ALKMAARSCHE COURANT
van Kempen en
Jan Pijnenburg leiden.
SPORT EN WEDSTRIJDEN.
Ho. 275
MAANDAG 21 NOVEMBER 1932
De Amsterdamsche Zesdaagsche blijft spannend.
Het koppel Dinale-Di Paco uitgevallen.
i
(Van onzen eigen redacteur.
Het laatste wat we in ons nummer van
Zaterdag over de Amsterdamsche Zes
daagsche konden vertellen, was de stand
van Zaterdagmorgen 6 uur, bij den aan
vang der neutralisatie. Sinds dien tijd
is er ook al weer veel gebeurd, maar
idaar ook in deze reportage elk verslag
gever een koppelgenoot beslist niet kan
ontberen, laten we voor het verloop tot
Zondagmiddag twee uur een collega aan
het woord. Deze vertelt dan:
Als we Zaterdagmorgen om 12 uur, na
afloop van de neutralisatie, na ons een
korten rust gegund te hebben, het R. A.
Ia-gebouw weer betreden, heerscht er
vólkernen rust. De renners gaan in een
kalm gangetje over de baan en maken
af en toe een gezellig praatje onder het
rijden.
Om twaalf uur, dus na 14 uur rijden
zijn 331.840 K M. afgelegd. De volgorde
is dan nog dezelfde als van 6 uur des
morgens.
Tegen 1 uur komt er eenig leven in de
brouwerij. De staantribunes gaan zich
dan vullen. De overige plaatsen blijven
echter nog vrijwel deeg. Langzaam maar
zeker komt het publiek de tribunes vui
le De renners gaan tempo rijden
Het klassement van hali drie
Het is half drie, het groene licht gaat
aan en de klassementssprint' nemen
een aanvang. In de eerste sprint zat niet
veel tempo. De winnaar werd v. d. Horst
met daarachter Huertgen, Wals en Jan
van Kempen.
De tweede sprint was voor Piet van
Kempen, gevolgd door Braspenninx,
Guimbretiere en Rausch. De aerde sprint
bracht een valpartij. Er wordt thans
flink gejaagd. De Franschman Peix
komt te vallen, het schijnt echter niet
van ernstigen aard te zijn. want even
later zien wij hem weer rijden. Winnaar
van de derde sprint werd Wals met
daarachter Jan van Kempen, v. d. Horst
en Goebel. De vierde sprint is weer voor
Piet van Kempen, gevolgd door Dinale
Rielens en v. d. Hout. De vijfde sprint is
eveneens voor een Hollander, n.1. voor
Pijnenburg Hij wordt gevolgd door en
Italiaan Di Paco met daarachter Wals
en Charlier. De zesde en laatste sprint
van het klassement gaat in zeer snel
tempo. Onze landgenoot Piet van Kem
pen rijdt formidabel en wint. Hij wordt
gevolgd door Schorn, Rausch en Rielens.
Na afloop van deze klassementssprints
om 2 uur 50 is de stand als \olgt:
1. Jan van Kempen en Bogaert 49 pnt.
2. charlierDeneef 27 punten.
3. KI. I'ek Jr.van Hout 20 punten.
4 GuimbretierePeix 3 punten.
Op 1 ronde:
5. P. van Kempen en Pijnenburg 57 p.
6. Braspenninx—Wals 22 p.
Op 2 ronden:
7. RauschHuertgen 32 p.
8. Goebel—Schorn 24 p.
Op 3 ronden:
9 WambstBro cardo 5 p.
Op 4ronden:
10 DinaleDi Paco 19 p.
Op 5 ronden:
11. v. d. Heydenv. d. Horst 23 p.
12. Rielensvan Buggenhout 13 p.
Zooals men ziet is er dus wat stand en
ronden betreft niet veel verandering ge
komen.
Hierna ving er een geweldige klop
jacht aan, waarbij vooral Van Kempen
en Pijnenburg op den voorgrond traden.
De Franschman Peix komt wederom te
vallen. Het schijnt thans iets ernstiger
te zijn en hij gaat dan ook wat rust
nemen.
Zooals reeds gezegd, ontstond er na
het klassement van half drie een gewel
dige jacht. We zagen Piet van Kempen
en Pijnenburg, Jan van Kempen en Bo
gaert, RauschHuertgen, Rielensvan
Buggenhout en BraspenninxWals ron
den nemen. Het wisselt echter geregeld.
Om 4 uur was de stand als volgt:
1. Jan var. KempenBogaert.
Op 1 ronde:
2. P. v. KempenPijnenburg; 3. Rausch
Huertgen; 4. Charlier—Deneef.
Op 2 ronden:
5. van Nekvan Hout; 6. Guimbretie
rePeix.
Op 3 ronden:
7 BraspenninxWals; 8. Broccardo
Wambst.
Op 7 ronden: 9. GoebelSchorn.
Op 8 ronden:
10 Rielensvan Buggenhout.
Op 9 ronden:
11 v. d. Heydenv. d. Horst 12.
DinaleDi Paco.
Er is dus groote verandering in den
stand gekomen. Na 18 uur rijden waren
afgelegd 460.440 K.M.
De klassementssprints van
hali vijf.
Het is inmiddels half vijf geworden
Dit is weer de tijd voor de klassements
sprints. Deze brachten weer zeer veel
spanning.
De eerste sprint had tot resultaat-
Piet van Kempen, Schorn, Peix en van
Nek Jr. De tweede sprint was voor Jan
van Kempen met daarachter Wals, Pij
nenburg en Goebel. De,derde,sprint was
zeer spannend en met minimum ver
schil werd deze door Piet van Kempen
gewonnen. Achter hem volgden Deneef,
Bogaert, v. d. Heyden, Hierop volgde
een pracht sprint. Met een kleinen voor-
spiong werd deze gewonnen door Jan
Pijnenburg. Achter hem volgden Jan
van Kempen, Wals en Charlier. De vijf
de sprint was voor Bogaert met Deneef,
v. d. Heyde en van Nek. De zesde en
laatste sprint bracht een overwinning
aan Wals. Achter hem volgden Pijnen-
bur, Jan van Kempen en Charlier.
Na afloop van deze sprints om vijf uur
waren afgelegd na 19 uur: 487.800 K.M.
De stand was toen als volgt:
1. Jan van Kempen—Bogaert 66 p.
Oplronde:
2. Piet v. KempenJan Pijnenburg 77 p.
3. CharlierDeneef 35 p.
4. RauschHuertgen 34 p.
Op 2 ronden:
5. van Houtvan Nek 22 p.
6. GuimbretierePeix 5 p.
Op 3 ronden:
7. WalsBraspenninx 32 p.
8 WambstBrocardo 5 p.
Op 7 ronden:
9. GoebelSchorn 28 p.
Op 8 ronden:
10. Rielens en van Buggenhout 13 p
Op 9 ronden:
11. v. d. Heydenv. d. Horst 24 p.
12. DinaleDi Paco 19 p.
Hierna werd weer overgegaan tot kalm
rijden en was er van half zes tot acht
uur neutralisatie.
Als de tribunes zich Zaterdagavond
tegen acht uur beginnen te vullen, is de
stand van vijf uur nog ongewijzigd en
heeft het koppel Jan van Kempen
Bogaert dus nog steeds de leiding met
een ronde voorsprong, gevolgd door
Piet van Kempen—Pijnenburg.
Er zijn twaalf renners in de baan, de
partners schijnen aan den maaltijd te
zijn en de rijders nemen er hun gemak
van en tollen in een rustig gangetje ach
ter elkaar rond.
Toch belooft de sfeer van de echte
„Zesdaagsche" er vanavond en vannacht
wel in te komen. Voor de meesten is
de Zaterdagavond de gunstigste gele
genheid en de vrije Zondag maakt het
den meesten bezoekers mogelijk, hun
duurgekocht toegangsbewijs tot laat in
den nacht uit te buiten. De tribunes en
staanplaatsen van alle rangen loopen
dan ook langzamerhand geheel vol en
de opwekkende muziek houdt de stem
ming er in.
Langzamerhand komen de koppelge-
r.ooten weer in de baan. Tegen kwart
over acht komt er voor het eerst eenige
afwisseling als er een sprint wordt ver
reien voor een premie van 50. Van de
tweede plaats weet Pijnenburg fraai naar
voren te komen en gaat gemakkelijk als
eerste door de finish. Het luide applaus
en de aanmoedigingen tijdens de rit be
wijzen, dat het publiek „erin" begint te
komen. Al de winnaar even later wordt
afgelost door zijn koppelgenoot Piet van
Kempen, wordt deze eveneens met een
gul applaus begroet, wat niet te verwon
deren valt omdat na 22 uur reeds dade
lijk gebleken is, dat Piet de favoriet van
het publiek'is.
Tegen 9 uur worden er 10 temporon
den aangekondigd, die voor de koppels
Van KempenBogaert, Van Kempen
Pijnenburg, GoebelSchorn en Van der
Heyden—Van der Horst puntenwinst
opleveren en gevolgd worden door een
jacht, die echter geen der koppels gele
genheid geeft om uit te loopen. Een in
cident doet zich voor als Pijnenburg, bi;
het aflossen door Van Kempen, in de
bocht naar beneden blijdt en vrij hard
op het plankier komt te vallen. „Pijn
schijnt inderdaad pijn te hebben, althans
hij blijft eenigen tijd liggen, om dan
door zijn helpers naar zijn cabine te
worden gedragen. Als bovendien even
later wordt aangekondigd, dat Piet van
Kempen wegens de blessure van zijn
koppelgenoot 5 minuten neutralisatie
krijgt, vreest men reeds het ergste, maar
na afloop van deze neutralisatie ver
schijnt Piet weer in de baan en wordt
meegedeeld, dat Pijnenburg weer in
orde is.
Hoezeer men in het afgeloopen uur
„op z'n akkertje" gereden heeft, blijkt
wel hieruit, dat in het 23ste uur van den
w dstrijd slechts 338 K.M. is afgelegd
Bovendien moet de wedstrijd dan
eenige minuten geneutraliseerd worden
omdat blijkt, dat Pijnenburg in zijn val«
de houten baan lichtelijk beschadigd
heeft, zoodat deze moet worden bijge
schaafd, waaruit sommigen afleiden, dat
Pijnenburg sterker is dan de baan.
Als de bel weer is gegaan, komt er
meer tempo in, en een spannend oogen
blik ontstaat in een premiesprint van
2000 cigaretten waar Di Paco erg op ge
brand schijnt te zijn. Hij loopt althans
eenige tientallen meters uit maar ziet
zijn hoop in rook vervliegen als Wals
hem op de laatste ronde fraai passeert
en hem b" wijze van spreken de siga
retten uit de mond kaapt.
Zoowel de tribunes als het middenvak
zijn inmiddels steeds voller geworden,
en met zichtbare verwachting maakt
men zich gereed voor de zes sprints
vcor het zesde klassement van tien uur.
Er is dan precies 24 uur gereden.
In dit laatste uur is afgelegd 29.845
K.M. terwijl in totaal in de eerste 24 uur
van dezen wedstrijd is afgelegd een af
stand van 602.640 K.M.
De uitslag van de eerste klasse-
mentssprint is 1. Piet van Kem
pen; 2. Van der Heyden; 3. Schorn; 4.
Bogaert.
De tweede sprint heeft tot resul
taat: 1. Van der Horst; 2. Jan van Kem
pen; 3. Peix; 4. Kl. van Nek.
De derde r o n d e is voor den Itali
aan Di Paco, die gevolgd wordt door 2.
Van Buggenhout; 3. Van der Heyden
en 4. Guimbretière.
De vierde sprint wordt door Jan
van Kempen met een groote voorsprong
gewonnen: 1- Jan van Kempen; 2. Van
der Horst; 3. Broccardo; 4. Dinale.
De vijfde rit wordt in snel tempo
gereden en heeft tot resultaatt: 1. Bo
gaert; 2. van Buggenhout; 3. Piet van
Kempen; 4. Deneef.
Zonder dat er tot nog toe veel sensa
tie is geweest^ volgt dan de laatste en
zesde sprint, met het resultaat1.
Pijnenburg: 2. Jan van Kempen; 3. Di
nale; 4. Wals.
Te half elf is de stand:
Aan den kop: Jan van Kempen
Bogaert 99 punten.
Op 1 ronde:
Piet v. Kempen-Pijnenburg 91 punten.
36 punten
34 punten.
23 punten.
9 punten.
33 punten.
7 punten.
36 punten
19 punten.
51 punten.
27 punten.
Charlier—Deneef
Rausch- -Huertgen
Op 2 ronden:
o. Kl. van NekVan Hout
6. GuimbretièrePeix
Op 3 ronden:
Braspenninx—Wals
8. Wambst—Broccardo
Op 7 ronden:
9. Goebel—Schorn
Op 8 ronden:
10. Rielens-Van Buggenhout
Op 9 ronden:
11. Van der Heyden—
Van der Horst
12. Dinale—Di Paco
Deze stand blijkt echter niet onveran
derlijk, want na een korte rustpauze na
de sprints komt er plotseling he' lang
verwachte tempo in, en onder daverend
enthousiasme van het publiek begint een
jacht, die voortdurend zeer spannenden
strijd te zien geeft.
Piet van Kampen en Pijnenburg jagen
achter Jan van KempenBogaert aan en
na een wilde jacht, slagen zij er in, een
ronde te nemen. Ook RauschHuertgen
loopen in deze jacht een ronde in
evenals Braspenninx en Wals, die direct
daarna weer een ronde nemen. Het ja
gen duurt voort en niemand kan op het
oogenblik beweren, dat er geen spanning
in den strijd zit.
Ronde na ronde flitsen de glinsteren
de wielen over de planken en de wijde
overkapping van het R. A. I.-gebouw
davert van de aanmoedigingskreten, die
vooral de Hollandsche koppels Piet van
Kempen—Pijnenburg en Braspenninx
Wals gelden. Jan van KempenBogaert
kunnen de felle aanvallen van Van
Kempen—Pijnenburg en vooral van de
Duitschers Rausch—Ruertgen niet hou
den en het is duidelijk, dat zij de leiding
zullen moeten afstaan. De beide genoem
de Duitschers jagen als duivels. Maar
ook Piet van Kempen is op dreef, en zijn
rennen wekken steeds weer een dave
rend enthousiasme.
Deze jacht duurt bijna drie kwartier
en pas dan wordt het tempo iets flauwer
Jan Wals komt te vallen, maar ver
schijnt na een minuut of tien weer in de
baan, en we kunnen dan eindelijk de
jacht als geëindigd beschouwen. Nog
even komt er een opleving als er twee
premies worden uitgeloofd, die resp
gewonnen worden door Pijnenburg en
Jan van Kempen.
Te twaalf uur is de stand:
Aan der. kop:
1. Rausch—Huertgen
Op 2 r o n d e n
2. Piet van Kempen—Pijnenburg
3. Charlier—Deneef
Op 3 rondm:
4. Jan van Kempen—Bogaert
5. Guimbretière—Peix
Op 4ronden
6. Van Nek—Van Hout
7. BraspenninxWals
Op 6 ronden:
8. Wambst—Brocardo
Op 8 ronden:
9. Goebel—Schorn
Op 12 r on d en
10. Rielens—Van Buggenhout
Op 13 ronden:
11. Van der HeydenVan der Horst 43 p
Op 14 ronden
12. Di Paco—Dinale 27 p
Het gaat nu weer kalmpjes aan. De
rijders maken het zich weer een beetje
gemakkelijk en in de ruime restaurants
is het nu zeer vol. Als de muziek een
schlager speelt, die daartoe uitlokt, pro-
beeren enkele enthousiasten in het mid
denvak zelfs een bescheiden danspasje
maar de drukte is er te groot en de
ruimte te gering dan dat deze poging
succes zou kunnen hebben. Tegen half
één wordt weer een premie van 25 uit
geloofd, die op fraaie wijze gewonnen
wordt door Jan van Kempen, vóór Pij
nenburg, Goebel en Van der Heyden. De
belangstelling neemt weer toe als tegen
kwart voor één de Gouden Sprint om de
door U. F. A. uitgeloofde premie van
500. Deze race verloopt zeer spannend
vooral als in de 9de ronde Schorn pijl
snel naar voren schiet In de laatste
bocht komt Piet van Kempen hem ech
ter op zij en gaat met een schitterende
eindspurt als eerste door de finish, ge
volgd door Guimbretière, Schorn en
Van der Heyden.
En wederom tollen de rijders hun ron
den, af en toe nog eens opgejaagd door
een premie, maar toch eigenlijk al weer
in afwachting van de Klassementsprint
van 2 uur.
Tegen half zes wordt het publiek aan
gezegd. dat .op. grond van dg ppjiti.exer-
ordening de zaal moet worden ontruimd
tot Zondagmiddag, wanneer de neutra
lisatie om 1 uur zal worden opgeheven.
Nu de tribunes leeg loopen is de stem
ming er uit en de renners bereiden zich
oor op de neutralisatie.
De laatste stand, waarin geen veran
dering komt, luidt:
1. Van Kempen—Pijnenburg 154 punten.
2. RauschHuertgen 52 punten.
Opl ronde:
3. CharlierDeneef 39 punten.
4. BraspenninxWals 38 punten.
Op 3 ronden
5. GuimbretièrePeix 13 punten.
Op 4 ronden:
6 Jan v. KempenBogaerts 130 punten.
WambstBroccardo 11 punten.
Op 6 ronden
8 Kl. van NekVan Hout 30 punten.
Op 8ron den
9. Goebel—Schorn - 41 punten.
Op 13 ronden:
10. Rielens—Van Buggenhout 24 punten.
Op 16 ronden:
11. DinalePi Paco 35 punten.
Op 17 ronden:
12. v. d. Heydenv. d. Horst 51 punten.
In 30 uur van den wedstrijd was in
totaal afgelegd 769.988 K.M.
Buiten heerscht reeds een vale sche
mering als de race, die in feiten reeds
als geneutraliseerd beschouwd kan wor
den, officieel geneutraliseerd wordt en
de twaalf renners bijna slapend en el
kaar steunend hun ronden blijven rijden.
Zondagmiddag om half drie zijn we
zelf weer in de baan gekomen, tot aan de
neutralisatie van Maandagmorgen 6 uur
Hier volgt ons relaas:
VAN ZONDAGMIDDAG TOT
MAANDAGMORGEN.
Zondagmiddag half drie. De renners
en de toeschouwers zijn nog in neutra
lisatiestemming. De heeren rijden een
kalm gangetje en hebben nog diverse
slaapmutsjes op, terwijl het reeds vrij
talrijke publiek merkwaardig kalm is.
Het is een heel verschil met den vorigen
nacht, toen de Zesdagenhel op zijn best
was losgebroken. De lauwheid wordt er
niet beter op als bekend wordt dat de
middagklassementen niet om half drie,
maar om drie uur verreden zullen wor
den, zulks in verband met hot nacht
klassement, dat ook een kwartiertje ver
schoven is.
Het rustige uurtje voor deze sprints
wordt door den speaker benut om de me
nigte den stand nog eens precies op te
geven en wel dien van Zondagmiddag
2 uur, een uur na de neutralisatie.
Leiders:
Piet v. Kempen—Pijnenburg 154 punten
34 p
91 p
36 p
99 p
8 P
23 p
33 p
7 P
36 p
19 p
52 punten
39 punten
68 punten
16 punten
130 punten
11 punten
41 punten
24 punten
35 punten
51 punten
Zaterdag-
onze Hol-
Raus chHürtgen
Op een ronde:
CharlierDeneef
BraspenninxWals
Op 2 ronden:
GuimbretierePeix
Op 4 ronden:
Jan van Kempen—Bogaert
Wambstriroccardo
Op 6 ronden:
Klaas van Nekvan Hout 30 punten
Op 8 ronden:
GöbelSchorn
Op 13 ronden:
Rielensv. Buggenhout
Op 16 ronden:
DinaleDi Paco
Op 17 ronden:
v. der Heijdenv. der Horst
Zooals men ziet, is er na
nacht weer veel gebeurd en
landsche cracks hebben onderdehand
vrijvast de leiding genomen, al zitten
de Duitschers RauschHürtgen ze ook
erg dicht op hun huid. Zoo ging om
6 uur de neutralisatie in, en momenteel
is alles wachtend op het klassement
van 3 uur, als altijd 6 sprints van 10
ronden, waardoor er waarschijnlijk wel
weer de noodige jachten ontketend zul
len worden.
In de reeds verreden 41 uur is afge
legd 930.32 K.M.
Het eerste klassement is zeer kalm
tot de laatste 4 ronden, als dan plotse
ling Bogaert demarreert, vliegt Pijnen
burg er pijlsnel achteraan, hij kan ech
ter niet verhinderen dat Bogaert de vijf
puntjes van de eerste plaats binnen
haalt.
Van KempenPijnenburg
winnen 4 klassementen.
De volgende sprints bewijzen weer
eens van welk een superieur klasse de
leiders toch zijn. Ze weten in pracht-
stijl maar even 4 van de volgende vijf
series te winnen, waarvan Piet 3. De
overblijvende sprint, de derde, is voor
Wals. Zoo sleepen de beeren in deze
sprints maar even 19 punten in de
wacht, zoodat ze stevig de leiding heb
ben met 173 punten, in dezelfde ronde
gevolgd door de dreigende Duitschers,
en Wals en Braspenninx als zeer goede
derden.
Vlak na de sprint ontketent het kop
pel van der Heiden—van der Horst een
enorme jacht, een in no time raast het
heele veld er achteraan, er worden vele
ronden genomen en verloren. Het is of
de heeren tot nieuw leven geblazen
worden, en ofze pas tien minuten
geleden op de fiets zijn gaan zitten, in-
plaats van Vrijdagavond 10 uur. Het
wordt een geweldig jagen en het ach
tervolgen van de vluchtelingen trekt de
heele zaak uit elkaar. Het publiek, dat
langzamerhand de renners begint te
kennen en niet alleen meer juicht als
Piet van Kempen er van door gaat
moedigt de dapperen luide aan. In een
oogenblik weten van Kempen en Pij
nenburg er alleen tusschen uit te knij
pen en weer breekt een nieuwe jacht
los.
Het wordt werkelijk opwindend, in
een enorm tempo flitsen de helle shirts
aan ons voorbij, als scheermessen snij
den ze door de bochten, door elkaar
heenschuivend en keurig aflossend.
Piet en de Pijn weten van geen op
houden, elk moment trekken ze ertus-
wondering moet afdwingen nemen ze
ronde op ronde ep als een seconde later
Charlier en Deneef het probeeren, gaat
Piet van Kempen de heeren op zijn
eentje achterna en loopt dan meteen
het heele veld ook maar weer voor de
verandering voorbij.
Even wordt het kalmer, verschillen
de renners laten zich beurtelings even
masseeren, want onder de bedrijven
door naderen de klassementen van half
vijf, of pikken letterlijk „en passant"
een thermosflesch thee mee, die dan
weer leeg op het middenterrein gewor
pen wordt.
Tegen half vijf wordt de knuppel in
het toch al wilde hoenderhok gegooid,
en als Pijnenburg in één razende eind
spurt vanaf de zesde plaats het eerste
klassement wint, is het publiek eenvou
dig dol. De hoeveelheid lawaai, die ge
produceerd wordt is kwantitatief gelijk
aan vijfmaal zooveel toeschouwers, al
les staat overeind en in de ovale hek
senketel, over welks rand het dol ge
worden publiek meeleeft, vechten de
koppels voor de klassementspunten, die
van zooveel gewicht zijn.
Er is in het R.A.I.-gebouw een eigen
sfeer, die we al kennen van de radio uit
Parijs en een ieder komt beslist onder
de bekoring en indruk van de razend
rondtollende rijders, die onder kreten
en aanwijzingen van henzelf en hun
helpers alles op alles zetten.
Denkt U zich eens in: zes dagen en 6
nachten in touw, steeds maar fietsen, en
niet zoo'n kalm gangetje. Stevig rijden
tusschen de jachten en, is de duivel
eenmaal los, dan zijn snelheden van
tegen de 60 K.M. geen uitzondering. Al
leen bij de neutralisaties leven de heeren
wat rustiger. Ze trekken dan dikkere
truien aan, zetten mutsen op, pakken
'n „makkelijke" fiets, b.v. met een Ter-
ryzadel, liggen eens met de beenen over
het stuur en babbelen genoegelijk met
elkaar. Van elk koppel moet dan ook
steeds een lid in de baan zijn en de part
ners doen een dutje in de cabines. Dit is
de Zesdagenwereld op zich zelf Weet U,
dat er een speciale kok voor de heeren
is? Deze trekt met alle belangrijke Six-
Days mee en weet precies wat de execu
tanten willen. Deze Fritz Huber, oud
chefkok van de Duitsche treinen is een
meester in zijn vak, evenals de mas
seurs, die des renners ledematen soepel
en lenig houden en als kloeken over de
kuikens waken. Er wordt dus zoo goed
mogelijk voor de heeren gezorgd, wat
niet wegneemt dat het geheel geen peule
schilletje is. De vierdv nacht is dan ook
de crisis-nacht, wanneer de slaap en de
vermoei-dheid ook hun partij gaan mee-
blazen. In dien nacht kan men dan ook
voor de gekste verrassingen komen te
staan en menige Zesdaagsche is dan
volkomen van aspect veranderd
Rondom de boxen zijn de helpers en
mecaniciens. Er hangen vele wielen ge
reed, er zijn kleine bankschroeven, en
steeds worden banden omgelegd, assen
gesteld wielen gemonteerd en alle wei k-
jes verricht die ook al meehelpen om
„de" sfeer te scheppen.
Onder de hand zijn de klassementen
verreden en gewonnen door: le Pijnen
burg, 2e Jan van Kemnen. 3e Wa's 4e
Piet van Kempen, 5e Pijnenburg en 6e
Jan van Kempen.
Een koppel uitvallen.
De sympathieke Italiaan Di Paco
heeft, volgens officiëele mededeeiingen,
erg veel last van een oude hoofdwond
gekregen en is door de wedstrijdleiding
uit den strijd genomen Zijn partner Di
nale is nu reserve geworden en geriet
voorloopig van een welverdiende rust.
Zeer jammer voor de zeer fair rijdende
Italianen, maar zeer terecht gezien van
de Jury. Dinale zal slechts verder rijden
als nog een koppel incompleet wordt,
de beide overblijvende renners worden
dan als nieuw koppel ingezet.
Onder al deze bedrijven door is het
vijf uur geworden en onder veel span
ning maakt men den stand bekend, die
met laaiend enthousiasme begroet wordt.
1. P. van Kempen—Pijnenburg 189 p
2. RauschHürtgen 55 punten.
Op 1 ronde: 3. Braspenninx—Wals
56 punten; 4. Charlier—Deneef 51 pun
ten; 5. Warmbst—Broccardo 11 punten.
Op 2 ronden: 6. Guimbretière—Peix
18 punten.
Op 3 ronden: 7. Klaas v. Nekv. Hout
40 punten.
Op 5 ronden: 8. Göbel—Schorn 50
punten.
Op 6 ronden: 9. Jan v. Kempen—Bo
gaert 153 punten.
Op 11 ronden: 10. Rielensv. Buggen
hout 32 punten.
Op 15 ronden: 11. v. d. Heijdenv. d.
Horst 57 punten.
Men ziet dat de favorieten Jan v.
KempenPijnenburg niet voor de poes
zijn, en hun puntenaantal al erg mooi
opgevoerd hebben. Broer Jan van Kem
pen heeft zich ook al doen kennen als
een prima sprinter en heeft met z'n kop
pelgenoot Bogaert 151 punten bij elkaar
gereden. Het verschil van deze beide
koppels met de overigen is wel opval
lend en geeft stof tot luide overwe
gingen of stil nadenken. In elk geval be
wijst het dat er met onze Hollandsche
jongens niet te spotten valt.
Met dezen stand gaat de middagneu
tralisatie in en wordt het publiek op
straat gezet. De renners maken het zich
gemakkelijk tot vanavond 8 uur, en
hebben nu totaal in de verreden 42 uur
een afstand van 967.42 K.M. afgelegd.
Een aardig vacantietochtje per auto!!!
De Zondagavond en nacht.
Als we tegen 8 uur weer terugkomen,
staat er een lange rij publiek voor de
poorten van het R. A. I.-gebouw, en
wordt door een sectie al dan niet be
reden agenten in toom gehouden. Lang
zaam worden de tribunes voller, en de
nieuwelingen onder de toeschouwers
verbazen zich over den kalmen gang
en de vreemde uitrusting van de ren
ners. Welwillende buren deelen hen met
schenjiit Met een ausdauer, die be- veel animo .mede, dat d® zaak „nog niet