DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN. De Chineesch-Japansche conflicten. De brand op de „Atlantique". DagetifAsch Overzicht iBuitenland No. 4 Donderdag 5 Januari 1933 135e Jaargang Japan stelt aan China zulke zware eischen, dat daaraan door China bijna niet ie voldoen is. HOE SJANHAIKWAN VIEL Het stoomschip totaal verloren Toch nog slachtoffers. Deze Courant wordt ELKEN AVOND, behalve Zon et Feestdagen, uitgegeven. Abonnementsprijs per 3 maanden bij vooruitbetaling voor Alkmaar f 2.—, üancc door het geheele Rijk 2.50. Losse nummers 5 cents. PRIJS DER GEWONE ADVERTENTIEN Van 15 regels 1.25, elke regel meer 0.25, groote conti en rabat. Groote letters naar plaatsruimte. Brieven franco aan de N. V. Boek- en Handelsdruk kerij v/h. HERMs. COSTER ZOON, Voordam C 9, postgiro 37060. TeleL 3, redactie 33. Directeur: C. KRAK. Hoofdredacteur: Tj. N. ADEMA. Dit nummer bestaat uit drie bladen. De strijd in het Verre Oosten duurt voort. En het einde is nog niet in 't zicht. Want vol gens een bericht uit het Japansche hoofd kwartier, heeft de commandant der Japan sche troepen te Sjanhaikwan den Chinee- schen autoriteiten voorgesteld, het conflict op de volgende basis bij te leggen 1. De Chineesche troepen worden uit het district Sjanhaikwan teruggetrokken; 2. De Chineesche regeering verplicht zich een neutrale zone te scheppen: 30 K.M. bui ten de spoorlijn mogen zich geen Chineesche troepen ophouden; 3. De Chineesche plaatselijke autoriteiten moeten de verantwoordelijkheid dragen voor het incident te Sjanhaikwan; 4. De aftocht der Chineesche troepen uit het district Sjanghaikwan moet binnen 24 uren plaats hebben 5. Sjanhaikwan wordt als grenspunt van Mantsjoekwo beschouwd. Aangenomen wordt dat de Chineesche autoriteiten Japansche voorstellen zullen ac cepteeren. Dat zegt tenminste de Japansche commandant, doch wanneer men leest, wat Japan eischt (en dat is waarachtig geen kleinigheid!) dan moet men eerder tot de con clusie komen, dat de Chineezen, zoo lang mo gelijk tegenstand zullen bieden. Woensdag hebben de Chineesche bladen de eerste berichten gepubliceerd betreffende de bezetting van Sjanhaikwan door de Japan sche troepen. De stad is pas gevallen bij den derden stormaanval, waarbij de troepen wer den gesteund door tanks en vliegtuigen. De Japanners zijn ér slechts na hevige straatge vechten in geslaagd de stad te bezetten. De stad is geheel verwoest. De Chineesche commandatuur werd door de Chineezen zelf platgeschoten. Ook de waterleiding en de electriciteitsvoorziening heeft ernstige schade geleden. Alle in de stad aanwezige proviand is door de Chineezen medegenomen, voor zoo ver zij deze niet hebben vernietigd. Volgens Chineesche berichten is slechts een straat van Sjanhaikwan overeind gebleven. De Chineesche bladen verklaren voorts dat de Japansche troepen uiterst heftig zijn opge treden en wel niet alleen tegen Chineesche soldaten, maar ook tegenover vluchtende bur gers. Naar tot nu toe is komen vast te staan heeft ook de burgerbevolking van Sjankai kwan zeer ernstige verliezen geleden. Niet minder dan 800 Chineesche burgers zouden gedood zijn. Volgens officieuse mededeelingen trekken de Chineesche troepen in alle orde terug. Zij worden ten Z.W. van Sjanhaikwan geconcen treerd en hebben bevel ontvangen den uitersten tegenstand te bieden bij een verder opdringen der Japanners in de richting van Peking. De Chineezen hebben reeds loop graven aangelegd. De Chineesche autoriteiten te Tientsin heb ben den staat van beleg afgekondigd voor de stad en de naaste omgeving. Verder deelt het Chineesche telegraaf- agentschap Tsjoenoei mede dat de Japan sche troepen zijn overge. aan tot een beslis send offensief in het district Kaidon in het Noord-Oosten van de provincie Jehol, langs de grenzen van Jehol. Tegelijkertijd hebben 14 Japansche vliegtuigen de grensstreek der provincie gebombardeerd, pogende daardoor de vrijwilligers te verjagen. Het dagblad „Chinapress" schrijft, dat de bezetting van Sjanhaikwan en het ultimatum gericht aan Tsjangsjoe Liang een bedreiging vormen voor geheel Noord-China. o De zegsman van het Japansche departe ment van oorlog verklaart, dat de Japan sche militaire autoriteiten niet de bedoeling hebben den toestand te Sjanhaikwan te be moeilijken, doch dat zij niet kunnen toelaten dat de Chineezen voortgaan met provoceeren, wat, aldus de zegsman, ten doel heeft den Volkenbond te doen intervenieeren en Ame rika en Sovjet Rusland in het Chineesch- Japansche conflict te betrekken, overeenkom stig dë anti-Japansche politiek van het cen trale uitvoerend comité en den politieken raad van Peking. De woordvoerder van het de partement van oorlog verklaart voorts dat Chineesche troepen worden geconcentreerd aan de grens van de provincie Jehol. Officieel wordt medegedeeld, dat de Brit- sche zaakgelastigde te Peking voorgesteld heeft twee sloepen te zenden naar Sjankai- kwan bij wijze van voorzorgsmaatregel. Het bericht, dat Admiraal Kelly bevel zou hebben gegeven, dat de Bridgewater en de Folkestone zich derwaarts moeten begeven, is echter nog niet bevestigd. In Sjanhaikwan bevinden zich twee Engelsche ingenieurs en een Engelsche vrouw, doch het is mogelijk, dat verscheidene missionarissen zich in deze streek bevinden. t „Central News" meldt uit New York, dat de Amerikaansche regeering tot Japan een protestnota heeft gericht in verband met de gevechten om Sjanhaikwan. Het protest is in den zelfden toon gehouden als de Ameri kaansche nota welke Japan indertijd naar aanleiding van de gebeurtenissen te Sjanghai heeft ontvangen. De „Atlantique" kan als geheel verloren worden beschouwd. Vijf vliegtuigen, welke gistermiddag boven het schip hebben ge kruist, hebben geconstateerd dat het één vlammenzee vormt en onmogelijk kan wor den gered. De schepen, welke uit Cherbourg ter assistentie waren uitgevaren, konden niets uitrichten, daar het niet mogelijk was, het brandende schip dicht genoeg te naderen om „water" te kunnen geven. Te bevoegder plaatse wordt medegedeeld, dat de bemanning het schip niet heeft verla ten voordat duidelijk was gebleken, dat net onmogelijk was het vuur op afdoende wijze te bestrijden. Het feit dat de zich aan boord bevindende blusschingsapparaten niet vol doende waren, is slechts een bewijs er voor hoe snel de vlammen zich verspreiden. De „Atlantique" is uitgerust met hyper moderne blusschingsapparaten. Behalve 13 z.g. ijzeren schotten, bevond zich aan boord van net schip ter bestrijding van het vuur een instalaltie voor waterdamp en schuim. Men verwacht dat het Nederlancfcche stoomschip „Achilles". dat een gedeelte der bemanning van de „Atlantique aan toocrd heeft, de haven van Cherbourg zal binnenloopen. Er bestaat nog geen volko men zekerheid dat alle opvarenden konden worden gered. Aan boord van de „Achilles' zou zich een aantal personen bevinden, wel ke tijdens de blusschingswerkzaamheden brandwonden hebben opgeloopen of ten ge volge van de hevige rookontwikkeling hin der hebben ondervonden. Volgens nadere be richten hebben zich 170 personen aan boord bevonden. De overige leden der be manning waren reeds te Bordeaux aan land gegaan, aangezien het schip geruimen tijd naar het droogdok zou gaan om daar aan een jaarlijksch onderzoek te worden onder worpen. De schade, welke de Fransche handels vloot door het verlies van de „Atlantique" lijdt, is niet te overzien. Men is er zich te be voegder plaatse van bewust, dat de ramp van de „Atlantique" na den brand van de „André Lebon", in de haven van Marseille, en de vreeselijke catastrophe van de „Georges Philippar" in de Golf van Andes, het prestige der Fransche handelsmarine voor jaren schade toebrengt. De „Atlan tique" was na de „Normandie" en de „Ile de France" het grootste schip der Fransche handelsmarine. In het ministerie van Marine is Woens dagmiddag nog een commissie van experts bijeengekomen ten einde de ramp van de „Atlantique" aan een nauwkeurig onderzoek te onderwerpen in verband met de beide laatste groote scheepsbranden. Men heeft er daarbij, naar het schijnt, in het bijzonder den nadruk op gelegd, dat bij alle drie branden zekere met ekander over eenkomende verschijnselen zijn op te merken, welke nader zullen worden bestudeerd. Een speciale commissie zal zich waarschijnlijk nog Woensdag naar Cherbourg begeven om de geredde leden der bemanning van de „At lantique" aan een verhoor te onder\»erpen. De minister voor de Handelsmarine heeft de Duitsche ambassade namens de Fran sche regeering officieel bedankt voor de kor date hulp, welke het Duitsche stoomschip „Ruhr", heeft geboden. Naar de commandant van de „Ruhr aan zijn directie heeft getelegrafeerd heeft hij Woensdagochtend de „Atlantique' bij Gu- ernsey aangetroffen. Draadloos was geen verbinding met het brandende schip te ver krijgen. De „Ruhr" heeft toen alle reddings booten uitgezet. Het is gelukt de in het don ker drijvende geheel bezette booten van het Fransche schip te bergen en de schipbreuke lingen aan boord te nemen. Toen des mid dags geen schipbreukelingen meer te zien waren, heeft de „Ruhr" als laatste schip de reis naar Cherbourg voortgezet om daar de geredden aan land te zetten. De Nederlandsche sleepbooten bij het schip. Naar wij vernemen is de sleepboot „Roo- de Zee" van L. Smit en Co's Internationalen Sleepdienst gistermiddag om half vier bij het brandende Fransche stoomschip ,,L' At lantique" aangekomen. Het schip bevond zich toen op 49 graden 51 min. N. B. en 2 graden 38 min. W. L. Het schip stond op dat moment van voor tot achter'in lichter laaie. De „Roode Zee" zal in ieder geval in de nabijheid blijven. Het was niet mogelijk een sleeptros vast te maken. Het schip heeft slagzij over bakboord. De verzekerde waarde van het schip moet 300 millioen frcs. bedragen. Ongeveer 30 dooden. Relaas van den kapitein. De brand aan boord van den „Atlantique" heeft, naar thans vaststaat, toch nóg onge veer 30 dooden geëischt. In Cherbourg is gisteravond hèt eerste schip, dat assistentie was gaan verleenen met de geredden, waaronder zich ook de ka pitein van den „Atlantique" bevond, aange komen. Hij verklaarde, dat hij tegen half vier des morgens op een buitengewoon krach tige rookontwikkeling opmerkzaam was ge maakt, welke opsteeg uit de onbewoonde ka- bines eerste klasse. De bemanning heeft on middellijk alles in het werk gesteld om den haard van het vuur te ontdekken en de vlammen te bestrijden. Spoedig was echter gebleken, dat alle inspanning vergeefsch was geweest. In tegenstelling met anders luidende berichten, heeft het radiostation zeer goed gewerkt en ook de eerste S. O. S.- seinen uitgezonden. Tegen 5 uur des mor gens hadden de vlammen de touwen reeds bereikt, waarmede de reddingsbooten beves tigd waren. Een uur later had hij de be manning het bevel moeten geven het bran dende schip te verlaten. Eerst op dat oogen- blik had hij geconstateerd dat ongeveer 30 man vermist werden. Deze zijn óf verbrand, óf gestikt of door neerstortende stukken ijzer gedood. Het is ook mogelijk, dat eenige man nen den dood in het water hebben gevonden, daar alle manschappen over boord gespron gen zijn aangezien de reddingsbooten niet meer bruikbaar waren. Over de oorzaak van den brand kon de kapitein geen mededeelin gen doen. Het Duitsche s.s. „Ruhr", dat het grootste gedeelte van de bemanning aan boord heeft is nog niet te Cherbourg aan gekomen. Andere scheepsrampen in de laatste jaren. De opwinding over den brand op de „Atlantique" is begrijpelijk, wanneer men bedenkt, dat sinds 4 jaar het eene schip na het andere op merkwaardige wijze verwoest wordt. In 1928 werd het s.s. „Paul Lecat" in de haven van Marseille een prooi der vlammen. In Augustus 1929 verbrandde het grootste gedeelte van het s.s. „Paris", dat aan de kade van den haven van Le Havre lag. Op 21 Mei 1930 ontstond brand aan boord van de „Asia" op de Roode Zee. Hier bij kwamen talrijke Mohammedaansche pel grims om, die op reis waren naar Mekka. In October 1930 ontstond brand aan boord van het s.s. „Lamartine" op de reede van Toulon waarbij de passagiers van boord moesten worden gehaald. Tenslotte de ramp met den „Philippar" en den brand van de in Frankrijk gebouwde „P. C. Hooft". Afgevaardigde Richard heeft een inter pellatie gericht tot den premier en den mi nister van koopvaardij, wat de regeering denkt te doen om de eigenaardige neiging tot groote branden in de Fransche handels vloot te bestrijden. De „Achilles" redde 32 man van de bemanning. Naar wij vernemen heeft het stoomschip „Achilles" van de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij 32 man van de „At lantique" gered. Het schip was Vrijdag van Amsterdam naar Le Havre vertrokken. Het bevond zich gister op weg van Le Havre naar de Spaanschè haven Melilla. Onderweg heeft de „Achilles" nog 32 personen der be manning van het brandende schip „Atlanti que" aan boord kunnen nemen en hen te Cherbourg aan land gezet. Gisteravond om 8 uur is de „Achilles" weer van Cherbourg vertrokken ten einde zijn reis naar Nelilla voort te zetten. 86 schipbreukelingen op weg naar Cherbourg. Volgens een draadloos ontvangen bericht heeft het Hapag-motorschip „Ruhr" in het geheel 86 schipbreukelingen van de „Atlan tique" aan boord, waarmede het zich thans op weg naar Cherbourg bevindt. Het schip nog in vuur en vlam. In de late middaguren van gisteren stond de „Atlantique" nog in lichterlaaie in de buurt van de Kanaaleilanden en wel op ongeveer 30 K.M. ten Westen van Les Cas- quets. Thans staat het vast dat de geheele equipage door verschillende schepen is opge pikt Britsche torpedojager onderweg. De Engelsche Admiraliteit deelt mede, dat de Btitsche torpedojager Westcott uit Ports mouth is uitgevaren om behulpzaam te zijn bij de blusschingswerkzaamheden der „At lantique". Een vertegenwoordiger van de „Evening Standard" heeft per vliegtuig boven de bran dende „Atlantique" gekruist. Het was een ontstellend schouwspel dat het schip, gehuld in rook en vlammen, geheel op zijn kant hul peloos ronddrijft. Een ontzaglijke rookwolk is kilometers ver bóven het Kanaal zichtbaar. Het dak en de scheepsbruggen zijn reeds ge heel vernield. Overal komen vlammentongen te voorschijn. Het promenadedek is uitge brand en de ruiten zijn vernield. 18 personen vermist. In den loop van gisteravond zijn te Cher bourg aangekomen het Duitsche s.s. „Ruhr", het Engelsche schip „Ford Castle" en het Nederlandsche s.s. „Achilles" van de K. N. S M. Vanmorgen vroeg arriveerde van de K. N. S. M. ook nog de „Erato" met 84 opva renden van de „Atlantique" aan boord. In totaal zijn 211 leden van de uit 229 koppen bestaande bemanning te Cherbourg aangeko men, zoodat men vreest, dat 18 personen om het leven zijn gekomen. De „Erato" was op weg naar Noord-Spanje en heeft reeds vanmorgen zijn reis voortgezet. Onder de geredden bevindt zich een aantal gewonden, o.a. de scheepsarts. Het schip verloren? Gisteravond werd het schip „Atlantique" als reddeloos verloren beschouwd, doch in sommige marine-kringen heeft men de hoop niet opgegeven, dat men het schip ergens zou kunnen binnen sleepen. Indien het in den loop van den nacht niet zinkt, hoopt men dat het zal uitbranden, en dat men het wrak op sleeptouw zal kunnen nemen. Vannacht was het nog niet mogelijk het brandende schip te naderen. Het is niet uitgesloten, dat de machinekamer, die door luchtbussen en vuurvaste stoffen kan worden afgesloten door de vlammen is ^esprard, zoodat althans de kostbare machines te redden zijn. De kapitein van het schip heeft zich van morgen opnieuw naar de plaats van de brandende „Atlantique" begeven, om een laatste poging te doen, de overblijfselen van zijn schip te redden. Het wrak drijft lang zaam naar het Noorden. STRASSER IN BERLIJN. De „Koelnische Zeitung" publiceert in haar editie van Donderdagmorgen het vol gende bericht: Gregor Strasser is hedenmorgen vroeg al hier aangekomen, klaarblijkelijk met de be doeling onderhandelingen te voeren. In poli tieke kringen verluidt, dat hij reeds een be spreking gehad heeft met den rijkskanselier dan wel nog een bespreking hebben zal. Van officieele zijde is dit bericht nog niet beves tigd. Verder verluidt, dat tusschen Hitier en den vorigen rijkskanselier von Papen een bij eenkomst is beklonken, die in Keulen zal plaats vinden. Klaarblijkelijk tracht Hitier, alvorens hij zijn definitieve beslissing neemt over de houding van zijn partij tegenover het kabinet Schïeicher een meeningsuiting te krijgen van von Papen over den huidigen toestand. Het onderhoud tusschen beide po litici is nog niet tot stand gekomen, maar ook niet afgezegd. In tegenstelling met het bovenstaande zegt de „Taegliche Rundschau" vernomen te heb ben, dat Woensdagmiddag in Keulen in de woning van baron Schroeder een geheim onderhoud heeft plaats gevonden tusschen Adolf Hitier en den vroegeren rijkskanselier von Papen. Adolf Hitier was, begeleid, door zijn nieuwen secretaris generaal Rudolf Hess en den S.S.-leider Himmler, benevens zijn economischen adviseur Keppler, verschenen. Het onderhoud heeft ongeveer 1 'A uur ge duurd. Tegen 3.uur waren beiden weer uit Keulen vertrokken in de richting Detmold. Bij dit onderhoud zouden de mogelijkhe den besproken zijn nogmaa's een poging te doen Hitier tot rijkskanselier benoemd te krijgen. Met het oog op de goede persoonlijke be trekkingen van von Papen tot den rijkspre sident zouden de betrokkenen dan gehoopt hebben, dat von Papen bereid zou zijn den rijkspresident te bepraten zijn bezwaren te gen een kanselierschap van Hitier op te ge ven. De „D.A.Z." schrijft, dat het schijnt, dat men aan regeeringskant het voornemen nog niet heeft laten varen door een hernieuwde voelingneming met de leidende figuren van de nat.-soc. partij ten minste te komen tot een tolereeren van de regeeringspolitiek. In ver band hiermede kunnen dan ook de geruch ten over een aanstaand onderhoud tusschen von Schïeicher en Hitier wel eenigen grond van waarschijnlijkheid hebben. GEPENSIONNEERD KOLONEL VON WILLISEN OVERLEDEN. Gister is na een hevig lijden overleden de voorzitter van den Deutschen Schutzbund, oud-kolonel Friedrich Wilhelm, Freiherr von Willisen. Ridder in-de Orde „Pour le Mérite", die einde 1918 militairen en vrijwilligers ver- eenigde voor de verdediging van de Oost grens. DE RIJKSDAG BIJEENGEROEPEN OP 24 JANUARI. Het seniorenconvent van den Rijksdag heeft in zijn gistermiddag gehouden zitting beslo ten den Rijksdag tegen 24 Januari a s. bijeen te roepen. REVOLVERAANSLAG OP HAMBURGSCH JOURNALIST. Op den redacteur van het „Hamburger Familienblatt", Carlebach, is gisterochtend door een onbekende een revolveraanslag ge pleegd. Carlebach wilde eenige brieven pos ten. Een jonge man hield hem staande en Vuurde twee schoten af, waardoor Carlebach aan het hoofd werd gewond en bewusteloos geraakte. Bij zijn val liep hij een hersen schudding op en verwondingen aan borst en rug. De dader is ontkomen. Aangezien Carle bach onlangs een reis naar Rusland heeft ge maakt en naar aanleiding daarvan eenige artikelen heeft gepubliceerd, welke bij com munisten een ongunstig onthaal hebben ge vonden, neemt men aan, dat een communist den aanslag hebt gepleegd, te meer daar Car lebach den laatsten tijd van communisten af komstige dreibrieven heetf ontvangen. WEDEROM EEN SPOORWEG ONGELUK IN FRANKRIJK. Op ongeveer 40 K.M. van Lyon, bij Beau- jeu, is gister een spoorwegongeluk gebeurd, waarbij ongeveer 30 personen gewond wer den. Een personentrein reed, tengevolge van een verkeerden wisselstand op een locomotief van een goederentrein, waardoor verscheide ne wagons ontspoorden en volkomen ver nield werden. STAKING BIJ WEVERIJEN IN NOORD-FRANKRIJK. Gisteren is in de weverijen van Armentiè- res in Noord-Frankrijk nabij Lille een sta king uitgebroken, waarvan men vreest, dat zij zich snel zal uitbreiden. Voorloopig sta ken ongeveer 1000 arbeiders, die protesteer den tegen het in gebruik nemen van een nieuwe groote machine, die volgens de werk gevers slechts door een arbeider bediend zou mogen worden. De arbeiders van de weverij en de Houplin hebben zich bij de staking te Armentières aangesloten. ENGELSCHE DELEGATIE NAAR AMERIKA? In gezaghebbende kringen wordt ver klaard, dat het bericht volgens hetwelk War ren Fisher aan het hoofd zou worden ge plaatst van een delegatie van deskundigen, die naar Washington zou worden gezonden teneinde aldaar te onderhandelen over de schuldekwestie, op zijn minst genomen voor barig is. Men gelooft niet, dat de ondersecre taris van financiën zoo geruimen tijd afwezig zou kunnen zijn. ACHTERUITGANG VAN DE COMMUNISTISCHE PARTIJ. Dat de Britsche communistische partij, althans wat aantal betreft achteruitgaat, blijkt duidelijk uit de door de partij zelf ge publiceerde gegevens. Ondanks de economi sche crisis en het echec van labour, welke factoren, naar gevreesd werd, de extremisti sche partij vele nieuwe krachten zouden toe voeren, is het aantal communisten, na van November 1930 tot September 1931 gestegen te zijn van 2555 tot 6263 aan het eind van 1932 weer gedaald tot 5500. Tijdens een congres der communisten in November j.1. had Harry Pollit reeds klachten geuit over de slechte wijze waarop leden geworven wer den, waarbij hij tevens tot uiting had ge bracht, dat men de meening moest verdelgen, dat de communistische partij geen ander doel had, dan vernieling, geweld en bloedvergie ten. GROOTE BENZINETANK IN DE LUCHT GEVLOGEN. Bij Ellesmere Port (graafschap Chester) is een benzinetank der Shell-Mex-Cy., welke een capaciteit heeft van 3800 H L. geëxplo deerd. De deksel van de tank is met donde rend geraas na een boog door de lucht te hebben beschreven op de aarde terecht geko men. Het mag een wonder heeten, dat nie mand werd gedood of gewond. De tank is thans met de naaste omgeving een vlammen zee. Direct na de ontploffing schoten de vlammen tot 50 M. omhoog en ontwikkelden een dichte rookwolk. De brandweer streeft er naar het vuur te beperken. VERKIEZINGSKOORTS IN IERLAND. Nu de Leil Eireann Dinsdag ontbonden is, verkeert de geheele Vrijstaat al reeds in een staat van verkiezingskoorts Het is waar schijnlijk, dat de nieuwe nationale partij, die geleid wordt door den Lord mayor van Dublin en gesteund wordt door Cosgrave geen tijd meer zal hebben zich voor de ver kiezingen te constitueeren. Een groot deel van de openbare meening acht het waarschijnlijk, dat de Valera overwinnend uit den verkie zingsstrijd te voorschijn zal komen en 79 van de 153 zetels zal veroveren.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1933 | | pagina 1