Jiechtsiaken Jieck&Sxhaol Owzc Jioioniën £ucfitoaact Aftistecdam&che ïBeucs k Meisjes-adspiranten. Wedstrijden van de Halter. WOLFOANO VON ORONAU NADERT NADERT ZIJN DOEL „GRAF ZEPPELIN" OP DE THUISREIS. BLIKSEM IN ANTENNE VAN EEN VLIEGTUIG GESLAGEN. Geen ernstige gevolgen. van 31 Oef. 1932 Opgave van NoordhoSlandisch Landbouwcredief N. V. 2% uitzending te bekostigen. Spr. was er van overtuigd, dat alle deelnemers hun uiterste best hadden gedaan om successen te ben«ten. Volgens spr's meening, is de algeheele in druk, die onze ploeg in Amerika heeft ge maakt, buitengewoon gunstig geweest. De deelnemers hebben zich gedragen als beschei den, waardige sportsmen. Tot den burgemeester zeide de heer van Rossem, dat bij de overgave van de Olympi sche vlag aan den burgemeester van Los An- geles zeer vleiende u-oorden zijn gesproken van de stad Amsterdam. Spr. bracht een dronk uit op het welzijn van net N.O.C. Namens de Nederlandsche pers sprak de heer H. A. Meerum Terwogt, terwijl als laatste preker Jhr. J. Feith eenige geestige anecdotes uit Amerika verhaalde. Tenslotte nam baron Schimraelpenninck van der Oye nogmaals het woord. Hij wilde niet de geschiedenis nagaan, hoe de noodigc gelden ingezameld zijn om de uitzending mo?elijk te maken. Alle sportbonden dankte hij voor hun medewerking. Doch een bijzonder woord van erkentelijkheid uitte hij aan het adres van den K.N.V.B. Spr. roemde de sportieve en on baatzuchtige daad voetbal stond immers niet op het programma der Spelen en daardoor was voor het overgroote deel de uitzending mogelijk geworden. Spr. sprak den wensch uit, dat op de volgende Spelen te Berlijn voetbal weer op het programma zal staan. Een film der Olympische Spelen, opgeno men door luitenant Pahud de Mortanges werd hierna vertoond. De aanwezigen bleven nog geruimen tijd gezellig bijeen. Wielrennen. DE ZESDAAGSCHE AMSTERDAM Spoorwegen geven korting voor bezoekers aan de Zesdaagsche. Onderhandelingen tusschen de Direcite der Zesdaagsdie te Amsterdam en de Neder landsehe Spoorwegen hebben ertoe geleid, dat voor reizigers uit de meeste groote plaat sen van ons land, die de Zesdaagsche bezoe ken, een belangrijke korting op de tarieven door de Nederlandsche Spoorwegen wordt toegestaan. Een andere groote tegemoetko ming van de zijde der Spoorwegdirectie is wel, dat speciaal in verband met de a.s. Zes daagsche gedurende dien tijd de gebruikelijk ééndaagsche retours, twee dagen geldig zul len zijn. Dit beteekent dus, dat de bezoekers aan de Zesdaagsche dus nog een gedeelte van den tweeden dag te Amsterdam kunnen vertoeven en den middag van den tweeden dag naar verkiezing in de stad of wellicht nogmaals bij de Zesdaagsche wielerwedstrij den kunnen doorbrengen. Bedoelde speciale reisbiljetten zijn te verkrijgen aan de ver schillende bitreaux van LissoneLindeman, alsmede aan alle andere voorverkoop-adres sen buiten Amsterdam dus niet aan de stations uitsluitend op vertoon van toe gangsbiljetten voor de Zesdaagsche. Boven dien zullen deze toegangsbewijzen bij elke spoorweg-controle getoond moeten worden Donderdag a s. keuring der baan De technische commissie der Nederland sche Wielren Uunie zal Donderdag a.s. de baan in het R. A. I.-Gebouw te Amsterdam overnemen en de daaraan verbonden keuring tegelijkertijd doen plaats vinden. De bouw van de baan is inmiddels zoo ver gevorderd, dat op de laatste afwerking na deze vrijwel gereed is. B Schoehuia 35 p.J 2e pr. A. Hoogland 34 3/4 p.j 3e pr. M. Paulissen 34 H p. jongens van 8 tot 12 jaar. 1ste afd.: late pr. W. de Haan 40 3/4 p.J 2e pr. K. Molenaar 36 1/4 p.; 3e pr. B. Kreb 35 1/4 p. 2e afd: 1ste pr. D. Stammes 35 p.; 2e pr. K. Koeman 33 3/4 p.; 3e pr. H. de Vries 32 3/4 p.: 3e afd.: 1ste pr. L. de Leeuw 36 p.; 2e pr. A. Mantowa 35 3/4 p.; 3e pr. H v. d Heuvel 35 p. 4e afd.: 1ste pr. K. Sluis 33 3/4 p.; 2e pr. J. Winkel 33H p.; 3e pr. B. Schoehuis 33H p. (na loting). 5e afd.: lste pr. W. Barluis 36 3/4 p.; 2e pr. Steenman 33 1/4 p 3e pr. O. Rox 33 p. lste afd.: lste pr. L. Keizer 41 p.; 2e pr M. Oostwouder 39X p.' 3e pr. T. van Sluijs 39 p. 2e afd: lste pr A. Koe emeij 40 p.2e pr. G. Molenaar 38 3/4 p.3e pr. H. Boer winkel. 3e afd.: lste pr. G. Mantowa 401/4 p., 2e pr. A. Benjamin 39 3/4 p.; 3e pr. J Boerwinkel 35 1/4 p. 4e afd.: Ie pr. M. Stap pers 36 p.; 2e pr. C. Hoorns 35 3/4 p.; 3e pr A Koeman 3555 p. Jongens-adspiranten. lste afd.: lste pr, S. Koster 39K p.; 2e pr. A. Kruidenfcer;- 37 3/4 p.; 3e pr. G Mulder 3714 p. 2e afd.: lste pr. C. Joon 39 p.j 2e pr. A. Wuurman 37 3/4 p.; 3e pr. D. Vennik 37K p. 3e afd lste pr. H. Tellegen 40 3/4 p.; 2e pr. P. de Jong 33 3 4 p.; 3e pr. J. Prins 33 p. Heeren. lste afd lste pr. tekens wisselbeker J. Jonker 65 M p.2e pr. J. Smit 62 3/8 p., 3e pr. Jb. Schuit 62 p. 2e afd.: lste pr. W. Veldstra 61Y, p.; 2e pr. C. Spaans 61 3/8 p.; 3e pr K. de Haan 57J4 p. 3e afd.: lste C. Streef kerk 55 7/8 p.; 2e pr. T. Tromp 53 3/8 p.t 3e pr. C Jonker 48 3/4 p. Dames. lste afd.: lste pr. G. Beeldman 6514 p.; 2e pr. J. Veen 60 5/8 p. 2e afd lste pr. te vens wisselbeker M. Karseboom 66 5/8 p 2e pr. B. Slooten 60K p„ 3e pr. M v. d. Putte 52 6/8 p.; 3e afd.: lste pr. N. Fluit 66 3/8 p.; 2e pr. mej. N. Albers 64 p.; 3e pr. mej. G Ouwens 60 7/8 p. en 4e pr. mej. R. Karseboom 59 3/8 p. recht niet meer zochten, zonder hulp staan, zooals zij altijd gestaan hebben; en om de weinigen die misbruik maakten van het pro-Deo instituut, uit de rechtszalen te hou den, gaat men aan allerlei arme en half- ie menschen de kans op behoorlijke rechts- arme Kegelen. Wedstrijden A. K. K. De stand is thans: Korpswedstrijd: Afd. A Koekoek I 304 hout; Afd. B: Koekoek II 297 hout; Hout of Fout Schagen I 285 hout; Hout of Fout Scha- gen II 295 hout. Dames: Ke Ki Ka II 233 hout. Vrije baan senioren: Hier werd Zaterdag reeds 4 maal 5 negens gegooid, terwijl Zon dagavond er nog 6 maal 5 negens werden bijgegooid, zoodat no. 1 nu de eerste plaats inneemt met 10 maal 5 negens, 44 4 maal, en 43 8 maal, direct gevolgd door no. 2 met ook 10 maal negens, 44 4 maal en 43 3 maal. Vrije baan juniores: Hier staat den heer Bak met 4544 aan de kop, direct gevolgd door den heer Hekket met 4543 2 maal. Ook de heeren Masee en T Bos mocht het gelukken 5 maal 5 negens te gooien en ne men deze resp. de 3e en 4e plaats in. Vrije baan dames: Hier neemt de eerste plaats in mevr. Boom met 43, terwijl de 2e plaats wordt ingenomen door mevr. v. d Heuvel met 42 2 maal. Parenwedstrijd: No. 1 staat hier aan het hoofd met 51 hout, gevolgd door mevr. Kok- kes en den heer Hekket met 48 2 maal. Aan den vaste-baanwedstrijd werd nog maar door enkele deelgenomen. Hier staat no. 1 den heer Jimmink met 44 hout, terwij no. 2 hem volgt met 43 4 maal. (Bovenstaand verslagje ontvingen wij van den secretaris van den Alkm. Kegelbond, die ons verzocht ons eigen uitvoeriger relaas niet op te nemen, aangezien enkele kegelaars daar bezwaar tegen hadden.) Gymnastiek. Op Zaterdag 29 en Zondag 30 October hadden de jaarlijksche onderlinge wedstrij den van de gymnastiekvereeniging „de Hal ter plaats onder leiding van den directeur A Rann Er werd met veel animo aan deze wedstrijden deelgenomen, zoowel door de adspiranten als door de dames- en heeren leden. Na afloop der wedstrijden had de prijsuitreiking plaats in 't clublokaal bij den heer London. De prijzen werden door den voorzitter, Jb. Molenaar, met een hartelijk speechje aan de winnaars uitgereikt, waarna men nog een uurtje gezellig bijeen bleef. De uitslag is als volgt: Meisjes van 8 tot 12 jaar. lste afd.: lste pr. J. Oostwouder 40M p.; 2e pr. T. Leegwater 38 H p.; 3e pr A. Ver ver 37M p. 2e afd.: lste pr. T. Wuurman 40H p.; 2e pr. A. Klinkhamer 39 M p.J 3e pr. G. Kleijn 37H p. 3de afd.: lste pr. M. v. d. Veen 40M p.; 2e pr. T. Rens 38 p.; 3e pr. E. Meeuwsen 35 1/4 p. 4de afd.: lste pr. O Geerlings AOy, p.2e pr. C. Betlehem 38 p.; 3e pr. A. Blom 37 K n *- zfj.. lste pr. T Schot 38 r> 2^ pr. t Warner 36 1/4 p.; 3e rr. O. Mak 35 d- 6e afd.: lste pr. T, DE OPHEFFING DER RECHTBANKEN. Mr. H. P. L. W. schrijft ons: Vlak achter de aankondiging van den voorgenomen Bartholomeusnacht, waarin zeven rechtbanken en acht en veertig kanton gerechten moeten wordenopgeheven", volgde gelukkig meteen een bericht uit Den Haag, dat van een bijna algemeen verzet ge waagde in de afdeelingen der Tweede Kamer. Wij zijn ook in Nederland aan het bezuini gen. Dit is noodig en goed. Maar wij moeten oppassen dat wij niet aan den verkeerden kant bezuinigen. En wij moeten oppassen niet oneconomisch te bezuinigen. Welnu, zoo er ooit een instituut bij ons was, dat aanleiding gaf tot de opmerking, dat het voor een enorme bezuiniging vatbaar is (mits aan den juisten kant aange„vat") dan is het het instituut der rechtspleging, dat door formalisme, passiviteit, verregaande óver- voorzichtigheid (een op het tegendeel uit draaiende transcendentale bewondering voor „rechtszekerheid") wellicht het minst bevre digende van al onze instellingen is, al is het zeker tevens een der twee of drie achtbaarste. Ge behoeft zélf maar eens in een oogenblik van naieveteit een proces te zijn begonnen met het doel iets dat u toekomt op te eischen, om na vele maanden durende barensweeën van Het Recht (ge voelt u aan 't eind als een soort doodvermoeide kraamheer) u het pe nantkastje of de f 127.50 door den kanton rechter te zien „toegewezen", terwijl de procedure voor Rechtbank plu.» Hof, als het gaat om b.v. 2000 gulden, die de eischer direct noodig heeft, dezen armen eischer meer kost door heen en weer reizen en verlies van tijd en zenuwen dan de geëischte som, om te eindigen met een juridisch spitsvondige en ten opzichte der eenvoudige billijkheid alleronbe- vredigendste uitspraak. (Maar als hem de 2000 wèl worden toegewezen, gebeurt dat na een reeks van jaren op een heel ander oogenblik dan toen hij ze noodig had en heeft de gulden een heel andere intrinsieke waarde). Wat wij hier schrijven weet ieder. Procedeeren kan een toevlucht wezen voor groote handelslichamen, bij wie het meest al om bedragen gaat, die tenminste voor hen de werkelijke kosten overtreffen; voor parti culieren is procedeeren in het algemeen het zwaard der verschrikking: men doet als par ticulier alles, maar dan ook letterlijk alles, om aan een proces (d. w. z- aan het Recht) te ontkomen. Ons is b v. bekend, hoe een goed koopman, wanneer een van zijn reizigers eens een keer op schijnmotieven een valsche decla ratie deed, oogenblikkelijk hem een gedeelte liet aanbieden van. let wet, in geen enkel op zicht verschuldigd geld (en dan meteen van den reiziger afscheid nam). Toen wij hem zeiden, dat hij daarmee toch immoreel han delde, omdat hij zoodoende immers oplich ting in de hand werkte, erkende hij dit. Hij vroeg alleen: Aan wie de schuld? (Hij achtte onze Rechtsbedeeling de schuldige.) De kwestie is dus o.i. deze: Omdat velen liever „benadeelde" zijn dan „partij in een proces" (wij spreken straks over de pro Deo-processen) komt vóór den rechter maar een deel van de zaken, die vóór hem behoorden te komen. Desondanks zijn alle justitieele instanties „overbelast". Het is het lied van iederen dag: de rechters weten geen raad, zooveel werk als zij hebben! Dus, zou men zeggen, wij hebben méér rechters noodig. Neen! Al te slim, wil men het omgekeerde volbrengen. Om er in te sla gen, de rechters minder te belasten schaft men hen af! Hebt ge het te druk? Ik zal u minder drukte geven, n.1. de stilte van wacht geld of pensioen. Maar hoe kan dat dan met het rechterlijke werk? Wel, men hoopt, in de hooge regionen, een inkrimping te bewerkstelligen van het aantal te behandelen zaken door het pro-Deo procedeeren tegen te gaan Dit nu is waard, dat men het goed in het oog vat! In stede van het instrument, waar de rechters mee werken (n.1. de procedure) te vereenvoudigen, laat men de duizenden, die uit vrees voor de stroefheid en kostbaarheid van dat justitieele instrument allang hun csiuiv IIIIIIOIIICU uc Kans op UClIWinj»*» »v»»- bedeeling nóg moeilijker maken; en dat alle maal omdat men de hoofdfout niet erkennen wil, die in de procedure, zelf ligt: haar stroefheid, haar uit-den-tljdheidf Het plan om 7 Rechtbanken en 48 Kan tongerechten op te heffen, is dus in de eerste plaats een plan van bezuiniging aan den verkeerden kant. Maar is, afgezien daarvan, dit opheffen van deze justitieele centra in eenmaal be staande en daarvoor ingerichte gebouwen een wezenlijke besparing....; o ja, op het rijks budget misschien, maar ook een besparing voor Nederland-in-zijn-geheel, een bezuini ging voor het gemeenebest? Bezien wij de zaken even economisch, d.w.z. staathuishoudkundig. Wij zijn aan 't bezuinigen. Ieder huisva der bezuinigt. Ieder patroon bezuinigt. Ieder stadsbestuur bezuinigt. Ook het staatsbestuur bezuinigt. Het is uitstekend. Want het is noo dig. Maar merk op: wij noemden deze kleine - I en y. Maar merk op: wij noemden deze Kleine groote „regeeringen" (husivader, patroon, enz.) plompverloren op één rij... Zijn zij alle echter tegenover de bezuiniging en hare ge volgen wel met elkander op één rij te stel len? O.i. zeker niet. De Staat moet bezuinigen. Maar hij moet niet bezuinigen op de manier, waarop de patroon dat doet, en nog minder op de manier van een inaividuëelen huis vader. Elke cent, dien de huisvader bezuinigt, geeft hij ook in werkelijkheid minder uit. Als hij schadelijk bezuinigt ziet hij dat vrijwel altijd direct. De patroon, die werklieden ont slaat, bespaart zeker gelden, doch hij doet dat reeds niet in de vo'komenheid van den huisvader. Immers, de ontslagenen moeten voortaan leven door steunpenningen en die steunpenningen worden voor een deel, via de belastingen, weer door den patroon mee opgebracht. Maar de Staat? Die is toch niet één mensch, niet één gezinshoofd? Hij is de res publica, het gemeentebest. Zoodra er Kantongerechten zijn opgeheven, moeten Jan, Piet en Klaas als partijen in processen, als getuigen enz. grootere reizen maken, heb ben ze meer onkosten, meer tijd en moeite te besteden. Aan de bestaande Kantongerechten moet meer personeel komen. Enz. Toch zal er wel besparing zijn. Jawel. De kantonrechter wordt op wachtgeld gezet of op pensioen. De bodes dito. Over twintig jaar ziet men ze nog wandelen, ergens in een mooie streek, be taald en werkeloos De ware bezuiniging zou niet zijn: ophef fing, doch hervorming der justitie, stel kon zonder oponthoud doorvliegen naar Schiphol, waar de elf passagie-s, die niets van het gebeurde hebben be merkt, veilig landden. Zondagmorgen heeft de wereldvlieger Wolfgang von Gronau weer draadloos con tact gekregen met Duitschland. Hij heeft me- degaeeld gistermorgen om 5 uur 43 M.E.T. uit Bender Abbas te zijn vertrokken. Om 6 uur 24 was hij boven Rasnab (Perzië), om zes uur 43 werd Bosjir gepasseerd. De snel heid van Dornier bedraagt gemiddeld 120 K.M. /per uur. Via Basra waar benzine za' worden ingenomen, zou de tocht naar Oro nau mededeelde naar Bagdad gaan. Morgen hoopt hij te Limassol op Cyprus te arrivee- ren. Het vliegtuig de „Kwartel" dat gistermor gen om 7.55 uur uit Leipzig is vertrokken kwam om 10.50 uur op Schiphol aan. De bemanning van het toestel bestond uit de heeren Geysendorffer, eerste bestuurder, v. d. Feyst, tweede bestuurder, Bruinestein, mecanicien en van Straten, marconist. Aan boord van het vliegtuig bevond zich boven dien nog één passagier n.1. de heer F. A Smits uit Enschedé, welke de reis vanaf Me dan meemaakte. De Pelikaan (thuisreis) is te Calcutta ge land. De Snip (uitreis) is te Cairo aangekomen NED. HERV. GEMEENTE. In de vacature van den heer J. Dokter is tot kerkvoogd benoemd de heer mr. J. Belonje, Het prov. kerkbestuur van Noordholland heeft ds. H. J. Heynes, herv. predikant te Landsmeer, eervol emeritaat verleend. Voor onderwijzeres aan de o. 1. school te Zwinderen (Oosterhesselen) zijn 93 sollicitan tes. Zaterdagmiddag is aan de gevolgen van een beroerte hier ter stede overleden de heer Koenraad Menke, voorzitter van den Neder- landschen Bond van Leeraren en Leeraressen bij het Nijverheids-onderwijs te Utrecht. VEREENIGING VAN LEERAREN IN DE HANDELSWETENSCHAPPEN. De praktijkexamens in Boekhouden en Han delscorrespondentie, afgenomen vanwege de Vereeniging van Leeraren in de Handelsweten schappen, zullen worden gehouden op Maan dag 19 Dec., Dinsdag 20 Dec. en Woensdag 21 D«c. a.s., in ongeveer 35 plaatsen is het Und. De aanmelding sluit 3 December a.s. Het pro», pectus deT examens is gratis verkrijgbaar bij den administrateur H. Broeders, NassauVad. 378, Amsterdam (W.), teL 82437 es b. 4. boek. handel. NED. HERV. GEMEENTE. Herdenking kerkhervorming Hedenavond om 8 uur hoopt da. Baar i« Kapelkerk de Kerkhervorming te herdenken. Muzikale medewerking zal worden verleend door den heer J. Hogervorst, zang, en den heer Plaket Weaserik, orgel. KORTE BERICHTEN. Dezer dagen is verschenen de begroo. ting der gemeente Velsen voor 1933. In to taal is voor 1933 hooger aan uitgaven en ij' ger aan inkomsten te ramen 411.000 m«er dan in het nu loopend jaar. B. en W. atelk verschillende bezuinigingen voor, maar h. men niet met belastingverhooging, omdat h« maximum reeds is bereikt. Naar verluidt moeten er plannen be. staan den provinciale keuringsdienst van waren te Goes op te heffen en onder tt brengen bij Breda. Zaterdag overleed in den ouderdom van 74 jaren de oud-resident van Palembang <j< heer I. A van Rijn van Alkemade. Te Utrecht is een zeldzaam voorko. mend verschijnsel een zeeschip aangeko men, het motorschip „Appolinaris III", dal met een lading van 250 ton anthraciet, recht streeks van Swansea is gekomen. Het schip ligt in het Merwedekanaal. DE NATTE MOESSON BEGONNEN. Verschillende berichten toonen aan, dat de natte moesson begonnen is. Uit Buitenzorg wordt een spoorstremming gemeld, als gevolg van omgewaaide boomen. Uit Solo wordt be. richt, dat een wervelwind in het Wonogiriache tot gevolg had, dat 12 tabaksloodsen van de onderneming Temoeloes van de landbouw, maatschappij Temoclcs zijn omgewaaid. Ia de dessa Ncromko zijn 7-, in Mantjasan 7-, Do. moen 32-, Bintahan 3- en in Gedangan 7 wo- ningen omgewaaid. Tevens werden 30 bouw» tabaksaanplant van de onderneming Temoeloe vernield. Zes personen werden gewond. Zon. dag is een tabaksloods van de onderneming Temoeloes, welke door den bliksem werd ge troffen, afgebrand. i D 2017 VERMIST. De bemanning gered. Het postvliegtuig D 2017 van den dienst LondenKeulen, dat Zaterdagavond om negen uur G. T, uit Londen was vertrokken, heeft ongeveer 40 minuten na den start draadloos om hulp verzocht. Aangezien het vliegtuig zich op dat'oogenblik in de omgeving van het Kanaal moest bevinden, werden direct alle kuststations gewaarschuwd. Het is evenwel niet spoedig gelukt een spoor te vinden van het vermiste vliegtuig, ij Boven het Kanaal heerschte zwaar, storm achtig weder. Ook de bemanning van een Zondag na het aanbreken van den dag uit Keulen naar-Londen gezonden vliegtuig heeft niets van het vliegtuig kunnen ontdekken. De bemanning van het vermiste toestel bestaat uit den piloot Wilhelm Cuno en den radio-telegra fist Werner Drebes, die reeds gedurende twee jaren met Cuno op deze lijn dienst doet. Aan gezien het een vliegtuig met nachtpost betreft, bevinden zich aan boord geen passagiers. Volgens een gistermiddag te Tempelhof ont vangen bericht van het Engelsche ministerie van Luchtvaart, zouden het vliegtuig en de be manning door een stoomboot zijn gered. Nadere bijzonderheden ontbreken. De laatste te Berlijn binnengekomen berich ten over het ongeluk, dat den D 2017 overko men is, zijn zeer tegenstrijdig. Zoo is nog niet met zekerheid bekend, of de Duitsche vliegers wel of niet gered zijn. Op het vliegveld Croydon zijn, behalve het bericht dat de in zittenden door een onbekend stoomschip zou den zijn gered, nog geen verdere berichten ontvangen. In Brussel is het bericht binnengekomen uit Marseille, dat daar een radiobericht is opge vangen van het s.s. „Gaslight", dat in den nacht op Zondag boven de Waddenzee van Gonfleet een vuur in de lucht heeft waargenomen. Bij de Lufthansa te Berlijn waren heden avond om 11 uur nog geen betrouwbare be richten ontvangen. Inmiddels ie het zoeken naar het verdwenen vliegtuig gisteren den geheelen dag voortgezet. Het Engelsche s.s. „Gaslight" meldde, dat het Zaterdagavond, kort nadat de S. O. S. signalen waren geseind, een noodvuur had waargeno men in de nabijheid van het ten Noorden van den Thamesmond liggende vuurschip „Gungli- se". Aanvankelijk gelooide men, dat het vuur schip door den storm zoover naar het Noorden was afgedreven, doch later achtte men zulks onwaarschijnlijk. Het is echter eveneens on waarschijnlijk, dat dit vuur een signaal van de D 2017 was, aangezien een reddingboot op deze plaats langer dan 10 uur vergeefs naar het vliegtuig heeit gezocht. De Hamburg—Amerika Lijn deelt me de, dat de „Graf Zeppelin" na een opont houd te Rio de Janeiro heden de thuis reis naar Europa heeft aanvaar! met tusschenlanding te Pernambuco. De Zweedsche machine van de A D Avliegende op de lijn Malmö—Amster dam geraakte Zaterdagmiddag boven Duitschland in een onweersbui. De lik- sem sloeg in de antenne van het toestel met het gevolg dat de bodem van de kabine licht werd beschadigd. Het toe- (Ontvangen per draadlooze telefoon). Koers van heden tel STAATSLEENINGEN. 5 Nedeil. 1b/32 4tf Nederl. 1917 4 1931 BANK-INSTELLINGEN. Handel Mpij. Cert. v. 1000 Koloniale Bank Ned. Ind. Handelsbank D. Reichsbank 1NDUSTR. OND. BINNENL. Alg. Kunstzijde Unie v. Berkels Patent Calvé Delit Cert. Küchenm. Acc. Nederl. Ford Philips Gloed. Gem. Bezi Unilever 1NDUSTR OND. BU1TENL. Am. Smelting Anaconda Ass Gas Electr. Bethlefi. Steel Cities Service General Aviation Steel comm Studebaker U. S. Leather Zweedsche Lucifers CULTUUR MAATSCH. H. V. A Java Cultuur Ned. Ind. Suiker Unie Vorstenlanden Dito actions MIJNBOUW. Alg. Explor. Mij. Boeton Redjang Lebong PETROLEUM. Dordtsche Petr. Kon. Petr. Per lak Continental Oil Shell Union RUBBERS. Amsterd. Rubber Deli Bat. Rubber Hessa Rubber Serbadjadi Interc. Rubber SCHEEPVAARTEN. Holl. Amerika lijn Gem. Eij. Kon. Ned. Stoomboot Niev. Goudriaan Scheepvaart Unie TABAKKEN. Deli Batavia Oostkust Oude Deli Senembah s AMER. SPOORWEGEN. Atchison Topeka Southern Railw. Cert. Union Paciiie Wabash •Exdividend. fExclaim. Vorige koers 1028/. 101 Ji^ 70» 62*/, 63 97V, 44 V» i 20»/, 64V* 115 129'/, 11:»/» li'3/» 2»/» 18»; 3»/s 3 81/J 80'/s 120 8bi/, 47'/, 31 uU 12) 13'/, 761/, 127'/, 137'/, iO»/, 7/".6 61V» 65 25 2 15'/, 64»/, 147 18 118 133»/, 45'/, 9»/, 68 3 pi.m 1.30 71 '3 63 46 66 4»/, 1 9 12-'/. 112-'/, 15 1«7, 2% 1^,'s 36»/, 5% 4 179 12U tO 47'/, 126 13 76 138). 9', 81 6'/s 64 27 2/ 26 2»/» 17 641/, 1461/, 17'/, 118'/v. 1321/, pl.m. 1.46 pi.m. 2.00 66 <7, lil*/,-2 ihV» lïv» f 78'/, 4»/, 4'/, 128 112 '*7, 7/s 18 pLtu. 2.1ö 45'/, 48'/, 6f.il/. 63^-4 138' 138*/, 7*7, I - PROLONGATIE Vorige koers 1 mv*. ïeai WISSELKOERSEN AMSTERDAM 2% oU Heden I pU 6)i/„-4 6f-% 63'/, 118 2% NIET OFFICIEEL. ê*'!.1'1» Brussel (Be'g.) Weenen p. Sch. 100 Kopenhagen Stockholm 1111 Oalo Ntw-York 1 Vorige koers 8.17 59.09 9.76»/, 34.56'/! 47.95 42.70 42.60 41 70 2.487» Koers op heden 2 uur *•17'/, 59.07 9.761/, 34.56 47.95 42.60 42.70 41 70 2J8V/U 12.74

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1932 | | pagina 10