Atkmaarsche Courant. JUMicaties JxuMetw £uchtwact (Eitmenland Het valsche papieren Honden) *ter m dertigste Jaargang. WOENSDAG 21 DECEMBER. "Burgemeester en wethouders van alkmaar brengen ter algemeene ken nis dat de Gemeenteraad in zijne op 15 De cember j.1. gehouden vergadering voor het jaar 1933 heeft benoemd: DE POSTVLUCHTEN OP INDIE. DE NIEUWE VLIEGTUIGEN VOOR DE K.L.M. NIEUWE VLIEGTUIGTYPEN VAN DE NEDERLANDSCHE FOKKERFABRIEK. Een onderhoud met den heer A. H. G. Fokker. VLIEGTUIG OP EEN DAK. DE „VLIEGENDE HAMBURGER" TE BERLIJN TERUG. R.K. WERKLIEDENVERBOND. SOCIALISTISCHE WETHOUDERS DOOR DE AFD. S.D.A.P. TERUG GEROEPEN. de REGELS van den WEG No. 301 1932 1. Tot leden der commissie voor het ont werpen van verordeningen tegen welker overtreding straf is bedreigd, de heeren H. van Drunen, D. Geels, G. H Hoijtink, S. J. A. Keesom en Mr. P. Langeveld. De Burgemeester is ambtshalve voorzitter dezer commissie. 2. Tot leden der commissie van bijstand voor de financiën, de heeren A. Bakker, G. Venneker, S. J. A. Keesom, A. Sietsma en J. Vogelaar. Tot voorzitter hebben Burgemeester en Wethouders aangewezen den heer J. Wester hof, Wethouder. 3. Tot leden der commissie van bijstand voor de publieke werken, mej. N. Carels en de heeren H. van Drunen, D. Geels, J. Rin- gers en W. van de Vall. Tot voorzitter hebben Burgemeester en Wethouders aangewezen den heer H. Klaver, Wethouder. 4. Tot leden der commissie van bijstand voor de plantsoenen mej. N. Carels en de heeren H. van Drunen, D. Geels, J. Ringers en W. van de Vall. Tot voorzitter hebben Burgemeester en Wethouders aangewezen den heer H. Klaver, Wethouder. 5. Tot leden der commissie van bijstand voor de lichtbedrijven de heeren W. J. Bu- lens, G. H. Hoijtink, V. P. Keijsper, A. Sietsma en D. J. Woldendorp. Tot voorzitter hebben Burgemeester en Wethouders aangewezen den heer T. Bonse- ma, Wethouder. 6. Tot leden der commissie van bijstand voor het gemeente-slachthuis, de heeren D. Geels, D. Govers Jzn., H. C. Stoutjesdijk, W. van de Vall en V. P. Keijsper. Tot voorzitter hebben Burgemeester en Wethouders aangewezen den heer T. Bonse- ma, Wethouder. 7. Tot leden der commissie van bijstand voor het gemeentelijk pensioen- en ongeval lenfonds. ae heeren W. J. Bulens, G. H. Hoij tink, S. J. A. Keesom, C. Venneker en J. Vo gelaar. Tot voorzitter hebben Burgemeester en Wethouders aangewezen den heer J. Wester hof, Wethouder. 8. Tot leden der commissie van bijstand voor den gemeentereinigingsdienst, mej. N. Carels en de heeren W. j. Bulens, D. Govers Jz., W. van de Vall en D. J. Woldendorp. Tot voorzitter hebben Burgemeester en Wethouders aangewezen den heer G. van Slingerland, Wethouder. 9. Tot leden der commissie van bijstand voor het marktwezen en den havendienst de heeren A. Bakker, W. J. Bulens, D. Govers Jz., V. P. Keijsper en J. Ringers. "Tot voorzitter hebben Burgemeester en Wethouders aangewezen den heer G. van Slingerland, Wethouder. 10. Tot leden der commissie van bijstand voor het sportpark, de heeren H. van Dru nen, D. Geels, Mr. P. Langeveld, A. Sietsma en D. J. Woldendorp. Tot voorzitter hebben Burgemeester en Wethouders aangewezen den heer G. van Slingerland, Wethouder. 11. Tot leden der commissie van bijstand voor het grondbedrijf, de heeren H. van Dru nen, D. Govers Jz., A. Sietsma, W. van de Vall en D. J. Woldendorp. Tot voorzitter hebben Burgemeester en Wethouders aangewezen den heer G. van Slingerland, Wethouder. 12. Tot leden der commissie van bijstand voor het onderwijs, de heeren A. Bakker, S. j. A. Keesom, H. C. Stoutjesdijk, J. Voge laar en D. J. Woldendorp. Tot voorzitter hebben Burgemeester en Wethouder aangewezen den Burgemeester. Alkmaar, 19 December 1932. Burgemeester en Wethouders van Alkmaar, WENDELAAR, Burgemeester. A. KOELMA, Secretaris. van HERMAN ANTONSEN. 25; Thornton waarschuwde den chauffeur, dat de weg in het dorp met scherpe bochten omhoog begon te stijgen, om boven op de rotsen uit te komen. Aan hun eene hand had den ze nu tuintjes, die voor de dorpshuisjes lagen, aan hun andere hand de klippen en de zee. Het was hoog water. De weg was niet meer bestraat, maar bleek niet veel meer dan een ruw kiezelpad, hobbelig en vol ga ten. We kunnen beter gaan loopen, zei Thornton waarschuwend. Het is beslist ge vaarlijk hier te blijven rijden in het halt- donker. Ik ben hier goed bekend. Het viel hun heel gemakkelijk de sporen van den anderen wagen door het kiezel te volgen. Meer dan eens kwamen die sP°^eiJ zoo dicht bij den rand van den afgrond, dai Thornton onwillekeurig bleef staan. tk ben bang, dat we niets aan uw aan houdingsbevel zullen hebben, bemerk hij grimmig tot Sanders. Ze kwamen voorbij een versplinterd *en hekwerk, waartegen de vluchtende w - &en blijkbaar was aangebotst. Een cw„ ?"jl verder bleef Sanders opeens staan, l* handsporen hielden plotseling op. De «na JJei' rotsen was afgebrokkeld. Op het keld van den detective ging Thornton olat aangekomen!6' (,,U"iS) gis,er De Pelikaan (thuisreis) te Djask geland Morgen zal het KLM.-vliegtuig de W' van Amsterdam naar Batavia vertrekken. De bemanning van dit vliegtuig zal be staan uit de heeren G. J. Geijsendorffer, J. S. StraL a y i Bruijncstein en S. van Straten, die resp. als eerste bestuurder, tweede bestuurder, werktuigkundige en radiotelegra fist de reis zullen maken. De post voor dit vliegtuig moet uiterlijk hedenavond te Amsterdam zijn. De Kon. Luchtvaartmaatschappij heeft kt \f vt er ^agen reeds bericht is, 'aan de N V Nederlandsche vliegtuigenfabriek Fok ker den bouw opgedragen van twee vliegtui gen met drie en met vier motoren. Het eerste vliegtuig, type F Xg, zal in normaal gebruik een kruissnelheid kunnen ontwikkelen van 250 K.M., het tweede, type F XXXVI van 225 K M. De F XX krijgt een intrekbaar landingsgestel. Bij den bouw van de F XXX VI zal er, aldus schrijft men den N.R.Crt., vooral naar gestreefd worden, het verblijf van passagiers en bemanning aan boord zoodanig te maken, dat een langdurige reis met een dergelijk vliegtuig geen bezwaar zal opleve ren. In het bijzonder zal worden gelet op be perking van het geluid en het toepassen van de nieuwe vindingen op navigatie-gebied en daarnaast op een zoo groot mogelijk gerief voor de passagiers. Met dit vliegtuig zullen in Europa 32 pas sagiers kunnen worden vervoerd, bij gebruik op de route naar Indië is er ruimte voor 16 passagiers en 700 K.G. mail. Door de hoo- gere kruissnelheid en het langere vliegen bij dag, zal het met de F. XXXVI mogelijk zijn, een regelmatig luchtverkeer op Indië te onder houden in zes dagen. De F. XXXVI zal in den herfst van 1933 gereed zijn. De F XX zal reeds in den zomer van 1933 op de Europeesche lijnen in dienst worden ge steld, daar zal de snelheid van het vliegtuig het meest tot haar recht komen. De bekende vliegtuigbouwer, de heer A. H. G. Fokker, die enkele dagen te Amsterdam vertoeft, heeft ons gistermiddag een en ander medegedeeld in verband met de opdracht, welke de N.V. Nederlandsche Vliegtuigen- fabriek heeft ontvangen van de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij om twee nieuwe Fokkertoestellen van een nieuw type, en wel één met drie en een met vier motoren te bouwen. Het eerste type wordt aangeduid als de F XX en de viermotorige als de F XXXVI. De heer Fokker zette ons uiteen, dat het groote probleem van den vliegtuigbouw in zijn tegenwoordig stadium van ontwikkeling draait om het vereenigen van groote snel heid met economie, veiligheid en comfort en het vinden van een juiste verhouding tusschen de eerste en de andere drie factoren. De Fok kerfabrieken hebben er de laatste twee jaren alles op gezet om dit probleem op te lossen. De F. XX kan als een gelukkig resultaat 'an dit streven beschouwd worden. De bijzondere kenmerken van dit toestel liggen in het win nen van aanzienlijke plaatsruimte inwendig, terwijl daarbij daarbij de uitwendige afmetin gen kleiner zijn geworden. Iets zeer bijzon ders is daarbij nog, dat het landingsgestel geheel in de motorgondels kan worden opge trokken, waardoor bij het vliegen een aan zienlijke vermindering van den weerstand van de lucht wordt bereikt. De stroomlijn van deze gondels is zóó, dat ook zij tot weinig weerstand bij het vliegen aanleiding geven- Bovendien verdwijnt ook het staartwiel tijdens de vluchi in de romp. De cockpit is aanzienlijk verkleind, zonder dat de plaatsruimte daarvan verminderd is; verder is ook het uitzicht door de eenigszins hoogere ligging van de cockpit belangrijk verbeterd. Een nieuwe bijzonderheid bij dit type is, dat aan de vleugels klappen zijn be vestigd, die bij het landen, zoolang het toe stel zich nog in de lucht bevindt, als „lucht- reinmen" werken, waardoor de landingssnel heid wordt teruggebracht tot die van de te genwoordige machines. Door dit systeem op zijn buik liggen en keek over den rand heen in de diepte. De zee spoelde er om een donker voorwerp heen en twee donkere ge daanten dreven in de golven rond. Op dat oogenblik begon de stoomfluit van een der patrouilleerende kustbooten door dringend te gillen. De uitkijk had denkelijk het ongeluk zien gebeuren. U hebt gelijk, zei Sanders, opstaande en zijn kleeren afstoffend. Hier is geen bevel tot inhechtenisneming meer noodig. De lei steen moet weggebrokkeld zijn onder de wie len aan den buitenkant en de wagen in on dersteboven gerold. Dien hebben we daar zien liggen en de beide verongelukten heb ben we zien drijven. Dat is het eenige, wat we voor al onze moeite hebben! HOOFDSTUK XV. Eindelijk. Het vinden van Derwent's lijk, het daarop volgend proces, de arrestatie van Devereaux werd door de kranten rondgebazuimd. En wat de meeste verwondering baarde, was wel, dat de door Derwent gepleegde verduis teringen zoo gering waren, dat ze gemakke lijk in het reine gebracht hadden kunnen worden, zeker door iemand, die zulk een za kenman was als Derwent. Daarom was het dan ook de algemeene opinie, dat een of an der duister geheim, dat zelfs aan zijn mede plichtigen onbekend was, hem tot zijn over haaste vlucht gedreven had. Maar ondanks de ijverigste nasporingen der politie bleef dat geheim onopgehelderd. Devereux kreeg vijf jaar dwangarbeid en in de Londensche zakenwereld scheen niemand zich meer de worden dus de aërodynamische eigenschap pen van het toestel kunstmatig weggenomen. Door de bijzondere wijze, waarop deze klappen aan den vleugel geconstrueerd zijn, ondervindt de stabiliteit van bet toestel geen nadeel van de plotselinge vermindering der snelheid in de lucht. Men heeft langdurige proefnemingen verricht eer dit systeem als het best denkbare werd aanvaard. De F XX is in de eerste plaats gebouwd als een nor male verbetering in de geleidelijke lijn van ontwikkeling der Fokker-verkeerstoestellen. De Fransche Luchtvaart Maatschappij Air- Orient. die een lijn onderhoudt op Indo- China, heeft de eerste opdracht gegeven voor den bouw van vier van deze toestellen. Toen de opdracht reeds in uitvoering was, kwamen er felle protesten van de Fransche vliegtuig nijverheid, die zich gepasseerd voelde, als ge volg waarvan de order werd geannuleerd. Er dreigde zelfs een ministercrisis te ont staan! Waar echter de orde reeds tot een begin van uitvoering was gekomen, moest van Fransche zijde uiteraard een schadeloos stelling worden betaald In dit verband wees de heer Fokker erop, dat de Nederlandsche vliegtuigindustrie niet alleen van den afzet in het kleine Nederland kan bestaan. Buiten Nederland worden in veertien andere landen Fokkertoestellen gebouwd; wat men échter noodig heeft zijn niet zoo zeer de licenties, doch werk in het eigen land en dit wordt las tig door invloeden, zooals deze zich thans in Frankrijk hebben voorgedaan. In elk geval moge dit een spoorslag zijn, dat Nederland sche opdrachtgevers aan de nationale indus trie de voorkeur geven. Zij toch is in staat, elk verlangd type te bouwen. Met den voorgenomen bouw van de F. 36 wordt een nieuw type vliegtuig geïntrodu ceerd, dat de Nederlandsche vliegtuigen- fabriek Fokker speciaal voor de Kon. Lucht vaart Maatschappij gaat contrueeren. Hier aan ligt ten grondslag het streven naar ver korting van het aantal vliegdagen op de Indië-route; zoowel door de snelheid on evenredig op te voeren als de vlieguren per dag tot twintig te verlengen. Hiervoor was noodig een grooter comfort van dé reizigers; dat in dien zin is opgelost, dat zij in de gelegenheid zijn op geriefelijke bedden hun nachtrust *e genieten. Hoewel de F- XXXVI voor 32 passagiers is ingericht, wordt het aantal passagiers, dat wordt meegenomen, tot zestien terugge bracht, om zoodoende voor de opklapbare bedden benoodigde slaapruimte te winnen. De heer Fokker zeide ervan overtuigd te zijn, dat de bezwaren van de Europeesche luchtreizigers tegen het nachtvliegen of, beter gezegd, tegen het na donker vliegen, geleide lijk zullen verdwijnen. Amerika geeft daarvan thans het voor beeld. Echter is hiervoor natuurlijk nog een belangrijke verbetering van de grondorgani- satie, op de route naar Indië en op andere routes noodig. In Februari hcopt de heer Fokker een reis per K. L. M.-vliegtuig naar Indië te maken, teneinde daar persoonlijke in drukken op te doen. Vermelden wij tenslotte nog, dat de F. XX, die in normaal gebruik een kruissnelheid zal kunnen ontwikkelen van 250 K.M. per uur, in Maart of April reeds zal proefvliegen. De spanwijdte van dit toestel is ruim een meter grooter dan die van de FXVIII. De F. XXXVI, die een kruissnelheid zal hebben van 225 K.M., is nog steeds in model gereed en zal in den herfst van 1933 afge leverd worden. Gister viel een in de Parijsche voorstad Anthony een vliegtuig, waarmee bravour- stukjes werden uitgehaald, bij 't uitvoeren van een „feuille morte op het dak van een huis. Er ontstond brand, de piloot kwam in de vlammen om en ook het huis vatte vlam. Het tweede slachtoffer is een vrouw, welke met haar beide kleinkinderen het huis bewoonde Toen het vliegtuig op het dak terecht kwam, vluchtte de vrouw direct met de beide kinde ren. Zij keerde evenwel kort daarop nog eens in het brandende gebouw terug om eenige be zittingen te redden. Het heeft er allen schijn van, dat ze daarbij door den sterken rook is bedwelmd en daarna eveneens levend is ver brand. Het aantal gewonden bedraagt 17. Acht hunner moesten naar het ziekenhuis worden overgebracht. Geen der gewonden verkeert in levensgevaar. De „Vliegende Hamburger" is vanmiddag om vijf uur 35 op het Lehrter Bahnhof te Berlijn teruggekeerd. eens zoo bekende firma Derwent en Fosdyke te herinneren. Maar met dit alles had Thornton op slot van zaken niet veel te maken. Hij was slechts een enkele maal als getuige opgeroepen en invloedrijke vrienden hielpen hem, om zich zooveel mogelijk aan de openbaarheid te ont trekken. In de kranten werd hij voorgesteld als het slachtoffer van een rechterlijke dwa ling, aan wien de koning gratie had verleend onder de meest eervolle omstandigheden. Op een avond ongeveer twee maanden la ter, kwam Thornton op uitnoodiging van Paget, bij hem op zijn kamer. Tusschen hen beiden was een innige vriendschap door de omstandigheden ontstaan. Nadat ze lang met elkaar hadden zitten praten, vroeg de advo caat aan zijn vriend, of hij-in den laatsten tijd nog wel eens iets van lady Marie gezien had. Lady je bedoelt immers la Foneuse? vroeg Thornton, een kleur krijgend. Neen, die die heb ik niet meer gezien sedert dien nacht, dat we Derwent achterna zijn ge gaan. Op dat oogenblik kwam een oude huis knecht binnen en overhandigde heel beschei den een kaartje aan zijn meester. Iemand, die ik verwachtte, zei Paget op staande. Wil je me een oogenblik excusee- ren? Eenige minuten, nadat hij was heenge gaan, werd de deurknop weer omgedraaid en Thornton, die juist bezig was een sigaret aan te steken, keek even om. Het volgende oogenblik brandde hij zijn vingers aan den lucifer, liet dien vallen en sprong overeind met een kreet van verrassing. Wat is dat een buitenkansje! hakkelde EEN MOOIE PRESTATIE. In het Himalayagebergte hebben vijf vlieg tuigen van de Royal Air Force een vluchi volbracht over honderden mijlen op een hoog te van 25 550 voet. De piloten waren volko men afhankelijk van hun zuurstofapparaten, terwijl zij over het grootste gedeelte, dat zij aflegden, geen geschikt landingsterrein on der zich hadden. Om over de bergtoppen te kunnen vliegen moesten de machines 5 mijl boven de oppervlakte van de zee stijgen. Tij dens den vlucht zijn tal van interessante foto's genomen. Maandag werd in het Jaarbeursgebouw te Utrecht onder voorzitterschap van den heer A. C. de Bruyn de najaarsvergadering gehou den van het r.k. werkliedenverbond in Ne derland. Na de openingsrede van den voorzitter en de behandeling van de agendapunten hield de heer J. A. Kolkman een inleiding over het onderwerp „De katholieke arbeidersbewe ging en de coöperatie". Tenslotte hield pater ir. dr. Jos. Arendt S.J. een inleiding over gebonden economie. ACCIJNSVRIJE HUISSLACHTINGEN. Wijziging in de bepalingen. De minister van economische zaken en ar beid, heeft de schriftelijke vragen van den heer Van den Heuvel, lid van de Tweede Ka mer, beantwoord. Het is den minister bekend, dat bij de uitvoering van de beschikking voor vrijstelling van de heffingen krachtens de crisisvarkenswet bij huisslachtingen in som mige streken het belastingjaar 19301931 als maatstaf wordt genomen, ook indien de aanslagen voor het belastingjaar 1931—1932 reeds zijn vastgesteld en uitgereikt. Een wijziging van de betreffende bepalin gen is in voorbereiding, waardoor het onder meer mogelijk zal worden aan het gestelde bezwaar tegemoet te komen. Zij hadden belastingverhoo- ging noodig geoordeeld. In de Maandagavond gehouden vergade ring van de afdeeling Almelo van de s.d.a.p. is met algemeene stemmen besloten de beide sociaal-democratische wethouders, de heeren E. van Dronkelaar en G. Hinnen, uit het col lege van B. en W. terug te roepen. Dit houdt verband met de jongste raadsvergadering, waarin de verhooging der personeele belas ting werd verworpen. Er zij hier aan herinnerd, dat op 16 dezer in den gemeenteraad in behandeling kwam een in de ontwerp-begrooting voor 1933 voorgestelde verhooging van het aantal op centen, geheven op de hoofdsom der perso neele belasting, en wel in dien zin, dat voor elke categorie 50 opcenten méér worden ge heven, waardoor het huidige getal opcenten (50 tot 150) wordt gebracht op 100 tot 200. Daar de bedoelde wijziging reeds op 1 Jan. a.s. in werking zou treden en vóórdien nog koninklijke goedkeuring op het desbetref fende besluit moest worden verkregen, bo den B. en W. reeds toen deze verordening ter vaststelling aan. Dit voorstel was van de meerderheid van B. en W. De burgemeester stelde voor op alle aan slagen uniform 150 opcenten te heffen. Na zeer langdurige debatten werden beide voorstellen verworpen, zoodat de bestaande heffing der personeele belasting gehand haafd blijft. RUMOERIGE RAADSVERGADERING TE GRONINGEN. Om een extra werkloozenuitkeering. Het debat in de Maandagavond gehouden raadsvergadering van Groningen heeft ge leid tot een incident. Er was een verzoek in gekomen van het werkloozen-strijdcomité om aan alle gehuwde werkloozen en tewerk- gestelden gedurende de kerstweek een kerst- gave te geven van 10 gulden en aan alle on gehuwde arbeiders boven de zestien jaar een uitkeering van 5 gulden Dit verzoek werd door de beide communis ten, wier optreden altijd zeer bezadigd is ge weest, met groote heftigheid verdedigd, en er werd een fel debat gevoerd tusschen hen en de sociaal-democraten, wien zij verweten dat zij geen hart hadden voor de werkloozen, omdat zij aan het kapitalisme waren vastge groeid. hij, zijn hand ter begroeting uitstekend. Glimlachend reikte lady Mary Colcroft hem haar vingertoppen. Het spijt me echt, dat ik niet hetzelfde in volle waarheid zeggen kan zei ze. Want ik verwachtte u hier te vinden. Ze bekeek hem met dien snellen vrouwelij ken blik, die niets schijnt te zien en toch alles in de kleinste bijzonderheden opmerkt. Waarom bent u me zoo met opzet uit den weg gebleven sedert dien avond? vroeg ze opeens. Dat ben ik niet! protesteerde hij. Maar ik heb het erg druk gehad en dan, onze we gen loopen immers zoover uiteen? Ik kon geen enkele reden vinden, naar u toe te ko men, zonder indringerig te zijn. Ik had toch al zooveel verplichtingen tegenover u. Haar antwoord overblufte hem totaal. Waarom zoudt u ook een diepe dankbaar heid voor me behoeven te koesteren? Was ik, alles nuchter beschouwd, niet veel meer dank aan u verschuldigd? Hebt u de taak, die ik mezelf opgelegd had, op slot van zaken niet voor me voleindigd? Zonder uw hulp zou ik nu mischien nog vruchtelooze pogin gen hebben aangewend, om Derwent zijn verdiende loon te bezorgen en zat hij nog vei lig en wel buiten het bereik van de wet Dat mag uw beschouwing zijn, voor mij heeft dat niet zooveel te beteekenen. Maar zie nu eens naar mij, vervolgde hij, de armen uitstrekkend, al wat ik op het oogen blik heb en ben, dat dank ik aan uw welwil lendheid. Ik kan nog niet vergeten, dat ik anders me nog steeds zou moeten schuilhou den voor de oogen der menschen en als een uitgestootene in de maatschappij leven zou. Is d^t geen reden tot dankbaarheid? -- Vroeger, op school, moest je roo strafregels schrij ven, als je ernstige foutea maakte. "Wanneer de weggebrui kers óók eens strafregels moesten schrijven, als ze ernstige fouten maken, dan., ja, dan waren wegen en straten verlaten! Zóó vaak zondigen zij tegen Beide heeren, die zelf behooren tot het werkloozenleger, verdedigden met klem deze uitkeering en vooral de heer Smid verklaarde in heftige taal, dat de werkloozen moesten worden geholpen, opdat zij nu eens wat kon den koopen, wat zij in geen jaren gehad had den. Van de tribune weerklonken krei als „De kinderen verhongeren", toen de heer Smid verklaarde dat men straks „Vrede op Aarde" zou vieren onderwijl men de men schen laat „crepeeren". De voorzitter waarschuwde den heer Smid zoo niet voort te gaan en ontnam hem het woord, maar de heer Smid ging met heftig gebaar door en toen hij niet wilde zwijgen, schorste de voorzitter de vergadering. Na enkele minuten werd deze weer geopend en het publiek weer op de tribune toegelaten. De beide communisten waren nu wat ge kalmeerd en bleven het verzoek verdedigen. Zij waren van oordeel, dat het geld er moest komen voor deze uitkeering. Het moest maar gehaald worden, waar het zat. Van den kant van B. en W. werd getracht hen duidelijk te maken, dat het gemeente bestuur is gebonden aan de regeeringsvoor- schriften. De minister heeft 25 pCt. bijslag toegekend voor het kerstfeest. Het is dus on mogelijk aan het verzoek te voldoen. Nadat nog een fel debat was gevoerd tus schen den leider van de soc.-dem. fractie en den heer Smid werd tenslottt het voorstel van B. en W. om afwijzend op dit verzoek te be schikken in stemming gebracht en aangeno men met 32 tegen 2 stemmen. CRISISPACHTWET-1932. Een adres van de ver, van dif van hypotheekbanken aan de Tweede Kamer. De Ver. van dir. van hypotheekbanken, heeft aan de Tweede Kamer - en brief gezon den naar aanleiding van Let ingedienc wets ontwerp tot wijziging van de Crisispachtwet- 1932. Eenerzijds wordt door onze Vereeniging aldus deze brief gaarne toegegeven, dat door de voorgestelde wijzigingen inderdaad de in de toelichting genoemde ernstige be zwaren worden ondervangen en wij zijn der-, halve dankbaa. voor de voortvarendheid, door de regeering betoond bij het wegnemen van misstanden. Anderzijds zijn wij van mee ning, dat ook de voorgestelde verbeteringen de alom in den lande gevoelde bezwaren tegen deze crisiswet niet wegnemen. De in het Voorl. Verslag door eenige leden uitgesproken verwachting, dat het ontwerp in de practijk zou blijken slechts zelden noo dig te zijn, is niet vervuld. De practijk heeft waar gemaakt de meermalen uitgesproken vrees, dat door zeer velen misbruik zou wor den gemaakt van de geboden gelegenheid om zonder eenige kosten en zonder eenig risico hunnerzijds ten koste van den verpach ter van een deel van hunne verplichtingen ontslagen te worden en althans in afwach ting van een beslissing een moratorium te krijgen. Wij zouden daarom gaarne gezien hebben, dat van de gelegenheid werd gebruik gemaakt meerdere verbeteringen in de wet aan te brengen. Op één daarvan mogen wij de vrijheid nemen u de aandacht te vestigen Het komt herhaaldelijk voor, dat door de beslissingen der pachtcommissie de verpach ter in financiëele moeilijkheden komt en niet meer in staat is zijn verplichtingen, wat be treft de grondlasten, poleer- en dijkgelden en hypotheekrente, na te komen. Volgens de thans bestaande regeling is hem zelfs de kans ontnomen om hetzij door eigen exploitatie, of door exploitatie voor L. Laten we daar niet over krakeelen, bes te vriend, zei ze met neergeslagen oogen. La ten we liever toegeven, dat we elkaar veel dankbaarheid verschuldigd zijn en daarmee uit. Maar leg me nu eens uit, waarom die wederzijdsche dankbaarheid ons van elkaar zou moeten vervreemden. Geen macht ter wereld zou in staat zijn mij te vervreemden van u, zei hij heel ge woonweg en rustig. Tot zijn uiterste verbazing liet ze zich op een stoel neervallen en bedekte het gelaat met beide handen. Ze begon te snikken, alsof haar hart breken zou. En toen verloor hij plotseling zijn tot nu toe met moeite behouden zelfbeheersching. Hij viel op zijn knieën naast haar neer, sloeg zijn armen om haar heen en een stroom van onsamenhangende woorden van liefde ont snapte aan zijn lippen. Toe, niet huilendat kan ik niet heb benalles liever dan datik heb je lief.... ik houd van je, al weet ik wel, dat ik het niet zeggen moest.... ik ben expres weggebleven, omdat ik bang was, mezelf niet meester te blijven Hij omvatte haar beide polsen en trok bij na met geweld haar handen voor haar ge zicht weg. Toe. zeg eens wat.... heb je me niets te zeggen? fluisterde hij hijgend. Ja, dat er op de wereld een vrouw be staat, die meer geeft om zoo'n domme man als jij bent, dan om heel de rest, fluisterde zij terug. EINDE.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1932 | | pagina 19