten, die daarna in de nieuwste reuzen- vliegboot een tocht boven Londen maakten. TE KOOP AUTO, merk Stahr. 4 deurs, prijs billijk. Te bevragen OUDORPER- DIJKJE 3a. HET BOTERVRAAGSTUK. Gisteren zijn op het departement van bui- tenlandsche zaken de besprekingen met verte genwoordigers der Duitsche regeering over het botervraagstuk voortgezet. De mogelijkheid van een oplossing van het vraagstuk is gebleken, althans in dien zin, dat op de basis van dê hier gevoerde bespre kingen thans door de Duitsche delegatie over leg met Denemarken en Finland gepleegd kan worden. Voetbal. AlcmariaD.H.C. Morgenmiddag speelt Alcmaria op haar terrein een oefenwedstrijd tegen het zeer ster ke D.H.C. uit Delft. Zooals men weet is deze club van v. Nellen na een schitterend seizoen tot de eerste klasse gepromoveerd, zonder een der promotiewedstrijden te verliezen. Ze sloeg Gouda en H.F.C. op overtuigende wijze en men verwacht in de eerstvolgende competitie heel veel van deze vereeniging, die in staat is tot vele verrassingen. Op zich zelf is een sterke tegenstander al een attractie, doch in dit geval is deze attrac tie nog grooter, omdat men hier voor het eerst kennis kan maken met onzen internatio nalen links-buiten J. van Nellen. Het elftal komt hier zonder invallers en Alcmaria zal ontdekken, dat het heel erg hard moet aanpakken, om een behoorlijk resultaat te krijgen. Alcmaria verschijnt zoo sterk mogelijk. j -- 0°ms moet nog rust houden, zoodat hij niet den moeilijken Pordoipas kreeg hij een lekken speelt. En in het doel staat Jongmans, die bank. De banden zijn gevuld inet een soort waarschijnlijk de eerste twee competitiewed- ONGEWOON VLIEGONGELUK. Omstreeks twaalf uur moest, meldt Reuter aan het Hbld., in de nabijheid van Warschau kap. Orlinski, wegens motorstoornis, van de parachute gebruik maken, om zich te redden. Hij brak bij den val een been en werd naar het hospitaal gebrachi. Het vliegtuig ver volgde onbestuurd zijn tocht en is tot nog toe niet teruggevonden. MOSCOU—WLADIWOSTOK IN 48 UUR. De nieuwe vliegdienst MoscouWladi- wostok zal in September nog geopend wor den. De route zal in vier dagen worden af gelegd. Daarna wil men een poging doen om nachtvluchten in te leggen, zoodat men het traject van 9000 K.M. in 48 uur kan af leggen. MOLLISON IN QUEBEC AANGEKOMEN. Mollison is te Quebec aangekomen van Sydney op Nieuw Schotland. (Uitsluitend 2e hands artikelen). Van 15 regels 60 cent bij vooruit betaling te voldoen. Gebruikt DAMESRIJWIELEN 18 50 tot 20, HEERENRIJWIEL met Torpe donaaf 19.50, enz. NIEROP's Rij wielhandel St. Annastraat 41. HET MOTORHUIS HEILOO heeft TE KOOP H. D. MOTOR en DERAT MOTOR in uitstekenden staat. Prijs billijk. TE KOOP een in goeden staat zijnde A. J. S. '28 MOTORRIJWIEL voor elk aannemelijk bod. Adres te bevragen bureau van dit blad. TE KOOP 4e en 5e klas HANDELS SCHOOL- en andere STUDIEBOEKEN en prima VIOOL. PRINS HENDRIKSTRAAT 26. TE KOOP wegens vertrek Duitsche PIANO, TUINAMEUBLEMENT voor 6 personen, pracht stel en KINDER- WASCHTAFEL. HUIZE DINA, Oos terzijde 181, Heiloo. T Pracht Litsjumeau 35, Veerenbed 12.50, prima Kapokmatras 10, Leu ningstoel 5, groote Spiegel z. g. a. n 12.50, Crapeaustellen, Buffetten, Stoe len, enz. term. bet. DEKKER, Laat 182. Pracht Schrijfbureau 45, Kinderle dikant z. g. a. n. 5.50, Nachtkastje 2 Spiraalmatras 2, mooie Gemakskoffer met pot 7.50. Ronde Tafel 2.50, enz. DEKKER, Laat 182. TE KOOP AANGEBODEN wegens plaatsgebrek AXMINSTER VLOER KLEED en leeren HAARDBANK. Te bezichtigen COMANSTRAAT 20, Maan dag tusschen 7 en 8 n.m. VAN EEN VRACHT HOOI GEVALLEN. Een landarbeider doodgevallen. Donderdagmiddag waren een boer, zijn zoon en een arbeider op een stuk land aan den Harlingerstraatweg op Leeuwarden bezig met het laden van hooi op een wagen. Opeens ontdekten vader en zoon, dat de 57-jarige arbeider Eelke Bouma niet meer op het hooi stond. Aan den anderen kant van den wagen vond men het lijk. Vermoedelijk is Bouma van het hooi gegleden en met zijn hoofd op den (rond terecht gekomen, waardoor hij den ïalswervel brak, zooals eenige doctoren later constateerden. STEUN VOOR DE TWENTSCHE TEXTIELINDUSTRIE GEVRAAGD. Het volgend telegram is gezonden aan de ministers van binnenlandsche zaken, van eco nomische zaken en arbeid en van koloniën: Twetsche textielexportindustrie meent de aandacht van uwe excellenties te moeten ves tigen op de 30 Aug. afgekondigde verhooging van invoerrechten in Britsch-ïndië van 31 1(4 tot 50 pCt. Door deze verhooging wordt niet alleen de uitvoer naar de Britsch-Indische markt totaal afgesneden, doch zal Japan zijn eveneens sterk bemoeilijkten import nog meer in onze koloniën dumpen. Twentsche export industrie staat voor de noodzakelijkheid van sluiting harer bedrijven met als gevolg ver grooting der werkloosheid met duizenden, wannaar niet onverwijld tot steunmaatregelen wordt overgegaan. Het telegram was onder teekend door Ten Cate Hzn. en Co. (Kon Stoomweverij Nijverdal te Almelo)H. P. Gelderman en Zonen te Oldenzaal; Kon. Weefgoederenfabriek Hengelo, Van Heek en Co. en G. J. van Heek en Zonen te Enschede. ONTEVREDEN TEWERKGESTELDEN Zij vonden het loon te laag, De hoofdopzichter te Coevorden van de Nederlandsche Heidemaatschappij heeft ze ven arbeiders uit de gemeente Schoonebeek ontslagen, werkende bij het graven van een waterreservoir bij de aardappelmeelfabriek te Coevorden, welk werk- werd uitgevoerd als werkverschaffing. Deze arbeiders hadden een dreigende houding tegenover het toe zichthoudend personeel aangenomen en en kelen hadden een baas vastgegrepen, zonder dezen echter te slaan of te stompen. Het con flict vloeide voort uit oneenigheid over de ta rieven, welke de arbeiders te laag en de baas voldoende vond. ONZE WERKVERSCHAFFING ALS VOORBEELD. Dr. Lollert, „Ministerialrat" van het minis terie van landbouw te Berlijn en de inspec teur der domeinen Kornhout uit Rapenburg, hebben onder leiding van den heer J, Buis kool, rijks-inspecteur voor de werkverschaf fing een studiereis gemaakt naar de werk verschaffingen in provincie. Ook de Zuider zeewerken werden bezocht. Dr. Lollert verzocht den rijksinspecteur een schriftelijke uiteenzetting ter voorlich ting van de Duitsche regeering, die voorne mens is op groote schaal de werkverschaf fingen ter hand te nemen. uit den Centralen Bond van Transportarbei ders en de Centrale van officieren ter koop vaardij. uige EEN ONGEWENSCHTE VREEMDELING, De politie te Heerlen heeft Donderdag een vreemdeling aangehouden, die ervan ver dacht wordt, dat hij den laatsten rijd rijwiel diefstallen heeft gepleegd. Tweer diefstallen heeft hij reeds bekend. LIJK GEVONDEN. Gister is uit de Giessen, een binnenwater te Giessen-Oudekerk, het lijk opgehaald van een man van middelbaren leeftijd. Uit papie ren die op het lijk werden gevonden, bleek, dat het slachtoffer was zekere H. de Baat uit Dordrecht. Of men hier met een ongeluk of met een misdrijf te doen heeft, kon nog niet worden vastgesteld. Men neemt echter aan, dat misdrijf welhaast uitgesloten is. DE STAKING IN DE SCHEEPVAART. Naar wij vernemen, heeft de rijksbemidde laar, die gistermiddag een bespreking heeft gehad met den Bond van Werkgevers in de koopvaardij, ook de contactcommissie, ge vormd uit den Centralen Bond van Trans portarbeiders en de Centrale van Koopvaar- dij-officieren, uitgenoodigd tot een bespre king van het conflict in de scheepvaart. Deze bespreking zal hedenochtend te 11 uur plaats vinden. Voorts vernemen wij, dat de bemanning van het s.s. „Sambre" van Wm. Muller Co., een klein scheepje, dat op Parijs vaart, geweigerd heeft voor de nieuwe reis te mon steren, zoodat de „Sambre" niet kan vertrek ken. BRANDEN. Op het marineterrein te Vlissingen Gisternacht is te Vlissingen groot brand alarm gemaakt voor een brand, welke woed de in het zgn. „Steenen Gebouw" op het ma rineterrein. De Vlissingsche vrijwillige brand weer was tezamen met de marinebrandweer den brand spoedig meester. Aan den buiten kant van het gebouw viel van den brand weinig te bemerken. De brand is ontstaan in een bewaarplaats van poetsgoed enz. Bij een onderzoek is geen aanleiding gevonden om aan kwaadwilligheid te denken. Landbouivschuur in de asch gelegd. Aan den Tholenschenstraatweg onder de g meente Halsteren brak brand uit in de groote landbouwschuur van den landbouwer P. Akkerman. De geheele oogst was juist ge borgen, terwijl in de schuur ook verschillen de machines stonden opgesteld en een paard en twee kalveren er in waren ondergebracht. Het vee kon men spoedig in vrijheid laten, doch verder kon van den inboedel niets wor den gered. De schuur brandde geheel af. Al leen de oogst was verzekerd. VOOR OUD: gouden en diamanten ringen, bloedkoraal karnolijn en gra naatkettingen. Twee prima gouden heerenhorloges 12.en 14.25. DE ROVER's Antiekhandel, Boterstraat 14. Prima Duitsche Piano, kruissnarig, gebouwd in koper, prachttoon, 175, moderne eiken Piano z. g a. n. 175, Pianola plus 50 rollen en bank 225, term, betl. DEKKER, Laat 182, EEN WERKZOEKENDE. Een ruit in een ministerie gooid. Te Den Haag is aangehouden een 28-jari- ge werklooze behanger, die met een steen een ruit van het ministerie van binnenlandsche zaken had ingegooid, uit protest tegen de werkloosheid. De man had bovendien nog tien dagen hechtenis te goed. DE REGGE-WERKEN ONDER NIJVERDAL. Weder tal van tewerkgestelden geschorst. Het wil met de AJmelosche tewerkgestel den bij de Reggewerken onder Nijverdal niet boteren. Waren bij het vorige conflict nog 130 werkloozen aldaar aan den arbeid, thans was dit aantal op medisch advies tot ruim zeventig teruggebracht. Voor de vroeger uitgeslotenen was de tweede uitkeering in natura bepaald op Donderdag 1 September. De arbeiders ver langden echter, dat deze uitkeeriog reeds op Dinsdag 30 Aug. zou geschieden en toen daaraan geen gevolg werd gegeven, kwam de bedreiging: „dan gaan we Woensdag niet aan het werk". Inderdaad werd Woensdagmorgen het werk slechts door 36 arbeiders op tijd her vat; één groep kwam om 9 uur en een andere zelfs om half elf. Beide groepen werden weg gestuurd. Donderdagmorgen bleven van de 36 ar beiders, die aan het werk gebleven waren nog 6 weg, terwijl de twee groepen, die Woens dag te laat kwamen, in totaal 40, zich op nieuw meldden, doch allen geschorst werden. HET CONFLICT IN DE KOOPVAARDIJ. De Rijksbemiddelaar mr. S. de Vries Czn., 'heeft gistermiddag op het departement van economische zaken en arbeid een bespreking met partijen betrokken in het conflict tus schen den Bond van Werkgevers in de koop vaardij en de contact-commissie gevormd MEISJE ONTVOERD UIT LOSSER? Wij lezen in de Tel.: Het geheele dorp Losser verkeert in ernsti ge ongerustheid over het lot van een 28-jarig meisje, van wie thans als vrij zeker kan wor den aangenomen, dat zij is ontvoerd en wel licht nimmer in de ouderlijke woning zal te- rugkeeren. In het begin der vorige week vervoegde zich een als heer gekleed persoon van om streeks dertig jaar ten huize van Anna Tie- mers, een knap en gezond uitziend meisje, woonachtig in de kom van het dorp met haar moeder, de weduwe Tiemers. Hij gaf voor weduwnaar te zijn en zeide een vaste betrekking te hebben met een verdienste van 45 per week; bovendien bezat hij een mooi huis in Hengelo, zoodat hij meende, dat de dochter des huizes onder deze omstandig heden wel bereid zou zijn met hem te huwen. Om zijn christelijke gezindheid te toonen haalde de man eenige bijbelteksten aan. Kortom hij schilderde het meisje een mooie toekomst voor en dischte een en ander zoo verleidelijk op, dat zelfs de moeder zich er over verheugde dat haar dochter zulk een goede partij deed. Ten slotte stelde de bezoeker voor ter na- nedere kennismaking een uitstapje te maken. De broeder van Anna werd mede uitgenoo digd en samen met hem ging de bezoeker het dorp in om een auto te huren. Onderweg liet hij zijn toekomstigen zwager een sigaret opsteken, maar onmiddellijk na het rooken van deze sigaret werd Tiemers onwel, zoo dat de huwelijkscandidaat het maar beter vond, dat Anna's broeder thuis bleef, aange zien hij zoo toch niet veel aan het uitstapje zou hebben. Nog geen kwaad vermoedend verliet Anna daarop met den man de woning. Sinds acht dagen heeft men thans taal noch teeken van het meisje gehoord. Uit een onderzoek is ge bleken, dat een chauffeur uit Hengelo het tweetal nog denzelfden avond naar Arnhem heeft gebracht. Als eenige bijzonderheid weet deze chauffeur te vertellen dat Anna in Arnhem aangekomen, weenend uit den auto is gestapt. Tot nu toe ontbreekt elk verder spoor. De weduwe verkeert in wanhopigen toestand en het geheele dorp leeft met haar mee. Verschillende verhalen doen de ronde dat dezelfde persoon ook in andere plaatsen te Twente o.a. in Hengelo en Oldenzaal zijn slag heeft trachten te slaan. De burgemeester van Losser heeft per ra dio een volledig signalement van beide per sonen doen uitzenden en om aanhouding ver zocht. Nader meldt het blad: De moeder en de broer van het meisje ver trouwde den man «iet, maar deze wist Anna onder zijn invloed te krijgenhaar broer be dwelmde hij door een slaapmiddel in zijn koffie te doen en zoo kon hij ongestoord met haar vertrekken. In Hengelo leende hij bij een tante van Anna een bedrag van 65 en daarna is hij met het meisje vertrokken. De vorige week Vrijdag stuurde hij nog een tele gram uit Arnhem en na dien tijd is er niets meer van hen vernomen. Alleen gistermor gen heeft een inwoner uit Loser den onbe kende met het meisje in Amsterdam ontmoet voor het magazijn der firma Brenninkmyer op den Nieuwendijk te Amsterdam. Het meisje deelde mede, dat zij niet meer wenschte terug te keeren, maar overigens wilde zij niets mededeelen omtrent ha§r hui-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1932 | | pagina 9