Thans Chevrolet hoedanigheden
in 4 verschillende chassis
Jac. Met's Automobielbedrijf N.V. Ghevrolet-ti
Commercial chassis 2.77 M. -
truck chassis 3.33 M. - lang truck
chassis 3.99 M. - tractor 2.79 M.
Prestaties van een 6-cylinder.'
Zuinigheid van een 6-cylinder!
Tel. 572-873
ALKMAAR
...en acht be'angrijke verbeteringen tegenover den
betrouwbaren 1932 Ghevrolet-truck
ons U verklaren hoe U een 1933
truck kunt aanschaften op de gemakkelijke
betalingsvoorwaarden der G.M A.G.
ÜHuitenland
Men behoeft slechts de ont
wikkeling der automobiel
nijverheid van nabij gevolgd te
hebben om te weten, dat de laatste
paar jaren en in het bijzonder 1932
zich kenmerkten door een snel
toenemende voorkeur voor de
6-cylinder bedrijfsauto.
Geen constructeur blijkt hierop
zooveel invloed uitgeoefend te
hebben als de Chevrolet Motor Com-
pany, getuige het steeds grootere
aantal Chevrolet-trucks, welke men
dagelijks op den weg tegenkomt.
Maar deze uitgesproken waar
deering van bedrijtsautohouders
kan niet uitsluitend het gevolg zijn
van de uitstekende kwaliteiten van
Chevrolet's zescylinder-motor.
Neen, wij moeten deze voorkeur
zoeken in het feit, dat ieder con
structie-detail van den Chevrolet-
truck met evenveel vakkennis werd
ontworpen en gebouwd als de
beroemde Chevrolet-motor zelf.
General Motors heeft er zich niet toe
bepaald U in 1933 weer hoogere waarde
voor Uw geld te geven dan in het af-
geloopen jaar, maar zij komt thans met de
meest uitgebreide serte Chevrolet-chassis,
welke ooit werd gebouwd. Vier verschillen
de wielbases, van den lichten bestelwagen
tot den nieuwen eeonomischen tractor.
HET COMMERCIAL CHASSIS, z.77M.
Dit chassis is geheel gelijk aan dat van den
Chevrolet-personenwagen, model 1933. De
zakenman, die zich voor zt jn leveringsdienst
in de stad en daarbuiten van den snellen
en betrouwbaren 6-cylinder Chevrolet-
bestelwagen bedient, bespaart daardoor
dagelijks een flink bedrag op zijn bedrijfs
kosten. Bakkers, bloemenwinkels, kruide
niers, enz. gebruiken dit moderne voertuig
om meer k lanten prompt op tijd te bedienen.
HET TRUCK-CHASSIS, WIELBASIS
3.33 M.Honderden en nog eens honderden
bedrijven vervoeren dagelijks weinig
plaats innemende en zware lasten met den
beproefden en bedrijfszekeren Cherrolet-
truck, voorzien van open laadbak,
hekwerk- of kipbak-carrosserie, enz.
Bouwondernemers, aannemers, slagers,
kolenhandelaren, enz. profiteeren van dit
beter en goedkooper vervoer met den
nieuwen, geperfectionneerden Chevrolet-
truck.
HET TRUCK-CHASSIS, WIELBASIS
3.99 M. .- Voor bedrijfsautohouders, wier
vervoer trucks met groote laadruimte ver-
eischt, wordt dit lange chassis, hetwelk is
voorzien van alle verbeteringen van den
3.33 M. truck en niet minder economisch
en betrouwbaar is, gebouwd.
TRACTOR, WIELBASIS S.79 M. In
dezen tractor, gebouwd in de General
Motors fabriek, vindt U de zuinigheid van
den Chevrolet met de capaciteit van een
tweemaal zoo zwaren truck vereenigd.
De Chevrolet-tractor is zeer gemakkelijk
te manceuvreeren tengevolge van zijn
kleinen draaicirkel en speciale over
brengingsverhouding in de achteras.
Ondernemers besparen met dezen 6-cy
linder Chevrolet-trekker tot 40% op hun
bedrijfskosten.
Vraag ons nu om een demonstratie in
Uw eigen werk met den 1933 Chevrolet
truck of tractor. Overtuig U, dat geen
andere truck U voor den prijs van den
nieuwen 6-cylinder Chevrolet dezelfde
voordeelen biedt.
Officieele Vertegenwoordigers
10% meer vermogen bij gelijk benzine- en olieverbruflc Vol»
automatische regeling der voorontsteking Octaan-regelaar voor
zuinigste afstelling der ontsteking in verband met de klopvastheid
der gebruikte brandstof Zwaardere chassis-langsliggers Verbe
terde versnellingsbak en stuurinrichting - betere bestuurbaarheid
Verzwaarde transmissie-organen, als kruiskoppeling, cardan- en
achteras, zwaardere vooras Groote stabiliteit van het wagenfront
door nieuwe monteering van spatborden- koplampen- radiator
ensemble Nieuw aspect van radiator, motorkap, treeplanken en
zijpantser.
i» mi
nantieele redenen en ok omdat de samenwer
king met het „Wit-Gele Kruis" uitstekend
is. zoodat er geen enkele reden is, daarin
verandering te brengen.
De begrooting 1933 gaf geen aanleiding
tot opmerkingen.
De aftredende bestuursleden, de heeren
B S. Res en D. de Winter Sr. werden bij
acclamatie herkozen.
In de vacature J. Rommel werd gekozeu
mevrouw HellingaKooistra.
Bij de rondvraag had de heer Schilp nog
enkele opmerkingen over ligtenten en over de
levering van verplegingsartikelen, waarna
de voorzitter de vergadering sloot
TEXEL.
Naar deze week in een ledenvergade
ring van de afd. Texel v. d. H M. van
Landbouw werd medegedeeld, z*n in deze
gemeente niet minder dan 300 arbeiders bij
de Arbeidsbemiddeling als werkloos inge
schreven. In deze vergadering werd dan ook
tot de aanwezigen het verzoek gericht, geen
arbeidskrachten uit het buitenland in hun
bedrijven te werk te stellen.
Donderdag werd door de tooneelveree-
niging I. L. B. te den Burg een uitvoering
gegeven ten bate van een ziekenauto voor
hef Witte Kruis alhier.
De zuivere opbrengst was ongeveer 50
Op deze wijze zal het bedrag, dat bij aan
koop van een nieuwe auto te weinig in kas
was, spoedig aangevuld zijn.
LINTBEBOUWING.
Maatregelen daartegen kunnen
niet van het prov. bestuur ïit-
gaan; maar kunnen worden
vastgelegd in de gem. uitbrei
dingsplannen.
Do heer C. Thomassen heeft aan Ged
Staten van Noordholland de vraag ge
steld of Ged Staten naar aanleiding van
hït rapport van de vaste commissie voor
uitbreidingsplannen, aan de Staten wil-
ler mededeelen, wat van provinciewege
gedaan kan worden om d- zg lintbe
bouwing tegen te gaan.
In hun antwoord zeggen Ged Staten
h volgende:
Indien onder „lintbebouwing" wordt
verstaan elke min of meer regelmatige
bebouwing langs wegen buiten de be
bouwingskernen dan moet het antwoord
or> de gestelde vraag luiden, dat van
provincieweee geen maatregelen geno
men kunnen worden om deze bebouwing
in het algemeen tegen te gaan. Het aan
wijzen, voor zooveel noodig, van de be
stemming van gronden, derhalve ook het
geven van e»» bestemming, die elke be
bouwing of bebouwing anders dan voor
zeer speciale doeleinden uitsluit, be
hoort, naar de bepalingen der Woning
wet, te geschieden door den gemeente
raad in een uitbreidingsplan. Het zou
L- e de Woningwet niet in overeenstem
ming zijn. indien het provinciaal bestuur
eenig verbod tot bebouwing van bepaal
de gronden vaststelde uit overwegingen,
die kil da gemeentebesturen behooren u>
gelden bij het vaststellen van uitbrei
dingsplannen.
Slechts in zoover de belangen van het
verkeer zijn getrokken binnen het veld
der provinciale bemoeiingen, kan het
provinciaal bestuur, en wel uitsluitend
ten behoeve van het verkeer, bepaalde
maatregelen ten aanzien van de bebou
wingen langs den weg nemen. In dezen
gedachtengang is uitgevaardigd de
Verordening, houdende benerkende be
palingen betreffende het maken van uit
vegen naar en het bouwen langs pri
maire wegen. In overeenstemming met
het aangegeven uitgan" punt wordt in
art. 1 dezer verordening bepaald, dat
onder wegen worden verstaan dt wegen,
voor zoover buiten bebouwde kournen
gelegen, die door Ged. -tater» als zooda
nig worden aangewezen ter uitvoering
van het besluit der Staten van 19 Juni
1921 tot vaststelling van een plan voor
een net van wegen voor doorgaand ver
keer, dat bij de provincie Noordholland
In beheer en onderhoud zal worden ge
bracht. Niet tegen de lintbebouwing in
den bovenaangegeven algemeenen zin is
de Verordening gericht; zij bedoelt
slechts te keeren een lintbebouwing, die
voor het verkeer ongewenscht moet
worden geacht .en bevat daartoe in art.
2 het verbod tot het maken van uitwegen
naar een weg, tot het bouwen binnen
een bepaalden afstand van de wegbaan
ei: tot het hebben of plaatsen van belem
meringen het vrije uitzicht in hoeken en
bochten.
Naar het oordeel van Ged. Staten
kunnen maatregelen van wijdere strek
king tot het tegengaan van zoogenaamde
lintbebouwing niet van het provinciaal
bestuur uitgaan.
DE AMBTENARENSTAKING TE
PARIJS.
Ook de posterijen en de
verkeersmiddelen erbij.
De ontevredenheid der Fransche ambtena
ren met de door de finanriëele commissie van
den Senaat aangenomen belastingmaatrege
len zal heden voorloopig haar hoogtepunt Be
reiken in een partiëele staking in alle stede
lijke en staatsbedrijven te Parijs.
Zaterdag is besloten, dat de „métro", de
electriciteits- en gasbedrijven, zoomede de
posterijen e.d. overheidsbedrijven voor een
uur tusschen 10 en 11 uur zullen worden
stilgelegd als laatste waarschuwing aan de
regeering. De postbeambten hebben de be
doeling Maandag in den loop van den dag
een of twee bestellingen te laten vervallen.
In regeeringskringen wordt er de nadruk
op ge'egd, dat alle maatregelen zijn getrof
fen om stagnatie in de verschillende bedrij
ven te voorkomen.
De technische hulpdienst.
Het dreigende gevaar var een algemeene
staking die gerui' ïen tijd zal kvnnen -duren,
is aanleiding voor len sedert 1920 in Frank
rijk bestaanden technischen hulpdienst tot
het verspreiden van een oproep aan alle le
den, die worden opgewekt onmiddellijk mede
te deelen of zij bereid zijn de voor hen gere
serveerde posten in geval van nood te bezet
ten.
DALAD1ER IN DEN FRANSCHE
SENAAT.
In den loop van de algemeene debatten
over de financiëele voorstel en in den Fran
sche senaat voerde in den loop van gister
avond Daladier het woord, waarbij hij o.a
verklaarde, dat de reactionnaire dagbladen
de meening wilden doen ontstaan, dat men
in Frankrijk een vernietiging der nationale
krachten tegemoet gaat. In dit verband
richtte hij een oproep tot het volk koelbloedig
te blijven. De economische crisis zal niet kun
nen worden overwonnen, zonder samenwer
king met de andere landen. In verband met
de beraadslagingen te Genève verklaarde de
premier, dat Frankrijk accoord ging met een
verdrag tegen de toepassing van geweld, on
der voorwaarde dat zich hierbij alle andere
staten zouden aansluiten. De senaat ver
daagde na de rede van Daladier de zitting
tot hedenmorgen.
HET RESULTAAT DER
CREDITEURENCONFERENTIE
TE PARIJS.
De Roemeensche minister van finan
ciën Madgearoe heeft gister bizonder-
heden medegedeeld betreffende de te
Parijs met de crediteuren gesloten beta
lingsovereenkomst. Alle amortisatiebe
talingen worden voor den tijd van 1
Januari 1933 tot en met 31 Maart 1933
opgeschort. Roemenië krijgt het nadruk-
k dijk recht dezen termijn t6 verlengen
tot 31 Maart 1936 voor het geval de
staatsinkomsten verder zouden vermin
deren. Jaarlijks wordt de schulden-
dienst met 1533 millioen lei vermin
derd. Daarbij komen nog 590 millioen
lei uitgestelde oorlogsschuldbetalingen,
zoodat de buiten'andsche schulden op
de begrooting in het geheel met 2123
millioen lei worden verminderd. Op
deze wijze hoopt men de begrooting van
dit jaar op een bedrag van 19H milliard
tc kunnen sluitend maken.
60.000 GESLACHTE SCHAPEN
VERBRAND.
In het Argentijnsche district San Juan
zijn 60.000 schapen door hun eigenaars ge
slacht en verbrand daar geen afzetgebied
voor de dieren kon worden gevonden.
PROF. ARNOLD MENDELSOHN
OVERLEDEN.
Zaterdagnacht is de bekende compo
nist prof. Arnold Mendelsohn tengevolge
van een beroerte overleden. endelohn
was op 26 December 1856 te Ratibor ge
boren. In het bizonder heeft de over
ledene zich verdienstelijk gemaa';t op
het gebied der kerkmuziek. In het jaar
1917 werd hij deswege door de theologi
sche faculteit te Giessen tot doctor 10-
noris causa benoemd en door de univer
siteit van Heidelberg tot eeredoctor in de
philosophie. Prof Mendelsohn heeft
eenige opera's en kerkelijke muziekstuk
ken gecomponeerd.
TRAANGAS IN EEN WARENHUIS.
In een warenhuis in Weissensee zijn op
drie plaatsen projectielen gevorpen, die ge
vuld waren met een traangas ontwikke ende
vloeistof. Het warenhuis moest onmiddellijk
geheel ontruimd worden. Een verkoopster is
ernstig ongesteld geworden. De daders zijn
nog niet gevat.
DE MOUNT EVEREST EXPEDITIE.
De leden van de Britsche Mount Everest
expeditie zetten hun --eis naar Britsch-Indië
voort. De drie Mothvliegtuigen zijn geduren
de den nacht te Sarzana gebleven en zullen
hedenavond te Napels aankomen. Intusschen
is men bezig met de voorbereidselen voor de
expeditie over land. Vier leden van de Engel
scne expeditie zijh uit Calcutta te Darjeeling
aangekomen. De leider Hugh Ruttledge,
werd gister te Darjeeling verwacht'.
DE SPOORWEGSTAKING IN
IERLAND.
De spoorwegstaking in Ulster schijnt
thans een nieuw stadium in te zulien
treden. Gisteravond hebben n.1. de ha
venarbeiders, die georganiseerd zijn in
de algemeene transportarbeidersvakver-
eeniging, een motie aangenomen, waar
in zij hun executieve volmacht vrag n
voor een onmiddellijke stakingsactie in
Belfast en de havens Derry Coleraine,
tenzij de spoorwegmaatschappij be eid
mocht blijken onderhandelingen aan te
knoopen voor een regeling van het r -i-
fliet met de stakers. De extcutieve ko nt
heden in Londen bijeen, teneinde in de
zen een beslissing te nemen. Er zijn 6600
havenarbeiders bij deze zaak betrokken,
zoodat een eventueele interventie van
hukant een ernstige ontwrichting ten
gevolge zou hebben en het verkeer in de
havens vrijwel geheel zou kunnen stop
zetten.
DE SCHAT OP HET COCOS-EILAND.
De chef van de fa. Hill te Brighton meent
thans gegeven in handen te hebben, welke de
juiste ligging van de verborgen schat op het
Cocoseiland aangegeven Hij heeft onlangs
een oud boek gekocht in een tweede-handsch
boekhandel, waarbij het hem opviel, dat de
laatste bladzijde aan den omslag was ge
plakt Toen hij het b'ad losmaakte, kwam
een kaart te voorschijn van het eiland met
een opgave van de ligging van den sehst
De heer Hill is thans bezig met het maken
wu vapaberadiojGB. voqc MQ e%p«ckoe aati
het Cocoseilaud teneir.ae den schat op te
graven.
-
OVEREENSTEMMING TUSSCHEN
SMUTS EN HERTZOG
Practiseh is thans overeenstemming bereikt
over een Afrikaansche coalitieregeering tus
schen generaal Smuts en Hertzog. De be
sprekingen betreffende oe samenstelling van
het nieuwe kabinet worden voortgezet.
Men verwacht dat Hertzog binnenkort za!
aftreden en zal worden opgevolgd door
Havenga.
DE KWESTIE DER RUSSISCHE
PASPOORTEN.
Ongeveer 75.000 personen die geen passen
ontvangen hebben, zijn te Charkow uitge
wezen.
De Oekrainische regeering heeft besloten
in West- en Oost Siberië kolonies voor 1e#
uitgewezenen te stichten.
STOOMSCHIP AAN DEN GROND
GELOOPEN.
Het stoomschip „Montrose", dat 16000
ton meet en met 186 passagiers aan booro
op weg was van Canada naar Liverpool,
gisterochtend bij Askew in den golf
Mersey aan den grond geloopen. Gelukkig
kwam het schip op zandigen grond terecnp
zoodat het ^een averij opliep De Passa£®?
zijn met motorbooten naar Liverpool ovw
gebracht.
COLUMBIA—PERU VOOR DEN
V. B.-RAAD.
De regeering van Columbia heeft
den lang verwachten offiriëelen stap bij
Volkenbond gedaan en met beroep op art.
van het Volkenbondsverdrag het onve'?v.1.rtff
bijeenkomen van den Raad ter behandel
van het conflict om Letocia geëischt. D«
lumbiaansche regeering wijst er op, ,.dat
diplomatieke betrekkingen met Peru zijn
gebroken en dat een oorlog dreigt uit te o
ken. De secretaris-generaal van den
bond heeft daarna onmiddellijk den K
voor Maandag a.s. bijeengeroepen.
ECUADOR MOBILISEERT.
Te Santiago zijn berichten
volgens welke alle dienstplichtige m
nen tot 35 jaren in Ecuador worden
mobiliseerd.
BESPREKING TUSSCHEN
ROOSEVELT EN LINDSAY
AANSTAANDE.
De Engelsche ambassadeur te W as^ej«fl
te Washington Sir Ronald Lindsay z3'
komende uit Londen te New
keeren. De Amerikaanscbe staatss*
Stimson heeft op verzoek van Roosc
nieuwe bespreking tusschen Roo®^ ^0
Lindsay ingeleid welke plaats 131 0
zoo spoedig mogelijk na aankon1®*
Eo&piscbtt aabaaaadeur-