Spoel DE HOLLANDSCHE OLYMPISCHE PLOEG IE6EM0EI. loonen in het bouwbedrijf. I 'deTterke regenval der laatste dagen. vnar de Filiaalinrichting van het Kor,. a Met Inst. te Amsterdam meldt, be- ?L.<r de regenval aldaar op Zaterdag van ■•f.fur voormiddag tot 17.30 uur namiddag "'Lnomen in den Hortus Botanicus 32,3 °PA *js bijzonderheid kan worden vermeld, dit meer is dan dit jaar in de droge laanden Juni en Augustus te zamen is ge- Wen Van 1 tot 3 September viel reeds er da" de van normale voor de ^heele maand. eeN NIEUW BELASTINGOBJECT VOOR DE GEMEENTEN. De Amsterdamsche brandverze keringsbelasting koninklijk goed gekeurd. Zaterdag heeft het Amsterdamsche ge meentebestuur de telegrafische mededeeling ontvangen, dat bij koninklijk besluit van 29 Augustus de gemeentelijke brandverzeke- ringsbelasting is goedgekeurd. WAAROM GEEN GERECHTELIJKE VERVOLGING? Omdat het hier een roomsch priester goldOngerustheid van het Kamerlid Peerebcom. Het lid van de Tweede Kamer de heer Peereboom heeft den minister van justitie ge vraagd: Is het den minister bekend, dat te Breda een roomsch priester zich heeft schuldig ge maakt aan een ergerlijk zedenmisdrijf; dat daarvan toen aangifte ie gedaan en door de marechaussee ook procesverbaal is opge maakt; dat de officier van justitie de zaak aanvankelijk ook heeft vervolgd, maar dat tenslotte van die vervolging is afgezien? Is de minister bereid mededeeling te doen van de ware reden, waarom genoemde room- sche priester in weerwil van zulk een beschul diging tenslotte niet is vervolgd? Is de minister bereid om, in geval het blij ken mocht, dat dit afzien van de vervolging van dezen roomschen priester in onmisken baar verband staat met de overwegend room sche samenstelling van de rechtbank te Breda, zoodanige maatregelen te treffen, waardoor gevallen van bevoorrechting van andere en bijzonderlijk van dergelijke room- sche priesters niet meer kunnen voorkomen? Is de minister ook bereid om, wanneer het mocht blijken dat in deze zaak zich een zoo danig geval van bevoorrechting had voorge daan, deze rechtbank niet alleen het ware ka rakter van deze handelwijze, maar evenzeer ook het beslist ontoelaatbare daarvan onder het oog te brengen? ROODE KRUIS-OEFENINGEN. In tegenwoordigheid van prins Hendrik. Prins Hendrik zal zich in zijn hoedanig heid van voorzitter van het Nederlandsche Roode Kruis Zaterdag naar Bussum begeven ter bijwoning van oefeningen van transport- colonnes, die de afdeeling Bussum van het Ned Roode Kruis, ter gelegenheid van haar 25-jarig bestaan zal verrichten. Deze oefeningen, waaraan zullen deelne men de afdeelingen Baarn, Hilversum en Bussum, zullen worden gehouden nabij de Hckkelaarsbrug, tusschen Muiden en Naar- den. TWEE MEISJES TE WATER GEWAAID. Eén ervan verdronken Tijdens het stormweer van Zaterdag ge taakte te Alfen aan den Rijn een zevenjarig meisje, eenigst kind van de familie Van Eijk, wonende aan het Woubrugschepad, te water tn verdronk. Terwijl het meisje met een nichtje uit school kwam, greep een rukwind haar para- pluie, waaronder de meisjes op het jaagpad, ter hoogte van den Heerenweg langs den Ouden Rijn liepen, met het gevolg, dat bei den in het water terecht kwamen. Eenige schooljongens slaagden er in, één der beide meisjes op het droge te brengen, maar het meisje Van Eijk zonk onmiddellijk in de diepte. Omwonenden werden gewaarschuwd. Zij hebben direct alle pogingen in het werk ge steld om het kind te redden. Tenslotte geluk te het den vader van het in de nabijheid lig gende weeshuis het meisje met een dreg op te halen. Langen tijd werd getracht met behulp van een zuurstofapparaat de levensgeesten weer op te wekken,'doch deze pogingen ble ven vruchteloos. Het andere meisje kon ongedeerd naar huis worden vervoerd. BELGISCH PASSAGIERSSCHIP OP EEN ZANDPLAAT VOOR BRESKENS. Een passagier gedood door een vuur pijl. Zijn er ook nog twee menschen verdronken? Het Belgische stoomschip „Joyce", dat met öngeveer 135 passagiers aan boord op weg was van Antwerpen naar Zeebrugge, wilde Zaterdag wegens het onstuimige weer de ha ven van Breskens binnenloopen, doch is daarbij op een plaat vastgeraakt. De positie was toen zeer slecht. De golven «loegen over het dek, het water stond tot in de machinekamer. Drie sleepbooten vertrok ken ter assistentie; aan de „Hoek-van-Hol- land' gelukte het, de boot behouden de ha ven van Breskens binnen te brengen, nadat door den vloed en den Westenwind het vaar tuigylot was gekomen. Tijdens het reddingswerk is een doodelijk ongeluk gebeurd. De heer Louis Verhelleweg u't Braine 1'Alleud in België werd n.1. door een vuurpijl, die van de „Hoek-van-Holland" was afgeschoten om verbinding te krijgen met de „Joyce". in de borst getroffen. Dr. Brood- man, uit Breskens, constateerde, dat hij vrij- op slag moet zijn gedood. Neg twee menschen verdronken Ook zijn twee menschen in de consternatie ,Jver boord gesprongen om zich zwemmend te redden. Zij konden door een der booten spoedig opgepikt worden. Daar men naderhand nog twee zwemves ten heeft zien drijven wordt vermoed, dat er waarschijnlijk meer lieden over boord zijn geraakt. Die moeten dan zijn omgekomen. Controleeren kon men dit gisteren nog niet. De passagiers, allen Belgen, hebben in den namiddag per auto en tram hun reis ver volgd. Het vaartuig is, na weer vlot te zijn geko men, te Breskens binnengeloopen. Alle pas sagiers, voornamelijk Belgen, die van Ant werpen op weg waren naar Zeebrugge, ver- ieten het schip om per auto of autobus over land naar Blankenberghe te reizen. De meesten hadden den schrik danig beet. De po sitie van het kleine vaartuig in de opge zweepte branding dan ook inderdaad hache lijk geweest. Het tragische ongeval, dat den Belgischen passagier Verhelleweg heeft getroffen, heeft groote ontroering gewekt. Het lijk is naar Breskens overgebracht, waar het zal blijven tot de familie uit Blankenberghe is gearri veerd. De „Poyce" zelf is in den loop van den Zaterdagnamiddag met alleen de beman ning aan boord naar Antwerpen terugge keerd. EEN NIEUWE REDDINGBOOT. Geslaagde proefneming. Zaterdagmorgen is te Katwijk aan Zee de nieuwe motorstrandreddingboot beproefd, welke voor de N. Z. H. Reddingmaatschappij is gebouwd. De zee was zeer woelig en de be langstelling van de Katwijksche bevolking groot. Op den specialen bootwagen, door middel van een motortractor in zee gebracht, zag men van het strand weldra de boot de hooge zeën klieven, waarbij zij van tijd tot tijd werd overstelpt door de brandinggolven. Geruimen tijd was zij soms onzichtbaar in een golfdal, om daarna plotseling weder triomfantelijk op den top van een golf te verschijnen. Aan het strand teruggekomen met de ge bruikelijke voorzorgsmaatregelen, uitten bootsman Dropman en de adj.-secretaris H. Th. de Booy, alsmede de bemanning hun volle tevredenheid over de prestaties van deze boot, die het resultaat is van langdurige prcefnemingen. Binnenkort zal zij worden gestationneerd te IJmuiden, ten Noorden van de haven. Al vorens haar te docpen met den naam „Barend van Spreekens", een der oprichters der Ncord- en Zuid-Hollandsche Reddingmaat- schppij, moest zij toonen in alle opzichten bruikbaar te zijn. De oefening van Zaterdag heeft de overtuiging gegeven, dat dit het ge val is. Met de stationneering van een dergelijke boot op wagen is een bedrag van meer d; f 20.0C0 gemoeid. an HET CONFLICT IN DE KOOPVAARDIJ. Een goede kans op aanneming der voorstellen van de reeders. Zaterdagmorgen heeft de rijksbemiddelaar mr. S. de Vries Czn. inzake het conflict in het scheepvaartbedrijf eerst geconfereerd met den christelijken bond van fabrieks- en transportarbeiders en met den r. k. transport arbeidersbond en daarna met de contactcom missie. De rijksbemiddelaar heeft aan beide groe pen nadere voorstellen van den Bond van Werkgevers in de koopvaardij voorgelegd. De voorstellen luiden: 1. de status quo van vóór 16 Augustus ten aanzien van de loons- en arbeidsvoorwaarden blijft een maand gehandhaafd. 2. vijf lijnvaartmaatschappijen willen de afgeloopen contracten handhaven tot 31 Maart 1933, n.1. de Mij. „Nederland", de Rotterdamsche Lloyd, de „Oceaan", de Ho!!. Ned. Stoomvaart Mij. en de „Zeeland". 3. de andere lijnvaartmaatschappijen zul len gelijkgesteld worden met de vrachtvaart- maatschappijen. 4. in de maand, waarin de status quo blijft gehandhaafd, zullen besprekingen worden ge voerd tusschen de organisaties en de reeders, waarbij ook de vraag behandeld zal worden in hoever de regeering tot hulpverleening be reid zou zijn. De vertegenwoordigers van de beide eerst genoemde bonden verklaarden zich bereid in hun hoofdbesturen zich met de voorstellen van de reeders accoord te verklaren. Twee schepen uitgevaren. Zaterdag zijn van Rotterdam vertrokken de schepen „Arie Scheffer" en de „Batavier", resp. naar Le Havre en Londen. Moeilijkheden met de „Rotterdam". Naar wij vernemen, zijn aan boord van het s.s. Rotterdam van de Holland-Amerika Lijn ernstige moeilijkheden ontstaan. Zooals be kend zou 'het s.s. Rotterdam, aan boord waar van zich o.a. de Nederlandsche Olympische ploeg bevond, Zondagavond te Rotterdam aankomen. In verband met het conflict in de scheepvaart had de directie van de Holland- Amerika Lijn echter besloten, de „Rotterdam" na aankomst te Boulogne niet naar Neder land te doen terugkeeren, doch via South- ampton weer naar New-York te doen ver trekken. In verband met dit besluit der direc tie zijn aan boord van het s s. „Rotterdam" ernstige moeilijkheden ontstaan. Een gedeelte van de bemanning heeft absoluut geweigerd opnieuw naar New-York te vertrekken en toen het s.s. Zondag geen koers naar Rotter dam zette, heeft een deel van de bemanning het werk geweigerd. Daar in de monsterrol een bepaling voorkomt, welke het mogelijk maakt, dat het schip niet direct naar Rotter dam terugkomt, meent de directie van de Holland—Amerika Lijn dat hier inbreuk op de arbeidsovereenkomst wordt gemaakt en beeft zij de hulp der autoriteiten ingeroepen. Zondag is 't s.s. „Rotterdam" in verband met de moeilijkheden aan boord nabij het Bel gische lichtschip Westhinder voor anker ge gaan. Via Hoek van Holland zijn met de Nederlandsche loodsboot een 30-tal mari niers onder commando van een luitenant uit gezonden en reeds Zondagavond zijn deze aan boord van het s.s. „Rotterdam" overge stapt. Hoe groot het gedeelte van de beman ning is, dat het werk heeft geweigerd, noch of alleen zeelieden, dan wel ook een deel der of ficieren hierbij is betrokken, konden wij niet vernemen. Maandagochtend om 10 uur lag het s.s Rotterdam volgens de door ons ont vangen inlichtingen nog steeds bij het licht schip Westhinder. Of het s.s. thans naar Rot terdam zal komen konden wij van de ddrec tie van de H. A. lijn nog niet te weten komen. Een 8%-verlaging mogelijk? Nadat de vergadering van den Bondsraad van den Algemeenen Nederlandschen Bouw- arbeidersbond met algemeene stemmen ver worpen had het voorstel der regeering het loon uit de landelijke collectieve arbeidsover eenkomst voor de bouwbedrijven met 10 te verlagen, is den volgenden dag een verga dering gehouden van de besturen der alge meene en confessioneele arbeidersorganisa ties, waarin besloten is aan de werkgevers bonden in het bouwbedrijf te berichten dat de besturen wel genegen zijn hunne leden te ad- viseeren een verlaging van 8 te aanvaar den, onder voorwaarde dat de bestaande overeenkomst alsdan verlengd wordt tot 1 Oct. 1933. Het is nog niet bekend of dit eenige ver- andere zal brengen in het bestaande plan dei- werkgeversorganisaties, die een verlaging van 10 noodzakelijk achten. Indien tusschen de wederzijdsche organisa ties geen overeenstemming wordt bereikt, be- teekent dit dat einde Februari 1933 de thans bestaande arbeidsvoorwaarden een einde nemen. BRAND AAN BOORD. Het Noorsche stoomschip „Rollf Yarl", dat met een lading stukgoederen, cokes en briketten op weg was van Antwerpen naar Italië, is uit zee teruggekeerd met brand in de ruimen I en II. Het schip heeft gemeerd aan de reede van Terneuzen. Twee sleepboo ten hebben den brand gebluscht en beide ruimen onder water gezet. Het schip is daar na naar Antwerpen terug gesleept. HEVIGE EXPLOSIE TE ZAANDAM. Zaterdagmiddag te ongeveer 5 uur heeft te Zaandam op hef gemeentelijk electriciteits- gebouw een hevige explosie plaats gehad, die zich uitte in plotseling hoog opslaande vlam men. Door den luchtdruk werden ruiten in 'r gebouw vernield, stukken van het plafond kwamen naar beneden en deuren werden uit hun sloten gelicht. Onder de voorbijgangers ontstond even een paniek. Bij onder zoek bleek, dat vermoedelijk het uitslaan van een olieschakelaar de oorzaak is geweest van de exploisie. De belangstelling was zoo groot, dat de kermis eenige uren geheel stil stond. Eerst tegen 8 uur was het euvel ver holpen. VERDRONKEN. In zijn gevallen. slaap van een schuit Twee mannen die geen vaste woonplaats hebben, hadden zich Zaterdagavond in be schonken toestand op een schuit in de Prins Hendrikkade bij de St. Nicolaaskerk te Am sterdam te slapen gelegd. Gistermorgen om vijf uur is een van hen te water gevallen en verdronken. Zijn kameraad heeft nog pogin gen in het werk gesteld om hem te redden, maar toen dit mislukte heeft hij de politie ge waarschuwd. Deze is gaan dreggen en heeft later ten slotte het levenlooze lichaam op gehaald. ,7 KORTE BERICHTEN. De koningin-moeder is voornemens om morgen aanwezig te zijn bij de opening van de internationale conferentie ter bestrijding van de tuberculose in de Ridderzaal te Den Haag. Na afloop zal zij weder per trein naar Soestdijk vertrekken. Te 's-Gravenhage is aangekomen de Zweedsche corvettenkapitein Hedin, die ge durende veertien dagen de gewone oefenin gen van den onderzeedienst te Den Helder zal medemaken. Te Zaltbommel is het driejarig zoontje van schipper Van Horssen uit Haaften overboord geslagen en verdronken. Als tegenhanger van de vele berichten over verhoogingen van gemeentebelastingen, wordt gemeld, dat te Princenhage de opcen ten op de personeele belasting 1933, om te beginnen met 46 punten zijn gedaald. Deze zijn nu teruggebracht van 58 tot 12. Gedurende Augustus zijn aan de Coöp. fruit- en groentenveiling te Naaldwijk 1,853,813 Kg. tomaten aangevoerd, waar van 114,525 Kg. als onverkoopbaar zijn ver nietigd. Onder Cadzand is het lijk van de ruim 19-jarige M. du Bois, uit Nieuwvliet, die Dinsdagavond bij het baden is verdronken, aangespoeld. (Van onzen specialen verslaggever) Boulogne-sur-Mer, Zaterdag avond. Zoodra bekend werd, dat Zondag 4 Sep tember de Hollandsche Olympische ploeg per s.s. „Rotterdam" van de Hol land-Amerika- lijn in Rotterdam verwacht kon worden, vat ten verschillende journalisten het plan op het gezelschap tot Plymouth tegemoet te reizen om op deze wijze de Nederlandsche couran tenlezers zoo spoedig mogelijk een relaas te geven van de indrukken die de athleten in Los Angeles opdeden en de bizonderheden die zij over de wedstrijden wisten mee te dee- len. Want hoe uitgebreid de Olympische persdienst destijds ook was, en al zijn de uit slagen ook alle bekend geworden, juist de fij nere bizonderheden ontbraken vaak en vele uitslagen bleven, daar verder commentaar ontbrak, onduidelijk. Met groote belangstel ling werd dus het nieuws van de Holland sche Olympische ploeg tegemoet gezien en de Hollandsche journalisten zouden het schip met nieuws tegemoet varen De zeemansstaking. 1 Doch toen brak de zeemansstaking uit. Vrijdagmorgen stond het definitief vast, dat Je „Volendam", waarmee men tot South- mpton zou reizen om per trein verder naar Plymouth te gaan, niet zou vertrekken. Dan per Harwichboot naar Harwich en verder per trein naar Plymouth! Op 't laatste nip pertje bleek ook dit niet te kunnen omdat de „Rotterdam" vroeger in Plymouth verwacht werd, zoodat men via deze route de schuit niet op tijd kon bereiken. Intusschen waren enkelen voor alle zeker heid maar vast met een vliegtuig naar Enge- land vertrokken, de rest vertrok Vrijdagavond naar Brussel om den volgenden dag naar Boulogne-sur-Mer door te reizen en daar zich bij de Olympische ploeg te voegen, die er om 8 uur verwacht werd. Verrassend nieuws. Met storm en regenvlagen werden wij van middag, in het toch al niet vriendelijk aan doend havenstadje ontvangen. Het zag er niet mooi uit voor onze bootreis en we zou den wel niet onder de beste omstandigheden aan ons nieuws komen en ook de aankomst in Holland zou zeker onder dit ongure weer te lijden hebben. Spoedig bleek, dat het slot van de reis van de Olympische ploeg een ge heel onverwachte wending zou krijgen en dat ook de athleten de gevolgen van de zeemans staking zouden ondervinden. Toen wij n.1. bij het agentschap van de Holland-Amerika-lijn binnenstapten hoorden wij het volgende verrassende nieuws. Des nachts om 1 uur werd de „Rotterdam" ver wacht. Het schip zou echter, in verband met de staking, niet doorvaren naar Rotterdam, doch na een dag weer vertrekken naar South- ampton om vandaar, regelrecht door weer naar Amerika te vertrekken. De Olympische ploeg zou Zondagmorgen om 6 uur van boord gaan en de reis verder per trein via Parijs voortzetten, en kon dan of Zondagmid dag 5.36 of, als de aansluiting in Parijs ge mist werd, om 8.43 in Rotterdam verwacht worden. Dat was geen fraai bericht. Het zou moei lijkheden geven voor de Olympische ploeg, moeilijkheden voor hen die de ontvangst in Rotterdam voorbereid hadden en moeilijkhe den voor ons om gedurende die lastige reis in de verschillende treincoupé's ons nieuws te verzamelen. Maar tenslotte viel er slechts te berusten en zoo zitten we nu in ons hotel en wachten op de dingen die komen zullen. De ontscheping. Zondagmorgen zes uur. Nu geen grauwe lucht en regenvlagen doch helder weer met een prettige frissche bries uit zee. Nu is onze stemming ook beter want de „Rotterdam" is vannacht aangekomen, ligt op stroom en de tender van de Holland-Amerika-lijn stoomt ons met de Olympische ploeg tegemoet. Vlak bij de aanlegplaats staat de extra-trein ge reed die ons straks naar Parijs zal brengen waar we de Pullmantrein hopen te halen, die 5.36 in Rotterdam arriveert. De ploeg is vlug aan land, vele begroetin gen volgen en terwijl we nog tusschen de sta pels koffers en kisten staan krijgen we al ent housiaste verhalen te hooren over Los Ange les, de wedstrijden, de reis en vooral de on verwachte slotscène. Men vat het incident nogal van den vroolijken kant op al had men natuurlijk de rustige reis per boot geprefe reerd. Intusschen blijkt het inladen geen sinecure te zijn. De athleten met hun vrienden en kennisen hebben gauw genoeg een plaatsje gevonden, maar het inladen van de bagage kost nogal wat tijd en 't is een kwartier over tijd als de trein zich tenslotte in beweging zet. Wat men in den trein vertelde. De trein is propvol. Alle coupé's zijn bezet en de gangen worden versperd door men schen en koffers. Maar er is gelach en vroo- lijke scherts en slechts weinigen zien we trachten de dezen nacht tekort gekomen slaaprust in te halen. En nu moeten wij probeeren de ervaringen van de Olympische ploeg op te teekenen. Wim Peters, de hink-stap-springer uit Zwolle is de eerste dien we bereiken en we hebben het geluk een paar wagons verder gelukkig is het een doorloopende trein een vrijwel leege coupé te vinden waar we rustig wat kunnen praten. „Vertel eens Wim, hoe is alles gegaan in Los Angeles wat jou afdeeling betreft?". „Nou, zooals jullie weten werd ik nummer vijf met een sprong van 14.93 M. Het was voor mij een groote teleurstelling want ik kan veel verder komen. Mijn knie heeft me echter in de steek gelaten op ht beslissende moment. Trouwens, tijdens de reis begon het al min der te worden met de knie. In Los Angeles constateerde v. d. Putte, dat ik wat water in de knie had en een Amerikaansche dokter constateerde hetzelfde. Ik ben toen onder de hoogtezon geweest, doch vond hierbij geen baat, de ware kracht wilde maar niet in de knie komen. Voor den wedstrijd voelde ik me echter nogal goed en ik durfde me op een van de eerste plaatsen instellen. Mijn eerste sprong was ongeldig, met den tweeden sprong haalde ik vrij gemakkelijk 14.93 M., doch met den derden sprong had ik alweer erge hinder van mijn knie en sprong nog geen 14 M. Ik werd toen als vierde in de finale geplaatst en nam mij voor dan in den eersten sprong alles te geven. Ik nam een ge weldigen aanloop, met den vasten wil om het uiterste te presteeren stoof ik op den balk af, doch vlak voor het doel zakte ik door mijn knie en moest, onmachtig tot eenige prestatie, naar de kleedkamer afdruipen. La ter bleek dat de sprong van 14.93 M. mij als nr. vijf op de ranglijst bracht. „Maar dat is toch, vooral de handicap in aanmerking genomen, lang geen kwaaa re sultaat?" „Nee, dat is het ook niet. Er waren tenslot te 16 deelnemers en de Japanner Oda, de winnaar van 1928, bleef een heel eind onder me, maar ik had, juist in verband met de moeite die aan mijn uitzending is besteed, zoo sterk gehoopt en ook verwacht trouwens, onder de prijswinnaars te vallen. Enfin, ik heb mijn best gedaan en ik hoop nu maar dat het met die knie van mij weer gauw in orde komt, want ik ben voorloopig niet van plan er met de athletiekbeoefening uit te scheiden". Onder ideale omstandigheden. „En hoe vond je de verzorging in Los An geles „In een woord: uitstekend. De verzorging in 't Olympisch dorp was m.i. perfect in or de. De hutten waren aardig en voldeden ons uitstekendnee, niets dan lof voor onze huis vesting! „En het klimaat?" „Dat kon niet beter; we troffen het dat het een voor deze streek koele zomer was. Dit bracht ons overdag altijd nog respectabele warmte, die echter niet benauwend wfis, ter wijl het 's nachts heerlijk afkoelde. Ik schrijft het beslist aan het verrukkelijk klimaat in deze landstreek toe dat de prestaties zoo hoog opgevoerd konden worden". „Waar aan zou het dan te wijten nfjn, dat mej. Schuurman zoo beneden haar gewone prestaties bleef?" „Ja, dat is moeilijk te zeggen. Al direct viel me bij de eerste serie, aie zij in 1.2.2 sec. liep, op, dat zij te vast liep, zij mi:,-te haar soepelen gang. Misschien lag de zepr harde baan haar minder goed en ik blijf van mee ning dat haar trainer Britstra meer invloed ten goede op haar prestaties uitgeoefend zou kunnen hebben". Maar we zullen nu Tollien Scbnuurman zelf eens opzoeken en probeeren haar in deze rustige coupé te krijgen! Na eenig zoeken vinden we Juffrouw Schuurman en weldra zitten we met haar in een stil hoekje en praten honderd uit over de wedstrijden in Los Angeles. Nederlaud's snelste loopster. „U heeft ons leelijk bij den neus gehad, juffrouw Schuurman, de eerste prijs hadden we voor u al genoteerd 1" „Ja, ik heb het er leelijk bij laten zitten en ik begrijp nog niet goed hoe het komt. Ik voelde me voor de demi-finale volkomen fit. Wel vond ik het een bezwaar, dat de demi finale zoo snel op mijn serie volgde, er was slechts drie kwartier speling, maar van be- slissenden invloed vind ik dat toch niet". „Waren uw spikes wel berekend op de har de baan?" „Nee, eigenlijk niet. De baan was erg hard en fijn korte dunne spikes waren misschien beter geweest". „Uw achterstand was niet groot in de de mi-finale?" „Nee, wij kwamen op één kluitje aan en de film heeft tenslotte de beslissing moeten brengen". „Wist u, dat de Poolsche athlebe Walasie- wiscz een groote concurrente van u was?" „Zeker, zij was het die mij in 1930 in Praag sloeg; 12.2 sec. maakte ze toen. Men nam in Amerika aan dat Stella, de Poolsche, fr. Dollinger en ik de drie prijzten zouden winnen". „Heeft u uw trainer, den heer Britstra ge mist?" „Ja, ik had met v. d. Putten natuurlijk veel minder contact". „Hoe vond u de organisatie in Los Ange les?" „Dat was uitstekend in orde. Ook verder is alles prachtig verloopen. Met mevr. Wijck- huise vooral konden we goed opschieten, doch ook met de anderen ging dat best. Nee, we hebben in geen enkel opzicht te klagen gehad en de tocht was verrukkelijk. Jammer alleen, dat ik niet tevreden over mezelf kan zijn." „Maar u gaat door?" „Natuurlijk, er valt altijd nog een wereld record te verbeteren Chris Berger. Op dit moment komt Chris Berger voorbij en hij wil er op ons verzoek graag even bij komen zitten om ook wat te vertellen. „Ben je tevreden over 't resultaat?" „Zeker, mijn tijd was 10.6 sec. en veel minder kan ik toch niet verwachten". In de kwart-finale was ik no. 4 achter Tolan, die in 10.4 liep, Williams en Lutti". „Toen je bij de loting zag, dat je de keien in je serie had dacht je zeker: kansloos?" „Welnee, ik dacht: vechten, je kan immers nooit weten!" „Hoe vond je de baan?" „Uitstekend maar keihard, voor ons niet goed. Onze spikes deugden er ook niet voor, ze waren te aik waardoor we te hoog op de baan stonden. De Duitschers waren druk be zig hun eveneens te dikke spikes bij te vijlen". „Maar dat had toch bij het trainen gecon stateerd kunnen worden?" „Nee, want de trainingsbaan, die volgens de mededeelingen even hard moest zijn als de wedstrijdbaan, was veel zachter. Het verlies is echter aan deze banenkwestie niet te wij ten; alle Europeanen hebben er tenslotte last van gehad". „Wat vond je het mooiste nummer van het athletiek-wedstrijden „De 400 M. finale, die door Carr in 46.2 gewonnen werd. Wat een kerel is dat. Hij sprintte van het begin tot het eind! Ook de 4 x 100 M. estafette, die door Amerika in 40 sec. geloopen werd, bood een zeldzaam schouwspel. Ik vond de organisatie goed, de stemming was best en de Hollandsche kok in het Olym pisch dorp onbetaalbaar". Bij de zwemsters. Willy den Ouden ligt te slapen. We zullen haar niet lastig vallen. Vooral niet omdat mevr. Wijckhuise, temidden van de zwemsters gezeten, ons al heel veel over de zwempre- staties van de Hollandsche meisjes vertelt. Ze is terecht trots op Willy's buitengewone prestatie. Het is dan ook geen kleinigheid om op 14-jarige leeftijd op de Olympische Spelen no. 2 te worden met slechts 1 meter achter stand op een fenomenale zwemster als Madi- son. „Had u zoo'n recordverbetering van uw leerlinge vefwacht „Ik wist natuurlijk, dat ze soms heel snelle buien had, maar die verbetering van het Olympische record verraste me toch". „Vertelt u eens wat naders over de ziekte van mevr. Philipsen-Braun". „Ja, wat is dat een beroerde geschiedenis geweest. Het heeft onze groep wel heel down gemaakt en nu nog al is Zus gelukkig weer vrijwel geheel hersteld, tempert het ge beurde onze vreugde over de overigens zoo mooi geslaagde tocht. Afgezien van de pijn en ellende die Zus er door gehad heeft is het ook wel heel zuur, dat z ij zich zoo zekere prijzen zag ontgaan. Vooral op de 400 M. vrije slag hadden we veel van haar xer- wacht. Ook voor haar moeder is het zwaren tijd feweest. Zus is heusch ernst/* ziek geweest. oo u weet liep ze door een kiein wondje een kwaadaardige infectie op die haar gevaarlijk hooge koortsen bezorgde. Maar nu is alles weer in orde; toen wij haar verlieten was ze herstellende en drie weken na ons kan ze in Rotterdam verwacht worden". „Bent u overigens tevreden over dq tocht 2"

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1932 | | pagina 7