Alkmaarsche Courant.
Alcmaria
D.h.C. I,
Spoot
£uchtoaact
JUiimeniand
Zondag a.s., 2 uur:
Dtaag- mi Aanbod
Honderd fier en dertigste Jaargang.
ZATERDAG 3 SEPTEMBER
I.
Gewone prijzen.
1932
Ke. 208
Motoren.
De races te Alkmaar.
Het „Motorrijwiel en de Lichte Auto"
schrijft over de motorraces van Zondag j.1.
0m. het volgende:
jen serie valpartijen, waarvan sommige
zich het eerste oogenblik ernstig lieten aan
zien, doch die naar verhouding alle zeer goed
zijn afgeloopen, heeft aan de Alkmaarsche ra
ces een lichtelijk opwindend verloop gegeven,
£I1 frjj eenige buitenstaanders kennelijk een on-
juisten indruk omtrent den toestand van de
baan gewekt.
Laten we dus beginnen met op te merken,
dat het oppervlak, goed gewalst, maar helaas
niet gesproeid, in zeer behoorlijke conditie
verkeerde, met uitzondering van enkele gaten
in de Zuidelijke bocht, die met dieper ingesto
ken graszoden beter gerepareerd hadden moe
ten zijn, doch in ieder geval met géén der on
gevallen iets te maken gehad hebben! Dat de
haan tegen het einde van den middag op nog
een paar andere plaatsen „stukgereden" bleek
te zijn, is in dezen tijd van het seizoen
vrijwel onvermijdelijk, gezien de snelheden,
waarmee tegenwoordig, in halven dirt-track
stijl en met noppen-banden, gereden wordt, en
voor zoover dit in het onderhavige geval op
het vallen invloed mocht hebben uitgeoefend,
kan men, aprés tout, slechts zeggen, dat de
renners met een van ouds bekend en natuur
lijk verschijnsel rekening dienen te houden.
Zoo ongeveer hetzelfde geldt ten opzichte van
de zwakke golving, welke de baan hier en
daar vertoont, en die onder bepaalde om
standigheden speed-whobble kan inleiden.
Een grasbaan kan en moet nu eenmaal geen
biljart wezen, onze renners zijn geen kleine
jongens, en alle „grass tracks" zullen er nog
zoo uitzien als die in Alkmaar!
Neen, indien de gebeurtenissen van j.1. Zon
dag met alle geweld aan een bepaalde oor
zaak toegeschreven moeten worden, dan is die
voor insiders niet moeilijk te vinden. Diezelfde
snelheidscapaciteiten der hedendaagsche
grasbaan-machines, diezelfde ambitie en
scherpe onderlinge rivaliteit van hare berij
ders, welke reeds zooveel middagen van span
nende sport te genieten gaven, hebben een
element van risico in zich, dat zich slechts
dan doch dan ook in sterke mate merk
baar maakt, als door een der deelnemers ook
maar het kleinste foutje of de geringste on
bezonnenheid wordt begaan. Keer op keer
wordt tegenwoordig op onze grasbanen
inort" gereden, en wanneer zich dan tusschen
het fel strijdende peleton fanatici bevinden,
wier durf en wil ojn te winnen hun zelfbeheer-
sching en rijtechnische bekwaamheid op een
gegeven moment de baas worden, kunnen val
partijen niet uitblijven.
Het is hier zaak voor de K-N.M.V.-offi-
cials nog scherper toe te zien dan vroeger, en
elke neiging tot onbesuisd en „boven de
Kracht" rijden onverbiddellijk den kop in te
drukken, tevens te insisteeren, dat uitsluitend
bochtencommissarissen worden aangesteld,
die niet alleen volkomen voor hun feitelijk zoo
belangrijke controleerende taak zijn berekend,
maar ze ook op consciëntieuze wijze vervullen
En naar wij de heeren der K.N.M.V.-wed-
strijdcommissie en andere jury-leden uit KN
MV.-milieu kennen, twijfelen we er niet aan
of de maatregelen, die de volgende keeren
noodig mochten blijken, zullen zonder pardon
worden genomen. Met die. overtuiging in ge
dachten, achten we het absurd, om in het ver
loop der jongste races eenige verontrustende
omstandigheid te zien.
Wat betreft de Alkmaarsche organisatie
moet ons tenslotte de opmerking van het hart,
dat de bewaking van de baan tegen „overloo-
pers" tijdens een race ditmaal onvoldoende
bleek te wezen. Waarom de hulp der zeer wel
willende politie niet geaccepteerd, wanneer de
Sportpark-employees daartoe niet capabel of
te weinig in aantal zijn?
Van onzen Alkmaarschen senior-rijder De
Ridder vertelt het blad:
De eerste serie der Seniores 500 c.M.3 laat
het publiek volop van spanning en snelheid
genieten. Vanaf het moment, dat Houtop van
den start wegsteigert op de manier, die van
daag „en vogue" schijnt te zijn, vliegen
populair-wetenschappelijk gesproken de
lappen er af en zorgen Van der Pluym, J. de
'Ridder, Rijk en Houtop er voor, dat de tribu
ne meermalen recht overeind komt. De Eysink
rijder is vandaag niet zoo buitengewoon op
stoot als in vorige races van dt seizoen, maar
de drie anderen zitten meer naast dan achter
elkaar en hoewel de Norton-crack in de derde
ronde den kop neemt, geven De Ridder en
Rijk op hun Ariels geen krimp. Vooral de slot-
aanval van den brillant rijdenden Alkmaar
der is waard om gememoreerd te worden en
Van der Pluym wint dan ook met slechts 3/5
tec. verschil in 2 min. 56.6 sec.
De Internationale Zesdaagsche.
Men meldt uit Merano aan de N.R.Crt. dd
30 Augustus:
De strijd tusschen motorrijders en de be
ruchte Dolomieten is reeds twee dagen in vol
len gang. De strijd is buitengewoon hevig ge
weest en geweldige klappen zijn reeds geval
len. De grootste is voor Nederland wel het
uitvallen van Piet Nortier, den leider van het
B-team, waardoor ons B-team, bestaande uit
Fijma, de Ridder en Nortier totaal kansloos is
geworden. Nortier kreeg den tweeden dag on
geveer 100 K.M. na den start een stuk band
ijzer tusschen zijn achterketting, waardoor de
ze ketting niet alleen totaal werd vernield en
zuil klem zette msschen den versnellingsbak,
maar tevens drong het stuk ijzer nog in den
achterband, waardoor ook deze lek stootte.
Nortier werkte als een paard- om zoo spoedig
mogelijk gereed te zijn met de reparatie, maar
alles liep zoo tegen dat hij meer dan een uur
te laat de tijdcontrole passeerde. Eén uur
SP' iing is toegestaan, maar bij meer te laat
valt men buiten den wedstrijd V el jammer
voor dezen enthousiasten zes-dagenrijder,
maar het noodlot ïcent geen pardon. Van Ha-
mersveld weet hier van mede te praten. Ook
mj kreeg den tweeden dag zijn portie. Vlak bij
sponsachtige weeke substantie, welk „spul"
den naam heeft elk spijkergat tot ten hoogste
1 c.M. doorsnede te dichten. In dit geval
bleek het alleen den naam te hebben, want het
„spul" werkte absoluut niet. Van Hamersveld
zette twee, drie keer het „luchtkanon" op den
band, maar deze liep even snel weer leeg. In-
tusschen kostte dit experiment zooveel tijd, dat
hij 21 minuten te laat aan de tijdcontrole op
den Cosialungapas arriveerde.
Hierdoor kreeg ook ons A-team 21 straf-
punten en is hierdoor feitelijk reeds uit den
strijd voor de Silver Vase. Er kan gerust wor
den aangenomen, dat van de 12 ingeschreven
Vase-teams er slechts één of twee strafpunten-
loos zullen eindigen. Ook De Ridder beleefde
een eigenaardig geval, waarbij1 tevens de
groote medewerking bleek van de politie hier
dij kwam met groote snelheid een bocht door,
toen juist de een of andere Italiaan het in z'n
hoofd kreeg over te steken. De Ridder remde
uitte alle macht en kwam te.vallen, waarbij de
rem van zijn machine werd verbogen. Twee
politie-agenten pakten echter direct den on-
voorzichtigen Italiaan op en tot groote ver
wondering werd hij opgebracht en kreeg hij
zelfs een serie klappen op den schouder. Bij
ons in Nederland zou waarschijnlijk juist het
omgekeerde gebeurd zijn en zou de motorrij
der zijn opgepakt en de burger beklaagd
Er komen anders vele valpartijen voor.
Twee motorrijders braken reeds een been en er
zijn velen, die gedeeltelijk verbonden op
de machine zitten. Er wordt dan ook ontzet
tend gejakkerd om aan het gemiddelde te ko
men, waarbij dikwijls slippen onvermijdelijk
is.
De organisatie van deze Zesdaagsche is
weer zéér goed. Alles klopt als een bus en de
medewerking van de autoriteiten is prachtig.
Zoo fungeerde bijv. de Prefect van Bolzano
den eersten dag als eere-starter. Trouwens de
ze „meneer" heeft veel in de melk te brokkelen
Hij gaf allen wegwerkers in de provincie Bol
zano bevel tijdens den wegwedstrijd de werk
zaamheden te staken en te fungeeren als ver
keersregelaar, hetgeen door de werklieden met
groot enthousiasme wordt uitgevoerd.
Welke rijders strafpunten kregen of uitvie
len is reeds medegedeeld.
Van de Trophy-teams zijn Engeland, Italië
en Tsjechoslowakije nog zonder strafpunten.
Duitschland heeft door de zijspancombinatie
van Wanwermeyer strafpunten opgeloopen,
doch deze combinatie zal wel spoedig uitval
len, alle spaken breken n.1. uit het zijspan-
wiel.
Van de Vase-teams viel het Ned .B-team
uit, het Duitsche B-team en het B-team van
Tsjechoslowakije. Verder kregen het Engel
sche B-team en het Ned. A-team strafpunten.
Nog Vase-teams bleven zonder strafpunten.
Er komen echter nog een paar zware dagen,
zoodat er aan het einde van deze week wel
meerdere slachtoffers onder de teams geval
len zullen zijn.
o
2 September meldde men aan het blad:
Hoewel er tijdens het parcours weer uitval
lers (7) en strafpunten (7) werden genoteerd
zijn de zeven Ned. rijders nog zonder straf
punten. In totaal zijn er van de 128 gestarte
deelnemers 25 uitgevallen en 20 strafpunten
uitgedeeld. De route ging over oude militaire
wegen in de Dolomieten, die behalve zeer
smal ook buitengewoon steil waren. Het min
der goede wegdek bracht vele valpartijen
Miss Foley (Engeland) op Gilera slipte bij
een snelheid van 100 K.M. en brak haar pols.
De Tsjech Melzer slipte bij een afgrond, bleef
zelf gelukkig op den rand liggen, doch zijn
machine verdween in de diepte. Enkelen reden
zelfs met gebroken frame door. De Duitsche
Trophyteamrijder Wanwermeyer gaf den
strijd op wegens gebroken zijspanwiel.
Italië blijkt achteraf nog geen strafpunten
te hebben, zoodat thans alleen Engeland
Tsjechoslowakije en Italië voor de Trophy rij
den. Het overgebleven Duitsche Vase-team
heeft strafpunten. Het 2e Italiaansche team
en de le Engelsche ploeg zijn nog zonder
strafpunten. De namen der uitvallers van de
zen dag zijn: Harke (D.Rad.), Oostenrijk
Puppo (Mas) Italië; Melzer (B.M.W.) Tsje
choslowakije; Crisp (Triumph) Engeland
Ansaldi (Dollar) Italië; Harmston (Ariel)
Engeland en Graha (Gilera) Italië.
Tenslotte seint men gisteren:
Vrijdag reden bij de internationale zes
daagsche Weider (Zwitserland) op Matchless
en Voigt (Duitschland) op Ardie. Weider
kwam in aanraking met den Nederlander de
Ridder, waardoor zijn motor vernield werd.
De Nederlanders Bakker Schut, Eysink,
Fijma, de Ridder, Moos, van Vilsteren en Sy-
brandy zijn nog zonder strafpunten.
Het trophy-team van Tsjechoslowakije liep
strafpunten op, zoodat van de trophy-teams
alleen nog Engeland en Italië zonder straf
punten zijn.
Het parcours van morgen wordt algemeen
als het zwaarste beschouwd, daar de rijders
met een gemiddelde snelheid van 40 K-M- per
uur tweemaal de Stelviopas moeten bestijgen.
strijden het doel van Alcmaria moet verdedi
gen.
De opstelling der elftallen is:
Alcmaria:
Jongmans
Kuiper Schokker
Rootring Jr. Burger Lengers
Keppel de Jong v. d. Pol Hamstra Bos
o
J. v.Nellen Post Ditman v.d. Bragt v.d. Sloot
H. Dorjee Pieterse Bakker
P. Dorjee W. v. Nellen
Boot
E>e wedstrijd begint om 2 uur precies.
DE POSTVLUCHTEN OP INDIE.
De „Ekster" (thuisreis) is gister te Boeda
pest aangekomen.
De „Pelikaan" (uitreis) is gister te Athene
geland.
COMMISSIE VAN ONDERZOEK
NAAR TUBBERGEN.
In verband met het ongeluk, het Zweed-
sche postvliegtuig SE—AAE bij Tubbergen
overkomen, heeft de directeur van den lucht
vaartdienst, de heer De Veer, aan de inspec
teurs Van der Heyden en Hof en aan ir.
Van der Maas, van den rijksstudiedienst voor
de luchtvaart te Amsterdam, opgedragen, een
voorloopig onderzoek in te stellen, meldt het
Hbld. Genoemde heeren hebben zich naar de
plaats van het ongeval begeven.
SPORTVLIEGERS NAAR
ENGELAND.
Een honderdtal luchtvaart-enthousiasten
kwam, naar Reuter aan het Hbld. meldt,
Donderdag op het vliegveld Heston aan in
vijftig vliegtuigen, opgestegen in verschil
lende landen van Europa als gasten van de
burger-vliegers van Engeland, om daar een
weekend door te brengen.
De beker, voor deze vlucht beschikbaar,
werd gewonnen door den vlieger, die zoo
dicht mogelijk bij 12 uur 's middags landde
Winnaar werd de Poolsche graaf Bernard
Skorzevski, tweede de Franschman Selig-
man, beiden door hun echtgenooten verge
zeld.
Weldra geleek het vliegveld op een modern
Babel, want Frankrijk, België, Nederland,
Duitschland en Polen hadden bezoekers ge
leverd.
Bekende Britsche burgervliegers ontvingen
de gasten, die daarna in de nieuwste reuzen-
vliegboot een tocht boven Londen maakten.
TE KOOP AUTO, merk Stahr. 4 deurs,
prijs billijk. Te bevragen OUDORPER-
DIJKJE 3a.
HET BOTERVRAAGSTUK.
Gisteren zijn op het departement van bui-
tenlandsche zaken de besprekingen met verte
genwoordigers der Duitsche regeering over
het botervraagstuk voortgezet.
De mogelijkheid van een oplossing van het
vraagstuk is gebleken, althans in dien zin,
dat op de basis van dê hier gevoerde bespre
kingen thans door de Duitsche delegatie over
leg met Denemarken en Finland gepleegd
kan worden.
Voetbal.
AlcmariaD.H.C.
Morgenmiddag speelt Alcmaria op haar
terrein een oefenwedstrijd tegen het zeer ster
ke D.H.C. uit Delft. Zooals men weet is deze
club van v. Nellen na een schitterend seizoen
tot de eerste klasse gepromoveerd, zonder een
der promotiewedstrijden te verliezen. Ze sloeg
Gouda en H.F.C. op overtuigende wijze en
men verwacht in de eerstvolgende competitie
heel veel van deze vereeniging, die in staat is
tot vele verrassingen.
Op zich zelf is een sterke tegenstander al
een attractie, doch in dit geval is deze attrac
tie nog grooter, omdat men hier voor het
eerst kennis kan maken met onzen internatio
nalen links-buiten J. van Nellen.
Het elftal komt hier zonder invallers en
Alcmaria zal ontdekken, dat het heel erg hard
moet aanpakken, om een behoorlijk resultaat
te krijgen.
Alcmaria verschijnt zoo sterk mogelijk.
j -- 0°ms moet nog rust houden, zoodat hij niet
den moeilijken Pordoipas kreeg hij een lekken speelt. En in het doel staat Jongmans, die
bank. De banden zijn gevuld inet een soort waarschijnlijk de eerste twee competitiewed-
ONGEWOON VLIEGONGELUK.
Omstreeks twaalf uur moest, meldt Reuter
aan het Hbld., in de nabijheid van Warschau
kap. Orlinski, wegens motorstoornis, van de
parachute gebruik maken, om zich te redden.
Hij brak bij den val een been en werd naar
het hospitaal gebrachi. Het vliegtuig ver
volgde onbestuurd zijn tocht en is tot nog
toe niet teruggevonden.
MOSCOU—WLADIWOSTOK IN
48 UUR.
De nieuwe vliegdienst MoscouWladi-
wostok zal in September nog geopend wor
den. De route zal in vier dagen worden af
gelegd. Daarna wil men een poging doen om
nachtvluchten in te leggen, zoodat men het
traject van 9000 K.M. in 48 uur kan af
leggen.
MOLLISON IN QUEBEC
AANGEKOMEN.
Mollison is te Quebec aangekomen van
Sydney op Nieuw Schotland.
(Uitsluitend 2e hands artikelen).
Van 15 regels 60 cent bij vooruit
betaling te voldoen.
Gebruikt DAMESRIJWIELEN 18 50
tot 20, HEERENRIJWIEL met Torpe
donaaf 19.50, enz. NIEROP's Rij
wielhandel St. Annastraat 41.
HET MOTORHUIS HEILOO heeft TE
KOOP H. D. MOTOR en DERAT MOTOR
in uitstekenden staat. Prijs billijk.
TE KOOP een in goeden staat zijnde
A. J. S. '28 MOTORRIJWIEL voor elk
aannemelijk bod. Adres te bevragen
bureau van dit blad.
TE KOOP 4e en 5e klas HANDELS
SCHOOL- en andere STUDIEBOEKEN
en prima VIOOL.
PRINS HENDRIKSTRAAT 26.
TE KOOP wegens vertrek Duitsche
PIANO, TUINAMEUBLEMENT voor 6
personen, pracht stel en KINDER-
WASCHTAFEL. HUIZE DINA, Oos
terzijde 181, Heiloo.
T
Pracht Litsjumeau 35, Veerenbed
12.50, prima Kapokmatras 10, Leu
ningstoel 5, groote Spiegel z. g. a. n
12.50, Crapeaustellen, Buffetten, Stoe
len, enz. term. bet. DEKKER, Laat 182.
Pracht Schrijfbureau 45, Kinderle
dikant z. g. a. n. 5.50, Nachtkastje 2
Spiraalmatras 2, mooie Gemakskoffer
met pot 7.50. Ronde Tafel 2.50, enz.
DEKKER, Laat 182.
TE KOOP AANGEBODEN wegens
plaatsgebrek AXMINSTER VLOER
KLEED en leeren HAARDBANK. Te
bezichtigen COMANSTRAAT 20, Maan
dag tusschen 7 en 8 n.m.
VAN EEN VRACHT HOOI
GEVALLEN.
Een landarbeider doodgevallen.
Donderdagmiddag waren een boer, zijn
zoon en een arbeider op een stuk land aan den
Harlingerstraatweg op Leeuwarden bezig
met het laden van hooi op een wagen. Opeens
ontdekten vader en zoon, dat de 57-jarige
arbeider Eelke Bouma niet meer op het hooi
stond. Aan den anderen kant van den wagen
vond men het lijk. Vermoedelijk is Bouma van
het hooi gegleden en met zijn hoofd op den
(rond terecht gekomen, waardoor hij den
ïalswervel brak, zooals eenige doctoren later
constateerden.
STEUN VOOR DE TWENTSCHE
TEXTIELINDUSTRIE GEVRAAGD.
Het volgend telegram is gezonden aan de
ministers van binnenlandsche zaken, van eco
nomische zaken en arbeid en van koloniën:
Twetsche textielexportindustrie meent de
aandacht van uwe excellenties te moeten ves
tigen op de 30 Aug. afgekondigde verhooging
van invoerrechten in Britsch-ïndië van 31 1(4
tot 50 pCt. Door deze verhooging wordt niet
alleen de uitvoer naar de Britsch-Indische
markt totaal afgesneden, doch zal Japan zijn
eveneens sterk bemoeilijkten import nog meer
in onze koloniën dumpen. Twentsche export
industrie staat voor de noodzakelijkheid van
sluiting harer bedrijven met als gevolg ver
grooting der werkloosheid met duizenden,
wannaar niet onverwijld tot steunmaatregelen
wordt overgegaan. Het telegram was onder
teekend door Ten Cate Hzn. en Co. (Kon
Stoomweverij Nijverdal te Almelo)H. P.
Gelderman en Zonen te Oldenzaal; Kon.
Weefgoederenfabriek Hengelo, Van Heek en
Co. en G. J. van Heek en Zonen te Enschede.
ONTEVREDEN TEWERKGESTELDEN
Zij vonden het loon te laag,
De hoofdopzichter te Coevorden van de
Nederlandsche Heidemaatschappij heeft ze
ven arbeiders uit de gemeente Schoonebeek
ontslagen, werkende bij het graven van een
waterreservoir bij de aardappelmeelfabriek
te Coevorden, welk werk- werd uitgevoerd
als werkverschaffing. Deze arbeiders hadden
een dreigende houding tegenover het toe
zichthoudend personeel aangenomen en en
kelen hadden een baas vastgegrepen, zonder
dezen echter te slaan of te stompen. Het con
flict vloeide voort uit oneenigheid over de ta
rieven, welke de arbeiders te laag en de baas
voldoende vond.
ONZE WERKVERSCHAFFING ALS
VOORBEELD.
Dr. Lollert, „Ministerialrat" van het minis
terie van landbouw te Berlijn en de inspec
teur der domeinen Kornhout uit Rapenburg,
hebben onder leiding van den heer J, Buis
kool, rijks-inspecteur voor de werkverschaf
fing een studiereis gemaakt naar de werk
verschaffingen in provincie. Ook de Zuider
zeewerken werden bezocht.
Dr. Lollert verzocht den rijksinspecteur
een schriftelijke uiteenzetting ter voorlich
ting van de Duitsche regeering, die voorne
mens is op groote schaal de werkverschaf
fingen ter hand te nemen.
uit den Centralen Bond van Transportarbei
ders en de Centrale van officieren ter koop
vaardij.
uige
EEN ONGEWENSCHTE VREEMDELING,
De politie te Heerlen heeft Donderdag een
vreemdeling aangehouden, die ervan ver
dacht wordt, dat hij den laatsten rijd rijwiel
diefstallen heeft gepleegd. Tweer diefstallen
heeft hij reeds bekend.
LIJK GEVONDEN.
Gister is uit de Giessen, een binnenwater
te Giessen-Oudekerk, het lijk opgehaald van
een man van middelbaren leeftijd. Uit papie
ren die op het lijk werden gevonden, bleek,
dat het slachtoffer was zekere H. de Baat uit
Dordrecht. Of men hier met een ongeluk of
met een misdrijf te doen heeft, kon nog niet
worden vastgesteld. Men neemt echter aan,
dat misdrijf welhaast uitgesloten is.
DE STAKING IN DE SCHEEPVAART.
Naar wij vernemen, heeft de rijksbemidde
laar, die gistermiddag een bespreking heeft
gehad met den Bond van Werkgevers in de
koopvaardij, ook de contactcommissie, ge
vormd uit den Centralen Bond van Trans
portarbeiders en de Centrale van Koopvaar-
dij-officieren, uitgenoodigd tot een bespre
king van het conflict in de scheepvaart. Deze
bespreking zal hedenochtend te 11 uur
plaats vinden.
Voorts vernemen wij, dat de bemanning
van het s.s. „Sambre" van Wm. Muller
Co., een klein scheepje, dat op Parijs vaart,
geweigerd heeft voor de nieuwe reis te mon
steren, zoodat de „Sambre" niet kan vertrek
ken.
BRANDEN.
Op het marineterrein te Vlissingen
Gisternacht is te Vlissingen groot brand
alarm gemaakt voor een brand, welke woed
de in het zgn. „Steenen Gebouw" op het ma
rineterrein. De Vlissingsche vrijwillige brand
weer was tezamen met de marinebrandweer
den brand spoedig meester. Aan den buiten
kant van het gebouw viel van den brand
weinig te bemerken. De brand is ontstaan in
een bewaarplaats van poetsgoed enz. Bij
een onderzoek is geen aanleiding gevonden
om aan kwaadwilligheid te denken.
Landbouivschuur in de asch gelegd.
Aan den Tholenschenstraatweg onder de
g meente Halsteren brak brand uit in de
groote landbouwschuur van den landbouwer
P. Akkerman. De geheele oogst was juist ge
borgen, terwijl in de schuur ook verschillen
de machines stonden opgesteld en een paard
en twee kalveren er in waren ondergebracht.
Het vee kon men spoedig in vrijheid laten,
doch verder kon van den inboedel niets wor
den gered. De schuur brandde geheel af. Al
leen de oogst was verzekerd.
VOOR OUD: gouden en diamanten
ringen, bloedkoraal karnolijn en gra
naatkettingen. Twee prima gouden
heerenhorloges 12.en 14.25. DE
ROVER's Antiekhandel, Boterstraat 14.
Prima Duitsche Piano, kruissnarig,
gebouwd in koper, prachttoon, 175,
moderne eiken Piano z. g a. n. 175,
Pianola plus 50 rollen en bank 225,
term, betl. DEKKER, Laat 182,
EEN WERKZOEKENDE.
Een ruit in een ministerie
gooid.
Te Den Haag is aangehouden een 28-jari-
ge werklooze behanger, die met een steen een
ruit van het ministerie van binnenlandsche
zaken had ingegooid, uit protest tegen de
werkloosheid.
De man had bovendien nog tien dagen
hechtenis te goed.
DE REGGE-WERKEN ONDER
NIJVERDAL.
Weder tal van tewerkgestelden
geschorst.
Het wil met de AJmelosche tewerkgestel
den bij de Reggewerken onder Nijverdal niet
boteren. Waren bij het vorige conflict nog
130 werkloozen aldaar aan den arbeid, thans
was dit aantal op medisch advies tot ruim
zeventig teruggebracht.
Voor de vroeger uitgeslotenen was de
tweede uitkeering in natura bepaald op
Donderdag 1 September. De arbeiders ver
langden echter, dat deze uitkeeriog reeds op
Dinsdag 30 Aug. zou geschieden en toen
daaraan geen gevolg werd gegeven, kwam
de bedreiging: „dan gaan we Woensdag niet
aan het werk".
Inderdaad werd Woensdagmorgen het
werk slechts door 36 arbeiders op tijd her
vat; één groep kwam om 9 uur en een andere
zelfs om half elf. Beide groepen werden weg
gestuurd.
Donderdagmorgen bleven van de 36 ar
beiders, die aan het werk gebleven waren nog
6 weg, terwijl de twee groepen, die Woens
dag te laat kwamen, in totaal 40, zich op
nieuw meldden, doch allen geschorst werden.
HET CONFLICT IN DE KOOPVAARDIJ.
De Rijksbemiddelaar mr. S. de Vries Czn.,
'heeft gistermiddag op het departement van
economische zaken en arbeid een bespreking
met partijen betrokken in het conflict tus
schen den Bond van Werkgevers in de koop
vaardij en de contact-commissie gevormd
MEISJE ONTVOERD UIT LOSSER?
Wij lezen in de Tel.:
Het geheele dorp Losser verkeert in ernsti
ge ongerustheid over het lot van een 28-jarig
meisje, van wie thans als vrij zeker kan wor
den aangenomen, dat zij is ontvoerd en wel
licht nimmer in de ouderlijke woning zal te-
rugkeeren.
In het begin der vorige week vervoegde
zich een als heer gekleed persoon van om
streeks dertig jaar ten huize van Anna Tie-
mers, een knap en gezond uitziend meisje,
woonachtig in de kom van het dorp met
haar moeder, de weduwe Tiemers. Hij gaf
voor weduwnaar te zijn en zeide een vaste
betrekking te hebben met een verdienste van
45 per week; bovendien bezat hij een
mooi huis in Hengelo, zoodat hij meende, dat
de dochter des huizes onder deze omstandig
heden wel bereid zou zijn met hem te huwen.
Om zijn christelijke gezindheid te toonen
haalde de man eenige bijbelteksten aan.
Kortom hij schilderde het meisje een mooie
toekomst voor en dischte een en ander zoo
verleidelijk op, dat zelfs de moeder zich er
over verheugde dat haar dochter zulk een
goede partij deed.
Ten slotte stelde de bezoeker voor ter na-
nedere kennismaking een uitstapje te maken.
De broeder van Anna werd mede uitgenoo
digd en samen met hem ging de bezoeker
het dorp in om een auto te huren. Onderweg
liet hij zijn toekomstigen zwager een sigaret
opsteken, maar onmiddellijk na het rooken
van deze sigaret werd Tiemers onwel, zoo
dat de huwelijkscandidaat het maar beter
vond, dat Anna's broeder thuis bleef, aange
zien hij zoo toch niet veel aan het uitstapje
zou hebben.
Nog geen kwaad vermoedend verliet Anna
daarop met den man de woning. Sinds acht
dagen heeft men thans taal noch teeken van
het meisje gehoord. Uit een onderzoek is ge
bleken, dat een chauffeur uit Hengelo het
tweetal nog denzelfden avond naar Arnhem
heeft gebracht. Als eenige bijzonderheid
weet deze chauffeur te vertellen dat Anna in
Arnhem aangekomen, weenend uit den auto
is gestapt. Tot nu toe ontbreekt elk verder
spoor. De weduwe verkeert in wanhopigen
toestand en het geheele dorp leeft met haar
mee. Verschillende verhalen doen de ronde
dat dezelfde persoon ook in andere plaatsen
te Twente o.a. in Hengelo en Oldenzaal zijn
slag heeft trachten te slaan.
De burgemeester van Losser heeft per ra
dio een volledig signalement van beide per
sonen doen uitzenden en om aanhouding ver
zocht.
Nader meldt het blad:
De moeder en de broer van het meisje ver
trouwde den man «iet, maar deze wist Anna
onder zijn invloed te krijgenhaar broer be
dwelmde hij door een slaapmiddel in zijn
koffie te doen en zoo kon hij ongestoord met
haar vertrekken. In Hengelo leende hij bij
een tante van Anna een bedrag van 65 en
daarna is hij met het meisje vertrokken. De
vorige week Vrijdag stuurde hij nog een tele
gram uit Arnhem en na dien tijd is er niets
meer van hen vernomen. Alleen gistermor
gen heeft een inwoner uit Loser den onbe
kende met het meisje in Amsterdam ontmoet
voor het magazijn der firma Brenninkmyer
op den Nieuwendijk te Amsterdam.
Het meisje deelde mede, dat zij niet meer
wenschte terug te keeren, maar overigens
wilde zij niets mededeelen omtrent ha§r hui-