Jiacktfarichtm
ZESTIG JAAR GETROUWD.
Het echtpaar Gerarda van Beek en Co-
lumbo van der Wereld te Hillegom was gis
ter zestig jaar getrouwd. De beide oudjes ge
nieten nog een vrij goede gezondheid. Zij
hebben vier kinderen en 22 klein- en achter
kleinkinderen.
10.000 SIGAREN GESTOLEN.
Zaterdagnacht is ingebroken in den siga
renwinkel van den heer Polak, op den uge
laweg bij den Beukenweg te Amsterdam, ai-
\f volle sigarenkistjes zijn door de
wenschte bezoekers meegenomennaar scha
ting zijn 10.000 sigaren gestolen. Door ver
breking van een ruit en het forceeren van
luik hebben de daders, die nog onl:^ken
zijn, zich toegang verschaft tot de kiosk.
VROUW VERDRONKEN.
Zondagmiddag werd te Venlo in de ach
ter de woning van den heer v. d. Wielen ge
legen beek het lijk gevonden van de 03-jarige
vrouw des huizes Men neemt aan, dat
vrouw, die gewoon is haar groenten en er-
gelijke in de beek te reinigen, bij het werx
voorover gevallen is en niet meer in st
was zich uit het vrij ondiepe water te re
den.
DO RUS RIJKERS-FONDS.
Als leden van het nieuw in te stellen col
lege van commissarissen werden door de ver
gadering, oo voorstel van het hoofdbetuur,
benoemd de heer C. Fock, hoofdinspecteur
voor de scheepvaart te 's-Gravenhage; M. C
Koning, directeur der Stoomvaart Mij. „Ne
derland" te Amsterdam; H. N. A. Swart,
gep. luit-generaal, te 's-Gravenhage.
In de vacatures werden benoemd de heeren
J. J. van Capellen te Noord aan Zee en P S.
van 't Haaff te 's-Gravenhage.
JACHT OP DE ZUIDERZEE.
Is die niet langer vrij?
De heer W. van der Sluis, lid van de
Tweede Kamer, heeft den minister van Eco
nomische Zaken en Arbeid gevraagd:
Is het juist, dat de jacht op de Zuiderzee,
sinds de afsluiting, niet meer vrij is?
Als deze vraag bevestigend wordt beant
woord, is de minister dan bereid om te bevor
deren, dat aan de beroepsjagers, die daar
van ouds vrijelijk hebben gejaagd, verlof
wordt gegeven, dit in de toekomst te blijven
ioen?
EEN GOEDE VANGST TE
AMSTERDAM.
Vijf dieven aangehouden
café Ie Amsterdam.
in een
Vrijdagavond Iaat ziin eenige agenten met
de revolver in de hand een café op het
Vespuccinlein (W.) binnengedrongen, omdat
hun ter oore was gekomen, dat daar eenige
lieden bijeen waren, die van verschillende
delicten verdacht Werden. Inderdaad bleken
de :nlichtingen juist te zijn geweest; vijf per
sonen konden gearresteerd en naar het
bureau-Raampoort worden overgebracht.
Drie van hen worden verdacht van diefstal
van eenige tasschen uit een vitrine in de Jan
Evertsenstraat en één van het trio heeft
reeds een bekentenis afgelegd. De beide an
deren hebben zich te Zandvoort schuldig ge
maakt aan den diefstal van een auto en één
van dit duo heeft eveneens bekend. Beiden
zouden voorts te Amsterdam rijwielplaatjes
gestolen hebben.
DIEFSTAL IN HET STATION TE MEPPEL.
In den afgeloopen nacht is ingebroken in
het stationsgebouw der Nederlandsche Spoor
wegen te Meppel. Uit de brandkast, staande
in het plaatskaartenbureau, is een bedrag van
500 a 600 gestolen. Elk spoor van de da
ders ontbreekt. De gemeente-politic te Mep
pel stelt een onderzoek in.
REORGANISATIE
RIJKSOPVOEDINGSGESTICHTEN.
Antwoord van den minister op den
brief van het Chr. Nat. Vakverbond.
Door den minister van justitie is aan het be
stuur van het Christelijk Nationaal Vakverbond
een schrijven gezonden, waarin het standpunt
van de regeering wordt uiteengezet inzake de
reorganisatie bij het rijksopvoeding6wezen.
De minister zegt in dit schrijven dat de op
vatting van genoemd bestuur zooals deze tot
uiting komt in het aan den minister gericht
schrijven van 17 October, n.1. dat de betrok
ken ambtenaren die in een lageren rang weer
tewerk worden gesteld „in hoofdzaak dezelfde
werkzaamheden te verrichten krijgen als
voorheen", niet juist is.
Naast de concentratie der opvoeding, is
door de regeering ook besloten tot een ingrij
pende wijziging in de vakopleiding. Dit houdt
verband met het sterk teruggeloopen peil der
jongens, aldus de minister, wat noopte om het
onderwijs aan te passen aan de bevattelijkheid
der leerlingen.
Wat de dageliiksche opleiding betreft komt
er dus een geheele reorganisatie, waardoor de
werkkring van het onderwijzend personeel van
zeer beperkte beteekenis is geworden. Voor
de betrokken ambtenaren is er, naar de minis
ter schrijft, dan ook geen aanleiding om in de
herplaatsing in lageren rang een degradatie te
z en, en om daarvan ook naar buiten te doen
t" u^en, heeft de minister besloten dat de leera
ren en opvoedende ambtenaren bij herplaat
sing den thans door hen bekleeden rang als
persoonlijke titel zullen behouden. Om de
h e-boven genoemde redenen kon het uitster-
v ngssysteem, hoewel eerst overwogen, naar
de meening van den minister niet worden toe
gepast.
HOOG WATER.
Moeilijkheden bii het bouwen
van de brug te Niiraegen.
De Waal voor Nijmegen is de laatste dagen
sterk toewassen. De uiterwaarden zijn ïnge-
loopen en ook voor de stad op het laagste
gedeelte van de Waalkade begint men reeds
last van het water te ondervinden.
De werkzaamheden in verband met den
bouw van de Waalbrug ondervinden door
bet huoge water moeilijkheden. Het afgra-
vingswerk aan den ouden dijk bij Lent gaat
rhans ook veel minder vlot doordat een
andere werkmethode moet worden toegepast.
Ook de bekleed ingswerken aan den voet van
den nieuwen dijk ondervinden moeüvkbed^
Door het opwerpen van dammen heen men
h<»f rivierwater tot nu toe nog kunnen keeren,
Sa?bSTïïte® «M «1 h« wert "W"*-
neerd worden.
Ook was op de Maas.
De Maas voor Grave is de laatste dagen
sterk gew assen. De uiterwaarden zijn inge-
loopen en het water staat van dijk tot dijk.
De los- en laadwal is ondergeloopen.
Veerdienst gestaakt.
Tengevolge van den was van de Maas is
de veerdienst Heyen-Boxmeer Zaterdag om
halfvijf gestaakt.
Steeds grootere uitgestrektheden in de om
geving worden onder water gezet en de
boeren haasten zich het vee in veiligheid te
brengen.
De overstrooming van de Niers neemt
steeds grootere afmetingen aan Een onaf
zienbare vlakte is thans overstroomd en ver
scheidene wegen staan diep onder water,
zoodat hier en daar de bewoners van het
overstroomde gebied de verbinding met de
buitenwereld door middel van roeibootjes
moeten onderhouden.
De scheepvaart op de Niers is volkomen
gestremd.
In Limburg.
Door den hoogen waterstand van de Maas
is de haven van Blerick overstroomd. Onder
de Maasbrug te Venlo ondervinden de pas-
seerende schepen veel last van den hoogen
waterstand.
Op vele plaatsen in Noord-Limburg zijn
de aan de Maas grenzende weilanden over
stroomd.
VERKEERSONGEVALLEN.
T wee fietsers gewond bij een botsing
met een auto.
Op het kruispunt Oostsingel-Stalbergweg
te Venlo kwam Zaterdagavond een personen
auto in botsing met den 21-jarigen fietser L
Bonsels uit Venlo. De heer Bonsels sloeg door
de voorruit .van den auto en liep ernstige
wonden aan het hoofd op. De elf-jarige jon
gen E. Custers, uit Venlo, die op den bagage
drager van de fiets had gezeten, brak een
been. Beiden werden naar het ziekenhuis te
Venlo overgebracht.
Aan de gevolgen overleden.
Zaterdag is de 73-jarige A. Boersma op
de Prins Hendrikkade te Sneek bij het over
steken van de tramrails door de stoomtram,
die hij ten gevolge van zijn doofheid vermoe
delijk niet heeft hooren naderen, gegrepen en
20 M. meegesleurd. De machine moest op
gevijzeld worden om den zwaar aan hei
hoofd en inwendig gekneusden man te bevrij
den. Het slachtoffer, dat nog steeds bij kennis-
was, is naar het ziekenhuis vervoerd, waar
hij ongeveer een uur na aankomst is over
leden.
Slachtoffer bezweken
Vrijdagavond werd de schoenwinkelier H
W. Egging te Alemlo op de Wierdensche
straat door een auto uit Enschedé aange
reden. De heer Eggink,- die zwaar gewond
werd, is Zaterdagmorgen overleden. Het on
geluk moet te wijten zijn aan een verkeerde
manoeuvre van het slachtoffer, dat op de
fiets reed. Hij laat een vrouw en vier kinderen
na.
Doodelijk auto-ongeluk bij
Wouw.
Gistermiddag omstreeks halfvijf heeft
in de nabijheid der gemeente Wouw een
ernstig ongeval plaats gehad. Een auto,
w aarin drie dames en twee heeren ge
zeten waren, komende uit de richting
Bergen op Zoom, reed, even na het pas-
seeren van een anderen wagen ,in volle
vaart tegen een boom ter zijde van den
weg. Vermoedelijk is een wiel in aanra
king gekomen met een steen, waardoor
de bestuurder, de heer S. uit Nieuw
Borgvliet. de macht over zijn voertuig
verloor De auto werd totaal vernield.
Het eerste slachtoffer, dat te voorschijn
werd gehaald, de 24-jarige mej. B
Noordhuizen uit Bergen op Zoom werd
met ingedrukte borstkas een woning
binnengedragen waar zij een uur later
overleed Een zuster van den bestuurder
en haar vriendin, mej. A. de V uit ^er-
gen op Zoom, zijn met bloedige verwon
dingen naar het Algem.-en Burgerlijk
Gasthuis te Bergen op Zoom overge
bracht. De heer S die bewusteloos over
het stuurrad lag en het vijfde slachtof
fer, de heer K uit Halsteren, bleken
minder ernstige kwetsuren te hebben
opgeloopen en konden, na verbonden te
zijn. huiswaarts keerer.
Nader verneemt De Crt, dat de toe
stand van mej S reden tot bezorgdheid
geeft. Er werden oa. ernstige been- pn
armfracturen geconstateerd. Mej. De V.,
die voornamelijk aan het ge aat werd
verwond zal het gasthuis binnen enkele
dagen kunnen verlaten.
BRAND.
Boerderij afgebrand te Diemen.
Vrijdagnacht circa 2 uur ontstond,
door tot nu toe onopgehelderde oorzaak,
brand in een voormalige boerderij,
staande op de Sniep te Diemen. Het
blusschingsw-erk ondervond vertraging,
doordat de motorspuit op den Muider-
straatweg moest blijven staan en de
slangen door de vaart naar het eiland,
de bmep, gelegd moesten worden Bo
vendien stond het brandende perceel
niet in de onmiddellijke nabijheid van
de Muidervaart.
In de behuizing, waar het vuur woed
de. woonde pen tweetal gezinnen, n.1 de
families J en A., terwijl in een kleiner
huisje, hetwelk vlak naast het bran
dende perceel stond, het gezin R woon
de Op een gegeven oogenblik ontstond,
zegt De Crt., nog een ernstig defect aan
een der slagen en juist op het punt waar
deze in de vaart lag. In den stroomenden
regen moesten de spuitgasten toen In een
roeiboot het defecte slanggedeelte op-
visschen. naar den oever brengen en ver
vangen door een andere slang, hetgeen
nog al tijd vorderde
Niettegenstaande deze belemmering
slaagde de Diemer brandweer er in het
steenen huis en het naastliggende buis
je te behouden, hoewel hevige windvla
gen de vlammen krachtig aanwakker
den. De beide families J. en A. hadden
belangrijke schade. Wat door het vuur
niet vernield werd, had enorm te lijden
van het bluschwater.
De heer J. heeft verklaard, dat het
electrische licht niet goed functionneer-
de, zoodat misschien aan kortsluiting
gedacht moest worden, terwijl aoo
eenige burgers verzekerd is, dat zij op
het tijdstip dat de brand uitbrak, blik
semstralen en onweerslagen hebben
waargenomen. Met zekerheid valt om
trent de oorzaak van den brand echter
niets te zeggen.
DE HOOGE WATERSTAND IN
NOORDHOLLAND.
In ons numer van Donderdag schreven
wij één en ander over de hooge waterstand in
N.-H., waarbij wij deden uitkomen, aat de
hooge waterstand in het IJselmeer, doordat
men van de sluizen in den afsluitdijk nog
niet het nuttig effect kon trekken en mede
omdat Defensie een peil eischt van 0.1 J M.
A. P-, hiervan mede het gevolg is.
Het Leeuwarden Nieuwsblad schrijft hier
van het volgende:
Het is klaarblijkelijk, dat de sluiswerken
in den Zuiderzee-afsluitdijk nog met ten vo.le
aan de gestelde verwachtingen voldoen. Het
peil van het IJselmeer blijft hooger dan was
aangenomen, zoo hoog zelfs, dat men in
Nocrrd-Holland het overtollige water niet
kwijt kan en den minister reeds telegrafisch
heeft verzocht om de stroomsluizen op volle
kracht te doen werken.
Dit geschiedt echter allerminst; slechts
mondjesmaat wordt er zoo nu en dan ge
spuid. Waarom?
Omdat men nog bezig is met de werkzaam
heden, die noodzakelijk werden door de on
verwacht sterkebedemuitschuring? Doch er
heeft reeds in de bladen gestaan dat deze
werkzaamheden met gunstig resultaat be
ëindigd zijn.
Welke verhindering kan er dan nog zijn.
die belet, dat het IJselmeer tot het vereischte
peil afstroomt? Is er dan nog iets anders niet
in orde?
Men is ook bezig met het versterken, ver
zwaren en verlengen van de stroomleidende
of zeewerende dammen aan de buitenzijde der
sluizen. Ons werd officieel gQfegd, dat zulks
geschiedde om de sluiswerken des te beter te
beveiligen tegen den golfslag en dit werk
werd als een onbelangrijk onderdeel voorge
steld.
Wij hebben toen ons afgevraagd: Had men
de uitwerking van dien golfslag dan onder
schat? En welke schade vreest men er van?
De schrijver acht het dan mogelijk, dat het
niet de kracht der afzonderlijke golven is,
die gevaar oplevert, doch dit wordt veroor
zaakt door dé trillingen ten gevolge van de
regelmatige herhaling van den telkens terug-
keerende golfslag als van een in den pas over
een brug loopende militaire colonne. Hij ver
volgt:
Doch ook dit kon van tevoren bekend wor
den geacht; men zal er dus wel rekening mee
hebben gehouden.
Maar waarom wordt er dan niet voldoende
gespuid?
We zijn er op uitgetrokken om met eigen
oogen te zien. Én wat we thans hebben opge
merkt, komt ons voor
een zeer verontrustend verschijnsel
te zijn.
De betonbouw der sluizen is de volle breedte
en, voorzoover zichtbaar was, in de volle
diepte, op twintig plaatsen gescheurd.
Voor het juist begrip dient een korte her
innering aan de inrichting van de sluizen
vooraf te gaan.
De uitwateringssluizen op Kornwerder
Zand bestaan uit twee complexen, elk van
vijf sluizen. De sluizen zijn niet gesloten
met deuren, doch met zware ijzeren schuiven
van 12 meter breedte. In iedere sluis han
gen twee schuiven, een binnen- en een bui-
tenschuif. Deze zijn opgehangen aan zware
kettingen. Door electrische kracht kan men de
schuiven aan deze kettingen op en neer be
wegen. De afsluiting moét natuurlijk water
dicht zijn. Daartoe loopen de schuiven met
nokken in metalen gleuven.
Deze gleuven zijn opgesloten in den beton
bouw van het sluislichaam. Het spreekt van
zelf, dat de onderlinge afstand en de stand
dezer gleuven met uiterste nauwkeurigheid is
in acht genomen. Iedere afwijking immers
zou het op en neer glijden belemmeren. Wordt
de afstand tusschen de gleuven kleiner, dan
knellen de schuiven; wordt hij grooter, dan
hangen ze te los. Ernstiger wordt het echter
nog, als er een afwijking uit den loodrechten
stand treedt, daar dan het op en neer bewe
gen geheel onmogelijk is
Al deze afwijkingen moeten voorkomen
worden door de betonconstructie, waarin deze
gleuven zijn aangebracht. Dit zijn dus de
belangrijkste punten van den geheelen sluis
bouw.
Welnu, bij alle tien sluizen op Kornwer-
derzand vertoont het betonwerk over de ge
heele breedte juist aan weerszijden en, voor
zoover de waterstand het toelaat om te zien
over de geheele diepte van de schuiven door
gaande breuken. Bij alle tien sluizen loopen
deze breuken dwars door het betonwerk heen,
dus op twintig plaatsen.
Wel heeft men deze breuken, die hier en
daar zelfs twee vingerbreedten bedragen, met
cement en mastiek opgevuld; op enkele
plaatsen heeft men zelfs op deze ceraentvul-
ling een looze voeg aangebracht om uiterlijk
□en schijn van een gietnaad te wekken; doch
naast deze vulling zijn alweer nieuwe scheu
ren optreden.
Het geheel wekt den indruk, alsof door zij-
de ingsche beweging de schuiven het geheele
betonwerk ontwricht is en op sommige plaat
sen bij de aaneenvoeging van de hardstee-
o^te merken" zlJdellngsche ontwrichting
Natuurlijk val aan de buitenzijde'niet te
zien, hoever deze scheuren zich in het inwen
dige voortzetten, doch dat zij zich over de
volle breedte en diepte van het bouwwerk aan
de oppervlakte als ononderbroken breuken
vertoonen, gaeft te dcakeo
Wij kregen den indruk dat men met deze
beschadiging van de kunstwerken
zeer geheimzinnig
doet. Van ieder en werkman, dien wij er naar
vroegen kregen we te hooren: „Ja, daar mo
gen wij niet over praten! of: „Daar weet ik
niets van hoor. Moet u bij de ingenieurs we
zen".
Men was in den onderbouw van de stroom
sluizen druk aan 't boren en hameren. Om
versterkingsconstructies aan te brengen?
Wij noemden het optreden van de over-
dwarse scheuren een onrustbarend verschijn-
sel.
inderdaad. Met hoeveel zorg en kosten zijn
deze kunstwerken niet uitgevoerd. Wie ze
ziet, krijgt den indruk, dat ze de eeuwen kun
nen doorstaan. En dan thans reeds, na zoo
kortstondig gebruik, scheuren, die gemeenlijk
alleen bij hoogen ouderdom in een bouwwerk
optreden.
Dat het hier geen toevallige scheuren zijn,
wordt bewezen door het feit, dat ze bij alle
tien sluizen op precies dezelfde plaatsen voor
komen. Zij kunnen alleen veroorzaakt zijn
door het feit, dat de betonconstructie niet
sterk genoeg is om zijdelingsche beweging
van de schuiven onmogelijk te maken.
Maar dan moet hier een reuzekracht aan
't werk zijn en 't is zelfs een kind duidelijk,
dat met eenvoudig opvullen van de scheuren
het euvel niet te verhelpen is.
Doch indien deze constructie niet deugt,
dan moet zulks onmiddellijk de werking der
schuifvlakken belemmeren.
Er werd ons verteld, dat men de kettingen,
waaraan deze schuiven hangen, thans van
zware tegenwichten heeft voorzien, zooge
naamd om electrischen stroom te besparen,
doch inderdaad omdat men de schuiven an
ders niet omhoog kan krijgen. Daar wij hier
van geen bevestiging konden krijgen, melden
wij het onder voorbehoud.
Het is echter in 't algemeen belang, dat op
dit alles het volle licht der openbaarheid
schijne. Het waterbezwaar van het IJselmeer
kan volgens de officieele metingen soms meer
dan twee honderd kub. meter per etmaal be
dragen en de sluizen zijn dan ook berekend
op een vermogen van 2000 kub. meter per
seconde. Doch deze capaciteit kan alleen wor
den bereikt, als de sluizen zonder eenige ha
pering functionneeren.
Wat echter indien in den tijd van hoog
water en harden wind, die wij thans weer te
wachten zijn, de sluizen slechts met uiterste
omzichtigheid kunnen worden opengesteld?
Ruw weer en hooge zee hebben we thans
nog slechts heel weinig gehad. En toch zijn
de werken reeds nu ernstig beschadigd. Wat
zal er dan gebeuren bij storm en hoogen wa
terstand,, als het uiterste van deze sluizen
wordt gevergd?
De inpoldering van de voormalige Zuider
zee is slechts mogelijk, indien op het IJsel
meer een constant sterk verlaagd peil kan
worden "gehandhaafd. Dit is echter onmoge
lijk, wanneer de stroomsluizen niet betrouw
baar en onberispelijk functionneeren. Van
deze kunstwerken is het geheele wel en wee
der Zuiderzeewerken afhankelijk. Als de slui
zen onverhoopt in het ongereede zouden ge
raken, dan zou in korten tijd het IJselmeer
tot overstroomens toe vol loopen.
Daarom mag de beschadiging, die wij hier
in het licht stelden, en waarover nimmer iets
openbaar is gemaakt, niet langer geheim ge
houden worden.
Tenslotte nog deze vraag: Als nu reeds
deze betonbouw gescheurd is, hoe zal men er
dan ooit zware treinen over durven laten
rijden?"
„Het Volksblad", dat op grond van inge
wonnen officieele berichten reeds eerder had
betoogt, dat de toestand in orde was, schrijft
thans
Dit geschrijf in het „Leeuwarder Nieuws
blad", dat verontrusting moet wekken, heeft
ons opnieuw aanleiding gegeven om te be-
voegder plaatse te informeeren naar de juist
heid van de ongunstige verhalen, die over
den toestand van de Zuiderzeewerken de
ronde doen.
En opnieuw is ons met de mees
te stelligheid verzekerd, dat al
le geruchten over scheuren-tn
verzakken van kunstwerken be
rusten op praatjes, die volko
men uit de lucht gegrepen z ij n
Van den eerstén dag af beeft men bij de
Zuiderzeewerken de grootst mogelijke open
baarheid betracht en nimmer heeft men een
geheim gemaakt van moeilijkheden of verras
singen, die zich onverwacht voordeden. In
het laatste driemaandelijksche bericht is ook
weer uitvoerig melding gemaakt van een on
verwachte sterke bodemuitschuring bij de
sluizen van Kornwerderzand. Tegelijkertijd
werden de maatregelen genoemd, die men ter
voorkoming van verdere moeilijkheden dacht
te nemen.
Op het oogenblik is men bezig met het
aanbrengen van zinkstukken ten Noorden
van de sluizen om verder uitschuren van den
onderzeeschen oever op den bodem van de
waddenzee bij het spuien tegen te gaan.
Bij vier van de vijf sluizen is men reeds
klaar, zoodat flink gespuid kan worden. Het
waterbezwaar van het IJselmeer is echter
bijzonder groot, omdat de maand October
zooals ook al blijkt uit de berichten van het
Koninklijk Metereologisch Instituut zich
onderscheidt door een buitengewonen regen
val.
Ten slotte is ons nog eens even nadrukke
lijk verklaard, dat de leiding van de Zuider
zeewerken geen enkele reden heelt om iets
aangaande eventueel gerezen moeilijkheden
te verbergen. Een deskundig geleide zal
steeds gaarne ten dienste staan van journa
listen, die zich met den toestand op de hoog
te wenschen te stellen.
Hoe het ook zij, wij hopen hierover spoe
dig nadere mededeelingen te kunnen doen,
vast staat, dat de tegenwoordige stand van
het IJselmeer zelfs hooger is dan defensie
heeft voorgeschreven.
Dit peil is thans zelfs 31 c.M. hooger. Er
moet een reden zijn, waarom niet voldoende
gespuid wordt. Gisteravond was de water
stand nog de volgende: bij de Oranjesluizen
C-M. boven A. P., bij Enkhuizen plus 12
cM. boven A.P., Den Oever pl. 40 c.M., bij de
£-"8, c-^-' bii het Keteldiep plus
kt' J Kornwerderzand plus 20 c.M.
ffenoUJH0r£ al8 ooraak van het hooge peil
genoemd de ontzettende hoeveelheid water
die moe worden afgevoerd. DeTegenriike Oc
toberweken deden den stand vanTe ljÏÏ
meer reefc stijgen, verleden weck bijv tot
gemiddeld plus 8 c.M., dus 21 cM. hoog
aan normaal.
Wij staan vooralsnog op het standnunf
dat tengevolge van het uitschuren van
zeebodem op een diepte van 10 M. ten noo/
den en ten zuiden van den zeedijk, waardoo»
het noodig wordt zinkstukken te maken nor.
niet het nuttig effect van de sluizen 'heeft
kunnen trekken.
Wanneer als normale stand van de
sloten Zuiderzee 0.40 M.—AP. was aamL
nomen, zooals wijlen odu-minister Lely h,H
gewild en niet 0.13 M.—A.P. zooals defensie
vorderde, dan had men in ieder geval Voi
doende bergruimte voor het overtollige w'"
ter gehad en behoefde niet zooveel land i.
Noordholland en Friesland ouder watér 2
staan.
VERKEERSVERBETERING OP DEN
PURMERENDERWEG.
Waar de Rijperweg en den Purmerend»
weg te Beemster uitkomt, bestaat, kont£
van eerstgenoemden weg, in het bijzone
voor ter plaatse niet békenden, vooral ta
mist en ongunstige weersgesteldheid, 2
vaar in de aan de Oostzijde van den weg
legen vrij diepe bermsloot te rijden. Op een
desbetreffend verzoek van den A.N.W.B. en
de K.N A.C. aan het betrokken gemeentebe-
stuur ontvingen genoemde vereenigingen be.'
richt, dat opdracht is gegeven tot plaatsin»
van een wit-rood geschilderd hek aan
Oostzijde van den Purmerenderweg juist te.
genover den Rijperweg.
HEERHUGOWAARD.
Aan den heer K. Wagenaar ia vergunninj
verleend om met een electromotor water bin.
nen zijn land af te malen in de polderslootea
zoolang het geen peil ia. Dit geschiedt om H«
rotting der te velde staande bloembollen te
voorkomen. Meerdere dergelijke aanvragen
zijn binnengekomen.
KORTE BERICHTEN.
Dinsdag 8 November zal de chrysan-
thententoonsteling te Poeldijk, waaraan ook
de Nederlandsche Chrysantemumclub deel.
neemt, door den minister van economische
zaken en arbeid officieel geopend worden.
Zaterdag hield de vereeniging van ge
meente-accountants onder leiding van den
heer J. Meyer Azn., haar zesden accountants.
<!ag te Utrecht. De vergadering werd bijge.
woond door vertegenwoordigers van de a
nisters van binnenlandsche zaken, van eci
nomische zaken en arbeid en van waterstaai,
van verschillende provinciale- en gemeente,
besturen.
DE VEEMARKT.
ALKMAAR, 31 Oct 1932. Op de heden
gehouden veemarkt waren aanvoer en prijzen
als volgt: 70 Vette koeien 110—240; 19
Graskalveren 20—30; 6 Vette kalveren
50—75; Vette kalveren per K G. 070
123 Nuchtere kalveren (slacht) 6—
14; 461 Vette varkens (zware) per K G.
2630 cent; Centrale 30 cent. Handel goed.
BROEK OP LANGENDIJK, 31 Oct ^2
I.angendijker Groentenveiling. 3700 stuk»
Bloemkool: Lecerf 6.30—9.60, Reuze
7.60—11.90, 2e s. 0.80-/ 2 60 per
100 stuks; 21000 K.G. Roode Kool lei
0.90-/ 2.70 22000 K.G. Gele Kool
1.302.20; 1600 K.G. Witte Kool
(vroege) 0.90; 6500 K G. Deensche Witte
Kool 0.90—1.20; 7000 K G. Uien: Gek
Uien 4—5; Gele drielingen 4 20-
4.40; 4300 K.G. Bieten 1 10—2; 4500
K.G. Peen 1.6G-/ 2.10, alles p. 100 K.G.
AMSTERDAMSCHE VEEMARKT.
AMSTERDAM. 31 Oct. 1932. Op de he
den gehouden veemarkt waren aanvoer en
prijzen als volgt: 613 vette koeien, le kw 60
—64 cent, 2e kw. 48—56 cent, 3e kw. 38—
46 cent, mindere soorten 28—34 cent per
K.G., slachtgewicht; 104 Melk- en kalfkoeien
140260; 128 Vette kalveren, le kw. 60
66 cent, 2e kw. 5458 cent 3e kw. 40 cent
per K.G., levend gewicht; 30 Nuchtere kal
veren 38; 135 Schapen en lammeren:
schapen 1218, lammeren 10H;
863 Varkens, vleeschvarkens, wegende van
90110 K G., 3234 cent, zware varken»
3132 cent, vette varkens 2930 cent; 38
paarden 60—100. Aangevoerd waren
drie wagons geslachte runderen uit Dene
marken.
Marktverloop: Runderen, ruime aan
voer, handel zeer stug; weinig beste runderen
prijz enzakkende voor mindere soorten; vette
kalveren iets meer dan vorige week Maan
dag, handel lui. Eenige beste kalveren ver
kocht boven noteering. Nuchtere kalverfl
zeer stil, weinig aanvoer: schapen handel ta
melijk vlug; Varkens ruime aanvoer, handel
redelijk; pl.m. 100 varkens gekocht. Voor
Varkens Centrale 15 cent per pond levefld*
gewicht. Prijzen iets hooger dan vorige week-
BEVERWIJK, 29 Oct. 1932. Veemarkt
Ter najaarsmarkt werd betaald voor: Gelde*
koeien 80-/ 120; Kalfkoeien 1%;
180; Vaarzen 5080; Kalveren
35.
NOORDSCHARWOUDE, 29 Oct. I93i
10.000 K.G. Aardappelen: Groote Schotscü
80 cent, Sch. Muizen 60 cent, Drielingen v
cent, Duken 60 cent, Eigenheimers 80 een.'
BI. Eigenheimers 1.10; 7300 K.G.
Gele Nep 7.30, Drielingen 4—/
Uien 3 604.60, Grove Uien
4 30; 2200 K.G. Peen 140-/
Peen 80 cent; 800 K.G. Kroten J 0-2T
1.80; 44400 K.G. Roode Kool JfT
2.60; 19200 K G. Gew. Witte Kool I
5000 K G. Gele Kool 1.60-/ 2.60, «JJ
per 100 K.G.; 23 stuks Bloemkool f 6oVr'
100 stuks.
WARMENHUIZEN, 29 Oct. 1932- gj
de Kool le s. Tl.30-/ 2.60; Witte.
le s. 0.60—1.10; Deensche Witte A
s. 1.10; Schotsche muizen 1-^ V360"
sche drielingen O 60; Drielingen ijjdi
3.90; Uien 4 3<)4.40; OtV*. 2ö-
3.50-/ 3.70; Blauwe Aardappel»/ 3]iS
Aanvoer: 11950 K.G. Roode Ko.^|(te
K G. Deensche witte kool; 21000 K- jj{i-
kool; 3675 K.G. Uien; 1725 K-°-
appelen.