PUROL er op!
If
Het ijs in en om Alkmaar.
Duitschland.
Wij zijn vanmorgen eens een kijkje gaan
nemen op de groote ijsbaan de Quint en eer
lijk gezegd, het viel ons daar niet mee. Nu
troffen wij het niet, want doordat de wed-
strijdbaan uitgezet moest worden, was het te
gelijkertijd noodzakelijk, om de andere banen
te verleggen.
De oude banen, voorzoover wij ze nog kon
den zien, waren echter in uitstekenden staat
en daar kan naar hartelust op gereden wor
den. D.w.z. op de „Hollandsche manier, als
we het zoo mogen noemen. Er daar bedoelen
wij mee, dat die banen voor de z.g. schoon-
rijders gelegenheid geven, om te rijden. Voor
hen. die er van houden, om werkelijk te rijden
op de echte Friesche manier, zijn deze banen
niet geschikt Daarvoor is een groote ronde
baan nood ig, waar de zw ierende en zwevende
menigte niet kan komen. En daarom kunnen
wij een schrijven, dat ons gisteren bereikte,
zoo goed begrijoen. ten Fries, in onze stad
woonachtig, beklaagde er zich n.1. over, dat
er op de Quint geen ge egenheid was, om
armen en beenen eens flink uit te slaan. De
ta'looze baantjes zijn voor hem een gruwel;
zii vormen, zoo zegt hij, een doolhof van
doodloopende gangen, die geheel in beslag
genomen worden door schoonriiders. Zie
daar, wat onze Fries schrijft. Hij vindt, dat
het werkelijke rijden onmogelijk is.
Persoonlijk is schrijver van deze rubriek
het met hem eens. Ook wii houden van de
echte, oude manier en zoodra het begint te
vriezen komen bij ons weer de prettigste her
inneringen uit onze jeugd naar boven. Dan
zien we ons weer op de Groninger kana en;
dan denken wij weer aan den tijd, dat we
„oplegden" en met lange streken zooveel mo
gelijk kilometers aflegden Dat noemden wij
„sport", dat was voor ons het ideaal. En de
enkele „schoonrijder", die zich op onze banen
vertoonde, och hij werd iet-wat minachtend
aangekeken
Hier in Noordholland is het anders Hier
is „schoonrijden" nummer één. Hier worden
de kunstschaatsen ondergebonden en tracht
iren fraaie figuren en prachtige bochten te
maken. Wij ontkennen niet, dat dergelijk rij
den mooi is om aan te zien, doch het is niet
de schaatsensport, zooals wij die wenschen.
Het is niet de nationa'e sport, doch feitelijk
overgenomen uit het buitenland, uit die lan
den. waar men zich op kleine baantjes moest
trachten te vermaken. Maar in ons waterrijk
land, daar werd pas van ijssport gesproken,
als tochten gemaakt konden worden.
Hoe men er echter over denkt, óf men van
het schoon- óf van het hardrijden houdt, bei
de groepen moeten gelegenheid hebben om te
kunnen rijden. En beide groepen moeten geen
last van elkaar hebben. En daarom moeten de
rsbaanbestutirders en voor zorgen, dat er
banen voor schoonrijders en banen voor de
nationale manier beschikbaar zijn. Dan zijn
beide partijen tevreden; dan kan er door bei
ór groenen genoten worden
En na deze afdwaling komen wij weer op
d -' Quint! Vanmorgen waren daar veertig
baanvegers ijverig bezig, om de wedstrijd-
baan klaar te maken voor morgen. Zij had
den een zwaar en moei'ijk werk te doen, want
de baan b eek slecht Overal zat de sneeuw
massa vast; overal moest gehakt worden
Tofh geloofde het bestuur, dat alles in orde
kwam. Immers, met de ijsschaaf kan men
wonderen doen en zoodra dit apparaat van
middag op de baan komt, "al blijken, dat de
oneffenheden verdwijnen. Het bestuur verze
kerde ons. dat morperm-'ddag de baan in al e
oozicMen in orde zou zijn en dat de wedstrij
den zeker zullen slagen
Wil zullen afwachten en hopen voor mor-
gemwddag on prachtig winterweer en faire
snr,rt. Voor dit laatste zullen de deelnemers
echter wel zorgen.
UITSLAGEN V4N GEHOUDEN
WEDSTPÏÏDEN.
Bergen. De schooljeugd in Bergen
was gistermiddag over gelukkig met de door
de Berger I.Issportvereeniging uitgeschre
ven kinóerwedstrijden.
Aan a'le schoien was met het oog op de
wedstrijden vrij gegeven en niet minder dan
170 kinderen namen aan de verschillende
wedstrijden deel, die alln op een kop choco
lade en een korstje getracteerd werden, ter
wijl een 11-tal prijswinnaars met aardige
prijsjes naar huis gingen. Ook voor de an
dere scf'oo'kinderen was et een feestdag,
aangezien aan allen vrij rijden op de baan
gegeven werd. Dank zij de vele helpers en
he'nsfers hadden de wedstrijden een vlot ver
loop De wedstrijden vingen om twee uur
aan, terwijl om vier uur in het clublokaal de
prijsuitreiking cl-or den voorzitter den heer
A van Reenen kon plaats hebben.
Do uits'ag is de volgende:
fshocky voor meisjes van 12, 13 en 14
jaar 14 dee'neemsters. 1ste prijs Meini
Teorenburg, 2de prijs Corrv Scnrooder. 3de
priis To Zwanenbug, 4de prijs Vroontje Bur
gering.
Ba'rijd en voor kinderen van 6 tot 12 jaar
84 deelnemers 1ste prijs Jan Eriks,
2da prijs Jaap Janzen. 3e prijs Henk Maas
sen 4d° nri's Piet Beiineveld
Houtjesrapen voor kinderen van 6 tot 8
jaar: 1ste prijs Siem Kieft, 2e pr. Siem Bak
ber. 3e pr. Henk Dekker, 4e pr. Jan Meijer.
Hardrvden voor jongens van 12 tot en met
14 jaar (51 deelnemers): 1ste prijs F de
Haan, 2e pr J Haak en 3e pr. J. Kleiberg
Vele ouderen volgden met belangstelling
d? prestaties van de k'einen. Vooral bij het
hardriiden was het aardig te zien hoe de jon
gens elkander geen kamp gaven
Des avonds werd er door velen weder op
de verlichte banen gereden. Voor Woensdag
sloot het bestuur een overeenkomst met de
firma ITpma voor het laten hooren van de
reuzenstem tijdens de wedstrijden, terwijl er
dan ook des avonds met muziek gereden kan
worden.
O t e r 1 e e k. Door het bestuur der ijs-
club te Oterleek was Maandagmiddag een
hardrijderij uitgeschreven voor leden. Voor
dezen wedririjd bestond veel animo. Ér werd
go°d gereden.
De uits'ag van de eerste ploeg, beneden
18 jaar. was als volgt: le prijs lac. Dek
ker, 2e nr P Korver, 3e pr. A. Dekker, 4e
pr K. Govers.
De uitslag van de tweede ploeg, 18 jaar
en daarboven was: le orijs M Blom, 2e pr
P Plevier, 3e pr. A. Moeijes, 4e pr. Jac
Wagenaax.
De wedstrijd droeg het karakter van voor
oefening voor den te houden Bondsdag, daar
de snelste rijder de afdeeling zal vertegen
woordigen.
Noordscharwo u d e. Maandag
middag werden door de ijsclub „Nut en
Vermaak" te Noord-Scharwoude wedstrijden
gehouden, die het volgende resultaat had
den:
Meisjes tot en met 10 jaar: 1. M. Heids-
ma. 2. L. Feller, 3. M. Swier.
Meisjes 11 jaar en ouder: 1. M Hemke,
2. H. Haijma, 3. K. Wijnstra, 4 M Bos
Jongens tot en met 10 jaar: 1. W. Feller,
2 J. v. d. Meulen, 3. H Reek.
Jongens 11 jaar en ouder: 1. P. Blom, 2.
T Fe'ler, 3. P. Feller, 4. H. Bouwens, 5. H.
Borst.
Aangekondigde wedstrijden.
Woensdag 25 Januari: Alkmaar,
,de Quint"; bondsdag Ijsbond Holl. Noor
derkwartier; aanvang 1 t.ur.
Bergen. Berger IJssuortvereen'ging;
hardrijderij van leden (beneden en boven
18 iaarl; aanvang 2 uur.
O u d e n d ij k (bij Avenhorn) schoonrij
den voor paren (heer en dame) om kunst
voorwerpen; aanvang 1 uur.
Donderdag 26 Januari. Nieuwe N i e-
d o r p; nationale proefwodstrijden (15, 16
en 17 jaar en 18 en 19 jaar); afstanden
500 en 1500 M aanvang 11 uur.
Groningen: kampioenschap van Ne-
der1and scbrourüden: aanvang 11 uur.
Vri'dag 27 Januari. Leeuwarden;
kamnioensrhap van Friesland voor amateurs
(500, 1500 en 5000 M aanvang 11 uur.
IJSBERICHTEN.
Monnikendam: Hedenmorgen zijn
te Monnikendam voor de eerste maal van
dit jaar Markers op de schaats van Marken
aangekomen. Men is cm het oogenblik voorts
bezig de baan van Monnikendam via Zui-
derwoude naar Amsterdam te vegen.
V r e e s w ij k. De schipbrug tusschen
Vreeswijk wordt in verhand met het vele
driifijs in de rivier weggenomen. De over
tocht geschiedt thans per pont en per stoom
boot.
Heerhugo waard. Het ijs is al
hier on verschillende plaatsen nog onbe
trouwbaar. Voornameli'k geldt dit voor den
Oostertocht. een voor de inwoners zeer ge
liefde ijsbaan.
H e i o o. Men verzoekt ons mede te
dee'en, dat de muziek op de Heilooër ijsbaan
geleverd wordt door de firma Ko Botte-
manne te Alkmaar.
Oudkarspel. De ijsbaan „Volhar
ding" te Oudkarspel zal niet voor Woensdag
of Donderdag geopend worden.
Texel. Hoewel we hier rondom in het
water zitten is er voor schaatsenrijden op
Texel niet veel gelegenheid. Vooral te Den
Burg, is men in dit opzicht al heel erg mis
deeld. De baan, die voor de liefhebbers van
deze sport het meest nabij gelegen is, ligt
toch nog ruim een half uur gaans van dit
dorp, en is dan nog maar van geringen om
vang. Vroeger had men in de nabijheid van
den Burg en te de Waal flinke ijsbanen,
doch, door de hetere bemaling zijn deze ba
nen geheel verdwenen. In het Noorden van
Texel heeft men wel flinke banen en ook na-
hij den Hoorn ligt tusschen de duinen een
mooie baan, doch die ijsbanen zijn minstens
1 54 uur gaans van den Burg verwijderd.
Amsterdam: Hedenmorgen is de
sleepboot Daniël Goedkoop van de reederij
v.h. gebr. Goedkoop, voorzien van een ijs-
breker, uitgevaren naar het IJselmeer, om de
pasagiersbooten van de reederij Koppe
Verschure, welke op het IJselmeer in het ijs
vastzitten assistentie te verleenen.
A r n h e m De Rijn is heden voor een
vierde deel met drijfijs bedekt. Er zijn voorbe
reidende maatregelen genomen om als het
noodig is en het drijfijs toe neemt, de schip
brug morgen weg te nemen.
Doetinchem.
Wegens ijsgang is de schipbrug te Does
burg weggenomen In verband hiermede heeft
de Geldersche Tramweg Mij. den tramdienst
over haar geheele lijn gestaakt. De halfuurs-
diensten met autobussen zijn in tact gelaten.
De passagier» moeten lan bij de schipbrug
uitstappen en overvaren, waarna zij aan den
anderen kant hun weg zullen kunnen ver
volgen
Lemmer. Zoover het oog reikt is
het IJselmeer met ijs bedekt De booten
der HollandFrieslandGroningen
Lijn en de GroningenLemmer Stoom
boot Maatschappij, die gisteravond op
tijd van Amsterdam zijn vertrokken,
wdaren hedenmorgen half tien nog niet
in Lemmer aangekomen, zelfs waren zij
nog niet in zicht. De geregelde dienst
LemmerAmsterdam is derhalve ge
staakt.
Voetbal.
WEDSTRIJDPROGRAMMA VOOR
ZONDAG.
De „Sportkroniek" vermeldt voor Zondag
a.s. het volgende programma:
Afdeeling I.
le klasse
Hermes-D.V.S.'t Gooi.
Blauw-Wit—H B.S.
A.D.O.R.C.H.
D.H.C.Feijenoord
V.SV—Z.F.C
2e klasse A
Zeeburgia—D.E.C.
T.O.G.—A 1 c m. V i c t r i x B. Hensen
Z.V.V.—E.D.O.
V.V.A.—H.R.C.
2e klasse B
D.W.S.—Alphen
H.F.C.—Hercules
Baarn—A F.C.
Velox—De Spartaan
B.F.C.Bloemendaal
3e klasse A
Helder—K.V.V.
De VolewijckersPurmersteijn
MeervogelsD.W.V.
O S.V.—Hollandia
■7 ytpciyf
4e klasse A
Zilvermeeuwen—Q.SC
UitgeestSchagen
E.V.C.Vrone
T exelBeverwijk
Reserve 2e klasse A
H.R.C. II—W.F.C. II
R.C.H. II—V.S.V. II
Ajax IIIK.F.C. II
Alcm. Victrix II—T.O.G. II
Reserve 3e klasse A
Hollandia II—W.F.C. III
A.P.G.S. II—O.S.V. II
Z.F.C. IIIDe Kennemers II
Alcra. Victrix IIIHelder II I
Q.S.C. II-Z.V.V. n
Afdeeling II.
le klasse
West FrisiaStormvogels
HaarlemSparta
K.F.C.—Ajax
Xerxes—V.U.C.
HilversumD.F.C.
Afdeeling III.
le klasse
Robur et Velocitas—P.E.C.
Afdeeling IV.
le klasse
Longa—N.A.C.
BleijerheideEindhoven
P.S.V.B.V.V.
Middelburg—Willem II
Afdeeling V.
le klasse
G.V.A.V.Be Quick
Frisia—Friesland
AchillesAlcides
SneekLeeuwarden
Veendam—Velocitas
J. Kok
Dorjée
Wielrennen.
RAUSCH EN HURTGEN RIJDEN
NIET MEER SAMEN.
Het befaamde Duitsche Zesdagen-koppel
Rausch-Hürtgen is niet meer. Toch schijnt de
scheiding ditmaal zeer vriendschappelijk te
zijn gegaan. Rausch wil n.1. in den a s zomer
deelnemen aan stayerswedstrijden en voor
dit doel heeft hij reeds een contract getee-
kend met Gedamke als gangmaker. De Zes-
daagsche te Frankfurt, welke in Februari
wordt gehouden, zal nog het koppel Rausch-
Hürtgen aan den start zien, doch voor de
laatste maal. Mocht Rausch succes hebben in
de stayerwedstrijden, dan zal hij stayer
blijven. Hürtgen zal voortaan rijden met
Göbel.
HET JUBILE VAN DEN A. N. W. B.
NAAR DE 100.000 LEDEN.
De A. N. W B. Toeristenbond voor Neder
land is in dit jaar, waarin hij. op 1 Juli a.s.
zijn gouden jubilé hoopt te herdenken, een
actie begonnen, om in het jubeljaar zijn leden
tal op te voeren tot het cijfer 109.000.
Het eerste nummer, dat in 1933 verscheen
van „De Kampioen", het officieel orgaan van
den Bond, bevattende een oproep aan de
leden, om den A. N. W. B. ter gelegenheid
van het 50-jarig bestaan een feestgave te zen
den, niet in geld, maar door het aanbrengen
van een nieuw land. Dit kost alleen maar een
weinig moeite en ieder lid heeft dat wel voor
den Bond over, die toch ook een stukje van
hem zelf is en die zoo'n mooi werk verricht,
ook in 't algemeen behang.
Het denkbeeld heeft instemming gevon
den iedere week wordt nu in „De Kampioen"
een „Eerelijst" op ge-.om en, met de namen der
leden, die als feestgave een nieuw lid hebben
opgegeven en de eerste „Eerelijst" vermeldde
reeds 71 namen, de iweede 138, zoodat in een
goede week tijdens 209 leden van de ruim
93.000 hun feestgave zanden.
Als het zóó doorgaat, is er alle reden om te
hopen, dat het ideaal zal worden bereikt: de
A N. W. B. telle op zijn 50sten verjaardag
100.000 leden.
Kolven.
WEDSTRIIDEN VAN DEN
LANGENDIJKER KOLFBOND.
In de kolfbaan van den heer Th. Rijper
werden de wedstrijden voortgezet van den
Langendijker Kolf bond. De uitslagen waren
de volgende, waarbij de tusschen haakjes ge
plaatste cijfers het aantal punten aangeven,
dat tot nu toe werd behaald.
Ons Genoegen te Noordscharwoude: Fl.
Blaauw (167) 59 p.; Jn. Hink (188) 74 p.; C.
Stam (206) 68 p,P. de Moei (184) 96 p.; Th.
Beenken (199) 97 p.; Chr. Olthoff (193) 23
punten.
Onder Vrienden te Oudkarspel: A. Tim
merman (192) 67 p.
Vriendenkring te Noordscharwoude: S.
Timmerman (199) 81 p.L Mallekote (212)
83 p.; K. de Vries (163); C. Kuiper (183) 74
p.; G. Ens (147); C. Langendijk Czn. (146).
Volharding te Oudkarspel: J. Deutekom
(206) 91 p.; K Ruiter (206) 113 p.C. Plak-
man (234) 85 p.; W. Bakker (188) 81 p.; K.
Dekker (159) 86 p.; F. Moeyes (195) 121 p.;
C. Blokker (194) 107 p.; Jb. Hoogeboom
(161) 65 p.; St. de Rijke (125) 63 p.; S. Ton
(221) 86 p.
Gezellig Samenzijn te Zuidscharwoude: A.
Rijper (261) 125 p.; W. Bergen (176) 78 p
W. Kuin (185) 85 p.; K. Komen (122) 61 p.;
Jo. Schuit (193) 94 p.; J. v. d. Ham (185) 80
punten.
Op Maat te Zuidscharwoude: M. Vlug
(224) niet gekolfd; A. Schoenmaker (217) 92
p.; W. Glas (223) 95 p.; J. du Burck (222)
105 p.J. Glas (231) 80 p.; J. Kramer (176)
102 p.; J. Leeuwrik (190) 64 p.; K. Kort
(236) 71 p.
Deze kolvers speelden allen in de derde
klasse.
Tweede klasse: Op Maat te Zuidschar
woude 96 p.; P. v. d. Welle 97 p.
DE JEUGD EN DE AUTO.
Het werk der voortrekkers
De jeugd, we bedoelen daarmee de jeugd in
wat ruimer zin, dus daaronder de stoere, vlot
te, volwassen kerels tot van om en bij de 26
jaren
'n Benijdenswaardige leeftijd, al was het
alleen reeds omdat deze „jeugd" niet geleefd
heeft zonder de automobiel!
De jongeren hebben in hun leven de auto
eenvoudig kant en klaar gevonden, naast de
electrische tram, naast de telephoon, naast
de bioscoop
Kant en klaar, voor gebruik gereed. hl
Druk op den knop en de motor loopt. Banden
30Ü00 K U. Opm dak. Synchrocisator in
de versnellingsbak. Radio in het dashbord
100 K M. per uur. Twee reservewielen. Ge-
ruischloos. Electrisch licht. Vier remmen van
volmaakte constructie. Vere:schte technische
bekwaamheden ongeveer nihil.
Zoo rijdt de moderne jeugd onbezorgd naar
Baarn of Bazel, naar Bussum of Bergrado,
naar Berlicum of Budapest. Veertig Liter
benzine op 'n bonnetje aan een electrische
pomp. Heb je je suite-case bij je, pop? Zullen
we lunchen in Keulen of rijdt je liever oveT
Luxemburg en de Vogezen? Vervelend, die
pont aan de Lek. Overmorgen gondelieren we
in Venetië. Ja, graag nog 'n sigaretje.
Zoo rijdt de moderne jeugd in de moderne
auto: 'n paspoort, 'n pijp, 'n pet, 'n plus four;
zij: 'n lippenstift, 'n donsje, 'n dun sigaret-
tenkokertje. Ergens onder de zitbank een
Engelsche sleutel en 'n paar andere onbe
kendheden, ijzeren vodden, die je meeneemt
nu ja, ze behooren nu eenmaal tot de
uitrustingsstukken van den wagen, maar het
zijn ongeziene, onbelangrijke bijkomstighe
den, dingen, waar je je niet mee afgeeft
Zoo rijdt de jonge man in deze jaren
Maar zijn vader!
Zijn vader droeg 'n lange, ruime, ruige
berenjas, een afzichtelijk hoofddeksel, 'n soort
zeilpet en 'n groote stofbril. Zijn vrouwelijke
passagier was evenzoo geëmballeerd. Het
verschil in geslacht werd alleen hooggehou
den door 'n wapperende voile. Het begrip
sex appeal was nog niet uitgevonden, trou
wens de electrische starter evenmin.
'n Sigaretten rookend meisje achter het
stuur van een wagen was een onbekende stof
feering van den weg. Een meer populaire ver
schijning was een vodderig heer onder of
naast een vreemdsoortige brik op gummi wie
len, hardnekkig, doch optimistisch kuntselend
aan een onwillig, nukkig stuk mechaniek.
De vader!
Hij heeft met alle krachten van zijn soepele,
jonge spieren geworsteld met gesprongen
banden; hij heeft de band-ijzers, de plak-
pleisters en de voetpomp gehanteerd. Hij had
meer lekke banden tusschen Amsterdam en
Maastricht dan zijn zoon in een vol jaar snel
auto-rijden.
De vader!
Hij was een held in stormachtige najaars
nachten, een onvervaarde vechter in zijn bijna
wanhopigen, ongelijken strijd tegen lekkende
carbidlampen, die hem op trouwelooze wijze op
de meest ongelegen uren en de meest onher
bergzame buitenwegen in den steek lieten
De vader!
Hij ploeterde, hij zwoegde, hij streed, hij
vocht, hij mopperde, hij foeterde, misschien
zelfs vloekte hij wel eens bijna, maar hij
overwon. Hij overwon met vuile handen in
een striemenden regen, hij nacht en ontij en
met ijskoude voeten, maar hij overwon!
En de vruchten van zijn strijd?
Zij liggen in de moderne auto, het heer
lijke, volkomen betrouwbare voertuig, 'n
salonnetje op wielen, bestuurbaar met 'n pink
De resultaten van zijn pionieren?
Twee meisjes reizen samen, gemakkelijk,
veilig en snel van Holland uit over de Zwit-
sersche Alpenpassen en toeren in de vacantie
langs het lachende Garda-meer
De dokter drukt op den starter van zijn
wagen en weet, dat hij over tien minuten bij
zijn patiënt is
'De zakenman stopt met zijn auto voor het
kantoor van zijn klant en laadt zijn koffers
uit.
De autobus vervoert dertig passagiers vol
gens een minuten-dienst, precies op tijd
De vrachtwagen brengt de bestelde goede
ren voor Uw huis
En alles zoo vlug, zoo zeker, zoo betrouw
baar als een auto!
De resultaten van het werk der pioniers?
Een R.A.I.-gebouw in Amsterdam exposeert
straks die resultaten! Het mooiste, het mo
dernste, wat de hedendaagsche automobiel
techniek van vrijwel de geheele wereld brengt,
dat alles is te vinden in het R.A.I.-gebouw.
Daér bloeien de vruchten daar staat het
kostelijke werk der pioniers, daar staan de
resultaten van nachtelijke gevechten in kou,
regen en modder tegen duizend tegenslagen
in een vroegeren tijd, dien de ieugd niet heeft
gekend, dien de jeugd nauwelijks kan begrij
pen
GEHEIME ZENDER GEVONDEN.
Weer in 7 wente.
In Twente is reeds geruimen tijd een com
binatie van geheime zenders aan het werk,
waarmede reclame voor verschillende fir
ma's wordt gemaakt en waarmede men
blijkbaar uitsluitend het maken van winsi
op het oog heeft. Reeds zijn, zooals men
weet, te Hengelo en Almelo eenige geheime
zenders in beslag genomen, doch de zender,
welke den laatsten tijd te Enschede werkte,
werd, ondanks verschillende invallen der
poütie, niet gevonden.
Zondagavond is het gelukt den completen
zender in een woning onder de gemeente
Lonneker in beslag te nemen.
Toen de politie onder leiding van den
burgemeester een inval wilde doen, vond zij
alle deuren gesloten. Na ongeveer vijf mi
nuten slaagde men erin binnen te komen Er
werd toen een zendtoestel aangetroffen, dat
blijkbaar in der haast gedeeltelijk uit elkaar
was gehaald Het bleek ten slotte, dat een
persoon uit Almelo de zendlamp in zijn be
zit had Tegen dezen is proces-verbaal opge
maakt. Het toestel is in beslag genomen.
VINDINGRIJKE SMOKKELAARS
Tabak verborgen in biervaten,
die te voren handig bewerkt waren.
Een ambtenaar van de Duitsche douane
te Kleef heeft in samenwerking met eenige
grensbeambten een belangrijke aanhouding
verricht.
Het was den ambtenaar reeds meermalen
opgevallen dat de Kleefsche agenten van een
bierbrouwerij te Essen zooveel bier aan de
greens transporteerden. Het gebeurde vaak
dat de vrachtauto der firma, drie of vier
malen per week naar Hommersum, een
grensplaatsje, reed, en daar bij een Neder-
landsche herberg bier aflaadde. De grens
beambten vonden hier niets verdachts in
Den genoemden ambtenaar kwam het echter
ten slotte ter oore, dat aan de biervaten op
een bijzondere wijze gezaagd werd. Toen
ging hem een licht op. Toen de vrachtauto
au weer eens van de grena kwam, werd hij
A|S IV Handen ruw zijn of gesprongen
en Lw Lippen schraal en pijnlijk; maar
vooral ook bij brand- en snijwonden
ontvellingen en allerlei huidverwondingen
Het verzacht en geneest
aangehouden en de biervaten werden in be-
slag genomen. En toen bleek, dat de beide
firmanten en een chauffeur en nog een vier
de man de vaten een operatie hadden doen
ondergaan. Zij hadden voorzichtig een hoe
pel verwijderd en daar de vaten doorge-
zaagd. Daarna werden de deelen door mid
del van klemmen weer aan elkaar gemaakt
en ten slotte werd de hoepel weer om den ton
gelegd. De vaten leken dus geheel normaal,
zoodat niemand eenigen argwaan koesterde.
Aan de grens werden de vaten met smokkel
waren gevuld en dan naar Duitschland ge
bracht. Bij de aanhouding vond men zeven
vaten, die in totaal 132 K G. tabak bevatten.
De handige smokkelaars werden aangehou
den.
DE MAIL UIT INDIE.
De speciale trein met post en passagiers, in
aansluiting op het stoomschip „Johan de
Witt", zal Donderdagmorgen om 10 uur 20
van Genua vertrekken. Aankomst Vrijdag,
morgen om 7 uur 5 te Zevenaar, 9 uur 32 te
Amsterdam W.P., 9 uur 51 te Amsterdam
C.S.
IJS BEMOEILIJKT DE SCHEEP
VAART.
Veerdienst Enkhuizen—Stavoren
gestaakt.
De veerdienst Enkhuizen—Stavoren is
gisteravond gestaakt in verband met den ijs
gang.
HeerenveenLeeuwarden gestremd.
Wegens het ijs beeft men gistermorgen den
stoombootdienst van Heerenveen naar Sneek
en Leeuwarden moeten staken.
Kanalen gestremd.
De Drentsche hoofdvaart en het Noord-
Willemskanaal zijn door het ijs gestremd.
Drijfijs in de Waal en de Maas.
Op de rivier de Waal voor Nijmegen ver
toonde zich gistermorgen licht drijfijs, voor
het eerst na den strengen winter van 1929.
De stand van de rivier is evenals toen buiten
gewoon laag, zoodat een eventuëele ijsgang
geen directe bedreiging voor de dijken ople
vert.
Ook op de Maas bij Mook vertoonde zich
drijfijs over een derde van de rivierbreedte.
De scheepvaart ondervindt hiervan belemme
ring.
Drijfijs in het IJselmeer.
In het I Jsmeer bevindt zich zeer veel drijf
ijs. De vaart voor motorschepen is gestremd,
stoombooten konden na veel moeite zich nog
een weg door het ijs banen. De boot der Gro
ninger-Lemmer stoomboot Maatschappij, die
Zaterdagavond uit Amsterdam was vertrok
ken, kwam te Lemmer met ruim drie uur ver
traging binnen. De vaart GroningenLem
mer over het Tjeukemeer is eveneens voor
stoombooten gestremd. Over het Slotermeer is
de vaart voor stoombooten nog mogelijk Ge
tracht zal worden den dienst op Amsterdso
gaande te houden.
HET GESCHIL IN DE ALMELOSCHË
TEXTIELINDUSTRIE.
Nieuwe loonvoorstellen ingediend
door de fabrikanten.
De Almelosche textielfabrikanten hebben
ingevolge afspraak met den rijksbemiddelaar
J. B. Westerdijk nadere vooistellen met be
trekking tot de aangekondigde loonsverlaging
ingediend.
Voor de textielfabriek van de firma Johan
ten Cate zijn voor-tellen als voigt: Voor de
spinnerij, waar nog plm. 700 personen wer
ken, 15 pCt. loonsverlaging, voor spinnerij
Indië I 12 pCt., voor het vakpersoneel 15
pCt., voor spoelsters, scheersters en scheer
ders 15 pCt., voor sterkers en naaisters 12
pCt.
De N V. Katoen Mij. vil. Gebr. Scholten
past voor de weverij III geen loonsverlaging
toe, voor weverij IV 5 pCt., voor spoelsters,
scheersters. aandraaisters en rijgsters en vak-
personeel 5 pCt., oor naaisters en sterkers
12 pCt.
De firma J. ten Bosch voor de spinnerij het
geheele personeel 15 'pCt. verlaging behalve
de sterkers die 12 pCt. in loon verlaagd wor
den. Voor de weverii zal geen verlaging wor
den toegepast, behalve voor de kamgarens en
halfwollen stoffen voor zoover die een ge
twijnde ketting hebben.
De firma Hedeman Jr. heeft een ingewik
kelde regeling ontworpen. De oude weverij
met 8 tot 10 getouwen 10 pCt. verlaging, de
nieuwe weverij van 5 tot 8 getouwen 1% pCt
verlaging met eenige differentiatie voor kwa
liteit en maat van de stofien, verder een loom
aftrek van 15 pCt. voor het vaste personeel
en van 12 pCt. voor de naaisters, aandraai
sters, stukkenopmaaksters, rijgsters en aan-
lapsters, twijnsters spoelsters en terkers.
Alle genoemde loonsverlagingen mofW
op 6 Febr. a.s. ingaan.
De organisatie-besturen moeten thans de«
nieuwe voorstellen overweuen. Tegen Maan
dag a s. is een nieuwe conferentie te Alme'®
belegd.
EEN MOOI OBJECT VOOR WERK
VERSCHAFFING.
De gemeenteraad van Arnhem heeft gj®j
ter zijn goedkeuring gehecht aan een voorstel
van B. en W om den polder Malburgen,
legen aan de overzijde van den Rijn, in
dijken en te bestemmen voor een nieuw s™a
gedeelte, waar 25.000 menschen zullen kun
nen wonen. Er zal een hooge winterdijk
legd worden, waarvoor een bedrag v
925.000 is toegestaan. Deze dijk zal sa
sluiten bij de nieuwe vaste brug over 00
Het werk zal door Arnhemsche werklooz^J
worden uitgevoerd. Gedurende enkele l31
zullen daar 200 man werk vinden.
KORTE BERICHTEN.
De koningin Leeft een ^elanf1"1!
bedrag geschonken voor de winter
aar de behoeftige Nederlanders