Alkmaarsche Courant. De bruid van het Glomdal Oladionieuws Stad en Omgeving. SeuiMeton HELP BIJTIJDS! V31JDAG 4 NOVEMBER Holland-s eerste kwaliteit per V2 pondspakje MET VERSCH GEKARND 25 °/0 ALLERFIJNSTE ROOMBOTER ONDER RIJKSCONTROLE Wo. 261 1932 Mtrt *1bt m dertlgst! Jaargang. Zaterdag 5 October Hilversum, 296 M. (Uitsluitend VARA) 8 Gramofoonplaten. 10.—VPRO-morgen wijding. 10.15 Voor Arb. in de Continu bedrijven „De Flierefluiters" en R Numan voordracht. 12.— „De Notenkrakers" o.l.v' D Wins en gramofoonplaten. 2.15 Oramo^ foonplaten. 2.50 J. W. Sleef Jr.„Hoe werd ik socialist". 3.10 Orgelspel Joh. jong. 3.50 Muzikale causerie 4 30 Onthouders Radio Comité. 4.50 Gramofoonplaten. 5.40 Literai re causerie A. M. de Jong. 6.Zang door „De Wielewaal" o.l.v. P. Tiggers. 6.30 „De Flierefluiters". 7.— V. R. O. 8.— Bonte avond m. m. v. „De Dorpsbarbier", De Flierefluiters", VARA-tooneel o.l.v. W. van Cappellen, J. Brookhouse MacCartliy, orgel; A de Vries, toespraak er. Tholen van Lier, zang; VARA-k einorkest o.l.v. P. Duchant. Ca. 10.30 Vaz Dias. 11.12.Gramofoon platen. Huizen, 1875 M. (Uitsluitend KRO). 8 915 en 10.— Gramofoonpl. 11.30—12— Godsd. halfuurtje. 12.15—1.45 Trioconcert 2— Voor de jeugd. 2.30 Kinderuur. 4— HIRO. 5.Gramofoonpl. 5.15 Lezing. 5.30 Graomfoonplaten. 6.20 Causerie. 6.40 Gra mofoonplaten 7.10 Lezing. 7 45 Sport- praatje. 8.10.30 Operette-programma. 9. 9.15 Voordracht. 9.159.30 Vaz Dias. 10.30 —12.Schlagermuziek. Daventry, 1554 M. 10.35 Morgenwijding. 10.50 Tijdsein en weerbericht. 11.0511.20 Lezing. 12.20 Schotsch Studio-orkest o.l.v Daines. 1.05 Orgelspel R. New. 1.50—2 30 Ccmmodore Grand-orkest o.l.v. Muscant 3.50 BBC-orkest o.l.v. Lewis. 5.05 Orgelspel Reg. Foort. 5.35 Kinderuur. 6.20 Berichten 7 05 Welsh Intermezzo. 7.25 Lezing. 7.50 pianorecital C. Baumer. 8.20 Jack Payne en zijn Band. 9.20 Berichten en lezing. 9.40 Prijsvraag-hoorspel. 10.10 „Fireworks", pro gramma m. m. v. orkest, koor en solisten o. 1 v S. Robinson. 10.55 Lezing. 11.12 20 Dansmuziek door Ambrose en zijn Band Parits ^Radio-Paris", 1724 Af. 8.05 Gra mofoonplaten. 9.20 Concert. 12.50 en 4.05 Concert door het Omroeporkest. 5 05 Con eert. 9.05 Literair-muzikaal programma. Kalunrlborg, llr3 Af. 11.20—1.20 Con eert uit Rest. „Wivex". 1.50—2.20 Gramo foonp'aten. 2.50—4.50 Concert door het Om roeporkest o.l.v. Reesen m. m. v. solisten. 7.20 Beethoven's Frühlin?ssonate F gr.t., op. 24 viool en piano door F Her.riques en F. Jen 6en. 8.10 Moderne muziek door L. Preil'3 orkest. 8.35 Vrooliike uitzending. 9.5010.20 Vervolg cnocert. 10.2011.35 Dansmuziek o.l.v. Sid Merriman. Langenberg, 473 M. 6.257.20 en 11.20 12.10 Gramofoonplaten. 12 201.50 Con cert o.l.v Wolf m. m. v. H. Böhmer, alt en E Grape, piano. 1.552.45 Gramofoonp'aten 4 20—5.35 Koor- en solistenconcert. 7 20 Vroolijke avond uit Mühlarker m. m. v orkest en solisten o.l.v. Görlich. 8 20 Radio- tooneel. 1005 Populair concert. 11.50 12 20 Dansmuziek (Gramofoonplaten). Rome, 441 Af. 8 05 Orkestconcert o.l v Andrea Marschesini Brussel, 508 en 338 Af. 508 M.: 12.20 Max Alexys' orkest. 5.20 Omroeporkest o.l.v. Walpot. 6.35 Zangvoordracht. 6.50 GramO' foonplaten. 8.20 Omroeporkest o.l.v. Meule^ mans. 8 35 Radio-tooneel. 9.10 Vervolg con cert. 10.30 Concert uit de Memlinczaal te Antwerpen 338 M.: 12.20 Max Alexvs' or- kes.t 5.20 Omroeporkest o.l.v. Meulemans. 6 20 en 6.50 Gramofoonp'aten. 8.20 Omroep orkest m. m. v. solisten o.l.v. K. Walpot. 9.20 Vroolijk programma m. m. v. solisten en orHst. 10.30 Zie 508 M. 7eesen, 1635 Af. 7.20 Vroolijke avond uit Mühlacker, m. m v. orkest en solisten. 8 20 „Die Schule der Welt", comedie van Fred. de Groote. 9.45 Berichten en hierna tot 11.50 Dansmuziek door Otto Kermbach's orkest. NATIONALISME EN OORLOG. Lezing mevr. Henriëtte Roland Holst. Voor de Ver. voor Voordrachtavonden te Bergen behandelde gisteravond mevr. Hen nette Roland Holst het onderwerp: Nationa lisme en Oorlog. De Rustende Jager was geheel met belang stellenden, waaronder vele jongeren uit Alk maar, bezet e i»——piw— uit het Noorsch van Jacob B. Buil. 15 In het Braaten-huis hadden ze alles gezien en gehoord. Berit stond voor het raam, onrustig, en wilde er heen. Maar de oude Jakob Braa- ten hield haar terug. Neen, laat hen de zaak maar afhandelen, zei hij. Ze hebben bijlen) antwoordde zij. Ze was bleek. Ach, kom, zei Jakob Braaten. Hij, Tore, heeft een geweer) Ze durven hem toch niet aanl Nu kwam het tweetal aanstappen. Ola voorop en de knecht achteraan. Daar komen ze, zei Jakob Braaten en ging zitten. Zijn vrouw Kari ging ook zitten, maar Berit bleef staan. Ga naar boven, naar den zolder) zei Ja kob Braaten. Wanneer je bang bent, voegde hij er aan toe. Toen steeg het bloed Berjt naar het gelaat. Bang "voor vader! neen! zei ze. Daarna ging ook zij zitten, met de handen ia haar schoot. Nu waren ze bij de deur. Maar men hoorde hen de bijlen neerleggen. Ola Eriksen kwam het eerst binnen. Achter hem, langzaam aan, de knecht» De voorzitter, de heer D. L. Beyneveld sprak hierover zijn voldoening uit en bracht, herinnerende aan de voordracht, die spr. 2 jaar geleden te Bergen hield, mevr. Roland Holst dank voor haar bereidwilligheid om wedeom naar Bergen te komen. Spreekster ving aan, met erop te wij zen, dat het nationalisme een vraagstuk is, dat ons allen bezighoudt. De vraag rijst, o net iets eigen is of een masker, waarmede de neerschende groepen in onzen tijd het volk er onder houden en meesleepen in imperialis tische avonturen. Ter voorkoming van mis verstand, aldus spr., moet men vooral het nationalisme niet verwarren met het inheem- sche, met eigen cultuur, die men liefheeft. Het verlangen om het eigene tot zijn recht te laten komen en dat te handhaven, is geen nationalisme, wanneer dit gepaard gaat met eerbied voor het recht van anderen, met eer bied voor het verlangen van andere cultu ren of rassen. Het nationalisme is juist opge komen uit de ontworteling van het eigene. Het moderne socialisme, dat zooveel aan de arbeidersklasse heeft gegeven en waaruit wij voortkomen, heeft geen rekening gehou den met de liefde voor het inheemsche en dit ontkend en spr. ziet dit als een tekortkoming. Want daardoor kreeg juist het nationalisme gelegenheid, op te komen in een tegen het so cialisme gerichte beweging. Spr. haalde hier voor aan het werkje van Hendrik de Man: Nationalisme en Socialisme en gaf hierna een historisch overzicht van de opkomst van het nationalisme, waarbij zij erop wees, dat het nationalisme pas kon opkomen nadat de moderne maatschappij zich had gevormd In de Middeleeuwen was geen sprake van nationalisme. Toen werd de mensch gedra gen door kleine gemeenschappen op het plat teland waardoor het leven circuleerde. De opkomst van het vorstelijk gezag en de Ro meinsche rechtspraak met den wil om de Staat te scheppen, ging gepaard met het na tionale gevoel. Nationalisme bestaat niet zonder den wil tot collectieve machtsoefe ning. Zoodra dit opkomt, ontstaat het ver langen om een nationaliteit te vormen tegen over een andere nationaliteit. In onze dagen valt dit duidelijk waar te nemen bij de Indo nesiërs. Wanneer men hun verwijt, dat zij geen volk, maar een aantal volkeren vormen, aan antwoorden zij: „Wij willen een volk worden". En daarin ligt de rechtvaardiging van hun nationalisme. Spr. wijst op de merkwaardigheid, hoe in Europa de opkomst van de burgerklasse ge paard ging met een sterk nationalisme en aan den anderen kant een sterk universeel streven. In de 17de en in de 18de eeuw, ook in ons land een sterk streven om het locale patriottisme uit te wisschen en de dialecten te overwinnen en een streven naar nationale eenheid, ook in gedachte en bewustzijn. Het leven groeide en veranderde door één begin sel. Het Marxisme, dat zegt, dat dit maar schijn was, is foutief. De voorloopers van de Fransche revolutie waren universeel in hun belangstelling en de Fransche revolutie is een hoogtepunt geweest van de doorbraak van het nationaal bewustzijn, maar tevens van het nieuwe begrip: „natie en staat zijn één". De Democratie treedt op en in het volk ont wikkelde zich de wil, eigen meester te zijn en zelf te beturen en eisgen wil door te zetten door middel van de staatkundige instellin gen. Toen pas brak de geweldige liefde voor het eigen land en de eigen natie door. Groo te offers werden daarvoor gebracht, even bewonderenswaardig als de offers in onzen tijd gebracht, door den Russischen soldaat van het roode leger in de jaren 19181921 Het nationaal bewustzijn overwon alle be lemmeringen en het nieuwe verschijnsel: de dienstplicht, de algemeene schoolplicht, de vrijheid van het woord en de pers trad op. Niet alleen de vrijheid, maar ook de geest van eenheid voedde het volk op. Ook wees spr op de groote rol, die de techniek hierbij heeft gespeeld. Men kan gelooven in de op permacht van den geest, zonder blind te zijn voor het feit, dat de technische factoren een enorme stuwende kracht zijn in de geschiede nis. Door het sneller tempo van voortbren gen werden de nieuwe ideeën en opvattingen en het begrip van nationaal bewustzijn in de massa gejaagd en tezamen met dat nationaal bewustzijn groeide de vrijheidswil, de wil naar democratie om eigen lot in handen te nemen. De revolutie van 1948 in Duitschland Oostenrijk, Italië was een strijd tegen het ab solutisme, tegen vreemde heerschers, maar ook een strijd voor het zelfbeschikkingsrecht der naties. De geschiedenis heeft na de Mid deleeuwen den loop genomen van het ont staan van de geconsolideerde staatseenheid en daardoor werd de verdere loop beslist. In West-Europa werd het doel vrijwel be reikt en het nationaal bewustzijn werd de wil tot vervorming en afronding der natio nale staten en alzoo een factor, die dreef tot Ola bleef staan en bemerkte Berit. Goedendag, zei hij bits. Beiden stonden nog bij de deur. Jakob Braaten schraapte zijn keel. Zoo, goedendag, antwoordde hij. Komen jelui om hout te hakken? Hij keek schuin naar Ola Eriksen. Deze werd rood. O, je weet heel goed waarvoor wij ko men, zei hij. Jakob Braaten glimlachte. Dat kan wel zijn, antwoordde hij. Gaat zitten, zei Kari. Ze schoof bankjes in. Geen van beiden antwoordde. Het is met Berit, dat ik spreken wil, zei Ola Eriksen norsch. Ja, dat zal wel wezen, antwoordde Jakob Braaten. En daarna met jou! Ola Glomgaarden keek Jakob Braaten scherp aan. Deze glimlachte. Het beste is, dat je eerst met mij spreekt, antwoordde hij. Ola Eriksen werd weer vuurrood. Dat kan ik ook doen, zei hij. Hij keek nijdig eerst naar Jakob Braaten en da naar Kari, diens vrouw. Wat heb je voor den duivel met mijn dochter te maken? begon hij driftig. Jakob Braaten zat heel rustig. Niets, geen greintje, antwoordde hij. Ola Eriksen trad nader. Waarom heb je haar dan hier? vroeg hij. Zijn oogen fonkelden. Waar wilde je dan, dat ze zou blijven? vroeg Jakob Braaten rustig. Wanneer men oorlog. In Zuid- en Oost-Europa, waar het einddoel niet bereikt werd, werd de toestand nog veel gevaarlijker. Daar kreeg men de verhoudingen aangeduid met het woord: ir- redenté. Overal werden daar nationale min derheden verdrukt en mishandeld. Dat was de toestand in het laatste tiental jaren vóór de wereldoorlog. Het nationalisme in de 18de en in de 19de eeuw streefde met behulp van geweld en oor log na, wat het wilde bereiken en werd steeds meer een schade, een nadeel en een reactionnaire fac*°r: €n moet hierbij scherp onderscheidenhet gezagsnationa- lisme en het vr ij hei ds n a t io n a 1 is- me, want het vrijheidsnationalisme is het verlangen naar nationale eenheid en cultuur- eenheid en wil zich juist doorzetten bij de naties, die in verdrukking zijn. Ook na den oorlog is dit weer een factor, omdat weder om naties bij elkaar zijn gevoegd, die niet bij elkaar hooren. Ook het vrijheidsnationalisme leeft nog. Dit leeren vooral de toestanden in Polen, Roemenië, Joegoslavië en Macedonië, waar alles door elkander zit. De Balkan is nog steeds één van de gevaarlijke haarden en wie van de toestanden daar kennis neemt, gevoelt, dat het vrijheidsnationalisme nog een geweldige factor kan worden in de we reld. Wanneer wij naar België zien, dan zien wij daar een vrijheidsnationalisme, dat zeer sympathiek is om zijn wil tot één cul tuur, om zijn zelfopoffering en zijn zedelijke ernst, maar toch ook zelfs daar de gevaar lijke kiem van bewustzijnvernauwing, waar door zelfs het louterende vrijheidsnationalis me in onzen tijd werkt als een factor tot mo gelijke oorlogen. Wie op het standpunt staat, dat oorlog is een absoluut kwaad, zal moeten erkennen, dat de eerste stap van de menschheid moet zijn het overwinnen van de maatschappelijke tegenstellingen en de tegenstelling van het nationalisme. Hij moet ook in het sympathie ke vrijheidsnationalisme een gevaar zien. Dit ziet ook Hendrik de Man, die zich toch voelt voortgekomen uit de Vlaamsche cul tuur. Hij waarschuwt dan ook zijn mede-so cialisten en zijn volk tegen dat nationalisme De wereldoorlog heeft geleerd, dat het natio nalisme in Europa de handlanger is gewor den van het imperialisme. Het vrijheidsnatio nalisme mag nog aanspraak maken op onze sympathie, het gezagsnationalisme, zooals wij dat vinden bij alle koloniseerende mo gendheden, kunnen wij niet anders dan ver foeien, omdat het een dekmantel is voor de rechtshandhaving van krachtige, kapitalisti sche groepen. Dit nationalisme eischt van de massa elk offer ter wille van de staat. Het is geworden de grootste belemmering tot de economische, politieke en cultureele samen werking van de volkeren. Dat nationalisme is zelfs zóó onbeschaamd, dat het zijn ver langens economisch niet verbergt en overal campagnes ontketent voor het verbruiken van goederen, die de nationale industrie voortbrengt, tolmuren opwerpt en contin- genteeringsmaatregelen in het leven roept. Vooral de Duitschers, die in den waanzin gelooven van een uitverkoren volk te zijn, zijn hierin sterk. De consequentie hiervan is, dat men ook blind wordt voor de geestelijke voortbrengselen van andere volkeren. De groote minderwaardigheid van dit nationa lisme is, dat het aanwakkert de economische oorlog tusschep <<je volkeren het collectieve egoïsme versterkt en de volkeren blind maakt voor elkanders krachten en schoonheden en de overwegingen, die den waarachtigen mensch louteren. Goddank zijn wij een tijdperk ingetreden, waarin wij voelen en weten, dat ons lot wordt een gemeenschappelijk lot. Hetgeen in Azië gebeurt, is d^n ook voor Europa van veel belang. Wij kunnen elkander veel geven door onze geschiedenis, maar elkander ook veel kwaad doen, door elkander niet te be grijpen. Wij Westerlingen, moeten tot het in zicht komen, dat onze imperialistische rol is uitgespeeld en dat wii ons moeten terugtrek ken als veroveraars van andere werelddeelen. De volkeren in Azië hebben lang geslapen, doch zijn nu tot ontwaking gekomen en thans valt daar hetzelfde streven waar te ne men, wat in Europa sedert de Middeleeuwen, zich ontwikkelde. In verband hiermede weet spr. nog op de verregaande verwatenheid van Japan, waardoor hun nationalisme zal kun nen komen tot een kracht, die men in het Westen met zijn verbrokkelingen, nooit ge kend heeft. Wat men in China aan nationalisme waar neemt, noemde spr. een vrijheidsnationalisme, dat echter door onderdrukking aanleiding kan geven tot uitbarstingen van razende on verdraagzaamheid. Spr. was van oordeel, dat de Westerling tegenover de geheele menschheid een gewel dige collectieve schuld op zich geladen heeft, in zijn zucht naar winst, genot en macht. Hoopvol is, dat de Oosterling een andere ge- haar thuis niet met rust laat! Er kwam van lie verlede meer drang in zijn woorden. Ola Glomgaarden stoof op. Raakt jou dat? riep hij. Ja, dat doet het, antwoordde Jakob Braaten onverstoorbaar. Ik wil het niet mee aanzien dat je dochter in de rivier springt! Er kwam een vastberaden uitdrukking in de oogen van den rustigen ouden man. Ola Eriksen zweeg een oogenblik. Zijn oogen gleden langs Berit heen, die voor zich neer zat te kijken. Dat blijft mijn zaak, zei hij daarna, maar zijn stem klonk wel iets zachter. Nu sprak Kari. Jij wilt altijd geweld gebruiken, zei ze. Haar grijze oogen zochten de zijne. Dat wilde je ook met mij! Zij stond nu vlak voor hem. Zooiets helpt bij ons niet, dat wil ik je maar zeggen, vervolgde ze. Hou je bek, riep Ola Eriksen. Ze lachte spottend. Vrouwvolk bang makenl dat is wel flink van een man! riep ze. Laat je dochter doen wat ze zelf wil zij is ook een mensch! Hou je bek, herhaalde Ola Eriksen. Toen stond Jakob Braaten op. Hij ging naar hen toe. Zwijg nu, Kari, zei hij. Ga naar buiten, jij hij keerde zich naar den knecht. Deze keek naar Ola Eriksen en ging langzaam naar buiten. Kari keerde zich om, ging de alkoof in en trok de deur achter zich dicht. Nu waren er nog maar drie in de kamer. Ola Eriksen, Berit en Jakob Braaten. Luister eens, zei Jakob, terwijl hij weer schiedenis heeft gehad dan het Westen. Bij de twee groote geesten van het Oosten, den nationalist Ghandi en den imperialist Tagore is in elk geval de wil om af te zien van door zetten met alle middelen. Het geloof in cfc macht van den geest, de liefde en de rede is in de ziel van den Oosterling veranderd en in de opvoeding daartoe van honderden mil- lioenen menschel ijke wezens kunnen wij de hoop scheppen en vertrouwen, dat we niet een nieuwe kringloop van imperialisme tegemoet gaan en dat wij door alles heen zien spelen het licht van den nieuwen dag, waaraan wij gelooven als een uitkomst uit dit benauwende tijdperk der menschheid. Ook in Europa voert het vrijheidsnationa lisme in het algemeen een verlaten bestaan. Het kan niet meer met de oude middelen wer ken, zonder de grootste euvelen in het leven te roepen. Dat een andere oplossing mogelijk is, toont Hendrik de Man in zijn brochure: Socialisme en Nationalisme. Die oplossing is: rede en liefde en wil tot verdraagzaam heid. Een voorwaarde noemt hij: Democratie en zelfbestuur, decentralisatie, de oplossing van de sterk-gecentraliseerde staten in fede ratief verband; de mogelijkheid van vrije volksstemming, waarbij niet alleen beslist wordt over vragen van bestuur, maar ook over het vormen van nieuwe staten en over de vraag tot welk volk men wil behooren, of tot geen volk. Propagandistisch lijkt het spr. van groote waarde, wanneer er een groep menschen komt, die verklaart, niet meer te willen be hooren tot een staat of een volk. maar were'd burgers te willen zijn. Natuurlijk moet de keqze van nationaliteit onafhankelijk zijn van woonplaats. Vóór alles moet er komen econo mische ontwapening, ontwapening van de legers en de moreele ontwapening door uit wisseling van zooveel mogelijk groepen jon geren, die met elkanders cultuur in kennis worden gebracht. Deze dingen kunnen samenhangen met een hervormde Volkerenbond, waarin de ver schillende volksorganen en niet de regeerin gen recht van meespreken hebben, zoodat het federatieve Statenbonds-idee wortel schiet in de massa. Met voorbeelden toonde spr. aan, dat de gezindheid der volkeren beter is dan uit de daden van hun regeeringen blijkt. Wij moeten werken in socialen en opvoedkundigen zin. Wij moeten de menschen leeren, niet maar zoo achter leiders aan te loopen, maar een goed geformuleerd program te kiezen, dat alleen gefundeerd kan zijn in de kennis van de werkelijkheid, verwerkt door het rede- Wacht niet, tot gij te bed moet blijven door scherpe of voortdurende pijnen in den rug, waterzuchtige zwellingen der ledematen of onder de oogen, rheumati- sche pijnen, onnatuurlijk uitzicht der urine, pijnlijke loozing of voortdurende aandrang tot loozing. Eegin onmiddellijk b" de eerste ken- tcekenen met het gebruik van Foster's Rugpijn Pillen Want zoo lang de in de lendenen gelegen organen door verzwak king niet de vergiftige onzuiverheden uit het bloed filtreeren en verder uit het lichaam verw'jderen, kunt gij niet ge zond worden. Fosters Rugpijn Pillen werken reoht- streeks op deze verzwakte organen, heelen en versterken deze en verscfoaf- fen zoodoende behoorlijk gezuiverd, rijk en gezond bloed aan alle deelen van het lichaam. En dan bestaat geen verder gevaar voor rheumatiek, waterzucht, i chiss, rugpijn, spit en gruis Rij alle drogisten enz. 1.75 per flaccn. lijke denken om te komen tot een maatschap pij, waar niet gearbeid wordt voor winst, maar voor voorziening in de behoeften der gemeenschap. Deze opvoeding tot het inzicht in redelijk denken moet reeds in het gezin beginnen en in de scholen, de couranten, de universiteiten en overal waar het mogelijk is, worden voort gezet en niet alleen door het verstand, omdat hier ook het gemoed een taak heeft te ver vullen. Het gemoed heeft de menschen in het verleden doen ontvlammen voor idealen en moet dit ook doen in de toekomst. Slechts uit armoede van geest komen de menschen tot een nationalisme als waarvan Hitier in Duitschland het centrum is. Spr. achtte het een fout van de socialisten, dat zij hun inzichten in de toekomstmaat schappij niet in een nuchter plan hebben uit gewerkt. Spr. voelt het als een verdriet en a's schaamte, wanneer zij ziet. dat de jongere generatie van zich toch ter goeder trouw voelende socialistische en revolutionnaire letterkundigen nog staan in de negatie, in den opstand en in de wanhoopskreet en nog niet kunnen doorbreken tot een helderen vision- nairen opbouw van de orde. Als koloniseerend volk hebben wij een bi- zondere taak met betrekking tot het natio nalisme van de Indonesiërs. Al moge de vo«u BAND ging zitten. Het is schande, dat oude men schen, zooals jij en ik, hier herrie staan te schoppen als kwajongens; het moest toch mo gelijk zijn om kalm te praten over de zaak. Ola Eriksen keek naar den grond. Ach, dat zal niet veel helpen, zei hij. Zoo als zij en jelui je gedragen hebt! Jakob Braaten keek naar Berit, die gedu rende al dien tijd geen woord gezegd had. Zij is een dochter van jou, antwoordde hij. Ze doet wat ze wil, evenals jij. Mijn dochter moet doen wat ik wil, ant woordde Ola Eriksen streng. En wanneer ze dat niet wil. zei Jakob Braaten schertsend. Ja, dan moet zij of ik Sterven, vulde Jakob Braaten aan. Maar daar ben jij eer aan toe! Hij glimlachte. Ola Eriksen antwoordde niet. Ja, want indien het op die manier voort moet gaan, dan benemen jelui elkaar nog het levenl Hij keek naar Ola Eriksen. Zij moet mee naar huis, zei deze onver zettelijk. Jakob Braaten keek Berit aan. - Meen je, dat het dan beter zal gaan? vroeg hij Ola Eriksen. Dat blijft hetzelfde, antwoordde deze. O, je zult zien, het blijft niet hetzelfde, zei Jakob Braaten. Wanneer ze op een goe den dag verdwijnt Hij keek weer naar Berit. Toen barstte Berit in tranen uit. Er heerschte een oogenblik stilzwijgen. Daarna zei Berit' Wanneer ik toch van Tore houd. Het trilde nog rondom haar mondhoeken. Dat is hetzelfde, antwoordde haar vader. Naar huis zul jel Jakob Braaten keek Berit aan. Ik vind, dat je met hem mee moet gaan, zei hij. Dan kan hij zien! Geruimen tijd' bleef het stil. Er verscheen een harde trek om Berit'r mond. Dat loopt verkeerd, zei ze. O! riep Jakob Braaten langgerekt. Ga nu maar mee met hem, zei hij. Ze antwoordde niet. Toen keerde Ola Eriksen zich om. Kom nu. Langzaam stond ze op en volgde. Zonder een woord te zeggen, zonder om te zien. Het drietal ging het nieuwe huis voorbij, waar Tore op den drempel stond te kijken. Daar gekomen keerde Berit zich om en keek hem lang aan. De knecht ging heen en spande den grooten Bruine van den wagen met steenen, nam hem bij den halster en trok zuidwaarts. Vader en dochter volgden zonder een woord. Tore Braaten stond verslagen en begreep er niets van, toen Berit was weggegaan. Met bleek gelaat trad hij naar buiten en ging naar het oude huis, naar zijn vader. Mijn hemel, wat is dat nu! vroeg hij heesch. Jakob Braaten stak zijn pijp aan. Hou jij je nu maar stil, zei hij. Laat her nu maar met elkaar praten. (Wordt vervolgd).

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1932 | | pagina 5