Alkmaarsche Courant.
GEMEENTERAAD VAN
ALKMAAR.
MAiertf fier w iefflgstt Jaargang.
VRIJDAG 16 DECEMBER
tfo. ?97 1932
(Vervolg van Donderaagmiddag).
De voorzitter verwonderde zich
over de opwinding. De vraag is of Hei
loo ook aan de eischen voldoet waaraan
de Quint kan voldoen en spr. heeft ge
hoord dat dit ook met de baan te Heiloo
het geval is.
Spr. bestreed den heer Klaver, die be
toogde, dat de Quint langer bestond. Er
heeft een Quint eerder bestaan, doch
deze werd later opgeheven.
De ijsclub bepaalde zich in het alge
meen belang tot de Singels en spr. steun
de (fit. Men had er niet genoeg aan en
toen werd de baan te Heiloo, voor Heiloo
en Alkmaar opgericht en nu is het jam
mer dat het oude bestuur van de Quint
toen gezegd heeft, onder den drang van
de anderen, om ook een baan te stichten.
Daaraan zit een landelijk tintje. Steeds
heeft spr. getracht overeenstemming te
verkrijgen. Het is niet voornamelijk door
Heiloo, dat die niet tot stand komt.
De vraag is of wij echter particuliere
clubs moeten subsidieeren en dat deed
Alkmaar nog nooit. Met de volksvoor-
etelling is het iets anders. Het ijs wordt
door de natuur gratis gesteld en dat is
met de kunst niet het geval. De Quint
ligt bovendien in Oudorp.
Verlangt nu nog iemand stemming?
Het voorstel van B. en W. werd hier
op aangenomen met 15 tegen 5 stemmen.
Tegen stemden de heeren Klaver, mej
Carels, Govers, Mr. Langeveld en Stout-
jesdijk.
Voorstel tot goedkeuring van de reke
ningen over 1931 van het Centraal
Ziekenhuis en de gemeentelijke
instelling voor Maatschappelijk
Hulpbetoon.
Voorgesteld wordt, goed te keuren:
a de suppletoire begrooting van het
Centraal Ziekenhuis voor 1931 in
ontvang en uitgaaf op J 21.858.71;
b de rekening van het Centraai Zie
kenhuis over 1931 in ontvang en uit
gaaf op 250.138.71
p. de rekening van de gemeentelijke
instelling voor maatschappelijk hulp
betoon over 1931, in onUvang en uit
gaaf op 291.939.04, waarin begrepen
de rekening van het vroegere Bur
gerlijk Armbestuur over let ttijdvak
1 Januari tot en met 8 Juni 1931, .«lui
tende in ontvang en uitgaaf op
104.589.46.
De heer K e e s o m miste een specificatie
van een post van ruim 5000. Specificatie
was zeker mogelijk.
De voorzitter wilde hieraan in het
vervolg voldoen. Vermoedelijk is het mode!
van de begrooting gevolgd.
Z.h.s. werd hierop conform besloten.
Voorstel tot beschikbaarstelling van een
tweede supcletoir crediet ten behoeve
van Maatschappelijk Hulpbetoon.
Voorgesteld wordt, wederom een cre
diet te vedeenen van 50.000 ten behoe^
v^ van Maatschappelijk Hulpbetoon
waardoor deze instelling over 1932 aan
dc gemeente 500.000 kost.
De heer H o y t i n k herinnerde aan
zijn opmerking bij het 2e crediet, toen
hij zeide, dat de begrooting te klein was
De wethouder bestreed dit en nu is f
weken later nog 50000 noodig. Spr.
vroeg wat de gemeente wel moet den
ken van een dergelijk beheer en dit
vooral omdat de argumenten van B. en
W. belachelijk zijn.
Maakte men een rekensommetje, dan
zou het beteeken, dat de werkloozen
70 per week trekken. De wethouder
moet dus met andere argumenten ko
men. Spr. vroeg ook hoe de wethouder
het bedrag wil dekken. Als lid van het
dagelijksch bestuur weet men van deze
begrooting niets af. Spr. overweegt
ernstig ontslag als bestuurslid te vra
gen. De voorzitter denkt blijkbaar
hij het bestuur is en spr. stelde
raad voor om de bijlage aan te houden
tot het bestuur van M. H. er over heeft
geoordeeld.
Weth. Westerhof herinnerde er aan
dat hij vóór 6 weken er reeds op wees, dat de
laatste weken van het jaar kunnen tegen val
len, doch dat het niet goed was meer te vra
gen, dan men noodig wist. Spr. had zich ze
ker voorzichtig uitgedrukt. Als de heer Hoi]
tink zich in M. H. niet thuis gevoelt, dan
zal spr. hem niet tegenhouden. Deze mijnheer
heeft in M. H. voor elke uitgave gestemd.
Hij krijgt elke week een afrekeningsstaat. Hij
weet, dat de rekeningen van de gestichten
nog betaald moesten worden. Hij wist dat
200.000 niet voldoende zou zijn en wilde
daarom meer vragen. Ik dacht dat het meer
kon vallen. Het grooter aantal werkloozen
vroeg een deel voor het meer benoodiöd
geld. De post werkloozen is niet zoo groo'
geworden, 252000 is er uitgekeerd De post
armenzorg is tegengevallen, gestichtsverple
ging enz. 200.000 werd voor 6 weken ge
vraagd in de hoop, dat dit genoeg zou zijn
De financieele commissie adviseerde een
stemmig vóór aanneming van de bijlage.
De heer H o ij t i n k: P" moet wel.
Wethouder W e s te r h o f vervolgde:
Wie lager wil, moet lager uitkeenngen
voorstellen. Hier is alleen aan de orde een -e
6uPP' begrooting.
Wij oordeeien. dat de uitkeenngen niet
a 'r kunnen zijn en het geld zal gpvoteei
rooien worder.
n V mee- en tegenvallers dekten elkander
''°r deze suppl begrooting krijgen wh e
tekort en wij krijBen ->=000 van het ruk In
f 7000f H kwa,n er £fisler 060 °Tl8000 be"
drJ^T Hei tekort zal dus een (.180™ oe
'5e.",en sPr. waande zich gelukkig, da
gelijk was de gemeente te financieren v
29000 zielen in deze tijden, zonder dat het
tekort grooter is dan 25000. Spr. oordeelde
de heer Hoytink oan ook te zwaar tillend,
w,err'~' 0 'i t i n k constateerde, dat weth.
westerhof langs zijn belang heeft gerede
neerd. Spr. heeft nooit aan verlaging gedacht
en prijst zich steeds in het M. H. voor de
armen te hebben gestreden. De 50.000
deeren hem niet. Voor 6 weken wees hij er
slechts op dat een suppl. begrooting van
200.000 te gering was en hij wilde in het
belang van de armen voorkomen dat de raad
voor andere dingen gelden uitgaf.
Wat zijn echter de tegenvallers waarover
iet co'lege in de bijlage spreekt.
Spr. wil gaarne weten hoe het medelid
Venneker denkt.
De heer Vogelaar concludeerde, dat de
heer Westerhof er overheen is geloopen, dat
hij het op eigen houtje deed. Dit is niet goed
Vien zou dan begrootingen van den burge
meester alleen kunnen krijgen.
Devoorzitter: Daarvoor ben ik te de
mocratisch.
De heer Venneker zeide, dat de heer
Hoijtink gelijk heeft. De motiveering in de bij
lage is onjuist en als de bijlage later geredi
geerd was, zou dit debat overbodig zijn ge
weest. Ook spr. wist van niets als bestuurs-
id van M. H. Zooals het gaat is het onjuist,
al is het geld noodig. Spr. verzocht den wet
houder voortaan deze dingen in het bestuur
te brengen en althans in het dagelijksch be
stuur.
Weth. Westerhof constateerde, dat bei
de heeren niet tegen zullen stemmen en gaf
toe, dat formeel het recht aan hun zijde is.
Er was echter een noodzaak, dat het zoo
ging. Spr. gaf dit aan.
Hij wilde het kleine boetekleedje wel aan
trekken.
Spr. gaf toe, dat de bijlage onduidelijk is
en gaf nog aan waarvoor het geld noodig is.
Spr. kon geen avond vrij maken voor een
vergadering van het M.H. en het geldt een
formeel iets. Het geld moet betaald worden.
Z.h.st. werd hierop conform het voorstel
besloten.
Voorstel tot verhooging van het crediet
voor het bouwrü" maken van het
terrein ten Zuiden van de Verl.
Landstraat.
Voorgesteld wordt, het voor het bo
vengenoemde doel toegestane crediet
van 15940. te ve. hoogen met „225.
De heer R i n g e r s vroeg of het grondbe
drijf niet meer moet betalen.
Weth. v. Slingerland: Zoo is het.
De heer Vogelaar oordeelde, dat een
zuiverder handeling gewenscht was. Nu ko
men de voordeden van de subsidie ten bate
van de koopers van den grond. Spr. wilde de
subsidie op den grond leggen.
Weth. Westerhof oordeelde, dat het
grondbedrijf de subsidie moet hebben.
Het voorstel werd hierop aangenomen.
Begrootingen Centraal Ziekenhuis,
Burgerweeshuis en Maatschappelijk
Hulpbetoon.
Tevens wordt voorgesteld goed te keu
ren de begrooting van het Centraal
Ziekenhuis, ontvangst en uitgaaf
235.539 (vorig jaar 236.539) waarbij
gerekend is op een subsidie van
59.309 (vorig jaar 63.359).
Wegens bijdragen van andere ge
meenten ontvangt de gemeente 9000.
Begrooting Burgerweeshuis,
Ontvangst en uitgaaf 16.80 (vorig
jaar 17000). Gemeentelijk subsidie
7000 (vorig jaar 7200).
Maatschappelijk Hulpbetoon,
Ontvangst en uitgaaf 464.353.50 (vo
rig jaar 261.954). Gemeentelijke sub
sidie 450.000 (vorig jaar 250.000).
Verhooging opcenten Vermogens
belasting.
Bij de begrooting wordt tevens voor
gesteld het getal opcenten voor de ver
mogensbelasting van 35 op 50 te stellen
Verhooging belasting op gebouwde
eigendommen.
Voorgesteld wordt, de belasting in
plaats van op 4 op 7 te stellen.
Gemeentelijk grondbedrijf.
Voorgesteld wordt, het raadsbesluit
van 14 Juli 1927, dat rentebetaling van
dc z.g.n. ongerealiseerde reserve moge
lijk maakt, ook voor dit jaar weer van
kracht te doen zijn.
Verhooging tonnenbelasting.
Bovendien stellen B. en W. bij de be
grooting voor, de belasting voor het ge
bruik van één ton van 3 tot 6 te ver
hoogen en van 2 of meer tonnen van 6
tot 10.
Gemeentebeórooting 1933.
In behandeling kwam hierna de ge
meente-begrooting 1933. Ontvangsten en
uitgaven van den gewonen dienst van
3 470 066 87 .vorig jaar 3 228 333 181 en
van den kapitaaldienst 2.546 31150
(vorig jaar 2.343.010
Bij d begrooting stelen B en W. vóór
af te wijzen de adressen van:
a. de afd Alkmaar van de R.X veree
niging tot bescherming van meisjes, die
een subsidie van 600 verzoekt;
b. de Ned Vereen, tot bevordering van
den arbeid voor onvolwaardige arbeids
krachten'om toetreding tot het lidmaat
schap van die vereeniging;
c van het Plaatsel. Arbeids Secreta
riaat om toekenning van een subsi lie
voor jeugdwerk;
d. een adres van ouders en leerlingen
van het Gymnasium om niet tot Htbrei
ding, maar tot den bouw van een nieuw
Gymnasium te besluiten.
Aan de orde komen hierbij tevens de
begrootingen van het Comité Alkmaar
der R K. vereeniging „Herwonnen Le
venskracht"; ontvangst en uitgaaf
2210
Van de vereeniging voor Zuigeling.n
bescherming, ontvangst en uitgaaf
3476 70 en van de Kleuterzorg 800
Van de Vereen voor Kindervoeding,
ontvanerst en uitgaaf 3210;
waarbij wordt voorgesteld, aan deze
vtreenigingen voor 1933 een subsidie toe
te kennen van respectievelijk 360
f 1700. 800 en 3000.
B en W. berichten voorts, dat zij in
de begrooting alsnog de volgende wijzi
gingen hebben aangebracht:
Uitgaven (gewone dienst): Kosten van
r-usea of openbare bibliotheken 180
verhooging); Subsidiën aan Armbestu
ren: a gemeentelijke instelling voor
maatschappelijk hulpbetoon 30.000
verhooging); Kosten van den Armen
raad 240 (verhooging); Onvoorziene
uitga en 30420 (verlaging)totaal
30420 (verhobging en verlaging).
De heer Govers leverde het volgende be-
toog:
Wanneer ik terug denk aan voorheen, dan
is het mij niet best mogelijk te kunnen be
grijpen, dat toen zulke zware verwijten aan
iet college werden gemaakt over het te late
indienen of het met te veel spoed af willen
hameren van de begrooting.
Ik meen, dat het tegenwoordige college
zich vooral niet minder aan het zelfde euvel
schuldig maakt. Wel trachten de heeren alle
verontschuldigingen aan te brengen, doch
die haast en drang is niet zoo noodig, daar
vele malen datzelfde lied is gezongen, doch
het bleek ook dan een loos alarm, om die
verhoogde belastingen er door te jagen, aan
gezien naar mijne meening daardoor de
minst of minder kapitaalkrachtigen er het
meest door worden getroffen, waartegenover
door een kleine of progressieve verlaging van
loonen en salarissen lang niet zoo zwaar
zouden drukken.
Groote uitgaven zullen voor onnoodige
uitgaven worden besteed, b.v. die van
22.000 in de toekomst voor den aanleg van
de kanalen naar mijn meening slechts mooi
doenerij, evenals de eventueel te maken weg
uit den Schermer, welke langs den bestaan-
den Schermerweg met veel minder kosten re
delijk goed zou zijn te maken.
Toen de Schermerpoort vernieuwd moest
worden wilde ik de stijlen verder van elkan
der doen plaatsen, doch dat mocht niet want
dat zou aan de duizenden reizigers en be
langstellenden een verkeerd aspect geven
van wat vroeger bij onzen Schermerpoort is
gebeurd. Thans is dat alles vergeten en groo
te sommen gelds worden weggesmeten voor
waardelooze zaken. Het afsluiten van een
geheelen weg zal een zeer groot deel van de
daar wonenden dupeeren.
Mijnheer de voorzitter, de met zeer groote
woorden uitgesproken financieele zekerheid
schijnt zoo maar opeens vergeten te zijn en
daarom wil ik evenals men soms aan een
winkeldeur ziet, aan den wethouder vragen:
„heeft U niets vergeten?" Ik vraag dat den
wethouder met grooten ernst, omdat nu we'
gebleken is, hoezeer er verleiden jaaT vee!
werd vergeten, waarvoor later geld moest
worden gevraagd. Het moet niet aldus gaan,
dat wij weer voor een voldongen feit worden
geplaatst, waaraan dan niets valt te wijzi
gen. Het is beter te voorkomen dan te gene
zen, of wel beter ten halve gekeerd dan ten
heele gedwaald.
Wij moeten de gemeentebelangen in alge
meenen zin bezien, en ons niet alleen naar
eene zijde richten.
Mijnheer de voorzitter, mijn partijgenooten
zullen een en ander nog aanvullen, terwijl
ik straks op een en ander nog hoop terug te
komen. Voorloopig zal ik het dus hierbij la
ten.
De heer Sietsma had met groote teleur
stelling kennis genomen van de antwoorden
van B. en W. die getuigen van weinig defe
rentie voor den raad. Bij 15 punten antwoor
den B. en W. dat gegevens ter inzage zullen
worden gelegd. Ze behooren thans echter te
kunnen worden bestudeerd.
B. en W. kan geen verwijt worden ge
maakt, dat de begrooting te laat is ingediend
Het college wilde eerst gegevens, doch ook
de raad heeft daarop recht. Nu zeggen B. en
W., dat Ged. Staten willen, dat de begroo
ting voor 1 Januari wordt vastgesteld, doch
dit college gaat er van uit. dat de raad voor
1 September de begrooting krijgt. Een week
uitstel was mogelijk geweest, wanneer niet
de burgemeester en één der wethouders Sta
tenleden waren, en nu op behandeling staan,
omdat de volgende week de Staten vergade
ren. De raad wordt dus ondergeschikt ge
maakt aan dit college en tegen deze wijze
van behandeling protesteert spr. met ernst.
Hij vroeg bet college met 't oog op de tijden
'n nieuwe collegesamenstelling te vormen met
de wil van den geheelen raad en vroeg ook
of de wethouders bereid zijn hun mandaten
beschikbaar te stellen om een college van
drie leden te vormen.
Het gemeentebelang is niet gebaat bij poli
tiek getwist en deze samenstelling is ook in
strijd met hetgeen weth. Westerhof in den
loop van het jaar hierover zeide. Hij vroeg
waarom deze van meoning is veranderd.
Voorts besprak hij het standpunt, dat dc
gemeente inneemt ten aanzien van een lucht
haven, dat hem niet juist lijkt. Hij verzoekt
alsnog tot het instellen van de gevraagce
commissie over te gaan.
Ook de zienswijze van het college bij an
dere ounten bestreed spreker, die constateerde
oat de energie om aan te pakken bij het col
lege ontbreekt. Ook oordeelde hij het geen
tiid voor belastingverhooging op gebouwde
eigendommen en de tonnenbelasting, die
huurverlaging zal tegenhouden en de kleine
man drukt.
Alleen voor de huizen van Rochdale vor
dert de verhooging op de gebouwde eigen
dtmmen ruim 800.
Hij laakte het, dat het college, dat 20
bezuinigt op de meest nuttige instellingen om
politieke redenen, de subsidie aan muziekge
zelschappen onaangetast laat en een subsidie
van het comité van abonnementsvoorstellin
gen wil uitkeeren.
Voorts gaf hij aan, waarop z. i. bezuinigd
had kunnen worden en noemde hierbij onder
wijsinrichtingen, bedrijven en secretarie, di
met 15 bezuinigd hadden kunnen worden
evenals in Amsterdam. Spr. kon zich trou
wens niet voorstellen, dat het college nog niet
weet hoe het saldo zal zijn. Spr. verwachtte
geen saldo.
Met nadruk verzocht spr. het college er
voor te waken, dat crisisleeningen gesloten
moeten worden.
Spr. oordeelde, dat B. en W. steeds ontwij
kende antwoorden geven en oordeelde, dat de
lezing van het rapoort-Welter ten aanzien
van het gemeentebeheer, aanbevolen kon
worden. Het archief lijkt het troetelkindje
van het college. Spr. oordeelde, dat daarop
wel bezuinigd kan worden.
Uit een oogpunt van de volksgezondheid
stelde spr. er prijs op, dat het water van de
zweminrichting regelmatig onderzocht wofdt.
De bijdrage van het kanalenplan wilde spr
niet verminderen. Een goed kanalenplan is
een belang voor Alkmaar en bovendien is het
een goed object voor werkverschaffing.
'De boventallige onderwijzers wilde spr in
twee tempo's afdoen. Overleg met de bijzon
dere schoolbesturen oordeelde hij wenschelijk.
Ook was het beter, dat met de hoofden van de
scholen overleg werd gepleegd betreffende de
levering.
Spr. heeft den indruk, dat het R K. school
bestuur den termijn van 10 jaar, waarin de
architect verantwoordelijk is voor den bouw,
heeft laten verloopen, om nu de gemeente
voor een nieuw dak, dat f 10000 kost, te laten
oploopen.
Met een subsidie van 500 voor het comité
voor tooneeluitvoeringen kon spr. zich niet
vereenigen. Beter is het dit geld voor ontspan
ning van de werkloozen te bestemmen.
De heer v. d. V a 1 1: Wat heb je het goed
voor met de werkloozen?
De heer Sietsma: Dat heb ik altijd.
De heer v. d. V a 1 1: Gelukkig!
De heer Sietsma besprak hierop de ge
realiseerde reserve, die 16500 te hoog is.
De heer Vogelaar meende, dat het in den
raad van Utrecht geweest is, dat een lid de
opmerking gemaakt heeft, dat het gewenscht
was van de besprekingen van de begrooting
/ramofoonplaten te maken. Men kan ze dan
'ater door de radio uitzenden.
Een raadslid weet thans wel bij ervaring,
dat een begrooting er aan het einde gewoon
lijk uitziet zooals ze is aangeboden en dat
het college zich weinig aantrekt van de op
merkingen van den raad. Hier is dit zeker het
geval.
Spr. maakte daarover in het verslag de
opmerking, dat verschillende leden in het
college, dat zich democratisch noemt, zelfs
den schijn van democratie niet tracht te be
waren.
Spr. staafde deze bewering aan de hand
van de antwoorden van het college op het
voorloopig verslag. Welk bezwaar was er,
aldus spr. om de begrooting tijdig bij den
raad in te dienen?
Het college wenschte den raad uit te scha
kelen. Dit bewijzen de antwoorden, die den
indruk maken, dat het college tot den ambte
naar gezegd heeft: als het van den anderen
kant komt, zet je maar in verschillende be
woordingen „tegen". Daar komen de ant
woorden op neer.
Dit leek ook het antwoord op de opmer
king van de V. D„ die een nationale regee
ring wenschten. Van den heer Westerhof, in
wiens aard het ligt den raad uit te schakelen,
kon hij het begrijpen. Van de heeren van
Slingerland en Bonsema en den voorzitter
viel hem dit tegen. De heer Klaver is nu
eenmaal gewoon zich aan te sluiten bij den
heer Westerhof.
Voor het bouwplan Rochdale weiden op
een avond 3 commissiën oo motieven; die on
juist bleken, bijeen geroepen.
De voorzitter trachtte het voorstel
door te drijven, dooi' op de aanneming van
een principebesluit aan te dringen. Spr. heeft
echter genoeg van principebesluiten.
Het college siert zich graag met het demo
cratisch beginsel, doch handelde er steeds in
strijd mee, ook door de verantwoording op
andere colleges te leggen, zooals bij de aan
vaarding van de rijkssubsidie voor de werk
verschaffing, waarbij de partijafdeeling van
de S. D. A. P. besloot, de subsidie te aan
vaarden.
Stel, dat de partijafdeeling anders had
beslist, stemmen dan de Soc. Dem. in den
raad tegen?
Spr. citeerde hetgeen het N. H. D. daar
over schreef en waarin de vertegenwoordi
gers daar in het licht van den marionet wor
den geplaatst.
De democratie wordt daardoor verkracht
met het gevolg dat men komt bij den dictator.
In den Soc. Dem. laakte hij het, dat men
bij de aanvaarding van de subsidie zijn stem
heeft gemotiveerd met een aanval op de re
geering en door propaganda te maken voor
de Tweede Kamer verkiezing.
Voor een aanval op de regeering was er
geen reden. De regeering doet veel tot lem
ging van den nood der tijden en zorgt
er
voor, dat de gemeenten in staat blijven d«
gelden voor de werkverschaffing te blijven
uitgeven.
Wie regeeringssteun aanvaardt, moet ook
aan de regeering het recht toekennen voor
schriften te geven. Juist de Soc. Dem. eischei
in vereenigingen een vertegenwoordiger van
de gemeente, als zij belangrijke subsidies
ontvangen. Zelfs als er in den Haag een
Soc. Dem. regeering zat, zou de regeering
ook voorschriften geven. Dat geen voor
schriften voor 't vergoeden van reis- en ver
blijf kosten kunnen worden gegeven, betwist
te spr. Wel heeft hij den indruk, dat het toe
zicht daarop van het college geen cent waard
is.
Ook de demonstratievrijheid wilde spre
ker behandelen. Niemand wil aan be
langhebbenden het recht van demonstratie
ontnemen, doch men kan niet zeggen, dat
een particulier, die in werktijd geen verlof
geeft aan zijn personeel, om te demonstree
ren, het recht van vrijheid van demonstratie
aantast. Spr. is het dus met de meerderheid
van B. en W. in deze eens.
De begrooting van de radiodistributie oor
deelde spr. al zeer simpel en door de nader
verstrekte gegevens is hij niet wijzer gewor
den. Hoe komt u, aldus spr. tot den wethou
der, aan 1 per abonné. Spr. zal er op letten
hoe de administratiekosten verantwoord wor
den. Hij oordeelde, dat een deel van het sa
laris van den directeur op het radiobedrijf
moet rusten, evenals de kosten van verwar
ming enz. van het gebouw waarin de admi
nistratie wordt gevoerd en of men dan kan
volstaan met 1 per abonné betwijfeld spr
Ook oordeelde hij, dat alle salarissen van
het M. H. op de gemeentebegrooting behoo
ren voor te komen. Dan komt tot uiting, dat
men te doen heeft met een gemeentelijk bu
reau waarover de raad medezeggingschap
heeft.
De financieele politiek.
Als de vraag gesteld wordt: zijn de moei
lijkheden, die wij met de financiën hebben uit
sluitend te wijten aan dit college, dan
zegt spr. „neen" Hij weet, dat alle overdrij
ving schaadt, en elk college zou voor moei
lijkheden zitten. De grieven tegen dit collegi
blijven echter groot genoeg. Een hoofdgriei
is, dat dit college met de moeilukheden geen
rekening wilde houden, en dat men de
oogen er niet voor kan sluiten. Bij den wet
houder van de financiën is het steeds „als de
toestand zoo blijft", doch ook hij kon weten,
dat de toestand niet zoo bleef.
Het vorig jaar achtte het college, dat al
tijd achter de feiten aanloopt, bezuiniging
niet noodig.
In een vroegere vergadering gaf de
voorzitter een kernachtig oordeel over de
noodzakelijkheid „dat regeeren is vooruit
zien" en dat de raad niet mag worden over
rompeld. Toen erkende u dat dit college door
de financieele omstandigheden werd over
rompeld.
Over verlaging van de salarissen wilde de
wethouder van financiën niet praten en hij
mag dit nu niet in het antwoord op het ver
slag aanvoeren als een bewijs, dat ook het
college erkende „dat regeeren is vooruit
zien". Het college is een vooruitstrevend col
lege, dat de moeilijkheden verplaatst naar de
toekomst. Hiervoor verwees hij naar de rente
theorieën, waarbij de tegenwoordige waarden
steeds hooger worden aangeslagen dan de
toekomstige. Spr. vreesde, dat hierdoor de
gemeente in de toekomst geplaatst zal wor
den tegenover onoverkomelijke moeilijkheden
Spr. stelde de vragen of de begrooting slui
tend is; welke maatregelen het college geno
men heeft om die sluitend te maken en ver
volgens hoe het college oordeelde over de
begrooting inverband met de toekomst
Gegevens die spr. over de verdeeling van
de 450.000 voor M. H. gevraagd heeft
zijn spr. niet verstrekt en hij begreep het ant
woord van B. en W niet, aangezien hij oor
deelde, dat B. en W. dit bij de begrooting
wel hadden moeten weten.
Weth Westerhof diskwalifiseerde me-
dedeelingen uit het M. Homdat de daar
gevoerde besprekingen niet publiek kunnen
zijn.
De heer Vogelaar zal dit laten varen,
doch hij bleef de berekeningen van het colle
ge onjuist oordeelen. 320000 kwam er voor
steun aan werkloozen en bij de laatste be
grooting werd 240000 genoemd, hetgeen be-
teekende dat er een tekort is van 80.000.
In verband met de subsidie stelde spr. een
vraag over de werkverschaffing waavoor
75000 was uitgetrokken, met 32000 sub
sidie van het Rijk en 2000 van de provin
cie.
Spr. vroeg een verschil van 20000 op te
helderen, aangezien uit bijlagen bleek, dat er
voor werkverschaffing 95000 zal worden
uitgegeven.
De veronderstelling, dat er geen daling
van inkomsten heeft plaats gehad achtte hij
onjuist. Het college had moeten vragen wat
er in het maatschappelijk leven is gebeurd,
en niet mogen veronderstellen, dat de opcen-
tenopbrengst gelijk zal zijn.
Voorts oordeelde hij het niet juist om jaar
lijks een winst van 20000 uit de ongereali
seerde reserve te halen.
In de vorige zitting werd al besloten de
schatting van de gronden te verschuiven. Het
college vreest dus een lagere schatting. Wet
houder Westerhof wijdt dit aan die beroerde
schatters, die niet zullen schatten zooals hij
het wil, doch later zal hij het bij een lagere
opbrengst bij verkoop, aan de beroerde koo
pers wijten, die niet willen geven het bedrag
waarvoor de grond in de boeken voorkomt.
Zoo bezien is het de vraag of de begrooting
wel juist is.
Spr. zou het wel prettig vinden wanneer
er gramofoonplaten waren van begrootings-
speechjes. dan zou hij een plaat afdraaien
van wethouder Westerhof, toen die tegen een
wethouder van financiën sprak over sub
sidiën. Spr ziet geen verschil in de bezuini
gingen die door dit college werden aange
bracht en door een vorig college aange
bracht zijn. Hei verschil is vermoe del i'Jc dat
de tegenwoordige wethouder daarbij een
gekleurd potlood .gebruikt. Spr. oordeelde
voorts, dat de bezuiniging nog verder moet
worden doorgevoerd en .vees er op, dat het
college, zoodra er zekerheid was van de
regeeringssubsidie. geen belangstelling meer
voor bezuiniging had en zelfs een post voor
een uitvoering van het Comité voor abonne
mentsvoorstellingen handhaaft en zich al
leen bereid verklaarde het in de commissie te
bekijken.
Ook oordeelde spr. verlaging van het
presentiegeld per zitting van de raadsleden
noodig. al geeft hij toe. dal er ïeden
kunnen zijn, die dan een offer moeten
brengen In dezen tijd acht hij het echter
noodig. De subsidie voor uitzending van
t. b. c-patiënten wil hii onverkort hand
haven. doch die voor Herwonnen Levens
kracht en het Witte K'uis wil hij ook met
20 verlagen. Het college w>! wel de sub
sidie van het uitzenden van kinderen met
20 verlagen Wie ernstig de t b. c wil be
strijden moet allerlaatst bij het kind be
ginnen.
Het subsidie aan het t-k Lvt^um f 6500
wil spr ook verlagen met 20 Waarom
wil het college dit handhaven en niet ten
aanzien van het andere on^etwiis en ten
aanzien van andere vereenigingen die maat
schappelijk werk doer? Ook ziet spr niet
in waarom de muziekgezelschapnen hun
subsidie onveranderd moden genieten ter
wijl hij den post van f 500 voot een voor
stelling van het Comité /an abonnements
voorstellingen wi! schrappen.
Voorts stelde spr voot om de subsidie aan
de Kinderbewaarplaats van f 1765 tot
1000 terugbrengen Voui 3 kinderen wordt
daar voor huishoudelijke doeleinden 600
uitgetrokken. Spr acht het niet verant
woord 588 subsidie per kind te blijven
uitkeeren.
Het fonds voor ongevallen groot f 30.000.
wil spr. voorts een oogenblik laten rusten,
om het doel, dat men daarin geen storting
meer behoeft te doen. tater te bereiken Ten
aanzien van de boventallige onderwijzers,
betoogde spr. dat men er rekening mee moet
houden of de neutrale school zal willen
wachten tot den nieuwen cursus en daarom
wil spr. onder de oogen zien wat moet ge
beuren.
Ook overleg met de besturen voor de bij
zondere scholen is noodig ten aanzien der
boventallige onderwijzers Laat de ge-
meente hier het voorbeeld geven. Wij hadden
van het overleg al drie jaar de vruchten
kunnen plukken Spr. verwacht dat de
Kamer, nu het noodwetje er uit is genomen,
niet meer aan het wetsontwerp-Terpstra
toekomt.
Voorts oordeelde spr. dat het college ten