Tuimeltje en Kruimeltje in het Kabouterland.
fBitutwlattd
Glanzend
witte tanden
den ontvanger stellen Ged Staten de sala
rissen echter vast en B en W zijn van oor
deel dat ze de wet hebben uit te voeren.
Wanneer de hoogere ambtenaren gekort
worden, zullen de lagere daaraan ook niet
kunnen ontkomen.
De heer Duin herinnerde eraan, dat des
tijds Schoorl aan Ged Staten heeft geadvi
seerd om van de 15 pensioenpremie, die
de gemeente ook nog moet betalen. 8H op
de ambtenaren te verhalen. Ged. Staten, ze'f
gesalarieerde ambtenaren, hebben echter het
premievrij pensioen ook nog ingevoerd.
Onder den drang van den nood der tijden
komen ze nu met het voorstel om van van
het salaris 6 te korten, hetgeen neerkomt
op een korting van AM
Spr ziet in den vorm, waarin Ged. Staten
hun voorstel doen, hun protectie van de
hoogere ambtenaren. Hij wil hiertegen
protesteeren. De meeste Raden zijn hem
tegenover deze protectie te zoetsappig Ge
zien de tijdsomstandigheden, is hij van oor
deel. dat de hoogere ambtenaren een korting
van 10 kan worden opgelegd In verhou
ding tot de verminderde inkomsten van an
deren, vormen zij dan nog een bevoorrechte
groep. De kleinere ambtenaren wil spr. een
mindere korting opleggen.
Wethouder B ij 1 was van oordeel, dat de
ambtenaren-organisaties ten onrechte be-
ioogen. dat de salarissen de sluitpost van de
begrooting vormen en wijst in dit verband
op de belastingverhoogingen, die daarvoor
aan de burgerij moeten worden opgelegd.
De heer G u t k e r was daarentegen van
meening, dat de argumentatie van B. en W.:
„Ged. Staten verlagen de salarissen van de
hoogere ambtenaren; nu moeten ook die van
de lagere verlaagd worden'1, onlogisch was.
Voorts oordeelde hij, dat er in werkelijkheid
geen sprake was geweest Van overleg tus
schen B. en W. en de vakvereenigingen. welke
zienswijze naar voren kwam in een schrijven,
dat hij van een met hem bevriende organisa
tie ontving en door hem werd voorgelezen.
De voorzitter antwoordde hierop, dat
B. en W. de voorstellen noodgedwongen
doen en wijst erop, dat ook de belastingver-
hooging een noodzakelijkheid is Verschil
lende gemeenteraden voerden reeds salaris
verlagingen in, zonder eenig overleg met
organisaties en de Kroon keurde die besluiten
goed.
De heer G u t k e r was tegen salarisverla
ging. De korting beteekent voor de geheele
gemeente een bedrag van 600. Dit op een
begrooting van 100.000, waarbij boven
dien salarissen van bedrijven die zich moeten
bedruipen, zooat het slechts gaat over een
bedrag van 300.
De heer Kaag betoogde, dat door ver
schillende kleine bedragen een groot bedrag
is te verkrijgen. Ook op andere posten is een
verlaging toegepast. De kosten van het le
vensonderhoud zijn verhoogd en de positie
der ambtenaren is veel gunstiger dan die
van de arbeiders.
De heer Schermer oordeelde, dat in
buitengewone omstandigheden, in het belang
der gemeenschap buitengewone maatregelen
genomen moesten worden. Voor een salaris
van 3000 beteekent AM verlaging min
der dan van een salaris van 1000 Van de
kleine salarissen wil hij dan ook 3 korten.
De heer G u t k e r ging ook met het voor
stel niet accoord, aangezien de salarissen
nagenoeg van geen enkele op peil zijn.
Op een vraag van den heer Duin, zeide de
heer Schenner, dat hij ten aanzien van de
salarissen van burgemeester, secretaris en
ontvanger, mede wilde protesteeren tegen de
door Ged. Staten gewilde korting van AM
Hij wilde daarvoor ook een hooger per
centage korten, doch dit zal wel niets geven
De voorzitter oordeelde, dat de hee-
ren uit 't oog verloren, dat velen die een klein
salaris genoten, dit voor een bijbaantje ont
vangen.
B. en W. hebben het voorstel ingediend
omdat bezuiniging noodzakelijk is
Weth. Van Lienen zou ook gaarne
den burgemeester, den secretaris en den ont
vanger een grootere verlaging willen opleg
gen, doch het gaat niet.
De heer Dapper zou 10 willen ver
lagen.
De voorzitter oordeelde dit niet aan
de orde. Wel kan de raad de AM voor de
kleine ambtenaren, overeenkomstig het denk
beeld van den heer Schermer, op 3 bren
gen.
Dit voorstel werd echter niet gesteund.
De heer G u t k e r vroeg hoe de wethou
ders dachten over eigen salaris.
De vo o r z i 11 er: Zij genieten slechts
300 en dit bedrag is slechts een tegemoet
koming, evenals het presentiegeld voor de
raadsleden.
Weth. van Lienen is niet tegen ver
laging van de salarissen van de wethouders,
doch voor de ambtenaren wordt beneden
400 niet gekort.
De heeren Schermer en Gutker er
kenden, dat de wethouders geen salaris, doch
slechts een kleine tegemoetkoming ontvingen
voor hun werk.
Het voorstel van B. en W. om van de sala
rissen der kleine ambtenaren van het bedrag
boven 400 AM te korten werd aangeno
men met 5 tegen 2 stemmen. Tegen de hee
ren Gutker en Schermer.
De heer Duin diende hierop het voorstel
In om van de salarissen der hoogere ambte
naren 10 te korten en wel op grond da'
de hoogere het beter kunnen missen en om
dat Ged. Staten deze salarissen voor een
paar jaar tegen de wil van den raad hadden
verhoogd.
De heer Dapper steunde het voorstel
van den heer Duin.
De heer Duin betoogde nog, dat zijn
voorstel vooral beoogde een protest tegen het
feit, dat de raadsleden van hoogerhand tot
marionetten worden gemaakt.
De voorzitter oordeelde, dat er nog
voldoende automie-zaken waren, om op de
brug te blijven staan.
Het voorstel van den heer Duin om op de
begrooting 10 op de salarissen van den
burgemeester, secretaris en ontvanger te kor
ten, werd met 5 tegen 2 stemmen verworpen
Vóór de heeren Duin en Dapper.
De heer Kaag diende het voorstel in om
aan Ged. Staten in een krachtig schrijven te
berichten, dat voor deze functionnarissen 'n
korting van SM noodzakelijk was, in het
algemeen, al oordeelde hij het voor den ont
vanger niet noodig.
Weth. van Lienen oordeelde, dat de
ontvanger er wel bij moest, al was diens
functie gecombineerd met die van den secre
taris, aangezien het gecombineerde salaris
zeker een behoorlijk salaris was.
De heer Schermer oordeelde dat men
het schrijven oeter achterwege kon laten,
aangezien het hemd nader is dan de rok en
in het schrijven wel eens typfouten konden
voorkomen.
De secretaris merkte op, dat de heet
Schermer een grapje bedoelde, aangezien
vast stond, dat de besluiten van den raad
worden uitgevoerd.
Hierop werd het voorstel van den heer
Kaag aangenomen met 5 tegen 2 stemmen.
Tegen de heer Schermer en Gutker.
Aan de orde was hierna de voordracht van
B en W. tot wijziging der navolgende belas
tingverordeningen
a. Grondbelasting: gebouwde eigendom
men, opcenten te brengen van 50 op 80, on
gebouwde eigendommen, opcenten te brengen
van 10 op 20;
b. personeele belasting: 1. de opcenten te
verhoogen van 50 op 140, 2 den grondslag
no 4 (paarden) te doen vervallen;
c. Vermogensbelasting: de opcenten te
verhoogen van 25 op 50 (max.);
d. üemeentefondsbelasting: de opcenten
te verhoogen van 50 op 80;
De bovengenoemde belastingverhoogingen
vloeien voort uit en zijn noodzakelijk voor het
sluitend maken der begrooting 1933.
De heer Gutker deed mededeeling van
de zienswijze der commissie tegenover deze
voorstellen, waaruit bleek, dat ook hierover
de commissie verdeeld was. Een strooming
wilde het bijltje er maar bij neeileggen, doch
de andere oordeelde, dat men als gemeente
zoo lang mogelijk zelfstandig moest blijven
De heer Schermer oordeelde 100 op
centen op de gemeentefondsbelasting en ver
laging van de personeelebelasting beter.
De voorzitter zeide, dat Ged. Staten
een hooger percentage op de gemeentefonds
belasting niet goedkeuren, zoolang de per
soneele belasting niet tot het maximum was
opgevoerd.
De heer Duin oordeelde, dat Schoorl
reeds noodlijdend was. Laat men het maar
erkennen, hoe graag men ook baas in eigen
huis wil blijven. De grond is minstens 50
pCt in waarde achteruit gegaan en toch
daarop 10 opcenten meer.
De personeele belasting oordeelde hij de on-
billijkste belasting die er is. Het is niet meer
op te brengen en het tekort van de gemeente
zal nog grooter worden.
De voorzitter wees op het wettelijk
voorschrift ten aanzien van de belastingen.
De heer Duin: Het maakt al weinig uit.
Het volgend jaar zijn wij zeker noodlijdend.
De heer Schermer erkende dat Schoorl
niets rijker was dan andere plaatsen. Spr.
bleef het echter gevaarlijk oordeelen om de
gemeente over te geven aan het Rijk. De ge
meentenaren moeten toch tenslotte betalen
wat het Rijk bij past. In een naburige ge
meente werd daarom een prijs voor het licht
van 30 cent per K.W.U. gevorderd.
De heer Gutker was ook tegen overgave
van de gemeente aan het Rijk.
De heer Dapper wilde met de opcenten
op de vermogensbelasting niet hooger gaan
dan 40, om beter gesitueerden te trekken.
De voorzitter ontraadde dit.
De heer Duin oordeelde dat vermogens
belasting beter betaald kan worden dan de
personee'e belasting, die zeer onrechtvaardig
drukt. Spr. erkende, dat er geen andere
bronnen zijn. Toch zal hij er nooit voor stem
men. 3000 moeten wij betalen voor leerlin
gen van Gymnasium en H. B. S. en 5000
voor werkloozenvoorziening die rijkszorg is.
De zienswijze van B. en W.
De secretaris las hierop de volgende toe
lichting van B. er W. voor:
„Wat de algemeene inrichting der begroo
ting betreft, zij hier vastgesteld dat evenals
andere jaren ook ditmaal naar de meest
nauwkeurige raming van ontvangsten en uit
gaven werd gestreefd.
En ware het niet, dat het werkloosheids
vraagstuk ook voor onze gemeente in toene
mende mate op den voorgrond trad, zoo zou
den wij -- in aansluiting aan hetgeen wij neer
schreven in den aanvang der toelichting bij
de begrooting voor 1932 het blijvend ver
trouwen in de algemeen financieel gunstige
positie der gemeente, ook voor de toekomst
ongerept kunnen handhaven.
De omvang der ondersteuningsmaatrege
len in den vorm van werkverschaffing aan
werkloozen is echter van zoodanige beteeke-
nis en de perspectieven tot algemeen gunstige
wending in de economische levensomstandig
heden van zoodanigen aard, voor de finan
ciën onzer gemeente, dat de begrooting niet
op normale wijze was sluitend te krijgen.
Slechts bij wijze was ingrijpende be'asting-
voorstellen, die, vergeleken in raming bij
het vorig jaar, een verhooging van circa
12000 aanwijzen, kon het evenwicht tus-
schen uitgaven en ontvangsten in raming
worden verkregen.
Beantwoorden daarbij de geraamde op
brengsten der belastingen aan de verwachtin
gen, dan nog voor 1933 zal het op een fi
nancieel vastloopen voor onze gemeente niet
neerkomen, maar blijft opleving van land
bouw, handel en nijverheid uit en zet zoo
doende het algemeen welvaartspeil enzer in
gezetenen zijn teruggang voort, zoo dienen
wij bij voorbaat reeds hier te verklaren dat
verdere belastingverhoogingen voor onze
gemeente ondoenlijk zullen zijn, aangezien
de uiterste grenzen feitelijk reeds werden
overschreden.
Ook wij zien alsdan als eenige uitkomst
ons te voegen bij de groep der noodlijdende
gemeenten, uitsluitend afhankelijk van finan-
ciëe'e bijstand uit 's rijks kas.
Wij stellen ons voor, ons reeds nu tot de
regeering te wenden en definitief te vragen
te worden ontlast van de zorgen althans
van de financiëele zorgen van de door de
regeering erkende crisis-werkloozen.
Wij blijven er niettemin naar streven zoo
lang mogelijk onze zelfslandigheid als ge
meentebestuur te handhaven, maar zien geen
kans de voor onze ge neente enorme bedragen
van 250—350 per week bij voortduring
te blijven betalen.
-
Als gunstige omstandigheid achten wij het
juist hierbij er op te wijzen, dat ook in het af-
geloopen Zomerseizoen moge het dan zijn
in iets mindere mate dan het voorafgaand
jaar het vreemdelingenverkeer voor de in
gezetenen een aanzienlijke bron van inkom
sten bleef vormen".
Ten slotte werden de belastingvoorstellen
aangenomen met aanteekening, dat de heer
Duin tegen sommige voorstellen was.
Verschillende subsidies werden veriaagd,
met uitzondering var die van de V. V. V.'s,
omdat die voor een deel de kurk zijn waarop
Schoorl drijft.
De heer Schermer stelde nog het be
lang dat Schoorl heeft bij de bevordering
van het Vreemdelingenverkeer en betreurde
het, dat Schoorl geen lid was van de Ver-
eeniging van Noordzee Badplaatsen, die uit
stekend werk doet. Spj\ zou zelfs gaarne de
beide V. V. V 's een verhoogde subsidie van
50 geven.
De heer Gutker oordeelde het beter om
lid te worden van den bond van Noordzee-
Badplaatsen.
Weth. v a n L i e n en w as tegen elke ver
hoogde uitgave, omdat die ook opgebracht,
moeten worden door menschen die het nau
welijks kunnen betalen.
De heer Duin oordeelde de subsidie aan
de V. V. V.'s te laag, doch het was geen tijd
om te verhoogen. Doet men dit, dan zal ook
het Fanfarecorps meer moeten hebben.
Besloten werd de subsidie van de beide
V. V. V.'s voor ieder op 100 te laten
De begrooting werd hierop vastgesteld
ontvangst en uitgaaf gewone dienst
113414,32. kapitaaldienst 22300, on
voorzien 731.11.
Voorste] van B en W. om in afwijzenden
zin te beschikken op het verzoek dd. 17 Sep
tember 1932 van N. Schuijt e.a. tot verharding
van de Paardenmarkt.
B. en W. willen alleen de afwatering ver
beteren.
De heer Schermer zei te weten, dat
adressanten willen bijdragen. Als dit het ge
val is, wil hij verder gaan.
De heer Duin oordeelde, dat het hier
slechts een belang was voor de beide adres
santen.
De voorzitter gaf in overweging, af
te wachten, welke verbetering B. en W. zul
len aanbrengen.
Aldus besloten
Voorstel van B en W. om alsnog machti
ging te verleenen:
a. tot het treffen eener overeenkomst met
den graan- en meelhandelaar W. Duin te
Schoorldam, inzake krachtstroomvoorziening;
b. tot uitvoering van de uit vorenstaande
overeenkomst voortvloeiende werken, waar
onder aanleg van ondergrondsche geleiding
Kostenberaming 2000.
Conform besloten.
De voorzitter bracht hierna nog etn
verlegging van een weg ter sprake in ae om
geving van den heer Wognum, waarvoor 2
belanghebbenden een 40 M2. grond willen
afstaan.
Na uitvoerige bespreking werd conform
besloten.
De heer Gutter vroeg nog inlichtingen
over de steunregeling, die door den voorzitter
beantwoord werden, evenals een bemerking
van den heer Dapper over het gebruik van
de wegen voor het zwaar autoverkeer.
De heer Duin wenschte proces-verbaal
op te maken tegen een zwaarder weggebruik
dan is toegestaan.
De heer Kaag wilde de hondenbelasting
verhoogen en een regeling maken als in Ber
gen. Dit is een vrijwillige belasting en zal
heel wat opbrengen.
De voorzitter zegde overweging toe.
en deelde nog op een vraag van den heer
Duin mede, dat het met de verbouwing van
het huis van den heer Hoogland deze week
voor elkander komt.
De heer Schermer drong er nog, met
het oog op het behoud van den straatweg aan
op het aanbrengen van puin langs den straat
weg.
Wethouder B ij 1 zegde toe, dat dit zal ge
schieden en bracht den raad nog dank voor de
betoopde belangstelling bij zijn 25-jarig
huwelijksfeest
Hierna ging de raad in comité voor be
handeling van een suppletoir kohier van de
hondenbelasting.
AFGESLOTEN WEGEN IN
Z.-HOLLAND.
Geen geld voor verbetering.
De Heerenweg, welke de eenige verbinding
vormt tusschen de Rijnstreek en de Haarlem
mermeer, Elaarlem en Amsterdam, verkeert
reeds geruimen tijd in zeer slechten toestand.
Vooral het gedeelte tusschen Alphen en Rijn-
zaterwoude is vrijwel onberijdbaar. Reeds het
vorige jaar hebben Ged. Staten van Zuid-
Hollann zich bereid verklaard den weg over
te nemen, mits Alphen, Woubrugge, Rijn-
zaterwoude, Leimuiden en de Vierambachts-
polder er toe zouden kunnen besluiten een
deel der onderhoudskosten van een nieuwen
weg voor haar rekening te nemen.
De hierover gehouden besprekingen heb
ben echter geen resultaat opgeleverd. Wel
werd de weg in het provinciaal wegenplan
opgenomen, maar zoolang men,het niet eens
kon worden over de onderhoudskosten, kon
aan verbetering niet worden gedacht.
Thans is de toestand van den weg van dien
aard geworden, dat B. en W. van Wou
brugge zich met het telegrafisch verzoek tot
Gea. Staten hebben gericht om den weg voor
het verkeer af te sluiten en naar wij ver
nemen, die college heeft besloten aan dit ver
zoek gevolg te geven, zegt het Hbld.
Voor het snelverkeer tusschen de Rijn
streek eenerzijds en Haarlem en Amsterdam
anderzijds, alsook voor Rijnzaterwoude en
Leimuiden, welke gemeenten daardoor vrijwel
geïsoleerd komen te liggen, zal een en ander
zeker groot ongerief veroorzaken, daar Haar
lem en de bollenstreek dan slechts via Leiden
zullen kunnen worden bereikt, hetgeen een
omweg beteekent van ongeveer 20 K.M.
Ook de Ziendeweg van Alphen a. d. Rijn
naar Nieuwkoop zal met ingang van 1
Januari door Ged. Staten voor het snelver
keer worden gesloten.
Jarenlangs is er getwist over de vraag, wie
een het onderhoud der bermen aansprakelijk
moest worden gesteld met als eenig resul
taat, dat de weg thans geheel voor het ver
keer zal worden gesloten.
KRANKZINNIGENWEZEN EN
VOLKSGEZONDHEID.
Het bestuur van de Nederlandsche vereeni-
ging ter bevordering der geestelijke volks
gezondheid neeft een adres gezonden aan
den minister van binnenlandsche zaken,
waarin wordt aangedrongen op een samen
voeging van de afdeelingen Krankzinnigen
wezen en Volksgezondheid, zooals door ver
scheidene leden in het voorloopig verslag van
de Rijksbegrooting is bepleit.
Immers aldus het adres het ligt zoo
wel in den aard als in de ontwikkelingsgang
van het krankzinnigenwezen, hetwelk een
deel uitmaakt van de geestelijke volksgezond
heid, dat het in nauw verband komt te staan
tot de volksgezondheid in algemeenen zin.
Tusschen de verzorging der geestelijke, en
die der lichamelijke volksgezondheid is im
mers, naar algemeen wordt aangenomen en
door de practijk vordt bevestigd, geen scher
pe scheiding, omdat beider be angen elkaar
telkenmale treffen en kruisen.
Adressante wijst op de noodzakelijkheid,
dat de lichamelijke belangen der geesteszie
ken tot hun recht komen, hetgeen onder de
tegenwoordige omstandigheden niet steeds
volledig het geval is.
Tevens wordt de aandacht van den minis
ter gevestigd op het feit, dat de volksgezond
heid reeds bezig is haar bemoeiingen uit te
strekken tot het terrein der geestelijke volks
gezondheid, waartoe ook de krankzinnigen-
zorg wordt gerekend. Hiervan getuigt het
feit, dat aan den inspecteur van de volks
gezondheid in de provincies Limburg, Noord
brabant en Zeeland is opgedragen de gees
telijke volksgezondheid in die provincies te
organiseeren. Reeds zijn in Noordbrabant
consultatie-bureaux werkzaam ten dienste
van de geestelijke volksgezondheid.
Met reden kan worden verondersteld, dat
door genoemde samenvoeging de tegenstel
ling tusschen krankzinnigheid en afwijkingen
van psychisch-lichamelijken aard, een tegen
stelling welke ten nadeele van de geestelijke
stoornissen nog steeds maar al te veel in het
volksbewustzijn leeit, voor een groot deel zal
verdwijnen. Evenzeer is van belang de om-
standigheid, dat dt volksgezondheid in steeds
toenemende mate de beschikking kan krijgen
over maatschappelijke verpleegkrachten, wel-
ke ook op geestelijk-h vg'ënisch gebied onder
legd zijn, hetgeen de krankzinnigenzorg bij-
bedoelde samenvoeging in haar jongste or-
gaan - de buitendienst in hooge mate
ten goede zal kunnen komen
Voor de toekomst wordt de bedoelde samen,
voeging in groote beteekenis geacht, omdat
hierdoor mogelijk zal zijn, dat eventuee|e
nieuwe takken van gezondheidszorg van haar
ontstaan af zoowel vanuit lichamelijk als Ul{
geestelijk-hygiënisch oogpunt tot ontwik^
ling zullen kunnen worden gebracht.
MR. E. FOKKER.
Zestig jaar geleden gepromovUr^
Naar wij vernemen, zal het op 26
ber a.s. zestig jaar geleden zijn, dat de he«t
mr E Fokker, thans wonende te Den Haa»
aan de Universiteit te Leiden promoveer^
tot doctor in het Romeinsch en hedendaags^
ieMr. E. Fokker, die thans 83 jaar is, begon
zijn loopbaan als advocaat te Middelburg.
Hij werd daarna griffier van de Staten van
Zeeland en was achtereenvolgens lid van de
Eerste Kamer voor Zeeland en lid van de
Tweede Kamer voor Alkmaar.
Daarna bekleede hij de functie van voorzit-
ter van den Centralen Raad van Beroep voor
de Ongevallen-verzekering te Utrecht. Later
was hij nog voorzitter van de Staatscommis
sie voor den Waterstaat.
In verband met den hoogen leeftijd van
den jubilaris zal bovengenoemd jubileum in
alle stilte worden gevoerd.
VREUGDE OVER DE VOORTZETTINO
DER ZUIDERZEEWERKEN.
Het bericht dat de regeering haar stand
punt inzake de voortzetting van de inpolde-
ringswerkén aan het IJselmeer heeft gewri-
zigd en alsnog gelden op de begrooting zul
len worden uitgetrokken, is vooral in den
N.W.-hoek van Overijsel met vreugde ont.
vangen. In Zwartsluis, Vollenhove, Blokzijl,
Kuinre, Lemmer, overal wapperden Woens
dag de vlagden en overal werd opgewekt en
druk in groepjes gesproken over de nieuwe
mogelijkheden, die uit dit besluit der regee
ring voor dit deel van ons land voortsprui
ten. Voor de streek van Zwolle tot Blokzijl
heeft dit besluit echter nog een ander gevolg.
Immers de dreigende stopzetting van de ex
ploitatie van de tramlijn ZwolleBlokzijl if
hierdoor veel minder dreigend geworden.
VACATURE TWEEDE KAMER.
Mevrouw A. SteenhoffSmulders heeh
haar benoeming tot lid der Tweede Kamer in
de vacature-Guit niet aangenomen. Volgende
candidaat op de lijst de laatste, met wiea
de R.-K. lijst is uitgeput is de heer mr C.
P. M. Romme, raadslid van Amsterdam en
leider van de r.-k. raadsfractie.
KNOEIERIJEN BIJ DE
ROTTERDAMSCHE TRAM.
Baantjes gekregen na een gift aan
den hoofdinspecteur.
De centrale recherche te Rotterdam heelt
proces-verbaal opgemaakt tegen een hoofd
inspecteur van de R.E.T., die zich zou heb-
ben schuldig gemaakt aan overtreding van
art. 362 van het W. v. S. Hij zou giften heb
ben aangenomen van sollicitanten, die hij
daarna aan een betrekking heeft geholpen.
Naar de gedragingen van den hoofdinspec
teur is eenigen tijd geleden in het algemeen
een administratief onderzoek ingesteld en uit
dit onderzoek zijn de feiten aan het licht ge
komen. In zeven gevallen staat nu vast, dat
hij giften van 100 a 125 per man zou
hebben aangenomen. Nog niet vast staat ech
ter, of de man strafbaar zou zijn, omdat niet
met volkomen zekerheid is te zeggen, of hij
inderdaad ambtenaar is en of de R.E.T. in
derdaad een gemeentebedrijf is. Voor zoover
de gevallen zijn voorgekomen vóór den 15en
October 1927 is hij niet strafbaar, omdat toen
de tram nog een particulier bedrijf was.
EEN FRIESCHE GEMEENTE IN NOOD.
De gemeente Rauwerderhem, de kleinste
van de plattelandsche gemeenten in Fries
land, met even 2800 inwoners vroeger
welvarend staat er nu financieel ook
slecht voor
De ontwerp-begrooting over 1933 sluit
met een tekort van ten minste 18.000, ten
gevolge van de kosten voor bestrijding van
de werkloosheid en armenzorg. Vroeger ken
de men in deze gemeente, waarhet veehou-
dersbedrijf de hoofdbron van bestaan is, geen
werkloosheid en armoede.
De gemeentebelasting is al zoo hoog, dat
vermeerdering daarvan volgens het oor-
deel van B. en W. boven de draagkracht
van de bevolking zou gaan.
°ude k^outerbaas was zoo blij, dat Tuimel-
e° ^r^1.?aeltJe weer in het kabouteidand terug wa
ren, dat hij een groot feest aan liet rmhten
trok zijn feestkleed aan, dat door twee kaboutertjes
achter hem aan werd gedragen en dansend en jui
chend liep de heele stoet de kahouterstad door.
266. Maar daar de kabouterbaas zoo'n heel lango
mantel droeg, had ie er geen erg in, dat hij wel een»
zou kunnen vallen. Toen ie met een vroolijk gezien»
buigend door de straten wandelde, schoot de oude ka
bouterman ineens uit over een stuk appelschil en
kwam natuurlijk op zijn hoofd terecht. De twee sliP"
pendragers kwamen ook midden op straat neer.