DE BUT0B0TSIH6 OP DEH HELDERSCKEN WEG.
£aatste Betichten
£uchtvaact
tmnieuws
!BifUtmland
Rechtszaken
ENGELSCHE TRAWLER EN
NOORSCHE ROBBENVANGER IN
DEN STORM GEZONKEN.
DE BURGERWACHT VAN DANZIG
OPGEROEPEN.
ZWART-WIT-ROOD OP HET
BERLIJNSCHE STADHUIS.
HET VERKIEZINGSCONGRES
DER S.D.A.P.
Avondzitting van Zondag.
De arbeidersweer.
..I
prijzen en kosten van levensonderhoud aan
net zoo sterk gedaalde peil van de groot-
handelsprijzen, is hetgeen waaraan Neder
land vóór illes behoefte heeft. 'In beide op
zichten zu. Jen wij onze fundamenteele belan
gen ernstig schaden door het weren van bui-
tenlandsche goederen, wanneer die beter en
goedkooper zijn dan de Nederlandsche
Daarom doet het mij zoo bijzonder genoegen,
dat de leuze is: „Koopt Nederlandsch fabri
kaat, indien dit evengoed en niet duurder is
dan het buitenlandsche". Dit te eischen acht
fk onder alle omstandigheden verantwoord
en ik betuig met deze leuze dan ook gaarne
mijn volle instemming. Ook omdat ik over
tuigd ben, dat er langs den hier bedoelden
weg nog zeer veel te bereiken is, bij produ
certen, tusschenpersonen en afnemers".
Acht U de kans van slagen van de econo
mische conferentie te Londen groot?
„Ik acht die kans stellig aanwezig. Veel
hangt in deze achter af van het internatio
nale schuldenvraagstuk. Slaagt men erin,
deze aangelegenheid t ij d i g te regelen of
althans omtrent een goede oplossing over
eenstemming te verkrijgen, dan heb ik inder
daad hoop, dat ook Londen zal slagen. Zoo
goed als men te Lausanne heeft in gezien,
dat men niet aan vorderingen kan blijven
vasthouden, waarvan men kan zeggen, dat
zij op den duur toch niet betaald zullen wor
den, zal ook eenmaal in Amerika het besef
levendig worden, dat er, terwille van het
wereldherstel, een streep gehaald moet wor
den door de oorlogsschulden. En ik kan mij
zeer goed voorstellen, dat de Vereenigde
Staten bereid zullen zijn deze schuldvorde
ring aanzienlijk te verminderen indien
men ze althans niet voor handerd procent
wenscht kwijt te schelden indien ook van
den anderen kant wordt medegewerkt aan de
verbetering van de internationale betrekkin
gen, met name op monetair gebied en op dat
van den goederenruil.
Zullen de Mogendheden daarvoor te vin
den zijn?
„De omstandigheden zullen m.i. daartoe
d w i n g e n. De toestand is op het oogen-
blik zoo ernstig, dat ik niet kan gelooven, dat
de groote Mogendheden zullen volharden in
hare tegenwoordige politiek. Men heeft ge
zien en ervaren, hoe er reeds door de regeling
van Lausanne, welke toch op zichzelf gebreky
kig moest zijn wegens het verband met de
schulden aan Amerika, een zeker vertrouwen
in de wereld kon terugkeeren. Er werden
wederom zaken ondernomen, de toestand op
de effectenbeursen verbeterde, het emissiebe-
drijf kon op beperkte schaal hervat worden
en er had zlfs een niet onbelangrijke stijging
van de goederenprijzen plaats. Waaruit moge
blijken, dat ook deze crisis voor een belang
rijk deel een vertrouwenscrisis is''.
Uiterlijk zijn er evenwel nog geen teekenen
waar te nemen, welke er op wijzen, dat de
economische verdwazing haar einde nadert?
„De wereld is inderdaad nog vol van irt-
nerlijke tegenstrijdigheden. Eenerzijds een
steeds krachtiger wordend verlangen naar
meer vertrouwen, anderzijds een ten top ge
dreven streven naar autarkie, waarmede men
de publiek opinie in de landen vergiftigt. Wij
moeten echter blijven vertrouwen, dat het
goede eenmaal over het kwade zal zegevieren,
al dienen wij ons geen illusies te maken, dat
dit vandaag of morgen zal gebeuren. Wam
neer wij zien, hoe een land als Duitschland
nog altijd in de verkeerde richting gaat en er
thans in Amerika een credietcrisis is ontke
tend, waarvan wij de gevolgen nog niet kun
nen overzien, dan is voorbarig optimisme
nog allerminst gepast. Wij zullen ons dus
moeten voorbereiden op nog zeer
groote moeilijkheden en daarom lijkt het mij
zoo goed, dat het Nederlandsche volk, nu de
nood der tijden daartoe dwingt, wakker ge
schud wordt om te breken met sleur en tradi
tie. Met een open oog voor de mogelijkheden
van de economische wereldconferentie dienen
wij te beseffen, dat de vrije wereldmarkt
thans een fictie is geworden.
In dat licht beschouwt, krijgt de actie van
de propagandacommissie voor het Neder
landsch fabrikaat een diepere beteekenis
en een goede kans van slagen. Moge door
aller samenwerking die kans op de juiste
j wijze gebruikt worden!"
Voor de zaak tegen den chauffeur
S., die zich had te verantwoorden voor de
bekende autobus-aanrijding op den mistigen
morgen van 7 November van het vorig jaar,
bestond groote belangstelling. De publieke
tribune was nagenoeg geheel bezet.
Voor de dagvaarding waarin beklaagde
roekeloos rijden en daardoor schuld aan fle
ernstige verwondingen der passagiers ten
laste werd gelegd, verwijzen wij naar de cou
rant van Zaterdag waarin de geheele dag
vaarding is opgenomen. (Daarin staan 12
getuigen a décharge vermeld. Dit zijn even
wel getuigen a charge).
De verdachte bleek een stevige 24-jarige
man van middelbare grootte.
De getuigen brachten onwillekeurig in her
innering een volle autobus met een elkander
vreemde bevolking.
Verklaring van deskundigen.
Dr. van Dam legde verklaringen af
over den toestand waarin de gewonden ter
behandeling aan hem gegeven had.
Dr. F r e d e r i k s e hierna gehoord legde
eveneens als deskundige verklaringen af over
den toestand waarin de gewonden zich be
vonden .-
Ook Dr. Schröder had twee patiënten in
behandeling genomen en legde daarover als
deskundige verklaringen af.
De chauffeur van de autobus vertelt
Getuige d e W a a 1, chauffeur van de aan
gereden autobus, verklaarde, dat het zeer
mistig was, waarom hij met de koplampen
aan had gereden, met een snelheid van 20 a
25 K.M. Plotseling zag hij aan den linkerkant
den vrachtauto voor zich. Hij remde met de
voetrem, doch weet niet of hij de handrem
ook heeft gebruikt. Getuige reed'rechts. Al
les geschiedde in een moment. Onmiddellijk
volgde op het remmen een hevig gekraak
Vele passagiers bekwamen verwondingen.
Getuige legt zijn verklaringen af, door
steeds bevestigend te antwoorden op hetgeen
de president hem van zijn verklaringen uit
de instructie voorleest.
Voorts blijkt, dat er een stoomtram was ge
passeerd, doch de rook daarvan was reeds
weg toen het ongeluk gebeurde.
Een verklaring van verdachte.
Verdachte zeide, dat de rook was blij
ven hangen en dat het uitzicht daardoor voor
hem zeer bemoeilijkt werd. Wanneer het
onverantwoordelijk is geweest in deze om
standigheden met een snelheid van 30 K M.
te rijden, dan geldt dit oo kvoor getuige, die
voor de politie verklaard heeft met deze snel
heid te hebben gereden.
Depresident merkte op, dat getuige
hier verklaard heeft met een snelheid van 20
a 25 K.M. te hebben gereden.
Hierop volgde een gedachtewisseling tus-
schen den verdediger mr. v. d. Loos, den presi
dent en getuige over den afstand, waarop de
autobus zich van de grens van den weg be
vond, waarbij bleek, dat die afstand evenals
de snelheid op een schatting berust.
Luitenant v. d. H u 1 s t werd hierop als
motor, en rijdeskundige gehoord. De stuur
inrichting van den vrachtauto, een Chevro
let, werkte z.i. niet voldoende. Getuige had
na het ongeval den auto geprobeerd met een
gelijke last, als de auto had vóór het onge
val.
Bij een snelheid van 30 K M. remde de
auto met de voetrem op een afstand van 15
M. en met de handrem op 20 M. Ook het
remvermogen was z. i. te gering.
Getuige was van oordeel, dat met deze
jsnelheid, als de remmen goed zijn, de wagen
'binnen 12 M. tot stilstand moet zijn ge
bracht.
De last op een wagen, aldus deze getuige,
tot verwondering van den president, is niet
van invloed op den afstand wordt gebracht. De
bij remmen tot stilstand wordt gebracht. De
vrije slag in de stuurinrichting was ook te
groot gebleken.
Getuige JanNannes had naast den
buschauffeur in den auto gezeten. De chauf
feur had vrij zicht, doch het was zaer mistig
De buschauffeur reed zeer voorzichtig aan
den rechterkant van hen weg. H«e snel weet
spr. niet. Wel was er hinder van den rook van
de tram. Het ongeval gebeurde plotseling.
Getuige kreeg den indruk, dat de vrachtauto
snel reed, doch hij kon niet beoordeelen, hoe
snel deze reed. Volgens zijn oordeel hing er
tijdens het ongeval nog een gordijn van mist
en rook, dat over den weg naar rechts sloeg
De wind was Noord-Oost.
Op het moment, dat het ongeval gebeurde,
ken men zoo goed als niets zien. Dat de bus
chauffeur remde, heeft getuige door de snel
heid van het gebeurde niet bemerkt.
De luitenant-motorrijder te Haarlem, nog
gehoord over hetgeen een autorijder moei
doen, als hij door de mist en de rook van een
tram gehinderd wordt, zeide, dat dit van de
plaatselijke situatie afhangt.
Depresident was van oordeel, dai
men dan stil moet gaan staan, doen getuige
is van een andere meening en zeide, dat men
dan verstandig doet geen gas meer te geven
en recht uit te blijven rijden.
De verdachte verklaarde, aldus ge
handeld te hebben. Hij haalde echter uit, om
dat hij dacht een paar wielrijders voor zich te
hebben. Getuige gaf signaal. De wielrijders
reden naast elkander en'gingen na het onge
val achter elkander.
De president oordeelde, dat verdachte
zoo weinig mogelijk had moeten uithalen,
omdat zijn plaats rechts van den weg is en
een halve meter afstand blijven van een wiel
rijder voldoende is.
Verdachte was bang geweest de wielrijders
aan te rijden. Het zicht op den weg was
slecht.
Het O M. wees getuige er op, dat hij voor
de politie heeft toegegeven roekeloos en ge
vaarlijk en te veel links van den weg te heb
ben gereden.
Verdachte: Volgens den rechter-com-
missaris was de stand van zijn wagen drie
meter rechts uit den wegkant. Dat was niet
zoo.
Op een vraag van den officier gaf ver
dachte toe, dat zijn voorruit beslagen was en
dat die ruit een ruitenwisscher mistte.
JacobZoon, chauffeur-arbeider te
Heiloo, was te voren den grintauto van ver
dachte volgde, niet de juiste en had hij meer
kraken van de bus gehoord. Ook hij had de
hinder van de rookende tram ondervonden
Volgens deze getuige was de koers, die ver
dachte volgde, niet de juiste en had meer
naar rechts moeten wijken.
Getuige had tevoren de bus gepasseeid
Het stuur in ziin auto zit links, zoodat hij den
weg kon overzien.
De verdediger gaf te kennen, dit niet mo
gelijk te achten, waarop, aan de hand van een
kaart op de tafel van den president een be
spreking der situatie volgde.
De boerenarbeider J a n B 1 o m uit
Schoorldam kwam hierna verklaren, dat hij
den bewusten morgen met zijn kameraad van
Schoorldam per rijwiel naar Alkmaar was
gereden. Naast elkander hadden ze wel ge
fietst. De vrachtauto reed hun achterop en
passeerde hen met een snelheid van een 30
K M. Of de auto met licht reed, wist getuige
niet, ook heeft hij van de botsing niets gezien,
doch wel had hij die gehoord, jïen signaal
had getuige van verdachte niet gehoord, we!
reed zijn broer vlak achter hem. De verdach
te haalde zooveel uit bij het oasseeren, dat
hij meer op de linkerhelft van den weg kwam,
dan op de rechterhelft Na het passeeren gin<r
verdachte wel meer naar links.
De andere wielrijder, de arbeider IJ
Blokker, eveneens uit Schoorldam, ver
klaarde eveneens, dat hij met Jan Blom ach
ter elkander fietsten, doch hij gaf althans toe,
dat hij iets was afgeweken, zoodat de chauf
feur den indruk kon hebben gekregen, dat ze
naast elkander reden. Verdachte week ook
naar zijn oordeel te veel naar links uit en
bleef na het passeeren ook te veel links rijden.
Hierna schorsing.
Om kwart voor twee werd de zitting
heropend en de inspecteur van politie, Auke
J»a Stienstra, gehoord, die mededeeling daed
van zij« hevinaiigen na het ongeval en aau
de haad van een teekening veor den pnew
dent in een kring van de rechters en den ad
vocaat een toelichting gaf op de situatie.
Getuige had geconstateerd, dat het wind
stil was. terwijl het zicht, ondanks den mist,
voldoende genoemd moest worden.
De president verklaarde, dat hij 20
over 9 uit Bergen was gereden en de plaats
des onheils was gepasseerd. Hem was het
opgevallen, dat de mist was opgeklaard.
Getuige zegt nog, dat het windstil was
Volgens getuige was verdachte zeer onder
den indruk en wat men noemt een gebroken
man. Onmiddellijk had verdachte tegen ge
tuige de wielrijders genoemd.
De brugwachter C. v. d. H o v e n te Ber
gen had den bewusten morgen dienst gedaan
bij de Koedijkervlotbrug. In de nabijheid
daarvan lag aan de Berger losplaats een
aak met grint, die mede door verdachte werd
gelost.
Er is daar een scherpe en gevaarlijke hoek
en den dag voor het ongeval werd er zooda
nig door de grintrijders gereden dat er meer
werd gemorst dan anders. In ieder geval
werd er steeds flink gereden.
De o f f i c i e r wees dezen getuige er op
dat hij voor de politie verklaard heeft, dat
hij verdachte kende als een woest rijder,
maar getuige zeide verdachte niet te kennen,
aangezien hij kort aan dezen post werkzaam
is.
Mevr. Bakker uit Hoogwoud, één der
passagiers uit de bus, een 36-jarige vrouw,
die tengevolge van het ongeval nog steeds
mank loopt, verklaarde niets gezien te heb
ben. Wel liep zij een beenfractuur op waar
door haar been 10 weken in het gipsverband
heeft gezeten.
De koopman G. de B o e r uit Alkmaar
had eveneens in de noodlottige bus gezeten
en door het ongeval enke'e ribben gebroken
en een snee in zijn hals opgeloopen. 5% week
was hij in het ziekenhuis verpleegd en nu
was hij geheel hersteld.
Mevrouw Go versNieuwland uit
Oterleek werd hierna, steunende op den arm
van haar man, als getuige voor het hekje
geleid en door den president Hoffelijk een
stoel aangeboden. Zij liep door het ongeval
beenbreuken op, met het gevolg, dat ze 9
weken in het ziekenhuis verbleef. De dokter
heeft hoop, dat ze geheel zal genezen.
De chauffeur van de autobus, getuige de
Waal, verklaarde hierop nog, dat 't hem be
kend is, dat de wed. OchqueKlomp in den
auto heeft gezeten en letsel heeft bekomen,
evenals de reiziger Willem Albertus Hölzel,
die als getuigen niet waren verschenen.
Het requisitoir.
De officier van justitie ving zijn requisitoir
aan met een weergave van de situatie in het
korte tijdsbestek. Vermoedeliik werd de auto
bus als een sardinebusje door een uitstekende
kling van den zandauto opengesneden. Spr.
nam aan, dat de rook zoo goed als was op
getrokken, aangezien de bus de tram onge
veer bij het slachthuis was gepasseerd.
Spr. heeft de rookgeschiedenis niet in de
dagvaarding opgenomen, doch als de verde
diger daarop wil terugkomen, dan maakt hij
het z. i. erger. Getuige Zoon heeft het goed
kunnen zien.
Het stuur van den zandauto vertoonde 61
graden speling en d« hoofdzaak is, dat er
een dikke zware mist hing, waardoor het uit
zicht slecht was.
Getuige Nannes bevestigde volgens spr.
volkomen de verklaringen van den bus-chauf
feur de Waal. zoodat aangenomen kan wor
den, dat deze niet de minste schuld heeft.
Na het passeeren van de wielrijders bleef
de grintauto te veel op het linker wegdek,
omdat hij dacht, dat er meerdere wielrijders
op den weg waren. Men moet niet denken,
dat er is wat er niet is en als men wegens het
zicht niet kan rijden met een snelheil van 30
KM., dan moet men maar met 20 K M. snel
heid rijden. Bezwaarlijk is ook, dat de ruiten
wisscher van den vrachtauto stuk was. Voor
den rechter-commissaris gaf verdachte toe,
dat hij roekeloos heeft gereden en al komt hij
hierop nu terug, spr. neemt aan, dat hij roe
keloos heeft gereden met een in verband met
de omstandigheden te groote snelheid.
Het letsel door het ongeval veroorzaakt,
tee kende spr. meer uitvoerig. Z. i. had dr. van
Dam het terecht genoemd het toebrengen van
zwaar lichamelijk letsel Hölzel zal wel inva
lide blijven. De hooge raad is bovendien van
oordeel, dat met zwaar lichamelijk letsel geen
blijvend letsel behoeft te worden bedoeld.
In vier gevallen is hier sprake van zwaar
lichamelijk letsel.
Verdachte heeft roekeloos met voor de om
standigheden te groote snelheid gereden, is
na het voorbij rijden van de wielrijders niet
direct weer op het rechterwegdeel gegaan en
heeft toen hij de bus zag, niet direct de
noodige maatregelen genomen.
Spr. achtte verdachte schuldig aan het in
art. 308 van het wetboek van strafrecht ten
laste gelegde.
De eisch.
Spr. was van oordeel, dat verdachte tot
een hechtenisstraf dient te worden veroor
deelt en requireerde een hechtenis van 3
maanden en een onbevoegdverklaring om met
motorrijtuigen te rijden voor den tijd van
een jaar.
(De zitting duurt voort.1
Ongecorrigeerd
Aan de Noordkust van Noorwegen in de
Witte Zee woedt hevig noodweer, waarvan
verschillende schepen slachtoffer zijn gewor
den.
De Britsche stoomtrawler „Lord Dear-
more" uit Huil verging bij Hornö in de na
bijheid van Vardö en zonk in drie minuten
tijds. Vier stokers slaagden er niet meer in,
zich tijdig uit de machineruimte te redden
en gingen met het schip onder. De kapitein,
een Deen, weigerde het schip te verlaten en
verdronk eveneens. Zijn zoon, die zich aan
boord bevond, kon gered worden.
Het Noorsche stoomschip „Princes Ragn-
hild", een der snelste passagiersschepen die
den dienst langs de Noorsche kust doen, is
tengevolge van den storm gestrand en het is
twijfelachtig of het schip nog te redden is.
Vijftien passagiers van de princes Ragn-
bild'' werden overgenomen door de „Michael
Sers", een schip vaji de Noorsche vïsscherij
aspectje, d«t korte* tijd dggnu jfll is nood
kwam te verkeeren en assistentie van een
reddingboot kreeg, nadat het passagiersschip
„Kong Halfdan" was gepasseerd zonder iets
van de noodsignalen te merken.
Tenslotte is in de Witte Zee nog een Noor
sche robbenvanger vergaan. Tengevolge van
den storm stapelde het ijs zich zoo hoog bo
ven het schip op, dat het schip tenslotte werd
gekraakt en naar beneden gedrukt. De be
manning kon gered worden aan boord van
een anderen robbenvanger.
In verband met de versterking van de
Poolsche bezetting op de Westerplatte
heeft de politie-president van Danzig een
deel van de burgerwacht, die den naam
van inwonersweer draagt, opgeroepen.
Hedenmiddag werd op den toren van het
Berlijnsche stadhuis de zwart-wit-roode vlag
geheschen.
DE POSTVLUCHTEN OP INDIE.
De Oehoe (thuisreis) landde gisteren te
Jodhpoer.
De Havik (uitreis) landde gisteren te
Djask.
VOLKSUNIVERSITEIT VOOR
ALKMAAR EN OMSTREKEN.
Donderdagavond 9 Maart as. worden m
de Harmonie interessante films vertoond,
welke verschillende gebieden bestrijken.
De fi'ms Noord-Italië en Keulen brengen
ons nader tot landen en volkeren en hunne
geschiedenis en oefenen hierdoor een groote
aantrekkingskracht uit
Wij bereizen een gedeelte van Italië, dat
zich uitstrekt van de Alpen tot aan de eeuwige
stad.
Verona, Venetië en andere interessante
plaatsen passeeren de revue en vervolgens
voert de reis naar Genua naar Recco, San
Margherita, Rapallo naar Carrara met haar
marmergroeven, Pisa en Florence aan de
Arno, in de middeleeuwen het centrum van
geestelijk leven.
Dejilm Keulen brengt ons dichter bij huis,
doch geeft eveneens vele bezienswaardig
heden van deze oude stad.
De eerste Nederlandsche geluidsfilm
Philips-Radio van Joris Ivens voert ons ge
heel in den modernen tijd in het rijk 'der
techniek en der rationalisatie.
Na een korte inleiding bevinden we óns in
het gewoel der zich naar hun werk begevende
tallooze arbeiders. In de fabriek gekomen,
beleven wij het rvthme der machines, van
het vlugge bewegen der kleinere machines,
tot de zware cadans der kollermolens. Het
geheele arbeidsproces in alle afdeelingen pas
seert hier de revue en zoo belanden wij ten
slotte in de expeditie-afdeeling en zien het
opladen in de op het fabrieksterrein gereed
staande wagons, welke de producten van dit
omvangrijke bedrijf de wereld zullen in
voeren.
VERKEERSONGEVALLEN.
Vrachtauto van den dijk ten
gevolge van zenuwachtig gedoe
van een fietsrijder.
Gisterochtend reed op den Buikslotermeer-
dijk bij het kruithuis een wielrijder midden
op den weg. Achter hem kwam een groote
zeswielige vrachtauto met tractor van de
Westfriesche Expr ss uit Enkhuizen. De
chauffeur gaf behoorlijk signalen; de wiel
rijder week wel uit, doch naar links, in plaats
van naar rechts. De bestuurder van den
auto, die, in de verwachting, dat de wiel
rijder naar rechts zou zijn gegaan, reeds
naar links had uitgehaald, gooide nu, om
een aanrijding te voorkomen, het stuur naar
rechts; de wielrijder bleef onzekere bewegin
gen maken, de chauffeur moest het stuur
nog eens wénden, nu weer naar links. Het
gevolg van dit gemanoeuvreerd was, dat de
zware vrachtauto den dijk afreed aan de
landijzijde; hij bleef hangen op den berm.
De fiets was inmiddels toch nog onder de
wielen van den vrachtwagen gekomen en
was geheel vernield. De wielrijder kwam er
echter met lichte wonden af.
De chauffeur-eigenaar van den auto en
iemand, die naast hem in de cabine zat, wa
ren ongedeerd. Twee personen, die achter in
den wagen zaten, waren licht gekwetst.
DE POSITIE VAN DEN GULDEN
In verband met de bankcrisis in de
Vereenigde Staten.
Het „Amsterdamsch Effectenblad"
heeft heden een kort onderhoud gehad
ffitot den president van de Nederlandsche
Bank, Mr. L. J. A. Trip. Op de vraag,
welke de gevolgen konden zijn van een
depreciatie van den dollar, kreeg het
blad dit karakteristieke antwoord: „Wij
gaan door. De gouden standaard zullen
wij onder géén voorwaarde, wat -r cok
gebeurt, loslaten."
In de zitting van Zondagavond verdedig
de een aantal afgevaardigden de amende
menten, die niet door de commissie voor het
verkiezingsprogram zijn overgenomen.
Dr. ir. Th. van der Waerden liet een
ernstige waarschuwing hooren tegen het op
nemen van de 40-urige werkweek in het ver-
kiezingspregram. De kostprijs zou erdoor
verhoogd worden, zoodat het gevaar van
grootere werkloosheid erdoor ontstaat. Bo
vendien betwijfelde spr. of het huidige pro
ductie-apparaat er groot genoeg voor is.
De heer J. E. Stokvis verdedigde een
aantal amendementen op het Indische ge
deelte van het programma.
De heeren Molendijk (Groningen) en mr.
li 'i Vc 14 w^qjjten de P^tseljjke
in het programma te zien opgenomen
nog verschillende andere sprekers"™' wS
hadden gevoerd, werden zij door den l"1
Vliegen beantwoord. n hee*
De meening van den heer Van
Q O F A n Titnr/J UaaI.J
AiVa'rda. beS're<ta
het amendement inzake opneming der di 01
seüjke Keuze in het vefkiezingsp^otram
groote meerderheid door het m
groote meerderheid door het congres
goedgekeurd, werd het geheele afdus S*
zigde verkiezingsprogram bij acclamatieV*
genomen. c aafl"
Te half elf werd het congres verdaag
Gistermorgen om negen uur is
congres heropend. De wijzigin}»6n }n
socialisatierapport werden zonder a-
cus:ye en zonder hoofdelijke sterns-
aangenomen, evenals de landh
resolutie, waarin slechts een klein«°»
meele, wijziging werd aangebracht r'
De heer J. F Ankersmit werd h v
noemd tot hoofdredacteur van Het v
de heer Boekman, met naast zich
tegenwoordige redacriecommissie d®
redacteur van de Sociaal-Democrakt
Aan de orde was daarna de v™
stelde wijziging van de statuten én1?®"
huishoudelijke reglement.
De secretaris, de heer Wou^m.
gaf een toelichting. Het
congres
eenigde zich dus met het w j;!L
voorstel. wlJzl3ings-
Hierna werd gepauzeerd.
De jonge sociaI»ten
In de laatste zitting van het
werden aan de orde gesteld twee voon
stellen, waarvan de congrescommS
Za.erdag had geadviseerd ze naar w
laatste punt der agenda over te bre^
gen.
Het eerste was een voorstel van d«
afdeeling Haarlem III, luidende: Het
congres enz.
kennis genomen hebbende van de od-
richting door de A J.C. van groepen van
jong-socialisten; overwegende,
a. dat het lidmaatschap der partij
open staat voor personen boven 18 jaar
die dadelijk na hun toetreding aan het
partijleven kunnen deelnemen;
b. dat de vorming van de afzonder
lijke groepen binnen de partij het partij-
leven verbrokkelt en daardoor ver
zwakt;
c. dat daardoor de jongeren in de
partij buiten het partijleven worden ge-
houden, waardoor hun de gelegenheid
wordt ontnomen in de partij naar voren
te komen;
spreekt over deze afzonderlijke
groepsvorming zijn afkeuring uit en
verzoekt het partijbestuur die maat
regelen te nemen, die noodig zijn om er
een einde aan te maken.
Op dit voorstel hadden de afdeelingen
Laren-Blaricum en Alkmaar amende
menten ingediend.
De voorzitter, de heer Oudegeest,
maakte eenige opmerkingen over deze
voorstellen en stelde daarna voor de
zaak voorloopig te laten rusten totdat
het partijbestuur een beslissing heeft
genomen en die heeft voorgelegd aan
den partijraad, waarna het misschien
mogelijk is ze breedvoerig aan het vol
gende congres vooi te leggen.
Alkmaar noemde het vraagstuk
van de jongeren een eeuwenoude kwes
tie. Het vraagt de benoeming van een
commissie om deze zaak te bestudeeren
en in haar geheel aan de partij voor te
leggen. Het is zaak, dat er een middel
wordt gevonden om de jongeren tot de
partij te trekken.
De voorzitter antwoordde, dat het
partijbestuur niet op een commissie ;s
gesteld. De meest bezette leden van het
partijbestuur willen deze belangrijke
zaak niet uit handen geven. De Alge
meens raad is reeds een commissie, die
best over de vraag oordeelen kan.
Alkmaar trok zijn voorstel in, het
voorstel van den voorzitter werd aange
nomen.
Aan het vraagstuk van de arbeiders-
weer zijn drie kanten, aldus de voor
zitter. De Anti-oorlogsliga wil dat
anti-oorlogspropaganda wordt gem®8
door een arbeidersweer. Het is de vraagi
of men daarbij in de richting van Oh*
formen moet gaan. De tweede kant
die van bescherming van sociaal-den1
craten in vergaderingen, bij P'a*r-
enz. De derde kant is die van de
ming tegen fascisten enz. De laat-ste
de gevaarlijkste. Deze derde kant
voor de partij de geweldigste consek»
ties kunnen hebben. Spr. achtte het o
dig de verschillende aspecten van 8
zaak in den partijraad in een niet-op*
bare vergadering te behandelen.
Het partijbestuur stelde daarom
deze zaak in de eerstvolgende P®
raadsvergadering te bespreken en a
over rapport uit te brengen aan de
deelingen. .r
In elk geval staat wel vast, dat, ais
een arbeidersweer zou komen, deze 1
door de partij zelf zou moeten w°r
ter hand genomen; ze moet niet
willekeurige personen in de partij
den overgelaten.
Na uitvoerige gedachten wissen
waarbij verschillende voormannen
klaarden geen behoeften te hebben j
een lijfwacht, werd het bestuursvoo
aangenomen, waarop sluiting van
congres volgde.
PENNINGMEESTER gearresteerd-
Verdacht van brandsticht
Gistermorgen brak een binnenbrandje
in een perceel aan de Talmastraat tei y
Het vuur ontstond in een kast. ,n va#
genheid is de kast der afdeeling L^jLj/iÊrs
den r. k. bond van steenfabriekar [t
gedeeltelijk verloren gegaan. Het Pa™
Arnhem, bijgestaan door den deskuno g
Hesseling, heeft een onderzoek naar ox
zaak van den brand ingesteld. In
is gearresteerd de penningmeester
deeling Dieren van den geaoefflden b™*
Jxvvoaa iüa dit perwel is.