C.£Je£i//e
ZOEKPLAATJE.
EEN ZONNETJE.
Ingekomen personen.
P. J- Kossen en echtgenoote. geen, van Alk
maar. H. Hielkema en gezin, geen, van
Haskerland (Joure). A. van der Gulik en
gezin. R K., van Heerhugowaard. F. J. M.
van den Hurk, R.K., van Dongen. O.
Blaakman en echlgenoote. geen, van Heem
stede. Jac. Speur en gezin. N.H., van Alk
maarMej. F. A. Coppens. R.K., van 's-Gra-
venhage. J. Schuijt. R K., van Zaandam.
A. J. de Vos Burchart en gezin, geen, van
Rotterdam. J. Kieft en gezin, geen van
Wtrvershoof. J. Haazelager en gezin,
R K.. xan Wieringen. J. Barendsen en echt
genoote, R.K., van Alphen a. d Rijn. P.
Zaander N.Hvan Wieringerwaard S.
J. Stetnvoorden en gezin, R.K.. van Laren
(N -H j. W. Balder. R.K.. van Alkmaar.
Vertrokken personen.
Brieven uit de Hoofdstad
Raadsel Hoekse
VOOR DB KLEINTJES.
iioooste van 2.50 per werklooze op grond
der'circulaire van 15 Dec 1932, van het na
tionaal crisiscomité voor extra-hulp aan
werkloozen.
voorzitter deed mededeeling van het
geen reeds door het plaatselijk crisiscomité
fc gedaan. Spr. was de burgerij voor de ga
ven hiervoor beschikbaar gesteld, dankbaar,
winnercfc aan den nood welke steeds meer
c,ijgt en zaide dat er vee1 noodig is voor
riekking *n onderkleeding, waarvoor B. en W
dan ook met vrijmoedigheid in dezen tot den
rand komen.
De heer v. d. Molen vroeg of 't bedrag in
eens aan de werkloozen meet uitgekeerd.
De voorzitter antwoordde, dat dit in na-
tura geschiedt, terwijl de bijdrage in twee
gedeelten wordt verstrekt door het nat. cri
siscomité. daar de regeering eenzelfde be
drag beschikbaar stelt aan het nat. comité.
De heer Kansen vroeg naar de mogelijkheid
om bij eventueele gladheid zand te strooien
aan weerskanten van den weg.
De voorzitter was van meening dat men
„jet te klagen had. Terwijl er 2 redenen zijn
We'Ve bezwaar opleveren.
Ten le moet zuinig gedaan worden met de
fir.anciën en ten 2e is er wat moois in voor de
jeugd welke zich vermaken kan. Om deze re
denen heeft het dagelijksch bestuur geen vrij
moedigheid het te doen.
Wethouder Ooievaar zeide dat de heer
Kansen geen begrip heeft van de kosten wel-
ip daaraan verbonden zijn.
De voorzitter zegde toe bii nadere gelegen
heid mede te deelen wat het kost.
Hierna s'uiting.
faouiHcioal 7Ueuws
BERGEN.
De Berger Revue en Operette Club, direc
teur de heer Joh. Gerritsen voert 5 en 12 Fe
bruari in de Rustende Jager de bekende ope-
rette'"„De Klokken van Corneville" van R
P.anquette op. Tijdens het bloemencorso
.toonde de club reeds eenige van de schitte
rende costumes die in deze operette voorko
men.
Bij de opvoering van vorige onerettes be
wees de B. R. en O. C. over goede krachten
te beschikken. Dat de club het heeft aange
durfd deze kostbare operette in Bergen te
brengen getuigt van levenskracht en is ook
mede mogelijk geworden door het geld, dat
verkregen werd door de ba's-chamnêtres, die
de club in het vorige seizoen met zooveel
succes in den tuin van „De Rustende Jager"
organiseerde.
De regie van de operette is ook ditmaal in
handen van den heer R Vóórhaar.
HEILOO.
Landelijke Rijvereeniging.
De Landelijke Rijvereeniging Heiloo en
0'Tistreken, hield Donderdagavond jaarver
gadering in De Rustende Jager.
De voorzitter Jhr. H. van Foreest ooende
kïtte allen welkom en sprak zijn genoegen
ui1 over de groote opkomst.
De heer P. Bakker bracht een keurig ver
zorgd verslag van het eerste lustrum der Ver
eeniging en een jaarverslag. De heer Spaan
bracht verslag uit namens de rekeningcom
missie en verklaarde alles in orde te hebben
bevonden. De heer Kamer deed rekening en
verantwoording. De ontvangsten waren
1728.57, uitgaven 1400.94, saldo
327.63. Er moet echter nog een aflossing
op de aandeelen plaats hebben van 100.—
doch daartegen staat gelijk nog een vorde
ring open van 3 jaar geleden van de Christe
lijke Oranjevereniging te Alkmaar. De be
zittingen der vereeniging zijn geschat op
792.62. Een verslag van de werkzaamheden
werd voorgelezen, waaruit bleek dat de Rij
vereeniging menigmaal lauweren behaald en
vele feesteleijkheden opluisterde. De voorzitter
deed een beroep op alle leden o mhet ledental
te versterken. Vooral de heerenafdeeling heeft
versterking noodig. Tegelijk zeide spreker,
wil ik releveeren, dat ook ons bestuurslid en
beste rijder, de heer J. Klerk onze gelederen
gaat verlaten. Met bijzonderen dank wilde
wilde voorzitter zeggen dat hij vanaf de op
richting de kleuren van onze vereeniging
heeft gediend en verdedigd (applaus).
Bestuursverkiezing. De aftredende heeren
Jhr. H. van Foreest en P. Bakker werden bij
acclamatie herkozen. Minder gemakkelijk
ging het om de vervulling van de vacature
Klerk. De instructeur stelde een der dames
voijr. Na een 4-tal stemmingen werd gekozen
Méj. Chatr. Muijs Kdr. Tot afgevaardigde
naar de vergadering te Utrecht werden be
noemd de heeren P. Bakker, C. Muijs Jzn. en
C Muijs Krn. De voorzitter (die deel uit
maakt van de fin. commissie) ging op eigen
gelegenheid heen De behandeling agenda
van de algemeene vergadering werd bespro
ken. Niemand had bezwaar tegen het voor
stel van de Federatie Alkmaar, dat een fede
ratie zal bestaan uit minstens 5 aangesloten
yereenigingen. De verhooging van contribu
tie (afdracht hoofdbestuur) met een verhoo
ging van 0.25 per lid en per jaar werd
eerst bestreden, doch later goedgekeurd.
Een bezoek aan Winterswijk. De voorzitter
2eide, dat we het vorig jaar bezoek hadden
van Winterswijk. Nu moeten we een tegenbe
zoek brengen. De voorzitter gevoelde veel er
toor om er te paard heen te gaan en per trein
Leru£- De heenrit duurt 3 dagen en men zal
Vp- 'nroePen van zustervereeniginger.
?r log.es en stalling. Dit voorstel vond bij-
°ok bij de aanwezige dames. In principe
j ^besloten om er zoo heen te gaan, terwijl
hi-n j voor zoover noodig, nog eens met
o ouder» kunnen spreken en vragen,
eapn yfrp'jchtend stellen lezen van het or-
cucsWt£ Paard'' vormde een punt van dis-
paan is abonneeren op het or-
heift Jan hCf teud' terwiil de vereeniging de
zün er H u abonn€rnentsgeld betaalt. Er
bedf e. orgaan, wat weinig actueels
abonneren nogr *e duur vinden en zij
wereld» Z'Ch 0p "PaarH Paard"n*
m dat meer bood en
tv
vn
.me het
2a o-
z,ch op „Paard en Paarden
Na TI k°°d en wat men graag
ahon11 oer'ee. discussie werd besloten
Zij, die hpf1**"* niet verplichtend te stellen,
de helft ver-roed*311 w^'en ^houden, krijgen
Jermaand?»n'I cb n om gedurende de win-
butie te hnai v'"F®br^ de helft der contri-
en Penniro-nf"' ,ondervond bestrijding van
Zingmeester. Toch sprak de meerder-
fllfiJttflgf voor een iaar i 10
per jaar en per lid te betalen (tfiana is het
f 12).
Een voorstel-de Jager om in Maart een rit
te houden, werd goedgekeurd. Bepaald werd.
dat dit niet op Zondag zal geschieden, doch
liefst op Zaterdagmiddag.
Aan het einde der vergadering bracht het
scheidende bestuurslid, de heer Klerk, dank
aan bestuur en instructeur voor de prettige
samenwerking. Noode gaat hij heen en als
de leden op een doorrit in Zuid-Holland Ha-
zerswoude passeeren, zal hij hun gaarne gast
vrijheid ver leen en. Deze afscheidsspeech
kreeg een hartelijk applaus, terwijl velen
ook de voorzitter zeide het met weemoed
den koenen rijder zien heengaan.
Na behandeling van interne zaken volgde
sluiting.
A. van Erp. naar Dongen P. P. Th.
Bouman naar Dongen. Mej E. Nol naar
Alkmaar. Mej L. Nol, naar Alkmaar.
Mej. L. A. de Jongh, naar Schagen. Mei.
G. A Maalderink, naar Hengelo (G.) Mej.
A. H. C. van Voorthuizen naar Alkmaar.
Mej. O. M. Karskens. naar Bergen (N.-H.)
Mej. J. R. Geertsma naar Schoterlanfl.
P. Kuiper, naar L:ch ten voorde Mevr. G.
A WestenbergKluijver. naar Wageningen.
M. J. de Boer. naar Alkmaar Wed. E.
J. Chr KoningVos en gezin, naar Haarlem.
-P.S Gutter en echtgenoote, naar Alkmaar.
Mej. A H Wilbrink, naar Oudorp.
Mevr. M. Z. Koelemeijer—de Haan. naar
Wormer. Mej. L. Irvlra naar Duitschland.
P van Dijk en gezin, naar Alkmaar,
Wed. A Apeldoorn—Dekker, naar Alkmaar.
(Van onzen correspondent).
DE HOOFDSTAD OP SCHAATSEN,
De tendenz van de R.A.I.
Terwijl als kennelijke stimulans met het oog
op het naderende voorjaar en het begin van
het automobielseizoen de autotentoonstelling
werd voorbereid en een bijna onafgebroken
file van de mooiste wagens, die men zich den
ken kan, deze week door het enorme R.A.I.-
gebouw werd opgeslurpt, werd er in Amster
dam op,de grachten gereden. Dan moet het
werkelijk winter zijn, wanneer het dagelijksche
vervoer te water in de hoofdstad is stilgelegd
door een harde ijskorst waartegen een laatste
ondernemende schipper nog tevergeefsche po
gingen heeft uitgericht, De grachten worden
bereden en het is alsof alle wintergezichten
van vorige eeuwen uit de musea zijn gehaald.
Het is echt oud-Holland, zooals wij het zien
afgebeeld op de talrijke, specifiek nationale
stadsgezichten en schilderingen van winter
vermaak. De weinig modieus, maar warm ge-
kleede schaatsenrijders tusachen de huizen in
een witte omgeving, de loopplanken naar het
ijs, de in allerijl opgetrokken stalletjes, waar
koek-en-zoopies en de reparatie-huizen, de
menschen langs den kant, het gekrioel en de
zichtbare vreugde, het Is het beeld van alle
tijden, dat nimmer schijnt te veranderen en
toch altijd weer nieuw blijft. Dan blijkt eerst
duidelijk, dat hier van een volkssport sprake
is. Voor iedereen bereikbaar en niet beperkt
door de conventioneele lijnen van afkomst of
positie. Zoo kan o»" dan ook zeggen, dat Am-
Sterdam heeft schaatsen gereden van groot tot
klein, van arm tot rijk. Gelegenheid is er in
overvloed geweest. De grachten in de stad, de
vijvers in de parken, de plassen en de venen,
in de onmiddellijke nabijheid van de stad, bui
ten, en dan de Marken-route op d« thans in
gedijkte Zuiderzee niet te vergeten, 1M lijkt
alsof bij doorzettende vorst een ijsclub, d e
IJsclub, zooals wij die kennen midden op het
Museumplein, steeds meer aftrek vindt. Voor
zoo'n paar dagen, om weer wat op slag te ko
men, vooral ook vanwege de gezelligheid, het
baantjesrijden en het clubhuis, is de attractie
steeds groot, maar later gaat ze tanen en moe
ten er allerlei feesten worden geënsceneerd,
verlichte avonden, kermissen op het ijs in oud-
Hollandschen stijl, om de leden te blijven trek
ken. Na zoo'n paar dagen komt de lust tot het
maken van tochtjes, dan van tochten en het
opzoeken van vreemd terrein.
Of zou het betrekkelijk geringe bezoek, dat
opvalt, misschien ook zijn oorzaak vinden in
een verandering op de ijsclub, die niet met
onverdeelde sympathie begroet i*. In de hou
ten muziektent op de grens van de krabbel-
baan heeft jaren lang een winterkapel gezeten.
In driedubbele winterjassen, soms berenmutsen
en sleetsche pelzen zaten de blazers rond het
open vuurtje en bliezen de stemming er in van
hun tochtige concertzaal uit de aan alle kan.
ten open tent. De tent is leeg, de mannetjes
met de handschoenen zonder vingers zijn ver
dwenen en missen in deze moeilijke tijden on
getwijfeld het ijsclub-emplooi, dat altoos een
buitenkansje opleverde. „Muziek in blik" is er
voor in de plaats gekomen. Een één-mans-gra-
mofoon draait plaat na plaat en luidsprekers
ron de baan zorgen voor de versterking. Maar
hoe goed de installatie, de volgorde en keuze
der platen en het tempo ook is, de Amsterdam-
sche IJsclub heeft iets verloren van de oude
gezelligheid en intimiteit door het gemis aan
de wintermuzikanten met hun verkleumde
handen en neuzen.
Dus ook tot de ijsbaan is de rationalisatie,
die steeds minder menschen noodig maakt, al
doorgedrongen. Het kan geen bezuiniging van
groote'beteekenis zijn, het financieele voor
deel, dat de moderniseering misschien heeft
opgeleverd, maar van de typische sfeer, die
zelfs bij een thermometer ver onder nul Iets
warms verwekte, is zeker een groot deel ver
dwenen met de muzikanten uit de tent.
Indien ik een algemeene tendenz van da
R-A.I.-teBtoonetelling zou motten weergeven,
dan is het wel deze: de kleine wagen, de goed
koop# auto tracht de grootcre, duurdere, mis
schien ook wel mooiere wagens te verdringen.
Het is natuurlijk een uitvloeisel van onzen tijd,
die onwillekeurig aandringt op economie en
efficiency, een verschijnsel, dat zich alras heeft
do«n gevoelen nu de auto in ons dagelijksche
leven zulk een belangrijke plaats inneemt en
een der bijna onmisbare onderdeelen in den
tegenwoordigen gang van zaken geworden is.
Merkwaardig is het, dat Holland immer een
nogal sterke voorliefde voor de groote, pom
peuze auto beeft getoond. Zeker is hieraan
bet feit, dat de Amerikaansche automobiel
zulkVUen gretige markt hiar vindt, niet vreemd.
Immers in de laatste plaats moet de nieuwe
wereld worden genoemd onder de voorstan
dera voor de kleine auto. Veeleer ontstond
dit streven in Duitschland, Frankrijk en Enge
land o.a., waar èn het belastingsysteem naar
het aantal paardekrachten èn het gewicht van
den wagen, naast de algemeene conjunctuur
de vraag naar een kleineren, goedkooperen
wagen deed ontstaan. De vooruitgang, in het
bijzonder wat betreft de kleine auto, is ge
weldig, De ingenieust constructeurs hebben
snelheid, souplesse, voldoende comfort, econo
mie in gebruik, aanschaffing en onderhoud zoo
weten te vereenigen, dat de schaal ook hier te
lande dreigt door te slaan naar de klein-auto.
Een niet te onderschatten argument in dezen
tijd van verkeersonveiligheid is zeker ook het
grootere gemak van een kleinen, handigen wa
gen in het drukke stadsverkeer, vaak verre te
verkiezen boven het tamelijk moeilijke ma
noeuvreeren met ioms wat logge automobielen,
die voor den ruimen buitenweg ongetwijfeld
vele voordeelen bieden, doch tn de stad, met
de tegenwoordige parkeermoeilijkheden uiterst
onhandelbaar kunnen zijn.
Een ander streven bij den automobielcon
structeur, zeker ook veroorzaakt door den
druk der tijden is het doen herleven der vier-
cylinders na een 6- en 8-cylinder-rage der
laatste jaren. Steeds scheen men er op uit
om de auto slechts met een pink te kunnen
doen bedienen en het autorijden zelf voor den
leek zoo makkelijk mogelijk te maken. Is het
uit verbruiksoverwegingen of wellicht omdat
ook de nieuwe automobilist op den duur rou
tine gaat krijgen en werkelijk rijden leert, dat
men weer terug schijnt te willen naar den
goeden ouden vier-cylinder, die weliswaar wat
meer schakel-virtuositeit vereischt, misschien
wat minder geruischloos is en wat „nerveuser"
in de behandeling, maar toch eigenlijk in de
practijk altijd het beste heeft voldaan, mede
door zijn eenvoud en betrouwbaarheid. En
vooral nu de vier-cylinders voorzien kunnen
wprden van de laatste verbeteringen en tech
nische snufjes, en niet te vergeten, nu ook
weer de betrekkelijk jonge automobiel
industrie weer over meer ervaring is gaan
beschikken, gaat zeker de vier-cylinder-auto-
mobiel weer een hernieuwe toekomst tege
moet.
Dat de groote wagen daarom in ons land
van het tooneel zou verdwijnen of merkbaar
uit de gratie geraakt, ligt echter niet voor de
hand. Een groot deel dei* automobilisten toch
hecht zeer groote waarde aan het uiterlijke
van den wagen, aan stroomlijn en muurvaste
ligging-op-den-weg, zooals het dan heet, en
hebben daarvoor graag een ietwat dieperen
greep in hun beurs over.
En dan de uitgebreide families, die 7-per-
soons automobielen noodig hebben, om daar
nog maar gedeeltelijk zoo af en toe bet huisge
zin mee te kunnen vervoeren. Voor die zou
het geen koopje zijn: die zouden zelfs met
twee kleinere niet gebaat zijn!
VAN S1EGEN.
ucgetÜjke Stand
ÖUDKARSPEL (Jan.)
Geboren: Willemina Alberdina d. van
R. Rijkeboer en C. R. van Dort. Martina
atharina d. van M. Hoogland en C. Schuite
maker. Anna Catharina d. van C. Put en
C. Commandeur. Adrianus Johannes z. v.
C. Put en C. Commandeur. Geertruida
Cornelia d. van P. Appel en A. Zijp.
Reijer Karei z. van C. Schrieken en M. M. J.
Möller.
Overleden: Maartje Vloon, 70 j., echt-
gen. van P. Rezelman. Aaltje Swager, 75
j., wed. van P. Borst won. te N.-Scharwoude.
Germent Hart, 55 j., echtg. M. Dirkmaat.
UITGEEST (Jan.)
Geboren: Theodorus Johannes z van
D. Steipstra en IJ. v. d. Heide. Anna Ma
ria d. van G. Bakkum en A. Heijnen. Pe
trus Cornelis z van W. Admiraal en A. Bra-
kenhoff. Aagje d. van S. de Vries en G.
Lan^enberg. Johannes Jacobus Maria z.
vanlc van der Eng en E. Heijne. Antonia
Johanna d. van Antonie Chr. Boshuizen en
C. J. Scholtz. Cornelia, d. v. Wijnand Ci
de Bakker en A. M. Ladru. Catharina
Wytske d. van D. Bergsma en N. de Groot.
Anton z. van E. Ploeg en B. Oostenbrug-
gen. Evert z. van Evert Ploeg en B. Oos
ten bruggen.
Ondertrouwd: Rembertus Petrus
Stam en Alida Catharina van den Bergh.
Overleden: Gosse Veldmans, gehuwd
met A. v. d. Eng, 44 j. peesje Emmer, we
duwe van C. Bakker, 82 j. Magda.ena
Harrevelt, echtg. van W. Hendriks, 58 j.
Grietje Hos, echtg. van J. van 't Veer 64 j.
Lourens Blauw, wed. van T. Bas, 92
Agie Vlaanderen, wed. van H. Rezee, 72 j.
1.
Oplossingen der raadsels uit het
vorige nummer.
Voor grooteren.
G
R
A
M
R
O
M
E
A
M
E
R
M
E
R
G
2. Olifant. Nat, lift, lont, laf, ton.
3. Schouw, burg; schouwburg.
y 1/üfta/
~ffoyerVJoor</
Een deur van een buffet stond
Op zeok'ren avond aan.
Op vijf kristallen fleschjes
Scheen juist het licht d6r Maan.
Eén van de vijf: het Zoutvat,
Dat wist altijd heel giuw
Een grapje te bedenken.
Nooit was hij laf of flauw!
Mejuffrouw Peperbusje
Was scherp en nimmer zacht.
Vergeefs heb 'k op iets lieflijks
Van haar kant steeds gewacht!
D' Azijnflesch was een zure
En nooit was zij eens zoet.
Toch deed zij, waar 't gevraagd werd,
Haar plicht getrouw en goed!
De Olieflesch, haar zusje,
Was zachter weer van aard:
Zij smeerde vaak wat stroef ging,
Was dat niet heel veel waard?
Ten slotte: 't Mosterdpotje,
Dat leelijk bijten kon.
Van hem zou 'k vast niet houden,
Als hij er eens begonI
Het Maantje kende 't vijftal
En dacht: Elk doet zijn plicht
—Daarom wil ik dus allen
Beschijnen met mijn licht
De Fleschjes kregen beentjes
En liepen uit 't buffet,
Dat iemand bij vergissing
Foeit open had gezet
Ze gingen samen dansen
En hadden veel plezier.
Je ziet 't verschillend vijftal
Op vlugge voetjes hier!
(Nadruk verboden).
Waar is het biggetje?
(Nadruk verboden).
Mijn moedertje noemt me „haar zon
netje thuis!"
Ik vind dat natuurlijk wel fijn.
Maar, weet je, 'k begrijp er mijn
moeder niet goed!
Hoe kan ik een zonnetje zijn?
Het zonnetje staat toch heel hoog in de
lucht!
Het kan toch niet praten en loopen!
Het kan toch niet zingen en dansen van
pret!
Het kan toch gen grapjes verkoopen!
„Weineen", zegt mijn moes, „maar de
zon maakt ons blij!
En kindlief, al ben je nog klein,
Zou jij, die zoo'n vreugd' brengt in moe-
dertje's huis!
Zou jij dan geen zonnetje zijn?"
R. WINKEL
(Nadruk verboden).
4.
Stoomboot.
S
ets
klomp
schotel
Stoomboot
Eerbeek
Tromp
kop
t
Voor kleineren.
1. Sneeuw.
2Bol, wol, dol, mol, tol, hol.
3. Een luchtschip.
Een kaneelmolen, koffiemolen, aman
delmolen en vleeschmolen.
De haan, die op den toren staat
4. Dit tafelkleed is te lang voor onze
tafel (distel).
Heeft Oom Jaap al meer bosken be
steld? (palm)
Moede heeft een lekke rveisch eitje
voor je (hei),
OM OP TE LOSSEN.
Voor grooteren.
1. Kies uit elk der onderstaande zinnen
één woord, maar doe dit zóó, dat
de r«kozen woorden in dezelfde
volgorde ger.omen een bekend
spreekwoord vormen.
Ik zou wel eens willen weten, wie
het boek vernield heeft.
Moeder zegt, dat zij niet meor appels
koopt van dezen man.
„Als je het waagt, mij nog langer te
plagen, zal ht je berouwen!" riep
de man boos uit
We kenden die vervelende geschie
denis!
Dacht je, dat wij niet meer kwamen?
't Zal mij benieuwen wie het wint: de
vorst of de dooi
2. Een dier verloor zijn staart en werd
een jongensnaam De veearts gaf
het dier een anderen slaart. Toen
werd het een voorwerp dat in elke
huishouding gebruikt wordt.
3. Als 1, 2, 3 een voertuig. 4 een klinker
en 5, 6, 7, 8 een windwijzer is, wat
voor reizigers zijn dan een 1, 2, 3,
4, 5, 6, 7, 8?
4. Op de zigzag-kruisjeslijn komt, van
boven naar beneden gelegen, de
naam van een dorp in Zuid-Hol
land.
X lo rij een deel van Je voet
X 2o een Russische voor-
X naam.
X 3o een deel van een plant
X 4o een klein gewicht
X bo een klipgeit
X 6o een verscheurend dier.
X 7o een mooie bloem.
X 8o een ander woord voor
X nobel.
9o een heel groot vertrek.
lOo een vervoermiddel.
Voor kleineren.
1. Welke vogel wordt pas echt, als men
hem tweemaal een kopje kleiner
maakt?
2. Mijn geheel wordt met 9 letters ge
schreven en noemt een grappig
dier.
Een 8, 1, 2, 3, 5 is een vaartuig.
Een 5, 6, 7 wordt in de keuken ge
bruikt.
Met een 5, 9, 7 wordt geschreven.
4, 3, 9, 8 is een verkorte meisjesnaam.
5, 6, 8, 1, 2, 9, 7 valt dit jaar in April.
3. Verborgen dieren.
Toen het raam open stond, zag ik Ko
er door gaan gluren.
Ik vind, dat de wasch er tegenwoor
dig niet helder uitziet.
Tante nam u gisteren leelijk beet!
Zoek des esp in deze kast maar niet.
Stuur haar een half uur eerder naar
bed. Het weid gisteren laat. onge-
loofeüjk laat voor zoo'n klein
meisje. (2)
4. Welk klokje heeft nooit kunnen lui
den,
Al heeft het heel veel te beduiden?
Het spreekt alleen zijn eigen taal,
Maar toch verstaan wij 'f allemaal,
't Kondigt iets aan, meer zeg ik niet.^
Kijk buiten maar eens, of J« 't zieti,