0$uitetdatuL
Stad w OmqMWQ
Tuimelfje en Kruimeltje in het Kabouterkind.
Het opruiminrrswerk
BEGROOTINGSCOMMISSIE VAN
DEN DUITSCHEN RIJKSDAG.
het bendewezen te chic\go
vordert acht dooden.
Hij begon met onmiddellijk in deze zaak de
kwestie van vertrouwen te stellen. Rechts ver
■weet hij. dat men de logische consekwentie
niet wilde trekken uit het feit, dat zij juist
destijds de schu.den overeenkomst hebben on
derteekend. Zier naar links wendende wees
Herriot op het gevaar van een isoleering van
Frankrijk, wanneer het zijn eigen weg zou
gaan Op dit oogenblik, aldus verklaarde
Herriot o.a., waarop het gevaar van de dic
tatuur in zekere landen dreigt en de mogelijk
heid bestaat dat door 't aftreden van 't staats
hoofd, in een land de heerschappij kan wor
den hersteld, die op zijn minst veel gelijkenis
toont met die van voor den oorlog, wil men
voor ongeveer 480.000.000 frs., welk bedrag
met een maand arbeid kan worden verkregen,
het herstelde eenheidsfront tusschen Frank
rijk en Engeland verbreken.
Herriot heeft tijdens zijn rede verder een
mededeeling uit Washington voorgelezen,
■waarin president Hoover hem liet weten, dat
hij het schuldenvraagstuk opnieuw wil laten
bestudeeren.
Wilt gij, aldus vervo'gde Herriot, voor
480 millioen frs. Frankrijk van zijn mate
riële en moreele middelen voor het voeren
van onderhandelingen berooven? Gelooft gij
verder, dat Engeland Frankrijk nog langer
uitstel van betaling zal geven, wanneer
Frankrijk thans weigert te betalen en hier
mede de overeenkomst met Londen zou op
geven?
Verder wees de minister-president erop,
dat alle deskundigen, die de mogelijkheid van
arbitrage hebben onderzocht, de toepassing
daarvan onmogelijk hebben geacht. Te 4.20
uur eindigde Herriot zijn redë, die met ap
plaus werd ontvangen. Allereerst werd ge
stemd over het voorstel van den radicalen af
gevaardigde Cheuvin, waarbij Herriot de
kwestie van vertrouwen had geste'd. Dit
voorste! werd zooals gemeld, met 402 tegen
187 stemmen verworpen.
DE SCHULDENKWESTIE.
Het voorstel van de Fransche re
geering voor de nota aan Ame
rika.
De Fransche regeering heeit de Kamer
voorgesteld, de volgende nota aan de Ver-
eenigde Staten te richten:
1. De Fransche regeehng neemt kennis van
het antwoord van staatssecretaris Stimson
van 8 December, waarin de regeering der
Vereenigde Staten gewaagt van de mogelijk
heid van een onderzoek van alle elementen,
die de Fransche eisch en haar behandeling
door Congres en Amenkaansche volk betref
fen.
2. De Fransche regeering verlangt derhalve
de onverwijlde opening \an onderhandelin
gen ter correctie van een toestand, die reeds
thans in strijd is met de feite'ijke situatie.
Deze feitelijke situatie is een gevolg van het
op verlangen van president Hoover verleende
moratorium en van de maatregelen, die uit
het moratorium voortvloeiden.
3. De Fransche regeering zal op 15 Decem
ber 19.261.432 dollar betalen, maar verlangt,
dat deze betaling in rekening wordt gebracht
in de toekomstige overeenkomst.
4. De Fransche regeering stelt de regeering
der Vereenigde Staten er van in kennis, dat
Frankrijk, zoolang de door het moratorium
geschapen toestand zal voortduren, niet in
staat zal zijn, verder de .asten te dragen van
een regeling, die slechts gerechtvaardigd zou
kunnen worden door de schrapping der her
stelbetalingen, wanneer niet een nieuwe al-
gemeene regeling der internationale schulden
wordt gevonden
Sensationeele aanklacht tegen
Hoover.
In het Huis van Afgevaardigden heeft
Mac Faden een sensationeel voorstel inge
diend, volgens hetwelk Hoover zou worden
aangeklaagd wegens „ernstige overtredingen
en het zich wederrechtelijk toeëigenen van de
■wetgevende macht. Het voorstel is duidelijk
gericht tegen Hoover's houding in de schul
denkwestie. De aanklacht bestaat uit 19 pun
ten. waarin Hoover wordt verweten, dat hij
zich in de schuldenkweatie heeft gemengd ten
gunste van de vreemde mogendheden, dat hij
geheime conferenties heeft gehouden met de
Duitsche regeering en internationale ban
kiers welker resultaat het moratorium is ge
weest en dat hij den stoot heeft gegeven tot
de Stillhalte-overeenkomst ten gunste van
paHiculiere beiangen.
Het voorstel van Mac Fadden is echter zon-
dei eenig debat door het Huis van Afgevaar
digden verworpen.
TREINBOTSINO IN TUNNEL.
In den Guetsch-tunnel bij Luzern zijn gis
termiddag twee treinen op elkaar gebotst.
Daar in den tunnel een volslagen duisternis
heerscht, laat zich de omvang van het onge
luk niet overzien. Ook de oorzaak is nog niet
bekend. Brandweer en reddingsbrigade drin
gen in den tunnel binnen.
Tot dusverre vier dooden en
twaalf zwaargewonden.
Omtrent de treinramp in den Guetsch-
tunnel wordt nader gemeld, dat de St.
Gotthard-sneltrein 554 in botsing is gekomen
met den sneltrein uit Zürich. Tot dusverre
zijn vier (volgens een ander bericht acht)
dooden geborgen. Zes personen worden nog
vermist, terwijl twaalf zwaar gewond zijn.
De beide machinisten zijn om het leven geko
men. Het reddingswerk in den donkeren,
nauwen tunnel is zeer moeilijk.
De spoorweg vanuit het station te Luzern
voert achter de stad 'angs om zich weinige
kilometers verder te splitsen. Eén tak gaat
dan naar Bellinzona, de andere naar Bazel
Zürich. De ramp vindt zijn oorzaak daarin,
dat de sneltrein uit Zürich bij de post Senti
matt door een op onveilig staand signaal is
gereden Gelukkig hadden de beide treinen
nog niet hun volle vaart. Indien dat het ge
val ware geweest, had de ramp ongetwijfe'd
een nog veel grooter omvang gehad. Het
spoorwegverkeer naar en van het station
Luzern is volkomen gestremd.
Het opruimingswerk in den Guetsch-tunne!
wordt zeer bemoeilijkt, doordat de veronge
lukte locomotieven en wagons de ruimte tot
boven toe vullen. Men is ononderbroken bezig
Op de Brusselscbe tentoonstelling zijnweervele
wagens met Continental banden tentoongesteld.
Overal geven vaklieden haar de voorkeur.
met het uit elkaar halen van de ineengewron
gen stukken ijzer. Het werk zal nog den ge-
hee en nacht in beslag nemen. Na de botsing
is in den tunnel door kortsluiting een brand
je ontstaan, dat echter spoedig kon worden
gebluscht.
Te zeven uur waren vijf lijken geborgen,
terwijl vijftien gewonden waren weggebracht.
Onder de puinhoopen bevonden zich toen
geen gewonden meer. Door de botsing zijn
de beide locomotieven, de bagagewagens en
twee personenwagons, die gelukkig slechts
matig waren bezet, vernield. De gewonden
hebben voor het meerendeel schedelbreuken
en arm- en beenbreuken opgeloopen. Het was
een schokkend tooneel, de ongedeerd gebleven
passagiers uit den tunnel naar buiten te zien
wanke en, als waren zij aan een hel ontko
men. Verscheidene hunner hadden een ze
nuwschok gekregen.
Het is nog niet bekend, door welke oorzaak
de machinist van den sneltrein uit Zürich
door het onveilig staande signaal is gereden
De directie van der. Lüzerner Spoorweg
heeft onmiddellijk een onderzoek ingesteld.
Zes dooden: 12 gewonden.
Volgens de laatste mededeelingen van het
station Luzern bedraagt het aantal dooden
6, het aantal gewonden 12. Bij de botsing
had de sneltrein uit Zürich een snelheid van
70 K.M. de locomotieven reden geheel in
elkaar. De arm van een der machinisten
steekt nog als een afschuwelijk waarschu
wingssignaal uit de locomotief. De post
wagen van een der treinen richtte zich ia
verticalen stand op, terwijl een personenwa
gen nog boven op den postwagen werd ge
schoven.
Een der passagiers, die bij het ongeluk een
dubbele beenbreuk heeft gekregen, vertelde,
dat hij drie uur lang in een afschuwelijke
houding onder de ruïnen op zijn redding
heeft moeten wachten. Ook sommigen der
overige gewonden moesten twee tot drie uur
wachten, tot zij geholpen konden worden. De
reddingsbrigade kon slechts met de grootste
omzichtigheid te werk gaan, daar de wagens
zoo zeer waren gekraakt, dat zij ieder oogen
blik volkomen uiteen konden vallen. De duis
ternis maakte den arbeid nog moeilijker.
Waarschijnlijk 13 dooden in Lu
zern.
Het aantal dooden bij het spoorwegonge
luk bij Luzern is nog gestegen. In den loop
van den avond zijn 3 zwaar gewonden over
leden, zoodat het aantal dooden thans 9 be
draagt. Bovendien worden nog 4 personen
vermist, waarvan men aanneemt, dat zij dood
onder de overblijfselen liggen. Het aantal
dooden zou dus in totaal 13 bedragen. In de
van Luzern naar Bellinzona rijdenden trein
bevond zich ook een veetransport. Het ang
stig geloei van het vee en de noodkreten der
gewonden waren vreese'ijk om aan te hooren.
De niet gedoode dieren konden slechts met
groote moeite één voor één uit den tunnel
worden gebracht.
De begrotingscommissie is gistermiddag
wederom bijeengekomen. Een vertegenwoor
diger van het rijkstninisterie van financiën
deelde mede, dat de voorbereiding voor de
ontwerp-begrooting in vollen gang is. Het
werk is echter nog niet beëindigd, vooral
omdat de regeering den invloed van het
werkverschaffingsprogram op de begrooting
wil beschouwen.
De commissie nam het soc.-dem. voorstel
aan, om in de tweede week van Januari de fi
nanciën te bespreken. Een voorstel van het
Centrum, deze besprekingen eerst na de po
litieke beslissing in den Rijksdag te houden,
werd verworpen. Vervolgens hield de com-
misie zich bezig met de voorstellen tot ophef
fing of verzachting van de noodverordening
van 14 Juni 1932.
jutvt "TNJ0EREN D0QR H£T IJS
GEZAKT.
Vijf verdronken.
Te Senheim aan den Moezei zijn tien kin
deren door het ijs gezakt. Toegesnelden ge
lukte het vijf der kinderen levend uit het water
te redden. De andere vijf, 4 meisjes en een
jongen, werden later dood opgehaald.
NOG EEN TREINBOTSING.
Op het station Luisenthal zijn gistermid
dag twee goederentreinen die rijden op het
traject Bous-Saarbruecken en Saarbruecken-
Zerzig, door tot nu toe onbekende oorzaak
op elkaar gebotst. Twaalf wagons ontspoor
den en werden bijna geheel vernield. De trein
leider moest met ernstige verwondingen naar
het ziekenhuis worden overgebracht. Het
personenvervoer is gedurende verscheiden
uren over één paar rails geleid.
FUECKER EEN GEVAARLIJK
MISDADIGER.
Uit het eerste verhoor, dat de politie- en
grensautoriteiten te Emmerik Fuecker heb
ben afgenomen is gebleken, dat men hier
met een gevaarlijke misdadiger te doen heeft.
Ook bij dit verhoor simuleerde hij aanvan
kelijk zwakzinnigheid, maar. nadat men hem
zijn lange lijst veroordeelingen had voorge
houden, veranderde hij van houding. Men
heeft den indruk gekregen dat hij inderdaad
een aanslag op het leven van den ex-keizer
m den zin had.
Fuecker zal ter beschikking worden ge
steld van de iust'tie te Dusseldorf. Heden
morgen zal hem het eerste gerechtelijk ver
hoor worden afgenomen door een specialen
ambtenaar van het pakket te Dusseldorf.
HET BELGISCH KABINIT.
De Broqueville belast met de vor
ming van een nieuwe regeering.
De koning van België heeft de Broqueville
belast met de vorming van een nieuwe re
geering.
Het besluit der regeering. niet te betalen,
is nog hedenavond door minister Hijmans aan
den Amerikaanschen gezant medegedeeld.
DE BELGISCHE GRENSVERDEDIGING
De Belgische regeering is voornemens 100
gebetonneerde onderkomens te bouwen aan
de Duitsch-Belgische grens en deze te voor
zien van automatische vuurwapenen. De gel
den hiervoor benoodigd, 60 millioen francs,
zijn reeds aanwezig. Verder zal de strate
gische hoek van Hervé sterker worden ver
dedigd en worden uitgebreid tot defensieven
steun voor Luik.
SNEEUW IN DE DOLOMIETEN.
Regen in Opper-Italië.
In de Dolomieten valt veel sneeuw. De
sneeuwlaag is op sommige plaatsen reeds een
Meter dik. De temperatuur is zeer gedaald. In
enkele hooggebergten heerscht een koude van
9 tot 14 graden onder nul.
In Opper-ltalië regent bet reeds 70 uur
zonder ophouden.
DEMONSTRATIES TEGEN
JOEOO-SLAVIE TE ROME.
Te Rome hebben gister groote demonstra
ties plaats gehad in verband met de anti-
Italiaansche voorvallen in Trau in Joego
slavië. Een optreden tegen het Joegoslavi
sche gezantschap kon worden verhinderd.
De menigte begaf zich daarna naar de Biazza
Venetia, waar een hulde aan Mussolini werd
gebracht. De Duce hield een toespraak, die
grooten geestdrift verwekte.
POOLSCHE ONDERSCHEIDING
VOOR HOLLANDER.
De president van de Poolsche republiek
heeft bij een audiëntie het insigne met groot
lint van de orde „Polonia restituta" uitge
reikt aan den Nederlandschen gevolmachtig
de minister Engelbracht als erkenning van
diens verdiensten bij het nader tot elkaar
brengen van de Poolsche en Nederlandsche
volkeren.
VONNISSEN SPECIALE RECHTBANK
TE GOERLITZ.
Voor de speciale rechtbank te Goerlitz werd
heden Engmann veroordeeld tot 1 jaar en 7
maanden tuchthuisstraf, Fischer tot 4 maan
den, Paetzold tot 3 maanden en Schiel en
Kuehn tot 1 maand gevangenisstraf.
OVER DEN OCEAAN IN EEN
ZEILKOTTER.
Naar uit San Luis de Maranhao in Noord-
Brazi'ië wordt gemeld, is aldaar de zeilkotter
„Hummel" met de Duitschers Lois, Heilmann
en Eberhard aan boord na den Atlantïschen
Oceaan te hebben overgestoken, binnenge
komen. De kotter is 9X M lang en heeft bij
den overtocht van Freetown in West-Afrika
naar Zuid-Amerika zware stormen te over
winnen gehad.
DE SPANNING TUSSCHEN ITALIË EN
ZUID-SLA VIE.
Naar verwacht wordt zal Mussolini van
daag in den senaat een verklaring afleggen
in verband met de spanning met Joego-
Slowakije, die in de afgelpopen week erger is
geworden.
Carabiniers, cavalier» en infanterie, te
zamen ongeveer 1000 man, worden gereed
gehouden, ingeval het tot ongeregeldheden
mocht komen in de omgeving van het Joego
slavische gezantschapsgebouw. Aangezien
de publieke opinie van oordeel ia, dat Frank
rijk achter Joego-Slowakije staat, en de ge
moederen derhalve ook jegens Frankrijk
eenigszins verhit zijn, wordt ook het Fran
sche legatiegebouw bewaakt.
Hedenavond marcheerden optochten stu
denten naar de woning van Mussolini. banie
ren meedragende met opschriften ais „Dood
of Dalmatië" en „Dood aan Joego-Slavië"
De Duce richtte het woord tot de studen
ten, zeggende, dat hij hun verontwaardiging
begreep. „Een vandalistische daad kan voor
een oogenblik de beschaving kwetsen, maar
de geschiedenis kan niet worden uitgewischt."
CHINEESCHE BOEREN
VEROORZAKEN SPOORWEG
ONGELUK.
Naar uit Sjanghai gemeld wordt, heeft een
protestactie van Chineesche boeren tegen het
onteigenen van land voor den bouw van een
nieuw station tot een ernstig spoorwegonge
luk geleid, waarbij een conducteur werd ge
dood, terwijl verscheidene passagiers gewond
werden. Onder de gewonden is de Duitsche
prof. Schloten, die college geeft aan de uni
versiteit Woesoeng. Ongeveer 600 boeren
waren gaan liggen op de rails waardoor zij
het verkeer tusschen Sjanghai en Nanking
verhinderden. De spoorwegdirectie was hier
door genoodzaakt de treinen over een ander
spoor te doen rijden. Hierbij botsten tenge
volge van een misverstand twee personen
treinen tegen elkander met het genoemde ge
volg.
Gisternacht ;s het in verschillende wijken
van Chicago tot een nieuwe strijd tusschen
gangsters gekomen. Acht personen werden
gedood en 2 zwaar gewond. Onder de doo
den waren 2 detectives en een politie agent.
AMY MOLLISON DOOR MIST
OPGEHOUDEN.
Uit Doeala heeft Amy Mollison een tele
gram aan haar echtgenoot gezonden van den
volgenden inhoud: „Weder pech. Kan Woens
dag niet aankomen".
Zij was opgehouden door mist. maar is
thans opgestegen naar Gao, dat duizend mijl
ten N.W. van Doeala ligt.
Te Goa aangekomen.
De Compagnie Générale Transsaharienne
heeft bericht ontvangen, dat de aviatrice Amy
Mollison Johnson gister om 17 uur 330 te
Gao is aangekomen. Heden zet zij haar tocht
voort.
KAMER VAN KOOPHANDEL EN
FABRIEKEN.
Ledenvergadering ten S'idhuize
te Alkmaar.
In deze gister gehouden vergadering waren
afwezig de heeren Wagenaar, Kluitman, Val-
kering, Blaauboer en Leber, allen met kennis
geving en de Raat, die aanvankelijk had ge
dacht later te zullen komen.
De voorzitter, de heer S. W. A r n t z,
opende de vergadering met dankbaar het be
houd der Alkmaarsche rechtbank te geden
ken. Hij memoreerde de algemeene actie, die
daarvoor was gevoerd door allerlei organi
saties op verschillend gebied, de K. v. K. en
bovenal de gemeentebesturen en dankte de
pers voor haar medewerking, die in volle mate
werd verleend:
Ingekomen was o.a.:
a. Adres van de samenwerkende organisa
ties in de tabaksindustrie, waarin hare bezwa
ren tegen de verhooging van den accijns op
sigaren ter kennis woraen gebracht van den
minister van financiën.
Het Bureau der Kamer onderschreef vele
der geopperde bezwaren, doch meende zich
van het zenden van een adres te moeten ont
houden, omdat terzake geen nieuwe argumen
ten door haar kunnen worden aangevoerd.
De Kamer legde zich bij deze zienswijze
neer.
b. Missive van den directeur van den eco-
nomischen voorlichtingsdienst van het depar
tement van economische zaken, waarin het
oordeel der Kamer wordt gevraagd inzake
het gebruik van kortere practische exportna
men, omdat de lange namen voor het buiten
land bezwaren opleveren.
Het Bureau berichtte voornoemden direc
teur, dat de Kamer het onpractischa der lan
ge namen geheel onderschrijft.
'De secretaris wees erop, dat in En
geland toegestaan is telegrammen te verzen
den met als adres het telefoonnummer.
Verschillende heeren vonden deze wijze van
adresseeren practisch en goedkoop; de heer
E n d e 1 wilde, dat bij de inschrijving in hef
handelsregister gewezen werd op het nadeel
van lange namen.
De secretaris achtte dit wel van be
lang, maar een bezwaar vond hij, dat de
menschen, die hun zaak zoo'n langen naam
geven, dit juist doen om daarmee het publiek
iets te zeggen.
Ten slotte werd besloten, dat de bevoegde
autoriteiten op het Engelsche voorbeeld ge
wezen zal worden.
De autobusdienst over den af
sluitdijk.
c. Adres van de K. v. K. te Leeuwarden in
zake verkeer over den afsluitdijk.
De heer K o 1 s t e r sprak er zijn bevreem
ding over uit, dat de A.T.O., die concessie
kreeg voor een autobusdienst over den dijk,
dien dienst zal uitvoeren via De Kooy. Be'er
ware geweest te laten rijden van Den Helder
af, omdat thans Schagen, Den Helder en de
eilanden van het verkeer over den dijk zijn
uitgeschakeld. Het publiek zou per trein naar
Den Helder kunnen gaan en dan vandaar de
vier K.M. rijden naar de Kooy. Die regeling
zou in aller belang zijn.
De heer S c h m a 1 z betoogde, dat de
thans gevolgde route niet in een behoefte
voorziet, een autobus langs het kanaal is er
immers al. Beter zou wezen te rijden via
Heerhugowaard, langs welken weg sinds de
opheffing van den dienst van Geel (na inge
diend bezwaar der spoorwegen) geen verbin
ding meer heeft met Wieringen.
Verschillende keeren wezen er op, dat de
A.T.O. geen passagiers mag opnemen tus
schen Alkmaar en De Kooy.
De heer R i n g e r s merkte op, dat de con-
cessionnarissen de voordeligste exploitatie
zagen in het hebben van een achterland, wat
zij hebben als de rit in Alkmaar aanvangt.
Spr. deelde mede, dat aan autorijders nu
reeds vergunning kan worden gegeven den
dijk te oasseeren. Spr. had al bezoek gehad
van iemand, die per auto uit Leeuwarden
was gekomen.
De heer Hoogland wees erop, dat het
hier een voorloopige voorziening in het ver
keer betreft, het is dus begrijpelijk, dat de"
A.T.O. een richting kiest, die direct een auto
busdienst mogelijk maakt. De wegen, zooals dé
heer Schmalz wenschte, laten nog geen auto
bussen toe, omdat ze meerendeels te smal
zijn.
Devo orzi tter geloofgde, dat strak»!
als die wegen geschikt gemaakt zijn, de hu.'
sen wel daarlangs zullen gaan.
Na nog uitvoerige discussies, waarbii
heer N o b e 1 als zijn meening uitsprak dof
elk bezwaar zal rijn opgeheven, als de
bus haar beginpunt had te Anna Paulou,™
waarheen de trein de menschen \x[\ r-
ting Alkmaar kon vervoeren, werd de kwest
ter verdere bespreking en onderzoek in h 'e
den gesteld van de verkeerscommissie.
De heer K u y p e r bracht den heer Kol
ster als lid van den Spoorwegraad hulde en
dank voor hetgeen hij gedaan had voor ver
laging van de abonnementsprijzen der Spoor",
wegen en het vergemakkelijken van het ver.
krijgen der abonnementen.
d. Schrijven van den directeur van het post-
kantoor te Alkmaar, waarin wordt gevraagd
of de Kamer het op prijs zou stellen, wanneer
te Alkmaar, zooals in het buitenland veelal
geschiedt, postbussen aangebracht zouden
worden in de postbureelen van het spoorweg
station ten behoeve van handelsreizigers en
forensen.
De heer Schmalz betoogde, dat ver
vroeging wel mogelijk is, nu de post vroeger
aankomt.
Devoorzitter geloofde niet, dat meer
bereikt kan worden dan reeds is verkregen,
zulks met het oog op de vereischte bezuini
ging en de werktijden van het personeel.
Het antwoord van het Bureau werd goed
gevonden.
e. Schrijven met bijlagen van het Nationaal
Comité totb eteugeling van het cadeaustelsel
te Voorburg.
Aan het Bureau werd opgedragen hierop
een antwoord te formuleeren, waarin de Ka
mer zich uitspreekt als tegenstandster van het
cadeaustelsel.
De storing in de stroomvoor
ziening op 8 Oct.
f. Antwoord van B. en W. te Alkmaar op
het adres der Kamer betreffende de storing in
de electrische stroomvoorziening op 8 Octo-
ber 1.1.
Hierin werd gezegd:
„De Raad heeft in zijn vergadering van 13
October j.1. uw adres in behandeling geno
men tegelijk met de op de door u bedoelde
lichtstoring betrekking hebbende interpel-
latie-Bulens. De Raad vond geen aanleiaine
een onderzoek, als door u bedoeld, in te stel.
len, daar de wethouder voor de lichtbedrijven
een uitvoerige uiteenzetting heeft gegeven
omtrent den loop van zaken, welke inmiddels
in de beide plaatselijke bladen is opvenomen.
Met u betreuren wij de op 8 October j.1.
plaats gehad hebben storing, die, zooals
reeds in de raadsvergadering van de zijde
van ons college is opgemerkt en uit de uiteen
zetting van den wethouder is gebleken, aan
een samen'ocp van niet voorziene omstandig
heden is te wijten".
Mr. M o e n s vond, dat men nu nog niet
veel verder is. De in het schrijven van B. en
W. bedoelde uiteenzetting is voor spr. Latijn,
zij zal wel technisch juist zijn, maar is toch
voor. het publiek onbegrijpelijk.
De heer Ringers merkte op, dat niet
alle technici het met de gegeven uiteenzetting
eens bleken te zijn.
Desecretaris deelde mede, wat ge
vraagd is: het instellen van een commissie
van onderzoek naar de oorzaak der storing
en om voor de toekomst klachten te voorko
men.
Op de desbetreffende vraag van den voor
zitter werd geantwoord, dat na 8 Oct.
geen ernstige klachten werden gehoord.
Het schrijven werd voor kennisgeving aan
genomen.
Centralisatie vrachtrijders.
g. Schrijven van den heer J. Hoogland, dat
hij in verband met het verloop der werkzaam
heden voor het COVRA (centralisatie van
vrachtrijders) zijn lidmaatschap neerlegt.
De heer Hoogland deelde mede, dat de
centralisatie wel mogelijk zou zijn, als er
maar een goede samenwerking was tusschen
de vrachtrijders, maar die ontbreekt, zoodat
spr. had gemeend als lid der commissie te
moeten bedanken, het voorbeeld van den heer
De Raat volgend. Het bestuur der organisa
tie van vrachtrijders had nooit iets van zich
laten hooren.
De voorzitter meende, dat er deze
maand nog een vergadering zou worden gs-
houden en vroeg den heer Hoogland deze
voor de K. v. K. bij te wonen.
De heer Hoogland stemde toe, ffltts
ook de heer De Raat daarvoor werd g6-
vraagd-
De voorzitter zei, dat dit niet moge
lijk zou zijn, omdat die bedankte om heel an
dere redenen.
halm bo€T hof de kaboutertjes het koren
bes^dledtÏ£^IMt?°?den' hoe kikker Karei zijn
vrouw halen en liet haarzIen°ho«n 6Q ï?ij,ging zijn
het kaboutervolk ondervonden. Als^ullie mUn k*"
ren redden mag je straks lekker komïeten^ëp^
boer de kaboutertjes toe en nu ging het kioino
nog harder aan het werk,
310. De wind, die wel zag, dat hij toch niets vernie
len kon, als de kaboutertjes zoo goed de planten be
schermden, droop al heel gauw af en toen werd er in
de boerderij eens fijn gegeten. De kabouters kropen
op den schouder van den boet, zaten midden op tafel
en kikker Karei, die extra veel honger had, wachtte
niet op de anderen, maar deed zijn buikie vast te
goed aan een bord havermout-