t
Van Rommelzaken Hobbeltie
Nieuwe Borden
voor Rijwielpaden
!Biime*t£and
B
•V
Buiten de drrpen.
kei
Lm
Sz
lee
av>
(s<
To
I
's
<n
R?
Pr
da
vi<
v<
°I
w
SC
v<
SI
Ol
ei
ri
ja
VI
tc
te
te
lc
VI
h
d
01
st
ei-
Ie
d
tc
ei
z>
Cl
h
L
h
v
v
v
w
a
li
V
v
d
w
e
1
z
V
s
b
u
r
E
M
P
h
be
Bi
he
tc
dc
or
W'
bi
PC
OF
aa
V<
co
ka
cc
lit
SC
ge
SC
!o
Si
to
ge
st
dc
gc
bc
m
k<
F»g. 1. Ood« to«ftaf»A
Bij een weg,
waarlangs een
goed rijwielpad
voorkomt, en
waar daarom de
rijweg voor rij
wielen verboden
is, plaatst men
het haIfronde
verbodsbord
(rood van kleur)
terwijl boven
dien het rijwielpad met de bekende bordjes
aangeduid wordt (zie tig. 1.)
Vanaf 1 Januari 1933 wordt deze toestand
anders aangeduid (zie tig. 2): bij den rijweg
wordt geen bord meer geplaatst en alléén bij
het rijwielpad komt een rond blauw bord te
staan met een witte fiets erop. Dat beteekent:
„Gij. wielrijders, zijt verplicht op dit pad te rijden, de
rijweg is voor U onveilig en bovendien verboden.
De aanduidingen van tig. 1 blijven geldig.
Nadere inlichtingen verschaft zoo noodig de
A.N.W.B. - Toe
ristenbond voor
Nederland, Den
Haag, Parkstraat
18-20; Am
sterdam, Kei
zersgracht
588-590.
f\%. 2. Nieuwe toestand.
Middenstand.
De positie van den handeldrijvenden en
industrieelen middenstand is uiterst moeilijk
geworden. Bijkans elke zaak had te kampen
met sterk verminderde geldomzetten, daar
zelfs bij een gelijk gebleven kwantum-verkoop,
de omzet in guldens door de veel lagere prij
zen belangrijk minder was.
Meer en meer bleek de onmogelijkheid de
algemeene onkosten nog meer te drukken,
zoolang de overheidsbedrijven, die o.a. gas,
electriciteit en water leveren, hare prijsbereke
ningen niet aanpassen aan de lagere con
junctuur.
De zaken in de steden, die door de historie
of haar aard voor het grootste deel op de be
woners van het platteland zijn aangewezen,
hadden vooral erg onder de crisis te lijden.
Het is vooral ook de industrieele midden
stand in ons gewest, die een harden dobber
heeft gehad.
Werkzaamheden in den Wierin-
germeerpolder in 1932.
Ontginning en in cul-
tuurbrenging.
De begreppeling en drainage, die met on
geveer 2000 arbeiders door drie ontginnings
maatschappijen werd uitgevoerd, kwam tegen
het einde des jaars gereed. Het gemiddeld
verdiende uurloon schommelde tusschen 49
en 50 cent.
De werkzaamheden geschiedden hoofdza
kelijk in accoordloon. Oroote hoeveelheden
draineerbuizen konden in den polder ge
plaatst worden. Thans zet de Cultuurmaat
schappij de werkzaamheden met ongeveer
500 arbeiders en 60 bedrijfsleiders voort. De
arbeiderskampen konden op één na gesloten
worden. De landarbeiders wonen voor een
deel in Slootdorp; hun aantal wordt aange
vuld door arbeiders uit den omtrek van den
polder.
Kolonisatie enbebou-
wing. In de dorpen.
Te Slotdorp kwamen in Juni 74 arbeiders-
en 8 middenstandswoningen gereed; in het
geheel werden in de maanden Juni en Juli 94
arbeiderswoningen en de middenstandswo
ningen betrokken.
Te Middenmeer werden in December 96
arbeiders- en 6 middensta-ndswoningen opge
leverd, thans voorloopig door bedrijfsleiders
betrokken; in Mei 1933 komt de definitieve
arbeidersbevolking.
Beide dorpen werden en worden voorzien
van de maatschappelijke outilage.
Electriciteit wordt door het P E N. en
water door het P.W.N. geleverd. Te Sloot-
dorp vestigden zich een arts en een wijkver*
pleegster, terwijl voorts door particulier
initiatief een magazijn voor verplegingsarti-
kelen werd ingericht.
In den nolder werden 53 landbouwschuren
gesticht en daarbij een vijftigtal dubbele ar
beiderswoningen welke' laatste geleideliik
door bedrijfsleiders worden betrekken. In
December had de aanbeseding plaats van een
twaalftal boerderijen. Uit een en ander blijk:
dat de Wieringermeer voor bouwmaterialen
een beduidend afzetgebied blijft.
Bouwperceelen voor
neringdoenden.
De grootte van oen polder werd vastge
steld op 20015 H A. In de dorpen had de
voorloopige uitgifte plaats van een aantal
perceelen in erf nacht voor neringdoenden en
klein-industriêe'en, die hieror» hun winkels en
bedriVen stichten Bovend:en werd in elk
der dorpen terrun beschikbaar gesteld voor
den bouw van een drietal kerken. een schoo'
met gvmnastiek'okaal, voor een sportterrein,
a'smede voor een transformatiestation. In elk
der dorpen werd nop een perceel voor de
sf-Vbfing van een particuliere woning toege
wezen.
De belangstelling van particuliere zijde
ne mt op dit gebied voortdurend toe en aan
tal van gegadigden w orden zoowel plapfse-
liik als schriftelijk inlichtingen verstrekt om
trent toekomstmogelijkheden in de Meer.
Zuiderzeewerken
Op 28 Mei 1932 te 13.02 ure sloot de in
houd van een keileemgrijper den laatsten
doorocht van het water over den dam af,
waarmede de afs'uiting van de Zuiderzee
was tot stand gebracht.
De huldebetuigingen, die op dezen, voor
onze geschiedenis zoo belangri'ken dag. zijn
gebracht aan de kordate mannen, die hun ga
ven en krachten dienstbaar hebuen gemaakt
aan de totstandkoming van dit prariiH'» tech
nisch wonderwerk, onderschrijft de Kamer
gaarne^
Westfriesche kanalen.
A. De kanalen Stolpen
Schagen en Schage n—
K o 1 h o r n.
De terreinstrook, waarin deze kanalen en
de daarlangs ontworpen wegen zullen wor
den aangelegd, werd, voorzoover dit nog niet
was geschied, nauwkeurig in kaart gebracht,
waarna de benoodigde eigendommen zijn
getaxeerd. Het mocht gelukken alle benoodig
de terreinen, zonder dat onteigening noodig
was, tegen redelijke prijzen in handen te
krijgen, deze terreinen zijn thans ook reeds
grootendeels bij de provincie in eigendom.
De plannen voor de werken kwamen in
hoofdzaak gereed.
Aanbesteed werden:
1. Jiet maken van eene schutsluis met vaste
brug en omlegging van den Westfrieschen
dijk te Kolhorn;
2 het maken van ijzeren deuren voor deze
sluis;
3. het maken van 4 grondduikers onder de
kanalen, t.w. 2 in den polder Schagen en 2
in den polder de Kaag;
4 de levering van tropisch hout voor 4
kanaalbruggen
5 het maken van 6 vaste bruggen in beton,
ijzer en hout, waarvan 4 over het kanaal
SchagenKolhorn en eenige duikers;
6. het maken van 2 bruggen in gewapend
beton over het kanaal Schagen—Kolhorn in
de provinciale wegen Stolpen—Schagen en
SchagenOudesluis.
Met de uitvoering van deze werken werd
begonnen.
Bestekken voor het eerste grondwerk voor
het kanaal Schagen—Kolhorn en voor de
bruggen in de Zijpe over het kanaal Stolpen
Schagen, worden thans gereed gemaakt.
Met het heemraadschap der Strijkmolens
van de Schager Koggen, den polder de Kaag
en de gemeente 3arsingerhorn werden over
eenkomsten gesloten, terwijl met de besturen
van het hoogheemraadschap Noordhollands
Noorderkwartier, den Ziipe- en Hazepolder,
den polder Schaden en de gemeente Schagen
en met de directie der Nederlandsche Spoor
wegen (ten aanzien van de kruising van de
lijn SchadenDen Helder) voorloopige over
eenstemming werd bereikt.
B Verlegging van de
boezemscheiding en
kanalen bij Alkmaar.
Het gereedmaken van de plannen voor
deze werken werd voortgezet. De voor de uit
voering van de werken noodige terreinen wer
den nader opgemeten en in kaart gebracht en
voor een gedeelte getaxeerd. Omtrent de be
noodigde terreinen te Rustenburg werden
bereidverklaringen tot verkoop ontvangen;
deze terreinen zijn ten deele reeds gekocht.
Ook werden enkele bereidverklaringen tot
verkoop van eigendommen, noodig voor den
bouw van de sluis bij Oudkarspel, verkregen,
terwijl overigens enkele terreinen, noodig
voor den aanleg van het kanaal, werden ge
kocht.
In beginsel werd overeenstemming bereikt
met de gemeente Alkmaar omtrent den opzet
der werken tusschen den Omval en Huigen-
dijk en met het waterschap de Schermeer om
trènt de belangen, die dit waterschap raken
De onderhandelingen met andere openbare
lichamen, o.a. met den polder Heerhugo
waard, werden voortgezet.
De werken worden verder voorbereid.
C. Het kanaal Oud-
ka r s p e I—K o h o r n.
Het tracé van dit kanaal werd grootendeels
nauwkeurig in kaart gebracht.
Het beloop van enkelt onderdeden wordt
nog nader bestudeerd.
Met de betrokken openbare lichamen werd
overleg gepleegd.
De verdere voorbereiding werdt voortgezet
D Vaarweg van de Zaan
door Tapsloo.t, Marker
vaart, Stierop en Alk-
maardermeer naar het
Noordhollandschkanaal.
Het baggeren van de vaargeul door het
Alkniaardermeer en een gedeelte van de
Stierop kwam met inKegrip van de inkor
ting van den sterkdam bij Akersloot ge
reed.
De verbetering van het resteerende deel
van dezen vaarweg wo^dt verder voorbereid
Wegenaanleg in 1932
De wegenverbetering werd ook in ons dis
trict door Rijk, provincie en het hoogheem
raadschap met kracht voortgezet.
Handelsregister.
Nu dit instituut tien jaren heeft gewerkt,
mogen wij wel verklaren, dat de gedachte, dat
dit register in een behoefte zou blijken te
voorzien, bewaarheid is. Geregeld groeit de
belangstelling, waarvan de toename der in
zagen getuigt, terwijl ook meer algemeen de
waarde van deze op het bedrijfsleven betrek
king hebbepde verzameling gegevens tot de
handelskringen is doorgedrongen. Het aan
tal door onze Kamer ter inzage verstrekte
dossiers van de ingeschreven zaken bedraagt
thans 38644.
In het afgeloopen jaar werden de eerste
zaken ingeschreven, die zich vol goeden moed
in den nieuwen Wieringerineerpolder hebben
gevestigd.
Van harte hoopte spr. voor deze pioniers,
dat zij in dit nieuwe gebied in afzienbaren
tijd een goed bestaan zullen mogen vinden.
Cursus W'nkelpersoneel.
De belangstelling voor dezen cursus is der
mate geluwd, dat te Alkmaar één van de zes
leergangen moest vervallen, terwijl de cursus
te Schagen in het geheel geen doorgang kon
vinden. Spr. vertrouwde echter, dat de animo
spoedig zal terugkomen, want het gegeven
onderwijs blijkt in de praktijk zeer te voldoen
en hier en daar werden uitstekende resultaten
geconstateerd. Hij bracht aan de docenten
een woord van hulde, in het bijzonder den
heer H. de Raat alhier, die bereid was, zich
na zijn dagtaak de moeite te willen getroos
ten het winkelpersoneel door zijn voortreffe
lijke en blijkbaar doeltreffende lessen te
willen voorthelpen.
Bureau van Advies voor den
Middenstand.
Thans zijn vrijwel alle middenstandsver
eenigingen bij de „B.U.V.A aangesloten
Het Bureau blijkt voor de middenstanders
„een baken in zee" te zijn.
Behoud arrondissementsrechtbank
ie Alkmaar.
Zonder aarzeling heeft de Kamer zich ge
schaard in de rij dergenen, die als één man
hebben gestreden om de bedreigde rechtbank
te Alkmaar te behouden, welke poging, dank
zij aller medewerking en de gegronde argu
menteering, die voor het behoud pleitten, met
succes is bekr ind.
Tariefsverlaging personenvervoer
Ned. Spoorwegen.
Met genoegen heeft de Kamer kennis ge
nomen met de verlaging der tarieven van de
Ned. Spoorwegen voor het vervoer van per
sonen, hetgeen ongetwijfeld voor de zaken
lieden een stimulans zal zijn méér per spoor te
reizen. In dit verband bracht spr. een woord
van dank aan den heer M A. Kolster, lid
van den Spoorwegraad voor al hetgeen hij
naar beste krachten heeft kunnen doen om tot
dit resultaat te geraken.
Alle colleges, besturen, vereenigingen en
particulieren, die de Kamer in het afgelcopen
jaar bewijzen van sympathie en medewerking
wilden betuigen, is de Kamer ten zeerste er
kentelijk.
Een behoefte was het spr., de medeleden
der K v- K. namens handel en industrie in dit
gewest te bedanken voor den arbeid, dien zij
in deze moeilijke tijden weder geheel belang
loos ten dienste van het bedrijfsleven hebben
willen stellen.
Daarnaast dankte spr. voor hun vlotte
medewerking den secretaris, den heer D. J.
Scheffel, den adjunct-secretaris, den heer H.
W. Holsmuller, alsmdè den chef van het
Handelsregister, den heer W. J. K. Burdorf,
die niettegenstaande de inkrimping van het
personeel, welke uit bezuinigingsovrwegin-
gen plaats vond, met hun kleinen staf de
werkzaamheden vlug en correct uitvoerden.
Na al de minder goede handelsverslagen
meende spr. goed te doen in herinnering te
brengen de spreuk, die hij onlangs op een
crisis-bordje heb gelezen, luidende:
„Al woedt de sterm ook nog zoo fel
toch brengt hij ons in 't eind herstel".
Moge dit herstel voor ons economische
leven in 1933 terugkeeren!
Spr. eindigde zijn rede met de woorden:
U, leden en secretaris der Ksmer. wensch
ik van harte toe. dat de hoogste zegen op Uw
arbeid en gezinsleven moge rusten in het aan
gebroken jaar 1933.
NIEUWE SPOORTAR1EVEN.
Waarom ze nog niet ingevoerd kun
nen worden.
Nu bekend is geworden, dat de reizigers
tarieven met ingang van een nader te bepalen
datum verlaagd zullen worden, wordt bij her
haling en in verschillende toonaarden de
vraag gesteld, waarom deze nieuwe tarieven,
nu zij eenmaal door den minister van Water
staat zijn goedgekeurd, niet aanstonds inge
voerd worden.
In verband hiermede deelt de afd.-chef le
klasse der Nederl. Spoorwegen, de heer A. N.
Roos, in „Spoor- en Tramwegen mede, wat
er alzoo gebeuren moet vóórdat plaatskaar-
ten volgens het nieuwe tarief afgegeven kun
nen worden.
Wij moeten hierbij de plaatskaarten onder
scheiden in:
a. plaatskaarten, welke aan de stations ge
drukt ter afgifte in voorraad zijn;
b. plaatskaarten, welke vóór de afgifte op
de stations door de plaatskaarten-drukmachi-
nes gedrukt worden en
e. plaatskaarten, welke door de op de sta
tions geplaatste automaten gedrukt en aan
het publiek afgeleverd worden.
In de eerste en tevens in de voornaamste
plaats dus de plaatskaarten, welke aan de
stations gedrukt ter afgifte in voorraad zijn.
Deze worden aan elk station in doorloopende
nummering in pakjes van 100 stuks, met een
metalen staafje op eenvoudige wijze samen
gebonden op driemaandelijksche aanvrage ver
strekt door de onder de Centrale Controle
ressorteerende plaatskaartendrukkerij. Behal
ve deze gedrukte plaatskaarten zijn de stati
ons in het bezit van plaatsbewijzen passeper-
tout, waarop het station van bestemming, de
reisweg en de prijs door den loketambtenaar
vóór afgifte ingevuld moeten worden. In het
belang van een vlugge loketbediening dient de
afgifte van deze laatste soort plaatsbewijzen
zooveel mogelijk beperkt te worden en wor
den dan ook voor bestemmingen, waarvoor de
afgifte van eenige beteekenis is, gedrukte
Elaatskaarten xerstrekt,
Bij de invoering van een nieuw tarief wor
den ook voor al deze bestemmingen aan de
verschillende stations, halten en stopplaatsen
(ruim 700 in getal) nieuwe gedrukte plaats
kaarten verstrekt, daar het vóór de afgifte
met de pen wijzigen van de prijzen te lastig
is en licht tot vergissingen aanleiding kan ge
ven.
De verstrekking van de nieuwe plaatskaar
ten aan de stations geschiedt dus niet op aan
vrage, doch ambtshalve door de plaatskaar
tendrukkerij, alwaar de voor de eerste maan
den voor de verschillende bestemmingen be
noodigde aanvallen worden vastgesteld, steu
nende op de normale afgifte, ontleend aan de
driemaandelijksche reizigersverantwoording,
en verhoogd met een percentage voor de ver
wachte grootere afgifte als gevolg van de la
gere prijzen.
Als deze aantallen voor alle stations zijn
vastgesteld en de nieuwe vrachtprijzen voor
de verschill-nde stationsverbindingen zijn uit
gerekend, kan aan de hand van de nieuwge-
maakte drukkerslijsten met het drukken der
plaatskaarten begonnen worden. Ruw geschat
zullen de 10 en 12 millioen plaatskaarten be-
noodigd zijn, die gedrukt, nagezien, opgebon
den, gestempeld (de pakjes van 100 plaats
kaarten worden namelijk door een afzonder
lijke stempelmachine op de eerste en laatste
kaart van een droogstempel en tevens aan
een der zijden van lijnen voorzien, om den
staat, waarin zij verzonden werden, ook later
te kunnen vaststellen) en verpakt moeten
worden alvorens de verzending kan plaats
hebben.
Het zal duidelijk zijn, welk een geweldige
arbeid verricht moet worden alvorens de
plaatskaarten aan de stations verstrekt kun
nen worden. Voor deze verstrekking zullen
ongeveer 200 kisten en 70 pakken noodig zijn.
Behalve deze plaatskaarten bestemd voor
de afgifte door de stations moet nog een
groot aantal biljetten, welke door het trein
personeel afgegeven worden, opnieuw gedrukt
en verstrekt worden.
De tweede soort zijn de plaatskaarten, wel
ke vóór de afgifte op de stations door de
plaatskaarten-drukmachines gedrukt worden.
Op de drukste stations, 14 in getal, zijn zoo
danige machines tot een totaal aantal van 44
geplaatst. In deze machines (Regina-plaats-
kaarten-drukmachines) wordt een blanco
kaartje van de vereischte soort en kleur inge
bracht en door middel van een voor elke be
stemming en klasse in de machine aanwezig
cliché wordt bij het overhalen van een hef
boom het kaartje bedrukt. In totaal zijn in de
44 machines bijna 24000 clichés aanwezig, dus
gemiddeld 500 per machine. Op deze clichés
komt uit den aard der zaak dus ook de ver
schuldigde vrachtprijs voor en ook hier brengt
een tariefwijziging niet het geheele cliché bui
ten gebruik behoeven te stellen zijn in de cli
chés losse, verwisselbare prijsplaatjes aange
bracht en deze zullen dus alle door andere
plaatjes vervangen moeten worden. Aan de
omwisseling van deze 24000 plaatjes zit heel
veel vast. In de eerste plaats moeten in de
klappers, die voor elk der 44 machines be
staan, de thans aangegeven prijzen voor alle
bestemmingen door nieuwe vervangen wor
den en eerst dan kan worden vastgesteld hoe
veel plaatjes van de verschillende prijzen bij
het nieuwe tarief benoodigd zullen zijn en
rekening houdende met de aantallen der
thans in de machines zich bevindende plaat
jes hoeveel nieuwe prijsplaatjes bijbesteld
moeten worden. Als deze prijsplaatjes ont
vangen zijn en dus over den geheelen nieuw
benodigden voorraad daarvan beschikt wordt,
kan een aanvang gemakt worden met het ver
wisselen der plaatjes in de clichés. Dit is niet
alleen een nauwkeurig werk, daar de kleinste
vergissing een verkeerde prijsberekening ten
gevolge zou hebben, doch ook een werk, dat
met zorg voorbereid moet worden en zoo min
mogelijk storing in de afgifte aan de loketten
mag veroorzaken; op de allerdrukste stations
bieden slechts de nachturen daarvoor gele
genheid. Bij de verwisseling van de prijsplaat
jes in de machines worden de zoogenaamde
hulpseries, dit zijn de series met gedrukte
plaatskaarten, die op elk station naast de Re-
ginamachines aanwezig zijn, in gebruik geno
men om zoodoende een of meer machines te
gelijkertijd aan den dienst te kunnen onttrek
ken. Het zal onnoodig zijn te vermelden, dat
deze hulpseries vooraf van plaatskaarten vol
gens het nieuwe tarief voorzien moeten wor
den.
Ten slotte de derde soort plaatskaarten, na
melijk die, welke door de op de stations ge
plaatste automaten gedrukt en aan het pu
bliek afgeleverd worden. Van deze automa
ten zijn er op een 12-tal stations in totaal 29
in gebruik. Deze plaatskaarten-automaten
werken bij het inwerpen van een bepaald
geldstuk en geven óf alleen de ve langde
plaatskaart óf bovendien één of meer geld
stukken terug. Zoo geeft bijvoorbeeld 'n auto
maat voor een plaatskaart ter waarde van
met 2 tabletten, hy
giënischer en prac-
fischar dan losse ta
bletten, kost slechts
10 cent.
Alleen deze beide verpakkingen garan
deeren U de echte Aspirin-tabletten, welk*
uitsluitend door de BAYER-fabrieken ver
vaardigd worden. Elke tablet, welke niet
het 3AYER-kruis draagt, is geen Aspirin.
0.55 bij inwerp van een guldenstuk, 1 kwart
je en 2 dubbeltjes terug.
oor de a.s. prijswijziging zullen dus niet
alleen nieuwe clichés in de automaten ge
plaatst moeten worden, doch zal ook het me
chanisme daarvan voor het inwerpen en te
ruggeven van andere bedragen gewijzigd die
nen te worden.
Bij het lezen van het voorafgaande zal de
vraag waarom de nieuwe tarieven niet aan
stonds na de goedkeuring ingevoerd worden
wel geen vraag meer zijn en zal het duidelijk
worden, dat hiervoor eenige maanden var
hard werken als voorbereiding noodig zijn.
PINDA-LEKKA.
Men verzoekt ons het volgende over te ne
men uit de Prov. Zwolsche en Overijss. Crt.
over de kwartieren der Pindamannetjes in
Zwolle.
Zoo opeens zijn ze ook op de straten van
onze provinciesteden verschenen, de kleine
gele mannetjes, met hun groene en roode
trommels vol pindatabletten.
Eerst was het, evenals de Yo-Yo en de
schoolpetten, een nieuwtje, dat druk bespro
ken werd, maar later, toen er steeds meer
venters met „pinda lekka" verschenen, was
er niemand meer die speciaal op hen lette. De
straten zonder pindamannetjes zijn niet meer
denkbaar; ze zijn een crisisverschijnsel ge
worden, dat later, evenals alle andere crisis-
narigheden, wel weer verdwijnen zal.
Alleen vraagt men zich nog wel eens af,
waar deze menschen eigenlijk vandaan geko
men zijn, waar en hoe ze leven en waarvan
zij bestaan, want veel verminderen doet hun
pinda-voorraad niet en toch zijn ze iederen
morgen weer op hun post.
Wij zijn, om dit te onderzoeken, er op een
mistigen avond eens op uitgetrokken. De eer
ste, die we aantroffen, was
Lin Hent
die ons, toen we vroegen waar hij vandaan
kwam, vertelde, dat hij in Hongkong geboren
was en als stoker had gevaren op een boot
van een Rotterdamsche reederij. Hij sprak
een zeldzaam taaltje, waarin zoo nu en dan
een woord Engelsch voorkwam en waaruit
viel op te maken dat hij het koud had en
graag weer terug wou naar de vuurplaat,
maar een veelzeggend schouderophalen moest
aantoonen, dat daar weinig kans op was.
Over zijn handel was Lin Hen slecht tevreden.
Uit zijn gebarentaaltje maakten we op, dat
zijn artikel niet veel aftrek meer vond, Lin
Hen zat met zijn volle trommel en keek niet
erg opgewekt. We kochten een pakje pinda
en namen toen met een „Good bye" afscheid
van den kleinen Oosterling. Veel wijzer wa
ren we uit hem niet geworden en daarom be
sloten we de Chineezen eens op te zoeken in
hun logementen, om zoo te trachten iets van
hun leventje gewaar te worden.
In Zwolle's oude stadsdeel, tusschen Broe-
ren en Buitenkant, dachten we ze wel te kun
nen aantreffen, en zoo vingen we den zwerf
tocht aan.
In hun kwartieren,
We hebben ze gevonden. In de verschillen
de logementen zaten ze rustig bij elkaar. Som
migen waren aan het kaarten, anderen praat
ten of rookten, terwijl weer anderen stil voor
zich uit zaten te staren, droomend van het
verre land. 't Leken allemaal door en door
vermoeide mannen van uiteenloopende leef
tijd. Een van hen sprak vrij duidelijk Neder-
19. uij v\<is woedend op Romuielzak
i balde zijn vuist tegen hem. Als jij
niet gauw zorgt, dat de kiespijn, die ik
van die verschrikkelijke koek van jou
beb gekregen% over is, zal ik jou bre
ken, jij magere sprinkhaan. Nou, nou,
zei Rominelzak onnoozel, die inwendig
toch moest lachen, een ber minder
drukte ook goed.
iu. ri ij trok nu een haar uit de staart
van Hobbeltje en zou deze om de kiea
binden en hem dan zoo trekken. Maat
pas had hij zijn vinger in die verschrik
kelijk groote mond gestoken om de
draad vast te leggen, of daar ging me
die hooischuur dicht en de vinger van
Rommelzak zat er tusschen. Au, au,
gilde hij, laat los. Geen denken aan
hoor, de vinger bleef gevangen,