0$uitetdatuL Stad w OmqMWQ Tuimelfje en Kruimeltje in het Kabouterkind. Het opruiminrrswerk BEGROOTINGSCOMMISSIE VAN DEN DUITSCHEN RIJKSDAG. het bendewezen te chic\go vordert acht dooden. Hij begon met onmiddellijk in deze zaak de kwestie van vertrouwen te stellen. Rechts ver ■weet hij. dat men de logische consekwentie niet wilde trekken uit het feit, dat zij juist destijds de schu.den overeenkomst hebben on derteekend. Zier naar links wendende wees Herriot op het gevaar van een isoleering van Frankrijk, wanneer het zijn eigen weg zou gaan Op dit oogenblik, aldus verklaarde Herriot o.a., waarop het gevaar van de dic tatuur in zekere landen dreigt en de mogelijk heid bestaat dat door 't aftreden van 't staats hoofd, in een land de heerschappij kan wor den hersteld, die op zijn minst veel gelijkenis toont met die van voor den oorlog, wil men voor ongeveer 480.000.000 frs., welk bedrag met een maand arbeid kan worden verkregen, het herstelde eenheidsfront tusschen Frank rijk en Engeland verbreken. Herriot heeft tijdens zijn rede verder een mededeeling uit Washington voorgelezen, ■waarin president Hoover hem liet weten, dat hij het schuldenvraagstuk opnieuw wil laten bestudeeren. Wilt gij, aldus vervo'gde Herriot, voor 480 millioen frs. Frankrijk van zijn mate riële en moreele middelen voor het voeren van onderhandelingen berooven? Gelooft gij verder, dat Engeland Frankrijk nog langer uitstel van betaling zal geven, wanneer Frankrijk thans weigert te betalen en hier mede de overeenkomst met Londen zou op geven? Verder wees de minister-president erop, dat alle deskundigen, die de mogelijkheid van arbitrage hebben onderzocht, de toepassing daarvan onmogelijk hebben geacht. Te 4.20 uur eindigde Herriot zijn redë, die met ap plaus werd ontvangen. Allereerst werd ge stemd over het voorstel van den radicalen af gevaardigde Cheuvin, waarbij Herriot de kwestie van vertrouwen had geste'd. Dit voorste! werd zooals gemeld, met 402 tegen 187 stemmen verworpen. DE SCHULDENKWESTIE. Het voorstel van de Fransche re geering voor de nota aan Ame rika. De Fransche regeering heeit de Kamer voorgesteld, de volgende nota aan de Ver- eenigde Staten te richten: 1. De Fransche regeehng neemt kennis van het antwoord van staatssecretaris Stimson van 8 December, waarin de regeering der Vereenigde Staten gewaagt van de mogelijk heid van een onderzoek van alle elementen, die de Fransche eisch en haar behandeling door Congres en Amenkaansche volk betref fen. 2. De Fransche regeering verlangt derhalve de onverwijlde opening \an onderhandelin gen ter correctie van een toestand, die reeds thans in strijd is met de feite'ijke situatie. Deze feitelijke situatie is een gevolg van het op verlangen van president Hoover verleende moratorium en van de maatregelen, die uit het moratorium voortvloeiden. 3. De Fransche regeering zal op 15 Decem ber 19.261.432 dollar betalen, maar verlangt, dat deze betaling in rekening wordt gebracht in de toekomstige overeenkomst. 4. De Fransche regeering stelt de regeering der Vereenigde Staten er van in kennis, dat Frankrijk, zoolang de door het moratorium geschapen toestand zal voortduren, niet in staat zal zijn, verder de .asten te dragen van een regeling, die slechts gerechtvaardigd zou kunnen worden door de schrapping der her stelbetalingen, wanneer niet een nieuwe al- gemeene regeling der internationale schulden wordt gevonden Sensationeele aanklacht tegen Hoover. In het Huis van Afgevaardigden heeft Mac Faden een sensationeel voorstel inge diend, volgens hetwelk Hoover zou worden aangeklaagd wegens „ernstige overtredingen en het zich wederrechtelijk toeëigenen van de ■wetgevende macht. Het voorstel is duidelijk gericht tegen Hoover's houding in de schul denkwestie. De aanklacht bestaat uit 19 pun ten. waarin Hoover wordt verweten, dat hij zich in de schuldenkweatie heeft gemengd ten gunste van de vreemde mogendheden, dat hij geheime conferenties heeft gehouden met de Duitsche regeering en internationale ban kiers welker resultaat het moratorium is ge weest en dat hij den stoot heeft gegeven tot de Stillhalte-overeenkomst ten gunste van paHiculiere beiangen. Het voorstel van Mac Fadden is echter zon- dei eenig debat door het Huis van Afgevaar digden verworpen. TREINBOTSINO IN TUNNEL. In den Guetsch-tunnel bij Luzern zijn gis termiddag twee treinen op elkaar gebotst. Daar in den tunnel een volslagen duisternis heerscht, laat zich de omvang van het onge luk niet overzien. Ook de oorzaak is nog niet bekend. Brandweer en reddingsbrigade drin gen in den tunnel binnen. Tot dusverre vier dooden en twaalf zwaargewonden. Omtrent de treinramp in den Guetsch- tunnel wordt nader gemeld, dat de St. Gotthard-sneltrein 554 in botsing is gekomen met den sneltrein uit Zürich. Tot dusverre zijn vier (volgens een ander bericht acht) dooden geborgen. Zes personen worden nog vermist, terwijl twaalf zwaar gewond zijn. De beide machinisten zijn om het leven geko men. Het reddingswerk in den donkeren, nauwen tunnel is zeer moeilijk. De spoorweg vanuit het station te Luzern voert achter de stad 'angs om zich weinige kilometers verder te splitsen. Eén tak gaat dan naar Bellinzona, de andere naar Bazel Zürich. De ramp vindt zijn oorzaak daarin, dat de sneltrein uit Zürich bij de post Senti matt door een op onveilig staand signaal is gereden Gelukkig hadden de beide treinen nog niet hun volle vaart. Indien dat het ge val ware geweest, had de ramp ongetwijfe'd een nog veel grooter omvang gehad. Het spoorwegverkeer naar en van het station Luzern is volkomen gestremd. Het opruimingswerk in den Guetsch-tunne! wordt zeer bemoeilijkt, doordat de veronge lukte locomotieven en wagons de ruimte tot boven toe vullen. Men is ononderbroken bezig Op de Brusselscbe tentoonstelling zijnweervele wagens met Continental banden tentoongesteld. Overal geven vaklieden haar de voorkeur. met het uit elkaar halen van de ineengewron gen stukken ijzer. Het werk zal nog den ge- hee en nacht in beslag nemen. Na de botsing is in den tunnel door kortsluiting een brand je ontstaan, dat echter spoedig kon worden gebluscht. Te zeven uur waren vijf lijken geborgen, terwijl vijftien gewonden waren weggebracht. Onder de puinhoopen bevonden zich toen geen gewonden meer. Door de botsing zijn de beide locomotieven, de bagagewagens en twee personenwagons, die gelukkig slechts matig waren bezet, vernield. De gewonden hebben voor het meerendeel schedelbreuken en arm- en beenbreuken opgeloopen. Het was een schokkend tooneel, de ongedeerd gebleven passagiers uit den tunnel naar buiten te zien wanke en, als waren zij aan een hel ontko men. Verscheidene hunner hadden een ze nuwschok gekregen. Het is nog niet bekend, door welke oorzaak de machinist van den sneltrein uit Zürich door het onveilig staande signaal is gereden De directie van der. Lüzerner Spoorweg heeft onmiddellijk een onderzoek ingesteld. Zes dooden: 12 gewonden. Volgens de laatste mededeelingen van het station Luzern bedraagt het aantal dooden 6, het aantal gewonden 12. Bij de botsing had de sneltrein uit Zürich een snelheid van 70 K.M. de locomotieven reden geheel in elkaar. De arm van een der machinisten steekt nog als een afschuwelijk waarschu wingssignaal uit de locomotief. De post wagen van een der treinen richtte zich ia verticalen stand op, terwijl een personenwa gen nog boven op den postwagen werd ge schoven. Een der passagiers, die bij het ongeluk een dubbele beenbreuk heeft gekregen, vertelde, dat hij drie uur lang in een afschuwelijke houding onder de ruïnen op zijn redding heeft moeten wachten. Ook sommigen der overige gewonden moesten twee tot drie uur wachten, tot zij geholpen konden worden. De reddingsbrigade kon slechts met de grootste omzichtigheid te werk gaan, daar de wagens zoo zeer waren gekraakt, dat zij ieder oogen blik volkomen uiteen konden vallen. De duis ternis maakte den arbeid nog moeilijker. Waarschijnlijk 13 dooden in Lu zern. Het aantal dooden bij het spoorwegonge luk bij Luzern is nog gestegen. In den loop van den avond zijn 3 zwaar gewonden over leden, zoodat het aantal dooden thans 9 be draagt. Bovendien worden nog 4 personen vermist, waarvan men aanneemt, dat zij dood onder de overblijfselen liggen. Het aantal dooden zou dus in totaal 13 bedragen. In de van Luzern naar Bellinzona rijdenden trein bevond zich ook een veetransport. Het ang stig geloei van het vee en de noodkreten der gewonden waren vreese'ijk om aan te hooren. De niet gedoode dieren konden slechts met groote moeite één voor één uit den tunnel worden gebracht. De begrotingscommissie is gistermiddag wederom bijeengekomen. Een vertegenwoor diger van het rijkstninisterie van financiën deelde mede, dat de voorbereiding voor de ontwerp-begrooting in vollen gang is. Het werk is echter nog niet beëindigd, vooral omdat de regeering den invloed van het werkverschaffingsprogram op de begrooting wil beschouwen. De commissie nam het soc.-dem. voorstel aan, om in de tweede week van Januari de fi nanciën te bespreken. Een voorstel van het Centrum, deze besprekingen eerst na de po litieke beslissing in den Rijksdag te houden, werd verworpen. Vervolgens hield de com- misie zich bezig met de voorstellen tot ophef fing of verzachting van de noodverordening van 14 Juni 1932. jutvt "TNJ0EREN D0QR H£T IJS GEZAKT. Vijf verdronken. Te Senheim aan den Moezei zijn tien kin deren door het ijs gezakt. Toegesnelden ge lukte het vijf der kinderen levend uit het water te redden. De andere vijf, 4 meisjes en een jongen, werden later dood opgehaald. NOG EEN TREINBOTSING. Op het station Luisenthal zijn gistermid dag twee goederentreinen die rijden op het traject Bous-Saarbruecken en Saarbruecken- Zerzig, door tot nu toe onbekende oorzaak op elkaar gebotst. Twaalf wagons ontspoor den en werden bijna geheel vernield. De trein leider moest met ernstige verwondingen naar het ziekenhuis worden overgebracht. Het personenvervoer is gedurende verscheiden uren over één paar rails geleid. FUECKER EEN GEVAARLIJK MISDADIGER. Uit het eerste verhoor, dat de politie- en grensautoriteiten te Emmerik Fuecker heb ben afgenomen is gebleken, dat men hier met een gevaarlijke misdadiger te doen heeft. Ook bij dit verhoor simuleerde hij aanvan kelijk zwakzinnigheid, maar. nadat men hem zijn lange lijst veroordeelingen had voorge houden, veranderde hij van houding. Men heeft den indruk gekregen dat hij inderdaad een aanslag op het leven van den ex-keizer m den zin had. Fuecker zal ter beschikking worden ge steld van de iust'tie te Dusseldorf. Heden morgen zal hem het eerste gerechtelijk ver hoor worden afgenomen door een specialen ambtenaar van het pakket te Dusseldorf. HET BELGISCH KABINIT. De Broqueville belast met de vor ming van een nieuwe regeering. De koning van België heeft de Broqueville belast met de vorming van een nieuwe re geering. Het besluit der regeering. niet te betalen, is nog hedenavond door minister Hijmans aan den Amerikaanschen gezant medegedeeld. DE BELGISCHE GRENSVERDEDIGING De Belgische regeering is voornemens 100 gebetonneerde onderkomens te bouwen aan de Duitsch-Belgische grens en deze te voor zien van automatische vuurwapenen. De gel den hiervoor benoodigd, 60 millioen francs, zijn reeds aanwezig. Verder zal de strate gische hoek van Hervé sterker worden ver dedigd en worden uitgebreid tot defensieven steun voor Luik. SNEEUW IN DE DOLOMIETEN. Regen in Opper-Italië. In de Dolomieten valt veel sneeuw. De sneeuwlaag is op sommige plaatsen reeds een Meter dik. De temperatuur is zeer gedaald. In enkele hooggebergten heerscht een koude van 9 tot 14 graden onder nul. In Opper-ltalië regent bet reeds 70 uur zonder ophouden. DEMONSTRATIES TEGEN JOEOO-SLAVIE TE ROME. Te Rome hebben gister groote demonstra ties plaats gehad in verband met de anti- Italiaansche voorvallen in Trau in Joego slavië. Een optreden tegen het Joegoslavi sche gezantschap kon worden verhinderd. De menigte begaf zich daarna naar de Biazza Venetia, waar een hulde aan Mussolini werd gebracht. De Duce hield een toespraak, die grooten geestdrift verwekte. POOLSCHE ONDERSCHEIDING VOOR HOLLANDER. De president van de Poolsche republiek heeft bij een audiëntie het insigne met groot lint van de orde „Polonia restituta" uitge reikt aan den Nederlandschen gevolmachtig de minister Engelbracht als erkenning van diens verdiensten bij het nader tot elkaar brengen van de Poolsche en Nederlandsche volkeren. VONNISSEN SPECIALE RECHTBANK TE GOERLITZ. Voor de speciale rechtbank te Goerlitz werd heden Engmann veroordeeld tot 1 jaar en 7 maanden tuchthuisstraf, Fischer tot 4 maan den, Paetzold tot 3 maanden en Schiel en Kuehn tot 1 maand gevangenisstraf. OVER DEN OCEAAN IN EEN ZEILKOTTER. Naar uit San Luis de Maranhao in Noord- Brazi'ië wordt gemeld, is aldaar de zeilkotter „Hummel" met de Duitschers Lois, Heilmann en Eberhard aan boord na den Atlantïschen Oceaan te hebben overgestoken, binnenge komen. De kotter is 9X M lang en heeft bij den overtocht van Freetown in West-Afrika naar Zuid-Amerika zware stormen te over winnen gehad. DE SPANNING TUSSCHEN ITALIË EN ZUID-SLA VIE. Naar verwacht wordt zal Mussolini van daag in den senaat een verklaring afleggen in verband met de spanning met Joego- Slowakije, die in de afgelpopen week erger is geworden. Carabiniers, cavalier» en infanterie, te zamen ongeveer 1000 man, worden gereed gehouden, ingeval het tot ongeregeldheden mocht komen in de omgeving van het Joego slavische gezantschapsgebouw. Aangezien de publieke opinie van oordeel ia, dat Frank rijk achter Joego-Slowakije staat, en de ge moederen derhalve ook jegens Frankrijk eenigszins verhit zijn, wordt ook het Fran sche legatiegebouw bewaakt. Hedenavond marcheerden optochten stu denten naar de woning van Mussolini. banie ren meedragende met opschriften ais „Dood of Dalmatië" en „Dood aan Joego-Slavië" De Duce richtte het woord tot de studen ten, zeggende, dat hij hun verontwaardiging begreep. „Een vandalistische daad kan voor een oogenblik de beschaving kwetsen, maar de geschiedenis kan niet worden uitgewischt." CHINEESCHE BOEREN VEROORZAKEN SPOORWEG ONGELUK. Naar uit Sjanghai gemeld wordt, heeft een protestactie van Chineesche boeren tegen het onteigenen van land voor den bouw van een nieuw station tot een ernstig spoorwegonge luk geleid, waarbij een conducteur werd ge dood, terwijl verscheidene passagiers gewond werden. Onder de gewonden is de Duitsche prof. Schloten, die college geeft aan de uni versiteit Woesoeng. Ongeveer 600 boeren waren gaan liggen op de rails waardoor zij het verkeer tusschen Sjanghai en Nanking verhinderden. De spoorwegdirectie was hier door genoodzaakt de treinen over een ander spoor te doen rijden. Hierbij botsten tenge volge van een misverstand twee personen treinen tegen elkander met het genoemde ge volg. Gisternacht ;s het in verschillende wijken van Chicago tot een nieuwe strijd tusschen gangsters gekomen. Acht personen werden gedood en 2 zwaar gewond. Onder de doo den waren 2 detectives en een politie agent. AMY MOLLISON DOOR MIST OPGEHOUDEN. Uit Doeala heeft Amy Mollison een tele gram aan haar echtgenoot gezonden van den volgenden inhoud: „Weder pech. Kan Woens dag niet aankomen". Zij was opgehouden door mist. maar is thans opgestegen naar Gao, dat duizend mijl ten N.W. van Doeala ligt. Te Goa aangekomen. De Compagnie Générale Transsaharienne heeft bericht ontvangen, dat de aviatrice Amy Mollison Johnson gister om 17 uur 330 te Gao is aangekomen. Heden zet zij haar tocht voort. KAMER VAN KOOPHANDEL EN FABRIEKEN. Ledenvergadering ten S'idhuize te Alkmaar. In deze gister gehouden vergadering waren afwezig de heeren Wagenaar, Kluitman, Val- kering, Blaauboer en Leber, allen met kennis geving en de Raat, die aanvankelijk had ge dacht later te zullen komen. De voorzitter, de heer S. W. A r n t z, opende de vergadering met dankbaar het be houd der Alkmaarsche rechtbank te geden ken. Hij memoreerde de algemeene actie, die daarvoor was gevoerd door allerlei organi saties op verschillend gebied, de K. v. K. en bovenal de gemeentebesturen en dankte de pers voor haar medewerking, die in volle mate werd verleend: Ingekomen was o.a.: a. Adres van de samenwerkende organisa ties in de tabaksindustrie, waarin hare bezwa ren tegen de verhooging van den accijns op sigaren ter kennis woraen gebracht van den minister van financiën. Het Bureau der Kamer onderschreef vele der geopperde bezwaren, doch meende zich van het zenden van een adres te moeten ont houden, omdat terzake geen nieuwe argumen ten door haar kunnen worden aangevoerd. De Kamer legde zich bij deze zienswijze neer. b. Missive van den directeur van den eco- nomischen voorlichtingsdienst van het depar tement van economische zaken, waarin het oordeel der Kamer wordt gevraagd inzake het gebruik van kortere practische exportna men, omdat de lange namen voor het buiten land bezwaren opleveren. Het Bureau berichtte voornoemden direc teur, dat de Kamer het onpractischa der lan ge namen geheel onderschrijft. 'De secretaris wees erop, dat in En geland toegestaan is telegrammen te verzen den met als adres het telefoonnummer. Verschillende heeren vonden deze wijze van adresseeren practisch en goedkoop; de heer E n d e 1 wilde, dat bij de inschrijving in hef handelsregister gewezen werd op het nadeel van lange namen. De secretaris achtte dit wel van be lang, maar een bezwaar vond hij, dat de menschen, die hun zaak zoo'n langen naam geven, dit juist doen om daarmee het publiek iets te zeggen. Ten slotte werd besloten, dat de bevoegde autoriteiten op het Engelsche voorbeeld ge wezen zal worden. De autobusdienst over den af sluitdijk. c. Adres van de K. v. K. te Leeuwarden in zake verkeer over den afsluitdijk. De heer K o 1 s t e r sprak er zijn bevreem ding over uit, dat de A.T.O., die concessie kreeg voor een autobusdienst over den dijk, dien dienst zal uitvoeren via De Kooy. Be'er ware geweest te laten rijden van Den Helder af, omdat thans Schagen, Den Helder en de eilanden van het verkeer over den dijk zijn uitgeschakeld. Het publiek zou per trein naar Den Helder kunnen gaan en dan vandaar de vier K.M. rijden naar de Kooy. Die regeling zou in aller belang zijn. De heer S c h m a 1 z betoogde, dat de thans gevolgde route niet in een behoefte voorziet, een autobus langs het kanaal is er immers al. Beter zou wezen te rijden via Heerhugowaard, langs welken weg sinds de opheffing van den dienst van Geel (na inge diend bezwaar der spoorwegen) geen verbin ding meer heeft met Wieringen. Verschillende keeren wezen er op, dat de A.T.O. geen passagiers mag opnemen tus schen Alkmaar en De Kooy. De heer R i n g e r s merkte op, dat de con- cessionnarissen de voordeligste exploitatie zagen in het hebben van een achterland, wat zij hebben als de rit in Alkmaar aanvangt. Spr. deelde mede, dat aan autorijders nu reeds vergunning kan worden gegeven den dijk te oasseeren. Spr. had al bezoek gehad van iemand, die per auto uit Leeuwarden was gekomen. De heer Hoogland wees erop, dat het hier een voorloopige voorziening in het ver keer betreft, het is dus begrijpelijk, dat de" A.T.O. een richting kiest, die direct een auto busdienst mogelijk maakt. De wegen, zooals dé heer Schmalz wenschte, laten nog geen auto bussen toe, omdat ze meerendeels te smal zijn. Devo orzi tter geloofgde, dat strak»! als die wegen geschikt gemaakt zijn, de hu.' sen wel daarlangs zullen gaan. Na nog uitvoerige discussies, waarbii heer N o b e 1 als zijn meening uitsprak dof elk bezwaar zal rijn opgeheven, als de bus haar beginpunt had te Anna Paulou,™ waarheen de trein de menschen \x[\ r- ting Alkmaar kon vervoeren, werd de kwest ter verdere bespreking en onderzoek in h 'e den gesteld van de verkeerscommissie. De heer K u y p e r bracht den heer Kol ster als lid van den Spoorwegraad hulde en dank voor hetgeen hij gedaan had voor ver laging van de abonnementsprijzen der Spoor", wegen en het vergemakkelijken van het ver. krijgen der abonnementen. d. Schrijven van den directeur van het post- kantoor te Alkmaar, waarin wordt gevraagd of de Kamer het op prijs zou stellen, wanneer te Alkmaar, zooals in het buitenland veelal geschiedt, postbussen aangebracht zouden worden in de postbureelen van het spoorweg station ten behoeve van handelsreizigers en forensen. De heer Schmalz betoogde, dat ver vroeging wel mogelijk is, nu de post vroeger aankomt. Devoorzitter geloofde niet, dat meer bereikt kan worden dan reeds is verkregen, zulks met het oog op de vereischte bezuini ging en de werktijden van het personeel. Het antwoord van het Bureau werd goed gevonden. e. Schrijven met bijlagen van het Nationaal Comité totb eteugeling van het cadeaustelsel te Voorburg. Aan het Bureau werd opgedragen hierop een antwoord te formuleeren, waarin de Ka mer zich uitspreekt als tegenstandster van het cadeaustelsel. De storing in de stroomvoor ziening op 8 Oct. f. Antwoord van B. en W. te Alkmaar op het adres der Kamer betreffende de storing in de electrische stroomvoorziening op 8 Octo- ber 1.1. Hierin werd gezegd: „De Raad heeft in zijn vergadering van 13 October j.1. uw adres in behandeling geno men tegelijk met de op de door u bedoelde lichtstoring betrekking hebbende interpel- latie-Bulens. De Raad vond geen aanleiaine een onderzoek, als door u bedoeld, in te stel. len, daar de wethouder voor de lichtbedrijven een uitvoerige uiteenzetting heeft gegeven omtrent den loop van zaken, welke inmiddels in de beide plaatselijke bladen is opvenomen. Met u betreuren wij de op 8 October j.1. plaats gehad hebben storing, die, zooals reeds in de raadsvergadering van de zijde van ons college is opgemerkt en uit de uiteen zetting van den wethouder is gebleken, aan een samen'ocp van niet voorziene omstandig heden is te wijten". Mr. M o e n s vond, dat men nu nog niet veel verder is. De in het schrijven van B. en W. bedoelde uiteenzetting is voor spr. Latijn, zij zal wel technisch juist zijn, maar is toch voor. het publiek onbegrijpelijk. De heer Ringers merkte op, dat niet alle technici het met de gegeven uiteenzetting eens bleken te zijn. Desecretaris deelde mede, wat ge vraagd is: het instellen van een commissie van onderzoek naar de oorzaak der storing en om voor de toekomst klachten te voorko men. Op de desbetreffende vraag van den voor zitter werd geantwoord, dat na 8 Oct. geen ernstige klachten werden gehoord. Het schrijven werd voor kennisgeving aan genomen. Centralisatie vrachtrijders. g. Schrijven van den heer J. Hoogland, dat hij in verband met het verloop der werkzaam heden voor het COVRA (centralisatie van vrachtrijders) zijn lidmaatschap neerlegt. De heer Hoogland deelde mede, dat de centralisatie wel mogelijk zou zijn, als er maar een goede samenwerking was tusschen de vrachtrijders, maar die ontbreekt, zoodat spr. had gemeend als lid der commissie te moeten bedanken, het voorbeeld van den heer De Raat volgend. Het bestuur der organisa tie van vrachtrijders had nooit iets van zich laten hooren. De voorzitter meende, dat er deze maand nog een vergadering zou worden gs- houden en vroeg den heer Hoogland deze voor de K. v. K. bij te wonen. De heer Hoogland stemde toe, ffltts ook de heer De Raat daarvoor werd g6- vraagd- De voorzitter zei, dat dit niet moge lijk zou zijn, omdat die bedankte om heel an dere redenen. halm bo€T hof de kaboutertjes het koren bes^dledtÏ£^IMt?°?den' hoe kikker Karei zijn vrouw halen en liet haarzIen°ho«n 6Q ï?ij,ging zijn het kaboutervolk ondervonden. Als^ullie mUn k*" ren redden mag je straks lekker komïeten^ëp^ boer de kaboutertjes toe en nu ging het kioino nog harder aan het werk, 310. De wind, die wel zag, dat hij toch niets vernie len kon, als de kaboutertjes zoo goed de planten be schermden, droop al heel gauw af en toen werd er in de boerderij eens fijn gegeten. De kabouters kropen op den schouder van den boet, zaten midden op tafel en kikker Karei, die extra veel honger had, wachtte niet op de anderen, maar deed zijn buikie vast te goed aan een bord havermout-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1932 | | pagina 6