Speet £uchtiMact Jsigezwden Stukken Dagelijksche North State Prijsvraag 'Pluimveeteelt. JHR. E. VAN LIDTH DE JEUDE f. Te Den Haag is plotseling overleden de journalist jhr. van Lidth de Jeude, bekend schrijver van novellen en ver schillende romans. De Tel deelt over hem meue. De heer Van Lidth de Jeugde genoot als stylist met een geestige, vlotte pen, als schrijver van het genrestuk, de no velle het korte ve.-haal, en ook als romancier, zoow el in als buiten de jour nalistiek groote bekendheid. Met een korte onderbreking, toen hij fti den sui kerhandel te Amsterdam werkzaam was, is zijn geheele leven, van zijn prille jeugd af, gewijd geweest aan het werk met de pen. De eerste jaren van zijn carrière lig gen in Nederland, toen hij als feuilleto- nist aan verschillende bladen, oa. aan „De Telegraaf", medewerkte en zijn eerste romans, zijn jeugdwerk, in 1911 en 1912 het licht zagen. Spoedig daarop voerde hij de redactie van het maandblad „Nederland", tot dat een vereerend aanbod hem naar Indië riep. De heer Wybrandts bood hem een plaats aan als hoofdredacteur van het „Nieuws van den Dag van Neder- landsch-Indië" en zijn geestige, originee- le en frissche schrijftrant maakte zijn ruim vierjarig verblijf in de tropen tot een succes. Na zijn terugkeer in Europa woonde hij eenige jaren te Brussel. Het bleek alras, dat de moeilijke en zware tropische jaren zijn initiatief en talent niet geschaad hadden. Uit dien tijd da teeren eenige romans, waarvan de be kendste zijn „Brieven d'e hem nooit be reikten", „Vertrouwd geleide" er. „De vreemde erfenis". Met veel talent voerde hij de redactie van de „O -manpost", het orgaan van de Radio-I', 'and. Sedert ruim een jaar woonde de heer Van I.idt de Jeude weer in Nederland, te 's-Gra- venhage, en in dezen tijd zijn de banden tusschen hem en ons blad, die reeds eerder gelegd waren, steeds inniger ge worden. Zijn enquête naar de levensom standigheden der binnenschippers ligt nog ver. ch in het geheugen, evenals zijn impressies van Stille armoede en het Leidsche studentenleven. De algeheel e publicatie van zijn serie over de vreem de arbeidskrachten heeft hij helaas niet geheel meer mogen beleven. KORTE BERICHTEN. Het Tweede Kamerlid en secretaris van de Liberale Staatspartij „De Vrijheidsbond" mr. G. A. Boon wordt morgen vijftig jaar. De bestaren van een aantal gemeenten in de Graafschap hebben in een adres aan de Tweede Kamer verzocht te willen verhinde ren dat de rechtbank te Zutfen wordt opge heven. Ook verschillende vereenigingen heb ben zich tot de Tweede Kamer gewend om behoud van de rechtbank te bepleiten. De gemeenteraad van Den Helder heeft besloten tot den aanleg van een weg, die een korte verbinding vormt met het landelijk deei der gemeente, het dorp Julianadorp. Gisteren is in een perceel in de Hemo- nylaan te Amsterdam een 82-jarige bewoon ster van de trap gevallen. Zij is overleden UITSLAG VERKOOPING. Dinsdagavond had te Egmond aan den Hoef ten overstaan van notaris Riet, de open bare verkooping plaats van huis en erf en bouwterrein, eigendom van den heer Th. Ka bel. Huis en erf, groot 13 A. 5 c.A. bracht, op 1280 en werd op 10 gemijnd door den heer Jb. Schuit. Het bouwterrein in totaal groot 60 A. 30 c.A. was verdeeld in 5 perceelen. Drie perceeltjes plm. groot 1986 M2. wer den eigendom van Gebr. Nieuwenhuizen voor 1190. Een perceel groot 2399 M2 voor 455 werd eigendom van den heer KL Wittebrood. Een perceel plm. groot 1645 M2 werd door den eigenaar opgehouden. Vragen, deze rubriek betreffende, kunen door onze abonné's worden ge zonden aan Dr. te Hennepe, Diergaarde- singel 86a te Rotterdam. Postzegel voor antwoord insluiten en blad vermelden. Laat de kippen enten tegen Diptherie. Voor ik verder ga met mijn beschrij ving van de reis naar Joego-Slavië moet ik eerst weer eenige vragen beantwoor den, die voor het oogenblik van alge meen belang zijn. De vraagstelleis zul len tevens begrepen hebben dat door mijn afwezigheid hun brieven zijn blij ven liggen. J Een lezer vraagt mij raad over zijn pauwen De «ene loopt te gapen en de andere heeft een dikke kop en kan niet eten. De snavel staat open, de oogen zelf zijn open maar bij de snavel is het aan beide kanten zoo dik, dat hij op den grond niets zien kan. Nu houd ik er heelemaal niet van om een ziekte te noemen zonder dat ik het geval onderzocht heb, maar hier durf ik toch wel te zeggen dat het diphtherie be treft. En juist omdat thans de tijd van 6not en diphtherie weer nadert wil ik er even op Ingaan. De diphtherie wordt veroorzaakt door een smetstof die zeer gemakkelijk van het eene dier op het andere over kan gaan, net als verkoudheid. De diphthe- voor electrische of andere fietsen. De flets van Donderdag 29 Sept. 1932 gewonnen door P. de Roo, Timmerman, Molen straat 161, Assen: van Vrijdag 30 Sept 1932: K. Bijl, Landbouwkundig Consulent Ztnkweg 113. Oud-Beljerland; van Zater dag 1 Oct. 1932: J. Walet, Boekhouder, Domstraat G 131, Nljkerk (Gelderland). Eiken dag móet een fiets gewonnen worden met een kort antwoord. 37 fietsen werden reeds afgeleverd I Vraagt Uw sigaretten- wtakelier volledige bijzonderheden. De electrische flets werd gewonnen door Lamb. A. M. van Drunen, Behanger, Gasthuisstraat 6, 's-Bosch. riesmetstof is bovendien zeer taai, als men haar in de drooge vliesjes uit den snavel van zieke vogels bewaart blijft zij jaren lang besmettelijk. Dat wil dus zeggen dat als ik dit jaar onder mijn kippen diphtherie heb, dat dan de smet stof in allerlei reten en spleten van het hok terecht kan komen en daar, als wij het hok niet grondig ontsmetten, rustig het volgend jaar blijven zitten en dan de jonge kippen die we dan mochten heb ben, weer ziek maken. Hieruit volgt dus de eerste les bij diphtherie: Wij kunen haast niet te voorzichtig zijn met het ontsmetten der hokken. Schrok alles goed schoon met een heete soldaoplossing, dat is trou wens iets dat van tijd tot tijd altijd goed is. Bespuit, het hok en alle naden en hoe ken met een 5 creolineoplossing, waarin men tevens witkalk kan men gen. Men krijgt dan in één slag het hok goed ontsmet en mooi gewit. Voor den komenden winter heeft dit het voordeel dat men meer licht heeft en eventueel vuil gauwer ziet. Dat de smetstof taai en gevaarlijk is kan ik U ook nog op een andere manier aantoonen. Men heeft proeven genomen en zieke kippen laten steken door vlie gen. Daarna liet men deze vliegen een geruimen tijd in glazen zitten, zoodat ze niet opnieuw smetstof op konden doen. Daarna liet men ze opnieuw kippen of duiven steken en ziedaar, soms gelukte het na zes weken nog om op die manier door vliegen de ziekte over te brengen. Vraag dus voortaan maar niet hoe onze kippen aan de smetstof komen, de smet stof zit vrijwel overal en wordt zeer snei verspreid. Wat is het gevolg van de besmetting? Soms breekt de ziekte op de huid uit, soms op het slijmvlies van keel, neus of oog, of heter gezegd van de luchtwegen. Breekt de ziekte op de huid uit dan zien we rondom de oogen of den snavel of op kam cf lellen een soort wratjes ont staan. Dit noemt men pokken. We moe ten dus goed onthouden dat pokken bij pluimvee een vorm is van de ziekte veroorzaakt door diphtheriesmetstof. Veel meer komt het voor dat de smet stof, als zij in het bloed gekomen is, uitwerkt op de keel of den neus. De die ren krijgen dan allereerst een lichte ontsteking, waarbij vochtafscheiding op treedt. De kippenhouder noemt dat snot. Echter wordt deze snot heel gauw erger cn vormen zich in de bek en de lucht pijp gele vliesjes, die, als men ze weg- krabt, bloederige plekken achterlaten. De gewone verkoudheidssnot is dus wat anders dan de diphtherie-snot, al kan de verkoudheidssnot ook leeliik huishouden onder de kippen en vaak veel slachtoffers maken. Nu nog iets. Bij vogels bevinden zich onder de huid de rwangen groote holten, die in verbinding staan door fijne gaat jes met de neusnholte. Deze staat weer in verbinding met de oogen door middel van de traanbuizen en tenslotte staat de neuskeelholte weer door buizen in ver binding met de oogen. Als nu het slijm vlies van die holten ontstoken raakt krijgt men al heel gauw dat de verbin dingskanaaltjes verstopt raken en nu begint de misère. Vooral bij kippen, kal koenen, eenden en pauwen verzamelt zich in de holten van de wangen dit slijm, dat zich meer en meer ophoopt en d «wangen als knikkers onder de oogen doet uitpuilen. Hiermede hebben we dus nu het typische beeld zooals dat zich bij hevige snot en diphtherie vaak voor doet. Op zwellingen onder de oogen als knikkers, bij eenden waar deze onder- oogholten zeer groot zijn, zijn ze soms zoo groot als een duivenei. Het beste is deze gezwellen door een deskundige te doen openen en leegdruk- ken. Wordt dit niet voorzichtig gedaan dan is er kans dat een slagader geraakt wordt en krijgt men -hevige bloeding. De vliesjes in snavel en keel kunnen met een stomp mesje of houtspaantje af- gekrabt worden en de plekken even aangestipt met jodiumtinctuur. Bij dit alles moeten we echter beden ken dat we slechts de uitwendig zicht bare verschijnselen van een inwendige ziekte behandelen en dus niet de kwaal in den wortel aantasten. Verder loopen we veel kans om bij de behandeling van zieke vogels de smetstof sterk te ver spreiden en dus de ziekte te verergeren. Vandaar dat het veel beter is de ziek te te voorkomen door te zorgen dat de vogels ongevoelig zijn voor de smetstof. Als een dier ongevoelig is voor een be paalde smetstof hebben we voor een groot deel de ziekte onder de knie. Bij diphtlherie nu kan dat prachtig en kan men de kippen, duiven, kalkoenen, pau wen, enz. in laten enten door den dieren arts, waardoor ze ongevoelig worden en waardoor ze wat deze ziekte betreft, den komeaden herfst met een gerust hart tegemoet kunnen gaan. Hoe dat in zijn werk gaat in het volgende artikel. Dr. TE HENNEPE. Vervelende knaap: „Heelt O de microben la *n druppel regenwater wel eens gezien Het meisje: „Nee, maar lk heb wel gekke dingen ln l zeewater gezien", XSumy Mag.) HET NEDERLANDSCHE ELFTAL SAMENGESTELD. Voor den wedstrijd België—Ne derland op 16 October a.s. De keuze-commissie van den Koninklijken Nederlandschen Voetbalbond heeft na afloop van den wedstrijd van het Nederlandsche proef-elf tal tegen Bristol Rovers gisteravond het volgende elftal samengesteld voor den extra-wedstrijd BelgiëNederland, welke op 16 October a.s. te Brussel zal worden ge speeld: Van der Meulen (H.F.C., aanv.) v. Run Weber (P.S.V.) (A.D.O.) Pelikaan v. d. Broek Van Heel (Longa) (Xerxes) (Feijenoord) Nagels Adam v. d. Broek Mol v. Nellen (Ensch.) (H.V.V.) (P.S.V.) (K.F.C.) (D.H.C.) Reserves: Van Male (Feijenoord); v. Stok ken (D.W.S.); B. J. Paauwe (Feijenoord) en Bonsema (Velocitas). o De samenstelling van dit elftal zal wel een verrassing zijn voor zeer veel voetlballiefheb- bers. En het is vooral de middenlinie, die in deze samenstelling niet verwacht werd. Het schijnt echter, dat de gebroeders Paauwe mo menteel niet in goeden vorm zijn pn dat zij iiet leer te lang vast houden. Daardoor wordt het tempo te zeer vertraagd. Het is natuurlijk de vraag, of de plaatsver vangers beter zijn. Wellicht is het zelfs de vraag, of deze tweeeven goed zijn als de Paauwe's! Nagels heeft door zijn goed spel van gis teren in den oefenwedstrijd als rechts-bui- ten-plaats veroverd. En v. d. Broek neemt de plaats van Lagendaal in, omdat deze speler wellicht het geheele seizoen niet kan uitko men, althans niet kan oefenen, v. d. Broek is geen nieuweling in het Ned. elftal en kan zeer nuttig spelen, als hij zijn dag heeft. We dienen af te wachten, wat dit elftal te gen het zeer sterke België zal presteeren. Een kostbare naam! In het vierde elftal van H.B.S. speelt een jongmensch, dat voor de Haagsche club vrij duur kan worden. Men weet toch, dat elke week de namen der spelers van elk elftal op het wedstrijdformulier moeten worden inge vuld. En o wee, als er een foutje in staat. Dat beteekent boete voor de vereeniging. En nu speelt er in H.B.S. IV een zekere (schrik niet!)Raden Mas Mohammed Maladih Hany Ario Mataram. Heeft men extra formulieren beschikbaar?! Dammen. Een damjubileum te Litnmen. De Schaak- en Damclub „Vita Nova" te Limmen, een club die vele beoefenaren telt, zal op 8 November 12)4 jaar bestaan. Ter gelegenheid van dit jubileum, dat in stilte voorbijgaat, zal een wedstrijd gehou den worden, waarvoor een zilveren beker be schikbaar wordt gesteld. DE POSTVLUCHTEN OP 1NDIE. Hedenmorgen om 7 uur is het postvlieg tuig „de Kwartel" naar Indië vertrokken. Drie passagiers maken de reis mede, resp. een tot Boedapest, één tot Karachi en één tot Ba tavia. Aan boord bevindt zich 247.784 K-G. post en 104.330 K.G. lading. De Duif (thuisreis) te Karachi aangekomen. De Oehoe is heden uit Calcutta vertrokken en te Rangoon aangekomen. Het is ruim een jaar geleden, dat de plech tige opening van den weekdienst Amsterdam —Batavia door de K. L. M., in tegenwoor digheid van de koningin, op Schiphol plaats had. Wat is er in dit jaar bereikt? De directie der K. L. M. heeft in een pers conferentie deze vraag beantwoord en er eenige beschouwingen aan vast geknoopt over de toekomstmogelijkheden der lucht- verbinoing AmsterdamNed. Indië. In de eerste plaats wees de directeur, de heer Plesman, er op, dat de vloot in haar samenstelling een belangrijke verbetering ondergaan heeft. In October 1931 beschikte de K L M over 5 F. Vllb-vliegtuigen, uitgerust met 3 Titan motoren. Deze toestellen gaven op de Indië- route onvoldoende gerief en daarom werden ook nieuwe F XII toestellen in da vaart ge bracht. Deze vliegtuigen, uitgerust met drie Wasp-motoren zijn aanzienlijk sneller en bie den aan opvarenden en passagiers een groo- ter gerief. Intusschen had de Fokkerfabriek in Dec. 1931 de opdracht ontvangen tot den bouw van vijf F. XVIII-vliegtuigen, een veredeling van de F. XII. Twee van deze toestellen zijn nu, met de F. XII, sedert Augustus in de vaart, te weten de „Oehoe" en ..Pelikaan". Daarna volgen de „Kwartel", de „Snip" en „Rijstvogel". De snelheid van de F. XVIII is gemeten op 200 K.M. In een jaar tijds is de geheele Indië-vloot herzien en deze is nu uitsluitend samenge steld uit tien eenheden van snel en zeer bc trouwbaar materiëel van het nieuwste maak sel, waarmede <U K.L.M. alle luchtvaar! maatschappijen die op Azië vliegen, aanzien lijk voor is. De moeilijkheden aan een regelmatigen dienst verbonden moeten echter vooral onderschat worde" niet Het vliegend personeel heeft eveneens uit- J breiding ondergaan. Het is noodig gebleken het aantal vliegtuigbestuurders der K.L.M te brengen op 31. De kennis, welke voor het vliegen op de Indië-route vereischt wordt, bracht de noodzakelijkheid mede om een examen voor gezagvoerder op deze route in te stellen. Er zijn thans dertien gezagvoer ders op de route. Verschillende hunner heb ben al 8 tot 10 retourvluchten gemaakt. Een maildienst eischt vóór alles veiligheid. Zoolang er een maildienst is, is er nog nooit een mail verloren gegaan. En daar moeten wij ook in de toekomst rekening mee houden. Aangezien gedurende de wintermaanden het vliegen over Midden-Europa en den Bal kan bezwaarlijk is en daardoor vaak vertra gingen medebrengt, werd besloten om, indien de weersomstandigheden daartoe aanleiding geven, tot 1 Mei de route over Marseille en Rome te leggen, waardoor het traject Am sterdamAthene weliswaar op drie dagen in plaats van twee kwam te staan, doch deze re gelmatige verlenging met één dag was te ver kiezen boven die "dreigende onregelmatige verlenging met vaak verscheidene dagen Dit vliegen over de Zuid heeft groote voordeelen opgeleverd. De eerste vlucht in 1931 had plaats op 29 October. Dit jaar zal de eerste vallen op 3 November. In tegenstelling met verleden jaar zal men echter dezen winter trachten door het vertrek van Schiphol op 5.30 uur te stellen, het traject Amsterdam Athene ook in 2 dagen af te leggen (eerste dag tot Rome), zoodat in den winter een reis- duur van 10 dagen kan verkregen worden. In omgekeerde richting is het verleden jaar reeds niet moeilijk gebleken om Athene—Am sterdam in twee dagen te vliegen, daar men van Oost naar West op dit traject twee uren daglicht wint. In den zomer is, doordat in de maanden Juni, Juli en Augustus het traject Amster damAthene in één dag gevlogen kan wor den (mogelijk door een vertrek om 4 uur 's ochtends van Schiphol) de reistijd Amster dam—Batavia op 9 dagen teruggebracht. Er bestond de mogelijkheid, dat op 1 Oct. j.1. de Perzische route gesloten zou worden. In dat geval zou de K.L.M. met medewerking der Britsche regeering het Engelsche voor beeld hebben gevolgd en de route verlegd hebben langs de kust van Arabië, waartoe de Imperia! Airwais definitief besloten heeft. Zoolang de Perzische regeering echter geen bezwaar maakt tegen het volgen van haar kustlijnen door onze vliegtuigen, geeft de K L. Maan de Perzische route de voorkeur. Sedert F. XII- en F. XVIII-vliegtuigen in de vaart zijn is er slechts één technische sto ring van belang te melden, nl. toen te Ran goon een schroef beschadigd werd door een verkeerde manoeuvre bij het rijden naar de loods. De hulp van den draadloozen dienst, die dit jaar weer belangrijk is uitgebreid en oa. in de Golf van Bengalen een reeks zeer goed werkende stations heeft ingesteld, heeft er niet weinig toe bijgedragen, een 'hoogere graad van regelmatigheid te handhaven, ook in minder gunstige omstandigheden. Ook de weerberich+endienst der verschil lende landen, zij het ook, dat deze ten gevolge van bezuinigingen vaak minder uitvoerig is geworden, 'heeft zich zeer nuttig en betrouw baar getoond. De grocte geldschaarschte heeft ten gevolge, dat van Britsche zijde niet alles 'kan worden gedaan, wat in verband met den drukken dienst wel wenschelijk zou zijn. Echter doet de Britsche overheid alles, wat in de gegeven omstandigheden in haar ver mogen ligt om ons te 'helpen en deze hulp moet zeer gewaardeerd worden. De organisatie in alle landingsplaatsen langs de route loopt thans zeer bevredigend. Het snelle overbrengen van de post is en blijft hoofdzaak. De verwachtingen, wat de exploitatie-uitkomsten betreft, waren bij de Posterijen niet te hoog gespannen. Men over woog, dat op grond van maatschappelijke, cultureele en economische 'belangen met in voering van den weekdienst niet langer ge wacht kon worden en men geloofde, dat een gunstige postverbinding de opleving van 'handel en nijverheid in de hand zou werken. De verwachting was, dat het postvervoer zich met den weekdienst ongeveer als volgt zou ontwikkelen: Eerste 3 maanden (OctoberDecember 1931) 50 K.G. gemiddeld per vlucht; eerste 'half jaar 1932 200 K G. gemiddeld per- vlucht; tweede 'half jaar 1932 300 K G. gemiddeld per viucht; 1933 400 K.G. ge middeld per vlucht. De werkelijke uitkomsten zijn geweest: Eerste 3 maanden (OctoberDecember 1931) 244 K.G. gemiddeld per vlucht; eerste half jaar 1932 238 K.G. gemiddeld per vlucht; tweede half jaar 1932 (voor zoover bekend) 261 K.G. gemiddeld per vlucht. De uitkomsten over de 3 maanden van 1931 en het eerste half jaar van 1932 zijn dus aanzienlijk beter dan verwacht werd. De uitkomsten over het 2de halfjaar zijn aan vankelijk beneden de verwachting, doch niet ongunstig. De gioote hoeveelheid post in December met Kerstmis en Nieuwjaar zal ook dit gemiddelde stelhg nog hooger bren gen. Wanneer men bedenkt, dat het geheele postvervoer uit Nederlandsch-Indië (zeepost en landmail) sedert Oct. 1931 met ongeveer 18 pCt. terugliep en van ruim 900 K G. ge daald is tot omstreeks 740 K.G., dan maakt de luchtpost met een gemiddelde van 260 K.G.geen slecht figuur, vooral niet wanneer men bedenkt dat in de kilogrammen per luchtpost meer brieven gaan( tengevolge van 5 en 10 gr. tarieven) dan in de kilogrammen per zeepost verzonden. Thans komen met ingang van 5 October twee nieuwe tarieven. Een pakketposttarief zal worden ingevoerd en een goedkoop ta rief voor gedrukte stukken. Het laatste wordt berekend tegen 10 per Kg. Of het mogelijk zal zijn om op deze wijze de exploi tatie der Posterijen tot een sluitende te ma ken, moet de toekomst leeren. Op het oogen blik is deze voor de Posterijen nog niet gun 6e op 1 Juli ingevoerde verlaging van het luchtrecht voor brieven van 5 tot 10 gr. heeft een gunstigen invloed gehad Het aan tal dezer brieven neemt geleidelijk toe, zon der dat het aantal der brieven van 5 gr. of van 20 gr. vermindert. Het vervoer van passagiers en goederen is bedoeld als een aanvullende bron van in komsten. Dat deze als zoodanig nu reeds waarde heeft, blijkt uit ti# financieele uitkomsten. Deze overschreden in de eerste 8 maanden van 1932 reeds aanzienlijk de raming, welke men voor 12 maanden had opgemaakt. Het passagiersvervoer is ondanks de ongunstige tijden stijgende, hetgeen blijkt uit de omstandigheid, dat men uitgaand 144 personen heeft vervoerd en thuisgaand 162. Het aantal reizigers, dat van het eene eindpunt tot het andere werd vervoerd be droeg 22. Een zeer belangrijke maatregel, die met den winterdienst op 1 November a.s. zal in gaan, is de verlaging van het passagetarief Amsterdam—Batavia van 2200 tot 1750 met inbegrip van logies en voeding onder weg. De K. L. M. stelt zich voor met dit lagere tarief een ruimere klasse van reizigers te be reiken, voor welke de snelle en tevens be langwekkende overtocht groote voordeelen biedt. Ook het vrachttarief wordt met 1 Novem ber aanzienlijk verlaagd en van 17.50 per Kg. teruggebracht op 12.50. De resultaten van den weekdienst zijn, technisch gesproken, zeer bevredigend. Com mercieel zijn zij, voor de K. L. M atlhans, gunstiger geweest dan de verwachting. Instede van naast de inkomsten uit het postcontract nog subsidie te behoeven, sluit de exploitatie over de eerste 8 maanden van 1932 met een batig saldo. Dank zij het nieu we materieel en dank zij verschillende bezui nigingen zijn de uitgave beneden de raming gebleven, terwijl de inkomsten uit passagiers- en goederenvervoer, de ramingen hebben overtroffen. De exploitatie-uitkomsten van de Posterij en zijn oeneden de raming gebleven. De in voering van de nieuwe tarieven zal hierin mogelijk een gunstige wending brengen. De K. L. M. blijft haar geheele aandacht vestigen op verbetering van den dienst. Deze verbetering beteekent in de eerste plaats ver snelling, indien deze althans niet gaat ten koste van veiligheid en regelmaat. Versnel ling moet gezocht worden in snellere vlieg tuigen en langere vliegtijden. Aan eerstgenoemde wordt voortdurend aandacht besteedt en het vraagstuk der snel heid is in doorloopende studie. Wat het laat ste betreft, meent de directie, dat de beman ningen met de huidige vliegtijden aan de grens van het toelaatbare zijn gekomen en dat verhooging der vliegtijden alleen met uit breiding van het boordpersoneel te verkrij gen is. De K. L. M. staat op het standpunt, dat met den huidigen stand der techniek en met de huidige orgaisatie geen versnelling met sprongen kan worden gemaakt. Vergelijkt men echter den reisduur van zomer-'en winterdienst van thans met dien van den 14-daagschen dienst, dan is reeds een belangrijke versnelling bereikt. De 11 reisdagen in den zomer zijn gedaald tot 9, de 12 van den winter tot 10. Mocht de K. L. M. er in slagen om sa men met de K. N. I. L. M. de opdracht van tijdelijk vervoer der Australische post te ver krijgen, dan zou hiermede de kroon op het werk worden gezet. Onderhandelingen over dit vervoer zijn nog gaande. (Buiten verantwoordelijkheid, van de Redactie. De opname in de rubriek, bewijst geenszins dat de redactie er mede instemt). Mijnheer de Redacteur! In de courant van Maandag zijn opgeno men de kantongerechtzaken en daarbij trof mij de zaak van den 21-jarigen kruideniers bediende van de firma de Wijs en Broers die veroordeeld werd tot 1.50 boete omdat hij op Zaterdag op den Zandersweg had gere den. In het rechtbankverslag staat dat deze weg van Zaterdagvoormiddag 12 uur tot Maandag is afgesloten, naar een waarschu wingsbord vermeldt. Dat is evenwel onjuist. Het bord vermeldt: afgesloten op Zaterdagmiddag en op Zon- en Feestdagen. Ik was er bij toen het proces verbaal tegen den jongen werd opgemaakt. Het was toen 8 uur in den avond, dus de Zaterdagmiddag was voorbij en de jongen dus niet strafbaar. Andere fietsers, wien procesverbaal dreigde,, hebben daarop den Alkmaarschen politie-agent nog opmerk zaam gemaakt. De jongen, die pas in Alk maar is en van de verkeersborden niets af weet is dus de dupe van een dwaling gewor den. Het zou zeker goed zijn als hij alsnog te bewegen was in hooger beroep te gaan en dat de gemeente een ander bord plaatst of geen procesverbaal meer opmaakt. Met dank voor de plaatsing, C. VAN NIEKERKEN, Heiloo. Mijnheer de Redacteur, Ondergeteekende verzoekt beleefd plaat sing van het volgende. Bij voorbaat mijn dank. Sinds de overkapping van de Korenbeurs blijven daar geregeld musschen in, welke daar in opgesloten zijn van Zaterdag tot Vrijdag. Wat betreft eten voor hen, dat is wel aanwezig, doch drinken geen druppel. Ik heb van den zomer dan ook meer dan eens dooie exemplaren gevonden, op één Vrijdag morgen zelfs 6 stuks. Nu is dit euvel heel gemakkelijk op te los sen door b.v. een raam open te laten, doch dit is volgens bevoegde autoriteiten niet mo gelijk met het oog op 't bevuilen van de beurs door de in en uitvliegende vogels. Dus een aantal daar geregeld verblijvende dieren be vuilen het gebouw niet? Nu is een beroep op marktmeester en op den directeur van het marktwezen nutteloos. Dit is reeda gedaan, aan beloften geen ge brek doch resultaten nihil. Nu hoop ik dat er door bovenstaand schrij ven verbetering komt. Ter overtuiging zijn er op het oogenblik nog wel eenige musschen- lijkjes aanwezig en wat bevuilen aangaat de straat ziet wit. Nogmaals dankend, J. G V. (Misschien is er een oplossing te vinden door een paar bakjes water in de beurs te la- tep staan. Red. Alkm. Crt.)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1932 | | pagina 7