£cwd:
£ucfUoaact
JjtQe&onden Stukken
een belangrijk werk voor
kennemerland.
Uit de Pers
de vliegende familie in nood.
t. j s
PAARD OP HOL.
Voerman gedood.
Het paard van een landbouwer uit Ruur-
»o dat voor een wagen was gespannen,
schrok en sloep op hol. Toen de wagen met
een ander voertuig in aanraking kwam, viel
de landbouwer, die op den wagen zat, eraf.
Hij kwam daarbij zoo ongelukkig terechi,
dat de dood onmiddellijk intrad. Het slacht
offers was ongehuwd.
ONTSLAGEN BIJ DE HOLLAND—
AMERIKA-LIJN.
De directie van de HollandAmerika-Lijn
fieeft thans men weet dat dit reeds is ge
schied ten aanzien van het expeditie- en boot
werkers personeel ontslag aangezegd aan
het technisch personeel, vak- en terreinperso-
0eel, tezamen 30Ó man.
WERKVERSCHAFFING.
De plannen van de N.V. Ontginnings-
fiaatschappij tot cultiveering van ongeveer
1600 H.A. grond in het Staphorsterveld
tusschen Hasselt, Staphorst en Meppel ne
men vaste vormen aan. Binnenkort zullen
de eigenaren in dit blok bericht ontvangen,
welke waarde bij schatting aan hun land
is toegekend, met de vraag, of zij het daar
voor willen afstaan.
In het te verkavelen gebied zullen niéuwe
landwegen en waterwegen worden aangelegd
Vermoedelijk zal het werk als werkverschaf
fingsobject worden aangewezen.
DE KONINGIN IN DE HOOFDSTAD.
Zaterdag weer vertrokken.
De koningin en prinses Juliana zijn Za
terdagmiddag per auto vertrokken naar het
Loo.
Vóór het vertrek had een huldebetooging
plaats. Door het comité „Oranje Getrouw"
waren vereenigingen opgeroepen om op den
Dam aan de koningin hulde te brengen.
Reeds vroeg in den middag was het mid
dengedeelte van den Dam door de politie
vrijgemaakt voor de vereenigingen. Tegen
half drie waren vele vereenigingen met vlag
gen en vaandels samengekomen. Daarachter
schaarde zich een talrijk publiek. Dr. W. G.
Harrenstein, predikant bij de geref. gemeen
te en mevr. SchutBuré waren naar het
paleis gegaan en hadden er een bouquet
oranjerozen aangeboden. Om even over half
drie kwamen de koningin en de prinses op het
balcon, vergezeld van bovengenoemde comité
leden en den burgemeester. Later werden nog
enkele vereenigingsleden op het balcon ge
vraagd.
Verschillende liederen werden gezongen
door de verzamelde menigte o.m. het Wilhel
mus en „Dat 's Heeren zegen op U daal'
De koningin dankte hartelijk voor de hulde,
welke dank werd overgebracht door dr.
Harrenstein.
Bij het vertrek reed de auto langzaam
langs de vereenigingen. De stoet werd verge-
geld door den burgemeester en den hoofd
commissaris. Aan de grens van de gemeente
werd nog door de Oranje Vereeniging Am
sterdam-Oost een hulde gebracht. Ook hier
werden bloemen aangeboden.
Na een kort oponthoud werd de tocht
voortgezet, nadat de burgemeester afscheid
van Hare Majesteit had genomen.
VERZOEKSCHRIFT VAN URKER
VISSCHERS.
Tegen den aftrek van het garnalen-
pelloon van het steunbedrag.
Hedenmiddag tusschen 12 en 1 uur zullen
met de stoomboot van Urk te Amsterdam
arriveeren een 100-tal Urker mannen en
vrouwen, die hij de Generale Zuiderzeecom-
missie op het Rokin een verzoekschrift zullen
aanbieden, waarin er tegen geprotesteerd
wordt, dat het pelloon, dat de vrouwen ver
dienen met het pellen van garnalen, wordt
afgehouden van den steun, dien de werklooze
visschers toch al in te geringe mate ontvan
gen.
BRANDSTICHTING.
In verband met den brand in een huis aan
den Blijhamsterweg te Winschoten op j.1.
Donderdagavond, zijn de bewoners, J. w.
en zijn vrouw, alsmede een zwager, als ver
dacht van brandstichting aangehouden.
Als verdacht van brandstichting in de
woning van hun moeder, de wed. J. A.
Quartel te Oudendijk, gemeente afrijen,
welke woning in den nacht van Dinsdag op
Woensdag is afgebrand, zijn te Strijen aan
gehouden en opgesloten, de gebroeders A.
en B. Q
RUMOERIGE VERGADERING TE
BODEGRAVEN.
In het hotel Van Haaften te Bodegraven
heeft Vrijdagavond de heer Baars voor den
Nederlandschen Bond van Fascisten ge
sproken. Nadat de voorzitter van de verga
dering, de heer Wisman, kaashandelaar te
Bodegraven, de vergadering had geopend,
en de heer Baars was begonnen te spreken,
werden interrupties geuit en werd ook luid
keels geschreeuwd, zoodat het den heer
Baars al dadelijk vrij lastig werd gemaakt
Vervolgens zong een gedeelte der aanwezigen
de Internationale. Ongeveer tien minuten
was het voor den spreker niet mogelijk, door
te gaan. Er waren toen slechts vier politie
mannen aanwezig. Maar weldra kwamen er
meer rijksveldwachters uit' den omtrek. Na
dat bekend was gemaakt, dat een ieder, die
de goede orde mocht verstoren, onmiddellijk
uit de zaal zou worden verwijderd, kon de
heer Baars rustig spreken.
In de pauze colporteerden eenige jonge
fascisten in uniform met geschriften. Toege
staan werd, dat ook de communisten kranten
m de zaal verkochten.
Er was gelegenheid tot debat voor een
spreker van links en een van rechts; elk tien
ut'outen.
De heer Ph. Oldemans (onafh. sodalis
usche partij), lid van den gemeenteraad van
Qdtgraven, sprak het eerst; daarna de heer
d Laan, van Boskoop, die zich had oj>-
^e8even als staatskundig gereformeerde,
®a»r zich weldra ontpopte als communist.
^°odra de heer Baars van repliek diende,
aren de interrupties niet van de lucht. De
/er Van der Laan werd door de nolitie ui:
Zaal vewijderd.
HET JAARVERSLAG DER h. M. v. L.
Verschenen is het jaarverslag der H. M. v.
L. over 1931—1932.
Wanneer we een vergelijking maken tus
schen de aanvoeren van hoofdproducten van
deze en van de vorige week, dan is er geen
groot verschil te constateeren. De veilingen
hebben nog altijd enorme aanvoeren te ver
werken, voornamelijk van boonen. Tijdens de
zonnehitte is de groote voorraad uit Kenne-
merland danig geruimd, doch de vrachtauto
zorgt wel dat er massa-aanvoer van andere
plaats aankomt en df groote werkloosheid
maakt dat velen zich op den handel werpen
om te trachten nog iets te verdienen. In het
laatst der vorige week waren er groote
kwantums boonen (eenigszins afwijkend), die
geen cent opbrachten. Hoewel de prijs nog
veel te wenschen overlaat, is er nu toch weer
een prijsje te bedingen voor goede kwaliteit,
doch de koopman tuurt scherp en alleen pri
ma kwaliteit is in trek. De prijs der boonen
was: snijboonen 3.50 tot 7.50, voor de
gemiddelde kwaliteit, 10 tot 17 voor
mooie kwaliteit, dubbele boonen (ruime aan
voer van mooie kwaliteit) 4.50 tot 10, en
kele bonen zonder draad/ 3.50 tot 8.50 en
trosboonen 10 tot 13, alles per 100 K.G.
Spinazie werd ook in groote kwantums
aangevoerd en het scheen wel, dat er een
kleine opleving in den handel kwam, terwiji
de prijs iets hooger was dan de vorige week.
Mooie kwaliteit spinazien gold 0.60 tot
0.80, de doorsneeprijzen waren 0.35 tot
0.70 per bak.
Sla werd in alle soorten aangevoerd en le
soort was gezocht. Niettemin profiteert daar
van alleen die tuinder, die een goeden naam
op de veiling heeft. De massa-aanvoer was
tweede kwaliteit, wat blijkt uit de prijzen
van 0.75 tot 5.50 per 100 stuks of 0.10
tot 0.60 per kist.
Andijvie werd in enorme kwantums aan
gevoerd. Het maakt geen groot verschil of
men eerste of tweede soort aanvoert, want de
prijs is abnormaal laag. Slechts 0.10 tot
0.30 per kist, enkele uitzonderingen een
ietsje hooger. Bloemkool werd in kleiner
kwantums aangevoerd en nog altijd speelt de
kwaliteit een groote rol. Eerste soort bloem
kool gold 12 tot 16, 2e soort 4.50 tot
1 8.50 per 100 stuks.
Bospeen werd ruimer aangevoerd en de
handel was een ietsje beter, de prijzen bewo
gen zich tusschen de 6 tot 10 per 100
bos.
Tomaten, die de laatste drie weken zoo
goed als waardeloos waren, zijn nu weer te
verkoopen, hoewel voor een laag prijsje, n.1.
0.50 tot 1.50 per 100 K.G., terwijl enkele
partijen nog een ietsje meer opbrachten. Ge
lukkig is, dat men er tenminste iets voor
krijgt, daar het altijd in-droevig is als de
klok „doorloopt".
Druiven, die de laatste weken voor een be
hoorlijken prijs waren te plaatsen, kwamen
nu in de verdrukking, met prijzen van 28
tot 44 per 100 K.G. Een product, dat nog
altijd gewild is zijn meloenen, althans lc
soort is duur, hoewel de aanvoer steeds groo-
ter werd. Ook nu weer werd voor le soort
24 tot 32 per 100 stuks betaald. Kom
kommers gaven andermaal een vasten handel
te zien met prijzen van 5.50 tot 7.50 per
100 stuks eerste soort. De overige aanvoer
onveranderde prijzen.
Het conflict in de scheepvaart.
De Ned. Werkgever publiceert naar aan
leiding van het conflict in de scheepvaart een
artikel, dat eindigt met de volgende conclu
sie: „Zoodat de actie van de twee samen wer
kende bonden van zeelieden en officieren
hierop neerkomt, dat men moedwillig en roe
keloos een bedrijf, dat voor de welvaart van
ons land onmisbaar is, de concurrentie met
het buitenland belet en zoo de eigen werk
gelegenheid een graf delft. De socialistische
zeelieden groeven een kuil voor de reeders;
zij zullen er zelf in vallen".
DE POSTVLUCHTEN OP INDIE.
De Ibis (uitreis) te Bagdad aangekomen.
De Oehoe (thuisreis) te Calcifta geland.
De Ijsvogel (thuisreis) vertrok Zaterdag
ochtend uit Boedapest en kwam om 12.30 op
Schiphol aan.
De Pelikaan (uitreis) arriveerde Zaterdag
te Batavia (Bandoeng), komende van Medan.
OPENING VAN HET LUCHTVAART
TERREIN TE EINDHOVEN.
Vliegfeest op Brabant's eerste
luchthaven.
Zaterdagmiddag is door den minister van
waterstaat mr. P. J. Reijmer het nieuwe lucht
vaartterrein te Eindhoven officieel geopend.
In het Zuiden en in luchtvaartkringen is men
zich ervan bewust, hoe groot de beteekenis
van een luchtvaartterrein in Brabant's eerste
industriestad voor de geheele provincie kan
zijn, en geen wonder dus, dat de opening
vergezeld ging van een vliegfestijn, dat klonk
als een klok en dat de inzet vormt van een
vliegweek, waarvan Eindhoven de komende
dagen nog volop kan genieten.
Het vliegterrein zelf is prachtig gelegen, 5
K.M. ten westen van Eindhoven, in de Strij-
sche ontginning, ten Westen van het in aan
leg zijnde kanaal, dat Eindhoven met het
Wilhelminakanaal zal verbinden. De grond-
gesteldheid van het terrein, dat 20 Meter bo
ven den zeespiegel ligt, is ideaal, en de afme
tingen zijn 1035 Meter in de richting Noord-
Zuid en 580 Meter in de richting Oost-West.
De afstand EindhovenSchiphol kan ge
vlogen worden in drie kwartier, terwijl men
van Eindhoven naar Waalhaven in een half
uur vliegt, zoodat Eindhoven erop kan bo
gen, thans een werkelijk ideale verbinding
met de groote steden tekunnen hebben,
want of de stad deze verbinding hebben zal,
hangt er van af, of en wanneer de K.L.M.
meent, dat de exploitatie van een luchtlijn
waarin Eindhoven zal zijn opgenomen, loo-
nend zal worden. De Zaterdag gedane toe
zeggingen doen hieromtrent echter het beste
verwachten. Voorloopig heeft het vliegtuig
slechts één vaste hangar, die ruimte biedt
foor de berging van twee sportvliegtuigen.
Zaterdag waren er bovendien nog tal van
feestelijk versierde tenten langs het vliegveld
opgesteld, terwijl een paddock met lange rijen
banken plaats bood aan de vele belangstel
lenden, die de openingsplechtigheid kwamen
bijwonen en wier aantal in den loop van den
middag tot ver over de vijf duizend steeg.
Tegen 12 uur arriveerden achtereenvolgens
de groote toestellen van de k.l.m., die gas
ten en genoodigden uit Amsterdam en Rotter
dam brachten. Tusschen deze toestellen door
snorden de kleine sportvliegtuigen van de
Nationale Luchtvaartschool en van de leden
der Rotterdamsche Aeroclub, terwijl ook ver
schillende buitenlanders van hun belangstel
ling blijk gaven door hun aanwezigheid. Het
gemeentebestuur van Eindhoven bood de gas
ten in een der tenten een Brabantsche koffie
tafel aan, waar fleurige Brabantsche meiskes
in Brabantsche kleederdracht uit groote Bra
bantsche ketels koffie serveerden en waar een
sfeer van Brabantsche gemoedelijkheid
heerschte.
Nadat de heer Otten een woord van wel
kom had gesproken namens het comité voor
ontvangst, dankte de heer Kol ff, voorzitter
van de Nationale Luchtvaartschool, voor het
geschenk der gemeente Eindhoven en wees
tevens op de beteekenis van dit eerste vlieg
veld beneden den Moerdijk. Voorts spraken
nog de heer Van der Paauw namens de K.L.
M. en de heer Fengler namens de Deutsche
Lufthansa een kort woord, waarna het ge
zelschap zich verspreidde in afwachting van
de aankomst van den minister van water-
Stclclt
Te ruim half drie arriveerde deze uit Rot
terdam met het 3-motorige Indië-vliegtuig
„De Ekster", vergezeld van den heer De Veer,
directeur van den Luchtvaartdienst, den heer
Plesman, directeur der K.L.M. en Jhr. Van
den Bergh van Heemstede, tweede voorzitter
van de Kon. Ned. Ver. voor Luchtvaart.
Verder voerden nog het woord de burge
meester van Eindhoven, de heer A. Verdijk,
de minister van waterstaat mr. Reijmer, de
commissaris der koningin in Noord-Brabant
mr. dr. van Rijckevorsel en de heer Plesman,
directeur van de K.L.M.
Hierna werd met het feestprogramma een
aanvang gerqaakt.
LUCHTVAARTMANNEN GEHULDIGD.
Gouden medaille voor gene
raal Snijders, de heeren A.
Fokker, A. Plesman en dr. H.
Eckener.
In het Kurhaus te Scheveningen heeft,
meldt het Hbld., de Koninklijke Nedtrland-
sche Vereeniging voor Luchtvaart gister
avond aan de gedelegeerden ter inter
nationale luchtvaartconferentie een maaltijd
aangeboden.
Tot de vele genoodigden behoorden prins
Hendrik, de Duitsche gezant graaf Julius
von Zech-Burkersroda, de minister van Wa
terstaat mr. Reymer, generaal Snijders, de
burgemeester van Den Haag jhr. Bosch rid
der van Rosenthal, dr. Hugo Eckener, A.
Fokker en A. Plesman, directeur der K.L.M.
Voor den aanvang van dezen maaltijd is
aan generaal Snijders en de heeren Fokker
en Plesman de gouden medaille van de Ko
ninklijke Nederlandsche Vereeniging voor
Luchtvaart aangeboden.
De vooi zifter ir. J. F. we Vogel hield daar
bij een toespraak in de Fransche taal, zich
allereerst richtende tot generaal Snijders,
dien 'hij schetste als de groote internationale
figuur, die in het bijzonder gedurende de mo-
bilisatiejaren zijn hoogst verantwoordelijke
functie op zulk een voortreffelijke wijze heeft
vervuld en aan wien ons vaderland ontzag
gelijk veel te danken heeft. Voorts consta
teerde spr., dat generaal Snijders een van de
voortrekkers van de luchtvaart is, een waar
lijk nationale figuur.
E)e voorzitter ir. J. F. de Vogel hield daar-
den heer Fokker, wiens groote prestaties,
zoowel als amateur als constructeur werden
gereleveerd.
Tenslotte richtte spr. zich tot den heer
Plesman, die als directeur van de K. L. M.
zooveel heeft tot stand gebracht op het ge
bied van de luchtverbinding tusschen Neder
land en Indië.
Hierna overhandigde spr. ieder der heeren
de gouden medaille.
Generaal Snijders dankte eveneens in de
Fransche taal, mede namens de heeren Fok
ker en Plesman en noemde deze hulde voor
hen een onvergetelijke.
Spr. wees daarbij op de verdiensten van
deze heeren als mannen van de praktijk op
luchtvaartgebied, waaraan hij zelf siechts
door woord en geschrift een bescheiden aan
deel heeft kunnen nemen.
Hierna nam de maaltijd een aanvang. Op
de versierde tafel prijkte een miniatuur Zep
pelin in suiker, gemeerd aan een landings-
mast.
Nadat de heer E>e Vogel een dronk op de
koningin had ingesteld richtte hij een woord
van welkom tot prins Hendrik, den Duitschen
gezant, prins Bibesco, president van de inter
nationale luchtvaartunie, zoomede tot diens
gemalin prinses Bibesco.
In den loop van den maaltijd werden ver
schillende toespraken gehouden, terwijl ook
aan dr. Eckener de gouden medaille der inter
nationale luchtvaartunie werd aangeboden.
EIGENAARDIGE REDDING BIJ
VLIEGONGELUK.
Bij El Paso in den staat Texas is een ver
keersvliegtuig verongelukt doordat het in een
dichten mist tegen een bergwand vloog. Het
toestel vloog in brand, waardoor de beide pi
loten en een passagier omkwamen. De twee
de passagier dankt zijn redding alleen aan
het feit, dat hij voorzichtigheidshalve zich
van een reddingsgordel had voorzien. Toen
het vliegtuig tegen den rotswand stootte wer
den de drie andere inzittenden met groote
kracht naar voren gedrukt, waardoor zij be
wusteloos raakten. Zij verbrandden voor zijn
oogen.
POLITIECOMMANDANT BIJ HET
ZEILVLIEGEN VERONGELUKT.
De 39-jarige politiecommandant Jans uit
Darmstadt is gister bij het zeilvliegen te Lin-
denfeld in het Odenwald verongelukt, door
dat tengevolge van den sterken wind een
vleugel van zijn toestel brak. Jans stortte van
150 M. omlaag op de rotsen en was op slag
dood,
DE START VAN DE GRAF
ZEPPELIN UITGESTELD.
Tengevolge van den krachtigen Westen
wind heeft de commandant van het lucht
schip Graf Zeppelin, dat hedenmorgen voor
de zesde maal in dit jaar naar Zuid-Amerika
zou vertrekken, besloten den start 24 uur uit
te stellen.
Bij de leiding van de Groenlandkolonie in
Kopenhagen is een radiotelegram uit Ang
magssalik ontvangen, volgens hetwelk het
vliegtuig van de „Fiying Family" gister
middag om 14 uur 10 op 20 tot 30 zeemijlen
ten Zuid-Westen van Angmagssalik SOS-
seinen heeft uitgezonden. Het vliegtuig heeft
een noodlanding op zee moeten uitvoeren
Tot 16 uur 23 is het radiostation in Ang
magssalik in voortdurend contact geweest
met het vliegtuig. Sinds dien tijd heeft men
geen antwoord meer van het vliegtuig ont
vangen.
De SOS-seinen zijn intusschen ook opge
vangen door den Engelschen vischtrawïer
„Lord Talbot", welke in de nabijheid van
den plaats des onheils aan het visschen was.
De trawler is onmiddellijk naar de opgege
ven positie gesneld, doch vond, hier aangeko
men, geen spoor van een vliegtuig. De na
sporingen worden echter voortgezet.
Hutchinson bevond zich met de zijnen on
derweg op een tocht langs de kust van Ju-
lianekaap naar Angmagssalik.
Intusschen maakt de leiding van de Groen
landkolonie in Kopenhagen bekend, dat men
tracht in verbinding te komen met dr. Knud
Rasmussen, die op het oogenblik in Zuid-
Oost-Groenland is aan boord van den zee
kotter „Th. Stauning", opdat hij zich met dit
schip naar de plaats des onheils zal begeven.
Nog niets gevonden.
Het Deensche radiostation Lingby op
Groenland meldt, dat de nasporingen naar
het vermiste vliegtuig van de vliegende fami
lie Hutchinson tot hedenmorgen drie uur
nog geen resultaat hadden opgeleverd.
De waarnemende directeur voor de kolonie
Groenland, Oldendorf verklaarde, dat de
machine waarschijnlijk op zee was gedaald
in de onmiddellijke nabijheid van de kust.
Van Deensche zijde zal alles worden gedaan
om Hutchinson te helpen, indien hulp nog
mogelijk is. Bij de noodlanding kan de
machine niet zwaar zijn beschadigd, aange
zien zij drie kwartier kon telegrafeeren. Het
is echter de vraag of de mcahine lang op het
water kan blijven drijven. Ook de mogelijk
heid dat de inzittenden zich op het ijs konden
redden is geenszins uitgesloten.
DE WINNAAR VAN DE EUROPA
RONDVLUCHT, ZWIRKO,
VERONGELUKT.
Gistermorgen tegen acht uur is de winnaar
van de Europa-rondviucht, de Poolsche vlie
ger Zwirko, op een vlucht naar Praag, waar
hij aan een vliegdemor.stratie zou deelnemen
bij Horni Terlicko, in de omgeving van
Teschen, met zijn vliegtuig verongelukt. Het
toestel werd geheel vernield. Zwirko en zijn
metgezel, Wigura, werden als lijken geborgen.
Naar tot nu toe reeds is komen vast te
staan, is het vliegtuig in een wervel- of on-
weersstorm geraakt, waarbij de linkervleugel
afbrak. Het vliegtuig kwam in de omgeving
van Tsjechisch Teschen, dicht bij de Poolsch-
Tsjechische grens, op een berg terecht waar
bij het na aanraking met een boom geheel
werd vernield. De lijken van Zwirko en
Wigura werden deerlijk verminkt naar het
dichtstbijgelegen spoorwegstation overge
bracht, van waar zij naar Warschau zullen
worden vervoerd
De Tsjeschische Aero-Club te Praag, welke
direct van het ongeluk in kennis werd gesteld
heeft het concours afgelast. Het toestel was
hetzelfde als de machine waarmede Zwirko
zijn successen bij de Europa-rondvlucht heeft
behaald.
(Buiten verantwoordelijkheid van de
Redact'e. De opname in de rubriek, bewijst
geenszins dat de redactie er mede instemt).
WEGMISBRUIKERS.
Mijnheer de Redacteur,
Wij hebben Zondag alweer kunnen offeren
en wel om autobestuurders te bekeeren van
hun drinkgewoonten, opdat ons snelverkeer
minder dooden en verminken zal.
Men mag over Rusland denken zooals men
wil, maar orde en tucht worden daar streng
gehandhaafd en daarom zullen ze het halen,
ook al is de heele wereld tegen hen! Aldaar
worden rasdieven, moordenaars en al dat ge-
souis spoedig tegen het muurtje gezet en te
récht, want waar orde ontbreekt en de abnor
male mensch te week wordt behandeld, daar
is een chaos het gevolg.
Hier mag men voor enkele guldens boete
iemand de gemeenste scheldwoorden naar
het hoofd slingeren en dat noemen ze een
voudige beleediging; voor een paar maan
den gevang iemand verminken of erger en 15
jaar tuchthuis krijgt een onbezoldigd veld
wachter, die drie jongelingen als ratten heeft
gedood en als honden begraven.
Elk normaal mensch ergert zich hier over
de geringe straffen die snelheidsmaniakken
ontvangen, nadat ze hun evenmensch hebben
gedood of verminkt. Deze week toen ik op den
Helderscheweg per fiets rechts van den weg
op het uiterste randje reed, moest ik nog in
het gras uitwijken, omdat plotseling een ach
terop komende vrachtauto, die overvloed van
ruimte had, me rakelings passeerde; alleen
een acrobaat op het rijwiel was tegen die
vuurproef bestand.
Mijn buurman die onlangs met een jacht
geweer over den schouder aan den kant van
den weg stond te praten, kreeg van een auto
zoo'n duw in den rug, dat hij de grootste
zelfbeheersching noodig had dien rakker
geen schot na te zenden.
Waarom wordt autobestuurders die drin
ken niet voor goed hun rijbewijs ontnomen,
evenals men dat spoorwegmachinisten doet?
In een exemplaar van uw blad van 13 Nov.
1863 staan een tiental veroordeelingen door
den kantonrechter van 3 gulden boete wegens
het beschadigen van gemeenteplantsoen, doch
kom daar nu eens om! Voor"1 de jeugd ver
nielt maar raakt
Laten we liever offeren voor een fonds, dat
propaganda maakt tegen onze slappe wetten.
Wie durft de kat de bel aan te binden?
Want natuurlijk wordt men voor een Mus-
solini uitgekreten; velen weten vrijheid nief
van bandeloosheid te onderscheiden.
Met dank voor de plaatsing,
HET PAARD.
Het paard raakt uit de mode, zegt menig
een. Het heeft er wel wat van weg, maar ge
heel missen kunnen we deze nuttige dieren
toch we! nooit.
Op de boerderij is het paard nog niet te
vervangen en voor het vervoer van lasten op
korte afstanden is paardentractie verreweg
het goedkoopste.
Nu het paard door de motor veel van zijn
waarde heeft verloren, bestaat het gevaar
groot, dat men het gaat verwaarloozen, tot
groote schade en ongemak voor het dier.
Vooral in dezen tijd, nu vele paardenhouders
gedwongen zijn te weiteren, ziet men er al
voorbeelden van.
Voor het paard is hoefbeslag een noodza
kelijk kwaad.
't ls nu eenmaal zoo, dat de mensch eerst de
wegen maakt en dan de voeten van mensch
en paard weer geschikt om er op te gaan.
Wanneer nu dat werk zeer nauwgezet en ook
kundig wordt gedaan, heeft een paard er
weinig hinder van. Wacht nu de eigenaar te
lang met verwisselen der ijzers, dan worden
de hoeven te lang. Het paard krijgt een ab-
normalen stand, allerlei hoefgebreken, zijn
daar het gevolg van. Dan is het arme dier er
het slachtoffer van, want het moet met pijn
loopen en zijn werk doen.
Buiten dit zijn er evengoed nog allerlei
oorzaken die maken dat het paara kreupel
wordt.
Was het vroeger zoo, dat er hier en daar
te hooi en te gras goede vakmenschen waren,
die er slag vanha dden om een paard zoo te
beslaan, dat het geen last van die gebreken
had, nu is het zoo, dat in elke plaats van be
teekenis vaklieden zijn, die methodisch zijn
onderwezen, acten in den zak hebben en zoo
meer, zoodat de dieren nergens onnoodig
kreupel behoeven te gaan.
Mocht het nu al zijn dat tegenwoordig vele
paardenhouders wel gedwongen zijn, om
ook op het hoefbeslag te bezuinigen, zoo erg
is het toch met de gemeentebesturen nog niet.
Waar een ieder in uwe gemeente kan zien
aan de paarden bij deze diensten in gebruik,
dat ook zij moeten lijden door de Welterme-
thode en dat kreupelheid geen zeldzaamheid
is, daar vraag ik me af, gaan de autoriteiten
wel genoeg na, wat hiervan de oorzaak is?
Hoe moeilijk het ook is voor iedereen in de
ze tijd om rond te komen, laat onze trouwe
makker, het paard, daar toch niet het slacht
offer van worden.
Met dank voor de plaatsing,
EEN PAARDENLIEFHEBBER.
Mijnheer de Redacteur,
Met belangsteling heeft ondergetekende,
voorzitter van het Nationaal Jongeren Ver
bond, afdeeling Amsterdam, kennis genomen
van 't uitgebreid verslag over den op Woens
dagavond j.1. belegden Propaganda-avond.
Het zij mij echter vergund langs dezen weg
enkele opmerkingen te mogen maken, tenein
de eventueele misstanden uit den weg te rui
men. Het zal uw verslaggever ongetwijfeld
wel duidelijk geweest zijn dat ik mij niet ge
richt heb tegen „geheelonthoudersvereenigin-
gen" als zoodanig. In het door mij gebruikte
voorbeeld werd gedemonstreerd hoe in enkele
dezer organisaties ideëen gepropageerd wor
den, welke met het doel en wezen der veree
niging niets te maken hebben Het zou 'n mis
vatting zijn te veronderstellen, dat het N.J.V.
zich tegen de drankbestrijding stelt. Dit
maakt geen punt van actie van het Verbond
uit; een ieder wordt in dezen vrijgelaten te
handelen naar eigen goedvinden.
In de passage „die tegen het militarisme,
tegen het Oranjehuis zijn...." zou den on-
ingewijden lezer het denkbeeld kunnen zien,
dat het N.J.V. voor het „militarisme" is.
Juist het bij zoovele chauvinistische organi
saties naar voren komende militairisme, wen
schen ook wij te bestrijden. Militairisme is
den Nederlander ten eenen male onbekend.
Wel staan wij tegenover hen die onze, nu nog
noodzakelijke, weerbaarheidsinstituten aan
tasten. Het N.J.V. stelt zich tegenover militai
risme, maar steunt het gezag ook daar, waar
het in „militairen" vorm van ons geëischt
wordt te gehoorzamen.
Wat betreft het incident bij het begin der
vergadering meen ik nog even te mogen me-
deaeelen, aat de leiding steeds het recht had
personen den toegang te weigeren dan wel
uit de zaal te doen verwijderen.
Mede viel mijn oog op een bericht, dat bij
de komst van de koningin te Amsterdam, van
het Nederlandsch Jongeren Verbond een
bloemstuk ter verwelkoming aanwezig was.
Ik meen u er op attent te mogen maken dat
bovenbedoelde bloemenhulde afkomstig was
van het Nationaal Jongeren Verbond, afdee
ling Amsterdam.
Hopende met deze regels het één en ander
nader toegelicht te hebben, en U nogmaals
dank zeggend voor de afgestane plaatsruim
te, feeken ik met de meeste hoogachting, uw
T. N. LOTGERING,
Voorz. N. J. V., afd. Amsterdam.
Geachte Redacteur,
Ik zou gaarne het volgend stukje in uw
blad geplaatst zien, om den heer P. G.
(waarom niet voluit?) op de volgende punten
te wijzen:
le. De bedoelde personen waren noch in 't
bezit van een ingevulde, noch van een onin
gevulde kaart.
2e. De leiding is absoluut niet tot handtas
telijkheden overgegaan en om te zorgen, dat
't niet zoo ver zou komen is de politie opge
beld.
3e. Eenige A.J.C.-ers, die wel m d bezit
van een geldige kaart waren, zijn niet verwij
derd.
4e. Noch in de advertentie, noch op de in
troductie stond dat debat vrij was, wat an
ders bij dergelijke vergaderingen uitdrukke
lijk vermeld staat.
Met dank voor de plaatsing,
P. MASCHHAUPT.
M. a. MARBUS