Tuimeltje en Kruimeltje in het Kabouterland. fBitutwlattd Glanzend witte tanden den ontvanger stellen Ged Staten de sala rissen echter vast en B en W zijn van oor deel dat ze de wet hebben uit te voeren. Wanneer de hoogere ambtenaren gekort worden, zullen de lagere daaraan ook niet kunnen ontkomen. De heer Duin herinnerde eraan, dat des tijds Schoorl aan Ged Staten heeft geadvi seerd om van de 15 pensioenpremie, die de gemeente ook nog moet betalen. 8H op de ambtenaren te verhalen. Ged. Staten, ze'f gesalarieerde ambtenaren, hebben echter het premievrij pensioen ook nog ingevoerd. Onder den drang van den nood der tijden komen ze nu met het voorstel om van van het salaris 6 te korten, hetgeen neerkomt op een korting van AM Spr ziet in den vorm, waarin Ged. Staten hun voorstel doen, hun protectie van de hoogere ambtenaren. Hij wil hiertegen protesteeren. De meeste Raden zijn hem tegenover deze protectie te zoetsappig Ge zien de tijdsomstandigheden, is hij van oor deel. dat de hoogere ambtenaren een korting van 10 kan worden opgelegd In verhou ding tot de verminderde inkomsten van an deren, vormen zij dan nog een bevoorrechte groep. De kleinere ambtenaren wil spr. een mindere korting opleggen. Wethouder B ij 1 was van oordeel, dat de ambtenaren-organisaties ten onrechte be- ioogen. dat de salarissen de sluitpost van de begrooting vormen en wijst in dit verband op de belastingverhoogingen, die daarvoor aan de burgerij moeten worden opgelegd. De heer G u t k e r was daarentegen van meening, dat de argumentatie van B. en W.: „Ged. Staten verlagen de salarissen van de hoogere ambtenaren; nu moeten ook die van de lagere verlaagd worden'1, onlogisch was. Voorts oordeelde hij, dat er in werkelijkheid geen sprake was geweest Van overleg tus schen B. en W. en de vakvereenigingen. welke zienswijze naar voren kwam in een schrijven, dat hij van een met hem bevriende organisa tie ontving en door hem werd voorgelezen. De voorzitter antwoordde hierop, dat B. en W. de voorstellen noodgedwongen doen en wijst erop, dat ook de belastingver- hooging een noodzakelijkheid is Verschil lende gemeenteraden voerden reeds salaris verlagingen in, zonder eenig overleg met organisaties en de Kroon keurde die besluiten goed. De heer G u t k e r was tegen salarisverla ging. De korting beteekent voor de geheele gemeente een bedrag van 600. Dit op een begrooting van 100.000, waarbij boven dien salarissen van bedrijven die zich moeten bedruipen, zooat het slechts gaat over een bedrag van 300. De heer Kaag betoogde, dat door ver schillende kleine bedragen een groot bedrag is te verkrijgen. Ook op andere posten is een verlaging toegepast. De kosten van het le vensonderhoud zijn verhoogd en de positie der ambtenaren is veel gunstiger dan die van de arbeiders. De heer Schermer oordeelde, dat in buitengewone omstandigheden, in het belang der gemeenschap buitengewone maatregelen genomen moesten worden. Voor een salaris van 3000 beteekent AM verlaging min der dan van een salaris van 1000 Van de kleine salarissen wil hij dan ook 3 korten. De heer G u t k e r ging ook met het voor stel niet accoord, aangezien de salarissen nagenoeg van geen enkele op peil zijn. Op een vraag van den heer Duin, zeide de heer Schenner, dat hij ten aanzien van de salarissen van burgemeester, secretaris en ontvanger, mede wilde protesteeren tegen de door Ged. Staten gewilde korting van AM Hij wilde daarvoor ook een hooger per centage korten, doch dit zal wel niets geven De voorzitter oordeelde, dat de hee- ren uit 't oog verloren, dat velen die een klein salaris genoten, dit voor een bijbaantje ont vangen. B. en W. hebben het voorstel ingediend omdat bezuiniging noodzakelijk is Weth. Van Lienen zou ook gaarne den burgemeester, den secretaris en den ont vanger een grootere verlaging willen opleg gen, doch het gaat niet. De heer Dapper zou 10 willen ver lagen. De voorzitter oordeelde dit niet aan de orde. Wel kan de raad de AM voor de kleine ambtenaren, overeenkomstig het denk beeld van den heer Schermer, op 3 bren gen. Dit voorstel werd echter niet gesteund. De heer G u t k e r vroeg hoe de wethou ders dachten over eigen salaris. De vo o r z i 11 er: Zij genieten slechts 300 en dit bedrag is slechts een tegemoet koming, evenals het presentiegeld voor de raadsleden. Weth. van Lienen is niet tegen ver laging van de salarissen van de wethouders, doch voor de ambtenaren wordt beneden 400 niet gekort. De heeren Schermer en Gutker er kenden, dat de wethouders geen salaris, doch slechts een kleine tegemoetkoming ontvingen voor hun werk. Het voorstel van B. en W. om van de sala rissen der kleine ambtenaren van het bedrag boven 400 AM te korten werd aangeno men met 5 tegen 2 stemmen. Tegen de hee ren Gutker en Schermer. De heer Duin diende hierop het voorstel In om van de salarissen der hoogere ambte naren 10 te korten en wel op grond da' de hoogere het beter kunnen missen en om dat Ged. Staten deze salarissen voor een paar jaar tegen de wil van den raad hadden verhoogd. De heer Dapper steunde het voorstel van den heer Duin. De heer Duin betoogde nog, dat zijn voorstel vooral beoogde een protest tegen het feit, dat de raadsleden van hoogerhand tot marionetten worden gemaakt. De voorzitter oordeelde, dat er nog voldoende automie-zaken waren, om op de brug te blijven staan. Het voorstel van den heer Duin om op de begrooting 10 op de salarissen van den burgemeester, secretaris en ontvanger te kor ten, werd met 5 tegen 2 stemmen verworpen Vóór de heeren Duin en Dapper. De heer Kaag diende het voorstel in om aan Ged. Staten in een krachtig schrijven te berichten, dat voor deze functionnarissen 'n korting van SM noodzakelijk was, in het algemeen, al oordeelde hij het voor den ont vanger niet noodig. Weth. van Lienen oordeelde, dat de ontvanger er wel bij moest, al was diens functie gecombineerd met die van den secre taris, aangezien het gecombineerde salaris zeker een behoorlijk salaris was. De heer Schermer oordeelde dat men het schrijven oeter achterwege kon laten, aangezien het hemd nader is dan de rok en in het schrijven wel eens typfouten konden voorkomen. De secretaris merkte op, dat de heet Schermer een grapje bedoelde, aangezien vast stond, dat de besluiten van den raad worden uitgevoerd. Hierop werd het voorstel van den heer Kaag aangenomen met 5 tegen 2 stemmen. Tegen de heer Schermer en Gutker. Aan de orde was hierna de voordracht van B en W. tot wijziging der navolgende belas tingverordeningen a. Grondbelasting: gebouwde eigendom men, opcenten te brengen van 50 op 80, on gebouwde eigendommen, opcenten te brengen van 10 op 20; b. personeele belasting: 1. de opcenten te verhoogen van 50 op 140, 2 den grondslag no 4 (paarden) te doen vervallen; c. Vermogensbelasting: de opcenten te verhoogen van 25 op 50 (max.); d. üemeentefondsbelasting: de opcenten te verhoogen van 50 op 80; De bovengenoemde belastingverhoogingen vloeien voort uit en zijn noodzakelijk voor het sluitend maken der begrooting 1933. De heer Gutker deed mededeeling van de zienswijze der commissie tegenover deze voorstellen, waaruit bleek, dat ook hierover de commissie verdeeld was. Een strooming wilde het bijltje er maar bij neeileggen, doch de andere oordeelde, dat men als gemeente zoo lang mogelijk zelfstandig moest blijven De heer Schermer oordeelde 100 op centen op de gemeentefondsbelasting en ver laging van de personeelebelasting beter. De voorzitter zeide, dat Ged. Staten een hooger percentage op de gemeentefonds belasting niet goedkeuren, zoolang de per soneele belasting niet tot het maximum was opgevoerd. De heer Duin oordeelde, dat Schoorl reeds noodlijdend was. Laat men het maar erkennen, hoe graag men ook baas in eigen huis wil blijven. De grond is minstens 50 pCt in waarde achteruit gegaan en toch daarop 10 opcenten meer. De personeele belasting oordeelde hij de on- billijkste belasting die er is. Het is niet meer op te brengen en het tekort van de gemeente zal nog grooter worden. De voorzitter wees op het wettelijk voorschrift ten aanzien van de belastingen. De heer Duin: Het maakt al weinig uit. Het volgend jaar zijn wij zeker noodlijdend. De heer Schermer erkende dat Schoorl niets rijker was dan andere plaatsen. Spr. bleef het echter gevaarlijk oordeelen om de gemeente over te geven aan het Rijk. De ge meentenaren moeten toch tenslotte betalen wat het Rijk bij past. In een naburige ge meente werd daarom een prijs voor het licht van 30 cent per K.W.U. gevorderd. De heer Gutker was ook tegen overgave van de gemeente aan het Rijk. De heer Dapper wilde met de opcenten op de vermogensbelasting niet hooger gaan dan 40, om beter gesitueerden te trekken. De voorzitter ontraadde dit. De heer Duin oordeelde dat vermogens belasting beter betaald kan worden dan de personee'e belasting, die zeer onrechtvaardig drukt. Spr. erkende, dat er geen andere bronnen zijn. Toch zal hij er nooit voor stem men. 3000 moeten wij betalen voor leerlin gen van Gymnasium en H. B. S. en 5000 voor werkloozenvoorziening die rijkszorg is. De zienswijze van B. en W. De secretaris las hierop de volgende toe lichting van B. er W. voor: „Wat de algemeene inrichting der begroo ting betreft, zij hier vastgesteld dat evenals andere jaren ook ditmaal naar de meest nauwkeurige raming van ontvangsten en uit gaven werd gestreefd. En ware het niet, dat het werkloosheids vraagstuk ook voor onze gemeente in toene mende mate op den voorgrond trad, zoo zou den wij -- in aansluiting aan hetgeen wij neer schreven in den aanvang der toelichting bij de begrooting voor 1932 het blijvend ver trouwen in de algemeen financieel gunstige positie der gemeente, ook voor de toekomst ongerept kunnen handhaven. De omvang der ondersteuningsmaatrege len in den vorm van werkverschaffing aan werkloozen is echter van zoodanige beteeke- nis en de perspectieven tot algemeen gunstige wending in de economische levensomstandig heden van zoodanigen aard, voor de finan ciën onzer gemeente, dat de begrooting niet op normale wijze was sluitend te krijgen. Slechts bij wijze was ingrijpende be'asting- voorstellen, die, vergeleken in raming bij het vorig jaar, een verhooging van circa 12000 aanwijzen, kon het evenwicht tus- schen uitgaven en ontvangsten in raming worden verkregen. Beantwoorden daarbij de geraamde op brengsten der belastingen aan de verwachtin gen, dan nog voor 1933 zal het op een fi nancieel vastloopen voor onze gemeente niet neerkomen, maar blijft opleving van land bouw, handel en nijverheid uit en zet zoo doende het algemeen welvaartspeil enzer in gezetenen zijn teruggang voort, zoo dienen wij bij voorbaat reeds hier te verklaren dat verdere belastingverhoogingen voor onze gemeente ondoenlijk zullen zijn, aangezien de uiterste grenzen feitelijk reeds werden overschreden. Ook wij zien alsdan als eenige uitkomst ons te voegen bij de groep der noodlijdende gemeenten, uitsluitend afhankelijk van finan- ciëe'e bijstand uit 's rijks kas. Wij stellen ons voor, ons reeds nu tot de regeering te wenden en definitief te vragen te worden ontlast van de zorgen althans van de financiëele zorgen van de door de regeering erkende crisis-werkloozen. Wij blijven er niettemin naar streven zoo lang mogelijk onze zelfslandigheid als ge meentebestuur te handhaven, maar zien geen kans de voor onze ge neente enorme bedragen van 250—350 per week bij voortduring te blijven betalen. - Als gunstige omstandigheid achten wij het juist hierbij er op te wijzen, dat ook in het af- geloopen Zomerseizoen moge het dan zijn in iets mindere mate dan het voorafgaand jaar het vreemdelingenverkeer voor de in gezetenen een aanzienlijke bron van inkom sten bleef vormen". Ten slotte werden de belastingvoorstellen aangenomen met aanteekening, dat de heer Duin tegen sommige voorstellen was. Verschillende subsidies werden veriaagd, met uitzondering var die van de V. V. V.'s, omdat die voor een deel de kurk zijn waarop Schoorl drijft. De heer Schermer stelde nog het be lang dat Schoorl heeft bij de bevordering van het Vreemdelingenverkeer en betreurde het, dat Schoorl geen lid was van de Ver- eeniging van Noordzee Badplaatsen, die uit stekend werk doet. Spj\ zou zelfs gaarne de beide V. V. V 's een verhoogde subsidie van 50 geven. De heer Gutker oordeelde het beter om lid te worden van den bond van Noordzee- Badplaatsen. Weth. v a n L i e n en w as tegen elke ver hoogde uitgave, omdat die ook opgebracht, moeten worden door menschen die het nau welijks kunnen betalen. De heer Duin oordeelde de subsidie aan de V. V. V.'s te laag, doch het was geen tijd om te verhoogen. Doet men dit, dan zal ook het Fanfarecorps meer moeten hebben. Besloten werd de subsidie van de beide V. V. V.'s voor ieder op 100 te laten De begrooting werd hierop vastgesteld ontvangst en uitgaaf gewone dienst 113414,32. kapitaaldienst 22300, on voorzien 731.11. Voorste] van B en W. om in afwijzenden zin te beschikken op het verzoek dd. 17 Sep tember 1932 van N. Schuijt e.a. tot verharding van de Paardenmarkt. B. en W. willen alleen de afwatering ver beteren. De heer Schermer zei te weten, dat adressanten willen bijdragen. Als dit het ge val is, wil hij verder gaan. De heer Duin oordeelde, dat het hier slechts een belang was voor de beide adres santen. De voorzitter gaf in overweging, af te wachten, welke verbetering B. en W. zul len aanbrengen. Aldus besloten Voorstel van B en W. om alsnog machti ging te verleenen: a. tot het treffen eener overeenkomst met den graan- en meelhandelaar W. Duin te Schoorldam, inzake krachtstroomvoorziening; b. tot uitvoering van de uit vorenstaande overeenkomst voortvloeiende werken, waar onder aanleg van ondergrondsche geleiding Kostenberaming 2000. Conform besloten. De voorzitter bracht hierna nog etn verlegging van een weg ter sprake in ae om geving van den heer Wognum, waarvoor 2 belanghebbenden een 40 M2. grond willen afstaan. Na uitvoerige bespreking werd conform besloten. De heer Gutter vroeg nog inlichtingen over de steunregeling, die door den voorzitter beantwoord werden, evenals een bemerking van den heer Dapper over het gebruik van de wegen voor het zwaar autoverkeer. De heer Duin wenschte proces-verbaal op te maken tegen een zwaarder weggebruik dan is toegestaan. De heer Kaag wilde de hondenbelasting verhoogen en een regeling maken als in Ber gen. Dit is een vrijwillige belasting en zal heel wat opbrengen. De voorzitter zegde overweging toe. en deelde nog op een vraag van den heer Duin mede, dat het met de verbouwing van het huis van den heer Hoogland deze week voor elkander komt. De heer Schermer drong er nog, met het oog op het behoud van den straatweg aan op het aanbrengen van puin langs den straat weg. Wethouder B ij 1 zegde toe, dat dit zal ge schieden en bracht den raad nog dank voor de betoopde belangstelling bij zijn 25-jarig huwelijksfeest Hierna ging de raad in comité voor be handeling van een suppletoir kohier van de hondenbelasting. AFGESLOTEN WEGEN IN Z.-HOLLAND. Geen geld voor verbetering. De Heerenweg, welke de eenige verbinding vormt tusschen de Rijnstreek en de Haarlem mermeer, Elaarlem en Amsterdam, verkeert reeds geruimen tijd in zeer slechten toestand. Vooral het gedeelte tusschen Alphen en Rijn- zaterwoude is vrijwel onberijdbaar. Reeds het vorige jaar hebben Ged. Staten van Zuid- Hollann zich bereid verklaard den weg over te nemen, mits Alphen, Woubrugge, Rijn- zaterwoude, Leimuiden en de Vierambachts- polder er toe zouden kunnen besluiten een deel der onderhoudskosten van een nieuwen weg voor haar rekening te nemen. De hierover gehouden besprekingen heb ben echter geen resultaat opgeleverd. Wel werd de weg in het provinciaal wegenplan opgenomen, maar zoolang men,het niet eens kon worden over de onderhoudskosten, kon aan verbetering niet worden gedacht. Thans is de toestand van den weg van dien aard geworden, dat B. en W. van Wou brugge zich met het telegrafisch verzoek tot Gea. Staten hebben gericht om den weg voor het verkeer af te sluiten en naar wij ver nemen, die college heeft besloten aan dit ver zoek gevolg te geven, zegt het Hbld. Voor het snelverkeer tusschen de Rijn streek eenerzijds en Haarlem en Amsterdam anderzijds, alsook voor Rijnzaterwoude en Leimuiden, welke gemeenten daardoor vrijwel geïsoleerd komen te liggen, zal een en ander zeker groot ongerief veroorzaken, daar Haar lem en de bollenstreek dan slechts via Leiden zullen kunnen worden bereikt, hetgeen een omweg beteekent van ongeveer 20 K.M. Ook de Ziendeweg van Alphen a. d. Rijn naar Nieuwkoop zal met ingang van 1 Januari door Ged. Staten voor het snelver keer worden gesloten. Jarenlangs is er getwist over de vraag, wie een het onderhoud der bermen aansprakelijk moest worden gesteld met als eenig resul taat, dat de weg thans geheel voor het ver keer zal worden gesloten. KRANKZINNIGENWEZEN EN VOLKSGEZONDHEID. Het bestuur van de Nederlandsche vereeni- ging ter bevordering der geestelijke volks gezondheid neeft een adres gezonden aan den minister van binnenlandsche zaken, waarin wordt aangedrongen op een samen voeging van de afdeelingen Krankzinnigen wezen en Volksgezondheid, zooals door ver scheidene leden in het voorloopig verslag van de Rijksbegrooting is bepleit. Immers aldus het adres het ligt zoo wel in den aard als in de ontwikkelingsgang van het krankzinnigenwezen, hetwelk een deel uitmaakt van de geestelijke volksgezond heid, dat het in nauw verband komt te staan tot de volksgezondheid in algemeenen zin. Tusschen de verzorging der geestelijke, en die der lichamelijke volksgezondheid is im mers, naar algemeen wordt aangenomen en door de practijk vordt bevestigd, geen scher pe scheiding, omdat beider be angen elkaar telkenmale treffen en kruisen. Adressante wijst op de noodzakelijkheid, dat de lichamelijke belangen der geesteszie ken tot hun recht komen, hetgeen onder de tegenwoordige omstandigheden niet steeds volledig het geval is. Tevens wordt de aandacht van den minis ter gevestigd op het feit, dat de volksgezond heid reeds bezig is haar bemoeiingen uit te strekken tot het terrein der geestelijke volks gezondheid, waartoe ook de krankzinnigen- zorg wordt gerekend. Hiervan getuigt het feit, dat aan den inspecteur van de volks gezondheid in de provincies Limburg, Noord brabant en Zeeland is opgedragen de gees telijke volksgezondheid in die provincies te organiseeren. Reeds zijn in Noordbrabant consultatie-bureaux werkzaam ten dienste van de geestelijke volksgezondheid. Met reden kan worden verondersteld, dat door genoemde samenvoeging de tegenstel ling tusschen krankzinnigheid en afwijkingen van psychisch-lichamelijken aard, een tegen stelling welke ten nadeele van de geestelijke stoornissen nog steeds maar al te veel in het volksbewustzijn leeit, voor een groot deel zal verdwijnen. Evenzeer is van belang de om- standigheid, dat dt volksgezondheid in steeds toenemende mate de beschikking kan krijgen over maatschappelijke verpleegkrachten, wel- ke ook op geestelijk-h vg'ënisch gebied onder legd zijn, hetgeen de krankzinnigenzorg bij- bedoelde samenvoeging in haar jongste or- gaan - de buitendienst in hooge mate ten goede zal kunnen komen Voor de toekomst wordt de bedoelde samen, voeging in groote beteekenis geacht, omdat hierdoor mogelijk zal zijn, dat eventuee|e nieuwe takken van gezondheidszorg van haar ontstaan af zoowel vanuit lichamelijk als Ul{ geestelijk-hygiënisch oogpunt tot ontwik^ ling zullen kunnen worden gebracht. MR. E. FOKKER. Zestig jaar geleden gepromovUr^ Naar wij vernemen, zal het op 26 ber a.s. zestig jaar geleden zijn, dat de he«t mr E Fokker, thans wonende te Den Haa» aan de Universiteit te Leiden promoveer^ tot doctor in het Romeinsch en hedendaags^ ieMr. E. Fokker, die thans 83 jaar is, begon zijn loopbaan als advocaat te Middelburg. Hij werd daarna griffier van de Staten van Zeeland en was achtereenvolgens lid van de Eerste Kamer voor Zeeland en lid van de Tweede Kamer voor Alkmaar. Daarna bekleede hij de functie van voorzit- ter van den Centralen Raad van Beroep voor de Ongevallen-verzekering te Utrecht. Later was hij nog voorzitter van de Staatscommis sie voor den Waterstaat. In verband met den hoogen leeftijd van den jubilaris zal bovengenoemd jubileum in alle stilte worden gevoerd. VREUGDE OVER DE VOORTZETTINO DER ZUIDERZEEWERKEN. Het bericht dat de regeering haar stand punt inzake de voortzetting van de inpolde- ringswerkén aan het IJselmeer heeft gewri- zigd en alsnog gelden op de begrooting zul len worden uitgetrokken, is vooral in den N.W.-hoek van Overijsel met vreugde ont. vangen. In Zwartsluis, Vollenhove, Blokzijl, Kuinre, Lemmer, overal wapperden Woens dag de vlagden en overal werd opgewekt en druk in groepjes gesproken over de nieuwe mogelijkheden, die uit dit besluit der regee ring voor dit deel van ons land voortsprui ten. Voor de streek van Zwolle tot Blokzijl heeft dit besluit echter nog een ander gevolg. Immers de dreigende stopzetting van de ex ploitatie van de tramlijn ZwolleBlokzijl if hierdoor veel minder dreigend geworden. VACATURE TWEEDE KAMER. Mevrouw A. SteenhoffSmulders heeh haar benoeming tot lid der Tweede Kamer in de vacature-Guit niet aangenomen. Volgende candidaat op de lijst de laatste, met wiea de R.-K. lijst is uitgeput is de heer mr C. P. M. Romme, raadslid van Amsterdam en leider van de r.-k. raadsfractie. KNOEIERIJEN BIJ DE ROTTERDAMSCHE TRAM. Baantjes gekregen na een gift aan den hoofdinspecteur. De centrale recherche te Rotterdam heelt proces-verbaal opgemaakt tegen een hoofd inspecteur van de R.E.T., die zich zou heb- ben schuldig gemaakt aan overtreding van art. 362 van het W. v. S. Hij zou giften heb ben aangenomen van sollicitanten, die hij daarna aan een betrekking heeft geholpen. Naar de gedragingen van den hoofdinspec teur is eenigen tijd geleden in het algemeen een administratief onderzoek ingesteld en uit dit onderzoek zijn de feiten aan het licht ge komen. In zeven gevallen staat nu vast, dat hij giften van 100 a 125 per man zou hebben aangenomen. Nog niet vast staat ech ter, of de man strafbaar zou zijn, omdat niet met volkomen zekerheid is te zeggen, of hij inderdaad ambtenaar is en of de R.E.T. in derdaad een gemeentebedrijf is. Voor zoover de gevallen zijn voorgekomen vóór den 15en October 1927 is hij niet strafbaar, omdat toen de tram nog een particulier bedrijf was. EEN FRIESCHE GEMEENTE IN NOOD. De gemeente Rauwerderhem, de kleinste van de plattelandsche gemeenten in Fries land, met even 2800 inwoners vroeger welvarend staat er nu financieel ook slecht voor De ontwerp-begrooting over 1933 sluit met een tekort van ten minste 18.000, ten gevolge van de kosten voor bestrijding van de werkloosheid en armenzorg. Vroeger ken de men in deze gemeente, waarhet veehou- dersbedrijf de hoofdbron van bestaan is, geen werkloosheid en armoede. De gemeentebelasting is al zoo hoog, dat vermeerdering daarvan volgens het oor- deel van B. en W. boven de draagkracht van de bevolking zou gaan. °ude k^outerbaas was zoo blij, dat Tuimel- e° ^r^1.?aeltJe weer in het kabouteidand terug wa ren, dat hij een groot feest aan liet rmhten trok zijn feestkleed aan, dat door twee kaboutertjes achter hem aan werd gedragen en dansend en jui chend liep de heele stoet de kahouterstad door. 266. Maar daar de kabouterbaas zoo'n heel lango mantel droeg, had ie er geen erg in, dat hij wel een» zou kunnen vallen. Toen ie met een vroolijk gezien» buigend door de straten wandelde, schoot de oude ka bouterman ineens uit over een stuk appelschil en kwam natuurlijk op zijn hoofd terecht. De twee sliP" pendragers kwamen ook midden op straat neer.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1932 | | pagina 6