Alkmaarsche Courant. Jiadiomeuws Gemeenteraad van Alkmaar. JeuiMeioti De gevolgen van een operatie. Griep en verkoudheden honderd vf|t en dertigste Jaargang. VRIJDAG 20 JANUARI Mo. 17 1933 Zaterdag 21 Januari. Hilversum, 1875 M. (Uits uitend VARA). gGramofoonplaten. 10.VPRO-morgen- wiiding. 10.15 Voor Arb. in de Continube drijven: VARA-Kleinorkest o.l.v. P. Du- chant, gramofoonplaten, VARA-tooneel o.Lv, W. van Cappellen en lezing. 12— 2— De Notenkrakers o.l.v. D. Wins en gramofoon platen. 2 15 Gramofoonp aten. 2.45 Anti- Oorlogs-Toespraak. 3.- VARA-Balalaika- orkest o.l.v. Powarjef. 3.30 Gramofoonpl 3 45 ,De Flierefluiters" o.l.v. Hugo de Groot,"m. m. v. E. Philipse, zang. 4.30 Pae- dagogische causerie. 4.45 Muzikaal allerlei. 5 40 Literair overzicht A. M. de Jong. 6.— Zang door „De Wielewaal" o.l.v. P. Tiggers en causerie. 6.30 Betuwsch halfuurtje. 7. Voor het Platteland. 7.30 Voor de Alg. Ned. Bond van Arb. in de Bakkers-, Choc.- en Sui- kerbewerkingsbedrijven. 8.— SOS-berichten. 805 De Dorpsbarbier. 8.15 Eerste deel v. d. Revue „Hup Holland" van Meyer Hamei (uit het Grand-Theater te Amsterdam). 9 30 Toespraak A. de Vries. 9.40 Vaz Dias. 9.50 Vervolg v. d. Revue. 10.05 VARA-Varia !.jO io_i2.— Kaleidoskoop (Bont zonder Babbels) m. m. v. VARA-orkest o.l.v. Hugo de Groot, Wladimir-Pique-Trio, A. de Booy, zang; Joh. Jong, orgel en piano. R Bennink, xylofoon en gramofoonplaten. Huizen, 296 M. (K.RO.-uitzending). 8.— O 15 en 10.Gramofoonplaten. 11.30— 12.— Godsd. halfuurtje 12.15—1.45 Sextet concert en gramofoonplaten. 2.30 Voor de ieuzd 3 Kinderuur. 4.— Gramofoonpl 5 15 Cursus. 5 30 Orkesteoncert. 6.20 Le zing. 6.40 Orkestconcert. 7.10 Kath. R-V.U >7 45 Sportnieuws. 8 Schlagermuziek. 8.40 Radio-tooneel. 9.10 Vaz Dias. 9 20 Concert Voorstel tot afwijzing van een verzoek van het bestaar der Alkmaar sche Neutrale Schoolvereeniging om de medewerking der gemeente voor de stich ting van een bizondere lagere school. (Vervolg.) De heer Venneker vond het eigenaar dig, dat voorstanders van het openbaar on derwijs volstaan met zoo'n korte verklaring. Spr. is overtuigd, dat de vereeniging niet zou zijn geboren als de meisjesschool niet was opgeheven. Die school is niet opgeheven om dat het een standenschool is, doch omdat ze niet was te handhaven. Spr. begreep, dat men als reflex daarop iets anders wilde. Stichten men een meisjes school dan zou hij het begrijpen. Dit bleek onmogelijk en toch ging men door. Men wil de de gemeente straffen. Nu mag men kla gen, dat wij voorstanders van het bijz. on derwijs niet aan hun zijde staan, doch wij doen dit omdat de nieuwe school niets an ders zal zijn dan een openbare school. Het eenige voorstel is, dat de ouders zelfs iets krijgen te vertellen, doch ook bij de openbare school hebben de ouders in het instituut ouder-commissie evenveel te vertellen. Het tweede motief is, dat de school vrij zal zijn van politieke invloeden. Spr. ziet daarin een zeer ernstige beschuldiging en vroeg of daarvoor redenen bestaan. Wij vragen ander onderwijs, omdat de openbare niet geeft wat wij wenschen Wij staan dan ook echter vierkant tegen over het streven van een school ter wille van futiliteiten. De heer Bakker herinnerde aan de be handeling van de opheffing van de meisjes school, die hij de ergste standenschool noem de van de drie verkapte opleidingsstanden scholen. Onder de oprichters van de nieuwe school prijkt ook de naam van mr. Lange- veld, die toen beweerde, dat de meisjesschool geen standenschool was. Men kon echter nier komen tot het vormen van een meisjesschool en omdat men toch een categorie kinde ren op een school wil, richt men deze school op, die een standenschool wordt. Wil men O 45 Voorbracht 10 Radio-tooneel. 10.20 daarvoor zelf de kosten dragen, dan zegt awrmuziek 11 -12— Gramofoonpl. spr „ga je gang, man», al oordeelde hij het DafenTryT554 M. 10.35 Morgenwijding. verkeert, docli zoo - - »- 10*50—11.05 Tijdsein berichten. 12.20 Or gelspel Sj Gustard. 1.20 Commodore Grand orkest ol^. J. Muscant. muziek door E. Pint, viool e" N- J r> piano. 2.40 Reportage ?uSbïw^£]0 orkest geland—Wales. 4.20 Mid and Studio-orkest o l.v. Fr. Cantell. 5 05 Orgelspel H. Ramsay. 5 35 Kinderuur 6.20 Berichten. 660 Lezing 7 05 Welsh Intermezzo. 7.25 Lezing. 7.50 Radio-Mannenkoor o.l.v. C. Dalmaine m. m. v St Robertson, zang en E. Lush, piano 8.20 Debroy Somers en zijn Bano. 9 20 Berichten en lezing. 10.Fragmenten uit Opera's van Gilbert en Sullivan. 11.35 12 20 BBC-Dansorkest o.lv. Heury Hall, Parijs „Radio-Paris"1724 M. 8.05 Gra mofoonplaten. 9.20 Concert. 12.20 Concert door het Omroeporkest. 4.10 Dito 8 20 Ca baretprogramma 9.05 Radio-tooneel. 10 20 Gramofoonplaten. Krlundborg1153 M. 11.20-1.20 Concert uit Rest „Wivex". 1.50—2 20 Gramofoonpl 2 50—4.50 Omroeporkest o.l.v. Reesen, m m v. A. Petersen. zann en V. Fiseher. piano. 7 20 Duitsrhe muziek door het Omroep orkest 8.15 Radio-tooneel 9.35 Moderne mu ziek door L. Preii's orkest. 10.3511.35 Dansmuziek o.l.v. Tomtnv Boston. t angenberg, 473 M. 6.25 en 11.20 Gra mrfoonnlaten. 12.20 Concert o.l.v. Wolf. 1.55 Gramofoonplaten. 4.20 Manner' -or o.l.v. Hansen m. m. v. Trio, cither, viool en gui taar. 7.20 Gevarieerd programma m. m. v. Werag-orkest. koor en solisten 1005 Dans muziek uit Londen. 11.201220 Gramo foonplaten (Dansmuziek). Rome. 441 M. 8 20 Radio-tooneel. Brussel, 508 en 338 M. 508 M.: 12.20 Omroepkleinorkest o.l.v. Leemans. 1.30 Con cert uit Antwerpen. 5.20 Omroepk'einorkest o,l.v. Leemans. 6.35 Kamermuziek, altviool en piano. 705 Gramofoonplaten. 8.20 Om roeporkest o.l.v. Walpot en Radio-tooneel, 10 30 Gramofoonplaten. 11 2012.20 Max Alexvs' orkest. 338 M.: 12.20 Concert uit Antwerpen 1.30 Omroepkleinorkest o.l.v. Leemans 5.20 Omroeporkest o.l.v Wa'pot. 6 50 Dansmuziek. 8 20 Reportage v. d. Zes- daagsche te Brussel. 8 50 Concert uit Luik. Leiding-Fr. Rasse. 11— Reportage Zes daagsche te Brussel. 11 20—12.20 Dansmu ziek uit St. Sauveur 7eesen, 1635 M. 7.20 Concert door Man nenkoor o.l.v. Hermann Behr. 8.35 Gevari eerd programma m. m. v. Omroeporkest, Marcel Wittrisch, tenor e.a. Leiding: Rein heid Merten. 9.40 Berichten en hierna tot 11 20 Dansmuziek door Adalbert Lutter en is het hier niet. Men spreekt in die kringen steeds van bezuini ging en toch gaat mr. Langeveld mee met de school, die de gemeente zware lasten opHrt, door noodige boventallige onderwijskrach ten. Met den heer Venneker meende spr., dat men moet bewijzen, dat er op de openbare school aan politiek wordt gedaan. Daarvoor is in geheel Nederland geen bewijs. Spr. denkt dat zij juist politiek willen van de slechtste soort. De heer Vogelaar: Dat moet ook be wezen worden De heer Bakker: Ik zeg alleen, dat ik het denk. Spr. onderwierp een schrijven van het schoolbestuur aan critiek, daar z.i. bleek, dat het een brief niet behoorlijk kan adressee- ren en niet weet hoeveel port er op moet. Op grond daarvan dacht spr. dat men een school wil als in het Victoriepark. De heer H o ij t i n kNou, nou. De voorzitter: U moet niet te ver gaan. De heer Bakker: Goed gezien is de in sinuatie van het schoolbestuur, niet te ver. Spr. oordeelde, dat B. en W. een goed voorstel hebben gedaan, ook al is er zeker heid, dat in hooger beroep het besluit moet worden vernietigd. Den Haag moet dan maar beslissen of deze verspilling mag ge schieden. Maar duidelijk is geworden, dat de wet noodig herzien moet worden. Men wil in den Haag steeds versobering en men zal zeker moeten overwegen of het zoo door kan gaan. Spr.'s fractie is voor het voorstel van B. en W. De heer S i e t s m a zeide, dat het voorstel naar hem toekomt. Spr. geeft zijn volle in stemming aan de conclusies van B. en W. De laatste aanhaling van den heer Voge laar was van 1930, doch wij leven in 1933, en spr. heeft hoop, dat de koninklijke beslissing, anders zal gaan. De regeering weet nu toch ook wel hoe het met de financiën gaat. Spr vereenigde zich met de bijlage. Hij sprak nog een woord over het adres inzake de hoofden en sloot zich bij het protest van de hoofden aan. De heer H o ij t i n k had zijn vreugde uit gesproken over de oprichting van de school en zijn standpunt is niet gewijzigd, omdat hij nog steeds is voor het principe „de school aan de ouders". Men kan de invloed van de ouders op de bijzondere school niet zoo gering voorstel ien als de heer Venneker deed. Spr. ver wachtte, dat het met de school wel goed zal gaan. Hetgeen hij principieel voor zich op eischt, wil hij ook, in tegenstelling met de jatholieken, ook aan anderen toekennen. Wij hebben slechts te beoordeelen of de school aan de wet voldoet en dit is het geval. Spr. is het volkomen met den heer Vogelaar eens. Dat B. en W. niet met het bestuur van de schoolvereeniging gesproken hebben over ouders die hun handteekening terugnamen, ceurde spr. af. Ook als het schoolbestuur komt met een aanvrage voor een nieuwe school, moet deze verstrekt worden. Door de partijen scherp tegenover elkander te zetten, jaagt men de gemeente op kosten. De heer K e ij s p e r nam in geenen deele aan, dat de insinuatie juist is, dat pressie op oduers die hun handteekening plaatsten is uitgeoefend. Mr. Langeveld meende als vader het recht te hebben voor zijn kind de school te verlangen die hij wenscht. Spr. oordeelde, dat men de wet moet toepassen. Elders moet men trachten de wet te veranderen. Met den heer Vogelaar oordeelde spr., dat men die wet heeft toe te passen. Spr. zal zich ont houden van bijkomstige dingen en betreurde, dat men in de courant zich als partijen op andere punten tegenover elkander heeft ge steld. De reden is nuchter en debatten met hate lijkheden kunnen hier achterwege blijven. Uit spr. mond zal men insinuaties aan het per soneel van het openbaar onderwijs niet hoo- ren. De heer v. d. V a 11 oordeelde, dat de hee- ren Bakker, Sietsma en Venneker terecht zijn opgekomen tegen de insinuaties en oordeelde, dat mr. Langeveld zich niet van het adres kan losmaken. Het punt is door de vereeni- ring in debat gebruikt en u behoort er toe. Jet is een trap aan het openbaar onderwijs, waarvan de uwen de grondleggers zijn. Bekijkt spr. de circulaire, dan ziet spr. de standenschool. Voor deze school heeft men zelfs de hulp ingeroepen van menschen bui ten de gemeente. Spr. ziet in de school niets anders dan een standenschool, die gesticht zal worden met iet geld van de overheid. De voorzitter gaf antwoord na mens het college. Spreker dankte voor den steun die uit den raad naar vo ren kwam en in het bijzonder was hij gevoelig voor het woord van den heer Ven neker in wiens woorden hij beluisterde, dat de zijnen de belangen van het openbaar on derwijs bij het college veilig achtten. Het voornaamste bezwaar tegen het voorstel was, dat de raad zich heeft te stel len op het formeele standpunt van de wet. De veronderstelling, dat de wet den raad zoo buiten de materieele beoordeeling heeft gelaten, is niet juist, dan had de wetgever de oeoordeeling beter bij een rijksambtenaar kunnen laten. Dit deed de wetgever niet, die heeft een toelichting van het hoogste gezag ter plaatse gewenscht. Spr. wist dat er koninklijke besluiten zijn, die aanleiding geven voor de door den heer Vogelaar uitgesproken meening, doch spr heeft nog niet de overtuiging, dat de regee ring onder de bijzondere omstandigheden waaronder wij leven, een enge interpretatie van de wet zal blijven volgen. Spr. hoopt, dat de raad weet, dat het college het for meele steeds naar voren schuift ter dekking van wat materieel gewenscht geoordeeld wordt. Hier is het materieele op den voor grond gesteld. Het college heeft een afwij- zijde beslissing gewild en den secretaris verzocht, die te formuleeren en spr. bracht den secretaris hulde voor de wijze waarop hij dit deed. Spr.'kon begrijpen, dat de plotselinge op heffing van de meisjesschool bij de ouders een schok gaf en dat die te raden gingen om iets te doen ter afwering. Spr. had gehoopt, dat ze tot de conclusie waren gekomen, dat de opheffing niets an ders dan om zakelijke redenen geschiedde en niet om politieke redenen. Om tot beperking van het aantal boven tallige onderwijzers te komen moest er een opleidingsschool worden opgeheven en op grond van overwegingen moest dit de meis jesschool zijn. De ouders hadden hun ontstemming moe ten overwinnen, doch zij gingen door en toen het niet gelukte een speciale meisjes school op te richten, ging men over tot de oprichting van een gemengde school. Spr meent, dat daarvoor naast de bestaande op leidingsscholen geen voldoende aanleiding is. Nimmer ontving spr. klachten, dat de scholen staan onder een bepaalde politieke klank. Wel zijn er die dit meenen. Het komt een enkele maal voor dat onderwijzers leden zijn van de S. D. A. P. Dit is in de eerste plaats niet verboden, doch in de tweede plaats vermoedde spr., dat dit zich in veel mindere mate voordoet dan men denkt. Wethouder Bonsema: Misschien drie Oorspronkelijke roman door Jan Walch. 25 Den volden morgen, toen ze aan het ont bijt zaten, legde de oude mevrouw de krant waarin zij zat te lezen; plotseling neer, en Verschrikt over haar brilleglazen haar zoon aankijkend, zei ze: Hemel, Henri Wat is er. mama?" Wist je niet, dat meneer Col ver van daag vijf-en-twintig jaar ambtenaar is?" Neen; och is 't a! zoo lang? Ja, hij zal Wel zoowat 'n vijftiger wezen". Heb je daar heelemaal niet aan ge dacht?!" Welnee, ik wist er niets van Of, wacht eens ja, ik herinner we nu, dat, in t begin van 't jaar, dan kijken we altijd de uiensttrden eens na en ja wel Wat 'n geluk", zei Mevrouw, „dat je u ,net bier bent. Tjonge-jonge, dat je daar aan gedacht hebt! Je bent toch wel 'Jk ,zorSe'oos geworden. Onbegrijpe- a ii'.-i er zdó op een komt! Je onmid dellijke chef!" ,'k kan hem nu meteen feliciteeren", un['. -Maar ik begrijp uw Entrüsting Het is toch niet van zooveel belang!" evrPuw bekeek met opgetrokken wenkbrauwen haar zoon als een rarl teit. Je viel van de ééne verbazing in de andere met hem... Wés 'thaar zoon wel? Een oogenblik kwam het denk beeld bij haar op, dat 't misschien een bedrieger was; iemand die op hem leek; zijn omstandigheden kende, daar misbruik van maakteJe las zulke dingen toch wel eens in de courant Er kwam een zekere schuwheid in haar aanstaren; een gelaatsuitdrukking, zoo als Henri de laatste weken meermalen op zich gericht had gezienColver keek ook zoo, in het ziekenhuis, bij dat bezoekEn werkelijk, dacht de moe der, hij zag er jonger uit... Maar die twijfel duurde maar een oogenblik Nonsens! Hij was het wèlDat zag, dat voelde ze aan allesMaar wat had hij dan toch voor angstig-griezebgs over zich gekregenZoo iets verdwaasds zooiets buiten de werkelijkheid... Henri had de courant opgenomen; las het bericht: „Een zeer verdienstelijk scherpzinnig hoofdambtenaar". „Hm ze hebben een erg goed idee van hem zei hij, verbaasd en geamuseerd. „Nou maar, ze zien hem een boel knapper dan hij is, hoor!" Och", zei zij ongeduldig wat was dat nu voor 'n kinderlijk-onbenullige opmerking ,,'t is toch een stukje over een jubileum!" Henri knipte niet-begrijpend met de oogen. Maftr zij verwaardigde zich niet, verderen uitleg te geven. ze Het is wel héél gelukkig", ging na een oogenblik voort, met haast en nadruk, „dat je nu juist vanddag geko men bent Hm... Je zoudt kunnen zeg gen, dat je ook om hem geluk te wen schen, je éxtra hebt gehaast. Nu was het Henri's beurt om ver baasd te zijn. „Maar Mama!" zei hij, op een toon, die beduidde: hoe kunt u zich zóó vergissen; „en ik herinnerde 't mij niet ééns!" Nu jd", haar toon werd langza merhand die welken men tegen een imbeciel gebruikt, „wat doet dat er toe! Het zou een goeden indruk op mijnheer Colver maken; en ik geloof, dat dat in deze omstandigheden wel van heel veel belang voor je is' Henri gaf het op. Een crisis kreeg hi; in zoo'n geval niet meer; het was te vaak voorgekomen. Hij aanvaardde al die zonderlingheden, en mama, ja, ze zag er nag patent uit; en wat zat ze keurig recht; maar ze was toch al een eindje in de zestigToch triest, bij zoo iemand, zoo flink en parmantig, ais de fijne puntjes eraf gingen Maar la ten praten Ik wil je niet haasten", vatte de moeder na eenige oogenblikken het ge sprek weer op; „maar het lijkt me toch wel het aardigst, als je er dan bént, wanneer mijnheer Colver op 't bureau komt. Ze zullen er allemaal zijn; en. Goed mama", antwoordde hij sus aend. En hij dacht: wat 'n dwaasheid, Jet is mij veel te kort. De voorzitter: Ik ben er van over tuigd, dat die klacht onjuist is. Men mag slechts vragen „wat gebeurt er op de school" en mag van menschen in overheidsdienst niet eischen, dat zij buiten hun werkkring hun politieke overtuiging niet mogen vol gen. Het is wel eens gebeurd, dat een onderwij zer in een socialistischen optocht meeliep, doch op de school onthielden ook zij zich er zorgvuldig van hun denkbeelden tot uiting te brengen. De strijd van het schoolbestuur en het comité van actie tegen de oprichting leeft tot onaangenaamheden aanleiding ge geven en spr. doen twijfelen aan de karakter vastheid van velen. Spr. kon zich niet voor stellen, dat iemand om te respecteeren rede nen moeilijkheden in zijn beroep zal onder vinden. Het comité heeft zich beklaagd over het op treden van den heer van Burken. De bezwa ren vond spr. niet belangrijk, doch hij heeft met den heer van Burken gesproken en hem er op gewezen, dat hij niet op de hoogte was van de bedoelingen van het comité. De heer van Burken had gezegd, dat de bedoe ling een standenschool was en dat 't bezoe ken van .de school zeer duur zou worden. Het bestuur heeft de onjuistheid van die be weringen aangetoond. Een standenschool ligt niet in de bedoeling van het comité. De heer v. d. Va 11: Dat is sterk. De voorzi t t e r: Ik heb uitdrukkelijk de verzekering daarvan. In Amsterdam en elders bestaan dergelijke scholen, doch niet ten nadeele van de openbare opleidingsscho len. Hier is dit anders en het gevolg zal zijn drie noodlijdende opleidingsscholen en dit zal geld kosten aan boventallige onderwij zers en daarom hebben B. en W. gevraagd- is de kracht voor het beginsel van dien aard. dat over financieele bezwaren moet worden heengestapt? Gold het hier een principieele richting dan zouden wij niet met een af wij zing zijn gekomen. Hier geldt het echter geen principieel ver schil. Als in hooger beroep wordt uitge maakt, dat het anders moet zijn, zullen wij ons hebben te schikken, doch dan ligt de ver antwoordelijkheid bij de organen, die tot een verandering van de wet kunnen komen Den Haag en Haarlem sturen voortdurend circu laires waarin op bezuiniging wordt aange drongen. Dat d? school meer en meer aan de ouders moet komen is niet altijd de practijk De practijk is, dat de bijzondere scholen uit gaan van stichtingen. De heer Ringers: Alle ouders kunnen lid zijn. De voorzitter: Dat is iets anders en verschilt niet zooveel met het gemeentebe stuur. In 1922 hebben wij gehad een bijz neutrale Uloschool en als men nagaat wat daarmede gebeurde, dan staat deze ook niet zoo vast. Het tegenwoordig bestuur is krachtig, doch een vraag is of als dit ver trekt, anderen klaar staan om hun taak over te nemen. Spr. zeide, dat hij wel een beetje onge rust was voor de rede van den heer Voge laar, wiens standpunt hij uit de commissie kende. Toch heeft de heer Vogelaar woorden gesproken die hem uit het hart zijn gegrepen n.1. „men moet zich niet tot het uiterste op de wet stellen". De heer V o g e 1 a a r: Ik nam dit aan vot anderen. De voorzitter: Dan neem ik ze voor mij. Men mag van de wet geen caricatuur maken. Wij moeten bij behandeling van voorstellen op het financieele letten. Als spr. meende, dat men voor geen 100 kans heeft, dan wil spr. toch het kleine kansje, dat er misschien is, wagen. Weth. Westerhof oordeelde practisch de leuze „de school aan de ouders" een fic tie. Wel wil spr. aan ieder de school geven die men principieel wenscht. Nu geld wordt gevraagd zonder eenig aantoonbaar doel is d;t ontoelaatbaar. Voor sor. staat het vast, dat het een standenschool wordt en dat de minder gesitueerden voor figuratie dienen Snr. oordeelde dat B. en W. verplicht zijn alles te doen deze school te voorkomen. Spr. stelde vast. dat zijn partijgenooten onderwijzers op de school het kind geven wat des kinds is. Zii willen het onderwijs niet politiek beïnvloeden, doch op den grond slag van de wet het onderwijs in neutralen zin dienen. De heer Vogelaar constateerde, dat men langs zijn argumenten heeft heen ge redeneerd. Spr kan verschillende deelen van het betoog van de anderen onderschrijven doch ze zijn op de verkeerde plaats uitge sproken. mogen zelfs niet meer op de tafel van B. en W. gehoord worden, doch dienen gebracht te worden in een vergadering waar men propaganda maakt voor het openbaar onderwijs. Spr. blijft bezwaar maken tegen de gelegenheidsinterpe'latie van het college Tegen griep en verkoudheden is Togal een uitstekend middel. De Togaltabletten drijven het urinezuur weg, dooden over al de microben zoodat de kwaal in de wortel wordt uitgeroeid. Bij het begin ingenomen voorkomt Togal de griep aanvallen. Schitterende resultaten. M°er dan 6000 attesten van doktoren. Een- proef zal U overtuigen. Bij alle Apoth. en Drog. a 0.80. dat ik dien man zou gaan huldigen, net als de courant I k weet toch wel beter wat hij waard is". Maar Mama scheen geagiteerd zijn vertrek af te wachten; en dus maakte hij maar aanstalten om heen te gaan. De kamer van den jubilaris was al vol, toen Henri aankwam. Er was een gedempt gepraat; in groepjes stonden de ambtenaren bijeen; soms drentelde één, die zich bij een gesprek onge wenscht voelde, met zorgvuldig rustig- gehouden waardigheid naar een ander groepje over, of, zag bij er geen waarbi' hij zich zoo heel nonchalant kon aan sluiten, dan bleef hij min-of-meer pein zend apart staan. Deze heele verzame ling van wachtende hulde-brengers kenmerkte zich trouwens door dezen schijn van nonchalance en gemak waarmee evenwel de soms fel even uit loerende oogen in strijd waren. Het binnenkomen van Van Hoghen Lugt wekte eenige, zij het spoedig onderdrukte, verrassing. Hij merkte dit onmiddellijk; maar tevens voelde hij, al verbaasde dat hemzelf een oogenblik, dat hij zich verheugde, heel die oude omgeving zoo in-éénen om zich te vinden; en dit gevoel was het sterkste. Zoo trad hij met een vroolijke begroeting in de oogen, een blijdschap die een tegenblijd- schap wachtte, op den referendaris eener an dere afdeeling toe, en maakte een lichte bui ging voor hemhet was de eerste ambtenaar van hooger rang dien hij zag; bovendien stond de referendaris daar alleen; Henri was 'ot den heer Venneker zeide spr.„Laat ons voorzichtig zijn dat bij een andere samen stelling van 't college hetzelfde niet tegenover ons wordt toegepast. Wij mogen tegen an deren niet doer. wat wij niet wenschen, dat tegen ons gedaan wordt Spr. draagt de open bare school een goed hart toe, hoorde nooit een klacht over politieke propaganda op de school. Toch waarschuwde hij om de ouders niet van de openbare school te vervreemden. Dit doen onderwijzers, die weigeren op de school nationale liederen te laten zingen. In het soc -dem onderwijsblad „Het Kind" schrijft van Veen, dat men bij de Willem de Zwijgerherdenking wel zal zien. dat onder wijzers weigeren nationale liederen te later» zingen en deze soc.-dem waarschuwt: „Laat dit bekrompen standpunt varen" en spr. zegt ïem dit na. Voorts betoogde spr dat hij heeft aange toond, dat men in Den Haag reeds lang alle motieven van de bijlage kent. Is het niet goed, dan moet aangedrongen worden op wets wijziging. Laat men echter voorzichtig zijn. Veel chicanes zou men in het geheele land hebben gekregen als men den raden had vrijgelaten, de financieele gevolgen en het algemeen belang van een aanvrage voor een bijzondere school te beoordeelen. Wat B. en W. voor stellen is in strijd met de wet. Spr kan met het oog op het wettelijk standpunt, dal hii heeft ingenomen, zijn stem aan de bijlage niet geven. De heer H o v t i n k sloot zich hierbij aan. De heer Bakker oordeelde het eigen aardig. dat mr Langeveld doet of hii huiten de zaak staat Hii als bezuiniger had zijn invloed moeten aanwenden om het school bestuur te bewegen zijn aanvrage in te trek ken. Z i. is hi' verplicht voor het school bestuur op te treden en uit te spreken of hij zich aansluit bij de circulaire van het schoolbestuur of niet. Mr. Langeveld heeft de lijst als ouder geteekend en heeft geen ti-nctie in het school bestuur. Spr. denkt er niet over zich over de circulaire uit te laten en wil zich slechts be palen tot wat aan de oide is Mei voldoening loorde hij van den voorz.. dat dP school geer» standenschool zal zijn. Het schoolbestuur verkreeg rechtspersoonlijkheid en daarom staat voor spr. vast. dat ook de regeering het doel van het bestaan juist acht. Men mag dezen ouders het iccht niet ontnemen aan de hand van de wet te strijden voor wat hen het liefste is, n.1. hun kind De heer Venneker had gezegd dat het voor een voorstander van het bijzonder on derwijs moeilijk was. een bijlage te verdedi gen, die zich tegen het bijzonder onderwiia keert, doch het geldt hier een bijzonder geval. Devoorzitter dacht niet de heer Voge laar tot andere gedachten te kunnen brengen. Het voorstel van B. en W werd hierop aan genomen met 14 tegen 6 stemmen. Tegen de heeren Hoytink. Ringers, Govers. Stoutjesdijk, mr. Langeveld en Vogelaar. Hierop ging de raad om kwart voor vijf in comité. Na heropening om 5V« uur was het voor stel inzake de Krebbesteeg aan de orde. Voorstel inzake verbreeding van de Krebbesteeg. Voorgesteld wordt, aan B. en W. voor de verbreeding van de Krebbesteeg een crediet toe te staan van f 3500 en B. en W. te mach tigen, de perceelen Nieuwesloot 75 en Lange- straat 74 te sloopen. zoodra die peroeelen door de tegenwoordige huurders zulien zijn ontruimd; een grondruiling aan te gaan met heeren H. C. Lind, N. M. Broers en van deze f 2500 en 1500 te aanvaarden, zoodra de Krebbesteeg geheel verbreed is* van de heeren D Kistemaker en C. Meyer het pakhuisie in de steeg aan te koopen voor 2500; de toegezegde bedragen aan de firma Zwaan en Zn., C. H. de Lange, H. J. Groebe en J. Metz te aanvaaraen; en B. en W. te machtigen voor het perceel van den heer Metz zoo noodig een schutting te plaatsen, zoo lang deze de van hem ge- vordeide bijdrage niet heeft betaald. Indien het niet gelukt, met den heer Klin- zich bewust, zeer correct op te treden. Te meer was hij verbaasd over de wijze waarop de ander zijn groet ontving. Met een be denkelijk wenkbrauw-heffen, dat Henri niet anders dan als een m i s p r ij z e n d e ver wondering voorkwam, keek hij hem aan, knikte koel terug, scheen meteen een opmer king uit een naburige groep te hooren, die hem eenigszins, maar niet zoo heel erg, in teresseerde; wendde zich bedachtzaam naar dengene die gesproken had, en nam de hou ding aan van een kalmen toehoorder. Henri voelde zich plotseling alleen staan. Wil hij niets van mij weten?" dacht hij „of herkent hij mij niet?" Maar dat laatste was toch ondenkbaar. Hij bleef een oogen blik onthutst staan, maar de referendaris volhardde in zijn volkomen rustig toeluiste ren. Toen keerde Henri zich, met ook gr-iote oogen van verwondering, af En stond plots tegenover een adjunct-commies van zijn eigen afdeeling. Het viel jiem onmiddellijk op hoe deze, die hem blijkbaar al had opgemerkt met eenigen schrik zich terzij wendde, maar nu, als betrapt, die beweging staakte en, zijn gezicht tot beleefde verrasisng poogde te plooien; terwijl hij tevens een zenuwachtigen Blik rondom wierp, als riep hij voor deze houding meteen de clementie van de verga dering in. Maar toen Van der Hoghen Lugt daar vóór hem stond met een gezicht dat op rechte verbazing vertoonde, kwam hij, ietwat beschaamd naar hem toe; want de macht van al wat oprecht is, is tenslotte groot en de adjunct-commies was nog jong. (Wordt vervolgd J

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1933 | | pagina 5