DE AUTOTENIOONSIELLING IE AMSTERDAM. Onze Jiotoiüën Od dat moment kwam de secretaris van het hoofdbestuur van den Bond van Zieken kassen in Noordho"and boven het Noord- zeekanaa', de heer H. Vinke ter vergadering w werd door den voorzitter welkom gehee- ten «tiJS fu,,? T "'he> «n staat van af n ,h"'9 gekregen UMMEN. HEILOO. UITGEEST. 'T ZAND. SCHAGERBRUO. RUSTENBURO. SCHAGEN. MARKEN-B1NNEN. NOORDSCHARWOUDE. HEEMSKERK. WIERINGERWAARD. EGMOND AAN DEN HOEF. Kinderoperette. De slagzin van de moderne industrieGoedkooper en beter. Veel kleine wagens van Europeesch fabri kaat aanwezig. Een interessanie show, waar veel te bewonderen valt. De Willy's Overlaad. De Engelsche Ford. Citroen. Sinter. Nash en >'iat. runderen in het fonds. Het bestuur werd daarom, opgedragen om een accoord aan te gaan mH een bekend veearts, welke de aan gekochte runderen, welke voor het fonds moeten meeschreven worfen, te keuren op inn-'rli'ke gebreken. TV koster komen voo' fa leden van het fonds en in geen geval voor hst fonds zelve, aangezien dit niet évenred'? op alle leden zou drukken Er zijn menschel welke elk jaar vei vee verknopen, fn andfren die n'et doen; de laatsten 70-den dan mede-hetalen voor de eersten. pe voorzitter deelde hierna mede dat één Ij,- had bedankt voor zijn lidmaatschap Na een discussie over het minder juiste j-randen van ge'dekoeien, waarin de bran ders verschi'den van meening met het lid, welke dit punt in bespreking bracht, sloot de voorzitter de vergadering, met den wensch, dat in 1933 de zon eens mocht schijnen voor den boer en de komende tijden een klei ne on'eving mochten brengen. Woensdagavond hield de vereeniging tot onderlinge steun bij ziekte: „Hulp m Nood" a'hier, hare jaarvergadering36 le de en donateurs waren aanwezig. De voorzitter, burgemeester van Fridagh, opende de bijeenkomst, 't Deed spreker ge- roegen dat nog zoovele langs de besneeuw de wegen, en met deze koud? naar 't lokaal van den heer Timmerman waren getogen Soeciaal wees soreker op de gunstige finan- c'ee'e omstandigheden, waardoor, mede door de onderlinge herverzekering, de oudere leden in gunstige omstandigheden kunnen blijven. Spreker wilde er echter dadelijk aan toevoegen, dat het groote aanbeveling ver dient om propaganda te maken voor de aan sluiting van jongere leden, terwijl ook men- schen met eigen kleine bedrjjfies voor zich- zelve goed zullen doen,, om lid te worden van „hulp in nood". Gaarne zou de voorzit ter zien dat 1933 vooral op dit gebied een beeld van vooruitgang zou doen. opdat we in deze zoo moeilijke sociale tijden kunnen doorgaan met de menschen te helpen. Medegedeeld werd. dat 40 leden bericht van verhindering hadden gezonden. De se cretaris had geen jaarverslag, doch daar voor deelde de voorzitter enke'e bijzonder heden mede over het werk in de bestuursver gaderingen. De heer J. N. Krom (bestuur), deelde mede dat na twee jaar ziek zijn, de herver- z?kering niet meer uitkeerd en men don ten laste van de plaatselijke ziekenkas komt; laat de vergadering zich uitspreken of ze dat risico aanvaardt. Ook de heer Groen (hoofdbestuur), uitte zich in dien geest. De vergadering wenscht dit risico te dragen en droeg het bestuur op om maatregelen te nemen en de houding te wi'zigen, indien de financiën dit gebieden zu''en. Vervolgens bracht de penningmeester, de he°r Jan Keeten zijn verslag uit. We zien daaruit dat het ledmtal van 104 op 106 kwam; twee leden bedankten, vier kwamen er bij. niemand^, vertrok, en nie mand was overleden. Verder werd een beeld gegeven van het voordeel dat de herverzeke ring had medegebracht voor de vereeniging De rekening s'oot in ontvang en uitgaaf met een bedrag van 4075.79. In deze rekening was de reserve opgenomen, zodat, waar de ge'duvdrte'en freserve en kast per 1 Janu ari 1932 2493.13 en op 31 December van dat jaar 2491.13 bedroegen, er een terug gang van 2 viel te constateeren Echter was de gemeente'üke subsidie van 200 on 100 geboekt. Dit was geschied, op voorstel van Hulo in Nood. De geldmiddelen waren dus niet kwaad te noemen, vooral niet waar nu onder de nieuwe tarieven (klasseverdee- ling) wordt gewerkt, en dit geen nadeel voor de exploitatie büikt te zijn. Bii monde van den heer Schermer advi seerde d^ commissie. b"1ast met het nazien van de rekening, om d^ze goed te keuren. Het was gebleken dat de heer Keeten alles keurig en buitengewoon overzichtelijk in orde had. De ^ergadereing keurde de jaarreke ning goed. De voorzitter bracht dank aan de commis sie en vooral aan den penningmeester voor ziin accuraat beheer, 't Bleek wel, dat de heer Keefen een onmisbaar man was voor Hu'p in Nood. De heer D. Groen wees on d? mindere ontvangst, door de verlaagde gemeentesub- S'die. en snrak den wene^h uit, dat bij slechtere tiiden deze subsidie ook weder ver hongd zou worden. De voorzitter kon hier niets van zeggen. Aan het hoofd van de gemeente, zoo zegt de nemeenetewet, staat de raad. Tot financieele commissie voor 1933 wer den aangewezen de heeren Fl. Schermer en ^°m. Hoogvorst, donateurs, en A. Gutter en Duin. leden. De bestuursverkiezingen hadden tot uit- Sa8r. dat de heeren Jb. Kruiif, J. N. Kroon A. Zwagerman met bijna algemeene enim. n weden herbenoemd. Dp 27 Ferbuari a s. zal de algemeene ver kering p'aa+s hebben van den bond van kenkassen. De heer C. Delver werd als TWenwoord'prr aangewezen, terwijl van- het bestuur een tweede lid zal worden Hemd. 'jierna gaf de beer Groen nog een kort '•oosé hoe het ne'noren was met de reserve ®n. den oud"n hond. D't is een liidensge- '"donis oewepst waarbij advocaten te pas *3men en ve»' oe'd aan onko«ten ver'oren as p-eraakt H<-t Ned Verbond van Z'eken- 1 'Cpr' IN. V. 7 wi'de er n.1. he«'ag op 'Pnvij' wii het h'er wilden behouden borHeerf<>P 's ^hter gekomen aan den uit ,..wa3jrhii we thans zün aangesloten, en d-or, 'u 0rpdpelte 7"n de oprichtingskosten van öonbnnd°a hecfreden. de Hat eer (hoofdbestuur) dee'de me- f i lnnvan c1p n' m. f 4000 een bedrag van De K^T?'ePT aan on,rosten is besteed. wprH om d-Or-ene wat aan ons "'et-ten ;nP'77in' infaet te laten, en. niet9 te rlrT d°r aangegoten ver- des ook Ho c u "r iedere vereeniging *ing en zeide°A ?anl<tp vo°r deze uiteenzet- 5 ze.de dat we tot heden geen spijt hebben dat de nieuwe bond is opgericht, en we daarbij zijn aangesloten. Hij bracht hierbij een eeresaluut aan den heer Visser van N.-Niedorp, welke het steeds aanstuurde op een zelfstandige bond van ziekenkassen in Noordholland boven het Noordzeekanaal. Bij de rondvraag besprak de heer Groen 't wenschelijke van een autobus welke de menschen ter veregadering bracht, terwijl de heer Deete aan den heer Vinke vroeg, of bij onze klasseverzekering de herverzekering zich kon aanpassen, benevens nog een vraag. Onze p'aatsgenoote mej. P. Koot, gediplo meerd zieken- en kraamverpleegster, is als zoodanig benoemd aan het r.k. ziekenhuis „St. Franciscus" te Rotterdam. De politie heeft opgespoord het in Nov. 1932 ontvreemde rijwiel van F. v. d. P. Tegen den dader, een zekere E., verblijf houdende in het woonwagenkamp te Alkmaar, is proces verbaal opgemaakt Dr. J. A. J. Barnhoorn, diredtur van „St. Wihibrordus", is benoemd tot regee- ringsdeskundige voor 1933 voor de af te ne men examens tot het verkrijgen van een di ploma voor verpleging van zenuw- en z els- ziekten. NIEUWE NIEDOKP. Donderdagavond had een vergadering plaats waar als spr zou optreden de heer P. J. Schmidt, de leider der O.S.P. Aangezien deze wegens ongesteldheid was verhinderd, werd gesproken door den heer Geert v. Oor schot van Rotterdam, die een rede hield over fascisme en oorlog. De opkomst van publiek was, gezien de weersomstandigheden, bevredigend. Door omstandigheden heeft de in een vo rig nummer gemelde inenting tegen rood vonk en diphtherie niet plaats gehad. Dins dagmiddag 3 uur zal het thans geschieden en wel in de openbare legere school door dr. H. B. Beeker en op gelijk uur en datum in de r.k. bijz. school door dr. H. J. Guljé. De heer J P. J. Braakman, alhier, s'aag- de voor het door het instituut voor handels wetenschappen gehouden examen voor be lastingconsulent. Aan den heer P. Tuin, aannemer a'hier, zijn onderhands opgedragen diverse onder houdswerken aan de rijksgebouwen op de marinewerf te Den Helder. De bouwplaats met schuur, erf en bouw landen, groot 18.23.72 H.A., gelegen te Keinsmerbrug en eigendom van den heer P. Gootjes te St. Pancras, zijn voor de som van 19504.12 gekocht door den heer E. Ren tenaar, makelaar alhier, voor rekening van de Amsterdamsche Maatschappij voor Le vensverzekering. De heer G. J. Baaijens alhier is geslaagd voor het diploma Engelsche udelsco res pondent^ van de vereen, van leeraren. De kanalisatieplannen vorderen snel Perceelen zijn aangekocht door de provincie van de heeren Kok, Bakker, Wams, Groot, v. d. Doorn en B. Kok. De eigenaars zijn reeds schadeloos gesteld. Het nieuwe café van den heer ok nadert zijn voltooiing en zal vermoe delijk eind Februari gereed komen. De tram- stal is ook a lmet den grond gelijk gemaakt. De boomen van het oude kermis-terrein zijn al verdwenen. Al met al krijgt het natuur schoon van oud-Rustenburg een gevpeligen klap. De heer C Roggeveen Kzn. aih'.r is aan de Landbouwschool te Wag?ningen agd voor het propaedeutisch examen vco, land meter. Heden hield de afd. Marken-Binnen en Omstreken van den Bond voor Staatspension- neering haar jaarlijksche propaganda- en feestavond, welke in alle opzichten schitte rend slaagde. De talrijke aanwezigen waren zeer voldaan. De ouden van dagen ontvin- gengen nog chocolade met gebak. Dank zij de medewerking van de tooneelvereeniging O. K. K. werd de avond een schitterend suc ces. Door de aanhoudende vorst is het niet langer mogelijk geworden, de doorvaart naar de veiling open te houden. Men is nu aangewezen op het vervoer per as. *In het r. k. vereenigingsgebouw had Donderdagavond de jaarvergadering plaats van het r. k. ondersteuningsfonds „Lourentius". Na het jaarverslag volgde het finan cieel verslag waaraan wij de volgende ciifers ontleenden Aan contributie is ontvangen onge veer 1200 en de totale ontvangst was ruim genoemd bedrag. Aan ziekengeld is uitgegeven ruim 1200 en de totale uitgaaf gaf een bedrag aan van ruim 1600. De vereeniging heeft dus geen voor deel ig jaar meegemaakt, trouwens was dit, volgens het verslag, het vorige jaar oo1' reeds het geval. Volgens den voorzitter was het bedrag aan achterstallige contributie vrij aan- z'en lijk. Om het tekort zooveel mogelijk te doen wegwerken, had het bestuur voorgesteld de uitkeeringen eenigszlns te doen in krimpen. Werd goedgevonden. Ook werd goedgevonden om den ter mijn der gebruikelijke extra premie over de 3 zomermaanden deze te verlengen tot 4 maanden. Voorts werd nog besloten dat leden, die hunne achterstallige premie nog niet hebben aangezuiverd, bij eventuee e ziekte het recht op geldelijke uitkeering verliezen, echter zal in enkele geva'len de clementie van het bestuur kunnen ingeroepen worden. De aftredende bestuursleden, de hee ren Jac. Beentjes. IJ Schuijt en Jac. Schuijt werden bij acclamatie herkozen terwijl in de vacature-J Rijs gekozen werd de heer E. Bloedjes. Na rondvraag volgde sluiting. LANGEREIS—VEENHUIZEN. Donderdag vergaderde de IJsclub Lan- gereis-Veenhuizen bij den heer Visser. Er was groote belangstelling (31 leden). Bij de opening herinnerde de voorzitter, de neer Gaaijaard, aan het 30-jarig bestaan der ver eeniging (oprichters wijlen meester De Jong en mevr. Meijer). In al die jaren was er nooit zoo'n groot vergaderingsbezoek ge weest. Spr. verheugde zich in die klimmen de belangstelling. Uit het verslag van den penningmeester bleek, dat thans in kas is 89,78, waarvan nog ruim 50 betaald moet worden. Het ledental is flink toegenomen. Nu volgde be stuursverkiezing en verkiezing commissaris sen. Na verschillende stemmingen ziet het bestuur er als volgt uit: C. v. Twuiver, voorzitter, E. Stapel, vice-voorzitter, J. Be- nit, penningmeester, Witsmeer, sec. en Bos sen, vice-voorzitter. Hoofdbaancommissarissen: F. Boerma en D de Jong. Baancommissarissen: P. Groen, Anna Sieoerda, Jb. Davids, J. Kooij, P. Elzinga. De heeren Gaaijaard. voorzitter, Aker secretaris, J. Ham en J. Benit hoofdbaan commissarissen, wenschten niet meer voor een herkiezing in aanmerking te komen. In- plaats van den heer Hoogeland, die wegens ongesteldheid bedankt had, werd als bode benoemd de heer A. Sieperda. Bij de rondvraag informeerde de heer J. Ham naar het materiaal. Dit blijkt niet in erg beste conditie te zijn. Er zal nu streng toezicht op crehouden worden. De heer Visser was bereid, alles gratis in bewaring te nemen. De regeling der komende wedstrijden werd aan het nieuwe bestuur overgelaten. De heer Elzinga besprak de verlichting der baan bij avond. De tegenwoordige In stallatie is door de P. E. N. afgekeurd en het licht afgesneden. Besproken werd om met Rentenaar als erkend electriciën te on derhandelen over een betere verlichtings- installatie. Het bestuur kreeg in deze vrij mandaat. Een vraag, om als lid van den Ijs bond H. N. te bedanken werd door den voorzitter ernstig ontraden. De voordeeien van aansluiting zijn: goede banen, reductie op entrée bij andere ijsbanen, verzekering van personeel op de banen, anders is de risi co daarvan te groot. De heer Arts vroeg, of degene van de le den, die be'angeloos op de ijsbaan werken, ook niet verzekerd konden worden, daar ze zelf anders alle risico hadden bij een onee- val. De vergadering vond dit een moeilijk geval, doch had dan maar liever een paar werkloozen op de baan. Nadat de heer J. Ham dank gebracht had aan de afgetreden bestuursleden, werd d? vergadering gesloten. Donderdagmiddag heeft aan de Nieu- wesluis vanwege onze ijsclub een hard rijderij plaats gehad van ingezetenen uit onze gemeente. Van de 27 ingeschre venen kwamen er 25 aan de start. Na vinnigen strijd was de uitslag als volgt: le pr. 30 A. Bakker Jz., 2e pr. ƒ20 H de Vries, 3e pr. 15 J. Slikker, 4e pr 10 H. v. d.Brink, 5e pr. 5 J. de Jon, terwijl een troostprijs van 2 50 werd toegekend aan den jongenh. Jacob van Ham. De felle koude heeft zeker velen thuis gehouden. Vrijdagavond werd in hotel „De Drie Egmonden" een sprookje opgevoerd ge titeld „Het Gouden Kleedje", een operet te in 4 bedrijven. De operette werd op gevoerd door kinderen van de openbare lagere school, de leiding berustte bij mevr. Jager en mej. Nieuwenhui?en. De zaal was geheel gevuld. De leidsters verdienen zeker allen l>f voor dit werk, de costumes van spelers en speelsters lieten niets te wenschen ove. Na afloop dankte ds. Nobel uit naam van allen en bood de beide leidsters een bouquet aan. Bovendien bood de jonge juffrouw Dehé beide dames een fraaie teekening aan, vervaardigd door mevr. Dehé De heer de Goede zorgde voor vroolijke muziek in de pauzes. i DE DIEFSTAL TE MATARAM. Bij het verhoor is volgens een Aneta-be- richt aan het Hbld. gebleken, dat de mede plichtige van den algemeen ontvanger te Mataram, de Menadoneesche procureur-bam boe, die vreesde door den algemeen ontvan ger Van de Pol overhoop te worden gescho ten, vlak vóór het vertrek van de „Pahud" van de K P M. van Ampenan den assistent resident van Lombok te Mataram per briefje omtrent den diefstal inlichtte. Te Boeleleng werd 57.200 in beslag ge nomen, waarna Van de Pol nog bekende te Ampenan circa 12.000 in een gramofoon van den procureur-bamboe verstopt te hebbtn, waarop het B. B. naar Ampenan seinde met als resultaat dat op genoemde plaats een be drag van 13 600 werd aangetroffen, zoo dat totaal meer dan 70.000 reeds is achter haald. Het kost altijd eenige moeite met een overzicht van een expositie te beginnen, omdat men meestal niet weet hoe een aanvang te maken, en nog veel minder, hoe en wanneer te eindizeu. En als dat meer dan ooit waar is, dan is dat zeer zeker van toepassing op de thans in het bc-kende RAI-gebouw te Amsterdam ge organiseerde auto- en motoriijwielten- toonstelling. Zooals men weet had het RAI-besfuur verleden jaar besloten geen expositie te houden, zulks met het oog op den nood der tijden, zoodat 1932 geen RAI-show zag. Ondanks het feit dat de tijdsom standigheden dit jaar nu niet direct beter zijn, heeft het RAI-bestuur, on^er leiding van zijn energieken voorzitter J. Leonard* Lang, toch doorgezet en de, zoo langzamerhand zeer belangrijk ge worden tentoonstelling doen plaats vin den. El dat dit goed gezien is, blijkt al direct uit het feit dat de animo van den handel voor deze show zoo enorm groot was ,dat er in het zeer groote gebouw nog ongeveer 3000 M2. te kort is ,om aan al aanvragen te voldoen. Wel een be wijs dat men „er iets in gezien heeft" aanwezig te zijn, al zijn de verwachtin gen van direct zaken doen dit jaar niet heel hoog gespannen. Toch is alles e*- op uit geweest kosten noch moeite te spa ren, en als vanouds schitteren de ver schillende paradepaardjes den bezoeker tegen. Om maar direct met de deur in huis te vallen en om te beamen hetgeen de heer Lang gezegd heeft: deze tentoonstelling wordt getypeerd door de lichte zuinige auto, die weinig kosten vraagt en toch alle comfort en zekerheid biedt, die de moderne mensch in zijn modern zaken leven en zijn moderne genoegens noodig heeft, juist in dezen tijd, nu alles gericht is op uiterste efficiency in geheel het leven. En dat men niet zoo heel spoedig een keuze zal kunnen maken, zal een be zoek aan de show duidelijk bewijzen, een keur van lichte wagen i maakt deel uit van de 186 stands, om maar eens enkele te noemen: Singer, Austin, de Engelsche Ford, de Citroen, de nieuwste schitterende benjamin van Fiat: de Balilia, de M.G., de kleine Renault, de Duitsche D K W. met voorwielaandrij- ving, enz. enz. om niet te vergeten de nieuwe Willy's. Al deze wagens geven in hun klassen zeer veel interessants te zien en de verschillende dealers van deze rijdende salons hebben een erg mooie troef in handen. Amerika is uit den aard der zaak riik vtrtegenwoordigd, en ook hier is duide lijk een streven naar prijsdaling en nog meer geperfectionneerde producten merkbaar. Over de heele linie is over het alge meen de motor maar weinig veranderd, alleen hier en daar verbeterd of iets op gevoerd Het koetswerk heeft een groote neiging tot geraffineerde streamlining, en dit niet alleen op de duie wagen», maar zeker in niet mindere mate op goedkoopere en middelklassen. Een en r.nder brengt natuurlijk het grootst mo gelijk rendement van motor en wagen zelf mee. Ook is hierdoor bij vele klein tjes de binnen-ruimte zoo keurig uitge buit, dat men er eenvoudig van staat te kijken, hoe ruim a'.s zelfs uitgesproken zware personen in de allergenoeglijkste wagentjes zitten. Dit doorvoeren van streamline heeft nog tot gevolg dat er in auto-jargon een nieuwe term is ont span, n.1. „beavertail", dwz bever staart. Deze platte, ietwat gebogen staart, schijnt verschillende koetswerk bouwers geïnspireerd te hebben de ach terzijde van hun wagen een van boven naar beneden gebogen loopende lijn te geven, zoo ongev. in den vorm van de bovenste helft van 'n occolade. Result gemakkelijk afvoeren van den wind. groo tere binnenruimte en een mooie plaats om het reservewiel geheel in te bouwen. Op de nieuwe Willy's 77 kan men dat :n geuren en kleuren aantreffen. Deze wagen, die door de Nassaugarage in onze stad vertegenwoordigd wor lt, is wel een keurig staaltje van autobouw- kunst. Men maakt twee typen, een 4 en een 6-cylinder. De prijzen van deze wagens zijn zeer laag, de 4 cylinder se dan de luxe kost niet veel boven de twee mille. Bij de wagens helt de radiateur sterk achterover, en is vrijwel niet te zien door O"1!, raamwerk, dat de motorkdp onder steunt. Aparte lantaarns zijn er niet, deze zijn geheel opgenomen in de spat- schermen, die zoo langs de zijkanten zijn afgesloten dat het chassis vrijwe' on zichtbaar is geworden. De wagens zijn uitgerust met schijfwielen, die echter geen glad oppervlak hebben, maar waar in spaken zijn geperst. Het uiterlijk is zeer mooi, en zal op den weg nog wel beter tot z'jn recht komen, dat in een beperkte tentoon stellingsruimte Het hart van den wagen, een 48 P K. viercylinder is trillingsvrij opgehangen, het benzineverbruik moet zeer gering zijn. Een geheel aniier wagentje is de Ford, die op het principe van Engelsche auto- bouw berust. Dank zij de goede zorgen van den dealer, de heer Schmidt, heeft men hem al in onze stad kunnen zien loopen. De baby-ford is het ideaal voor hen d'e voor weinig geid iets spreek woordelijks betrouwbaars willen hebben De ruime twee-deurs kost 1425 gulden en heeft het aanzien van een door en door Engelsche wagen. Een allergenoeg lijkst 4 cylindermotortje. dat prettig snel accelereert, ontwikkelt ongeveer 10 P K. en drinkt de benzine bij kleine-mondies- maat. De ruimte in den wagen is zeer goed, alsook de plaats achter den vo- i-iit, die rechts geplaatst is. De gewone Ford, de 4 en 8 cylinders, hebben practisch geen veranderingen ondergaan, alleen valt een luxe coupé te bewonderen, die wat koetswerk be treft, haast Europeesche neigingen gaat vertoonen, en op zeer fraa'e wijze ver- schllende leuke practische dingen in zich vereenigt. De garage Kossen in Alkmaar is de zaak die de belangen van den grooten Andre Citroën hier ter s'ede vertegen woordigt, en immer zijn de spullen ge heel O K. Ook hier hebben we te dven met een geheel zwevend opgehangen motor, en, volgens insiders is dit zoo radicaal dat men niet met zekerheid kan zeggen of er een 4- of een 6 onder de motorkap loopt De Citroen is in de laat ste jaren zoo geheel en al een „volwas sen wagen" geworden, die zoo mijlenver af staat van de indertijd zoo beroemde klaverblaadjes, dat ook dit jaar menig rijder zijn hart aan Citoen zal gaan ver panden. De firma Englebert's Automobielhan del exposeert behalve de Nash en de i'ackard de Engelsche Singer, en als we ons niet vergissen, kon deze stand wel eens een groote attractie v .n de RAI worden. Wie nu eens zin heeft zich op een schandalig goedkoope manier van een Engelsche volbloed te voorzien, moet hier wezen De Singer Nine, '•portcoune de luxe en de sport-tourina- zijn om van te watertanden en de prijzen zijn onder de tweeduizend gulden. Deze beide hard- loopers zijn «reheel race-klaar uiteerust: dubbele carburatie, flexibel racestuur, toerenteller. hooggeromprimeerde moto ren en speciaal frame. Een nrachtwasen voor een gevoeligen sportleven rijder. Ook de bezadigde automafa>n kan bij Singer terecht, kijk eens naar de sedan de luxe. o, de duurdere t.vner de Kaye D ui, de Twelve en de Fourtee "Os GT *.o'ops« Enkele stands verder staat de gToote General Motors familie opgesteld en het is met een oogopslag te zien dat ook hie1- dit jaar de zaak weer letterlijk en fguurlijk zal rollen De heeren Met. wel bekend, zijn niet ten onrechte trots op hun dealerschap. Chevrolet vooral heeft zijn charmante gedaante moeten ver wisselen voor een nog mooiere. In de eerste plaats is de motor, de beproefde zescylinder, nog een tiental paarde- krachten opgevoerd, maar uiterlijk is de zaak werkelijk op grootsche wijze aan gepakt. De radiateur heeft een puntvorm gekregen, de wielbasis is tot 2.79 M ver lengd. de spatscherinen zijn verder door gevoerd en vlak bij de wielen aan de zijkanten dichtgemaakt Vooral de aan wezige coupe maakt een zeer gedistin- geerden indruk, Coach en sedan zijn bijzonder fraai en menigeen zal het be treuren dat de cabriolet nog niet present is. Volgens foto's is deze echter het neus je van den zalm. Zeer afdoende heef de Fisher Cy. de ventilatie in de dichte modellen opge lost. E^n deel der zijruittn kan naar buiten gedraaid worden, zoodat zonder kou of tocht een aangename atmos- pheer zal heerschen. Een nieuwtje, dat zeker opgang zal maken. Pontiac en Buick hebben een analoge gedaanteverwisseling ondergaan en al deze wagens maken den indruk van een ve9l hoogere prijsklasse te zijn dan die waarin ze thuis hooren. De beproefde kwaliteit behoeft geen nader betoog. Den Nash hebben we al even genoemd, maar we dienen nog op een allerkeurigst nouveauté van een Europeesche fabriek te wijzen, n.1. de lichte Fiat. De firma Dam en Co weet hoe U aan zoo'n wagen moet komen. We bedoelen de Balilia (Fiat 508), die in verschillende typen op de show aanwezig is. Dit goedkoope wagentjes is zoo op en top Europeesch do., hij er in moet gaan als koek Het is een viercylinder met een tiental I K. en het duurste type, de conduite interieure luxe uitrusting en uitvoering, komt op 1700. En zoo zouden we door kunnen gaan, elke wagen is in zijn klase en afkomst zoo volmaakt, zoo technisch af, dat on willekeurig de vraag opkomt of er ver der nog wel wat te volmaken valt. Of men nu de Plymouth neemt (garage Tasche) of de F.N., de Austin, het is al les botertje tot den boom Natuurlijk zijn er ook nog de grosze Kanonen, de zware wagens, de dure wa- g„ns. Wat te zeggen van die 12 cylinder Hispano ,die enorm mooie Minerva's (garage Baas, Kennemerstraatweg) of die 6 cylinder Reo specialbody. Er is een Rolls van een kleine 40 mille en er is eun Austin van even 1400 gulden, ziedaar de beide grenzen, waartus ;chen practisch gesproken alle schommelingen in prijs, soort en fabriek aanwezig zijn. Wat dus zeggen wil dat deze show com pleet is. In ons nummer van morgen zullen we nog even terug konten op de motorrij wielen, accessoires- en vrachtautö- afdeelingen, van deze zoo interessante tentoonstelling. - -t=4

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1933 | | pagina 7