Amstecdam&die ïB eucs üuchtvaact J(etk School Jiackttecichteit St i -*/* *li li»/, 15 02 m-vu - 3/:o II DE POSTVLUCHTEN OP INDIE. NOODLANDING TE WIJK AAN ZEE. 461c STAATSLOTERIJ van 23 Nov. 1932 Opgave van Noordhollandsch Landbouwcrediel N. V. «'/s De heer Zeeman oordeelde het een feit, dat het groote geheel de hoogste aftrek zal voorstemmen. Bekijkt men de begrooting dan blijkt de salarisverlaging één jaar te vroeg Spr. deelde de verwachting, dat wij nog die per in de put zullen zinken. Onze begrooting is echter ondanks het percentageverlaging, best sluitend te maken. Onze toestand is, in tegenstelling met die van andere lichamen gunstig. De korting zal slechts 5250 op brengen. Laten wij daarom de moed hebben, om, gezien wat de ambtenaren gepresteerd hebben, er van af te zien. Spr. stelde de ver dienste van de ambtenaren in het licht. Voorts verwachtte hij, dat het Hoogheem raadschap een goede kans heeft, de andere helft van de Rijksbijdrage te ontvangen. Voorts wees hij op een zinsnede in het verslag van de Waterstaatsbegrooting, waarin naar voren kwam, dat de lasten voor de waterschappen op allen moeten drukken De bestaande waterschapswetgeving zal stellig gewijzigd worden, ondanks de actie tegen afschaffing van bannen. Dijkszorg is een rijkszorg, aldus spr. en juist daarom kon hij zich met de voorgestelde salariskorting niet vereenigen. Toen dc tijden voor d? amb tenaren verre van gunstig waren duurde het zeer lang eer hun salarissen op peil werden gebracht. Met nadruk ontkende spr. dat de levensstandaard met 20 pCt. verlaagd is. Salarisverlaging oordeelde hij een aller laatst middel. In principe stemt hij niet mee, al zal hij om tactische redenen, voor het voor stel stemmen wanneer dat van het bestuur dreigt te vallen voor een verder strekkend voorstel. De d ij k g r a a f hoopte, dat de aanwezige statenleden het mogelijke zullen doen om te bereiken dat het Hoogheemraadschap een hoogere bijdrage krijgt. De heer de Boer Doordat de inhoud van een leege portemonnaie in een andere ïeege wordt overgeheveld. De voorzitter: Of de portemonnaie leeg is, kan niet maar zoo worden vastgesteld. De heer v. d. S1 u i s gaf in overweging om 7 toe te passen met vrijstelling van 1000 voor ieder salaris. Spr. deed dit in het belang van de kleine ambtenaren, aangezien hij van oordeel is, dat de hoogere ambtenaren een korting beter kunnen dragen. De d ij k g r a a f antwoordde, dat de lagere salarissen juist het meest profiteeren van de verlaging, omdat deze zich kenmerkt op de prijzen van de dagelijksche levensbehoeften. Wat daar boven uitgaat, is niet verlaagd. Het bestuur wil juist, om ontwrichting te voorkomen, over de geheele linie verlagen. De heer v. d. Sluis was van oordeel, dat ook vele zaken boven het noodzakelijke wel verlaagd zijn en hij bleef aandringen op over name van zijn denkbeeld. Van f 2000 zal dan 3Yi gekort worden. De voorzitter wilde dit punt bewaren tot het volgend jaar. De heer D.deBoer wilde toch verkrijgen een stemming van voldoening. Hij zal dan ook, als de heer v. d. Sluis een voorstel doet, dit steunen. De heer W a a i b o e r gaf toe, dat de dijk graaf beter kan beoordeelen het werk van de hoogheemraden. Het bestuur wees er echter zelf op, dat hun functie een neven functie is Hij wilde die sa larissen dan ook met 20 verlagen en zal met een voorstel komen om de presentiegel den te verlagen. De dijkgraaf zeide, dat de hoogheem raden zelf meer hebben willen afstaan. Spr. heeft zich daartegen verzet. In stemming kwam hierop een voorstel om voor de ambtenaren 10 te korten en van de hoogheemraden 20 Dit voorstel wend echter alleen door den heer Jimmink ge steund en kon dus geen punt van bespreking uitmaken. De heer v. d. S 1 u i s bleef ondanks een langdurige poging van den voorzitter, die betoogde, dat de ambtenarenorganisaties zich met het bestuursvoorstel hadden vereenigd, zijn voorstel handhaven om 7 te korten met vrijstelling van 1000 van ieders sala ris. Hij wees er op dat tot 3500 het gelijk bleef, daar beneden is het minder en daar boven is het meer. De heer Zeeman gaf in overweging de grondslag van de provincie aan te nemen 0 met vrijstelling van 1000. De heer v. d. Sluis verklaarde zich daar tegen. De heer P 1 u i s t e r drong nog eens op aanneming van het denkbeeld van den heer Zeeman aan, doch de heer v. d. Sluis bleef zijn voorstel ongewijzigd handhaven. De dijkgraaf zeide nog, dat het voor het hoogheemraadschap financieel geen ver schil maakte, doch voor de ambtenaren wel en niet vergeten mag worden, dat iedere vo gel zijn veeren noodig heeft, waarbij 'hij de kleine ambtenaren en werklieden vergeleek bij musschen. die weinig veeren noodig hebben en de hoogere bij zwanen, die meer veeren behoeven. Vóór de heeren Haringmaker, v. d. Sluis, C. de Boer, A. Barten en D. de Boer. Met algemeeen stemmen werd hierop het bestuursvoorstel aangenomen. Behandeling van de begrooting voor 1933, Het eindcijfer van den gewonen dienst wijst een bedrag aan van 1.140.860 en dat van den buitengewonen dienst 173610. Het Dagel. Bestuur deelt hierbij mede, dat de omslag voor dit jaar 1 pet. laó^r kc.n worden geraamd. Voor een groot deel schrijven zij is dit de vrucht van de in voorafgaande jaren toegepaste werkwijze. Van de op richting van het Hoogheemraadschap af zijn de werken flink aangevat. De wegen zijn zoodanig verbeterd, dat het over groot© deel aan de eischen van het mo derne verkeer voldoet, zoodat thans voornamelijk met gewoon onderhoud kan worden volstaan. Bovendien konden de onderhoudskos ten van de Zuiderzeedijken worden ver laagd tengevolge van de in den loop van 1932 tot stand gekomen afsluiting. Van groote beteekenls is deze verlaging even wel niet, omdat xieze dijken in zulk een goeaen staat zijn gebracht, dat daaraan de laatste jaren geen groote uitgaven be hoefden te worden besteed en ook reeds bij de raming voor 1932 met deze afslui ting rekening werd gehouden. Mede als gevolg van een andere wijze van berekening van de bijdrage volgens de wegenbelastingverordening, welke door Gedeputeerde Staten wordt toege past, kan op een meerdere ontvangst van 20.000.— worden gerekend voor de op het provinciaal wegen-plan geplaatste wegen van het Hoogheemraadschap. Op de dijkwacht en waarschuwings dienst kan 4800 worden bezuinigd en de bijdrage aan de Provincie in de kosten van het watersnood 1916 kan, ten gevolge van de gewone aflossingen op deze schuld, wederom 5000 lager wor den geraamd dan het voorgaande jaar. Verder kan, wegens vermeerdering van het gebouwd, de belastbare op brengst van de schuldplichtige eigen dommen met 200.000.— worden ver hoogd. Op 1 April 1933 vervalt een annuiteits- leening, waarvoor jaarlijks 14 255.is verschuldigd. In 1933 kan derhalve wor den volstaan met hiervoor 17.112.50 te ramen. Het heffingspercentage wordt voorts gunstig beinvloed door de omstandig heid, dat het tten bate van den dienst 1933 komende saldo der rekening 1931 30.000.— hooger is dan het bedrag, dat uit dezen hoofde aan den dienst 1932 ten goede kwam. Wanneer een gunstige beschikking wordt genomen op het dezerzijds gedaan verzoek ter zake van de watersnoods- kosten, zal het percentage nog verder verlaagd kunnen worden. Zoolang hier omtrent geen zekerheid bestaat en wij hebben hierover nog niets vernomen dient o. i. bij het samenstellen dezer be grooting de raming te worden gebaseerd op den bestaanden toestand. Mocht een kwijtschelding of vermindering der wa- tersnoodskosten tijdig afkomen, dan zal uiteraard de gunstige werking daarvan op het heffingspercentage van den om slag bij het vaststellen van het kohier tot uitdrukking komen. De heer C. d e B o e r besprak de ontvang sten. Het platteland wordt nog steeds het zwaarst getroffen. Reeds 600 jaren heeft de boer voor de dijken zorg gedragen, doch thans behoort er moed toe om hem daarvoor nog langer te laten zorgen. Het stelsel is uit den tijd, is de zwaarste en onrechtvaardigste belasting aan 't platteland opgelegd. Spr. deed 'n beroep op de vergadering om aan Ged. Staten te berichten, dat de gelden noo dig zijn, doch dat men onder de heerschende omstanigheden de moed mist om de lasten opnieuw aan het platteland op te leggen. De heer Zeeman zegt, dat men ten on rechte grieven tegen het Hoogheemraadschap naar voren heeft gebracht en vergeten, dat de provincie de belasting heeft opgelegd. Het verkeer is verbetert evenals de dijken en spr. oordeelt, dat het Hoogheemraadschap dank verdient. Toch nog steeds de leuze „op heffing hoogheemraadschap". De provincie zou echter het werk niet beter kunnen doen. Het is de wensch van Prov. Staten en niet van het Hoogheemraadschap de concentratie van het wegbeheer in te voeren. Het Hoogheemraadschap is één van de ge wilde centrale lichamen daarvoor geworden. Gelukkig valt ook waardeering te constatee- ren, hetgeen blijkt uit de vele aanvragen, die inkomen om wegen in beheer en onderhoud over te nemen. Onjuist is de bewering, dat het Hoogheemraadschap duur werkt. Waar is het tegendeel. Op een vraag van den heer Zeeman gaf de dijkgraaf nog een verklaring op het voorstel inzake de Twuyverweg. Het bestuur acht het noodig dat dien weg ook een breedte krijgt van 6 M., omdat de weg van Oudorp tot den Twuyverweg ook 6 Meter wordt. Het pad, grenzenden aan den weg, is niet gedacht als fietspad, maar als pad om de fietsers te trekken. De Langedijker gemeenten zullen echter moeten beoordeelen, of de meer dere kosten verantwoord zijn met het oog op de meerdere te verkrijgen veiligheid. Oudkarspel, Noord- en Zuidscharwoude, Broek op Langendijk en St. Pancras gevoel den niets voor een bespreking om den weg 1 M. breeder te maken, omdat er meer kosten aan verbonden zijn. De burgemeester en wet houders van St. Pancras lieten zich tenslot te voorlichten en kwamen tot andere gedach ten en spr. is nog steeds bereid om de ande ren in te lichten. De heer Kronenburg zegt, dat de weg in eigendom van St. Pancras behoort, daarbij in onderhoud is ten laste van de zes gemeenten. In St. Pancras is men voor een verbreeding. Broek op Langendijk en Oud karspel meenden met de anderen de meerdere uitgaven 200 per jaar niet uit te voeren en spr. zou daarom gaarne zien, dat het plan van 700 wordt uitgevoerd. Een weg met een breedte van 5 M. en in de bochten van 6 M. is toch een bruikbaren weg. Spr. zou gaarne zien, dat de weg toch overging aan het Hoogheemraadschap. De breedte van 5 Meter is toch vastgesteld door den provincia le hoofdingenieur. De heer Barten zeide dat in Noord- scharwoude de stemmen staakten voor het huidige plan. Er is veel kans, dat deze ge meente zich wel met het breedere plan zal vereenigen. De voorzitter oordeelde het het beste om de beslissingen van de gemeenten af te wachten. Wanneer men zich op de hoogte stelt zal men zeker aan het breedere plan de voorkeur geven. Hierna werd overgegaan tot de artikels- gewijze behandeling van de begrooting. Z. h. st. werd besloten de voorgestelde kleinere werken in eigen beheer uit te voeren, zooals gebruikelijk is. Z. h st. werd de begrooting met alg. stem men aangenomen. Benoeming van een Commissie van onderzoek voor het nazien der rekening over 1932. Tot leden van de commissie van on derzoek voor het nazien der rekening over 1932 werden benoemd P. Zeeman, C. Groot en C de Boer; tot plaatsvervan gende leden G. v. d. Sluis, A Bak Pz. en D. de Boer Dz. Voirstel tot wijziging van het besluit tot uitgifte in erfpacht van grond te Can: per duin. Aangezien In de gemeente Schoorl, be houdens enkele uitzonderingen (hier niet toepasselijk) niet anders gebouwd mag worden dan aan straten en wegen voor het openbaar verkeer opengesteld, stellen Dijkgraaf en Heemraden voor, het besluit van 11 Maart 1931 tot uitgif te van grond te Camperduin, zoodanig te wijzigen, dat de weg naar het te bou wen hotel het karakter krijgt van open baren weg. Conform besloten. Hierna sluiting Morgen zal het K. L. M -vliegtuig, de „Pelikaan" van Amsterdam naar Batavia ver trekken. De bemanning van dit vliegtuig zal bestaan uit de heer J. B. Scbolte F. M. Stork, P. Dunk en P. H. Pestman, die resp. als le bestuurder, 2e bestuurder, werktuigkundige en radiotelegrafist de reis zullen maken De post voor dit vliegtuig moet uiterlijk heden avond te Amsterdam zijn. De Kwartel (uitreis) te Bagdad aange komen. De Oehoe (uitreis) te Bandoeng geland. De „Snip" thuisreis is te Jodpoer aange komen. Gistermiddag ongeveer 2 uur heeft het militaire vliegtuig 541, afkomstig uit Soes- terberg, wegens motordefect een noodlan ding gedaan op het strand te Wijk aan Zee. Het toestel werd bestuurd door luitenant vlieger O. Wittert van Hoogland, die ver gezeld was van sergeant-vliegtuigmaker Van Eemege. Zij bleven beiden ongedeerd, en het vliegtuig kreeg g?en schade. Het is verankerd en zal ter plaatse worden hersteld. AMY MOLLISON VLIEGT ALLEEN NAAR ENGELAND TERUG. Na een verder telefonisch onderhoud met haar echtgenoot heeft Amy Mollison beslo ten, omstreeks 9 December in een solovlucht naar Engeland terug te vliegen. Zij zal we derom de westelijke route nemen en hoopt een nieuw record te vestigen. Tot hoofd van de r.-k. school te Egmond aan den Hoef werd benoemd de heer Wester. thans als zoodanig werkzaam te Schermer, Zuidervaart. t Bij de verkiezing te Warmenhuizen is de heer Jb. de Groot tot kerkvoogd herbenoemd. Op initiatief van den heer Hartog, hoofd van school II te Heerhugowaard kwamen verschillende ouders van leerlingen in een lokaal van dat gebouw bijeen, ten einde de sedert lang latente oudercommissie weder actief te doen worden. Na een inleiding van den heer Hartog over doel en wezen van dergelijke commissies, werd uit de ruim twintig aanwezigen een bestuur gekozen. Tot voorzitter en secretaris werden resp. benoemd de heeren P. Glas en Jb Lugtig, ter wijl mevr. KalfNottelman tot penning- meesteresse werd benoemd. Bij de rondleiding door het vorig jaar ge heel gerestaureerde gebouw, konden velen, die de oude lokalen van hun jeugd zich nog zeer goed herinnerden, nauwelijks gelooven, dat dit de school van meester Tauber, later van meester Molenaar was. De heer J. L. Willenga, cand. en hulp prediker te Slootdorp, heeft het beroep naar de geref. kerk te Arum (Fr.) aangenomen. GEZANGEN EN LITURGIE IN DE GEREF. KERK. Ter zake van het vraagstuk der gezangen en de liturgie in de Geref. kerken is nu een officiéél rapport van de deputaten versche nen, waarin voornamelijk voorgesteld wordt, een aantal gezangen voor de Chr. feestdagen te aanvaarden, o m. het Luther-lied en eenige liederen van Da Costa. Voor de bediening der sacramenten, de bevestiging van ambtsdrager en de huwelijks bevestiging verklaren deputaten „geen liede ren te hebben kunnen vinden, die dogmatisch en poëtisch geacht kunnen worden kerk liederen van de geref. kerken te worden". Een herziening der psalmberijming, van welke de deputaten de noodzakelijkheid toegeven, wen- schen zij te laten wachten op een nieuwe ver taling van de H. Schrift. PRACTIJK-EXAMENS. De Practijk-examens in Boekhouden en Handelscorrespondentie vanwege de Verg. „Het Nederlandsche Handels-Instituut" zullen worden gehouden op 9, 10 en 11 Januari a.s. Aanmeldingsformulieren zijn verkrijgbaar aan het secretariaat: Kleverparkweg 142, Haarlem. BEZUINIGING AAN DE UNIVERSITEIT TE GRONINGEN. Prof. dr. J. H. Bonnema, hoogleeraar in de geologie aan de universiteit te Groningen, zal met 1 Jan. zijn ambt met eervol ontslag verlaten wegens opheffing zijner betrekking. SCHEI VEEMARKT. ALKMAAR, 23 Nov. 1932. Op de heden gehouden Scheiveemarkt waren in totaal 772 koeien en 216 kalveren aangevoerd, waarvan de prijzen als volgt: Kalfkoeien 150— 2.60; Geldekoeien 60-/ 240; Kalfvaar- zen 50160; Geldevaarzen 40 120; Graskalveren 20—60 en Stierkal- veren 30-ƒ 65. Handel matig. 55 ia?r was de aanvoer 668 runde ren en 168 kalveren. PURNAirE^^XNY4RKTAa„gt. 140, slachtpaarden 26—32 cent per K O Hitten 60f 80. De handel was sui* -' AMSTERDAMSCHE AARDAPPEL PRIJZEN. AMSTERDAM, 23 Nov. 1932. Op de heden gehouden aardappelenmarkt waren de prijzen onveranderd. Aanvoer 1 lading, zijn de 995 H-L. AMSTERDAMSCHE VEEMARKT. AMSTERDAM, 23 Nov. 1932. Op de heden gehouden veemarkt waren aanvoer en prijzen als volgt: 262 vette kalveren, le kw. 60^65 cent, 2e kw. 54—58 cent, 3e kw. 35— 50 cent per K.G. levendgewicht; 20 Nuchtere kalveren 4—9; 510 Varkens, vleeachvar- kens, wegende van 90110 K.G-, 3436 cent, zware varkens 33—35 cent, vette var kens 3233 cent per K.G. slachtgewicht. 3 wagons runderen uit Denemarken. Marktverloop: Vette kalveren mindere aanvoer dan vorige week, handel sleepend, afloop slecht, prijzen gedrukt. Enkele beste kalveren 24 cent boven noteering. Nuch tere kalveren geringe aanvoer, handel ge drukt. Varkens met weinig aanvoer, handel zeer lui. Vraag naar vleeschvarkens. Prijzen gelijk aan Maandag BROEK OP LANGENDIJK, 23 Nov. '32. Langendijker Groentenveiling. 3100 stuks Bloemkool: Lecerf 5—5.10, Reuze 7.10 14.10 2e s. 1.50—4.70 per 100 st.; 44000 K.G. Roode kool les0.80-/ 3.50, 2e s. 0.90—2.10; 28000 K.G. Gele kool 0.60-/ 1.60; 750 K.O. Witte kool (vroe ge) 0.60; 11000 K G. Deensche witte kool 0.60—19700 K.G. Uien: Gele uien 4.30—4.80, Gele drielingen 4.50— 4.60; 10000 K.G. Bieten f 0.60—1.60; 3500 K.G. Peen 1 1.50; 245 kratten Andijvie 80 cent en 4000 K G. Aardappelen: Schotsche muizen 70— 80 cent, alles per 100 K.G. NOORDSCHARWOUDE, 22 Nov. 1932. 12900 K.G. Aardappelen: Schotsche muizen 4070 cent, Duken 60 cent, BI. Aardappe len 90 cent; 4625 K G. Uien: Drielingen 4.30, Uien 4—4.80, Grove uien 3 90 4.80; 650 K.G. Peen 0.60-/ 1.30; 1575 K.G. Kroten ƒ0.60-/ 0.90 71450 K.G. Roode Kooi 1.80-/ 2.90; 34150 K G. Deensche witte kool 0.801.20; 13000 K.G. Gele kool 1.20—1.50, alles per 100 K.G.; 240 stuks Bloemkool 9.49 per 100 stuks. WARMENHUIZEN, 22 Nov. 1932. Roo de kool le s. 2)10— 2.80, 2e s. 1.80— 2.30, kak 1.30—2.20; Gek kool le s. 0.901.60; Witte kool le s. 60-80 cent; Deensche witte kool le s. 0.70—1Peen 1.50, kl. Peen 90 cent; Drielingen 3.30 4.30; Uien 4.20—/ 4.70; Grove Uien 4.20—4.50; Blauwe aardappelen 1.70; Bieten 1.50. EIERENVEILING TEXEL. TEXEL, 21 Nov. 1932. Op de heden ge houden eierenvei'ing waren in totaal 23748 stuks kipeieren aangevoerd, waarvan de prij OM officieel) Trekking ru Wnsder 23 Jfi le klaeae. 3e IH»t Mï* HOOOE PRIJZEN 3847. 8748, S343, 20407. 2882, 7880, 8403. 13121, 17442, 9031. 9840, 18928, 17748, 18256 Prfljten van f 20 77 132 168 169 264 780 8» 1313 1331 1243 1846 2234 2244 781 1289 1772 2128 13 399 826 I"!» 400 f 200 100 38 338 642 697 1000 1083 1251 1319 1240 1261 2050 2060 2097 2*382 3334 2400 2434 2470 2802 2526 2763 2737 2795 2805 2823 2833 3046 3088 3099 3139 3190 3196 8387 3442 8475 3479 3484 3497 *575 3613 3618 3698 3707 3779 3874 3882 3898 3912 3953 3956 4068 4097 4101 4127 4135 4152 4268 4392 4417 4501 4512 4589 4887 4090 4701 4757 4769 4793 4B18 4924 4938 4981 4973 4989 5177 5186 5227 5260 5280 5305 5359 5486 5551 5645 5703 5707 5933 5952 5962 6970 6011 6017 6249 6265 6289 6394 6612 6652 OT19 6823 «913 0918 0907 «984 7126 7138 7142 7153 7206 7322 7466 7467 7476 7563 7580 7638 7"79 7761 7864 7896 7984 8034 80C6 8184 8231 8275 8284 8323 6399 8407 8480 8493 8580 8701 8806 8912 8960 9073 9107 9112 9200 9218 9235 9244 9335 9446 9671 9686 9783 9792 9796 9820 9955 10090 10128 10167 10174 10183 10216 10803 10307 10319 10354 10366 10868 10381 10486 10509 10527 10558 10579 10609 10664 10675 10679 10751 10766 10318 10850 10968 1C992 11038 11053 11112 11217 11249 11266 11371 11385 11425 11547 11592 11648 11694 11802 11835 11886 11889 11970 12034 12097 12129 12198 12308 12334 12350 12355 12394 12447 12482 12604 12527 12666 12879 12730 12857 12863 12867 12906 12911 12983 12993 13125 13130 13224 13299 13393 134G0 13470 13549 13565 13678 13596 13646 13744 13755 13820 13853 13940 13965 13967 14034 14110 14177 14248 14273 14278 14365 14391 14415 14442 14475 14546 14608 14653 14729 14787 14798 14858 14907 15088 15119 15165 15192 15247 15281 15301 15359 15380 15481 15545 15710 15782 15905 15945 16081 16082 16175 16292 16297 16340 16375 16388 16403 18598 16689 16793 16802 16825 16859 16939 16944 16996 17035 '7049 17079 17138 17153 17219 17262 17784 17307 17346 17415 17489 17565 17607 17614 17633 17775 '7779 17738 17862 17938 17946 18089 18092 18096 18126 18139 18178 18197 18231 18276 '8333 18381 183B6 18464 18501 18545 18576 18710 18746 18808 16854 18361 18375 18889 18896 18948 18058 19069 19990 19153 19160 19188 19236 19244 19415 19436 19490 19508 19522 19543 19548 19645 19669 19683 19687 13711 19733 19799 19904 19920 19924 19930 20097 20103 20249 20321 20420 20454 20458 20580 20034 20665 20795 20816 20873 2Q333 209S3 20975 3» 2627 2894 3283 3507 3826 4020 4238 4652 4881 6071 6331 6793 «101 38 8044 8333 8722 9138 9449 0897 460 23?f 2639 2819 329» 3871 3873 405» 4281 4684 4913 8120 6334 5881 «218 «798 7035 7418 0671 8088 8787 9160 8508 ,«932 10270 }038» 10865 1097J 11714 212? 12419 12750 '-30» '3473 13816 14119 14474 '4793 133*1 16547 18272 l«fcl 16978 '7250 17604 17906 '3141 18451 18826 18990 19342 196,W 19830 •0293 30636 zen als volgt: kleine eieren 4056 K.G. (per 100) 4-ƒ 6.90; 58-66 6.90— 7.85; oude kippen per K.G. 49 cent. TEXEL, 21 Nev. 1932. Op de heden ge houden weekveemarkt waren aanvoer en prij zen als volgt: 3 Koeien 120—180; 10 Nuchtere kalveren 5—8; 6 Schapen 10 15; 15 Schrammen 7—10; 15 Big gen 5—7; 15 korven kippen 45- 80 ct.1 Ram en 2 Lammeren, waarvan de prijzen neit genoteerd. (Ontvangen per draadlooze lelefoou). Koers van heden te: 1000. STAATSLEENINGEN. 5 0/0 Neöerl. 1932 4H Neder 1. 1917 4 1931 B ANK-INSTELLINGEN. Handel Mpij Cert. v Koloniale Bank Ned Ind Handelsbank D. Reichsbank INDUSTR. OND. BINNEN L. Alg Kunstzijde Unie v. Berkels Palent Calvi Dellt Cert. Küchenm Acc. Nederl. Ford Philips Gloeil. Gem Bezit Unilever INDUSTR OND. BUITENL. Am. Smelting Anaconda Ass Gas Electr. Bethleh Steel Cities Service General Aviation Steel comm Studebaker U. S. Leather Zweedsche Lucifers CULTUUR MAATSCH. H V. A. Java Cultuur Ned. iDd, Suiker Unie Vorstenlanden Dito actions MIJNBOUW. Alg Explor. Mij. Boeton Rediang Leboog PETROLEUM. Dordtsche Petr. Kon Petr. Perlak Continental Oil Shell Uoion RUBBERS. Amsterd, Rubber Deli Bat. Rubber Hessa Rubber Serbadjadi Interc. Rubber SCHEEPVAARTEN. Holl. Amerika lijn Gem. Êig. Kon. Ned. Stoomboot Niev. Goudriaan Scheepvaart Unie TABAKKEN. Deli Batavia Oostkust Oude Deli Senembah AMER. SPOORWEGEN. Atchisoo Topeka Southern Railw. Cert. Union Pacific Wabasb •Exdividend. JEzclaim. 81/4 72 2% PROLONGATIE Vorige koers 1 Vorige koers 101i's MIV 10C»/;G 09V, 5'O/s 44 18'/i bU/, 11 3/4 130 lllï/s l-a/:6 -=7/io 3>/. 3--3/;c 45/s 9*/, 17 ■U7, '0 40'/, 31 00 124'/, J/'/t I 133 14»»/, Vfc3/4 6 V c 63 2«'/a 267, 2 1/, '<s/:a 144'/, l<3/« 110 1277a pl.lll. 1.30 pl.in. 1.45 pl.m. 2.00 pl.m. 2.15 t 69'/, 587, 3/ - 44'/,-5 451/, 451/3 64'/, 3'i, 113 1 0 114"/, 'H-Vio 118',. lill/,-1 131-1/, ■U'/s lïïv, lal-l/4 112'/, 1 W/l 1 We 2'/* 18-V, iVis 36J-V, 3".. 107, 1 *f> 9/ic ÏÊi/s 4J/a 177-6'/. lil - 467, 124 :b 7/ 149J-V, 6s/s 6'/.c 1491/, iTöj.gj ïiï-yi Ö7.a-i 1% 63 27 26 21 2'/» 2"h - 18'/, - 62 144 18 116 128 - 44 8 7z 2*/« 2»A« "i»hs oCt. Hedeu 1 pCt. WISSELKOERSEN AMSTERDAM. NIET OFFICIEEL. Londen Berlijn Pwiis Brussel (Beige) Bazel Weeoen p. Sch 100 Kopenhagen Stockholm Oslo New-York' Vorige koers ö.ll 59.18 9.741/g 34.49 47.88 42.40 43.25 41 40 2.491/IS 12.76 Koer» ep lieden 2 uur Ö.15 59.17 «.73'/s 34.47»/, 47 88 42 60 43 50 41 60 2.49 12.76

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1932 | | pagina 10