Amstecdam&die ïB eucs
üuchtvaact
J(etk School
Jiackttecichteit
St
i
-*/*
*li
li»/,
15
02
m-vu
- 3/:o
II
DE POSTVLUCHTEN OP INDIE.
NOODLANDING TE WIJK AAN ZEE.
461c STAATSLOTERIJ
van 23 Nov. 1932
Opgave van Noordhollandsch Landbouwcrediel N. V.
«'/s
De heer Zeeman oordeelde het een feit,
dat het groote geheel de hoogste aftrek zal
voorstemmen. Bekijkt men de begrooting dan
blijkt de salarisverlaging één jaar te vroeg
Spr. deelde de verwachting, dat wij nog die
per in de put zullen zinken. Onze begrooting
is echter ondanks het percentageverlaging,
best sluitend te maken. Onze toestand is, in
tegenstelling met die van andere lichamen
gunstig. De korting zal slechts 5250 op
brengen. Laten wij daarom de moed hebben,
om, gezien wat de ambtenaren gepresteerd
hebben, er van af te zien. Spr. stelde de ver
dienste van de ambtenaren in het licht.
Voorts verwachtte hij, dat het Hoogheem
raadschap een goede kans heeft, de andere
helft van de Rijksbijdrage te ontvangen.
Voorts wees hij op een zinsnede in het
verslag van de Waterstaatsbegrooting,
waarin naar voren kwam, dat de lasten voor
de waterschappen op allen moeten drukken
De bestaande waterschapswetgeving zal
stellig gewijzigd worden, ondanks de actie
tegen afschaffing van bannen. Dijkszorg is
een rijkszorg, aldus spr. en juist daarom kon
hij zich met de voorgestelde salariskorting
niet vereenigen. Toen dc tijden voor d? amb
tenaren verre van gunstig waren duurde het
zeer lang eer hun salarissen op peil werden
gebracht. Met nadruk ontkende spr. dat de
levensstandaard met 20 pCt. verlaagd is.
Salarisverlaging oordeelde hij een aller
laatst middel. In principe stemt hij niet mee,
al zal hij om tactische redenen, voor het voor
stel stemmen wanneer dat van het bestuur
dreigt te vallen voor een verder strekkend
voorstel.
De d ij k g r a a f hoopte, dat de aanwezige
statenleden het mogelijke zullen doen om te
bereiken dat het Hoogheemraadschap een
hoogere bijdrage krijgt.
De heer de Boer Doordat de inhoud
van een leege portemonnaie in een andere
ïeege wordt overgeheveld.
De voorzitter: Of de portemonnaie
leeg is, kan niet maar zoo worden vastgesteld.
De heer v. d. S1 u i s gaf in overweging
om 7 toe te passen met vrijstelling van
1000 voor ieder salaris. Spr. deed dit
in het belang van de kleine ambtenaren,
aangezien hij van oordeel is, dat de hoogere
ambtenaren een korting beter kunnen dragen.
De d ij k g r a a f antwoordde, dat de lagere
salarissen juist het meest profiteeren van de
verlaging, omdat deze zich kenmerkt op de
prijzen van de dagelijksche levensbehoeften.
Wat daar boven uitgaat, is niet verlaagd.
Het bestuur wil juist, om ontwrichting te
voorkomen, over de geheele linie verlagen.
De heer v. d. Sluis was van oordeel, dat
ook vele zaken boven het noodzakelijke wel
verlaagd zijn en hij bleef aandringen op over
name van zijn denkbeeld. Van f 2000 zal dan
3Yi gekort worden.
De voorzitter wilde dit punt bewaren
tot het volgend jaar.
De heer D.deBoer wilde toch verkrijgen
een stemming van voldoening. Hij zal dan
ook, als de heer v. d. Sluis een voorstel doet,
dit steunen.
De heer W a a i b o e r gaf toe, dat de dijk
graaf beter kan beoordeelen het werk van de
hoogheemraden.
Het bestuur wees er echter zelf op, dat hun
functie een neven functie is Hij wilde die sa
larissen dan ook met 20 verlagen en zal
met een voorstel komen om de presentiegel
den te verlagen.
De dijkgraaf zeide, dat de hoogheem
raden zelf meer hebben willen afstaan. Spr.
heeft zich daartegen verzet.
In stemming kwam hierop een voorstel om
voor de ambtenaren 10 te korten en van
de hoogheemraden 20 Dit voorstel wend
echter alleen door den heer Jimmink ge
steund en kon dus geen punt van bespreking
uitmaken.
De heer v. d. S 1 u i s bleef ondanks een
langdurige poging van den voorzitter, die
betoogde, dat de ambtenarenorganisaties zich
met het bestuursvoorstel hadden vereenigd,
zijn voorstel handhaven om 7 te korten
met vrijstelling van 1000 van ieders sala
ris. Hij wees er op dat tot 3500 het gelijk
bleef, daar beneden is het minder en daar
boven is het meer.
De heer Zeeman gaf in overweging de
grondslag van de provincie aan te nemen 0
met vrijstelling van 1000.
De heer v. d. Sluis verklaarde zich
daar tegen.
De heer P 1 u i s t e r drong nog eens op
aanneming van het denkbeeld van den heer
Zeeman aan, doch de heer v. d. Sluis bleef
zijn voorstel ongewijzigd handhaven.
De dijkgraaf zeide nog, dat het voor
het hoogheemraadschap financieel geen ver
schil maakte, doch voor de ambtenaren wel
en niet vergeten mag worden, dat iedere vo
gel zijn veeren noodig heeft, waarbij 'hij de
kleine ambtenaren en werklieden vergeleek
bij musschen. die weinig veeren noodig
hebben en de hoogere bij zwanen, die meer
veeren behoeven.
Vóór de heeren Haringmaker, v. d. Sluis,
C. de Boer, A. Barten en D. de Boer.
Met algemeeen stemmen werd hierop het
bestuursvoorstel aangenomen.
Behandeling van de begrooting
voor 1933,
Het eindcijfer van den gewonen dienst
wijst een bedrag aan van 1.140.860 en
dat van den buitengewonen dienst
173610.
Het Dagel. Bestuur deelt hierbij mede,
dat de omslag voor dit jaar 1 pet. laó^r
kc.n worden geraamd.
Voor een groot deel schrijven zij
is dit de vrucht van de in voorafgaande
jaren toegepaste werkwijze. Van de op
richting van het Hoogheemraadschap af
zijn de werken flink aangevat. De wegen
zijn zoodanig verbeterd, dat het over
groot© deel aan de eischen van het mo
derne verkeer voldoet, zoodat thans
voornamelijk met gewoon onderhoud
kan worden volstaan.
Bovendien konden de onderhoudskos
ten van de Zuiderzeedijken worden ver
laagd tengevolge van de in den loop van
1932 tot stand gekomen afsluiting. Van
groote beteekenls is deze verlaging even
wel niet, omdat xieze dijken in zulk een
goeaen staat zijn gebracht, dat daaraan
de laatste jaren geen groote uitgaven be
hoefden te worden besteed en ook reeds
bij de raming voor 1932 met deze afslui
ting rekening werd gehouden.
Mede als gevolg van een andere wijze
van berekening van de bijdrage volgens
de wegenbelastingverordening, welke
door Gedeputeerde Staten wordt toege
past, kan op een meerdere ontvangst
van 20.000.— worden gerekend voor de
op het provinciaal wegen-plan geplaatste
wegen van het Hoogheemraadschap.
Op de dijkwacht en waarschuwings
dienst kan 4800 worden bezuinigd
en de bijdrage aan de Provincie in de
kosten van het watersnood 1916 kan, ten
gevolge van de gewone aflossingen op
deze schuld, wederom 5000 lager wor
den geraamd dan het voorgaande jaar.
Verder kan, wegens vermeerdering
van het gebouwd, de belastbare op
brengst van de schuldplichtige eigen
dommen met 200.000.— worden ver
hoogd.
Op 1 April 1933 vervalt een annuiteits-
leening, waarvoor jaarlijks 14 255.is
verschuldigd. In 1933 kan derhalve wor
den volstaan met hiervoor 17.112.50 te
ramen.
Het heffingspercentage wordt voorts
gunstig beinvloed door de omstandig
heid, dat het tten bate van den dienst
1933 komende saldo der rekening 1931
30.000.— hooger is dan het bedrag, dat
uit dezen hoofde aan den dienst 1932 ten
goede kwam.
Wanneer een gunstige beschikking
wordt genomen op het dezerzijds gedaan
verzoek ter zake van de watersnoods-
kosten, zal het percentage nog verder
verlaagd kunnen worden. Zoolang hier
omtrent geen zekerheid bestaat en wij
hebben hierover nog niets vernomen
dient o. i. bij het samenstellen dezer be
grooting de raming te worden gebaseerd
op den bestaanden toestand. Mocht een
kwijtschelding of vermindering der wa-
tersnoodskosten tijdig afkomen, dan zal
uiteraard de gunstige werking daarvan
op het heffingspercentage van den om
slag bij het vaststellen van het kohier tot
uitdrukking komen.
De heer C. d e B o e r besprak de ontvang
sten. Het platteland wordt nog steeds het
zwaarst getroffen. Reeds 600 jaren heeft de
boer voor de dijken zorg gedragen, doch
thans behoort er moed toe om hem daarvoor
nog langer te laten zorgen. Het stelsel is uit
den tijd, is de zwaarste en onrechtvaardigste
belasting aan 't platteland opgelegd. Spr.
deed 'n beroep op de vergadering om aan
Ged. Staten te berichten, dat de gelden noo
dig zijn, doch dat men onder de heerschende
omstanigheden de moed mist om de lasten
opnieuw aan het platteland op te leggen.
De heer Zeeman zegt, dat men ten on
rechte grieven tegen het Hoogheemraadschap
naar voren heeft gebracht en vergeten, dat
de provincie de belasting heeft opgelegd.
Het verkeer is verbetert evenals de dijken
en spr. oordeelt, dat het Hoogheemraadschap
dank verdient. Toch nog steeds de leuze „op
heffing hoogheemraadschap". De provincie
zou echter het werk niet beter kunnen doen.
Het is de wensch van Prov. Staten en niet
van het Hoogheemraadschap de concentratie
van het wegbeheer in te voeren.
Het Hoogheemraadschap is één van de ge
wilde centrale lichamen daarvoor geworden.
Gelukkig valt ook waardeering te constatee-
ren, hetgeen blijkt uit de vele aanvragen, die
inkomen om wegen in beheer en onderhoud
over te nemen. Onjuist is de bewering, dat
het Hoogheemraadschap duur werkt. Waar
is het tegendeel.
Op een vraag van den heer Zeeman gaf de
dijkgraaf nog een verklaring op het voorstel
inzake de Twuyverweg.
Het bestuur acht het noodig dat dien weg
ook een breedte krijgt van 6 M., omdat de
weg van Oudorp tot den Twuyverweg ook 6
Meter wordt.
Het pad, grenzenden aan den weg, is niet
gedacht als fietspad, maar als pad om de
fietsers te trekken. De Langedijker gemeenten
zullen echter moeten beoordeelen, of de meer
dere kosten verantwoord zijn met het oog op
de meerdere te verkrijgen veiligheid.
Oudkarspel, Noord- en Zuidscharwoude,
Broek op Langendijk en St. Pancras gevoel
den niets voor een bespreking om den weg
1 M. breeder te maken, omdat er meer kosten
aan verbonden zijn. De burgemeester en wet
houders van St. Pancras lieten zich tenslot
te voorlichten en kwamen tot andere gedach
ten en spr. is nog steeds bereid om de ande
ren in te lichten.
De heer Kronenburg zegt, dat de
weg in eigendom van St. Pancras behoort,
daarbij in onderhoud is ten laste van de zes
gemeenten. In St. Pancras is men voor een
verbreeding. Broek op Langendijk en Oud
karspel meenden met de anderen de meerdere
uitgaven 200 per jaar niet uit te voeren en
spr. zou daarom gaarne zien, dat het plan
van 700 wordt uitgevoerd. Een weg met
een breedte van 5 M. en in de bochten van
6 M. is toch een bruikbaren weg. Spr. zou
gaarne zien, dat de weg toch overging aan
het Hoogheemraadschap. De breedte van 5
Meter is toch vastgesteld door den provincia
le hoofdingenieur.
De heer Barten zeide dat in Noord-
scharwoude de stemmen staakten voor het
huidige plan. Er is veel kans, dat deze ge
meente zich wel met het breedere plan zal
vereenigen.
De voorzitter oordeelde het het beste
om de beslissingen van de gemeenten af te
wachten. Wanneer men zich op de hoogte
stelt zal men zeker aan het breedere plan
de voorkeur geven.
Hierna werd overgegaan tot de artikels-
gewijze behandeling van de begrooting.
Z. h. st. werd besloten de voorgestelde
kleinere werken in eigen beheer uit te voeren,
zooals gebruikelijk is.
Z. h st. werd de begrooting met alg. stem
men aangenomen.
Benoeming van een Commissie van
onderzoek voor het nazien der rekening
over 1932.
Tot leden van de commissie van on
derzoek voor het nazien der rekening
over 1932 werden benoemd P. Zeeman,
C. Groot en C de Boer; tot plaatsvervan
gende leden G. v. d. Sluis, A Bak Pz. en
D. de Boer Dz.
Voirstel tot wijziging van het besluit tot
uitgifte in erfpacht van grond
te Can: per duin.
Aangezien In de gemeente Schoorl, be
houdens enkele uitzonderingen (hier
niet toepasselijk) niet anders gebouwd
mag worden dan aan straten en wegen
voor het openbaar verkeer opengesteld,
stellen Dijkgraaf en Heemraden voor,
het besluit van 11 Maart 1931 tot uitgif
te van grond te Camperduin, zoodanig
te wijzigen, dat de weg naar het te bou
wen hotel het karakter krijgt van open
baren weg.
Conform besloten.
Hierna sluiting
Morgen zal het K. L. M -vliegtuig, de
„Pelikaan" van Amsterdam naar Batavia ver
trekken. De bemanning van dit vliegtuig zal
bestaan uit de heer J. B. Scbolte F. M. Stork,
P. Dunk en P. H. Pestman, die resp. als le
bestuurder, 2e bestuurder, werktuigkundige
en radiotelegrafist de reis zullen maken De
post voor dit vliegtuig moet uiterlijk heden
avond te Amsterdam zijn.
De Kwartel (uitreis) te Bagdad aange
komen.
De Oehoe (uitreis) te Bandoeng geland.
De „Snip" thuisreis is te Jodpoer aange
komen.
Gistermiddag ongeveer 2 uur heeft het
militaire vliegtuig 541, afkomstig uit Soes-
terberg, wegens motordefect een noodlan
ding gedaan op het strand te Wijk aan Zee.
Het toestel werd bestuurd door luitenant
vlieger O. Wittert van Hoogland, die ver
gezeld was van sergeant-vliegtuigmaker Van
Eemege. Zij bleven beiden ongedeerd, en het
vliegtuig kreeg g?en schade. Het is verankerd
en zal ter plaatse worden hersteld.
AMY MOLLISON VLIEGT ALLEEN
NAAR ENGELAND TERUG.
Na een verder telefonisch onderhoud met
haar echtgenoot heeft Amy Mollison beslo
ten, omstreeks 9 December in een solovlucht
naar Engeland terug te vliegen. Zij zal we
derom de westelijke route nemen en hoopt
een nieuw record te vestigen.
Tot hoofd van de r.-k. school te Egmond
aan den Hoef werd benoemd de heer Wester.
thans als zoodanig werkzaam te Schermer,
Zuidervaart. t
Bij de verkiezing te Warmenhuizen
is de heer Jb. de Groot tot kerkvoogd
herbenoemd.
Op initiatief van den heer Hartog, hoofd
van school II te Heerhugowaard kwamen
verschillende ouders van leerlingen in een
lokaal van dat gebouw bijeen, ten einde de
sedert lang latente oudercommissie weder
actief te doen worden.
Na een inleiding van den heer Hartog over
doel en wezen van dergelijke commissies,
werd uit de ruim twintig aanwezigen een
bestuur gekozen.
Tot voorzitter en secretaris werden resp.
benoemd de heeren P. Glas en Jb Lugtig, ter
wijl mevr. KalfNottelman tot penning-
meesteresse werd benoemd.
Bij de rondleiding door het vorig jaar ge
heel gerestaureerde gebouw, konden velen,
die de oude lokalen van hun jeugd zich nog
zeer goed herinnerden, nauwelijks gelooven,
dat dit de school van meester Tauber, later
van meester Molenaar was.
De heer J. L. Willenga, cand. en hulp
prediker te Slootdorp, heeft het beroep naar
de geref. kerk te Arum (Fr.) aangenomen.
GEZANGEN EN LITURGIE IN DE
GEREF. KERK.
Ter zake van het vraagstuk der gezangen
en de liturgie in de Geref. kerken is nu een
officiéél rapport van de deputaten versche
nen, waarin voornamelijk voorgesteld wordt,
een aantal gezangen voor de Chr. feestdagen
te aanvaarden, o m. het Luther-lied en eenige
liederen van Da Costa.
Voor de bediening der sacramenten, de
bevestiging van ambtsdrager en de huwelijks
bevestiging verklaren deputaten „geen liede
ren te hebben kunnen vinden, die dogmatisch
en poëtisch geacht kunnen worden kerk
liederen van de geref. kerken te worden". Een
herziening der psalmberijming, van welke de
deputaten de noodzakelijkheid toegeven, wen-
schen zij te laten wachten op een nieuwe ver
taling van de H. Schrift.
PRACTIJK-EXAMENS.
De Practijk-examens in Boekhouden en
Handelscorrespondentie vanwege de Verg.
„Het Nederlandsche Handels-Instituut" zullen
worden gehouden op 9, 10 en 11 Januari a.s.
Aanmeldingsformulieren zijn verkrijgbaar
aan het secretariaat: Kleverparkweg 142,
Haarlem.
BEZUINIGING AAN DE UNIVERSITEIT
TE GRONINGEN.
Prof. dr. J. H. Bonnema, hoogleeraar in de
geologie aan de universiteit te Groningen,
zal met 1 Jan. zijn ambt met eervol ontslag
verlaten wegens opheffing zijner betrekking.
SCHEI VEEMARKT.
ALKMAAR, 23 Nov. 1932. Op de heden
gehouden Scheiveemarkt waren in totaal 772
koeien en 216 kalveren aangevoerd, waarvan
de prijzen als volgt: Kalfkoeien 150—
2.60; Geldekoeien 60-/ 240; Kalfvaar-
zen 50160; Geldevaarzen 40
120; Graskalveren 20—60 en Stierkal-
veren 30-ƒ 65. Handel matig.
55 ia?r was de aanvoer 668 runde
ren en 168 kalveren.
PURNAirE^^XNY4RKTAa„gt.
140, slachtpaarden 26—32 cent per K O
Hitten 60f 80. De handel was sui* -'
AMSTERDAMSCHE AARDAPPEL
PRIJZEN.
AMSTERDAM, 23 Nov. 1932. Op de
heden gehouden aardappelenmarkt waren de
prijzen onveranderd. Aanvoer 1 lading, zijn
de 995 H-L.
AMSTERDAMSCHE VEEMARKT.
AMSTERDAM, 23 Nov. 1932. Op de
heden gehouden veemarkt waren aanvoer en
prijzen als volgt: 262 vette kalveren, le kw.
60^65 cent, 2e kw. 54—58 cent, 3e kw. 35—
50 cent per K.G. levendgewicht; 20 Nuchtere
kalveren 4—9; 510 Varkens, vleeachvar-
kens, wegende van 90110 K.G-, 3436
cent, zware varkens 33—35 cent, vette var
kens 3233 cent per K.G. slachtgewicht.
3 wagons runderen uit Denemarken.
Marktverloop: Vette kalveren mindere
aanvoer dan vorige week, handel sleepend,
afloop slecht, prijzen gedrukt. Enkele beste
kalveren 24 cent boven noteering. Nuch
tere kalveren geringe aanvoer, handel ge
drukt. Varkens met weinig aanvoer, handel
zeer lui. Vraag naar vleeschvarkens. Prijzen
gelijk aan Maandag
BROEK OP LANGENDIJK, 23 Nov. '32.
Langendijker Groentenveiling. 3100 stuks
Bloemkool: Lecerf 5—5.10, Reuze 7.10
14.10 2e s. 1.50—4.70 per 100 st.;
44000 K.G. Roode kool les0.80-/ 3.50,
2e s. 0.90—2.10; 28000 K.G. Gele kool
0.60-/ 1.60; 750 K.O. Witte kool (vroe
ge) 0.60; 11000 K G. Deensche witte kool
0.60—19700 K.G. Uien: Gele uien
4.30—4.80, Gele drielingen 4.50—
4.60; 10000 K.G. Bieten f 0.60—1.60;
3500 K.G. Peen 1 1.50; 245 kratten
Andijvie 80 cent en 4000 K G. Aardappelen:
Schotsche muizen 70— 80 cent, alles per 100
K.G.
NOORDSCHARWOUDE, 22 Nov. 1932.
12900 K.G. Aardappelen: Schotsche muizen
4070 cent, Duken 60 cent, BI. Aardappe
len 90 cent; 4625 K G. Uien: Drielingen
4.30, Uien 4—4.80, Grove uien 3 90
4.80; 650 K.G. Peen 0.60-/ 1.30;
1575 K.G. Kroten ƒ0.60-/ 0.90 71450
K.G. Roode Kooi 1.80-/ 2.90; 34150
K G. Deensche witte kool 0.801.20;
13000 K.G. Gele kool 1.20—1.50, alles
per 100 K.G.; 240 stuks Bloemkool 9.49
per 100 stuks.
WARMENHUIZEN, 22 Nov. 1932. Roo
de kool le s. 2)10— 2.80, 2e s. 1.80—
2.30, kak 1.30—2.20; Gek kool le s.
0.901.60; Witte kool le s. 60-80 cent;
Deensche witte kool le s. 0.70—1Peen
1.50, kl. Peen 90 cent; Drielingen 3.30
4.30; Uien 4.20—/ 4.70; Grove Uien
4.20—4.50; Blauwe aardappelen
1.70; Bieten 1.50.
EIERENVEILING TEXEL.
TEXEL, 21 Nov. 1932. Op de heden ge
houden eierenvei'ing waren in totaal 23748
stuks kipeieren aangevoerd, waarvan de prij
OM officieel)
Trekking ru Wnsder 23 Jfi
le klaeae. 3e IH»t Mï*
HOOOE PRIJZEN
3847.
8748, S343, 20407.
2882, 7880, 8403.
13121, 17442,
9031. 9840, 18928, 17748, 18256
Prfljten van f 20
77 132 168 169 264
780 8»
1313 1331
1243 1846
2234 2244
781
1289
1772
2128
13
399
826
I"!»
400
f 200
100
38
338 642 697
1000 1083 1251
1319 1240 1261
2050 2060 2097
2*382
3334 2400 2434 2470 2802 2526
2763 2737 2795 2805 2823 2833
3046 3088 3099 3139 3190 3196
8387 3442 8475 3479 3484 3497
*575 3613 3618 3698 3707 3779
3874 3882 3898 3912 3953 3956
4068 4097 4101 4127 4135 4152
4268 4392 4417 4501 4512 4589
4887 4090 4701 4757 4769 4793
4B18 4924 4938 4981 4973 4989
5177 5186 5227 5260 5280 5305
5359 5486 5551 5645 5703 5707
5933 5952 5962 6970 6011 6017
6249 6265 6289 6394 6612 6652
OT19 6823 «913 0918 0907 «984
7126 7138 7142 7153 7206 7322
7466 7467 7476 7563 7580 7638
7"79 7761 7864 7896 7984 8034
80C6 8184 8231 8275 8284 8323
6399 8407 8480 8493 8580 8701
8806 8912 8960 9073 9107 9112
9200 9218 9235 9244 9335 9446
9671 9686 9783 9792 9796 9820
9955 10090 10128 10167 10174 10183 10216
10803 10307 10319 10354 10366 10868 10381
10486 10509 10527 10558 10579 10609 10664
10675 10679 10751 10766 10318 10850 10968
1C992 11038 11053 11112 11217 11249 11266
11371 11385 11425 11547 11592 11648 11694
11802 11835 11886 11889 11970 12034 12097
12129 12198 12308 12334 12350 12355 12394
12447 12482 12604 12527 12666 12879 12730
12857 12863 12867 12906 12911 12983 12993
13125 13130 13224 13299 13393 134G0 13470
13549 13565 13678 13596 13646 13744 13755
13820 13853 13940 13965 13967 14034 14110
14177 14248 14273 14278 14365 14391 14415
14442 14475 14546 14608 14653 14729 14787
14798 14858 14907 15088 15119 15165 15192
15247 15281 15301 15359 15380 15481 15545
15710 15782 15905 15945 16081 16082 16175
16292 16297 16340 16375 16388 16403 18598
16689 16793 16802 16825 16859 16939 16944
16996 17035 '7049 17079 17138 17153 17219
17262 17784 17307 17346 17415 17489 17565
17607 17614 17633 17775 '7779 17738 17862
17938 17946 18089 18092 18096 18126 18139
18178 18197 18231 18276 '8333 18381 183B6
18464 18501 18545 18576 18710 18746 18808
16854 18361 18375 18889 18896 18948 18058
19069 19990 19153 19160 19188 19236 19244
19415 19436 19490 19508 19522 19543 19548
19645 19669 19683 19687 13711 19733 19799
19904 19920 19924 19930 20097 20103 20249
20321 20420 20454 20458 20580 20034 20665
20795 20816 20873 2Q333 209S3 20975
3»
2627
2894
3283
3507
3826
4020
4238
4652
4881
6071
6331
6793
«101
38
8044
8333
8722
9138
9449
0897
460
23?f
2639
2819
329»
3871
3873
405»
4281
4684
4913
8120
6334
5881
«218
«798
7035
7418
0671
8088
8787
9160
8508
,«932
10270
}038»
10865
1097J
11714
212?
12419
12750
'-30»
'3473
13816
14119
14474
'4793
133*1
16547
18272
l«fcl
16978
'7250
17604
17906
'3141
18451
18826
18990
19342
196,W
19830
•0293
30636
zen als volgt: kleine eieren 4056 K.G.
(per 100) 4-ƒ 6.90; 58-66 6.90—
7.85; oude kippen per K.G. 49 cent.
TEXEL, 21 Nev. 1932. Op de heden ge
houden weekveemarkt waren aanvoer en prij
zen als volgt: 3 Koeien 120—180; 10
Nuchtere kalveren 5—8; 6 Schapen 10
15; 15 Schrammen 7—10; 15 Big
gen 5—7; 15 korven kippen 45- 80 ct.1
Ram en 2 Lammeren, waarvan de prijzen
neit genoteerd.
(Ontvangen per draadlooze lelefoou).
Koers van heden te:
1000.
STAATSLEENINGEN.
5 0/0 Neöerl. 1932
4H Neder 1. 1917
4 1931
B ANK-INSTELLINGEN.
Handel Mpij Cert. v
Koloniale Bank
Ned Ind Handelsbank
D. Reichsbank
INDUSTR. OND. BINNEN L.
Alg Kunstzijde Unie
v. Berkels Palent
Calvi Dellt Cert.
Küchenm Acc.
Nederl. Ford
Philips Gloeil. Gem Bezit
Unilever
INDUSTR OND. BUITENL.
Am. Smelting
Anaconda
Ass Gas Electr.
Bethleh Steel
Cities Service
General Aviation
Steel comm
Studebaker
U. S. Leather
Zweedsche Lucifers
CULTUUR MAATSCH.
H V. A.
Java Cultuur
Ned. iDd, Suiker Unie
Vorstenlanden
Dito actions
MIJNBOUW.
Alg Explor. Mij.
Boeton
Rediang Leboog
PETROLEUM.
Dordtsche Petr.
Kon Petr.
Perlak
Continental Oil
Shell Uoion
RUBBERS.
Amsterd, Rubber
Deli Bat. Rubber
Hessa Rubber
Serbadjadi
Interc. Rubber
SCHEEPVAARTEN.
Holl. Amerika lijn
Gem. Êig.
Kon. Ned. Stoomboot
Niev. Goudriaan
Scheepvaart Unie
TABAKKEN.
Deli Batavia
Oostkust
Oude Deli
Senembah
AMER. SPOORWEGEN.
Atchisoo Topeka
Southern Railw. Cert.
Union Pacific
Wabasb
•Exdividend.
JEzclaim.
81/4
72
2%
PROLONGATIE Vorige koers 1
Vorige
koers
101i's
MIV
10C»/;G
09V,
5'O/s
44
18'/i
bU/,
11 3/4
130
lllï/s
l-a/:6
-=7/io
3>/.
3--3/;c
45/s
9*/,
17
■U7,
'0
40'/,
31 00
124'/,
J/'/t
I
133
14»»/,
Vfc3/4
6 V
c
63
2«'/a
267,
2 1/,
'<s/:a
144'/,
l<3/«
110
1277a
pl.lll.
1.30
pl.in.
1.45
pl.m.
2.00
pl.m.
2.15
t
69'/,
587,
3/
-
44'/,-5
451/,
451/3
64'/,
3'i,
113
1 0
114"/,
'H-Vio
118',.
lill/,-1
131-1/,
■U'/s
lïïv,
lal-l/4
112'/,
1 W/l
1 We
2'/*
18-V,
iVis
36J-V,
3"..
107,
1 *f>
9/ic
ÏÊi/s
4J/a
177-6'/.
lil
-
467,
124
:b
7/
149J-V,
6s/s
6'/.c
1491/,
iTöj.gj
ïiï-yi
Ö7.a-i
1%
63
27
26
21
2'/»
2"h
-
18'/,
-
62
144
18
116
128
-
44
8
7z
2*/«
2»A«
"i»hs
oCt. Hedeu 1 pCt.
WISSELKOERSEN AMSTERDAM.
NIET OFFICIEEL.
Londen
Berlijn
Pwiis
Brussel (Beige)
Bazel
Weeoen p. Sch 100
Kopenhagen
Stockholm
Oslo
New-York'
Vorige
koers
ö.ll
59.18
9.741/g
34.49
47.88
42.40
43.25
41 40
2.491/IS
12.76
Koer» ep
lieden 2 uur
Ö.15
59.17
«.73'/s
34.47»/,
47 88
42 60
43 50
41 60
2.49
12.76