Alkmaarsche Courant. GEMEENTERAAD VAN ALKMAAR. MAiertf fier w iefflgstt Jaargang. VRIJDAG 16 DECEMBER tfo. ?97 1932 (Vervolg van Donderaagmiddag). De voorzitter verwonderde zich over de opwinding. De vraag is of Hei loo ook aan de eischen voldoet waaraan de Quint kan voldoen en spr. heeft ge hoord dat dit ook met de baan te Heiloo het geval is. Spr. bestreed den heer Klaver, die be toogde, dat de Quint langer bestond. Er heeft een Quint eerder bestaan, doch deze werd later opgeheven. De ijsclub bepaalde zich in het alge meen belang tot de Singels en spr. steun de (fit. Men had er niet genoeg aan en toen werd de baan te Heiloo, voor Heiloo en Alkmaar opgericht en nu is het jam mer dat het oude bestuur van de Quint toen gezegd heeft, onder den drang van de anderen, om ook een baan te stichten. Daaraan zit een landelijk tintje. Steeds heeft spr. getracht overeenstemming te verkrijgen. Het is niet voornamelijk door Heiloo, dat die niet tot stand komt. De vraag is of wij echter particuliere clubs moeten subsidieeren en dat deed Alkmaar nog nooit. Met de volksvoor- etelling is het iets anders. Het ijs wordt door de natuur gratis gesteld en dat is met de kunst niet het geval. De Quint ligt bovendien in Oudorp. Verlangt nu nog iemand stemming? Het voorstel van B. en W. werd hier op aangenomen met 15 tegen 5 stemmen. Tegen stemden de heeren Klaver, mej Carels, Govers, Mr. Langeveld en Stout- jesdijk. Voorstel tot goedkeuring van de reke ningen over 1931 van het Centraal Ziekenhuis en de gemeentelijke instelling voor Maatschappelijk Hulpbetoon. Voorgesteld wordt, goed te keuren: a de suppletoire begrooting van het Centraal Ziekenhuis voor 1931 in ontvang en uitgaaf op J 21.858.71; b de rekening van het Centraai Zie kenhuis over 1931 in ontvang en uit gaaf op 250.138.71 p. de rekening van de gemeentelijke instelling voor maatschappelijk hulp betoon over 1931, in onUvang en uit gaaf op 291.939.04, waarin begrepen de rekening van het vroegere Bur gerlijk Armbestuur over let ttijdvak 1 Januari tot en met 8 Juni 1931, .«lui tende in ontvang en uitgaaf op 104.589.46. De heer K e e s o m miste een specificatie van een post van ruim 5000. Specificatie was zeker mogelijk. De voorzitter wilde hieraan in het vervolg voldoen. Vermoedelijk is het mode! van de begrooting gevolgd. Z.h.s. werd hierop conform besloten. Voorstel tot beschikbaarstelling van een tweede supcletoir crediet ten behoeve van Maatschappelijk Hulpbetoon. Voorgesteld wordt, wederom een cre diet te vedeenen van 50.000 ten behoe^ v^ van Maatschappelijk Hulpbetoon waardoor deze instelling over 1932 aan dc gemeente 500.000 kost. De heer H o y t i n k herinnerde aan zijn opmerking bij het 2e crediet, toen hij zeide, dat de begrooting te klein was De wethouder bestreed dit en nu is f weken later nog 50000 noodig. Spr. vroeg wat de gemeente wel moet den ken van een dergelijk beheer en dit vooral omdat de argumenten van B. en W. belachelijk zijn. Maakte men een rekensommetje, dan zou het beteeken, dat de werkloozen 70 per week trekken. De wethouder moet dus met andere argumenten ko men. Spr. vroeg ook hoe de wethouder het bedrag wil dekken. Als lid van het dagelijksch bestuur weet men van deze begrooting niets af. Spr. overweegt ernstig ontslag als bestuurslid te vra gen. De voorzitter denkt blijkbaar hij het bestuur is en spr. stelde raad voor om de bijlage aan te houden tot het bestuur van M. H. er over heeft geoordeeld. Weth. Westerhof herinnerde er aan dat hij vóór 6 weken er reeds op wees, dat de laatste weken van het jaar kunnen tegen val len, doch dat het niet goed was meer te vra gen, dan men noodig wist. Spr. had zich ze ker voorzichtig uitgedrukt. Als de heer Hoi] tink zich in M. H. niet thuis gevoelt, dan zal spr. hem niet tegenhouden. Deze mijnheer heeft in M. H. voor elke uitgave gestemd. Hij krijgt elke week een afrekeningsstaat. Hij weet, dat de rekeningen van de gestichten nog betaald moesten worden. Hij wist dat 200.000 niet voldoende zou zijn en wilde daarom meer vragen. Ik dacht dat het meer kon vallen. Het grooter aantal werkloozen vroeg een deel voor het meer benoodiöd geld. De post werkloozen is niet zoo groo' geworden, 252000 is er uitgekeerd De post armenzorg is tegengevallen, gestichtsverple ging enz. 200.000 werd voor 6 weken ge vraagd in de hoop, dat dit genoeg zou zijn De financieele commissie adviseerde een stemmig vóór aanneming van de bijlage. De heer H o ij t i n k: P" moet wel. Wethouder W e s te r h o f vervolgde: Wie lager wil, moet lager uitkeenngen voorstellen. Hier is alleen aan de orde een -e 6uPP' begrooting. Wij oordeeien. dat de uitkeenngen niet a 'r kunnen zijn en het geld zal gpvoteei rooien worder. n V mee- en tegenvallers dekten elkander ''°r deze suppl begrooting krijgen wh e tekort en wij krijBen ->=000 van het ruk In f 7000f H kwa,n er £fisler 060 °Tl8000 be" drJ^T Hei tekort zal dus een (.180™ oe '5e.",en sPr. waande zich gelukkig, da gelijk was de gemeente te financieren v 29000 zielen in deze tijden, zonder dat het tekort grooter is dan 25000. Spr. oordeelde de heer Hoytink oan ook te zwaar tillend, w,err'~' 0 'i t i n k constateerde, dat weth. westerhof langs zijn belang heeft gerede neerd. Spr. heeft nooit aan verlaging gedacht en prijst zich steeds in het M. H. voor de armen te hebben gestreden. De 50.000 deeren hem niet. Voor 6 weken wees hij er slechts op dat een suppl. begrooting van 200.000 te gering was en hij wilde in het belang van de armen voorkomen dat de raad voor andere dingen gelden uitgaf. Wat zijn echter de tegenvallers waarover iet co'lege in de bijlage spreekt. Spr. wil gaarne weten hoe het medelid Venneker denkt. De heer Vogelaar concludeerde, dat de heer Westerhof er overheen is geloopen, dat hij het op eigen houtje deed. Dit is niet goed Vien zou dan begrootingen van den burge meester alleen kunnen krijgen. Devoorzitter: Daarvoor ben ik te de mocratisch. De heer Venneker zeide, dat de heer Hoijtink gelijk heeft. De motiveering in de bij lage is onjuist en als de bijlage later geredi geerd was, zou dit debat overbodig zijn ge weest. Ook spr. wist van niets als bestuurs- id van M. H. Zooals het gaat is het onjuist, al is het geld noodig. Spr. verzocht den wet houder voortaan deze dingen in het bestuur te brengen en althans in het dagelijksch be stuur. Weth. Westerhof constateerde, dat bei de heeren niet tegen zullen stemmen en gaf toe, dat formeel het recht aan hun zijde is. Er was echter een noodzaak, dat het zoo ging. Spr. gaf dit aan. Hij wilde het kleine boetekleedje wel aan trekken. Spr. gaf toe, dat de bijlage onduidelijk is en gaf nog aan waarvoor het geld noodig is. Spr. kon geen avond vrij maken voor een vergadering van het M.H. en het geldt een formeel iets. Het geld moet betaald worden. Z.h.st. werd hierop conform het voorstel besloten. Voorstel tot verhooging van het crediet voor het bouwrü" maken van het terrein ten Zuiden van de Verl. Landstraat. Voorgesteld wordt, het voor het bo vengenoemde doel toegestane crediet van 15940. te ve. hoogen met „225. De heer R i n g e r s vroeg of het grondbe drijf niet meer moet betalen. Weth. v. Slingerland: Zoo is het. De heer Vogelaar oordeelde, dat een zuiverder handeling gewenscht was. Nu ko men de voordeden van de subsidie ten bate van de koopers van den grond. Spr. wilde de subsidie op den grond leggen. Weth. Westerhof oordeelde, dat het grondbedrijf de subsidie moet hebben. Het voorstel werd hierop aangenomen. Begrootingen Centraal Ziekenhuis, Burgerweeshuis en Maatschappelijk Hulpbetoon. Tevens wordt voorgesteld goed te keu ren de begrooting van het Centraal Ziekenhuis, ontvangst en uitgaaf 235.539 (vorig jaar 236.539) waarbij gerekend is op een subsidie van 59.309 (vorig jaar 63.359). Wegens bijdragen van andere ge meenten ontvangt de gemeente 9000. Begrooting Burgerweeshuis, Ontvangst en uitgaaf 16.80 (vorig jaar 17000). Gemeentelijk subsidie 7000 (vorig jaar 7200). Maatschappelijk Hulpbetoon, Ontvangst en uitgaaf 464.353.50 (vo rig jaar 261.954). Gemeentelijke sub sidie 450.000 (vorig jaar 250.000). Verhooging opcenten Vermogens belasting. Bij de begrooting wordt tevens voor gesteld het getal opcenten voor de ver mogensbelasting van 35 op 50 te stellen Verhooging belasting op gebouwde eigendommen. Voorgesteld wordt, de belasting in plaats van op 4 op 7 te stellen. Gemeentelijk grondbedrijf. Voorgesteld wordt, het raadsbesluit van 14 Juli 1927, dat rentebetaling van dc z.g.n. ongerealiseerde reserve moge lijk maakt, ook voor dit jaar weer van kracht te doen zijn. Verhooging tonnenbelasting. Bovendien stellen B. en W. bij de be grooting voor, de belasting voor het ge bruik van één ton van 3 tot 6 te ver hoogen en van 2 of meer tonnen van 6 tot 10. Gemeentebeórooting 1933. In behandeling kwam hierna de ge meente-begrooting 1933. Ontvangsten en uitgaven van den gewonen dienst van 3 470 066 87 .vorig jaar 3 228 333 181 en van den kapitaaldienst 2.546 31150 (vorig jaar 2.343.010 Bij d begrooting stelen B en W. vóór af te wijzen de adressen van: a. de afd Alkmaar van de R.X veree niging tot bescherming van meisjes, die een subsidie van 600 verzoekt; b. de Ned Vereen, tot bevordering van den arbeid voor onvolwaardige arbeids krachten'om toetreding tot het lidmaat schap van die vereeniging; c van het Plaatsel. Arbeids Secreta riaat om toekenning van een subsi lie voor jeugdwerk; d. een adres van ouders en leerlingen van het Gymnasium om niet tot Htbrei ding, maar tot den bouw van een nieuw Gymnasium te besluiten. Aan de orde komen hierbij tevens de begrootingen van het Comité Alkmaar der R K. vereeniging „Herwonnen Le venskracht"; ontvangst en uitgaaf 2210 Van de vereeniging voor Zuigeling.n bescherming, ontvangst en uitgaaf 3476 70 en van de Kleuterzorg 800 Van de Vereen voor Kindervoeding, ontvanerst en uitgaaf 3210; waarbij wordt voorgesteld, aan deze vtreenigingen voor 1933 een subsidie toe te kennen van respectievelijk 360 f 1700. 800 en 3000. B en W. berichten voorts, dat zij in de begrooting alsnog de volgende wijzi gingen hebben aangebracht: Uitgaven (gewone dienst): Kosten van r-usea of openbare bibliotheken 180 verhooging); Subsidiën aan Armbestu ren: a gemeentelijke instelling voor maatschappelijk hulpbetoon 30.000 verhooging); Kosten van den Armen raad 240 (verhooging); Onvoorziene uitga en 30420 (verlaging)totaal 30420 (verhobging en verlaging). De heer Govers leverde het volgende be- toog: Wanneer ik terug denk aan voorheen, dan is het mij niet best mogelijk te kunnen be grijpen, dat toen zulke zware verwijten aan iet college werden gemaakt over het te late indienen of het met te veel spoed af willen hameren van de begrooting. Ik meen, dat het tegenwoordige college zich vooral niet minder aan het zelfde euvel schuldig maakt. Wel trachten de heeren alle verontschuldigingen aan te brengen, doch die haast en drang is niet zoo noodig, daar vele malen datzelfde lied is gezongen, doch het bleek ook dan een loos alarm, om die verhoogde belastingen er door te jagen, aan gezien naar mijne meening daardoor de minst of minder kapitaalkrachtigen er het meest door worden getroffen, waartegenover door een kleine of progressieve verlaging van loonen en salarissen lang niet zoo zwaar zouden drukken. Groote uitgaven zullen voor onnoodige uitgaven worden besteed, b.v. die van 22.000 in de toekomst voor den aanleg van de kanalen naar mijn meening slechts mooi doenerij, evenals de eventueel te maken weg uit den Schermer, welke langs den bestaan- den Schermerweg met veel minder kosten re delijk goed zou zijn te maken. Toen de Schermerpoort vernieuwd moest worden wilde ik de stijlen verder van elkan der doen plaatsen, doch dat mocht niet want dat zou aan de duizenden reizigers en be langstellenden een verkeerd aspect geven van wat vroeger bij onzen Schermerpoort is gebeurd. Thans is dat alles vergeten en groo te sommen gelds worden weggesmeten voor waardelooze zaken. Het afsluiten van een geheelen weg zal een zeer groot deel van de daar wonenden dupeeren. Mijnheer de voorzitter, de met zeer groote woorden uitgesproken financieele zekerheid schijnt zoo maar opeens vergeten te zijn en daarom wil ik evenals men soms aan een winkeldeur ziet, aan den wethouder vragen: „heeft U niets vergeten?" Ik vraag dat den wethouder met grooten ernst, omdat nu we' gebleken is, hoezeer er verleiden jaaT vee! werd vergeten, waarvoor later geld moest worden gevraagd. Het moet niet aldus gaan, dat wij weer voor een voldongen feit worden geplaatst, waaraan dan niets valt te wijzi gen. Het is beter te voorkomen dan te gene zen, of wel beter ten halve gekeerd dan ten heele gedwaald. Wij moeten de gemeentebelangen in alge meenen zin bezien, en ons niet alleen naar eene zijde richten. Mijnheer de voorzitter, mijn partijgenooten zullen een en ander nog aanvullen, terwijl ik straks op een en ander nog hoop terug te komen. Voorloopig zal ik het dus hierbij la ten. De heer Sietsma had met groote teleur stelling kennis genomen van de antwoorden van B. en W. die getuigen van weinig defe rentie voor den raad. Bij 15 punten antwoor den B. en W. dat gegevens ter inzage zullen worden gelegd. Ze behooren thans echter te kunnen worden bestudeerd. B. en W. kan geen verwijt worden ge maakt, dat de begrooting te laat is ingediend Het college wilde eerst gegevens, doch ook de raad heeft daarop recht. Nu zeggen B. en W., dat Ged. Staten willen, dat de begroo ting voor 1 Januari wordt vastgesteld, doch dit college gaat er van uit. dat de raad voor 1 September de begrooting krijgt. Een week uitstel was mogelijk geweest, wanneer niet de burgemeester en één der wethouders Sta tenleden waren, en nu op behandeling staan, omdat de volgende week de Staten vergade ren. De raad wordt dus ondergeschikt ge maakt aan dit college en tegen deze wijze van behandeling protesteert spr. met ernst. Hij vroeg bet college met 't oog op de tijden 'n nieuwe collegesamenstelling te vormen met de wil van den geheelen raad en vroeg ook of de wethouders bereid zijn hun mandaten beschikbaar te stellen om een college van drie leden te vormen. Het gemeentebelang is niet gebaat bij poli tiek getwist en deze samenstelling is ook in strijd met hetgeen weth. Westerhof in den loop van het jaar hierover zeide. Hij vroeg waarom deze van meoning is veranderd. Voorts besprak hij het standpunt, dat dc gemeente inneemt ten aanzien van een lucht haven, dat hem niet juist lijkt. Hij verzoekt alsnog tot het instellen van de gevraagce commissie over te gaan. Ook de zienswijze van het college bij an dere ounten bestreed spreker, die constateerde oat de energie om aan te pakken bij het col lege ontbreekt. Ook oordeelde hij het geen tiid voor belastingverhooging op gebouwde eigendommen en de tonnenbelasting, die huurverlaging zal tegenhouden en de kleine man drukt. Alleen voor de huizen van Rochdale vor dert de verhooging op de gebouwde eigen dtmmen ruim 800. Hij laakte het, dat het college, dat 20 bezuinigt op de meest nuttige instellingen om politieke redenen, de subsidie aan muziekge zelschappen onaangetast laat en een subsidie van het comité van abonnementsvoorstellin gen wil uitkeeren. Voorts gaf hij aan, waarop z. i. bezuinigd had kunnen worden en noemde hierbij onder wijsinrichtingen, bedrijven en secretarie, di met 15 bezuinigd hadden kunnen worden evenals in Amsterdam. Spr. kon zich trou wens niet voorstellen, dat het college nog niet weet hoe het saldo zal zijn. Spr. verwachtte geen saldo. Met nadruk verzocht spr. het college er voor te waken, dat crisisleeningen gesloten moeten worden. Spr. oordeelde, dat B. en W. steeds ontwij kende antwoorden geven en oordeelde, dat de lezing van het rapoort-Welter ten aanzien van het gemeentebeheer, aanbevolen kon worden. Het archief lijkt het troetelkindje van het college. Spr. oordeelde, dat daarop wel bezuinigd kan worden. Uit een oogpunt van de volksgezondheid stelde spr. er prijs op, dat het water van de zweminrichting regelmatig onderzocht wofdt. De bijdrage van het kanalenplan wilde spr niet verminderen. Een goed kanalenplan is een belang voor Alkmaar en bovendien is het een goed object voor werkverschaffing. 'De boventallige onderwijzers wilde spr in twee tempo's afdoen. Overleg met de bijzon dere schoolbesturen oordeelde hij wenschelijk. Ook was het beter, dat met de hoofden van de scholen overleg werd gepleegd betreffende de levering. Spr. heeft den indruk, dat het R K. school bestuur den termijn van 10 jaar, waarin de architect verantwoordelijk is voor den bouw, heeft laten verloopen, om nu de gemeente voor een nieuw dak, dat f 10000 kost, te laten oploopen. Met een subsidie van 500 voor het comité voor tooneeluitvoeringen kon spr. zich niet vereenigen. Beter is het dit geld voor ontspan ning van de werkloozen te bestemmen. De heer v. d. V a 1 1: Wat heb je het goed voor met de werkloozen? De heer Sietsma: Dat heb ik altijd. De heer v. d. V a 1 1: Gelukkig! De heer Sietsma besprak hierop de ge realiseerde reserve, die 16500 te hoog is. De heer Vogelaar meende, dat het in den raad van Utrecht geweest is, dat een lid de opmerking gemaakt heeft, dat het gewenscht was van de besprekingen van de begrooting /ramofoonplaten te maken. Men kan ze dan 'ater door de radio uitzenden. Een raadslid weet thans wel bij ervaring, dat een begrooting er aan het einde gewoon lijk uitziet zooals ze is aangeboden en dat het college zich weinig aantrekt van de op merkingen van den raad. Hier is dit zeker het geval. Spr. maakte daarover in het verslag de opmerking, dat verschillende leden in het college, dat zich democratisch noemt, zelfs den schijn van democratie niet tracht te be waren. Spr. staafde deze bewering aan de hand van de antwoorden van het college op het voorloopig verslag. Welk bezwaar was er, aldus spr. om de begrooting tijdig bij den raad in te dienen? Het college wenschte den raad uit te scha kelen. Dit bewijzen de antwoorden, die den indruk maken, dat het college tot den ambte naar gezegd heeft: als het van den anderen kant komt, zet je maar in verschillende be woordingen „tegen". Daar komen de ant woorden op neer. Dit leek ook het antwoord op de opmer king van de V. D„ die een nationale regee ring wenschten. Van den heer Westerhof, in wiens aard het ligt den raad uit te schakelen, kon hij het begrijpen. Van de heeren van Slingerland en Bonsema en den voorzitter viel hem dit tegen. De heer Klaver is nu eenmaal gewoon zich aan te sluiten bij den heer Westerhof. Voor het bouwplan Rochdale weiden op een avond 3 commissiën oo motieven; die on juist bleken, bijeen geroepen. De voorzitter trachtte het voorstel door te drijven, dooi' op de aanneming van een principebesluit aan te dringen. Spr. heeft echter genoeg van principebesluiten. Het college siert zich graag met het demo cratisch beginsel, doch handelde er steeds in strijd mee, ook door de verantwoording op andere colleges te leggen, zooals bij de aan vaarding van de rijkssubsidie voor de werk verschaffing, waarbij de partijafdeeling van de S. D. A. P. besloot, de subsidie te aan vaarden. Stel, dat de partijafdeeling anders had beslist, stemmen dan de Soc. Dem. in den raad tegen? Spr. citeerde hetgeen het N. H. D. daar over schreef en waarin de vertegenwoordi gers daar in het licht van den marionet wor den geplaatst. De democratie wordt daardoor verkracht met het gevolg dat men komt bij den dictator. In den Soc. Dem. laakte hij het, dat men bij de aanvaarding van de subsidie zijn stem heeft gemotiveerd met een aanval op de re geering en door propaganda te maken voor de Tweede Kamer verkiezing. Voor een aanval op de regeering was er geen reden. De regeering doet veel tot lem ging van den nood der tijden en zorgt er voor, dat de gemeenten in staat blijven d« gelden voor de werkverschaffing te blijven uitgeven. Wie regeeringssteun aanvaardt, moet ook aan de regeering het recht toekennen voor schriften te geven. Juist de Soc. Dem. eischei in vereenigingen een vertegenwoordiger van de gemeente, als zij belangrijke subsidies ontvangen. Zelfs als er in den Haag een Soc. Dem. regeering zat, zou de regeering ook voorschriften geven. Dat geen voor schriften voor 't vergoeden van reis- en ver blijf kosten kunnen worden gegeven, betwist te spr. Wel heeft hij den indruk, dat het toe zicht daarop van het college geen cent waard is. Ook de demonstratievrijheid wilde spre ker behandelen. Niemand wil aan be langhebbenden het recht van demonstratie ontnemen, doch men kan niet zeggen, dat een particulier, die in werktijd geen verlof geeft aan zijn personeel, om te demonstree ren, het recht van vrijheid van demonstratie aantast. Spr. is het dus met de meerderheid van B. en W. in deze eens. De begrooting van de radiodistributie oor deelde spr. al zeer simpel en door de nader verstrekte gegevens is hij niet wijzer gewor den. Hoe komt u, aldus spr. tot den wethou der, aan 1 per abonné. Spr. zal er op letten hoe de administratiekosten verantwoord wor den. Hij oordeelde, dat een deel van het sa laris van den directeur op het radiobedrijf moet rusten, evenals de kosten van verwar ming enz. van het gebouw waarin de admi nistratie wordt gevoerd en of men dan kan volstaan met 1 per abonné betwijfeld spr Ook oordeelde hij, dat alle salarissen van het M. H. op de gemeentebegrooting behoo ren voor te komen. Dan komt tot uiting, dat men te doen heeft met een gemeentelijk bu reau waarover de raad medezeggingschap heeft. De financieele politiek. Als de vraag gesteld wordt: zijn de moei lijkheden, die wij met de financiën hebben uit sluitend te wijten aan dit college, dan zegt spr. „neen" Hij weet, dat alle overdrij ving schaadt, en elk college zou voor moei lijkheden zitten. De grieven tegen dit collegi blijven echter groot genoeg. Een hoofdgriei is, dat dit college met de moeilukheden geen rekening wilde houden, en dat men de oogen er niet voor kan sluiten. Bij den wet houder van de financiën is het steeds „als de toestand zoo blijft", doch ook hij kon weten, dat de toestand niet zoo bleef. Het vorig jaar achtte het college, dat al tijd achter de feiten aanloopt, bezuiniging niet noodig. In een vroegere vergadering gaf de voorzitter een kernachtig oordeel over de noodzakelijkheid „dat regeeren is vooruit zien" en dat de raad niet mag worden over rompeld. Toen erkende u dat dit college door de financieele omstandigheden werd over rompeld. Over verlaging van de salarissen wilde de wethouder van financiën niet praten en hij mag dit nu niet in het antwoord op het ver slag aanvoeren als een bewijs, dat ook het college erkende „dat regeeren is vooruit zien". Het college is een vooruitstrevend col lege, dat de moeilijkheden verplaatst naar de toekomst. Hiervoor verwees hij naar de rente theorieën, waarbij de tegenwoordige waarden steeds hooger worden aangeslagen dan de toekomstige. Spr. vreesde, dat hierdoor de gemeente in de toekomst geplaatst zal wor den tegenover onoverkomelijke moeilijkheden Spr. stelde de vragen of de begrooting slui tend is; welke maatregelen het college geno men heeft om die sluitend te maken en ver volgens hoe het college oordeelde over de begrooting inverband met de toekomst Gegevens die spr. over de verdeeling van de 450.000 voor M. H. gevraagd heeft zijn spr. niet verstrekt en hij begreep het ant woord van B. en W niet, aangezien hij oor deelde, dat B. en W. dit bij de begrooting wel hadden moeten weten. Weth Westerhof diskwalifiseerde me- dedeelingen uit het M. Homdat de daar gevoerde besprekingen niet publiek kunnen zijn. De heer Vogelaar zal dit laten varen, doch hij bleef de berekeningen van het colle ge onjuist oordeelen. 320000 kwam er voor steun aan werkloozen en bij de laatste be grooting werd 240000 genoemd, hetgeen be- teekende dat er een tekort is van 80.000. In verband met de subsidie stelde spr. een vraag over de werkverschaffing waavoor 75000 was uitgetrokken, met 32000 sub sidie van het Rijk en 2000 van de provin cie. Spr. vroeg een verschil van 20000 op te helderen, aangezien uit bijlagen bleek, dat er voor werkverschaffing 95000 zal worden uitgegeven. De veronderstelling, dat er geen daling van inkomsten heeft plaats gehad achtte hij onjuist. Het college had moeten vragen wat er in het maatschappelijk leven is gebeurd, en niet mogen veronderstellen, dat de opcen- tenopbrengst gelijk zal zijn. Voorts oordeelde hij het niet juist om jaar lijks een winst van 20000 uit de ongereali seerde reserve te halen. In de vorige zitting werd al besloten de schatting van de gronden te verschuiven. Het college vreest dus een lagere schatting. Wet houder Westerhof wijdt dit aan die beroerde schatters, die niet zullen schatten zooals hij het wil, doch later zal hij het bij een lagere opbrengst bij verkoop, aan de beroerde koo pers wijten, die niet willen geven het bedrag waarvoor de grond in de boeken voorkomt. Zoo bezien is het de vraag of de begrooting wel juist is. Spr. zou het wel prettig vinden wanneer er gramofoonplaten waren van begrootings- speechjes. dan zou hij een plaat afdraaien van wethouder Westerhof, toen die tegen een wethouder van financiën sprak over sub sidiën. Spr ziet geen verschil in de bezuini gingen die door dit college werden aange bracht en door een vorig college aange bracht zijn. Hei verschil is vermoe del i'Jc dat de tegenwoordige wethouder daarbij een gekleurd potlood .gebruikt. Spr. oordeelde voorts, dat de bezuiniging nog verder moet worden doorgevoerd en .vees er op, dat het college, zoodra er zekerheid was van de regeeringssubsidie. geen belangstelling meer voor bezuiniging had en zelfs een post voor een uitvoering van het Comité voor abonne mentsvoorstellingen handhaaft en zich al leen bereid verklaarde het in de commissie te bekijken. Ook oordeelde spr. verlaging van het presentiegeld per zitting van de raadsleden noodig. al geeft hij toe. dal er ïeden kunnen zijn, die dan een offer moeten brengen In dezen tijd acht hij het echter noodig. De subsidie voor uitzending van t. b. c-patiënten wil hii onverkort hand haven. doch die voor Herwonnen Levens kracht en het Witte K'uis wil hij ook met 20 verlagen. Het college w>! wel de sub sidie van het uitzenden van kinderen met 20 verlagen Wie ernstig de t b. c wil be strijden moet allerlaatst bij het kind be ginnen. Het subsidie aan het t-k Lvt^um f 6500 wil spr ook verlagen met 20 Waarom wil het college dit handhaven en niet ten aanzien van het andere on^etwiis en ten aanzien van andere vereenigingen die maat schappelijk werk doer? Ook ziet spr niet in waarom de muziekgezelschapnen hun subsidie onveranderd moden genieten ter wijl hij den post van f 500 voot een voor stelling van het Comité /an abonnements voorstellingen wi! schrappen. Voorts stelde spr voot om de subsidie aan de Kinderbewaarplaats van f 1765 tot 1000 terugbrengen Voui 3 kinderen wordt daar voor huishoudelijke doeleinden 600 uitgetrokken. Spr acht het niet verant woord 588 subsidie per kind te blijven uitkeeren. Het fonds voor ongevallen groot f 30.000. wil spr. voorts een oogenblik laten rusten, om het doel, dat men daarin geen storting meer behoeft te doen. tater te bereiken Ten aanzien van de boventallige onderwijzers, betoogde spr. dat men er rekening mee moet houden of de neutrale school zal willen wachten tot den nieuwen cursus en daarom wil spr. onder de oogen zien wat moet ge beuren. Ook overleg met de besturen voor de bij zondere scholen is noodig ten aanzien der boventallige onderwijzers Laat de ge- meente hier het voorbeeld geven. Wij hadden van het overleg al drie jaar de vruchten kunnen plukken Spr. verwacht dat de Kamer, nu het noodwetje er uit is genomen, niet meer aan het wetsontwerp-Terpstra toekomt. Voorts oordeelde spr. dat het college ten

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1932 | | pagina 9