PUROL er op! If Het ijs in en om Alkmaar. Duitschland. Wij zijn vanmorgen eens een kijkje gaan nemen op de groote ijsbaan de Quint en eer lijk gezegd, het viel ons daar niet mee. Nu troffen wij het niet, want doordat de wed- strijdbaan uitgezet moest worden, was het te gelijkertijd noodzakelijk, om de andere banen te verleggen. De oude banen, voorzoover wij ze nog kon den zien, waren echter in uitstekenden staat en daar kan naar hartelust op gereden wor den. D.w.z. op de „Hollandsche manier, als we het zoo mogen noemen. Er daar bedoelen wij mee, dat die banen voor de z.g. schoon- rijders gelegenheid geven, om te rijden. Voor hen. die er van houden, om werkelijk te rijden op de echte Friesche manier, zijn deze banen niet geschikt Daarvoor is een groote ronde baan nood ig, waar de zw ierende en zwevende menigte niet kan komen. En daarom kunnen wij een schrijven, dat ons gisteren bereikte, zoo goed begrijoen. ten Fries, in onze stad woonachtig, beklaagde er zich n.1. over, dat er op de Quint geen ge egenheid was, om armen en beenen eens flink uit te slaan. De ta'looze baantjes zijn voor hem een gruwel; zii vormen, zoo zegt hij, een doolhof van doodloopende gangen, die geheel in beslag genomen worden door schoonriiders. Zie daar, wat onze Fries schrijft. Hij vindt, dat het werkelijke rijden onmogelijk is. Persoonlijk is schrijver van deze rubriek het met hem eens. Ook wii houden van de echte, oude manier en zoodra het begint te vriezen komen bij ons weer de prettigste her inneringen uit onze jeugd naar boven. Dan zien we ons weer op de Groninger kana en; dan denken wij weer aan den tijd, dat we „oplegden" en met lange streken zooveel mo gelijk kilometers aflegden Dat noemden wij „sport", dat was voor ons het ideaal. En de enkele „schoonrijder", die zich op onze banen vertoonde, och hij werd iet-wat minachtend aangekeken Hier in Noordholland is het anders Hier is „schoonrijden" nummer één. Hier worden de kunstschaatsen ondergebonden en tracht iren fraaie figuren en prachtige bochten te maken. Wij ontkennen niet, dat dergelijk rij den mooi is om aan te zien, doch het is niet de schaatsensport, zooals wij die wenschen. Het is niet de nationa'e sport, doch feitelijk overgenomen uit het buitenland, uit die lan den. waar men zich op kleine baantjes moest trachten te vermaken. Maar in ons waterrijk land, daar werd pas van ijssport gesproken, als tochten gemaakt konden worden. Hoe men er echter over denkt, óf men van het schoon- óf van het hardrijden houdt, bei de groepen moeten gelegenheid hebben om te kunnen rijden. En beide groepen moeten geen last van elkaar hebben. En daarom moeten de rsbaanbestutirders en voor zorgen, dat er banen voor schoonrijders en banen voor de nationale manier beschikbaar zijn. Dan zijn beide partijen tevreden; dan kan er door bei ór groenen genoten worden En na deze afdwaling komen wij weer op d -' Quint! Vanmorgen waren daar veertig baanvegers ijverig bezig, om de wedstrijd- baan klaar te maken voor morgen. Zij had den een zwaar en moei'ijk werk te doen, want de baan b eek slecht Overal zat de sneeuw massa vast; overal moest gehakt worden Tofh geloofde het bestuur, dat alles in orde kwam. Immers, met de ijsschaaf kan men wonderen doen en zoodra dit apparaat van middag op de baan komt, "al blijken, dat de oneffenheden verdwijnen. Het bestuur verze kerde ons. dat morperm-'ddag de baan in al e oozicMen in orde zou zijn en dat de wedstrij den zeker zullen slagen Wil zullen afwachten en hopen voor mor- gemwddag on prachtig winterweer en faire snr,rt. Voor dit laatste zullen de deelnemers echter wel zorgen. UITSLAGEN V4N GEHOUDEN WEDSTPÏÏDEN. Bergen. De schooljeugd in Bergen was gistermiddag over gelukkig met de door de Berger I.Issportvereeniging uitgeschre ven kinóerwedstrijden. Aan a'le schoien was met het oog op de wedstrijden vrij gegeven en niet minder dan 170 kinderen namen aan de verschillende wedstrijden deel, die alln op een kop choco lade en een korstje getracteerd werden, ter wijl een 11-tal prijswinnaars met aardige prijsjes naar huis gingen. Ook voor de an dere scf'oo'kinderen was et een feestdag, aangezien aan allen vrij rijden op de baan gegeven werd. Dank zij de vele helpers en he'nsfers hadden de wedstrijden een vlot ver loop De wedstrijden vingen om twee uur aan, terwijl om vier uur in het clublokaal de prijsuitreiking cl-or den voorzitter den heer A van Reenen kon plaats hebben. Do uits'ag is de volgende: fshocky voor meisjes van 12, 13 en 14 jaar 14 dee'neemsters. 1ste prijs Meini Teorenburg, 2de prijs Corrv Scnrooder. 3de priis To Zwanenbug, 4de prijs Vroontje Bur gering. Ba'rijd en voor kinderen van 6 tot 12 jaar 84 deelnemers 1ste prijs Jan Eriks, 2da prijs Jaap Janzen. 3e prijs Henk Maas sen 4d° nri's Piet Beiineveld Houtjesrapen voor kinderen van 6 tot 8 jaar: 1ste prijs Siem Kieft, 2e pr. Siem Bak ber. 3e pr. Henk Dekker, 4e pr. Jan Meijer. Hardrvden voor jongens van 12 tot en met 14 jaar (51 deelnemers): 1ste prijs F de Haan, 2e pr J Haak en 3e pr. J. Kleiberg Vele ouderen volgden met belangstelling d? prestaties van de k'einen. Vooral bij het hardriiden was het aardig te zien hoe de jon gens elkander geen kamp gaven Des avonds werd er door velen weder op de verlichte banen gereden. Voor Woensdag sloot het bestuur een overeenkomst met de firma ITpma voor het laten hooren van de reuzenstem tijdens de wedstrijden, terwijl er dan ook des avonds met muziek gereden kan worden. O t e r 1 e e k. Door het bestuur der ijs- club te Oterleek was Maandagmiddag een hardrijderij uitgeschreven voor leden. Voor dezen wedririjd bestond veel animo. Ér werd go°d gereden. De uits'ag van de eerste ploeg, beneden 18 jaar. was als volgt: le prijs lac. Dek ker, 2e nr P Korver, 3e pr. A. Dekker, 4e pr K. Govers. De uitslag van de tweede ploeg, 18 jaar en daarboven was: le orijs M Blom, 2e pr P Plevier, 3e pr. A. Moeijes, 4e pr. Jac Wagenaax. De wedstrijd droeg het karakter van voor oefening voor den te houden Bondsdag, daar de snelste rijder de afdeeling zal vertegen woordigen. Noordscharwo u d e. Maandag middag werden door de ijsclub „Nut en Vermaak" te Noord-Scharwoude wedstrijden gehouden, die het volgende resultaat had den: Meisjes tot en met 10 jaar: 1. M. Heids- ma. 2. L. Feller, 3. M. Swier. Meisjes 11 jaar en ouder: 1. M Hemke, 2. H. Haijma, 3. K. Wijnstra, 4 M Bos Jongens tot en met 10 jaar: 1. W. Feller, 2 J. v. d. Meulen, 3. H Reek. Jongens 11 jaar en ouder: 1. P. Blom, 2. T Fe'ler, 3. P. Feller, 4. H. Bouwens, 5. H. Borst. Aangekondigde wedstrijden. Woensdag 25 Januari: Alkmaar, ,de Quint"; bondsdag Ijsbond Holl. Noor derkwartier; aanvang 1 t.ur. Bergen. Berger IJssuortvereen'ging; hardrijderij van leden (beneden en boven 18 iaarl; aanvang 2 uur. O u d e n d ij k (bij Avenhorn) schoonrij den voor paren (heer en dame) om kunst voorwerpen; aanvang 1 uur. Donderdag 26 Januari. Nieuwe N i e- d o r p; nationale proefwodstrijden (15, 16 en 17 jaar en 18 en 19 jaar); afstanden 500 en 1500 M aanvang 11 uur. Groningen: kampioenschap van Ne- der1and scbrourüden: aanvang 11 uur. Vri'dag 27 Januari. Leeuwarden; kamnioensrhap van Friesland voor amateurs (500, 1500 en 5000 M aanvang 11 uur. IJSBERICHTEN. Monnikendam: Hedenmorgen zijn te Monnikendam voor de eerste maal van dit jaar Markers op de schaats van Marken aangekomen. Men is cm het oogenblik voorts bezig de baan van Monnikendam via Zui- derwoude naar Amsterdam te vegen. V r e e s w ij k. De schipbrug tusschen Vreeswijk wordt in verhand met het vele driifijs in de rivier weggenomen. De over tocht geschiedt thans per pont en per stoom boot. Heerhugo waard. Het ijs is al hier on verschillende plaatsen nog onbe trouwbaar. Voornameli'k geldt dit voor den Oostertocht. een voor de inwoners zeer ge liefde ijsbaan. H e i o o. Men verzoekt ons mede te dee'en, dat de muziek op de Heilooër ijsbaan geleverd wordt door de firma Ko Botte- manne te Alkmaar. Oudkarspel. De ijsbaan „Volhar ding" te Oudkarspel zal niet voor Woensdag of Donderdag geopend worden. Texel. Hoewel we hier rondom in het water zitten is er voor schaatsenrijden op Texel niet veel gelegenheid. Vooral te Den Burg, is men in dit opzicht al heel erg mis deeld. De baan, die voor de liefhebbers van deze sport het meest nabij gelegen is, ligt toch nog ruim een half uur gaans van dit dorp, en is dan nog maar van geringen om vang. Vroeger had men in de nabijheid van den Burg en te de Waal flinke ijsbanen, doch, door de hetere bemaling zijn deze ba nen geheel verdwenen. In het Noorden van Texel heeft men wel flinke banen en ook na- hij den Hoorn ligt tusschen de duinen een mooie baan, doch die ijsbanen zijn minstens 1 54 uur gaans van den Burg verwijderd. Amsterdam: Hedenmorgen is de sleepboot Daniël Goedkoop van de reederij v.h. gebr. Goedkoop, voorzien van een ijs- breker, uitgevaren naar het IJselmeer, om de pasagiersbooten van de reederij Koppe Verschure, welke op het IJselmeer in het ijs vastzitten assistentie te verleenen. A r n h e m De Rijn is heden voor een vierde deel met drijfijs bedekt. Er zijn voorbe reidende maatregelen genomen om als het noodig is en het drijfijs toe neemt, de schip brug morgen weg te nemen. Doetinchem. Wegens ijsgang is de schipbrug te Does burg weggenomen In verband hiermede heeft de Geldersche Tramweg Mij. den tramdienst over haar geheele lijn gestaakt. De halfuurs- diensten met autobussen zijn in tact gelaten. De passagier» moeten lan bij de schipbrug uitstappen en overvaren, waarna zij aan den anderen kant hun weg zullen kunnen ver volgen Lemmer. Zoover het oog reikt is het IJselmeer met ijs bedekt De booten der HollandFrieslandGroningen Lijn en de GroningenLemmer Stoom boot Maatschappij, die gisteravond op tijd van Amsterdam zijn vertrokken, wdaren hedenmorgen half tien nog niet in Lemmer aangekomen, zelfs waren zij nog niet in zicht. De geregelde dienst LemmerAmsterdam is derhalve ge staakt. Voetbal. WEDSTRIJDPROGRAMMA VOOR ZONDAG. De „Sportkroniek" vermeldt voor Zondag a.s. het volgende programma: Afdeeling I. le klasse Hermes-D.V.S.'t Gooi. Blauw-Wit—H B.S. A.D.O.R.C.H. D.H.C.Feijenoord V.SV—Z.F.C 2e klasse A Zeeburgia—D.E.C. T.O.G.—A 1 c m. V i c t r i x B. Hensen Z.V.V.—E.D.O. V.V.A.—H.R.C. 2e klasse B D.W.S.—Alphen H.F.C.—Hercules Baarn—A F.C. Velox—De Spartaan B.F.C.Bloemendaal 3e klasse A Helder—K.V.V. De VolewijckersPurmersteijn MeervogelsD.W.V. O S.V.—Hollandia ■7 ytpciyf 4e klasse A Zilvermeeuwen—Q.SC UitgeestSchagen E.V.C.Vrone T exelBeverwijk Reserve 2e klasse A H.R.C. II—W.F.C. II R.C.H. II—V.S.V. II Ajax IIIK.F.C. II Alcm. Victrix II—T.O.G. II Reserve 3e klasse A Hollandia II—W.F.C. III A.P.G.S. II—O.S.V. II Z.F.C. IIIDe Kennemers II Alcra. Victrix IIIHelder II I Q.S.C. II-Z.V.V. n Afdeeling II. le klasse West FrisiaStormvogels HaarlemSparta K.F.C.—Ajax Xerxes—V.U.C. HilversumD.F.C. Afdeeling III. le klasse Robur et Velocitas—P.E.C. Afdeeling IV. le klasse Longa—N.A.C. BleijerheideEindhoven P.S.V.B.V.V. Middelburg—Willem II Afdeeling V. le klasse G.V.A.V.Be Quick Frisia—Friesland AchillesAlcides SneekLeeuwarden Veendam—Velocitas J. Kok Dorjée Wielrennen. RAUSCH EN HURTGEN RIJDEN NIET MEER SAMEN. Het befaamde Duitsche Zesdagen-koppel Rausch-Hürtgen is niet meer. Toch schijnt de scheiding ditmaal zeer vriendschappelijk te zijn gegaan. Rausch wil n.1. in den a s zomer deelnemen aan stayerswedstrijden en voor dit doel heeft hij reeds een contract getee- kend met Gedamke als gangmaker. De Zes- daagsche te Frankfurt, welke in Februari wordt gehouden, zal nog het koppel Rausch- Hürtgen aan den start zien, doch voor de laatste maal. Mocht Rausch succes hebben in de stayerwedstrijden, dan zal hij stayer blijven. Hürtgen zal voortaan rijden met Göbel. HET JUBILE VAN DEN A. N. W. B. NAAR DE 100.000 LEDEN. De A. N. W B. Toeristenbond voor Neder land is in dit jaar, waarin hij. op 1 Juli a.s. zijn gouden jubilé hoopt te herdenken, een actie begonnen, om in het jubeljaar zijn leden tal op te voeren tot het cijfer 109.000. Het eerste nummer, dat in 1933 verscheen van „De Kampioen", het officieel orgaan van den Bond, bevattende een oproep aan de leden, om den A. N. W. B. ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan een feestgave te zen den, niet in geld, maar door het aanbrengen van een nieuw land. Dit kost alleen maar een weinig moeite en ieder lid heeft dat wel voor den Bond over, die toch ook een stukje van hem zelf is en die zoo'n mooi werk verricht, ook in 't algemeen behang. Het denkbeeld heeft instemming gevon den iedere week wordt nu in „De Kampioen" een „Eerelijst" op ge-.om en, met de namen der leden, die als feestgave een nieuw lid hebben opgegeven en de eerste „Eerelijst" vermeldde reeds 71 namen, de iweede 138, zoodat in een goede week tijdens 209 leden van de ruim 93.000 hun feestgave zanden. Als het zóó doorgaat, is er alle reden om te hopen, dat het ideaal zal worden bereikt: de A N. W. B. telle op zijn 50sten verjaardag 100.000 leden. Kolven. WEDSTRIIDEN VAN DEN LANGENDIJKER KOLFBOND. In de kolfbaan van den heer Th. Rijper werden de wedstrijden voortgezet van den Langendijker Kolf bond. De uitslagen waren de volgende, waarbij de tusschen haakjes ge plaatste cijfers het aantal punten aangeven, dat tot nu toe werd behaald. Ons Genoegen te Noordscharwoude: Fl. Blaauw (167) 59 p.; Jn. Hink (188) 74 p.; C. Stam (206) 68 p,P. de Moei (184) 96 p.; Th. Beenken (199) 97 p.; Chr. Olthoff (193) 23 punten. Onder Vrienden te Oudkarspel: A. Tim merman (192) 67 p. Vriendenkring te Noordscharwoude: S. Timmerman (199) 81 p.L Mallekote (212) 83 p.; K. de Vries (163); C. Kuiper (183) 74 p.; G. Ens (147); C. Langendijk Czn. (146). Volharding te Oudkarspel: J. Deutekom (206) 91 p.; K Ruiter (206) 113 p.C. Plak- man (234) 85 p.; W. Bakker (188) 81 p.; K. Dekker (159) 86 p.; F. Moeyes (195) 121 p.; C. Blokker (194) 107 p.; Jb. Hoogeboom (161) 65 p.; St. de Rijke (125) 63 p.; S. Ton (221) 86 p. Gezellig Samenzijn te Zuidscharwoude: A. Rijper (261) 125 p.; W. Bergen (176) 78 p W. Kuin (185) 85 p.; K. Komen (122) 61 p.; Jo. Schuit (193) 94 p.; J. v. d. Ham (185) 80 punten. Op Maat te Zuidscharwoude: M. Vlug (224) niet gekolfd; A. Schoenmaker (217) 92 p.; W. Glas (223) 95 p.; J. du Burck (222) 105 p.J. Glas (231) 80 p.; J. Kramer (176) 102 p.; J. Leeuwrik (190) 64 p.; K. Kort (236) 71 p. Deze kolvers speelden allen in de derde klasse. Tweede klasse: Op Maat te Zuidschar woude 96 p.; P. v. d. Welle 97 p. DE JEUGD EN DE AUTO. Het werk der voortrekkers De jeugd, we bedoelen daarmee de jeugd in wat ruimer zin, dus daaronder de stoere, vlot te, volwassen kerels tot van om en bij de 26 jaren 'n Benijdenswaardige leeftijd, al was het alleen reeds omdat deze „jeugd" niet geleefd heeft zonder de automobiel! De jongeren hebben in hun leven de auto eenvoudig kant en klaar gevonden, naast de electrische tram, naast de telephoon, naast de bioscoop Kant en klaar, voor gebruik gereed. hl Druk op den knop en de motor loopt. Banden 30Ü00 K U. Opm dak. Synchrocisator in de versnellingsbak. Radio in het dashbord 100 K M. per uur. Twee reservewielen. Ge- ruischloos. Electrisch licht. Vier remmen van volmaakte constructie. Vere:schte technische bekwaamheden ongeveer nihil. Zoo rijdt de moderne jeugd onbezorgd naar Baarn of Bazel, naar Bussum of Bergrado, naar Berlicum of Budapest. Veertig Liter benzine op 'n bonnetje aan een electrische pomp. Heb je je suite-case bij je, pop? Zullen we lunchen in Keulen of rijdt je liever oveT Luxemburg en de Vogezen? Vervelend, die pont aan de Lek. Overmorgen gondelieren we in Venetië. Ja, graag nog 'n sigaretje. Zoo rijdt de moderne jeugd in de moderne auto: 'n paspoort, 'n pijp, 'n pet, 'n plus four; zij: 'n lippenstift, 'n donsje, 'n dun sigaret- tenkokertje. Ergens onder de zitbank een Engelsche sleutel en 'n paar andere onbe kendheden, ijzeren vodden, die je meeneemt nu ja, ze behooren nu eenmaal tot de uitrustingsstukken van den wagen, maar het zijn ongeziene, onbelangrijke bijkomstighe den, dingen, waar je je niet mee afgeeft Zoo rijdt de jonge man in deze jaren Maar zijn vader! Zijn vader droeg 'n lange, ruime, ruige berenjas, een afzichtelijk hoofddeksel, 'n soort zeilpet en 'n groote stofbril. Zijn vrouwelijke passagier was evenzoo geëmballeerd. Het verschil in geslacht werd alleen hooggehou den door 'n wapperende voile. Het begrip sex appeal was nog niet uitgevonden, trou wens de electrische starter evenmin. 'n Sigaretten rookend meisje achter het stuur van een wagen was een onbekende stof feering van den weg. Een meer populaire ver schijning was een vodderig heer onder of naast een vreemdsoortige brik op gummi wie len, hardnekkig, doch optimistisch kuntselend aan een onwillig, nukkig stuk mechaniek. De vader! Hij heeft met alle krachten van zijn soepele, jonge spieren geworsteld met gesprongen banden; hij heeft de band-ijzers, de plak- pleisters en de voetpomp gehanteerd. Hij had meer lekke banden tusschen Amsterdam en Maastricht dan zijn zoon in een vol jaar snel auto-rijden. De vader! Hij was een held in stormachtige najaars nachten, een onvervaarde vechter in zijn bijna wanhopigen, ongelijken strijd tegen lekkende carbidlampen, die hem op trouwelooze wijze op de meest ongelegen uren en de meest onher bergzame buitenwegen in den steek lieten De vader! Hij ploeterde, hij zwoegde, hij streed, hij vocht, hij mopperde, hij foeterde, misschien zelfs vloekte hij wel eens bijna, maar hij overwon. Hij overwon met vuile handen in een striemenden regen, hij nacht en ontij en met ijskoude voeten, maar hij overwon! En de vruchten van zijn strijd? Zij liggen in de moderne auto, het heer lijke, volkomen betrouwbare voertuig, 'n salonnetje op wielen, bestuurbaar met 'n pink De resultaten van zijn pionieren? Twee meisjes reizen samen, gemakkelijk, veilig en snel van Holland uit over de Zwit- sersche Alpenpassen en toeren in de vacantie langs het lachende Garda-meer De dokter drukt op den starter van zijn wagen en weet, dat hij over tien minuten bij zijn patiënt is 'De zakenman stopt met zijn auto voor het kantoor van zijn klant en laadt zijn koffers uit. De autobus vervoert dertig passagiers vol gens een minuten-dienst, precies op tijd De vrachtwagen brengt de bestelde goede ren voor Uw huis En alles zoo vlug, zoo zeker, zoo betrouw baar als een auto! De resultaten van het werk der pioniers? Een R.A.I.-gebouw in Amsterdam exposeert straks die resultaten! Het mooiste, het mo dernste, wat de hedendaagsche automobiel techniek van vrijwel de geheele wereld brengt, dat alles is te vinden in het R.A.I.-gebouw. Daér bloeien de vruchten daar staat het kostelijke werk der pioniers, daar staan de resultaten van nachtelijke gevechten in kou, regen en modder tegen duizend tegenslagen in een vroegeren tijd, dien de ieugd niet heeft gekend, dien de jeugd nauwelijks kan begrij pen GEHEIME ZENDER GEVONDEN. Weer in 7 wente. In Twente is reeds geruimen tijd een com binatie van geheime zenders aan het werk, waarmede reclame voor verschillende fir ma's wordt gemaakt en waarmede men blijkbaar uitsluitend het maken van winsi op het oog heeft. Reeds zijn, zooals men weet, te Hengelo en Almelo eenige geheime zenders in beslag genomen, doch de zender, welke den laatsten tijd te Enschede werkte, werd, ondanks verschillende invallen der poütie, niet gevonden. Zondagavond is het gelukt den completen zender in een woning onder de gemeente Lonneker in beslag te nemen. Toen de politie onder leiding van den burgemeester een inval wilde doen, vond zij alle deuren gesloten. Na ongeveer vijf mi nuten slaagde men erin binnen te komen Er werd toen een zendtoestel aangetroffen, dat blijkbaar in der haast gedeeltelijk uit elkaar was gehaald Het bleek ten slotte, dat een persoon uit Almelo de zendlamp in zijn be zit had Tegen dezen is proces-verbaal opge maakt. Het toestel is in beslag genomen. VINDINGRIJKE SMOKKELAARS Tabak verborgen in biervaten, die te voren handig bewerkt waren. Een ambtenaar van de Duitsche douane te Kleef heeft in samenwerking met eenige grensbeambten een belangrijke aanhouding verricht. Het was den ambtenaar reeds meermalen opgevallen dat de Kleefsche agenten van een bierbrouwerij te Essen zooveel bier aan de greens transporteerden. Het gebeurde vaak dat de vrachtauto der firma, drie of vier malen per week naar Hommersum, een grensplaatsje, reed, en daar bij een Neder- landsche herberg bier aflaadde. De grens beambten vonden hier niets verdachts in Den genoemden ambtenaar kwam het echter ten slotte ter oore, dat aan de biervaten op een bijzondere wijze gezaagd werd. Toen ging hem een licht op. Toen de vrachtauto au weer eens van de grena kwam, werd hij A|S IV Handen ruw zijn of gesprongen en Lw Lippen schraal en pijnlijk; maar vooral ook bij brand- en snijwonden ontvellingen en allerlei huidverwondingen Het verzacht en geneest aangehouden en de biervaten werden in be- slag genomen. En toen bleek, dat de beide firmanten en een chauffeur en nog een vier de man de vaten een operatie hadden doen ondergaan. Zij hadden voorzichtig een hoe pel verwijderd en daar de vaten doorge- zaagd. Daarna werden de deelen door mid del van klemmen weer aan elkaar gemaakt en ten slotte werd de hoepel weer om den ton gelegd. De vaten leken dus geheel normaal, zoodat niemand eenigen argwaan koesterde. Aan de grens werden de vaten met smokkel waren gevuld en dan naar Duitschland ge bracht. Bij de aanhouding vond men zeven vaten, die in totaal 132 K G. tabak bevatten. De handige smokkelaars werden aangehou den. DE MAIL UIT INDIE. De speciale trein met post en passagiers, in aansluiting op het stoomschip „Johan de Witt", zal Donderdagmorgen om 10 uur 20 van Genua vertrekken. Aankomst Vrijdag, morgen om 7 uur 5 te Zevenaar, 9 uur 32 te Amsterdam W.P., 9 uur 51 te Amsterdam C.S. IJS BEMOEILIJKT DE SCHEEP VAART. Veerdienst Enkhuizen—Stavoren gestaakt. De veerdienst Enkhuizen—Stavoren is gisteravond gestaakt in verband met den ijs gang. HeerenveenLeeuwarden gestremd. Wegens het ijs beeft men gistermorgen den stoombootdienst van Heerenveen naar Sneek en Leeuwarden moeten staken. Kanalen gestremd. De Drentsche hoofdvaart en het Noord- Willemskanaal zijn door het ijs gestremd. Drijfijs in de Waal en de Maas. Op de rivier de Waal voor Nijmegen ver toonde zich gistermorgen licht drijfijs, voor het eerst na den strengen winter van 1929. De stand van de rivier is evenals toen buiten gewoon laag, zoodat een eventuëele ijsgang geen directe bedreiging voor de dijken ople vert. Ook op de Maas bij Mook vertoonde zich drijfijs over een derde van de rivierbreedte. De scheepvaart ondervindt hiervan belemme ring. Drijfijs in het IJselmeer. In het I Jsmeer bevindt zich zeer veel drijf ijs. De vaart voor motorschepen is gestremd, stoombooten konden na veel moeite zich nog een weg door het ijs banen. De boot der Gro ninger-Lemmer stoomboot Maatschappij, die Zaterdagavond uit Amsterdam was vertrok ken, kwam te Lemmer met ruim drie uur ver traging binnen. De vaart GroningenLem mer over het Tjeukemeer is eveneens voor stoombooten gestremd. Over het Slotermeer is de vaart voor stoombooten nog mogelijk Ge tracht zal worden den dienst op Amsterdso gaande te houden. HET GESCHIL IN DE ALMELOSCHË TEXTIELINDUSTRIE. Nieuwe loonvoorstellen ingediend door de fabrikanten. De Almelosche textielfabrikanten hebben ingevolge afspraak met den rijksbemiddelaar J. B. Westerdijk nadere vooistellen met be trekking tot de aangekondigde loonsverlaging ingediend. Voor de textielfabriek van de firma Johan ten Cate zijn voor-tellen als voigt: Voor de spinnerij, waar nog plm. 700 personen wer ken, 15 pCt. loonsverlaging, voor spinnerij Indië I 12 pCt., voor het vakpersoneel 15 pCt., voor spoelsters, scheersters en scheer ders 15 pCt., voor sterkers en naaisters 12 pCt. De N V. Katoen Mij. vil. Gebr. Scholten past voor de weverij III geen loonsverlaging toe, voor weverij IV 5 pCt., voor spoelsters, scheersters. aandraaisters en rijgsters en vak- personeel 5 pCt., oor naaisters en sterkers 12 pCt. De firma J. ten Bosch voor de spinnerij het geheele personeel 15 'pCt. verlaging behalve de sterkers die 12 pCt. in loon verlaagd wor den. Voor de weverii zal geen verlaging wor den toegepast, behalve voor de kamgarens en halfwollen stoffen voor zoover die een ge twijnde ketting hebben. De firma Hedeman Jr. heeft een ingewik kelde regeling ontworpen. De oude weverij met 8 tot 10 getouwen 10 pCt. verlaging, de nieuwe weverij van 5 tot 8 getouwen 1% pCt verlaging met eenige differentiatie voor kwa liteit en maat van de stofien, verder een loom aftrek van 15 pCt. voor het vaste personeel en van 12 pCt. voor de naaisters, aandraai sters, stukkenopmaaksters, rijgsters en aan- lapsters, twijnsters spoelsters en terkers. Alle genoemde loonsverlagingen mofW op 6 Febr. a.s. ingaan. De organisatie-besturen moeten thans de« nieuwe voorstellen overweuen. Tegen Maan dag a s. is een nieuwe conferentie te Alme'® belegd. EEN MOOI OBJECT VOOR WERK VERSCHAFFING. De gemeenteraad van Arnhem heeft gj®j ter zijn goedkeuring gehecht aan een voorstel van B. en W om den polder Malburgen, legen aan de overzijde van den Rijn, in dijken en te bestemmen voor een nieuw s™a gedeelte, waar 25.000 menschen zullen kun nen wonen. Er zal een hooge winterdijk legd worden, waarvoor een bedrag v 925.000 is toegestaan. Deze dijk zal sa sluiten bij de nieuwe vaste brug over 00 Het werk zal door Arnhemsche werklooz^J worden uitgevoerd. Gedurende enkele l31 zullen daar 200 man werk vinden. KORTE BERICHTEN. De koningin Leeft een ^elanf1"1! bedrag geschonken voor de winter aar de behoeftige Nederlanders

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1933 | | pagina 8