Alkmaarsche Courant.
Jiadiaiiieuws
SeuilleUM
Honderd ff en dertigste Jaargang.
DONDERDAG 20 APRIL
De honderdste luchtreis
naar Indië.
Het mysterie van het
diamanten kruis.
(Wordt vervolgd).
o «33
Vrijdag 21 April.
Hilversum, 296 M. (8.—12-—4.—8 en
11 —12.— VARA, ae VPRO van 8.—11.—
en de AVRO van 12—4.--uur). 8- Gra
mofoonplaten. 10.- VPRO-morgenwijding.
1015 Gramofoonplaten. ll.lt P J. Kers.
Onze keuken. 11-40 Declamatie R. Numan
12— Gramofoonplaten. 12.30 Kovacs Lajos
m ziin orkest Refreinzang: Bob Scholte.
2 Floris Feld: „Het Japansch—Chineesch
conflict". 2.30—4— Omroeporkest o.l.v. N.
Treen en gramofoonplaten. 4.VARA-
orkest o.l.v. Hugo de Groot. 4.50 Voor de
kinderen. 5 30 Vervolg concert. 7— Causerie
over de Sovjet-Unie door dr. F. M. Wibaut.
7 20 Concert door E. Busch, zang en Joh.
Ilóng orgel. 8.Kerkdienst uit de N. P. B.
te Amsterdam: Dr. J. C. A. Fetter. Gem.
koor o.l.v. A. H. Fierie. 10.Gramofoonpl.
11.Orgelspel door Cor Steyn. 11.30 Gra
mofoonplaten.
Huizen, 1875 M. (Algemeen programma
te verzorgen door de KRO). 8.915 en
10.Gramofoonplaten. 11.3012.Voor
zieken en ouden van dagen. 12.151 -45
Schlager- en gramofoonmuziek. 2.Orgel-
concerta 3.Pianorecital en gramofoonpl.
4.— Lezing. 4.30 Gramofoonplaten. 5.
Lezing. 5.15 Sextetconcert en voordracht.
7 10 Lezing. 7.45 Orkestconcert en Radio-
tooneel. 8 40—8.45 Vaz Dias. 9.30 Mozart-
concert. Radiotooneel. 10.45 Gramofoonpl.
11 Vaz Dias 11.05—12— Gramofoonpl.
Davenlry, 1554 M. 9.35 Morgenwijding.
9 50 Tijdsein en berichten. 10.0510 20 Le
zing. 10.35 „The Day of Peace", relay uit
Yperen (België). 11.30 Orgelconcert A.
Goldsbrough. 12.05 BBC-Dansorkest o.l.v.
H. Hall. 1.05 Haydn Heard en zijn orkest.
2.20 Gramofoonpl. 3.2C Northern Studio
orkest o.l.v. J. Bridge. J. Anderson, bariton.
4.35 Kinderuur. 5.20 Berichten. 5.50 Piano
duetten van Schubert. 6.10, 6.25 en 6.50 Le
zing. 7.20 BBC-orkest o.l.v. J. Clifford. 8.20
Berichten en lezing. 8.55 „The Ringer" van
E Wallace. Regie: Val Gielgud. 10.10 Voor
dracht. 10.15—11.20 Dansmuziek door Ge-
raldo's Tangoband en de Savoy Hotel
Orpheans.
Parijs ,Jiadio-Paris", 1724 M. 7.05 Gra
mofoonpl. 11.50 dito. 5.50 dito. 6.40 dito.
8.05 Radiotooneel.
Kalundborg, 1153 M. 11.2012.35 Con
cert uit het Bellevue-Strandhotel. 1.203.20
Omroeporkest o. 1. v. Gröndahl m. m. v. V.
Jensen (iviool) en V. Fischer (piano). 7 20
Feestuitzending v. d. Arbeiders-Liefdadig-
heidsvereeniging. 8.50 Radiotooneel. 9.50
Concert d. h. Omroeporkest o. 1. v. F. Mah-
ler. 10.2011.50 Dansmuziek uit rest
,Lodbcr§[".
Langenberg, 473 M. 6.25 en 10.40 Gra
mofoonpl. 11.20 Freiburger Orkestvereni
ging o. 1. v. Pfaff. 12.20 Weragorkest. 1.50
Gramofoonpl. 3.50 Koorconcert. 7.25 Om
roeporkest o. 1. v. Merten. 8.20 Vroolijk pro-
framma. 9.50—11.20 Concert o. 1. v
ysoldt.
Rome, 441 M. 8.05 Feestavond.
Brussel, 338 en 508 M. 338 M.: 11.20
Gramofoonpl. 12.30 Omroepkleinorkest o. 1.
v. Leemans. 4.20 Omroeporkest o. 1. v An-
dré. 5.50 Gramofoonpl. 7.20 Willem-de-
Zwijgerherdenking. 9.30 Gramofoonplaten.
508 M.: 11.20 Omroepkleinorkest o. 1. v.
Leemans. 12.30 Gramofoonpl. 4.20 Radio-
Symphonieorkest o. 1. v. Kumps 5.35 Zang
voordracht. 5.55 Omroepkleinorkest o. 1. v.
Leemans. 7.20 Radio-Symphonieorkest o. 1
v. J. Kumps m. m. v. solisten. 8.20 Omroep
orkest m. m. v. sopraan o. 1. v. André. 9 30
Gramofoonplaten.
Zeesen, 1635 M. 6.20 Richthofen-herden-
king. 7.20 Concert door het Omroeporkest
van Frankfurt o. 1. v. Merten. 8.40 Causerie.
9.Haydnconcert (Strijktrio). 9.20 en
10.05 Berichten. 10 2011.20 Concert o. 1.
v H. Simon
(Nadruk verboden).
MET DE „KWARTEL" NAAR DELI.
In één dag naar Rome,
in twee naar Athene.
Boven de Golf van Corinthe,
17 Febr. 1933.
Heelemaal juist is dit opschrift van
de honderste luchtreis naar Indië eigen
lijk niet, want feitelijk is het de 117de
reis, die de „Kwartel" gisterochtend
v oeg op Schiphol begonnen is, de 117de
ten minste sedert van der Hoop, van
Weerden Poelman en van den Broeke
ons den nieuwen weg naar Indië, hebben
gewezen. Maar het is de honderdste
luchtreis Amsterdam—Batavia, i i den
geregelden dienst van de K. L. M en
daaraan was het ook te danken, Jat er
gisterochtend op Schiphol extra notitie
werd genomen van dit vertrek, dat ove
rigens al zoo iets gewoons is geworden,
dat het niemand die er niet iets mee te
maken heeft, naar Schiphol trekt. Eiken
Donderdagmorgen vertrekt er zoon
groote blauwe vogel met een Holland-
schen naam en de Hollandsche kleuren
naar Ned.-Indië, en eiken Zondag strijkt
er een neer, die onder zijn machtige
vleugel als het ware nog de tropensfeer
meedraagt en aan zijn geweldige wielen
de aarde van 18 landen, die zij be
streken.
Voor dit bijzondere feit dan was er een
wagen van de nationale klankfilmin
dustrie voor een opname, die waar
schijnlijk op dit oogenblik al aau het
Hollandsche publiek dit gedenkwaardi-
go feit heeft getoond en doen hooren.
Een simpel afscheid.
Iemand die het wist had al gewaar
schuwd, dat het voor de wegbrengers
zoo'n simpel afscheid zou zijn. Het is
onaardsch vroeg als men met Je bus
der K. L. M. op Schiphol aankomt
wanneer komt toch eens de noodzake
lijke behoorlijke verbindingsweg vaL de
hoofdstad met onze nationale luchtha
ven Schiphol tot stand want om ha'f
zes moet men klaar zijn. Het wordt toch
iets later voordat de machtige motoren
in de vrieskou van midden Februari
voldoende warm zijn geworden on in
dien tijd komt gezagvoerder Beekman
even kennis mak§n met zijn passagiers
Het zijn er ditmaal drie voor Melakka
en Ned.-Indië, benevens en passant
eer echtpaar voor Marseille.
Dan is inmiddels de post ingelac'en,
een dikke 300 kik is het tegenwoordig
al geworden, de laatste vracht wordt ge
stuwd, ook al gegroeid tot bijna 100 kilo,
de passagiers worden uitgenoo ligd in
te stappen in de keurige cabine <n plot
seling beginnen de motoren hun hoog
ste lied uit te donderen, zoodat een k'ei-
ne storm over het veld waait en le weg
brengers ijlings beschutting zoeken.
De blokken worden weggenomen, een
lichtbundel naar de plaats van de be
stuurders geeft het sein tot vertrek en
eerst langzaam, maar spoedig sneller
ze de vogel zich in beweging, om na
eenige honderden meters de aarde los
te laten en zich te verheffen in den stik-
donkeren morgen, alleen geleid door de
seinen van Schiphol. Eenmaal cirkelen
wo boven het vliegveld, waar we de
wegbrengers als dwergjes zien samen
scholen en dan zetten we op een paar
honderd meters hooge koers Zuid
waarts, op weg naar het Oosten.
Het merkwaardige
Dit is eigenlijk wel het alles overwel
digende merkwaardige van zoo'n vlucht,
dat hetfeitelijk niets bijzonders
meer is! Nog maar een goeje twee jaar
geleden werd de dienst begonnen en
reeds thans wordt er gevlogen met een
regelmaat en zekerheid, die men zich
alleen kan denken als het werk van
vele, vele jaren. We zitten nu in de ca
bine, die in deze winterkou comfortabel
verwarmd is, een ruimte van ongeveer
6 M. lengte bij 1.60 M. breed en 1 85 hoog,
met aan beide zijden achter elkaar drie
moderne stalen fauteuils, waarin we het
ons gemakkelijk hebben gemaakt.
®it het Engeisch van Chester K. S. Steele
door A W v. E.v. R.
29
'n kolonel".
„U bent er dus zeker van, dat de steek
wond haar doodde?"
„Waarschijnlijk wel! Natuurlijk had, zoo
als ik al zeide, elk der beide wonden den
dood veroorzaakt kunnen hebben, maar sla
gen op het hoofd, zelfs als de schedel leelijk
s gekneusd, zooals in dit geval, veroor
zaken niet steeds onmiddellijk den dood Een
feit is, dat het slachtoffer gewoonlijk ver
scheidene uren bewusteloos blijft. Dat is
evenwel niet het geval met een steekwond in
of bij het hart. Die is bijna altijd na korten
JCI "0(*jlot,1£ ~?en minuut of twee. Hoe-
*el het dus mogelijk is, dat mrs. Darcy eersi
werd geveld door een slag op het hoofd, du
waarschijnlijk den dood tengevolge zou ®e
had hebben geloof ik, dat <k doSd onmid
del lijk na den steekwond intrad.
„Zouden beide door denzelfden persoon
kunnen zijn toegebracht?''
„Natuurlijk! Eerst de slag 0p het hoofd
en vervolgens de steekwond".
„En waren er geen andere wonden on he
lichaam?" p
„Neen, behalve lichte kneuzingen, veroor
zaakt door den val op den grond. Maar die
waren onbeteekenend."
„Anders niets?"
„Neen hm laat eens kijken neen,
ik geloof van niet".
„Bent U er zeker van, dokter Warren'"
De stem van den kolonel had een vreemden
Vóór ons, in de cockpit zitten, nu bij
het begin van de reis, de beide piloten,
gezagvoerder Beekman en zijn helper
Brugman, vooraan in de kajuit zit de
marconist te luisteren naar seinen en
w eerberichten en achterin zit de boord
werktuigkundige, in afwachting dat zijn
technische hulp noodig zal zijn, de
voorraden dranken en levensmiddelen
op te nemen, met de zorg waarover hij
als hofmeester ook belast is.
Aan beide zijden hebben we, als het
straks licht zal zijn, uitstekend uitzicht,
alleen gedeeltelijk belemmerd door de
beide zij-motoren, onder den vleugel
opgehangen. De derde motor zingt zijn
stalen lied, zoo te zeggen op den snavel
van den grooten vogel.
Er waait een lichte bries die we méé
hebben en die onze snelheid, blijkens
een blik op de snelheidsmeter in de
cockpit, opvoert tot 200 K M. per uur.
Geer wonder dat we binnen het kwartier
boven slapend Rotterdam varen, dat
schitterend verlicht zich onder ons af-
tcekent, aan beide zijden van de Maas,
waarop we zelfs de schepen ook de
vele opgelegde zich duidelijk zien af-
teekenen. Maar al heel spoedig verbleekt
dit feeërieke lichtfeest in den donkeren
morgen en met een buitje, dat ons een
b -.etje op en neer gooit in de lucht, ne
men we afscheid van Holland om de reis
boven ons nabuurland voort te zetten.
Er staat hier een vrij krachtige zijwind,
zoodat we een b ije uit de koers drijven
en Antwerpen en Brussel in het voorbij
gaan onder ons te zien krijgen. Dan is
inmiddels de zon als een gouden bol
boven de horizon gekomen, de wolken
purper kleurend en de aarde onder ons
h3l belichtend. Maar lang duur dat niet,
wolkenslierten melden zich aan, snel
toenemend in aantal en dikte en vrij
spoedig vliegen we boven een sneeuw
witte wolkenzee, die de aarde aan onze
blikken verbergt. Daironder bij U is het
een druilerige regendag, hierboven bij
ons genieten we van stralendon zonne
schijn.
Als een zeilboot.
Als een zeilboot hangen we in de lucht
onder den blauwen vleugel, voortgedre
ven door het donderend geweld van de
drie Amerikaansche Wasp-motoren van
450 P K. ieder. Er is even weinig bewe
ging in de machine als in een goed
jacht dat flink voor den wind gaat. Mijn
buurman, een Engelschman van Pinang,
die eenige maanden geleden ook met de
K L. M. naar Europa voer en die aan
het vliegen gewend is, haalt zijn schade
in voor den korten nacht en is zacht-
kens onder zeil gegaan. Zijn snorken
hindert ons ondertusschen niet, omdat
de motoren altijd nog een beetje harier
snorken Men moet flink hard spreken
om zich verstaanbaar te maken. Vooral
nu we tegen dit gedreun propjes watten
in de ooren hebben gestoken.
Vóór me dekt de mannelijke helft van
hei, voor Marseille bestemde echtpaar,
zijn vrouwtje een beetje toe, die het in
den morgen wat kil heeft, omdat ze niet
erg goed tegen luchtreizen kan. De hof
meester komt in actie en onthaalt ons
op een ontbijt met thee, terwijl we rus
tig zitten uit te kijken alsof we aan
boord van een luxueus zeiljacht zijn en
niemand schijnt er zich rekenschap van
te geven, dat we op 1000 M. hoogte in de
lucht hangen en dat we in 9 of 8 dagen
op tropjischen Nederlandschen bodem
hopen uit te stappen.
Gezagvoerder Beekman komt van zijn
stuurstoel ook eens even belangstelling
toonen en het is alles zoo gewoon alsof
we aan boord van een mailboot zitten,
zooals die nu al een honderd jaren de
verbinding tusschen Moederland en
Indië onderhoudt.
Om goed acht uur zitten we op de
hoogte van Parijs, dat we rechts laten
liggen en als we in de buurt van Troyes
zijn, worden de wolken dunner en krij
gen we de grijze, grauwe Moeder-Aarde
weer te zien.
We drijven als in een roeibootje op
een stille vijver en zelfs de luchtzieke
dame eet met smaak een sinaasappel,
terwijl de hofmeester ons op een kopje
koffie in een beker en een febakje
tracteert.
klank.
„Ja, ik ben er zeker van. Ik wou juist zeg
gen, dat de palpi van haar linkerhand heel
licht geschaafd was, een soort van kras of
prik, alsof dat door een speld was veroor
zaakt, maar daar zij in de juwelierszaak
was, en, naar ik begreep, dikwijls zelf kleine
reparaties verrichtte aan broches en spel
den, die haar gebracht werden, kon dat op
rekening daarvan gesteld worden".
„Een licht schaafwond in de linkerhand,
zei U?"
„Ja. Maar daar hecht ik in het geheel
geen waarde aan. Het had zoo weinig te be-
teekenen, dat mijn assistent en ik er maar
even naar keken. De huid was ternauwer
nood open".
„Juist. In de linkerhand. Dat was de
hand, waarin het tikkende horloge werd ge
vonden, nietwaar?"
„Ik geloof het wel. Het horloge, dat aan
een Indiër, Singa Phut genaamd, toebehoor
de. Wat gebeurde er ook weer met hem?"
vroeg de dokter aan detective Carroll, die
uit de privé-kamer der detectives naar buiten
was geslopen en naar het gesprek luisterde
„O, die kerel? Hij maakte een vreeselijk
spektakel om zijn horloge terug te krijgen,
en daar hij een uitstekend alibi had, en wij
er hem heelemaal niet mee in verband kon
den brengen, gaven we het hem terug en zei
den, dat hij weg kon gaan. Dat deed hij dan
ook denk ik".
„Neen, hij is nog in de stad zeide kolo
nel Ashley, „ik kwam kort geleden voorbij
zijn huis. Hij heeft een paar prachtige
Benares kandelaars in den vorm van ge
kapte cobra's, die ik graag wilde hebben.
Singa Phut is nog in de stad."
„Is dat alles, wat U weten wilt, kolonel?
vroeg dokter Warren. „Ik wil U natuurlij'
alles vertellen, wat ik kan, maar als
„Dank U! U hebt mij alles verteld wat ik
hooren wilde. Ik heb eenitfe theorieën, die
ik uit wil werken, en ik weet niet zeker,
wat de uitslag er van zal zijn".
„Ik veronderstel, dat u Darcy onschuldig
oordeelt?" viel Carroll hoonend in.
„Ik ben er zeker van!" en de kolonel
richtte zich hooger op en keek den detec
tive onvriendelijk aan. „Als ik dacht, dat
hij het gedaan had, zou ik mij niet met zijn
zaak hebben ingelaten".
„U zult er een heele karwei aan hebben,
te bewijzen, dat hij het niet deed", lachte
de detective.
„Dat kan wel zijn", gaf de kolonel be
daard toe.
„Wie anders zou haar hebben vermoord",
ging Carroll voort. „Even, voordat hij naar
bed ging, had hij ruzie met de oude dame.
Hij was boos op haar, omdat hij dacht, dat
zij een deel van zijn geld achterhield. Dan
was hij boos, omdat zij zijn meisje bespotte
lijk maakte dat is genoeg om een
man het land op te jagen. Ik maak er
Darcy geen verwijt van, dat hij buiten zich
zelf is geraakt, maar hij had de oude dame
niet moeten neerslaan. Dat deed hij zeker,
en wij zullen het bewijzen. Dat zult U
zien!"
„Wel, het is natuurlijk uw zaak, en die
van den officier van Justitie, om te bewij
zen, dat hij schuldig is", zei de kolonel. „En
u kunt het mij niet kwalijk nemen, dat ik
zijn onschuld probeer te bewijzen."
„Zeker niet, kolonel! Iedereen moet op
de een of andere manier zijn brood ver-
dienen. Alleen spijt het mij te zien, dat U
uzelf zoo bedriegt, door te gelooven, dat die
kerel het niet deed. Hij heeft het gedaan
zeg ik U!"
„Het kan zijn", gaf de kolonel toe.
„Dank U, dokter Warren! We zullen
elkaar nog wel eens ontmoeten!" En met
een militairen groet verliet de kolonel het
hoofdbureau. Terwijl hij de stoep afliep
dacht hij bij zichzelf:
„Wat zouden Carroll en Thong wel zeg-
Landen te Marseille.
Diep onder ons komt een breede rivier
in zicht, de Rhóne, en als het zicht hel
der is, zien we aan bakboord een mach
tige bergketen oprijzen, met witbe-
sneeuwde toppen, waarboven zich al de
hoogste de Mont-Blanc verheft, een
fabelachtig grootsch schouwspel. Het
land wordt heuvelachtiger, kaler en
minder vruchtbaar ook en precies om
11 uur landen we te midden van tien
tallen loodsen en honderdtallen Fran-
sche legervliegtuigen op het militaire
vliegpark van Istres, omdat het burger -
luchtpark van Marseille in dezen tijd
een beetje vochtig is.
Onmiddellijk wordt een aanta.' vaten
benzine van de Shell aangerold en op
ouderwetsche manier, met een hand
pomp, in de vliegtuigtank bovea in den
dikken vleugel overgeheveld. Het is bit-
te koud op het vliegveld, er staat een
s herpe en koude wind, zoodat we blij
zijn als we, precies een uur latar weer
or zen aanloop nemen en over de Etang
de Berre via Marseille koers zetten naar
Rome, wat het einddoel voer dezen lag
is We laten de oorlogshaven Toulon,
een verboden gebied voor vliegtuigen,
aan stuurboord liggen en na nog een
korten afstand over land te hebben ge
vlogen kiezen we bij Kaap Lardier zee.
om de Golf van Lyon, berucht om zijn
stormen, die er niets minder erg kun
nen zijn dan in de Golf van Biscaje,
over te steken.
Nu is het er echter kalm wel staat er
volgens de radiografisch binnenkomen
de weerberichten een frissche bries,
maar die hindert ons niet, vertraagt
hoogstens een beetje onze snelhei 1 en
het uur van aankomst.
Het is een grootsch gezicht, de mach
tige zee onder ons, de eindelooze hemel
boven ons en hier en daar in de verte
enkele rotsige ei'anden en tusschen
hemel en zee, ons vliegtuig, sterk, maar
toch broos werk van menschenhanden,
wat dunne stalen buizen, een paar hou
ten dwarsliggers, wat triplexhout, staal-
d:aad en dat alles bespannen met lin
nen .voortgejaagd door de drie bruisen
de motoren.
Onder ons zien we verschil
lende schepen, waarop de menschen ons
als we dicht genoeg bij zijn, toewuiven,
ons moderne kruisvaarders, die hun de
loef afsteken.
Roma F.terna.
Na een uur vliegen over zee pa. seeren
wo Corsica, precies over de Noordpunt
vp.l het eiland, dan weer hemel en zee,
totdat in de verte de Italiaansche ku-t
opdoemt. Maar voor dien tijd hebben we
allen op zijn beurt een middagslaapje
gedaan om de verloren nachtrust van
den vroegen morgen in te halen Het
s'aapt uitstekend aan boord, de bewe
ging maakt slaperig.
Dan wordt koers gezet naar Elba, dat
w, zoo vlakbij passeeren, dat we het
eiland van den keizerlijken balling bijna
kunnen grijpen. We volgen, op grooten
afstand, de Italiaansche kust Zuid
waarts, begroet door het eerste Italiaan
sche noqtflandingsterrein, waarvan we
dit keer en hopelijk nooit, gebruik zul
len maken. Dan komen groenende ak
kers, diep onder het water, waarin waar
schijnlijk rijst geplant is en die ons aan
de tropen herinneren, vervolgens vlie
ger» we over heuvelland, nog weer een
stukje over zee, we passeeren een regen
bui en dan komt precies te 4 uur het
nieuwe stadion Littorio onder ons, vlak
naast het vliegveld van Rome, waarop
we nu met een elegante duik neerdalen.
Precies na 9 vlieguren sedert Schip
hol staan we op Italiaanschen bodem.
Na de douane en pasformaliteiten, rij
den we stadwaarts en haasten ons om
nog eenigszins de eeuwige stad te be
zichtigen. Al is de schemer gevallen dan
genieten we toch van de trotsche bouw
vallen van het Colosseum, het Forum
Romanum, de verschillende keizerlijke
poorten en de grootsche Via Imperia'e,
pas onder het krachtige en energieke be
leid van Mussolini voltooid. Trouwens
eiken keer weer dat men als vreemde
ling Italaië betreedt, treft de volslagen
ommekeer die onder het bewind van den
Duce is ingetreden.
gen, als zij iets van het diamanten kruis
afwisten, en hoorden, dat de Sproetige
Morgan het in zijn bezit had? Ik denk, dat
zij enkele van hun theorieën dan wel zouden
wijzigen! Dat herinnert er mij aan, dat ik
meer pijlen op mijn boog heb, dan ik dacht.
Ik moet Cynthia niet uit het oog verliezen.
Zij zal angstig beginnen te worden om haar
diamanten, en ik zou wel eens willen we
ten, wat zij zegt, als zij de waarheid hoortl'
Hoewel kolonel Ashley alle hoop had op
gegeven, tenminste op zijn uitstapje naar
Colchester, nog gebruik te kunnen maken
van zijn hengels, ging hij toch voort Wal
ton's boek te bestudeeren.
Op zekeren avond, toen hij in zijn hotel
kamer zat en de bladzijden omsloeg
zonder dat hij begreep wat hij las, doordat
zijn gedachten te veel vervuld waren van
het geheimzinnige diamanten kruis, viel zijn
oog toevallig op bladzijde 170, waar hij las
„Er zijn ook drie of vier andere kleine
visschen, die ik bijna had vergeten, en die
ook alle zonder schubben zijn
Het boek viel den detective uit de
handen.
„God!" riep hij uit, „dat heb ik vergeten
de kleine visschen! Ik moet er
eenige achterna zitten! Zij kunnen de
schaal naar onzen kant doen omslaan
Kleine visschen! Dat is het! Klein goed, als
je geen groote kunt krijgen! Het zal mij
benieuwen
Er werd op de deur geklopt cn Shag
kwam binnen, tegelijkertijd buigend en sa
lueerend.
„Ik vraag excuus, kolonel begon hij
„wilt U een nieuwtje hooren?
„Een nieuwtje, Shag? Wat voor nieuwtje?
Vooruit, vertel op, schelm!
„Wel, ziet U, kolonel, U hebt mij gezegd
toen wij hier kwamen, dat ik U niet lastig
mocht vallen met detective-nieuwtjes
maar
„O, dat was, voordat ik in deze Darcy'
Er heerscht orde, netheid en regel
maat, men voelt er zich op zijn gemak
als in de andere Europeesche hoofdste
den en men geniet ten volle van de oude
schoonheid, die Mussolini tot nieuwe
glorie weet te verheffen
We brengen een bezoek aan de St,
Pieter en staan voor de bronzen poorten
van het Vaticaan. bewaakt door de pie-
keniers van de Zwitsersche garde, we
bezichtigen het paleis van den Senaat
en zoo tal van gebouwen, fonteinen en
zegeteekenen uit de beroemdste dagen
van de Romeinsche historie, die de tijd
voor ons geestesoog doen herleven en
waarbij ons van louter eerbied een hui
vering door de leden vaart van ontzag
voor alles wat zich daar in den loop der
eeuwen afspeelde.
Vooral in het Colosseum, waar een
mystiek licht door de open vensters
straalt en donkere schaduwen doet -]>e-
len in de galerijen en gangen waar ie
gladiatoren de arena betraden of waar
de Romeinsche keizers met hun schitte
rend gevolg binnen kwamen om te zien
hoe de eerste martelaren door de wi'de
dieren werden verscheurd
Naar Athene.
We zwelgen in de oude herinneringen
van Rome, die geen mensch van be
schaving onbewogen kan overdenken,
vooral niet sedert een nieuw bewind
men moge het er mee eens zijn of niet
met alle inspanning tracht oude ide
alen weer opnieuw te beleven en daarin
to' zekere hoogte reeds geslaagd is Ten
bate van het tlaliaansche volk.
Maar we moeten op tijd gaan rusten,
om tijdig present te zijn voor het ver
trek naar Athene
Zoo vindt een nog donkere en koude
morgen ons weer op het vliegveld Het
is maar een paar grade»» boven nul en
daarmee weinig amusant in de kilte
van den beginnenden dag Maar het
weer is goed, de sterren staan nog hel
de stralend aan den hemel en beloven
een mooien dag op onze verdere vlucht.
Te zeven uur zitten we allen weer, als
een groote familie, in het toestel en een
paar minuten later krijgen ve het
schitterendste gezicht in vogelvlucht op
de glorieuse stad, waarin we alle ge
denkwaardigheden, die we den vorigen
dag gezien hebben herkennen met nog
vele andere daarnaast Vooral u't de
lucht kunnen we zien hoe breed opgezet
de nieuwbouw van de stad is hoe
grootsch de toevoerwegen en de spoor
lijnen en naast de ruïnen van de oude
aquaducten uit Rome s bloeitijd zien we
dc nieuwe, die Rome's nieuwen bloei
aankondigen en demonstreeren.
Maar reeds trekken nieuwe beelden
ons oog en even later vliegen we boven
een diepgelegen oud kratermeer, waar
we aan den kant den vorm herkennen
van een oud schip, op den wal gelegen
Dat moet Nemi zijn, met de droog
gelegde galei van Calligula en inderdaad
bevestigt de kaart dezen indruk
Bij Terracini verlaten we weer de kust
en vliegen over zee naar Napels Zoo
zachtkens glijdend als gisteren gaat het
echter niet. Ér is roerigheid in de lucht
en de machine begint op en neer te gaan
en te rollen en te stampen dat het een
aard heeft Bij Napels laten we de Ve-
suvius aan stuurboord liggen en de
machine wendt den steven binnenlands.
De bestuurder zoekt een laag punt ora
de Appenijnen over te steken, maar >e
laag dat ook is, aangenaam is het niet.
Want de valwinden schudden de machi
ne op en neer, zoodat we geen enkele
aanteekening kunnen ïaken en zelfs de
schi ijfmachine verkeerde letters te
voorschijn toovert.
Als we de bergen naderen schroeft de
machine in een machtige spiraal om-
hocg en een paar minuten later hebb 'n
we de rotsen diep onder ons -m vliegen
wo langs bergen onder de sneeuw over
een landschap met bloeiende amandel-
boomen, Zuidoostwaarts naar Bari en
Brindizi om bij de hiel van de Italiaan
sche laars Europa goeden dag te zeggen
en ons naar Azië te wenden. Zeker,
Griekenland behoort geografisch nog
tot Europa, maar voor ons die het Oos
ten kennen, is het toch veeleer de voor-
looper van het Oosten.
zaak betrokken werd, Shag! Het verbod is,
om zoo te zeggen, opgeheven. Als je wat
nieuws weet
„Neen, kolonel, het is niets over die arme
oude mrs. Darcy tenminste niet véél
over haar. Maar er is een andere moord in
de stad gepleegd."
„Een andere moord?"
„Ja, kolonel. De jongens op straat ver-
koopen extra-edities, die vol staan over
den moord!"
„Wie is het? Waar? Wanneer is het
gebeurd?"
„Ongeveer een uur geleden. Het is een
man een Indiër, die 'n antiquiteitenwin
kel hield, dezelfde, waar U en ik de vorige
week die grappige kandelaars in den vorm
van een slang hebben bekeken".
„Singa Phut's winkel? Goede genade,
Shag! Je wilt toch niet zeggen, dat die is
vermoord?"
„Neen, kolonel, die Singa Phut is niet1
vermoord, maar zijn compagnon. Die heeft
ook een rare naam. Hier heb ik een krant
voor u meegebrachtF.n Shag haalde een
extra-editie van onder zijn vest vandaan,
waar hij ze zorgvuldig verborgen had ge
houden, tot hij zich verzekerd had van zijn
meesters gezindheid.
De kolonel las begeerig de voorpagina
met de vetgedrukte letters. Er was werke--
lijk iemand vermoord. Shere Ali, Singa!
Phut's compagnon, was met ingeslagen
schedel op den grond van den kleinen anti-1
quiteitenwinkel gevonden.
„En in de hand van den dooden man lag
een tikkend horloge", las de kolonel. Een
poosje staarde hij op die woorden. Toen
kwam er een glans over zijn gelaat. Hij
verfrommelde de krant in zijn hand, spreid-i
de ze toen weer uit, om het schokkendé
nieuws nog eens over te lezen, en mom
pelde:
„Het uurwerk des doods!"