dlksnaarsche Courant. In den Alkmaarder Hout. iBuitenland £uchtuaact Spoct dondert vier en dertigste Jaargang. WOENSDAG 19 OCTOBER. STORM OVER EUROPA. Haagsche brieven. No. 247 *932 (Nadruk verboden). I. Alkmaar en Haarlem, na Amsterdam tle belangrijkste steden van Noord-Hol land, hebben sinds oude tijden gestre den, wie van Kennemerland de schoon ste stad zoude zijn, en terecht was de Haarlemmer trotsch op zijn Hout met de Dreef, met den ruimen Hertenkamp, en met zijn onaangenaam mensch. Wie buiten Alkmaar kent onzen Alkmaarder- hout, die in intieme schoonheid zeker niet de mindere is van den Haarlem- pier? Wij zijn tevreden dien Alkmaar- derhout als geschenk van het voorge slacht te bezitten, met het bosch van Heiloo, een laatste overblijfsel van het uitgestrekte jachtdomein der Holland- sche graven. Doel van deze opstellen zal zijn, de liefde van den Alkmaarder voor zijn Hout nog te vergrooten, door hem tot grooter belangstelling en inni ger kennismaking met den Hout te brengen. In 't bijzonder door over ons dierenpark in den Hout te vertellen Welke Alkmaarder, jong en oud, kent niet de hertjes en de eendjes, het fazan tenhuis, de volière, de marmottenvilla en nu sinds kort de apenkooi? Daarover te schrijven ware overbodig, en boven dien gevaarlijk, omdat onze apenkooi warm is van den strijd tusschen vóór- en tegenstanders, omdat de apenkooi een politiek onderwerp beteekent, en de politiek uit onzen Hout geweerd dient te blijven. Waren zelfs de arbeiders van het „Westerlicht" niet in twee partijen verdeeld, waarvan de eene haar kuchie van half negen verorberde geschaard om de apenkooi, terwijl de andere partij afkeerig van deze levende spiegels van menschelijke eigenschappen de gemoedelijkheid van het marmottenhuis tijdens haar schafttijd verkoos? Viel de scheidingslijn tusschen de aapzoekende en aapvliedende werklieden samen met een politieke of religieuze lijn? Ik weet 't niet, maar ik wensch geen nieuwe apenkooidebatten te doen ontvlammen. Liever wil ik schrijven over den Her tenkamp en den Eendenvijver, te zamen ons Dierenpark. Ik zou U wel willen uitnoodigen, om eens vroeg in den mor gen, als de zonnewarmte pas begint te komen, als er nog heel weinige men- schen zijn, een rondwandeling te maken om den Hertenkamp. Gij zult den indruk krijgen, dat de dieren, en vooral de herten, zich dan nog vrij ge voelen, vóórdat hun diensttijd terwille van het menschdom is aangevangen. De hertebokken liggen nog ergens gemoe delijk bijeen en houden herkouwend mcigensocieteitf de aanwezigheid van een mensch wekt de jonge reeën nog evenzeer tot plotseling opletten als in de vrije bosschen; plots richten zij hun hoofd en spitsen zijdelings de ooren, ge reed om weg te springen. Jonge reeën oefenen zich in de galop, de zéér snel le galop van het vluchtende hert, die zoo versneld kan worden, dat de bewe gende pooten voor ons oog onzichtbaar worden en alleen het vluchtende lijf U door zijn snelheid bekoort. Er is altijd wat anders en wat nieuws te zien en ik begrijp de verzuchting van een wande lenden burger op een mooien Zondag morgen: „wat is het toch jammer me neer, dat geen mensch op dit uur van den Hout komt genieten!" Die spontane opmerking pleitte voor de humane ge voelens van den man, maar ik was 'tniet met hem eens. De diensturen van onze houtbewoners zijn al zoovele, ?eker meer dan 10 uur daags. Laten wij hun ochtendvrijheid zoo weinig moge lijk verstoren, en blijven gelooven dat de morgennevelen voor den mensch onge zond zijn! Er is ook verder op den dag zooveel te zien en te genieten. Het is waar, dat de nieerkoetjes overdag bij voorkeur de een zaamheid zoeken in het omrasterde ter rein achter den eendenvijver, en het wandelend publiek van overdag mijden. Maar wie beseft niet, dat een meerkoet, die als een eend om brood gaat bedelen, voor den vriend van deze dieren een even tragischen indruk maakt als de bedelende beeren in Artis? Laat de die ren in Den Hout in vrijheid hun natuur bewaren Dat is het bijzondere en het wel zeer buitengewone van ons Dierenpark, dat daar op het groote grasveld een dieren wereld van diverse pluimage een levens positie blijkt gevonden te hebben, waar bij zonder onderlingen strijd en met we- derzijdsche eerbiediging van elkanders rechten geheel ongelijksoortige dier- groepen harmonisch samenleven. Een unicum? Zie de vijf thans nog vier, één lepe laar is einde Sept. op een mooien na jaarsmorgen verdronken gevonden jonge lepelaars aan den slootkant tegen over het fazantenhok, vaak ook gevijven verder weg op het grasveld, maar steeds tezamen. Die vijf lepelaars (de zesde is helaas in een gevecht met een kalkoen gesneuveld) zijn geboren in de beroem de lepelaarskolonie van het Zwanewater bij Callantsoog. Gij kent toch de lepe laars? Gij weet tocli, dat het geen ooic vaars zijn, al slapen ze ook op één poot en heeft het oude kinderliedje de beide namen ten onrechte aan elkaar gekop peld? De ooievaar heeft een langen puntsnavel, de lepelaar heeft zijn naam te danken aan een lepelvormige verbree ding aan 't einde van zijn snavel, verder mag hij zeker ooievaarachtig genoemd worden, en gedraagt zich even rustig en bezadigd. Zij beminnen de gezelligheid onder elkaar, maar houden zich verre van de ganzengemeente, die later onze aandacht zal opeischen. Hun natuurlij ke voeding van levende visch en kik- vorschen kunnen zij hier niet in vol doende hoeveelheid zelf vermeesteren, zijn dus aangewezen op datgene, wat de oppasser van het Dierenpark dagelijks ter tafel weet te brengen: stukjes gehakt vleesch en gehakte visch faut de mieux. Jonge en oude visschers van Alkmaar, die katvisch, witvisch of bliek hun vrij heid in het water terug pleegt te geven, bewaart dit kleine goed en brengt het bij oppasser De Vries of diens helpers, die ze dankbaar van U zal overnemen, gij zult de voldoening hebben, dat gij nooit meer zonder nut gevischt behoeft te hebben, want gij zult medegeholpen heb ben om onze jonge lepelaars de delica tesse van een versch vischje te hebben doen genieten, door Uwe hulp groeien de lepelaars op tot gezonde volwassen dieren! September 1932. te DE ONTPLOFFING OP DE MIJN TE ERKELEN. De ontploffing op de mijn Sophia-Jacoba Erkelen heeft gisteren opnieuw 3 slacht offers geëischt. In het ziekenhuis te Linnich zijn in den loop van den nacht drie zwaar gewonden overleden. Ook van de drie nog overlevende zwaargewonden is de toestand ernstig. vader nog vele uren had rondgedobberd al vorens er redding kwam opdagen. Windhoos in Dithmarschen. Gistermorgen is een windhoos over Reis- buettel in Dithmarschen getrokken, die be langrijke schade heeft aangericht. Het dak van een enorme schuur werd 500 tot 600 M. weggeslingerd en vernielde daarbij de mas ten van het hoogspanningsnet. De schuur woei volkomen in elkaar. Bij het instorten van een huisje werden een vrouw en een kind gewond. Ook elders zijn personen ge wond. In totaal zijn door den windhoos acht luizen vernield, vele andere beschadigd. Belgisch vrachtschip naar La Coruna opgesleept. De Duitsche zeesleepboot „Seefalke" heeft Maandag in de Golf van Gascogne een Bel gisch vrachtschip in nood aangetroffen De „Seefalke" heeft het schip de haven van La Coruna binnengesleept. Boven de Noord-Duitsche kust. De Noord-Wester storm, die gisteren ook joven de Noord-Duitsche kust woedde, nam gisteravond nog in hevigheid toe en bereikte te Hamburg af en toe een snelheid van 75 K.M. Het Nederlandsche ss. „Monica" moest wegens een motordefect op de beneden Elbe naar Hamburg terugkeeren. Na herstel van het defect kon het schip van morgen weer uitvaren. DE WERKLOOSHEID IN DE STAD NEW-YORK. Volgens den directeur van den Welvaarts- raad is thans een derde gedeelte van de in normale omstandigheden werkende inwoners van New York thans werkloos. m NOODTOESTAND IN THURINGEN. De Thüringsche regeering heeft zich het begin van deze week met een uitvoerig schrijven tot den rijkspresident, den rijkskan selier en verschillende andere rijksministers gewend, teneinde den noodtoestand, waarin Thüringen verkeert uiteen te zetten. Het eco nomische program der rijks regeering heeft in Thüringen nog geen resultaten gehad en zal ook voorloopig geen resultaten kunnen hebben. Vooral in het Thüringerwald en in de Rhön is de nood zeer hoog en de Thüring sche ministers doen dan ook een dringend beroep op de rijksregeering om Thüringen steun te willen verleenen. GANDHI GEEN BEROERTE. Het bericht, dat Gandhi een aanval van beroerte zou hebben gehad en dat zijn toe stand zorgelijk zou zijn, wordt volgens be richten van ambtenaren van de Yeravda-ge vangenis in Poena, waar Gandhi zich be vindt, gedementeerd. Zij verklaarden, dat Gandhi zich in een goede gezondheid verheugt. DE TSJECHISCHE MINISTER PRESIDENT AFGETREDEN. Het aftreden van de Tsjechische minister president Udrzal is thans een feit gewor den. De politieke ontvangsten bij president Masarijk op het slot Lana zijn afgebroken Masarijk begeeft zich heden naar Praag om zich bezig te houden met de vorming van een nieuwe regeering. Uit bezuinigings overwegingen zullen twee ministeries wor den opgeheven. Verwacht wordt dat Maly petz, agrarisch afgevaardigde tot minister president zal worden beneoemd. De storm aan de Noordzeekust De dreigende stormvloed aan de Duitsche Noordzeekust bracht reeds gisteravond tegen 22 uur windsnelheden van 8 tot 10. Talrijke stoomschepen, die de Elbe wilden uitvaren zagen zich gedwongen hun vertrek uit stellen. De vischtrawler uit Wilhelmshafen „Johns Vester" raakte voor de reede van Cuxhafen aan den grond. Er werd onmid dellijk assistentie verleend. Storm boven Berlijn De krachtige storm, die sedert Maandag boven West-Europa woedt, is Dinsdag ook overgeslagen op Midden-Duitschland. Des middags en des avonds werd te Berlijn een gemiddelde windsnelheid geconstateerd van 45 K.M. per uur. Veelvuldig bereikte de wind echter een snelheid van 70 K.M., windsterk te 9. Een storm van zoodanige kracht komt in Berlijn maar zelden voor. In de bosschen in de omgeving van Berlijn en in de parken werd veel schade aangericht. De straten en wegen liggen op vele plaatsen vol afgewaaide takken. Persoonlijke onge lukken hebben nog niet plaats gevonden. Kerk door den storm ingestort Sedert Dinsdagmiddag woedt ook boven Leipzig een hevige storm, die op sommige plaatsen groote schade heeft aangericht Zoo weraen in verschillende stadsdeelen boomen ontworteld en reclamezuilen omge waaid. In Roetha stortte tegen 10 uur des avonds de Marienkerk onder donderend ge raas in. Hierdoor werden alle electrische lei dingen gestoord, zoodat de stad in het duis ter werd gehuld. Persoonlijke ongelukken hadden niet plaats. Visscherstragedie op de Oostzee De kapitein van het regeeringsvaartuig „Walter Koerthe" bemerkte Dinsdag in de bocht van Swinemuende op ongeveer 3 mul van Koserho een onderstboven drijvende boot, waaraan zich een uitgeputte man hac vastgeklemd. Nadat de drenkeling aan boord was geholpen, werd het lijk van een jonge man ontdekt, dat aan het vaartuigje was vastgebonden. De geredde visscher vertelde dat hij met zijn zoon in dit bootje was uit gevaren. Door den plotseling opkomenden storm was het omgeslagen en de beide inzit tenden hadden zich aan het omgekeerde vaartuig vastgehouden. Toen de zoon teeke nen van uitputting gaf, heeft de vader hem met een touw vastgebonden. Na eenige uren was de jongeman toch bezweken, waarna de De tram, dat is een schoone zaak, En geeft den Hagenaar veel vermaak. Bij dat vermaak is voor velen, voor dege nen, die er geregeld mee te maken hebben en zich bij tijd en wijle gedupeerd voelen terecht of ten onrechte doet er niet zoo veel toe in dit geval een flinke dosis galgen humor. Wie niet van de tramlijnen afhanke lijk zijn, kunnen er gemakkelijk om lachen en er hun geestigheden en spotzucht op los laten. De buitenstaander, die het onophoudelijk gescharrel met de diverse tramlijnen aan ziet, denkt onwillekeurig aan een jongetje, dat een mooien trein met toebehooren heeft ge kregen en daarmee zielsgelukkig op den zol der of in een flinke groote kamer aan het spelen is. Hij verlegt de rails en verplaatst de wagens en als het hem zoo niet naar den zin is, dan moet het maar zus en wanneer hem hinderpalen in den weg komen in den vorm van zware kisten of koffers en onver plaatsbare meubels, dan moet het nog weer anders. Het hindert allemaal niets en er is nie mand, die op hem moppert, vooral niet, als hij ergens spelen kan, waar hij het gan»che resultaat van zijn vernuft rustig kan laten liggen tot hij er weer eens zin in heeft. Het groote element, dat zoo'n kindje zoo gelukkig maakt, is natuurlijk, dat hij kan „schal ten und walten" naar eigen welbehagen en het feit, dat er niemand op fiem moppert. En hier g;aat de vergelijking met de tram dan ook onmiddellijk mank, want op haar mop pert nu letterlijk iedereen, op de directie, de conducteurs, de bestuurders, het materiaal, op alles. En die bemopperden brommen ook weer onderling op elkaar, behalve natuurlijk het „stomme" materiaal. De directie zal zich in het algemeen pok wel allesbehalve zielsge lukkig voelen en het heen en weer schuiven, dat ze doet met wagens en lijnen en het ver anderen en aanbrengen van wijzigingen, waartoe zij zich telkens opnieuw verplicht voelt, is voor haar alles behalve een spelletje, maar bittere ernst. De Haagsche tram is in het huidige stadium van haar ontwikkeling sommige nurksen zeggen daarvoor in de plaats: verwording een puzzle vooi iedereen, een doolhof, waarin het heel moeilijk schijnt den goeden weg terug te vinden en daardoor is zij een bron van ergernis. Sedert het gemengd bedrijf tot stand kwam is de tram met verlies gaan werken, terwijl vroeger winsten werden gemaakt en het publiek, dat zich te voren ergerde over de tramdividenden en zich daardoor bestolen achtte, immers als er zoo groote winst ge maakt kon worden, was dat een bewijs, dat het tarief best nog wat verlaagd kon worden! ergert zich nu minstens even hard over het verlies, niettegenstaande de verhoogde ta rieven en zou het liefst de heele tram boy cotten, als het die niet zoo noodig had. Want behalve vele andere dingen is de Hagenaar ook een heel klein beetje gemakzuchtig en geen liefhebber van lange wandelingen, voor al niet als die min of meer geforceerd zijn. Bovendien zijn die verliezen, schoon alles behalve fictief, voor vele raadselachtig. Lijn drie, indertijd de lintworm onder de verschil lende lijnen, die de beide uiterste punten van onze stad samen verbond en bovendien mid den door de stad liep dat doet ze gelukkig nog maar die ook, behalve op de uren van lunch en diner, van het eene punt tot het andere goed bezet en voor het middentraject geregeld stampvol was, lijn drie dan bleek te duur in de exploitatie en er moest een stuk af- De Ersatz door een andere lijn, zoo dat het een kwestie van overstappen werd bleek zoo weinig in den smaak te vallen, dat de ruil, ook financieel, wel niet voordeelig gebleken zal zijn. Nu moest er opnieuw bezuinigd worden Onze tram is nog altijd veel te duur, daar over is ieder het roerend eens, directie en pu bliek. alleen de eerste doelt daarbij dan op de exploitatie en het laatste op het tarief, zoo dat die roerende overeenstemming niets an- der% dan bedriegelijke schijn is. Enfin, er moest weer bezuinigd worden en de Raac van Beheer kwam met een voorstel om van lijn drie nog maar een stukje af te nemen, wat in den raad werd geketst. Dan moest lijn 12 er maar aan gelooven. Ingekrompen moet er worden. Maar lijn 12 vormt de eeni ge verbinding van de bewoners der Vogel wijk met het station Hollandsche Spoor en daaronder zijn velen, die dagelijks tusschen de wielen zitten. Zoodat er over dezen maat regel, die niet veel anders dan een overrom peling was, een storm van verontwaardigde protesten is opgegaan. Het regent ingezonden stukken in de kranten, maar dat helpt natuur lijk niet; gedaan is gedaan en de tramdirectie zegt lakonfek, dat ze er ook niets aan doen kan en dat dit heusch wel de beste oplos sing was. Wat de gedupeerde Vogel wijkers natuurlijk heftig tegenspreken. Die beweren, dat het een slmksche manier is om weer een deel van de Haagsche bevolking te dwingen van twee trams'1 gebruik te maken, wat dan weer zooveel in het laatje brengt. Er zijn trouwens verschillende wijken in Den Haag, die met anders dan door twee trams onderling te bereiken zijn. Het gaat natuurlijk niet aan om voor ieder stadsdeel kleine lijntjes aan te leggen, maar waarom is de tramdirectie zoo hevig gekant tegen de zoogenaamde „overstapjes", die het mogelijk zouden maken met twee lijnen te reizen, zon der dat het voor de passagiers een onbetaal bare geschiedenis wordt? Zij heeft er ver schillende bezwaren tegen. In de eerste plaats alweer „te duur". Ter staving van welke be wering naar het voorbeeld van Amsterdam wordt verwezen Dan: de mogelijkheid van fraude, waardoor het de tram ontzettende bedragen zou kosten. Want de slechte nren- schen zouden zoo'n overstapje wel eens als een gewoon retourtje gaan gebruiken. En controle er op zou onmogelijk zijn. Een gewoon mensch vraagt zich af of het dan zoo heel erg zou zijn, als zoo'n tweede rit op dezelfde lijn werd afgelegd: men be taalt voor twee ritten en doet twee ritten. Anders wordt het natuurlijk als overstapjes zouden worden overwogen, die voor denzelf den prijs als één rit op een lijn, recht geven over te stappen op een andere, om een bepaald punt te bereiken. Maar zou de controle daar op inderdaad zoo moeilijk zijn? Met cijfers op een kaartje, voor de lijnen en een schrap je met het potlood van den conduc teur moet toch dunkt me, wel aan te geven zijn op welke lijn een kaartje genomen werd en voor welke verdere lijn het bestemd is. Maar de administratieve techniek van de tram schijnt zoo ingewikkeld te zijn. dat een leek allerlei dingen mogelijk acht, die door de directie tot de volslagen onmogelijkheden gerekend worden. Niemand begrijpt het en niemand doorgrondt het en het trammende publiek doet misschien nog maar het beste met, zij het ook zuchtende te zeggen: wat de heeren wijzen, moeten de gekken prijzen. En dan te trammen of niet te trammen, al naar den stand van hun portemonnaie en hun hu meur. Dat dit laatste er niet beter op wordt, is begrijpelijk. Men neemt nu eenmaal graag aan, zelfs in Den Haag, waar ze toch zoo hun best doen om ons anders aan het verstand te brengen, dat de tram er is voor het publiek en niet omgekeerd. En door al het geharre war raken we in een toestand van prikkel baarheid, zoodra we een tram zien en er in stappen. E>e passagiers onderling overladen elkaar niet met vriendelijkheden, integendeel. Zoo lichtgeraakt en prikkelbaar worden ze, dat scheld- en ruziepartijtjes op het balcon over inderdaad begane of vermeende onbe leefd- en zelfs onhebbelijkheden, langzamer hand een geregeld voorkomend verschijnsel worden. Soms deelt de conducteur mee in de alge- meene prikkelbaarheid. Dan krijgt hij van een irritabelen passagier den wind-van voren of hij wordt zelf onhebbelijk. Eerlijkheids halve moet ik er bij zeggen, dat ik dit laatste nog nooit anders heb bijgewoond dan na voorafgaande provocatie. Zoo was er on langs een conducteur, die een meneer vroeg even op zij te willen gaan, omdat hij voor een noodzakelijke manipulatie in den weg zat. Hij vroeg het vriendelijk en beleefd, driemaal. De man hield eenvoudig het hoofd afgewend en deed of hij niets hoorde. Dat hij niet doo was, had iedereen te voren kunnen consta- teeren. Toen, ja, toen maakte de conducteur een snel bedwongen gebaar of hij hem van zijn zitplaats wou sleuren, keerde zich om en bromde: „Stik vent!" Een paar van de passagiers hoorden het, maar geen was er, die het kwalijk nam. W. P. en olie te krijgen Er wordt dus een organi- satie in elkaar gezet om daaraan tegemoet *- komen. Hier is weer eens 'n schoon beeld van durf moed, schrijft 't blad. Mij hebben indertijd Van Tijen den man bewonderd die naar ndië vloog met 'n sportvliegtuigje, de Ade laar, hier is thans een bekend zakenman die, nog wel met zijn vrouw, 't aandurft in een eigen vliegtuig langs den voor een goed deel nog niet geëxploreerden luchtweg de eigen nederzetting aan de Oostkust van Afri- ka te bereiken. NEDERLANDSCH AANBOD NIET AANVAARD. De postdienst Anstralië—Enge» land. De interdepartementale commissie welke de voorstellen heeft onderzocht betreffende den maildienst Australië—Engeland, heeft, naar het Hlbd. verneemt, het aanbod der Nei derlandsche maatschappijen om de mails zonder subsidie te vervoeren niet aanvaard. Er is een wijziging aanbevolen in het aan bod der drie Australische maatschappijen om een dienst in te richten, die samen zou werken met de Imperial Airways te Singa pore of Karatsji. MORITZ DORNIER OVERLEDEN. Te Muenchen is gister overleden Moritz Dornier, de broer en medewerker van den be kenden vliegtuigbouwer Claudius Dornier. Hij is bezweken aan de gevolgen van een operatie. DE POSTVLUCHTEN OP INDIE. De Pelikaan (uitreis) is gister te Jodphur geland. De Oehoe (heenreis) is te Djask aange komen. Het honderdste postvliegtuig Morgen zal de honderdste K. L. M.-post vlucht van Amsterdam naar Batavia aan vangen. Het vliegtuig dat vertrekken zal is de „Havik"; de bemanning bestaat uit de hee ren G. M. H. Frijns, Th. W. v. Weyhrother P. B. Blok en G. v. Zadelhoff, die resp. als eerste bestuurder; tweede bestuurdeer; werk tuigkundige en radiotelegrafist de reis zul len maken. De post voor het vliegtuig moet uiterlijk hedenavond te Amsterdam zijn. ROTTERDAM-MOMBASA. De heer Van der Leeuw gaat met zijn vrouw in November per Puss Moth naar Oost-Afrika Naar het Hbld. verneemt heeft de heer Van der Leeuw, directeur van de fa. v. Nelle te Rotterdam, het plan opgevat om ia het laatst van November een vlucht te maken van Rotterdam naar Mombasa in Britsch Oost Afrika, waar de firma Van Nelle een eigen kantoor heeft. De heer Van der Leeuw zal deze vluch maken met zijn eigen De Havilland Puss Moth, waarmede hij dezen zomer regelma tig vloog: een aardige gesloten machine, waarmee deze goede sportvlieger ook heeft deelgenomen aan de rondvlucht over Neder land, eenige maanden geleden. Het ligt in zijn bedoeling om 26 Novem ber a.s. te vertrekken van Waalhaven en dan langs de bekende route Brussel-Parijs-Lyon naar Marseille te vliegen. Van daar langs de Riviera via Genua en Pisa naar Rome. Te Rome komt mevrouw Van der Leeuw haar echtgenoot gezelschap houden en teza men zullen zij dan de vlucht voortzetten Over Sicilië naar Tunis (over de Middelland sche Zee dus) en dan langs de kust op Mer zamatroe af. Van daar naar Cairo en dan langs den Nijl over Neirobia naar Mom basa. Natuurlijk zullen er eenige moeilijkheden te overwinnen zijn met betrekking tot de ravitailleering. Want niet overal is benzine Zwemmen. DE ZIEKTE VAN ZUS BRAUN. Een injectie physisch onmogelijk. Naar aanleiding van de uitlatingen van Zus Braun, na haar terugkomst uit Amerika, schrijft de geneeskundige medewerker van de N.R.Crt. aan zijn blad het volgende: Mevrouw Philipsen—Braun beweert, dat ze de wondroos, die ze aan haar been gekre gen heeft te danken, juister gezegd te wijten heeftaan een inspuiting, die iemand, die voor haar zat haar zoo in het voorbijgaan gegeven heeft zonder dat ze iets meer ge merkt heeft dan den prik. Men vraagt mij als medicus of dat mogelijk is. Ik heb maar een kort en bondig antwoord: onmogelijk! Ik ont ken niet de mogelijkheid iemand te prikken met een besmette naald, zelfs niet met een besmette injectienaald. Dat kan in een ondeel baar oogenblik, dat behoeft zelfs in het ge heel geen pijn te doen; de pijnpunten in de huid van het been liggen niet zoo dicht bij een, dat men er niet bij ongeluk of geluk tus- schendoor kan steken Dat behoeft zeker niet meer pijn te doen dan de steek van een insect. Dat kan dus, al acht ik zooveel gemeenheid en geraffineerdheid op een wedstrijd uitge sloten. Waar zou men de kwaadaardige kie men vandaan halen? Maar nog eens: dat kan. Maar een werkelijk» „inspuiting" te ge ven, zonder dat iemand het merkt, is physisch onmogelijk. Niet alleen vanwege de verhou ding tusschen twee personen, die voor elkaar zitten, maar ook omdat men daarvoor twee handen noodig heeft en het been moet fixee- renin één woord men probeere het maar, ook de meest in het inspuiten geroutineerde dokter en verpleegster zal dit kunststukje niet klaar spelen. Bovendien is een dergelijke in spuiting niet noodig om de besmetting over te brengen en een prik voldoende. Maar noch een prik, noch een inspuiting geeft een be hoorlijke kans van slagen, zoodat het ge- heele denkbeeld iemand op deze wijze uit te schakelen niet' te aanvaarden is Ik vermoed dat „Zus Braun" in haar koortsdroomen den Engelschen en den Nederlandschen dokter hoorende „praten", de woorden injection en infection heeft verward. Dat is de meest voor de hand liggende verklaring van het misver stand. Dat de verwekker van de wondroos of ery- sipelas door een besmetten insectensteek kan worden overgebracht is algemeen bekend. Wat eerlijk gezegd veel gevaarlijker ge weest is dan die geheele injectie of infectie is de stomme massage van weet-ik-wie, die de kiemen eerst recht in de circulatie heeft ge bracht. Over de behandeling kan ik kort zijn. Vast' staat, dat men in een dergelijk geval aan vankelijk den aard vai: de infectie niet pleegt te kennen en zoowel met warme als met kou de compressen naar hetzelfde doel pleegt te streven, zoodat de bewering, dat de aanvan kelijk toegepaste behandeling met warme compressen verkeerd was en door koude com pressen moest worden vervangen, ook al minder juist is. Laat men nu het verhaaltje over de „Olym pische injectiespuit" niet meer over vertellen, want als men het in het buitenland hoort met de opmerking er bij, dat men er daar in „little old Holland" nog geloof aan hecht, dan maken we ons heusch wel een beetje be lachelijk. Wat de trainer zegt. Naar aanleiding van deze kwestie heeft ook de trainer, de heer v. d. Putten, nog het een en ander gezegd en wel in een te Apel doorn gehouden vergadering. De heer v. d. Putten vertelde daar o.a. het volgende: Hij en Chris Berger behoorden onder het belangstellend publiek, toen „Zus" in de demi-finale uitkwam. Zij vonden, dat Zus niet goed zwom. De heer v. d. Putten begaf zich daarop naar zijn hotel en kwam toevallig in een autobus, waarin mevr. Braun en haar dochter en nog twee dames zaten. Mevr. Braun en Zus huilden; Zus had namelijk in eens zoo'n pijn in haar been gekregen. De heer v. d. Putten is met de dames naar haar hotel gegaan, heeft het been onderzocht en het gemasseerd. Volgens hem was een spier gezwollen; plotselinge kramp in de spieren komt bij zwemmers veel voor. De opgezette spier was ook goed voelbaar. Hij raadde Zus aan een warm bad tp nemen, waaraan zij di rect gevolg gaf. De heer v. d. Putten wilde de verantwoordelijkheid niet dragen alleen in deze zaak iets te zeggen en zeide dus, dat er een dokter bij gehaald moest wordern ten dokter kwam. Hij schreef heete omslagen voor Maar het hielp niet. Een andere dokter werd ontboden, die zeide, dat het been koude omslagen noodig had. Echter: de pijn nam

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1932 | | pagina 9