Spoel
DE HOLLANDSCHE OLYMPISCHE
PLOEG IE6EM0EI.
loonen in het bouwbedrijf.
I
'deTterke regenval der
laatste dagen.
vnar de Filiaalinrichting van het Kor,.
a Met Inst. te Amsterdam meldt, be-
?L.<r de regenval aldaar op Zaterdag van
■•f.fur voormiddag tot 17.30 uur namiddag
"'Lnomen in den Hortus Botanicus 32,3
°PA *js bijzonderheid kan worden vermeld,
dit meer is dan dit jaar in de droge
laanden Juni en Augustus te zamen is ge-
Wen Van 1 tot 3 September viel reeds
er da" de van normale voor de
^heele maand.
eeN NIEUW BELASTINGOBJECT
VOOR DE GEMEENTEN.
De Amsterdamsche brandverze
keringsbelasting koninklijk goed
gekeurd.
Zaterdag heeft het Amsterdamsche ge
meentebestuur de telegrafische mededeeling
ontvangen, dat bij koninklijk besluit van 29
Augustus de gemeentelijke brandverzeke-
ringsbelasting is goedgekeurd.
WAAROM GEEN GERECHTELIJKE
VERVOLGING?
Omdat het hier een roomsch
priester goldOngerustheid van
het Kamerlid Peerebcom.
Het lid van de Tweede Kamer de heer
Peereboom heeft den minister van justitie ge
vraagd:
Is het den minister bekend, dat te Breda
een roomsch priester zich heeft schuldig ge
maakt aan een ergerlijk zedenmisdrijf; dat
daarvan toen aangifte ie gedaan en door de
marechaussee ook procesverbaal is opge
maakt; dat de officier van justitie de zaak
aanvankelijk ook heeft vervolgd, maar dat
tenslotte van die vervolging is afgezien?
Is de minister bereid mededeeling te doen
van de ware reden, waarom genoemde room-
sche priester in weerwil van zulk een beschul
diging tenslotte niet is vervolgd?
Is de minister bereid om, in geval het blij
ken mocht, dat dit afzien van de vervolging
van dezen roomschen priester in onmisken
baar verband staat met de overwegend room
sche samenstelling van de rechtbank te
Breda, zoodanige maatregelen te treffen,
waardoor gevallen van bevoorrechting van
andere en bijzonderlijk van dergelijke room-
sche priesters niet meer kunnen voorkomen?
Is de minister ook bereid om, wanneer het
mocht blijken dat in deze zaak zich een zoo
danig geval van bevoorrechting had voorge
daan, deze rechtbank niet alleen het ware ka
rakter van deze handelwijze, maar evenzeer
ook het beslist ontoelaatbare daarvan onder
het oog te brengen?
ROODE KRUIS-OEFENINGEN.
In tegenwoordigheid van prins
Hendrik.
Prins Hendrik zal zich in zijn hoedanig
heid van voorzitter van het Nederlandsche
Roode Kruis Zaterdag naar Bussum begeven
ter bijwoning van oefeningen van transport-
colonnes, die de afdeeling Bussum van het
Ned Roode Kruis, ter gelegenheid van haar
25-jarig bestaan zal verrichten.
Deze oefeningen, waaraan zullen deelne
men de afdeelingen Baarn, Hilversum en
Bussum, zullen worden gehouden nabij de
Hckkelaarsbrug, tusschen Muiden en Naar-
den.
TWEE MEISJES TE WATER
GEWAAID.
Eén ervan verdronken
Tijdens het stormweer van Zaterdag ge
taakte te Alfen aan den Rijn een zevenjarig
meisje, eenigst kind van de familie Van Eijk,
wonende aan het Woubrugschepad, te water
tn verdronk.
Terwijl het meisje met een nichtje uit
school kwam, greep een rukwind haar para-
pluie, waaronder de meisjes op het jaagpad,
ter hoogte van den Heerenweg langs den
Ouden Rijn liepen, met het gevolg, dat bei
den in het water terecht kwamen. Eenige
schooljongens slaagden er in, één der beide
meisjes op het droge te brengen, maar het
meisje Van Eijk zonk onmiddellijk in de
diepte.
Omwonenden werden gewaarschuwd. Zij
hebben direct alle pogingen in het werk ge
steld om het kind te redden. Tenslotte geluk
te het den vader van het in de nabijheid lig
gende weeshuis het meisje met een dreg op te
halen. Langen tijd werd getracht met behulp
van een zuurstofapparaat de levensgeesten
weer op te wekken,'doch deze pogingen ble
ven vruchteloos.
Het andere meisje kon ongedeerd naar huis
worden vervoerd.
BELGISCH PASSAGIERSSCHIP
OP EEN ZANDPLAAT VOOR
BRESKENS.
Een passagier gedood door een vuur
pijl. Zijn er ook nog twee menschen
verdronken?
Het Belgische stoomschip „Joyce", dat met
öngeveer 135 passagiers aan boord op weg
was van Antwerpen naar Zeebrugge, wilde
Zaterdag wegens het onstuimige weer de ha
ven van Breskens binnenloopen, doch is
daarbij op een plaat vastgeraakt.
De positie was toen zeer slecht. De golven
«loegen over het dek, het water stond tot in
de machinekamer. Drie sleepbooten vertrok
ken ter assistentie; aan de „Hoek-van-Hol-
land' gelukte het, de boot behouden de ha
ven van Breskens binnen te brengen, nadat
door den vloed en den Westenwind het vaar
tuigylot was gekomen.
Tijdens het reddingswerk is een doodelijk
ongeluk gebeurd. De heer Louis Verhelleweg
u't Braine 1'Alleud in België werd n.1. door
een vuurpijl, die van de „Hoek-van-Holland"
was afgeschoten om verbinding te krijgen met
de „Joyce". in de borst getroffen. Dr. Brood-
man, uit Breskens, constateerde, dat hij vrij-
op slag moet zijn gedood.
Neg twee menschen verdronken
Ook zijn twee menschen in de consternatie
,Jver boord gesprongen om zich zwemmend
te redden. Zij konden door een der booten
spoedig opgepikt worden.
Daar men naderhand nog twee zwemves
ten heeft zien drijven wordt vermoed, dat er
waarschijnlijk meer lieden over boord zijn
geraakt. Die moeten dan zijn omgekomen.
Controleeren kon men dit gisteren nog niet.
De passagiers, allen Belgen, hebben in den
namiddag per auto en tram hun reis ver
volgd.
Het vaartuig is, na weer vlot te zijn geko
men, te Breskens binnengeloopen. Alle pas
sagiers, voornamelijk Belgen, die van Ant
werpen op weg waren naar Zeebrugge, ver-
ieten het schip om per auto of autobus over
land naar Blankenberghe te reizen. De
meesten hadden den schrik danig beet. De po
sitie van het kleine vaartuig in de opge
zweepte branding dan ook inderdaad hache
lijk geweest.
Het tragische ongeval, dat den Belgischen
passagier Verhelleweg heeft getroffen, heeft
groote ontroering gewekt. Het lijk is naar
Breskens overgebracht, waar het zal blijven
tot de familie uit Blankenberghe is gearri
veerd. De „Poyce" zelf is in den loop van
den Zaterdagnamiddag met alleen de beman
ning aan boord naar Antwerpen terugge
keerd.
EEN NIEUWE REDDINGBOOT.
Geslaagde proefneming.
Zaterdagmorgen is te Katwijk aan Zee de
nieuwe motorstrandreddingboot beproefd,
welke voor de N. Z. H. Reddingmaatschappij
is gebouwd. De zee was zeer woelig en de be
langstelling van de Katwijksche bevolking
groot.
Op den specialen bootwagen, door middel
van een motortractor in zee gebracht, zag
men van het strand weldra de boot de hooge
zeën klieven, waarbij zij van tijd tot tijd werd
overstelpt door de brandinggolven. Geruimen
tijd was zij soms onzichtbaar in een golfdal,
om daarna plotseling weder triomfantelijk op
den top van een golf te verschijnen.
Aan het strand teruggekomen met de ge
bruikelijke voorzorgsmaatregelen, uitten
bootsman Dropman en de adj.-secretaris H.
Th. de Booy, alsmede de bemanning hun
volle tevredenheid over de prestaties van deze
boot, die het resultaat is van langdurige
prcefnemingen.
Binnenkort zal zij worden gestationneerd
te IJmuiden, ten Noorden van de haven. Al
vorens haar te docpen met den naam „Barend
van Spreekens", een der oprichters der
Ncord- en Zuid-Hollandsche Reddingmaat-
schppij, moest zij toonen in alle opzichten
bruikbaar te zijn. De oefening van Zaterdag
heeft de overtuiging gegeven, dat dit het ge
val is.
Met de stationneering van een dergelijke
boot op wagen is een bedrag van meer d;
f 20.0C0 gemoeid.
an
HET CONFLICT IN DE
KOOPVAARDIJ.
Een goede kans op aanneming der
voorstellen van de reeders.
Zaterdagmorgen heeft de rijksbemiddelaar
mr. S. de Vries Czn. inzake het conflict in het
scheepvaartbedrijf eerst geconfereerd met
den christelijken bond van fabrieks- en
transportarbeiders en met den r. k. transport
arbeidersbond en daarna met de contactcom
missie.
De rijksbemiddelaar heeft aan beide groe
pen nadere voorstellen van den Bond van
Werkgevers in de koopvaardij voorgelegd.
De voorstellen luiden:
1. de status quo van vóór 16 Augustus ten
aanzien van de loons- en arbeidsvoorwaarden
blijft een maand gehandhaafd.
2. vijf lijnvaartmaatschappijen willen de
afgeloopen contracten handhaven tot 31
Maart 1933, n.1. de Mij. „Nederland", de
Rotterdamsche Lloyd, de „Oceaan", de Ho!!.
Ned. Stoomvaart Mij. en de „Zeeland".
3. de andere lijnvaartmaatschappijen zul
len gelijkgesteld worden met de vrachtvaart-
maatschappijen.
4. in de maand, waarin de status quo blijft
gehandhaafd, zullen besprekingen worden ge
voerd tusschen de organisaties en de reeders,
waarbij ook de vraag behandeld zal worden
in hoever de regeering tot hulpverleening be
reid zou zijn.
De vertegenwoordigers van de beide eerst
genoemde bonden verklaarden zich bereid in
hun hoofdbesturen zich met de voorstellen
van de reeders accoord te verklaren.
Twee schepen uitgevaren.
Zaterdag zijn van Rotterdam vertrokken de
schepen „Arie Scheffer" en de „Batavier",
resp. naar Le Havre en Londen.
Moeilijkheden met de „Rotterdam".
Naar wij vernemen, zijn aan boord van het
s.s. Rotterdam van de Holland-Amerika Lijn
ernstige moeilijkheden ontstaan. Zooals be
kend zou 'het s.s. Rotterdam, aan boord waar
van zich o.a. de Nederlandsche Olympische
ploeg bevond, Zondagavond te Rotterdam
aankomen. In verband met het conflict in de
scheepvaart had de directie van de Holland-
Amerika Lijn echter besloten, de „Rotterdam"
na aankomst te Boulogne niet naar Neder
land te doen terugkeeren, doch via South-
ampton weer naar New-York te doen ver
trekken. In verband met dit besluit der direc
tie zijn aan boord van het s s. „Rotterdam"
ernstige moeilijkheden ontstaan. Een gedeelte
van de bemanning heeft absoluut geweigerd
opnieuw naar New-York te vertrekken en
toen het s.s. Zondag geen koers naar Rotter
dam zette, heeft een deel van de bemanning
het werk geweigerd. Daar in de monsterrol
een bepaling voorkomt, welke het mogelijk
maakt, dat het schip niet direct naar Rotter
dam terugkomt, meent de directie van de
Holland—Amerika Lijn dat hier inbreuk op
de arbeidsovereenkomst wordt gemaakt en
beeft zij de hulp der autoriteiten ingeroepen.
Zondag is 't s.s. „Rotterdam" in verband met
de moeilijkheden aan boord nabij het Bel
gische lichtschip Westhinder voor anker ge
gaan. Via Hoek van Holland zijn met de
Nederlandsche loodsboot een 30-tal mari
niers onder commando van een luitenant uit
gezonden en reeds Zondagavond zijn deze
aan boord van het s.s. „Rotterdam" overge
stapt. Hoe groot het gedeelte van de beman
ning is, dat het werk heeft geweigerd, noch of
alleen zeelieden, dan wel ook een deel der of
ficieren hierbij is betrokken, konden wij niet
vernemen. Maandagochtend om 10 uur lag
het s.s Rotterdam volgens de door ons ont
vangen inlichtingen nog steeds bij het licht
schip Westhinder. Of het s.s. thans naar Rot
terdam zal komen konden wij van de ddrec
tie van de H. A. lijn nog niet te weten komen.
Een 8%-verlaging mogelijk?
Nadat de vergadering van den Bondsraad
van den Algemeenen Nederlandschen Bouw-
arbeidersbond met algemeene stemmen ver
worpen had het voorstel der regeering het
loon uit de landelijke collectieve arbeidsover
eenkomst voor de bouwbedrijven met 10
te verlagen, is den volgenden dag een verga
dering gehouden van de besturen der alge
meene en confessioneele arbeidersorganisa
ties, waarin besloten is aan de werkgevers
bonden in het bouwbedrijf te berichten dat de
besturen wel genegen zijn hunne leden te ad-
viseeren een verlaging van 8 te aanvaar
den, onder voorwaarde dat de bestaande
overeenkomst alsdan verlengd wordt tot 1
Oct. 1933.
Het is nog niet bekend of dit eenige ver-
andere zal brengen in het bestaande plan dei-
werkgeversorganisaties, die een verlaging
van 10 noodzakelijk achten.
Indien tusschen de wederzijdsche organisa
ties geen overeenstemming wordt bereikt, be-
teekent dit dat einde Februari 1933 de thans
bestaande arbeidsvoorwaarden een einde
nemen.
BRAND AAN BOORD.
Het Noorsche stoomschip „Rollf Yarl",
dat met een lading stukgoederen, cokes en
briketten op weg was van Antwerpen naar
Italië, is uit zee teruggekeerd met brand in
de ruimen I en II. Het schip heeft gemeerd
aan de reede van Terneuzen. Twee sleepboo
ten hebben den brand gebluscht en beide
ruimen onder water gezet. Het schip is daar
na naar Antwerpen terug gesleept.
HEVIGE EXPLOSIE TE ZAANDAM.
Zaterdagmiddag te ongeveer 5 uur heeft te
Zaandam op hef gemeentelijk electriciteits-
gebouw een hevige explosie plaats gehad, die
zich uitte in plotseling hoog opslaande vlam
men. Door den luchtdruk werden ruiten in 'r
gebouw vernield, stukken van het plafond
kwamen naar beneden en deuren werden uit
hun sloten gelicht. Onder de voorbijgangers
ontstond even een paniek. Bij onder
zoek bleek, dat vermoedelijk het uitslaan van
een olieschakelaar de oorzaak is geweest van
de exploisie. De belangstelling was zoo
groot, dat de kermis eenige uren geheel stil
stond. Eerst tegen 8 uur was het euvel ver
holpen.
VERDRONKEN.
In zijn
gevallen.
slaap van een schuit
Twee mannen die geen vaste woonplaats
hebben, hadden zich Zaterdagavond in be
schonken toestand op een schuit in de Prins
Hendrikkade bij de St. Nicolaaskerk te Am
sterdam te slapen gelegd. Gistermorgen om
vijf uur is een van hen te water gevallen en
verdronken. Zijn kameraad heeft nog pogin
gen in het werk gesteld om hem te redden,
maar toen dit mislukte heeft hij de politie ge
waarschuwd. Deze is gaan dreggen en heeft
later ten slotte het levenlooze lichaam op
gehaald. ,7
KORTE BERICHTEN.
De koningin-moeder is voornemens om
morgen aanwezig te zijn bij de opening van
de internationale conferentie ter bestrijding
van de tuberculose in de Ridderzaal te Den
Haag.
Na afloop zal zij weder per trein naar
Soestdijk vertrekken.
Te 's-Gravenhage is aangekomen de
Zweedsche corvettenkapitein Hedin, die ge
durende veertien dagen de gewone oefenin
gen van den onderzeedienst te Den Helder
zal medemaken.
Te Zaltbommel is het driejarig zoontje van
schipper Van Horssen uit Haaften overboord
geslagen en verdronken.
Als tegenhanger van de vele berichten
over verhoogingen van gemeentebelastingen,
wordt gemeld, dat te Princenhage de opcen
ten op de personeele belasting 1933, om te
beginnen met 46 punten zijn gedaald. Deze
zijn nu teruggebracht van 58 tot 12.
Gedurende Augustus zijn aan de Coöp.
fruit- en groentenveiling te Naaldwijk
1,853,813 Kg. tomaten aangevoerd, waar
van 114,525 Kg. als onverkoopbaar zijn ver
nietigd.
Onder Cadzand is het lijk van de ruim
19-jarige M. du Bois, uit Nieuwvliet, die
Dinsdagavond bij het baden is verdronken,
aangespoeld.
(Van onzen specialen verslaggever)
Boulogne-sur-Mer, Zaterdag
avond.
Zoodra bekend werd, dat Zondag 4 Sep
tember de Hollandsche Olympische ploeg per
s.s. „Rotterdam" van de Hol land-Amerika-
lijn in Rotterdam verwacht kon worden, vat
ten verschillende journalisten het plan op het
gezelschap tot Plymouth tegemoet te reizen
om op deze wijze de Nederlandsche couran
tenlezers zoo spoedig mogelijk een relaas te
geven van de indrukken die de athleten in
Los Angeles opdeden en de bizonderheden
die zij over de wedstrijden wisten mee te dee-
len. Want hoe uitgebreid de Olympische
persdienst destijds ook was, en al zijn de uit
slagen ook alle bekend geworden, juist de fij
nere bizonderheden ontbraken vaak en vele
uitslagen bleven, daar verder commentaar
ontbrak, onduidelijk. Met groote belangstel
ling werd dus het nieuws van de Holland
sche Olympische ploeg tegemoet gezien en
de Hollandsche journalisten zouden het schip
met nieuws tegemoet varen
De zeemansstaking.
1 Doch toen brak de zeemansstaking uit.
Vrijdagmorgen stond het definitief vast, dat
Je „Volendam", waarmee men tot South-
mpton zou reizen om per trein verder naar
Plymouth te gaan, niet zou vertrekken. Dan
per Harwichboot naar Harwich en verder
per trein naar Plymouth! Op 't laatste nip
pertje bleek ook dit niet te kunnen omdat de
„Rotterdam" vroeger in Plymouth verwacht
werd, zoodat men via deze route de schuit
niet op tijd kon bereiken.
Intusschen waren enkelen voor alle zeker
heid maar vast met een vliegtuig naar Enge-
land vertrokken, de rest vertrok Vrijdagavond
naar Brussel om den volgenden dag naar
Boulogne-sur-Mer door te reizen en daar
zich bij de Olympische ploeg te voegen, die
er om 8 uur verwacht werd.
Verrassend nieuws.
Met storm en regenvlagen werden wij van
middag, in het toch al niet vriendelijk aan
doend havenstadje ontvangen. Het zag er
niet mooi uit voor onze bootreis en we zou
den wel niet onder de beste omstandigheden
aan ons nieuws komen en ook de aankomst
in Holland zou zeker onder dit ongure weer
te lijden hebben. Spoedig bleek, dat het slot
van de reis van de Olympische ploeg een ge
heel onverwachte wending zou krijgen en dat
ook de athleten de gevolgen van de zeemans
staking zouden ondervinden.
Toen wij n.1. bij het agentschap van de
Holland-Amerika-lijn binnenstapten hoorden
wij het volgende verrassende nieuws. Des
nachts om 1 uur werd de „Rotterdam" ver
wacht. Het schip zou echter, in verband met
de staking, niet doorvaren naar Rotterdam,
doch na een dag weer vertrekken naar South-
ampton om vandaar, regelrecht door weer
naar Amerika te vertrekken. De Olympische
ploeg zou Zondagmorgen om 6 uur van
boord gaan en de reis verder per trein via
Parijs voortzetten, en kon dan of Zondagmid
dag 5.36 of, als de aansluiting in Parijs ge
mist werd, om 8.43 in Rotterdam verwacht
worden.
Dat was geen fraai bericht. Het zou moei
lijkheden geven voor de Olympische ploeg,
moeilijkheden voor hen die de ontvangst in
Rotterdam voorbereid hadden en moeilijkhe
den voor ons om gedurende die lastige reis
in de verschillende treincoupé's ons nieuws te
verzamelen.
Maar tenslotte viel er slechts te berusten
en zoo zitten we nu in ons hotel en wachten
op de dingen die komen zullen.
De ontscheping.
Zondagmorgen zes uur. Nu geen grauwe
lucht en regenvlagen doch helder weer met
een prettige frissche bries uit zee. Nu is onze
stemming ook beter want de „Rotterdam" is
vannacht aangekomen, ligt op stroom en de
tender van de Holland-Amerika-lijn stoomt
ons met de Olympische ploeg tegemoet. Vlak
bij de aanlegplaats staat de extra-trein ge
reed die ons straks naar Parijs zal brengen
waar we de Pullmantrein hopen te halen, die
5.36 in Rotterdam arriveert.
De ploeg is vlug aan land, vele begroetin
gen volgen en terwijl we nog tusschen de sta
pels koffers en kisten staan krijgen we al ent
housiaste verhalen te hooren over Los Ange
les, de wedstrijden, de reis en vooral de on
verwachte slotscène. Men vat het incident
nogal van den vroolijken kant op al had men
natuurlijk de rustige reis per boot geprefe
reerd.
Intusschen blijkt het inladen geen sinecure
te zijn. De athleten met hun vrienden en
kennisen hebben gauw genoeg een plaatsje
gevonden, maar het inladen van de bagage
kost nogal wat tijd en 't is een kwartier over
tijd als de trein zich tenslotte in beweging
zet.
Wat men in den trein vertelde.
De trein is propvol. Alle coupé's zijn bezet
en de gangen worden versperd door men
schen en koffers. Maar er is gelach en vroo-
lijke scherts en slechts weinigen zien we
trachten de dezen nacht tekort gekomen
slaaprust in te halen.
En nu moeten wij probeeren de ervaringen
van de Olympische ploeg op te teekenen. Wim
Peters, de hink-stap-springer uit Zwolle is
de eerste dien we bereiken en we hebben het
geluk een paar wagons verder gelukkig
is het een doorloopende trein een vrijwel
leege coupé te vinden waar we rustig wat
kunnen praten.
„Vertel eens Wim, hoe is alles gegaan in
Los Angeles wat jou afdeeling betreft?".
„Nou, zooals jullie weten werd ik nummer
vijf met een sprong van 14.93 M. Het was
voor mij een groote teleurstelling want ik kan
veel verder komen. Mijn knie heeft me echter
in de steek gelaten op ht beslissende moment.
Trouwens, tijdens de reis begon het al min
der te worden met de knie. In Los Angeles
constateerde v. d. Putte, dat ik wat water in
de knie had en een Amerikaansche dokter
constateerde hetzelfde. Ik ben toen onder de
hoogtezon geweest, doch vond hierbij geen
baat, de ware kracht wilde maar niet in de
knie komen. Voor den wedstrijd voelde ik me
echter nogal goed en ik durfde me op een
van de eerste plaatsen instellen. Mijn eerste
sprong was ongeldig, met den tweeden
sprong haalde ik vrij gemakkelijk 14.93 M.,
doch met den derden sprong had ik alweer
erge hinder van mijn knie en sprong nog
geen 14 M. Ik werd toen als vierde in de
finale geplaatst en nam mij voor dan in den
eersten sprong alles te geven. Ik nam een ge
weldigen aanloop, met den vasten wil om het
uiterste te presteeren stoof ik op den balk
af, doch vlak voor het doel zakte ik door
mijn knie en moest, onmachtig tot eenige
prestatie, naar de kleedkamer afdruipen. La
ter bleek dat de sprong van 14.93 M. mij als
nr. vijf op de ranglijst bracht.
„Maar dat is toch, vooral de handicap in
aanmerking genomen, lang geen kwaaa re
sultaat?"
„Nee, dat is het ook niet. Er waren tenslot
te 16 deelnemers en de Japanner Oda, de
winnaar van 1928, bleef een heel eind onder
me, maar ik had, juist in verband met de
moeite die aan mijn uitzending is besteed,
zoo sterk gehoopt en ook verwacht trouwens,
onder de prijswinnaars te vallen. Enfin, ik
heb mijn best gedaan en ik hoop nu maar
dat het met die knie van mij weer gauw in
orde komt, want ik ben voorloopig niet van
plan er met de athletiekbeoefening uit te
scheiden".
Onder ideale omstandigheden.
„En hoe vond je de verzorging in Los An
geles
„In een woord: uitstekend. De verzorging
in 't Olympisch dorp was m.i. perfect in or
de. De hutten waren aardig en voldeden ons
uitstekendnee, niets dan lof voor onze huis
vesting!
„En het klimaat?"
„Dat kon niet beter; we troffen het dat het
een voor deze streek koele zomer was. Dit
bracht ons overdag altijd nog respectabele
warmte, die echter niet benauwend wfis, ter
wijl het 's nachts heerlijk afkoelde. Ik schrijft
het beslist aan het verrukkelijk klimaat in
deze landstreek toe dat de prestaties zoo
hoog opgevoerd konden worden".
„Waar aan zou het dan te wijten nfjn, dat
mej. Schuurman zoo beneden haar gewone
prestaties bleef?"
„Ja, dat is moeilijk te zeggen. Al direct
viel me bij de eerste serie, aie zij in 1.2.2 sec.
liep, op, dat zij te vast liep, zij mi:,-te haar
soepelen gang. Misschien lag de zepr harde
baan haar minder goed en ik blijf van mee
ning dat haar trainer Britstra meer invloed
ten goede op haar prestaties uitgeoefend zou
kunnen hebben".
Maar we zullen nu Tollien Scbnuurman
zelf eens opzoeken en probeeren haar in deze
rustige coupé te krijgen!
Na eenig zoeken vinden we Juffrouw
Schuurman en weldra zitten we met haar in
een stil hoekje en praten honderd uit over de
wedstrijden in Los Angeles.
Nederlaud's snelste loopster.
„U heeft ons leelijk bij den neus gehad,
juffrouw Schuurman, de eerste prijs hadden
we voor u al genoteerd 1"
„Ja, ik heb het er leelijk bij laten zitten en
ik begrijp nog niet goed hoe het komt. Ik
voelde me voor de demi-finale volkomen fit.
Wel vond ik het een bezwaar, dat de demi
finale zoo snel op mijn serie volgde, er was
slechts drie kwartier speling, maar van be-
slissenden invloed vind ik dat toch niet".
„Waren uw spikes wel berekend op de har
de baan?"
„Nee, eigenlijk niet. De baan was erg hard
en fijn korte dunne spikes waren misschien
beter geweest".
„Uw achterstand was niet groot in de de
mi-finale?"
„Nee, wij kwamen op één kluitje aan en de
film heeft tenslotte de beslissing moeten
brengen".
„Wist u, dat de Poolsche athlebe Walasie-
wiscz een groote concurrente van u was?"
„Zeker, zij was het die mij in 1930 in
Praag sloeg; 12.2 sec. maakte ze toen. Men
nam in Amerika aan dat Stella, de Poolsche,
fr. Dollinger en ik de drie prijzten zouden
winnen".
„Heeft u uw trainer, den heer Britstra ge
mist?"
„Ja, ik had met v. d. Putten natuurlijk
veel minder contact".
„Hoe vond u de organisatie in Los Ange
les?"
„Dat was uitstekend in orde. Ook verder
is alles prachtig verloopen. Met mevr. Wijck-
huise vooral konden we goed opschieten,
doch ook met de anderen ging dat best. Nee,
we hebben in geen enkel opzicht te klagen
gehad en de tocht was verrukkelijk. Jammer
alleen, dat ik niet tevreden over mezelf kan
zijn."
„Maar u gaat door?"
„Natuurlijk, er valt altijd nog een wereld
record te verbeteren
Chris Berger.
Op dit moment komt Chris Berger voorbij
en hij wil er op ons verzoek graag even bij
komen zitten om ook wat te vertellen.
„Ben je tevreden over 't resultaat?"
„Zeker, mijn tijd was 10.6 sec. en veel
minder kan ik toch niet verwachten". In de
kwart-finale was ik no. 4 achter Tolan, die
in 10.4 liep, Williams en Lutti".
„Toen je bij de loting zag, dat je de keien
in je serie had dacht je zeker: kansloos?"
„Welnee, ik dacht: vechten, je kan immers
nooit weten!"
„Hoe vond je de baan?"
„Uitstekend maar keihard, voor ons niet
goed. Onze spikes deugden er ook niet voor,
ze waren te aik waardoor we te hoog op de
baan stonden. De Duitschers waren druk be
zig hun eveneens te dikke spikes bij te vijlen".
„Maar dat had toch bij het trainen gecon
stateerd kunnen worden?"
„Nee, want de trainingsbaan, die volgens
de mededeelingen even hard moest zijn als de
wedstrijdbaan, was veel zachter. Het verlies
is echter aan deze banenkwestie niet te wij
ten; alle Europeanen hebben er tenslotte last
van gehad".
„Wat vond je het mooiste nummer van het
athletiek-wedstrijden
„De 400 M. finale, die door Carr in 46.2
gewonnen werd. Wat een kerel is dat. Hij
sprintte van het begin tot het eind! Ook de
4 x 100 M. estafette, die door Amerika in 40
sec. geloopen werd, bood een zeldzaam
schouwspel.
Ik vond de organisatie goed, de stemming
was best en de Hollandsche kok in het Olym
pisch dorp onbetaalbaar".
Bij de zwemsters.
Willy den Ouden ligt te slapen. We zullen
haar niet lastig vallen. Vooral niet omdat
mevr. Wijckhuise, temidden van de zwemsters
gezeten, ons al heel veel over de zwempre-
staties van de Hollandsche meisjes vertelt.
Ze is terecht trots op Willy's buitengewone
prestatie. Het is dan ook geen kleinigheid om
op 14-jarige leeftijd op de Olympische Spelen
no. 2 te worden met slechts 1 meter achter
stand op een fenomenale zwemster als Madi-
son.
„Had u zoo'n recordverbetering van uw
leerlinge vefwacht
„Ik wist natuurlijk, dat ze soms heel snelle
buien had, maar die verbetering van het
Olympische record verraste me toch".
„Vertelt u eens wat naders over de ziekte
van mevr. Philipsen-Braun".
„Ja, wat is dat een beroerde geschiedenis
geweest. Het heeft onze groep wel heel down
gemaakt en nu nog al is Zus gelukkig
weer vrijwel geheel hersteld, tempert het ge
beurde onze vreugde over de overigens zoo
mooi geslaagde tocht. Afgezien van de pijn
en ellende die Zus er door gehad heeft is het
ook wel heel zuur, dat z ij zich zoo zekere
prijzen zag ontgaan. Vooral op de 400 M.
vrije slag hadden we veel van haar xer-
wacht.
Ook voor haar moeder is het zwaren tijd
feweest. Zus is heusch ernst/* ziek geweest.
oo u weet liep ze door een kiein wondje een
kwaadaardige infectie op die haar gevaarlijk
hooge koortsen bezorgde. Maar nu is alles
weer in orde; toen wij haar verlieten was ze
herstellende en drie weken na ons kan ze in
Rotterdam verwacht worden".
„Bent u overigens tevreden over dq
tocht 2"