Alkmaarsche Courant. Jladiomeuws 'JjeuMeton De gevolgen van een operatie. Stad en Omgeving Honderd vijt en dertigste Jaargang. DINSDAG 31 JANUARI EEN NUTTIGE INSTELLING OP MAATSCHAPPELIJK TERREIN. Het Brokkenhuis. DF «5TPTJD OM DE GODSDIENST IN RUSLAND. (Wordt vervolgd.) Wo. 26 1933 Woensdag 1 Februari Hilversum, 1875 M. (Uitsluitend VARA), gGramofoonplaten. 10.VPRO-morgen- wijding. 10.15 Voor Arb. in de Continubedrij ven: VARA-Kleinorkest o.l.v. P. Duchant. Dr. Klinkenberg, lezing, üramofoonplaten en VARA-tooneel o.l.v. W. van Cappe.lena 12.De Notenkrakers o.l.v. D. Wins en gramofoonplaten. 1.45 Pauze. 2— Voor de vrouw. 3 Voor de kinderen. 5.30 Cabaret m m. v. F. Belinfante, cello. J. Carlquist, banjo en guitaar. L. Cohen, viool. L. Con- tran, piano. P. Loewer, fluit en C Steyn, piano, orgel en accordeon. 7.Actueele cau serie. 7.20 VARA-orkest o.l.v. Hugo de Groot m. m. v. A. Moszkowski, viool. 7.53 Herhaling SOS-berichten. 8.Lezing. 8.20 ,.Een vijand van muziek" operette van R. Genée m. m. v. het VARA-orkest, E. de Haas, sopraan. M. Plooyer, tenoren J. Lam men, bas. Leiding: P. Tiggers. 9.20 Derde bedrijf „De vliegende Hollander" van H Heijermans, VARA-tooneel o.l.v. W. van Cappellen. 10.25 Vaz Dias. 10.30 Orgelspel Joh. Jong en gramofoonpaten. 11.3012. Gramofoonplaten. Huizen, 296 Af. (Uitsluitend NCRV). (Drentsche Radio-dag). 8.Schriftlezing Si 15 Geref. Evang. /.angkoor o.l.v R. Benes. 9.Zang door Mej. M. Pesman m. m. v. A F de Braai, piano. 9.30 Causerie door Y. Wielinga. 10.Vervolg zang en piano 10.15 Piano-recital A. F de Braai. 10.30 Morgendienst. 11'.Concert door „Adven do" te Diever o.l.v T. L. Snoeren. 12.15 Con cert Chr. Muziekver. „Oranje" o.l.v. K Moed en Geref. Evang. Zangkoor o.l.v. R. Benes m. m. v. W. J. Keizer, declamatie. 2.30 Gramofoonplaten. 3.Causerie door Ds. M Uytenhoudt. 3.30 Causerie door J. Lotge ring. 4.Orgelconcert H. Pylnian m. m. v. het koor „Soli Deo Gloria" o.l.v. H. Beumer. S— Kinderuur. 6.-- Vervolg orgelconcert m. m. v. zangkoor „Meppel" o l.v H. Scholten. 7 Afgestaan. 7.45 Ned. Chr. Persbureau 8 Concert door de Chr. Zangverenigingen „God is ons Lied", „Kapelkoor" en „Im- manuel". Spreker: mr. ar. R. H. baron de Vos van Steenwijk. Declamatie: S. Kammin- ga en G. Reinders. 10.30 Vaz Dias. 10.40 11.30 Gramofoonplaten. Daventry, 1554 Af. 10.35 Morgenwijding. 10 50 Tijdsein, her. 11 05 Lezing 12.20 Or gelspel Q. MacLean. 1.05 L. Kemo en zijn Piccadilly-orkest. 1.50 Gramofoonpl. 2 45 Voor scholen. 3 50 Sted. orkest Bournemouth o.l.v. Dan Godfrey m. m. v. L. Godowsky, viool. 5.05 Orgelspel R. New. 5.35 Kinder uur. 6.20 Berichten. 6.5o Spaan»che piano muziek. 7.10, 7.30, 7.50 en 8.20 Lezingen 8 35 BBC-Symphonie-concert uit de Queen's Ha'1 m. m. v. orkest, koor en solisten o.l.v. A Boult. 10.45 Muzikale causerie. 11.05— 12 20 Roy Fox en zijn Bano. Pariis „Radicr-Paris", 1724 Af. 8.05 Gra mofoonplaten. 12.35 Concert door het Om roeporkest. 12.50 Orgelspel. 1.25 Concert door het Omroeporkest. 7 40 Dito. 9.05 Gra mofoonplaten. 9.20 Concert door een orkest o.l.v Wolff. Kalundborg1153 Af. 11.20—\20 Concert uit Rest. „Wivex" 2 20—4.20 M Hansen's orkest. 4 20—4.50 Gramofoonplaten. 7.20— 8 20 Kalman-Lehar-concert door het Om roeporkest m. m v. soliste o l.v. Emil Reesen 8 50 Omroeporkest o.l.v. Reesen. 9.35 Ka mermuziek. Kwintet A grt. op 114 (Forel- lenkwintet), Schubert. 10.20—11.50 Dans muziek o.l.v. Kai Julian. Langenberg, 473 Af. 6.25 Gramofoonpl 11 20 Concert uit Frankfurt ol.v. W. Caspar, 12 20 Concert o.l.v. Kühn m. m. v. piano- soliste. 4 20 Concert uit München o.l.v Klosz 7 20 „Musik urn Susi" operette van Grün. Dirigent: Evso'dt. Regie: Anheisser 100511.20 Dansmuziek uit München. Rome, 441 Af. 8 05 Voorstelling uit een theater. Brussel, 508 en 338 Af. 508 M.t 12.20 Concert uit Antwerpen 1 30 Gramofoonpl. 5 20 Massenetconcert o.l.v Walpot. 6 35 Viool-recital. 7.05 Gramofoonpl. 8 20 Om roeporkest o.l.v D Defauw. 10.3011.20 Max Alexys' orkest 338 M.: 12.20 Gramo foonplaten 1.30 Concert uit Antwerpen. 5 20 Kamermuziek door so'isten. 6 35 Gramofoon platen 6.50 Sonateconcert 8 20 Omroep orkest o.l.v. Walpot. 10.30—11.20 Gramo foonplaten. Zeesen, 1635 Af. 6.55 Concert door Mi- chael Schugalté en zijn orkest. 7.50 Lezing Koorzang. 8.50 Causerie. 9.30 Berichten en hierna tot 11.20 Dansmuziek door Paul God en Theo Bayo me. hun orkesten. Oorspronkelijke roman door Jan Vtalch. 84 Hij had meer redenen tot vreugde. Een paar weken voerde hij met al de weifellooze rechtschapenheid, waarover hij beschikte, en „de goede trouw in 't oog'', alle aanwijzin gen uit, die de directeur hem gaf; ried sterk den aankoop aan van douteuze effecten, e gen inzicht als het minderwaardige ver werpend; liet de cliënten a la hausse en a la baisse speculeeren; en wist met zooveel eer lijke overtuiging de adviezen van zijn chel tot hun recht te doen komen, dat deze over tuigd raakte, een heerlijk sluwen Reinaert-de Vos aan zijn zaak te hebben verbonden, en hem openhartig meedeelde, dat het werkelijk zonde was, dat iemand van zijn talent zoo lang in een ministerie begraven had ge- i?T€n! „en", voegde er bij, „als al onze «ilialen over zulke krachten te beschikken had- ^an zaS 'k de toekomst niet zoo duister "i Het was geen vleierij waarom zou de directeur zijn ondergeschikte ook vleien? een, het was waarachtige overtuiging; want nenn had iets zoo door-en-door rechtscha- nf(v>S) wantrouwigste cliënten bij zijn "■eest onverwachte adviezen wel een oogen- maa,W€nkbrauw-{ronsend naar hem opkeken ziin -,^°t0T 200 helderen, van zeker-van Kn M u u 200 door-en-door rechtscha r&f vLijH wantr°uwen schaamtevol in hun r8t voelden wegkrimpen, win Waar een oude school al niet goed voor is! Zoo dachten wij gisteravond, toen we toevallig het niet meer als school gebruikte gebouw aan de Keetkolk passeerden en daar aanduidingen zagen, die aangeven, dat men het thans voor andere doeleinden gebruikt: „Nazorg-werkinrichting", „Orde van Goede Tempelieren" en „Brokkenhuis". Wij stapten eens een lokaal binnen en be vonden ons toen in de afdeeling, waar het „Brokkenhuis" gevestigd is. Zoo langzamerhand zal men nu wel we ten wat dit is, maar voor hen die er nog niet mee bekend zijn, volge een korte uiteenzet ting: het Brokkenhuis is een organisatie die blij is met alles wat men op een gegeven oogenblik missen kan en nog door anderen ge bruikt kan worden. Heeft iemand een jas of hoed, mantel of schoenen over, men laat het halen door den bode van het Brokkenhuis; een armere stadgenoot meldt zich wel spoe dig aan om het te mogen ontvangen. En niet alleen de genoemde artikelen zijn welkom, maar alles: het kleinste babygoed, onder goed, tapijten, dekens, ledikanten, lampen, gasstellen, stoelen, tafels, ja, wat niet al! Wij troffen in de beide lokalen, waar het Brokkenhuis resideert, een zestal dames en heeren aan, ijverig in de weer om gegadig den voor één of meer artikelen te bedienen of de keus te vergemakkelijken. Maar één der heeren vond toch nog tijd om een praatje met ons te maken over het werk der zoo nut tige stichting. Hij deelde ons dan mede, dat reeds sinds najaar 1931 pogingen waren gedaan door eenige heeren om in de thans gevolgde richting werkzaam te zijn, opdat het toen reeds op kleine schaal aangevangen werk op breedere basis kon worden ge schoeid. Het gelukte echter niet een lokaal van de gemeente te krijgen totdat de school aan de Keetkolk ontruimd werd en B. en W. toestonden een paar lokalen daarvan voor het beoogde doel in gebruik te nemen. Graag werd de geboden gelegenheid aan gevat om de vleugels wat breeder uit te slaan. Verbinding werd gezocht met andere organisaties, die zich toeleggen op maat schappelijk werk en zoo kwam de stichting „Het Brokkenhuis" tot stand. Wij hebben er ons gisteravond van kun nen overtuigen, dat het streven der oprich ters weerklank heeft gevonden bij zeer veel stadgenooten. De aanwezigheid vooral van kleedingstukken van de meest uiteenloopende soort getuigde daarvan, maar ook zagen we tal van paren schoenen, ijzeren ledikanten, lampen (gas en electrisch), enz. enz. Jam mer genoeg heeft het comité tot dusver lang niet aan alle aanvragen om kachels kunnen voldoen. Met verschillende moeilijkheden heeft men te kampen gehad, zooals trouwens bij elke nieuwe zaak het geval zal zijn. Een eerste zwarigheid was b.v.: hoe controleeren wij dat de goederen daar komen waar ze behoo- ren? Hier was werk voor den Armenraad Deze controleert de aanvragen, die binnen komen, en als dit college meent dat er reden is om goederen af te geven, krijgt de aan vrager bericht dat hij op een bepaalden da turn verwacht wordt. Om het karakter van bedeeling aan de zaak te ontnemen, werd bepaald, dat de belanghebbenden de goederen niet gratis ontvangen, maar er een zeker bedrag voor hebben te betalen, waaruit de kosten van op ha'en enz. dan worden bestreden. Maar dat te betalen bedrag mag ook weer niet te hoog zijn, om te maken, dat de minst gesitueerden toch als gegadigden kunnen verschijnen en ook om te voorkomen, dat winkeliers er een soort concurrentie in zouden kunnen zien. Stel u gerust, lezer, de prijs die gevraagd wordt, is zóó laag, dat zelfs 't goedkopste uitverkoop-maeazijn daarbij vergeleken nog zeer duur is! Wij hebben gisteravond een heelen bundel goederen zien „verkoopen' voor 40 cent en toen dit nog te veel was voor de beurs van den aanvrager, liet de „winke lier" uit eigen beweging nog bijna de helft „vallen", zoodat debetrokken persoon voor een enkel kwartje in het bezit kwam van Nu was het natuurlijk nog de vraag, of Henri ook tot nog meer dan het over hangen van adviezen in staat was; wat hij zoo prachtig overtuigend deed; hij moest ook, wdlde hij het inderdaad tot iets wezenlijk-hoogs in de effecten branche brengen, zelf adviezen kunnen ormaken, adviezen die rekening hie'den met alles En „alles" is geen kleinigheid. Dat is de stand der koersen en hun vooruitzichten; die eenigszins samen hangen, ongetwijfeld, met de productie- staten en balansen der betreffende on dernemingen; maar ook met allerlei andere omstandigheden, die wel-iswaar minder voor de beleggers van belang zijn. maar méér "oor de speculanten; dat wil zeggen: de menschen van wie je het hebben moet. En „alles", dat „alles" waarmee je rekening moet houden, be vat nog veel meer; het omvat soms zeer speciale connecties van een bank; en de meerdere of mindere goedgeloovigheid van een cliënt; die men ook het mindere of meerdere wantrouwen kan noemen. En „alles" omvat ook de onmiddellijke en middellijke ressources van den cliënt; dit zijn vreemde woorden, maar vreemde woorden, met hun mysterieus omsluierend karakter, worden veel in het bankbedrijf gebruikt; en daarvoor is, als voor alles wat er in dit bedrijf wordt gedaan, een goede reden Zeg bij voorbeeld voor „ressources" het goede Nederlandsche woord „hulpbronnen"; de schoolmeesters zeggen, dat dat pre- c.es hetzelfde beteekent. maar daarmee bewijzen ze onmiddellijk hun Welt- fremdheid, en een gebrek aan intuïtieve verschillende goederen tot een waarde van minstens een tiental malen méér! Zoodat wij maar willen zeggen, dat dit bezoek aan het Brokkenhuis ons geleerd heeft, dat we in onze stad hiermee een stichting hebben, die aller steun verdient Wij zouden ieder willen opwekken: laat al les wat ge aan kleeding of huisraad wilt op ruimen, afhalen door het Brokkenhuis. Men sorteert het daar en als er eenige reparatie noodig is, wordt die gedaan, zoodat degene, die het goed ontvangt, het direct zonder ver dere kosten in gebruik kan nemen. Is het on bruikbaar, dan zal het Brokkenhuis het wel opruimen. Bedenk dat veel, wat door beter gesitueerden als vrijwel waardeloos wordt terzijde gelegd, door anderen vaak nog heel goed te gebruiken is! Een enkel briefje in de bus van het Brok kenhuis of een telefonische kennisgeving (no. 660) en er komt iemand om de goede ren te halen. De dames en heeren, die zich geheel belangeloos geven aan dit maat schappelijk werk, verdienen aller steun daar bij! Lezing door ds. Kuiper. Gisteravond hield ds. F. Kuiper voor de doopsgezinde kring Hans de Ries in de doopsgezinde kerk een lezing met lichtbeel den over: „De strijd om de godsdienst in Rusland". Dat deze lezing zich in een groote belangstelling mocht verheugen, blijkt wel uit het feit, dat de kerk stampvol was. Ds. Kuiper sprak aan het begin eenige woorden ter algemeene inleiding. De strijd om den godsdienst in Rusland kan men van verschillende kanten bezien. De godsdienst in Rusland geldt als een maatschappelijk verschijnsel, als maat voor de volksgemeenschap in haar geheel. Niet alleen ten tijde van de sovjets was dit het ge val, maar ook in den tijd van de heerschap pij van den czaar. Rus zijn beteekende het zelfde als Russisch christen zijn. De doop boeken b.v. waren in Rusland de eenige bur gerlijke stand. De Russische godsdienst werd op deze manier vereenzelvigd met het oude régime- De strijd, mede in verband met deze oude opvattingen, wilde de spreker begrijpe lijk maken aan de hand van een reeks van vijftig lichtbeelden, die voor een groot deel genomen waren uit Russische kranten en tijd schriften. Het eerste deel der lichtbeelden ging over den strijd tegen het geloof in 't algemeen Gelijk op gaan de strijd tegen de godsdienst en de hervormingen op technisch gebied. De techniek echter in Rusland wordt vaak over schat, zij was voor Lenin geen doel, maar middel en is hetzelfde voor Stalin, die het voetspoor van Lenin tracht te volgen. Het doel, dat men bereiken wil is welvaart en maatschappelijke gerechtigheid. Lenin geloofde niet aan den godsdienst en wilde deze niet met geweld, maar met propaganda bestrijden, al ging dit in de praktijk niet altijd zoo. De kerk met haar uiterlijke pracht stond ten dienst van den czaar, voor Lenin gold de fabriek als symbool. Onder de lichtbeelden waren tal van sym bolische voorstellingen en spotprenten, die hier betrekking op hadden. Als een van de meest belangrijke gold voor spr. die, waarop een zeer groot kruis gedragen wordt door alle rassen, vooraf gaat een Christusfiguur en op het kruis zit een kapitalist. Niet de ar beider, die van het land komt, Simon van Cyrene, neemt het kruis van Jezus over, maar het is het wereldproletariaat, dat dit doet. Ook de kloosters worden met spotprenten bedacht. Er waren er in Rusland zeer vele. Naar verscheidene hadden bedevaarten plaats, ieder bedevaartganger bracht dan een gave mee. Zoo werden de kloosters heel rijk, het omwonende volk daarentegen was arm Het tweede gedeelte der lichtbeelden be handelde den strijd om de ziel van de jeugd. Vooral met het oog op de jeugd wordt de strijd tegen de godsdienst fel gevoerd en het is een strijd tegen alle godsdiensten. De ouderen zijn vrij een of ander geloof te beleiden, al levert dit in werkelijkheid zeer groote moeilijkheden op. Maar met de jeugd gaat men anders te werk. Zij wordt gewaar schuwd voor de ouders, die tot God bidden. In 1929 en ook nog in 1930 werd een groote propaganda op touw gezet, die beoogde de gemeentebesturen te bewegen alle godsdienst onderricht op de scholen te verbieden. In de afschaffing van de Zondagen had men een raiddel om de invloed van de ouders op de kinderen te verzwakken. Men deelt het jaar in in perioden van vijf dagen. Terwijl op fa- psychologie, dat hen totaal ongeschikt maakt voor het bankwezen, en voor al les, waar wat heet „goed geld" mee wordt verdiend. Want „hulpbronnen doet denke naan de mogelijke noodzake lijkheid van „hulp", het wekt een ge dachte-associatie aan het „hel lep inroe pen van iemand in nóód; en zulke ge dachten moet men op een afstand hou den; natuurlijk in de eerste plaats bij t verkeer met de cliënten, maar liefst ook op andere oogenblikken. „Alles", het „alles" waar we het over hadden, en waarmee een effecter.man van aanzien en beteekenis rekening houdt, dat is dus eigenlijk niet minder dan de heele in- en pitwendige wereld; en is dét mis schien, wat te veel gezegd, dan in elk geval toch dei wereld, voor zoover er „iets in zit" in den technischen zin. Het is duidellijk dat Henri in een zoo mooi vak plezier kreeg: zij het ook dat hij, bij wien de leugen in al wat hij waarnam géén element was, hier, zonder dit allernoodigst beslag, op heel glad ijs stond. En toch werd hij een poos voor vallen behoed; zoodat het wel scheen dat er voor de waarheidsprekers een aparte voorzienigheid bestond, gelijk men trouwens ook voor dronken men schen onderstelt. Die dat toch zeker minder verdienen Het was tenslotte de bank die viel, vóór Henri aan het vallen toe was Of eigen lijk vielen ze samen. Dat geschiedde op deze wijze Op een Vrijdagmiddag na het sluiten va.i het kantoor riep de directeur het geheele kantoorpersoneel bij elkaar Zijn brieken en in scholen altijd een vijfde vrij-1 heeft en vier-vijfde werkt. Zoodat van één gezin nooit alle leden tegelijk vrij af hebben. De kleine kinderen moeten geregeld in de kindertuinen komen, waar hen de godsdien stige gewoonten worden afgeleerd. Men bouwt op de jongeren, vooral naar wat de jeugd wil wordt dan ook geluisterd. Om deze actie onder de jeugd hebben de Russische doopsgezinden zoo te lijden, dat zij besloten hebben een ander vaderland op te zoeken. Ofschoon men in Rusland groote aandacht heeft voor de jeugd, is het niet gelukt een einde te maken aan de groote massa's zwer vende kinderen, die vaak tot banditisme over gaan. Velen meenen, dat men door het na streven van vele grootsche doeleinden, te wei nig let op de jeugd in nood. Het derde gedeelte handelde over de strijd om den godsdienst op het platteland. In Rusland bestond tusschen kerk en boe renstand een hecht verband. Juist de boeren bevolking was zeer sterk gebonden aan het eloof. En zij beslaat een groot deel van het iussische volk Tijdens het czarenrijk, dus vóór de trek naar de steden, behoorde 80 pCt. van de bevolking tot den boerenstand. De laatste jaren was het vertrouwen in va dertje Czaar op het platteland wel geschokt, maar aan de godsdienst werd niet getornd. Hier was dus wat te doen, er werd dan ook een grootsche propaganda gevoerd, hierin verweet men de kerk, dat ze te weinig voor de ontwikkeiing had gedaan. Daar dit in Rus land tot het werk der kerk behoorde, was haar dit inderdaad te verwijten. Voorts advi seerde men de priesters en de koelaks uit het gemeentebestuur te gooien. De koelaks (rijke boer) heeft geen stem in te brengen, de pries ters, vroeger bezoldigd door den staat, moe ten het nu hebben van de gemeente, en voor al van de rijksten hieronder, dus van de koe laks. Deze twee zijn dus op elkaar aangewe zen. De koelak probeert dan vaak zich door den priester een grooten aanhang te ver schaffen, op welke manier hij in het gemeen tebestuur kan komen. De bewoners van een Russisch dorp behooren meestal tot één kerkelijke ge meente. Zoo'n dorpsgemeente werd na de re volutie dan omgezet in een collectief bedrijf (colchoz), de kerk bleef het middelpunt als plaats van samenkomst en prediking en de priester werd meestal secretaris van het be drijf. Dergelijke gemeenschappen kregen de vol ledige erkenning van de regeering. De Russische doopsgezinde gemeenten be schikten al over een dergelijke communisti sche organisatie, het land bv. was gemeen schappelijk eigendom. En de opbrengst werd voor een gedeelte gebruikt om nieuwe lan derijen te koopen, met het oog op de uitbrei ding van de gemeente. De boerengemeenten van de doopsgezinden werden het voorbeeld voor de colchoz. Men zag echter in, dat met deze organisa tie de macht van de kerk gehandhaafd bleef, en daar de sovjets geen andere macht naast zich dulden, werd ook aan deze organisaties, waar priester en kerk een rol speelden, een einde gemaakt. Ook de heele organisatie van de doopsgezinden werd verboden en alles wat zoo zorgvuldig was opgebouwd, maakte men kapot. Na de pauze behandelde de spreker de po gingen van het tegenwoordige régime om de kerk uit het Russische volksleven te verdrin gen, en hoe deze strijd gevoerd wordt temid den van het volk. Toen spr. tien jaar geleden in Rusland was, had de anti-godsdienstige propaganda nog weinig invloed, de kerken waren gere geld nog stampvol, tenminste in spr.'s woon plaats Kazan, in Moskou werd hei al anders. Vooral door de propaganda onder de jeugd is dit over geheel Rusland nu anders gewor den. Verschillende godsdienstige plechtigheden, waaraan een feestelijkheid verbonden was, bleken echter onmisbaar en men verving ze door soortgelijke, zooals b.v. de christelijke doop door de roode doop. In propagandatochten en massale betoo gingen, waaraan soms een heele stad deel nam, zwoer men de godsdienst af, verzamel de men heilige schilderijen en verbrandde ze. Dit deed men nooit afzonderlijk, maar al tijd en masse, de een sleepte den ander mee. Degene, die niet meedeed, werd niet meer ge duld. Dit gebeurde niet alleen in Grieksch- katholieke streken, maar ook in protestant- sche, b.v. in de Luthersche koloniën aan de Wolga. Deze bewegingen doen sterk denken aan de in de zestiende eeuw voorgekomen beeldenstorm Voor velen was dit afzweren van den gezicht stond ernstig, en toonde een zekere afwerende vastberadenheid. Men voelde onmiddellijk, dat hij iets zeer on aangenaams, ja noodlottigs zou gaan meedeelen; en dat het meteen volkomen nutteloos zou zijn, daar iets tegen te be weren, of zelfs maar eenige verontwaar digde lyriek er over ten beste te geven. Angstig keken ze, met een kort gebaar tot zitten genood ,vóór zich; die tien geldmannen in-den-dop, de jolige, de brutale, de correcte kantoorh <eren en -heertjes; zelfs de braniachtige wip- neuzige jongste der hier genooden was geïntimideerd. De directeur begon te spreken Hij zou er maar niet veel woorden over vuil ma ken; het was iets zeer onaangenaams wat hij had mee te deeler, maar nie mand kon 't verhelpen; niemand had hier ook schuld aan; het was een gevolg van de treurige tijdsomstandigheden. Toen, voordat hij iets verder had ver teld, wisten ze 't wel. Dat was wat zij, die het bedrijf wat intiemer kenden, trou wens allang als het onafwendbare had den begrepen. De bank moest zijn beta lingen staken. Het was niet anders. Ze was de eerste niet, wie dat in dezen cri sistijd overkwam; ze zou ook wel de laatste niet zijn. Alles was dus verloren, behalve de eer; de directeur zei die laatste woorden met nadruk Neen. de eer was niet verloren; men was eenvou dig de dupe van het feit dat door de ca tastrofale daling der koersen, deze geen onderpand van beteekenis meer vorm den voor de daarop bij tienmaa' zoo hoo- gen stand geleende sommen; en supple- godsdienst gemakkelijk, met de veranderde omstandigheden viel voor hen alles weg, dit komt vooral door het maatschappelijk ka rakter van de kerk. Speciaal ook in het leger wordt de gods dienst bestreden, geen enkele roode gardist blijft godsdienstig. Spr. vertelde verder wat men met de vele ker ken, die niet meer als zoodanig in dienst zijn, doet. Ze worden wel gebruikt als opslag plaats en als museum, of ze worden ge sloopt. Toch zijn er nog de eenzamen, die uit eigen overtuiging geloovig zijn gebleven. Het zijn er velen, hoevelen is niet bekend. Zij trotsee- ren voor hun geloof allerlei gevaren, ^"ant ofschoon het niet verboden is godsdienstig te zijn, wordt in de bedrijven de enkeling, die niet met de massa mee gaat, niet geduld. Het is voor den christen ontzaggelijk moeilijk den juisten weg te vinden en zuiver te staan in deze kwesties. Maar het is verwonderlijk, dat er nog zoovelen zijn geweest, die dit gekund hebben. ■Vele Grieksch-katholieke geestelijken heb ben Luthers woord „Geen aardsche macht begeeren wij'' tot het hunne gemaakt, ze hebben afstand gedaan van hun rijkdom, ze kwamen in de gevangenis of werden verban nen en bleven nochtans hun geloof trouw. Spr. wees op den aartsbisschop Tichon, die met de Russische regeering onderhandelde en vroeg het artikel van den grondwet, dat vrijheid van godsdienst waarborgt, toe te passen, waarmee hij zijn kerk redde, en zelfs de scheiding in den tijd van Peter de Groote ontstaan, herstelde. Ook in de kleinere groepen heeft men de vraag gesteld: In hoeverre had men gelijk? En men is in staat geweest zich zelf voor een groot deel de schuld te geven. Spr. vroeg zich af, wat de toekomst in Rusland voor de massa zal brengen en of het met het christendom voorgoed zal zijn ge daan, of dat een loutering tot stand zal ko- men. Een ding echter is zeker en wel, dat dit voor een groot deel afhangt van de Ameri- kaansche en West-Europeesche christenheid. De vijandschap voor het christendom ia voor een groot deel opgestaan in West-Euro pa. Omdat men daar kon aanschouwen het „veel woorden en weinig daden" en het aan wenden van de kerkelijke macht tot behoud van het onrecht Om welke reden het de Westersche christenheid geraden is, zichzelf ernstig te herzien. Spr. wijdde vervolgens nog eenige woor den aan de noodlijdende Russische doopsge zinden, die meest van Ntderlandschen af komst zijn. Tienduizênden zijn reeds uit Rus land vertrokken, omdat zij hun kinderen niet kunnen opvoeden, zooals zij dat wenschen, maar de nleesten hebben niet kunnen wegko men. Zij zijn meest nog in de eigen gemeente, maar velen ook in de gevangenis of in de ver banningsoorden. Zij zijn in nood zooals zoo- velen in Rusland, mede door de Russische eco nomische politiek. Spr. wilde, dat het onder nomen werd hen te helpen, maar aangezien dit niet het geval is, moet men het afzonder lijk doen, waarbij spr. herinnerde aan de col lecte, die voor de noodlijdende Russische doopsgezinden na afloop zou worden gehou den. Met een herinnering aan het feit, dat dit stuk wereldgeschiedenis in Rusland ook voor de Westersche christenheid een oordeel is, besloot ds. Kuiper deze belangwekkeu ie lezing, die zoo zéér terecht de algemeene be langstelling had gaande gemaakt D1STRICTS-ARBEIDSBEURS. Geopend van 912 uur. Voor werkgevers van 912 en van 2—5 uur. Op Maandag- en Donderdagavond van 78 uur. Bemidde ling voor vrouwelijk personeel dagelijks van 25 uur, uitgezonderd Zaterdag. Tel. 838. De directeur van bovengenoemd bureau maakt bekend, dat heden staan ingeschreven; groep bouwvakken: 1 bouwkundige, 2 wa- terb. opzichters, 1 bouwk opzichter, 3 opz. teekenaars, 9 betonwerkers, 1 stuc. opper man, 1 glas in loodzetter, 2 straatmakers, l terrazzowerker, 3 steenhouwers, 1 steenbik ker, 13 voegers, 24 stucadoors, 78 schilders, 61 metselaars, 31 opperlieden, 110 grond werkers en 103 timmerlieden. groep metaalnijverheid: 20 bankwerkers, 11 electriciens, 9 monteurs, 16 ijzerwerkers, 15 loodgieters, 10 klinkers, 4 machinisten, 3 metaaldraaiers, 6 smeden, 12 stokers, 4 plaatwerkers, 4 scheepsbouwers, 2 scheeps timmerlieden, 2 scheepsteekenaars, 4 ketel makers, 3 autog. lasschers, 2 blikbewerkers, 1 metaalvijler, 3 vuurwerkers, 4 wagenma kers, 1 radiomonteur, 1 instrumentmaker, 2 kernmakers, 1 electrotechnicus, 2 voorslaan- tie was van de schuldenaars niet los te krijgen .doordat die zelf niets meer be zaten; en zoo, enfin, zoo kon de bank dan niet meer aan haar verplichtingen vol doen. De salarissen over de morgen af- loopende maand zouden ten volle wor den uitbetaald; iets meer te doen was onmogelijk, zou in strijd met de wet zijn. Eigenlijk was de wettigheid van zoo'n laatste uitbetaling ook al, volgens sommige rechtsgeleerden, dubieus; maar dat waagde men er op Morgen-, Zaterdagmiddag, na de sluiting, zou er een communiqué aan het Persbureau worden gezonden; Maandag zou er dan natuurlijk wel herrie komen van cliën ten die geld in deposito hadden gegeven, en zich gedupeerd voelden; maar dan waren en bleven de kantoren dicht: Het was natuurlijk in hun aller belang, dat behoefde hij niet te zeggen, dat er mor gen niets uitlekte, vóór het officieels communiqué in zee ging lp de eerste plaats zou er dan onmiddellijk een run ontstaan; ze zouden misschien zelfs niet veilig zijn in 't kantoor; en bovendien: de bezwaren die er tegen de volledige salarisbetaling konden worden inge bracht. Enfin, men liep dan de risico dat er op die gelden-in-kas beslag zou wor den gelegd, vóór de uitbetaling om 12 uur. Maar hij vond het ounoodig op al die eventualiteiten in te gaan; het was een welwillendheid, dat men het perso neel een dag van te voren waarschuw de en hij rekende er op, dat zij zich, ook wel zeer in hun eigen belang, dat ver trouwen waardig zouden betoonen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1933 | | pagina 5