fllkmaarsclie Courant. Jiiuist m lOttenschap Jladionieuws tBiunwiand Hondem vin en dertigste laargang. VRIJDAG 21 APRIL De honderdste luchtreis naar Indië. HELP BIJTIJDS I 1933 No. 94 (Nadruk verboden) MET DE „KWARTEI" NAAR DELI. Drie oude culturen in drie dagen. Het reizen per vliegmachine Opweg naar Bagdad rn het voortreffelijke hotel Grande Bre- We vliegen laag over de zee, de machine is weer geheel tot rust gekomen en het is opnieuw een genoegen, ook al is het zoo'n uur of drie achter elkaar met niets dan water onder ons, een beetje eentonig. Maar net als we van verveling weer naar een boek grij Wacht niet, tot gij te bed moet blijven door scherpe of voortdurende pijnen in den rug, waterzuchtige zwellingen der ledematen of onder de oogen, rheumati- pen, komt een lage, zandige kust in zicht, de sche pijnen, onnatuurlijk uitzicht der Afrikaansche kust, en daar achter een vlieg- urine, pijnlijke loozing of voortdurende veld, met een paar gebouwen, en de nood- aandrang tot loozing. zakelijke benzinetank. Begin onmiddellijk bij de eerste ken- Met is Mersam-Mathru. Vijf minuten la- teekenen met het gebruik van Foster's ter staan we op Afrikaanschen bodém, in een Rugpijn Pillen. Want zoo lang de in de mild winterzonnetje, in een frisschen bries lendenen gelegen organen door ver- Het is bijna halfeen, de douane komt inspec- zwakkinp niet de vergiftige onzuiver- teeren. de dokter informeert belangstellend I heden uit het bloed filtreeren en verder naar onze gezondheid en ondertusschen ne men we al benzine in voor den verderen rit naar Cairo. Mersa-Mathru biedt niets aan-1 trekkelijks. het is een gat met 2000 inwoners, met rondom verspreide Arabische hutten waar we kameelen, schapen en geiten zien i 1 lïhpne waar we den nacht door- waar we kameelen schapen en geiten zi h^htèn was ik'des nachts al een paar maal grazen. Verder rondom niets dan woestijn. vensters en I Ser géworden van den wind. die was ko- I Boven de woestijn, men op zetten en bulderend aan vensters en sjnnen een uur zijn we weer in de lucht, jalouzieën rukte. En ha f-Siapend kwam de en we vijegen thans boven de woestijn. Hier gedachte hoe dat den volgenden ochtend wei onder ons 1S het in dezen tijd van het jaar zou gaan, en toen ik om vijf uur opstond was nQg een t>eet]"e groen, maar dat zal over een de wind nog'in kracht toegenomen, zoodat r maanden alles verdwenen zijn, zooais we om een uur of zes in een aankomend het verder weg aan den horizon nu al ver uit het lichaam verwijderen, kunt gij niet gezond worden. Foster's Rugpiji Pillen werken recht streeks op deze verzwakte organen, heelen en versterken deze. en verschaf fen zoodoende behoorlijk gezuiverd, rijk en gezond bloed aan alli deeleu van het lichaam. En dan bestaat geen verder gevaar voor rheumatiek, waterzucht, ischias, rugpijn en spit. Fostef's Rugpijn Pillen zijn verkr bij alle drogisten enz. a 1.1.75 en 3.per doos. BACH'S MATTHAEUS PASSION TE ENKHUIZEN UITGEVOERD. Behalve het bijbelverhaal dat men vindt in Matthaus 26 en 27 maakte Bach gebruik van bijvoegingen die, op zijn aanwijzing ge schreven werden door Christian Friedrich Heinrici, zich noemende Picander. Op deze gegevens bouwde de componist zijn groot- sche schepping waarvoor hij noodig had twee gemengde koren, een orkest, jongens koor, orgel, cembalo, en een groot aantal so listen. net werk bestaat uit twee deelen, in het eerste deel zijn als hoofdpunten aan te merken: het avondmaal, Gethsémané, het verraad van Judas, Jezus' gevangenne ming; in het tweede deel het verhoor voor Kajafas, de veroordeeling door Pilatus, de kruisiging en Christus' dood en begrafenis. Bach's bedoeling was het eerste deel op Palmzondag, het tweede op den Goeden Vrij dag met een klein ensemble ten gehoore te brengen. Het werk werd echter later verge ten en het was de niet hoog genoeg te schat ten verdienste van Mendelssohn, dat hij het, na de compositie teruggevonden te hebben, te'Leipzig uitvoerde en het aan de verge- ofte I £.dtaS I «'tata iïtSgt™ I teltakf «tndfe gienfLn ulp! of we maar liever *en dag zou- va£ ïl a zichtbaar is. stalten, die we eergisteren zagen arbeiden Het was de Christelijke oratoriumvereenf gen dan Eerst volgen we nog, zi] het in rechte lijit, aan den opbouw van het Collosseum in Ro- ging „Stem en Snaren", (dirigent R. G. den overblijven. Maar niemand anders scheen zoo'n ge dachte te koesteren, want de groote vogel werd reeds naar buiten gerold, met alle voorzorg en met touwen aan den vleugel, opdat het kostbare toestel niet door de wind- siooten opgenomen en beschadigd zou wor den. De motoren worden aangeslagen, ter- de MiddellandSche zeekust, dan laten we deze links liggen en stevenen recht aan recht uit op Cairo af. Slechts hier en daar zien we een schamele hut of tent, met in de nabijheid een enkele kameel, overigens is dit land on bewoond, met uitzondering van een paar zwervende Bedouïnenstammen, die we ook - I -B;- het liefst vermijden omdat zij voor vliegma- wijl wij passagiers in de vliegloods blijven zoo'n akelig lossen trekker in hun ge- schuilen en beschutting zoeken tegen den weer hebben. En een schot door een benzine snerpenden stormwind. In een kwartier tijds tan|{ geeft noodeioos oponthoud als het de zijn de motoren op warmte en op vol toeren- bedoeling jg naar Ned-Indië te gaan. tal. dan wordt het sein gegeven en we stap- hebben veine en we zien onder ons pen in, nieuwsgierig naar de dingen die ko- plotseling een paar gazellen opspringen en men zullen. I wegvluchten voor ons motorgeronk, duide- Vliegen in d en storm zj€n we de sierlijke sprongen van de die Die komende dingen waren al heel een- ren en ^pp witte broek als ze in de verte ver- voudig. De machine nam zijn gewonen aan loop en precies zooals anders raakten we op den juisten tijd los. Ten minste dat was de ervaring voor de passagiers. Voor de piioten was het die eerste oogenblikken wei opletten en werken om de geweldige windstooten op te vangen, en de machine recht te houden Voortdurend zag men hen het stuurwiel draaien en werken en toch is met te voorko men, dat de machine op en neer gegooid werdt, dat de vleugel op en neer zwiept en we voelen zelfs af en toe de geheeie mac. ne schudden onder den geweldigen druk der windstooten Een enkelen keer zelfs maken we een plotselingen val van misschien een 100 M. waarbij de maag en ingewanden in ons lichaam eenige moeite hebben goed op de plaats te blijven. Er siaat een windkracht 7, hetgeen een snelheid van 125 K.M. betee- kent per uur, volgens de tabel van Beaufort „een stormachtige wind, die de boornen be weegt en het loopen belemmert". Trouwens de weerberichten waren eenstemmig zeer on- dwijnen. Maar dan begint er opnieuw teekening in de omgeving te komen, de eerste groene sprie ten kondigen zich aan, snel nemen ze toe in aantal en grootte en opeens vliegen we bo ven een frissche groene vlakte, van keurig aangelegde akkers, waar we het jonge graan en het suikerriet boven den grond zien staan, afgezet met dadel- en andere palmsoorten. Dan komt een breed irrigatie-kanaal, vervol gens de eerste mondingsarm van den Nijl, die bij Rosetta in de Middellandsche Zee uit mondt en het eene dorp volgt op het andere. We vliegen zóó laag, dat we de menschen duidelijk hun akkers zien bewerken. We zien hen ploegen en eggen, hier en daar wordt ge- dorscht, terwijl overal groote kudden scha pen en geiten angstig wegvluchten. De jeugd neemt op haar wijze deel aan onze verschij ning, enkelen door angstig naar moeder te vluchten, anderen door met steenen te wer pen, meer om hun behendigheid en kracht te toonen, dan om ons te beschadigen. Zelfs de i ii i xAI luuircn, uciii om v/iiö ic uccLiiciui^tii. uc LTpfc^iHpi Hei? h r hi,VOdL u'ivrsom- kameelen, anders 200 vo1 waardigheid, wor- verkeersmiddel, dat het bij deze weersom standigheden, zonder aarzeling lucht kan kiezen. Dat geldt ten minste voor deze ma chines, met een snelheid van 200 K M. pet uur, die er bij een tegenwind van 125 dan al tijd nog 75 K.M. per uur overhouden. Maar in de hangar troffen we ook een Engelsche dame, met haar Puss Motii toestelletje, die daarmee ook den vorigen dag van Rome was gekomen, maar die met dit weer haar .plan om naar Beirut te vliegen, wel motst opge ven We zijn ondertusschen boven de zee geko men, die als een wit-schuimende kolkende massa onder ons ligt, heftig bewogen door den feilen stormwind. We vliegen betrekke lijk laag, al stootend en bumpend, maar bij het passeeren der vele eilanden, zien we dat we flink opschieten, nu we den wind gedeel telijk achter ons hebben. Op eenige mijlen aan lij zien v.v de vliegboot van de Imperial Airways, op weg naar Beirut, laag boven de zee, al en toe door laaghangende wolken aan ens oog onttrokken, blijkbaar even heftig als onze machine door den wind bewogen en geschokt. Dat duurt zoo een dik uur door, dan bereiken we een kalmer gebied, ook de zee onder ons vertoont niet meer zoovele witte schuimkoppen als te voren en als we het eiland Milos passeeren, dan blijkt, dat we ondanks den storm precies koers hebben gehouden. We worden nu getracteerd op een kop koffie met Hollandsche oublies, maar den uit hun evenwicht gebracht en draaien den vogelkop angstig op den dunnen hals, terwijl een enkele bij een zijsprong, zoowaar plotseling van de been geraakt en van angst tegen de wereld tuimelt. Het eene irrigatiekanaal volgt het andere, duidelijk herkennen we de secundaire water molens, die het vruchtbaar makende water op het land pompen. Wat een schitterend bewerkt en vruchtbaar landbouwgebied moet dit zijn, met een talrijke bevolking, volgens de vele, vele verzamelingen van leemen hut ten, die we onder ons laten. Schilderachtige tooneeltjes glijden onder ons door, waar de bevolking in bonte kleedij, waarin vooral he melsblauw domineert, op den akker aan het werk is, of in de dorpen samenschoolt. Too neeltjes, die aan oude platen van het Heilige Land herinneren. Inmiddels passeeren we de spoorlijn van Alexandrië naar Cairo en een oogenblik la ter dalen we op het vliegveld van Heliopolis, de Zonnestad, die de moderne woonstad is geworden naast het oude, primitieve Cairo. DeEgyptische cultuur We gaan dadelijk op stap en waar zouden die stappen anders heen kunnen leiden dan naar de pyramiden van Gizeh, en de Sphynx, ook al hebben we die al eens eerder gezien. Immers die zwijgende monumenten van een grijze cultuur zijn zóó indrukwekkend, dat men ze telkens opnieuw zou kunnen zien en toch ervan genieten. Trouwens we hebben ze me, nadat Vespasianus hun tempel heeft ver woest en 30.000 van hen in slavernij naar Rome heeft gevoerd, om glorie bij te zetten aan den intocht der Caesars en hun naam te doen weerklinken tot in de uithoeken der toen bekende wereld. We aanschouwen de Sphynx, die machtige leeuwenfiguur met het mystieke vrouwenge laat, die al zoovele volken zag opkomen en vergaan, die de pharao's zag op het toppunt van hun macht, aie de Romeinen hun tempels zag oprichten aan haar voeten, nadat de Grieksche beschaving reeds haar hoogtepunt had gehad, die de Perzische en Indische cul tuur heeft gekend, die daarna het Westen zag opkomen, Napoleon en zijn legers heeft gezien, Groot-Brittannië de Fransche taak zag overnemen in het oude Egypteland en die thans reeds weet hoe in de komende jaren de machtsverhouding zich zal ontwikkelen. Maar die het niet onthult, ook niet aan hem, die niet gedreven door nieuwsgierig heid, maar door reine menschenmin, zijn vragen formuleert. Totdat hij begrijpen gaat, dat juist dat zwijgen haar antwoord moet zijn. We betreden de oude donkere verblijven in den tempel van Isis en Apis, die uit het zand is opgedolven, met zijn massieve granieten fundamenten en zijn zuivel albasten dekstuk ken, gebouwen die ook thans nog getuigen van de macht en de kracht dier oude cultuur En op diezelfde plaats verrichte nu de Mo- hammedaansche waker zijn avondgebed, met een langen uithaal getuigend, dat er geen God is dan Allah en dat Mohamed zijn pro feet is. Zoo stroomt alles en gaat over in nieuwe toestanden. Nieuwe invloeden. Het was druk in Cairo, alles was in de weer om den Italiaanschen koning een waar dige ontvangst te bereiden. Langs alle groote wegen verrezen decoraties, waarvan de groene vaan met de halve maan en de ge kruiste zwaarden wapperde naast de Ita- liaansche kleuren. Verschillende militaire kampen waren ingericht nabij Heliopolis, waar de manschappen op hun vurige paar den oefenden, er was groot militair vertoon, in afwachting van de dingen die komen zou den. En langs dit schouwspel schoten talloo- ze auto's, waaronder een groot percentage Fiat's, Bianchi's en enkele andere Italiaan- sche merken, naast Renaults en enkele Hotch- kiss en vele Amerikaansche wagens. Over de trottoirs slenterden Britsche soldaten, van het eenige regiment, dat het Britsche Impe rium nog in Egypte heeft gelegerd, ter ver dediging van de Suezkanaal-zóne. Tusschen dat alles gaat thans de strijd, waarin de in telligente leider der Italiaansche regeering blijkbaar zijn koning op het schaakbord in zet. Wij wachten ondertusschen den uitslag van dien strijd niet af. Bij het ochtendglo ren stijgen we weer op, op weg naar een ander land, met nieuwe vraagstukken, naar Bagdad, naar Irak. Een verlaten land. Het is donker in de lucht, de zon kan haar stralen niet laten dringen door de dikke stofwolken, die hier of daar in den woestijn dcor een stormwind zijn opgejaagd. We zien Crevecoeur) te Enkhuizen, die ter gelegen heid van haar vijftigjarig bestaan het stoute stuk ondernam de Matthaus Passion in de Westerkerk aldaar tot uitvoering te brengen Het koor had daarvoor de medewerking van het Utrechtsch orkest, het jongenskoor on der leiding van W. Zwaan, de solisten: To v. d. Sluijs, sopraan; Theodora Versteegh, alt; Wilhelm Ulbricht en Marcus Plooyer tenoren; Willem Ravelli, Max Kloos, Lucien Louman, bassen, Cor Kwant en P. v. d. Hurk, fluitisten. Joh. Vink en E. Pels ho boïsten (op hobo's van verschillende soort); Jean Oellers en Jan Keessen, violisten, W. L. Werner, viola da Gamba, Jan Wage naar, clavecimbel; orgel, Anthon v. d Horst. Met dit omvangrijke apparaat kwam „Stem en Snaren" Donderdag 20 April voor het publiek dat het indrukwekkend kerkge bouw geheel vulde. Het klonk er uitstekend, en toen het orkest de inleiding begon, het eerste koor inzette met „Kommt, ihr Töch- ter"het tweede later inviel met: Wem? Wie? en eindelijk het jongenskoor boven alles uitzong met het koraal: „O Lamm Gottes", onschuldig was de gewenschte stemming wakker gemaakt, en bleef ten ein de toe. Het goed bezette koor was doorloo pend voor zijn taak berekent en had vele, zeer fraaie momenten, o.m. die korte invallen die zoo dikwijls met solo's afwisselen; de enkele stukken alleen door sopranen en alten voorgedragen, en niet te vergeten de vol wij ding en met veel kleur in niet te langzaam tempo gezongen koralen. Het jongenskoor verhoogde door beschaafden klank leider daarvan was W. Zwaan zeer den indruk, en dat ensemble met het orkest en orgel voor de begeleiding heeft gemaakt dat van het werk een vertolking gegeven is die groote eerbied afdwingt. Tot die vertolking heeft in niet geringe mate natuurlijk bijgedragen het optreden van de reeds hier boven genoemde solisten; alle personen met prachtstemmen. To v. d. Sluijs, de sopraan mooi in de aria „Blute nur", met de begeleiding van twee fluiten, en zeer mooi in no 58, „Aus Liebe" enz. met fluiten en hobobegeleiding. Theodo ra Versteegh, de alt, hoogst uitdrukkingsvol in de aria's, o.a. in „Buss' und Reu", ook met twee fluitenbegeleiding. Beide dames waren ook volkomen homogeen in hun duet no. 33, waardoor een keurige samenzang geboden werd. Wilhelm Ulbricht, de tenor, zeer sober in het zeggen van de partij van den „Evan gelist", Marcus Plooyer, geheel op z'n plaats waar het de voordracht der tenor aria's be trof; wat eveneens gezegd kan worden van Willem Kloos, prachtig bij stem en machtig, verheven, ontroerend in de Chrisiusvertol- king; Lucien Louman uitstekend in de kleine baspartijen. Hierbij moeten nog gevoegd worden de fluitisten, de hoboïst, de violist Jean Oellers die als orkestleden ook solo's te vervullen hadden, de fluitisten en Hoboïst hadden als zoodanig een uitgebreide taak, die zij artistiek volbrachten, evenals de violist in z'n solo's bij de aria's no. 47 en 51. Jan Wagenaar die op het clavecimbel de re citatieven begeleidde, de altist of eigenlijk de bespeler van de viola da Gamba wiens partij aan de aria voor bas: „Komm, susses Kreuz", zulk een somberen ondergrond gaf; en de organist v. d. Horst die vele stukken DE POLITIEK IN DEN AETHER Het Tweede Kamerlid Boon heeft den minister van waterstaat de volgende vragen gesteld: 1. Hoe is het te verklaren, dat de mi nister de rede van den heer L. H. de Visser op j.I. Donderdagavond voor de microfoon uitgezonden met machtiging van Zijn Ex cellentie en onder goedkeuring van de radio controle commissie, waarin o.m. voorkwam: „dat de communisten de eenigen zijn, die zich naast de Indische muiters hadden ge schaard; dat dé regeering-Ruys is de uitvoerende macht van het wanbeheer der kapitalisten; dat er hier en in Indië verzet dient te ko men tegen dat alles; dat de Communistische Partij de arbei ders en andere maatschappelijk geknechten oproept tot het eenheidsfront van blanke en bruine werkers; dat tegenover de dictatuur van het kapi talisme gesteld moet worden de dictatuur van arbeiders en boeren; dat de communisten de meest bekende re volutionaire strijders op hun lijst hebben geplaatst Weshalve op grond van dit alles het volk van Nederland wordt uitgenoodigd vooral te stemmen op de communisten.'' (Medegedeeld in de Avondpost van 14 April.) a. in overeenstemming acht men twee der normen genoemd in art. 9 van het Radio reglement, te weten de veiligheid van den Staat en de openbare orde; b. in overeenstemming acht men Zijn Ex- cellentie's verklaring in de Eerste Kamer van 24 Maart j.1., dat aan alles wat opruit, onbetamelijk is en het gezag ondermijnt een einde moet komen? 2. Indien de minister de zienswijze van de radio controle commissie deelt en haar voor zijn verantwoordelijkheid neemt, is hij dan, teneinde een conflict met de gevoelens van het overgroot deel van het Nederlandsche volk te voorkomen bereid een beslissing over de politiek in den aether niet meer zelf te nemen maar aan zijn ambtsopvolger ove; te laten? aan het gebaar waarmee de nieuwe Passa-I vroeger gezien bij het eerste"oéhté"ndglören, I zkr°éan hét'ondergéfegenl^nd'én 'als IJ" udv^rfn^h^'^ Athene met ons meevliegt naar terwijl het thans tegen zonsondergang loopt, we na een paar uur vliegen door de wolken- v0^r wit men en hoe men het aanfebo Cairo, dit onschuldige onthaal afwijst, kun- als we in n snellen auto den langen, moder-1 massa neerwaarts duiken, begrijpen we den' heeft past een warm huldigingswoord njen we zien dat de bewegingen die we in de nen asphaltweg van Heliopolis naar Gizeh eigenlijk niet hoe de piloten, zoo zonder zicht, aa" allen die Sn deze uitvoering een werk- ^hine^vodden. niet in onze verbeelding al- hebben afgelegd. Hetis bijna een uur rij-1 alleen afgaande op hun kompas, en de bere- 1 voe g - leen hebben bestaan. Maar tegelijkertijd er varen we, hoe geweldig snel men zich aan de bewegingen in de lucht aanpast, ten min ste als men een behoorlijke maag heeft en een beetje zeevast is. Boven Kreta. kening van hun snelheid en drift, den weg hebben gevonden naar Gaza. Van het Suez- kanaal, dat we bij El Kantara gepasseerd zijn, hebben we niets gezien. Na benzine te hebben ingenomen en in de mess van het vliegveld een boterhammetje den, maar een uur dat niet verveelt, door de afwisseling die het ons biedt. Eerst rijden we door de drukte van de mo derne wereldstad, op onzen weg begeleid door electrische trams, snelle en afgejakker- de auto's, met daarnaast en daartusschen axÜ3 no£.een uur vliegen, dus twee uur na rijen hoog opgeladen kameelen, ouderwet-1 met een Hollandsche gemarineerde haring én Amene, krijgen we Kreta in zicht, precies de sche fiacres met paarden, die ondanks alles daarna Amsterdamsch krentebrood te heb- i\ooraeiijke punt van de Golf van Mirrabel- hun Arabische afkomst niet verloochenen, ben gegeten stijgen we weer op en beginnen lo, waarop koers gezet is. We volgen de kust ezels als last- en rijdieren, muildieren, bela- onze vlucht' over de woestijn naar Bagdad om op het smalste deel van het eiland over den wagens, die zóó weggereden lijken uit We vliegen nu over het Heilige Und over de periode der Pharao-dynastie. We passee- Bethlehem, vanwaar we bij mooi weer Jeru- ren de groote brug over de Nijl en vooral zalem zouden moeten zien, over de Doode daarbuiten krijgt het landschap een oud-Tes- Zee naar het Trans-Jordaansche, maar we tamentisch karakter. 'rf DE ZENDTIJDRUIL OP 30 APRIL'. De heer Boon heeft den minister van wa terstaat gevraagd: 1. Op welke motieven heeft de minister aan de V.A.R.A. op 30 April, den verjaar dag van de prinses, zendtijd gegeven 's avonds van 8—12 uur, welke zendtijd onder protest van de A.V.R.O. van deze om- roepvereeniging werd afgenomen, teneinde de eerstgenoemde omroepvereeniging in de gelegenheid te stellen een wijdingsprogram ma voor 1 Mei uit te zenden onder voor waarde, dat gedurende de uren noch de ge voelens van het overgroote deel der natie zullen worden gekwetst noch de „Interna tionale" zal worden uitgezonden? 2. Is het den minister niet bekend, dat al wordt de nationale feestdag dit jaar op 1 Mei gevierd de verjaardag der prinses op 30 April in kerken en huisgezinnen worai herdacht, zoodat het aanstoot moet geven, wanneer op dien da? door de V.A.R.A. de socialistische 1 Meidag wordt ingeluid? 3. Acht de minister zijn beslissing niet halfslachtig? a. Immers wanneer de minister den ge boortedag der prinses niet als een nationa- len gedenkdag beschouwt, wat brengt hem er dan toe, te verbieden, dat van 812 uui de Internationale wordt uitgezonden- Zulks terwijl de uitzending daarvan in het algemeen wordt toegelaten en zelfs op dien zelfden dag tusschen 5 en 8 uur wèl moge lijk is? b. Wanneer de minister den verjaardag wel als een gedenkdag beschouwt, meent Z. Ex. dan niet, dat het nationaal gevoel van ons volk ernstig wordt gekrenkt door deze beslissing? 4. Is de minister na overweging van het bovenstaande alsnog bereid zijn beslissing te herroepen en aan de Algemeene Ver- eeniging Radio Omroep haar zendtijd op 30 April te laten behouden? een voorstel van B. en W van Rotterdam te wachten met betrekking tot den bouw van een tunnel, het project zal mede als object voor werkverschaffing in aanmerking ko men. De plannen zijn geheel uitgewerkt en er zijn aan den linker-Maasoever terreinen gereserveerd in verband met den tunnel bouw. te steken, uit de lucht gezien een vrij armoe dig heuvelland met slechts hier en daar een dorp en wat alleen liggende huisjes en hut ten, te midden van olijfgaarden en bloeiende ter. In slooten en kreeken zien niets anders dan stofwolken 'onder ons, waarvan de oude Egypte- dan zijn we boven de barre woestijn van zaam aandeel hadden, in de eerste plaats aan den dirigent R. G. Crevecoeur. Voor 'n plaats als Enkhuizen is het een grootsche daad geweest. A. K. EEN TUNNEL ONDER DE MAAS TE ROTTERDAM? In verband met de versnelde uitvoering van den bouw van bruggen over de groote rivieren is ook het plan voor den aanleg van een tunnel onder de Maas bij Rotterdam, die een belangrijke schakel zou zijn in de EEN ONJUIST BERICHT. In verband met het bericht over de ar restatie van den Nederlandschen leerling machinist door de S. A te Emmerik, vér- dacht van verspreiding van communistische vlugschriften, heeft het Ned. consulaat ie Kleef, waaronder Emmerik ressorteert, een onderzoek ingesteld. Daarbij is gebleken, dat het hier niet een Nederlander, doch een Duitscher betreft, die van een Duitsche loco motief is gehaald. De man is na een half uur weer op vrije voeten gesteld. Kfet* v°lgt nog groeit de Papyrus, ML.J Lj„ u.c cc, JÊÊÊL «m x.ju een heel klein, blijkbaar onbewoond eilandje naren reeds 4000 jaar geleden bet papier Amman tot voorbij Ruthba. de woestijn, die verbinding van Holland benoorden de rivie- en dan zitten we weer boven de Middelland- maakten, waarop zij hun oudste geschiedenis vroeger een dicht bevolkt gebied was, waar- ren met Brabant, urgent geworden. Het ge- .Cf uP PP pn tPCTPJ li KPrtitn Kw*»*— J1 1I 1. e. i.A »-v L at l onn fi 1 AApmn Acenn I «-am J xM11 i I meentebestuur van Rotterdam heeft inder tijd plannen voor dezen tunnel laten uitwer ken, die zou aansluiten op den weg Rotter damDordrechtMoerdijk. De kosten wer den toen geraamd op 30 millioen. Van- sche Zee en tegelijkertijd boven den grootsten te boek stelden, op het land ploegen ossen van nu nog de tallooze verlaten stéden en afstand water, dien we hebben te overbrug- en karbouwen, terwijl lange kameelkarava- vestigingen getuigen Een doodsch verlaten gen 440 K M. of bijna 3 uur vliegen tot de nen stadwaarts trekken of de reis naar de heuvelland, 1000 M. boven de zee, woest en Afrikaansche kust. woestijn aanvaarden. We zijn hier op oud- ongenaakbaar, waar een noodlanding ernsti- Men geeft zich er feitelijk onvoldoende re- Bijbelschen bodem, de bakermat van een ge consequenties kan hebben, als men niet „„iaail,u enschap van wat het beteekent en welk een eigen en onze beschaving en in stille huive- bij toeval wordt ontdekt door een der auto's, wege het gemeentebestuur is indertijd de grenzenloos vertrouwen in de zekerheid van ring staan we enkele oogenblikken later aan die hier geregeld den dienst met Bagdad on- aandacht van regeering en provincie geves nze motoren dat in zich sluit, dat men den voet der pyramiden, waarop nu de derhouden. tigd op het belang van den bouw van een zoo n afstand in geregelden dienst aflegt met avondzon purperen en violette kleuren too-1 Zoo reizen we voort in onzen modernen tunnel bij Rotterdam, een landvlieguig, dat op die 440 K.M. geen vert. luchtwagen. Dit is geen vliegen meer, dit is Ook is de gedachte indertijd geopperd enkel, pujrtje vindt om in tijd van nood een Wat gaat ons niet alles door het hoofd. gewoonweg reizen per vliegmachine, voor den bouw en de exploitatie van den Het is of het landschap, thans bijna ge- Zoo goed als aan boord van een schip of in tunnel een N. V. op te richten, waarin naast heel verlaten, in onze gedachten weer be- den trein zit ik hier aan u allen een brief te openbare lichamen ook het bedrijfsleven zou leefd en bevolkt is. We zien de Joden als sla- typen, niet denkend aan het merkwaardige, vertegenwoordigd zijn. De tunnel heeft niet J' J J t I I t 4. ttAf-l-AOrMTOrkl M noodlanding te kunnen maken. Het is thans in de jeugd van het luchtverkeer, nog moei lijk te zeggen, of dit ook in de toekomst zal blijven geschieden, dan wel dat zoowel route als machine zich nog belangrijk zullen wij zigea Maar voor het oogenblik is het een feit dat meer zegt dan welke andere om standigheid ook. ven bezig de steenen van vere aan te sleepen. om hier de vorstengraven voor hun overheer- schers en onderdrukkers op te bouwen. Vol 'awaai en gemisch is de vlakte. Naakte men schen zwoegen, voortgedreven door de kre- van dit nieuwe verkeersmiddel. Als ik opkijk, bemerk ik, dat er weer groe ne velden onder ons zijn, we naderen Bag dad, de mail gaat sluiten J. I. VAN DER LAAN. alleen voor de doorgaande verkeersverbin dingen, maar voor het verkeer in het gebied van de Waalhaven, dat thans moeilijk tot ontwikkeling kan komen, groote beteekenis Naar het Hbld. verneemt, is binnenkort VERZEKERINGSRAAD. Leden van den Raad van Toezicht aangewezen. De werkgeversleden van den Verzeke ringsraad met hun plaatsvervangers hebben met ingang van 18 April voor dén tijd van drie jaren aangewezen als leden van den Raad van Toezicht als bedoeld in art. 11 van de wet op de rijksverzekeringsbank, H. J. F. Smulders, Utrecht; F. v. d. Bom, jhr. mr. P. J. A. A. M. v. Nispen tot Seyenaer, Arnhem; D. H. Wicherson, Steendijk- en als plaatsv. leden van dien raad dr. L. G. Kortenhorst, 's-Gravenhage; J. A. E. Ver kade. Zaandam; W. F. Piek, Wassenaar; mr. W. P. J. H. K. Cort van der Linden, VGravenhage. De werknemersleden van den Verzeke ringsraad met hun plaatsvervangers heb ben met ingang van genoemden datum aan gewezen als lid van genoemden raad van Toezicht: A. C. de Bruyn, Utrecht; A. A. A. A. Sleijser, 's-Gravenhage; F. S. Noord hoff, Haarlem; J. S Ruppert Jr., Utrecht; en als plaatsv. leden van dien raad: J. Veldman, Utrecht; B. de Boer, 's-Graven hage; F. v. d. Walle, Amsterdam, en G. J. LenDink. Lonneker.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1933 | | pagina 9