t Van Rommelzaken Hobbeltie Nieuwe Borden voor Rijwielpaden !Biime*t£and B •V Buiten de drrpen. kei Lm Sz lee av> (s< To I 's <n R? Pr da vi< v< °I w SC v< SI Ol ei ri ja VI tc te te lc VI h d 01 st ei- Ie d tc ei z> Cl h L h v v v w a li V v d w e 1 z V s b u r E M P h be Bi he tc dc or W' bi PC OF aa V< co ka cc lit SC ge SC !o Si to ge st dc gc bc m k< F»g. 1. Ood« to«ftaf»A Bij een weg, waarlangs een goed rijwielpad voorkomt, en waar daarom de rijweg voor rij wielen verboden is, plaatst men het haIfronde verbodsbord (rood van kleur) terwijl boven dien het rijwielpad met de bekende bordjes aangeduid wordt (zie tig. 1.) Vanaf 1 Januari 1933 wordt deze toestand anders aangeduid (zie tig. 2): bij den rijweg wordt geen bord meer geplaatst en alléén bij het rijwielpad komt een rond blauw bord te staan met een witte fiets erop. Dat beteekent: „Gij. wielrijders, zijt verplicht op dit pad te rijden, de rijweg is voor U onveilig en bovendien verboden. De aanduidingen van tig. 1 blijven geldig. Nadere inlichtingen verschaft zoo noodig de A.N.W.B. - Toe ristenbond voor Nederland, Den Haag, Parkstraat 18-20; Am sterdam, Kei zersgracht 588-590. f\%. 2. Nieuwe toestand. Middenstand. De positie van den handeldrijvenden en industrieelen middenstand is uiterst moeilijk geworden. Bijkans elke zaak had te kampen met sterk verminderde geldomzetten, daar zelfs bij een gelijk gebleven kwantum-verkoop, de omzet in guldens door de veel lagere prij zen belangrijk minder was. Meer en meer bleek de onmogelijkheid de algemeene onkosten nog meer te drukken, zoolang de overheidsbedrijven, die o.a. gas, electriciteit en water leveren, hare prijsbereke ningen niet aanpassen aan de lagere con junctuur. De zaken in de steden, die door de historie of haar aard voor het grootste deel op de be woners van het platteland zijn aangewezen, hadden vooral erg onder de crisis te lijden. Het is vooral ook de industrieele midden stand in ons gewest, die een harden dobber heeft gehad. Werkzaamheden in den Wierin- germeerpolder in 1932. Ontginning en in cul- tuurbrenging. De begreppeling en drainage, die met on geveer 2000 arbeiders door drie ontginnings maatschappijen werd uitgevoerd, kwam tegen het einde des jaars gereed. Het gemiddeld verdiende uurloon schommelde tusschen 49 en 50 cent. De werkzaamheden geschiedden hoofdza kelijk in accoordloon. Oroote hoeveelheden draineerbuizen konden in den polder ge plaatst worden. Thans zet de Cultuurmaat schappij de werkzaamheden met ongeveer 500 arbeiders en 60 bedrijfsleiders voort. De arbeiderskampen konden op één na gesloten worden. De landarbeiders wonen voor een deel in Slootdorp; hun aantal wordt aange vuld door arbeiders uit den omtrek van den polder. Kolonisatie enbebou- wing. In de dorpen. Te Slotdorp kwamen in Juni 74 arbeiders- en 8 middenstandswoningen gereed; in het geheel werden in de maanden Juni en Juli 94 arbeiderswoningen en de middenstandswo ningen betrokken. Te Middenmeer werden in December 96 arbeiders- en 6 middensta-ndswoningen opge leverd, thans voorloopig door bedrijfsleiders betrokken; in Mei 1933 komt de definitieve arbeidersbevolking. Beide dorpen werden en worden voorzien van de maatschappelijke outilage. Electriciteit wordt door het P E N. en water door het P.W.N. geleverd. Te Sloot- dorp vestigden zich een arts en een wijkver* pleegster, terwijl voorts door particulier initiatief een magazijn voor verplegingsarti- kelen werd ingericht. In den nolder werden 53 landbouwschuren gesticht en daarbij een vijftigtal dubbele ar beiderswoningen welke' laatste geleideliik door bedrijfsleiders worden betrekken. In December had de aanbeseding plaats van een twaalftal boerderijen. Uit een en ander blijk: dat de Wieringermeer voor bouwmaterialen een beduidend afzetgebied blijft. Bouwperceelen voor neringdoenden. De grootte van oen polder werd vastge steld op 20015 H A. In de dorpen had de voorloopige uitgifte plaats van een aantal perceelen in erf nacht voor neringdoenden en klein-industriêe'en, die hieror» hun winkels en bedriVen stichten Bovend:en werd in elk der dorpen terrun beschikbaar gesteld voor den bouw van een drietal kerken. een schoo' met gvmnastiek'okaal, voor een sportterrein, a'smede voor een transformatiestation. In elk der dorpen werd nop een perceel voor de sf-Vbfing van een particuliere woning toege wezen. De belangstelling van particuliere zijde ne mt op dit gebied voortdurend toe en aan tal van gegadigden w orden zoowel plapfse- liik als schriftelijk inlichtingen verstrekt om trent toekomstmogelijkheden in de Meer. Zuiderzeewerken Op 28 Mei 1932 te 13.02 ure sloot de in houd van een keileemgrijper den laatsten doorocht van het water over den dam af, waarmede de afs'uiting van de Zuiderzee was tot stand gebracht. De huldebetuigingen, die op dezen, voor onze geschiedenis zoo belangri'ken dag. zijn gebracht aan de kordate mannen, die hun ga ven en krachten dienstbaar hebuen gemaakt aan de totstandkoming van dit prariiH'» tech nisch wonderwerk, onderschrijft de Kamer gaarne^ Westfriesche kanalen. A. De kanalen Stolpen Schagen en Schage n— K o 1 h o r n. De terreinstrook, waarin deze kanalen en de daarlangs ontworpen wegen zullen wor den aangelegd, werd, voorzoover dit nog niet was geschied, nauwkeurig in kaart gebracht, waarna de benoodigde eigendommen zijn getaxeerd. Het mocht gelukken alle benoodig de terreinen, zonder dat onteigening noodig was, tegen redelijke prijzen in handen te krijgen, deze terreinen zijn thans ook reeds grootendeels bij de provincie in eigendom. De plannen voor de werken kwamen in hoofdzaak gereed. Aanbesteed werden: 1. Jiet maken van eene schutsluis met vaste brug en omlegging van den Westfrieschen dijk te Kolhorn; 2 het maken van ijzeren deuren voor deze sluis; 3. het maken van 4 grondduikers onder de kanalen, t.w. 2 in den polder Schagen en 2 in den polder de Kaag; 4 de levering van tropisch hout voor 4 kanaalbruggen 5 het maken van 6 vaste bruggen in beton, ijzer en hout, waarvan 4 over het kanaal SchagenKolhorn en eenige duikers; 6. het maken van 2 bruggen in gewapend beton over het kanaal Schagen—Kolhorn in de provinciale wegen Stolpen—Schagen en SchagenOudesluis. Met de uitvoering van deze werken werd begonnen. Bestekken voor het eerste grondwerk voor het kanaal Schagen—Kolhorn en voor de bruggen in de Zijpe over het kanaal Stolpen Schagen, worden thans gereed gemaakt. Met het heemraadschap der Strijkmolens van de Schager Koggen, den polder de Kaag en de gemeente 3arsingerhorn werden over eenkomsten gesloten, terwijl met de besturen van het hoogheemraadschap Noordhollands Noorderkwartier, den Ziipe- en Hazepolder, den polder Schaden en de gemeente Schagen en met de directie der Nederlandsche Spoor wegen (ten aanzien van de kruising van de lijn SchadenDen Helder) voorloopige over eenstemming werd bereikt. B Verlegging van de boezemscheiding en kanalen bij Alkmaar. Het gereedmaken van de plannen voor deze werken werd voortgezet. De voor de uit voering van de werken noodige terreinen wer den nader opgemeten en in kaart gebracht en voor een gedeelte getaxeerd. Omtrent de be noodigde terreinen te Rustenburg werden bereidverklaringen tot verkoop ontvangen; deze terreinen zijn ten deele reeds gekocht. Ook werden enkele bereidverklaringen tot verkoop van eigendommen, noodig voor den bouw van de sluis bij Oudkarspel, verkregen, terwijl overigens enkele terreinen, noodig voor den aanleg van het kanaal, werden ge kocht. In beginsel werd overeenstemming bereikt met de gemeente Alkmaar omtrent den opzet der werken tusschen den Omval en Huigen- dijk en met het waterschap de Schermeer om trènt de belangen, die dit waterschap raken De onderhandelingen met andere openbare lichamen, o.a. met den polder Heerhugo waard, werden voortgezet. De werken worden verder voorbereid. C. Het kanaal Oud- ka r s p e I—K o h o r n. Het tracé van dit kanaal werd grootendeels nauwkeurig in kaart gebracht. Het beloop van enkelt onderdeden wordt nog nader bestudeerd. Met de betrokken openbare lichamen werd overleg gepleegd. De verdere voorbereiding werdt voortgezet D Vaarweg van de Zaan door Tapsloo.t, Marker vaart, Stierop en Alk- maardermeer naar het Noordhollandschkanaal. Het baggeren van de vaargeul door het Alkniaardermeer en een gedeelte van de Stierop kwam met inKegrip van de inkor ting van den sterkdam bij Akersloot ge reed. De verbetering van het resteerende deel van dezen vaarweg wo^dt verder voorbereid Wegenaanleg in 1932 De wegenverbetering werd ook in ons dis trict door Rijk, provincie en het hoogheem raadschap met kracht voortgezet. Handelsregister. Nu dit instituut tien jaren heeft gewerkt, mogen wij wel verklaren, dat de gedachte, dat dit register in een behoefte zou blijken te voorzien, bewaarheid is. Geregeld groeit de belangstelling, waarvan de toename der in zagen getuigt, terwijl ook meer algemeen de waarde van deze op het bedrijfsleven betrek king hebbepde verzameling gegevens tot de handelskringen is doorgedrongen. Het aan tal door onze Kamer ter inzage verstrekte dossiers van de ingeschreven zaken bedraagt thans 38644. In het afgeloopen jaar werden de eerste zaken ingeschreven, die zich vol goeden moed in den nieuwen Wieringerineerpolder hebben gevestigd. Van harte hoopte spr. voor deze pioniers, dat zij in dit nieuwe gebied in afzienbaren tijd een goed bestaan zullen mogen vinden. Cursus W'nkelpersoneel. De belangstelling voor dezen cursus is der mate geluwd, dat te Alkmaar één van de zes leergangen moest vervallen, terwijl de cursus te Schagen in het geheel geen doorgang kon vinden. Spr. vertrouwde echter, dat de animo spoedig zal terugkomen, want het gegeven onderwijs blijkt in de praktijk zeer te voldoen en hier en daar werden uitstekende resultaten geconstateerd. Hij bracht aan de docenten een woord van hulde, in het bijzonder den heer H. de Raat alhier, die bereid was, zich na zijn dagtaak de moeite te willen getroos ten het winkelpersoneel door zijn voortreffe lijke en blijkbaar doeltreffende lessen te willen voorthelpen. Bureau van Advies voor den Middenstand. Thans zijn vrijwel alle middenstandsver eenigingen bij de „B.U.V.A aangesloten Het Bureau blijkt voor de middenstanders „een baken in zee" te zijn. Behoud arrondissementsrechtbank ie Alkmaar. Zonder aarzeling heeft de Kamer zich ge schaard in de rij dergenen, die als één man hebben gestreden om de bedreigde rechtbank te Alkmaar te behouden, welke poging, dank zij aller medewerking en de gegronde argu menteering, die voor het behoud pleitten, met succes is bekr ind. Tariefsverlaging personenvervoer Ned. Spoorwegen. Met genoegen heeft de Kamer kennis ge nomen met de verlaging der tarieven van de Ned. Spoorwegen voor het vervoer van per sonen, hetgeen ongetwijfeld voor de zaken lieden een stimulans zal zijn méér per spoor te reizen. In dit verband bracht spr. een woord van dank aan den heer M A. Kolster, lid van den Spoorwegraad voor al hetgeen hij naar beste krachten heeft kunnen doen om tot dit resultaat te geraken. Alle colleges, besturen, vereenigingen en particulieren, die de Kamer in het afgelcopen jaar bewijzen van sympathie en medewerking wilden betuigen, is de Kamer ten zeerste er kentelijk. Een behoefte was het spr., de medeleden der K v- K. namens handel en industrie in dit gewest te bedanken voor den arbeid, dien zij in deze moeilijke tijden weder geheel belang loos ten dienste van het bedrijfsleven hebben willen stellen. Daarnaast dankte spr. voor hun vlotte medewerking den secretaris, den heer D. J. Scheffel, den adjunct-secretaris, den heer H. W. Holsmuller, alsmdè den chef van het Handelsregister, den heer W. J. K. Burdorf, die niettegenstaande de inkrimping van het personeel, welke uit bezuinigingsovrwegin- gen plaats vond, met hun kleinen staf de werkzaamheden vlug en correct uitvoerden. Na al de minder goede handelsverslagen meende spr. goed te doen in herinnering te brengen de spreuk, die hij onlangs op een crisis-bordje heb gelezen, luidende: „Al woedt de sterm ook nog zoo fel toch brengt hij ons in 't eind herstel". Moge dit herstel voor ons economische leven in 1933 terugkeeren! Spr. eindigde zijn rede met de woorden: U, leden en secretaris der Ksmer. wensch ik van harte toe. dat de hoogste zegen op Uw arbeid en gezinsleven moge rusten in het aan gebroken jaar 1933. NIEUWE SPOORTAR1EVEN. Waarom ze nog niet ingevoerd kun nen worden. Nu bekend is geworden, dat de reizigers tarieven met ingang van een nader te bepalen datum verlaagd zullen worden, wordt bij her haling en in verschillende toonaarden de vraag gesteld, waarom deze nieuwe tarieven, nu zij eenmaal door den minister van Water staat zijn goedgekeurd, niet aanstonds inge voerd worden. In verband hiermede deelt de afd.-chef le klasse der Nederl. Spoorwegen, de heer A. N. Roos, in „Spoor- en Tramwegen mede, wat er alzoo gebeuren moet vóórdat plaatskaar- ten volgens het nieuwe tarief afgegeven kun nen worden. Wij moeten hierbij de plaatskaarten onder scheiden in: a. plaatskaarten, welke aan de stations ge drukt ter afgifte in voorraad zijn; b. plaatskaarten, welke vóór de afgifte op de stations door de plaatskaarten-drukmachi- nes gedrukt worden en e. plaatskaarten, welke door de op de sta tions geplaatste automaten gedrukt en aan het publiek afgeleverd worden. In de eerste en tevens in de voornaamste plaats dus de plaatskaarten, welke aan de stations gedrukt ter afgifte in voorraad zijn. Deze worden aan elk station in doorloopende nummering in pakjes van 100 stuks, met een metalen staafje op eenvoudige wijze samen gebonden op driemaandelijksche aanvrage ver strekt door de onder de Centrale Controle ressorteerende plaatskaartendrukkerij. Behal ve deze gedrukte plaatskaarten zijn de stati ons in het bezit van plaatsbewijzen passeper- tout, waarop het station van bestemming, de reisweg en de prijs door den loketambtenaar vóór afgifte ingevuld moeten worden. In het belang van een vlugge loketbediening dient de afgifte van deze laatste soort plaatsbewijzen zooveel mogelijk beperkt te worden en wor den dan ook voor bestemmingen, waarvoor de afgifte van eenige beteekenis is, gedrukte Elaatskaarten xerstrekt, Bij de invoering van een nieuw tarief wor den ook voor al deze bestemmingen aan de verschillende stations, halten en stopplaatsen (ruim 700 in getal) nieuwe gedrukte plaats kaarten verstrekt, daar het vóór de afgifte met de pen wijzigen van de prijzen te lastig is en licht tot vergissingen aanleiding kan ge ven. De verstrekking van de nieuwe plaatskaar ten aan de stations geschiedt dus niet op aan vrage, doch ambtshalve door de plaatskaar tendrukkerij, alwaar de voor de eerste maan den voor de verschillende bestemmingen be noodigde aanvallen worden vastgesteld, steu nende op de normale afgifte, ontleend aan de driemaandelijksche reizigersverantwoording, en verhoogd met een percentage voor de ver wachte grootere afgifte als gevolg van de la gere prijzen. Als deze aantallen voor alle stations zijn vastgesteld en de nieuwe vrachtprijzen voor de verschill-nde stationsverbindingen zijn uit gerekend, kan aan de hand van de nieuwge- maakte drukkerslijsten met het drukken der plaatskaarten begonnen worden. Ruw geschat zullen de 10 en 12 millioen plaatskaarten be- noodigd zijn, die gedrukt, nagezien, opgebon den, gestempeld (de pakjes van 100 plaats kaarten worden namelijk door een afzonder lijke stempelmachine op de eerste en laatste kaart van een droogstempel en tevens aan een der zijden van lijnen voorzien, om den staat, waarin zij verzonden werden, ook later te kunnen vaststellen) en verpakt moeten worden alvorens de verzending kan plaats hebben. Het zal duidelijk zijn, welk een geweldige arbeid verricht moet worden alvorens de plaatskaarten aan de stations verstrekt kun nen worden. Voor deze verstrekking zullen ongeveer 200 kisten en 70 pakken noodig zijn. Behalve deze plaatskaarten bestemd voor de afgifte door de stations moet nog een groot aantal biljetten, welke door het trein personeel afgegeven worden, opnieuw gedrukt en verstrekt worden. De tweede soort zijn de plaatskaarten, wel ke vóór de afgifte op de stations door de plaatskaarten-drukmachines gedrukt worden. Op de drukste stations, 14 in getal, zijn zoo danige machines tot een totaal aantal van 44 geplaatst. In deze machines (Regina-plaats- kaarten-drukmachines) wordt een blanco kaartje van de vereischte soort en kleur inge bracht en door middel van een voor elke be stemming en klasse in de machine aanwezig cliché wordt bij het overhalen van een hef boom het kaartje bedrukt. In totaal zijn in de 44 machines bijna 24000 clichés aanwezig, dus gemiddeld 500 per machine. Op deze clichés komt uit den aard der zaak dus ook de ver schuldigde vrachtprijs voor en ook hier brengt een tariefwijziging niet het geheele cliché bui ten gebruik behoeven te stellen zijn in de cli chés losse, verwisselbare prijsplaatjes aange bracht en deze zullen dus alle door andere plaatjes vervangen moeten worden. Aan de omwisseling van deze 24000 plaatjes zit heel veel vast. In de eerste plaats moeten in de klappers, die voor elk der 44 machines be staan, de thans aangegeven prijzen voor alle bestemmingen door nieuwe vervangen wor den en eerst dan kan worden vastgesteld hoe veel plaatjes van de verschillende prijzen bij het nieuwe tarief benoodigd zullen zijn en rekening houdende met de aantallen der thans in de machines zich bevindende plaat jes hoeveel nieuwe prijsplaatjes bijbesteld moeten worden. Als deze prijsplaatjes ont vangen zijn en dus over den geheelen nieuw benodigden voorraad daarvan beschikt wordt, kan een aanvang gemakt worden met het ver wisselen der plaatjes in de clichés. Dit is niet alleen een nauwkeurig werk, daar de kleinste vergissing een verkeerde prijsberekening ten gevolge zou hebben, doch ook een werk, dat met zorg voorbereid moet worden en zoo min mogelijk storing in de afgifte aan de loketten mag veroorzaken; op de allerdrukste stations bieden slechts de nachturen daarvoor gele genheid. Bij de verwisseling van de prijsplaat jes in de machines worden de zoogenaamde hulpseries, dit zijn de series met gedrukte plaatskaarten, die op elk station naast de Re- ginamachines aanwezig zijn, in gebruik geno men om zoodoende een of meer machines te gelijkertijd aan den dienst te kunnen onttrek ken. Het zal onnoodig zijn te vermelden, dat deze hulpseries vooraf van plaatskaarten vol gens het nieuwe tarief voorzien moeten wor den. Ten slotte de derde soort plaatskaarten, na melijk die, welke door de op de stations ge plaatste automaten gedrukt en aan het pu bliek afgeleverd worden. Van deze automa ten zijn er op een 12-tal stations in totaal 29 in gebruik. Deze plaatskaarten-automaten werken bij het inwerpen van een bepaald geldstuk en geven óf alleen de ve langde plaatskaart óf bovendien één of meer geld stukken terug. Zoo geeft bijvoorbeeld 'n auto maat voor een plaatskaart ter waarde van met 2 tabletten, hy giënischer en prac- fischar dan losse ta bletten, kost slechts 10 cent. Alleen deze beide verpakkingen garan deeren U de echte Aspirin-tabletten, welk* uitsluitend door de BAYER-fabrieken ver vaardigd worden. Elke tablet, welke niet het 3AYER-kruis draagt, is geen Aspirin. 0.55 bij inwerp van een guldenstuk, 1 kwart je en 2 dubbeltjes terug. oor de a.s. prijswijziging zullen dus niet alleen nieuwe clichés in de automaten ge plaatst moeten worden, doch zal ook het me chanisme daarvan voor het inwerpen en te ruggeven van andere bedragen gewijzigd die nen te worden. Bij het lezen van het voorafgaande zal de vraag waarom de nieuwe tarieven niet aan stonds na de goedkeuring ingevoerd worden wel geen vraag meer zijn en zal het duidelijk worden, dat hiervoor eenige maanden var hard werken als voorbereiding noodig zijn. PINDA-LEKKA. Men verzoekt ons het volgende over te ne men uit de Prov. Zwolsche en Overijss. Crt. over de kwartieren der Pindamannetjes in Zwolle. Zoo opeens zijn ze ook op de straten van onze provinciesteden verschenen, de kleine gele mannetjes, met hun groene en roode trommels vol pindatabletten. Eerst was het, evenals de Yo-Yo en de schoolpetten, een nieuwtje, dat druk bespro ken werd, maar later, toen er steeds meer venters met „pinda lekka" verschenen, was er niemand meer die speciaal op hen lette. De straten zonder pindamannetjes zijn niet meer denkbaar; ze zijn een crisisverschijnsel ge worden, dat later, evenals alle andere crisis- narigheden, wel weer verdwijnen zal. Alleen vraagt men zich nog wel eens af, waar deze menschen eigenlijk vandaan geko men zijn, waar en hoe ze leven en waarvan zij bestaan, want veel verminderen doet hun pinda-voorraad niet en toch zijn ze iederen morgen weer op hun post. Wij zijn, om dit te onderzoeken, er op een mistigen avond eens op uitgetrokken. De eer ste, die we aantroffen, was Lin Hent die ons, toen we vroegen waar hij vandaan kwam, vertelde, dat hij in Hongkong geboren was en als stoker had gevaren op een boot van een Rotterdamsche reederij. Hij sprak een zeldzaam taaltje, waarin zoo nu en dan een woord Engelsch voorkwam en waaruit viel op te maken dat hij het koud had en graag weer terug wou naar de vuurplaat, maar een veelzeggend schouderophalen moest aantoonen, dat daar weinig kans op was. Over zijn handel was Lin Hen slecht tevreden. Uit zijn gebarentaaltje maakten we op, dat zijn artikel niet veel aftrek meer vond, Lin Hen zat met zijn volle trommel en keek niet erg opgewekt. We kochten een pakje pinda en namen toen met een „Good bye" afscheid van den kleinen Oosterling. Veel wijzer wa ren we uit hem niet geworden en daarom be sloten we de Chineezen eens op te zoeken in hun logementen, om zoo te trachten iets van hun leventje gewaar te worden. In Zwolle's oude stadsdeel, tusschen Broe- ren en Buitenkant, dachten we ze wel te kun nen aantreffen, en zoo vingen we den zwerf tocht aan. In hun kwartieren, We hebben ze gevonden. In de verschillen de logementen zaten ze rustig bij elkaar. Som migen waren aan het kaarten, anderen praat ten of rookten, terwijl weer anderen stil voor zich uit zaten te staren, droomend van het verre land. 't Leken allemaal door en door vermoeide mannen van uiteenloopende leef tijd. Een van hen sprak vrij duidelijk Neder- 19. uij v\<is woedend op Romuielzak i balde zijn vuist tegen hem. Als jij niet gauw zorgt, dat de kiespijn, die ik van die verschrikkelijke koek van jou beb gekregen% over is, zal ik jou bre ken, jij magere sprinkhaan. Nou, nou, zei Rominelzak onnoozel, die inwendig toch moest lachen, een ber minder drukte ook goed. iu. ri ij trok nu een haar uit de staart van Hobbeltje en zou deze om de kiea binden en hem dan zoo trekken. Maat pas had hij zijn vinger in die verschrik kelijk groote mond gestoken om de draad vast te leggen, of daar ging me die hooischuur dicht en de vinger van Rommelzak zat er tusschen. Au, au, gilde hij, laat los. Geen denken aan hoor, de vinger bleef gevangen,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1933 | | pagina 6