DE AUTOTENTOONSTELLING IE AMSTERDAM. SPORT EN WEDSTRIJDEN. Wedstrijden, terwijl het dooide. Een recordaantal inzendingen motorrijwielen. Geweldige vooruitgang der bedrijfscarrosserieën. Dieselmotoren. W. KEETMAN wint den Westfrieschen Wisselbaker. Provinciale kampioenschappen. HET EINDE. .„MOTORRUWIEL Tentoonstelling AMSTERDAM 27JANl'ARI- 5 FEBRUARI. traal Bureau voortdurend staat en altijd ge staan heeft op^ het standpunt, dat samenwer- ïing nvet de Standsorganisaties noodzakelijk Ook over op deze vergadering aan de orde zrnde punten zal het Centraal Bureau dan ook zonder twijfel overleg plegen met die oraan'saties. alvorens ze bij de regeering voor te dragen. Tenslotte werden met algemeene stemmen voorstelen van het bestuur, zooals ze door (Jen* voorzitter nader waren toegelicht aan genomen- EGMONDBINNEN. L. T. B. Donderdagavond vergaderde de afd tuinders van den L. T. B. Biide opening sprak voorzitter Klaver de hoop uit, dat 1933 voer de tuinders een beter jaar moge zijn dan het voorgaande. Ge vraagd werd hoeveel leden zich zouden wil- Ten aansluiten bij een cutsus voor sociale ontwikkeling. Niemand gaf zich echter op. Het stuk, dat mede namens de afd. aan prov. Staten was gezonden inzake watenvin ning in de duinen, werd voorgelezen. Het haf wel niet het gewenschte gevolg ehad, maar mede daardoor waren er toch gunsti ger perspectieven geopend. De heer Liefting stelde in verband daar mede de vraag of er niet op aangedrongen Ton worden, da bij de werkzaamheden in de duinen zooveel mogelijk Egmonders werden 'genomen. Nog werd medegedeeld het reeds vroeger ^gepubliceerde bericht van een renteloos voor schot van de gemeente maximaal groot \j 1500 voor den aankoop van stroo, kunst mest en pootaardappelen, en het antwoord van het gemeentebestuur op een verzoek om de wielrijders niet tee noodzaken alleen op de rijwielpaden te rijden. Zoo een desbetref fende bepaling door Ged. Staten gemaakt zou worden, werd althans in den eersten tijd een soepele toer.assing in het vooruitzicht gesteld. De heer Ary legde rekening en verant woording af. Ontvangen was 10644,77 uitgegeven 10641,08. Saldo 3.89 waar bij later nog 25 kwam. De controlecom missie had alles in orde bevonden. Als bestuursleden werden herkozen de heeren C. Ary en D. Schuit. Het jaarverslag van den secretaris was keurig in orde en verwierf applaus. Hierna was het woord aan den heer Schuit, veilingmeester te Heiloo Deze zette tn dui delijke woorden de beteekenis en de werking van het In- en Verkoopbureau uiteen, waar voor de provincie f 100.000 had beschikbaar gesteld. Vastgesteld zijn daarbij minimum prijzen. De veilingen die daarbij aansluiten, zullen een vari de opbrengsten moeten storten in een zelf te behecren fonds. Daarna werd de Rijkstuinbouwsteunwet besproken. Daarvoor was door den minister f 5.000.000 beschikbaar gesteld en waren er richtprijzen vastgesteld. Ook dit onderwerp werd zeer duidelijk door den spreker ver klaard. Nog enkele vragen werden gesteld en op even klare wijze beantwoord. De geestelijke adviseur hield een krachtige improvisatie over de noodzakelijkheid van georganiseerd zijn. Ook de heer Zuurbier zou ieder propagan dist wilien zien. Vervolgens had de verloting plaats van een 6-tal prijzen onder de aanwezigen. De afd. verklaarde zich vóór aansluiting bij het In- en Verkoopbureau. II. Na onze vluchtige beschouwing van giste ren over de vierwielige benzinevehikels, dient er thans iets te volgen over de tweewielige, en hef eerste dat bijzonder de aandacht trekt, is da' er zoo enorm veel rijwielen met hulpmotor aanwezig zijn. De tijd is voorbij, dat de „plof fietsjes" min of meer spottend of mede'ij den d aangestaard werden en zij hebben zich, dank zij hun betrouwbaarheid en capaciteiten een blijvende plaats onder de mo+oryon veroverd Hulpmotoren. Verheugend is het, dat veel Nederlandsche rijwielfabrieken exposeeren en dat 2taktmo- tortj'es met wereldreputatie als de Sacks en de V'lliers ingebouwd worden. Om. ziin aan wezig Simplex, Burgers E.N.R., Junckers Gazelle. Al deze fietsies zien er prettig uh bezie eens de goed uitgeveerde voorvorken. de veel verzwaarde frames en dergelijke on- derdeelen. Het is de moeite waard de in wer king zijnde „doorgesneden" motor te bekij ken, let op de erg kleine inhoud van het buisje, dat cylinder heet, op den minusculen weg die het miniatuurzuigertje heeft te maken, en sta verbaasd over de moderne techniek, die het dergelijke lilliputters mogelijk maakt zulke prestat es zonder opgeven te leveren. De zoo geroemde electrische fiets hebben we niet kunnen ontdekken, ever het plempen is het enthousiasme voor deze creatie niet groot, en werot hii. die iets wil hebben dat niet direct een volwassen motorrijwiel is, zich liever op de hierboven genoemde rijwie len En dan is verder de autoshow omzoomd met stands die de laatste modellen van de meest bekende motormerken den volke ver- toonen Over het algemeen is de geheele op vatting niet veel veranderd, er zijn enkele modellen bijgekomen, de finish is iets geraffi neerder (toont Evsink, ons nationale product niet een motor waar een electrische starter op gemonteerd is?), maar voor den niet geheel ^°°r 100 technischen beschouwer is zoo neel veel ingrijpend nieuws niet op te merken 244 K.M. per uur. Een groote belangstelling bestaat er voor ne B.M.W.-machine, waarop de wereldrecord- kouder Ernst Henne zijn duivelschen snel heid heeft gereden De aanblik van het •nachien is nogal teleurstellend. De heele .^ak is in gestroomlijnde platen opgeborgen, a'jeen de beide cylinders aan den onderkant 2']n zichtbaar. Verder zijn er natuurlijk een k'ein zadel, een tank, die geheel met leeren kussens is bekleed (om den rijder gelegenheid 'e geven plat op de tank te liggen) en een jsort geheel naar beneden gebogen stuur me1 handvaten en manetten. De indruk, die men beid mac*"ne krijgt' 's n'e* d'e van sne' Een nieuwe Indian. E>e talrijke Indianfamilie heeft er een paar /°!r'jes biigekregen, in de eerste plaats de ,n. PonY en dan rfog de Monomane, die «»Hik alleen een zwaardere motor in het- 'töe poneyframe herbergt. Het zijn interes- n f motoren, die erg snel en zeer zuinig ften zijn. «Drv 's n'et doenlijk a"e motorstands te be vind e'k mo,orenthousiast kan zijn merken Popf11 en bewonderen en het is daarom wel Waa ^ve' *e staPPcn in de groote nevenzaal, r de bedrijfsauto's plaats gevonden heb Schitterende carrosseriën der be- driifsauto's. de ia ^ewe'dige vlucht, die het autotransport PassetSte 'aren ?enomen heeft, zoowel voor duidpr'urs" ?'s S°ederenvervoer, wordt zeer Wat hi gedemo"streerd op deze expositie zoo af, zoo keurig Hvt aan» i voor stuk rijdende salonnen zijn gezien de ,pthP0Sarten is zeer Ultgebreid, eu' jaren is cflni®che vooruitgang der laatste brek Fn J. aaP 'nferessant nieuws geen ge- Ue onder h" ons direct al goed, als ^'kmaarsclf hZ?0--^" der £r00ten ook een gc-ed f'r-bnr ontdekken, dat een zeer "r slaat, n 1. de d'e een trat'!^3'"'6'4 Almaar, Tienenwal. aan te konrf ir..^*-o0Seert' welke in eiken stand is, voor een nuttigen last van maar even 6 ton. Het chassis is van geperst staal en geheel electrisch gelascht, met auto matische kogelkoppeling, die berekend is op een trek van 25 ton. Deze trailer ziet er oer degelijk uit en zal wel opgemerkt worden. Verder is er natuurlijk een keurcollectie van de meest uiteenloopende typen aanwezig en zijn er verschillende giganten, die niet zullen nalaten indruk te maken. Zoo wordt geëxpo seerd een enorme bus, trailer, ingericht voor 54 personen, die er zoo keurig en zoo be trouwbaar uitziet, dat men zich wel afvraagt, wat het volgend jaar weer zal moeten bren gen. Wij bedoelen de Floating Pullman, een product van de firma A. Beers te den Haag. De totale lengte van tractor en trailer is 14 meter, de carrosserie is zeer mooi gestroom lijnd, er zijn 6 deuren voor passagiers. Deze wagen wordt getrokken door een 6 cylinder motor met 104 P.K. motor. Dit is een uit velen, er zijn uniek mooie staaltjes van koetswerk en carrosseriebouw. Nederlandsch fabrikaat. De geweldige chassis zijn inderdaad voor iedereen, die ook maar een greintje gevoel heeft voor „la belle mechanique'' een be schouwing ten volle waard! Prachtige con structieve kwaliteiten, robuste chassis in hun geheel maken een imposanten indruk op de toeschouwers. Zeer belangwekkend is onge twijfeld ook de wetenschap, dat de meeste der kloeke comfortabele carrosserieën in ons land gefabriceerd worden! En dan is het voor het publiek toch zeker ook interessant te zien, welke mogelijkheden er thans geboden worden op het gebied van autobussen, het terecht zoo populaire middel van vervoer! Ruimte, comfort, snelheid en de betrouwbaar heid als van een goed Zwitsersch uurwerk, daar moet de dagelijksche gebruiker van de autobus op kunnen rekenen en hij zal zeker heid verkrijgen omtrent al zijn verlangens, wanneer hij in de groote bijzaal, waar de meeste bedrijfswagens geëxposeerd zijn, eens rustig een kijkje gaat nemen. Ruime, groote wagens voor lange afstan den, kleinere, maar toch uiterst comfortabel ingerichte snelle bussen voor de regelmatige diensten op drukke, kortere trajecten, dit alles valt in velerlei vorm te zien en is voor den tegenwoordigen mensch, die zoo gesteld en vaak geheel aangewezen is op betrouwbare autobussen, zeker de moeite waard. Bootmotoren. Verder worden nog verschillende bootmoto ren tentoongesteld, o.a. Johnson, Snel en van Tubergen, Rotbard. De Diesel-motor. Wanneer men vraagt wat ter R.A.I.-exposi- tie het meest markante is bij de personenwa gens, dan zal het antwoord ongetwijfeld lei den in de richting van den lichten wagen. Zoo is er ook in de afdeeling der bedrijfswa gens een sterk toenemend feit waar te*nemen, nJ. de vlucht, die de Diesel-motor neemt. Het principe Diesel leidt als van zelf tot deze groote vlucht. Op de allereerste plaats is als brandstof niet noodig de betrekkelijk zeer dure en in ieder geval zeer explosieve benzine, doch de niet zoo licht ontvlambare ruwe olie, die het groote voordeel heeft van zeer lagen aanschaffingsprijs. In de motoren zelf is de vrij ingewikkelde electrische instal latie overbodig geworden, omdat de vloeistof onder hooge compressie zonder electrische ontsteking tot explosie overgaat. In den loop der jaren hadden de constructeurs met groote moeilijkheden te kampen in verband met den juisten vorm der verbrandingskamer, maar deze moeilijkheden, die geruimen tijd een rem waren op den Diesel-motor zijn de construc teurs ruimschoots te boven en toen men in den loop der laatste jaren erin kon slagen het gewicht der Dieselmotoren j>er P.K. aan zienlijk te verminderen, toen was het pleit voor den Diesel-motor feitelijk geheel be slecht. En in gunstigen zin! Had zich in de scheepvaart reeds eerder de Diesel een enorm groote plaats veroverd, in de luchtvaart worden eveneens reeds ernstige pogingen gedaan oin van de voordeelen. welke de Diesel biedt gebruik te maken. Die pogingen hoezeer men ervan overtuigd kan zijn, dat zij ih de toekomst op een zeker succes kunnen rekenen zijn echter nog van min of meer schuchteren aard. Geheel anders is het bij de toepassing van den Diesel-motor voor het gebruik van vracht wagens. Hier is het succes niet minder dan onmiskenbaar. De voordeelen van groote zuinigheid in brandstofgebruik, van minder brandgevaar, om van andere voordeelen nog niet te spreken zijn zóó belangrijk, dat de constructeurs zich met de grootste energie zijn gaan bezighouden met de bestudeering van dit vraagstuk en met succes. De voor uitgang is wel zeer duidelijk merkbaar als men de moeite neemt een vergelijking te trek ken tusschen de Diesel's die op de vorige R.A.I.-tentoonstelling te zien waren en die. welke op de show van dit jaar geëxposeerd zijn. In 1931 waren 5 merken Diesel-motorer. aanwezig, n.1. Krupp, M.A.N., Mercedes, Saurer en Benz, thans is dit aantal meer dan verdubbeld en zijn niet minder dan 11 merken op de R.A.I. tentoongesteld, n.1. Volvo, Peugeot, Büssing-N.A.G., Krupp-Junkers, Minerva, Saurer, Renault, Kromhout- Gardner, Mercedes-Benz, Magirus en M A. N., die in totaal niet minder dan 25 stuks in zonden. Een buitengewone vooruitgang inderdaad en des te meer verblijdend, waar onze Neder landsche Kromhout-fabriek met 5 exemplaren zoo glansrijk voor den dag komt! Werkelijk, de bedrijfswagenhal is ten volle de belangstelling waard van het „leeken- publiek", dat een klein beetje oog heeft voor de technische zijde van den automobiel Bovendien: een groot profeet behoeft men niet te wezen om te kunnen voorspellen, dat bir.nen afzienbaren tijd de Diesel-motor epn belangrijke plaats zal hebben in het chassis van den personenwagen. Accessoires. Het onderwerp accessoires is nog lang niet uitgeput. Er zijn op de R.A.I. zoo ontzaglijk veel aanwezig, in zoo'n 'erscheidenheid. dat het den bezoeker wel heel moeilijk zal vallen om niet met een of meer „handigheidjes" voor zijn auto huiswaarts te keeren. Olie. Nog maar net binnen, of U wordt al pret tig gestemd door het vriendelijke Beverol meisje, dat U direct diverse smeertabellen in de handen stopt. Over smeertabellen gespro ken, gaat vooral eens kijken naar de stand van de Renault-olie, waar onze stadgenoot, de heer van Dijk, den scepter zwaait. Behalve dat U daar een ongeveer 2 meter hoogen cylinder met zuiger ziet werken, zal men U ook gaarne alle mogelijke verhalen doen over de nieuwe olie, die wonderen doet en U een handig boekje in handen stoppen, waarin U met een oogopslag voor elke 500 K.M. kunt naslaan wat er aan den wagen nu weer een goede beurt moet hebben. Bovendien kunt U zeer makkelijk noteeren of die smering al dan niet reeds verricht is, en het helpt zeer prac- tisch den levensduur van den auto vergroo- ten. Ook zijn er nog stands van Castrol, Tulsa, Valvoline, enz. enz. Richtingwijzers. Op dit gebied zijn er steeds nieuwtjes, we zijn nu al zoover aat de automatische te be werkelijk zijn en ere zijn er dus geconstrueerd die zco volautomatisch werken, dat ze met het j stuur meeloopen. Als de volant een bepaald aantal graden naar links of rechts gedraaid wordt, slaat de betreffende wijzer uit, om weer terug te vallen als het stuur weer bin nen den sector is teruggedraaid. Ook zijn er keurige bagagekoffers, met ingebouwde wij- j zers, zoodat ze van den achterkant erg dui- 1 delijk zijn. Lampen en schijnwerpers. Ook deze materie wordt hoe langer hoe uit gebreider en volmaakter. Een keur van soorten is aanwezig, mistlampen, looplam pen, die magnetisch zijn en dus op elk deel van den wagen blijven zitten, geraffineerd? combinaties van achterlicht, stoplicht e:i schijnwerper voor achteruitrijden zijn in één keurige lamp vereenigd. Mascottes. Belangstelling verdienen de glazen mas cottes van Leerdam, al dan niet verlicht, de mooie verchroomnikkelde modellen, verkrijg baar in vele attractieve vormen. Er is b.v. een sierlijk vogeltje met gespreide vleugels. Stevig van complexie, is de groote verrassing, dat, als de wagen gaat rijden, onze vriend erg elegant met zijn vleugels gaat fladderen, en er pas mee ophoudt als de baas achter bet stuut een eind aan zijn rijden maakt. Voor fanatie kelingen om van te watertanden, alleen zou den we ons best kunnen voorstellen, dat he' verschillende inzittenden lichtelijk draaierig of zeeziek zal maken. Enfin, over smaken valt nu eenmaal niet te twisten. Een bezwaar heeft een expositie als de R A.I.: Er is zoo onnoemlijk veel, dat men gevaar loopt door de vele boomen het bosch niet meer te zien. Het is ten eenen male onmogelijk alles aan een grondige inspectie te onderwerpen, en het is dan wel gelukkig dat elke bezoeker zich slechts voor enkele af- deelingen der show zal interesseeren. Voor we dit zeer vluchtige overzicht eindi gen, willen we nog even v ijzen op een keur collectie driewielers en carriers, die te kust en te keur tot koojjen lokken en wel bewezen heb ben in de moderne eisch van betrouwbaarheid en snelheid mee te kunnen loopen. 't Is mis. De dooi is (hans voor goed inge vallen en heeft een langdurigen en heftigen aanval gedaan op de ijskoning. En deze laat ste heeft verloren Gisteren den geheelen dag dooide het eenige graden. En toen de avond viel begon het te motregenen. Dat beteekende het einde van de vorst. En gelukkig! ook het einde van de sneeuwmassa. Zoodat wij van morgen weer schoone straten zagen in plaats van de grauwe sneeuwmassa. Het wintertje heeft dus niet lang geduurd, maar toch nog net lang genoeg, om er van te kunnen profiteeren. Er zijn honderden wed strijden gehouden, er zijn tal van tochten ge maakt. En nu mogen er een aantal plannen in duigen gevallen zijn, wedstrijden afgelast zijn, een feit is, dat geheel Nederland geprofi teerd kan hebben van de nationale sport bij uitnemendheid Wij hebben weer een kampioen in het hard rijden, wij hebben weer eenige provinciale kampioenen in het hardrijden; de titels in het schoonrijden zijn verreden; wisselbekers zijn in andere handen overgegaan; kortom, er is de laatste week zeer veel van het ijs geprofi teerd. Beroepsrijders hebben honderden guldens kunnen verdienen. Zij hebben vooral in Fries land en Groningen om flink prijzen gereden en kunnen dus .en extraatje aan den kant leggen. En nu is het misschien waar, dat de prijzen iets kleiner zijn geworden, dan andere jaren, er is geld verdiend. Er zullen wel eenige rijders zijn, die elk zoo'n 500 a 600 gulden verdiend hebben en dat sommetje is voora! in dezen tijd zeer welkom. Doch niet alleen de beroepsrijders maakten goede zaken. Er zijn er duizenden anderen, die in dit wintertje gelegenheid kregen een loon te verdienen. Men denke maar eens aan de vele baanvegers, aan de bureaulisten, aan de tenthouders, aan de schaatsenfabrikanten, wier personeel plotseling onder hoogdruk kon werken! Men ^enke aan hen, die schaat sen verkochten, die de ijzers konden slijpen; aan de schoenmakers, die voor het leerwerk zorgden. Men denke aan de caféhouders, die hun zaak bij de ijsbaan hebben, aan de auto busondernemers, die schaatsenrijders naar de banen brachten, enz., enz. Zoodat duizenden aan dezen winter ten minste nog iets verdiend hebben. Er is natuurlijk ook een keerzijde van de medaille, doch deze zullen we hier niet be- spreken, al weten we heel goed, dat koude ook ellende met zich meebrengt. En daarom is het wellicht maar goed, dat deze vorst periode niet langer geduurd heeft. Het einde is er. Het is voor onze rubriek wellicht vandaag ook het slot. Hieronder zul len we natuur'ijk nog diverse uitslagen van gehouden wedstrijden kunnen vermelden, doch morgen zal alles wel afgeloopen zijn Dan mag er misschien nog een kleine be schouwing over alles volgen, maar verder zul'en we zeker niet komen. En onze ijsru- briek sluiten tot het volgende seizoen! WEDSTRIJDUITSLAGEN. De volgende wedstrijdresultaten kun nen nog genoteerd worden: Anna Paulowna: Hardrijderij yoor vrouwen, 1, G. Woudstra, Doniaga; 2. Altena de Boer, Boornbergum; 3. C. Huitema, Workum; 4. H. v. d. Meer, Tjum; 5 F. de Jong, Vollega; 6. B Veen- straDe Boer, Boornbergum. Sehagen Hardrijderij voor man nen (afvalwedstrijd). Aantal deelnemers 27. 1. N. Pronk, Warmenhuizen; 2 Jb Kos Oudkarspel; 3. W. v d. Oord, Bar- singerhorn; 4. J. Mulder, Oudkarspel Zondag werden te Hoorn wedstrij den gehouden in hardrijden op schaat sen De uitslag was: 1. J Jettem te Me- demblik; 2. C. Houten, Ursem; 3. A. Kaptein te Blokker. SCHOONRIJDEN IN DE ZAAN STREEK. Te Zaandam heeft Zaterdagmiddag een wedstrijd plaats gehad in 't schoon rijden om het kampioenschap van de Zaanstreek, welke uitgeschreven was door de „de Zaanlander". De uitslag luidt als volgt: Heeren (57 deelnemers): 1. D. v d Woude, Zaandijk, die ook het vorige jaar het kampioenschap behaalde; 2. P. Lubbes. Zaandam; 3. A. N. Lamie, Zaa i- dijk4. C. v. d Woude, Zaandijk Dames (25 deelneemsters): 1. mevr G d-> Jongv. Keulen, Zaandam; 2. Lies Schipper, Wcstzaan; 3. J. Camminga, Zaandam. Paren (41 paren): 1 D. v d Woude en T v d. Woude Dd Zaandijk; c. C. v d. Wcude en Joh. v. d. Woude, Zaandijk; 3. A. N. Lamie en L. Schipper, Zaandijk- Westzaan; 4. J. B. Rijks en echtgenoote, Zaandam; 5. G. Dekker en A. Zwart Bakker, Koog-Zaandijk Schagerbrug Schoonrijden voor paren: 1. de heer en mevr N. Hopman te Schagerbrug; 2. de heer Ni Ligthart en mej. C. Ligthart te Schagerbrug; 3. C. Kuit en mej. G. Duin te Schagarbrug. Hardrijden voor paren aan den stok: 1. Adriaan Ligthart en mej. N Kuit; 2. A. van der Werff en mej. KI. Ligthart; 3. Andr. Ligthart en mej. Jacoba Wage naar, all^n te Schagerbrug. Hardprikken voor dames: 1. mevr. A. BrakSchermer; 2. mevr T Broens— Kooij; 3. mvr. R Noorman—Doll, allen te Schagerbrug. Egmond a d. Hoef: Alhier werd een hardrijderij ten bate der werkloozen gehouden. Er werd gereden in 3 groe pen. Groep I: 1. T Walta; 2. Jn Groot Kz 3 N. Burger Jnz. Groep II: 1. G Zentveld; 2. H Schol ten; 3. Ed. Groot Kz. Groep III: 1 J. Kleverlaan Ez.; 2. J Scholten Wz.; 3. A Wittebrood Jz. Noordscharwoude: Op de ijs baan te Oudkarspel werden wedstrijden gehouden voor jongens en meisjes. De uitslagen luiden: Jongens 1415 jaar, 500 meter: 1. M. Strijbis te Harenkarspel, 64 1/5 sec.; 2. K. Heidsma te Noordscharwoude 65 1/5 sec 3. J. Kostelijk te Oudkarspel 68 3/5 sec. Jongens 1617 jaar, 500 meter: 1. J. Jansen te Oudkarspel 62 3/5 sec 2. M. Strijbis te Harenkarspel 65 2/5 sec..; GEOPEND VAN 10V.M.-5N.M. EN VAM 8N M.-10NJ4 SLUITING ZONDAG 5FEBR. 5u. MM. W. de Graaf te Noordscharwoude 65 3/5 sec. Jongens 1617 jaar, 1000 meter: 1. J. Jansen te Oudkarspel, 2 min 15 sec.; 2. M Strijbis te Harenkarspel, 2 minuten 15 4/5 sec.; 3. W. de Graaf te Noord scharwoude, 2 min 17 2/5 sec 4 C. v d. Abeeie te Noordscharwoude 2 minuten 20 sec 5 K Heidsma te Noordschar woude 2 minuten 21 2/5 sec Meisjes 1415 jaar: 1. N. Langedijk ie Noordscharwoude 64 2/5 sec.; 2 W Mal- lekote 72 sec. Meisjes 16—17 jaar: 1. N Langedijk te Noordscharwoude 78 4/5 sec 2. Tr. Stoop te Harenkarspel 89 z/5 sec 3 G. Mnlder te Oudkarspel 89 3/5 sef De prijswinnaars jongens en meisjes van 14—15 jaar werden ook toegelaten voor de wedstrijd voor de oudere klassen. Langereis: Te Langereis—Veen- werden wedstrijden gehouden op het ijs. De resultaten waren: hariprikken voor heeren: 1 F Wits- meer; 2. Arie Ham; 3. Anton Ham; 4. F Broersma. Sleeduwen voor paren: 1. P. Elzinga er mej A Appel: 2. T Boersm\ er mej. T Keizer; 3. Arie Ham en mevr. Davids; 4 G Rempt en mej N Bommezij; 5 K. Hoogland en mevr. Witsmeer. Broek op Langend ij k De ijs- wedstrijden voor jongens en meisjes hadden het volgende resultaat: Stoelendans: 1 A. Hopman: 2. C de Groot; 3 G lot;-4 J de Graaf. Hardrijden: 1 L Glazenkas en J Slot; 2. R. Wagenaar en P. Kok; 3 A Pluy- boer en J Vroegop. OM DEN WESTFRIESCHEN WISSELBEKER. Maandag hadden op de Rijd te Nieuw» Niedorp de wedstrijden plaats om den West frieschen wisselbeker over 500 M., 1500 M. en 3000 M. De heer N. Pronk, die in 1929 den wisselbeker had gewonnen, nam niet aan de wedstrijden deel, aangezien deze rijder door het rijden om geldprijzen voor het ama teurisme verloren is gegaan Dit was zeer te betreuren, daar Pronk bekend staat als een uitstekend rijder, die op de wedstrijden een hartig woordje kon meespreken. Alhoewel het natuurlijk door den ingeval len dooi geen ideaal winterweer was, zijn de wedstrijden uitstekend geslaagd. Naar schat ting bevonden zich een 2000 a 2500 perso nen op de ijsbaan. 16 deelnemers namen aan den strijd deel. De uitslag over 500 M. was als volgt: 1. K. Schenk, Anna Paulowna, 50 3 2. W. Keatman, Winkel 51.8; 3. H. Peereboom, N. Niedorp, 56.2; 4. Sj. Westra, Warmenhuizen, 57.1; 5. P. Nielen, Krommenie, 57.1; 6. C. Kos, Oukarspel, 57 2; 7. K. Kaan, Wieringer- waard, 58; 3. A. Ligthart, Warmenhuizen, 59.8; 9. IJ. v. d. Heiden. Sloterdijk, 59.9; 10. K. Keetman,Winkel, 60.7; 11 D v. d. Klooster, Kolhorn, 63.2; 12. H. Quant, Warmenhuizen, 63.4; 13. G. Molenaar, War menhuizen 63.5; 14. N. Feenstra, Amster dam, 64.5; 15. P. D. Langedijk, Nrd. Schar- woude, 64.7; 16. A. J. de Koning, Medem- blik, 64.8. Vooral de strijd tusschen Peereboom en Kos was spannend en Peereboom wist Kos te ver slaan wat hem nog nooit is gebeurd. Op 15C0 Meter was de uitslag als volgt: 1. H. Keetman 2 min. 59 sec.; 2 K. Schenk 3.1.0; 3. K. Kaan 2.10.2; 4 C. Kos 3.11.0; 5. P. Nielen 3.12.9; 6. Sj. Westra 3.13.2; 7. H. Peereboom 3.15.18. A Ligthart 3 16.8; 9. IJ. v. d. Heiden 3.17.8; 10 G. Molenaar 3.23.3; 11 K. Keetman 3.25.0; 12. D v. d Klooster 3.25.2; 13. P. D Langedijk 3 28.3; 14. N. Feenstra 3.30.7; 15. H. Quant 3.33.3; 16. A. J. de Koning 3.39.3. De strijd tusschen Nielen en Kos en van Peereboom en Westra was buitengewoon vin nig. De strijd tusschen Schenk en Keetman was geweldig. Steeds was Keetman iets voor, vlot op de voet gevolgd door Schenk. Ovëer 300 Meter was het resultaat als volgt: 1. W. Keetman 6 min. 23 sec.: 2. K. Schenk 6.30.2; 3. K. Kaan 6.40 6; 4. C. Kos 6.40-7; 5. P. Nielen 6.42.4; 6. Sj. Westra 6.47.8; 7. A. Ligthart 6.51.8; 8. IJ. v. d. Heiden 6.56.1 9. G. Molenaar 6.58.5; 10. H. Peereboom 11. D. v. d. Klooster 7.11.4; 12. K. Keetman 7.10.0; 13. P. D. Langedijk 7.12 5; 14 N. Feenstra 7.13.8; 15. H. Quant 7.28 6; 16. A. J. de Koning 7 40.3. Op de 3003 Meter kregen we pracht-ritten te zien. D? Koning had het ongeluk 2 maal te vallen. K. Keetman en v. d. Klooster reden steeds alle ritten gelijk op. v. d. Klooster bleek in de eindspurt de meerdere te zijn. Evenzoo ging het met v. d. Heiden en Mo'e- naar. Peereboom kon het langen tegen Ligt hart bolwerken maar moest hem ten slotten los laten. Nielen en Westra reden beiden zeer gemakkelijk. Een prachtige strijd ontspon zich tusschen deze twee, ze waren beiden aan el kaar newaagd.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1933 | | pagina 7