Speet
£uchtiMact
Jsigezwden Stukken
Dagelijksche North State Prijsvraag
'Pluimveeteelt.
JHR. E. VAN LIDTH DE JEUDE f.
Te Den Haag is plotseling overleden
de journalist jhr. van Lidth de Jeude,
bekend schrijver van novellen en ver
schillende romans.
De Tel deelt over hem meue.
De heer Van Lidth de Jeugde genoot
als stylist met een geestige, vlotte pen,
als schrijver van het genrestuk, de no
velle het korte ve.-haal, en ook als
romancier, zoow el in als buiten de jour
nalistiek groote bekendheid. Met een
korte onderbreking, toen hij fti den sui
kerhandel te Amsterdam werkzaam
was, is zijn geheele leven, van zijn
prille jeugd af, gewijd geweest aan het
werk met de pen.
De eerste jaren van zijn carrière lig
gen in Nederland, toen hij als feuilleto-
nist aan verschillende bladen, oa. aan
„De Telegraaf", medewerkte en zijn
eerste romans, zijn jeugdwerk, in 1911
en 1912 het licht zagen.
Spoedig daarop voerde hij de redactie
van het maandblad „Nederland", tot
dat een vereerend aanbod hem naar
Indië riep. De heer Wybrandts bood hem
een plaats aan als hoofdredacteur van
het „Nieuws van den Dag van Neder-
landsch-Indië" en zijn geestige, originee-
le en frissche schrijftrant maakte zijn
ruim vierjarig verblijf in de tropen tot
een succes. Na zijn terugkeer in Europa
woonde hij eenige jaren te Brussel. Het
bleek alras, dat de moeilijke en zware
tropische jaren zijn initiatief en talent
niet geschaad hadden. Uit dien tijd da
teeren eenige romans, waarvan de be
kendste zijn „Brieven d'e hem nooit be
reikten", „Vertrouwd geleide" er. „De
vreemde erfenis". Met veel talent voerde
hij de redactie van de „O -manpost", het
orgaan van de Radio-I', 'and. Sedert
ruim een jaar woonde de heer Van I.idt
de Jeude weer in Nederland, te 's-Gra-
venhage, en in dezen tijd zijn de banden
tusschen hem en ons blad, die reeds
eerder gelegd waren, steeds inniger ge
worden. Zijn enquête naar de levensom
standigheden der binnenschippers ligt
nog ver. ch in het geheugen, evenals zijn
impressies van Stille armoede en het
Leidsche studentenleven. De algeheel e
publicatie van zijn serie over de vreem
de arbeidskrachten heeft hij helaas niet
geheel meer mogen beleven.
KORTE BERICHTEN.
Het Tweede Kamerlid en secretaris van
de Liberale Staatspartij „De Vrijheidsbond"
mr. G. A. Boon wordt morgen vijftig jaar.
De bestaren van een aantal gemeenten
in de Graafschap hebben in een adres aan de
Tweede Kamer verzocht te willen verhinde
ren dat de rechtbank te Zutfen wordt opge
heven. Ook verschillende vereenigingen heb
ben zich tot de Tweede Kamer gewend om
behoud van de rechtbank te bepleiten.
De gemeenteraad van Den Helder heeft
besloten tot den aanleg van een weg, die een
korte verbinding vormt met het landelijk deei
der gemeente, het dorp Julianadorp.
Gisteren is in een perceel in de Hemo-
nylaan te Amsterdam een 82-jarige bewoon
ster van de trap gevallen. Zij is overleden
UITSLAG VERKOOPING.
Dinsdagavond had te Egmond aan den
Hoef ten overstaan van notaris Riet, de open
bare verkooping plaats van huis en erf en
bouwterrein, eigendom van den heer Th. Ka
bel.
Huis en erf, groot 13 A. 5 c.A. bracht, op
1280 en werd op 10 gemijnd door den
heer Jb. Schuit.
Het bouwterrein in totaal groot 60 A. 30
c.A. was verdeeld in 5 perceelen.
Drie perceeltjes plm. groot 1986 M2. wer
den eigendom van Gebr. Nieuwenhuizen
voor 1190.
Een perceel groot 2399 M2 voor 455
werd eigendom van den heer KL Wittebrood.
Een perceel plm. groot 1645 M2 werd door
den eigenaar opgehouden.
Vragen, deze rubriek betreffende,
kunen door onze abonné's worden ge
zonden aan Dr. te Hennepe, Diergaarde-
singel 86a te Rotterdam. Postzegel voor
antwoord insluiten en blad vermelden.
Laat de kippen enten tegen
Diptherie.
Voor ik verder ga met mijn beschrij
ving van de reis naar Joego-Slavië moet
ik eerst weer eenige vragen beantwoor
den, die voor het oogenblik van alge
meen belang zijn. De vraagstelleis zul
len tevens begrepen hebben dat door
mijn afwezigheid hun brieven zijn blij
ven liggen. J
Een lezer vraagt mij raad over zijn
pauwen De «ene loopt te gapen en de
andere heeft een dikke kop en kan niet
eten. De snavel staat open, de oogen zelf
zijn open maar bij de snavel is het aan
beide kanten zoo dik, dat hij op den
grond niets zien kan.
Nu houd ik er heelemaal niet van om
een ziekte te noemen zonder dat ik het
geval onderzocht heb, maar hier durf ik
toch wel te zeggen dat het diphtherie be
treft. En juist omdat thans de tijd van
6not en diphtherie weer nadert wil ik er
even op Ingaan.
De diphtherie wordt veroorzaakt door
een smetstof die zeer gemakkelijk van
het eene dier op het andere over kan
gaan, net als verkoudheid. De diphthe-
voor electrische of andere fietsen. De flets
van Donderdag 29 Sept. 1932 gewonnen
door P. de Roo, Timmerman, Molen
straat 161, Assen: van Vrijdag 30 Sept
1932: K. Bijl, Landbouwkundig Consulent
Ztnkweg 113. Oud-Beljerland; van Zater
dag 1 Oct. 1932: J. Walet, Boekhouder,
Domstraat G 131, Nljkerk (Gelderland).
Eiken dag móet een fiets gewonnen worden
met een kort antwoord. 37 fietsen werden
reeds afgeleverd I Vraagt Uw sigaretten-
wtakelier volledige bijzonderheden.
De electrische flets werd gewonnen door
Lamb. A. M. van Drunen, Behanger,
Gasthuisstraat 6, 's-Bosch.
riesmetstof is bovendien zeer taai, als
men haar in de drooge vliesjes uit den
snavel van zieke vogels bewaart blijft
zij jaren lang besmettelijk. Dat wil dus
zeggen dat als ik dit jaar onder mijn
kippen diphtherie heb, dat dan de smet
stof in allerlei reten en spleten van het
hok terecht kan komen en daar, als wij
het hok niet grondig ontsmetten, rustig
het volgend jaar blijven zitten en dan de
jonge kippen die we dan mochten heb
ben, weer ziek maken.
Hieruit volgt dus de eerste les bij
diphtherie: Wij kunen haast niet te
voorzichtig zijn met het ontsmetten der
hokken. Schrok alles goed schoon met
een heete soldaoplossing, dat is trou
wens iets dat van tijd tot tijd altijd goed
is. Bespuit, het hok en alle naden en hoe
ken met een 5 creolineoplossing,
waarin men tevens witkalk kan men
gen. Men krijgt dan in één slag het hok
goed ontsmet en mooi gewit. Voor den
komenden winter heeft dit het voordeel
dat men meer licht heeft en eventueel
vuil gauwer ziet.
Dat de smetstof taai en gevaarlijk is
kan ik U ook nog op een andere manier
aantoonen. Men heeft proeven genomen
en zieke kippen laten steken door vlie
gen. Daarna liet men deze vliegen een
geruimen tijd in glazen zitten, zoodat ze
niet opnieuw smetstof op konden doen.
Daarna liet men ze opnieuw kippen of
duiven steken en ziedaar, soms gelukte
het na zes weken nog om op die manier
door vliegen de ziekte over te brengen.
Vraag dus voortaan maar niet hoe onze
kippen aan de smetstof komen, de smet
stof zit vrijwel overal en wordt zeer
snei verspreid.
Wat is het gevolg van de besmetting?
Soms breekt de ziekte op de huid uit,
soms op het slijmvlies van keel, neus of
oog, of heter gezegd van de luchtwegen.
Breekt de ziekte op de huid uit dan zien
we rondom de oogen of den snavel of op
kam cf lellen een soort wratjes ont
staan. Dit noemt men pokken. We moe
ten dus goed onthouden dat pokken bij
pluimvee een vorm is van de ziekte
veroorzaakt door diphtheriesmetstof.
Veel meer komt het voor dat de smet
stof, als zij in het bloed gekomen is,
uitwerkt op de keel of den neus. De die
ren krijgen dan allereerst een lichte
ontsteking, waarbij vochtafscheiding op
treedt. De kippenhouder noemt dat snot.
Echter wordt deze snot heel gauw erger
cn vormen zich in de bek en de lucht
pijp gele vliesjes, die, als men ze weg-
krabt, bloederige plekken achterlaten.
De gewone verkoudheidssnot is dus
wat anders dan de diphtherie-snot, al
kan de verkoudheidssnot ook leeliik
huishouden onder de kippen en vaak
veel slachtoffers maken.
Nu nog iets. Bij vogels bevinden zich
onder de huid de rwangen groote holten,
die in verbinding staan door fijne gaat
jes met de neusnholte. Deze staat weer
in verbinding met de oogen door middel
van de traanbuizen en tenslotte staat de
neuskeelholte weer door buizen in ver
binding met de oogen. Als nu het slijm
vlies van die holten ontstoken raakt
krijgt men al heel gauw dat de verbin
dingskanaaltjes verstopt raken en nu
begint de misère. Vooral bij kippen, kal
koenen, eenden en pauwen verzamelt
zich in de holten van de wangen dit
slijm, dat zich meer en meer ophoopt en
d «wangen als knikkers onder de oogen
doet uitpuilen. Hiermede hebben we dus
nu het typische beeld zooals dat zich
bij hevige snot en diphtherie vaak voor
doet. Op zwellingen onder de oogen als
knikkers, bij eenden waar deze onder-
oogholten zeer groot zijn, zijn ze soms
zoo groot als een duivenei.
Het beste is deze gezwellen door een
deskundige te doen openen en leegdruk-
ken. Wordt dit niet voorzichtig gedaan
dan is er kans dat een slagader geraakt
wordt en krijgt men -hevige bloeding.
De vliesjes in snavel en keel kunnen
met een stomp mesje of houtspaantje af-
gekrabt worden en de plekken even
aangestipt met jodiumtinctuur.
Bij dit alles moeten we echter beden
ken dat we slechts de uitwendig zicht
bare verschijnselen van een inwendige
ziekte behandelen en dus niet de kwaal
in den wortel aantasten. Verder loopen
we veel kans om bij de behandeling van
zieke vogels de smetstof sterk te ver
spreiden en dus de ziekte te verergeren.
Vandaar dat het veel beter is de ziek
te te voorkomen door te zorgen dat de
vogels ongevoelig zijn voor de smetstof.
Als een dier ongevoelig is voor een be
paalde smetstof hebben we voor een
groot deel de ziekte onder de knie. Bij
diphtlherie nu kan dat prachtig en kan
men de kippen, duiven, kalkoenen, pau
wen, enz. in laten enten door den dieren
arts, waardoor ze ongevoelig worden en
waardoor ze wat deze ziekte betreft, den
komeaden herfst met een gerust hart
tegemoet kunnen gaan. Hoe dat in zijn
werk gaat in het volgende artikel.
Dr. TE HENNEPE.
Vervelende knaap: „Heelt O de microben la *n druppel
regenwater wel eens gezien
Het meisje: „Nee, maar lk heb wel gekke dingen ln
l zeewater gezien", XSumy Mag.)
HET NEDERLANDSCHE ELFTAL
SAMENGESTELD.
Voor den wedstrijd België—Ne
derland op 16 October a.s.
De keuze-commissie van den Koninklijken
Nederlandschen Voetbalbond heeft na afloop
van den wedstrijd van het Nederlandsche
proef-elf tal tegen Bristol Rovers gisteravond
het volgende elftal samengesteld voor den
extra-wedstrijd BelgiëNederland, welke op
16 October a.s. te Brussel zal worden ge
speeld:
Van der Meulen
(H.F.C., aanv.)
v. Run Weber
(P.S.V.) (A.D.O.)
Pelikaan v. d. Broek Van Heel
(Longa) (Xerxes) (Feijenoord)
Nagels Adam v. d. Broek Mol v. Nellen
(Ensch.) (H.V.V.) (P.S.V.) (K.F.C.) (D.H.C.)
Reserves: Van Male (Feijenoord); v. Stok
ken (D.W.S.); B. J. Paauwe (Feijenoord) en
Bonsema (Velocitas).
o
De samenstelling van dit elftal zal wel een
verrassing zijn voor zeer veel voetlballiefheb-
bers. En het is vooral de middenlinie, die in
deze samenstelling niet verwacht werd. Het
schijnt echter, dat de gebroeders Paauwe mo
menteel niet in goeden vorm zijn pn dat zij
iiet leer te lang vast houden. Daardoor wordt
het tempo te zeer vertraagd.
Het is natuurlijk de vraag, of de plaatsver
vangers beter zijn. Wellicht is het zelfs de
vraag, of deze tweeeven goed zijn als
de Paauwe's!
Nagels heeft door zijn goed spel van gis
teren in den oefenwedstrijd als rechts-bui-
ten-plaats veroverd. En v. d. Broek neemt de
plaats van Lagendaal in, omdat deze speler
wellicht het geheele seizoen niet kan uitko
men, althans niet kan oefenen, v. d. Broek is
geen nieuweling in het Ned. elftal en kan
zeer nuttig spelen, als hij zijn dag heeft.
We dienen af te wachten, wat dit elftal te
gen het zeer sterke België zal presteeren.
Een kostbare naam!
In het vierde elftal van H.B.S. speelt een
jongmensch, dat voor de Haagsche club vrij
duur kan worden. Men weet toch, dat elke
week de namen der spelers van elk elftal op
het wedstrijdformulier moeten worden inge
vuld. En o wee, als er een foutje in staat. Dat
beteekent boete voor de vereeniging. En nu
speelt er in H.B.S. IV een zekere (schrik
niet!)Raden Mas Mohammed Maladih
Hany Ario Mataram.
Heeft men extra formulieren beschikbaar?!
Dammen.
Een damjubileum te Litnmen.
De Schaak- en Damclub „Vita Nova" te
Limmen, een club die vele beoefenaren telt,
zal op 8 November 12)4 jaar bestaan.
Ter gelegenheid van dit jubileum, dat in
stilte voorbijgaat, zal een wedstrijd gehou
den worden, waarvoor een zilveren beker be
schikbaar wordt gesteld.
DE POSTVLUCHTEN OP 1NDIE.
Hedenmorgen om 7 uur is het postvlieg
tuig „de Kwartel" naar Indië vertrokken.
Drie passagiers maken de reis mede, resp. een
tot Boedapest, één tot Karachi en één tot Ba
tavia. Aan boord bevindt zich 247.784 K-G.
post en 104.330 K.G. lading.
De Duif (thuisreis) te Karachi aangekomen.
De Oehoe is heden uit Calcutta vertrokken
en te Rangoon aangekomen.
Het is ruim een jaar geleden, dat de plech
tige opening van den weekdienst Amsterdam
—Batavia door de K. L. M., in tegenwoor
digheid van de koningin, op Schiphol plaats
had.
Wat is er in dit jaar bereikt?
De directie der K. L. M. heeft in een pers
conferentie deze vraag beantwoord en er
eenige beschouwingen aan vast geknoopt
over de toekomstmogelijkheden der lucht-
verbinoing AmsterdamNed. Indië.
In de eerste plaats wees de directeur, de
heer Plesman, er op, dat de vloot in haar
samenstelling een belangrijke verbetering
ondergaan heeft.
In October 1931 beschikte de K L M over
5 F. Vllb-vliegtuigen, uitgerust met 3 Titan
motoren. Deze toestellen gaven op de Indië-
route onvoldoende gerief en daarom werden
ook nieuwe F XII toestellen in da vaart ge
bracht. Deze vliegtuigen, uitgerust met drie
Wasp-motoren zijn aanzienlijk sneller en bie
den aan opvarenden en passagiers een groo-
ter gerief.
Intusschen had de Fokkerfabriek in Dec.
1931 de opdracht ontvangen tot den bouw
van vijf F. XVIII-vliegtuigen, een veredeling
van de F. XII. Twee van deze toestellen zijn
nu, met de F. XII, sedert Augustus in de
vaart, te weten de „Oehoe" en ..Pelikaan".
Daarna volgen de „Kwartel", de „Snip" en
„Rijstvogel". De snelheid van de F. XVIII is
gemeten op 200 K.M.
In een jaar tijds is de geheele Indië-vloot
herzien en deze is nu uitsluitend samenge
steld uit tien eenheden van snel en zeer bc
trouwbaar materiëel van het nieuwste maak
sel, waarmede <U K.L.M. alle luchtvaar!
maatschappijen die op Azië vliegen, aanzien
lijk voor is.
De moeilijkheden aan een regelmatigen
dienst verbonden moeten echter vooral
onderschat worde"
niet
Het vliegend personeel heeft eveneens uit- J
breiding ondergaan. Het is noodig gebleken
het aantal vliegtuigbestuurders der K.L.M
te brengen op 31. De kennis, welke voor het
vliegen op de Indië-route vereischt wordt,
bracht de noodzakelijkheid mede om een
examen voor gezagvoerder op deze route in
te stellen. Er zijn thans dertien gezagvoer
ders op de route. Verschillende hunner heb
ben al 8 tot 10 retourvluchten gemaakt.
Een maildienst eischt vóór alles veiligheid.
Zoolang er een maildienst is, is er nog
nooit een mail verloren gegaan. En daar
moeten wij ook in de toekomst rekening mee
houden.
Aangezien gedurende de wintermaanden
het vliegen over Midden-Europa en den Bal
kan bezwaarlijk is en daardoor vaak vertra
gingen medebrengt, werd besloten om, indien
de weersomstandigheden daartoe aanleiding
geven, tot 1 Mei de route over Marseille en
Rome te leggen, waardoor het traject Am
sterdamAthene weliswaar op drie dagen in
plaats van twee kwam te staan, doch deze re
gelmatige verlenging met één dag was te ver
kiezen boven die "dreigende onregelmatige
verlenging met vaak verscheidene dagen Dit
vliegen over de Zuid heeft groote voordeelen
opgeleverd. De eerste vlucht in 1931 had
plaats op 29 October. Dit jaar zal de eerste
vallen op 3 November. In tegenstelling met
verleden jaar zal men echter dezen winter
trachten door het vertrek van Schiphol op
5.30 uur te stellen, het traject Amsterdam
Athene ook in 2 dagen af te leggen (eerste
dag tot Rome), zoodat in den winter een reis-
duur van 10 dagen kan verkregen worden.
In omgekeerde richting is het verleden jaar
reeds niet moeilijk gebleken om Athene—Am
sterdam in twee dagen te vliegen, daar men
van Oost naar West op dit traject twee uren
daglicht wint.
In den zomer is, doordat in de maanden
Juni, Juli en Augustus het traject Amster
damAthene in één dag gevlogen kan wor
den (mogelijk door een vertrek om 4 uur
's ochtends van Schiphol) de reistijd Amster
dam—Batavia op 9 dagen teruggebracht.
Er bestond de mogelijkheid, dat op 1 Oct.
j.1. de Perzische route gesloten zou worden.
In dat geval zou de K.L.M. met medewerking
der Britsche regeering het Engelsche voor
beeld hebben gevolgd en de route verlegd
hebben langs de kust van Arabië, waartoe de
Imperia! Airwais definitief besloten heeft.
Zoolang de Perzische regeering echter geen
bezwaar maakt tegen het volgen van haar
kustlijnen door onze vliegtuigen, geeft de K
L. Maan de Perzische route de voorkeur.
Sedert F. XII- en F. XVIII-vliegtuigen in
de vaart zijn is er slechts één technische sto
ring van belang te melden, nl. toen te Ran
goon een schroef beschadigd werd door een
verkeerde manoeuvre bij het rijden naar de
loods.
De hulp van den draadloozen dienst, die
dit jaar weer belangrijk is uitgebreid en oa.
in de Golf van Bengalen een reeks zeer goed
werkende stations heeft ingesteld, heeft er
niet weinig toe bijgedragen, een 'hoogere
graad van regelmatigheid te handhaven, ook
in minder gunstige omstandigheden.
Ook de weerberich+endienst der verschil
lende landen, zij het ook, dat deze ten gevolge
van bezuinigingen vaak minder uitvoerig is
geworden, 'heeft zich zeer nuttig en betrouw
baar getoond. De grocte geldschaarschte
heeft ten gevolge, dat van Britsche zijde niet
alles 'kan worden gedaan, wat in verband met
den drukken dienst wel wenschelijk zou zijn.
Echter doet de Britsche overheid alles, wat
in de gegeven omstandigheden in haar ver
mogen ligt om ons te 'helpen en deze hulp
moet zeer gewaardeerd worden.
De organisatie in alle landingsplaatsen
langs de route loopt thans zeer bevredigend.
Het snelle overbrengen van de post is en
blijft hoofdzaak. De verwachtingen, wat de
exploitatie-uitkomsten betreft, waren bij de
Posterijen niet te hoog gespannen. Men over
woog, dat op grond van maatschappelijke,
cultureele en economische 'belangen met in
voering van den weekdienst niet langer ge
wacht kon worden en men geloofde, dat een
gunstige postverbinding de opleving van
'handel en nijverheid in de hand zou werken.
De verwachting was, dat het postvervoer
zich met den weekdienst ongeveer als volgt
zou ontwikkelen:
Eerste 3 maanden (OctoberDecember
1931) 50 K.G. gemiddeld per vlucht; eerste
'half jaar 1932 200 K G. gemiddeld per-
vlucht; tweede 'half jaar 1932 300 K G.
gemiddeld per viucht; 1933 400 K.G. ge
middeld per vlucht.
De werkelijke uitkomsten zijn geweest:
Eerste 3 maanden (OctoberDecember
1931) 244 K.G. gemiddeld per vlucht; eerste
half jaar 1932 238 K.G. gemiddeld per vlucht;
tweede half jaar 1932 (voor zoover bekend)
261 K.G. gemiddeld per vlucht.
De uitkomsten over de 3 maanden van
1931 en het eerste half jaar van 1932 zijn
dus aanzienlijk beter dan verwacht werd. De
uitkomsten over het 2de halfjaar zijn aan
vankelijk beneden de verwachting, doch niet
ongunstig. De gioote hoeveelheid post in
December met Kerstmis en Nieuwjaar zal
ook dit gemiddelde stelhg nog hooger bren
gen.
Wanneer men bedenkt, dat het geheele
postvervoer uit Nederlandsch-Indië (zeepost
en landmail) sedert Oct. 1931 met ongeveer
18 pCt. terugliep en van ruim 900 K G. ge
daald is tot omstreeks 740 K.G., dan maakt
de luchtpost met een gemiddelde van 260
K.G.geen slecht figuur, vooral niet wanneer
men bedenkt dat in de kilogrammen per
luchtpost meer brieven gaan( tengevolge van
5 en 10 gr. tarieven) dan in de kilogrammen
per zeepost verzonden.
Thans komen met ingang van 5 October
twee nieuwe tarieven. Een pakketposttarief
zal worden ingevoerd en een goedkoop ta
rief voor gedrukte stukken. Het laatste
wordt berekend tegen 10 per Kg. Of het
mogelijk zal zijn om op deze wijze de exploi
tatie der Posterijen tot een sluitende te ma
ken, moet de toekomst leeren. Op het oogen
blik is deze voor de Posterijen nog niet gun
6e op 1 Juli ingevoerde verlaging van het
luchtrecht voor brieven van 5 tot 10 gr.
heeft een gunstigen invloed gehad Het aan
tal dezer brieven neemt geleidelijk toe, zon
der dat het aantal der brieven van 5 gr. of
van 20 gr. vermindert.
Het vervoer van passagiers en goederen is
bedoeld als een aanvullende bron van in
komsten.
Dat deze als zoodanig nu reeds waarde
heeft, blijkt uit ti# financieele uitkomsten.
Deze overschreden in de eerste 8 maanden
van 1932 reeds aanzienlijk de raming, welke
men voor 12 maanden had opgemaakt.
Het passagiersvervoer is ondanks de
ongunstige tijden stijgende, hetgeen blijkt
uit de omstandigheid, dat men uitgaand 144
personen heeft vervoerd en thuisgaand 162.
Het aantal reizigers, dat van het eene
eindpunt tot het andere werd vervoerd be
droeg 22.
Een zeer belangrijke maatregel, die met
den winterdienst op 1 November a.s. zal in
gaan, is de verlaging van het passagetarief
Amsterdam—Batavia van 2200 tot 1750
met inbegrip van logies en voeding onder
weg.
De K. L. M. stelt zich voor met dit lagere
tarief een ruimere klasse van reizigers te be
reiken, voor welke de snelle en tevens be
langwekkende overtocht groote voordeelen
biedt.
Ook het vrachttarief wordt met 1 Novem
ber aanzienlijk verlaagd en van 17.50 per
Kg. teruggebracht op 12.50.
De resultaten van den weekdienst zijn,
technisch gesproken, zeer bevredigend. Com
mercieel zijn zij, voor de K. L. M atlhans,
gunstiger geweest dan de verwachting.
Instede van naast de inkomsten uit het
postcontract nog subsidie te behoeven, sluit
de exploitatie over de eerste 8 maanden van
1932 met een batig saldo. Dank zij het nieu
we materieel en dank zij verschillende bezui
nigingen zijn de uitgave beneden de raming
gebleven, terwijl de inkomsten uit passagiers-
en goederenvervoer, de ramingen hebben
overtroffen.
De exploitatie-uitkomsten van de Posterij
en zijn oeneden de raming gebleven. De in
voering van de nieuwe tarieven zal hierin
mogelijk een gunstige wending brengen.
De K. L. M. blijft haar geheele aandacht
vestigen op verbetering van den dienst. Deze
verbetering beteekent in de eerste plaats ver
snelling, indien deze althans niet gaat ten
koste van veiligheid en regelmaat. Versnel
ling moet gezocht worden in snellere vlieg
tuigen en langere vliegtijden.
Aan eerstgenoemde wordt voortdurend
aandacht besteedt en het vraagstuk der snel
heid is in doorloopende studie. Wat het laat
ste betreft, meent de directie, dat de beman
ningen met de huidige vliegtijden aan de
grens van het toelaatbare zijn gekomen en
dat verhooging der vliegtijden alleen met uit
breiding van het boordpersoneel te verkrij
gen is.
De K. L. M. staat op het standpunt, dat
met den huidigen stand der techniek en met
de huidige orgaisatie geen versnelling met
sprongen kan worden gemaakt.
Vergelijkt men echter den reisduur van
zomer-'en winterdienst van thans met dien
van den 14-daagschen dienst, dan is reeds
een belangrijke versnelling bereikt. De 11
reisdagen in den zomer zijn gedaald tot 9,
de 12 van den winter tot 10.
Mocht de K. L. M. er in slagen om sa
men met de K. N. I. L. M. de opdracht van
tijdelijk vervoer der Australische post te ver
krijgen, dan zou hiermede de kroon op het
werk worden gezet. Onderhandelingen over
dit vervoer zijn nog gaande.
(Buiten verantwoordelijkheid, van de
Redactie. De opname in de rubriek, bewijst
geenszins dat de redactie er mede instemt).
Mijnheer de Redacteur!
In de courant van Maandag zijn opgeno
men de kantongerechtzaken en daarbij trof
mij de zaak van den 21-jarigen kruideniers
bediende van de firma de Wijs en Broers die
veroordeeld werd tot 1.50 boete omdat hij
op Zaterdag op den Zandersweg had gere
den. In het rechtbankverslag staat dat deze
weg van Zaterdagvoormiddag 12 uur tot
Maandag is afgesloten, naar een waarschu
wingsbord vermeldt.
Dat is evenwel onjuist. Het bord vermeldt:
afgesloten op Zaterdagmiddag en op Zon- en
Feestdagen. Ik was er bij toen het proces
verbaal tegen den jongen werd opgemaakt.
Het was toen 8 uur in den avond, dus de
Zaterdagmiddag was voorbij en de jongen
dus niet strafbaar. Andere fietsers, wien
procesverbaal dreigde,, hebben daarop den
Alkmaarschen politie-agent nog opmerk
zaam gemaakt. De jongen, die pas in Alk
maar is en van de verkeersborden niets af
weet is dus de dupe van een dwaling gewor
den. Het zou zeker goed zijn als hij alsnog te
bewegen was in hooger beroep te gaan en dat
de gemeente een ander bord plaatst of geen
procesverbaal meer opmaakt.
Met dank voor de plaatsing,
C. VAN NIEKERKEN,
Heiloo.
Mijnheer de Redacteur,
Ondergeteekende verzoekt beleefd plaat
sing van het volgende. Bij voorbaat mijn
dank.
Sinds de overkapping van de Korenbeurs
blijven daar geregeld musschen in, welke
daar in opgesloten zijn van Zaterdag tot
Vrijdag. Wat betreft eten voor hen, dat is
wel aanwezig, doch drinken geen druppel.
Ik heb van den zomer dan ook meer dan eens
dooie exemplaren gevonden, op één Vrijdag
morgen zelfs 6 stuks.
Nu is dit euvel heel gemakkelijk op te los
sen door b.v. een raam open te laten, doch
dit is volgens bevoegde autoriteiten niet mo
gelijk met het oog op 't bevuilen van de beurs
door de in en uitvliegende vogels. Dus een
aantal daar geregeld verblijvende dieren be
vuilen het gebouw niet?
Nu is een beroep op marktmeester en op
den directeur van het marktwezen nutteloos.
Dit is reeda gedaan, aan beloften geen ge
brek doch resultaten nihil.
Nu hoop ik dat er door bovenstaand schrij
ven verbetering komt. Ter overtuiging zijn er
op het oogenblik nog wel eenige musschen-
lijkjes aanwezig en wat bevuilen aangaat de
straat ziet wit.
Nogmaals dankend,
J. G V.
(Misschien is er een oplossing te vinden
door een paar bakjes water in de beurs te la-
tep staan. Red. Alkm. Crt.)