DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN. S. KROM Hst ÉTansche ontwapeningsplan. Tijdelijke heropiings-prijzen Bagdiiksch Oveczicfti ^Buitenland No. 270 Dinsdag 15 November 1932 134e Jaargang Georganiseerde veiligheid tesamen mei ver laging der bewapeningen. - Een poging tot oplossing van het probleem der rechtsgelijkheid. Het plan te Genève overhandigd. Ververij en Chemische Wasscherij Winkel Langestraot 91. Tel. 794. alkmaarsche Deze Courant wozdt ELKEN AVOND, behel.e Zo en Feestdagen, nltgegeeen. Abonnementspnjs pe, 3 maanden bi, yooniitbetaling »oot Alkmaar 2- franco r het geheele Rijk 2.50. Losse nummers 5 cents. T7US DER GEWONE ADVERTENTIEN: Van 15 regels 1.25, elke regel meer 0.25, groote contracten rabat. Groote letters naar plaatsruimte. Brieven franco aan de N. V. Boek- en Handelsdruk kerij tIl HERMs. CGSTER ZOON, Voordam C 9, postgiro 37060. Telef. 3, redactie 33. Directeur: C. KRAK. Hoofdredacteur: Tj. N. ADEMA. De vertegenwoordiger van Frankrijk in het bureau der Ontwapeningsconferentie, Massi- gli, heeft gistermiddag den president der Ontwapeningsconferentie, Henderson, het groote ontwapenings- en veiligheidsplan der Fransche regeering overhandigd. Bij het on derhoud, waaraan ook de directeur der ont- wapeningsafdeeling Achnides deelnam, is de kwestie ter sprake gekomen of het Fransche plan onmiddellijk in het bureau der ontwape ningsconferentie besproken zal worden dan wel of de behandeling van het plan zal wor den uitgesteld tot het bijeenkomen van de hoofdcommissie aan het einde van deze maand. Hierover is nog geen beslissing genomen. De Engelsche regeering heeft echter doen weten, dat zij er prijs op stelt haar standpunt nog voor het begin der Raadszitting in het bureau der Ontwapeningsconferentie uiteen te zetten. Men verwacht te Genève dat de Engelschen en Franschen onmiddellijk na de aankomst van den Duitschen rijksminister van buiten landsche zaken, von Neurath, in het begin der volgende week zich tot de Duitsche dele gatie zullen richten met den wensch persoon lijke, volkomen inofficiëele besprekingen te voeren. In den loop van de volgende week zal dan waarschijnlijk het eerste contact worden ge zocht tusschen de groote mogendheden over de rechtsgelijkheid en daarmede over het te rugkeeren van Duitschland in de Ontwape ningsconferentie. De Fransche premier heeft het volgend uittreksel van het Ontwar eningsplan voor publicatie ter beschikking gesteld. Het Fransche plan vervangt niet de voor stellen van andere delegaties en treedt in het bizonder niet in de plaats van het voorstel van president Hoover, waaraan integendeel verschillende principes zijn ontleend. De al- gemeene regeling van den vrede en de wape ningsbeperking, welke de Fransche delegatie te Genève heeft voorgesteld, is gebaseerd op den volgenden gedachtengang: 1 In ieder stadium der onderhandelingen is steeds weer naar voren gekomen, dat de wapeningsbeperkingen in den geest van art. 8 van het Volkenbondsstatuut slechts dan kunnen worden verwerkelijkt indien reke ning wordt gehouden met den bijzonderen toestand van een continent, zelf van een staat en in het bizonder met het streven der regee ringen, welke deze beperkingen verbinden met de bestaande of nog te nemen veilig heidsmaatregelen. 2 Het voorstel van president Hoover, waarbij het hoofddoel der conferentie wordt genoemd, de verdediging te versterken door de vermindering der aanvalswapenen, heeft algemeene instemming gevonden. De eerste voorstellen en in het bizonder die van den Engelsehen minister van buitenlandsche zaken beperkten de kwalitatieve bewapenings vermindering tot het materiaal en het was onmogelijk een juiste grens te trekken tus schen de aanvals- en de niet-aanvalswapenen. Toen men het vraagstuk der, effectieven in deze richting behandelde heeft men moeilijk heden ondervonden bij het bepalen van een gemeenschappel ijken maatstaf voor de ver schillende militaire organisaties. Frankrijk stelt derhalve voor te streven naar het tot stand komen van een oplossing, waarbij alles wordt geregeldde eisch van de militaire beperking geleidelijk zal worden verwerkelijkt en dienovereenkomstig de bi- zondere politieke en technische omstandig heden voor een aanvalspolitiek zullen wor den bemoeilijkt. Frankrijk gelooft, dat een rechtvaardige oplossing voor de Duitsche eischen inzake rechtsgelijkheid slechts zal kunnen worden gevonden door een etappe- gewijze aanpassing der militaire bepalingen aan een overeenkomst en door het toekennen van een gelijk aandeel in de plichten en voor deden, welke voortspruiten uit een gemeen schappelijke actie, waarbij in het pact wordt voorzien, aangezien overigens iedere ont wapeningsgedachte wordt uitgeschakeld. De Fransche delegatie, welke zich door deze verschillende voorwaarden liet leiden, c telt een geheel plan voor, dat, onder voor behoud van een algemeen verdrag, waarin voor alle mogendheden de ontwapenings- en controlevoorschriften zullen worden vastge legd e^i regeling inhoudt, welke geschikt «kt de kwestie der bewapeningsbeperkingen zoowel van politiek als van technisch stand- nnnt uit bezien op te lossen. Dit nog te siui fan verdrag zai de wederzijdsche maatrege ls moeten inhouden, welke de onderscheidene staten met het oog op ontwapening en con trole zullen nemen, waarvoor zij als tegen prestatie op het gebied der veiligheid en met inachtneming van den bizonderen toestand van iederen staat, zekere garantie zullen ont vangen. De hoop bestaat, dat die staten, welke zich niet bij dit verdrag zullen aansluiten, de toepassing er van mogelijk zullen maken door de namens hen reeds onderteekende andere overeenkomsten, zooals 'het Kellogg-pact en het Volkenbondspact het volle effect te geven. Hieronder zal het niet mogelijk zijn, dit plan ten uitvoer te leggen. Uitgaande van de verklaring van Stimson, volgens hetwelke een gewapend conflict alle or.derteekenaars van het Kelloggpact aangaat, die hun neutraliteit niet mogen handhaven tegenover den aanvaller, heeft het eerste hoofdstuk van het Fransche voorstel ten doel deze principes nog eens door alle staten te laten aannemen. E>eze staten moeten zich er in het bizonder toe verplichten, in geval van een schending van bet Kelloggpact aangaat, die hun neutraliteit niet mogen handhaven tegen over den aanvaller, heeft het eerste hoofdstuk van het Fransche voorstel ten doel deze prin cipes nog eens door alle staten te laten aan nemen. Deze staten moeten zich er in het bizonder toe verplichten, in geval van een schending van het Kelloggpact hun economi sche en financieele betrekkingen met den aan vallenden staat te verbreken. Terwijl hoofd stuk I alle aan de conferentie deelnemende staten aangaat, betreft hoofdstuk 2 slechts die mogendheden welke lid van den Volken bond zijn. In dit hoofdstuk wordt vastgesteld dat het aanvaarden van de in het eerste hoofdstuk vastgelegde principes den leden van den Volkenbond de mogelijkheid moet verschaffen, de verplichtingen van het Vol kenbondspact en in het bizonder van art. 16 van dit pact haar geheele effect te geven, zonder dat zij derhalve het gevaar loopen op te treden tegen een staat die geen lid is van den Volkenbond en de handhaving van zijn neutraliteit strikt wil nakomen Hoofdstuk 3 heeft in het bizonder betrek king op de Europeesche mogendheden. Het systeem dat er in wordt uiteengezet, kan slechts dan worden gevolgd, indien ten min ste een groot aantal mogendheden met in achtneming van hun bizondere geografische positie er in toestemt. Het bevat zoowel poli tieke als militaire bepalingen. De politieke bepalingen hebben ten doel de voorwaarden vast te stellen, waarop de staat- onderteekenaar recht heeft op den steun van de andere staten. Deze wederzijdsche steun- verleening moer automatisch op het oogen- blik van den aanval of den inval in den een of anderen staat, in werking treden, indien deze inval wordt geconstateerd door een bizondere commissie, welke op verzoek van den aangevallen staat zal bijeenkomen en waarvan de leden nog in vredestijd zullen worden benoemd uit de diplomatieke ver tegenwoordigers en de militaire attachés bij de verschillende regeeringen. Alle staten-onderteekenaars van het Fran sche plan moeten ook toetreden tot het alge meene arbitrale verdrag. Mocht de een of andere onderteekenende staat weigeren zich te onderwerpen aan de vreedzame regeling van een of ander geschil, of wel weigeren gehoor te geven aan de mededeeling van den Volkenbondsraad dat geconstateerd is dat een internationaal verdrag is geschonden dan kan het overige aantal staten de vraag rich ten tot den Raad. wie de noodzakelijke maat regelen moet nemen. De staten-onderteeke naars zullen medewerken aan de ten uitvoer- lesffirinc der te nemen oesluiten. De Volkenbondsraad za! deze besluiten moeten nemen met meerderhe^ van stemiTien. De bepalingen van militair karakter heb ben een tweeledig doel. Volgens de prin cipes van het voorstel-Hoover moeten zij het aanvalskarakter van de landlegers, die to taak hebben de Europeesche grenzen te ver dedigen en anderzijds de steunverlening ten gunste van een der staten-onderteekenaars voorbereiden verminderen, doordat zij rege len op welke wijze de eerste hulp onverwijld kan worden geboden. Ten einde het eerste der beide oogmerken te bereiken, worden de legers der staten-on derteekenaars geleidelijk aan op gelijke wij ze geregeld. Deze regeling bestaat in de vor ming van een wat getalsterkte betreft be perkt nationaal leger met een korten dienst tijd. Ten einde de gelijkheid in de ontwikkeling toe te passen, is bepaald, dat bij de vaststel ling der effectieven rekening zal worden ge houden met art. 8 van het pact dat bijzonde re bepalingen voor iederen staat inhoudt en in het bizonder betrekking heeft op de onge lijkheid en de verscheidenheid der recrutee- ringsmogelijkheden. Bovenc :n moet rekening worden gehou den met de militaire scholing der politieke or ganisaties, zoomede met het belang van de politie. Het aldus gevormd nationale leger zal niet de beschikking hebben over mobiel, zwaar oorlogsmateriaal. Wat de eerste hulp betreft, er wordt be schikt over een bizonder aantal troepen, met middelen, welke den nationalen legers verbo den zullen zijn, dat ter beschikking van den Volkenbond wordt gesteld om direct dienst te kunnen doen. Deze maatregel is noodig omdat de nieu we militaire constellatie den nationalen le gers niet mogelijk zal maken met de ge- wenschte snelheid in te grijpen in een gewa pend conflict. Andere bepalingen hebben betrekking op de onder controle van den Volkenbond staan de wapenvoorraden in de verschillende sta ten, welke ter beschikking kunnen worden gesteld van een aangevallen staat; voorts mobiel oorlogsmateriaal, dat krachtens het algemeen verdrag kan worden toegestaan, doch verboden zal worden voor de nationale legers met korten diensttijd. Bovendien hebben de bepalingen betrek king op de geleidelijke unificatie van het oor logsmateriaal, waarvan de vervaardiging zal worden gecontroleerd en op een interna tionale basis zal worden geregeld. Op de staten-onderteekenaars zal een per manente en regelmatige controle worden toe gepast met betrekking tot de ten uitvoerleg ging der verplichtingen, welke zij op zich hebben genomen. De verwerkelijking van dit program zal in etappen plaats hebben, waarbij alle noodza kelijke garanties zullen moeten worden ge geven met het oog op de effectieven en de slagvaardigheid der aanwezige strijdkrach ten, opdat in de overgangsperiode geen ver hooging der bewapening of der uitgaven voor bewapening voor de staten kan worüen aangebracht. Hoofdstuk 4 behandelt de maritieme strijd krachten en de strijdkrachten voor de over- zeesche gewesten (koloniale troepen), waar op de in hoofdstuk 1 vastgelegde bepalingen geen betrekking hebben en welke slechts ge regeld kunnen worden bij een algemeen ver drag. Op het gebied der wapening ter zee voor ziet het ontwapeningsplan in het geval dat tusschen de belanghebbende staten een Mid dellandsche Zee-pact zal worden gesloten, dat een genoegzame garantie zal geven voor de wederzijdsche steun, opdat den staten- onderteekenaars de mogelijkheden zullen worden geboden zoover mogelijk te gaan op den we? der verlagin? van den tonnemaat. In ieder geval en zelfs volgens den tekst van het voorstel-Hoover, moet de verhouding, welke thans tusschen de afzonderlijke legers bestaat, gehandhaafd blijven. In verband hiermede moeten de beperkende bepalingen worden uitgebreid tot de bestaande zeestrijd- krachten. Voor die staten, welke beschikken over minder dan 100.000 ton aan zeestrijd krachten, zal een bizondere regeling moeten worden getr ffen. Het Fransche plan voorziet er voorts in, dat iedere staatonderteekenaar, welke over zeestriidkrachten beschikt, op bevel van den Volkenbond direct de dringende hulp moet bieden, waarop een aangevallen staat recht Iiccft Deze hulp bestaat hierin, dat een zeker aantal van alle soorten schepen ter beschik king van den Vo'kenbond wordt gesteld Het juiste aantal moet nog nader worden gefor muleerd. Op het gebied der luchtstrijdkrach ten dat in hoofdstuk 5 wordt behandeld, is reeds besloten, binnen het kader van het al gemeen verdrag, tot het verbod van bombar dement uit de lucht en de geleideluke afschaf fing van alle bombardementsvliegen. Dit besluit is wel is waar door de resolutie van 23 Juli ondergeschikt gemaakt aan de instelling van een systeem, waarbij het on mogelijk zal worden gemaakt de handels- luchtvaart in militaire aangelegenheden te betrekken. De Fransche delegatie stelt der halve een verdrag voor tusschen alle Euro peesche mogendheden, welke over een lucht macht beschikken, voor de oprichting van een Eurojjeesche Unie voor Luchttransporten. Het betreft de stichting van bizondere „lucht- legers", welke ter beschikking van den Vol kenbond moeten worden gesteld. Evenzoo bevat het voorstellen voor de vorming van een Europeesche luchtstrijdmacht, op een in ternationale basis, waarvan het personeel, ge- recruteerd zal kunnen worden uit vrijwilli gers van alle staten volgens een nog op te stellen plan. De Fransche delegatie maakt er aan het einde van haar voorstel op opmerkzaam, dat alle artikelen van haar plan onderling ver band houden en dat de verwerkelijking lang zamerhand moet komen en parallel moet loopen met de ontwikkeling van het vertrou wen en de oprechtheid bij de ten uitvoer leg ging van de aangegane verplichtingen. o De voornaamste gedachten van het Fran sche ontwapenings- en veiligheidsplan kun nen, volgens een van semi-officieele Fran sche zijde, gegeven uiteenzetting als volgt ge resumeerd worden: 1. Een systeem van georganiseerde vei ligheid tezamen met een systeem van verla ging der bewapeningen. Beide systemen zijn nauw met elkander verbonden. 2. Het pl n heeft een tegelijkertijd uni verscel en regionaal karakter. Het wil de af sluiting van een algemeen veiligheidsac coord en een ontwapeningsovereenkomst tot stand brengen. De uitnoodiging toe te treden hiertoe wordt aan alle ter ontwapeningscon ferentie vertegenwoordigde mogendheden ge zonden. Het plan houdt echter rekening met de bizondere condities van iederen afzonder lijken staat. 3. Het plan bevat de poging het ontwa peningsplan van Hoover toe te passen op Europa door de verdedigingswapenen te versterken en de aanvalswapenen te beper ken, verder door het „type" van leger vast te stellen, dat in den vervolge voor ieder land gelden zal. 4. Het plan bevat een poging het pro bleem der rechtsgelijkheid op te lossen: a. door geleidelijke aanpassing van de mili taire instellingen van de verschillende lan den in defensieven zin; b. door geleidelijke aanpassing van de voordeelen en lasten van het verdrag betref fende de wederzijdsche hulpmaatregelen in geval van een aanval. Het technische deel van het plan behandelt vervolgens de verschillende methodes voor de ontwapening. De voor de verdediging der grenzen bestemde legerkrachten van het vas teland van Europa zullenin den vervolge in alle landen een algemeen gelijkvormig karakter dragen, n.1. dat van een nationaal leger met korten dienstplicht en beperkt ef fectief. Deze legers mogen geen offensief ka rakter hebben. Iedere mogendheid die deel neemt aan het te sluiten ontwapeningsver drag, houdt ter beschikking van den Volken bond een beperkt aantal vastgestelde eenhe den voor een gemeenschappelijk optreden. Deze groepen hebben 'n langere dienstplicht en zijn uitgerust met oorlogsmateriaal dat den nationalen legers verboden is. DE SCHULDENKWESTIE. De Engelsche en Fransche nota's. De Engelsche en Fransche nota's inzake een verlenging van het moratorium voor de oorlogsschulden hebben gister een belang rijken steun gekregen in een rapport uitge bracht door de Volkenbond-commissie ter be studeering van de intergoevernementeele schulden. In dit rapport verwerpt de com missie een volledige schrapping der oorlogs schulden, maar stelt voor het moratorium uit te breiden, teneinde tijd te winnen voor het houden van besprekingen met het oog op een herziening. Verklaring van Stimson. Staatssecretaris Stimson heeft verklaard, dat de Amerikaansche regeering niet voorne mens is een algemeene schuldenconferentie te houden, zooals dit in de Britsche nota wordt aangeduid. De schuldenkwestie zal veeleer met de afzonderlijke landen individueel wor den geregeld. Accepteert Roosevelt de invitatie van Hoover? President Hoover heeft zijn opvolger Roo sevelt, zooals gemeld, een uitnoodiging ge zonden voor een bespreking in het Witte Huis, waarbij het standpunt, dat Amerika nopens de démarches der Europeesche debi- teurstaten zal innemen, aan de orde zal ko men. Het verluidt dat Roosevelt deze uitnoodi ging als particulier zal aannemen, ten einde op deze wijze een eventueele verantwoorde lijkheid bij een verlaging der schulden te voorkomen. De houding van het congres is nog steeds afwijzend. Het antwoord op de nota's der debiteuren is overigens niet te verwachten voor het einde dezer week. Ook België kan niet betalen. België heeft een nota gezonden aan de re geering te Washington, waarin het zich aan sluit bij de démarches van Frankrijk en En geland ten aanzien van de verlenging van het uitstel der schuldenbetalingen. REDEVOERING VAN VON PAPEN. Rijkskasselier von Papen heeft gister in het kader van een receptie van journalisten o.a. het volgende naar voren gebracht: Beteekenis en doel van deze rijksregeering zijn zeer dikwijls verkeerd begrepen. Zij is nooit van zins geweest de medewerking van het volk aan het lot van het land op eeniger- lei wijze uit te schakelen. Integendeel zij heeft er naar gestreefd van den aanvang af duidelijk te maken, dat zij streefde naar het scheppen van een nieuwe betere constitution- neele basis. De rijksregeering wil slechts het verworden parlementarisme uitschakelen dat naar het voorbeeld van de Westersche demo cratie in Duitschland is ingevoerd, maar dat in de laatste jaren zooveel onheil gesticht heeft. Alle partijen zijn het in groote trekken eens over de doeleinden van deze rijkshervor ming. De schakeeringen zijn natuurlijk ver- Colbert-Costumes chemisch reinigen f 2.50 Japonnen - 2/— Manlels 2.— Regenjassen of -Mantels - 2.50 Op alle andere goederen 20 korting. Telefoon 1523. schillend. De regeerig streeft er met grooten ernst naar een zoo breed mogelijken grond slag te vinden voor haar doel. In dit verband moet worden opgemerkt, dat de Berlijnsche dagbladen niet altijd de meening van het land weergeven, die moet veeleer gezocht worden in de provinciale dag bladen. De binnen- en buitenlandsche toestand van het rijk is buitengewoon ernstig. Er bestaat een groote overeenstemming met betrekking tot de doelstellingen in de buitenlandïsche politiek en er kan ook een overeenstemming iot stand gebracht worden met betrekking tot de doelsellingen der binnenlandsche politiek. Wat noodig is, is niet een twist over persoon lijke kwesties. Deze spelen in dit historische spel der krachten geen beslissende rol. Vervolgens beantwoordde von Papen ver schillende vragen met betrekking tot de rijks hervorming. DE VRI (WILLIGE ARBEIDSDIENST IN HET DUITSCHE RIJK. De Duitsche rijksminister van arbeid heeft gister in een interview verklaard, dat de organisatie van den arbeidsdienst die nog in den aanvang staat, volkomen heeft voldaan De oplossing van het leidersprobleem is van beslissende beteekenis. In het begin van het voorjaar 1933 zullen ong. 1500 geschoolde kampleiders ter beschikking staan voor den vrijwilligen arbeidsdienst. Met een dergelijk leiderscorps al het mogelijk van den arbeids dienst uit te voeren, steeds meer, in gesloten kampen. De medewerking van bonden van de meest verschillende richting, is vooral nood- zakelijk. Er zijn voorzorgsmaatregelen geno men, opdat ongeschikte bonden worden uitge schakeld, en opdat oneerlijke concurrentie tusschen de verschillende organisaties al worden voorkomen. De verantwoordelijke in stanties van den arbeidsdienst moeten nog meer dan tot dusverre de afzonderlijke groe pen zoo samenstellen, dat arbeidsdienstwil- ligen van verschillende sociale positie bijeen komen. Zoo zullen de jongelieden door ge meenschappelijk werk elkaar leeren kennen er waardeeren. DE BEIERSCHE VOLKSPARTIT OVER DEN DUITSCHEN TOESTAND. Gistermiddag heeft de partijleiding van de Beiersche Volkspartij een vergadering ge houden, waarna een officieel communiqué gepubliceerd wordt. Hierin wordt o.a. gezegd dat de Beiersche Volkspartij alle krachten zal inspannen om in Duitschland een wettige ontwikkeling te bevorderen, een samenwer king tusschen rijksregeering en rijksdag te vergemakkelijken en alle partijpolitieke moei lijkheden om der wille van het vaderland te overwinnen. Zij is zich er van bewust dat dat niet alleen van alle partijen de schikking in een groote Duitsche „noodgemeenschap" eischt, maar ook bij de rijksregeering den eer lijken wil vooronderstelt, werkelijk ernstig te streven naar samenwerking met den Duit schen rijksdag. HET FELSENECK-PROCES. Bij de behandeling van het Felseneckproces te Berlijn werden gister drie gedetineerde communisten voor het verder verloop der zit ting uitgesloten. Besloten werd de zaak in hun afwezigheid te behandelen. Toen de drie communisten werden weggeleid, bracht hun verdediger, het rijksdaglid dr. Loewen- thal de Rood-frontgroet, waarin de op de tri- buni aanwezige communisten instemden. De politie trad in de rechtszaal handelend op, waarbij gebruik werd gemaakt van den gum mistok. SIR JOHN SIMON TE GENEVE. De Britsche minister van buitenlandsche zaken, Sir John Simon, die heden te Genéve is aangekomen, heeft een langdurig onder houd gehad met den president der Ontwape ningsconferentie, Arthur Henderson, terwijl hij voorts besprekingen heeft gevoerd met den eersten gedelegeerde van Amerika, Norman Davis, en andere gedelegeerden. In de Woensdag te houden bijeenkomst van het bu reau zal hij de nieuwe Britsche bijdrage tot de algemeene oplossing van het ontwape- ningsvraagstuk toelichten.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1932 | | pagina 1