Van Rommelzaken Hobbeltie ceum te Alkmaar om over 1932 een subsidie te verleenen van f 150 per leerling in Bergen tot een totaal bedrag van 162.50. Wethouder Apelaoc.ru wenschte uit billijk heidsoverwegingen het verzoek in te willigen. Wethouder Apeldoorn was als regel tegen uitbreiding van subsidie, doch elk jaar wordt daartegen gezondigd. Als regel wilde hij ook de wettelijke regeling. Voor het Han delsonderwijs is ook zonder wettelijke ver plichting subsidie verleend en uit billijkheids overweging is spr voor inwilliging en dit te meer omdat per leerling de helft gevraagd wordt van hetgeen voor H. B. S. en gym nasium betaald moet worden. Voor een groot deel van N.-H. is het Ly ceum een behoefte en spr. wees op het enorme fcecirag, dat het. schoolbestuur moet opbren gen. Uit Bergen volgen 12 leerlingen daar het onderw ijs en spr. is dan ook voor inwil liging van het verzoek. De heer Miltenburg merkte op, dat alle belastingbetalers mede betalen voor de leerlingen die het Gynasium bezoeken. De billijkheid brengt inwilliging van dit ver zoek mede. De heer Zeiler: De 90 komen reeds uit de openbare kas. Wij wenschen niet ver der te gaan dan de wet ons verplicht en dit omdat ook wij principieel den ondergrond niet juist oordeelen. Dr. H e m e 1 r ij k misgunt niemand zijn gebouw, doch vast staat dat er van gelijk stelling van gebouwen geen sprake is. Het recht, het onderwijs, dat de ouders wen schen is erkend Voor het L.O. voor 100 pCt. net groote uitwassen, waarbij is gebleken, dat de kosten van het onderwijs in Neder land zoo opgevoerd zijn, dat het niet te be talen is. De verschillende regelingen maken het niet zoo eenvoudig om hier van billijk heid te spreken. Is het billijk dat de ge meenschap alle kosten betaald? De heer M i 1 te nb u r g: Daar hebben Wij recht op. Dr. H e m e 1 r ij k: Ik vermoed dat op grond van de ervaringen met het L. O. de christelijke regeeringen in deze geen wets voorstel hebben inged:end. U vraagt van ge meenten wat christelijke regeeringen niet deden. Zoodra er toe wordt overgegaan is elke rem weggenomen en het mag niet ge schieden voor de regeering een bevredigend wetsvoorstel heeft ingediend. Wat u vraagt is een achteruitstelling van het openbaar onderwijs, dat het voedsel ge ven voor geestelijke eischen aan de geestelij ken laat, doch ieders gevoelen ontziet. Sipr. zal dan ook met het voorstel van de meer derheid meegaan. Weth. Apeldoorn oordeelde, dat waar de kleinste helft van de bevolking zich mis kend gevoelt, het zeker billijk is het verzoek in te willigen. Bij het handelsonderwijs deed ;men het ook. Dr. Hemelrijk: Het verhaalsrecht is op voorstel van mij en op verzoek van r.-k. ouders ingetrokken. Weth. Apeldoorn: De billijkheid zegt toch ook wat. Dr. Hemelrijk: Ik vind het standpunt van andere gemeenten een vooruit loopen op een wettelijke regeling en dus verkeerd. Men had met het gebouw zeker bescheidener kunnen handelen en ik wil de 10 juist niet geven, omdat er een rem moet blijven. Mr. Dekker was het niet met dr. He- nHriik eens. 60 van d? belastingbetalers zijn christelijk en katholiek en nemen geen genoegen met het openbaar onderwijs en moreel bestaat er verplichting tegenover de 60 belastingbetalers, dit is het idee van de pacificatie en dit gevoelt zij als billijk en zij zal dus voorstemmen. Dr. H e m e 1 r ij k: Omdat u voorstander bent van het bijz. onderwijs. Mevr. Dekker: Omdat het naar mijn gevoel dieper gaat. Dr. Hemel r ij k: Elk heeft het recht een eigen waterleiding te stichten, doch nog niet het recht om de kosten daarvan van de gemeenschap te vorderen. De heer Zeiler: Precies. Mevr. Dekke r: Wij zijn moreel ver plicht om rekening te houden met de 60 belastingbetalers. Dr. Hemejr ij k: Die hebben de rege ling toch landelijk in handen, waarom rege len zij het dan niet. De heer Miltenburg: De regeering geeft reeds 80 en 90 en men kan ook ver onderstellen, dat de regeering er ap ver trouwt, dat ook de gemeenten billijk zullen handelen. Dr. H e m e 1 r ij k oordeelde dat de re geering geen 100 geeft om het heft in handen te houden. De heer Dingerdis wees dr. Hemel rijk er op, dat in Alkmaar zijn partijgenooten allen voor de subsidie stemden. De voorzitter zeide, dat de meerder heid van het college zich aan de wettelijke re geling wil houden. Mevr. Dekker: Steun voor het vervolg onderwijs is ook niet wettelijk verplicht. Devoorzitter: Wij achtten dit noo dig en beslissen er bovendien zelf over dat het er zijn moet. Weth. Apeldoorn merkte op dat bij het Handelsonderwijs de wettelijke regeling niet is rrevolgd. De voorzitter: Dit is nooit mijn standount geweest. De heer Den Das oordeelde de opmer king van den heer Dingerdis geen gelukkige. In het algemeen ste't zijn partij zich op de wetteliike regeling. Wat in A'kmaar gebeur de geschiedde op grond van een regeerings- compromis. Het minderheidsvoorstel werd hierop aan genomen met 6 tegen 5 stemmen. Tegen de r -k en mevr. Dekker. Voorstel om den pensioengrondslag voor e i^«f-ve,dwachtfr vast te stellen op 1677 6n VOOr mei' ^oos' onderwijzeres, op Conform besloten. Vaststelling van de Gemeentebegrooting voor 1933 en die van het G. E. B., van het Gemeentelijk Woningbedrijf en van het Burgerlijk Armbestuur Bij deze voorstellen kwam mede in be handeling een voorstel om de salarissen van de wethouders met 10 te verlagen. Een voorstel om een commissie van onder zoek te benoemen naar de waterleidingtarie ven van het P. W N. en als voorzitter van die commissie wethouder Macdouald aan te wijzen. Een schrijven van Bergens Belang, inzake uitbreiding politiecorps en den verslechterden dienst van het Post-telegraaf en telefoonkan toor. Een voorstel om den tweeden veldwachter )ij de telefoon aan te sluiten. Een verzoek om een lantaarn te plaatsen aan de Adama van Scheltemaweg (ingewil ligd) een dito voor een lantaarn aan den Middengeestweg (afgewezen) een dito voor het plaatsen van een lantaarn aan het einde van de Kerkelaan (reeds ingewilligd). Een verzoek om een lantaarn te plaatsen in de Rondelaan (afgewezen). Een verzoek van de bewoners van den Geestweg om dien weg stofvrij te maken door B en W. afgewezen). Verschillende verslagen van vereenigingen. Een voorstel van B. en W. om het als ijs baan ingerichte weiland aan den Kerkendijk aan de Berger IJssportvereeniging te ver huren voor 206 Der jaar. Een voorstel om aan het schoolbestuur van de R K. Jongensschool St. Adelbertus voor het vervolgonderwijs een bedrag van f 452 toe te staan. Een voorstel om aan de Openbare Lees zaal te Alkmaar voor 1933 een subsidie van f 50 toe te staan. Een voorstel om aan de R.K. Sportver. Berdos een jaarlijksche subsidie toe te kennen van f 50. Een voorstel om de opcenten op de Perso- neele belasting van 50/10C op 75/150 te bren gen en die der hoofdsom op de Gemeente fondsbelasting van 40 op 60. Een voorstel om van 1 Jan. 1933 af aan het tarief van de stroomprijs voor grootver bruik, kracht en verwarming de bepaling toe te voegen, dat boven een verbruik van 30000 K.W.U. de stroomprijs zal bedragen 4 cent per K.W.U. Dit in verhand met het onderwijs in electrisch koken aan de St. Josepstichting. Algemeene beschouwingen. De heer V o t e bekwam hierop het woord voor algemeene beschouwingen. Spr. betoogde het volgende: Om de discussie te bekorten, heeft onze fractie besloten dat over een onderwerp slechts door één lid het woord gevoerd zal worden. Ik wilde daarom gaarne het volgende in het midden brengen: Onze fractie zal zich niet bezighouden met de bekende en ook hier in dezen raad herhaal delijk gebezigde phrase dat het kapitalisme de schuld is van de huidige wereldcrisis, maar slechts als feit constateeren dat degenen, die steeds opnieuw deze afbrekende critiek te pas en te onpas plaatsen er nimmer een sy steem tot herstel van deze crisis tegenover hebben geplaatst. Het is in dezen tijd van crisis en van ma laise voor elke gemeente uiterst moeilijk om het hoofd boven water te houden werk verschaffing vraagt zeer zware offers en ook zij die ten slotte deze moeten brengen, onder vinden in hooge mate den invloed der moei lijke tijdsomstandigheden. Onder werkverschaffing verstaan wij het streven van de overheid om een zoo groot mogelijk aantal werkloozen op dusdanige wijze aan werk te helpen, dat zr niet aan de armoede worden prijs gegeven. En daar de werkloozen in deze wereldcrisis bestaan uit arbeideis van de meest uiteenloopende takken van bedrijf en industrie, moet er naar werk gezocht worden waar de meesten van hen bruikbaar voor zijn. Uit den aard der zaak zal dat-wel voornamelijk grondwerk zijn niemand heeft tot nu toe een andere, betere oplossing gevonden. Volkomen juist is het dat er nu kans bestaat dat inderdaad een groep werklieden, n.1. de beroepsgrondwer kers, schade kunnen hebben, daar zij als vak- menschen in deze gevallen aangewezen zijn op het loon in werkverschaffing waarbij inmiddels niet uit het oog dient verloren te worden dat andere vaklieden door het uit blijven van particulier werk, in dezelfde om standigheden verkeeren. Hoe dankbaar moet de gemeente echter zijn voor den steun van de regeering, die het mogelijk maakt dat de met name genoemde en door de raad zelf op 11 October aanvaar de werkobjecten arbeidsgelegenheid geven aan alle Bergensche werkloozen. niet aan een bepaalde groep, niet aan een bepaalde klasse maar aan allen. Dat die regeeringssteun voor elke gemeente anders is. vestigde helaas den indruk, dat er over de hoegrootheid van het uurloon en over het percentage van de subsidie kon wor den gepingeld en dat is wel zeer te betreuren Even betreurenswaard is het dat de uitkee ring uit het Gemeentefonds volgens de z.g tooverformule een premie beteekent op on zuinig beheer. Volgens de uitstekende rede die burgemeester J. L. Bouma heeft gehou den bij de behandeling van de begrooting van Emmen, ontvangen de N.-Hollandsche gemeenten gemiddeld 18, in Drente f 9 per inwoner en bet geheele land 11. Bergen moet tevreden zijn met 6.3. Het is te wenschen dat B. en W. een ver zoek willen richten aan den minister om deze berekening te herzien vooral ook omdat de uitkeering zich niet aanpast aan de snelle stijging van de uitgaven voor werkverschaf fing om van andere noodzakelijke uitgaven niet te spreken; wij wijzen slechts op het on voldoend sterke politiekorps. Het is ten (.enenmale onjuist, dat de vergoe ding uit het gemeentefonds op het plattelane veel lager moet zijn dan in de steden. In de formule van artikel 4 van de wet op de finan cieele verhouding komt nog een factor in het geding en dat is de draagkrachtfactor. Deze factor zou dan volgens het principe der wet de uitkeering feitelijk moeten beheerschen en wat blijkt nudat dit principe voor onge veer 800 gemeenten niet is kunnen worden volgehouden. Een wijziging van het systeem der Gemeentefondsbelasting is dan ook dringend gewenscht. Het doet ons genoegen te hebben bemerkt dat B. en W. in de begrooting geprobeerd hebben, de meest mogelijke soberheid te be trachten en dit voelen wij als een noodzake lijkheid. Want nu reeds vragen rente en af lossing van leeningen het vierde deel van het geheele begroohngscijfer terwijl de kosten van onderwijs steeds stijgende zijn en nu reeds bijna het vijfde deel van het begroo- tingscijfer uitmaken. Belastingverhoogingen blijken noodig en in varband hiermede kun nen wij ons zeker niet vereenigen met subsi dies aan sectarische verenigingen bovendien is onze fractie pr.ncipieel tegen alles wat de verbrokkeling van ons vo!k nog meer in de hand werkt Als een der hoofdbronnen van bestaan van liet overgroote deel der gemeentenaren be schouwen wij het vreemdelingenverkeer, vooral tegenwoordig: de kurk, waarop de gemeente drijft Het ligt o. i. op den weg van het gemeente- laestuur dit bedrijf op de meest krachtige wijze te steunen, ten bate van de algemeene welvaart. Gaarne verklaren wij dat zoowel B. en W. als de geheele raad steeds getoond hebben hiertoe bereid te zijn. Toch moeten wij opmerken dat de gemeentelijke subsidie veel te laag is. Wanneei men die vergelijkt met de subsidies van andere gemeenten, dan komt Bergen wel heel sterk achteraan. Met het oog op de begrooting zijn dit jaar van ons geen voorstellen te verwachten tot verhoo ging van deze subsidie, doch wij vertrouwen dat B. en W. een volgend jaar een verhoo ging in ernstige overweging zullen nemen. Gaarne hulde aan B. en W- die met behulp van de ambtenaren in zulk 'n korten tijd het omvangrijke werk van de begrooting hebben gereed gemaakt. Maar bij alle hulde één verwijt en wel dat B. en W. den raad niet hebben gekend in een vraag van groot algemeen belang, n.1 in de adhaesiebetuiging voo~ het behoud van de rechtbank te Alkmaar en die B. en W. van Alkmaar gevraagd hadden aan de gemeente besturen van de omliggende plaatsen. Onze sympathiebetuiging zou wel niet den door slag gegeven hebben, maar wij spreken de hoop uit dat B. en W. in den vervolge den raad niet meer op deze wijze zullen uit schakelen. Ik heb gezegd. De voorzitter zeide dat 3. en W overtuigd waren van de instemming van den raad, dat zij adhaesie betuigden. De heer V o t e Dan had het ter visie gelegd moeten worden, omdat aan het hoofd van de gemeente de raad staat. De voorzitter zou dit alsnog doen. De heer Den Das verheugde zich er over, dat ook anderen thans algemeene beschouwingen hebben gehouden. Ten aanzien van de werkloosheid be toogde hij, dat in de begrooting een symptoom merkbaar is van herleving en een zakken naar de diepte. De werkverschaffing wordt gezocht in productief werk. Dit gebeurde voorheen ook, doch dan konden de arbeiders in taakvverk, nog tot een behoorlijk loon bekomen. Thans is dit uitgesloten en daarom za'. spr. voorstellen om be- paa'de werken in de vrije markt uit te voeren. Voorheen rust in de bedrijven door het volgen van vastgestelde regelingen. Gaat men thans meer de anarchie vol gen, dan krijgt men weer stakingen bij een gunstigen en uitsluitingen bij een ongunstigen conjunctuur. Spr. wees op het gevaar om normaal werk niet normaal uit te voerei Voor werkverschaffing wil hij werk in aan merking laten komen dat anders niet wordt uitgevoerd. Hij hoopte dat het adres van de werkgevers in deze dat is ingekomen ook van invloed zal zijn Voorts oordeelde hij den geest van het B. A. niet overeenkomstig den geest van dezen tijd. Een ander systeem is noodig. Spr. bepleitte het instellen van een Maat schappelijk Hulpbetoon. Daardoor kan mer. betere regelingen scheppen met volkomen controle van den raad. Spr. grootste grief is, dat daar waar geldelijke steun niet kan uitblijven, die menschen vallen onder den geest van de armenwet. Spi. oordeelde voorts, dat de radio- voerziening als overheidszaak noodza kelijk maakt een onderzook in te stel len naar de mogelijkheid van een ge meentelijk radio-distributiebedrijl. Mevr. Dekker begon met een woord van protest tegen de wijze waarop de raad wederom tijdens het Kerstfeest dat met politiek niets te mak?-* heeft met een te snel tempo de begrooting moest behandelen. Spr. wees er op dat men volgens de wei 4 maanden te laat is en gaf in over weging een volgend jaar eerder met de behandeling te beginnen. Voor B en W moge het gemakkelijk zijn, dat de raad tijd mist om zich op de hoogte te stel len doch het algemeen belang vordert dat dit wel geschiedt, 'ihans gevoelde zij zich niet competent om de begrooting juist te behandelen, zooals zij noodig oordeelde. Wij leven in een zwaren tijd Wij weten niet waaraan wij ons te hou den hebben. Zij oordeelde, dat het een belang van de gemeente om toe te ko men met zoo weinig mogelijk subsidie, omdat het Rijk toch voornen^te is, la ter de verleende subsidies op ct$gemeen- ten te verhalen. Dr. H e m e 1 r ij k Daarvan staat niets vast. Wij krijgen eerst de verkie zingen. Mevr. Dekke r stond op heti-tand- punt, dat er voor ieder een ruime be staansmogelijkheid moet zijn en dat de gemeente zuinig moet worden beheerd Pas dan is belastingverhooging veroor loofd. Voorts wees zij er op dat voor 1933 het rijkssubsidie niet bekend is. Zij oordeel de voorts, dat de raadsleden met het doen van uitgaven zoo behoorden te handelen of het hun eigen portemon- naie gold. De voorzitter wees op de conti nuïteit in de verschillende begrootingen en meende, dat de raadsleden in vorige bcgrootingen een leiddraad van volgen de kunnen hebben. Een te spoedige be handeling van een begrooting brengt ook moeilijkheden. Dr. H e m e 1 r ij k was niet voornemens ge weest algemeene beschouwingen te houden. Nu echter een nieuwe fractie zich geroepen gevoelde haar politiek standpunt, uiteen te zetten, oordeelde hij het noodig daarop critiek uit te oefenen. Juist in groote lijnen moet men zien waar de toekomst ligt in de scheiding tusschen de fracties opdat de bevol king richting kan kiezen. Spr. was niet ge woon een onbillijk verwijt op zich te laten zit ten Onbillijk is 't verwijt dat 't een phrase zou zijn, dat de diepere oorzaak van de ellende ligt waar wij die aanwijzen. Het is niet spr. bedoeling daarop dieper in te gaan. doch wel om de verschillende richtingslijnen aan te geven. Phrase beteekent een kennelijke onjuistheid. Wanneer het met een school of een gasbedrijf niet goed gaat, dan keert men zich tegen de leiding en terecht, omdat die de macht heeft misbruiken te herstellen. Wanneer U zegt, dat het kapitalisme een stelsel is en dus niet verantwoordelijk, dan wil ik dat ten deele erkennen, maar dan maakt U het zich niet gemakkelijker, want U kunt niet ontkennen, dat de leiders in eenig bedrijf niet verantwoordelijk gesteld kunnen worden voor de gevolgen van den gang van zaken, die zij zelf ook ondervinden, voor zoo ver er geen omstandigheden in het spel zijn, die zij niet kunnen beheerschen. De heer Zeiler: Precies, nu zijn wij er. Dr. H e m e 1 r ij kDe techniek en het pro ductie-systeem stellen in staat, driemaal zooveel welvaart voort te brengen als zelfs in den goeden tijd werd voortgebracht. De leiding van de productie en de techniek zijn in handen van een niet groot aantal. Met omstandigheden, die zij niet kunnen beheer schen bedoel ik natuurrampen en bodemge steldheid. Geen van die omstandigheden be let welvaart te produceeren. De eenige factor die dit belet is de onmacht van degenen, die de leiding in handen hebben en voor 50 pCt. hun onwil. Er is niemand die deze wijze van productie met zün gevolgen voor zijn rekening neemt Als men zijn onmacht erkent, is het beschei den te zwijgen en geen verwijt te richten tot hen, die de verantwoordelijkheid niet dragen. Toch zoeken wij de middelen om uit het moe ras te komen en juist daartegen vinden wij op onzen weg hen. die in de eerste plaats ge roepen zijn, middelen te beramen tot verbete ring van den toestand en wier grootste wijs held op het oogenblik is: vasthouoen aan achterlijke instellingen en instituten. Hun ontbreekt de blik om in de toekomst te zien Ook ontbreekt hun de zelfverloochening, die daarbij noodig is. De groote fout ligt in de verantwoordelijkheid van het bezit, de verant woordelijkheid van opvoeding, van leiding Ik moet dus het verwijt terugwijzen, dat wij geen middelen aanwijzen, al erken ik, dat er middelen aangewezen worden aan wier juist heid ik twijfel. Wij werken aan den opbouw van het economische leven en het scheppen van de instellingen, die dat bevorderen en zullen niet aarzelen, datgene af te keuren, dat wij niet bevorderlijk achten aan het groote doel. Dit is het richtingverschil tus schen de fractie-Voute en die van ons en komt zelfs in kleine dingen tot uiting. Wij aanvaarden niet de volle verantwoordelijk heid van den stand van zaken, wel den plicht om alles te doen om daaruit te komen Als U dat ook met Uw klasse aanvaardt, zou U op den goeden weg zijn. Feit is, dat de tariefoorlogen gevaarlijk zijn voor Europa. De heer Zeiler: Dat ben ik volkomen met U eens, maar wij zijn vrijhandelaren. Dr. H e m e 1 r ij k: Maar de leiders van de bedrijven van Uw klasse zitten achter de tolmuren. Zij stellen de regeeringen in op het meedoen aan nationale belangen. Deze vraagstukken kunnen alleen internationaal opgelost worden met opoffering van persoon lijke en nationale belangen. Er is een groote partij, die in deze richting de wereld voor gaat. In de allerlaatste plaats mogen dege nen, die de minst verantwoordelijke nositie in het productieproces innemen, verwijten tref fen. Ook mogen zij in de laatste plaats de dupe zijn. Allen worden gedupeerd, spr weet het. Maar de arbeiders worden gedu peerd waar het gaat om het naakte bestaan en onze beweging zal niet rusten, vóór wij uit het moeras zijn, mèt of zonder medewerking van anderen. In dit licht moet men het werk van onze menschen zien. Spr. gaf toe, dat er ook voor zijn richting reclame wordt gemaakt, doch was van mee ning, dat men een richting moet beoordeelen naar zijn beste vertegenwoordigers en hij za! er dan ook niet voor terugschrikken, impopu laire maatregelen te treffen wanneer hij die juist acht. Met de opmerking van den heer Voute over de uitkeering van de gemeente-fondsbelasting was cpr. het eens en spr. gaf in overweging aan B. en W om in dit opzicht de argumen ten van den heer Voute te gebruiken, wanneer met 1 Jan. de regeeringsuitkeering voor de werkverschaffing weer moet worden vastge steld. Wanneer wij niet met hand en tand hadden vastgehouden aan de rechten van de arbeiders, zou men eens gezien hebben hoe vèr het was gekomen met de armoede. Pas stapje voor stapje, na conferenties en onder handelen, worden de rechten der arbeiders erkend en het is verblijdend, dat in den strijd voor die rechten, alle arbeiders achter ons staan. Hoe zou het zijn, als de arbeiders aan particuliere liefdadigheid overgeleverd waren? In steun aan de arbeiders moeten wij zoo vèr gaan als de gemeente-financi?n het toelaten en daarbij behoort productief werk, dat toch moet gebeuren, buiten de werk verschaffing te blijven, want hoe meer van dit werk in werkverschaffing wordt uitet voerd, hoe grooter wordt de werkverschaffing en werkloosheid. 8 Hiejna werd gepauzeerd tot kwart over 2 Tweede zitting. Behandeling van de begrooting. De heer Dingerdis betoogde, dat de werkwijze van het B. A. ook bij de zijnen geen bevrediging meer vindt. Spr. is niet di, reet voor een anderen naam, doch wil, met 't oog op de groote bedragen die er bij gemoeid zijn, meer invloed van den raad. Voorts betoogde hij, dat in R.K. kringen men voor een groot deel accoord gaat met het betoog van dr. Hemelrijk, doch het pro. ductiestelsel willen leiden in christelijke baan, gebaseerd op naastenliefde. De heer Zeiler merkte op, dat dr. He. meirijk uitstekend had gesproken, doch de onbillijkheid had begaan de zijnen in den re. actionnairen hoek te drukken. Wij behooreu niet tot een politieke partij, maar zijn wel van liberalen huie en geen reactionnairen. De grondoorzaak van de ellende is niet het ka. pitalistische stelsel. Niemand minder dan Al. berda heeft gezegd, dat onder het kapitalis- tische stelsel een groote mate van welvaart was geschapen voor alle lagen van de maat* schappij, ook voor de arbeiders. Men moet de maatschappij beschouwen als een ingewik. keld uurwerk. Langs lijnen van geleidelijk heid gingen wij den goeden kant uit tot dei oorlog. Spr. wil geen discussie wie de schuld is van den oorlog, doch die vernielde het uurwerk en alle ellende en is een gevolg van den oorlog. Dr. H e m e 1 r ij k had de zaak algemeen willen stellen. Uw groep is in ieder geval ver bonden aan de liberale politiek en daarmede heeft hij deze greep willen karakteriseeren. Een speciaal argument was: wij zijn vrijhan* deiaar; het gaat echter, zooais de zaken er voor staan, niet meer zooals voor 20 jaar om vrijhandel of protectie, het gaat om anarchie of een goede regeling. Mevr. Dekker uitte nog den wensch om voortaan spoediger een begrooting in te die- nen. Weth. Macdonald vond hierin aanlei ding er op te wijzen, dat dit in dezen tijd niet mogelijk is, zonder met begrootingen te ko men, die naar niets gelijken. H.erop werd tot anikelsgewijze behande ling van de begrooting overgegaan. De wethouderssaiarissen werden met 3 pCt. verlaagd. Tot leden van een commissie om de water leidingtarieven te onderzoeken werden be- noemd mevr. Dekker en de heer Dingerdis, met den heer Macdonald als voorzitter. Aan de orde kwam de verbouwing van het raadhuis, omdat arrestantenlokalen noodig zijn, raming ƒ3100 en uitbreiding van de po litie 2000. B. en W. hadden betoogd, dat ook noodig was een lokaal met archiefruimte en een wo ning voor den ve.dwachter, doch hadden dit nog niet voorgesteld met het oog op de fi nanciën. Uitbreiding van het politiecorps met één man was echter noodig. Uitvoerig werd de noodzakelijkheid van uitbreiding van het raadhuis besproken, waarbij de voorzit' ter betoogde, dat aan minimumeischen vol daan moet worden, doch dat een nieuw raad huis, gezien de financiën nog ver weg is. Wat over 15 jaar noodig is, dient dan onder de oogen worden gezien. De commissie oordeelde het bestaande ter rein te klein voor een politiebureau met cellen en wilde in de nabijheid van het raadhuis, aan de Karei de Grootelaan een woning voor den chef-veldwachter stichten met cel len. Voor definitieve plannen zou een stuk van het terrein van het Dr. Dekkerhuis noo dig zijn. De voorzitter zeide nog, dat voor een behoorlijke bezetting één politieman meer noodig was. Ook was telefonische aanslui ting aan de woning van den veldwachter Tamminga noodig. Tenslotte werd besloten de verbouwings plannen af te wachten en daarover later te beslissen en de 2000 voor een politieman te voteeren. De heer Dingerdis wilde de beide ge< pensionneerden aie als tijdelijke politieman nen dienst doen vervangen, door menschen die men daardoor een halven boterham kan laten verdienen. Spr. gaf dit den voorzitter in overweging. De voorzitter oordeelde dit een zaak voor hem als hoofd van de politie en hij zou de besten voor deze functie blijven kiezen. Het adres van Bergens Belang, waarifl over het rijden zonder licht geklaagd werd, kwam tevens ter sprake De voorzitter had controle laten uit- 9. Hobbeltje, die nu zijn vaart ook weer wat ingehouden had, keek eens nieuwsgierig om naar zijn baas en dacht: Wat zullen we nu weer krijgen! De baas heeft weer wat hoor! En als hij naar zijn baas keek moest hij ook lachen en malle sprongen maken. 10. Met een sierlijken zwaai van Z)J eene been stapte Rommelzak nu zijn paard en zei tegen zijn makke Hola zeg! We hebben vandaag g®n° geloopen. We zullen het er maar ee van nemen met deze warmte. Hij staPn nu lachend met zijn paard naar vlonder aan den waterkant, waar groote ton stond.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1932 | | pagina 6