4 §P' m
mm
DE IJSSPORT VIERT HOOGTIJ.
Speet
JUMicaües
Vertelt van Nederland's eerste auto.
WEDSTRIJD TE NOORD
SCHARWOUDE.
UITVOERING DE HALTER.
De banen zullen hedenmiddag worden ge
ijs.
DE EERSTE BONDSDAG VAN DEN
IJSBOND „HOLLANDS NOORDER
KWARTIER."
De eerste bondsdag.
A atomebilisme
22STE R. A. L TENTOONSTELLING
NEDERLAND S EERSTE
CHAUFFEUR.
Nu aanstonds de R. A I. haar poorten
weer opent en gedurende de komende
tien dagen duizenden en duizenden zich
zullen verdringen rond de m dernste
producten der automobielindustrie,
klinkt het bijna ongeloofelijk. dat nog
maar zes en dertig jaar terug, in de
Noord-Hol landschc YVieringerwaard, de
bakermat van het Nederlandsche auto
mobilisme heeft gestaan
Wanneer Dirk Kuiper, de nestor on
zer beroepschauffeurs, de eerste Neder
lander. die het volant hanteerde, uit die
oerdaeen vertelt, moet men onwillekeu
rig glimlachen, hoewel zijn verha'en
even authentiek al® eelooiwaardig zijn.
ét'*- K'&M£*k
werden er centen uitgegooid door den
no-aris om zich tenminste van de jeugd
tijdelijk te bevrijden.
V
m.
#4^
m
Bre-|ifö«a
Lx U
De eersie i\ tuei tuium/u cnau//tur
Dirk Kuiper.
Hij was in die dagen koetsier bij nota
ris Backx ,die een uitgestrekte praktijk
waarnam en reeds herhaaldelijk voor
„een auto" bewerkt was Kuiper gaf ten
slotte den doorslag. Een erkend inge
nieur had den notaris gewaarschuwd
voor het veelvuldig warmloopen der
nieuwe benzinewagens. Hij weet er niks
van had Kuiper geantwoord als ik
dt assen van het rijtuig niet smeer wor
den ze ook warm! En Kuiper was
deskundig; hij had ervaring met stoom-
dorschmachines
De order voor de Daimler Victoria
werd dus geplaatst Koopsom 3000
Twee-cyliuder met gloeikopontsteking,
motor achter, waterreservoir voor, riem-
overbrenging met vier versnellingen,
gummi rijtuigbanden, vier plaatsen bin
nen en tw ee op den bok, maximum-snel
heid '25 K M
Per trein werd in October 1896 de eer
ste auto voor ons land aan de Weesper-
poort te Amsterdam aangevoerd. De
ondernemende auto-importeur, de ge
lukkige kooper en zijn chauffeur, waren
allen op dat gedenkwaardige oogenblik
aanwezig Geen hunner evenwel mocat
het gelukken de nieuwe machine op
grng te krijgen en bij navraag in de
hoofdstad bleek er niemand te zijn, die
raad wist te schaffen. De cenige uit
komst was de fabriek.
Zeven dagen later reden een automa
tenhandelaar, die straalde van trots en
eluk en de inmiddels gerequireerde fa-
brieksmonteur het Noorden in en door
een haag van onthutste dorpelingen
beleefden zij een glorieuzen intocht in
dc Wieringerwaard
Nog drie dagen zouden de twee experts
na de aflevering blijven om Dirk het
rijden met den wagen bij te brengai.
Echter geen van beiden had lust om op
d smalle wegen in het waterland net
stuurrad uit handen te geven. De rijles
bleef uit.
Zoo stond, toen de deskundigen naar
den trein waren gebracht, de pionier
Kuiper met zijn nieuwe rijtuig alleen
voor den nachtelijken terugtocht naar
het dorp. Het was een grondige vuur
proef met alle technische wederwaardig
heden uit dien tijd: twee maal drie em
mers koelwater benevens een keer of
wat schoonmaken der brander®.
Maar Dirk Kuiper, die stamhouder
van een compleet geslacht chauffeurs
zou worden rijdt niet thans een der
drie zoons .den Amsterdamschen hoofd
commissaris was er de man niet naar
«i h spoedig gewonnen te geven.
Hij kwam heelhuids thuis.
Negen en een half jaar lang reed de
notaris met zijn Victoria, opzien barend,
waar hij kwam Het waren roemruchte
dagen uit de geschiedenis van ons auto
mobilisme
Toen Alkmaar voor het eerst geno
men moest worden stapten vier dienders
voor het rijtuig uit om de bevolking te
beschermen en vrij baan te maken Bij
het eerste bezoek aan Amsterdam was
het de chef van het voerwezen zelf, de
hoofd-inspecteur van Oost die het vehi
kel besteeg en het de stad door loodste
om er tenslotte het predicaat „veilig
aan te verleenen.
De Victoria van notaris Backx was
*t die het eerst het conflict auto-voetgan
ger verwekte; het was behalve de eerste
auto, die reed. tevens ook de eerste Ne
derlandsche auto, die niet verder kon en
Daar ploeterde de eerste chauffeur-
mechanicien twee volle dagen, daar de-
„en panne" stond inLutjewinkel.
ni>nteerde en monteerde hij de geheele
motor en het verdere mechaniek om
e ndelijk te ontdekken, dat een verstop
te uitlaat het eenige euvel was
Van rijbewijs wist niemand Een door
de koningin eigenhandig geteeken le
a<-te was nummer- en rijbewijs tegelijk
et machtigde Kuiper met het gevaarte
te rijden der voorschriften bevatte
h«t verbod om hij mist niet harder te
rijden dan 8 K M.
Drommen volk begeleidden de eerste
auto het rijtuig zonder paarden, op haar
ontdekkingsreis door het land. Soms
itio►*-
op den bok.
Notaris Backx met zijn zoon in hel rijtuig.
Geen paard dorst voorbij Ook niet
wanneer het voertuig stil stond Men-
schen langs den weg zagen met ontzet
ting de wondere verschijning naderen,
die de duivel zelf wel kon zijn. Velen van
hen stapten zoo ver achteruit da zij in
de s'.oot terecht kwamen
Om de boeren niet van de wijs te bren
gen werd voor de paarden om drinken
gevraagd als het koelwater moest zijn
Sommigen overleefden het nauwelijks,
.s de notaris dan vertelde, dat de paar
den achterin zaten, daar waar de bran
ie 3rs gonsden
Dat alles is nog maar zes en dertig
jaar geleden.
Dirk Kuiper is thans chauffeur in
ruste in het dorpje Santpoort. Hij heeft
ale phasen der ontwikkeling kunnen bij
wonen. Van 25 tot 115 K M. Want nog
dertien jaar bereed Kuiper in dienst van
minister Cremer een zwaren Spijker
door binnen- en buitenland Een unieke
loopbaan.
Zes en dertig jaar geleden!
Nimmer nog wist eenig r nder vervoer
middel zich zoo snel te ontwikkelen en
de wereld te veroveren.
Zes en dertig jaar geleden kwam de
eerste auto in ons land.
Ook nu weer staan de belangstellen
den, uit alle deelen van het land geko
men, aan het Weesperpoortstation.
Snelle taxi's voeren de bezoekers naar
het R. A. I.-gebouw, waar honderden
merken in onafzienbare rijen staan ten
toongesteld.
Kijken, proefrit, koopetï. Practisch ge
sproken gaat de nieuwe auto mee naar
huis.
En dan te bedenken, dat nog maar zes
en dertig jaar geleden
Melchert Schuurman in den arm genomen;
hij had zijn dochter iets laten instudeeren;
hij had gepraat met de fuisterende Alcma-
rianen, met het Alcmaria kwartet, met de
witte negers, met de garribaldis (een zeer
bekend lovartet met geschoolde stemmen, al
les onder leiding van Stan Laurel, die m den
regel links half speelt in 't eerste). Enfin,
om kort te gaan, er was een heel program
ma, dat begon met de binnenkomst van Jo
Bos. Alle Alcmarianen maakten een eere-
wacht en terwijl het strijkje een populaire
melodie speelde, liep Jo, geleund op een stok,
naar de plaats, die voor hem gereserveerd
was.
Voorzitter Sietsma verwelkomde Jo Bos
met eenige hartelijke woorden en Jo Bos
dankte voor de belangstelling, die hij al deze
weken ondervonden had.
Toen begon Nico Snel de pianotoetsen te
streelen, de conferencier Hop liet ?ijn wellui
dende stem weerklinken en het feest was be
gonnen!
Een paar liedjes van den conferencier,
eenige nummertjes van het neger-kwartet en
toen een verrassing: de dochter van Ben
vleide zich voor de piano, Schuurman nam
zijn viool en Jacoues Amoureus opende zijn
mond. Dit trio gaf een uitstekend zang-
nummertje ten beste, terwijl jongejuffrouw
van Doorn vervolgens nog een gevoelig lied
je zong, waarbij zij zich zelf begeleidde. En
waarachtig, 't was best in orde en het viel
uitstekend in de smaak.
Waarschijnlijk was dit het signaal voor
een uitbundige vreugde. Overal klonk de
zang en de gedopte zangers gaven ettelijke
demonstraties uit hun zeer uitvoerig en met
zorg samengestelde programma.
De stemming was en bleef uitstekend, 't
werd een ongekende clubavond en tot aan
het sluitingsuur bleef deze stemming er
Toen sloot voorzitter Sietsma het feest met
een bedankje aan alle medewerkers. En daar
gingen Oome Oerrit, Ben en zijn dochter de
hoogte in onder daverend applaus.
't Was „goesz"! Van begin tot einde!
De laatste werd door de clubavondcora-
missie met bloemen gehuldigd.
Bridge.
Gisteravond had in hotel Concordia te
Noordscharwoude een zeer geslaagde bridge
wedstrijd plaats, waaraan 84 personen deel
namen, waaronder uit Alkmaar, Obdam,
Warmenhuizen, den Langendijk enz. Het ge
heel was voorbereid door den heer J Deute
kom, die daarvoor alle hulde verdiende. Er
werd gespeeld in drie groepen van 7 tafels,
volgens het Scheveningsch systeem met de
oude puntentelling. De wedstrijd had een
vlot verloop. Er werd zeer prettig en ook se
rieus gespeeld. Vooral in groep C. was de on-
evenlijn, de lijn der goede kaarten, wat ook
wel uit de scores blijkt. De uitslag was als
volgt (in elke lijn twee prijswinnende paren);
Groep A, oneven lijn, 7 paren: 1. mevr. E.
de Vriesv. Berghen en de heer J. Lind Az
te Alkmaar 2095 p.2. de heeren G. C. v.
Gulik en J. Voort te Alkmaar 770 p
Evenlijn, 7 paren: 1. de heeren H. G. Rijs
en A. Jongejan te Warmenhuizen 1635 p.;
2. de heeren A. Menist en N. Schermerhorn
te Alkmaar 1085 p.
Groep B, oneven lijn, 7 paren: 1. de heer
en mevr. P. de Boer te Obdam -f- 1780 p.; 2.
de heeren C. Keeman en G. Kooy te Noord
scharwoude -f 1340 p.
Even lijn, 7 paren: 1 de heeren W. Slot en
P. Kwant te Warmenhuizen 670 p.; 2. de
heeren A. en P. Slijkerman te Warmenhuizen
405 p.
Groep C, oneven lijn, 7 paren: 1. mej. v
Dijk en de heer A. Bing te Alkmaar 5410
p.; 2. de heeren A. en P. v. d. Welle te Zuid-
scharwoude -f 4105 p.
Even lijn, 7 paren: 1. de heeren W. Vlaar
en T. Neefjes te Obdam 1135 p 2. mevr
J. Deutekom en mevr. Otto te Noordschar
woude 2010 p.
Gymnastiek.
De bekende Alkmaarsche Gymnastiekver
eeniging De Halter zal aa. Zaterdagavond
haar groote jaarlijksche uitvoering geven
voor leden en genoodigden. Waar deze uit
voering tevens gepaard met een officieele
herdenking van het 20-jarig bestaan der da-
mesafdeeling, zal de belangstelling zeker nog
grooter zijn dan anders.
Het turnprogramma. dat zal worden uit
gevoerd onder leiding van den heer Ran, is
met zorg samengesteld en bevat tal van in
teressante nummers, zoodat de Halter zeker
Zaterdag haar naam weer hoog zal houden
Voetbal.
JO BOS TERUG BIJ ZIJN ALCMARIA
Jo Bos, de Alcmariaan, die zoo'n veer
tien jaar achter elkaar de roodwitte kleuren
van het eerste elftal verdedigd heeft, Jo Bos
is in den herfst van het vorige jaar op het
veld gevallen. Een ongelukkige trap en daar
lag op het E. D. O.-terrein de aanvoerder
van het eerste met een gebroken been.
Alcmaria was dwn. De wedstrijd, die op
een zeldzaam hoog peil stond, werd afge
broken en verslagen keerde men huiswaarts.
Weken lang heeft Jo Bos in het ziekenhuis
gelegen en het pleit voor Alcmaria, dat hi
zich nimmer alleen voelde. Dag in dag ui
kwamen zijn clubvrienden hem opzoeken
Totdat hij naar huis mocht. En weer duurde
het eenige weken. Doch steeds bleef men be
langstellen in den toestand van Jo Bos.
Toen kwam eindelijk de dag, dat Jo Bos
voor het eerst weer op een clubavond zou
kunnen verschijnen. In stilte werden er plan-
neties gemaakt en
Ben van Doorn had zijn Alcmaria-zaa
vroolijk versierd met guiriandea e.d. Hij had
Hoewel het gistermiddag nu niet bepaald
leek op vorst de lucht betrok, verschillende
straten kregen een donker tintje en het ijs in
de grachten werd grauwig klaarde tegen
den avond de lucht weer op en kon men zoo
tegen zeven uur weer tegen elkaar zeggen
,dat het knapjes vroor".
Inderdaad, het kwik daalde meer en meer
en wij gingen een kouden nacht tegemoet. Van
nacht vroor het zes graden, doen blijkbaar
heeft het in den morgen nog meer gevroren,
want hedenochtend tegen achten was het kwik
nog twee graden meer gedaald.
Zoo heel langzamerhand denkt men aan
het maken van tochtjes. Reeds werd gisteren
beweerd, dat enkele durvers tochtjes gemaakt
hadden naar Bergen en Egmond. Bevestiging
hiervan konden wij niet krijgen, doch zeker is,
dat de banen officieel niet geopend zijn. Men
zij dus voorzichtig, want juist door den
sneeuwval is het ijs onbetrouwbaar.
Dat laatste bleek vanmorgen ook op de
stadsgrachten. Daar bleek bij onderzoek, dat
op verschillende plaatsen, vooral aan de kan
ten, het ijs slechts 4 centemeter dik is. Toch
•bestaat de mogelijkheid, dat verschillende
singelgrachten vandaag geopend kunnen
worden
Op de ijsbanen in onze omgeving is giste
ren weer druk gereden en ook des avonds
werd van de ijssport geprofiteerd op die ba
nen, welke verlicht kunnen worden. Voor van
middag staan verschillende wedstrijden op
het program, o.a. te Bergen en op de Quint
o
Zooals het hier is, is het overal. In geheel
Nederland zijn de diverse ijsbanen geopend
doch nog nergens kunnen tochten gemaakt
worden. Zelfs niet in Friesland en Groningen
waar men er anders vlug bij is. Doch uit alle
plaatsen in deze twee provincies komen eens
luidende berichten: het ijs onbetrouwbaar
door den zwaren sneeuwval.
Toch zal het er wel spoedig van komen
Pardon, het is al zoo ver! In Groningen
zijn de banen op het Boterdiep en het Dam-
sterdiep er door en maakt men zich klaar, om
kilometers te vreten.
Langzamerhand is het tijdstip gekomen
waarop de scheepvaart het tegen Koning
Winter moet afleggen. De tien graden vorst
van gisternacht lijken bedenkelijk veel op een
rechtsche swing, waarmee de kampioen-bok
ser zijn tegenstander knock-out slaat. De
directeur der Lemmerbooten te Groningen
heeft het lang volgehouden, maar de strijd
is te zwaar geworden, hoofdzakelijk door het
ijs in het IJsselmeer, dat alle vaart onmoge
lijk maakt. Van weerszijden hebben de booten
het nog geprobeerd, maar het is niet gelukt
De dienst moest worden gestaakt, hoewel het
in de kanalen met behulo van een sterken
ijsbreker nog wel gaat. Gistermorgen is er
nog een Lemmerboot binnengekomen en ook
vertrok er een, die omstreeks twaalf uur
Stroobos alweer was gepasseerd. Maar de
dienst op Amsterdam moet per auto worden
onderhouden.
Ook de directie der Hunzebooten heeft het
nog niet geheel opgegeven. Gistermiddag ver
trok een Hunzeboot door het Eemskanaal met
bestemming Bremen. Uit Delfzijl kwam even
wel het bericht binnen, dat de Eems zoover
het oog reikt met ijs bedekt is, zoodat na de
moeilijkheden in het Eemskanaal, de kapitein
van deze boot nog niet zeker kan zijn van het
welslagen der reis. In het Eemskanaal gaat
het nog.
DE STADSGRACHTEN OPEN
GESTELD.
De Commissaris van Politie te Alkmaar
maakt bekend, dat de singelgrachten gedeel
telijk voor het ijsvermaak worden open
gesteld, met uitzondering van het gedeelte
gelegen tusschen het Texe'schehek en Berger-
brug Voorts wordt de bijzondere aandacht
gevestigd op de in de singelgrachten liggen
de wakken en moet het publiek zich stipt hou
den aan de op het ijs aangebrachte afzettin
gen.
veegd, terwijl des avonds voor de noodige
verlichting gezorgd zal worden.
In het algemeen wordt voorzichtigheid nog
aanbevolen.
In verband hiermede deelt men ons mede
dat 40 werk'oozen door het gemeentebestuur
op d: zijn werkzaam gesteld.
Uitslagen ijswedstrijden.
IJswedstrijd te Heiloo.
L middag had op de baan van de
„Ijsbaan Heiloo' de wedstrijd voor jon
gens plaats. Er was een buitengewone deel
name, n.1. 79 jongens, allen scholieren uit
deiloo. Er werd in 3 groepen gereden en wel
van 9—10 jaar, 11—12 jaar en 13—14
jaar.
De prijzen werden behaa'd: in de eerste
j froep door W. van Dok, J. Adrichem en K
(omen. In de tweede groep door G Kaan
dorp, H. Kaandorp en B. Keuris. In de der
de groep door Jan van Dok, C. Holtes en W.
van Westrienen.
Naast de onderwijzers (essen) commissie
en het bestuur van de afd. Heiloo, van de
J. H. N. K. waren er zeer velen die den
wedstrijd, die van 2 uur tot half 6 duurde,
volgden.
De prijzen bestonden uit schaatsen, rie
men en hielleer en leesboeken in prachtband.
Ma afloop reikte de voorzitter, de heer C.
Zeeman, de prijzen uit.
De drhkte op de baan van de „Ijsbaan
deiloo" was Maandag en Dinsdag niet zoo
groot als Zaterdag en Zondag. Toch was
iet bezoek voldoende en zeer ve'en preferee-
ren de mooie beschutte ijsbaan, die 's avonds
verlicht, ook in de avonduren veel bezoek
trekt.
Noordscharwoude: Op de Molen-
sloot te Noordscharwoude werden wed
strijden gehouden in het schoonrijden, waar
van de uitslagen als volgt zijn:
Dames: le pr. mevr BorstHart, 2e pr.
mej. A. Pranger.
Heeren: le pr. K. Boot, 2e pr. C. Langen
dijk Cz.
Paren: le pr. mevr. A LangedijkSlooves
en de heer K. Boot 2e pr. mevr BorstHart
en de heer A. de Geus.
De jury betond uit le heeren A. Timmer
man, J. Kos en S Timmerman.
Wieringerwaard: Bij den gehouden
ijswedstrijd door jongens en meisjes op de
groote ijsbaan aan de Nieuwesluis te Wie
ringerwaard, was de uitslag als volgt:
Hardrijden meisies en jongens tm. 10 jaar:
23 deelnemers, le pr K Kaan Dz., 2e pr. G.
J de With, 3e pr. Cor Bood, 4e pr. P. Bakker
Jz., 5e pr. Trien Smit.
Jongens 11 jaar en ouder: 18 deelnemers,
le pr. Jacob Doorn. 2e pi Piet Kwak 3e pr
Jan v. d Molen. 4e pr. Cor Keesman, 5e pr.
René de Maaijer.
Schoonrijden voor meisjes van 11 jaar en
ouder: 6 deelneemsters, le pr Jannie van
Ham, 2e pr. Ant Bakker. 3e pr. Rie Stammes.
De prijzen bestonden uit doezen chocolade.
Bovendien kreeg elke deelnemer(ster) een reep
Kwatta en 2 sinaasappelen.
Uitgeest: Te Uitgeest zouden gister
middag wedstrijden voor schoolkinderen wor
den gehouden, doch de koude en de wind
waren zoo hevig, dat de wedstrijden moesten
worden uitgesteld tot vandaag. Tegen Don
derdag is hier ook een wedstriid uitge
schreven om geldprijzen en vei der bestaat er
nog een plan, om een getostumcerd ijsfeest te
organiseeren.
Verkeersstremming.
Berichten van den A N W. B., Toeristen
bond voor Nederland, betreffende Rivier
overgangen:
Deventer: Schipbrug weggenomen
verkeer alleen over spoorbrug.
Doesburg: Schipbrug weggenomen,
overtocht alleen voor rijwielen en motor
rijwielen.
Arnhem: Overtocht normaal.
R h e n e n Pont weggenomen, overtocht
alleen voor voetgangers en wielrijders.
Wijk bij Duurstede: Pont wegge
nomen. overtocht alleen voor passagieis per
motorboot.
Culemborg: Overtocht gestremd voor
auto's.
V i a n e n Schipbrug weggenomen, over
tocht met groote pont en bootje voor auto's
en passagiers.
Schoonhoven: Overtocht gestremd
N ij m e g e n Pontveer wordt gehinderc
door drijfijs en kan moeilijk over: zal van
nacht niet meer varen.
T i e 1Giernont opgeheven, overtocht
door stoomboot met pont.
Zaltbommel: Overtocht om het hal
uur.
Dordrecht—Fapendrecht: Over
tocht normaal.
Dord recht—Zwij ndrechtOver
tocht normaal.
Gorinchem: Overtocht normaal.
H e d e 1Overtocht r.ormaal.
Moerdijkveer: Overtocht normaal.
Monikendam. De postverbindin
tusschen Marken en Monnikendam wordt
sinds hedenmorgen over het ijs onderhou
den. De baan naar Marken wordt uitgezet
AUe ijssrhuiten zijn op het ijs aanwezig.
Van Noord naar Zuid vv. rijde men over
Dordrecht en Moerdijk of via Vreeswijk
Vianen, Zaltbommel en Hedel en Vreeswijk—
Vianen. Gorinchem en Brug Keizersveer, daar
overtocht te Nijmegen vermoedelijk gestremc
zal zijn. De route over Dordrecht en Moerdijk
geeft momenteel de meeste zekerheid.
Ingevroren schepen
Amsterdam: De ijsbreker „Daniël"
van de reederij „Goedkoop" is gisteravonc
om half tien in de Amster-damsche haven
teruggekeerd. De „Daniël" is erin geslaagd
de stoomschepen ,IJsel", „Holland", „Fries
land en „Zuiderzee" van de reederij Ver
schure Co., welke bij Marken vastzaten, uit
het ijs te bevrijden. De schepen zijn alle te
Arasterdam aangekomen Er zijn thans nog
twee schepen bij Marken ingevroren. Om vijl
uur gisterochtend zou de „Daniël" opnieuw
uitvaren om deze schenen, beide booten van
de Holland- Groningen Lijn, los te maken
De ijsbreker heeft moeilijk werk gehad, daar
het ijs erg dik is. Op sommige plaatsen is het
meters hoog opgest&oeld.
MonnikendamMarken over het
lijk het eiland Marken over hef ijs te bereiken.
Monnikendam. Het is thans mog<s
per schaats, sleede of ijsboot.
De scheenvaart in het Ilselmeer
De booten der HoilandFriesland—Grol
ningen Lijn en de Groningen—Lemmer Stoom-
boot Maatschappij, die gisteravond op tijd uit
Amsterdam zijn vertrokken en die resp. onj
vier uur en half twee in de haven weiden
verwacht ,zijn nog steeds niet binnengekomen.
De booten, die van Lemmer naar Amsterdam
varen, bevinden zich allen in het ijs in de
nabijheid van Marken. De ijsbreker „Daniël"
van de firma Goedkoop te Amsterdam, is
ïedenoihtend ter assistentie uitgevaren. De
>innenbooten der Groningen—lemmer Stoom
vaartmaatschappij, die vanochtend van Gro-
ningen zijn vertrokken, zijn vanmiddag om
2 uur te Sneek aangekomen Als de buiten,
jooten binnenloopen zal men van Sneek naar
de Lemmer opstoomen
G o r k u m De veerdienst op Sleeswijk en
Waudrithem zijn ongeregeld.
Culemborg: Alle verkeer stopgezet
's-G ravendee 1W i e 1 d r e c h t1 Over
tocht voor voertuigen gestremd. Personen en
rijwielen worden wel overgezet
DordrechtPapendrecht: Over
tocht mogelijk met eenige vertraging.
Dordrecht—ZwijndrechtAls
gewoon.
Scheepvaart in de Waddenzee
onmogelijk.
Wegens ijsvorming in de Waddenzee is de
scheepvaartbeweging FrieslandHoüand ge.
heel stopgezet. Een drietal Stamries-booten,
welke vanmorgen vanuit Harlingen hebben
getracht over de Waddenzee naar Nieuwediep
te varen, zijn hierin niet geslaagd. Na eenige
uren vergeefs te hebben getracht door het ijs
te breken, zijn zij in de haven van Har'ingen
teruggekeerd. Ook vanaf Nieuwediep is ver
geefs gepoogd over de Waddenzee te varen.
De vaart over het kanaal Harlingen
.eeuw arden is eveneens wegens vorst ge
stremd voor alle scheepvaart.
In een büt geraakt en verdronken.
Het 3 H-jarig kind B W is te Hommert*
Er.) in een bijt geraak* en verdronken.
In zijn algemeene ledenvergadering
van den IJsbond Hollands Noorderkwar
tier van November 1932 legde het oe-
stuur aan de vergadering en geheel uit
gewerkt program voor, dat het instellen
van een of meerdere z g. bondsdagen be
helsde.
De bedoeling was, om ijs en weder
dienende wedstrijden te organiseeren,
waaraan konden deelnemen afgevaar
digden van bij den bond aangesloten
vereenigingen. Voor de prijswinnaars
zouden medailles beschikbaar worden
gpsteld, terwijl de winnende afdeelingen
geldprijzen zouden krijgen.
Dit laatste was, om afdeelingen, die
financieel wellicht zwak waren, doch
een goeden rijder hadden, te kunnen
steunen.
Er zouden verder bondsdagen georga
niseerd kunnen worden in het hardrij
den en in het schoonrijden. Nu is er een
bepaling gemaakt, dat de Nederlandsche
rijders, die telken jare naar het buiten
land worden gezonden, niet mogen deel
nemen.
Er bestaat dus op een bondsdag steeds
kans, dat opkomende sterren ontdekt
worden.
Vandaar ook, dat de K. N S B. zich
voor deze wedstrijden interesseert en
o.a lijsten krijgt van de tijden, welke
gemaakt worden. Wanneer deze lijsten
door de juryleden worden aangevuld
met andere gegevens over stijl, en*kan
de K. N. S B. mettertijd over belangrijke
gegevens beschikken.
Het bestuur der Alkmaarsche ijsve--
eeniging ,De Quint" heeft de eer, voor
het eerst deze bondsdagen te mogen or
ganiseeren. Aan dit orgariseeren is vrij
veel risico verbonden, omdat de organi-
segerende afdeeling zich verplicht, om
56 van de ontvangsten in de tondskas
te storten ,met een minimum van 200.
Het actieve Quint-bestuur heeft echter
gedurfd En zoo zullen we straks op de
baan maar eventjes 40 rijders elkaar
zien bekampen Veertig rijders uit 49
verschillende afdeelingen.
-—O
Het was tegen 1 uur een gezellig*
drukte in de ijstent op de Quint De rij
ders verkeerden in een prettige stem
ming en waren verlangend, om te be
ginnen. Men kende elkaar niet en du*
zouden verrassingen zeker mogelijk zün'
De banen, gisteren nog in een onoog
lijk slechten toestand, zien er keurig uit
Me' maar eventjes 40 baanvegers is
gisteren den geheelen dag bezig
om de wedstrijdbanen in prima sta®1 1
krijgen. Men heeft gekapt en geschaat
en tenslotte heeft men tot des nachts t
uur met kokend water getracht, de baAn
spiegelglad te maken.
Hetgeen gelukt is!
Het weer is prachtig Een vrfendelij»
zonnetje schijnt over de geheele ijs?1®**
te en brengt kLur aan de massa, die
alle deelen der provincie is opgekomeP'
om van den wedstrijd getuige te zijn R
wind is niet zoo krachtig als sTster®P«
zoodat alles een prachtige ijsdag voor-
spelt.
Nog enkele minuten Dan zal het
ste startschot klinken!
(Wordt vervolg^
HINDERWET.
Besluit van heden is de beslissing op
verzoek van TH. RUITER, alhier, om
h«t
vef
VV14UCA VCUI 111. iVUULiX, OI"'" 1 1
gunning tot het uitbreiden van een brooa-
koekbakkerii in het perceel Dijkgraafsu
nr. 38, VERDAAGD.
Alkmaar, 25 Januari 1933.
Burgemeester en Wethouders van Alkm
WENDELAAR, Burgemee»*»
A KOELMA, Secretan*