£cwd: £ucfUoaact JjtQe&onden Stukken een belangrijk werk voor kennemerland. Uit de Pers de vliegende familie in nood. t. j s PAARD OP HOL. Voerman gedood. Het paard van een landbouwer uit Ruur- »o dat voor een wagen was gespannen, schrok en sloep op hol. Toen de wagen met een ander voertuig in aanraking kwam, viel de landbouwer, die op den wagen zat, eraf. Hij kwam daarbij zoo ongelukkig terechi, dat de dood onmiddellijk intrad. Het slacht offers was ongehuwd. ONTSLAGEN BIJ DE HOLLAND— AMERIKA-LIJN. De directie van de HollandAmerika-Lijn fieeft thans men weet dat dit reeds is ge schied ten aanzien van het expeditie- en boot werkers personeel ontslag aangezegd aan het technisch personeel, vak- en terreinperso- 0eel, tezamen 30Ó man. WERKVERSCHAFFING. De plannen van de N.V. Ontginnings- fiaatschappij tot cultiveering van ongeveer 1600 H.A. grond in het Staphorsterveld tusschen Hasselt, Staphorst en Meppel ne men vaste vormen aan. Binnenkort zullen de eigenaren in dit blok bericht ontvangen, welke waarde bij schatting aan hun land is toegekend, met de vraag, of zij het daar voor willen afstaan. In het te verkavelen gebied zullen niéuwe landwegen en waterwegen worden aangelegd Vermoedelijk zal het werk als werkverschaf fingsobject worden aangewezen. DE KONINGIN IN DE HOOFDSTAD. Zaterdag weer vertrokken. De koningin en prinses Juliana zijn Za terdagmiddag per auto vertrokken naar het Loo. Vóór het vertrek had een huldebetooging plaats. Door het comité „Oranje Getrouw" waren vereenigingen opgeroepen om op den Dam aan de koningin hulde te brengen. Reeds vroeg in den middag was het mid dengedeelte van den Dam door de politie vrijgemaakt voor de vereenigingen. Tegen half drie waren vele vereenigingen met vlag gen en vaandels samengekomen. Daarachter schaarde zich een talrijk publiek. Dr. W. G. Harrenstein, predikant bij de geref. gemeen te en mevr. SchutBuré waren naar het paleis gegaan en hadden er een bouquet oranjerozen aangeboden. Om even over half drie kwamen de koningin en de prinses op het balcon, vergezeld van bovengenoemde comité leden en den burgemeester. Later werden nog enkele vereenigingsleden op het balcon ge vraagd. Verschillende liederen werden gezongen door de verzamelde menigte o.m. het Wilhel mus en „Dat 's Heeren zegen op U daal' De koningin dankte hartelijk voor de hulde, welke dank werd overgebracht door dr. Harrenstein. Bij het vertrek reed de auto langzaam langs de vereenigingen. De stoet werd verge- geld door den burgemeester en den hoofd commissaris. Aan de grens van de gemeente werd nog door de Oranje Vereeniging Am sterdam-Oost een hulde gebracht. Ook hier werden bloemen aangeboden. Na een kort oponthoud werd de tocht voortgezet, nadat de burgemeester afscheid van Hare Majesteit had genomen. VERZOEKSCHRIFT VAN URKER VISSCHERS. Tegen den aftrek van het garnalen- pelloon van het steunbedrag. Hedenmiddag tusschen 12 en 1 uur zullen met de stoomboot van Urk te Amsterdam arriveeren een 100-tal Urker mannen en vrouwen, die hij de Generale Zuiderzeecom- missie op het Rokin een verzoekschrift zullen aanbieden, waarin er tegen geprotesteerd wordt, dat het pelloon, dat de vrouwen ver dienen met het pellen van garnalen, wordt afgehouden van den steun, dien de werklooze visschers toch al in te geringe mate ontvan gen. BRANDSTICHTING. In verband met den brand in een huis aan den Blijhamsterweg te Winschoten op j.1. Donderdagavond, zijn de bewoners, J. w. en zijn vrouw, alsmede een zwager, als ver dacht van brandstichting aangehouden. Als verdacht van brandstichting in de woning van hun moeder, de wed. J. A. Quartel te Oudendijk, gemeente afrijen, welke woning in den nacht van Dinsdag op Woensdag is afgebrand, zijn te Strijen aan gehouden en opgesloten, de gebroeders A. en B. Q RUMOERIGE VERGADERING TE BODEGRAVEN. In het hotel Van Haaften te Bodegraven heeft Vrijdagavond de heer Baars voor den Nederlandschen Bond van Fascisten ge sproken. Nadat de voorzitter van de verga dering, de heer Wisman, kaashandelaar te Bodegraven, de vergadering had geopend, en de heer Baars was begonnen te spreken, werden interrupties geuit en werd ook luid keels geschreeuwd, zoodat het den heer Baars al dadelijk vrij lastig werd gemaakt Vervolgens zong een gedeelte der aanwezigen de Internationale. Ongeveer tien minuten was het voor den spreker niet mogelijk, door te gaan. Er waren toen slechts vier politie mannen aanwezig. Maar weldra kwamen er meer rijksveldwachters uit' den omtrek. Na dat bekend was gemaakt, dat een ieder, die de goede orde mocht verstoren, onmiddellijk uit de zaal zou worden verwijderd, kon de heer Baars rustig spreken. In de pauze colporteerden eenige jonge fascisten in uniform met geschriften. Toege staan werd, dat ook de communisten kranten m de zaal verkochten. Er was gelegenheid tot debat voor een spreker van links en een van rechts; elk tien ut'outen. De heer Ph. Oldemans (onafh. sodalis usche partij), lid van den gemeenteraad van Qdtgraven, sprak het eerst; daarna de heer d Laan, van Boskoop, die zich had oj>- ^e8even als staatskundig gereformeerde, ®a»r zich weldra ontpopte als communist. ^°odra de heer Baars van repliek diende, aren de interrupties niet van de lucht. De /er Van der Laan werd door de nolitie ui: Zaal vewijderd. HET JAARVERSLAG DER h. M. v. L. Verschenen is het jaarverslag der H. M. v. L. over 1931—1932. Wanneer we een vergelijking maken tus schen de aanvoeren van hoofdproducten van deze en van de vorige week, dan is er geen groot verschil te constateeren. De veilingen hebben nog altijd enorme aanvoeren te ver werken, voornamelijk van boonen. Tijdens de zonnehitte is de groote voorraad uit Kenne- merland danig geruimd, doch de vrachtauto zorgt wel dat er massa-aanvoer van andere plaats aankomt en df groote werkloosheid maakt dat velen zich op den handel werpen om te trachten nog iets te verdienen. In het laatst der vorige week waren er groote kwantums boonen (eenigszins afwijkend), die geen cent opbrachten. Hoewel de prijs nog veel te wenschen overlaat, is er nu toch weer een prijsje te bedingen voor goede kwaliteit, doch de koopman tuurt scherp en alleen pri ma kwaliteit is in trek. De prijs der boonen was: snijboonen 3.50 tot 7.50, voor de gemiddelde kwaliteit, 10 tot 17 voor mooie kwaliteit, dubbele boonen (ruime aan voer van mooie kwaliteit) 4.50 tot 10, en kele bonen zonder draad/ 3.50 tot 8.50 en trosboonen 10 tot 13, alles per 100 K.G. Spinazie werd ook in groote kwantums aangevoerd en het scheen wel, dat er een kleine opleving in den handel kwam, terwiji de prijs iets hooger was dan de vorige week. Mooie kwaliteit spinazien gold 0.60 tot 0.80, de doorsneeprijzen waren 0.35 tot 0.70 per bak. Sla werd in alle soorten aangevoerd en le soort was gezocht. Niettemin profiteert daar van alleen die tuinder, die een goeden naam op de veiling heeft. De massa-aanvoer was tweede kwaliteit, wat blijkt uit de prijzen van 0.75 tot 5.50 per 100 stuks of 0.10 tot 0.60 per kist. Andijvie werd in enorme kwantums aan gevoerd. Het maakt geen groot verschil of men eerste of tweede soort aanvoert, want de prijs is abnormaal laag. Slechts 0.10 tot 0.30 per kist, enkele uitzonderingen een ietsje hooger. Bloemkool werd in kleiner kwantums aangevoerd en nog altijd speelt de kwaliteit een groote rol. Eerste soort bloem kool gold 12 tot 16, 2e soort 4.50 tot 1 8.50 per 100 stuks. Bospeen werd ruimer aangevoerd en de handel was een ietsje beter, de prijzen bewo gen zich tusschen de 6 tot 10 per 100 bos. Tomaten, die de laatste drie weken zoo goed als waardeloos waren, zijn nu weer te verkoopen, hoewel voor een laag prijsje, n.1. 0.50 tot 1.50 per 100 K.G., terwijl enkele partijen nog een ietsje meer opbrachten. Ge lukkig is, dat men er tenminste iets voor krijgt, daar het altijd in-droevig is als de klok „doorloopt". Druiven, die de laatste weken voor een be hoorlijken prijs waren te plaatsen, kwamen nu in de verdrukking, met prijzen van 28 tot 44 per 100 K.G. Een product, dat nog altijd gewild is zijn meloenen, althans lc soort is duur, hoewel de aanvoer steeds groo- ter werd. Ook nu weer werd voor le soort 24 tot 32 per 100 stuks betaald. Kom kommers gaven andermaal een vasten handel te zien met prijzen van 5.50 tot 7.50 per 100 stuks eerste soort. De overige aanvoer onveranderde prijzen. Het conflict in de scheepvaart. De Ned. Werkgever publiceert naar aan leiding van het conflict in de scheepvaart een artikel, dat eindigt met de volgende conclu sie: „Zoodat de actie van de twee samen wer kende bonden van zeelieden en officieren hierop neerkomt, dat men moedwillig en roe keloos een bedrijf, dat voor de welvaart van ons land onmisbaar is, de concurrentie met het buitenland belet en zoo de eigen werk gelegenheid een graf delft. De socialistische zeelieden groeven een kuil voor de reeders; zij zullen er zelf in vallen". DE POSTVLUCHTEN OP INDIE. De Ibis (uitreis) te Bagdad aangekomen. De Oehoe (thuisreis) te Calcifta geland. De Ijsvogel (thuisreis) vertrok Zaterdag ochtend uit Boedapest en kwam om 12.30 op Schiphol aan. De Pelikaan (uitreis) arriveerde Zaterdag te Batavia (Bandoeng), komende van Medan. OPENING VAN HET LUCHTVAART TERREIN TE EINDHOVEN. Vliegfeest op Brabant's eerste luchthaven. Zaterdagmiddag is door den minister van waterstaat mr. P. J. Reijmer het nieuwe lucht vaartterrein te Eindhoven officieel geopend. In het Zuiden en in luchtvaartkringen is men zich ervan bewust, hoe groot de beteekenis van een luchtvaartterrein in Brabant's eerste industriestad voor de geheele provincie kan zijn, en geen wonder dus, dat de opening vergezeld ging van een vliegfestijn, dat klonk als een klok en dat de inzet vormt van een vliegweek, waarvan Eindhoven de komende dagen nog volop kan genieten. Het vliegterrein zelf is prachtig gelegen, 5 K.M. ten westen van Eindhoven, in de Strij- sche ontginning, ten Westen van het in aan leg zijnde kanaal, dat Eindhoven met het Wilhelminakanaal zal verbinden. De grond- gesteldheid van het terrein, dat 20 Meter bo ven den zeespiegel ligt, is ideaal, en de afme tingen zijn 1035 Meter in de richting Noord- Zuid en 580 Meter in de richting Oost-West. De afstand EindhovenSchiphol kan ge vlogen worden in drie kwartier, terwijl men van Eindhoven naar Waalhaven in een half uur vliegt, zoodat Eindhoven erop kan bo gen, thans een werkelijk ideale verbinding met de groote steden tekunnen hebben, want of de stad deze verbinding hebben zal, hangt er van af, of en wanneer de K.L.M. meent, dat de exploitatie van een luchtlijn waarin Eindhoven zal zijn opgenomen, loo- nend zal worden. De Zaterdag gedane toe zeggingen doen hieromtrent echter het beste verwachten. Voorloopig heeft het vliegtuig slechts één vaste hangar, die ruimte biedt foor de berging van twee sportvliegtuigen. Zaterdag waren er bovendien nog tal van feestelijk versierde tenten langs het vliegveld opgesteld, terwijl een paddock met lange rijen banken plaats bood aan de vele belangstel lenden, die de openingsplechtigheid kwamen bijwonen en wier aantal in den loop van den middag tot ver over de vijf duizend steeg. Tegen 12 uur arriveerden achtereenvolgens de groote toestellen van de k.l.m., die gas ten en genoodigden uit Amsterdam en Rotter dam brachten. Tusschen deze toestellen door snorden de kleine sportvliegtuigen van de Nationale Luchtvaartschool en van de leden der Rotterdamsche Aeroclub, terwijl ook ver schillende buitenlanders van hun belangstel ling blijk gaven door hun aanwezigheid. Het gemeentebestuur van Eindhoven bood de gas ten in een der tenten een Brabantsche koffie tafel aan, waar fleurige Brabantsche meiskes in Brabantsche kleederdracht uit groote Bra bantsche ketels koffie serveerden en waar een sfeer van Brabantsche gemoedelijkheid heerschte. Nadat de heer Otten een woord van wel kom had gesproken namens het comité voor ontvangst, dankte de heer Kol ff, voorzitter van de Nationale Luchtvaartschool, voor het geschenk der gemeente Eindhoven en wees tevens op de beteekenis van dit eerste vlieg veld beneden den Moerdijk. Voorts spraken nog de heer Van der Paauw namens de K.L. M. en de heer Fengler namens de Deutsche Lufthansa een kort woord, waarna het ge zelschap zich verspreidde in afwachting van de aankomst van den minister van water- Stclclt Te ruim half drie arriveerde deze uit Rot terdam met het 3-motorige Indië-vliegtuig „De Ekster", vergezeld van den heer De Veer, directeur van den Luchtvaartdienst, den heer Plesman, directeur der K.L.M. en Jhr. Van den Bergh van Heemstede, tweede voorzitter van de Kon. Ned. Ver. voor Luchtvaart. Verder voerden nog het woord de burge meester van Eindhoven, de heer A. Verdijk, de minister van waterstaat mr. Reijmer, de commissaris der koningin in Noord-Brabant mr. dr. van Rijckevorsel en de heer Plesman, directeur van de K.L.M. Hierna werd met het feestprogramma een aanvang gerqaakt. LUCHTVAARTMANNEN GEHULDIGD. Gouden medaille voor gene raal Snijders, de heeren A. Fokker, A. Plesman en dr. H. Eckener. In het Kurhaus te Scheveningen heeft, meldt het Hbld., de Koninklijke Nedtrland- sche Vereeniging voor Luchtvaart gister avond aan de gedelegeerden ter inter nationale luchtvaartconferentie een maaltijd aangeboden. Tot de vele genoodigden behoorden prins Hendrik, de Duitsche gezant graaf Julius von Zech-Burkersroda, de minister van Wa terstaat mr. Reymer, generaal Snijders, de burgemeester van Den Haag jhr. Bosch rid der van Rosenthal, dr. Hugo Eckener, A. Fokker en A. Plesman, directeur der K.L.M. Voor den aanvang van dezen maaltijd is aan generaal Snijders en de heeren Fokker en Plesman de gouden medaille van de Ko ninklijke Nederlandsche Vereeniging voor Luchtvaart aangeboden. De vooi zifter ir. J. F. we Vogel hield daar bij een toespraak in de Fransche taal, zich allereerst richtende tot generaal Snijders, dien 'hij schetste als de groote internationale figuur, die in het bijzonder gedurende de mo- bilisatiejaren zijn hoogst verantwoordelijke functie op zulk een voortreffelijke wijze heeft vervuld en aan wien ons vaderland ontzag gelijk veel te danken heeft. Voorts consta teerde spr., dat generaal Snijders een van de voortrekkers van de luchtvaart is, een waar lijk nationale figuur. E)e voorzitter ir. J. F. de Vogel hield daar- den heer Fokker, wiens groote prestaties, zoowel als amateur als constructeur werden gereleveerd. Tenslotte richtte spr. zich tot den heer Plesman, die als directeur van de K. L. M. zooveel heeft tot stand gebracht op het ge bied van de luchtverbinding tusschen Neder land en Indië. Hierna overhandigde spr. ieder der heeren de gouden medaille. Generaal Snijders dankte eveneens in de Fransche taal, mede namens de heeren Fok ker en Plesman en noemde deze hulde voor hen een onvergetelijke. Spr. wees daarbij op de verdiensten van deze heeren als mannen van de praktijk op luchtvaartgebied, waaraan hij zelf siechts door woord en geschrift een bescheiden aan deel heeft kunnen nemen. Hierna nam de maaltijd een aanvang. Op de versierde tafel prijkte een miniatuur Zep pelin in suiker, gemeerd aan een landings- mast. Nadat de heer E>e Vogel een dronk op de koningin had ingesteld richtte hij een woord van welkom tot prins Hendrik, den Duitschen gezant, prins Bibesco, president van de inter nationale luchtvaartunie, zoomede tot diens gemalin prinses Bibesco. In den loop van den maaltijd werden ver schillende toespraken gehouden, terwijl ook aan dr. Eckener de gouden medaille der inter nationale luchtvaartunie werd aangeboden. EIGENAARDIGE REDDING BIJ VLIEGONGELUK. Bij El Paso in den staat Texas is een ver keersvliegtuig verongelukt doordat het in een dichten mist tegen een bergwand vloog. Het toestel vloog in brand, waardoor de beide pi loten en een passagier omkwamen. De twee de passagier dankt zijn redding alleen aan het feit, dat hij voorzichtigheidshalve zich van een reddingsgordel had voorzien. Toen het vliegtuig tegen den rotswand stootte wer den de drie andere inzittenden met groote kracht naar voren gedrukt, waardoor zij be wusteloos raakten. Zij verbrandden voor zijn oogen. POLITIECOMMANDANT BIJ HET ZEILVLIEGEN VERONGELUKT. De 39-jarige politiecommandant Jans uit Darmstadt is gister bij het zeilvliegen te Lin- denfeld in het Odenwald verongelukt, door dat tengevolge van den sterken wind een vleugel van zijn toestel brak. Jans stortte van 150 M. omlaag op de rotsen en was op slag dood, DE START VAN DE GRAF ZEPPELIN UITGESTELD. Tengevolge van den krachtigen Westen wind heeft de commandant van het lucht schip Graf Zeppelin, dat hedenmorgen voor de zesde maal in dit jaar naar Zuid-Amerika zou vertrekken, besloten den start 24 uur uit te stellen. Bij de leiding van de Groenlandkolonie in Kopenhagen is een radiotelegram uit Ang magssalik ontvangen, volgens hetwelk het vliegtuig van de „Fiying Family" gister middag om 14 uur 10 op 20 tot 30 zeemijlen ten Zuid-Westen van Angmagssalik SOS- seinen heeft uitgezonden. Het vliegtuig heeft een noodlanding op zee moeten uitvoeren Tot 16 uur 23 is het radiostation in Ang magssalik in voortdurend contact geweest met het vliegtuig. Sinds dien tijd heeft men geen antwoord meer van het vliegtuig ont vangen. De SOS-seinen zijn intusschen ook opge vangen door den Engelschen vischtrawïer „Lord Talbot", welke in de nabijheid van den plaats des onheils aan het visschen was. De trawler is onmiddellijk naar de opgege ven positie gesneld, doch vond, hier aangeko men, geen spoor van een vliegtuig. De na sporingen worden echter voortgezet. Hutchinson bevond zich met de zijnen on derweg op een tocht langs de kust van Ju- lianekaap naar Angmagssalik. Intusschen maakt de leiding van de Groen landkolonie in Kopenhagen bekend, dat men tracht in verbinding te komen met dr. Knud Rasmussen, die op het oogenblik in Zuid- Oost-Groenland is aan boord van den zee kotter „Th. Stauning", opdat hij zich met dit schip naar de plaats des onheils zal begeven. Nog niets gevonden. Het Deensche radiostation Lingby op Groenland meldt, dat de nasporingen naar het vermiste vliegtuig van de vliegende fami lie Hutchinson tot hedenmorgen drie uur nog geen resultaat hadden opgeleverd. De waarnemende directeur voor de kolonie Groenland, Oldendorf verklaarde, dat de machine waarschijnlijk op zee was gedaald in de onmiddellijke nabijheid van de kust. Van Deensche zijde zal alles worden gedaan om Hutchinson te helpen, indien hulp nog mogelijk is. Bij de noodlanding kan de machine niet zwaar zijn beschadigd, aange zien zij drie kwartier kon telegrafeeren. Het is echter de vraag of de mcahine lang op het water kan blijven drijven. Ook de mogelijk heid dat de inzittenden zich op het ijs konden redden is geenszins uitgesloten. DE WINNAAR VAN DE EUROPA RONDVLUCHT, ZWIRKO, VERONGELUKT. Gistermorgen tegen acht uur is de winnaar van de Europa-rondviucht, de Poolsche vlie ger Zwirko, op een vlucht naar Praag, waar hij aan een vliegdemor.stratie zou deelnemen bij Horni Terlicko, in de omgeving van Teschen, met zijn vliegtuig verongelukt. Het toestel werd geheel vernield. Zwirko en zijn metgezel, Wigura, werden als lijken geborgen. Naar tot nu toe reeds is komen vast te staan, is het vliegtuig in een wervel- of on- weersstorm geraakt, waarbij de linkervleugel afbrak. Het vliegtuig kwam in de omgeving van Tsjechisch Teschen, dicht bij de Poolsch- Tsjechische grens, op een berg terecht waar bij het na aanraking met een boom geheel werd vernield. De lijken van Zwirko en Wigura werden deerlijk verminkt naar het dichtstbijgelegen spoorwegstation overge bracht, van waar zij naar Warschau zullen worden vervoerd De Tsjeschische Aero-Club te Praag, welke direct van het ongeluk in kennis werd gesteld heeft het concours afgelast. Het toestel was hetzelfde als de machine waarmede Zwirko zijn successen bij de Europa-rondvlucht heeft behaald. (Buiten verantwoordelijkheid van de Redact'e. De opname in de rubriek, bewijst geenszins dat de redactie er mede instemt). WEGMISBRUIKERS. Mijnheer de Redacteur, Wij hebben Zondag alweer kunnen offeren en wel om autobestuurders te bekeeren van hun drinkgewoonten, opdat ons snelverkeer minder dooden en verminken zal. Men mag over Rusland denken zooals men wil, maar orde en tucht worden daar streng gehandhaafd en daarom zullen ze het halen, ook al is de heele wereld tegen hen! Aldaar worden rasdieven, moordenaars en al dat ge- souis spoedig tegen het muurtje gezet en te récht, want waar orde ontbreekt en de abnor male mensch te week wordt behandeld, daar is een chaos het gevolg. Hier mag men voor enkele guldens boete iemand de gemeenste scheldwoorden naar het hoofd slingeren en dat noemen ze een voudige beleediging; voor een paar maan den gevang iemand verminken of erger en 15 jaar tuchthuis krijgt een onbezoldigd veld wachter, die drie jongelingen als ratten heeft gedood en als honden begraven. Elk normaal mensch ergert zich hier over de geringe straffen die snelheidsmaniakken ontvangen, nadat ze hun evenmensch hebben gedood of verminkt. Deze week toen ik op den Helderscheweg per fiets rechts van den weg op het uiterste randje reed, moest ik nog in het gras uitwijken, omdat plotseling een ach terop komende vrachtauto, die overvloed van ruimte had, me rakelings passeerde; alleen een acrobaat op het rijwiel was tegen die vuurproef bestand. Mijn buurman die onlangs met een jacht geweer over den schouder aan den kant van den weg stond te praten, kreeg van een auto zoo'n duw in den rug, dat hij de grootste zelfbeheersching noodig had dien rakker geen schot na te zenden. Waarom wordt autobestuurders die drin ken niet voor goed hun rijbewijs ontnomen, evenals men dat spoorwegmachinisten doet? In een exemplaar van uw blad van 13 Nov. 1863 staan een tiental veroordeelingen door den kantonrechter van 3 gulden boete wegens het beschadigen van gemeenteplantsoen, doch kom daar nu eens om! Voor"1 de jeugd ver nielt maar raakt Laten we liever offeren voor een fonds, dat propaganda maakt tegen onze slappe wetten. Wie durft de kat de bel aan te binden? Want natuurlijk wordt men voor een Mus- solini uitgekreten; velen weten vrijheid nief van bandeloosheid te onderscheiden. Met dank voor de plaatsing, HET PAARD. Het paard raakt uit de mode, zegt menig een. Het heeft er wel wat van weg, maar ge heel missen kunnen we deze nuttige dieren toch we! nooit. Op de boerderij is het paard nog niet te vervangen en voor het vervoer van lasten op korte afstanden is paardentractie verreweg het goedkoopste. Nu het paard door de motor veel van zijn waarde heeft verloren, bestaat het gevaar groot, dat men het gaat verwaarloozen, tot groote schade en ongemak voor het dier. Vooral in dezen tijd, nu vele paardenhouders gedwongen zijn te weiteren, ziet men er al voorbeelden van. Voor het paard is hoefbeslag een noodza kelijk kwaad. 't ls nu eenmaal zoo, dat de mensch eerst de wegen maakt en dan de voeten van mensch en paard weer geschikt om er op te gaan. Wanneer nu dat werk zeer nauwgezet en ook kundig wordt gedaan, heeft een paard er weinig hinder van. Wacht nu de eigenaar te lang met verwisselen der ijzers, dan worden de hoeven te lang. Het paard krijgt een ab- normalen stand, allerlei hoefgebreken, zijn daar het gevolg van. Dan is het arme dier er het slachtoffer van, want het moet met pijn loopen en zijn werk doen. Buiten dit zijn er evengoed nog allerlei oorzaken die maken dat het paara kreupel wordt. Was het vroeger zoo, dat er hier en daar te hooi en te gras goede vakmenschen waren, die er slag vanha dden om een paard zoo te beslaan, dat het geen last van die gebreken had, nu is het zoo, dat in elke plaats van be teekenis vaklieden zijn, die methodisch zijn onderwezen, acten in den zak hebben en zoo meer, zoodat de dieren nergens onnoodig kreupel behoeven te gaan. Mocht het nu al zijn dat tegenwoordig vele paardenhouders wel gedwongen zijn, om ook op het hoefbeslag te bezuinigen, zoo erg is het toch met de gemeentebesturen nog niet. Waar een ieder in uwe gemeente kan zien aan de paarden bij deze diensten in gebruik, dat ook zij moeten lijden door de Welterme- thode en dat kreupelheid geen zeldzaamheid is, daar vraag ik me af, gaan de autoriteiten wel genoeg na, wat hiervan de oorzaak is? Hoe moeilijk het ook is voor iedereen in de ze tijd om rond te komen, laat onze trouwe makker, het paard, daar toch niet het slacht offer van worden. Met dank voor de plaatsing, EEN PAARDENLIEFHEBBER. Mijnheer de Redacteur, Met belangsteling heeft ondergetekende, voorzitter van het Nationaal Jongeren Ver bond, afdeeling Amsterdam, kennis genomen van 't uitgebreid verslag over den op Woens dagavond j.1. belegden Propaganda-avond. Het zij mij echter vergund langs dezen weg enkele opmerkingen te mogen maken, tenein de eventueele misstanden uit den weg te rui men. Het zal uw verslaggever ongetwijfeld wel duidelijk geweest zijn dat ik mij niet ge richt heb tegen „geheelonthoudersvereenigin- gen" als zoodanig. In het door mij gebruikte voorbeeld werd gedemonstreerd hoe in enkele dezer organisaties ideëen gepropageerd wor den, welke met het doel en wezen der veree niging niets te maken hebben Het zou 'n mis vatting zijn te veronderstellen, dat het N.J.V. zich tegen de drankbestrijding stelt. Dit maakt geen punt van actie van het Verbond uit; een ieder wordt in dezen vrijgelaten te handelen naar eigen goedvinden. In de passage „die tegen het militarisme, tegen het Oranjehuis zijn...." zou den on- ingewijden lezer het denkbeeld kunnen zien, dat het N.J.V. voor het „militarisme" is. Juist het bij zoovele chauvinistische organi saties naar voren komende militairisme, wen schen ook wij te bestrijden. Militairisme is den Nederlander ten eenen male onbekend. Wel staan wij tegenover hen die onze, nu nog noodzakelijke, weerbaarheidsinstituten aan tasten. Het N.J.V. stelt zich tegenover militai risme, maar steunt het gezag ook daar, waar het in „militairen" vorm van ons geëischt wordt te gehoorzamen. Wat betreft het incident bij het begin der vergadering meen ik nog even te mogen me- deaeelen, aat de leiding steeds het recht had personen den toegang te weigeren dan wel uit de zaal te doen verwijderen. Mede viel mijn oog op een bericht, dat bij de komst van de koningin te Amsterdam, van het Nederlandsch Jongeren Verbond een bloemstuk ter verwelkoming aanwezig was. Ik meen u er op attent te mogen maken dat bovenbedoelde bloemenhulde afkomstig was van het Nationaal Jongeren Verbond, afdee ling Amsterdam. Hopende met deze regels het één en ander nader toegelicht te hebben, en U nogmaals dank zeggend voor de afgestane plaatsruim te, feeken ik met de meeste hoogachting, uw T. N. LOTGERING, Voorz. N. J. V., afd. Amsterdam. Geachte Redacteur, Ik zou gaarne het volgend stukje in uw blad geplaatst zien, om den heer P. G. (waarom niet voluit?) op de volgende punten te wijzen: le. De bedoelde personen waren noch in 't bezit van een ingevulde, noch van een onin gevulde kaart. 2e. De leiding is absoluut niet tot handtas telijkheden overgegaan en om te zorgen, dat 't niet zoo ver zou komen is de politie opge beld. 3e. Eenige A.J.C.-ers, die wel m d bezit van een geldige kaart waren, zijn niet verwij derd. 4e. Noch in de advertentie, noch op de in troductie stond dat debat vrij was, wat an ders bij dergelijke vergaderingen uitdrukke lijk vermeld staat. Met dank voor de plaatsing, P. MASCHHAUPT. M. a. MARBUS

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1932 | | pagina 7