DE BUT0B0TSIH6 OP DEH HELDERSCKEN WEG. £aatste Betichten £uchtvaact tmnieuws !BifUtmland Rechtszaken ENGELSCHE TRAWLER EN NOORSCHE ROBBENVANGER IN DEN STORM GEZONKEN. DE BURGERWACHT VAN DANZIG OPGEROEPEN. ZWART-WIT-ROOD OP HET BERLIJNSCHE STADHUIS. HET VERKIEZINGSCONGRES DER S.D.A.P. Avondzitting van Zondag. De arbeidersweer. ..I prijzen en kosten van levensonderhoud aan net zoo sterk gedaalde peil van de groot- handelsprijzen, is hetgeen waaraan Neder land vóór illes behoefte heeft. 'In beide op zichten zu. Jen wij onze fundamenteele belan gen ernstig schaden door het weren van bui- tenlandsche goederen, wanneer die beter en goedkooper zijn dan de Nederlandsche Daarom doet het mij zoo bijzonder genoegen, dat de leuze is: „Koopt Nederlandsch fabri kaat, indien dit evengoed en niet duurder is dan het buitenlandsche". Dit te eischen acht fk onder alle omstandigheden verantwoord en ik betuig met deze leuze dan ook gaarne mijn volle instemming. Ook omdat ik over tuigd ben, dat er langs den hier bedoelden weg nog zeer veel te bereiken is, bij produ certen, tusschenpersonen en afnemers". Acht U de kans van slagen van de econo mische conferentie te Londen groot? „Ik acht die kans stellig aanwezig. Veel hangt in deze achter af van het internatio nale schuldenvraagstuk. Slaagt men erin, deze aangelegenheid t ij d i g te regelen of althans omtrent een goede oplossing over eenstemming te verkrijgen, dan heb ik inder daad hoop, dat ook Londen zal slagen. Zoo goed als men te Lausanne heeft in gezien, dat men niet aan vorderingen kan blijven vasthouden, waarvan men kan zeggen, dat zij op den duur toch niet betaald zullen wor den, zal ook eenmaal in Amerika het besef levendig worden, dat er, terwille van het wereldherstel, een streep gehaald moet wor den door de oorlogsschulden. En ik kan mij zeer goed voorstellen, dat de Vereenigde Staten bereid zullen zijn deze schuldvorde ring aanzienlijk te verminderen indien men ze althans niet voor handerd procent wenscht kwijt te schelden indien ook van den anderen kant wordt medegewerkt aan de verbetering van de internationale betrekkin gen, met name op monetair gebied en op dat van den goederenruil. Zullen de Mogendheden daarvoor te vin den zijn? „De omstandigheden zullen m.i. daartoe d w i n g e n. De toestand is op het oogen- blik zoo ernstig, dat ik niet kan gelooven, dat de groote Mogendheden zullen volharden in hare tegenwoordige politiek. Men heeft ge zien en ervaren, hoe er reeds door de regeling van Lausanne, welke toch op zichzelf gebreky kig moest zijn wegens het verband met de schulden aan Amerika, een zeker vertrouwen in de wereld kon terugkeeren. Er werden wederom zaken ondernomen, de toestand op de effectenbeursen verbeterde, het emissiebe- drijf kon op beperkte schaal hervat worden en er had zlfs een niet onbelangrijke stijging van de goederenprijzen plaats. Waaruit moge blijken, dat ook deze crisis voor een belang rijk deel een vertrouwenscrisis is''. Uiterlijk zijn er evenwel nog geen teekenen waar te nemen, welke er op wijzen, dat de economische verdwazing haar einde nadert? „De wereld is inderdaad nog vol van irt- nerlijke tegenstrijdigheden. Eenerzijds een steeds krachtiger wordend verlangen naar meer vertrouwen, anderzijds een ten top ge dreven streven naar autarkie, waarmede men de publiek opinie in de landen vergiftigt. Wij moeten echter blijven vertrouwen, dat het goede eenmaal over het kwade zal zegevieren, al dienen wij ons geen illusies te maken, dat dit vandaag of morgen zal gebeuren. Wam neer wij zien, hoe een land als Duitschland nog altijd in de verkeerde richting gaat en er thans in Amerika een credietcrisis is ontke tend, waarvan wij de gevolgen nog niet kun nen overzien, dan is voorbarig optimisme nog allerminst gepast. Wij zullen ons dus moeten voorbereiden op nog zeer groote moeilijkheden en daarom lijkt het mij zoo goed, dat het Nederlandsche volk, nu de nood der tijden daartoe dwingt, wakker ge schud wordt om te breken met sleur en tradi tie. Met een open oog voor de mogelijkheden van de economische wereldconferentie dienen wij te beseffen, dat de vrije wereldmarkt thans een fictie is geworden. In dat licht beschouwt, krijgt de actie van de propagandacommissie voor het Neder landsch fabrikaat een diepere beteekenis en een goede kans van slagen. Moge door aller samenwerking die kans op de juiste j wijze gebruikt worden!" Voor de zaak tegen den chauffeur S., die zich had te verantwoorden voor de bekende autobus-aanrijding op den mistigen morgen van 7 November van het vorig jaar, bestond groote belangstelling. De publieke tribune was nagenoeg geheel bezet. Voor de dagvaarding waarin beklaagde roekeloos rijden en daardoor schuld aan fle ernstige verwondingen der passagiers ten laste werd gelegd, verwijzen wij naar de cou rant van Zaterdag waarin de geheele dag vaarding is opgenomen. (Daarin staan 12 getuigen a décharge vermeld. Dit zijn even wel getuigen a charge). De verdachte bleek een stevige 24-jarige man van middelbare grootte. De getuigen brachten onwillekeurig in her innering een volle autobus met een elkander vreemde bevolking. Verklaring van deskundigen. Dr. van Dam legde verklaringen af over den toestand waarin de gewonden ter behandeling aan hem gegeven had. Dr. F r e d e r i k s e hierna gehoord legde eveneens als deskundige verklaringen af over den toestand waarin de gewonden zich be vonden .- Ook Dr. Schröder had twee patiënten in behandeling genomen en legde daarover als deskundige verklaringen af. De chauffeur van de autobus vertelt Getuige d e W a a 1, chauffeur van de aan gereden autobus, verklaarde, dat het zeer mistig was, waarom hij met de koplampen aan had gereden, met een snelheid van 20 a 25 K.M. Plotseling zag hij aan den linkerkant den vrachtauto voor zich. Hij remde met de voetrem, doch weet niet of hij de handrem ook heeft gebruikt. Getuige reed'rechts. Al les geschiedde in een moment. Onmiddellijk volgde op het remmen een hevig gekraak Vele passagiers bekwamen verwondingen. Getuige legt zijn verklaringen af, door steeds bevestigend te antwoorden op hetgeen de president hem van zijn verklaringen uit de instructie voorleest. Voorts blijkt, dat er een stoomtram was ge passeerd, doch de rook daarvan was reeds weg toen het ongeluk gebeurde. Een verklaring van verdachte. Verdachte zeide, dat de rook was blij ven hangen en dat het uitzicht daardoor voor hem zeer bemoeilijkt werd. Wanneer het onverantwoordelijk is geweest in deze om standigheden met een snelheid van 30 K M. te rijden, dan geldt dit oo kvoor getuige, die voor de politie verklaard heeft met deze snel heid te hebben gereden. Depresident merkte op, dat getuige hier verklaard heeft met een snelheid van 20 a 25 K.M. te hebben gereden. Hierop volgde een gedachtewisseling tus- schen den verdediger mr. v. d. Loos, den presi dent en getuige over den afstand, waarop de autobus zich van de grens van den weg be vond, waarbij bleek, dat die afstand evenals de snelheid op een schatting berust. Luitenant v. d. H u 1 s t werd hierop als motor, en rijdeskundige gehoord. De stuur inrichting van den vrachtauto, een Chevro let, werkte z.i. niet voldoende. Getuige had na het ongeval den auto geprobeerd met een gelijke last, als de auto had vóór het onge val. Bij een snelheid van 30 K M. remde de auto met de voetrem op een afstand van 15 M. en met de handrem op 20 M. Ook het remvermogen was z. i. te gering. Getuige was van oordeel, dat met deze jsnelheid, als de remmen goed zijn, de wagen 'binnen 12 M. tot stilstand moet zijn ge bracht. De last op een wagen, aldus deze getuige, tot verwondering van den president, is niet van invloed op den afstand wordt gebracht. De bij remmen tot stilstand wordt gebracht. De vrije slag in de stuurinrichting was ook te groot gebleken. Getuige JanNannes had naast den buschauffeur in den auto gezeten. De chauf feur had vrij zicht, doch het was zaer mistig De buschauffeur reed zeer voorzichtig aan den rechterkant van hen weg. H«e snel weet spr. niet. Wel was er hinder van den rook van de tram. Het ongeval gebeurde plotseling. Getuige kreeg den indruk, dat de vrachtauto snel reed, doch hij kon niet beoordeelen, hoe snel deze reed. Volgens zijn oordeel hing er tijdens het ongeval nog een gordijn van mist en rook, dat over den weg naar rechts sloeg De wind was Noord-Oost. Op het moment, dat het ongeval gebeurde, ken men zoo goed als niets zien. Dat de bus chauffeur remde, heeft getuige door de snel heid van het gebeurde niet bemerkt. De luitenant-motorrijder te Haarlem, nog gehoord over hetgeen een autorijder moei doen, als hij door de mist en de rook van een tram gehinderd wordt, zeide, dat dit van de plaatselijke situatie afhangt. Depresident was van oordeel, dai men dan stil moet gaan staan, doen getuige is van een andere meening en zeide, dat men dan verstandig doet geen gas meer te geven en recht uit te blijven rijden. De verdachte verklaarde, aldus ge handeld te hebben. Hij haalde echter uit, om dat hij dacht een paar wielrijders voor zich te hebben. Getuige gaf signaal. De wielrijders reden naast elkander en'gingen na het onge val achter elkander. De president oordeelde, dat verdachte zoo weinig mogelijk had moeten uithalen, omdat zijn plaats rechts van den weg is en een halve meter afstand blijven van een wiel rijder voldoende is. Verdachte was bang geweest de wielrijders aan te rijden. Het zicht op den weg was slecht. Het O M. wees getuige er op, dat hij voor de politie heeft toegegeven roekeloos en ge vaarlijk en te veel links van den weg te heb ben gereden. Verdachte: Volgens den rechter-com- missaris was de stand van zijn wagen drie meter rechts uit den wegkant. Dat was niet zoo. Op een vraag van den officier gaf ver dachte toe, dat zijn voorruit beslagen was en dat die ruit een ruitenwisscher mistte. JacobZoon, chauffeur-arbeider te Heiloo, was te voren den grintauto van ver dachte volgde, niet de juiste en had hij meer kraken van de bus gehoord. Ook hij had de hinder van de rookende tram ondervonden Volgens deze getuige was de koers, die ver dachte volgde, niet de juiste en had meer naar rechts moeten wijken. Getuige had tevoren de bus gepasseeid Het stuur in ziin auto zit links, zoodat hij den weg kon overzien. De verdediger gaf te kennen, dit niet mo gelijk te achten, waarop, aan de hand van een kaart op de tafel van den president een be spreking der situatie volgde. De boerenarbeider J a n B 1 o m uit Schoorldam kwam hierna verklaren, dat hij den bewusten morgen met zijn kameraad van Schoorldam per rijwiel naar Alkmaar was gereden. Naast elkander hadden ze wel ge fietst. De vrachtauto reed hun achterop en passeerde hen met een snelheid van een 30 K M. Of de auto met licht reed, wist getuige niet, ook heeft hij van de botsing niets gezien, doch wel had hij die gehoord, jïen signaal had getuige van verdachte niet gehoord, we! reed zijn broer vlak achter hem. De verdach te haalde zooveel uit bij het oasseeren, dat hij meer op de linkerhelft van den weg kwam, dan op de rechterhelft Na het passeeren gin<r verdachte wel meer naar links. De andere wielrijder, de arbeider IJ Blokker, eveneens uit Schoorldam, ver klaarde eveneens, dat hij met Jan Blom ach ter elkander fietsten, doch hij gaf althans toe, dat hij iets was afgeweken, zoodat de chauf feur den indruk kon hebben gekregen, dat ze naast elkander reden. Verdachte week ook naar zijn oordeel te veel naar links uit en bleef na het passeeren ook te veel links rijden. Hierna schorsing. Om kwart voor twee werd de zitting heropend en de inspecteur van politie, Auke J»a Stienstra, gehoord, die mededeeling daed van zij« hevinaiigen na het ongeval en aau de haad van een teekening veor den pnew dent in een kring van de rechters en den ad vocaat een toelichting gaf op de situatie. Getuige had geconstateerd, dat het wind stil was. terwijl het zicht, ondanks den mist, voldoende genoemd moest worden. De president verklaarde, dat hij 20 over 9 uit Bergen was gereden en de plaats des onheils was gepasseerd. Hem was het opgevallen, dat de mist was opgeklaard. Getuige zegt nog, dat het windstil was Volgens getuige was verdachte zeer onder den indruk en wat men noemt een gebroken man. Onmiddellijk had verdachte tegen ge tuige de wielrijders genoemd. De brugwachter C. v. d. H o v e n te Ber gen had den bewusten morgen dienst gedaan bij de Koedijkervlotbrug. In de nabijheid daarvan lag aan de Berger losplaats een aak met grint, die mede door verdachte werd gelost. Er is daar een scherpe en gevaarlijke hoek en den dag voor het ongeval werd er zooda nig door de grintrijders gereden dat er meer werd gemorst dan anders. In ieder geval werd er steeds flink gereden. De o f f i c i e r wees dezen getuige er op dat hij voor de politie verklaard heeft, dat hij verdachte kende als een woest rijder, maar getuige zeide verdachte niet te kennen, aangezien hij kort aan dezen post werkzaam is. Mevr. Bakker uit Hoogwoud, één der passagiers uit de bus, een 36-jarige vrouw, die tengevolge van het ongeval nog steeds mank loopt, verklaarde niets gezien te heb ben. Wel liep zij een beenfractuur op waar door haar been 10 weken in het gipsverband heeft gezeten. De koopman G. de B o e r uit Alkmaar had eveneens in de noodlottige bus gezeten en door het ongeval enke'e ribben gebroken en een snee in zijn hals opgeloopen. 5% week was hij in het ziekenhuis verpleegd en nu was hij geheel hersteld. Mevrouw Go versNieuwland uit Oterleek werd hierna, steunende op den arm van haar man, als getuige voor het hekje geleid en door den president Hoffelijk een stoel aangeboden. Zij liep door het ongeval beenbreuken op, met het gevolg, dat ze 9 weken in het ziekenhuis verbleef. De dokter heeft hoop, dat ze geheel zal genezen. De chauffeur van de autobus, getuige de Waal, verklaarde hierop nog, dat 't hem be kend is, dat de wed. OchqueKlomp in den auto heeft gezeten en letsel heeft bekomen, evenals de reiziger Willem Albertus Hölzel, die als getuigen niet waren verschenen. Het requisitoir. De officier van justitie ving zijn requisitoir aan met een weergave van de situatie in het korte tijdsbestek. Vermoedeliik werd de auto bus als een sardinebusje door een uitstekende kling van den zandauto opengesneden. Spr. nam aan, dat de rook zoo goed als was op getrokken, aangezien de bus de tram onge veer bij het slachthuis was gepasseerd. Spr. heeft de rookgeschiedenis niet in de dagvaarding opgenomen, doch als de verde diger daarop wil terugkomen, dan maakt hij het z. i. erger. Getuige Zoon heeft het goed kunnen zien. Het stuur van den zandauto vertoonde 61 graden speling en d« hoofdzaak is, dat er een dikke zware mist hing, waardoor het uit zicht slecht was. Getuige Nannes bevestigde volgens spr. volkomen de verklaringen van den bus-chauf feur de Waal. zoodat aangenomen kan wor den, dat deze niet de minste schuld heeft. Na het passeeren van de wielrijders bleef de grintauto te veel op het linker wegdek, omdat hij dacht, dat er meerdere wielrijders op den weg waren. Men moet niet denken, dat er is wat er niet is en als men wegens het zicht niet kan rijden met een snelheil van 30 KM., dan moet men maar met 20 K M. snel heid rijden. Bezwaarlijk is ook, dat de ruiten wisscher van den vrachtauto stuk was. Voor den rechter-commissaris gaf verdachte toe, dat hij roekeloos heeft gereden en al komt hij hierop nu terug, spr. neemt aan, dat hij roe keloos heeft gereden met een in verband met de omstandigheden te groote snelheid. Het letsel door het ongeval veroorzaakt, tee kende spr. meer uitvoerig. Z. i. had dr. van Dam het terecht genoemd het toebrengen van zwaar lichamelijk letsel Hölzel zal wel inva lide blijven. De hooge raad is bovendien van oordeel, dat met zwaar lichamelijk letsel geen blijvend letsel behoeft te worden bedoeld. In vier gevallen is hier sprake van zwaar lichamelijk letsel. Verdachte heeft roekeloos met voor de om standigheden te groote snelheid gereden, is na het voorbij rijden van de wielrijders niet direct weer op het rechterwegdeel gegaan en heeft toen hij de bus zag, niet direct de noodige maatregelen genomen. Spr. achtte verdachte schuldig aan het in art. 308 van het wetboek van strafrecht ten laste gelegde. De eisch. Spr. was van oordeel, dat verdachte tot een hechtenisstraf dient te worden veroor deelt en requireerde een hechtenis van 3 maanden en een onbevoegdverklaring om met motorrijtuigen te rijden voor den tijd van een jaar. (De zitting duurt voort.1 Ongecorrigeerd Aan de Noordkust van Noorwegen in de Witte Zee woedt hevig noodweer, waarvan verschillende schepen slachtoffer zijn gewor den. De Britsche stoomtrawler „Lord Dear- more" uit Huil verging bij Hornö in de na bijheid van Vardö en zonk in drie minuten tijds. Vier stokers slaagden er niet meer in, zich tijdig uit de machineruimte te redden en gingen met het schip onder. De kapitein, een Deen, weigerde het schip te verlaten en verdronk eveneens. Zijn zoon, die zich aan boord bevond, kon gered worden. Het Noorsche stoomschip „Princes Ragn- hild", een der snelste passagiersschepen die den dienst langs de Noorsche kust doen, is tengevolge van den storm gestrand en het is twijfelachtig of het schip nog te redden is. Vijftien passagiers van de princes Ragn- bild'' werden overgenomen door de „Michael Sers", een schip vaji de Noorsche vïsscherij aspectje, d«t korte* tijd dggnu jfll is nood kwam te verkeeren en assistentie van een reddingboot kreeg, nadat het passagiersschip „Kong Halfdan" was gepasseerd zonder iets van de noodsignalen te merken. Tenslotte is in de Witte Zee nog een Noor sche robbenvanger vergaan. Tengevolge van den storm stapelde het ijs zich zoo hoog bo ven het schip op, dat het schip tenslotte werd gekraakt en naar beneden gedrukt. De be manning kon gered worden aan boord van een anderen robbenvanger. In verband met de versterking van de Poolsche bezetting op de Westerplatte heeft de politie-president van Danzig een deel van de burgerwacht, die den naam van inwonersweer draagt, opgeroepen. Hedenmiddag werd op den toren van het Berlijnsche stadhuis de zwart-wit-roode vlag geheschen. DE POSTVLUCHTEN OP INDIE. De Oehoe (thuisreis) landde gisteren te Jodhpoer. De Havik (uitreis) landde gisteren te Djask. VOLKSUNIVERSITEIT VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN. Donderdagavond 9 Maart as. worden m de Harmonie interessante films vertoond, welke verschillende gebieden bestrijken. De fi'ms Noord-Italië en Keulen brengen ons nader tot landen en volkeren en hunne geschiedenis en oefenen hierdoor een groote aantrekkingskracht uit Wij bereizen een gedeelte van Italië, dat zich uitstrekt van de Alpen tot aan de eeuwige stad. Verona, Venetië en andere interessante plaatsen passeeren de revue en vervolgens voert de reis naar Genua naar Recco, San Margherita, Rapallo naar Carrara met haar marmergroeven, Pisa en Florence aan de Arno, in de middeleeuwen het centrum van geestelijk leven. Dejilm Keulen brengt ons dichter bij huis, doch geeft eveneens vele bezienswaardig heden van deze oude stad. De eerste Nederlandsche geluidsfilm Philips-Radio van Joris Ivens voert ons ge heel in den modernen tijd in het rijk 'der techniek en der rationalisatie. Na een korte inleiding bevinden we óns in het gewoel der zich naar hun werk begevende tallooze arbeiders. In de fabriek gekomen, beleven wij het rvthme der machines, van het vlugge bewegen der kleinere machines, tot de zware cadans der kollermolens. Het geheele arbeidsproces in alle afdeelingen pas seert hier de revue en zoo belanden wij ten slotte in de expeditie-afdeeling en zien het opladen in de op het fabrieksterrein gereed staande wagons, welke de producten van dit omvangrijke bedrijf de wereld zullen in voeren. VERKEERSONGEVALLEN. Vrachtauto van den dijk ten gevolge van zenuwachtig gedoe van een fietsrijder. Gisterochtend reed op den Buikslotermeer- dijk bij het kruithuis een wielrijder midden op den weg. Achter hem kwam een groote zeswielige vrachtauto met tractor van de Westfriesche Expr ss uit Enkhuizen. De chauffeur gaf behoorlijk signalen; de wiel rijder week wel uit, doch naar links, in plaats van naar rechts. De bestuurder van den auto, die, in de verwachting, dat de wiel rijder naar rechts zou zijn gegaan, reeds naar links had uitgehaald, gooide nu, om een aanrijding te voorkomen, het stuur naar rechts; de wielrijder bleef onzekere bewegin gen maken, de chauffeur moest het stuur nog eens wénden, nu weer naar links. Het gevolg van dit gemanoeuvreerd was, dat de zware vrachtauto den dijk afreed aan de landijzijde; hij bleef hangen op den berm. De fiets was inmiddels toch nog onder de wielen van den vrachtwagen gekomen en was geheel vernield. De wielrijder kwam er echter met lichte wonden af. De chauffeur-eigenaar van den auto en iemand, die naast hem in de cabine zat, wa ren ongedeerd. Twee personen, die achter in den wagen zaten, waren licht gekwetst. DE POSITIE VAN DEN GULDEN In verband met de bankcrisis in de Vereenigde Staten. Het „Amsterdamsch Effectenblad" heeft heden een kort onderhoud gehad ffitot den president van de Nederlandsche Bank, Mr. L. J. A. Trip. Op de vraag, welke de gevolgen konden zijn van een depreciatie van den dollar, kreeg het blad dit karakteristieke antwoord: „Wij gaan door. De gouden standaard zullen wij onder géén voorwaarde, wat -r cok gebeurt, loslaten." In de zitting van Zondagavond verdedig de een aantal afgevaardigden de amende menten, die niet door de commissie voor het verkiezingsprogram zijn overgenomen. Dr. ir. Th. van der Waerden liet een ernstige waarschuwing hooren tegen het op nemen van de 40-urige werkweek in het ver- kiezingspregram. De kostprijs zou erdoor verhoogd worden, zoodat het gevaar van grootere werkloosheid erdoor ontstaat. Bo vendien betwijfelde spr. of het huidige pro ductie-apparaat er groot genoeg voor is. De heer J. E. Stokvis verdedigde een aantal amendementen op het Indische ge deelte van het programma. De heeren Molendijk (Groningen) en mr. li 'i Vc 14 w^qjjten de P^tseljjke in het programma te zien opgenomen nog verschillende andere sprekers"™' wS hadden gevoerd, werden zij door den l"1 Vliegen beantwoord. n hee* De meening van den heer Van Q O F A n Titnr/J UaaI.J AiVa'rda. beS're<ta het amendement inzake opneming der di 01 seüjke Keuze in het vefkiezingsp^otram groote meerderheid door het m groote meerderheid door het congres goedgekeurd, werd het geheele afdus S* zigde verkiezingsprogram bij acclamatieV* genomen. c aafl" Te half elf werd het congres verdaag Gistermorgen om negen uur is congres heropend. De wijzigin}»6n }n socialisatierapport werden zonder a- cus:ye en zonder hoofdelijke sterns- aangenomen, evenals de landh resolutie, waarin slechts een klein«°» meele, wijziging werd aangebracht r' De heer J. F Ankersmit werd h v noemd tot hoofdredacteur van Het v de heer Boekman, met naast zich tegenwoordige redacriecommissie d® redacteur van de Sociaal-Democrakt Aan de orde was daarna de v™ stelde wijziging van de statuten én1?®" huishoudelijke reglement. De secretaris, de heer Wou^m. gaf een toelichting. Het congres eenigde zich dus met het w j;!L voorstel. wlJzl3ings- Hierna werd gepauzeerd. De jonge sociaI»ten In de laatste zitting van het werden aan de orde gesteld twee voon stellen, waarvan de congrescommS Za.erdag had geadviseerd ze naar w laatste punt der agenda over te bre^ gen. Het eerste was een voorstel van d« afdeeling Haarlem III, luidende: Het congres enz. kennis genomen hebbende van de od- richting door de A J.C. van groepen van jong-socialisten; overwegende, a. dat het lidmaatschap der partij open staat voor personen boven 18 jaar die dadelijk na hun toetreding aan het partijleven kunnen deelnemen; b. dat de vorming van de afzonder lijke groepen binnen de partij het partij- leven verbrokkelt en daardoor ver zwakt; c. dat daardoor de jongeren in de partij buiten het partijleven worden ge- houden, waardoor hun de gelegenheid wordt ontnomen in de partij naar voren te komen; spreekt over deze afzonderlijke groepsvorming zijn afkeuring uit en verzoekt het partijbestuur die maat regelen te nemen, die noodig zijn om er een einde aan te maken. Op dit voorstel hadden de afdeelingen Laren-Blaricum en Alkmaar amende menten ingediend. De voorzitter, de heer Oudegeest, maakte eenige opmerkingen over deze voorstellen en stelde daarna voor de zaak voorloopig te laten rusten totdat het partijbestuur een beslissing heeft genomen en die heeft voorgelegd aan den partijraad, waarna het misschien mogelijk is ze breedvoerig aan het vol gende congres vooi te leggen. Alkmaar noemde het vraagstuk van de jongeren een eeuwenoude kwes tie. Het vraagt de benoeming van een commissie om deze zaak te bestudeeren en in haar geheel aan de partij voor te leggen. Het is zaak, dat er een middel wordt gevonden om de jongeren tot de partij te trekken. De voorzitter antwoordde, dat het partijbestuur niet op een commissie ;s gesteld. De meest bezette leden van het partijbestuur willen deze belangrijke zaak niet uit handen geven. De Alge meens raad is reeds een commissie, die best over de vraag oordeelen kan. Alkmaar trok zijn voorstel in, het voorstel van den voorzitter werd aange nomen. Aan het vraagstuk van de arbeiders- weer zijn drie kanten, aldus de voor zitter. De Anti-oorlogsliga wil dat anti-oorlogspropaganda wordt gem®8 door een arbeidersweer. Het is de vraagi of men daarbij in de richting van Oh* formen moet gaan. De tweede kant die van bescherming van sociaal-den1 craten in vergaderingen, bij P'a*r- enz. De derde kant is die van de ming tegen fascisten enz. De laat-ste de gevaarlijkste. Deze derde kant voor de partij de geweldigste consek» ties kunnen hebben. Spr. achtte het o dig de verschillende aspecten van 8 zaak in den partijraad in een niet-op* bare vergadering te behandelen. Het partijbestuur stelde daarom deze zaak in de eerstvolgende P® raadsvergadering te bespreken en a over rapport uit te brengen aan de deelingen. .r In elk geval staat wel vast, dat, ais een arbeidersweer zou komen, deze 1 door de partij zelf zou moeten w°r ter hand genomen; ze moet niet willekeurige personen in de partij den overgelaten. Na uitvoerige gedachten wissen waarbij verschillende voormannen klaarden geen behoeften te hebben j een lijfwacht, werd het bestuursvoo aangenomen, waarop sluiting van congres volgde. PENNINGMEESTER gearresteerd- Verdacht van brandsticht Gistermorgen brak een binnenbrandje in een perceel aan de Talmastraat tei y Het vuur ontstond in een kast. ,n va# genheid is de kast der afdeeling L^jLj/iÊrs den r. k. bond van steenfabriekar [t gedeeltelijk verloren gegaan. Het Pa™ Arnhem, bijgestaan door den deskuno g Hesseling, heeft een onderzoek naar ox zaak van den brand ingesteld. In is gearresteerd de penningmeester deeling Dieren van den geaoefflden b™* Jxvvoaa iüa dit perwel is.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1933 | | pagina 8