DE AUTOTENTOONSTELLING IE AMSTERDAM.
SPORT EN WEDSTRIJDEN.
Wedstrijden, terwijl het dooide.
Een recordaantal inzendingen motorrijwielen.
Geweldige vooruitgang der bedrijfscarrosserieën.
Dieselmotoren.
W. KEETMAN wint den Westfrieschen Wisselbaker.
Provinciale kampioenschappen.
HET EINDE.
.„MOTORRUWIEL
Tentoonstelling
AMSTERDAM
27JANl'ARI- 5 FEBRUARI.
traal Bureau voortdurend staat en altijd ge
staan heeft op^ het standpunt, dat samenwer-
ïing nvet de Standsorganisaties noodzakelijk
Ook over op deze vergadering aan de orde
zrnde punten zal het Centraal Bureau dan
ook zonder twijfel overleg plegen met die
oraan'saties. alvorens ze bij de regeering
voor te dragen.
Tenslotte werden met algemeene stemmen
voorstelen van het bestuur, zooals ze door
(Jen* voorzitter nader waren toegelicht aan
genomen-
EGMONDBINNEN.
L. T. B.
Donderdagavond vergaderde de afd
tuinders van den L. T. B.
Biide opening sprak voorzitter Klaver de
hoop uit, dat 1933 voer de tuinders een beter
jaar moge zijn dan het voorgaande. Ge
vraagd werd hoeveel leden zich zouden wil-
Ten aansluiten bij een cutsus voor sociale
ontwikkeling. Niemand gaf zich echter op.
Het stuk, dat mede namens de afd. aan
prov. Staten was gezonden inzake watenvin
ning in de duinen, werd voorgelezen. Het
haf wel niet het gewenschte gevolg ehad,
maar mede daardoor waren er toch gunsti
ger perspectieven geopend.
De heer Liefting stelde in verband daar
mede de vraag of er niet op aangedrongen
Ton worden, da bij de werkzaamheden in de
duinen zooveel mogelijk Egmonders werden
'genomen.
Nog werd medegedeeld het reeds vroeger
^gepubliceerde bericht van een renteloos voor
schot van de gemeente maximaal groot
\j 1500 voor den aankoop van stroo, kunst
mest en pootaardappelen, en het antwoord
van het gemeentebestuur op een verzoek om
de wielrijders niet tee noodzaken alleen op
de rijwielpaden te rijden. Zoo een desbetref
fende bepaling door Ged. Staten gemaakt
zou worden, werd althans in den eersten tijd
een soepele toer.assing in het vooruitzicht
gesteld.
De heer Ary legde rekening en verant
woording af. Ontvangen was 10644,77
uitgegeven 10641,08. Saldo 3.89 waar
bij later nog 25 kwam. De controlecom
missie had alles in orde bevonden.
Als bestuursleden werden herkozen de
heeren C. Ary en D. Schuit.
Het jaarverslag van den secretaris was
keurig in orde en verwierf applaus.
Hierna was het woord aan den heer Schuit,
veilingmeester te Heiloo Deze zette tn dui
delijke woorden de beteekenis en de werking
van het In- en Verkoopbureau uiteen, waar
voor de provincie f 100.000 had beschikbaar
gesteld. Vastgesteld zijn daarbij minimum
prijzen. De veilingen die daarbij aansluiten,
zullen een vari de opbrengsten moeten
storten in een zelf te behecren fonds.
Daarna werd de Rijkstuinbouwsteunwet
besproken. Daarvoor was door den minister
f 5.000.000 beschikbaar gesteld en waren er
richtprijzen vastgesteld. Ook dit onderwerp
werd zeer duidelijk door den spreker ver
klaard.
Nog enkele vragen werden gesteld en op
even klare wijze beantwoord.
De geestelijke adviseur hield een krachtige
improvisatie over de noodzakelijkheid van
georganiseerd zijn.
Ook de heer Zuurbier zou ieder propagan
dist wilien zien.
Vervolgens had de verloting plaats van
een 6-tal prijzen onder de aanwezigen.
De afd. verklaarde zich vóór aansluiting
bij het In- en Verkoopbureau.
II.
Na onze vluchtige beschouwing van giste
ren over de vierwielige benzinevehikels, dient
er thans iets te volgen over de tweewielige, en
hef eerste dat bijzonder de aandacht trekt, is
da' er zoo enorm veel rijwielen met hulpmotor
aanwezig zijn. De tijd is voorbij, dat de „plof
fietsjes" min of meer spottend of mede'ij den d
aangestaard werden en zij hebben zich, dank
zij hun betrouwbaarheid en capaciteiten een
blijvende plaats onder de mo+oryon veroverd
Hulpmotoren.
Verheugend is het, dat veel Nederlandsche
rijwielfabrieken exposeeren en dat 2taktmo-
tortj'es met wereldreputatie als de Sacks en de
V'lliers ingebouwd worden. Om. ziin aan
wezig Simplex, Burgers E.N.R., Junckers
Gazelle. Al deze fietsies zien er prettig uh
bezie eens de goed uitgeveerde voorvorken.
de veel verzwaarde frames en dergelijke on-
derdeelen. Het is de moeite waard de in wer
king zijnde „doorgesneden" motor te bekij
ken, let op de erg kleine inhoud van het buisje,
dat cylinder heet, op den minusculen weg die
het miniatuurzuigertje heeft te maken, en sta
verbaasd over de moderne techniek, die het
dergelijke lilliputters mogelijk maakt zulke
prestat es zonder opgeven te leveren.
De zoo geroemde electrische fiets hebben
we niet kunnen ontdekken, ever het plempen
is het enthousiasme voor deze creatie niet
groot, en werot hii. die iets wil hebben dat
niet direct een volwassen motorrijwiel is,
zich liever op de hierboven genoemde rijwie
len
En dan is verder de autoshow omzoomd
met stands die de laatste modellen van de
meest bekende motormerken den volke ver-
toonen Over het algemeen is de geheele op
vatting niet veel veranderd, er zijn enkele
modellen bijgekomen, de finish is iets geraffi
neerder (toont Evsink, ons nationale product
niet een motor waar een electrische starter op
gemonteerd is?), maar voor den niet geheel
^°°r 100 technischen beschouwer is zoo
neel veel ingrijpend nieuws niet op te merken
244 K.M. per uur.
Een groote belangstelling bestaat er voor
ne B.M.W.-machine, waarop de wereldrecord-
kouder Ernst Henne zijn duivelschen snel
heid heeft gereden De aanblik van het
•nachien is nogal teleurstellend. De heele
.^ak is in gestroomlijnde platen opgeborgen,
a'jeen de beide cylinders aan den onderkant
2']n zichtbaar. Verder zijn er natuurlijk een
k'ein zadel, een tank, die geheel met leeren
kussens is bekleed (om den rijder gelegenheid
'e geven plat op de tank te liggen) en een
jsort geheel naar beneden gebogen stuur me1
handvaten en manetten. De indruk, die men
beid mac*"ne krijgt' 's n'e* d'e van sne'
Een nieuwe Indian.
E>e talrijke Indianfamilie heeft er een paar
/°!r'jes biigekregen, in de eerste plaats de
,n. PonY en dan rfog de Monomane, die
«»Hik alleen een zwaardere motor in het-
'töe poneyframe herbergt. Het zijn interes-
n f motoren, die erg snel en zeer zuinig
ften zijn.
«Drv 's n'et doenlijk a"e motorstands te be
vind e'k mo,orenthousiast kan zijn merken
Popf11 en bewonderen en het is daarom wel
Waa ^ve' *e staPPcn in de groote nevenzaal,
r de bedrijfsauto's plaats gevonden heb
Schitterende carrosseriën der be-
driifsauto's.
de ia ^ewe'dige vlucht, die het autotransport
PassetSte 'aren ?enomen heeft, zoowel voor
duidpr'urs" ?'s S°ederenvervoer, wordt zeer
Wat hi gedemo"streerd op deze expositie
zoo af, zoo keurig
Hvt aan» i voor stuk rijdende salonnen zijn
gezien de ,pthP0Sarten is zeer Ultgebreid, eu'
jaren is cflni®che vooruitgang der laatste
brek Fn J. aaP 'nferessant nieuws geen ge-
Ue onder h" ons direct al goed, als
^'kmaarsclf hZ?0--^" der £r00ten ook een
gc-ed f'r-bnr ontdekken, dat een zeer
"r slaat, n 1. de
d'e een trat'!^3'"'6'4 Almaar, Tienenwal.
aan te konrf ir..^*-o0Seert' welke in eiken stand
is, voor een nuttigen last van
maar even 6 ton. Het chassis is van geperst
staal en geheel electrisch gelascht, met auto
matische kogelkoppeling, die berekend is op
een trek van 25 ton. Deze trailer ziet er oer
degelijk uit en zal wel opgemerkt worden.
Verder is er natuurlijk een keurcollectie van
de meest uiteenloopende typen aanwezig en
zijn er verschillende giganten, die niet zullen
nalaten indruk te maken. Zoo wordt geëxpo
seerd een enorme bus, trailer, ingericht voor
54 personen, die er zoo keurig en zoo be
trouwbaar uitziet, dat men zich wel afvraagt,
wat het volgend jaar weer zal moeten bren
gen. Wij bedoelen de Floating Pullman, een
product van de firma A. Beers te den Haag.
De totale lengte van tractor en trailer is 14
meter, de carrosserie is zeer mooi gestroom
lijnd, er zijn 6 deuren voor passagiers. Deze
wagen wordt getrokken door een 6 cylinder
motor met 104 P.K. motor.
Dit is een uit velen, er zijn uniek mooie
staaltjes van koetswerk en carrosseriebouw.
Nederlandsch fabrikaat.
De geweldige chassis zijn inderdaad voor
iedereen, die ook maar een greintje gevoel
heeft voor „la belle mechanique'' een be
schouwing ten volle waard! Prachtige con
structieve kwaliteiten, robuste chassis in hun
geheel maken een imposanten indruk op de
toeschouwers. Zeer belangwekkend is onge
twijfeld ook de wetenschap, dat de meeste
der kloeke comfortabele carrosserieën in ons
land gefabriceerd worden! En dan is het voor
het publiek toch zeker ook interessant te
zien, welke mogelijkheden er thans geboden
worden op het gebied van autobussen, het
terecht zoo populaire middel van vervoer!
Ruimte, comfort, snelheid en de betrouwbaar
heid als van een goed Zwitsersch uurwerk,
daar moet de dagelijksche gebruiker van de
autobus op kunnen rekenen en hij zal zeker
heid verkrijgen omtrent al zijn verlangens,
wanneer hij in de groote bijzaal, waar de
meeste bedrijfswagens geëxposeerd zijn, eens
rustig een kijkje gaat nemen.
Ruime, groote wagens voor lange afstan
den, kleinere, maar toch uiterst comfortabel
ingerichte snelle bussen voor de regelmatige
diensten op drukke, kortere trajecten, dit alles
valt in velerlei vorm te zien en is voor den
tegenwoordigen mensch, die zoo gesteld en
vaak geheel aangewezen is op betrouwbare
autobussen, zeker de moeite waard.
Bootmotoren.
Verder worden nog verschillende bootmoto
ren tentoongesteld, o.a. Johnson, Snel en van
Tubergen, Rotbard.
De Diesel-motor.
Wanneer men vraagt wat ter R.A.I.-exposi-
tie het meest markante is bij de personenwa
gens, dan zal het antwoord ongetwijfeld lei
den in de richting van den lichten wagen.
Zoo is er ook in de afdeeling der bedrijfswa
gens een sterk toenemend feit waar te*nemen,
nJ. de vlucht, die de Diesel-motor neemt.
Het principe Diesel leidt als van zelf tot
deze groote vlucht. Op de allereerste plaats
is als brandstof niet noodig de betrekkelijk
zeer dure en in ieder geval zeer explosieve
benzine, doch de niet zoo licht ontvlambare
ruwe olie, die het groote voordeel heeft van
zeer lagen aanschaffingsprijs. In de motoren
zelf is de vrij ingewikkelde electrische instal
latie overbodig geworden, omdat de vloeistof
onder hooge compressie zonder electrische
ontsteking tot explosie overgaat. In den loop
der jaren hadden de constructeurs met groote
moeilijkheden te kampen in verband met den
juisten vorm der verbrandingskamer, maar
deze moeilijkheden, die geruimen tijd een rem
waren op den Diesel-motor zijn de construc
teurs ruimschoots te boven en toen men in
den loop der laatste jaren erin kon slagen
het gewicht der Dieselmotoren j>er P.K. aan
zienlijk te verminderen, toen was het pleit
voor den Diesel-motor feitelijk geheel be
slecht. En in gunstigen zin!
Had zich in de scheepvaart reeds eerder de
Diesel een enorm groote plaats veroverd, in
de luchtvaart worden eveneens reeds ernstige
pogingen gedaan oin van de voordeelen.
welke de Diesel biedt gebruik te maken. Die
pogingen hoezeer men ervan overtuigd
kan zijn, dat zij ih de toekomst op een zeker
succes kunnen rekenen zijn echter nog van
min of meer schuchteren aard.
Geheel anders is het bij de toepassing van
den Diesel-motor voor het gebruik van vracht
wagens. Hier is het succes niet minder dan
onmiskenbaar. De voordeelen van groote
zuinigheid in brandstofgebruik, van minder
brandgevaar, om van andere voordeelen nog
niet te spreken zijn zóó belangrijk, dat de
constructeurs zich met de grootste energie
zijn gaan bezighouden met de bestudeering
van dit vraagstuk en met succes. De voor
uitgang is wel zeer duidelijk merkbaar als
men de moeite neemt een vergelijking te trek
ken tusschen de Diesel's die op de vorige
R.A.I.-tentoonstelling te zien waren en die.
welke op de show van dit jaar geëxposeerd
zijn.
In 1931 waren 5 merken Diesel-motorer.
aanwezig, n.1. Krupp, M.A.N., Mercedes,
Saurer en Benz, thans is dit aantal meer dan
verdubbeld en zijn niet minder dan 11 merken
op de R.A.I. tentoongesteld, n.1. Volvo,
Peugeot, Büssing-N.A.G., Krupp-Junkers,
Minerva, Saurer, Renault, Kromhout-
Gardner, Mercedes-Benz, Magirus en M A.
N., die in totaal niet minder dan 25 stuks in
zonden.
Een buitengewone vooruitgang inderdaad
en des te meer verblijdend, waar onze Neder
landsche Kromhout-fabriek met 5 exemplaren
zoo glansrijk voor den dag komt!
Werkelijk, de bedrijfswagenhal is ten volle
de belangstelling waard van het „leeken-
publiek", dat een klein beetje oog heeft voor
de technische zijde van den automobiel
Bovendien: een groot profeet behoeft men
niet te wezen om te kunnen voorspellen, dat
bir.nen afzienbaren tijd de Diesel-motor epn
belangrijke plaats zal hebben in het chassis
van den personenwagen.
Accessoires.
Het onderwerp accessoires is nog lang niet
uitgeput. Er zijn op de R.A.I. zoo ontzaglijk
veel aanwezig, in zoo'n 'erscheidenheid. dat
het den bezoeker wel heel moeilijk zal vallen
om niet met een of meer „handigheidjes" voor
zijn auto huiswaarts te keeren.
Olie.
Nog maar net binnen, of U wordt al pret
tig gestemd door het vriendelijke Beverol
meisje, dat U direct diverse smeertabellen in
de handen stopt. Over smeertabellen gespro
ken, gaat vooral eens kijken naar de stand
van de Renault-olie, waar onze stadgenoot,
de heer van Dijk, den scepter zwaait. Behalve
dat U daar een ongeveer 2 meter hoogen
cylinder met zuiger ziet werken, zal men U
ook gaarne alle mogelijke verhalen doen over
de nieuwe olie, die wonderen doet en U een
handig boekje in handen stoppen, waarin U
met een oogopslag voor elke 500 K.M. kunt
naslaan wat er aan den wagen nu weer een
goede beurt moet hebben. Bovendien kunt U
zeer makkelijk noteeren of die smering al dan
niet reeds verricht is, en het helpt zeer prac-
tisch den levensduur van den auto vergroo-
ten.
Ook zijn er nog stands van Castrol, Tulsa,
Valvoline, enz. enz.
Richtingwijzers.
Op dit gebied zijn er steeds nieuwtjes, we
zijn nu al zoover aat de automatische te be
werkelijk zijn en ere zijn er dus geconstrueerd
die zco volautomatisch werken, dat ze met het j
stuur meeloopen. Als de volant een bepaald
aantal graden naar links of rechts gedraaid
wordt, slaat de betreffende wijzer uit, om
weer terug te vallen als het stuur weer bin
nen den sector is teruggedraaid. Ook zijn er
keurige bagagekoffers, met ingebouwde wij- j
zers, zoodat ze van den achterkant erg dui- 1
delijk zijn.
Lampen en schijnwerpers.
Ook deze materie wordt hoe langer hoe uit
gebreider en volmaakter. Een keur van
soorten is aanwezig, mistlampen, looplam
pen, die magnetisch zijn en dus op elk deel
van den wagen blijven zitten, geraffineerd?
combinaties van achterlicht, stoplicht e:i
schijnwerper voor achteruitrijden zijn in één
keurige lamp vereenigd.
Mascottes.
Belangstelling verdienen de glazen mas
cottes van Leerdam, al dan niet verlicht, de
mooie verchroomnikkelde modellen, verkrijg
baar in vele attractieve vormen. Er is b.v. een
sierlijk vogeltje met gespreide vleugels. Stevig
van complexie, is de groote verrassing, dat,
als de wagen gaat rijden, onze vriend erg
elegant met zijn vleugels gaat fladderen, en er
pas mee ophoudt als de baas achter bet stuut
een eind aan zijn rijden maakt. Voor fanatie
kelingen om van te watertanden, alleen zou
den we ons best kunnen voorstellen, dat he'
verschillende inzittenden lichtelijk draaierig
of zeeziek zal maken. Enfin, over smaken valt
nu eenmaal niet te twisten.
Een bezwaar heeft een expositie als de R
A.I.: Er is zoo onnoemlijk veel, dat
men gevaar loopt door de vele boomen het
bosch niet meer te zien. Het is ten eenen male
onmogelijk alles aan een grondige inspectie
te onderwerpen, en het is dan wel gelukkig
dat elke bezoeker zich slechts voor enkele af-
deelingen der show zal interesseeren.
Voor we dit zeer vluchtige overzicht eindi
gen, willen we nog even v ijzen op een keur
collectie driewielers en carriers, die te kust en
te keur tot koojjen lokken en wel bewezen heb
ben in de moderne eisch van betrouwbaarheid
en snelheid mee te kunnen loopen.
't Is mis. De dooi is (hans voor goed inge
vallen en heeft een langdurigen en heftigen
aanval gedaan op de ijskoning. En deze laat
ste heeft verloren
Gisteren den geheelen dag dooide het
eenige graden. En toen de avond viel begon
het te motregenen. Dat beteekende het einde
van de vorst. En gelukkig! ook het
einde van de sneeuwmassa. Zoodat wij van
morgen weer schoone straten zagen in plaats
van de grauwe sneeuwmassa.
Het wintertje heeft dus niet lang geduurd,
maar toch nog net lang genoeg, om er van te
kunnen profiteeren. Er zijn honderden wed
strijden gehouden, er zijn tal van tochten ge
maakt. En nu mogen er een aantal plannen
in duigen gevallen zijn, wedstrijden afgelast
zijn, een feit is, dat geheel Nederland geprofi
teerd kan hebben van de nationale sport bij
uitnemendheid
Wij hebben weer een kampioen in het hard
rijden, wij hebben weer eenige provinciale
kampioenen in het hardrijden; de titels in het
schoonrijden zijn verreden; wisselbekers zijn
in andere handen overgegaan; kortom, er is
de laatste week zeer veel van het ijs geprofi
teerd.
Beroepsrijders hebben honderden guldens
kunnen verdienen. Zij hebben vooral in Fries
land en Groningen om flink prijzen gereden
en kunnen dus .en extraatje aan den kant
leggen. En nu is het misschien waar, dat de
prijzen iets kleiner zijn geworden, dan andere
jaren, er is geld verdiend. Er zullen wel
eenige rijders zijn, die elk zoo'n 500 a 600
gulden verdiend hebben en dat sommetje is
voora! in dezen tijd zeer welkom.
Doch niet alleen de beroepsrijders maakten
goede zaken. Er zijn er duizenden anderen,
die in dit wintertje gelegenheid kregen een
loon te verdienen. Men denke maar eens aan
de vele baanvegers, aan de bureaulisten, aan
de tenthouders, aan de schaatsenfabrikanten,
wier personeel plotseling onder hoogdruk
kon werken! Men ^enke aan hen, die schaat
sen verkochten, die de ijzers konden slijpen;
aan de schoenmakers, die voor het leerwerk
zorgden. Men denke aan de caféhouders, die
hun zaak bij de ijsbaan hebben, aan de auto
busondernemers, die schaatsenrijders naar de
banen brachten, enz., enz.
Zoodat duizenden aan dezen winter ten
minste nog iets verdiend hebben.
Er is natuurlijk ook een keerzijde van de
medaille, doch deze zullen we hier niet be-
spreken, al weten we heel goed, dat koude
ook ellende met zich meebrengt. En daarom
is het wellicht maar goed, dat deze vorst
periode niet langer geduurd heeft.
Het einde is er. Het is voor onze rubriek
wellicht vandaag ook het slot. Hieronder zul
len we natuur'ijk nog diverse uitslagen van
gehouden wedstrijden kunnen vermelden,
doch morgen zal alles wel afgeloopen zijn
Dan mag er misschien nog een kleine be
schouwing over alles volgen, maar verder
zul'en we zeker niet komen. En onze ijsru-
briek sluiten tot het volgende seizoen!
WEDSTRIJDUITSLAGEN.
De volgende wedstrijdresultaten kun
nen nog genoteerd worden:
Anna Paulowna: Hardrijderij
yoor vrouwen, 1, G. Woudstra, Doniaga;
2. Altena de Boer, Boornbergum; 3. C.
Huitema, Workum; 4. H. v. d. Meer,
Tjum; 5 F. de Jong, Vollega; 6. B Veen-
straDe Boer, Boornbergum.
Sehagen Hardrijderij voor man
nen (afvalwedstrijd). Aantal deelnemers
27. 1. N. Pronk, Warmenhuizen; 2 Jb
Kos Oudkarspel; 3. W. v d. Oord, Bar-
singerhorn; 4. J. Mulder, Oudkarspel
Zondag werden te Hoorn wedstrij
den gehouden in hardrijden op schaat
sen De uitslag was: 1. J Jettem te Me-
demblik; 2. C. Houten, Ursem; 3. A.
Kaptein te Blokker.
SCHOONRIJDEN IN DE ZAAN
STREEK.
Te Zaandam heeft Zaterdagmiddag
een wedstrijd plaats gehad in 't schoon
rijden om het kampioenschap van de
Zaanstreek, welke uitgeschreven was
door de „de Zaanlander".
De uitslag luidt als volgt:
Heeren (57 deelnemers): 1. D. v d
Woude, Zaandijk, die ook het vorige
jaar het kampioenschap behaalde; 2. P.
Lubbes. Zaandam; 3. A. N. Lamie, Zaa i-
dijk4. C. v. d Woude, Zaandijk
Dames (25 deelneemsters): 1. mevr G
d-> Jongv. Keulen, Zaandam; 2. Lies
Schipper, Wcstzaan; 3. J. Camminga,
Zaandam.
Paren (41 paren): 1 D. v d Woude en
T v d. Woude Dd Zaandijk; c. C. v d.
Wcude en Joh. v. d. Woude, Zaandijk;
3. A. N. Lamie en L. Schipper, Zaandijk-
Westzaan; 4. J. B. Rijks en echtgenoote,
Zaandam; 5. G. Dekker en A. Zwart
Bakker, Koog-Zaandijk
Schagerbrug Schoonrijden voor
paren: 1. de heer en mevr N. Hopman te
Schagerbrug; 2. de heer Ni Ligthart en
mej. C. Ligthart te Schagerbrug; 3. C.
Kuit en mej. G. Duin te Schagarbrug.
Hardrijden voor paren aan den stok:
1. Adriaan Ligthart en mej. N Kuit; 2.
A. van der Werff en mej. KI. Ligthart;
3. Andr. Ligthart en mej. Jacoba Wage
naar, all^n te Schagerbrug.
Hardprikken voor dames: 1. mevr. A.
BrakSchermer; 2. mevr T Broens—
Kooij; 3. mvr. R Noorman—Doll, allen
te Schagerbrug.
Egmond a d. Hoef: Alhier werd
een hardrijderij ten bate der werkloozen
gehouden. Er werd gereden in 3 groe
pen.
Groep I: 1. T Walta; 2. Jn Groot Kz
3 N. Burger Jnz.
Groep II: 1. G Zentveld; 2. H Schol
ten; 3. Ed. Groot Kz.
Groep III: 1 J. Kleverlaan Ez.; 2. J
Scholten Wz.; 3. A Wittebrood Jz.
Noordscharwoude: Op de ijs
baan te Oudkarspel werden wedstrijden
gehouden voor jongens en meisjes. De
uitslagen luiden:
Jongens 1415 jaar, 500 meter: 1. M.
Strijbis te Harenkarspel, 64 1/5 sec.; 2.
K. Heidsma te Noordscharwoude 65 1/5
sec 3. J. Kostelijk te Oudkarspel 68 3/5
sec.
Jongens 1617 jaar, 500 meter: 1. J.
Jansen te Oudkarspel 62 3/5 sec 2. M.
Strijbis te Harenkarspel 65 2/5 sec..;
GEOPEND VAN 10V.M.-5N.M. EN VAM 8N M.-10NJ4
SLUITING ZONDAG 5FEBR. 5u. MM.
W. de Graaf te Noordscharwoude 65 3/5
sec.
Jongens 1617 jaar, 1000 meter: 1. J.
Jansen te Oudkarspel, 2 min 15 sec.; 2.
M Strijbis te Harenkarspel, 2 minuten
15 4/5 sec.; 3. W. de Graaf te Noord
scharwoude, 2 min 17 2/5 sec 4 C. v d.
Abeeie te Noordscharwoude 2 minuten
20 sec 5 K Heidsma te Noordschar
woude 2 minuten 21 2/5 sec
Meisjes 1415 jaar: 1. N. Langedijk ie
Noordscharwoude 64 2/5 sec.; 2 W Mal-
lekote 72 sec.
Meisjes 16—17 jaar: 1. N Langedijk te
Noordscharwoude 78 4/5 sec 2. Tr.
Stoop te Harenkarspel 89 z/5 sec 3 G.
Mnlder te Oudkarspel 89 3/5 sef
De prijswinnaars jongens en meisjes
van 14—15 jaar werden ook toegelaten
voor de wedstrijd voor de oudere klassen.
Langereis: Te Langereis—Veen-
werden wedstrijden gehouden op het ijs.
De resultaten waren:
hariprikken voor heeren: 1 F Wits-
meer; 2. Arie Ham; 3. Anton Ham; 4.
F Broersma.
Sleeduwen voor paren: 1. P. Elzinga
er mej A Appel: 2. T Boersm\ er mej.
T Keizer; 3. Arie Ham en mevr. Davids;
4 G Rempt en mej N Bommezij; 5 K.
Hoogland en mevr. Witsmeer.
Broek op Langend ij k De ijs-
wedstrijden voor jongens en meisjes
hadden het volgende resultaat:
Stoelendans: 1 A. Hopman: 2. C de
Groot; 3 G lot;-4 J de Graaf.
Hardrijden: 1 L Glazenkas en J Slot;
2. R. Wagenaar en P. Kok; 3 A Pluy-
boer en J Vroegop.
OM DEN WESTFRIESCHEN
WISSELBEKER.
Maandag hadden op de Rijd te Nieuw»
Niedorp de wedstrijden plaats om den West
frieschen wisselbeker over 500 M., 1500 M.
en 3000 M. De heer N. Pronk, die in 1929
den wisselbeker had gewonnen, nam niet aan
de wedstrijden deel, aangezien deze rijder
door het rijden om geldprijzen voor het ama
teurisme verloren is gegaan Dit was zeer te
betreuren, daar Pronk bekend staat als een
uitstekend rijder, die op de wedstrijden een
hartig woordje kon meespreken.
Alhoewel het natuurlijk door den ingeval
len dooi geen ideaal winterweer was, zijn de
wedstrijden uitstekend geslaagd. Naar schat
ting bevonden zich een 2000 a 2500 perso
nen op de ijsbaan.
16 deelnemers namen aan den strijd deel.
De uitslag over 500 M. was als volgt: 1.
K. Schenk, Anna Paulowna, 50 3 2. W.
Keatman, Winkel 51.8; 3. H. Peereboom, N.
Niedorp, 56.2; 4. Sj. Westra, Warmenhuizen,
57.1; 5. P. Nielen, Krommenie, 57.1; 6. C.
Kos, Oukarspel, 57 2; 7. K. Kaan, Wieringer-
waard, 58; 3. A. Ligthart, Warmenhuizen,
59.8; 9. IJ. v. d. Heiden. Sloterdijk,
59.9; 10. K. Keetman,Winkel, 60.7; 11 D v.
d. Klooster, Kolhorn, 63.2; 12. H. Quant,
Warmenhuizen, 63.4; 13. G. Molenaar, War
menhuizen 63.5; 14. N. Feenstra, Amster
dam, 64.5; 15. P. D. Langedijk, Nrd. Schar-
woude, 64.7; 16. A. J. de Koning, Medem-
blik, 64.8.
Vooral de strijd tusschen Peereboom en Kos
was spannend en Peereboom wist Kos te ver
slaan wat hem nog nooit is gebeurd.
Op 15C0 Meter was de uitslag als volgt:
1. H. Keetman 2 min. 59 sec.; 2 K. Schenk
3.1.0; 3. K. Kaan 2.10.2; 4 C. Kos 3.11.0;
5. P. Nielen 3.12.9; 6. Sj. Westra 3.13.2; 7.
H. Peereboom 3.15.18. A Ligthart 3 16.8;
9. IJ. v. d. Heiden 3.17.8; 10 G. Molenaar
3.23.3; 11 K. Keetman 3.25.0; 12. D v. d
Klooster 3.25.2; 13. P. D Langedijk 3 28.3;
14. N. Feenstra 3.30.7; 15. H. Quant 3.33.3;
16. A. J. de Koning 3.39.3.
De strijd tusschen Nielen en Kos en van
Peereboom en Westra was buitengewoon vin
nig.
De strijd tusschen Schenk en Keetman was
geweldig. Steeds was Keetman iets voor, vlot
op de voet gevolgd door Schenk.
Ovëer 300 Meter was het resultaat als
volgt:
1. W. Keetman 6 min. 23 sec.: 2. K. Schenk
6.30.2; 3. K. Kaan 6.40 6; 4. C. Kos 6.40-7;
5. P. Nielen 6.42.4; 6. Sj. Westra 6.47.8; 7.
A. Ligthart 6.51.8; 8. IJ. v. d. Heiden 6.56.1
9. G. Molenaar 6.58.5; 10. H. Peereboom
11. D. v. d. Klooster 7.11.4; 12. K. Keetman
7.10.0; 13. P. D. Langedijk 7.12 5; 14 N.
Feenstra 7.13.8; 15. H. Quant 7.28 6; 16. A.
J. de Koning 7 40.3.
Op de 3003 Meter kregen we pracht-ritten
te zien. D? Koning had het ongeluk 2 maal
te vallen. K. Keetman en v. d. Klooster reden
steeds alle ritten gelijk op. v. d. Klooster
bleek in de eindspurt de meerdere te zijn.
Evenzoo ging het met v. d. Heiden en Mo'e-
naar.
Peereboom kon het langen tegen Ligt
hart bolwerken maar moest hem ten slotten
los laten. Nielen en Westra reden beiden zeer
gemakkelijk. Een prachtige strijd ontspon zich
tusschen deze twee, ze waren beiden aan el
kaar newaagd.