DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN.
S. KROM
Hst ÉTansche ontwapeningsplan.
Tijdelijke heropiings-prijzen
Bagdiiksch Oveczicfti
^Buitenland
No. 270
Dinsdag 15 November 1932
134e Jaargang
Georganiseerde veiligheid tesamen mei ver
laging der bewapeningen. - Een poging tot
oplossing van het probleem der rechtsgelijkheid.
Het plan te Genève overhandigd.
Ververij en Chemische Wasscherij
Winkel Langestraot 91. Tel. 794.
alkmaarsche
Deze Courant wozdt ELKEN AVOND, behel.e Zo
en Feestdagen, nltgegeeen. Abonnementspnjs pe,
3 maanden bi, yooniitbetaling »oot Alkmaar 2-
franco r het geheele Rijk 2.50.
Losse nummers 5 cents.
T7US DER GEWONE ADVERTENTIEN:
Van 15 regels 1.25, elke regel meer 0.25, groote
contracten rabat. Groote letters naar plaatsruimte.
Brieven franco aan de N. V. Boek- en Handelsdruk
kerij tIl HERMs. CGSTER ZOON, Voordam C 9,
postgiro 37060. Telef. 3, redactie 33.
Directeur: C. KRAK.
Hoofdredacteur: Tj. N. ADEMA.
De vertegenwoordiger van Frankrijk in het
bureau der Ontwapeningsconferentie, Massi-
gli, heeft gistermiddag den president der
Ontwapeningsconferentie, Henderson, het
groote ontwapenings- en veiligheidsplan der
Fransche regeering overhandigd. Bij het on
derhoud, waaraan ook de directeur der ont-
wapeningsafdeeling Achnides deelnam, is de
kwestie ter sprake gekomen of het Fransche
plan onmiddellijk in het bureau der ontwape
ningsconferentie besproken zal worden dan
wel of de behandeling van het plan zal wor
den uitgesteld tot het bijeenkomen van de
hoofdcommissie aan het einde van deze
maand.
Hierover is nog geen beslissing genomen.
De Engelsche regeering heeft echter doen
weten, dat zij er prijs op stelt haar standpunt
nog voor het begin der Raadszitting in het
bureau der Ontwapeningsconferentie uiteen
te zetten.
Men verwacht te Genève dat de Engelschen
en Franschen onmiddellijk na de aankomst
van den Duitschen rijksminister van buiten
landsche zaken, von Neurath, in het begin
der volgende week zich tot de Duitsche dele
gatie zullen richten met den wensch persoon
lijke, volkomen inofficiëele besprekingen te
voeren.
In den loop van de volgende week zal dan
waarschijnlijk het eerste contact worden ge
zocht tusschen de groote mogendheden over
de rechtsgelijkheid en daarmede over het te
rugkeeren van Duitschland in de Ontwape
ningsconferentie.
De Fransche premier heeft het volgend
uittreksel van het Ontwar eningsplan voor
publicatie ter beschikking gesteld.
Het Fransche plan vervangt niet de voor
stellen van andere delegaties en treedt in het
bizonder niet in de plaats van het voorstel
van president Hoover, waaraan integendeel
verschillende principes zijn ontleend. De al-
gemeene regeling van den vrede en de wape
ningsbeperking, welke de Fransche delegatie
te Genève heeft voorgesteld, is gebaseerd op
den volgenden gedachtengang:
1 In ieder stadium der onderhandelingen
is steeds weer naar voren gekomen, dat de
wapeningsbeperkingen in den geest van art.
8 van het Volkenbondsstatuut slechts dan
kunnen worden verwerkelijkt indien reke
ning wordt gehouden met den bijzonderen
toestand van een continent, zelf van een staat
en in het bizonder met het streven der regee
ringen, welke deze beperkingen verbinden
met de bestaande of nog te nemen veilig
heidsmaatregelen.
2 Het voorstel van president Hoover,
waarbij het hoofddoel der conferentie wordt
genoemd, de verdediging te versterken door
de vermindering der aanvalswapenen, heeft
algemeene instemming gevonden. De eerste
voorstellen en in het bizonder die van den
Engelsehen minister van buitenlandsche
zaken beperkten de kwalitatieve bewapenings
vermindering tot het materiaal en het was
onmogelijk een juiste grens te trekken tus
schen de aanvals- en de niet-aanvalswapenen.
Toen men het vraagstuk der, effectieven in
deze richting behandelde heeft men moeilijk
heden ondervonden bij het bepalen van een
gemeenschappel ijken maatstaf voor de ver
schillende militaire organisaties.
Frankrijk stelt derhalve voor te streven
naar het tot stand komen van een oplossing,
waarbij alles wordt geregeldde eisch van de
militaire beperking geleidelijk zal worden
verwerkelijkt en dienovereenkomstig de bi-
zondere politieke en technische omstandig
heden voor een aanvalspolitiek zullen wor
den bemoeilijkt. Frankrijk gelooft, dat een
rechtvaardige oplossing voor de Duitsche
eischen inzake rechtsgelijkheid slechts zal
kunnen worden gevonden door een etappe-
gewijze aanpassing der militaire bepalingen
aan een overeenkomst en door het toekennen
van een gelijk aandeel in de plichten en voor
deden, welke voortspruiten uit een gemeen
schappelijke actie, waarbij in het pact wordt
voorzien, aangezien overigens iedere ont
wapeningsgedachte wordt uitgeschakeld.
De Fransche delegatie, welke zich door
deze verschillende voorwaarden liet leiden,
c telt een geheel plan voor, dat, onder voor
behoud van een algemeen verdrag, waarin
voor alle mogendheden de ontwapenings- en
controlevoorschriften zullen worden vastge
legd e^i regeling inhoudt, welke geschikt
«kt de kwestie der bewapeningsbeperkingen
zoowel van politiek als van technisch stand-
nnnt uit bezien op te lossen. Dit nog te siui
fan verdrag zai de wederzijdsche maatrege
ls moeten inhouden, welke de onderscheidene
staten met het oog op ontwapening en con
trole zullen nemen, waarvoor zij als tegen
prestatie op het gebied der veiligheid en met
inachtneming van den bizonderen toestand
van iederen staat, zekere garantie zullen ont
vangen.
De hoop bestaat, dat die staten, welke
zich niet bij dit verdrag zullen aansluiten, de
toepassing er van mogelijk zullen maken door
de namens hen reeds onderteekende andere
overeenkomsten, zooals 'het Kellogg-pact en
het Volkenbondspact het volle effect te geven.
Hieronder zal het niet mogelijk zijn, dit
plan ten uitvoer te leggen.
Uitgaande van de verklaring van Stimson,
volgens hetwelke een gewapend conflict alle
or.derteekenaars van het Kelloggpact aangaat,
die hun neutraliteit niet mogen handhaven
tegenover den aanvaller, heeft het eerste
hoofdstuk van het Fransche voorstel ten doel
deze principes nog eens door alle staten te
laten aannemen. E>eze staten moeten zich er in
het bizonder toe verplichten, in geval van een
schending van bet Kelloggpact aangaat, die
hun neutraliteit niet mogen handhaven tegen
over den aanvaller, heeft het eerste hoofdstuk
van het Fransche voorstel ten doel deze prin
cipes nog eens door alle staten te laten aan
nemen. Deze staten moeten zich er in het
bizonder toe verplichten, in geval van een
schending van het Kelloggpact hun economi
sche en financieele betrekkingen met den aan
vallenden staat te verbreken. Terwijl hoofd
stuk I alle aan de conferentie deelnemende
staten aangaat, betreft hoofdstuk 2 slechts
die mogendheden welke lid van den Volken
bond zijn. In dit hoofdstuk wordt vastgesteld
dat het aanvaarden van de in het eerste
hoofdstuk vastgelegde principes den leden
van den Volkenbond de mogelijkheid moet
verschaffen, de verplichtingen van het Vol
kenbondspact en in het bizonder van art. 16
van dit pact haar geheele effect te geven,
zonder dat zij derhalve het gevaar loopen op
te treden tegen een staat die geen lid is van
den Volkenbond en de handhaving van zijn
neutraliteit strikt wil nakomen
Hoofdstuk 3 heeft in het bizonder betrek
king op de Europeesche mogendheden. Het
systeem dat er in wordt uiteengezet, kan
slechts dan worden gevolgd, indien ten min
ste een groot aantal mogendheden met in
achtneming van hun bizondere geografische
positie er in toestemt. Het bevat zoowel poli
tieke als militaire bepalingen.
De politieke bepalingen hebben ten doel de
voorwaarden vast te stellen, waarop de staat-
onderteekenaar recht heeft op den steun van
de andere staten. Deze wederzijdsche steun-
verleening moer automatisch op het oogen-
blik van den aanval of den inval in den een
of anderen staat, in werking treden, indien
deze inval wordt geconstateerd door een
bizondere commissie, welke op verzoek van
den aangevallen staat zal bijeenkomen en
waarvan de leden nog in vredestijd zullen
worden benoemd uit de diplomatieke ver
tegenwoordigers en de militaire attachés bij
de verschillende regeeringen.
Alle staten-onderteekenaars van het Fran
sche plan moeten ook toetreden tot het alge
meene arbitrale verdrag. Mocht de een of
andere onderteekenende staat weigeren zich
te onderwerpen aan de vreedzame regeling
van een of ander geschil, of wel weigeren
gehoor te geven aan de mededeeling van den
Volkenbondsraad dat geconstateerd is dat
een internationaal verdrag is geschonden dan
kan het overige aantal staten de vraag rich
ten tot den Raad. wie de noodzakelijke maat
regelen moet nemen. De staten-onderteeke
naars zullen medewerken aan de ten uitvoer-
lesffirinc der te nemen oesluiten.
De Volkenbondsraad za! deze besluiten
moeten nemen met meerderhe^ van stemiTien.
De bepalingen van militair karakter heb
ben een tweeledig doel. Volgens de prin
cipes van het voorstel-Hoover moeten zij het
aanvalskarakter van de landlegers, die to
taak hebben de Europeesche grenzen te ver
dedigen en anderzijds de steunverlening ten
gunste van een der staten-onderteekenaars
voorbereiden verminderen, doordat zij rege
len op welke wijze de eerste hulp onverwijld
kan worden geboden.
Ten einde het eerste der beide oogmerken
te bereiken, worden de legers der staten-on
derteekenaars geleidelijk aan op gelijke wij
ze geregeld. Deze regeling bestaat in de vor
ming van een wat getalsterkte betreft be
perkt nationaal leger met een korten dienst
tijd.
Ten einde de gelijkheid in de ontwikkeling
toe te passen, is bepaald, dat bij de vaststel
ling der effectieven rekening zal worden ge
houden met art. 8 van het pact dat bijzonde
re bepalingen voor iederen staat inhoudt en
in het bizonder betrekking heeft op de onge
lijkheid en de verscheidenheid der recrutee-
ringsmogelijkheden.
Bovenc :n moet rekening worden gehou
den met de militaire scholing der politieke or
ganisaties, zoomede met het belang van de
politie. Het aldus gevormd nationale leger
zal niet de beschikking hebben over mobiel,
zwaar oorlogsmateriaal.
Wat de eerste hulp betreft, er wordt be
schikt over een bizonder aantal troepen, met
middelen, welke den nationalen legers verbo
den zullen zijn, dat ter beschikking van den
Volkenbond wordt gesteld om direct dienst te
kunnen doen.
Deze maatregel is noodig omdat de nieu
we militaire constellatie den nationalen le
gers niet mogelijk zal maken met de ge-
wenschte snelheid in te grijpen in een gewa
pend conflict.
Andere bepalingen hebben betrekking op
de onder controle van den Volkenbond staan
de wapenvoorraden in de verschillende sta
ten, welke ter beschikking kunnen worden
gesteld van een aangevallen staat; voorts
mobiel oorlogsmateriaal, dat krachtens het
algemeen verdrag kan worden toegestaan,
doch verboden zal worden voor de nationale
legers met korten diensttijd.
Bovendien hebben de bepalingen betrek
king op de geleidelijke unificatie van het oor
logsmateriaal, waarvan de vervaardiging
zal worden gecontroleerd en op een interna
tionale basis zal worden geregeld.
Op de staten-onderteekenaars zal een per
manente en regelmatige controle worden toe
gepast met betrekking tot de ten uitvoerleg
ging der verplichtingen, welke zij op zich
hebben genomen.
De verwerkelijking van dit program zal in
etappen plaats hebben, waarbij alle noodza
kelijke garanties zullen moeten worden ge
geven met het oog op de effectieven en de
slagvaardigheid der aanwezige strijdkrach
ten, opdat in de overgangsperiode geen ver
hooging der bewapening of der uitgaven
voor bewapening voor de staten kan worüen
aangebracht.
Hoofdstuk 4 behandelt de maritieme strijd
krachten en de strijdkrachten voor de over-
zeesche gewesten (koloniale troepen), waar
op de in hoofdstuk 1 vastgelegde bepalingen
geen betrekking hebben en welke slechts ge
regeld kunnen worden bij een algemeen ver
drag.
Op het gebied der wapening ter zee voor
ziet het ontwapeningsplan in het geval dat
tusschen de belanghebbende staten een Mid
dellandsche Zee-pact zal worden gesloten,
dat een genoegzame garantie zal geven voor
de wederzijdsche steun, opdat den staten-
onderteekenaars de mogelijkheden zullen
worden geboden zoover mogelijk te gaan op
den we? der verlagin? van den tonnemaat.
In ieder geval en zelfs volgens den tekst
van het voorstel-Hoover, moet de verhouding,
welke thans tusschen de afzonderlijke legers
bestaat, gehandhaafd blijven. In verband
hiermede moeten de beperkende bepalingen
worden uitgebreid tot de bestaande zeestrijd-
krachten. Voor die staten, welke beschikken
over minder dan 100.000 ton aan zeestrijd
krachten, zal een bizondere regeling moeten
worden getr ffen.
Het Fransche plan voorziet er voorts in,
dat iedere staatonderteekenaar, welke over
zeestriidkrachten beschikt, op bevel van den
Volkenbond direct de dringende hulp moet
bieden, waarop een aangevallen staat recht
Iiccft
Deze hulp bestaat hierin, dat een zeker
aantal van alle soorten schepen ter beschik
king van den Vo'kenbond wordt gesteld Het
juiste aantal moet nog nader worden gefor
muleerd. Op het gebied der luchtstrijdkrach
ten dat in hoofdstuk 5 wordt behandeld, is
reeds besloten, binnen het kader van het al
gemeen verdrag, tot het verbod van bombar
dement uit de lucht en de geleideluke afschaf
fing van alle bombardementsvliegen.
Dit besluit is wel is waar door de resolutie
van 23 Juli ondergeschikt gemaakt aan de
instelling van een systeem, waarbij het on
mogelijk zal worden gemaakt de handels-
luchtvaart in militaire aangelegenheden te
betrekken. De Fransche delegatie stelt der
halve een verdrag voor tusschen alle Euro
peesche mogendheden, welke over een lucht
macht beschikken, voor de oprichting van een
Eurojjeesche Unie voor Luchttransporten.
Het betreft de stichting van bizondere „lucht-
legers", welke ter beschikking van den Vol
kenbond moeten worden gesteld. Evenzoo
bevat het voorstellen voor de vorming van
een Europeesche luchtstrijdmacht, op een in
ternationale basis, waarvan het personeel, ge-
recruteerd zal kunnen worden uit vrijwilli
gers van alle staten volgens een nog op te
stellen plan.
De Fransche delegatie maakt er aan het
einde van haar voorstel op opmerkzaam, dat
alle artikelen van haar plan onderling ver
band houden en dat de verwerkelijking lang
zamerhand moet komen en parallel moet
loopen met de ontwikkeling van het vertrou
wen en de oprechtheid bij de ten uitvoer leg
ging van de aangegane verplichtingen.
o
De voornaamste gedachten van het Fran
sche ontwapenings- en veiligheidsplan kun
nen, volgens een van semi-officieele Fran
sche zijde, gegeven uiteenzetting als volgt ge
resumeerd worden:
1. Een systeem van georganiseerde vei
ligheid tezamen met een systeem van verla
ging der bewapeningen. Beide systemen zijn
nauw met elkander verbonden.
2. Het pl n heeft een tegelijkertijd uni
verscel en regionaal karakter. Het wil de af
sluiting van een algemeen veiligheidsac
coord en een ontwapeningsovereenkomst tot
stand brengen. De uitnoodiging toe te treden
hiertoe wordt aan alle ter ontwapeningscon
ferentie vertegenwoordigde mogendheden ge
zonden. Het plan houdt echter rekening met
de bizondere condities van iederen afzonder
lijken staat.
3. Het plan bevat de poging het ontwa
peningsplan van Hoover toe te passen op
Europa door de verdedigingswapenen te
versterken en de aanvalswapenen te beper
ken, verder door het „type" van leger vast te
stellen, dat in den vervolge voor ieder land
gelden zal.
4. Het plan bevat een poging het pro
bleem der rechtsgelijkheid op te lossen:
a. door geleidelijke aanpassing van de mili
taire instellingen van de verschillende lan
den in defensieven zin;
b. door geleidelijke aanpassing van de
voordeelen en lasten van het verdrag betref
fende de wederzijdsche hulpmaatregelen in
geval van een aanval.
Het technische deel van het plan behandelt
vervolgens de verschillende methodes voor de
ontwapening. De voor de verdediging der
grenzen bestemde legerkrachten van het vas
teland van Europa zullenin den vervolge
in alle landen een algemeen gelijkvormig
karakter dragen, n.1. dat van een nationaal
leger met korten dienstplicht en beperkt ef
fectief. Deze legers mogen geen offensief ka
rakter hebben. Iedere mogendheid die deel
neemt aan het te sluiten ontwapeningsver
drag, houdt ter beschikking van den Volken
bond een beperkt aantal vastgestelde eenhe
den voor een gemeenschappelijk optreden.
Deze groepen hebben 'n langere dienstplicht
en zijn uitgerust met oorlogsmateriaal dat
den nationalen legers verboden is.
DE SCHULDENKWESTIE.
De Engelsche en Fransche nota's.
De Engelsche en Fransche nota's inzake
een verlenging van het moratorium voor de
oorlogsschulden hebben gister een belang
rijken steun gekregen in een rapport uitge
bracht door de Volkenbond-commissie ter be
studeering van de intergoevernementeele
schulden. In dit rapport verwerpt de com
missie een volledige schrapping der oorlogs
schulden, maar stelt voor het moratorium uit
te breiden, teneinde tijd te winnen voor het
houden van besprekingen met het oog op een
herziening.
Verklaring van Stimson.
Staatssecretaris Stimson heeft verklaard,
dat de Amerikaansche regeering niet voorne
mens is een algemeene schuldenconferentie te
houden, zooals dit in de Britsche nota wordt
aangeduid. De schuldenkwestie zal veeleer
met de afzonderlijke landen individueel wor
den geregeld.
Accepteert Roosevelt de invitatie
van Hoover?
President Hoover heeft zijn opvolger Roo
sevelt, zooals gemeld, een uitnoodiging ge
zonden voor een bespreking in het Witte
Huis, waarbij het standpunt, dat Amerika
nopens de démarches der Europeesche debi-
teurstaten zal innemen, aan de orde zal ko
men.
Het verluidt dat Roosevelt deze uitnoodi
ging als particulier zal aannemen, ten einde
op deze wijze een eventueele verantwoorde
lijkheid bij een verlaging der schulden te
voorkomen.
De houding van het congres is nog steeds
afwijzend. Het antwoord op de nota's der
debiteuren is overigens niet te verwachten
voor het einde dezer week.
Ook België kan niet betalen.
België heeft een nota gezonden aan de re
geering te Washington, waarin het zich aan
sluit bij de démarches van Frankrijk en En
geland ten aanzien van de verlenging van het
uitstel der schuldenbetalingen.
REDEVOERING VAN VON PAPEN.
Rijkskasselier von Papen heeft gister in
het kader van een receptie van journalisten
o.a. het volgende naar voren gebracht:
Beteekenis en doel van deze rijksregeering
zijn zeer dikwijls verkeerd begrepen. Zij is
nooit van zins geweest de medewerking van
het volk aan het lot van het land op eeniger-
lei wijze uit te schakelen. Integendeel zij
heeft er naar gestreefd van den aanvang af
duidelijk te maken, dat zij streefde naar het
scheppen van een nieuwe betere constitution-
neele basis. De rijksregeering wil slechts het
verworden parlementarisme uitschakelen dat
naar het voorbeeld van de Westersche demo
cratie in Duitschland is ingevoerd, maar dat
in de laatste jaren zooveel onheil gesticht
heeft. Alle partijen zijn het in groote trekken
eens over de doeleinden van deze rijkshervor
ming. De schakeeringen zijn natuurlijk ver-
Colbert-Costumes chemisch reinigen f 2.50
Japonnen - 2/—
Manlels 2.—
Regenjassen
of -Mantels - 2.50
Op alle andere goederen 20 korting.
Telefoon 1523.
schillend. De regeerig streeft er met grooten
ernst naar een zoo breed mogelijken grond
slag te vinden voor haar doel.
In dit verband moet worden opgemerkt,
dat de Berlijnsche dagbladen niet altijd de
meening van het land weergeven, die moet
veeleer gezocht worden in de provinciale dag
bladen.
De binnen- en buitenlandsche toestand van
het rijk is buitengewoon ernstig. Er bestaat
een groote overeenstemming met betrekking
tot de doelstellingen in de buitenlandïsche
politiek en er kan ook een overeenstemming
iot stand gebracht worden met betrekking tot
de doelsellingen der binnenlandsche politiek.
Wat noodig is, is niet een twist over persoon
lijke kwesties. Deze spelen in dit historische
spel der krachten geen beslissende rol.
Vervolgens beantwoordde von Papen ver
schillende vragen met betrekking tot de rijks
hervorming.
DE VRI (WILLIGE ARBEIDSDIENST
IN HET DUITSCHE RIJK.
De Duitsche rijksminister van arbeid heeft
gister in een interview verklaard, dat de
organisatie van den arbeidsdienst die nog in
den aanvang staat, volkomen heeft voldaan
De oplossing van het leidersprobleem is van
beslissende beteekenis. In het begin van het
voorjaar 1933 zullen ong. 1500 geschoolde
kampleiders ter beschikking staan voor den
vrijwilligen arbeidsdienst. Met een dergelijk
leiderscorps al het mogelijk van den arbeids
dienst uit te voeren, steeds meer, in gesloten
kampen. De medewerking van bonden van de
meest verschillende richting, is vooral nood-
zakelijk. Er zijn voorzorgsmaatregelen geno
men, opdat ongeschikte bonden worden uitge
schakeld, en opdat oneerlijke concurrentie
tusschen de verschillende organisaties al
worden voorkomen. De verantwoordelijke in
stanties van den arbeidsdienst moeten nog
meer dan tot dusverre de afzonderlijke groe
pen zoo samenstellen, dat arbeidsdienstwil-
ligen van verschillende sociale positie bijeen
komen. Zoo zullen de jongelieden door ge
meenschappelijk werk elkaar leeren kennen er
waardeeren.
DE BEIERSCHE VOLKSPARTIT
OVER DEN DUITSCHEN TOESTAND.
Gistermiddag heeft de partijleiding van
de Beiersche Volkspartij een vergadering ge
houden, waarna een officieel communiqué
gepubliceerd wordt. Hierin wordt o.a. gezegd
dat de Beiersche Volkspartij alle krachten zal
inspannen om in Duitschland een wettige
ontwikkeling te bevorderen, een samenwer
king tusschen rijksregeering en rijksdag te
vergemakkelijken en alle partijpolitieke moei
lijkheden om der wille van het vaderland te
overwinnen. Zij is zich er van bewust dat dat
niet alleen van alle partijen de schikking in
een groote Duitsche „noodgemeenschap"
eischt, maar ook bij de rijksregeering den eer
lijken wil vooronderstelt, werkelijk ernstig te
streven naar samenwerking met den Duit
schen rijksdag.
HET FELSENECK-PROCES.
Bij de behandeling van het Felseneckproces
te Berlijn werden gister drie gedetineerde
communisten voor het verder verloop der zit
ting uitgesloten. Besloten werd de zaak in
hun afwezigheid te behandelen. Toen de
drie communisten werden weggeleid, bracht
hun verdediger, het rijksdaglid dr. Loewen-
thal de Rood-frontgroet, waarin de op de tri-
buni aanwezige communisten instemden. De
politie trad in de rechtszaal handelend op,
waarbij gebruik werd gemaakt van den gum
mistok.
SIR JOHN SIMON TE GENEVE.
De Britsche minister van buitenlandsche
zaken, Sir John Simon, die heden te Genéve
is aangekomen, heeft een langdurig onder
houd gehad met den president der Ontwape
ningsconferentie, Arthur Henderson, terwijl
hij voorts besprekingen heeft gevoerd met den
eersten gedelegeerde van Amerika, Norman
Davis, en andere gedelegeerden. In de
Woensdag te houden bijeenkomst van het bu
reau zal hij de nieuwe Britsche bijdrage tot
de algemeene oplossing van het ontwape-
ningsvraagstuk toelichten.