DAGBLAD VOOR
ALKMAAR
EN OMSTREKEN.
De Chineesch-Japansche conflicten.
De brand op de „Atlantique".
DagetifAsch Overzicht
iBuitenland
No. 4
Donderdag 5 Januari 1933
135e Jaargang
Japan stelt aan China zulke zware eischen,
dat daaraan door China bijna niet ie voldoen is.
HOE SJANHAIKWAN VIEL
Het stoomschip totaal verloren
Toch nog slachtoffers.
Deze Courant wordt ELKEN AVOND, behalve Zon
et Feestdagen, uitgegeven. Abonnementsprijs per
3 maanden bij vooruitbetaling voor Alkmaar f 2.—,
üancc door het geheele Rijk 2.50.
Losse nummers 5 cents.
PRIJS DER GEWONE ADVERTENTIEN
Van 15 regels 1.25, elke regel meer 0.25, groote
conti en rabat. Groote letters naar plaatsruimte.
Brieven franco aan de N. V. Boek- en Handelsdruk
kerij v/h. HERMs. COSTER ZOON, Voordam C 9,
postgiro 37060. TeleL 3, redactie 33.
Directeur: C. KRAK.
Hoofdredacteur: Tj. N. ADEMA.
Dit nummer bestaat uit drie bladen.
De strijd in het Verre Oosten duurt voort.
En het einde is nog niet in 't zicht. Want vol
gens een bericht uit het Japansche hoofd
kwartier, heeft de commandant der Japan
sche troepen te Sjanhaikwan den Chinee-
schen autoriteiten voorgesteld, het conflict op
de volgende basis bij te leggen
1. De Chineesche troepen worden uit het
district Sjanhaikwan teruggetrokken;
2. De Chineesche regeering verplicht zich
een neutrale zone te scheppen: 30 K.M. bui
ten de spoorlijn mogen zich geen Chineesche
troepen ophouden;
3. De Chineesche plaatselijke autoriteiten
moeten de verantwoordelijkheid dragen voor
het incident te Sjanhaikwan;
4. De aftocht der Chineesche troepen uit
het district Sjanghaikwan moet binnen 24
uren plaats hebben
5. Sjanhaikwan wordt als grenspunt van
Mantsjoekwo beschouwd.
Aangenomen wordt dat de Chineesche
autoriteiten Japansche voorstellen zullen ac
cepteeren. Dat zegt tenminste de Japansche
commandant, doch wanneer men leest, wat
Japan eischt (en dat is waarachtig geen
kleinigheid!) dan moet men eerder tot de con
clusie komen, dat de Chineezen, zoo lang mo
gelijk tegenstand zullen bieden.
Woensdag hebben de Chineesche bladen de
eerste berichten gepubliceerd betreffende de
bezetting van Sjanhaikwan door de Japan
sche troepen. De stad is pas gevallen bij den
derden stormaanval, waarbij de troepen wer
den gesteund door tanks en vliegtuigen. De
Japanners zijn ér slechts na hevige straatge
vechten in geslaagd de stad te bezetten.
De stad is geheel verwoest. De Chineesche
commandatuur werd door de Chineezen zelf
platgeschoten. Ook de waterleiding en de
electriciteitsvoorziening heeft ernstige schade
geleden. Alle in de stad aanwezige proviand
is door de Chineezen medegenomen, voor zoo
ver zij deze niet hebben vernietigd.
Volgens Chineesche berichten is slechts een
straat van Sjanhaikwan overeind gebleven.
De Chineesche bladen verklaren voorts dat
de Japansche troepen uiterst heftig zijn opge
treden en wel niet alleen tegen Chineesche
soldaten, maar ook tegenover vluchtende bur
gers.
Naar tot nu toe is komen vast te staan
heeft ook de burgerbevolking van Sjankai
kwan zeer ernstige verliezen geleden. Niet
minder dan 800 Chineesche burgers zouden
gedood zijn.
Volgens officieuse mededeelingen trekken
de Chineesche troepen in alle orde terug. Zij
worden ten Z.W. van Sjanhaikwan geconcen
treerd en hebben bevel ontvangen den
uitersten tegenstand te bieden bij een verder
opdringen der Japanners in de richting van
Peking. De Chineezen hebben reeds loop
graven aangelegd.
De Chineesche autoriteiten te Tientsin heb
ben den staat van beleg afgekondigd voor de
stad en de naaste omgeving.
Verder deelt het Chineesche telegraaf-
agentschap Tsjoenoei mede dat de Japan
sche troepen zijn overge. aan tot een beslis
send offensief in het district Kaidon in het
Noord-Oosten van de provincie Jehol, langs
de grenzen van Jehol. Tegelijkertijd hebben
14 Japansche vliegtuigen de grensstreek der
provincie gebombardeerd, pogende daardoor
de vrijwilligers te verjagen.
Het dagblad „Chinapress" schrijft, dat de
bezetting van Sjanhaikwan en het ultimatum
gericht aan Tsjangsjoe Liang een bedreiging
vormen voor geheel Noord-China.
o
De zegsman van het Japansche departe
ment van oorlog verklaart, dat de Japan
sche militaire autoriteiten niet de bedoeling
hebben den toestand te Sjanhaikwan te be
moeilijken, doch dat zij niet kunnen toelaten
dat de Chineezen voortgaan met provoceeren,
wat, aldus de zegsman, ten doel heeft den
Volkenbond te doen intervenieeren en Ame
rika en Sovjet Rusland in het Chineesch-
Japansche conflict te betrekken, overeenkom
stig dë anti-Japansche politiek van het cen
trale uitvoerend comité en den politieken raad
van Peking. De woordvoerder van het de
partement van oorlog verklaart voorts dat
Chineesche troepen worden geconcentreerd
aan de grens van de provincie Jehol.
Officieel wordt medegedeeld, dat de Brit-
sche zaakgelastigde te Peking voorgesteld
heeft twee sloepen te zenden naar Sjankai-
kwan bij wijze van voorzorgsmaatregel.
Het bericht, dat Admiraal Kelly bevel zou
hebben gegeven, dat de Bridgewater en de
Folkestone zich derwaarts moeten begeven, is
echter nog niet bevestigd. In Sjanhaikwan
bevinden zich twee Engelsche ingenieurs en
een Engelsche vrouw, doch het is mogelijk,
dat verscheidene missionarissen zich in deze
streek bevinden.
t
„Central News" meldt uit New York, dat
de Amerikaansche regeering tot Japan een
protestnota heeft gericht in verband met de
gevechten om Sjanhaikwan. Het protest is in
den zelfden toon gehouden als de Ameri
kaansche nota welke Japan indertijd naar
aanleiding van de gebeurtenissen te Sjanghai
heeft ontvangen.
De „Atlantique" kan als geheel verloren
worden beschouwd. Vijf vliegtuigen, welke
gistermiddag boven het schip hebben ge
kruist, hebben geconstateerd dat het één
vlammenzee vormt en onmogelijk kan wor
den gered. De schepen, welke uit Cherbourg
ter assistentie waren uitgevaren, konden
niets uitrichten, daar het niet mogelijk was,
het brandende schip dicht genoeg te naderen
om „water" te kunnen geven.
Te bevoegder plaatse wordt medegedeeld,
dat de bemanning het schip niet heeft verla
ten voordat duidelijk was gebleken, dat net
onmogelijk was het vuur op afdoende wijze
te bestrijden. Het feit dat de zich aan boord
bevindende blusschingsapparaten niet vol
doende waren, is slechts een bewijs er voor
hoe snel de vlammen zich verspreiden.
De „Atlantique" is uitgerust met hyper
moderne blusschingsapparaten. Behalve 13
z.g. ijzeren schotten, bevond zich aan boord
van net schip ter bestrijding van het vuur
een instalaltie voor waterdamp en schuim.
Men verwacht dat het Nederlancfcche
stoomschip „Achilles". dat een gedeelte
der bemanning van de „Atlantique aan
toocrd heeft, de haven van Cherbourg zal
binnenloopen. Er bestaat nog geen volko
men zekerheid dat alle opvarenden konden
worden gered. Aan boord van de „Achilles'
zou zich een aantal personen bevinden, wel
ke tijdens de blusschingswerkzaamheden
brandwonden hebben opgeloopen of ten ge
volge van de hevige rookontwikkeling hin
der hebben ondervonden. Volgens nadere be
richten hebben zich 170 personen aan
boord bevonden. De overige leden der be
manning waren reeds te Bordeaux aan land
gegaan, aangezien het schip geruimen tijd
naar het droogdok zou gaan om daar aan
een jaarlijksch onderzoek te worden onder
worpen.
De schade, welke de Fransche handels
vloot door het verlies van de „Atlantique"
lijdt, is niet te overzien. Men is er zich te be
voegder plaatse van bewust, dat de ramp
van de „Atlantique" na den brand van de
„André Lebon", in de haven van Marseille,
en de vreeselijke catastrophe van de
„Georges Philippar" in de Golf van Andes,
het prestige der Fransche handelsmarine
voor jaren schade toebrengt. De „Atlan
tique" was na de „Normandie" en de „Ile
de France" het grootste schip der Fransche
handelsmarine.
In het ministerie van Marine is Woens
dagmiddag nog een commissie van experts
bijeengekomen ten einde de ramp van de
„Atlantique" aan een nauwkeurig onderzoek
te onderwerpen in verband met de beide
laatste groote scheepsbranden.
Men heeft er daarbij, naar het schijnt, in
het bijzonder den nadruk op gelegd, dat bij
alle drie branden zekere met ekander over
eenkomende verschijnselen zijn op te merken,
welke nader zullen worden bestudeerd. Een
speciale commissie zal zich waarschijnlijk
nog Woensdag naar Cherbourg begeven om
de geredde leden der bemanning van de „At
lantique" aan een verhoor te onder\»erpen.
De minister voor de Handelsmarine heeft
de Duitsche ambassade namens de Fran
sche regeering officieel bedankt voor de kor
date hulp, welke het Duitsche stoomschip
„Ruhr", heeft geboden.
Naar de commandant van de „Ruhr aan
zijn directie heeft getelegrafeerd heeft hij
Woensdagochtend de „Atlantique' bij Gu-
ernsey aangetroffen. Draadloos was geen
verbinding met het brandende schip te ver
krijgen. De „Ruhr" heeft toen alle reddings
booten uitgezet. Het is gelukt de in het don
ker drijvende geheel bezette booten van het
Fransche schip te bergen en de schipbreuke
lingen aan boord te nemen. Toen des mid
dags geen schipbreukelingen meer te zien
waren, heeft de „Ruhr" als laatste schip de
reis naar Cherbourg voortgezet om daar de
geredden aan land te zetten.
De Nederlandsche sleepbooten
bij het schip.
Naar wij vernemen is de sleepboot „Roo-
de Zee" van L. Smit en Co's Internationalen
Sleepdienst gistermiddag om half vier bij
het brandende Fransche stoomschip ,,L' At
lantique" aangekomen. Het schip bevond
zich toen op 49 graden 51 min. N. B. en 2
graden 38 min. W. L. Het schip stond op
dat moment van voor tot achter'in lichter
laaie. De „Roode Zee" zal in ieder geval in
de nabijheid blijven. Het was niet mogelijk
een sleeptros vast te maken. Het schip heeft
slagzij over bakboord.
De verzekerde waarde van het schip moet
300 millioen frcs. bedragen.
Ongeveer 30 dooden. Relaas
van den kapitein.
De brand aan boord van den „Atlantique"
heeft, naar thans vaststaat, toch nóg onge
veer 30 dooden geëischt.
In Cherbourg is gisteravond hèt eerste
schip, dat assistentie was gaan verleenen
met de geredden, waaronder zich ook de ka
pitein van den „Atlantique" bevond, aange
komen. Hij verklaarde, dat hij tegen half
vier des morgens op een buitengewoon krach
tige rookontwikkeling opmerkzaam was ge
maakt, welke opsteeg uit de onbewoonde ka-
bines eerste klasse. De bemanning heeft on
middellijk alles in het werk gesteld om den
haard van het vuur te ontdekken en de
vlammen te bestrijden. Spoedig was echter
gebleken, dat alle inspanning vergeefsch
was geweest. In tegenstelling met anders
luidende berichten, heeft het radiostation
zeer goed gewerkt en ook de eerste S. O. S.-
seinen uitgezonden. Tegen 5 uur des mor
gens hadden de vlammen de touwen reeds
bereikt, waarmede de reddingsbooten beves
tigd waren. Een uur later had hij de be
manning het bevel moeten geven het bran
dende schip te verlaten. Eerst op dat oogen-
blik had hij geconstateerd dat ongeveer 30
man vermist werden. Deze zijn óf verbrand,
óf gestikt of door neerstortende stukken ijzer
gedood. Het is ook mogelijk, dat eenige man
nen den dood in het water hebben gevonden,
daar alle manschappen over boord gespron
gen zijn aangezien de reddingsbooten niet
meer bruikbaar waren. Over de oorzaak van
den brand kon de kapitein geen mededeelin
gen doen. Het Duitsche s.s. „Ruhr", dat het
grootste gedeelte van de bemanning aan
boord heeft is nog niet te Cherbourg aan
gekomen.
Andere scheepsrampen in de
laatste jaren.
De opwinding over den brand op de
„Atlantique" is begrijpelijk, wanneer men
bedenkt, dat sinds 4 jaar het eene schip na
het andere op merkwaardige wijze verwoest
wordt. In 1928 werd het s.s. „Paul Lecat"
in de haven van Marseille een prooi der
vlammen. In Augustus 1929 verbrandde het
grootste gedeelte van het s.s. „Paris", dat
aan de kade van den haven van Le Havre
lag. Op 21 Mei 1930 ontstond brand aan
boord van de „Asia" op de Roode Zee. Hier
bij kwamen talrijke Mohammedaansche pel
grims om, die op reis waren naar Mekka.
In October 1930 ontstond brand aan boord
van het s.s. „Lamartine" op de reede van
Toulon waarbij de passagiers van boord
moesten worden gehaald. Tenslotte de ramp
met den „Philippar" en den brand van de in
Frankrijk gebouwde „P. C. Hooft".
Afgevaardigde Richard heeft een inter
pellatie gericht tot den premier en den mi
nister van koopvaardij, wat de regeering
denkt te doen om de eigenaardige neiging
tot groote branden in de Fransche handels
vloot te bestrijden.
De „Achilles" redde 32 man van
de bemanning.
Naar wij vernemen heeft het stoomschip
„Achilles" van de Koninklijke Nederlandsche
Stoomboot Maatschappij 32 man van de „At
lantique" gered. Het schip was Vrijdag van
Amsterdam naar Le Havre vertrokken. Het
bevond zich gister op weg van Le Havre
naar de Spaanschè haven Melilla. Onderweg
heeft de „Achilles" nog 32 personen der be
manning van het brandende schip „Atlanti
que" aan boord kunnen nemen en hen te
Cherbourg aan land gezet. Gisteravond om
8 uur is de „Achilles" weer van Cherbourg
vertrokken ten einde zijn reis naar Nelilla
voort te zetten.
86 schipbreukelingen op weg
naar Cherbourg.
Volgens een draadloos ontvangen bericht
heeft het Hapag-motorschip „Ruhr" in het
geheel 86 schipbreukelingen van de „Atlan
tique" aan boord, waarmede het zich thans
op weg naar Cherbourg bevindt.
Het schip nog in vuur en vlam.
In de late middaguren van gisteren stond
de „Atlantique" nog in lichterlaaie in de
buurt van de Kanaaleilanden en wel op
ongeveer 30 K.M. ten Westen van Les Cas-
quets. Thans staat het vast dat de geheele
equipage door verschillende schepen is opge
pikt
Britsche torpedojager onderweg.
De Engelsche Admiraliteit deelt mede, dat
de Btitsche torpedojager Westcott uit Ports
mouth is uitgevaren om behulpzaam te zijn
bij de blusschingswerkzaamheden der „At
lantique".
Een vertegenwoordiger van de „Evening
Standard" heeft per vliegtuig boven de bran
dende „Atlantique" gekruist. Het was een
ontstellend schouwspel dat het schip, gehuld
in rook en vlammen, geheel op zijn kant hul
peloos ronddrijft. Een ontzaglijke rookwolk
is kilometers ver bóven het Kanaal zichtbaar.
Het dak en de scheepsbruggen zijn reeds ge
heel vernield. Overal komen vlammentongen
te voorschijn. Het promenadedek is uitge
brand en de ruiten zijn vernield.
18 personen vermist.
In den loop van gisteravond zijn te Cher
bourg aangekomen het Duitsche s.s. „Ruhr",
het Engelsche schip „Ford Castle" en het
Nederlandsche s.s. „Achilles" van de K. N.
S M. Vanmorgen vroeg arriveerde van de
K. N. S. M. ook nog de „Erato" met 84 opva
renden van de „Atlantique" aan boord. In
totaal zijn 211 leden van de uit 229 koppen
bestaande bemanning te Cherbourg aangeko
men, zoodat men vreest, dat 18 personen om
het leven zijn gekomen.
De „Erato" was op weg naar Noord-Spanje
en heeft reeds vanmorgen zijn reis voortgezet.
Onder de geredden bevindt zich een aantal
gewonden, o.a. de scheepsarts.
Het schip verloren?
Gisteravond werd het schip „Atlantique"
als reddeloos verloren beschouwd, doch in
sommige marine-kringen heeft men de hoop
niet opgegeven, dat men het schip ergens zou
kunnen binnen sleepen. Indien het in den
loop van den nacht niet zinkt, hoopt men
dat het zal uitbranden, en dat men het wrak
op sleeptouw zal kunnen nemen. Vannacht
was het nog niet mogelijk het brandende
schip te naderen. Het is niet uitgesloten, dat
de machinekamer, die door luchtbussen en
vuurvaste stoffen kan worden afgesloten
door de vlammen is ^esprard, zoodat althans
de kostbare machines te redden zijn.
De kapitein van het schip heeft zich van
morgen opnieuw naar de plaats van de
brandende „Atlantique" begeven, om een
laatste poging te doen, de overblijfselen van
zijn schip te redden. Het wrak drijft lang
zaam naar het Noorden.
STRASSER IN BERLIJN.
De „Koelnische Zeitung" publiceert in
haar editie van Donderdagmorgen het vol
gende bericht:
Gregor Strasser is hedenmorgen vroeg al
hier aangekomen, klaarblijkelijk met de be
doeling onderhandelingen te voeren. In poli
tieke kringen verluidt, dat hij reeds een be
spreking gehad heeft met den rijkskanselier
dan wel nog een bespreking hebben zal. Van
officieele zijde is dit bericht nog niet beves
tigd. Verder verluidt, dat tusschen Hitier en
den vorigen rijkskanselier von Papen een bij
eenkomst is beklonken, die in Keulen zal
plaats vinden. Klaarblijkelijk tracht Hitier,
alvorens hij zijn definitieve beslissing neemt
over de houding van zijn partij tegenover
het kabinet Schïeicher een meeningsuiting te
krijgen van von Papen over den huidigen
toestand. Het onderhoud tusschen beide po
litici is nog niet tot stand gekomen, maar
ook niet afgezegd.
In tegenstelling met het bovenstaande zegt
de „Taegliche Rundschau" vernomen te heb
ben, dat Woensdagmiddag in Keulen in de
woning van baron Schroeder een geheim
onderhoud heeft plaats gevonden tusschen
Adolf Hitier en den vroegeren rijkskanselier
von Papen. Adolf Hitier was, begeleid, door
zijn nieuwen secretaris generaal Rudolf Hess
en den S.S.-leider Himmler, benevens zijn
economischen adviseur Keppler, verschenen.
Het onderhoud heeft ongeveer 1 'A uur ge
duurd. Tegen 3.uur waren beiden weer uit
Keulen vertrokken in de richting Detmold.
Bij dit onderhoud zouden de mogelijkhe
den besproken zijn nogmaa's een poging te
doen Hitier tot rijkskanselier benoemd te
krijgen.
Met het oog op de goede persoonlijke be
trekkingen van von Papen tot den rijkspre
sident zouden de betrokkenen dan gehoopt
hebben, dat von Papen bereid zou zijn den
rijkspresident te bepraten zijn bezwaren te
gen een kanselierschap van Hitier op te ge
ven.
De „D.A.Z." schrijft, dat het schijnt, dat
men aan regeeringskant het voornemen nog
niet heeft laten varen door een hernieuwde
voelingneming met de leidende figuren van
de nat.-soc. partij ten minste te komen tot een
tolereeren van de regeeringspolitiek. In ver
band hiermede kunnen dan ook de geruch
ten over een aanstaand onderhoud tusschen
von Schïeicher en Hitier wel eenigen grond
van waarschijnlijkheid hebben.
GEPENSIONNEERD KOLONEL VON
WILLISEN OVERLEDEN.
Gister is na een hevig lijden overleden de
voorzitter van den Deutschen Schutzbund,
oud-kolonel Friedrich Wilhelm, Freiherr von
Willisen. Ridder in-de Orde „Pour le Mérite",
die einde 1918 militairen en vrijwilligers ver-
eenigde voor de verdediging van de Oost
grens.
DE RIJKSDAG BIJEENGEROEPEN OP
24 JANUARI.
Het seniorenconvent van den Rijksdag heeft
in zijn gistermiddag gehouden zitting beslo
ten den Rijksdag tegen 24 Januari a s. bijeen
te roepen.
REVOLVERAANSLAG OP
HAMBURGSCH JOURNALIST.
Op den redacteur van het „Hamburger
Familienblatt", Carlebach, is gisterochtend
door een onbekende een revolveraanslag ge
pleegd. Carlebach wilde eenige brieven pos
ten. Een jonge man hield hem staande en
Vuurde twee schoten af, waardoor Carlebach
aan het hoofd werd gewond en bewusteloos
geraakte. Bij zijn val liep hij een hersen
schudding op en verwondingen aan borst en
rug. De dader is ontkomen. Aangezien Carle
bach onlangs een reis naar Rusland heeft ge
maakt en naar aanleiding daarvan eenige
artikelen heeft gepubliceerd, welke bij com
munisten een ongunstig onthaal hebben ge
vonden, neemt men aan, dat een communist
den aanslag hebt gepleegd, te meer daar Car
lebach den laatsten tijd van communisten af
komstige dreibrieven heetf ontvangen.
WEDEROM EEN SPOORWEG
ONGELUK IN FRANKRIJK.
Op ongeveer 40 K.M. van Lyon, bij Beau-
jeu, is gister een spoorwegongeluk gebeurd,
waarbij ongeveer 30 personen gewond wer
den. Een personentrein reed, tengevolge van
een verkeerden wisselstand op een locomotief
van een goederentrein, waardoor verscheide
ne wagons ontspoorden en volkomen ver
nield werden.
STAKING BIJ WEVERIJEN IN
NOORD-FRANKRIJK.
Gisteren is in de weverijen van Armentiè-
res in Noord-Frankrijk nabij Lille een sta
king uitgebroken, waarvan men vreest, dat
zij zich snel zal uitbreiden. Voorloopig sta
ken ongeveer 1000 arbeiders, die protesteer
den tegen het in gebruik nemen van een
nieuwe groote machine, die volgens de werk
gevers slechts door een arbeider bediend zou
mogen worden. De arbeiders van de weverij
en de Houplin hebben zich bij de staking te
Armentières aangesloten.
ENGELSCHE DELEGATIE NAAR
AMERIKA?
In gezaghebbende kringen wordt ver
klaard, dat het bericht volgens hetwelk War
ren Fisher aan het hoofd zou worden ge
plaatst van een delegatie van deskundigen,
die naar Washington zou worden gezonden
teneinde aldaar te onderhandelen over de
schuldekwestie, op zijn minst genomen voor
barig is. Men gelooft niet, dat de ondersecre
taris van financiën zoo geruimen tijd afwezig
zou kunnen zijn.
ACHTERUITGANG VAN DE
COMMUNISTISCHE PARTIJ.
Dat de Britsche communistische partij,
althans wat aantal betreft achteruitgaat,
blijkt duidelijk uit de door de partij zelf ge
publiceerde gegevens. Ondanks de economi
sche crisis en het echec van labour, welke
factoren, naar gevreesd werd, de extremisti
sche partij vele nieuwe krachten zouden toe
voeren, is het aantal communisten, na van
November 1930 tot September 1931 gestegen
te zijn van 2555 tot 6263 aan het eind van
1932 weer gedaald tot 5500. Tijdens een
congres der communisten in November j.1.
had Harry Pollit reeds klachten geuit over
de slechte wijze waarop leden geworven wer
den, waarbij hij tevens tot uiting had ge
bracht, dat men de meening moest verdelgen,
dat de communistische partij geen ander doel
had, dan vernieling, geweld en bloedvergie
ten.
GROOTE BENZINETANK IN DE
LUCHT GEVLOGEN.
Bij Ellesmere Port (graafschap Chester)
is een benzinetank der Shell-Mex-Cy., welke
een capaciteit heeft van 3800 H L. geëxplo
deerd. De deksel van de tank is met donde
rend geraas na een boog door de lucht te
hebben beschreven op de aarde terecht geko
men. Het mag een wonder heeten, dat nie
mand werd gedood of gewond. De tank is
thans met de naaste omgeving een vlammen
zee. Direct na de ontploffing schoten de
vlammen tot 50 M. omhoog en ontwikkelden
een dichte rookwolk. De brandweer streeft er
naar het vuur te beperken.
VERKIEZINGSKOORTS IN IERLAND.
Nu de Leil Eireann Dinsdag ontbonden is,
verkeert de geheele Vrijstaat al reeds in een
staat van verkiezingskoorts Het is waar
schijnlijk, dat de nieuwe nationale partij, die
geleid wordt door den Lord mayor van
Dublin en gesteund wordt door Cosgrave
geen tijd meer zal hebben zich voor de ver
kiezingen te constitueeren. Een groot deel van
de openbare meening acht het waarschijnlijk,
dat de Valera overwinnend uit den verkie
zingsstrijd te voorschijn zal komen en 79 van
de 153 zetels zal veroveren.