Thans Chevrolet hoedanigheden in 4 verschillende chassis Jac. Met's Automobielbedrijf N.V. Ghevrolet-ti Commercial chassis 2.77 M. - truck chassis 3.33 M. - lang truck chassis 3.99 M. - tractor 2.79 M. Prestaties van een 6-cylinder.' Zuinigheid van een 6-cylinder! Tel. 572-873 ALKMAAR ...en acht be'angrijke verbeteringen tegenover den betrouwbaren 1932 Ghevrolet-truck ons U verklaren hoe U een 1933 truck kunt aanschaften op de gemakkelijke betalingsvoorwaarden der G.M A.G. ÜHuitenland Men behoeft slechts de ont wikkeling der automobiel nijverheid van nabij gevolgd te hebben om te weten, dat de laatste paar jaren en in het bijzonder 1932 zich kenmerkten door een snel toenemende voorkeur voor de 6-cylinder bedrijfsauto. Geen constructeur blijkt hierop zooveel invloed uitgeoefend te hebben als de Chevrolet Motor Com- pany, getuige het steeds grootere aantal Chevrolet-trucks, welke men dagelijks op den weg tegenkomt. Maar deze uitgesproken waar deering van bedrijtsautohouders kan niet uitsluitend het gevolg zijn van de uitstekende kwaliteiten van Chevrolet's zescylinder-motor. Neen, wij moeten deze voorkeur zoeken in het feit, dat ieder con structie-detail van den Chevrolet- truck met evenveel vakkennis werd ontworpen en gebouwd als de beroemde Chevrolet-motor zelf. General Motors heeft er zich niet toe bepaald U in 1933 weer hoogere waarde voor Uw geld te geven dan in het af- geloopen jaar, maar zij komt thans met de meest uitgebreide serte Chevrolet-chassis, welke ooit werd gebouwd. Vier verschillen de wielbases, van den lichten bestelwagen tot den nieuwen eeonomischen tractor. HET COMMERCIAL CHASSIS, z.77M. Dit chassis is geheel gelijk aan dat van den Chevrolet-personenwagen, model 1933. De zakenman, die zich voor zt jn leveringsdienst in de stad en daarbuiten van den snellen en betrouwbaren 6-cylinder Chevrolet- bestelwagen bedient, bespaart daardoor dagelijks een flink bedrag op zijn bedrijfs kosten. Bakkers, bloemenwinkels, kruide niers, enz. gebruiken dit moderne voertuig om meer k lanten prompt op tijd te bedienen. HET TRUCK-CHASSIS, WIELBASIS 3.33 M.Honderden en nog eens honderden bedrijven vervoeren dagelijks weinig plaats innemende en zware lasten met den beproefden en bedrijfszekeren Cherrolet- truck, voorzien van open laadbak, hekwerk- of kipbak-carrosserie, enz. Bouwondernemers, aannemers, slagers, kolenhandelaren, enz. profiteeren van dit beter en goedkooper vervoer met den nieuwen, geperfectionneerden Chevrolet- truck. HET TRUCK-CHASSIS, WIELBASIS 3.99 M. .- Voor bedrijfsautohouders, wier vervoer trucks met groote laadruimte ver- eischt, wordt dit lange chassis, hetwelk is voorzien van alle verbeteringen van den 3.33 M. truck en niet minder economisch en betrouwbaar is, gebouwd. TRACTOR, WIELBASIS S.79 M. In dezen tractor, gebouwd in de General Motors fabriek, vindt U de zuinigheid van den Chevrolet met de capaciteit van een tweemaal zoo zwaren truck vereenigd. De Chevrolet-tractor is zeer gemakkelijk te manceuvreeren tengevolge van zijn kleinen draaicirkel en speciale over brengingsverhouding in de achteras. Ondernemers besparen met dezen 6-cy linder Chevrolet-trekker tot 40% op hun bedrijfskosten. Vraag ons nu om een demonstratie in Uw eigen werk met den 1933 Chevrolet truck of tractor. Overtuig U, dat geen andere truck U voor den prijs van den nieuwen 6-cylinder Chevrolet dezelfde voordeelen biedt. Officieele Vertegenwoordigers 10% meer vermogen bij gelijk benzine- en olieverbruflc Vol» automatische regeling der voorontsteking Octaan-regelaar voor zuinigste afstelling der ontsteking in verband met de klopvastheid der gebruikte brandstof Zwaardere chassis-langsliggers Verbe terde versnellingsbak en stuurinrichting - betere bestuurbaarheid Verzwaarde transmissie-organen, als kruiskoppeling, cardan- en achteras, zwaardere vooras Groote stabiliteit van het wagenfront door nieuwe monteering van spatborden- koplampen- radiator ensemble Nieuw aspect van radiator, motorkap, treeplanken en zijpantser. i» mi nantieele redenen en ok omdat de samenwer king met het „Wit-Gele Kruis" uitstekend is. zoodat er geen enkele reden is, daarin verandering te brengen. De begrooting 1933 gaf geen aanleiding tot opmerkingen. De aftredende bestuursleden, de heeren B S. Res en D. de Winter Sr. werden bij acclamatie herkozen. In de vacature J. Rommel werd gekozeu mevrouw HellingaKooistra. Bij de rondvraag had de heer Schilp nog enkele opmerkingen over ligtenten en over de levering van verplegingsartikelen, waarna de voorzitter de vergadering sloot TEXEL. Naar deze week in een ledenvergade ring van de afd. Texel v. d. H M. van Landbouw werd medegedeeld, z*n in deze gemeente niet minder dan 300 arbeiders bij de Arbeidsbemiddeling als werkloos inge schreven. In deze vergadering werd dan ook tot de aanwezigen het verzoek gericht, geen arbeidskrachten uit het buitenland in hun bedrijven te werk te stellen. Donderdag werd door de tooneelveree- niging I. L. B. te den Burg een uitvoering gegeven ten bate van een ziekenauto voor hef Witte Kruis alhier. De zuivere opbrengst was ongeveer 50 Op deze wijze zal het bedrag, dat bij aan koop van een nieuwe auto te weinig in kas was, spoedig aangevuld zijn. LINTBEBOUWING. Maatregelen daartegen kunnen niet van het prov. bestuur ïit- gaan; maar kunnen worden vastgelegd in de gem. uitbrei dingsplannen. Do heer C. Thomassen heeft aan Ged Staten van Noordholland de vraag ge steld of Ged Staten naar aanleiding van hït rapport van de vaste commissie voor uitbreidingsplannen, aan de Staten wil- ler mededeelen, wat van provinciewege gedaan kan worden om d- zg lintbe bouwing tegen te gaan. In hun antwoord zeggen Ged Staten h volgende: Indien onder „lintbebouwing" wordt verstaan elke min of meer regelmatige bebouwing langs wegen buiten de be bouwingskernen dan moet het antwoord or> de gestelde vraag luiden, dat van provincieweee geen maatregelen geno men kunnen worden om deze bebouwing in het algemeen tegen te gaan. Het aan wijzen, voor zooveel noodig, van de be stemming van gronden, derhalve ook het geven van e»» bestemming, die elke be bouwing of bebouwing anders dan voor zeer speciale doeleinden uitsluit, be hoort, naar de bepalingen der Woning wet, te geschieden door den gemeente raad in een uitbreidingsplan. Het zou L- e de Woningwet niet in overeenstem ming zijn. indien het provinciaal bestuur eenig verbod tot bebouwing van bepaal de gronden vaststelde uit overwegingen, die kil da gemeentebesturen behooren u> gelden bij het vaststellen van uitbrei dingsplannen. Slechts in zoover de belangen van het verkeer zijn getrokken binnen het veld der provinciale bemoeiingen, kan het provinciaal bestuur, en wel uitsluitend ten behoeve van het verkeer, bepaalde maatregelen ten aanzien van de bebou wingen langs den weg nemen. In dezen gedachtengang is uitgevaardigd de Verordening, houdende benerkende be palingen betreffende het maken van uit vegen naar en het bouwen langs pri maire wegen. In overeenstemming met het aangegeven uitgan" punt wordt in art. 1 dezer verordening bepaald, dat onder wegen worden verstaan dt wegen, voor zoover buiten bebouwde kournen gelegen, die door Ged. -tater» als zooda nig worden aangewezen ter uitvoering van het besluit der Staten van 19 Juni 1921 tot vaststelling van een plan voor een net van wegen voor doorgaand ver keer, dat bij de provincie Noordholland In beheer en onderhoud zal worden ge bracht. Niet tegen de lintbebouwing in den bovenaangegeven algemeenen zin is de Verordening gericht; zij bedoelt slechts te keeren een lintbebouwing, die voor het verkeer ongewenscht moet worden geacht .en bevat daartoe in art. 2 het verbod tot het maken van uitwegen naar een weg, tot het bouwen binnen een bepaalden afstand van de wegbaan ei: tot het hebben of plaatsen van belem meringen het vrije uitzicht in hoeken en bochten. Naar het oordeel van Ged. Staten kunnen maatregelen van wijdere strek king tot het tegengaan van zoogenaamde lintbebouwing niet van het provinciaal bestuur uitgaan. DE AMBTENARENSTAKING TE PARIJS. Ook de posterijen en de verkeersmiddelen erbij. De ontevredenheid der Fransche ambtena ren met de door de finanriëele commissie van den Senaat aangenomen belastingmaatrege len zal heden voorloopig haar hoogtepunt Be reiken in een partiëele staking in alle stede lijke en staatsbedrijven te Parijs. Zaterdag is besloten, dat de „métro", de electriciteits- en gasbedrijven, zoomede de posterijen e.d. overheidsbedrijven voor een uur tusschen 10 en 11 uur zullen worden stilgelegd als laatste waarschuwing aan de regeering. De postbeambten hebben de be doeling Maandag in den loop van den dag een of twee bestellingen te laten vervallen. In regeeringskringen wordt er de nadruk op ge'egd, dat alle maatregelen zijn getrof fen om stagnatie in de verschillende bedrij ven te voorkomen. De technische hulpdienst. Het dreigende gevaar var een algemeene staking die gerui' ïen tijd zal kvnnen -duren, is aanleiding voor len sedert 1920 in Frank rijk bestaanden technischen hulpdienst tot het verspreiden van een oproep aan alle le den, die worden opgewekt onmiddellijk mede te deelen of zij bereid zijn de voor hen gere serveerde posten in geval van nood te bezet ten. DALAD1ER IN DEN FRANSCHE SENAAT. In den loop van de algemeene debatten over de financiëele voorstel en in den Fran sche senaat voerde in den loop van gister avond Daladier het woord, waarbij hij o.a verklaarde, dat de reactionnaire dagbladen de meening wilden doen ontstaan, dat men in Frankrijk een vernietiging der nationale krachten tegemoet gaat. In dit verband richtte hij een oproep tot het volk koelbloedig te blijven. De economische crisis zal niet kun nen worden overwonnen, zonder samenwer king met de andere landen. In verband met de beraadslagingen te Genève verklaarde de premier, dat Frankrijk accoord ging met een verdrag tegen de toepassing van geweld, on der voorwaarde dat zich hierbij alle andere staten zouden aansluiten. De senaat ver daagde na de rede van Daladier de zitting tot hedenmorgen. HET RESULTAAT DER CREDITEURENCONFERENTIE TE PARIJS. De Roemeensche minister van finan ciën Madgearoe heeft gister bizonder- heden medegedeeld betreffende de te Parijs met de crediteuren gesloten beta lingsovereenkomst. Alle amortisatiebe talingen worden voor den tijd van 1 Januari 1933 tot en met 31 Maart 1933 opgeschort. Roemenië krijgt het nadruk- k dijk recht dezen termijn t6 verlengen tot 31 Maart 1936 voor het geval de staatsinkomsten verder zouden vermin deren. Jaarlijks wordt de schulden- dienst met 1533 millioen lei vermin derd. Daarbij komen nog 590 millioen lei uitgestelde oorlogsschuldbetalingen, zoodat de buiten'andsche schulden op de begrooting in het geheel met 2123 millioen lei worden verminderd. Op deze wijze hoopt men de begrooting van dit jaar op een bedrag van 19H milliard tc kunnen sluitend maken. 60.000 GESLACHTE SCHAPEN VERBRAND. In het Argentijnsche district San Juan zijn 60.000 schapen door hun eigenaars ge slacht en verbrand daar geen afzetgebied voor de dieren kon worden gevonden. PROF. ARNOLD MENDELSOHN OVERLEDEN. Zaterdagnacht is de bekende compo nist prof. Arnold Mendelsohn tengevolge van een beroerte overleden. endelohn was op 26 December 1856 te Ratibor ge boren. In het bizonder heeft de over ledene zich verdienstelijk gemaa';t op het gebied der kerkmuziek. In het jaar 1917 werd hij deswege door de theologi sche faculteit te Giessen tot doctor 10- noris causa benoemd en door de univer siteit van Heidelberg tot eeredoctor in de philosophie. Prof Mendelsohn heeft eenige opera's en kerkelijke muziekstuk ken gecomponeerd. TRAANGAS IN EEN WARENHUIS. In een warenhuis in Weissensee zijn op drie plaatsen projectielen gevorpen, die ge vuld waren met een traangas ontwikke ende vloeistof. Het warenhuis moest onmiddellijk geheel ontruimd worden. Een verkoopster is ernstig ongesteld geworden. De daders zijn nog niet gevat. DE MOUNT EVEREST EXPEDITIE. De leden van de Britsche Mount Everest expeditie zetten hun --eis naar Britsch-Indië voort. De drie Mothvliegtuigen zijn geduren de den nacht te Sarzana gebleven en zullen hedenavond te Napels aankomen. Intusschen is men bezig met de voorbereidselen voor de expeditie over land. Vier leden van de Engel scne expeditie zijh uit Calcutta te Darjeeling aangekomen. De leider Hugh Ruttledge, werd gister te Darjeeling verwacht'. DE SPOORWEGSTAKING IN IERLAND. De spoorwegstaking in Ulster schijnt thans een nieuw stadium in te zulien treden. Gisteravond hebben n.1. de ha venarbeiders, die georganiseerd zijn in de algemeene transportarbeidersvakver- eeniging, een motie aangenomen, waar in zij hun executieve volmacht vrag n voor een onmiddellijke stakingsactie in Belfast en de havens Derry Coleraine, tenzij de spoorwegmaatschappij be eid mocht blijken onderhandelingen aan te knoopen voor een regeling van het r -i- fliet met de stakers. De extcutieve ko nt heden in Londen bijeen, teneinde in de zen een beslissing te nemen. Er zijn 6600 havenarbeiders bij deze zaak betrokken, zoodat een eventueele interventie van hukant een ernstige ontwrichting ten gevolge zou hebben en het verkeer in de havens vrijwel geheel zou kunnen stop zetten. DE SCHAT OP HET COCOS-EILAND. De chef van de fa. Hill te Brighton meent thans gegeven in handen te hebben, welke de juiste ligging van de verborgen schat op het Cocoseiland aangegeven Hij heeft onlangs een oud boek gekocht in een tweede-handsch boekhandel, waarbij het hem opviel, dat de laatste bladzijde aan den omslag was ge plakt Toen hij het b'ad losmaakte, kwam een kaart te voorschijn van het eiland met een opgave van de ligging van den sehst De heer Hill is thans bezig met het maken wu vapaberadiojGB. voqc MQ e%p«ckoe aati het Cocoseilaud teneir.ae den schat op te graven. - OVEREENSTEMMING TUSSCHEN SMUTS EN HERTZOG Practiseh is thans overeenstemming bereikt over een Afrikaansche coalitieregeering tus schen generaal Smuts en Hertzog. De be sprekingen betreffende oe samenstelling van het nieuwe kabinet worden voortgezet. Men verwacht dat Hertzog binnenkort za! aftreden en zal worden opgevolgd door Havenga. DE KWESTIE DER RUSSISCHE PASPOORTEN. Ongeveer 75.000 personen die geen passen ontvangen hebben, zijn te Charkow uitge wezen. De Oekrainische regeering heeft besloten in West- en Oost Siberië kolonies voor 1e# uitgewezenen te stichten. STOOMSCHIP AAN DEN GROND GELOOPEN. Het stoomschip „Montrose", dat 16000 ton meet en met 186 passagiers aan booro op weg was van Canada naar Liverpool, gisterochtend bij Askew in den golf Mersey aan den grond geloopen. Gelukkig kwam het schip op zandigen grond terecnp zoodat het ^een averij opliep De Passa£®? zijn met motorbooten naar Liverpool ovw gebracht. COLUMBIA—PERU VOOR DEN V. B.-RAAD. De regeering van Columbia heeft den lang verwachten offiriëelen stap bij Volkenbond gedaan en met beroep op art. van het Volkenbondsverdrag het onve'?v.1.rtff bijeenkomen van den Raad ter behandel van het conflict om Letocia geëischt. D« lumbiaansche regeering wijst er op, ,.dat diplomatieke betrekkingen met Peru zijn gebroken en dat een oorlog dreigt uit te o ken. De secretaris-generaal van den bond heeft daarna onmiddellijk den K voor Maandag a.s. bijeengeroepen. ECUADOR MOBILISEERT. Te Santiago zijn berichten volgens welke alle dienstplichtige m nen tot 35 jaren in Ecuador worden mobiliseerd. BESPREKING TUSSCHEN ROOSEVELT EN LINDSAY AANSTAANDE. De Engelsche ambassadeur te W as^ej«fl te Washington Sir Ronald Lindsay z3' komende uit Londen te New keeren. De Amerikaanscbe staatss* Stimson heeft op verzoek van Roosc nieuwe bespreking tusschen Roo®^ ^0 Lindsay ingeleid welke plaats 131 0 zoo spoedig mogelijk na aankon1®* Eo&piscbtt aabaaaadeur-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1933 | | pagina 8