Jiechtsiaken
Jieck&Sxhaol
Owzc Jioioniën
£ucfitoaact
Aftistecdam&che ïBeucs
k
Meisjes-adspiranten.
Wedstrijden van de Halter.
WOLFOANO VON ORONAU NADERT
NADERT ZIJN DOEL
„GRAF ZEPPELIN" OP DE
THUISREIS.
BLIKSEM IN ANTENNE VAN EEN
VLIEGTUIG GESLAGEN.
Geen ernstige gevolgen.
van 31 Oef. 1932
Opgave van NoordhoSlandisch Landbouwcredief N. V.
2%
uitzending te bekostigen. Spr. was er van
overtuigd, dat alle deelnemers hun uiterste
best hadden gedaan om successen te ben«ten.
Volgens spr's meening, is de algeheele in
druk, die onze ploeg in Amerika heeft ge
maakt, buitengewoon gunstig geweest. De
deelnemers hebben zich gedragen als beschei
den, waardige sportsmen.
Tot den burgemeester zeide de heer van
Rossem, dat bij de overgave van de Olympi
sche vlag aan den burgemeester van Los An-
geles zeer vleiende u-oorden zijn gesproken
van de stad Amsterdam. Spr. bracht een
dronk uit op het welzijn van net N.O.C.
Namens de Nederlandsche pers sprak de
heer H. A. Meerum Terwogt, terwijl als
laatste preker Jhr. J. Feith eenige geestige
anecdotes uit Amerika verhaalde.
Tenslotte nam baron Schimraelpenninck
van der Oye nogmaals het woord. Hij wilde
niet de geschiedenis nagaan, hoe de noodigc
gelden ingezameld zijn om de uitzending
mo?elijk te maken.
Alle sportbonden dankte hij voor hun
medewerking. Doch een bijzonder woord van
erkentelijkheid uitte hij aan het adres van den
K.N.V.B. Spr. roemde de sportieve en on
baatzuchtige daad voetbal stond immers
niet op het programma der Spelen en
daardoor was voor het overgroote deel de
uitzending mogelijk geworden. Spr. sprak
den wensch uit, dat op de volgende Spelen te
Berlijn voetbal weer op het programma zal
staan.
Een film der Olympische Spelen, opgeno
men door luitenant Pahud de Mortanges
werd hierna vertoond.
De aanwezigen bleven nog geruimen tijd
gezellig bijeen.
Wielrennen.
DE ZESDAAGSCHE AMSTERDAM
Spoorwegen geven korting voor
bezoekers aan de Zesdaagsche.
Onderhandelingen tusschen de Direcite der
Zesdaagsdie te Amsterdam en de Neder
landsehe Spoorwegen hebben ertoe geleid,
dat voor reizigers uit de meeste groote plaat
sen van ons land, die de Zesdaagsche bezoe
ken, een belangrijke korting op de tarieven
door de Nederlandsche Spoorwegen wordt
toegestaan. Een andere groote tegemoetko
ming van de zijde der Spoorwegdirectie is
wel, dat speciaal in verband met de a.s. Zes
daagsche gedurende dien tijd de gebruikelijk
ééndaagsche retours, twee dagen geldig zul
len zijn. Dit beteekent dus, dat de bezoekers
aan de Zesdaagsche dus nog een gedeelte
van den tweeden dag te Amsterdam kunnen
vertoeven en den middag van den tweeden
dag naar verkiezing in de stad of wellicht
nogmaals bij de Zesdaagsche wielerwedstrij
den kunnen doorbrengen. Bedoelde speciale
reisbiljetten zijn te verkrijgen aan de ver
schillende bitreaux van LissoneLindeman,
alsmede aan alle andere voorverkoop-adres
sen buiten Amsterdam dus niet aan de
stations uitsluitend op vertoon van toe
gangsbiljetten voor de Zesdaagsche. Boven
dien zullen deze toegangsbewijzen bij elke
spoorweg-controle getoond moeten worden
Donderdag a s. keuring der baan
De technische commissie der Nederland
sche Wielren Uunie zal Donderdag a.s. de
baan in het R. A. I.-Gebouw te Amsterdam
overnemen en de daaraan verbonden keuring
tegelijkertijd doen plaats vinden. De bouw
van de baan is inmiddels zoo ver gevorderd,
dat op de laatste afwerking na deze vrijwel
gereed is.
B
Schoehuia 35 p.J 2e pr. A. Hoogland 34 3/4
p.j 3e pr. M. Paulissen 34 H p.
jongens van 8 tot 12 jaar.
1ste afd.: late pr. W. de Haan 40 3/4 p.J
2e pr. K. Molenaar 36 1/4 p.; 3e pr. B. Kreb
35 1/4 p. 2e afd: 1ste pr. D. Stammes 35 p.;
2e pr. K. Koeman 33 3/4 p.; 3e pr. H. de
Vries 32 3/4 p.: 3e afd.: 1ste pr. L. de Leeuw
36 p.; 2e pr. A. Mantowa 35 3/4 p.; 3e pr.
H v. d Heuvel 35 p. 4e afd.: 1ste pr. K.
Sluis 33 3/4 p.; 2e pr. J. Winkel 33H p.; 3e
pr. B. Schoehuis 33H p. (na loting). 5e afd.:
lste pr. W. Barluis 36 3/4 p.; 2e pr.
Steenman 33 1/4 p 3e pr. O. Rox 33 p.
lste afd.: lste pr. L. Keizer 41 p.; 2e pr
M. Oostwouder 39X p.' 3e pr. T. van Sluijs
39 p. 2e afd: lste pr A. Koe emeij 40 p.2e
pr. G. Molenaar 38 3/4 p.3e pr. H. Boer
winkel. 3e afd.: lste pr. G. Mantowa 401/4
p., 2e pr. A. Benjamin 39 3/4 p.; 3e pr. J
Boerwinkel 35 1/4 p. 4e afd.: Ie pr. M. Stap
pers 36 p.; 2e pr. C. Hoorns 35 3/4 p.; 3e pr
A Koeman 3555 p.
Jongens-adspiranten.
lste afd.: lste pr, S. Koster 39K p.; 2e
pr. A. Kruidenfcer;- 37 3/4 p.; 3e pr. G
Mulder 3714 p. 2e afd.: lste pr. C. Joon 39
p.j 2e pr. A. Wuurman 37 3/4 p.; 3e pr. D.
Vennik 37K p. 3e afd lste pr. H. Tellegen
40 3/4 p.; 2e pr. P. de Jong 33 3 4 p.; 3e pr.
J. Prins 33 p.
Heeren.
lste afd lste pr. tekens wisselbeker J.
Jonker 65 M p.2e pr. J. Smit 62 3/8 p., 3e pr.
Jb. Schuit 62 p. 2e afd.: lste pr. W. Veldstra
61Y, p.; 2e pr. C. Spaans 61 3/8 p.; 3e pr
K. de Haan 57J4 p. 3e afd.: lste C. Streef
kerk 55 7/8 p.; 2e pr. T. Tromp 53 3/8 p.t 3e
pr. C Jonker 48 3/4 p.
Dames.
lste afd.: lste pr. G. Beeldman 6514 p.;
2e pr. J. Veen 60 5/8 p. 2e afd lste pr. te
vens wisselbeker M. Karseboom 66 5/8 p 2e
pr. B. Slooten 60K p„ 3e pr. M v. d. Putte
52 6/8 p.; 3e afd.: lste pr. N. Fluit 66 3/8
p.; 2e pr. mej. N. Albers 64 p.; 3e pr. mej.
G Ouwens 60 7/8 p. en 4e pr. mej. R.
Karseboom 59 3/8 p.
recht niet meer zochten, zonder hulp staan,
zooals zij altijd gestaan hebben; en om de
weinigen die misbruik maakten van het
pro-Deo instituut, uit de rechtszalen te hou
den, gaat men aan allerlei arme en half-
ie menschen de kans op behoorlijke rechts-
arme
Kegelen.
Wedstrijden A. K. K.
De stand is thans:
Korpswedstrijd: Afd. A Koekoek I 304
hout; Afd. B: Koekoek II 297 hout; Hout of
Fout Schagen I 285 hout; Hout of Fout Scha-
gen II 295 hout. Dames: Ke Ki Ka II 233
hout.
Vrije baan senioren: Hier werd Zaterdag
reeds 4 maal 5 negens gegooid, terwijl Zon
dagavond er nog 6 maal 5 negens werden
bijgegooid, zoodat no. 1 nu de eerste plaats
inneemt met 10 maal 5 negens, 44 4 maal,
en 43 8 maal, direct gevolgd door no. 2 met
ook 10 maal negens, 44 4 maal en 43 3 maal.
Vrije baan juniores: Hier staat den heer
Bak met 4544 aan de kop, direct gevolgd
door den heer Hekket met 4543 2 maal.
Ook de heeren Masee en T Bos mocht het
gelukken 5 maal 5 negens te gooien en ne
men deze resp. de 3e en 4e plaats in.
Vrije baan dames: Hier neemt de eerste
plaats in mevr. Boom met 43, terwijl de 2e
plaats wordt ingenomen door mevr. v. d
Heuvel met 42 2 maal.
Parenwedstrijd: No. 1 staat hier aan het
hoofd met 51 hout, gevolgd door mevr. Kok-
kes en den heer Hekket met 48 2 maal.
Aan den vaste-baanwedstrijd werd nog
maar door enkele deelgenomen. Hier staat
no. 1 den heer Jimmink met 44 hout, terwij
no. 2 hem volgt met 43 4 maal.
(Bovenstaand verslagje ontvingen wij van
den secretaris van den Alkm. Kegelbond, die
ons verzocht ons eigen uitvoeriger relaas
niet op te nemen, aangezien enkele kegelaars
daar bezwaar tegen hadden.)
Gymnastiek.
Op Zaterdag 29 en Zondag 30 October
hadden de jaarlijksche onderlinge wedstrij
den van de gymnastiekvereeniging „de Hal
ter plaats onder leiding van den directeur
A Rann Er werd met veel animo aan deze
wedstrijden deelgenomen, zoowel door de
adspiranten als door de dames- en heeren
leden. Na afloop der wedstrijden had de
prijsuitreiking plaats in 't clublokaal bij den
heer London. De prijzen werden door den
voorzitter, Jb. Molenaar, met een hartelijk
speechje aan de winnaars uitgereikt, waarna
men nog een uurtje gezellig bijeen bleef.
De uitslag is als volgt:
Meisjes van 8 tot 12 jaar.
lste afd.: lste pr. J. Oostwouder 40M p.;
2e pr. T. Leegwater 38 H p.; 3e pr A. Ver
ver 37M p. 2e afd.: lste pr. T. Wuurman
40H p.; 2e pr. A. Klinkhamer 39 M p.J 3e
pr. G. Kleijn 37H p. 3de afd.: lste pr. M.
v. d. Veen 40M p.; 2e pr. T. Rens 38 p.; 3e
pr. E. Meeuwsen 35 1/4 p. 4de afd.: lste pr.
O Geerlings AOy, p.2e pr. C. Betlehem 38
p.; 3e pr. A. Blom 37 K n *- zfj.. lste pr.
T Schot 38 r> 2^ pr. t Warner 36 1/4 p.;
3e rr. O. Mak 35 d- 6e afd.: lste pr. T,
DE OPHEFFING DER RECHTBANKEN.
Mr. H. P. L. W. schrijft ons:
Vlak achter de aankondiging van den
voorgenomen Bartholomeusnacht, waarin
zeven rechtbanken en acht en veertig kanton
gerechten moeten wordenopgeheven",
volgde gelukkig meteen een bericht uit Den
Haag, dat van een bijna algemeen verzet ge
waagde in de afdeelingen der Tweede Kamer.
Wij zijn ook in Nederland aan het bezuini
gen. Dit is noodig en goed. Maar wij moeten
oppassen dat wij niet aan den verkeerden
kant bezuinigen. En wij moeten oppassen
niet oneconomisch te bezuinigen.
Welnu, zoo er ooit een instituut bij ons
was, dat aanleiding gaf tot de opmerking, dat
het voor een enorme bezuiniging vatbaar is
(mits aan den juisten kant aange„vat") dan is
het het instituut der rechtspleging, dat door
formalisme, passiviteit, verregaande óver-
voorzichtigheid (een op het tegendeel uit
draaiende transcendentale bewondering voor
„rechtszekerheid") wellicht het minst bevre
digende van al onze instellingen is, al is het
zeker tevens een der twee of drie achtbaarste.
Ge behoeft zélf maar eens in een oogenblik
van naieveteit een proces te zijn begonnen
met het doel iets dat u toekomt op te eischen,
om na vele maanden durende barensweeën
van Het Recht (ge voelt u aan 't eind als een
soort doodvermoeide kraamheer) u het pe
nantkastje of de f 127.50 door den kanton
rechter te zien „toegewezen", terwijl de
procedure voor Rechtbank plu.» Hof, als het
gaat om b.v. 2000 gulden, die de eischer direct
noodig heeft, dezen armen eischer meer kost
door heen en weer reizen en verlies van tijd
en zenuwen dan de geëischte som, om te
eindigen met een juridisch spitsvondige en ten
opzichte der eenvoudige billijkheid alleronbe-
vredigendste uitspraak. (Maar als hem de
2000 wèl worden toegewezen, gebeurt dat
na een reeks van jaren op een heel ander
oogenblik dan toen hij ze noodig had en
heeft de gulden een heel andere intrinsieke
waarde).
Wat wij hier schrijven weet ieder.
Procedeeren kan een toevlucht wezen voor
groote handelslichamen, bij wie het meest
al om bedragen gaat, die tenminste voor hen
de werkelijke kosten overtreffen; voor parti
culieren is procedeeren in het algemeen het
zwaard der verschrikking: men doet als par
ticulier alles, maar dan ook letterlijk alles,
om aan een proces (d. w. z- aan het Recht) te
ontkomen. Ons is b v. bekend, hoe een goed
koopman, wanneer een van zijn reizigers eens
een keer op schijnmotieven een valsche decla
ratie deed, oogenblikkelijk hem een gedeelte
liet aanbieden van. let wet, in geen enkel op
zicht verschuldigd geld (en dan meteen van
den reiziger afscheid nam). Toen wij hem
zeiden, dat hij daarmee toch immoreel han
delde, omdat hij zoodoende immers oplich
ting in de hand werkte, erkende hij dit. Hij
vroeg alleen: Aan wie de schuld? (Hij achtte
onze Rechtsbedeeling de schuldige.)
De kwestie is dus o.i. deze:
Omdat velen liever „benadeelde" zijn dan
„partij in een proces" (wij spreken straks
over de pro Deo-processen) komt vóór den
rechter maar een deel van de zaken, die vóór
hem behoorden te komen.
Desondanks zijn alle justitieele instanties
„overbelast". Het is het lied van iederen dag:
de rechters weten geen raad, zooveel werk
als zij hebben!
Dus, zou men zeggen, wij hebben méér
rechters noodig. Neen! Al te slim, wil men
het omgekeerde volbrengen. Om er in te sla
gen, de rechters minder te belasten schaft
men hen af! Hebt ge het te druk? Ik zal u
minder drukte geven, n.1. de stilte van wacht
geld of pensioen.
Maar hoe kan dat dan met het rechterlijke
werk? Wel, men hoopt, in de hooge regionen,
een inkrimping te bewerkstelligen van het
aantal te behandelen zaken door het pro-Deo
procedeeren tegen te gaan
Dit nu is waard, dat men het goed in het
oog vat! In stede van het instrument, waar
de rechters mee werken (n.1. de procedure) te
vereenvoudigen, laat men de duizenden, die
uit vrees voor de stroefheid en kostbaarheid
van dat justitieele instrument allang hun
csiuiv IIIIIIOIIICU uc Kans op UClIWinj»*» »v»»-
bedeeling nóg moeilijker maken; en dat alle
maal omdat men de hoofdfout niet erkennen
wil, die in de procedure, zelf ligt: haar
stroefheid, haar uit-den-tljdheidf
Het plan om 7 Rechtbanken en 48 Kan
tongerechten op te heffen, is dus in de eerste
plaats een plan van bezuiniging aan den
verkeerden kant.
Maar is, afgezien daarvan, dit opheffen
van deze justitieele centra in eenmaal be
staande en daarvoor ingerichte gebouwen een
wezenlijke besparing....; o ja, op het rijks
budget misschien, maar ook een besparing
voor Nederland-in-zijn-geheel, een bezuini
ging voor het gemeenebest?
Bezien wij de zaken even economisch, d.w.z.
staathuishoudkundig.
Wij zijn aan 't bezuinigen. Ieder huisva
der bezuinigt. Ieder patroon bezuinigt. Ieder
stadsbestuur bezuinigt. Ook het staatsbestuur
bezuinigt. Het is uitstekend. Want het is noo
dig. Maar merk op: wij noemden deze kleine
- I
en
y. Maar merk op: wij noemden deze Kleine
groote „regeeringen" (husivader, patroon,
enz.) plompverloren op één rij... Zijn zij alle
echter tegenover de bezuiniging en hare ge
volgen wel met elkander op één rij te stel
len?
O.i. zeker niet. De Staat moet bezuinigen.
Maar hij moet niet bezuinigen op de manier,
waarop de patroon dat doet, en nog minder
op de manier van een inaividuëelen huis
vader. Elke cent, dien de huisvader bezuinigt,
geeft hij ook in werkelijkheid minder uit. Als
hij schadelijk bezuinigt ziet hij dat vrijwel
altijd direct. De patroon, die werklieden ont
slaat, bespaart zeker gelden, doch hij doet
dat reeds niet in de vo'komenheid van den
huisvader. Immers, de ontslagenen moeten
voortaan leven door steunpenningen en
die steunpenningen worden voor een deel, via
de belastingen, weer door den patroon mee
opgebracht. Maar de Staat? Die is toch niet
één mensch, niet één gezinshoofd? Hij is de
res publica, het gemeentebest. Zoodra er
Kantongerechten zijn opgeheven, moeten
Jan, Piet en Klaas als partijen in processen,
als getuigen enz. grootere reizen maken, heb
ben ze meer onkosten, meer tijd en moeite te
besteden. Aan de bestaande Kantongerechten
moet meer personeel komen. Enz. Toch zal er
wel besparing zijn. Jawel. De kantonrechter
wordt op wachtgeld gezet of op pensioen. De
bodes dito. Over twintig jaar ziet men ze
nog wandelen, ergens in een mooie streek, be
taald en werkeloos
De ware bezuiniging zou niet zijn: ophef
fing, doch hervorming der justitie,
stel kon zonder oponthoud doorvliegen
naar Schiphol, waar de elf passagie-s,
die niets van het gebeurde hebben be
merkt, veilig landden.
Zondagmorgen heeft de wereldvlieger
Wolfgang von Gronau weer draadloos con
tact gekregen met Duitschland. Hij heeft me-
degaeeld gistermorgen om 5 uur 43 M.E.T.
uit Bender Abbas te zijn vertrokken. Om 6
uur 24 was hij boven Rasnab (Perzië), om
zes uur 43 werd Bosjir gepasseerd. De snel
heid van Dornier bedraagt gemiddeld 120
K.M. /per uur. Via Basra waar benzine za'
worden ingenomen, zou de tocht naar Oro
nau mededeelde naar Bagdad gaan. Morgen
hoopt hij te Limassol op Cyprus te arrivee-
ren.
Het vliegtuig de „Kwartel" dat gistermor
gen om 7.55 uur uit Leipzig is vertrokken
kwam om 10.50 uur op Schiphol aan.
De bemanning van het toestel bestond uit
de heeren Geysendorffer, eerste bestuurder,
v. d. Feyst, tweede bestuurder, Bruinestein,
mecanicien en van Straten, marconist. Aan
boord van het vliegtuig bevond zich boven
dien nog één passagier n.1. de heer F. A
Smits uit Enschedé, welke de reis vanaf Me
dan meemaakte.
De Pelikaan (thuisreis) is te Calcutta ge
land.
De Snip (uitreis) is te Cairo aangekomen
NED. HERV. GEMEENTE.
In de vacature van den heer J. Dokter is tot
kerkvoogd benoemd de heer mr. J. Belonje,
Het prov. kerkbestuur van Noordholland
heeft ds. H. J. Heynes, herv. predikant te
Landsmeer, eervol emeritaat verleend.
Voor onderwijzeres aan de o. 1. school te
Zwinderen (Oosterhesselen) zijn 93 sollicitan
tes.
Zaterdagmiddag is aan de gevolgen van
een beroerte hier ter stede overleden de heer
Koenraad Menke, voorzitter van den Neder-
landschen Bond van Leeraren en Leeraressen
bij het Nijverheids-onderwijs te Utrecht.
VEREENIGING VAN LEERAREN IN DE
HANDELSWETENSCHAPPEN.
De praktijkexamens in Boekhouden en Han
delscorrespondentie, afgenomen vanwege de
Vereeniging van Leeraren in de Handelsweten
schappen, zullen worden gehouden op Maan
dag 19 Dec., Dinsdag 20 Dec. en Woensdag 21
D«c. a.s., in ongeveer 35 plaatsen is het Und.
De aanmelding sluit 3 December a.s. Het pro»,
pectus deT examens is gratis verkrijgbaar bij
den administrateur H. Broeders, NassauVad.
378, Amsterdam (W.), teL 82437 es b. 4. boek.
handel.
NED. HERV. GEMEENTE.
Herdenking kerkhervorming
Hedenavond om 8 uur hoopt da. Baar i«
Kapelkerk de Kerkhervorming te herdenken.
Muzikale medewerking zal worden verleend
door den heer J. Hogervorst, zang, en den
heer Plaket Weaserik, orgel.
KORTE BERICHTEN.
Dezer dagen is verschenen de begroo.
ting der gemeente Velsen voor 1933. In to
taal is voor 1933 hooger aan uitgaven en ij'
ger aan inkomsten te ramen 411.000 m«er
dan in het nu loopend jaar. B. en W. atelk
verschillende bezuinigingen voor, maar h.
men niet met belastingverhooging, omdat h«
maximum reeds is bereikt.
Naar verluidt moeten er plannen be.
staan den provinciale keuringsdienst van
waren te Goes op te heffen en onder tt
brengen bij Breda.
Zaterdag overleed in den ouderdom van
74 jaren de oud-resident van Palembang <j<
heer I. A van Rijn van Alkemade.
Te Utrecht is een zeldzaam voorko.
mend verschijnsel een zeeschip aangeko
men, het motorschip „Appolinaris III", dal
met een lading van 250 ton anthraciet, recht
streeks van Swansea is gekomen. Het schip
ligt in het Merwedekanaal.
DE NATTE MOESSON BEGONNEN.
Verschillende berichten toonen aan, dat de
natte moesson begonnen is. Uit Buitenzorg
wordt een spoorstremming gemeld, als gevolg
van omgewaaide boomen. Uit Solo wordt be.
richt, dat een wervelwind in het Wonogiriache
tot gevolg had, dat 12 tabaksloodsen van de
onderneming Temoeloes van de landbouw,
maatschappij Temoclcs zijn omgewaaid. Ia de
dessa Ncromko zijn 7-, in Mantjasan 7-, Do.
moen 32-, Bintahan 3- en in Gedangan 7 wo-
ningen omgewaaid. Tevens werden 30 bouw»
tabaksaanplant van de onderneming Temoeloe
vernield. Zes personen werden gewond. Zon.
dag is een tabaksloods van de onderneming
Temoeloes, welke door den bliksem werd ge
troffen, afgebrand. i
D 2017 VERMIST.
De bemanning gered.
Het postvliegtuig D 2017 van den dienst
LondenKeulen, dat Zaterdagavond om negen
uur G. T, uit Londen was vertrokken, heeft
ongeveer 40 minuten na den start draadloos om
hulp verzocht. Aangezien het vliegtuig zich op
dat'oogenblik in de omgeving van het Kanaal
moest bevinden, werden direct alle kuststations
gewaarschuwd. Het is evenwel niet spoedig
gelukt een spoor te vinden van het vermiste
vliegtuig, ij
Boven het Kanaal heerschte zwaar, storm
achtig weder. Ook de bemanning van een
Zondag na het aanbreken van den dag uit
Keulen naar-Londen gezonden vliegtuig heeft
niets van het vliegtuig kunnen ontdekken. De
bemanning van het vermiste toestel bestaat uit
den piloot Wilhelm Cuno en den radio-telegra
fist Werner Drebes, die reeds gedurende twee
jaren met Cuno op deze lijn dienst doet. Aan
gezien het een vliegtuig met nachtpost betreft,
bevinden zich aan boord geen passagiers.
Volgens een gistermiddag te Tempelhof ont
vangen bericht van het Engelsche ministerie
van Luchtvaart, zouden het vliegtuig en de be
manning door een stoomboot zijn gered. Nadere
bijzonderheden ontbreken.
De laatste te Berlijn binnengekomen berich
ten over het ongeluk, dat den D 2017 overko
men is, zijn zeer tegenstrijdig. Zoo is nog niet
met zekerheid bekend, of de Duitsche vliegers
wel of niet gered zijn. Op het vliegveld
Croydon zijn, behalve het bericht dat de in
zittenden door een onbekend stoomschip zou
den zijn gered, nog geen verdere berichten
ontvangen.
In Brussel is het bericht binnengekomen uit
Marseille, dat daar een radiobericht is opge
vangen van het s.s. „Gaslight", dat in den nacht
op Zondag boven de Waddenzee van Gonfleet
een vuur in de lucht heeft waargenomen.
Bij de Lufthansa te Berlijn waren heden
avond om 11 uur nog geen betrouwbare be
richten ontvangen.
Inmiddels ie het zoeken naar het verdwenen
vliegtuig gisteren den geheelen dag voortgezet.
Het Engelsche s.s. „Gaslight" meldde, dat het
Zaterdagavond, kort nadat de S. O. S. signalen
waren geseind, een noodvuur had waargeno
men in de nabijheid van het ten Noorden van
den Thamesmond liggende vuurschip „Gungli-
se". Aanvankelijk gelooide men, dat het vuur
schip door den storm zoover naar het Noorden
was afgedreven, doch later achtte men zulks
onwaarschijnlijk. Het is echter eveneens on
waarschijnlijk, dat dit vuur een signaal van de
D 2017 was, aangezien een reddingboot op deze
plaats langer dan 10 uur vergeefs naar het
vliegtuig heeit gezocht.
De Hamburg—Amerika Lijn deelt me
de, dat de „Graf Zeppelin" na een opont
houd te Rio de Janeiro heden de thuis
reis naar Europa heeft aanvaar! met
tusschenlanding te Pernambuco.
De Zweedsche machine van de A D
Avliegende op de lijn Malmö—Amster
dam geraakte Zaterdagmiddag boven
Duitschland in een onweersbui. De lik-
sem sloeg in de antenne van het toestel
met het gevolg dat de bodem van de
kabine licht werd beschadigd. Het toe-
(Ontvangen per draadlooze telefoon).
Koers van heden tel
STAATSLEENINGEN.
5 Nedeil. 1b/32
4tf Nederl. 1917
4 1931
BANK-INSTELLINGEN.
Handel Mpij. Cert. v. 1000
Koloniale Bank
Ned. Ind. Handelsbank
D. Reichsbank
1NDUSTR. OND. BINNENL.
Alg. Kunstzijde Unie
v. Berkels Patent
Calvé Delit Cert.
Küchenm. Acc.
Nederl. Ford
Philips Gloed. Gem. Bezi
Unilever
1NDUSTR OND. BU1TENL.
Am. Smelting
Anaconda
Ass Gas Electr.
Bethlefi. Steel
Cities Service
General Aviation
Steel comm
Studebaker
U. S. Leather
Zweedsche Lucifers
CULTUUR MAATSCH.
H. V. A
Java Cultuur
Ned. Ind. Suiker Unie
Vorstenlanden
Dito actions
MIJNBOUW.
Alg. Explor. Mij.
Boeton
Redjang Lebong
PETROLEUM.
Dordtsche Petr.
Kon. Petr.
Per lak
Continental Oil
Shell Union
RUBBERS.
Amsterd. Rubber
Deli Bat. Rubber
Hessa Rubber
Serbadjadi
Interc. Rubber
SCHEEPVAARTEN.
Holl. Amerika lijn
Gem. Eij.
Kon. Ned. Stoomboot
Niev. Goudriaan
Scheepvaart Unie
TABAKKEN.
Deli Batavia
Oostkust
Oude Deli
Senembah s
AMER. SPOORWEGEN.
Atchison Topeka
Southern Railw. Cert.
Union Paciiie
Wabash
•Exdividend.
fExclaim.
Vorige
koers
1028/.
101 Ji^
70»
62*/,
63
97V,
44 V» i
20»/,
64V*
115
129'/,
11:»/»
li'3/»
2»/»
18»;
3»/s
3
81/J
80'/s
120
8bi/,
47'/,
31 uU
12)
13'/,
761/,
127'/,
137'/,
iO»/,
7/".6
61V»
65
25
2
15'/,
64»/,
147
18
118
133»/,
45'/,
9»/,
68
3
pi.m
1.30
71
'3
63
46
66
4»/,
1 9
12-'/.
112-'/,
15
1«7,
2%
1^,'s
36»/,
5%
4
179
12U
tO
47'/,
126
13
76
138). 9',
81
6'/s
64
27
2/
26
2»/»
17
641/,
1461/,
17'/,
118'/v.
1321/,
pl.m.
1.46
pi.m.
2.00
66
<7,
lil*/,-2
ihV»
lïv»
f 78'/,
4»/,
4'/,
128
112
'*7, 7/s
18
pLtu.
2.1ö
45'/,
48'/,
6f.il/.
63^-4
138' 138*/,
7*7, I -
PROLONGATIE Vorige koers 1 mv*. ïeai
WISSELKOERSEN AMSTERDAM
2%
oU Heden I pU
6)i/„-4
6f-%
63'/,
118
2%
NIET OFFICIEEL.
ê*'!.1'1»
Brussel (Be'g.)
Weenen p. Sch. 100
Kopenhagen
Stockholm 1111
Oalo
Ntw-York 1
Vorige
koers
8.17
59.09
9.76»/,
34.56'/!
47.95
42.70
42.60
41 70
2.487»
Koers op
heden 2 uur
*•17'/,
59.07
9.761/,
34.56
47.95
42.60
42.70
41 70
2J8V/U
12.74