Atkmaarsche Courant.
JUMicaties
JxuMetw
£uchtwact
(Eitmenland
Het valsche papieren
Honden) *ter m dertigste Jaargang.
WOENSDAG 21 DECEMBER.
"Burgemeester en wethouders
van alkmaar brengen ter algemeene ken
nis dat de Gemeenteraad in zijne op 15 De
cember j.1. gehouden vergadering voor het
jaar 1933 heeft benoemd:
DE POSTVLUCHTEN OP INDIE.
DE NIEUWE VLIEGTUIGEN
VOOR DE K.L.M.
NIEUWE VLIEGTUIGTYPEN VAN DE
NEDERLANDSCHE FOKKERFABRIEK.
Een onderhoud met den heer A.
H. G. Fokker.
VLIEGTUIG OP EEN DAK.
DE „VLIEGENDE HAMBURGER" TE
BERLIJN TERUG.
R.K. WERKLIEDENVERBOND.
SOCIALISTISCHE WETHOUDERS
DOOR DE AFD. S.D.A.P. TERUG
GEROEPEN.
de REGELS van den WEG
No. 301 1932
1. Tot leden der commissie voor het ont
werpen van verordeningen tegen welker
overtreding straf is bedreigd, de heeren H.
van Drunen, D. Geels, G. H Hoijtink, S. J.
A. Keesom en Mr. P. Langeveld.
De Burgemeester is ambtshalve voorzitter
dezer commissie.
2. Tot leden der commissie van bijstand
voor de financiën, de heeren A. Bakker, G.
Venneker, S. J. A. Keesom, A. Sietsma en J.
Vogelaar.
Tot voorzitter hebben Burgemeester en
Wethouders aangewezen den heer J. Wester
hof, Wethouder.
3. Tot leden der commissie van bijstand
voor de publieke werken, mej. N. Carels en
de heeren H. van Drunen, D. Geels, J. Rin-
gers en W. van de Vall.
Tot voorzitter hebben Burgemeester en
Wethouders aangewezen den heer H. Klaver,
Wethouder.
4. Tot leden der commissie van bijstand
voor de plantsoenen mej. N. Carels en de
heeren H. van Drunen, D. Geels, J. Ringers
en W. van de Vall.
Tot voorzitter hebben Burgemeester en
Wethouders aangewezen den heer H. Klaver,
Wethouder.
5. Tot leden der commissie van bijstand
voor de lichtbedrijven de heeren W. J. Bu-
lens, G. H. Hoijtink, V. P. Keijsper, A.
Sietsma en D. J. Woldendorp.
Tot voorzitter hebben Burgemeester en
Wethouders aangewezen den heer T. Bonse-
ma, Wethouder.
6. Tot leden der commissie van bijstand
voor het gemeente-slachthuis, de heeren D.
Geels, D. Govers Jzn., H. C. Stoutjesdijk, W.
van de Vall en V. P. Keijsper.
Tot voorzitter hebben Burgemeester en
Wethouders aangewezen den heer T. Bonse-
ma, Wethouder.
7. Tot leden der commissie van bijstand
voor het gemeentelijk pensioen- en ongeval
lenfonds. ae heeren W. J. Bulens, G. H. Hoij
tink, S. J. A. Keesom, C. Venneker en J. Vo
gelaar.
Tot voorzitter hebben Burgemeester en
Wethouders aangewezen den heer J. Wester
hof, Wethouder.
8. Tot leden der commissie van bijstand
voor den gemeentereinigingsdienst, mej. N.
Carels en de heeren W. j. Bulens, D. Govers
Jz., W. van de Vall en D. J. Woldendorp.
Tot voorzitter hebben Burgemeester en
Wethouders aangewezen den heer G. van
Slingerland, Wethouder.
9. Tot leden der commissie van bijstand
voor het marktwezen en den havendienst de
heeren A. Bakker, W. J. Bulens, D. Govers
Jz., V. P. Keijsper en J. Ringers.
"Tot voorzitter hebben Burgemeester en
Wethouders aangewezen den heer G. van
Slingerland, Wethouder.
10. Tot leden der commissie van bijstand
voor het sportpark, de heeren H. van Dru
nen, D. Geels, Mr. P. Langeveld, A. Sietsma
en D. J. Woldendorp.
Tot voorzitter hebben Burgemeester en
Wethouders aangewezen den heer G. van
Slingerland, Wethouder.
11. Tot leden der commissie van bijstand
voor het grondbedrijf, de heeren H. van Dru
nen, D. Govers Jz., A. Sietsma, W. van de
Vall en D. J. Woldendorp.
Tot voorzitter hebben Burgemeester en
Wethouders aangewezen den heer G. van
Slingerland, Wethouder.
12. Tot leden der commissie van bijstand
voor het onderwijs, de heeren A. Bakker, S.
j. A. Keesom, H. C. Stoutjesdijk, J. Voge
laar en D. J. Woldendorp.
Tot voorzitter hebben Burgemeester en
Wethouder aangewezen den Burgemeester.
Alkmaar, 19 December 1932.
Burgemeester en Wethouders van Alkmaar,
WENDELAAR, Burgemeester.
A. KOELMA, Secretaris.
van HERMAN ANTONSEN.
25;
Thornton waarschuwde den chauffeur,
dat de weg in het dorp met scherpe bochten
omhoog begon te stijgen, om boven op de
rotsen uit te komen. Aan hun eene hand had
den ze nu tuintjes, die voor de dorpshuisjes
lagen, aan hun andere hand de klippen en
de zee. Het was hoog water. De weg was
niet meer bestraat, maar bleek niet veel meer
dan een ruw kiezelpad, hobbelig en vol ga
ten.
We kunnen beter gaan loopen, zei
Thornton waarschuwend. Het is beslist ge
vaarlijk hier te blijven rijden in het halt-
donker. Ik ben hier goed bekend.
Het viel hun heel gemakkelijk de sporen
van den anderen wagen door het kiezel te
volgen. Meer dan eens kwamen die sP°^eiJ
zoo dicht bij den rand van den afgrond, dai
Thornton onwillekeurig bleef staan.
tk ben bang, dat we niets aan uw aan
houdingsbevel zullen hebben, bemerk
hij grimmig tot Sanders.
Ze kwamen voorbij een versplinterd
*en hekwerk, waartegen de vluchtende w -
&en blijkbaar was aangebotst. Een cw„
?"jl verder bleef Sanders opeens staan, l*
handsporen hielden plotseling op. De «na
JJei' rotsen was afgebrokkeld. Op het
keld van den detective ging Thornton olat
aangekomen!6' (,,U"iS) gis,er
De Pelikaan (thuisreis) te Djask geland
Morgen zal het KLM.-vliegtuig de W'
van Amsterdam naar Batavia vertrekken.
De bemanning van dit vliegtuig zal be
staan uit de heeren G. J. Geijsendorffer, J. S.
StraL a y i Bruijncstein en S. van
Straten, die resp. als eerste bestuurder, tweede
bestuurder, werktuigkundige en radiotelegra
fist de reis zullen maken.
De post voor dit vliegtuig moet uiterlijk
hedenavond te Amsterdam zijn.
De Kon. Luchtvaartmaatschappij heeft
kt \f vt er ^agen reeds bericht is, 'aan de
N V Nederlandsche vliegtuigenfabriek Fok
ker den bouw opgedragen van twee vliegtui
gen met drie en met vier motoren. Het
eerste vliegtuig, type F Xg, zal in normaal
gebruik een kruissnelheid kunnen ontwikkelen
van 250 K.M., het tweede, type F XXXVI
van 225 K M. De F XX krijgt een intrekbaar
landingsgestel. Bij den bouw van de F XXX
VI zal er, aldus schrijft men den N.R.Crt.,
vooral naar gestreefd worden, het verblijf van
passagiers en bemanning aan boord zoodanig
te maken, dat een langdurige reis met een
dergelijk vliegtuig geen bezwaar zal opleve
ren. In het bijzonder zal worden gelet op be
perking van het geluid en het toepassen van
de nieuwe vindingen op navigatie-gebied en
daarnaast op een zoo groot mogelijk gerief
voor de passagiers.
Met dit vliegtuig zullen in Europa 32 pas
sagiers kunnen worden vervoerd, bij gebruik
op de route naar Indië is er ruimte voor 16
passagiers en 700 K.G. mail. Door de hoo-
gere kruissnelheid en het langere vliegen bij
dag, zal het met de F. XXXVI mogelijk zijn,
een regelmatig luchtverkeer op Indië te onder
houden in zes dagen. De F. XXXVI zal in
den herfst van 1933 gereed zijn.
De F XX zal reeds in den zomer van 1933
op de Europeesche lijnen in dienst worden ge
steld, daar zal de snelheid van het vliegtuig
het meest tot haar recht komen.
De bekende vliegtuigbouwer, de heer A.
H. G. Fokker, die enkele dagen te Amsterdam
vertoeft, heeft ons gistermiddag een en ander
medegedeeld in verband met de opdracht,
welke de N.V. Nederlandsche Vliegtuigen-
fabriek heeft ontvangen van de Koninklijke
Luchtvaart Maatschappij om twee nieuwe
Fokkertoestellen van een nieuw type, en wel
één met drie en een met vier motoren te
bouwen.
Het eerste type wordt aangeduid als de
F XX en de viermotorige als de F XXXVI.
De heer Fokker zette ons uiteen, dat het
groote probleem van den vliegtuigbouw in
zijn tegenwoordig stadium van ontwikkeling
draait om het vereenigen van groote snel
heid met economie, veiligheid en comfort en
het vinden van een juiste verhouding tusschen
de eerste en de andere drie factoren. De Fok
kerfabrieken hebben er de laatste twee jaren
alles op gezet om dit probleem op te lossen.
De F. XX kan als een gelukkig resultaat 'an
dit streven beschouwd worden. De bijzondere
kenmerken van dit toestel liggen in het win
nen van aanzienlijke plaatsruimte inwendig,
terwijl daarbij daarbij de uitwendige afmetin
gen kleiner zijn geworden. Iets zeer bijzon
ders is daarbij nog, dat het landingsgestel
geheel in de motorgondels kan worden opge
trokken, waardoor bij het vliegen een aan
zienlijke vermindering van den weerstand
van de lucht wordt bereikt.
De stroomlijn van deze gondels is zóó, dat
ook zij tot weinig weerstand bij het vliegen
aanleiding geven- Bovendien verdwijnt ook
het staartwiel tijdens de vluchi in de romp.
De cockpit is aanzienlijk verkleind, zonder
dat de plaatsruimte daarvan verminderd is;
verder is ook het uitzicht door de eenigszins
hoogere ligging van de cockpit belangrijk
verbeterd. Een nieuwe bijzonderheid bij dit
type is, dat aan de vleugels klappen zijn be
vestigd, die bij het landen, zoolang het toe
stel zich nog in de lucht bevindt, als „lucht-
reinmen" werken, waardoor de landingssnel
heid wordt teruggebracht tot die van de te
genwoordige machines. Door dit systeem
op zijn buik liggen en keek over den rand
heen in de diepte. De zee spoelde er om een
donker voorwerp heen en twee donkere ge
daanten dreven in de golven rond.
Op dat oogenblik begon de stoomfluit van
een der patrouilleerende kustbooten door
dringend te gillen. De uitkijk had denkelijk
het ongeluk zien gebeuren.
U hebt gelijk, zei Sanders, opstaande
en zijn kleeren afstoffend. Hier is geen bevel
tot inhechtenisneming meer noodig. De lei
steen moet weggebrokkeld zijn onder de wie
len aan den buitenkant en de wagen in on
dersteboven gerold. Dien hebben we daar
zien liggen en de beide verongelukten heb
ben we zien drijven. Dat is het eenige, wat
we voor al onze moeite hebben!
HOOFDSTUK XV.
Eindelijk.
Het vinden van Derwent's lijk, het daarop
volgend proces, de arrestatie van Devereaux
werd door de kranten rondgebazuimd. En
wat de meeste verwondering baarde, was
wel, dat de door Derwent gepleegde verduis
teringen zoo gering waren, dat ze gemakke
lijk in het reine gebracht hadden kunnen
worden, zeker door iemand, die zulk een za
kenman was als Derwent. Daarom was het
dan ook de algemeene opinie, dat een of an
der duister geheim, dat zelfs aan zijn mede
plichtigen onbekend was, hem tot zijn over
haaste vlucht gedreven had. Maar ondanks
de ijverigste nasporingen der politie bleef
dat geheim onopgehelderd. Devereux kreeg
vijf jaar dwangarbeid en in de Londensche
zakenwereld scheen niemand zich meer de
worden dus de aërodynamische eigenschap
pen van het toestel kunstmatig weggenomen.
Door de bijzondere wijze, waarop deze
klappen aan den vleugel geconstrueerd zijn,
ondervindt de stabiliteit van bet toestel geen
nadeel van de plotselinge vermindering der
snelheid in de lucht. Men heeft langdurige
proefnemingen verricht eer dit systeem als
het best denkbare werd aanvaard. De F XX
is in de eerste plaats gebouwd als een nor
male verbetering in de geleidelijke lijn van
ontwikkeling der Fokker-verkeerstoestellen.
De Fransche Luchtvaart Maatschappij Air-
Orient. die een lijn onderhoudt op Indo-
China, heeft de eerste opdracht gegeven voor
den bouw van vier van deze toestellen. Toen
de opdracht reeds in uitvoering was, kwamen
er felle protesten van de Fransche vliegtuig
nijverheid, die zich gepasseerd voelde, als ge
volg waarvan de order werd geannuleerd.
Er dreigde zelfs een ministercrisis te ont
staan! Waar echter de orde reeds tot een
begin van uitvoering was gekomen, moest
van Fransche zijde uiteraard een schadeloos
stelling worden betaald In dit verband wees
de heer Fokker erop, dat de Nederlandsche
vliegtuigindustrie niet alleen van den afzet in
het kleine Nederland kan bestaan. Buiten
Nederland worden in veertien andere landen
Fokkertoestellen gebouwd; wat men échter
noodig heeft zijn niet zoo zeer de licenties,
doch werk in het eigen land en dit wordt las
tig door invloeden, zooals deze zich thans in
Frankrijk hebben voorgedaan. In elk geval
moge dit een spoorslag zijn, dat Nederland
sche opdrachtgevers aan de nationale indus
trie de voorkeur geven. Zij toch is in staat,
elk verlangd type te bouwen.
Met den voorgenomen bouw van de F. 36
wordt een nieuw type vliegtuig geïntrodu
ceerd, dat de Nederlandsche vliegtuigen-
fabriek Fokker speciaal voor de Kon. Lucht
vaart Maatschappij gaat contrueeren. Hier
aan ligt ten grondslag het streven naar ver
korting van het aantal vliegdagen op de
Indië-route; zoowel door de snelheid on
evenredig op te voeren als de vlieguren per
dag tot twintig te verlengen.
Hiervoor was noodig een grooter comfort
van dé reizigers; dat in dien zin is opgelost,
dat zij in de gelegenheid zijn op geriefelijke
bedden hun nachtrust *e genieten.
Hoewel de F- XXXVI voor 32 passagiers is
ingericht, wordt het aantal passagiers, dat
wordt meegenomen, tot zestien terugge
bracht, om zoodoende voor de opklapbare
bedden benoodigde slaapruimte te winnen.
De heer Fokker zeide ervan overtuigd te
zijn, dat de bezwaren van de Europeesche
luchtreizigers tegen het nachtvliegen of, beter
gezegd, tegen het na donker vliegen, geleide
lijk zullen verdwijnen.
Amerika geeft daarvan thans het voor
beeld. Echter is hiervoor natuurlijk nog een
belangrijke verbetering van de grondorgani-
satie, op de route naar Indië en op andere
routes noodig. In Februari hcopt de heer
Fokker een reis per K. L. M.-vliegtuig naar
Indië te maken, teneinde daar persoonlijke in
drukken op te doen.
Vermelden wij tenslotte nog, dat de F. XX,
die in normaal gebruik een kruissnelheid zal
kunnen ontwikkelen van 250 K.M. per uur, in
Maart of April reeds zal proefvliegen. De
spanwijdte van dit toestel is ruim een meter
grooter dan die van de FXVIII.
De F. XXXVI, die een kruissnelheid zal
hebben van 225 K.M., is nog steeds in model
gereed en zal in den herfst van 1933 afge
leverd worden.
Gister viel een in de Parijsche voorstad
Anthony een vliegtuig, waarmee bravour-
stukjes werden uitgehaald, bij 't uitvoeren van
een „feuille morte op het dak van een huis.
Er ontstond brand, de piloot kwam in de
vlammen om en ook het huis vatte vlam. Het
tweede slachtoffer is een vrouw, welke met
haar beide kleinkinderen het huis bewoonde
Toen het vliegtuig op het dak terecht kwam,
vluchtte de vrouw direct met de beide kinde
ren. Zij keerde evenwel kort daarop nog eens
in het brandende gebouw terug om eenige be
zittingen te redden. Het heeft er allen schijn
van, dat ze daarbij door den sterken rook is
bedwelmd en daarna eveneens levend is ver
brand.
Het aantal gewonden bedraagt 17. Acht
hunner moesten naar het ziekenhuis worden
overgebracht. Geen der gewonden verkeert in
levensgevaar.
De „Vliegende Hamburger" is vanmiddag
om vijf uur 35 op het Lehrter Bahnhof te
Berlijn teruggekeerd.
eens zoo bekende firma Derwent en Fosdyke
te herinneren.
Maar met dit alles had Thornton op slot
van zaken niet veel te maken. Hij was slechts
een enkele maal als getuige opgeroepen en
invloedrijke vrienden hielpen hem, om zich
zooveel mogelijk aan de openbaarheid te ont
trekken. In de kranten werd hij voorgesteld
als het slachtoffer van een rechterlijke dwa
ling, aan wien de koning gratie had verleend
onder de meest eervolle omstandigheden.
Op een avond ongeveer twee maanden la
ter, kwam Thornton op uitnoodiging van
Paget, bij hem op zijn kamer. Tusschen hen
beiden was een innige vriendschap door de
omstandigheden ontstaan. Nadat ze lang met
elkaar hadden zitten praten, vroeg de advo
caat aan zijn vriend, of hij-in den laatsten
tijd nog wel eens iets van lady Marie gezien
had.
Lady je bedoelt immers la Foneuse?
vroeg Thornton, een kleur krijgend. Neen,
die die heb ik niet meer gezien sedert dien
nacht, dat we Derwent achterna zijn ge
gaan.
Op dat oogenblik kwam een oude huis
knecht binnen en overhandigde heel beschei
den een kaartje aan zijn meester.
Iemand, die ik verwachtte, zei Paget op
staande. Wil je me een oogenblik excusee-
ren?
Eenige minuten, nadat hij was heenge
gaan, werd de deurknop weer omgedraaid en
Thornton, die juist bezig was een sigaret
aan te steken, keek even om. Het volgende
oogenblik brandde hij zijn vingers aan den
lucifer, liet dien vallen en sprong overeind
met een kreet van verrassing.
Wat is dat een buitenkansje! hakkelde
EEN MOOIE PRESTATIE.
In het Himalayagebergte hebben vijf vlieg
tuigen van de Royal Air Force een vluchi
volbracht over honderden mijlen op een hoog
te van 25 550 voet. De piloten waren volko
men afhankelijk van hun zuurstofapparaten,
terwijl zij over het grootste gedeelte, dat zij
aflegden, geen geschikt landingsterrein on
der zich hadden. Om over de bergtoppen te
kunnen vliegen moesten de machines 5 mijl
boven de oppervlakte van de zee stijgen. Tij
dens den vlucht zijn tal van interessante
foto's genomen.
Maandag werd in het Jaarbeursgebouw te
Utrecht onder voorzitterschap van den heer
A. C. de Bruyn de najaarsvergadering gehou
den van het r.k. werkliedenverbond in Ne
derland.
Na de openingsrede van den voorzitter en
de behandeling van de agendapunten hield
de heer J. A. Kolkman een inleiding over het
onderwerp „De katholieke arbeidersbewe
ging en de coöperatie".
Tenslotte hield pater ir. dr. Jos. Arendt
S.J. een inleiding over gebonden economie.
ACCIJNSVRIJE HUISSLACHTINGEN.
Wijziging in de bepalingen.
De minister van economische zaken en ar
beid, heeft de schriftelijke vragen van den
heer Van den Heuvel, lid van de Tweede Ka
mer, beantwoord. Het is den minister bekend,
dat bij de uitvoering van de beschikking voor
vrijstelling van de heffingen krachtens de
crisisvarkenswet bij huisslachtingen in som
mige streken het belastingjaar 19301931
als maatstaf wordt genomen, ook indien de
aanslagen voor het belastingjaar 1931—1932
reeds zijn vastgesteld en uitgereikt.
Een wijziging van de betreffende bepalin
gen is in voorbereiding, waardoor het onder
meer mogelijk zal worden aan het gestelde
bezwaar tegemoet te komen.
Zij hadden belastingverhoo-
ging noodig geoordeeld.
In de Maandagavond gehouden vergade
ring van de afdeeling Almelo van de s.d.a.p.
is met algemeene stemmen besloten de beide
sociaal-democratische wethouders, de heeren
E. van Dronkelaar en G. Hinnen, uit het col
lege van B. en W. terug te roepen. Dit houdt
verband met de jongste raadsvergadering,
waarin de verhooging der personeele belas
ting werd verworpen.
Er zij hier aan herinnerd, dat op 16 dezer
in den gemeenteraad in behandeling kwam
een in de ontwerp-begrooting voor 1933
voorgestelde verhooging van het aantal op
centen, geheven op de hoofdsom der perso
neele belasting, en wel in dien zin, dat voor
elke categorie 50 opcenten méér worden ge
heven, waardoor het huidige getal opcenten
(50 tot 150) wordt gebracht op 100 tot 200.
Daar de bedoelde wijziging reeds op 1
Jan. a.s. in werking zou treden en vóórdien
nog koninklijke goedkeuring op het desbetref
fende besluit moest worden verkregen, bo
den B. en W. reeds toen deze verordening ter
vaststelling aan. Dit voorstel was van de
meerderheid van B. en W.
De burgemeester stelde voor op alle aan
slagen uniform 150 opcenten te heffen.
Na zeer langdurige debatten werden beide
voorstellen verworpen, zoodat de bestaande
heffing der personeele belasting gehand
haafd blijft.
RUMOERIGE RAADSVERGADERING
TE GRONINGEN.
Om een extra werkloozenuitkeering.
Het debat in de Maandagavond gehouden
raadsvergadering van Groningen heeft ge
leid tot een incident. Er was een verzoek in
gekomen van het werkloozen-strijdcomité om
aan alle gehuwde werkloozen en tewerk-
gestelden gedurende de kerstweek een kerst-
gave te geven van 10 gulden en aan alle on
gehuwde arbeiders boven de zestien jaar een
uitkeering van 5 gulden
Dit verzoek werd door de beide communis
ten, wier optreden altijd zeer bezadigd is ge
weest, met groote heftigheid verdedigd, en
er werd een fel debat gevoerd tusschen hen
en de sociaal-democraten, wien zij verweten
dat zij geen hart hadden voor de werkloozen,
omdat zij aan het kapitalisme waren vastge
groeid.
hij, zijn hand ter begroeting uitstekend.
Glimlachend reikte lady Mary Colcroft
hem haar vingertoppen.
Het spijt me echt, dat ik niet hetzelfde
in volle waarheid zeggen kan zei ze. Want
ik verwachtte u hier te vinden.
Ze bekeek hem met dien snellen vrouwelij
ken blik, die niets schijnt te zien en toch
alles in de kleinste bijzonderheden opmerkt.
Waarom bent u me zoo met opzet uit
den weg gebleven sedert dien avond?
vroeg ze opeens.
Dat ben ik niet! protesteerde hij. Maar
ik heb het erg druk gehad en dan, onze we
gen loopen immers zoover uiteen? Ik kon
geen enkele reden vinden, naar u toe te ko
men, zonder indringerig te zijn. Ik had toch
al zooveel verplichtingen tegenover u.
Haar antwoord overblufte hem totaal.
Waarom zoudt u ook een diepe dankbaar
heid voor me behoeven te koesteren? Was ik,
alles nuchter beschouwd, niet veel meer
dank aan u verschuldigd? Hebt u de taak,
die ik mezelf opgelegd had, op slot van zaken
niet voor me voleindigd? Zonder uw hulp
zou ik nu mischien nog vruchtelooze pogin
gen hebben aangewend, om Derwent zijn
verdiende loon te bezorgen en zat hij nog vei
lig en wel buiten het bereik van de wet
Dat mag uw beschouwing zijn, voor
mij heeft dat niet zooveel te beteekenen.
Maar zie nu eens naar mij, vervolgde hij, de
armen uitstrekkend, al wat ik op het oogen
blik heb en ben, dat dank ik aan uw welwil
lendheid. Ik kan nog niet vergeten, dat ik
anders me nog steeds zou moeten schuilhou
den voor de oogen der menschen en als een
uitgestootene in de maatschappij leven zou.
Is d^t geen reden tot dankbaarheid? --
Vroeger, op school, moest
je roo strafregels schrij
ven, als je ernstige foutea
maakte.
"Wanneer de weggebrui
kers óók eens strafregels
moesten schrijven, als ze
ernstige fouten maken,
dan., ja, dan waren wegen
en straten verlaten! Zóó
vaak zondigen zij tegen
Beide heeren, die zelf behooren tot het
werkloozenleger, verdedigden met klem deze
uitkeering en vooral de heer Smid verklaarde
in heftige taal, dat de werkloozen moesten
worden geholpen, opdat zij nu eens wat kon
den koopen, wat zij in geen jaren gehad had
den. Van de tribune weerklonken krei als
„De kinderen verhongeren", toen de heer
Smid verklaarde dat men straks „Vrede op
Aarde" zou vieren onderwijl men de men
schen laat „crepeeren".
De voorzitter waarschuwde den heer Smid
zoo niet voort te gaan en ontnam hem het
woord, maar de heer Smid ging met heftig
gebaar door en toen hij niet wilde zwijgen,
schorste de voorzitter de vergadering.
Na enkele minuten werd deze weer geopend
en het publiek weer op de tribune toegelaten.
De beide communisten waren nu wat ge
kalmeerd en bleven het verzoek verdedigen.
Zij waren van oordeel, dat het geld er moest
komen voor deze uitkeering. Het moest maar
gehaald worden, waar het zat.
Van den kant van B. en W. werd getracht
hen duidelijk te maken, dat het gemeente
bestuur is gebonden aan de regeeringsvoor-
schriften. De minister heeft 25 pCt. bijslag
toegekend voor het kerstfeest. Het is dus on
mogelijk aan het verzoek te voldoen.
Nadat nog een fel debat was gevoerd tus
schen den leider van de soc.-dem. fractie en
den heer Smid werd tenslottt het voorstel van
B. en W. om afwijzend op dit verzoek te be
schikken in stemming gebracht en aangeno
men met 32 tegen 2 stemmen.
CRISISPACHTWET-1932.
Een adres van de ver, van dif
van hypotheekbanken aan de
Tweede Kamer.
De Ver. van dir. van hypotheekbanken,
heeft aan de Tweede Kamer - en brief gezon
den naar aanleiding van Let ingedienc wets
ontwerp tot wijziging van de Crisispachtwet-
1932.
Eenerzijds wordt door onze Vereeniging
aldus deze brief gaarne toegegeven, dat
door de voorgestelde wijzigingen inderdaad
de in de toelichting genoemde ernstige be
zwaren worden ondervangen en wij zijn der-,
halve dankbaa. voor de voortvarendheid,
door de regeering betoond bij het wegnemen
van misstanden. Anderzijds zijn wij van mee
ning, dat ook de voorgestelde verbeteringen
de alom in den lande gevoelde bezwaren
tegen deze crisiswet niet wegnemen.
De in het Voorl. Verslag door eenige leden
uitgesproken verwachting, dat het ontwerp
in de practijk zou blijken slechts zelden noo
dig te zijn, is niet vervuld. De practijk heeft
waar gemaakt de meermalen uitgesproken
vrees, dat door zeer velen misbruik zou wor
den gemaakt van de geboden gelegenheid
om zonder eenige kosten en zonder eenig
risico hunnerzijds ten koste van den verpach
ter van een deel van hunne verplichtingen
ontslagen te worden en althans in afwach
ting van een beslissing een moratorium te
krijgen. Wij zouden daarom gaarne gezien
hebben, dat van de gelegenheid werd gebruik
gemaakt meerdere verbeteringen in de wet
aan te brengen. Op één daarvan mogen wij
de vrijheid nemen u de aandacht te vestigen
Het komt herhaaldelijk voor, dat door de
beslissingen der pachtcommissie de verpach
ter in financiëele moeilijkheden komt en niet
meer in staat is zijn verplichtingen, wat be
treft de grondlasten, poleer- en dijkgelden en
hypotheekrente, na te komen.
Volgens de thans bestaande regeling is
hem zelfs de kans ontnomen om hetzij door
eigen exploitatie, of door exploitatie voor
L.
Laten we daar niet over krakeelen, bes
te vriend, zei ze met neergeslagen oogen. La
ten we liever toegeven, dat we elkaar veel
dankbaarheid verschuldigd zijn en daarmee
uit. Maar leg me nu eens uit, waarom die
wederzijdsche dankbaarheid ons van elkaar
zou moeten vervreemden.
Geen macht ter wereld zou in staat zijn
mij te vervreemden van u, zei hij heel ge
woonweg en rustig.
Tot zijn uiterste verbazing liet ze zich op
een stoel neervallen en bedekte het gelaat
met beide handen. Ze begon te snikken, alsof
haar hart breken zou.
En toen verloor hij plotseling zijn tot nu
toe met moeite behouden zelfbeheersching.
Hij viel op zijn knieën naast haar neer, sloeg
zijn armen om haar heen en een stroom van
onsamenhangende woorden van liefde ont
snapte aan zijn lippen.
Toe, niet huilendat kan ik niet heb
benalles liever dan datik heb je lief....
ik houd van je, al weet ik wel, dat ik het niet
zeggen moest.... ik ben expres weggebleven,
omdat ik bang was, mezelf niet meester te
blijven
Hij omvatte haar beide polsen en trok bij
na met geweld haar handen voor haar ge
zicht weg.
Toe. zeg eens wat.... heb je me niets te
zeggen? fluisterde hij hijgend.
Ja, dat er op de wereld een vrouw be
staat, die meer geeft om zoo'n domme man
als jij bent, dan om heel de rest, fluisterde
zij terug.
EINDE.