4 §P' m mm DE IJSSPORT VIERT HOOGTIJ. Speet JUMicaües Vertelt van Nederland's eerste auto. WEDSTRIJD TE NOORD SCHARWOUDE. UITVOERING DE HALTER. De banen zullen hedenmiddag worden ge ijs. DE EERSTE BONDSDAG VAN DEN IJSBOND „HOLLANDS NOORDER KWARTIER." De eerste bondsdag. A atomebilisme 22STE R. A. L TENTOONSTELLING NEDERLAND S EERSTE CHAUFFEUR. Nu aanstonds de R. A I. haar poorten weer opent en gedurende de komende tien dagen duizenden en duizenden zich zullen verdringen rond de m dernste producten der automobielindustrie, klinkt het bijna ongeloofelijk. dat nog maar zes en dertig jaar terug, in de Noord-Hol landschc YVieringerwaard, de bakermat van het Nederlandsche auto mobilisme heeft gestaan Wanneer Dirk Kuiper, de nestor on zer beroepschauffeurs, de eerste Neder lander. die het volant hanteerde, uit die oerdaeen vertelt, moet men onwillekeu rig glimlachen, hoewel zijn verha'en even authentiek al® eelooiwaardig zijn. ét'*- K'&M£*k werden er centen uitgegooid door den no-aris om zich tenminste van de jeugd tijdelijk te bevrijden. V m. #4^ m Bre-|ifö«a Lx U De eersie i\ tuei tuium/u cnau//tur Dirk Kuiper. Hij was in die dagen koetsier bij nota ris Backx ,die een uitgestrekte praktijk waarnam en reeds herhaaldelijk voor „een auto" bewerkt was Kuiper gaf ten slotte den doorslag. Een erkend inge nieur had den notaris gewaarschuwd voor het veelvuldig warmloopen der nieuwe benzinewagens. Hij weet er niks van had Kuiper geantwoord als ik dt assen van het rijtuig niet smeer wor den ze ook warm! En Kuiper was deskundig; hij had ervaring met stoom- dorschmachines De order voor de Daimler Victoria werd dus geplaatst Koopsom 3000 Twee-cyliuder met gloeikopontsteking, motor achter, waterreservoir voor, riem- overbrenging met vier versnellingen, gummi rijtuigbanden, vier plaatsen bin nen en tw ee op den bok, maximum-snel heid '25 K M Per trein werd in October 1896 de eer ste auto voor ons land aan de Weesper- poort te Amsterdam aangevoerd. De ondernemende auto-importeur, de ge lukkige kooper en zijn chauffeur, waren allen op dat gedenkwaardige oogenblik aanwezig Geen hunner evenwel mocat het gelukken de nieuwe machine op grng te krijgen en bij navraag in de hoofdstad bleek er niemand te zijn, die raad wist te schaffen. De cenige uit komst was de fabriek. Zeven dagen later reden een automa tenhandelaar, die straalde van trots en eluk en de inmiddels gerequireerde fa- brieksmonteur het Noorden in en door een haag van onthutste dorpelingen beleefden zij een glorieuzen intocht in dc Wieringerwaard Nog drie dagen zouden de twee experts na de aflevering blijven om Dirk het rijden met den wagen bij te brengai. Echter geen van beiden had lust om op d smalle wegen in het waterland net stuurrad uit handen te geven. De rijles bleef uit. Zoo stond, toen de deskundigen naar den trein waren gebracht, de pionier Kuiper met zijn nieuwe rijtuig alleen voor den nachtelijken terugtocht naar het dorp. Het was een grondige vuur proef met alle technische wederwaardig heden uit dien tijd: twee maal drie em mers koelwater benevens een keer of wat schoonmaken der brander®. Maar Dirk Kuiper, die stamhouder van een compleet geslacht chauffeurs zou worden rijdt niet thans een der drie zoons .den Amsterdamschen hoofd commissaris was er de man niet naar «i h spoedig gewonnen te geven. Hij kwam heelhuids thuis. Negen en een half jaar lang reed de notaris met zijn Victoria, opzien barend, waar hij kwam Het waren roemruchte dagen uit de geschiedenis van ons auto mobilisme Toen Alkmaar voor het eerst geno men moest worden stapten vier dienders voor het rijtuig uit om de bevolking te beschermen en vrij baan te maken Bij het eerste bezoek aan Amsterdam was het de chef van het voerwezen zelf, de hoofd-inspecteur van Oost die het vehi kel besteeg en het de stad door loodste om er tenslotte het predicaat „veilig aan te verleenen. De Victoria van notaris Backx was *t die het eerst het conflict auto-voetgan ger verwekte; het was behalve de eerste auto, die reed. tevens ook de eerste Ne derlandsche auto, die niet verder kon en Daar ploeterde de eerste chauffeur- mechanicien twee volle dagen, daar de- „en panne" stond inLutjewinkel. ni>nteerde en monteerde hij de geheele motor en het verdere mechaniek om e ndelijk te ontdekken, dat een verstop te uitlaat het eenige euvel was Van rijbewijs wist niemand Een door de koningin eigenhandig geteeken le a<-te was nummer- en rijbewijs tegelijk et machtigde Kuiper met het gevaarte te rijden der voorschriften bevatte h«t verbod om hij mist niet harder te rijden dan 8 K M. Drommen volk begeleidden de eerste auto het rijtuig zonder paarden, op haar ontdekkingsreis door het land. Soms itio►*- op den bok. Notaris Backx met zijn zoon in hel rijtuig. Geen paard dorst voorbij Ook niet wanneer het voertuig stil stond Men- schen langs den weg zagen met ontzet ting de wondere verschijning naderen, die de duivel zelf wel kon zijn. Velen van hen stapten zoo ver achteruit da zij in de s'.oot terecht kwamen Om de boeren niet van de wijs te bren gen werd voor de paarden om drinken gevraagd als het koelwater moest zijn Sommigen overleefden het nauwelijks, .s de notaris dan vertelde, dat de paar den achterin zaten, daar waar de bran ie 3rs gonsden Dat alles is nog maar zes en dertig jaar geleden. Dirk Kuiper is thans chauffeur in ruste in het dorpje Santpoort. Hij heeft ale phasen der ontwikkeling kunnen bij wonen. Van 25 tot 115 K M. Want nog dertien jaar bereed Kuiper in dienst van minister Cremer een zwaren Spijker door binnen- en buitenland Een unieke loopbaan. Zes en dertig jaar geleden! Nimmer nog wist eenig r nder vervoer middel zich zoo snel te ontwikkelen en de wereld te veroveren. Zes en dertig jaar geleden kwam de eerste auto in ons land. Ook nu weer staan de belangstellen den, uit alle deelen van het land geko men, aan het Weesperpoortstation. Snelle taxi's voeren de bezoekers naar het R. A. I.-gebouw, waar honderden merken in onafzienbare rijen staan ten toongesteld. Kijken, proefrit, koopetï. Practisch ge sproken gaat de nieuwe auto mee naar huis. En dan te bedenken, dat nog maar zes en dertig jaar geleden Melchert Schuurman in den arm genomen; hij had zijn dochter iets laten instudeeren; hij had gepraat met de fuisterende Alcma- rianen, met het Alcmaria kwartet, met de witte negers, met de garribaldis (een zeer bekend lovartet met geschoolde stemmen, al les onder leiding van Stan Laurel, die m den regel links half speelt in 't eerste). Enfin, om kort te gaan, er was een heel program ma, dat begon met de binnenkomst van Jo Bos. Alle Alcmarianen maakten een eere- wacht en terwijl het strijkje een populaire melodie speelde, liep Jo, geleund op een stok, naar de plaats, die voor hem gereserveerd was. Voorzitter Sietsma verwelkomde Jo Bos met eenige hartelijke woorden en Jo Bos dankte voor de belangstelling, die hij al deze weken ondervonden had. Toen begon Nico Snel de pianotoetsen te streelen, de conferencier Hop liet ?ijn wellui dende stem weerklinken en het feest was be gonnen! Een paar liedjes van den conferencier, eenige nummertjes van het neger-kwartet en toen een verrassing: de dochter van Ben vleide zich voor de piano, Schuurman nam zijn viool en Jacoues Amoureus opende zijn mond. Dit trio gaf een uitstekend zang- nummertje ten beste, terwijl jongejuffrouw van Doorn vervolgens nog een gevoelig lied je zong, waarbij zij zich zelf begeleidde. En waarachtig, 't was best in orde en het viel uitstekend in de smaak. Waarschijnlijk was dit het signaal voor een uitbundige vreugde. Overal klonk de zang en de gedopte zangers gaven ettelijke demonstraties uit hun zeer uitvoerig en met zorg samengestelde programma. De stemming was en bleef uitstekend, 't werd een ongekende clubavond en tot aan het sluitingsuur bleef deze stemming er Toen sloot voorzitter Sietsma het feest met een bedankje aan alle medewerkers. En daar gingen Oome Oerrit, Ben en zijn dochter de hoogte in onder daverend applaus. 't Was „goesz"! Van begin tot einde! De laatste werd door de clubavondcora- missie met bloemen gehuldigd. Bridge. Gisteravond had in hotel Concordia te Noordscharwoude een zeer geslaagde bridge wedstrijd plaats, waaraan 84 personen deel namen, waaronder uit Alkmaar, Obdam, Warmenhuizen, den Langendijk enz. Het ge heel was voorbereid door den heer J Deute kom, die daarvoor alle hulde verdiende. Er werd gespeeld in drie groepen van 7 tafels, volgens het Scheveningsch systeem met de oude puntentelling. De wedstrijd had een vlot verloop. Er werd zeer prettig en ook se rieus gespeeld. Vooral in groep C. was de on- evenlijn, de lijn der goede kaarten, wat ook wel uit de scores blijkt. De uitslag was als volgt (in elke lijn twee prijswinnende paren); Groep A, oneven lijn, 7 paren: 1. mevr. E. de Vriesv. Berghen en de heer J. Lind Az te Alkmaar 2095 p.2. de heeren G. C. v. Gulik en J. Voort te Alkmaar 770 p Evenlijn, 7 paren: 1. de heeren H. G. Rijs en A. Jongejan te Warmenhuizen 1635 p.; 2. de heeren A. Menist en N. Schermerhorn te Alkmaar 1085 p. Groep B, oneven lijn, 7 paren: 1. de heer en mevr. P. de Boer te Obdam -f- 1780 p.; 2. de heeren C. Keeman en G. Kooy te Noord scharwoude -f 1340 p. Even lijn, 7 paren: 1 de heeren W. Slot en P. Kwant te Warmenhuizen 670 p.; 2. de heeren A. en P. Slijkerman te Warmenhuizen 405 p. Groep C, oneven lijn, 7 paren: 1. mej. v Dijk en de heer A. Bing te Alkmaar 5410 p.; 2. de heeren A. en P. v. d. Welle te Zuid- scharwoude -f 4105 p. Even lijn, 7 paren: 1. de heeren W. Vlaar en T. Neefjes te Obdam 1135 p 2. mevr J. Deutekom en mevr. Otto te Noordschar woude 2010 p. Gymnastiek. De bekende Alkmaarsche Gymnastiekver eeniging De Halter zal aa. Zaterdagavond haar groote jaarlijksche uitvoering geven voor leden en genoodigden. Waar deze uit voering tevens gepaard met een officieele herdenking van het 20-jarig bestaan der da- mesafdeeling, zal de belangstelling zeker nog grooter zijn dan anders. Het turnprogramma. dat zal worden uit gevoerd onder leiding van den heer Ran, is met zorg samengesteld en bevat tal van in teressante nummers, zoodat de Halter zeker Zaterdag haar naam weer hoog zal houden Voetbal. JO BOS TERUG BIJ ZIJN ALCMARIA Jo Bos, de Alcmariaan, die zoo'n veer tien jaar achter elkaar de roodwitte kleuren van het eerste elftal verdedigd heeft, Jo Bos is in den herfst van het vorige jaar op het veld gevallen. Een ongelukkige trap en daar lag op het E. D. O.-terrein de aanvoerder van het eerste met een gebroken been. Alcmaria was dwn. De wedstrijd, die op een zeldzaam hoog peil stond, werd afge broken en verslagen keerde men huiswaarts. Weken lang heeft Jo Bos in het ziekenhuis gelegen en het pleit voor Alcmaria, dat hi zich nimmer alleen voelde. Dag in dag ui kwamen zijn clubvrienden hem opzoeken Totdat hij naar huis mocht. En weer duurde het eenige weken. Doch steeds bleef men be langstellen in den toestand van Jo Bos. Toen kwam eindelijk de dag, dat Jo Bos voor het eerst weer op een clubavond zou kunnen verschijnen. In stilte werden er plan- neties gemaakt en Ben van Doorn had zijn Alcmaria-zaa vroolijk versierd met guiriandea e.d. Hij had Hoewel het gistermiddag nu niet bepaald leek op vorst de lucht betrok, verschillende straten kregen een donker tintje en het ijs in de grachten werd grauwig klaarde tegen den avond de lucht weer op en kon men zoo tegen zeven uur weer tegen elkaar zeggen ,dat het knapjes vroor". Inderdaad, het kwik daalde meer en meer en wij gingen een kouden nacht tegemoet. Van nacht vroor het zes graden, doen blijkbaar heeft het in den morgen nog meer gevroren, want hedenochtend tegen achten was het kwik nog twee graden meer gedaald. Zoo heel langzamerhand denkt men aan het maken van tochtjes. Reeds werd gisteren beweerd, dat enkele durvers tochtjes gemaakt hadden naar Bergen en Egmond. Bevestiging hiervan konden wij niet krijgen, doch zeker is, dat de banen officieel niet geopend zijn. Men zij dus voorzichtig, want juist door den sneeuwval is het ijs onbetrouwbaar. Dat laatste bleek vanmorgen ook op de stadsgrachten. Daar bleek bij onderzoek, dat op verschillende plaatsen, vooral aan de kan ten, het ijs slechts 4 centemeter dik is. Toch •bestaat de mogelijkheid, dat verschillende singelgrachten vandaag geopend kunnen worden Op de ijsbanen in onze omgeving is giste ren weer druk gereden en ook des avonds werd van de ijssport geprofiteerd op die ba nen, welke verlicht kunnen worden. Voor van middag staan verschillende wedstrijden op het program, o.a. te Bergen en op de Quint o Zooals het hier is, is het overal. In geheel Nederland zijn de diverse ijsbanen geopend doch nog nergens kunnen tochten gemaakt worden. Zelfs niet in Friesland en Groningen waar men er anders vlug bij is. Doch uit alle plaatsen in deze twee provincies komen eens luidende berichten: het ijs onbetrouwbaar door den zwaren sneeuwval. Toch zal het er wel spoedig van komen Pardon, het is al zoo ver! In Groningen zijn de banen op het Boterdiep en het Dam- sterdiep er door en maakt men zich klaar, om kilometers te vreten. Langzamerhand is het tijdstip gekomen waarop de scheepvaart het tegen Koning Winter moet afleggen. De tien graden vorst van gisternacht lijken bedenkelijk veel op een rechtsche swing, waarmee de kampioen-bok ser zijn tegenstander knock-out slaat. De directeur der Lemmerbooten te Groningen heeft het lang volgehouden, maar de strijd is te zwaar geworden, hoofdzakelijk door het ijs in het IJsselmeer, dat alle vaart onmoge lijk maakt. Van weerszijden hebben de booten het nog geprobeerd, maar het is niet gelukt De dienst moest worden gestaakt, hoewel het in de kanalen met behulo van een sterken ijsbreker nog wel gaat. Gistermorgen is er nog een Lemmerboot binnengekomen en ook vertrok er een, die omstreeks twaalf uur Stroobos alweer was gepasseerd. Maar de dienst op Amsterdam moet per auto worden onderhouden. Ook de directie der Hunzebooten heeft het nog niet geheel opgegeven. Gistermiddag ver trok een Hunzeboot door het Eemskanaal met bestemming Bremen. Uit Delfzijl kwam even wel het bericht binnen, dat de Eems zoover het oog reikt met ijs bedekt is, zoodat na de moeilijkheden in het Eemskanaal, de kapitein van deze boot nog niet zeker kan zijn van het welslagen der reis. In het Eemskanaal gaat het nog. DE STADSGRACHTEN OPEN GESTELD. De Commissaris van Politie te Alkmaar maakt bekend, dat de singelgrachten gedeel telijk voor het ijsvermaak worden open gesteld, met uitzondering van het gedeelte gelegen tusschen het Texe'schehek en Berger- brug Voorts wordt de bijzondere aandacht gevestigd op de in de singelgrachten liggen de wakken en moet het publiek zich stipt hou den aan de op het ijs aangebrachte afzettin gen. veegd, terwijl des avonds voor de noodige verlichting gezorgd zal worden. In het algemeen wordt voorzichtigheid nog aanbevolen. In verband hiermede deelt men ons mede dat 40 werk'oozen door het gemeentebestuur op d: zijn werkzaam gesteld. Uitslagen ijswedstrijden. IJswedstrijd te Heiloo. L middag had op de baan van de „Ijsbaan Heiloo' de wedstrijd voor jon gens plaats. Er was een buitengewone deel name, n.1. 79 jongens, allen scholieren uit deiloo. Er werd in 3 groepen gereden en wel van 9—10 jaar, 11—12 jaar en 13—14 jaar. De prijzen werden behaa'd: in de eerste j froep door W. van Dok, J. Adrichem en K (omen. In de tweede groep door G Kaan dorp, H. Kaandorp en B. Keuris. In de der de groep door Jan van Dok, C. Holtes en W. van Westrienen. Naast de onderwijzers (essen) commissie en het bestuur van de afd. Heiloo, van de J. H. N. K. waren er zeer velen die den wedstrijd, die van 2 uur tot half 6 duurde, volgden. De prijzen bestonden uit schaatsen, rie men en hielleer en leesboeken in prachtband. Ma afloop reikte de voorzitter, de heer C. Zeeman, de prijzen uit. De drhkte op de baan van de „Ijsbaan deiloo" was Maandag en Dinsdag niet zoo groot als Zaterdag en Zondag. Toch was iet bezoek voldoende en zeer ve'en preferee- ren de mooie beschutte ijsbaan, die 's avonds verlicht, ook in de avonduren veel bezoek trekt. Noordscharwoude: Op de Molen- sloot te Noordscharwoude werden wed strijden gehouden in het schoonrijden, waar van de uitslagen als volgt zijn: Dames: le pr. mevr BorstHart, 2e pr. mej. A. Pranger. Heeren: le pr. K. Boot, 2e pr. C. Langen dijk Cz. Paren: le pr. mevr. A LangedijkSlooves en de heer K. Boot 2e pr. mevr BorstHart en de heer A. de Geus. De jury betond uit le heeren A. Timmer man, J. Kos en S Timmerman. Wieringerwaard: Bij den gehouden ijswedstrijd door jongens en meisjes op de groote ijsbaan aan de Nieuwesluis te Wie ringerwaard, was de uitslag als volgt: Hardrijden meisies en jongens tm. 10 jaar: 23 deelnemers, le pr K Kaan Dz., 2e pr. G. J de With, 3e pr. Cor Bood, 4e pr. P. Bakker Jz., 5e pr. Trien Smit. Jongens 11 jaar en ouder: 18 deelnemers, le pr. Jacob Doorn. 2e pi Piet Kwak 3e pr Jan v. d Molen. 4e pr. Cor Keesman, 5e pr. René de Maaijer. Schoonrijden voor meisjes van 11 jaar en ouder: 6 deelneemsters, le pr Jannie van Ham, 2e pr. Ant Bakker. 3e pr. Rie Stammes. De prijzen bestonden uit doezen chocolade. Bovendien kreeg elke deelnemer(ster) een reep Kwatta en 2 sinaasappelen. Uitgeest: Te Uitgeest zouden gister middag wedstrijden voor schoolkinderen wor den gehouden, doch de koude en de wind waren zoo hevig, dat de wedstrijden moesten worden uitgesteld tot vandaag. Tegen Don derdag is hier ook een wedstriid uitge schreven om geldprijzen en vei der bestaat er nog een plan, om een getostumcerd ijsfeest te organiseeren. Verkeersstremming. Berichten van den A N W. B., Toeristen bond voor Nederland, betreffende Rivier overgangen: Deventer: Schipbrug weggenomen verkeer alleen over spoorbrug. Doesburg: Schipbrug weggenomen, overtocht alleen voor rijwielen en motor rijwielen. Arnhem: Overtocht normaal. R h e n e n Pont weggenomen, overtocht alleen voor voetgangers en wielrijders. Wijk bij Duurstede: Pont wegge nomen. overtocht alleen voor passagieis per motorboot. Culemborg: Overtocht gestremd voor auto's. V i a n e n Schipbrug weggenomen, over tocht met groote pont en bootje voor auto's en passagiers. Schoonhoven: Overtocht gestremd N ij m e g e n Pontveer wordt gehinderc door drijfijs en kan moeilijk over: zal van nacht niet meer varen. T i e 1Giernont opgeheven, overtocht door stoomboot met pont. Zaltbommel: Overtocht om het hal uur. Dordrecht—Fapendrecht: Over tocht normaal. Dord recht—Zwij ndrechtOver tocht normaal. Gorinchem: Overtocht normaal. H e d e 1Overtocht r.ormaal. Moerdijkveer: Overtocht normaal. Monikendam. De postverbindin tusschen Marken en Monnikendam wordt sinds hedenmorgen over het ijs onderhou den. De baan naar Marken wordt uitgezet AUe ijssrhuiten zijn op het ijs aanwezig. Van Noord naar Zuid vv. rijde men over Dordrecht en Moerdijk of via Vreeswijk Vianen, Zaltbommel en Hedel en Vreeswijk— Vianen. Gorinchem en Brug Keizersveer, daar overtocht te Nijmegen vermoedelijk gestremc zal zijn. De route over Dordrecht en Moerdijk geeft momenteel de meeste zekerheid. Ingevroren schepen Amsterdam: De ijsbreker „Daniël" van de reederij „Goedkoop" is gisteravonc om half tien in de Amster-damsche haven teruggekeerd. De „Daniël" is erin geslaagd de stoomschepen ,IJsel", „Holland", „Fries land en „Zuiderzee" van de reederij Ver schure Co., welke bij Marken vastzaten, uit het ijs te bevrijden. De schepen zijn alle te Arasterdam aangekomen Er zijn thans nog twee schepen bij Marken ingevroren. Om vijl uur gisterochtend zou de „Daniël" opnieuw uitvaren om deze schenen, beide booten van de Holland- Groningen Lijn, los te maken De ijsbreker heeft moeilijk werk gehad, daar het ijs erg dik is. Op sommige plaatsen is het meters hoog opgest&oeld. MonnikendamMarken over het lijk het eiland Marken over hef ijs te bereiken. Monnikendam. Het is thans mog<s per schaats, sleede of ijsboot. De scheenvaart in het Ilselmeer De booten der HoilandFriesland—Grol ningen Lijn en de Groningen—Lemmer Stoom- boot Maatschappij, die gisteravond op tijd uit Amsterdam zijn vertrokken en die resp. onj vier uur en half twee in de haven weiden verwacht ,zijn nog steeds niet binnengekomen. De booten, die van Lemmer naar Amsterdam varen, bevinden zich allen in het ijs in de nabijheid van Marken. De ijsbreker „Daniël" van de firma Goedkoop te Amsterdam, is ïedenoihtend ter assistentie uitgevaren. De >innenbooten der Groningen—lemmer Stoom vaartmaatschappij, die vanochtend van Gro- ningen zijn vertrokken, zijn vanmiddag om 2 uur te Sneek aangekomen Als de buiten, jooten binnenloopen zal men van Sneek naar de Lemmer opstoomen G o r k u m De veerdienst op Sleeswijk en Waudrithem zijn ongeregeld. Culemborg: Alle verkeer stopgezet 's-G ravendee 1W i e 1 d r e c h t1 Over tocht voor voertuigen gestremd. Personen en rijwielen worden wel overgezet DordrechtPapendrecht: Over tocht mogelijk met eenige vertraging. Dordrecht—ZwijndrechtAls gewoon. Scheepvaart in de Waddenzee onmogelijk. Wegens ijsvorming in de Waddenzee is de scheepvaartbeweging FrieslandHoüand ge. heel stopgezet. Een drietal Stamries-booten, welke vanmorgen vanuit Harlingen hebben getracht over de Waddenzee naar Nieuwediep te varen, zijn hierin niet geslaagd. Na eenige uren vergeefs te hebben getracht door het ijs te breken, zijn zij in de haven van Har'ingen teruggekeerd. Ook vanaf Nieuwediep is ver geefs gepoogd over de Waddenzee te varen. De vaart over het kanaal Harlingen .eeuw arden is eveneens wegens vorst ge stremd voor alle scheepvaart. In een büt geraakt en verdronken. Het 3 H-jarig kind B W is te Hommert* Er.) in een bijt geraak* en verdronken. In zijn algemeene ledenvergadering van den IJsbond Hollands Noorderkwar tier van November 1932 legde het oe- stuur aan de vergadering en geheel uit gewerkt program voor, dat het instellen van een of meerdere z g. bondsdagen be helsde. De bedoeling was, om ijs en weder dienende wedstrijden te organiseeren, waaraan konden deelnemen afgevaar digden van bij den bond aangesloten vereenigingen. Voor de prijswinnaars zouden medailles beschikbaar worden gpsteld, terwijl de winnende afdeelingen geldprijzen zouden krijgen. Dit laatste was, om afdeelingen, die financieel wellicht zwak waren, doch een goeden rijder hadden, te kunnen steunen. Er zouden verder bondsdagen georga niseerd kunnen worden in het hardrij den en in het schoonrijden. Nu is er een bepaling gemaakt, dat de Nederlandsche rijders, die telken jare naar het buiten land worden gezonden, niet mogen deel nemen. Er bestaat dus op een bondsdag steeds kans, dat opkomende sterren ontdekt worden. Vandaar ook, dat de K. N S B. zich voor deze wedstrijden interesseert en o.a lijsten krijgt van de tijden, welke gemaakt worden. Wanneer deze lijsten door de juryleden worden aangevuld met andere gegevens over stijl, en*kan de K. N. S B. mettertijd over belangrijke gegevens beschikken. Het bestuur der Alkmaarsche ijsve-- eeniging ,De Quint" heeft de eer, voor het eerst deze bondsdagen te mogen or ganiseeren. Aan dit orgariseeren is vrij veel risico verbonden, omdat de organi- segerende afdeeling zich verplicht, om 56 van de ontvangsten in de tondskas te storten ,met een minimum van 200. Het actieve Quint-bestuur heeft echter gedurfd En zoo zullen we straks op de baan maar eventjes 40 rijders elkaar zien bekampen Veertig rijders uit 49 verschillende afdeelingen. -—O Het was tegen 1 uur een gezellig* drukte in de ijstent op de Quint De rij ders verkeerden in een prettige stem ming en waren verlangend, om te be ginnen. Men kende elkaar niet en du* zouden verrassingen zeker mogelijk zün' De banen, gisteren nog in een onoog lijk slechten toestand, zien er keurig uit Me' maar eventjes 40 baanvegers is gisteren den geheelen dag bezig om de wedstrijdbanen in prima sta®1 1 krijgen. Men heeft gekapt en geschaat en tenslotte heeft men tot des nachts t uur met kokend water getracht, de baAn spiegelglad te maken. Hetgeen gelukt is! Het weer is prachtig Een vrfendelij» zonnetje schijnt over de geheele ijs?1®** te en brengt kLur aan de massa, die alle deelen der provincie is opgekomeP' om van den wedstrijd getuige te zijn R wind is niet zoo krachtig als sTster®P« zoodat alles een prachtige ijsdag voor- spelt. Nog enkele minuten Dan zal het ste startschot klinken! (Wordt vervolg^ HINDERWET. Besluit van heden is de beslissing op verzoek van TH. RUITER, alhier, om h«t vef VV14UCA VCUI 111. iVUULiX, OI"'" 1 1 gunning tot het uitbreiden van een brooa- koekbakkerii in het perceel Dijkgraafsu nr. 38, VERDAAGD. Alkmaar, 25 Januari 1933. Burgemeester en Wethouders van Alkm WENDELAAR, Burgemee»*» A KOELMA, Secretan*

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1933 | | pagina 8