v/
1 WÊmmsarn
■^1
399BBBB
BHBBH
HHMHB
c
)e goede metho
IOE MEN 'N
de
BEGINNEND
Zóó is 't verkeerd
E SLIP KAN HERSTELLEN
HEERHUGOWAARD.
Vergadering Witte Kruis
lokaal Wester.
TIJDSAANWIJZING.
Kleurt en Knlpplaa>
Raadselhoekie
w-i.
"*- r
- -
i
_y
c
dus op dat achterstuk een kracht in de rich
ting van het linkerpijltje. Wanneer men nu
de voorwielen óók naar rechts wendt, dus'
met de richting van den slip
mede en niet ertegen in, dan
werkt er op de auto een tweede kracht (het
rechter pijltje in,fig. B), die den wagen
als het ware in'het rechte spoor terug tracht
te dringen. Het gevolg van dit samenstel
van krachten is, dat de auto inderdaad de
rechtlijnige beweging van fig. A „her-krijgt",
wat in schets C is afgebeeld. Soms evenwel
slipt het achterstuk van de auto daardoor
juist naar links. Dan moeten de voorwielen
(het stuur) eveneens naar links gewend wor
den, wederom met den slip mede. Het kan
ebeuren, dat de wagen enkele slingerende
ewegingen volvoert, alvorens de bestuurder
hem weer geheel meester is. Wanneer de
wagensnelheid daarbij te groot is, kan men
inmiddels al met een tegemoetkomende auto
in botsing gekomen zijn, of ergens tegen een
boom gereden zijn Daarom moet natuurlijk
onder alle omstandigheden, waar slipgevaar
kan dreigen, langzaam en voorzichtig ge
reden worden Maar men moet zich geheel
vertrouwd maken met de kunst om te slippen,
daardoor verdwijnt automatisch de angst en
behoudt men in de ure des -evaars zijn tegen
woordigheid van geest. Men moet dus
nooit tegen den slip in-sturen,
jvant dan zou de wagen een vollen slag
gaan draaien. In schets D is dat afgebeeld,
er werken twee krachten, die den wagen in
de richting van den cirkelvormigen pijl doen
draaien. Het resultaat is in schets E afge
beld. Zéér ervaren automobilisten kunnen bij
het slippen met gaspedaal en debrayage
(frictie: het linkerpedaal) werken, maar
wie niet volkomen vertrouwd is met alles wat
met goed autorijden te maken heeft, zal wijs
doen door het gas los te laten en de frictie in
ie trappen. Voet- noch handrem mogen wor
den aangeraakt! Ook van den toestand van
de auto hangt veel af. Wanneer er banden
om uw auto zitten, waarvan het loopvlak
(populair gezegd: „de ribbels") versleten
zijn, monteer dan nieuwe voor het gladde,
natte seizoen aanbreekt. De bandenprijzen
zijn nu zóó laag, dat gij voor enkele tiental
len guldens misschien uw leven kunt koo-
pen. Voorts moeten de remmen goed afge
steld worden, want wanneer één der wielen
sterker afgeremd wordt dan een ander, zal
het eenvoudige remmen den slip kunnen in
leiden. Voorts zie men er van af, om op
gladde wegen zeer veel gas te geven; vooral
in lagere versnellingen leidt dat gemakkelijk
tot slippen. En tenslotte moeten de wielen
goed sporen. Wie dit zelf niet controleeren
kan, ga naar een vertrouwde garage. Zelfs
de beste banden kunnen soms het clippen op
tramrails niet voorkomen. Wanneer de wagen
rechtuit doorglijdt op natte rails, ofschoon
het stuur gedraaid is, dan geldt wederom:
kalm blijven! Dat is steeds no. 1! In het be
schreven geval draait men even het bestuur
een flinken slag in dit richting, waar de
meeste ruimte is. De wagen komt dan direct
vrij, waarna het stuur natuurlijk terugge
draaid dient te worden. Wanneer een der
achtprwielen achter een diep-liggende
(stoom)-tramrails „valt", dan weigert de
auto eveneens gehoorzaamheid. Ook dan kan
de zoo juist genoemde manoeuvre uitkomst
geven. Maar wanneer men dan het stuur
maximaal b.v. naar links draait, en de wie
len zouden „pakken" (b.v. bij een railver
binding), dan is de kans groot, dat de
wagen aan de tegenoverliggende zijde van
den weg tegen een boom botst. Over het slip
pen zou nog wel meer t: zeggen zijn, doch
wij moeten ons hiertoe bepalen. Binnenkort
zullen wij het rijden op ijzel nog eens bespre
ken en tevens aangeven, hoe men sneeuwket
tingen (in ons land vrijwel onbekend, doch
o.i. ten onrechte) gebruikt. Thans nog een
enkel woord over andere seizoensgevaren.
De verlichting
van de auto moet thans worden nagezien, dc
kans oo storingen wordt daardoor belangrijk
kleiner! De accu wordt veelal verwaarloosd,
controle, water bijvullen (geen leidingwater,
doch gedistilleerd!) en een flinke lading
kunnen vele „onheilen" voorkomen. In het
koude seizoen kost het starten immers veel
meer stroom, dan in de „hondsdagen". Ook
de koplampen verdienen eenige aandacht
Zelfs de beste lamp kan verblindend zijn,
wanneer zij niet goed gericht is. Ook de rui-
tenwisschers eiscnen eenige inspectie, terwijl
montage vart een tweeden veger (beter nog:
van een tweeden ruitenwisscher) zéér bevor
derlijk is voor een veilig verkeer, terwijl men
bovendien den passagiers een dienst bewijst.
Nu kan men ook een radiatorhoes aanschaf
fen, ofschoon dit nuttige voorwerp voorloo-
pig nog niet direct noodig is. Van zeer veel
belang is
een gasdichte uitlaatleiding,
want ook kleine lekkages (weggeslagen pak
kingen b.v.) laten de zwaar vergiftige afge
werkte gassen in den wagen komen, waar
door in lichte gevallen een hoofdpijn-zonder
„oorzaak" ontstaat, terwijl bedwelming niet
uitgesloten is met alle eventueele gevolgen
Terloops zij vermeld, dat men nimmer een
auto in een afgesloten ruimte moet laten
draaien, doodelijke ongelukken zijn daarvan
reeds herhaalde malen het gevolg geweest.
Mist
komt in dit jaargetijde veelvuldig voor. Heel
veel kan men er niet tegen doen (langzaam
rijden!!); in het donker prefereeren sommi
gen geel licht (verkregen door optische fil
ters, gele gloeilampjes of celluloid schijven),
anderen mistlampen, welke door diverse
fabrieken in den handel worden gebracht
Wie iets voor experimenteeren gevoelt, kan
een en ander eens beproeven. Men kan met
succes trachten de wegbakens te volgen,
witte paaltjes, boomen, tramrails zijn daarbij
waardevol. Wie in den mist een voorrijder
volgt, die ter plaatse goed bekend blijkt te
zijn, ontsteke dan slechts de stadslichten,
om hem niet met de koolampen te hinderen.
Dat deze laatste verlichting bij mist niet al
leen doelloos is, maar bovendien zéér hinder
lijk. zal wel algemeen bekend zijn.
Wij laten hef bij deze wenken: een gewaar
schuwd mensch geldt voor twee en daarom
herhalen wij nogmaals het „attentiesein"
van den A. N. W. B.: „W eest op Uw
hoed e!!"
£mid= enJmn&cuux
VEREENIGING VAN
GROOTHANDELAARS IN GROENTEN
EN AARDAPPELEN
,DE KOOPHANDEL" TE BROEK OP
LANGENDIJK.
(Vervolg)
Waar zullen de transportarbei
ders worden verzekerd tegen on
gevallen en ziekte?
De Voorzitter deelde mede, dat men tot
heden was aangesloten bij de Raad van Ar
beid en wordt met inbegrip van kosten, ad
ministratie enz. 6 van het loon betaald
Meermalen werd door den heer Bonnet ge
zegd, dat men te veel betaalde, maar het
gaat nu zoo gemakkelijk en voor de arbeiders
is het ook gemakkelijk. Doch als het zooveel
scheelt is het beter, dat men een beetje moeite
neemt en eenbeetje bezuinigt. Er is bij Cen
traal Beheer geïnformeerd en daarbij bleek,
dat aansluiting bij Centr. Beheer heel wat
goedkooper zou uitkomen. Voorzitter wees op
het groote bezwaar, dat geen vast geld worat
verdiend. Met de R. v. A. had men daar een
regeling voor. Bij C. B. wordt evenwel uitge
keerd naar het in de twee voorgaande weken
verdiende loon. Spr. keurde het af, dat de ar
beiders buiten „De Koophandel" om bij den
v' ~aD overeenkomst hebben aangegaan
voor 20 per week.
Hierna bracht de heer M. Wagenaar ver
slag uit van de gehouden administratie.
Als bij C. B. wordt aangesloten, moet een
zeker bedrag vooruit worden gestort wat de
vereeniging moet opnemen en waar de ge
heele vereeniging voor aansprakelijk is.
De heer K. Zeeman wilde met de arbeiders
overleggen.
Na nog eenige discussie over het voor en
tegen besloot men, dat het Bestuur de zaak
zal onderzoeken en werd volmacht gegeven
om desgewenscht bij Centraal Beheer aan te
sluiten.
Frankeerings- en prijscouranten-
•overeenkomst.
Voorzitter deelde mede, dat de eerstge
noemde overeenkomst in heeft dat de wagons
niet meer franco worden verkocht, terwijl de
tweede overeenkomst is om te voorkomen, dat
vrijblijvende offerten worden verzonden, wel
ke ver beneden de waarde zijn om elkander
dwars te 2itten. Deze zullen straks in huis
houdelijke vergadering worden behandeld.
Rondvraag.
De heer J. Kramer wilde de veilingsver-
eenigingen verzoeken, met deze extra lage
prijzen per stuiver te veilen en niet per dub
beitje.
De heer Hoogland wilde liever per cent.
De voorzitter was eerder voor per stuwer
als per cent. In stemming gebracht, besloot
men om op den ouden voet door te gaan.
De heer Hoogland wees er nog op, dat
mededeeling over de eventueele steunverle
ning aan schippers. Daarvoor zal door de
Kamer van Koophandel een commissie wor
den benoemd om eenheid te krijgen in het ver-
vervoer en de vrachtprijzen. De steunrege
ling zal locaal en plaatselijk worden toege
past. Het is niet te doen om een vrachtver-
hooging, doch om te ondervangen, dat dc
een voor minder gaat varen dan de ander.
De Voorzitter meende, dat als men eenigen
tijd geleden voor alle producten een gelijke
vrachtprijs had vastgesteld, deze commissie
niet noodig zou zijn geweest.
De heer Hoogland wees er nog op( dat
de schipper een eenzelvig man is en denkt
het zonder organisatie te kunnen stellen,
doch nu is men van plan met hulp der regee
ring tot eenheid te komen.
„De Koophandel" sympathi
seert met de door de L. O. C.
voorgestelde actie tegen Duitsche
waren.
De heer G. Bekker herinnerde aan het
door de tuinbouworganisatie genomen be
sluit om actie te voeren tegen het gebruik
van Duitsche waren. Spr. geloofde dat dit
ook in het belang der leden van Koophandel
was en stelde voor, hieraan adhaesie te be
tuigen.
De Voorzitter merkte op, dat het nog maar
plaatselijk is. De L. G. C. besloot dit te doen
en nu is het naar de Hoofdorganisatie. Spr.
geloofde, dat men dan alleen kans van sla
gen zou hebben, als het landelijk gebeurde
De secretaris was van meening, dat het we»
indruk maken zou op de Duitsche industrie,
welke er door getroffen wordt. Spr. is wel
voor adhaesie.
De voorzitter merkte verder op, dat men
nu alles uit Engeland wilde bestellen, doch
Engeland heft nog veel hooger invoerrech
ten dan Duitschland. Ook Tsjecho-Slowakiie
en Amerika hebben zulke hooge invoerrech
ten. Spr. constateerde, dat „De Koophandel"
wel svmpathiseerde met het besluit der L. G
C. en er zal adhaesie worden betuigd.
Hierna sluiting, met een wcord van dank
voor de. medewerking.
JUouwciaat Tlieaws
in
De voorzitter, de heer van der Meer,
opende met een kort woord van welkom
en ving aan met de behandeling van den
beschrijvingsbrief voor de algemeene
vergadering.
Nadat op een vraag van den heer de
Jong of niet een circulaire was binnen
gekomen contra de verkiezing van den
heer van Leersum en hierop door den
secretaris ontkennend was geantwoord,
werd besloten, dat gestemd zou worden
op den heer Schoenmaker en bij in her
stemming komen van den heer van
Leersum met een der andere candidaten
op dezen.
Bij bespreking van het voorstel Hel
der om 50 der kosten van huisverzor
ging voor rekening van het hoofdbe
stuur te doen komen, werd door den
heer Spierings naar aanleiding van een
vraag uit de vergadering gedaan, het
wezen der huisverzorging toegelicht.
Spr. verklaarde dat de beoogde vervan
ging der huisvrouw bij ziekte door spe
ciaal daarvoor opgeleide krachten, zeer
moeilijk was vooral om geschikt en
voldoende personeel daarvoor te vinden.
Gezien de tegenwoordige omstandig
heden moest zeer zeker ook de finan
cieel© zijde worden bezien en waar
moeilijk was uit te maken hoedanige
vlucht de huisverzorging zou nemen, in
dien de helft voor rekening van het
hoofdbestuur zou worden gebracht,
meende dit althans voorloopig nog het
oude stelsel, waarbij aan de plaatselijke
afdeelingen 100.bij oprichting werd
toegestaan, te moeten handhaven.
Aldus besloten zich met het prae-ad-
vies van het hoofdbestuur te vereenigen.
Als afgevaardigden naar de algemee
ne vergadering werden gekozen uit het
bestuur de heer v. d. Meer, pl.v. de heer
Hoogland, uit d~ leden de heer Zomer,
pl.v. de heer de Jong.
Bij de rondvraag wees de heer Spie
rings er op, dat het reeds weder eenige
jaren geleden was, dat door hem een
cursus in eerste hulp bij ongelukkon
werd gehouden. Waar thans zijn collega
de heer Zwartrveen volgaarne bereid
werd gevondei: thans de leiding van
een dergelijken cursus op zich te nemen,
en de kosten voor deelneming slechts
zeer gering waren meende hij de beste
wenschen voor het slagen er van te kun
nen uitspreken.
Besloten werd den cursus zoo spoedig
mogelijk te openen en aangifte voor
deelname open te stellen bij den secre
taris, den heer Hoogland.
Verder deelde heer Spierings nog me
de, zulks naar aanleiding van een in de
vorige vergadering gedane vraag, naar
aanleiding van de mogelijkheid om ook
in deze gemeente te komen tot het op
richten van een consultatiebureau voor
zuigelingen, dat thans hieromtrent »us-
schen de beide plaatselijke geneeshee-
ren besprekingen waren gevoerd en men
in principe besloten was onderhande
lingen aan te knoopen met den districts
kinderarts.
De nieuwe bode wees nog op de
lakschheid in het terugbrengen der ver
schillende artikelen door de leden ge
bruikt.
Besloten werd hieromtrent maatrege
len te treffen.
Na nog een bespreking van de groote
uitzending van T. B. C.-patienten, dit
jaar naar sanatoria uitgezonden en de
redenen, die hiertoe geleid hadden, werd
onder een woord van dank voor^de pret
tige samenwerking gesloten.
JUibticaties
Burgemeester en Wethouders van
Alkmaar brengen ter algemeene kennis,
dat in den nacht van 1 op 2 OCTOBER
a.s. te 3 uur de stadsklokken óén uur
zullen worden teruggezet.
Alkmaar, 28 September 1932.
Burgemeester en Wethouders
voornoemd,
WENDLLAAR, Burgemeester.
A. KOELMA, Secretaris.
DE DIRECTEUR DER GEMEENTE
WERKEN VAN ALKMAAR MAAKT
BEKEND, DAT DE TURFMARKTS-
BRUG OP DINSDAG 4 OCTOBER A.S.
VOOR HET RIJ- EN VOETVERKEER
ZAL ZIJN AFGESLOTEN.
VOOR1!)! KLBINTJUS.
Jinarre&è mocfii voorAeé eer&é a/Jeen een
f J ^scherp
door
CC.de LZ/e
^ojervJaardj
Knorretje, warm aangekleed,
Ging alleen 'r op uit
En hij wuifde naar zijn Moes,
Die stond voor de ruit.
Van het groote varkenshok.
Moeder keek naar hem.
Dreigend met haar poot zei zij
Met een flinke stem:
Knorretje, let nu goed op!
Loop steeds langs den kant.
Auto's zijn er op den weg
Meer dan in het land!
Ja Ja, Moeder, 'k weet het wel!
Zei 't parmantig ding,
Dat voor d'eerste maal alleen
Om een boodschap ging.
Knorretje keek heel flink uit,
Kwam goed in de stad;
Vond den winkel ook heel gauw.
Was 't geen kleine schat?
Bij baas Spekmans moest hij zijn
En daar kocht hij vlug
'n Heel pond eikels. Knorretje
Liep er mee terug.
Maar daar kwam een hondje aan,
Kefte nijdig: Wafl -
Zeg wat zit er in dien zak?
Foei toch blijf er afl
Knorde 't varkentje terug.
'n Hondje lust dat nietl
En hij zorgde wel, dat hij
Ze niet vallen liet.
Vlug liep hij nu door naar huis
Moeder prees haar spruit
En zij lachten in hun poot
Samen 't' hondje uit. -*
D' eikels smaakten opperbest.
Knorretje zei: Moe,
Stuur mij morgen alsjeblietf
Weer naar Spekmans toet
Of 't gebeurde? Moeder zei:
Knorretje, weet goed!
Dat een aardig varkentje
Nooit verwend zijn moet!
Even ging bij kleinen Knor
't Krulletje uit den staart,
Maar zijn rose varkenssnuit
Was gauw opgeklaard.
En tevreden kroop hij toe»
In den warmen stal,
Waar hij weldra lekker sliep:
Net een rose bal!
(Nadruk verboden).
Xt ui(znijden en de mand aan ds+
hanq+n\
Oplossingen der raadsels alt het
vorige nammer.
Voor grooteren.
1. V Violoncel.
big
groen
Zeeland
Violoncel
vlonder
nacht
pen
1
2. IJs, land; IJsland.
3. Geen rozen zonder doornen. Groen,
zoon, Doorn, neger, zon, deeg.
4. Kei, eik.
Voor kleineren.
1 Ik dacht dat een versch ei nog in de
kast lag. Hein).
Oom kwam in alle onmogelijke hoek
jes zoeken, maar vond Poes niet.
(Mina en Leo).
Neen! We gaan niet zoo gauw ver
huizen. (AnnieL
Ga je mee? Ja. nu dadelijk! (Jany.
2. Afgevallen bladeren.
3. Arend, aren, ren.
4. Een rivier.
OM OP TE LOSSEN.
Voor grooteren.
1. Mijn eerste is een voertuig mijn
tweede een onderaardsche gang
en mijn geheel een verfsoort
2. Mijn geheel wordt met 9 letters ge
schreven en noemt iets, dat boo-
Op dit plaatje kun je zien, hoe de
knecht van baas Olifant, een grooten
slager in Dierenstad, met zijn mand
aan de slurf naar de klanten gaat.
Zoo'n slagersknecht komen we lang
niet eiken dag tegen en daarom zullen
we hem eens opzetten, dan kunnen we
hem nog een heelen tijd zien.
Weten jullie nog, hoe we dat doen?
Eerst de plaatjes en het steuntje voor
den olifant overtrekken.
Op dun karton plakken.
De plaatjes kleuren.
Alles uitknippen (daarbij a niet ver
geten.)
Driehoekje op de stippellijn omvou
wen.
Reepje met lijn*of gluton bestrijken en
tegen den slagersknecht aanplakken.
Zorgen, dat hij goed stevig staat er
niet omvalt met zijn mandje.
(Nadruk verboden.)
men, gras en meestal bloemen
heeft.
6, 5, 3, 3, 2 is een metaal.
Een 1, 7. 8, 6 noemt een huisdier.
Een 5, 7, 4 is een rond, hol voorwerp.
Een 1, 2, 3, 6 is altijd dat.
1, 8, 9 is schrijfgereedschap.
2, 8, 9, 3 is een verkorte meisjesnaam.
3. .Vervang de streepjes door namen
van vogelsoorten.
De had nog heel wat te schrijven.
Het meisje t haar eten niet genoeg.
Heb je Annie je hoek gel
4. Vul deze 16 vakjes in met:
6E II 1B 1D 2K 2L 2R 1Z
maar doe het zóó, dat je van links
naar rechts en van boven naar
benec' te lezen krijgt:
Ij een boom.
2o een viervoetig dier.
3o een ander woord toespraak.
4o een grondsoort.
Voor kleineren.
Wij zijn met ons tienen,
Hooren bij elkaar.
Kunnen schrijven, teek'nen
En nog veel meer, maar
Zonder goed bestuurder
Kunnen wij niet veel.
Wij zijn van je lichaam
Slechts een onderdeel.
Een muziekinstrument en een voor
werp om iets in te bewaren worden
aangeduid, met hetzelfde woord,
dat met 7 letters geschreven wordt.
Men vindt mij in de aarde
En slijpt mij zeldzaam mooi.
Daarna word ik gedragen
En dien ik steeds ale tooi.
Slechts zeven letters ben ik,
Maar toch een heele scha;.
Blijf je het antwoord schuldig?
Dat 's iets, wat ik niet vat!
Welke zitplaats verandert in een
metaal, wanneer men de beide
klinkers door andere vervangt?
(Nadruk verboden)'.