DE AUTOTENIOONSIELLING IE AMSTERDAM.
Onze Jiotoiüën
Od dat moment kwam de secretaris van
het hoofdbestuur van den Bond van Zieken
kassen in Noordho"and boven het Noord-
zeekanaa', de heer H. Vinke ter vergadering
w werd door den voorzitter welkom gehee-
ten
«tiJS fu,,? T "'he> «n staat van af
n ,h"'9 gekregen
UMMEN.
HEILOO.
UITGEEST.
'T ZAND.
SCHAGERBRUO.
RUSTENBURO.
SCHAGEN.
MARKEN-B1NNEN.
NOORDSCHARWOUDE.
HEEMSKERK.
WIERINGERWAARD.
EGMOND AAN DEN HOEF.
Kinderoperette.
De slagzin van de moderne industrieGoedkooper
en beter. Veel kleine wagens van Europeesch fabri
kaat aanwezig. Een interessanie show, waar veel te
bewonderen valt.
De Willy's Overlaad.
De Engelsche Ford.
Citroen.
Sinter.
Nash en >'iat.
runderen in het fonds. Het bestuur werd
daarom, opgedragen om een accoord aan te
gaan mH een bekend veearts, welke de aan
gekochte runderen, welke voor het fonds
moeten meeschreven worfen, te keuren op
inn-'rli'ke gebreken. TV koster komen voo'
fa leden van het fonds en in geen geval
voor hst fonds zelve, aangezien dit niet
évenred'? op alle leden zou drukken Er zijn
menschel welke elk jaar vei vee verknopen,
fn andfren die n'et doen; de laatsten
70-den dan mede-hetalen voor de eersten.
pe voorzitter deelde hierna mede dat één
Ij,- had bedankt voor zijn lidmaatschap
Na een discussie over het minder juiste
j-randen van ge'dekoeien, waarin de bran
ders verschi'den van meening met het lid,
welke dit punt in bespreking bracht, sloot de
voorzitter de vergadering, met den wensch,
dat in 1933 de zon eens mocht schijnen
voor den boer en de komende tijden een klei
ne on'eving mochten brengen.
Woensdagavond hield de vereeniging
tot onderlinge steun bij ziekte: „Hulp m
Nood" a'hier, hare jaarvergadering36 le
de en donateurs waren aanwezig.
De voorzitter, burgemeester van Fridagh,
opende de bijeenkomst, 't Deed spreker ge-
roegen dat nog zoovele langs de besneeuw
de wegen, en met deze koud? naar 't lokaal
van den heer Timmerman waren getogen
Soeciaal wees soreker op de gunstige finan-
c'ee'e omstandigheden, waardoor, mede door
de onderlinge herverzekering, de oudere
leden in gunstige omstandigheden kunnen
blijven. Spreker wilde er echter dadelijk aan
toevoegen, dat het groote aanbeveling ver
dient om propaganda te maken voor de aan
sluiting van jongere leden, terwijl ook men-
schen met eigen kleine bedrjjfies voor zich-
zelve goed zullen doen,, om lid te worden
van „hulp in nood". Gaarne zou de voorzit
ter zien dat 1933 vooral op dit gebied een
beeld van vooruitgang zou doen. opdat we
in deze zoo moeilijke sociale tijden kunnen
doorgaan met de menschen te helpen.
Medegedeeld werd. dat 40 leden bericht
van verhindering hadden gezonden. De se
cretaris had geen jaarverslag, doch daar
voor deelde de voorzitter enke'e bijzonder
heden mede over het werk in de bestuursver
gaderingen.
De heer J. N. Krom (bestuur), deelde
mede dat na twee jaar ziek zijn, de herver-
z?kering niet meer uitkeerd en men don ten
laste van de plaatselijke ziekenkas komt;
laat de vergadering zich uitspreken of ze
dat risico aanvaardt.
Ook de heer Groen (hoofdbestuur), uitte
zich in dien geest. De vergadering wenscht
dit risico te dragen en droeg het bestuur op
om maatregelen te nemen en de houding te
wi'zigen, indien de financiën dit gebieden
zu''en.
Vervolgens bracht de penningmeester, de
he°r Jan Keeten zijn verslag uit.
We zien daaruit dat het ledmtal van 104
op 106 kwam; twee leden bedankten, vier
kwamen er bij. niemand^, vertrok, en nie
mand was overleden. Verder werd een beeld
gegeven van het voordeel dat de herverzeke
ring had medegebracht voor de vereeniging
De rekening s'oot in ontvang en uitgaaf met
een bedrag van 4075.79. In deze rekening
was de reserve opgenomen, zodat, waar de
ge'duvdrte'en freserve en kast per 1 Janu
ari 1932 2493.13 en op 31 December van
dat jaar 2491.13 bedroegen, er een terug
gang van 2 viel te constateeren Echter
was de gemeente'üke subsidie van 200 on
100 geboekt. Dit was geschied, op voorstel
van Hulo in Nood. De geldmiddelen waren
dus niet kwaad te noemen, vooral niet waar
nu onder de nieuwe tarieven (klasseverdee-
ling) wordt gewerkt, en dit geen nadeel voor
de exploitatie büikt te zijn.
Bii monde van den heer Schermer advi
seerde d^ commissie. b"1ast met het nazien
van de rekening, om d^ze goed te keuren.
Het was gebleken dat de heer Keeten alles
keurig en buitengewoon overzichtelijk in orde
had. De ^ergadereing keurde de jaarreke
ning goed.
De voorzitter bracht dank aan de commis
sie en vooral aan den penningmeester voor
ziin accuraat beheer, 't Bleek wel, dat de
heer Keefen een onmisbaar man was voor
Hu'p in Nood.
De heer D. Groen wees on d? mindere
ontvangst, door de verlaagde gemeentesub-
S'die. en snrak den wene^h uit, dat bij
slechtere tiiden deze subsidie ook weder ver
hongd zou worden.
De voorzitter kon hier niets van zeggen.
Aan het hoofd van de gemeente, zoo zegt
de nemeenetewet, staat de raad.
Tot financieele commissie voor 1933 wer
den aangewezen de heeren Fl. Schermer en
^°m. Hoogvorst, donateurs, en A. Gutter en
Duin. leden.
De bestuursverkiezingen hadden tot uit-
Sa8r. dat de heeren Jb. Kruiif, J. N. Kroon
A. Zwagerman met bijna algemeene
enim. n weden herbenoemd.
Dp 27 Ferbuari a s. zal de algemeene ver
kering p'aa+s hebben van den bond van
kenkassen. De heer C. Delver werd als
TWenwoord'prr aangewezen, terwijl van-
het bestuur een tweede lid zal worden
Hemd.
'jierna gaf de beer Groen nog een kort
'•oosé hoe het ne'noren was met de reserve
®n. den oud"n hond. D't is een liidensge-
'"donis oewepst waarbij advocaten te pas
*3men en ve»' oe'd aan onko«ten ver'oren
as p-eraakt H<-t Ned Verbond van Z'eken-
1 'Cpr' IN. V. 7 wi'de er n.1. he«'ag op
'Pnvij' wii het h'er wilden behouden
borHeerf<>P 's ^hter gekomen aan den
uit ,..wa3jrhii we thans zün aangesloten, en
d-or, 'u 0rpdpelte 7"n de oprichtingskosten van
öonbnnd°a hecfreden.
de Hat eer (hoofdbestuur) dee'de me-
f i lnnvan c1p n' m. f 4000 een bedrag van
De K^T?'ePT aan on,rosten is besteed.
wprH om d-Or-ene wat aan ons
"'et-ten ;nP'77in' infaet te laten, en. niet9 te
rlrT d°r aangegoten ver-
des ook Ho c u "r iedere vereeniging
*ing en zeide°A ?anl<tp vo°r deze uiteenzet-
5 ze.de dat we tot heden geen spijt
hebben dat de nieuwe bond is opgericht, en
we daarbij zijn aangesloten.
Hij bracht hierbij een eeresaluut aan den
heer Visser van N.-Niedorp, welke het steeds
aanstuurde op een zelfstandige bond van
ziekenkassen in Noordholland boven het
Noordzeekanaal.
Bij de rondvraag besprak de heer Groen
't wenschelijke van een autobus welke de
menschen ter veregadering bracht, terwijl
de heer Deete aan den heer Vinke vroeg, of
bij onze klasseverzekering de herverzekering
zich kon aanpassen, benevens nog een
vraag.
Onze p'aatsgenoote mej. P. Koot, gediplo
meerd zieken- en kraamverpleegster, is als
zoodanig benoemd aan het r.k. ziekenhuis
„St. Franciscus" te Rotterdam.
De politie heeft opgespoord het in Nov.
1932 ontvreemde rijwiel van F. v. d. P. Tegen
den dader, een zekere E., verblijf houdende in
het woonwagenkamp te Alkmaar, is proces
verbaal opgemaakt
Dr. J. A. J. Barnhoorn, diredtur van
„St. Wihibrordus", is benoemd tot regee-
ringsdeskundige voor 1933 voor de af te ne
men examens tot het verkrijgen van een di
ploma voor verpleging van zenuw- en z els-
ziekten.
NIEUWE NIEDOKP.
Donderdagavond had een vergadering
plaats waar als spr zou optreden de heer P.
J. Schmidt, de leider der O.S.P. Aangezien
deze wegens ongesteldheid was verhinderd,
werd gesproken door den heer Geert v. Oor
schot van Rotterdam, die een rede hield over
fascisme en oorlog.
De opkomst van publiek was, gezien de
weersomstandigheden, bevredigend.
Door omstandigheden heeft de in een vo
rig nummer gemelde inenting tegen rood
vonk en diphtherie niet plaats gehad. Dins
dagmiddag 3 uur zal het thans geschieden
en wel in de openbare legere school door dr.
H. B. Beeker en op gelijk uur en datum in de
r.k. bijz. school door dr. H. J. Guljé.
De heer J P. J. Braakman, alhier, s'aag-
de voor het door het instituut voor handels
wetenschappen gehouden examen voor be
lastingconsulent.
Aan den heer P. Tuin, aannemer a'hier,
zijn onderhands opgedragen diverse onder
houdswerken aan de rijksgebouwen op de
marinewerf te Den Helder.
De bouwplaats met schuur, erf en bouw
landen, groot 18.23.72 H.A., gelegen te
Keinsmerbrug en eigendom van den heer P.
Gootjes te St. Pancras, zijn voor de som
van 19504.12 gekocht door den heer E. Ren
tenaar, makelaar alhier, voor rekening van
de Amsterdamsche Maatschappij voor Le
vensverzekering.
De heer G. J. Baaijens alhier is geslaagd
voor het diploma Engelsche udelsco res
pondent^ van de vereen, van leeraren.
De kanalisatieplannen vorderen snel
Perceelen zijn aangekocht door de provincie
van de heeren Kok, Bakker, Wams, Groot, v.
d. Doorn en B. Kok. De eigenaars zijn reeds
schadeloos gesteld. Het nieuwe café van den
heer ok nadert zijn voltooiing en zal vermoe
delijk eind Februari gereed komen. De tram-
stal is ook a lmet den grond gelijk gemaakt.
De boomen van het oude kermis-terrein zijn
al verdwenen. Al met al krijgt het natuur
schoon van oud-Rustenburg een gevpeligen
klap.
De heer C Roggeveen Kzn. aih'.r is aan
de Landbouwschool te Wag?ningen agd
voor het propaedeutisch examen vco, land
meter.
Heden hield de afd. Marken-Binnen en
Omstreken van den Bond voor Staatspension-
neering haar jaarlijksche propaganda- en
feestavond, welke in alle opzichten schitte
rend slaagde. De talrijke aanwezigen waren
zeer voldaan. De ouden van dagen ontvin-
gengen nog chocolade met gebak. Dank zij
de medewerking van de tooneelvereeniging
O. K. K. werd de avond een schitterend suc
ces.
Door de aanhoudende vorst is het niet
langer mogelijk geworden, de doorvaart naar
de veiling open te houden.
Men is nu aangewezen op het vervoer per
as.
*In het r. k. vereenigingsgebouw had
Donderdagavond de jaarvergadering
plaats van het r. k. ondersteuningsfonds
„Lourentius".
Na het jaarverslag volgde het finan
cieel verslag waaraan wij de volgende
ciifers ontleenden
Aan contributie is ontvangen onge
veer 1200 en de totale ontvangst was
ruim genoemd bedrag. Aan ziekengeld
is uitgegeven ruim 1200 en de totale
uitgaaf gaf een bedrag aan van ruim
1600.
De vereeniging heeft dus geen voor
deel ig jaar meegemaakt, trouwens was
dit, volgens het verslag, het vorige jaar
oo1' reeds het geval.
Volgens den voorzitter was het bedrag
aan achterstallige contributie vrij aan-
z'en lijk.
Om het tekort zooveel mogelijk te doen
wegwerken, had het bestuur voorgesteld
de uitkeeringen eenigszlns te doen in
krimpen.
Werd goedgevonden.
Ook werd goedgevonden om den ter
mijn der gebruikelijke extra premie over
de 3 zomermaanden deze te verlengen
tot 4 maanden.
Voorts werd nog besloten dat leden,
die hunne achterstallige premie nog
niet hebben aangezuiverd, bij eventuee e
ziekte het recht op geldelijke uitkeering
verliezen, echter zal in enkele geva'len
de clementie van het bestuur kunnen
ingeroepen worden.
De aftredende bestuursleden, de hee
ren Jac. Beentjes. IJ Schuijt en Jac.
Schuijt werden bij acclamatie herkozen
terwijl in de vacature-J Rijs gekozen
werd de heer E. Bloedjes.
Na rondvraag volgde sluiting.
LANGEREIS—VEENHUIZEN.
Donderdag vergaderde de IJsclub Lan-
gereis-Veenhuizen bij den heer Visser. Er
was groote belangstelling (31 leden). Bij de
opening herinnerde de voorzitter, de neer
Gaaijaard, aan het 30-jarig bestaan der ver
eeniging (oprichters wijlen meester De
Jong en mevr. Meijer). In al die jaren was
er nooit zoo'n groot vergaderingsbezoek ge
weest. Spr. verheugde zich in die klimmen
de belangstelling.
Uit het verslag van den penningmeester
bleek, dat thans in kas is 89,78, waarvan
nog ruim 50 betaald moet worden. Het
ledental is flink toegenomen. Nu volgde be
stuursverkiezing en verkiezing commissaris
sen. Na verschillende stemmingen ziet het
bestuur er als volgt uit: C. v. Twuiver,
voorzitter, E. Stapel, vice-voorzitter, J. Be-
nit, penningmeester, Witsmeer, sec. en Bos
sen, vice-voorzitter.
Hoofdbaancommissarissen: F. Boerma en
D de Jong.
Baancommissarissen: P. Groen, Anna
Sieoerda, Jb. Davids, J. Kooij, P. Elzinga.
De heeren Gaaijaard. voorzitter, Aker
secretaris, J. Ham en J. Benit hoofdbaan
commissarissen, wenschten niet meer voor
een herkiezing in aanmerking te komen. In-
plaats van den heer Hoogeland, die wegens
ongesteldheid bedankt had, werd als bode
benoemd de heer A. Sieperda.
Bij de rondvraag informeerde de heer J.
Ham naar het materiaal. Dit blijkt niet in
erg beste conditie te zijn. Er zal nu streng
toezicht op crehouden worden.
De heer Visser was bereid, alles gratis in
bewaring te nemen.
De regeling der komende wedstrijden
werd aan het nieuwe bestuur overgelaten.
De heer Elzinga besprak de verlichting
der baan bij avond. De tegenwoordige In
stallatie is door de P. E. N. afgekeurd en
het licht afgesneden. Besproken werd om
met Rentenaar als erkend electriciën te on
derhandelen over een betere verlichtings-
installatie. Het bestuur kreeg in deze vrij
mandaat. Een vraag, om als lid van den Ijs
bond H. N. te bedanken werd door den
voorzitter ernstig ontraden. De voordeeien
van aansluiting zijn: goede banen, reductie
op entrée bij andere ijsbanen, verzekering
van personeel op de banen, anders is de risi
co daarvan te groot.
De heer Arts vroeg, of degene van de le
den, die be'angeloos op de ijsbaan werken,
ook niet verzekerd konden worden, daar ze
zelf anders alle risico hadden bij een onee-
val. De vergadering vond dit een moeilijk
geval, doch had dan maar liever een paar
werkloozen op de baan.
Nadat de heer J. Ham dank gebracht had
aan de afgetreden bestuursleden, werd d?
vergadering gesloten.
Donderdagmiddag heeft aan de Nieu-
wesluis vanwege onze ijsclub een hard
rijderij plaats gehad van ingezetenen
uit onze gemeente. Van de 27 ingeschre
venen kwamen er 25 aan de start.
Na vinnigen strijd was de uitslag als
volgt: le pr. 30 A. Bakker Jz., 2e pr.
ƒ20 H de Vries, 3e pr. 15 J. Slikker,
4e pr 10 H. v. d.Brink, 5e pr. 5 J. de
Jon, terwijl een troostprijs van 2 50
werd toegekend aan den jongenh. Jacob
van Ham. De felle koude heeft zeker
velen thuis gehouden.
Vrijdagavond werd in hotel „De Drie
Egmonden" een sprookje opgevoerd ge
titeld „Het Gouden Kleedje", een operet
te in 4 bedrijven. De operette werd op
gevoerd door kinderen van de openbare
lagere school, de leiding berustte bij
mevr. Jager en mej. Nieuwenhui?en. De
zaal was geheel gevuld.
De leidsters verdienen zeker allen l>f
voor dit werk, de costumes van spelers
en speelsters lieten niets te wenschen
ove.
Na afloop dankte ds. Nobel uit naam
van allen en bood de beide leidsters een
bouquet aan. Bovendien bood de jonge
juffrouw Dehé beide dames een fraaie
teekening aan, vervaardigd door mevr.
Dehé De heer de Goede zorgde voor
vroolijke muziek in de pauzes.
i
DE DIEFSTAL TE MATARAM.
Bij het verhoor is volgens een Aneta-be-
richt aan het Hbld. gebleken, dat de mede
plichtige van den algemeen ontvanger te
Mataram, de Menadoneesche procureur-bam
boe, die vreesde door den algemeen ontvan
ger Van de Pol overhoop te worden gescho
ten, vlak vóór het vertrek van de „Pahud"
van de K P M. van Ampenan den assistent
resident van Lombok te Mataram per briefje
omtrent den diefstal inlichtte.
Te Boeleleng werd 57.200 in beslag ge
nomen, waarna Van de Pol nog bekende te
Ampenan circa 12.000 in een gramofoon
van den procureur-bamboe verstopt te hebbtn,
waarop het B. B. naar Ampenan seinde met
als resultaat dat op genoemde plaats een be
drag van 13 600 werd aangetroffen, zoo
dat totaal meer dan 70.000 reeds is achter
haald.
Het kost altijd eenige moeite met een
overzicht van een expositie te beginnen,
omdat men meestal niet weet hoe een
aanvang te maken, en nog veel minder,
hoe en wanneer te eindizeu. En als dat
meer dan ooit waar is, dan is dat zeer
zeker van toepassing op de thans in het
bc-kende RAI-gebouw te Amsterdam ge
organiseerde auto- en motoriijwielten-
toonstelling.
Zooals men weet had het RAI-besfuur
verleden jaar besloten geen expositie te
houden, zulks met het oog op den nood
der tijden, zoodat 1932 geen RAI-show
zag. Ondanks het feit dat de tijdsom
standigheden dit jaar nu niet direct
beter zijn, heeft het RAI-bestuur, on^er
leiding van zijn energieken voorzitter
J. Leonard* Lang, toch doorgezet en de,
zoo langzamerhand zeer belangrijk ge
worden tentoonstelling doen plaats vin
den. El dat dit goed gezien is, blijkt al
direct uit het feit dat de animo van den
handel voor deze show zoo enorm groot
was ,dat er in het zeer groote gebouw
nog ongeveer 3000 M2. te kort is ,om aan
al aanvragen te voldoen. Wel een be
wijs dat men „er iets in gezien heeft"
aanwezig te zijn, al zijn de verwachtin
gen van direct zaken doen dit jaar niet
heel hoog gespannen. Toch is alles e*- op
uit geweest kosten noch moeite te spa
ren, en als vanouds schitteren de ver
schillende paradepaardjes den bezoeker
tegen.
Om maar direct met de deur in huis te
vallen en om te beamen hetgeen de heer
Lang gezegd heeft: deze tentoonstelling
wordt getypeerd door de lichte zuinige
auto, die weinig kosten vraagt en toch
alle comfort en zekerheid biedt, die de
moderne mensch in zijn modern zaken
leven en zijn moderne genoegens noodig
heeft, juist in dezen tijd, nu alles gericht
is op uiterste efficiency in geheel het
leven. En dat men niet zoo heel spoedig
een keuze zal kunnen maken, zal een be
zoek aan de show duidelijk bewijzen,
een keur van lichte wagen i maakt deel
uit van de 186 stands, om maar eens
enkele te noemen: Singer, Austin, de
Engelsche Ford, de Citroen, de nieuwste
schitterende benjamin van Fiat: de
Balilia, de M.G., de kleine Renault, de
Duitsche D K W. met voorwielaandrij-
ving, enz. enz. om niet te vergeten de
nieuwe Willy's. Al deze wagens geven
in hun klassen zeer veel interessants te
zien en de verschillende dealers van
deze rijdende salons hebben een erg
mooie troef in handen.
Amerika is uit den aard der zaak riik
vtrtegenwoordigd, en ook hier is duide
lijk een streven naar prijsdaling en nog
meer geperfectionneerde producten
merkbaar.
Over de heele linie is over het alge
meen de motor maar weinig veranderd,
alleen hier en daar verbeterd of iets op
gevoerd Het koetswerk heeft een groote
neiging tot geraffineerde streamlining,
en dit niet alleen op de duie wagen»,
maar zeker in niet mindere mate op
goedkoopere en middelklassen. Een en
r.nder brengt natuurlijk het grootst mo
gelijk rendement van motor en wagen
zelf mee. Ook is hierdoor bij vele klein
tjes de binnen-ruimte zoo keurig uitge
buit, dat men er eenvoudig van staat te
kijken, hoe ruim a'.s zelfs uitgesproken
zware personen in de allergenoeglijkste
wagentjes zitten. Dit doorvoeren van
streamline heeft nog tot gevolg dat er in
auto-jargon een nieuwe term is ont
span, n.1. „beavertail", dwz bever
staart. Deze platte, ietwat gebogen
staart, schijnt verschillende koetswerk
bouwers geïnspireerd te hebben de ach
terzijde van hun wagen een van boven
naar beneden gebogen loopende lijn te
geven, zoo ongev. in den vorm van de
bovenste helft van 'n occolade. Result
gemakkelijk afvoeren van den wind. groo
tere binnenruimte en een mooie plaats
om het reservewiel geheel in te bouwen.
Op de nieuwe Willy's 77 kan men dat :n
geuren en kleuren aantreffen.
Deze wagen, die door de Nassaugarage
in onze stad vertegenwoordigd wor lt,
is wel een keurig staaltje van autobouw-
kunst. Men maakt twee typen, een 4 en
een 6-cylinder. De prijzen van deze
wagens zijn zeer laag, de 4 cylinder se
dan de luxe kost niet veel boven de twee
mille.
Bij de wagens helt de radiateur sterk
achterover, en is vrijwel niet te zien door
O"1!, raamwerk, dat de motorkdp onder
steunt. Aparte lantaarns zijn er niet,
deze zijn geheel opgenomen in de spat-
schermen, die zoo langs de zijkanten zijn
afgesloten dat het chassis vrijwe' on
zichtbaar is geworden. De wagens zijn
uitgerust met schijfwielen, die echter
geen glad oppervlak hebben, maar waar
in spaken zijn geperst.
Het uiterlijk is zeer mooi, en zal op
den weg nog wel beter tot z'jn recht
komen, dat in een beperkte tentoon
stellingsruimte Het hart van den wagen,
een 48 P K. viercylinder is trillingsvrij
opgehangen, het benzineverbruik moet
zeer gering zijn.
Een geheel aniier wagentje is de Ford,
die op het principe van Engelsche auto-
bouw berust. Dank zij de goede zorgen
van den dealer, de heer Schmidt, heeft
men hem al in onze stad kunnen zien
loopen. De baby-ford is het ideaal voor
hen d'e voor weinig geid iets spreek
woordelijks betrouwbaars willen hebben
De ruime twee-deurs kost 1425 gulden
en heeft het aanzien van een door en
door Engelsche wagen. Een allergenoeg
lijkst 4 cylindermotortje. dat prettig snel
accelereert, ontwikkelt ongeveer 10 P K.
en drinkt de benzine bij kleine-mondies-
maat. De ruimte in den wagen is zeer
goed, alsook de plaats achter den vo-
i-iit, die rechts geplaatst is.
De gewone Ford, de 4 en 8 cylinders,
hebben practisch geen veranderingen
ondergaan, alleen valt een luxe coupé
te bewonderen, die wat koetswerk be
treft, haast Europeesche neigingen gaat
vertoonen, en op zeer fraa'e wijze ver-
schllende leuke practische dingen in zich
vereenigt.
De garage Kossen in Alkmaar is de
zaak die de belangen van den grooten
Andre Citroën hier ter s'ede vertegen
woordigt, en immer zijn de spullen ge
heel O K. Ook hier hebben we te dven
met een geheel zwevend opgehangen
motor, en, volgens insiders is dit zoo
radicaal dat men niet met zekerheid kan
zeggen of er een 4- of een 6 onder de
motorkap loopt De Citroen is in de laat
ste jaren zoo geheel en al een „volwas
sen wagen" geworden, die zoo mijlenver
af staat van de indertijd zoo beroemde
klaverblaadjes, dat ook dit jaar menig
rijder zijn hart aan Citoen zal gaan ver
panden.
De firma Englebert's Automobielhan
del exposeert behalve de Nash en de
i'ackard de Engelsche Singer, en als we
ons niet vergissen, kon deze stand wel
eens een groote attractie v .n de RAI
worden. Wie nu eens zin heeft zich op
een schandalig goedkoope manier van
een Engelsche volbloed te voorzien, moet
hier wezen De Singer Nine, '•portcoune
de luxe en de sport-tourina- zijn om van
te watertanden en de prijzen zijn onder
de tweeduizend gulden. Deze beide hard-
loopers zijn «reheel race-klaar uiteerust:
dubbele carburatie, flexibel racestuur,
toerenteller. hooggeromprimeerde moto
ren en speciaal frame. Een nrachtwasen
voor een gevoeligen sportleven rijder.
Ook de bezadigde automafa>n kan bij
Singer terecht, kijk eens naar de sedan
de luxe. o, de duurdere t.vner de Kaye
D ui, de Twelve en de Fourtee
"Os
GT *.o'ops«
Enkele stands verder staat de gToote
General Motors familie opgesteld en het
is met een oogopslag te zien dat ook
hie1- dit jaar de zaak weer letterlijk en
fguurlijk zal rollen De heeren Met. wel
bekend, zijn niet ten onrechte trots op
hun dealerschap. Chevrolet vooral heeft
zijn charmante gedaante moeten ver
wisselen voor een nog mooiere. In de
eerste plaats is de motor, de beproefde
zescylinder, nog een tiental paarde-
krachten opgevoerd, maar uiterlijk is de
zaak werkelijk op grootsche wijze aan
gepakt. De radiateur heeft een puntvorm
gekregen, de wielbasis is tot 2.79 M ver
lengd. de spatscherinen zijn verder door
gevoerd en vlak bij de wielen aan de
zijkanten dichtgemaakt Vooral de aan
wezige coupe maakt een zeer gedistin-
geerden indruk, Coach en sedan zijn
bijzonder fraai en menigeen zal het be
treuren dat de cabriolet nog niet present
is. Volgens foto's is deze echter het neus
je van den zalm.
Zeer afdoende heef de Fisher Cy. de
ventilatie in de dichte modellen opge
lost. E^n deel der zijruittn kan naar
buiten gedraaid worden, zoodat zonder
kou of tocht een aangename atmos-
pheer zal heerschen. Een nieuwtje, dat
zeker opgang zal maken.
Pontiac en Buick hebben een analoge
gedaanteverwisseling ondergaan en al
deze wagens maken den indruk van een
ve9l hoogere prijsklasse te zijn dan die
waarin ze thuis hooren. De beproefde
kwaliteit behoeft geen nader betoog.
Den Nash hebben we al even genoemd,
maar we dienen nog op een allerkeurigst
nouveauté van een Europeesche fabriek
te wijzen, n.1. de lichte Fiat. De firma
Dam en Co weet hoe U aan zoo'n wagen
moet komen. We bedoelen de Balilia
(Fiat 508), die in verschillende typen op
de show aanwezig is. Dit goedkoope
wagentjes is zoo op en top Europeesch
do., hij er in moet gaan als koek Het is
een viercylinder met een tiental I K. en
het duurste type, de conduite interieure
luxe uitrusting en uitvoering, komt op
1700.
En zoo zouden we door kunnen gaan,
elke wagen is in zijn klase en afkomst
zoo volmaakt, zoo technisch af, dat on
willekeurig de vraag opkomt of er ver
der nog wel wat te volmaken valt. Of
men nu de Plymouth neemt (garage
Tasche) of de F.N., de Austin, het is al
les botertje tot den boom
Natuurlijk zijn er ook nog de grosze
Kanonen, de zware wagens, de dure wa-
g„ns. Wat te zeggen van die 12 cylinder
Hispano ,die enorm mooie Minerva's
(garage Baas, Kennemerstraatweg) of
die 6 cylinder Reo specialbody.
Er is een Rolls van een kleine 40 mille
en er is eun Austin van even 1400 gulden,
ziedaar de beide grenzen, waartus ;chen
practisch gesproken alle schommelingen
in prijs, soort en fabriek aanwezig zijn.
Wat dus zeggen wil dat deze show com
pleet is.
In ons nummer van morgen zullen we
nog even terug konten op de motorrij
wielen, accessoires- en vrachtautö-
afdeelingen, van deze zoo interessante
tentoonstelling.
- -t=4