Jiacktfarichtm ZESTIG JAAR GETROUWD. Het echtpaar Gerarda van Beek en Co- lumbo van der Wereld te Hillegom was gis ter zestig jaar getrouwd. De beide oudjes ge nieten nog een vrij goede gezondheid. Zij hebben vier kinderen en 22 klein- en achter kleinkinderen. 10.000 SIGAREN GESTOLEN. Zaterdagnacht is ingebroken in den siga renwinkel van den heer Polak, op den uge laweg bij den Beukenweg te Amsterdam, ai- \f volle sigarenkistjes zijn door de wenschte bezoekers meegenomennaar scha ting zijn 10.000 sigaren gestolen. Door ver breking van een ruit en het forceeren van luik hebben de daders, die nog onl:^ken zijn, zich toegang verschaft tot de kiosk. VROUW VERDRONKEN. Zondagmiddag werd te Venlo in de ach ter de woning van den heer v. d. Wielen ge legen beek het lijk gevonden van de 03-jarige vrouw des huizes Men neemt aan, dat vrouw, die gewoon is haar groenten en er- gelijke in de beek te reinigen, bij het werx voorover gevallen is en niet meer in st was zich uit het vrij ondiepe water te re den. DO RUS RIJKERS-FONDS. Als leden van het nieuw in te stellen col lege van commissarissen werden door de ver gadering, oo voorstel van het hoofdbetuur, benoemd de heer C. Fock, hoofdinspecteur voor de scheepvaart te 's-Gravenhage; M. C Koning, directeur der Stoomvaart Mij. „Ne derland" te Amsterdam; H. N. A. Swart, gep. luit-generaal, te 's-Gravenhage. In de vacatures werden benoemd de heeren J. J. van Capellen te Noord aan Zee en P S. van 't Haaff te 's-Gravenhage. JACHT OP DE ZUIDERZEE. Is die niet langer vrij? De heer W. van der Sluis, lid van de Tweede Kamer, heeft den minister van Eco nomische Zaken en Arbeid gevraagd: Is het juist, dat de jacht op de Zuiderzee, sinds de afsluiting, niet meer vrij is? Als deze vraag bevestigend wordt beant woord, is de minister dan bereid om te bevor deren, dat aan de beroepsjagers, die daar van ouds vrijelijk hebben gejaagd, verlof wordt gegeven, dit in de toekomst te blijven ioen? EEN GOEDE VANGST TE AMSTERDAM. Vijf dieven aangehouden café Ie Amsterdam. in een Vrijdagavond Iaat ziin eenige agenten met de revolver in de hand een café op het Vespuccinlein (W.) binnengedrongen, omdat hun ter oore was gekomen, dat daar eenige lieden bijeen waren, die van verschillende delicten verdacht Werden. Inderdaad bleken de :nlichtingen juist te zijn geweest; vijf per sonen konden gearresteerd en naar het bureau-Raampoort worden overgebracht. Drie van hen worden verdacht van diefstal van eenige tasschen uit een vitrine in de Jan Evertsenstraat en één van het trio heeft reeds een bekentenis afgelegd. De beide an deren hebben zich te Zandvoort schuldig ge maakt aan den diefstal van een auto en één van dit duo heeft eveneens bekend. Beiden zouden voorts te Amsterdam rijwielplaatjes gestolen hebben. DIEFSTAL IN HET STATION TE MEPPEL. In den afgeloopen nacht is ingebroken in het stationsgebouw der Nederlandsche Spoor wegen te Meppel. Uit de brandkast, staande in het plaatskaartenbureau, is een bedrag van 500 a 600 gestolen. Elk spoor van de da ders ontbreekt. De gemeente-politic te Mep pel stelt een onderzoek in. REORGANISATIE RIJKSOPVOEDINGSGESTICHTEN. Antwoord van den minister op den brief van het Chr. Nat. Vakverbond. Door den minister van justitie is aan het be stuur van het Christelijk Nationaal Vakverbond een schrijven gezonden, waarin het standpunt van de regeering wordt uiteengezet inzake de reorganisatie bij het rijksopvoeding6wezen. De minister zegt in dit schrijven dat de op vatting van genoemd bestuur zooals deze tot uiting komt in het aan den minister gericht schrijven van 17 October, n.1. dat de betrok ken ambtenaren die in een lageren rang weer tewerk worden gesteld „in hoofdzaak dezelfde werkzaamheden te verrichten krijgen als voorheen", niet juist is. Naast de concentratie der opvoeding, is door de regeering ook besloten tot een ingrij pende wijziging in de vakopleiding. Dit houdt verband met het sterk teruggeloopen peil der jongens, aldus de minister, wat noopte om het onderwijs aan te passen aan de bevattelijkheid der leerlingen. Wat de dageliiksche opleiding betreft komt er dus een geheele reorganisatie, waardoor de werkkring van het onderwijzend personeel van zeer beperkte beteekenis is geworden. Voor de betrokken ambtenaren is er, naar de minis ter schrijft, dan ook geen aanleiding om in de herplaatsing in lageren rang een degradatie te z en, en om daarvan ook naar buiten te doen t" u^en, heeft de minister besloten dat de leera ren en opvoedende ambtenaren bij herplaat sing den thans door hen bekleeden rang als persoonlijke titel zullen behouden. Om de h e-boven genoemde redenen kon het uitster- v ngssysteem, hoewel eerst overwogen, naar de meening van den minister niet worden toe gepast. HOOG WATER. Moeilijkheden bii het bouwen van de brug te Niiraegen. De Waal voor Nijmegen is de laatste dagen sterk toewassen. De uiterwaarden zijn ïnge- loopen en ook voor de stad op het laagste gedeelte van de Waalkade begint men reeds last van het water te ondervinden. De werkzaamheden in verband met den bouw van de Waalbrug ondervinden door bet huoge water moeilijkheden. Het afgra- vingswerk aan den ouden dijk bij Lent gaat rhans ook veel minder vlot doordat een andere werkmethode moet worden toegepast. Ook de bekleed ingswerken aan den voet van den nieuwen dijk ondervinden moeüvkbed^ Door het opwerpen van dammen heen men h<»f rivierwater tot nu toe nog kunnen keeren, Sa?bSTïïte® «M «1 h« wert "W"*- neerd worden. Ook was op de Maas. De Maas voor Grave is de laatste dagen sterk gew assen. De uiterwaarden zijn inge- loopen en het water staat van dijk tot dijk. De los- en laadwal is ondergeloopen. Veerdienst gestaakt. Tengevolge van den was van de Maas is de veerdienst Heyen-Boxmeer Zaterdag om halfvijf gestaakt. Steeds grootere uitgestrektheden in de om geving worden onder water gezet en de boeren haasten zich het vee in veiligheid te brengen. De overstrooming van de Niers neemt steeds grootere afmetingen aan Een onaf zienbare vlakte is thans overstroomd en ver scheidene wegen staan diep onder water, zoodat hier en daar de bewoners van het overstroomde gebied de verbinding met de buitenwereld door middel van roeibootjes moeten onderhouden. De scheepvaart op de Niers is volkomen gestremd. In Limburg. Door den hoogen waterstand van de Maas is de haven van Blerick overstroomd. Onder de Maasbrug te Venlo ondervinden de pas- seerende schepen veel last van den hoogen waterstand. Op vele plaatsen in Noord-Limburg zijn de aan de Maas grenzende weilanden over stroomd. VERKEERSONGEVALLEN. T wee fietsers gewond bij een botsing met een auto. Op het kruispunt Oostsingel-Stalbergweg te Venlo kwam Zaterdagavond een personen auto in botsing met den 21-jarigen fietser L Bonsels uit Venlo. De heer Bonsels sloeg door de voorruit .van den auto en liep ernstige wonden aan het hoofd op. De elf-jarige jon gen E. Custers, uit Venlo, die op den bagage drager van de fiets had gezeten, brak een been. Beiden werden naar het ziekenhuis te Venlo overgebracht. Aan de gevolgen overleden. Zaterdag is de 73-jarige A. Boersma op de Prins Hendrikkade te Sneek bij het over steken van de tramrails door de stoomtram, die hij ten gevolge van zijn doofheid vermoe delijk niet heeft hooren naderen, gegrepen en 20 M. meegesleurd. De machine moest op gevijzeld worden om den zwaar aan hei hoofd en inwendig gekneusden man te bevrij den. Het slachtoffer, dat nog steeds bij kennis- was, is naar het ziekenhuis vervoerd, waar hij ongeveer een uur na aankomst is over leden. Slachtoffer bezweken Vrijdagavond werd de schoenwinkelier H W. Egging te Alemlo op de Wierdensche straat door een auto uit Enschedé aange reden. De heer Eggink,- die zwaar gewond werd, is Zaterdagmorgen overleden. Het on geluk moet te wijten zijn aan een verkeerde manoeuvre van het slachtoffer, dat op de fiets reed. Hij laat een vrouw en vier kinderen na. Doodelijk auto-ongeluk bij Wouw. Gistermiddag omstreeks halfvijf heeft in de nabijheid der gemeente Wouw een ernstig ongeval plaats gehad. Een auto, w aarin drie dames en twee heeren ge zeten waren, komende uit de richting Bergen op Zoom, reed, even na het pas- seeren van een anderen wagen ,in volle vaart tegen een boom ter zijde van den weg. Vermoedelijk is een wiel in aanra king gekomen met een steen, waardoor de bestuurder, de heer S. uit Nieuw Borgvliet. de macht over zijn voertuig verloor De auto werd totaal vernield. Het eerste slachtoffer, dat te voorschijn werd gehaald, de 24-jarige mej. B Noordhuizen uit Bergen op Zoom werd met ingedrukte borstkas een woning binnengedragen waar zij een uur later overleed Een zuster van den bestuurder en haar vriendin, mej. A. de V uit ^er- gen op Zoom, zijn met bloedige verwon dingen naar het Algem.-en Burgerlijk Gasthuis te Bergen op Zoom overge bracht. De heer S die bewusteloos over het stuurrad lag en het vijfde slachtof fer, de heer K uit Halsteren, bleken minder ernstige kwetsuren te hebben opgeloopen en konden, na verbonden te zijn. huiswaarts keerer. Nader verneemt De Crt, dat de toe stand van mej S reden tot bezorgdheid geeft. Er werden oa. ernstige been- pn armfracturen geconstateerd. Mej. De V., die voornamelijk aan het ge aat werd verwond zal het gasthuis binnen enkele dagen kunnen verlaten. BRAND. Boerderij afgebrand te Diemen. Vrijdagnacht circa 2 uur ontstond, door tot nu toe onopgehelderde oorzaak, brand in een voormalige boerderij, staande op de Sniep te Diemen. Het blusschingsw-erk ondervond vertraging, doordat de motorspuit op den Muider- straatweg moest blijven staan en de slangen door de vaart naar het eiland, de bmep, gelegd moesten worden Bo vendien stond het brandende perceel niet in de onmiddellijke nabijheid van de Muidervaart. In de behuizing, waar het vuur woed de. woonde pen tweetal gezinnen, n.1 de families J en A., terwijl in een kleiner huisje, hetwelk vlak naast het bran dende perceel stond, het gezin R woon de Op een gegeven oogenblik ontstond, zegt De Crt., nog een ernstig defect aan een der slagen en juist op het punt waar deze in de vaart lag. In den stroomenden regen moesten de spuitgasten toen In een roeiboot het defecte slanggedeelte op- visschen. naar den oever brengen en ver vangen door een andere slang, hetgeen nog al tijd vorderde Niettegenstaande deze belemmering slaagde de Diemer brandweer er in het steenen huis en het naastliggende buis je te behouden, hoewel hevige windvla gen de vlammen krachtig aanwakker den. De beide families J. en A. hadden belangrijke schade. Wat door het vuur niet vernield werd, had enorm te lijden van het bluschwater. De heer J. heeft verklaard, dat het electrische licht niet goed functionneer- de, zoodat misschien aan kortsluiting gedacht moest worden, terwijl aoo eenige burgers verzekerd is, dat zij op het tijdstip dat de brand uitbrak, blik semstralen en onweerslagen hebben waargenomen. Met zekerheid valt om trent de oorzaak van den brand echter niets te zeggen. DE HOOGE WATERSTAND IN NOORDHOLLAND. In ons numer van Donderdag schreven wij één en ander over de hooge waterstand in N.-H., waarbij wij deden uitkomen, aat de hooge waterstand in het IJselmeer, doordat men van de sluizen in den afsluitdijk nog niet het nuttig effect kon trekken en mede omdat Defensie een peil eischt van 0.1 J M. A. P-, hiervan mede het gevolg is. Het Leeuwarden Nieuwsblad schrijft hier van het volgende: Het is klaarblijkelijk, dat de sluiswerken in den Zuiderzee-afsluitdijk nog met ten vo.le aan de gestelde verwachtingen voldoen. Het peil van het IJselmeer blijft hooger dan was aangenomen, zoo hoog zelfs, dat men in Nocrrd-Holland het overtollige water niet kwijt kan en den minister reeds telegrafisch heeft verzocht om de stroomsluizen op volle kracht te doen werken. Dit geschiedt echter allerminst; slechts mondjesmaat wordt er zoo nu en dan ge spuid. Waarom? Omdat men nog bezig is met de werkzaam heden, die noodzakelijk werden door de on verwacht sterkebedemuitschuring? Doch er heeft reeds in de bladen gestaan dat deze werkzaamheden met gunstig resultaat be ëindigd zijn. Welke verhindering kan er dan nog zijn. die belet, dat het IJselmeer tot het vereischte peil afstroomt? Is er dan nog iets anders niet in orde? Men is ook bezig met het versterken, ver zwaren en verlengen van de stroomleidende of zeewerende dammen aan de buitenzijde der sluizen. Ons werd officieel gQfegd, dat zulks geschiedde om de sluiswerken des te beter te beveiligen tegen den golfslag en dit werk werd als een onbelangrijk onderdeel voorge steld. Wij hebben toen ons afgevraagd: Had men de uitwerking van dien golfslag dan onder schat? En welke schade vreest men er van? De schrijver acht het dan mogelijk, dat het niet de kracht der afzonderlijke golven is, die gevaar oplevert, doch dit wordt veroor zaakt door dé trillingen ten gevolge van de regelmatige herhaling van den telkens terug- keerende golfslag als van een in den pas over een brug loopende militaire colonne. Hij ver volgt: Doch ook dit kon van tevoren bekend wor den geacht; men zal er dus wel rekening mee hebben gehouden. Maar waarom wordt er dan niet voldoende gespuid? We zijn er op uitgetrokken om met eigen oogen te zien. Én wat we thans hebben opge merkt, komt ons voor een zeer verontrustend verschijnsel te zijn. De betonbouw der sluizen is de volle breedte en, voorzoover zichtbaar was, in de volle diepte, op twintig plaatsen gescheurd. Voor het juist begrip dient een korte her innering aan de inrichting van de sluizen vooraf te gaan. De uitwateringssluizen op Kornwerder Zand bestaan uit twee complexen, elk van vijf sluizen. De sluizen zijn niet gesloten met deuren, doch met zware ijzeren schuiven van 12 meter breedte. In iedere sluis han gen twee schuiven, een binnen- en een bui- tenschuif. Deze zijn opgehangen aan zware kettingen. Door electrische kracht kan men de schuiven aan deze kettingen op en neer be wegen. De afsluiting moét natuurlijk water dicht zijn. Daartoe loopen de schuiven met nokken in metalen gleuven. Deze gleuven zijn opgesloten in den beton bouw van het sluislichaam. Het spreekt van zelf, dat de onderlinge afstand en de stand dezer gleuven met uiterste nauwkeurigheid is in acht genomen. Iedere afwijking immers zou het op en neer glijden belemmeren. Wordt de afstand tusschen de gleuven kleiner, dan knellen de schuiven; wordt hij grooter, dan hangen ze te los. Ernstiger wordt het echter nog, als er een afwijking uit den loodrechten stand treedt, daar dan het op en neer bewe gen geheel onmogelijk is Al deze afwijkingen moeten voorkomen worden door de betonconstructie, waarin deze gleuven zijn aangebracht. Dit zijn dus de belangrijkste punten van den geheelen sluis bouw. Welnu, bij alle tien sluizen op Kornwer- derzand vertoont het betonwerk over de ge heele breedte juist aan weerszijden en, voor zoover de waterstand het toelaat om te zien over de geheele diepte van de schuiven door gaande breuken. Bij alle tien sluizen loopen deze breuken dwars door het betonwerk heen, dus op twintig plaatsen. Wel heeft men deze breuken, die hier en daar zelfs twee vingerbreedten bedragen, met cement en mastiek opgevuld; op enkele plaatsen heeft men zelfs op deze ceraentvul- ling een looze voeg aangebracht om uiterlijk □en schijn van een gietnaad te wekken; doch naast deze vulling zijn alweer nieuwe scheu ren optreden. Het geheel wekt den indruk, alsof door zij- de ingsche beweging de schuiven het geheele betonwerk ontwricht is en op sommige plaat sen bij de aaneenvoeging van de hardstee- o^te merken" zlJdellngsche ontwrichting Natuurlijk val aan de buitenzijde'niet te zien, hoever deze scheuren zich in het inwen dige voortzetten, doch dat zij zich over de volle breedte en diepte van het bouwwerk aan de oppervlakte als ononderbroken breuken vertoonen, gaeft te dcakeo Wij kregen den indruk dat men met deze beschadiging van de kunstwerken zeer geheimzinnig doet. Van ieder en werkman, dien wij er naar vroegen kregen we te hooren: „Ja, daar mo gen wij niet over praten! of: „Daar weet ik niets van hoor. Moet u bij de ingenieurs we zen". Men was in den onderbouw van de stroom sluizen druk aan 't boren en hameren. Om versterkingsconstructies aan te brengen? Wij noemden het optreden van de over- dwarse scheuren een onrustbarend verschijn- sel. inderdaad. Met hoeveel zorg en kosten zijn deze kunstwerken niet uitgevoerd. Wie ze ziet, krijgt den indruk, dat ze de eeuwen kun nen doorstaan. En dan thans reeds, na zoo kortstondig gebruik, scheuren, die gemeenlijk alleen bij hoogen ouderdom in een bouwwerk optreden. Dat het hier geen toevallige scheuren zijn, wordt bewezen door het feit, dat ze bij alle tien sluizen op precies dezelfde plaatsen voor komen. Zij kunnen alleen veroorzaakt zijn door het feit, dat de betonconstructie niet sterk genoeg is om zijdelingsche beweging van de schuiven onmogelijk te maken. Maar dan moet hier een reuzekracht aan 't werk zijn en 't is zelfs een kind duidelijk, dat met eenvoudig opvullen van de scheuren het euvel niet te verhelpen is. Doch indien deze constructie niet deugt, dan moet zulks onmiddellijk de werking der schuifvlakken belemmeren. Er werd ons verteld, dat men de kettingen, waaraan deze schuiven hangen, thans van zware tegenwichten heeft voorzien, zooge naamd om electrischen stroom te besparen, doch inderdaad omdat men de schuiven an ders niet omhoog kan krijgen. Daar wij hier van geen bevestiging konden krijgen, melden wij het onder voorbehoud. Het is echter in 't algemeen belang, dat op dit alles het volle licht der openbaarheid schijne. Het waterbezwaar van het IJselmeer kan volgens de officieele metingen soms meer dan twee honderd kub. meter per etmaal be dragen en de sluizen zijn dan ook berekend op een vermogen van 2000 kub. meter per seconde. Doch deze capaciteit kan alleen wor den bereikt, als de sluizen zonder eenige ha pering functionneeren. Wat echter indien in den tijd van hoog water en harden wind, die wij thans weer te wachten zijn, de sluizen slechts met uiterste omzichtigheid kunnen worden opengesteld? Ruw weer en hooge zee hebben we thans nog slechts heel weinig gehad. En toch zijn de werken reeds nu ernstig beschadigd. Wat zal er dan gebeuren bij storm en hoogen wa terstand,, als het uiterste van deze sluizen wordt gevergd? De inpoldering van de voormalige Zuider zee is slechts mogelijk, indien op het IJsel meer een constant sterk verlaagd peil kan worden "gehandhaafd. Dit is echter onmoge lijk, wanneer de stroomsluizen niet betrouw baar en onberispelijk functionneeren. Van deze kunstwerken is het geheele wel en wee der Zuiderzeewerken afhankelijk. Als de slui zen onverhoopt in het ongereede zouden ge raken, dan zou in korten tijd het IJselmeer tot overstroomens toe vol loopen. Daarom mag de beschadiging, die wij hier in het licht stelden, en waarover nimmer iets openbaar is gemaakt, niet langer geheim ge houden worden. Tenslotte nog deze vraag: Als nu reeds deze betonbouw gescheurd is, hoe zal men er dan ooit zware treinen over durven laten rijden?" „Het Volksblad", dat op grond van inge wonnen officieele berichten reeds eerder had betoogt, dat de toestand in orde was, schrijft thans Dit geschrijf in het „Leeuwarder Nieuws blad", dat verontrusting moet wekken, heeft ons opnieuw aanleiding gegeven om te be- voegder plaatse te informeeren naar de juist heid van de ongunstige verhalen, die over den toestand van de Zuiderzeewerken de ronde doen. En opnieuw is ons met de mees te stelligheid verzekerd, dat al le geruchten over scheuren-tn verzakken van kunstwerken be rusten op praatjes, die volko men uit de lucht gegrepen z ij n Van den eerstén dag af beeft men bij de Zuiderzeewerken de grootst mogelijke open baarheid betracht en nimmer heeft men een geheim gemaakt van moeilijkheden of verras singen, die zich onverwacht voordeden. In het laatste driemaandelijksche bericht is ook weer uitvoerig melding gemaakt van een on verwachte sterke bodemuitschuring bij de sluizen van Kornwerderzand. Tegelijkertijd werden de maatregelen genoemd, die men ter voorkoming van verdere moeilijkheden dacht te nemen. Op het oogenblik is men bezig met het aanbrengen van zinkstukken ten Noorden van de sluizen om verder uitschuren van den onderzeeschen oever op den bodem van de waddenzee bij het spuien tegen te gaan. Bij vier van de vijf sluizen is men reeds klaar, zoodat flink gespuid kan worden. Het waterbezwaar van het IJselmeer is echter bijzonder groot, omdat de maand October zooals ook al blijkt uit de berichten van het Koninklijk Metereologisch Instituut zich onderscheidt door een buitengewonen regen val. Ten slotte is ons nog eens even nadrukke lijk verklaard, dat de leiding van de Zuider zeewerken geen enkele reden heelt om iets aangaande eventueel gerezen moeilijkheden te verbergen. Een deskundig geleide zal steeds gaarne ten dienste staan van journa listen, die zich met den toestand op de hoog te wenschen te stellen. Hoe het ook zij, wij hopen hierover spoe dig nadere mededeelingen te kunnen doen, vast staat, dat de tegenwoordige stand van het IJselmeer zelfs hooger is dan defensie heeft voorgeschreven. Dit peil is thans zelfs 31 c.M. hooger. Er moet een reden zijn, waarom niet voldoende gespuid wordt. Gisteravond was de water stand nog de volgende: bij de Oranjesluizen C-M. boven A. P., bij Enkhuizen plus 12 cM. boven A.P., Den Oever pl. 40 c.M., bij de £-"8, c-^-' bii het Keteldiep plus kt' J Kornwerderzand plus 20 c.M. ffenoUJH0r£ al8 ooraak van het hooge peil genoemd de ontzettende hoeveelheid water die moe worden afgevoerd. DeTegenriike Oc toberweken deden den stand vanTe ljÏÏ meer reefc stijgen, verleden weck bijv tot gemiddeld plus 8 c.M., dus 21 cM. hoog aan normaal. Wij staan vooralsnog op het standnunf dat tengevolge van het uitschuren van zeebodem op een diepte van 10 M. ten noo/ den en ten zuiden van den zeedijk, waardoo» het noodig wordt zinkstukken te maken nor. niet het nuttig effect van de sluizen 'heeft kunnen trekken. Wanneer als normale stand van de sloten Zuiderzee 0.40 M.—AP. was aamL nomen, zooals wijlen odu-minister Lely h,H gewild en niet 0.13 M.—A.P. zooals defensie vorderde, dan had men in ieder geval Voi doende bergruimte voor het overtollige w'" ter gehad en behoefde niet zooveel land i. Noordholland en Friesland ouder watér 2 staan. VERKEERSVERBETERING OP DEN PURMERENDERWEG. Waar de Rijperweg en den Purmerend» weg te Beemster uitkomt, bestaat, kont£ van eerstgenoemden weg, in het bijzone voor ter plaatse niet békenden, vooral ta mist en ongunstige weersgesteldheid, 2 vaar in de aan de Oostzijde van den weg legen vrij diepe bermsloot te rijden. Op een desbetreffend verzoek van den A.N.W.B. en de K.N A.C. aan het betrokken gemeentebe- stuur ontvingen genoemde vereenigingen be.' richt, dat opdracht is gegeven tot plaatsin» van een wit-rood geschilderd hek aan Oostzijde van den Purmerenderweg juist te. genover den Rijperweg. HEERHUGOWAARD. Aan den heer K. Wagenaar ia vergunninj verleend om met een electromotor water bin. nen zijn land af te malen in de polderslootea zoolang het geen peil ia. Dit geschiedt om H« rotting der te velde staande bloembollen te voorkomen. Meerdere dergelijke aanvragen zijn binnengekomen. KORTE BERICHTEN. Dinsdag 8 November zal de chrysan- thententoonsteling te Poeldijk, waaraan ook de Nederlandsche Chrysantemumclub deel. neemt, door den minister van economische zaken en arbeid officieel geopend worden. Zaterdag hield de vereeniging van ge meente-accountants onder leiding van den heer J. Meyer Azn., haar zesden accountants. <!ag te Utrecht. De vergadering werd bijge. woond door vertegenwoordigers van de a nisters van binnenlandsche zaken, van eci nomische zaken en arbeid en van waterstaai, van verschillende provinciale- en gemeente, besturen. DE VEEMARKT. ALKMAAR, 31 Oct 1932. Op de heden gehouden veemarkt waren aanvoer en prijzen als volgt: 70 Vette koeien 110—240; 19 Graskalveren 20—30; 6 Vette kalveren 50—75; Vette kalveren per K G. 070 123 Nuchtere kalveren (slacht) 6— 14; 461 Vette varkens (zware) per K G. 2630 cent; Centrale 30 cent. Handel goed. BROEK OP LANGENDIJK, 31 Oct ^2 I.angendijker Groentenveiling. 3700 stuk» Bloemkool: Lecerf 6.30—9.60, Reuze 7.60—11.90, 2e s. 0.80-/ 2 60 per 100 stuks; 21000 K.G. Roode Kool lei 0.90-/ 2.70 22000 K.G. Gele Kool 1.302.20; 1600 K.G. Witte Kool (vroege) 0.90; 6500 K G. Deensche Witte Kool 0.90—1.20; 7000 K G. Uien: Gek Uien 4—5; Gele drielingen 4 20- 4.40; 4300 K.G. Bieten 1 10—2; 4500 K.G. Peen 1.6G-/ 2.10, alles p. 100 K.G. AMSTERDAMSCHE VEEMARKT. AMSTERDAM. 31 Oct. 1932. Op de he den gehouden veemarkt waren aanvoer en prijzen als volgt: 613 vette koeien, le kw 60 —64 cent, 2e kw. 48—56 cent, 3e kw. 38— 46 cent, mindere soorten 28—34 cent per K.G., slachtgewicht; 104 Melk- en kalfkoeien 140260; 128 Vette kalveren, le kw. 60 66 cent, 2e kw. 5458 cent 3e kw. 40 cent per K.G., levend gewicht; 30 Nuchtere kal veren 38; 135 Schapen en lammeren: schapen 1218, lammeren 10H; 863 Varkens, vleeschvarkens, wegende van 90110 K G., 3234 cent, zware varken» 3132 cent, vette varkens 2930 cent; 38 paarden 60—100. Aangevoerd waren drie wagons geslachte runderen uit Dene marken. Marktverloop: Runderen, ruime aan voer, handel zeer stug; weinig beste runderen prijz enzakkende voor mindere soorten; vette kalveren iets meer dan vorige week Maan dag, handel lui. Eenige beste kalveren ver kocht boven noteering. Nuchtere kalverfl zeer stil, weinig aanvoer: schapen handel ta melijk vlug; Varkens ruime aanvoer, handel redelijk; pl.m. 100 varkens gekocht. Voor Varkens Centrale 15 cent per pond levefld* gewicht. Prijzen iets hooger dan vorige week- BEVERWIJK, 29 Oct. 1932. Veemarkt Ter najaarsmarkt werd betaald voor: Gelde* koeien 80-/ 120; Kalfkoeien 1%; 180; Vaarzen 5080; Kalveren 35. NOORDSCHARWOUDE, 29 Oct. I93i 10.000 K.G. Aardappelen: Groote Schotscü 80 cent, Sch. Muizen 60 cent, Drielingen v cent, Duken 60 cent, Eigenheimers 80 een.' BI. Eigenheimers 1.10; 7300 K.G. Gele Nep 7.30, Drielingen 4—/ Uien 3 604.60, Grove Uien 4 30; 2200 K.G. Peen 140-/ Peen 80 cent; 800 K.G. Kroten J 0-2T 1.80; 44400 K.G. Roode Kool JfT 2.60; 19200 K G. Gew. Witte Kool I 5000 K G. Gele Kool 1.60-/ 2.60, «JJ per 100 K.G.; 23 stuks Bloemkool f 6oVr' 100 stuks. WARMENHUIZEN, 29 Oct. 1932- gj de Kool le s. Tl.30-/ 2.60; Witte. le s. 0.60—1.10; Deensche Witte A s. 1.10; Schotsche muizen 1-^ V360" sche drielingen O 60; Drielingen ijjdi 3.90; Uien 4 3<)4.40; OtV*. 2ö- 3.50-/ 3.70; Blauwe Aardappel»/ 3]iS Aanvoer: 11950 K.G. Roode Ko.^|(te K G. Deensche witte kool; 21000 K- jj{i- kool; 3675 K.G. Uien; 1725 K-°- appelen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1932 | | pagina 8