v/ 1 WÊmmsarn ■^1 399BBBB BHBBH HHMHB c )e goede metho IOE MEN 'N de BEGINNEND Zóó is 't verkeerd E SLIP KAN HERSTELLEN HEERHUGOWAARD. Vergadering Witte Kruis lokaal Wester. TIJDSAANWIJZING. Kleurt en Knlpplaa> Raadselhoekie w-i. "*- r - - i _y c dus op dat achterstuk een kracht in de rich ting van het linkerpijltje. Wanneer men nu de voorwielen óók naar rechts wendt, dus' met de richting van den slip mede en niet ertegen in, dan werkt er op de auto een tweede kracht (het rechter pijltje in,fig. B), die den wagen als het ware in'het rechte spoor terug tracht te dringen. Het gevolg van dit samenstel van krachten is, dat de auto inderdaad de rechtlijnige beweging van fig. A „her-krijgt", wat in schets C is afgebeeld. Soms evenwel slipt het achterstuk van de auto daardoor juist naar links. Dan moeten de voorwielen (het stuur) eveneens naar links gewend wor den, wederom met den slip mede. Het kan ebeuren, dat de wagen enkele slingerende ewegingen volvoert, alvorens de bestuurder hem weer geheel meester is. Wanneer de wagensnelheid daarbij te groot is, kan men inmiddels al met een tegemoetkomende auto in botsing gekomen zijn, of ergens tegen een boom gereden zijn Daarom moet natuurlijk onder alle omstandigheden, waar slipgevaar kan dreigen, langzaam en voorzichtig ge reden worden Maar men moet zich geheel vertrouwd maken met de kunst om te slippen, daardoor verdwijnt automatisch de angst en behoudt men in de ure des -evaars zijn tegen woordigheid van geest. Men moet dus nooit tegen den slip in-sturen, jvant dan zou de wagen een vollen slag gaan draaien. In schets D is dat afgebeeld, er werken twee krachten, die den wagen in de richting van den cirkelvormigen pijl doen draaien. Het resultaat is in schets E afge beld. Zéér ervaren automobilisten kunnen bij het slippen met gaspedaal en debrayage (frictie: het linkerpedaal) werken, maar wie niet volkomen vertrouwd is met alles wat met goed autorijden te maken heeft, zal wijs doen door het gas los te laten en de frictie in ie trappen. Voet- noch handrem mogen wor den aangeraakt! Ook van den toestand van de auto hangt veel af. Wanneer er banden om uw auto zitten, waarvan het loopvlak (populair gezegd: „de ribbels") versleten zijn, monteer dan nieuwe voor het gladde, natte seizoen aanbreekt. De bandenprijzen zijn nu zóó laag, dat gij voor enkele tiental len guldens misschien uw leven kunt koo- pen. Voorts moeten de remmen goed afge steld worden, want wanneer één der wielen sterker afgeremd wordt dan een ander, zal het eenvoudige remmen den slip kunnen in leiden. Voorts zie men er van af, om op gladde wegen zeer veel gas te geven; vooral in lagere versnellingen leidt dat gemakkelijk tot slippen. En tenslotte moeten de wielen goed sporen. Wie dit zelf niet controleeren kan, ga naar een vertrouwde garage. Zelfs de beste banden kunnen soms het clippen op tramrails niet voorkomen. Wanneer de wagen rechtuit doorglijdt op natte rails, ofschoon het stuur gedraaid is, dan geldt wederom: kalm blijven! Dat is steeds no. 1! In het be schreven geval draait men even het bestuur een flinken slag in dit richting, waar de meeste ruimte is. De wagen komt dan direct vrij, waarna het stuur natuurlijk terugge draaid dient te worden. Wanneer een der achtprwielen achter een diep-liggende (stoom)-tramrails „valt", dan weigert de auto eveneens gehoorzaamheid. Ook dan kan de zoo juist genoemde manoeuvre uitkomst geven. Maar wanneer men dan het stuur maximaal b.v. naar links draait, en de wie len zouden „pakken" (b.v. bij een railver binding), dan is de kans groot, dat de wagen aan de tegenoverliggende zijde van den weg tegen een boom botst. Over het slip pen zou nog wel meer t: zeggen zijn, doch wij moeten ons hiertoe bepalen. Binnenkort zullen wij het rijden op ijzel nog eens bespre ken en tevens aangeven, hoe men sneeuwket tingen (in ons land vrijwel onbekend, doch o.i. ten onrechte) gebruikt. Thans nog een enkel woord over andere seizoensgevaren. De verlichting van de auto moet thans worden nagezien, dc kans oo storingen wordt daardoor belangrijk kleiner! De accu wordt veelal verwaarloosd, controle, water bijvullen (geen leidingwater, doch gedistilleerd!) en een flinke lading kunnen vele „onheilen" voorkomen. In het koude seizoen kost het starten immers veel meer stroom, dan in de „hondsdagen". Ook de koplampen verdienen eenige aandacht Zelfs de beste lamp kan verblindend zijn, wanneer zij niet goed gericht is. Ook de rui- tenwisschers eiscnen eenige inspectie, terwijl montage vart een tweeden veger (beter nog: van een tweeden ruitenwisscher) zéér bevor derlijk is voor een veilig verkeer, terwijl men bovendien den passagiers een dienst bewijst. Nu kan men ook een radiatorhoes aanschaf fen, ofschoon dit nuttige voorwerp voorloo- pig nog niet direct noodig is. Van zeer veel belang is een gasdichte uitlaatleiding, want ook kleine lekkages (weggeslagen pak kingen b.v.) laten de zwaar vergiftige afge werkte gassen in den wagen komen, waar door in lichte gevallen een hoofdpijn-zonder „oorzaak" ontstaat, terwijl bedwelming niet uitgesloten is met alle eventueele gevolgen Terloops zij vermeld, dat men nimmer een auto in een afgesloten ruimte moet laten draaien, doodelijke ongelukken zijn daarvan reeds herhaalde malen het gevolg geweest. Mist komt in dit jaargetijde veelvuldig voor. Heel veel kan men er niet tegen doen (langzaam rijden!!); in het donker prefereeren sommi gen geel licht (verkregen door optische fil ters, gele gloeilampjes of celluloid schijven), anderen mistlampen, welke door diverse fabrieken in den handel worden gebracht Wie iets voor experimenteeren gevoelt, kan een en ander eens beproeven. Men kan met succes trachten de wegbakens te volgen, witte paaltjes, boomen, tramrails zijn daarbij waardevol. Wie in den mist een voorrijder volgt, die ter plaatse goed bekend blijkt te zijn, ontsteke dan slechts de stadslichten, om hem niet met de koolampen te hinderen. Dat deze laatste verlichting bij mist niet al leen doelloos is, maar bovendien zéér hinder lijk. zal wel algemeen bekend zijn. Wij laten hef bij deze wenken: een gewaar schuwd mensch geldt voor twee en daarom herhalen wij nogmaals het „attentiesein" van den A. N. W. B.: „W eest op Uw hoed e!!" £mid= enJmn&cuux VEREENIGING VAN GROOTHANDELAARS IN GROENTEN EN AARDAPPELEN ,DE KOOPHANDEL" TE BROEK OP LANGENDIJK. (Vervolg) Waar zullen de transportarbei ders worden verzekerd tegen on gevallen en ziekte? De Voorzitter deelde mede, dat men tot heden was aangesloten bij de Raad van Ar beid en wordt met inbegrip van kosten, ad ministratie enz. 6 van het loon betaald Meermalen werd door den heer Bonnet ge zegd, dat men te veel betaalde, maar het gaat nu zoo gemakkelijk en voor de arbeiders is het ook gemakkelijk. Doch als het zooveel scheelt is het beter, dat men een beetje moeite neemt en eenbeetje bezuinigt. Er is bij Cen traal Beheer geïnformeerd en daarbij bleek, dat aansluiting bij Centr. Beheer heel wat goedkooper zou uitkomen. Voorzitter wees op het groote bezwaar, dat geen vast geld worat verdiend. Met de R. v. A. had men daar een regeling voor. Bij C. B. wordt evenwel uitge keerd naar het in de twee voorgaande weken verdiende loon. Spr. keurde het af, dat de ar beiders buiten „De Koophandel" om bij den v' ~aD overeenkomst hebben aangegaan voor 20 per week. Hierna bracht de heer M. Wagenaar ver slag uit van de gehouden administratie. Als bij C. B. wordt aangesloten, moet een zeker bedrag vooruit worden gestort wat de vereeniging moet opnemen en waar de ge heele vereeniging voor aansprakelijk is. De heer K. Zeeman wilde met de arbeiders overleggen. Na nog eenige discussie over het voor en tegen besloot men, dat het Bestuur de zaak zal onderzoeken en werd volmacht gegeven om desgewenscht bij Centraal Beheer aan te sluiten. Frankeerings- en prijscouranten- •overeenkomst. Voorzitter deelde mede, dat de eerstge noemde overeenkomst in heeft dat de wagons niet meer franco worden verkocht, terwijl de tweede overeenkomst is om te voorkomen, dat vrijblijvende offerten worden verzonden, wel ke ver beneden de waarde zijn om elkander dwars te 2itten. Deze zullen straks in huis houdelijke vergadering worden behandeld. Rondvraag. De heer J. Kramer wilde de veilingsver- eenigingen verzoeken, met deze extra lage prijzen per stuiver te veilen en niet per dub beitje. De heer Hoogland wilde liever per cent. De voorzitter was eerder voor per stuwer als per cent. In stemming gebracht, besloot men om op den ouden voet door te gaan. De heer Hoogland wees er nog op, dat mededeeling over de eventueele steunverle ning aan schippers. Daarvoor zal door de Kamer van Koophandel een commissie wor den benoemd om eenheid te krijgen in het ver- vervoer en de vrachtprijzen. De steunrege ling zal locaal en plaatselijk worden toege past. Het is niet te doen om een vrachtver- hooging, doch om te ondervangen, dat dc een voor minder gaat varen dan de ander. De Voorzitter meende, dat als men eenigen tijd geleden voor alle producten een gelijke vrachtprijs had vastgesteld, deze commissie niet noodig zou zijn geweest. De heer Hoogland wees er nog op( dat de schipper een eenzelvig man is en denkt het zonder organisatie te kunnen stellen, doch nu is men van plan met hulp der regee ring tot eenheid te komen. „De Koophandel" sympathi seert met de door de L. O. C. voorgestelde actie tegen Duitsche waren. De heer G. Bekker herinnerde aan het door de tuinbouworganisatie genomen be sluit om actie te voeren tegen het gebruik van Duitsche waren. Spr. geloofde dat dit ook in het belang der leden van Koophandel was en stelde voor, hieraan adhaesie te be tuigen. De Voorzitter merkte op, dat het nog maar plaatselijk is. De L. G. C. besloot dit te doen en nu is het naar de Hoofdorganisatie. Spr. geloofde, dat men dan alleen kans van sla gen zou hebben, als het landelijk gebeurde De secretaris was van meening, dat het we» indruk maken zou op de Duitsche industrie, welke er door getroffen wordt. Spr. is wel voor adhaesie. De voorzitter merkte verder op, dat men nu alles uit Engeland wilde bestellen, doch Engeland heft nog veel hooger invoerrech ten dan Duitschland. Ook Tsjecho-Slowakiie en Amerika hebben zulke hooge invoerrech ten. Spr. constateerde, dat „De Koophandel" wel svmpathiseerde met het besluit der L. G C. en er zal adhaesie worden betuigd. Hierna sluiting, met een wcord van dank voor de. medewerking. JUouwciaat Tlieaws in De voorzitter, de heer van der Meer, opende met een kort woord van welkom en ving aan met de behandeling van den beschrijvingsbrief voor de algemeene vergadering. Nadat op een vraag van den heer de Jong of niet een circulaire was binnen gekomen contra de verkiezing van den heer van Leersum en hierop door den secretaris ontkennend was geantwoord, werd besloten, dat gestemd zou worden op den heer Schoenmaker en bij in her stemming komen van den heer van Leersum met een der andere candidaten op dezen. Bij bespreking van het voorstel Hel der om 50 der kosten van huisverzor ging voor rekening van het hoofdbe stuur te doen komen, werd door den heer Spierings naar aanleiding van een vraag uit de vergadering gedaan, het wezen der huisverzorging toegelicht. Spr. verklaarde dat de beoogde vervan ging der huisvrouw bij ziekte door spe ciaal daarvoor opgeleide krachten, zeer moeilijk was vooral om geschikt en voldoende personeel daarvoor te vinden. Gezien de tegenwoordige omstandig heden moest zeer zeker ook de finan cieel© zijde worden bezien en waar moeilijk was uit te maken hoedanige vlucht de huisverzorging zou nemen, in dien de helft voor rekening van het hoofdbestuur zou worden gebracht, meende dit althans voorloopig nog het oude stelsel, waarbij aan de plaatselijke afdeelingen 100.bij oprichting werd toegestaan, te moeten handhaven. Aldus besloten zich met het prae-ad- vies van het hoofdbestuur te vereenigen. Als afgevaardigden naar de algemee ne vergadering werden gekozen uit het bestuur de heer v. d. Meer, pl.v. de heer Hoogland, uit d~ leden de heer Zomer, pl.v. de heer de Jong. Bij de rondvraag wees de heer Spie rings er op, dat het reeds weder eenige jaren geleden was, dat door hem een cursus in eerste hulp bij ongelukkon werd gehouden. Waar thans zijn collega de heer Zwartrveen volgaarne bereid werd gevondei: thans de leiding van een dergelijken cursus op zich te nemen, en de kosten voor deelneming slechts zeer gering waren meende hij de beste wenschen voor het slagen er van te kun nen uitspreken. Besloten werd den cursus zoo spoedig mogelijk te openen en aangifte voor deelname open te stellen bij den secre taris, den heer Hoogland. Verder deelde heer Spierings nog me de, zulks naar aanleiding van een in de vorige vergadering gedane vraag, naar aanleiding van de mogelijkheid om ook in deze gemeente te komen tot het op richten van een consultatiebureau voor zuigelingen, dat thans hieromtrent »us- schen de beide plaatselijke geneeshee- ren besprekingen waren gevoerd en men in principe besloten was onderhande lingen aan te knoopen met den districts kinderarts. De nieuwe bode wees nog op de lakschheid in het terugbrengen der ver schillende artikelen door de leden ge bruikt. Besloten werd hieromtrent maatrege len te treffen. Na nog een bespreking van de groote uitzending van T. B. C.-patienten, dit jaar naar sanatoria uitgezonden en de redenen, die hiertoe geleid hadden, werd onder een woord van dank voor^de pret tige samenwerking gesloten. JUibticaties Burgemeester en Wethouders van Alkmaar brengen ter algemeene kennis, dat in den nacht van 1 op 2 OCTOBER a.s. te 3 uur de stadsklokken óén uur zullen worden teruggezet. Alkmaar, 28 September 1932. Burgemeester en Wethouders voornoemd, WENDLLAAR, Burgemeester. A. KOELMA, Secretaris. DE DIRECTEUR DER GEMEENTE WERKEN VAN ALKMAAR MAAKT BEKEND, DAT DE TURFMARKTS- BRUG OP DINSDAG 4 OCTOBER A.S. VOOR HET RIJ- EN VOETVERKEER ZAL ZIJN AFGESLOTEN. VOOR1!)! KLBINTJUS. Jinarre&è mocfii voorAeé eer&é a/Jeen een f J ^scherp door CC.de LZ/e ^ojervJaardj Knorretje, warm aangekleed, Ging alleen 'r op uit En hij wuifde naar zijn Moes, Die stond voor de ruit. Van het groote varkenshok. Moeder keek naar hem. Dreigend met haar poot zei zij Met een flinke stem: Knorretje, let nu goed op! Loop steeds langs den kant. Auto's zijn er op den weg Meer dan in het land! Ja Ja, Moeder, 'k weet het wel! Zei 't parmantig ding, Dat voor d'eerste maal alleen Om een boodschap ging. Knorretje keek heel flink uit, Kwam goed in de stad; Vond den winkel ook heel gauw. Was 't geen kleine schat? Bij baas Spekmans moest hij zijn En daar kocht hij vlug 'n Heel pond eikels. Knorretje Liep er mee terug. Maar daar kwam een hondje aan, Kefte nijdig: Wafl - Zeg wat zit er in dien zak? Foei toch blijf er afl Knorde 't varkentje terug. 'n Hondje lust dat nietl En hij zorgde wel, dat hij Ze niet vallen liet. Vlug liep hij nu door naar huis Moeder prees haar spruit En zij lachten in hun poot Samen 't' hondje uit. -* D' eikels smaakten opperbest. Knorretje zei: Moe, Stuur mij morgen alsjeblietf Weer naar Spekmans toet Of 't gebeurde? Moeder zei: Knorretje, weet goed! Dat een aardig varkentje Nooit verwend zijn moet! Even ging bij kleinen Knor 't Krulletje uit den staart, Maar zijn rose varkenssnuit Was gauw opgeklaard. En tevreden kroop hij toe» In den warmen stal, Waar hij weldra lekker sliep: Net een rose bal! (Nadruk verboden). Xt ui(znijden en de mand aan ds+ hanq+n\ Oplossingen der raadsels alt het vorige nammer. Voor grooteren. 1. V Violoncel. big groen Zeeland Violoncel vlonder nacht pen 1 2. IJs, land; IJsland. 3. Geen rozen zonder doornen. Groen, zoon, Doorn, neger, zon, deeg. 4. Kei, eik. Voor kleineren. 1 Ik dacht dat een versch ei nog in de kast lag. Hein). Oom kwam in alle onmogelijke hoek jes zoeken, maar vond Poes niet. (Mina en Leo). Neen! We gaan niet zoo gauw ver huizen. (AnnieL Ga je mee? Ja. nu dadelijk! (Jany. 2. Afgevallen bladeren. 3. Arend, aren, ren. 4. Een rivier. OM OP TE LOSSEN. Voor grooteren. 1. Mijn eerste is een voertuig mijn tweede een onderaardsche gang en mijn geheel een verfsoort 2. Mijn geheel wordt met 9 letters ge schreven en noemt iets, dat boo- Op dit plaatje kun je zien, hoe de knecht van baas Olifant, een grooten slager in Dierenstad, met zijn mand aan de slurf naar de klanten gaat. Zoo'n slagersknecht komen we lang niet eiken dag tegen en daarom zullen we hem eens opzetten, dan kunnen we hem nog een heelen tijd zien. Weten jullie nog, hoe we dat doen? Eerst de plaatjes en het steuntje voor den olifant overtrekken. Op dun karton plakken. De plaatjes kleuren. Alles uitknippen (daarbij a niet ver geten.) Driehoekje op de stippellijn omvou wen. Reepje met lijn*of gluton bestrijken en tegen den slagersknecht aanplakken. Zorgen, dat hij goed stevig staat er niet omvalt met zijn mandje. (Nadruk verboden.) men, gras en meestal bloemen heeft. 6, 5, 3, 3, 2 is een metaal. Een 1, 7. 8, 6 noemt een huisdier. Een 5, 7, 4 is een rond, hol voorwerp. Een 1, 2, 3, 6 is altijd dat. 1, 8, 9 is schrijfgereedschap. 2, 8, 9, 3 is een verkorte meisjesnaam. 3. .Vervang de streepjes door namen van vogelsoorten. De had nog heel wat te schrijven. Het meisje t haar eten niet genoeg. Heb je Annie je hoek gel 4. Vul deze 16 vakjes in met: 6E II 1B 1D 2K 2L 2R 1Z maar doe het zóó, dat je van links naar rechts en van boven naar benec' te lezen krijgt: Ij een boom. 2o een viervoetig dier. 3o een ander woord toespraak. 4o een grondsoort. Voor kleineren. Wij zijn met ons tienen, Hooren bij elkaar. Kunnen schrijven, teek'nen En nog veel meer, maar Zonder goed bestuurder Kunnen wij niet veel. Wij zijn van je lichaam Slechts een onderdeel. Een muziekinstrument en een voor werp om iets in te bewaren worden aangeduid, met hetzelfde woord, dat met 7 letters geschreven wordt. Men vindt mij in de aarde En slijpt mij zeldzaam mooi. Daarna word ik gedragen En dien ik steeds ale tooi. Slechts zeven letters ben ik, Maar toch een heele scha;. Blijf je het antwoord schuldig? Dat 's iets, wat ik niet vat! Welke zitplaats verandert in een metaal, wanneer men de beide klinkers door andere vervangt? (Nadruk verboden)'.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1932 | | pagina 3